Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 166 167 Laatste
Acties:
  • 924.060 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00
MooDyBLueS schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:29:
Die stap van banden hebben wij ook van standaard Michelin Primacy 3 naar Michelin e-Primacy gemerkt met onze EV. Reden? De e-Primacy heeft een laag foam (oa) voor geluidsreductie, maakt inderdaad een erg groot verschil.
Dat de e.Primacy erg stil is blijkt niet uit de bandenlabels.
Zie bijvoorbeeld https://www.michelin.nl/a...5/55/16/94/V?choices=true
Dan zit de e.Primacy met 70 dB in de middenmoot. Er zijn een paar types stiller, en ook een paar rumoeriger.
Zo is de Primacy 4 daar aangegeven met 68 dB en de Primacy 5 met 70 dB, gelijk aan de e.Primacy.

Ook in het lijstje eigenschappen op https://www.michelin.nl/auto/tyres/michelin-e-primacy wordt minder geluid niet genoemd als voordeel. Deze band is volgens Michelin zelf enkel geoptimaliseerd op rolweerstand, veiligheid en levensduur.

En tot slot maakt ook het promofilmpje YouTube: The new Michelin e.Primacy tire geen melding van een laag foam voor geluidsreductie.

Heb je een bron voor jouw stelling dat er foam voor geluidsreductie in die band zit?

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 27-09-2025 12:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:56
RoyK schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:00:
De antenne is het raam verliest constant de verbinding en switch DAB steeds met FM. Vrij irritant en luister ik nu alleen FM
Ik heb dat opgelost in de Citroën (met losse DAB radio) met een simpele splitter. Dan werkt 'het sprietje op het dak' als DAB antenne. De meegeleverde plak-antenne van Sony werkte waardeloos.
https://www.conrad.nl/nl/...dab-splitter-1533457.html
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1533457_BB_00_FB/image.jpg?x=300&y=300&format=jpg&ex=300&ey=300&align=center
Let op! Werkt alleen als je nu GEEN versterkte antenne hebt. (zie tekst bij Conrad)

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik overweeg de entertainment scherm te gaan vervangen in mijn CHR uit 2018. Iemand ervaring met deze versie? Dan kan ik eindelijk normaal navigeren met google maps. Misschien gelijk een DAB antenne erbij doen voor een paar tientjes? De antenne is het raam verliest constant de verbinding en switch DAB steeds met FM. Vrij irritant en luister ik nu alleen FM
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar ik vind hem in die webshop wel flink aan de prijs. Heel even kort op aliexpress gekeken, en daar kost een soortgelijk ding 80 euro.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:10

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zou vanavond boodschappen doen met de Corolla. Na het starten kreeg ik een vreemde melding welke ik nog niet eerder heb gezien: "Storing hybridesysteem. Laat auto bij dealer controleren." Motor loopt onregelmatig en klikt anders dan normaal. Contact opgenomen met Athlon, auto wordt morgen afgesleept. Zelf naar een dealer rijden durf ik niet aan. Auto is van dec 2022 met 67k op de teller.

Iemand eenzelfde issue gehad?

Whatever.

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-10 22:20

RoyK

Hobby tekenaar

ZeromaNoiS schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:29:
[...]

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar ik vind hem in die webshop wel flink aan de prijs. Heel even kort op aliexpress gekeken, en daar kost een soortgelijk ding 80 euro.
Zeker, maar geen idee wat je daar dan van mag verwachten. Dat is best tricky helaas

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Bougies of gasklep misschien? Hopelijk niets ernstigers. Goed dat je er niet meer mee gereden hebt.
Ik heb een onregelmatig lopende motor bij 2 Toyota's gehad. Bij de 1e (geen hybride) was het de gasklep. Bij de 2e was de HV-accu kapot - was al wel 15 jaar oud.
Hopelijk is het iets simpels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als je enigszins technisch bent zou ik een OBD-dongletje kopen, dan kun je voortaan zelf al wat vooronderzoek doen. Ligt hier standaard in de auto, even een storingscode uitlezen is zo gedaan.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 28-09-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:58:
[...]

Dat de e.Primacy erg stil is blijkt niet uit de bandenlabels.
Zie bijvoorbeeld https://www.michelin.nl/a...5/55/16/94/V?choices=true
Dan zit de e.Primacy met 70 dB in de middenmoot. Er zijn een paar types stiller, en ook een paar rumoeriger.
Zo is de Primacy 4 daar aangegeven met 68 dB en de Primacy 5 met 70 dB, gelijk aan de e.Primacy.

Ook in het lijstje eigenschappen op https://www.michelin.nl/auto/tyres/michelin-e-primacy wordt minder geluid niet genoemd als voordeel. Deze band is volgens Michelin zelf enkel geoptimaliseerd op rolweerstand, veiligheid en levensduur.

En tot slot maakt ook het promofilmpje YouTube: The new Michelin e.Primacy tire geen melding van een laag foam voor geluidsreductie.

Heb je een bron voor jouw stelling dat er foam voor geluidsreductie in die band zit?
YouTube: NEW EV Tire Test! Michelin e-Primacy on Tesla Model Y
Zelfs eenvoudig te zien in meerdere shots vanaf het begin van de video.

Dat het niet overal nadrukkelijk benoemt wordt komt wellicht omdat het voor een EV band eigenlijk een van de standaard features is of in ieder geval hoort te zijn. Voor zover mijn kennis gaat heeft elke zichzelf respecterende fabrikant met een EV band een foamlaag.

https://alltyretests.com/michelin-e-primacy-test-review/
Hier scoort de band ook het beste op noise level, iets wat logischerwijs niet mogelijk zou zijn als je het opneemt tegen andere met foamlaag en het zelf niet zou hebben. Het doet gewoon erg veel voor het geluid, alleen was dat in benzine/hybride auto's veel minder noodzakelijk omdat daar andere geluiden het geheel overstemmen. In een EV heb je echter of bandengeluid of windgeruis als hardste geluid in het interieur. Windgeruis licht aan het ontwerp van de auto dus dat is hoe je hem koopt en valt niet makkelijk iets aan te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door MooDyBLueS op 28-09-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00
Interessant. Bijzonder dat ze dat in Europa niet vermelden.
Maar ik denk dat ik er uit ben:
Dit is een Amerikaanse test, met een Amerikaanse versie van deze band. Let ook even op de tekst op de zijwand op 1:17 in het filmpje. Daar staat duidelijk "all season" op de wang van de band. Dat staat er in Europa niet op.
Ook het profiel is compleet anders als het profiel van de e.primacy zoals die in Europa wordt verkocht. Vergelijk dit Europese profiel van Michelin.nl maar eens:
Afbeeldingslocatie: https://dxm.contentcenter.michelin.com/api/wedia/dam/transform/b98rpyxf61b4xh8mkbmna83rra/4w-483_3528700484199_tire_michelin_e-primacy_205-slash-55-r16-91v_a_main_6-0zoom_nopad.webp?t=resize&height=500
met het profiel uit jouw Youtube filmpje op 1:27. Dan zie je duidelijk een heel andere band.

Mijn conclusie is dat er in Amerika een andere band als e.primacy wordt verkocht als in Europa.
De Amerikaanse is een all-season (niet te vergelijke met een Europese all-season trouwens) met een ander profiel dan de Europese.
En enkel de Amerikaanse zal zijn voorzien van foam in de band. Of heb je ook een Europese bron die dat bevestigt?

