Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ja in de algemene zin zijn Lexus modellen beter geïsoleerd, maar ook mijn UX 250h (wat voor 80% een C-HR met 2.0 motor is) klinkt koud rauw. Volgens mij heeft dat met de Atkinson cycle te maken. Dat is echter wel na 5 minuten weg.!null schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:32:
Ja wat betreft iets met een brandstofmotor heb ik de Toyota/Lexus hybride lijn nog altijd hoog staan.
Maar ik heb ook wel eens met iemand meegereden in een C-HR hybrid, die nog een beetje koud was, en we snel de snelweg op moesten, schrok ik wel enigzins van de herrie. Dat zal in de gemiddelde Lexus wel beter zijn natuurlijk.
Er zijn een paar dingen:Helaas wil het niet echt met Toyota/Lexus en elektrisch. Het komt er nu wel aan. Die Lexus suv komt helaas niet erg ver.
Ik geloof dat ze in China nu een elektrische versie van de C-HR al te koop hebben.
1. Toyota/Lexus is zwaar aan het inzetten op solid-state batterijen en houden daarom zoveel mogelijk af.
2. Toyota/Lexus is het enige concern wereldwijd wat zonder een enkele EV volledig aan de gestelde klimaatdoelstellingen voldoet. Ze hoeven i.t.t. een Fiat of VW dus geen compliance cars te bouwen.
3. Toyota/Lexus blijft hybride doorontwikkelen maar heeft wel budgetten toegewezen aan de ontwikkeling van andere technieken, waaronder eerder genoemde SSB's, waterstof, maar ook een enkel elektrisch model met bestaande technologie: de Chinese C-HR en de Europese UX 300e.
Over de UX 300e: die komt zo'n 300 km ver "in the real world", wat vergelijkbaar is met een 40 kWh Nissan Leaf bijvoorbeeld. Het is niet baanbrekend, maar het is alsnog flink verder dan diverse andere auto's die recentelijk geïntroduceerd zijn zoals de Mazda MX-30, Mini Cooper of MG ZS EV, die allemaal niet veel verder 200 km komen. Zelfs de Ford Mach-E komt als basismodel niet heel veel verder met 330km. Of dat goed of slecht is, doet er niet toe aangezien iedereen wel naar zijn/haar eigen gebruik kijkt. Voor de een is een 170 km Mazda MX-30 voldoende en de ander vind een Tesla Model S met 500 km nog karig. Het zijn gewoon keuzes die gemaakt worden en net als pk's niet bepalen hoe goed een auto is, bepalen km's bereik niet hoe goed een EV is. Zolang er maar aan een ondergrens voldaan wordt, een Aygo met 69 pk is ook prima voor wat die auto moet doen, maar die hadden ze ook geen 10 pk minder moeten geven.
Lexus kan je niet vergelijken met Kia of Opel of Mazda. Ik heb de 2018 e-Niro ExecutiveLine gehad en weer weggedaan vanwege allerlei problemen en nu dus een 2019 Lexus UX 250h ervoor in de plaats gekocht. Ik heb ook een 2020 Toyota C-HR (facelift) overwogen en die was als totale auto (even aandrijflijn buiten schot gelaten) aardig vergelijkbaar met de Kia. De Lexus is echter een compleet andere klasse.Neem de Kia eNiro, maar er zijn natuurlijk meer auto's, ook mijn Ampera-e en anderen, die dergelijke rijbereik hebben, en gewoon vlot zijn (200pk of meer). Dan is de Lexus wel erg duur.
Zelfde geldt voor de elektrische Mazda CX, wat verder wel een hele leuke auto is.
De Mazda MX-30 bedoel je volgens mij, dis is juist behoorlijk betaalbaar als EV, iets over de 30k nieuw, dankzij de kleinere accu. Heb ik ook naar gekeken toen de e-Niro de deur uitging, maar vind 170km voor mijzelf te beperkend en wou na het gezeik van de e-Niro niet nogmaals voor een (voor dat merk) nieuw EV-model gaan en heb zekerheid gekozen in de vorm van Toyota/Lexus.
