Zo. Inmiddels 1,5 week de Avensis onder m'n kont. Km-stand vanmorgen 1.340.
Betreft een 1.8 benzine motor. Sedan. Business Pro (lederen bekleding en stoelverwarming), opties: chroompakket, parkeersensoren achter.
Gemiddeld verbruik (overall) 1 op 12,7 km. Ik rij overwegend snelweg (maar ook veel file).
Vorige auto: Golf Variant 1.4 TSI
Eerste indruk: rijdt soepel en stabiel.
+ strak ingericht qua instrumentarium, weinig tot geen overbodige knoppen
+ interieur ziet er verzorgd uit
- sluiten van bijvoorbeeld het handschoenenkastje klinkt niet lekker en voelt als plastic
- sluiten van deuren geeft teveel 'klik' en te weinig 'donk' (snap je m?)
+ groot opbergvak onder middenarmsteun met extra 12V aansluiting, voldoende ruimte voor het aansluiten van een splitter op deze aansluiting
- ik mis de turbo van de Golf, zeker in z'n 5e en 6e versnelling heb ik het idee dat ik de auto vooruit moet duwen om te versnellen, om stevig door te kunnen accelereren verdient het de voorkeur om terug te schakelen naar de 4e.
+ je voelt ondanks het gemis van de turbo wel dat er voldoende vermogen schuil gaat onder de motorkap.
+ fullmap navi, kaarten op SD kaart
- geen mogelijkheid om RDS info (niet TMC) in beeld te houden tijdens navigeren
- (grootste minpunt tot nu toe): bijzonder grote afwijking in de kilometerteller (naald) ten opzichte van de werkelijke snelheid. Ik zal dit toelichten:
Via de boordcomputer is het mogelijk om de gemiddelde snelheid te tonen. Ik ben er vooralsnog vanuit gegaan dat dit aan de hand van de GPS berekend wordt. De snelheid die de naald aangeeft is bijvoorbeeld exact 100 (voor zover je met de naald een exacte waarde af kan lezen). De snelheid volgens de boordcomputer is dan 90. Geeft de naald 90 aan, dan is volgens de boordcomputer de snelheid 81. Rij ik volgens de boordcomputer 120, dan zit de naald iets over de 130...
Voorlopige conclusie: naald heeft een afwijking van 10% naar boven!! Heb dit overigens niet kunnen verifiëren met behulp van een Tomtom of vergelijkbaar systeem.
Gebeld met de dealer. Er zou geen mogelijkheid bestaan dit te corrigeren. Erg jammer.
Grootste baal-moment voor mijzelf: ben vergeten te bedingen dat mijn stoelverkleiners (voor de kids) eveneens met leder bekleed moesten worden. Nu staat dat gewoon lelijk
Al met al: (vooralsnog) een tevreden Toyota rijder.