Als de Europese band ook stiller dan de andere Michelins zou zijn, dan zou
a. dat uit het bandenlabel moeten blijken en
b. Michelin dat op al haar marketing websites echt wel vermelden.

Dat de band op de site van jouw tweede link zo goed scoort op geluid zal komen doordat de band daar met andere concurrenten (die blijkbaar minder op geluid focussen) wordt vergeleken, en niet met andere Michelin banden.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 28-09-2025 10:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-10 18:38

Thasaidon

If nothing goes right, go left

De antenne is het raam verliest constant de verbinding en switch DAB steeds met FM. Vrij irritant en luister ik nu alleen FM
Voor zover ik me herinner was dit een bekend en door Toyota erkend probleem bij de 1e generatie C-HR.
Dit zou de dealer voor je kunnen oplossen door een software update, of een hardware update (andere antenne).

---edit---
Zie hier voor meer info:
https://toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?p=165997#p165997

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:57

JME

zeg maar Jamie

Interessante bandendiscussie. Ga me alvast eens oriënteren op toekomstige vierseizoenenbanden voor onder de Corolla TS. Veilig, zuinig, slijtvast, stil, dat soort dingen. Alles tegelijk is natuurlijk een schaap met vijf banden :) maar ergens rolt hopelijk een mooie middenweg rond. Ervaringen welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-10 14:53
@JME , ik ben geen bandenconnaiseur, maar onder mijn Corolla TS liggen vredestein quatrac all season, en die bevallen tot nog toe prima.
(
Nog geen sneeuw meegemaakt, zolang heb ik de auto nog niet)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5BiK6VYkGayB3z8fidA1AMkTBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjmTmXMHg0vm4mtF2T7yWzbh.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmorgen pechhulp erbij gehad, oorzaak gevonden. Vermoedelijk een steenmarter die de kabels naar de bobine gesaboteerd heeft. Voor nu een tijdelijke las, morgen bellen met de dealer. 😏

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:48
Harmen schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:19:
[Afbeelding]

Vanmorgen pechhulp erbij gehad, oorzaak gevonden. Vermoedelijk een steenmarter die de kabels naar de bobine gesaboteerd heeft. Voor nu een tijdelijke las, morgen bellen met de dealer. 😏
Blijft vervelend natuurlijk, maar fijn dat er zo'n duidelijke oorzaak is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

-leeg-

[ Voor 98% gewijzigd door Harmen op 30-09-2025 13:50 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@JME @fender89
Wij hebben Vredestein Quatrac (--edit-- niet de Pro) all seasons onder onze Aygo en onder de RAV4.
Bevallen prima.
Deze band word door onze dealer als standaard all season geadviseerd.

[ Voor 45% gewijzigd door Thasaidon op 29-09-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Thasaidon schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:32:
@JME @fender89
Wij hebben Vredestein Quatrac Pro' all seasons onder onze Aygo en onder de RAV4.
Bevallen prima.
Deze band word door onze dealer als standaard all season geadviseerd.
Dat lijkt echt een zeer matige band te zijn: https://www.anwb.nl/auto/...17/vredestein-quatrac-pro

Ik heb Continental AllSeasonContact 2 op de Aygo laten leggen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@True
Dat soort reviews houd geen rekening met verschillende bandenmaten en onder wat voor auto je de banden gebruikt.
Mijn ervaring is, dat dit wel degelijk een rol speelt bij banden.
En zoals ik al zei... ons bevallen ze prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Nu online
Thasaidon schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:46:
@True
Dat soort reviews houd geen rekening met verschillende bandenmaten en onder wat voor auto je de banden gebruikt.
Wat jij stelt vermoedde ik al. Ik heb zomerbanden die in de Duitse ADAC test eigenlijk op alle vlakken goed scoren onder mn rav4

De grip op droog en nat is inderdaad prima, maar ze maken een bak lawaai, niet normaal.
Terwijl ze in de test daar prima op scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Thasaidon schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:46:
@True
Zie ook: https://www.anwb.nl/auto/...tests/allseasonbandentest ze noemen o.a. de Corolla waar deze maat op zit. Maar de nuance en afweging voor jouw auto en bandenmaat moet je inderdaad zelf maken. Als deze band zo slecht presteert (in deze maat) onder een Corolla heb ik mijn twijfels of die in een grotere hoogte maat goed past op een RAV4 of in een kleinere velgmaat op een Aygo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-10 08:50
Qua all-season banden, heb ik onder een Ford Focus station (vergelijkbaar met de Corolla qua formaat) zeer veel schik gehad van de Michelin Crossclimate+. Slijtvast, veel grip. Ook in met name regenachtige omstandigheden veel vertrouwen. Vooral met plassen water op de weg. Ook in het eerste jaar ermee naar Oostenrijk gereden tijdens wintersport voor vakantie. De banden deden het beter dan de winterbanden van mijn schoonouders in Oostenrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
De CrossClimate (de eerste versie, die 5j geleden ofzo uit kwam) cupt bij mij onder een Auris TS (maat 205/55 R16) juist weer behoorlijk waardoor ze veel lawaai en trillingen zijn gaan maken, ondanks verplaatsen achter/voor elke 10k km!

En na 4 jaar zitten er ook behoorlijk veel droogtescheurtjes in. Slijtage valt idd wel mee (daarom heb ik ze nog niet vervangen), heb er 60k mee gereden en zit nu nog 4mm op van de oorspronkelijke 7mm. Volgend jaar zomer gaan ze eronder weg want het goeie is er nu wel af.

Grip is idd prima, maar verder ben ik matig enthousiast. Mogelijk is de v2 beter.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-10 00:59

DaWaN

'r you wicked ??

ZeromaNoiS schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:54:
[...]
De grip op droog en nat is inderdaad prima, maar ze maken een bak lawaai, niet normaal.
Terwijl ze in de test daar prima op scoren.
Geluid is een lastige om te testen, aangezien absolute geluidsniveaus buiten de auto (wat o.a. ook op het bandenlabel staat) zich niet altijd 1 op 1 verhoudt tot de geluiden die ervaren worden in de auto.
Ik ga daarom eerder af op bijvoorbeeld de "Subjective Comfort" rating van bijvoorbeeld Tyre reviews dan het geluidsniveau op het label.

En uiteindelijk heeft iedereen een andere voorkeur qua banden. Zelf vind ik een stugge band die snel instuurt wel fijn, maar andere mensen geven meer prioriteit aan comfort.

Uiteindelijk maken de A-merken tegenwoordig echt geen slechte banden meer. Als je voor Continental, Bridgestone, Michelin, Goodyear of Pirelli gaat, dan heb je gewoon goede banden.
Ergens vind ik de conclusie van de ANWB wel een beetje flauw, want de resultaten liggen niet zo ver uit elkaar dat ik de benaming "onvoldoende" zou geven.
Dat je tevreden kan zijn met Vredestein snap ik best, zelf zou ik die niet adviseren, maar zo slecht als de ANWB het framet zijn ze ook weer niet.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Je haalt hier wel verschillende banden aan.
De Vredestein Quatrac (wekle ik dus heb), is niet dezelfde als de Vredestein Quatrac Pro of Pro+ in de linken die jij deelt.

De "gewone" Quatrac scoort volgens de ANWB niet super, maar wel beter dan de Pro en Pro+
https://www.anwb.nl/auto/...5-r16v/vredestein-quatrac

En zoals ik al zei, deze bevallen mij prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 29-09-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Thasaidon schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:23:
[...]

