Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 115 ... 164 Laatste
Acties:
  • 894.999 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:52
MooDyBLueS schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:01:
[...]

ik zou dan even screenshots maken in de app (voor zover dat zonder abo niet inzichtelijk is) van wat er mogelijk is en potentieel een lange tijd later een burner e-mail aanmaken om het weer een maand te "proberen".
[...]
En als die screenshots dan even hier gedeeld wordt, kunnen andere (lees: ik) ook gaan besluiten om er eentje aan te schaffen ;)

Vind de ramen-open functie wel erg interessant, maar te lui/gierig om alleen daarvoor zo'n dongel aan te schaffen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:22
MooDyBLueS schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:53:
[...]

Dat is dus niet zo. Althans, Toyota heeft gewoon een afweging gemaakt wat door gebruikers aangepast hoort te worden. Uiteraard kan je erover discussiëren wat wel/niet door ons als gebruikers aan te passen hoort te zijn, maar jouw reactie is nogal overtrokken. Zoals ik al uitlegde, zijn er sowieso 2 verschillende instellingenmenu's voor jou als gebruiker beschikbaar, daar zit al best veel in.
Dat de fabrikant mij slechts een beperkt deel van de keuzeopties 'gunt', daar word ik juist opstandig van. Het gaat hier niet over wijzigingen in het motormanagementsysteem of iets dergelijks. Het gaat over een volumeinstelling, een piepje ja of nee als je de deuren op slot doet, 3 of 4 keer knipperen als je de richtingaanwijzer aanraakt, een keer of aanhoudend piepen als je de auto in z'n achteruit zet, de ramen automatisch sluiten als je twee keer op je afstandsbediening drukt. Dat soort instellingen; hele eenvoudige onschuldige zaken die elke gebruiker naar believen zou moeten kunnen aanpassen. Dat je een groot deel van deze opties niet zelf mag instellen is volkomen zinloos. Het is alsof ik met mijn laptop terug naar de computerwinkel moet om de bureaubladachtergrond of de geluidsinstellingen te wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
nomar109 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:22:
Nu kun je dit soort apparaatjes ook uit China halen voor een fractie van de prijs die Carista rekent. Zou de Carista app dan ook gewoon werken?
De maker van de Dr. Prius app heeft getest welke OBD2 adapters met zijn app werkten met als resultaat dat veel goedkope adapters bedroevend slecht functioneren:

http://priusapp.com/obd.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:52
easyriider schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:44:
[...]
De maker van de Dr. Prius app heeft getest welke OBD2 adapters met zijn app werkten met als resultaat dat veel goedkope adapters bedroevend slecht functioneren:
Zoals je het er nu neer zet is het wel heel algemeen, die goedkope adapters werken niet (goed) met zijn applicatie.
Voor gebruik met Torque e.d. zijn ze meer dan prima, morgen weet ik of ze met Carista werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 15:37

Martinspire

Awesomeness

Je hoeft die Carista niet de hele tijd te gebruiken. Je gaat gewoon 1 keer alles instellen en bent dan klaar. Dat kan zelfs met de free trial nog wel geloof ik.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:50

dbzfan

Nee.

Hoeveel valt er daadwerkelijk in te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 23:05
Wat een gedoe om instellingen haha. Volgens mij kost t Toyota meer werk om voor elke optie een menu te maken en dat elke keer door te testen bij updates dan dat t ooit opleverd. Want 95% zal ze nooit gebruiken.

Daarnaast kan ik me heeel goed voorstellen dat het uitzetten van piepjes etc. Ook met veiligheid te maken heeft. Dus ja het kan uit maar dan moet dat heel bewust via de dealer zodat er bewijs is dat je dit zelf hebt gewild. Niet dat Toyota ineens allemaal schadeclaims krijgt dat de piepjes ineens uit stonden. Bedank de Amerikanen maar voor die denk wijze 😅.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 07:48
saharoen schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:48:
Ik heb een auris 2010 hybride waar van af en toe claxon wel doet en dan weer niet. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het de spiraal kabel(clockspring) is. Ik heb de toyota dealer gebeld voor prijsopgave en 300 euro voor onderdeel en 300 euro voor arbeid. 8)7

Ik heb nu op youtube gezien dat het relatief makkelijk te doen is YouTube: No horn ? 2008 Toyota Prius clock spring replacement fix 84306-0E010
. Ik heb nu maar op aliexpress onderdeel al besteld en binnen. Iemand een tip voor goeie garage die het voor me wil vervangen tegen een normale uurloon?
Ik had dit ook met mijn 2010 hybride en dacht ook dat het de clockspring zou zijn. Omdat ik niets op heb met aftermarket onderdelen (zeker niet voor zo'n relatief belangrijk onderdeel) ben ik naar de dealer gegaan.
Daar hebben ze erna gekeken en de contacten gereinigd. Kostte ongeveer 25 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:00
Mijn dealer begon over 90 euro onderzoekskosten blabla. Welke dealer ben jij geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
saharoen schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:08:
Mijn dealer begon over 90 euro onderzoekskosten blabla. Welke dealer ben jij geweest?
Misschien een gekke vraag, maar heb je je auto ook volledig volgens onderhoudsschema in onderhoud bij "jouw dealer"?

Mijn ervaring is namelijk zowel bij Toyota als Lexus dat ze niet moeilijk doen om iets te onderzoeken i.c.m. onderhoud als het ze een half uurtje extra kost. Daar is mij nog nooit iets voor gerekend. Ik kan me echter voorstellen dat ze als je er los voor langs wilt komen voor de zekerheid aangeven dat er onderzoekskosten bij kunnen komen. Als je echter al het onderhoud volgens schema laat doen, heb je mogelijk meer garantie dan je wellicht verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
Ik kan je inmiddels vertellen dat de goedkope ODB2 connector niet met Carista werkt.
Torque werkt er wel prima mee.

Auto-hold en CC permanent aan zou wel prettig zijn maar dat zal wel niet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:04
easyriider schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:36:
Heb hem ook voor m'n Auris, en voor de prijs van 30 euro kun je alle functies één maand uitproberen, dus tijd genoeg om de instellingen van de auto te wijzigen.

https://www.caristaapp.nl...d2-adapter-bluetooth.html
Ik heb hem binnen. Ik zie wel dat als je de maand gratis wilt proberen je eerst een half jaar abbo af moet sluiten?

Verder even snel gekeken en leuk om wat opties te finetunen en eventueel een diagnose te doen. Wel irritant dat als je in de toekomst je wat wilt wijzigen je dan tien euro moet betalen. Maarja dat is mijn eigen keuze, kan hem ook ‘afkopen’ voor 100 euro :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 07:48
saharoen schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:08:
Louwman Waalwijk en daar wordt hij inderdaad ook onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:00
Deze week weer spontaan werkend. Ik zal bij aankomende apk/ onderhoud wel doorgeven om te controleren. Dank voor reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hk12nl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:39:
[...]

Ik heb hem binnen. Ik zie wel dat als je de maand gratis wilt proberen je eerst een half jaar abbo af moet sluiten?
Dat is heel gebruikelijk. Je sluit een (half) jaar af en krijgt dan een maand gratis. Hoe dat werkt is: je sluit 21 mei dat abonnement af en op 21 juni wordt pas het eerste geld in rekening gebracht. Voor die tijd kan je je abonnement stopzetten. en wordt er dus niks in rekening gebracht, maar blijft de functionaliteit wel tot 21 juni werken.

Moet er wel bijzeggen dat ik een iOS gebruiker ben en niet kan oordelen of dit op Android ook zo werkt, maar dat lijkt me wel. Op iOS heb ik vrij vaak dit gedaan, je kan namelijk direct na het afsluiten weer opzeggen, zo weet je zeker dat je het ook niet vergeet. Daar gokken ze namelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Nou lekker dan. De remmen maken al een week wat lawaai bij het remmen. Maar ik kon zo snel niks zien. Morgen moet ie toch een grote beurt dus denk dat lossen ze dan wel op.

