Zoals al werd opgemerkt, ook met een 3S-GE (een modernere variant dan de 156 en later 175pk versies die wij hier hadden in de Celica en MR2). Deze doet 210pk (op papier; in de praktijk zitten ze er ietsjes onder), en wordt blacktop genoemd, naar het zwarte plastic deksel over de motor.
Mij lijkt die Altezza me ook een gave auto; als ik ooit een achterbank nodig heb koop ik er ook eentje en zet ik m'n built 3S-GTE over

Het voordeel van die Altezza tov de Europese IS200/IS300 is dat hij een stuk lichter is (weliswaar ook minder luxe van binnen) en in combinatie met die peaky 3S-GE vierpitter erg rap (stukje sneller naar de 100 dan een stock IS300, al is een IS300 natuurlijk een stuk sneller te krijgen als je die gaat turbo'en).
De Altezza RS200 (chassis code SXE10; er is ook een Altezza AS200, code GXE10, met de 2 liter I6 die wij ook in de Lexus IS200 kregen, maar die geen sportonderstel heeft, geen LSD etc, en veel minder aftermarket voor is) is veel meer een rijdersauto dan de IS, en er zijn veel onderstel- en handling-mods voor te krijgen (coilovers/dempers/differentiëlen etc). Ook motorische mods trouwens; van o.a. Tom's en TRD kun je compressor- en turbo kitjes kopen (al beginnen een hoop dingen inmiddels wel discontinued te raken, maar er is een levendige aftermarket handel, ook gebruikte parts).
Let wel op met die 4000-6000 pond exemplaren uit Engeland en Ierland. Er rijden daar aardig wat RS200's rond, maar op de liefhebbersfora staan de bewezen nette en vertroetelde auto's wel voor >10K pond te koop, en je ziet daar wel mensen om hulp vragen die zo'n "goedkoop" exemplaar kochten waar dan toch wel wat mis mee blijkt te zijn (afgetrapt). Het motortje is ondanks z'n hoge specifiek vermogen aardig sterk, maar zelfs Toyota-betrouwbaarheid kent z'n grenzen bij mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten zonder naar onderhoud of warmrijden te kijken...
Oh, en voor gebruik als familiewagen is 'ie niet super geschikt; die blacktop doet ook "maar" 1 op 10 ofzo, en ook al zit er een achterbank in, groot is 'ie niet van binnen (kinderwagen kan zelfs nog lastig zijn met wat bagage, en vier volwassenen gaan niet comfortabel zitten)... Het is toch meer een sportieve rijderswagen...
Ik heb hier een rits foto's verzameld van de Altezza:
http://tweakers.net/gallery/944/fotoalbum/?MapID=8407
Met de optionele TRD-bodykit:
Beter dan de standaard "Lexus-look" (

) achterlichten imo:
Hier een lijst met TRD parts die je voor een RS200 kunt kopen (helaas al een boel discontinued):
http://www.trdparts.jp/english/list_altezza.html. Veel onderstel mods, en als je een gecertificeerde racestal bent kon je ook de TRD blacktop parts kopen... Dan had je 300+ PK uit die 2.0 vierpitter

Ziet er zo uit:
[
Voor 8% gewijzigd door
johnwoo op 20-02-2012 20:31
]