Als we over 2-3 jaar onze Aygo willen vervangen, hoop ik toch ook echt wel dat op z'n minst de elektrische C-HR hier naartoe wordt gehaald of er een elektrische Aygo komt. Sommige merken zeggen dat EV's in het A-segment te duur zijn, wat nieuw misschien deels zo is, maar kijkend naar TCO valt het best mee al ligt het er heel erg aan hoeveel km's je rijdt. Een tweedehands Leaf of Ioniq is dan meestal een betere keuze.Ik hoop ooit wel gekeken om een elektrische Toyota iQ te importeren uit Japan maar dan zou het rijbereik toch te kort zijn voor de meeste ritten incl dagelijkse.
Anyway, het zal wel weer even duren voordat ik een Toyota koop helaas, omdat ze niks elektrisch aanbieden.
Ja dat ik kan ik alleen maar beamen.Overigens heb ik nu soms ook dat tegenvallen als je in een andere auto stapt. Mercedes C klasse diesel automaat rij ik wel eens in, man, dat is echt waardeloos als je elektrisch gewend bent. Eerst moet die automaatbak wat gaan doen, de diesel motor op toeren komen en de turbo gaan spinnen en dan gebeurt er wat. Ja een hoop koppel, maar wel pas over een tijdje, als je directe reactie gewend bent.
Ik had begrepen dat het wel de bedoeling was om de elektrische C-HR ook hier op de merkt te brengen.MooDyBLueS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:45:
Als we over 2-3 jaar onze Aygo willen vervangen, hoop ik toch ook echt wel dat op z'n minst de elektrische C-HR hier naartoe wordt gehaald of er een elektrische Aygo komt. Sommige merken zeggen dat EV's in het A-segment te duur zijn, wat nieuw misschien deels zo is, maar kijkend naar TCO valt het best mee al ligt het er heel erg aan hoeveel km's je rijdt. Een tweedehands Leaf of Ioniq is dan meestal een betere keuze.
Ik snap ook niet helemaal waarom kleine elektrische auto's niet zouden kunnen. Volgens mij accepteren consumenten van iets als een Aygo veel makkelijker dat je in de praktijk met wat pech na een dikke 100 km (dus +/- 200 km WLTP) even een stopcontact moet opzoeken, mits je een beetje vlot kunt laden.
Maar een tweedehands Leaf of (tegen die tijd wellicht tweedehands betaalbaar) Mazda MX-30 zou ook een mooie upgrade vormen. Laatstgenoemde heeft slechts 170 km en dat is meer dan genoeg, daarnaast is het qua formaat vergelijkbaar met een C-HR/UX en zou het dus zelfs in de weekenden voor de familieritjes gebruikt kunnen worden als het niet al te ver is.
@MooDyBLueS @Bacchus Wat betreft de 2e auto die weinig kilometers doet: Als je een beetje makkelijk thuis kunt opladen (of juist op werk als dat minder dan 40 a 50km is) dan is het echt een no-brainer om nu voor circa 6000 euro een gebruikte Nissan Leaf te kopen. En die in een WA verzekering te doen. Wegenbelasting zit er niet op. Dat is zo goedkoop rijden.
De battery management (vooral temperatuurbeheersing) van de Nissan is niet goed, en daarom degraderen de accu's, maar nog steeds zul je altijd wel 100km kunnen doen, en komt dat vaak wel uit, zoniet, pak je de andere auto. En je kan gewoon de range blijven uitbreiden, de auto relevant blijven houden met extra accu's of het pack vervangen, ook dankzij een mede tweaker die daarin een bedrijf in heeft. Met andere woorden je kan nog jaren mee.
Maar het rijdt nu al zo goedkoop.