Ik was rechts achter dus vergeten te checken. Daar remt ie gewoon staal op staal en mijn hele remschijf is weg gesleten 😭. Dat word een lekker dure beurt morgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FfFHi8LYgBqSfMgQhZtq0BUNpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zV1iNvVsJr8CnZxfPhfyhZhM.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:42
TgR_KILLER schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:35:
Nou lekker dan. De remmen maken al een week wat lawaai bij het remmen. Maar ik kon zo snel niks zien. Morgen moet ie toch een grote beurt dus denk dat lossen ze dan wel op.

Ik was rechts achter dus vergeten te checken. Daar remt ie gewoon staal op staal en mijn hele remschijf is weg gesleten 😭. Dat word een lekker dure beurt morgen.

[Afbeelding]
Niet fijn.. mocht je wat handig zijn, zelf doen van schijven en blokken is met weinig gereedschap (heel) goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Zo handig ben ik niet.. morgen moet ie een grote beurt + apk.. en we hebben hem gewoon dagelijks nodig voor werk.

Word gewoon een lekker vette rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Laatst online: 13-06 07:12
hk12nl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:39:
[...]
...
Verder even snel gekeken en leuk om wat opties te finetunen en eventueel een diagnose te doen. Wel irritant dat als je in de toekomst je wat wilt wijzigen je dan tien euro moet betalen. Maarja dat is mijn eigen keuze, kan hem ook ‘afkopen’ voor 100 euro :)
Ik ben wel benieuwd welke dingen je zoal kunt wijzigen? Kun je wellicht wat screenshots plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
@TgR_KILLER ach je hebt in ieder geval het maximale uit je remblokjes gehaald.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
Hark_k schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:30:
[...]

Ik ben wel benieuwd welke dingen je zoal kunt wijzigen? Kun je wellicht wat screenshots plaatsen?
Ik ga hem weer terug sturen dus hij zit al weer in de doos. Wat je kon aanpassen is gordelpiepjes, achterklep pas open na twee keer op ‘open’ drukken op de remote, interieurverlichting wel niet aan bij uitzetten contact, coming home duur van de verlichting, aantal keer dat je knipperlicht gaat als je van baan verwissel. En meer van dit soort kleine dingen.

Uiteindelijk de 30 euro wel waard maar niet een 10tje per keer om dingen aan te passen (na de trail). Dan vraag ik dit wel bij de dealer waar hij ook in onderhoud is :)

Zal wellicht ook per model en uitvoering zijn wat je aan kan passen.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
!null schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:36:
@TgR_KILLER ach je hebt in ieder geval het maximale uit je remblokjes gehaald.
En uit de schijven 😣😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mijn blokken en schijven van m'n Prius 3 achter zijn ook aan vervanging toe. Zit er over te denken om het zelf te doen. Iemand tips welk merk ik het beste kan kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:42
KappuhH schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:56:
Mijn blokken en schijven van m'n Prius 3 achter zijn ook aan vervanging toe. Zit er over te denken om het zelf te doen. Iemand tips welk merk ik het beste kan kiezen?
Ik heb dit een half jaar geleden gedaan. Schijven voor + remblokken rondom. Ik heb toen Nipparts gebruikt, bevalt tot nu toe prima. Scheelde ook wel wat op de offerte van de dealer :D.

Afgezien van een krik, assteun en ratel met doppen heb je niet veel nodig. Enige puntje mbt de schijven achter is dat je de remcilinder niet terug moet drukken maar moet draaien (misschien normaal maar was nieuw voor mij). Daar zijn speciale tools voor, maar mij ging het goed af met een platbektang. Die half open tegen de cilinder aan en draaien, toen ging hij prima terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:32
KappuhH schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:56:
Qua schijven maakt het voor een 'normale' auto (dus niet met een dikke V8 turbo qua vermogen) allemaal niet zoveel uit geloof ik. Qua blokjes ook niet wat remkracht betreft, enige wat mij opviel is dat de blokjes die ik nu heb ('Blue Print' meen ik) best wel veel remstof afgeven, de velgen zijn dus snel weer bruinig na een wasbeurt. Mogelijk dat het ene merk daar beter in is dan het andere.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 25-05-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 17:42
Pffffffff heb niet veel geluk dit jaar.
eerst de schijven en nu de startmotor.

Of zou het aan de 250000 km liggen die op de teller staan in 16 jaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 19:58

Crazy D

I think we should take a look.

tafmaf schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:58:
Pffffffff heb niet veel geluk dit jaar.
eerst de schijven en nu de startmotor.

Of zou het aan de 250000 km liggen die op de teller staan in 16 jaar. ;)
15000 per jaar. Wat burgerlijk :+
Denk dat je een maandmorgen modelletje hebt, als je nu al dat soort kuren hebt... :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 14-06 22:55

Arfman

Drome!

Kon zo niet vinden wat voor auto je precies hebt @TgR_KILLER maar voor een Auris Hybride zijn achterremschijven 40 euro per stuk ongeveer op auto-onderdelen24.nl

Komen nog wel een paar uren van de dealer bij maar het is niet alsof er een onderdeel van 600 euro kapot is oid :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Arfman schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:38:
Kon zo niet vinden wat voor auto je precies hebt @TgR_KILLER maar voor een Auris Hybride zijn achterremschijven 40 euro per stuk ongeveer op auto-onderdelen24.nl

Komen nog wel een paar uren van de dealer bij maar het is niet alsof er een onderdeel van 600 euro kapot is oid :P
Denk maar niet dat de dealer jouw zelf bestelde remschijven eronder gaat zetten. Een algemene garage vast wel, maar de dealer heeft er geen enkel belang bij en kan en zal dan ook geen garantie afgeven.

Zou gewoon even een offerte opvragen voor voor je auto @TgR_KILLER en dan afzetten tegen het zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:27

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

MooDyBLueS schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:47:
[...]

Denk maar niet dat de dealer jouw zelf bestelde remschijven eronder gaat zetten. Een algemene garage vast wel, maar de dealer heeft er geen enkel belang bij en kan en zal dan ook geen garantie afgeven.

Zou gewoon even een offerte opvragen voor voor je auto @TgR_KILLER en dan afzetten tegen het zelf doen.
Dit gaat vooral om een indicatie te krijgen van wat de kosten kunnen gaan worden. Algemeen tarief voor de werkplaats rekenen. Dan is het in ieder geval geen verrassing.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 17:42
Crazy D schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:22:
[...]

15000 per jaar. Wat burgerlijk :+
Denk dat je een maandmorgen modelletje hebt, als je nu al dat soort kuren hebt... :P
De anwb wist wel te vertellen dat hij niet vaak deze avensis tegenkwam en als het gebeurde was het bijna altijd de startmotor.
Even met de hamer erop en kon weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Arfman schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:38:

Die van een Land Cruiser zijn wat duurder vrees ik. En ik heb de auto vrijdag middag weer nodig om de Caravan te trekken dus geen tijd om zelf te gaan klooien. Had ook al van een kennis het aanbod gekregen om ze eronder te zetten maar ja in die korte tijd ging dat niet meer lukken. En eerlijk wil ik er ook geen meter meer mee rijden zoals de remmen er nu bij staan. Gewoon mijn eigen fout dat ik het niet eerder heb gezien.

Morgen zit voor 400 euro weer nieuwe blokken en schijven onder. En heeft ie ook weer een apk voor een jaar. Kan ie weer ff mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 14-06 22:55

Arfman

Drome!

Vind ik een schappelijke prijs. Neem aan dat je beide schijven en blokken hebt laten vervangen?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Arfman schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:36:
Vind ik een schappelijke prijs. Neem aan dat je beide schijven en blokken hebt laten vervangen?
Natuurlijk ;) een as moet altijd tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Arfman schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:36:
Vind ik een schappelijke prijs.
Valt best mee, inderdaad. Als je zelf je materiaal koopt, betaal je al € 200 voor 2x blokken en 2x schijven voor een beetje deftig merk. Daarbij durven remmen achteraan al eens moeilijker te monteren zijn. Kan gerust duurder.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Nou in totaal was ik 950 kwijt.. voor de remmen, grote beurt (was weer is zon beurt dat bijna alle vloeistoffen vervangen worden.. dat loopt op xD) en weer APK voor een jaartje.