De Vredestein Quatrac (wekle ik dus heb), is niet dezelfde als de Vredestein Quatrac Pro of Pro+ in de linken die jij deelt.

De "gewone" Quatrac scoort volgens de ANWB niet super, maar wel beter dan de Pro en Pro+

offtopic:
Nee, jij edit nu je post omdat je er toch andere banden onder hebt dan je eerder deelde/dacht. Dat betekent niet dat ik verschillende banden aanhaal .. dat is wel een nuance ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@True
Klopt, ik dacht dat ik de Pro had, maar ik heb dus de gewone.
Excuus voor de verwarring daarvoor.

Maar ook de Pro en Pro+ welke jij beide noemt zijn verschillende banden met verschillende resultaten in de tests. De Pro komt met 1 ster idd als zeer slecht uit de test en de Pro+ als "net onvoldoende".
Dat is wat ik duidelijk probeerde te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Thasaidon op 29-09-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:41:
[...]

Interessant. Bijzonder dat ze dat in Europa niet vermelden.
Maar ik denk dat ik er uit ben:
Dit is een Amerikaanse test, met een Amerikaanse versie van deze band. Let ook even op de tekst op de zijwand op 1:17 in het filmpje. Daar staat duidelijk "all season" op de wang van de band. Dat staat er in Europa niet op.
Ook het profiel is compleet anders als het profiel van de e.primacy zoals die in Europa wordt verkocht. Vergelijk dit Europese profiel van Michelin.nl maar eens:
[Afbeelding]
met het profiel uit jouw Youtube filmpje op 1:27. Dan zie je duidelijk een heel andere band.

Mijn conclusie is dat er in Amerika een andere band als e.primacy wordt verkocht als in Europa.
De Amerikaanse is een all-season (niet te vergelijke met een Europese all-season trouwens) met een ander profiel dan de Europese.
En enkel de Amerikaanse zal zijn voorzien van foam in de band. Of heb je ook een Europese bron die dat bevestigt?

Als de Europese band ook stiller dan de andere Michelins zou zijn, dan zou
a. dat uit het bandenlabel moeten blijken en
b. Michelin dat op al haar marketing websites echt wel vermelden.

Dat de band op de site van jouw tweede link zo goed scoort op geluid zal komen doordat de band daar met andere concurrenten (die blijkbaar minder op geluid focussen) wordt vergeleken, en niet met andere Michelin banden.
Wellicht heb je gelijk, ik weet het eerlijk gezegd niet 100% en heb het me wel zo laten vertellen. De band is subjectief ook veel stiller dan de vorige normale Primacy, maar wellicht is dat puur het profiel/samenstelling/etc.

Misschien interessant om eens bij een bandenboer langs te gaan en daar te vragen om de band fysiek te bekijken, dan zie je gelijk of het foam heeft of niet.

Overigens zou ik niet al teveel van de marketingplaatjes uitgaan op de website van bandenfabrikanten, want ook al lichten ze bepaalde features toe, het is ter illustratie en zoiets als een profiel hoeft zeker niet 1 op 1 overeen te komen met de werkelijkheid. Het doel is namelijk niet een exacte (technische) representatie van de kenmerken van een band te tonen, maar een marketingtechnisch beeld te schetsen naar de consument. Wat ik wel met je eens ben is dat het op z'n minst gek is dat Michelin op de Europese website geen foam als feature/eigenschap benoemt, dat zou je inderdaad wel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren bij de Toyota dealer geweest om naar de marterschade te laten kijken. Schade valt mee, enkel een kabel welke vervangen moet worden. Afspraak staat voor as maandag.
Dealer geeft aan dat ik gewoon mag rijden met de auto, ook langere afstanden. (1-2u)
Pechhulp heeft afgelopen zondag de soldeerhulzen aangebracht, maar gaven aan geen lange afstanden te gaan rijden. Wat zouden jullie doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84SsK-lKI_1FVDFuFJKlZVdegVE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nmGFl9w9Obo9HuHPdI9mAarL.png?f=user_large

Whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Harmen schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:12:
Gisteren bij de Toyota dealer geweest om naar de marterschade te laten kijken. Schade valt mee, enkel een kabel welke vervangen moet worden. Afspraak staat voor as maandag.
Dealer geeft aan dat ik gewoon mag rijden met de auto, ook langere afstanden. (1-2u)
Pechhulp heeft afgelopen zondag de soldeerhulzen aangebracht, maar gaven aan geen lange afstanden te gaan rijden. Wat zouden jullie doen?
[Afbeelding]
Moet je betalen voor pechhulp per keer dat je ze nodig hebt?
  • Nee -> gewoon lange afstanden binnen NL rijden.
  • Ja -> afwegen, maar ook dan lange afstanden binnen NL rijden.
Als het een beetje netjes gerepareerd is gaat dat echt niet zomaar los en een rit van 10 min of 10 uur maakt voor zo'n reparatie ook niet uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-10 19:22
Harmen schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:12:
[Afbeelding]
Ik zou de auto verkopen en een treinabo nemen. Als je dit soort afwegingen niet zelf kan maken is autorijden niet voor jou :+

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ziet eruit als een prima degelijke reparatie, karren met die hap :) Zou het zelfs wel definitief zo durven laten.

Vraag mij namelijk af hoe de dealer dit repareert, waarschijnlijk is het onderdeel van een grotere kabelboom en dan is vervangen nog niet zo makkelijk.

[ Voor 65% gewijzigd door ThinkPad op 30-09-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kassad schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:45:
[...]
Ik zou de auto verkopen en een treinabo nemen. Als je dit soort afwegingen niet zelf kan maken is autorijden niet voor jou :+
Goed idee! Eerste autopech, zit niet te wachten op pech aan het andere kant van het land. (170km enkele reis). Fijn dat thuiswerken dan mogelijk is. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Iemand ervaring met de Hapro Cronos Aero 3 dakdragers op een Corolla Touring Sports? Of een ander aftermarket merk? Ik zie dat er gaatjes in de dakrails zitten, dus de originele dakdragers zullen wel puntjes op de voet hebben. De Hapro heeft dat niet. Klemt dat zo loeivast dat dat niet nodig is, of kan ik beter voor originele gaan? Scheelt nogal in de kosten namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:48
JME schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:31:
Iemand ervaring met de Hapro Cronos Aero 3 dakdragers op een Corolla Touring Sports? Of een ander aftermarket merk? Ik zie dat er gaatjes in de dakrails zitten, dus de originele dakdragers zullen wel puntjes op de voet hebben. De Hapro heeft dat niet. Klemt dat zo loeivast dat dat niet nodig is, of kan ik beter voor originele gaan? Scheelt nogal in de kosten namelijk..
Ik heb de Owen dakdragers besteld, zit allemaal als een huis. Enige wat je vaak ziet is dat de duurdere wat stiller zijn, maakt mij niet zoveel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:24

breinonline

Are you afraid to be known?

Heeft er iemand met een Corolla 2019/2020 al ervaring met Carplay iOS26? Heeft dat nog voordelen ten opzichte van de oude iOS versie? Ik vind de glass inferface eigenlijk niets maar als ik alles iets kleiner kan maken op het scherm zodat er meer info op past dan zou dat welkom zijn.