Ik ging dat eigenlijk doen, maar door verhuizing is de autorit vaak wat langer, en heb ik iets meer te besteden, en wilde ik niet meerdere auto's voor dagelijks gebruik. Dus nu voor 23K een Ampera-e gekocht die in de zomer 400km kan. 23K is meer dan ik ooit heb uitgegeven aan auto's, maar het rijdt verder zo goedkoop. Ik zie niet in waarom ik hier niet 10 jaar mee kan doen, incl vakanties, en dan de helft van de tijd op mijn eigen zonnestroom rijden.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dan wacht ik toch liever op een wat modernere EV die betere battery conditioning heeft. Dat zal wel meer gaan kosten in aanschaf, maar het idee is ook wel dat we er daarna weer 7-8 jaar mee kunnen doen. En nu een Leaf 24 kWh kopen zie ik niet tot 2028/2029 goed gaan. Dan zou ik liever een BMW 94 Ah (30 kWh) kopen, al zijn die wel flink duurder in aanschaf, of een Kia Soul 27 kWh.
Maar voor de Leaf is het mooie dat je uit kan breiden tot uiteindelijk zelfs bijna 80kWh. Dat hoeft niet, maar je kunt dus het 24kWh pack vervangen door 40 of 62kWh, of lekker laten zitten, en in de achterbak 8 of 17 kWh eribj doen. Zo kun je een variant kiezen die bij je past, en veel opties daarvan zijn goedkoper dan de alternatieven, of bij gelijke prijs veel meer capaciteit.
Ik vind een de i3 94Ah nou niet echt fantastisch veel verder komen.
Dat bedoelde ik eerder met mijn opmerking over Kia/Hyundai/Opel Ampera-e, uiteraard staat Lexus hoger, maar ik bedoelde de aandrijflijn. Circa 60kWh en 200pk, niks te klagen en je komt overal wel. Ook op vakantie, al duurt een reis dan misschien een uurtje langer omdat het geen snelladende Tesla is.
Dat heb je veelal niet nodig, zeker niet in het geval voor een 2e auto. Maar dan zou ik er zeker niet veel voor betalen.
Omdat ik het voor een beetje EV 2e hands (dus alles behalve oude Nissan Leaf of Renault met huur accu) al gauw richting de 20K zag gaan, heb ik iets meer uitgegeven waardoor ik een EV heb waar ik echt veel meer mogelijkheden in heb.
Heeft er ook mee te maken dat bij ons nu in de auto stappen eigenlijk altijd wel minimaal 50km enkele reis is maar soms ook 90km enkele reis etc. Ik rij dan gewoon lekker door, verwarming aan etc, en heb dan nog geen problemen. Dat was met andere EVs wat kritischer geweest. En met deze durf ik daarom ook wel naar buitenland tripjes enzo.
https://www.theverge.com/...suv-europe-rav4-subaru-ev
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik volg The Verge ook, maar verstand van auto's kan je ze niet toebedelen. Het lijkt mij extreem sterk dat een RAV4 EV komt terwijl we nog niet eens de al bestaande PHEV hebben gekregen. Gaat ook een veel te dure auto worden. Een RAV4 hybrid is vanaf 45k, een RAV4 PHEV vanaf 56k, dus reken maar een vergelijkbaar verschil tussen PHEV en EV en dus zit je zo op 65k (minstens) voor de EV. Daarmee zou hij duurder zijn dan de instap Supra.Kassad schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:47:
Er zit wel iets aan te komen dit jaar, volgens het artikel een e-RAV4?
https://www.theverge.com/...suv-europe-rav4-subaru-ev
Nee, ik denk eerder dat het om een nieuw te introduceren model gaat op een eigen EV platform in de categorie van de C-HR die dan gaat concurreren met een e-Niro, Kona en ID.3/4.
Tot 2025 sowieso, daarna wordt t.z.t. bepaald. Maar PHEVs zijn nog half MRB, dus verwacht in ieder geval geen volledig terugval. Misschien dat PHEVs naar 75% (of 100%) gaan en EV's naar half MRB. Of een special EV categorie, omdat ze natuurlijk zwaarder zijn maar geen CO2 uitstoten (lokaal dan).Videopac schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:03:
Blijven elektrische auto's eigenlijk MRB-vrij?