Al met al viel t me niet tegen.

Vrijdag weer met een goed gevoel met de caravan leuren. En als de voorremmen er t.z.t. aan komen ga ik dat zelf wel even fixen met een kennis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe zijn de ervaringen hier met een hybride aanschaffen met een wat hogere kilometerstand? (>130K) De Auris Touring Sports vinden we erg interessant. We richten ons dan op het facelift model uit 2015. Deze zijn met 130-160k kilometers voor vrij schappelijke prijzen (12k) te vinden. Voorkeur gaat dan uit naar de 'Lease Pro' uitvoering zodat je leuke opties (stoelverwarming, panoramadak, LED-koplampen e.d.) hebt.

Qua standaard onderhoud (banden/remmen/olie) geloof ik het opzich wel. Ik kan veel zelf (olie/luchtfilter/bougies/remmen) dus dat moet dan ook wel lukken. Maar qua hybridesysteem bijv.? Nog punten om op te letten bij de zoektocht?

Het is veel (alleen maar!?) ex-lease met maar één eigenaar. Verder valt het mij op dat de prijzen erg dicht bij elkaar liggen. Voor soms nog geen 1k extra heb je een uitvoering met veel meer opties met zelfde aantal kilometers. Wellicht door het vrij grote aanbod.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 01-06-2021 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:43:
Hoe zijn de ervaringen hier met een hybride aanschaffen met een wat hogere kilometerstand? (>130K) De Auris Touring Sports vinden we erg interessant. We richten ons dan op het facelift model uit 2015. Deze zijn met 130-160k kilometers voor vrij schappelijke prijzen (12k) te vinden. Voorkeur gaat dan uit naar de 'Lease Pro' uitvoering zodat je leuke opties (stoelverwarming, panoramadak, LED-koplampen e.d.) hebt.

Qua standaard onderhoud (banden/remmen/olie) geloof ik het opzich wel. Ik kan veel zelf (olie/luchtfilter/bougies/remmen) dus dat moet dan ook wel lukken. Maar qua hybridesysteem bijv.? Nog punten om op te letten bij de zoektocht?

Het is veel (alleen maar!?) ex-lease met maar één eigenaar. Verder valt het mij op dat de prijzen erg dicht bij elkaar liggen. Voor soms nog geen 1k extra heb je een uitvoering met veel meer opties met zelfde aantal kilometers. Wellicht door het vrij grote aanbod.
Ik heb er een paar gereden. Er staan in het midden van het land lease pros met een keurig interieur, van binnen volledig beschimmeld tot aan een met een onbalans aan de achterzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Niet helemaal >130k maar heb m’n prius met 116k op de teller gekocht. Nu staat er 190k op en alleen geld uitgegeven aan onderhoudsbeurten, banden, remmen voor (originele af fabriek schijven zaten er nog op!) en whopping 10 euro aan een doorgeroest beugeltje van uitlaatophanging (schijnt vaak voor te komen). Toyota hybride met 130k is volgens mij dus nog maar net aan t begin van z’n levenscyclus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:42
Hoe zijn de ervaringen hier met een hybride aanschaffen met een wat hogere kilometerstand? (>130K)
Ik heb een Prius 3 gekocht met 154k drie jaar geleden, daar staat nu 241k op en heb als kosten tot nu toe een beurt elke 30k gehad, nieuwe banden en een nieuwe accu. De auto heeft me alleen 1 keer laten staan toen het heel koud was en de 12v accu brak bleek.

Ik doe overigens wel elke keer de hybride check bij de beurt, voor de zekerheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Kassad op 02-06-2021 06:20 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt voor de tips, klinkt alsof er weinig reden is om het niet te doen :)

Een beschimmeld interieur bij een andere auto die te koop stond ook wel eens gezien. Werd te weinig in proefgereden denk ik, waardoor hij lang stilstond zonder dat de deuren af en toe open gingen.

@groggy Op wat voor manier merkte je die 'onbalans' ?
Kassad schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 06:19:
[...]

Ik heb een Prius 3 gekocht met 154k drie jaar geleden, daar staat nu 241k op en heb als kosten tot nu toe een beurt elke 30k gehad, nieuwe banden en een nieuwe accu. De auto heeft me alleen 1 keer laten staan toen het heel koud was en de 12v accu brak bleek.

Ik doe overigens wel elke keer de hybride check bij de beurt, voor de zekerheid.
Wat was je voor die 30k beurten dan ongeveer kwijt? Qua hybride check: ik heb een ELM327 OBD-dongle via Bluetooth, ik zag dat je met de 'Torque' app ook het accupakket kunt uitlezen (celspanning). Dat wil ik sowieso ook even doen als we een proefrit maken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Op mijn laatste (huidige) auto na, heb ik al mijn auto's als ex-lease met wat hogere km-standen gekocht. Prius 2nd gen uit 2006 met 90.000 km na 4 jaar (viel nog mee), Lexus CT 200h (zelfde motor als Auris/Corolla 1.8) uit 2012 na 4,5 jaar met 145.000 km, Lexus IS 300h uit 2013 na 5 jaar met 135.000 km.

Geen enkel probleem ermee gehad met welk van deze auto's ook. Wat bij Toyota's hybrides ook meehelpt zijn een paar dingen: ten eerste helpt het hybridesysteem (lees: elektromotor) bij optrekken en is de last op de verbrandingsmotor vrijwel altijd minder (behalve bij vol gas of bijna vol gas), dat an sich verlengt al de levensduur. Zeker als je dat afzet tegen bijv. de 3-cilinder turbogeblazen motoren die je o.a. in een Ford Focus aantreft. Je ziet dat ook aan de prijzen van die 3-cilinders op de tweedehandsmarkt, die zijn met hogere km-standen bijna zo laag als een diesel.

Ander ding is dat het hybride systeem ervoor zorgt dat een deel van de tijd de verbrandingsmotor gewoon uit gaat. Hoewel het zeer afhankelijk is van rijstijl en het ook uitmaakt welke generatie hybride we het over hebben (de nieuwere kunnen meer op de elektromotor leunen), is het wel zo dat al snel 15-20% van de tijd de verbrandingsmotor uitstaat. Dat zijn dus km's die je verbrandingsmotor niet slijt.

En als laatste: de Atkinson cycle waarop naar mijn weten alle Toyota hybrides behalve een paar Lexussen op draaien, is zo lui en puur op efficiëntie gemaakt, dat ook dat de levensduur verlengt. Dat werkt ook bijna alleen maar in hybrides of kleine auto's die niet veel pk's nodig hebben, vandaar dat je het een BMW of Mazda niet ziet toepassen.

Al met al is dit deels de reden dat Toyota hybrides zo rock solid zijn. Tip: kijk ook de volgende video's eens:

De Lexus CT heeft exact dezelfde 1.8 hybride motor als de Auris, belangrijkste verschil tussen de Auris en CT is afstelling onderstel en natuurlijk afwerking interieur enzo. Technisch identiek, qua rijgedrag een gigantisch verschil. Ik heb er destijds bewust de station van de Auris voor opgegeven (we kwamen toen van een ruime Prius), zoveel beter rijdt de CT. Maar goed, dat zal niet voor iedereen mogelijk zijn en: zoveel mensen, zoveel wensen. ;)

Dat gezegd hebbende: je kan ze bijna blind kopen. Zeker als je iets bij bijv. Louwman koopt, dan krijg je ook zelfs hun garantie. Mocht je particulier of bij een algemene garage iets kopen, dan kan je een aankoopkeuring overwegen. Toyota/Lexus doet dat voor ik meen zo'n €80, dus op de prijs van de auto is dat niks en dan lopen ze de hele geschiedenis na, checken ze de auto op veel punten, lezen ze de hybride accu uit en krijg je uiteindelijk een oordeel. Ik heb het met de IS 300h (omdat dat destijds voor mij een extreem dure aankoop was) after-the-fact gedaan. Gekocht bij Athlon Car Outlet, bij aanschaf afgesproken dat als er iets uit de aankoopkeuring zou komen, dat ze dat zouden fixen onder garantie. Historie hadden ze zelf al overhandigd. Resultaat aldus Lexus A'dam: nagenoeg perfect in alle opzichten.