Toch een reviewer gevonden met een Corolla: maakt niet zoveel uit (hoewel hij aangeeft dat je het echt merkt): https://www.thedrive.com/...is-the-best-yet-heres-why

[ Voor 25% gewijzigd door breinonline op 03-10-2025 07:37 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:14
Dakdragers is typisch zoiets waarvoor ik Marktplaats in de gaten houd. Regelmatig voor auto’s originele dakdragers gekocht voor een fractie van de prijs bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@breinonline Ik heb vorig jaar een set van marktplaats gekocht voor 60 euro, vergelijkbaar met deze. Bevalt prima tot nu toe. Is inmiddels al m'n 3de station waar ik dragers voor heb gekocht, verkoop ze vaak weer door via marktplaats. Ideaal platform daarvoor. :)

Whatever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-10 14:22
Thasaidon schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:23:
[...]

En hier in 19" weer "recommended"

https://www.tyrereviews.c...eason-Tyres-2024-2025.htm

Ik heb zelf een jaar of 4 in de bandenindustrie gewerkt, testen is eigenlijk altijd deels objectief en deels subjectief. Het blijft een lastig verhaal om er duidelijk in te krijgen. Een band die totaal ruk is op 16 of 17 inch kan prima in order zijn op 18 of 19 inch. Over het algemeen is de ontwikkeling op 1 maat (soms 2) en de rest is scale up en scale down met hetzelfde design, wat niet altijd lekker gaat.

De noot daarbij, het ooit zo mooie Vredestein is al een jaar of 10 enkel een merk van het Indiaase Apollo Tyres, en daarvoor van een Russische investeerder. Van de goede naam is weinig over. (En volgend jaar gaat de fabriek in Enschede na bijna 80 jaar dicht, alle productie naar Hongarije en India).

Dat gezegd te hebben, ik heb de OEM Bridgestones onder de RAV4 liggen. OEM banden zijn over het algemeen van betere uniformiteit als banden die je bij de lokale bandenboer kan krijgen (eerste keus voor OEM klanten, daarna staan de Kwikfit en vrienden in de rij).

[ Voor 8% gewijzigd door Hemingr op 03-10-2025 10:54 ]

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Spixo schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:54:
[...]

Dakdragers is typisch zoiets waarvoor ik Marktplaats in de gaten houd. Regelmatig voor auto’s originele dakdragers gekocht voor een fractie van de prijs bij de dealer.
Dat zou ik normaal gesproken ook doen, maar de spoeling lijkt aardig dun te zijn. Zo oud is de Corolla TS natuurlijk ook nog niet.

Paar andere dingen dan nog, als kersverse eigenaar:
1. Waarvoor zijn de semi-flexibele kunststof strips aan de achterkant van de voorstoelen links en rechtsonder, die vastzitten aan een kunststof houdertje op de vloerrail? Er is er eentje stuk (getrapt?) en ik wil weten of het iets toevoegt om dat te laten fiksen.
2. Waar bevestigen jullie de lifehammer voor de achterbankbewoners?
3. Kun je een doorvoer maken voor de oplaadkabel vanuit het middenconsoleopbergvak richting achterbank? En in het verlengde daarvan: levert de usb poort in dat opbergvak voldoende om via een splitter twee iPads tegelijk op te laden?
4. De lichtranden in de portieren zijn chic!! Is dat standaard? En vraag van de jongste: kunnen ze van kleur veranderen??? :>

[ Voor 47% gewijzigd door JME op 03-10-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-10 15:00
Iemand ervaring met een toyota verso S. Mijn ouders willen een andere auto, maar aangezien ze weinig rijden niet veel geld kwijt. Budget is rond de 10k. Wensen zijn het volgende.
-Kar kunnen trekken rond de 750kg
-Hoger instap dan ze hadden. (Was een Ford Fiesta)
-Automaat.

Ik dacht dus aan een verso S maar mogelijk zie ik iets over het hoofd. Ze hebben ook naar een Mitsubishi ASX gekeken, maar die zijn er alleen handgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Nu online
vangoghnl schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:44:
Iemand ervaring met een toyota verso S. Mijn ouders willen een andere auto, maar aangezien ze weinig rijden niet veel geld kwijt. Budget is rond de 10k. Wensen zijn het volgende.
-Automaat.

Ik dacht dus aan een verso S maar mogelijk zie ik iets over het hoofd. Ze hebben ook naar een Mitsubishi ASX gekeken, maar die zijn er alleen handgeschakeld.
Die Verso S automaat heeft een schakelrobot. Los van dat het absoluut k*t rijdt is dat ook het gene wat kapot gaat zover ik weet. Zelfs bij een toyota.

Ik zou als je een Toyota koopt eigenlijk altijd naar een hybride kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ZeromaNoiS schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Die Verso S automaat heeft een schakelrobot. Los van dat het absoluut k*t rijdt is dat ook het gene wat kapot gaat zover ik weet. Zelfs bij een toyota.

Of een handgeschakelde Aygo en voor elke gereden kilometer 1 ct aan de kant zetten voor de koppeling dan zit je wel goed voor dealertarieven.
Maar niet bijster relevant voor de vraagstelling.
Wat jij eigenlijk zegt is: als je van Toyota een automaat wilt kopen, ga dan altijd voor een hybride automaat, die zijn goed, de automaten in de auto's daarvoor zijn minder. Maar kun je die krijgen voor dat budget, dat is dan de volgende vraag.

[ Voor 22% gewijzigd door True op 04-10-2025 23:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:29
ZeromaNoiS schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Eh nee... alleen de dieselmotoren waren uitgerust met een MMT schakelbak. En die uitvoeringen zijn in NL vrij zeldzaam :P

Aangezien de ouders van @vangoghnl weinig rijden ga ik er vanuit dat ze een benzine zoeken, en die werd weer uitgevoerd met een CVT bak. En als er íets is wat bij Toyota niet kapot gaat is het die CVT bak. En ja, die rijdt inderdaad 100x beter dan de Multimode transmissie.

Verder een weinig spannende auto de Verso S, maar wel een redelijk ruimtewonder. Voldoet verder aan alle eisen en ook betrouwbaar. Alleen de EGR klep geeft soms wat problemen maar dat is het enige bekende probleem voor zover ik weet.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-10 15:00
Dus wel een cvt als ik het goed begrijp. Klopt het dat er dan wel flippers op kunnen zitten? Ik dacht namelijk dat een cvt geen verzetten had?

Ze kunnen rond de 10k ook een Toyota Auris hatchback of bijvoorbeeld een Honda civic 9de generatie kopen. Maar die hebben geen hoge instap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:04

Videopac

Rommelt wat aan.

vangoghnl schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:44:
-Automaat.

Honda Jazz?
Al ga je de vorige generatie (vanaf 2016) niet vinden voor 10.000 euro.
Het is allemaal zo duur geworden/gebleven.

[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 05-10-2025 13:37 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-10 19:25
Gisteren tpms indicator opeens knipperen en na een tijdje branden van Auris TS 2015.
Vorige week banden al op spanning gebracht na een melding van het systeem.
Toch maar even gestopt en opnieuw gedaan, maar melding ging niet weg.
Reset via de knop, in dashboardkastje, haalde ook niets uit.

Dus: batterij leeg? Garage gaf bij beurt/apk al aan dat er banden droogtescheurtjes hadden, maar dat was niet urgent. Tzt mee laten nemen met de banden, denk ik. Of heb ik nog andere opties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-10 14:22
vangoghnl schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 07:11:
Dus wel een cvt als ik het goed begrijp. Klopt het dat er dan wel flippers op kunnen zitten? Ik dacht namelijk dat een cvt geen verzetten had?