Waarom? Er zijn al twee generaties RAV4 EV geweest, waarom zou een derde zo vreemd zijn?MooDyBLueS schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:06:
[...]
Ik volg The Verge ook, maar verstand van auto's kan je ze niet toebedelen. Het lijkt mij extreem sterk dat een RAV4 EV komt terwijl we nog niet eens de al bestaande PHEV hebben gekregen.
Signatures zijn voor boomers.
Om redenen die ik hierboven heb uitgelegd.Maasluip schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:10:
[...]
Waarom? Er zijn al twee generaties RAV4 EV geweest, waarom zou een derde zo vreemd zijn?
Daarnaast waren beide RAV4 EV's geen echte productiemodellen. De eerste was in eerste instantie alleen in zeer beperkte oplage voor bepaalde bedrijven te leasen, maar zelfs voor zo'n bedrijf ging het om 1 of 2. Later zijn er wel nog een paar honderd gemaakt voor vrije verkoop, waarvan vrijwel alles in Californië belandde.
Hetzelfde geldt voor de 2e generatie, wat eigenlijk een omgebouwde RAV4 met een soort bouw-je-eigen-EV-pakket van Tesla was. Hij was alleen in Californië te koop en er zijn maar een kleine 2500 van verkocht.
Compliance cars waren dit, op aandringen en zeer dikke subsidie van Californië, iets wat ook gebeurd is met de Fiat 500 bijvoorbeeld. Deden ze dat niet, dan mochten ze geen Toyota's meer verkopen aldaar.
Dus om nu te zeggen "er zijn al twee generaties RAV4 EV geweest" is technisch correct, maar praktisch eigenlijk onzin. Beide waren verbasterde gewone RAV4's en alleen in zeer beperkte oplage in een zeer klein gebied van de wereld te koop.
Maar goed, we gaan het zien over een week.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Dit heeft deels te maken met wat Maasluip zegt, maar grotendeels omdat de Prius 3 een Li-ion accu gebruikt i.p.v. NiMh. Deze is flink efficiënter en met alle andere elementen gelijk, rijd je met een gewone Prius 3 zo'n 1 op 20 en met de plug-in 1 op 22/23.
Edit: daarnaast heb je voorlopig (tot 2025) halve MRB op de plug-in, een voordeel wat je met de gewone niet hebt.
En je kan altijd supersimpel met een 230V stopcontact opladen, moet je alleen wel de mogelijkheid hebben om praktisch naast je huis te parkeren of bij het werk zo creatief te kunnen zijn (als er geen laadpalen zijn).
[ Voor 31% gewijzigd door MooDyBLueS op 16-03-2021 14:44 ]
Wat een vet design weer
Ligt het aan mij of worden auto's met de jaren lelijker, wat een afschuwelijk lelijk ding

✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Maargoed, qua uiterlijk: van mij mag het wat minder "cross" en wat meer "race" maar verder zeker interessant.
Er is ook nog niet veel bekend over en het is concept car. Maar dat er een nieuwe a segmenter komt is al positiefBacchus schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:22:
Wel een totaal gebrek aan informatie in die video zeg. Ze tonen een stel gimmicks die een kleine kans maken het tot een optie te maken of een meerprijs ver boven hun meerwaarde zullen hebben maar laten geen seconde het interieur zien en spreken geen woord over motorisering of prestaties.
Maargoed, qua uiterlijk: van mij mag het wat minder "cross" en wat meer "race" maar verder zeker interessant.
Lijkt meer op zo'n elektrisch speelgoedautootje, alleen de afstandsbediening zie je niet in het filmpje.G_Dragon schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:10:
[...]