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-06-2021 09:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 07:57:
Bedankt voor de tips, klinkt alsof er weinig reden is om het niet te doen :)

Een beschimmeld interieur bij een andere auto die te koop stond ook wel eens gezien. Werd te weinig in proefgereden denk ik, waardoor hij lang stilstond zonder dat de deuren af en toe open gingen.

[...]

Wat was je voor die 30k beurten dan ongeveer kwijt? Qua hybride check: ik heb een ELM327 OBD-dongle via Bluetooth, ik zag dat je met de 'Torque' app ook het accupakket kunt uitlezen (celspanning). Dat wil ik sowieso ook even doen als we een proefrit maken.
Kleine toevoeging over de hybridecheck en garantie enzo: mocht je een auto kopen die netjes dealeronderhouden is volgens schema (elke 15k klein-groot-klein-groot) en dat zelf ook weer laat doen, dan krijg je via elke Toyota dealer namelijk wel een aantal voordelen:
- gratis pechhulp in heel Europa, dus ook op vakantie (scheelt je toch alweer €100-150 per jaar)
- gratis servicekaart voor kleine dingetjes zoals lampjes en vloeistoffen, je hoeft maar even langs te rijden en ze vervangen het gratis voor je
- gratis apk
- bij hybridecheck: tot 10 jaar garantie op de hybride accu, moet je wel elke keer de hybridecheck laten uitvoeren

Dit laatste klinkt misschien een beetje alsof ik reclame sta te maken, want zo gratis is het natuurlijk niet helemaal, dat zit gewoon in de onderhoudsprijzen verwerkt. Maar ik heb het wel altijd zo gedaan en vind het ook een fijne gedachte. Onderhoud heeft de auto toch nodig en ik heb weleens een andere garage opgezocht, maar zoveel goedkoper was dat ook weer niet, plus dat ik zelf al deze gemakken wel fijn vind. Het is feitelijk een one-stop-shop en je hoeft je vervolgens nergens meer zorgen over te maken.

Zo heb ik toen de Prius 9 jaar oud was een aanbod gekregen van mijn lokale Toyota dealer om de motorkap onder garantie te laten vervangen i.v.m. roest rond het logo wat door steenslag kwam. Had het zelf al geaccepteerd en het was minimaal, maar het continu bij hun laten onderhouden heeft dus op die manier honderden euro's bespaard want een algemene garage zou dit nooit gedaan hebben. En ik zou het zelf nooit vervangen hebben, maar in dat geval heeft het ongetwijfeld qua inruil tegen de Lexus CT eraan bijgedragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
@MooDyBLueS Bedankt dat je de moeite hebt genomen om zo'n uitgebreide post te schrijven _O_
Goede punten die je noemt. De video van AutoWeek kende ik inderdaad. Deze is ook wel leuk: YouTube: Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid - 2013 – 384.618 km - Klokje ... (is zelfs omgebouwd naar LPG).

We gaan rustig zoeken naar een mooie occasion die aan onze wensen voldoet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:30:
@MooDyBLueS Bedankt dat je de moeite hebt genomen om zo'n uitgebreide post te schrijven _O_
Goede punten die je noemt. De video van AutoWeek kende ik inderdaad. Deze is ook wel leuk: YouTube: Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid - 2013 – 384.618 km - Klokje ... (is zelfs omgebouwd naar LPG).

Graag gedaan! Succes met je zoektocht en vergeet niet te posten wat het is geworden uiteindelijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Simpelweg goed. Ik reed een Prius Wagon Hybrid met een begin stand van 135k en gereden t/m 170+ .. geen noemenswaardige problemen (zelfde aandrijflijn als de auris).

@ThinkPadd Er staat een door dealer onderhouden grijze auris touring hybrid pro met 239k op de teller geadverteerd op marktplaats voor 8500 euro. ik zou hem aandurven.

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 02-06-2021 10:18 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:13:
Al met al is dit deels de reden dat Toyota hybrides zo rock solid zijn. Tip: kijk ook de volgende video's eens:
En als je nog tijd over hebt zijn de video's van The Car Care Nut en WeberAuto op Youtube ook aan te raden, zij geven wat dieper liggende informatie over het hybride-systeem:

YouTube: TheCarCareNut
YouTube: WeberAuto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:18
Begin 2019 een Auris Touring Hybrid (2015) gekocht bij Alphabet met ongeveer 140.000 op de teller.

Nog niet heel veel kilometers aan toegevoegd, maar doet alles wat-ie moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Laatst online: 16:42

Wat was je voor die 30k beurten dan ongeveer kwijt?
Beurtelings €300 en €600 ongeveer. De prijzen staan op de site, ik doe ze alleen niet elke 15k :)

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• yori1989
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 18:34
Sinds anderhalf week eigenaar van een grijze Auris uit 2011 (hybride) met 120.000 op de teller. Rijdt heerlijk en dat dakje is echt geweldig met dit weer! Heel erg blij mee, super bak! Net een grote beurt gehad en nieuwe zomerbanden eronder, airco vullen dat waren nog wel wat kosten maar al met al wel mooi voor elkaar nu!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1i71OnT3K2Jhq0OaVP7sPRdsSO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0TiXwj74IFMWD5OUOA7CNEuK.png?f=fotoalbum_large

Die katalysator krijgen ze ook niet zo snel meer los denk ik :+ Nog stukje betonstaal van 10mm op laten lassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou_sNlNSBCgwAYaD4e3LIZyBZ84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSVIPGqlcidiruHEVcdY2is1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Zelf ook een Auris TS gekocht van eind 2015 bij Louwman. Ik weet nog niet zeker of ik hem daar in onderhoud laat maar ze hebben hem wel helemaal nagekeken bij aflevering. Vorige week voor de zekerheid nog een keuring laten doen bij een onafhankelijke garage en deze konden ook niets vinden.

Ga wel voor de Lease Pro variant, deze heeft de LED koplampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online

Gewoon door te rijden, rond de 70 begon deze auto wat te trillen. De oorzaak kan uiteenlopend zijn, (van problematisch tot gecupte banden) maar het hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-06 16:53
dbzfan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:19:
Zelf ook een Auris TS gekocht van eind 2015 bij Louwman. Ik weet nog niet zeker of ik hem daar in onderhoud laat maar ze hebben hem wel helemaal nagekeken bij aflevering. Vorige week voor de zekerheid nog een keuring laten doen bij een onafhankelijke garage en deze konden ook niets vinden.

Ga wel voor de Lease Pro variant, deze heeft de LED koplampen.
Kun je ergens zien of je led koplampen hebt? Ik heb een auris ts facelift uit 2015 met het executive pakket.

Maar geen idee hoe ik dit kan zien. Ze zijn wel vrij wit maar vind het ook geen wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Dat zie je aan het design . De gewone koplampen zijn rond.. zoek is naar een lease pro.. dan zie je dat ze wat platter zijn.

Als je led koplampen hebt heb je links naast het stuur ook geen knopje om de hoogte van je lampen bij te stellen, dat doet ie dan automatisch.

[ Voor 36% gewijzigd door dbzfan op 02-06-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 18:16

EektheMan

DPC

Koopadvies vraagje/Euro voordelen vraag:

Ik zit te kijken naar een Yaris, volgens brochure 2021 model : 1.5 Automatisch cvt, benzine meest uitgeklede versie (comfort) en een Corolla Hybrid Dynamic 1.8 Automaat.

Ik koop niet in NL, dus wees gewaarschuwd aangaande de aanschafprijs.

Wat weet ik?
Yaris is een echt stadsautotje, beetje een koekblik, maar laag verbruik 4.9 liter/100km en gewoon een zeer prettige aanschafprijs waarschijnlijk omdat hybride het gaat overnemen van deze benzine motor. 12.490 Euro.

Corolla Hatchback Hybride. Stuk comfortabeler op snelwegen. Hybride met fabrieksopgave gebruik van 3.3 liter/100km. 18.000 Euro.