Ze kunnen rond de 10k ook een Toyota Auris hatchback of bijvoorbeeld een Honda civic 9de generatie kopen. Maar die hebben geen hoge instap.
(E)CVT kan dan wel continu zijn, maar heeft ook “preset” punten. Mijn 2022 RAV4 heeft ook een ECVT en die kan ik ook “handmatig” schakelen. Min CHR daarvoor ook.

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
RudolfR schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:18:
Gisteren tpms indicator opeens knipperen en na een tijdje branden van Auris TS 2015.
Vorige week banden al op spanning gebracht na een melding van het systeem.
Toch maar even gestopt en opnieuw gedaan, maar melding ging niet weg.
Reset via de knop, in dashboardkastje, haalde ook niets uit.

Dus: batterij leeg? Garage gaf bij beurt/apk al aan dat er banden droogtescheurtjes hadden, maar dat was niet urgent. Tzt mee laten nemen met de banden, denk ik. Of heb ik nog andere opties?
Je auto is nu 10 jaar oud en de batterijen in die TPMS sensoren gaan ook ongeveer 10 jaar mee, dus dat is niet ondenkbaar. Zou ze idd met een bandenwissel meenemen aangezien het voor jouw auto geen APK afkeur betreft, maar (mogelijk) alleen hinderlijk is :P

Let wel even op bij de dealer. De originele sensoren zijn nogal aan de prijs. Toyota levert zelf ook een soort 2e lijns aan (maar wel Toyota) die vriendelijker aan de prijs zijn. Alsnog wel 200 Euro voor een set van 4 meen ik. Normaal gesproken bieden dealers deze optie proactief aan.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vangoghnl schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 07:11:
Ben met de Verso S niet heel erg bekend, maar CVT merk je wel met de proefrit. De naam zegt het al: continu variabele transmissie, dus meer gas geven = gelijk hoger in de toeren en daarnaast ook geen schakelmomenten zoals met een reguliere automaat wel het geval is.

Flippers zouden bij een CVT niet aan het stuur moeten zitten, Lexus heeft dat bij bepaalde sportief getinte modellen wel, dan zet je de pook in S+ en kan je met de flippers schakelen nabootsen, puur een gimmick. Lijkt mij niet dat de Verso S dat heeft eigenlijk, maar ik kan er naast zitten.
Als ik zoek op auto's rond de 10k dan heb je van Toyota hybrides alleen de Prius(+) die nog een ietwat hoge instap heeft, zeker geen lage in ieder geval. Weet niet hoe nieuw de auto moet worden maar een Honda Jazz is ook een MPV en 2011-2014 modellen rond de 10k ook als hybride. De Insight is een beetje Honda's Prius dus ook ietwat hogere instap maar effectief tussen een hatchback en MPV, wellicht precies genoeg?

Als je het aandurft zou je zelfs nog een Lexus RX 400h voor rond de €9k kunnen kopen. De ultieme (met alle respect) ouwe lullen bak met ultiem comfort, hoge zit, zeer betrouwbaar, boterzachte hybridemotor, etc. Deze is in mijn ogen erg mooi zowel qua uitvoering als staat, mits onderhoud gewoon kloppend is. Nadelen heeft ie natuurlijk ook: het is een grote auto met bijpassende mrb en verbruik, ook onderhoudsbeurten en onderdelen zijn natuurlijk duurder.

Ik zou persoonlijk kijken of een Prius of Insight qua zit hoog genoeg is, daar kan je hele mooie deals in vinden omdat ze nog steeds vrij veel te koop staan. Anders is een Jazz denk ik de beste rationele keuze. Als outsider zie ik ook de Kia Niro hybrid uit 2016-2018 inmiddels richting de 10k kruipen, bij Autoweek sowieso 2 onder de 11k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb voor mijn ouders destijds ook naar een Toyota Verso-S gekeken.
Die automaten zijn v.z.i.w. prima: een CVT bak met koppelomvormer.

Veel van die B-segmenters met hoge instap hebben geen opvolger gekregen. Na de Verso-S houdt het op bij Toyota. Eventueel alternatief zou dan een Yaris Hybrid zijn, hebben iets minder hoge instap, maar zitten alsnog relatief hoog/rechtop.
Edit: Ik zie dat je 750kg trekgewicht wilt hebben, dan valt de hybride Yaris af helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door DaWaN op 06-10-2025 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb deze, ze zitten zo vast als een huis hoor. Altijd alleen beetje geouwehoer met netjes zorgen dat de balk precies in het midden van de auto zit. (Vooral als je net als ik wil dat het op de mm klopt :P). Omdat ze natuurlijk universeel zijn kun je die balken waar je de dakkoffer op monteert dus verschuiven. Maar verder bevallen ze echt prima. Ik denk dat ik ze inmiddels al wel een stuk of 8 vakanties heb gebruikt :)
breinonline schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:17:
Heeft er iemand met een Corolla 2019/2020 al ervaring met Carplay iOS26? Heeft dat nog voordelen ten opzichte van de oude iOS versie? Ik vind de glass inferface eigenlijk niets maar als ik alles iets kleiner kan maken op het scherm zodat er meer info op past dan zou dat welkom zijn.

Toch een reviewer gevonden met een Corolla: maakt niet zoveel uit (hoewel hij aangeeft dat je het echt merkt): https://www.thedrive.com/...is-the-best-yet-heres-why
Ik heb wel het idee dat het trager is geworden. Nu liep het met IOS 18 soms al half vast wanneer de tegenpartij ophangt na een telefoontje... Dan gaat opeens de timer van het bellen heel hard oplopen en de enige manier waarop je dat scherm dan weg krijgt is door uit carplay te gaan en vervolgens carplay opnieuw aan te klikken. Met iOS26 liep het de laatste keer dusdanig vast dat op home drukken ook niet meer hielp.

Edit: Ik ging gisteren toch maar weer eens zoeken, en kwam op een Amerikaans forum een firmware update (uit eind 2021) tegen die de Carplay problemen zou moeten oplossen. Helaas is deze firmware alleen voor de Amerikaanse modellen geschikt en dus niet voor die van Europa. Na veel zoeken uiteindelijk in een uithoekje van het internet de firmware update gevonden voor mijn model. Carplay is nu een stuk vlotter én loopt niet meer vast bij het bellen. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_o6nz-VIyjqn-MmOFkbn5FBVc7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHNp5ZIFfI780bM4hgHS1IIW.jpg?f=fotoalbum_large:*)

[ Voor 55% gewijzigd door BastiaanN op 07-10-2025 10:07 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-10 13:56
Nieuwe Toyota Aygo X modellen vanaf 2026
Eerste Hybriden modellen met 116 PK!