Ligt het aan mij of worden auto's met de jaren lelijker, wat een afschuwelijk lelijk ding
Wat een negativiteit weer zeg. Dit is altijd zo met studiemodellen c.q. prototypes. Ik herhaal: altijd. Ze noemen het dan ook niet slechts Toyota Aygo, maar Toyota Aygo X Prologue.Bacchus schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:22:
Wel een totaal gebrek aan informatie in die video zeg. Ze tonen een stel gimmicks die een kleine kans maken het tot een optie te maken of een meerprijs ver boven hun meerwaarde zullen hebben maar laten geen seconde het interieur zien en spreken geen woord over motorisering of prestaties.
Natuurlijk zullen sommige gimmicks afvallen of alleen in de meest uitgebreide versie te verkrijgen zijn, maar daar is toch niks mis mee? Als ik naar het design kijk, dan lijkt het behoorlijk af overigens. En ja, het ziet er gedurfd uit, maar het doet me herinneren aan de eerste C-HR concepts en later productiemodellen, daar kon men ook niet van geloven dat die echt in productie ging.
Ik hoop persoonlijk alleen dat er ook een EV variant van komt, want onze 2014 Aygo gaat absoluut niet vervangen worden door nog een benzine variant.
Ja? mag ik intresse tonen waarom u zo voor de EV bent en wat de voordelen ervan zijn in uw ogenMooDyBLueS schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:44:
[...]
Ik hoop persoonlijk alleen dat er ook een EV variant van komt, want onze 2014 Aygo gaat absoluut niet vervangen worden door nog een benzine variant.
Bij mij komt er gewoon weer een benzine auto na mijn huidige VW Polo 6R, heb persoonlijk nog niks met dat Elektrisch rijden.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ik persoonlijk wel. Heb zonnepanelen liggen dus "gratis" opladen, beter voor het milieu, instant koppel/gasrespons, etc. Ver rijden doe ik toch nooit en voor die ene keer vakantie per jaar ga ik het wel oplossen door iets langer onderweg te zijn/iets vaker te stoppen. Voorwaarde is wel dat er een snelle laadmogelijkheid is (>150kW).G_Dragon schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:48:
[...]
Ja? mag ik intresse tonen waarom u zo voor de EV bent en wat de voordelen ervan zijn in uw ogen.
Bij mij komt er gewoon weer een benzine auto na mijn huidige VW Polo 6R, heb persoonlijk nog niks met dat Elektrisch rijden.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Aygo is en blijft een budgetauto en zo ziet deze er ook uitG_Dragon schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:10:
[...]

We hebben besloten om geen caravan te kopen maar een tent voor de vakanties naar Noorwegen. Hierdoor willen we niet voor de Auris ts 1.6 maar toch de 1.8 hybrid. Vooral omdat die een stuk zuiniger is. Nu hebben we wel de volgende vragen waar ik hoop dat jullie een antwoord op hebben.
1. Klopt het dat er bij de facelift op het uiterlijk na weinig is veranderd aan de auto?
2.Er gaat als we op vakantie gaan wel een dakkoffer op om alles mee te nemen. Weet iemand wat dit ongeveer scheelt in verbruik? Zal vast minder erg zijn dan een caravan meesleuren
3. Word er bij de onderhoudsbeurt nog wat gedaan met het electrische gedeelte? Of is het onderhoud vergelijkbaar met een non hybrid?
https://www.toyota.nl/toy...e-zekerheid-controle.jsonvangoghnl schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:54:
Toch nog wat vragen hier.
We hebben besloten om geen caravan te kopen maar een tent voor de vakanties naar Noorwegen. Hierdoor willen we niet voor de Auris ts 1.6 maar toch de 1.8 hybrid. Vooral omdat die een stuk zuiniger is. Nu hebben we wel de volgende vragen waar ik hoop dat jullie een antwoord op hebben.
3. Word er bij de onderhoudsbeurt nog wat gedaan met het electrische gedeelte? Of is het onderhoud vergelijkbaar met een non hybrid?