Mijn interne strijd:
Auto wordt waarschijnlijk enkel in de stad (Athene) gebruikt met jaarlijks slechts enkele ritten buiten de stad. Misschien in het voordeel van de Corolla ga ik toch nog uit van 10.000 km/per jaar.

10.000 km per jaar @1.70€ per liter: Yaris=833€ - Corolla=561€ = 272 Euro per jaar. Na 10 jaar eigendom = €2720

Besparing op benzine geeft een aankoopprijs van 15.280 voor de Corolla. Voor het gemak neem ik een aankoopverschil van 3000 Euro.

Is toch 3000 voor een auto die misschien nog die 10k per jaar gaat halen. Zit ik naar het groene gras van de buren te kijken of zijn er toch nog overwegingen die de corolla de bovenhand geven?

Zelf zat ik de Corolla goed te praten met milieu overwegingen, toekomstige wetgeving die het moeilijker maakt voor pure fossiele brandstof auto's in steden (rijden en parkeren) en wellicht ooit doorverkoop/inruil die voor hybride waarschijnlijk beter is naarmate 2030 naderd.

Heb ik nog iets overgeslagen in mijn overwegingen? Vooral wat betreft het kostenplaatje.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
dbzfan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:04:
Dat zie je aan het design . De gewone koplampen zijn rond.. zoek is naar een lease pro.. dan zie je dat ze wat platter zijn.

Als je led koplampen hebt heb je links naast het stuur ook geen knopje om de hoogte van je lampen bij te stellen, dat doet ie dan automatisch.
Thanks! Even gekeken en er zit hier geen led op. Zal wel een wittere halogeen lamp inzitten ofzo. Hij is namelijk beduidend witter dan mijn vorige auto maar niet feller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 13-06 08:31
(jarig!)
EektheMan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:59:
Ik zit te kijken naar een Yaris, volgens brochure 2021 model : 1.5 Automatisch cvt, benzine meest uitgeklede versie (comfort) en een Corolla Hybrid Dynamic 1.8 Automaat.
Ik zou zeker ook de Yaris Hybrid overwegen, als dat een optie is. Dat zou ineens mijn voorkeur zijn voor een Toyota die veel in de stad en sporadisch op de snelweg gebruikt wordt. Net iets overzichtelijker, wendbaarder en makkelijker met parkeren dan een Corolla maar ook een prima weggedrag op snelheid.

Liever zou ik je een volledig elektrische auto (Honda e, Nissan Leaf?) aansmeren maar ik denk dat dat boven budget gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 06:15

Bullet NL

Eigen Wijs

EektheMan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:59:
Koopadvies vraagje/Euro voordelen vraag:

Ik koop niet in NL, dus wees gewaarschuwd aangaande de aanschafprijs.

Wat weet ik?
Yaris is een echt stadsautotje, beetje een koekblik, maar laag verbruik 4.9 liter/100km en gewoon een zeer prettige aanschafprijs waarschijnlijk omdat hybride het gaat overnemen van deze benzine motor. 12.490 Euro.

Corolla Hatchback Hybride. Stuk comfortabeler op snelwegen. Hybride met fabrieksopgave gebruik van 3.3 liter/100km. 18.000 Euro.

Mijn interne strijd:
Auto wordt waarschijnlijk enkel in de stad (Athene) gebruikt met jaarlijks slechts enkele ritten buiten de stad. Misschien in het voordeel van de Corolla ga ik toch nog uit van 10.000 km/per jaar.

10.000 km per jaar @1.70€ per liter: Yaris=833€ - Corolla=561€ = 272 Euro per jaar. Na 10 jaar eigendom = €2720

Besparing op benzine geeft een aankoopprijs van 15.280 voor de Corolla. Voor het gemak neem ik een aankoopverschil van 3000 Euro.

Is toch 3000 voor een auto die misschien nog die 10k per jaar gaat halen. Zit ik naar het groene gras van de buren te kijken of zijn er toch nog overwegingen die de corolla de bovenhand geven?

Zelf zat ik de Corolla goed te praten met milieu overwegingen, toekomstige wetgeving die het moeilijker maakt voor pure fossiele brandstof auto's in steden (rijden en parkeren) en wellicht ooit doorverkoop/inruil die voor hybride waarschijnlijk beter is naarmate 2030 naderd.

Heb ik nog iets overgeslagen in mijn overwegingen? Vooral wat betreft het kostenplaatje.
Ja.... emotie....
Ga eens in een Yaris of Corolla rijden, bekijk als of je een van beide beter vind rijden.
Je kan een auto kopen zo rationeel mogelijk uit proberen te kauwen, maar er mag best een stukje emotie bij komen kijken. Ga eens met beide op pad, er zit behoorlijk wat verschil in.
Beide zijn betrouwbare aankopen, maar er zit qua beleving behoorlijk wat verschil in omdat het auto's uit verschillende klasse zijn.

Een Corolla is meer auto, begrijp me niet verkeerd, de Yaris is een uitstekende koop, maar de Corolla is gewoon meer auto.

Laat je nou niet beinvloeden door argumenten dat een Yaris makkelijker is de stad is, het verschil in ruimte in een stad is niet zo groot dat je dit gaat merken. Een Corolla is geen schoolbus....

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Bacchus schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:11:
[...]

Ik zou zeker ook de Yaris Hybrid overwegen, als dat een optie is.

Liever zou ik je een volledig elektrische auto (Honda e, Nissan Leaf?) aansmeren maar ik denk dat dat boven budget gaat.
Helemaal mee eens, qua prijs is dat ook een goede optie. Helaas is de levertijd 6 maanden. Mijn keuzes zijn in stock.

Geheel Electrische is idd boven budget.

Is de yaris inderdaad zoveel meer wendbaar dan een Corolla? In lengte zit er maar 30cm verschil? Belangrijk punt voor mij, die wendbaarheid. Mijn prado zit nu in de service. Rubbers van de remmen vervangen oid. Eens kijken of ik mag test draaien.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

@Bacchus @Bullet NL, heb het gegoogled, tot mijn verrassing en tegen de uitstraling en het beeld in, wint de corolla. Draaicirkel Yaris: 11.2m, Corolla: 10.4m.

Op Balkan een verkeersovertreding maken omwille van het gemak en tolerantie van de medemens is redelijk geaccepteerd. Toch voelt het beter als je snel een U-turn kan maken midden op de weg, dan meerdere bewegingen te moeten maken. Dank beiden, geheel niet over nagedacht!

@Bullet NL, ja emotie is lastig. Je wilt altijd meer of het beste. Maar soms is het verstandig om wat geld te besparen. Ik heb zoveel voorwerpen waar ik grootse plannen mee had, waar nooit iets van terecht is gekomen. Ik had in Athene een andere auto. In drie jaar slechts 1 keer gebruikt. Grote beurt in garage. Meteen problemen en kosten door langdurig stilstaan. Vandaar mijn terughoudendheid en ik voel de wantrouwende blik van mijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-06 21:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EektheMan schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:40:
@Bacchus @Bullet NL, heb het gegoogled, tot mijn verrassing en tegen de uitstraling en het beeld in, wint de corolla. Draaicirkel Yaris: 11.2m,
Wat? Hoe dan? In de jaren 80 had een Volvo van 4 meter 80 een draaicirkel van 9,8 meter.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Maasluip schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:45:
[...]

Wat? Hoe dan? In de jaren 80 had een Volvo van 4 meter 80 een draaicirkel van 9,8 meter.
Er zit nu een motorblok tussen overdwars en in een Volvo in de lengte.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 13-06 08:31
(jarig!)
Rechtdoor op een stroomweg is het verschil natuurlijk 0,0 maar voor mijn gevoel1 is een Yaris preciezer door een smalle korte bocht te sturen, heeft veel minder ruimte nodig om een straatje te keren en is sneller en preciezer met zowel dwars- als file-parkeren. Uiteraard is het geen wereld van verschil tussen auto's van dezelfde fabrikant uit opeenvolgende klassen.

Dat een Yaris een draaicirkel van meer dan elf meter heeft kan ik me dan ook slecht voorstellen.

1 Ik vergelijk overigens vooral mijn ervaring met een '12 CT200h, die m.i. veel op een Corolla lijkt, met die met een '18 Yaris HSD.