Eerste Hybride Aygo's komen eraan. Ik rij zelf in een Toyota Aygo met bouwjaar 2020. Ik rij nu 1 op 28 op de autosnelweg. Ik ben benieuwd naar de Hybride editie.

https://www.toyota.nl/modellen/verwachte-modellen/aygo-x

[ Voor 49% gewijzigd door Van der Berg op 10-10-2025 11:11 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:07
Wat is jullie advies/ ervaring mbt banden op een Corolla TS? Huidige (zomer) banden zijn uitgedroogd en moeten vernieuwd. Rij ongeveer 10k per jaar en vooral NL en soms net over de grens in België/ Duitsland. Dacht aan all season maar dealer raadt het af ivm cuppen. Hoe reëel is dit? Ik ga sowieso niet voor winter en zomer apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-10 15:53
gelukkie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:28:
Wat is jullie advies/ ervaring mbt banden op een Corolla TS? Huidige (zomer) banden zijn uitgedroogd en moeten vernieuwd. Rij ongeveer 10k per jaar en vooral NL en soms net over de grens in België/ Duitsland. Dacht aan all season maar dealer raadt het af ivm cuppen. Hoe reëel is dit? Ik ga sowieso niet voor winter en zomer apart.
Zelfde vraag hier! Wij kochten recentelijk een TS 2022 en willen er ook 4-seasons op laten zetten. Suggesties zeer welkom!

edit: was haast bij vandaag, dus het zijn de Pirelli Cinturato All Season SF3's geworden.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomino op 10-10-2025 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:37
Een voordeel van zomerbanden is dat ze relatief minder snel slijten. Je moet er wel rekening mee houden dat je de auto moet laten staan bij sneeuw of gladheid — gelukkig komen zulke dagen steeds minder vaak voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Van der Berg schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:42:
Nieuwe Toyota Aygo X modellen vanaf 2026
Eerste Hybriden modellen met 116 PK!

Eerste Hybride Aygo's komen eraan. Ik rij zelf in een Toyota Aygo met bouwjaar 2020. Ik rij nu 1 op 28 op de autosnelweg. Ik ben benieuwd naar de Hybride editie.

https://www.toyota.nl/modellen/verwachte-modellen/aygo-x
1 op 28? Wow. Is de 2020 niet in feite dezelfde als die in 2014 geïntroduceerd werd? Die hebben wij gehad en kwamen niet verder dan 1 op 20, juist op de snelweg rijdt dat 1 liter 3-cilindertje toch in vrij hoge toeren namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Met 10k km per jaar gewoon zomerbanden kiezen. All-season is altijd een compromis, soms een prima compromis, maar kort door de bocht kan je qua rubbersamenstelling zeggen:
- zomer = hardst en dus meest slijtvast, rollen het meest uit, dus zuinigst
- winter = zachtst, meest "sticky" maar daardoor luidruchtiger en slijt sneller
- all-season = er tussenin

Ik heb zelfs een paar jaar met een Lexus IS 300h met 223pk op de achterwielen met zomerbanden gereden, maar ik kies zelf wel altijd Michelin (Primacy meestal). Er zijn andere goede A-merken, daar niet van, maar ik zou lekker investeren in een zeer goede A-merk zomerbandenset. Je kan ook naar de ANWB en ADAC autobandentests kijken, let dan wel op dat dezelfde band in een andere maat heel anders kan presteren, dus pak voor je Corolla geen 15" Aygo maat of een 20" BMW X5 SUV band als testmaat. En pak dan idealiter een band die goed op nat presteert (als zomerband).

De keren dat je er in ons land echt wat aan hebt om winter of allseason te hebben is namelijk beperkt. Ook nu in oktober is het nog ruim boven de 10C overdag en weliswaar nat/vochtig, maar ik rijd nu ook een EV6 met 325 pk en die moet ik flink op z'n staart trappen wil de traction control/ESP ingrijpen met de Primacy banden eronder op nat wegdek. Dat zegt genoeg.

En ja, allseason is feitelijk vanaf nu t/m de winterse omstandigheden iets beter dan zomerbanden, maar vaak minder slijtvast, gevoeliger voor cuppen en dus het krijgen van trillingen en vanaf maart ongeveer juist weer een slechtere keuze dan zomerbanden. Ik kies daarom altijd voor goede zomerbanden en ik pas bij echt winterse omstandigheden ook mijn afstand en rijstijl erop aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:55
Als je ook in de winter in Duitsland wil komen ontkom je toch niet aan 4 season banden? Zelf rijd ik al jaren 4 seasons, dikke prima. Juist omdat je niet al te veel rijd kan het nooit uit om zowel een zomer set als een winter set aan te houden, die zul je eerder moeten vervangen wegens ouderdom dan dat ze versleten zijn. 4 seasons zijn ook echt niet meer zo slecht als 20 jaar terug. Kies wel voor een degelijk merk, geen rommel. Onze Auris rijd op Goodyear Vector 4seasons G3 maar toen we hem kochten stond hij op Michelin CrossClimate2. Zulke slechte banden als die Michelins heb ik nooit eerder gehad. Zelfs op droog wegdek slipten ze nog alle kanten op, wat een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-10 13:56
MooDyBLueS schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:36:
[...]

1 op 28? Wow. Is de 2020 niet in feite dezelfde als die in 2014 geïntroduceerd werd? Die hebben wij gehad en kwamen niet verder dan 1 op 20, juist op de snelweg rijdt dat 1 liter 3-cilindertje toch in vrij hoge toeren namelijk.
Bouwjaar 2020 is weer anders dan Bouwjaar 2014 met alle respect. De modellen hebben in de tussentijd updates gehad en wijzigingen. Ze hebben ook facelift gehad. Ik hou van Aygo en mijn eerste auto in bezit was een Aygo met bouwjaar Mei 2010 met 30.000 KM (12 december 2014) altijd 1 eigenaar voor mij. Vorige jaar ingeruild met meer dan 2 ton mee gereden te hebben. Deze nieuwe Aygo kocht ik met 11.971 KM via de officiële Louwman dealer van Toyota.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpP1G45TYTNZbXViEqe57tVwgUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zJ3zWzfNELHYhyQFAxf6KQW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik haal op de autosnelweg overdag bij 90 tot 100 KM per uur vaak de 3.5L per 100KM gemiddeld op Cruise Control aan.

Nu is hij heel rustig met zijn toeren op de snelweg

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
reiniero schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:01:
Onze Auris rijd op Goodyear Vector 4seasons G3 maar toen we hem kochten stond hij op Michelin CrossClimate2. Zulke slechte banden als die Michelins heb ik nooit eerder gehad. Zelfs op droog wegdek slipten ze nog alle kanten op, wat een drama.
Haha
Hoe ervaringen kunnen verschillen. ;)
Mijn Auris staat op 4 CrossClimate2's en ik wil niets anders meer. Zeker bij nat asfalt.
Ook de Citroën staat op die banden en die kleeft aan het asfalt en gooi je bijna haaks de bocht om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Jarenlang de 16” Michelin CrossClimate2 onder een Zafira gehad, niks mis mee. Zou nu ook serieus de 17” voor de Corolla TS overwegen. Maar voorlopig gaan de originele Falken banden nog wel even mee. Vind die Falken banden overigens wel erg veel geluid maken, maar voelt niet zo groen om ze daar nou vroegtijdig om te vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dit weekend de eerste mod op de Corolla TS gedaan. Toch wel drie hele seconden mee bezig geweest, misschien zelfs vier..
https://amzn.eu/d/ciAlfEI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
mkmi schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:27:
Een voordeel van zomerbanden is dat ze relatief minder snel slijten. Je moet er wel rekening mee houden dat je de auto moet laten staan bij sneeuw of gladheid — gelukkig komen zulke dagen steeds minder vaak voor.
Mwah, laten staan... 20-30 jaar geleden reed er bijna niemand op winterbanden en lieten we de auto ook niet staan. Het is gewoon een kwestie van aanpassen. Ik heb alleen zomerbanden, en laat de auto in de winter ook echt niet staan als het sneeuwt (en ik 'm eens nodig heb). Ik minder m'n snelheid en anticipeer nog wat meer, dat wel. Winterbanden hebben zeker hun nut hoor, maar gezien de kilometers die ik maak + de laatste winters vind ik het zonde van het geld.

