ThinkPadd schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:43:
Hoe zijn de ervaringen hier met een hybride aanschaffen met een wat hogere kilometerstand? (>130K) De Auris Touring Sports vinden we erg interessant. We richten ons dan op het facelift model uit 2015. Deze zijn met 130-160k kilometers voor vrij schappelijke prijzen (12k) te vinden. Voorkeur gaat dan uit naar de 'Lease Pro' uitvoering zodat je leuke opties (stoelverwarming, panoramadak, LED-koplampen e.d.) hebt.
Qua standaard onderhoud (banden/remmen/olie) geloof ik het opzich wel. Ik kan veel zelf (olie/luchtfilter/bougies/remmen) dus dat moet dan ook wel lukken. Maar qua hybridesysteem bijv.? Nog punten om op te letten bij de zoektocht?
Het is veel (alleen maar!?) ex-lease met maar één eigenaar. Verder valt het mij op dat de prijzen erg dicht bij elkaar liggen. Voor soms nog geen 1k extra heb je een uitvoering met veel meer opties met zelfde aantal kilometers. Wellicht door het vrij grote aanbod.
Op mijn laatste (huidige) auto na, heb ik al mijn auto's als ex-lease met wat hogere km-standen gekocht. Prius 2nd gen uit 2006 met 90.000 km na 4 jaar (viel nog mee), Lexus CT 200h (zelfde motor als Auris/Corolla 1.8) uit 2012 na 4,5 jaar met 145.000 km, Lexus IS 300h uit 2013 na 5 jaar met 135.000 km.
Geen enkel probleem ermee gehad met welk van deze auto's ook. Wat bij Toyota's hybrides ook meehelpt zijn een paar dingen: ten eerste helpt het hybridesysteem (lees: elektromotor) bij optrekken en is de last op de verbrandingsmotor vrijwel altijd minder (behalve bij vol gas of bijna vol gas), dat an sich verlengt al de levensduur. Zeker als je dat afzet tegen bijv. de 3-cilinder turbogeblazen motoren die je o.a. in een Ford Focus aantreft. Je ziet dat ook aan de prijzen van die 3-cilinders op de tweedehandsmarkt, die zijn met hogere km-standen bijna zo laag als een diesel.
Ander ding is dat het hybride systeem ervoor zorgt dat een deel van de tijd de verbrandingsmotor gewoon uit gaat. Hoewel het zeer afhankelijk is van rijstijl en het ook uitmaakt welke generatie hybride we het over hebben (de nieuwere kunnen meer op de elektromotor leunen), is het wel zo dat al snel 15-20% van de tijd de verbrandingsmotor uitstaat. Dat zijn dus km's die je verbrandingsmotor niet slijt.
En als laatste: de Atkinson cycle waarop naar mijn weten alle Toyota hybrides behalve een paar Lexussen op draaien, is zo lui en puur op efficiëntie gemaakt, dat ook dat de levensduur verlengt. Dat werkt ook bijna alleen maar in hybrides of kleine auto's die niet veel pk's nodig hebben, vandaar dat je het een BMW of Mazda niet ziet toepassen.
Al met al is dit deels de reden dat Toyota hybrides zo rock solid zijn. Tip: kijk ook de volgende video's eens:
De Lexus CT heeft exact dezelfde 1.8 hybride motor als de Auris, belangrijkste verschil tussen de Auris en CT is afstelling onderstel en natuurlijk afwerking interieur enzo. Technisch identiek, qua rijgedrag een gigantisch verschil. Ik heb er destijds bewust de station van de Auris voor opgegeven (we kwamen toen van een ruime Prius), zoveel beter rijdt de CT. Maar goed, dat zal niet voor iedereen mogelijk zijn en: zoveel mensen, zoveel wensen.
Dat gezegd hebbende: je kan ze bijna blind kopen. Zeker als je iets bij bijv. Louwman koopt, dan krijg je ook zelfs hun garantie. Mocht je particulier of bij een algemene garage iets kopen, dan kan je een aankoopkeuring overwegen. Toyota/Lexus doet dat voor ik meen zo'n €80, dus op de prijs van de auto is dat niks en dan lopen ze de hele geschiedenis na, checken ze de auto op veel punten, lezen ze de hybride accu uit en krijg je uiteindelijk een oordeel. Ik heb het met de IS 300h (omdat dat destijds voor mij een extreem dure aankoop was) after-the-fact gedaan. Gekocht bij Athlon Car Outlet, bij aanschaf afgesproken dat als er iets uit de aankoopkeuring zou komen, dat ze dat zouden fixen onder garantie. Historie hadden ze zelf al overhandigd. Resultaat aldus Lexus A'dam: nagenoeg perfect in alle opzichten.
[
Voor 10% gewijzigd door
MooDyBLueS op 02-06-2021 09:43
]