[ Voor 10% gewijzigd door Bacchus op 03-06-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:21

Videopac

Rommelt wat aan.

Touchdomex schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:48:
[...]

Er zit nu een motorblok tussen overdwars en in een Volvo in de lengte.
En de wielen stonden minder op de hoeken van de carrosserie.
En de sturende wielen waren niet de aangedreven wielen waardoor de stuuruitslag groter kon zijn (toch?).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Videopac schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:11:
[...]

En de wielen stonden minder op de hoeken van de carrosserie.
En de sturende wielen waren niet de aangedreven wielen waardoor de stuuruitslag groter kon zijn (toch?).
Ja er is dus fysiek meer ruimte :P Een van de redenen waarom de draaicirkel van een huidige Twingo ook zo klein is. De wielen kunnen fysiek ook gewoon meer draaien. Zit minder in de weg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 22:50
Even naar Lauwersoog gereden om wat shots van de auto te maken. Kijken of de Soft99 pearlwax ook echt de pearl kleur van het scherm laat spatten. Valt mij wat tegen. Het blijft wel een mooie kleur voor een auto alhoewel de lak vanuit een bepaalde hoek, als de zon er op schijnt, hij ook wat geelig lijkt.

Maar, voor de oplettende kijker, de stootstrips zijn eraf. Ik vind de auto er beter uit zien zonder. Het verwijderen ging redelijk met een caramelschijf.

De velgen zijn van m’n oude auto. Qua kleur vind ik ze wel passen onder deze Yaris, maar ze zijn wel te klein. Ik moet de originele velgen nog herstellen. Die hadden stoeprandschade. Deze velgen gaan dan de winterwielen worden. De derde mod is de sharkvin. Die was er niet in pearlwhite, dus dan maar in carbonlook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLzGbBx72EAwtjVnIymAiZccvoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANsADDlCG10RBxhLdCZwuO5V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOQFKSTFYwFQ-O9J_DhrI6gQCZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFDPkIpvJSuXFSSTkSh8WVr3.jpg?f=fotoalbum_large

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Vraagje.. ik heb een probleem met mijn elektrische ramen in mijn Toyota Auris ts (facelift). Wanneer ik het raam van de passagier naar beneden doe aan de bestuurders kant en ik wil hem sluiten, dan gaat hij dicht en gelijk weer half open.
Aan de bestuurders kant gaat hij niet dicht. Aan de passagiers kant gaat hij alleen dicht als je het knopje vast houdt.
Iemand enig idee of ik hier zelf wat aan kan doen? Of wordt het een ritje naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
EektheMan schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:40:
@Bacchus @Bullet NL, heb het gegoogled, tot mijn verrassing en tegen de uitstraling en het beeld in, wint de corolla. Draaicirkel Yaris: 11.2m, Corolla: 10.4m.
Dat klopt niet. Zowel de brochure als o.a. deze rijstest en ook deze spreken over 9,6 meter en benadrukken de wendbaarheid.

Zou mij ook al zeer sterk lijken dat een Yaris een veel grotere draaicirkel zou hebben dan alle andere B-segmenters en ook groter dan de meeste C-segmenters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vangoghnl schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:26:
Vraagje.. ik heb een probleem met mijn elektrische ramen in mijn Toyota Auris ts (facelift). Wanneer ik het raam van de passagier naar beneden doe aan de bestuurders kant en ik wil hem sluiten, dan gaat hij dicht en gelijk weer half open.
Aan de bestuurders kant gaat hij niet dicht. Aan de passagiers kant gaat hij alleen dicht als je het knopje vast houdt.
Iemand enig idee of ik hier zelf wat aan kan doen? Of wordt het een ritje naar de dealer.
Je zou eens kunnen zoeken op het inleren van de knoppen van de raambediening. Mijn vrijwel nieuwe Lexus UX had het 'probleem' dat met de knop aan de bestuurderskant het raam aan de passagierskant niet open of dicht wou. Wel met het knopje bij het raam zelf.

Dealer gebeld en die vertelde dat het waarschijnlijk nog ingeleerd moest worden, ik moest toch langs vanwege een CarPlay update en heb het ze maar gewoon laten doen. Maar het kwam ongeveer neer op dat je de knop een paar seconden naar beneden moest houden, dan paar seconden naar boven en daarna raam helemaal open, helemaal dicht, zoiets. Hier staat een vergelijkbaar verhaal, maar de dealer wil het je vast uitleggen als je belt. Hebben ze bij mij ook gedaan, maar de precieze volgorde ben ik alweer kwijt dus. ;)

En dan hopen dat dit het is, wat je over de passagierskant vertelt weet ik bijna zeker dat het opnieuw inleren is. Maar het raam aan de bestuurderskant zou misschien ook zomaar een motortje kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 22:50
vangoghnl schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:26:
Misschien loopt het raam ergens tegenaan?
Bij bijv. Volkswagen zakt het raam ook gelijk weer als je je arm ertussen hebt. Dan voelt hij weerstand en schiet gelijk weer omlaag. Soort veiligheidsoptie.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

MooDyBLueS schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:06:
[...]

Dat klopt niet. Zowel de brochure als o.a. deze rijstest en ook deze spreken over 9,6 meter en benadrukken de wendbaarheid.

Zou mij ook al zeer sterk lijken dat een Yaris een veel grotere draaicirkel zou hebben dan alle andere B-segmenters en ook groter dan de meeste C-segmenters.
Dat klopt.... voor de hybride versies. De benzine versie is 11.2

bron:
https://www.autozine.nl/overzicht/modellen_techniek.php

Geen idee, maar waarschijnlijk zoals Touchdomex oppert, ligt het aan de plaatsing van de motor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
MooDyBLueS schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Je zou eens kunnen zoeken op het inleren van de knoppen van de raambediening. Mijn vrijwel nieuwe Lexus UX had het 'probleem' dat met de knop aan de bestuurderskant het raam aan de passagierskant niet open of dicht wou. Wel met het knopje bij het raam zelf.

Dealer gebeld en die vertelde dat het waarschijnlijk nog ingeleerd moest worden, ik moest toch langs vanwege een CarPlay update en heb het ze maar gewoon laten doen. Maar het kwam ongeveer neer op dat je de knop een paar seconden naar beneden moest houden, dan paar seconden naar boven en daarna raam helemaal open, helemaal dicht, zoiets. Hier staat een vergelijkbaar verhaal, maar de dealer wil het je vast uitleggen als je belt. Hebben ze bij mij ook gedaan, maar de precieze volgorde ben ik alweer kwijt dus. ;)

En dan hopen dat dit het is, wat je over de passagierskant vertelt weet ik bijna zeker dat het opnieuw inleren is. Maar het raam aan de bestuurderskant zou misschien ook zomaar een motortje kunnen zijn.
Dit lijkt nu gewerkt te hebben. Bedankt voor de tip! Anders de dealer nog maar eens bellen. Werkt nu ook aan de bestuurders kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
EektheMan schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:42:
[...]

bron:

Geen idee, maar waarschijnlijk zoals Touchdomex oppert, ligt het aan de plaatsing van de motor?
Heb je ze allebei al proefgereden? Daar zou ik eens mee beginnen, in welke is het zicht beter? Ik vind persoonlijk het zicht in de Corolla me wat tegen vallen. In de Prado heb je 2000 keer meer overzicht al is dat misschien een oneerlijk vergelijk. De nieuwe Yaris heb ik nog niet gereden dus dat vergelijk kan ik niet maken.

De Yaris zit standaard ook wat hoger denk ik dan de Corolla?

Ik zou op basis van die paar euro verschil er echt geen wiskundige berekening van maken en kopen wat lekker rijd en waar je het lekkerste in voelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
EektheMan schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:42:
[...]

bron:

Dat is dan een wel heel opmerkelijke keuze van Toyota als dat echt klopt voor de benzine. Nu is de Yaris geen grote auto, maar zo klein dat een dwarsgeplaatste 1.5 motor voor een 1,6 meter grotere draaicirkel zorgt? Ik vind het nog steeds niet te bevatten.