Moet je naar Duitsland of Oostenrijk oid dan wordt het natuurlijk een ander verhaal :)
JME schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:33:
Jarenlang de 16” Michelin CrossClimate2 onder een Zafira gehad, niks mis mee. Zou nu ook serieus de 17” voor de Corolla TS overwegen. Maar voorlopig gaan de originele Falken banden nog wel even mee. Vind die Falken banden overigens wel erg veel geluid maken, maar voelt niet zo groen om ze daar nou vroegtijdig om te vervangen.
De Falkens zijn inderdaad niet de stilste banden. Zelf heb ik de 18" variant. Ook tijdens wegrijden met wat meer pit en vochtig/nat wegdek hebben ze moeite om grip te houden. Groot voordeel vind ik wel de enorme velgrandbeschermer. Sinds ik 2 bandjes heb vervangen naar Conti's (ook met velgrandbeschermer maar kleiner) hebben die velgen toch meer beschadigingen.
JME schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:05:
Dit weekend de eerste mod op de Corolla TS gedaan. Toch wel drie hele seconden mee bezig geweest, misschien zelfs vier..
https://amzn.eu/d/ciAlfEI
Wat leg jij zoal in dat vakje? Ik gebruik 'm echt NOOIT :D
Nou ja, gebruik 'm wel, maar ligt volgens mij in: laadkabel, mondkapje :X ontsmettingsmiddel. Oftewel, daar heb ik al een jaar of 3-4 geen gebruik meer van gemaakt :+
Maar dank dat je me er aan herinnert, volgende schoonmaakronde maar eens meenemen. Blijf het wel heerlijk vinden dat de deksel (armsteun) naar voren te schuiven is.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Laadkabels, pasjes voor bijv. milieustraat, wasstraat, ANWB, winkelwagenmuntjes en ander kleingeld, pen, stempelkaart van de afhaalchinees, handgel, etc etc etc. Vooral handig om het kleine spul niet onderin op te hoeven graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Heeft iemand trouwens tips om een veeg (kras is groot woord) weg te poetsen uit het kunststof rond de pook? Ik bedoel de strook waarin de letters voor de rijmodus oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Mmmm. occasion gekocht en die is in het buitenland niet bij een officiële dealer in de onderhoud gegaan. Uitstekend te woord gestaan door Toyota Nederland. Na de beurt bij een officiële dealer a.s. maandag hier in Nederland gaat de fabrieksgarantie wel weer lopen, zij het met een maand wachttijd.

Kortom, nieuwe auto, maar nog geen lange ritten maken.
* Tomino begrijpt ineens de logica achter de zekerheden die origineel NL'e auto's hebben en buitenlandse niet :+ weer een les geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Nu online
Tomino schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:49:
Mmmm. occasion gekocht en die is in het buitenland niet bij een officiële dealer in de onderhoud gegaan. Uitstekend te woord gestaan door Toyota Nederland. Na de beurt bij een officiële dealer a.s. maandag hier in Nederland gaat de fabrieksgarantie wel weer lopen, zij het met een maand wachttijd.

Kortom, nieuwe auto, maar nog geen lange ritten maken.
* Tomino begrijpt ineens de logica achter de zekerheden die origineel NL'e auto's hebben en buitenlandse niet :+ weer een les geleerd.
Ik snap je niet. Je hebt toch nu dezelfde zekerheden nadat je bij de Toyota dealer (voor teveel geld) een beurt hebt laten doen? Je kan dus prima een import kopen, maar dan moet de prijs er wel naar zijn. Als je hetzelfde betaalt als een Toyota die bij Louwman staat dan heb je wellicht iets teveel betaald.

En geen lange ritten, je weet dat je een Toyota hebt gekocht toch? Liever één hele lange rit, dan allemaal korte ritten. Maar sowieso, met een Toyota, zolang je er benzine in doet sta je niet stil! :o

[ Voor 13% gewijzigd door ZeromaNoiS op 16-10-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Wel vreemd hoor dat de eigenaar in Denemarken geen Toyota garages heeft uitgekozen :F

Wat je zegt klopt, met de beurt die hij krijgt, zit het weer snor. Echter, de garantie gaat pas vanaf beurt + 1 maand in. Dus als we in die maand problemen hebben die onder de garantie zouden vallen, dan kunnen we daar geen aanspraak op maken.

Soort afkoeltermijn dus voor het weer inwerking laten treden van de fabrieksgarantie.

[ Voor 28% gewijzigd door Tomino op 16-10-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Nu online
Tomino schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:52:
Wel vreemd hoor dat de eigenaar in Denemarken geen Toyota garages heeft uitgekozen :F

Wat je zegt klopt, met de beurt die hij krijgt, zit het weer snor. Echter, de garantie gaat pas vanaf beurt + 1 maand in. Dus als we in die maand problemen hebben die onder de garantie zouden vallen, dan kunnen we daar geen aanspraak op maken.

Soort afkoeltermijn dus voor het weer inwerking laten treden van de fabrieksgarantie.
Ja ik ken de regeling. Ik heb in april ook een import Toyota gekocht.

Ik zelf wacht echter rustig tot de volgende onderhoudsinterval, en dan ga ik er eens over nadenken.

Ondertussen maak ik vooral lange ritten en maak ik me totaal geen zorgen over garanties en defecten. Als het iets van stellantis was, dan was het een ander verhaal. :P

Wat heb je gekocht? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:39
Nog een vraagje voor de oude garde onder de Toyota rijders.
Heb een starlet p9 die al een tijdje stil staat (2 jaar afgezien van jaarlijkse apk) weer van stal gehaald. Nieuwe accu erin en hij start en rijdt uiteraard weer. :+
Hij wordt nu eindelijk klaar gemaakt voor de verkoop.
Nu heb ik alleen een paar probleem met het open dak. Het draaimechanisme zit los. Ik kan dus nog wel het dakje open en dicht draaien, maar de zwengel die daar aan zit, die zit los. Iemand enig idee hoe dit weer vast te maken is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z98YOd_IhxEYa3v56F5cVFP1Bhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/079Q9wFPT7igmVVjwyCSdj8o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZFVUIo5zziPnRCrl3QJfymAPhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xt55Bd3VqOCZva4JEfqN7jQI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Tip voor de Auris-rijders onder ons: Als je multimediasysteem nog niet op versie 6.20 zit, kun je gratis het besturingssysteem updaten (kaartupdates zijn altijd betaald). Er is (een tijd terug al) een update uitgebracht zodat het systeem TLS1.2 ondersteunt. Bij mij lijkt het problemen met de Bluetooth-koppeling te hebben opgelost, die niet meer werkte na het uit- en aanzetten van de auto.

Ik ging van versie 6.9.0WH naar 6.20.0SPWH op mijn Auris TS uit 2015 met het Toyota Touch and Go 2-systeem (MM16). De update duurt ongeveer 12 minuten en kan gedownload worden via de e-store op toyota.nl (zorg dat je VIN en systeem-ID bij de hand hebt). Zie ook instructies op toyotahybrideforum.nl.

Systeem heeft ook twee verborgen menu's trouwens, een geheim menu waarmee je fabrieksinstellingen kunt resetten, wat volgens de comments ook het Bluetooth-issue kan oplossen: YouTube: Toyota c-hr hidden menu (not the one accessed with light switch) En nog een soort diagnose menu: link.