Mijn vorige Lexus IS 300h, wat een auto is van 4,7 meter lang en een wielbasis van 280cm heeft een draaicirkel van slechts 10,4m. De Yaris is 80cm korter, heeft een wielbasis van 256cm en zou dus in niet-hybride versie een grotere draaicirkel hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:27:
[...]
Mijn vorige Lexus IS 300h, wat een auto is van 4,7 meter lang en een wielbasis van 280cm heeft een draaicirkel van slechts 10,4m.
Die heeft achterwiel aandrijving en langsgeplaatse motor, nadeel is een tunnel binnendoor, het voordeel een kleinere draaicirkel en het stuurt lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:43
ThinkPadd schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:30:

Veel plezier met de zoektocht. Toevallig vorige week een 2013 Auris Touring Sports 1.8 Hybrid gekocht met 2013 op de teller. Import, vol uitgevoerd, 1e beurt in NL gehad bij de 15k KM met nu 116k KM op de klok, voor mijn moeder. Zelf rijden we nu 2 jaar naar volle tevredenheid een Prius Plus (of wagon of hoe het heet). Ik weet niet of je kinderen hebt, zo ja, dan zou ik ook eens naar de Prius kijken ivm de ruimte op de achterbank. Die Prius hebben we pas 20k KM mee gereden, maar gewoon probleemloos die auto (nu circa 195k KM op de klok).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
We hebben ons budget ietsje opgekrikt, toch wel wat lagere km-standen (2015 met 115K) dan ook beschikbaar. Ik moet eerlijk zeggen dat de keuze reuze is :+ Genoeg aanbod in diverse uitvoeringen.

Vandaag in twee gereden, een Hybrid Lease en bij een andere garage nog in een Executive. Die laatste dachten we dat álles erop zat, tot m'n vriendin zei: "Hey, die van vanochtend had een panoramadak, deze niet :? " Shit :X Toch maar even verder kijken, het panoramadak vonden we wel écht heel mooi.

Qua aanbod is het wel even opletten met onderhoud, die laatste moest bijv. z'n 120K beurt nog krijgen (jaar geleden laatste onderhoud) en ook zaten er oude banden (2015, dus de originele nog denk ik) onder met flinke droogtescheuren.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 04-06-2021 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 22:08

MJV

Ik heb een Auris '14 met panoramadak en vind dat echt toegevoegde waarde hebben, zeker in lente en herfst, zoveel extra licht in je auto. Dus verstandige keuze om verder te zoeken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
ThinkPadd schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:57:
, het panoramadak vonden we wel écht heel mooi.
Of is het een gimmick die je 2x gebruikt?
Ik heb het panorama dak denk ik 2x open gehad, voegt wat mij betreft niets toe.

In het donker komt er teveel licht naar binnen en beinvloed het je zicht, als de zon schijnt is het te heet en als je hem een keer vergeet dicht te doen en je auto ergens parkeert met de zon vol erop stap je in een oven.

De goedkoopste uitvoering met de opties die ik hebben wilde kwam met panoramadak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hk12nl
Ik vind het panoramadak ook geweldig. Merk het direct zodra ik in een auto stap die het niet heeft. Geeft zoveel meer extra licht. Ik heb hem dan ook altijd open. Alleen met warm weer isie wat vaker dicht.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:31
vangoghnl schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:12:
[...]

Dit lijkt nu gewerkt te hebben. Bedankt voor de tip! Anders de dealer nog maar eens bellen. Werkt nu ook aan de bestuurders kant.
Heb je de auto net nieuw? Normaal moet je zaken als ramen inregelen doen bij eerste keer gebruik of nadat de boordcomputer gereset is.. Zo'n boordcomputer kan nog weleens "gereset" worden wanneer de accu ontkoppelt is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

vassago schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:35:
[...]
Of is het een gimmick die je 2x gebruikt?
Ik heb het panorama dak denk ik 2x open gehad, voegt wat mij betreft niets toe.

In het donker komt er teveel licht naar binnen en beinvloed het je zicht, als de zon schijnt is het te heet en als je hem een keer vergeet dicht te doen en je auto ergens parkeert met de zon vol erop stap je in een oven.

De goedkoopste uitvoering met de opties die ik hebben wilde kwam met panoramadak.
Ik heb het ook en ik vind het geen gimmick als je wel eens passagiers vervoert en het niet ziet als een klassiek plafond dat je af en toe open zet. Bij mij staat hij standaard open, het extra licht dat binnenkomt is aangenaam en geeft een meer open rijgevoel. Het enige voordeel van het dicht doen is minder licht in het interieur maar dat is zelden een voordeel. Voor passagiers op de achterstoel is het zeer aangenaam, niet zo'n ingesloten gevoel en meer om te zien. Maar ook gezien worden is een belangrijke, andere weggebruikers kunnen je gezicht tenminste zien en dus checken of jij ze gezien hebt.

Ik heb nog nooit las gehad van teveel licht in het interieur, hoezo is dat een nadeel ? De cover dicht doen helpt zeer weinig aan de temperatuur binnen, alleen is het raadzaam het leer in het interieur te beschermen door deze niet teveel aan de zon bloot te stellen. Parkeer eerder onder een boom of in de schaduw, dat doet vele keren meer dan dat stoffen doekje aan de binnenkant van de wagen. Ik heb het met en zonder doek al over de 45°C interieurtemperatuur gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Phuncz op 05-06-2021 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
LopendeVogel schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:10:
[...]

Heb je de auto net nieuw? Normaal moet je zaken als ramen inregelen doen bij eerste keer gebruik of nadat de boordcomputer gereset is.. Zo'n boordcomputer kan nog weleens "gereset" worden wanneer de accu ontkoppelt is geweest.
Dit was inderdaad het probleem. Denk dat de stroom er bij de dealer even is afgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
We hebben ons budget ietsje opgekrikt, toch wel wat lagere km-standen (2015 met 115K) dan ook beschikbaar. Ik moet eerlijk zeggen dat de keuze reuze is :+ Genoeg aanbod in diverse uitvoeringen.

Vandaag in twee gereden, een Hybrid Lease en bij een andere garage nog in een Executive. Die laatste dachten we dat álles erop zat, tot m'n vriendin zei: "Hey, die van vanochtend had een panoramadak, deze niet :? " Shit :X Toch maar even verder kijken, het panoramadak vonden we wel écht heel mooi.

Qua aanbod is het wel even opletten met onderhoud, die laatste moest bijv. z'n 120K beurt nog krijgen (jaar geleden laatste onderhoud) en ook zaten er oude banden (2015, dus de originele nog denk ik) onder met flinke droogtescheuren.
Tip: pak even een oude prijslijst erbij, even zoeken op internet vind je ze meestal wel. Dan zie je exact wat het modeljaar waar je naar kijkt (2015 zo te horen) er precies op heeft zitten en welke opties er altijd bovenop kwamen. Ik weet dat panoramadak vrijwel altijd een optie is geweest, ook al kies je de meest uitgebreide Executive uitvoering. En terugkomend op die prijslijsten: er kunnen bij facelift/modeljaar wijzigingen soms aanpassingen gedaan worden in een uitvoering. Met name lastig als je net op zo'n grensgebied zoekt, al kan de 2016(?) facelift vrij makkelijk herkend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

MooDyBLueS schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:16:
[...]

Tip: pak even een oude prijslijst erbij, even zoeken op internet vind je ze meestal wel. Dan zie je exact wat. het modeljaar waar je naar kijkt (2015 zo te horen) er precies op heeft zitten en welke opties er altijd bovenop kwamen. Ik weet dat panoramadak vrijwel altijd een optie is geweest, ook al kies je de meest uitgebreide Executive uitvoering. En terugkomend op die prijslijsten: er kunnen bij facelift/modeljaar wijzigingen soms aanpassingen gedaan worden in een uitvoering. Met name lastig als je net op zo'n grensgebied zoekt, al kan de 2016(?) facelift vrij makkelijk herkend worden.
2015 was ook al (gedeeltelijk) facelift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online

Wat vonden jullie van de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
De Auris is echt een fijne auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Weet je, ik vond dat ook altijd. Heb Auris hybrides van alle jaren gereden zakelijk, ook een normale benzine met handbak nu ik erover nadenk. En ook privé 2 jaar een Auris gehad.

En de 'nieuwe' Corolla is echt een zoveel fijnere auto 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
TgR_KILLER schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:03:
Weet je, ik vond dat ook altijd. Heb Auris hybrides van alle jaren gereden zakelijk, ook een normale benzine met handbak nu ik erover nadenk. En ook privé 2 jaar een Auris gehad.

En de 'nieuwe' Corolla is echt een zoveel fijnere auto 😅.
Zelfde hier. Hoewel ik zo weer comfortabel in een Auris zou rijden, is de Corolla echt wel een paar stappen beter. Het verschil lijkt wel groter dan een paar generaties.

Wel vind ik die pedestrianspeaker irritant. Waar kun je die uitschakelen? Sowieso willen volgens mij de meeste mensen juist stillere auto's. Het uitschakelen van de pedestrianspeaker zou in mijn buurt supergewenst zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 05-06-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
De wat? Ik heb geen idee wat je bedoeld 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
TgR_KILLER schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:06:
[...]

De wat? Ik heb geen idee wat je bedoeld 😆
Dat geluid uit die externe speaker als je onder de 20 km/h rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10
Trommelrem schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:26:
[...]

Die is er niet voor jou, die is er voor andere mensen in het verkeer (o.a. pedestrians :P), zodat ze doorhebben dat je er bent. Dus ik mag hopen dat dat geluid niet uit te schakelen valt, anders zou het z'n doel nogal voorbij schieten.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:43
Ik weet niet hoeveel geluid zo’n ding maakt, maar regelmatig schrikken mensen als ik elektrisch rij. Denk dat het geen slecht idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:02

RayNbow

Kirika <3

Trommelrem schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:26:
[...]

Zit dat dan in de nieuwere Corolla's? Mijn model uit 2019 lijkt bij lage snelheden stil te zijn.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:21

Videopac

Rommelt wat aan.

Hahn schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:30:
[...]

Die is er niet voor jou, die is er voor andere mensen in het verkeer (o.a. voetgangers :P), zodat ze doorhebben dat je er bent. Dus ik mag hopen dat dat geluid niet uit te schakelen valt, anders zou het z'n doel nogal voorbij schieten.
Koppel het aan (nog te implementeren) sensoren die in de gaten houden of er zich mensen rond je auto bevinden en dan alleen geluid als dat het geval is. Dat is waar het hopelijk naar toe gaat.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
RayNbow schreef op zondag 6 juni 2021 @ 07:41:
[...]

Zit dat dan in de nieuwere Corolla's? Mijn model uit 2019 lijkt bij lage snelheden stil te zijn.
Dat dus. Ik heb een first edition en nog nooit zoiets gehoord. Ook nog nooit bij een andere auto gehoord.

Maar als dat er nu ineens op zit zal het wel een veiligheid / verplicht ding zijn en dus niet uit te schakelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik gok dat het een modeljaar wijziging is, want mijn 2020 Lexus UX (wat feitelijk gewoon een 2019 modeljaar is) heeft dat ook niet en buiten de Lexus saus is het verder gewoon een Toyota C-HR 2.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Videopac schreef op zondag 6 juni 2021 @ 07:47:
[...]

Koppel het aan (nog te implementeren) sensoren die in de gaten houden of er zich mensen rond je auto bevinden en dan alleen geluid als dat het geval is. Dat is waar het hopelijk naar toe gaat.
Die sensoren zitten er dus al op, copy-paste uit de brochure van het 2021 modeljaar Corolla:
Toyota Safety Sense 2: Full Range Adaptive Cruise Control, Pre-Collision system met fietsers (dag) en voetgangers (dag+nacht) detectie, Automatic High Beam, Road Sign Assist, Lane Departure Alert, Lane Trace Assist en vermoeidheidsherkenning.
Ze zijn inderdaad niet aan het geluid op lage snelheid gekoppeld, maar dat slaat ook een beetje z'n doel voorbij. Het geluid hoor je in de auto niet, tenzij je met je ramen open rijdt en dan is het alleen een zachte toon (ik heb vaak genoeg met EV's gereden namelijk, o.a. de Kia's en Hyundai's). En pas inschakelen als er voetgangers herkend worden is misschien al te laat om op te reageren. Stel je eens voor dat je in je woonwijk (want onder de 20 km/u) op een kruising aan komt rijden en om de hoek (wat je nog niet kan zien) komen er mensen aangelopen of zelfs kinderen aangerend. Als dat geluid pas ingeschakeld wordt wanneer de auto voetgangers herkent, dan moet het dus line-of-sight hebben en is het geen vroege waarschuwing meer zoals nu het geval is. Dus dan is het letterlijk pas als iemand de hoek om komt lopen, wat in woonwijken (in ieder geval bij mij) vaak maar 2-3 meter is. Terwijl je het geluid van veel verder hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
Hahn schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:30:
[...]

Die is er niet voor jou, die is er voor andere mensen in het verkeer (o.a. pedestrians :P), zodat ze doorhebben dat je er bent. Dus ik mag hopen dat dat geluid niet uit te schakelen valt, anders zou het z'n doel nogal voorbij schieten.
Ik rijd vaak ergens tussen 5:00 en 6:00 weg, omdat ik vaak 2 tot 3 uur moet rijden naar een klant. Ik vind het juist wel fijn dat een EV volledig stil is als je uit je buurt wegrijdt. Sterker nog, de buurman zei laatst dat hij mijn Auris zo fijn vond, omdat hij mij nooit hoorde wegrijden 's ochtends. De Corolla hoort hij wel wegrijden. Het is net een ruimteschip, aldus de buurman.

Er werd vroeger altijd geklaagd over lawaaiige auto's, en dan worden ze stil, en dan gaan we lawaai inbouwen? Ik vind dat een beetje raar.
RayNbow schreef op zondag 6 juni 2021 @ 07:41:
[...]

Corolla 2021 heeft het in ieder geval wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Trommelrem op 06-06-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Trommelrem Een EV is dus juist niet volledig stil, elke EV heeft namelijk sinds jaar en dag (de Nissan Leaf uit 2011 bijvoorbeeld al) zo'n geluid bij lage snelheid. Daarnaast zegt mijn 15 jaar ervaring met 4 Toyota/Lexus hybrides dat je in warm weer best vaak kan hebben dat je stil (lees: op de elektromotor) wegrijdt, maar dat is in kouder weer dus sowieso niet zo en heb je een ronkende benzinemotor als overstijgend geluid. Het totale hybridesysteem moet opwarmen namelijk, daar behoort ook het ICE deel onder en dat slaat behoorlijk snel aan nadat de auto langere tijd (lees: overnacht) stil heeft gestaan.

Daarnaast: als je buurman klaagt over een Corolla die hij weg hoort rijden, dan is je buurman een zeurpiet en iemand die altijd op alles en iedereen let. Zo eentje die niemand als buurman wil.

Daar komt bij:
Er werd vroeger altijd geklaagd over lawaaiige auto's, en dan worden ze stil, en dan gaan we lawaai inbouwen?
Lawaai? Meen je dat serieus? Hoe kan je in vredesnaam klagen over een geluid wat flink zachter is dan welke benzine of diesel auto dan ook? Laat staan motoren. Zelfs als ik mijn fietsbel tringel klinkt dat harder dan het gezoem van een EV/hybride bij lage snelheid.

Ik kan je een ding zeggen: onze buren hadden tot voor kort een benzine auto die ik soms hoorde weggaan of thuiskomen als ik in de keuken zat zonder muziek aan ofzo. Geen lawaai, gewoon te horen. Sinds kort hebben ze een PHEV en hoor ik het totaal niet meer. Ik betrap me er namelijk op dat als ik bijv. koffie zet en uit het raam kijk ik soms de auto niet meer zie staan terwijl die er een half uur eerder nog stond. Nog nooit heb ik die dus gehoord. En hun benzine auto was ook geen auto uit de jaren 90, maar gewoon een relatief moderne Mazda 3 uit ±2015 gok ik.
Pagina: 1 ... 115 ... 164 Laatste