Ik heb het multimediasysteem met navigatie, dan moet je de 'high' variant hebben ("16MM High TLS SWU"). Voor het systeem zonder navigatie schijn je de 'low' te moeten pakken.

@LooneyTunes @reiniero @RudolfR @RWVV @Phuncz @MJV @vangoghnl @thespeed en andere Auris-rijders in dit topic :) En mogelijk ook C-HR eerste generatie, daar zit vergelijkbaar multimediasysteem in.

[ Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 17-10-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 16:48

AMDFreak

Intel is zo..

Tomino schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:52:

Dat ligt ook geheel aan de kilometerstand.
Mijn Corolla TS uit 2024 met 11.000km op de teller had in Denemarken ook helemaal geen beurt gehad.
De eerste beurt is door de verkopende NL dealer uitgevoerd.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

donnie1992 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:11:
Nu heb ik alleen een paar probleem met het open dak. Het draaimechanisme zit los. Ik kan dus nog wel het dakje open en dicht draaien, maar de zwengel die daar aan zit, die zit los. Iemand enig idee hoe dit weer vast te maken is.
Ik gok dat het clipje wat die zwengel op zijn plaats houdt is verbogen, je ziet hem ook uitsteken op de foto van het schuifdak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-10 11:32
ThinkPad schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:49:
Tip voor de Auris-rijders onder ons: Als je multimediasysteem nog niet op versie 6.20 zit, kun je gratis het besturingssysteem updaten (kaartupdates zijn altijd betaald). Er is (een tijd terug al) een update uitgebracht zodat het systeem TLS1.2 ondersteunt. Bij mij lijkt het problemen met de Bluetooth-koppeling te hebben opgelost, die niet meer werkte na het uit- en aanzetten van de auto.

Ik ging van versie 6.9.0WH naar 6.20.0SPWH op mijn Auris TS uit 2015 met het Toyota Touch and Go 2-systeem (MM16). De update duurt ongeveer 12 minuten en kan gedownload worden via de e-store op toyota.nl (zorg dat je VIN en systeem-ID bij de hand hebt). Zie ook instructies op toyotahybrideforum.nl.

Systeem heeft ook twee verborgen menu's trouwens, een geheim menu waarmee je fabrieksinstellingen kunt resetten, wat volgens de comments ook het Bluetooth-issue kan oplossen: YouTube: Toyota c-hr hidden menu (not the one accessed with light switch) En nog een soort diagnose menu: link.

Ik heb het multimediasysteem met navigatie, dan moet je de 'high' variant hebben ("16MM High TLS SWU"). Voor het systeem zonder navigatie schijn je de 'low' te moeten pakken.

@LooneyTunes @reiniero @RudolfR @RWVV @Phuncz @MJV en andere Auris-rijders in dit topic :) En mogelijk ook C-HR eerste generatie, daar zit vergelijkbaar multimediasysteem in.
Die ga ik eens even installeren.
Heb sinds kort al mijn Spotify downloads op "Zonder kwaliteitsverlies" staan, maar dat lijkt de radio niet te trekken en begint vervolgens te stotteren. Hopelijk wordt dit daarmee opgelost.
Speelt op een Iphone 16 met iOS 26 en een Auris TS uit 2016.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

@LooneyTunes @reiniero @RudolfR @RWVV @Phuncz @MJV en andere Auris-rijders in dit topic :) En mogelijk ook C-HR eerste generatie, daar zit vergelijkbaar multimediasysteem in.
Bedankt voor de ping ! Ik heb in het verleden een kaartupdate gekocht en heb eigenlijk geen issues met Bluetooth buiten dat deze soms niet wilt werken. Even volume uit en terug aan is het gefixed. Wel heb ik me bezig gehouden met Bluetooth AVRCP versie op mijn telefoon te pinnen op versie 1.3 (link).

Ik heb een Auris van voor de refresh dus model 2013-2014, deze heeft het MM12 systeem, dus de Touch & Go. Ik vind de update niet hiervoor :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:55
Phuncz schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Bedankt voor de ping ! Ik heb in het verleden een kaartupdate gekocht en heb eigenlijk geen issues met Bluetooth buiten dat deze soms niet wilt werken. Even volume uit en terug aan is het gefixed. Wel heb ik me bezig gehouden met Bluetooth AVRCP versie op mijn telefoon te pinnen op versie 1.3 (link).

Ik heb een Auris van voor de refresh dus model 2013-2014, deze heeft het MM12 systeem, dus de Touch & Go. Ik vind de update niet hiervoor :-(
Hier hetzelfde helaas. Voor het inloggen zie je allemaal mooie updates, na inloggen nog steeds maar kan je ze niet in de winkelwagen doen. Blijkt dat je het multimediasysteem moet registreren. Als je dat gedaan hebt is de hele e store leeg. Jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Tip voor de Auris-rijders onder ons: Als je multimediasysteem nog niet op versie 6.20 zit, kun je gratis het besturingssysteem updaten (kaartupdates zijn altijd betaald).
En dan lees je op het hybrideforum:
Na het downloaden het bestand unzippen op de harddrive en vervolgens de inhoud van de uitgepakte map op een USB stick zetten.
Maar waar moet / kan ik de USB stick indoen?
De enige externe aansluiting die ik heb is een AUX aansluiting in het bovenste handschoenenvakje.
USB is non-existent ;)
Ergo: Helaas heeft deze Auris de B9030 fabrieksradio zonder USB. :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka1xwubDAcGaNqnn_R7i1vGPhl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DY74Il7k9PrzS9b8X3djqCMD.png?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15
@LooneyTunes rond de 100€ zie ik al aftermarket carplay compatible Android units voor de Auris. Wellicht een leuke upgrade?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Ik had al eens een upgrade gekocht echter was dat toch minder 'plug and play' dan de verkoper voorstelde.
Dankzij de plug-and-play installatie geniet je direct van een hoogwaardige upgrade, zonder verborgen kosten of ingewikkelde aanpassingen.(bron)
Ik hield alleen te veel stekkers over (eigenlijk paste alleen de voedingsplug) en ik moest alsnog een (extra) camera aanleggen voor de achteruitrijcamera. (plug & play my @ss)
Wegens tijdgebrek is die dus weer retour gegaan.

Ik ga binnenkort (2026) maar eens op zoek naar een audioboer in de buurt die ook inbouwt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@LooneyTunes Ah excuus, ik had gezocht op 'auris' in dit topic en een aantal mensen getagd die mogelijk belang erbij zouden hebben.
Gaat alleen om de MM16 systemen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15
@LooneyTunes ah dat ging bij mij voor de RAV4 2019 een stuk fijner. Camera vd auto werkt, meeste canbus dingen werken, geluid is beter, heb native maps, netflix en spotify. 4G hotspot, groter scherm, carplay.. denk toch eentje die écht plug and play is en dan vooral waar iemand op YT het voor doet :) dat hielp mij enorm

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:39
DaWaN schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:15:
[...]

Ik gok dat het clipje wat die zwengel op zijn plaats houdt is verbogen, je ziet hem ook uitsteken op de foto van het schuifdak.
Nou, dat dacht ik de afgelopen 2 jaar ook.
Nu heb ik vanochtend de auto even meegenomen naar een goede klant met een TD.
1 van de monteurs die in z'n vrije tijd hobbiet voor de autocross keek er even naar, haalt die clip eruit en stopt de zwengel erin en hij zit gewoon vast 8)7 :? :X
Dus mochten er nog EP91 bezitters zijn met een dakraam, bij deze *O*
Pagina: 1 ... 166 167 Laatste