In de handleiding staat alleen dat je max 75KG laadcapaciteit van de imperiaal niet mag overschrijden.vangoghnl schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:54:
Toch nog wat vragen hier.
2.Er gaat als we op vakantie gaan wel een dakkoffer op om alles mee te nemen. Weet iemand wat dit ongeveer scheelt in verbruik? Zal vast minder erg zijn dan een caravan meesleurenen hoe hard mag je rijden met een dakkoffer.
Er wordt verder niks vermeld over snelheid ofzo.
Niet echt onderhoud aan het electrische gedeelte dus.
Heeft hier ook iemand ervaring hoeveel extra je Auris verbruikt met dakkoffer?
Met een dakkoffer mag je afaik gewoon de maximaal toegestane snelheid die ook voor auto's zonder dakkoffer geldt (van de wet), maar bij dakkoffers wordt vaak wel een maximum aangeraden snelheid genoemd tot waar ze gegarandeerd op je dak blijven zitten. Ik zou ze alleen de kost niet willen geven die zich daar niks van aan trekken en rustig 150+ racen met een volle koffer op het dak en de auto vol met passagiers en bagage

[ Voor 38% gewijzigd door gwystyl op 19-03-2021 08:27 ]
Doen jullie er ook nog een spanband extra omheen of is dit onzin?
De keren dat ik een dakkoffer heb gebruikt (op onze vorige auto) zette ik intern de ladin vast met spanbanden. De koffer zelf kreeg geen extra band om zich heen. Op de bestemming ging de koffer er altijd wel direct vanaf, om het extra brandstof verbruik voorkomen. I.c.m. de langere afstanden en cruise control (120-130) heeft (zoals @gwystyl ook al zegt) het gemiddelde verbruik niet heelveel last van die dakkoffer.vangoghnl schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:33:
Thanks. Nou ik zit met mijn vrouw en 2 dochters in de auto. Dus harder dan 130 zal het wel niet gaandaarnaast mag je in Noorwegen toch bijna nergens harder dan 80.
Doen jullie er ook nog een spanband extra omheen of is dit onzin?
1100 euro maar hier zitten wel 4 nieuwe banden een kleine beurt apk en remvloeistof bij.
Dit vind ik normale kosten maar een beetje jammer dat de remblokken en schijven ook aan vervanging toe zijn.
Maar aan de andere kant we gaan ook alweer richting de 300000 km
Helemaal eens met @Bacchus , ik heb ook VAG gereden, daar was 1100 euro alleen al de rekening om defecte zut te vervangen, had je het nog helemaal niet over slijtageonderdelen
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Is het tegenwoordig nog steeds zo droevig gesteld met kwaliteit van VAG?Bacchus schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:37:
@tafmaf Ook echt iets voor Toyota-rijders, hè..Zeuren over slijtageonderdelen met drie ton op de teller. Met een Passat was je al voor een tweede cylinderkoprevisie aan het shoppen.
Hhehehe het was niet echt zeurend bedoelt maar het klopt wel als avensis rijder ben je onkosten niet echt gewent.Bacchus schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:37:
@tafmaf Ook echt iets voor Toyota-rijders, hè..Zeuren over slijtageonderdelen met drie ton op de teller. Met een Passat was je al voor een tweede cylinderkoprevisie aan het shoppen.
En zoals anderen hier ook al aangeven het zijn ook nog eens slijtage onderdelen.
Ben blij met mijn niet merk gebonden garage want hiermee moet je ook niet aankomen bij de Toyota dealer.
Hij staat morgen weer klaar dus mag zeker nog wel een poosje blijven.
Nee ze maken nu gelukkig elektrische auto'sAmdwarrior schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:49:
[...]
Is het tegenwoordig nog steeds zo droevig gesteld met kwaliteit van VAG?
Inclusief software bugs

En vooral marketing managers die een hoop schreeuwen

Ik bedoelde meer een occasion.Bacchus schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:13:
[...]
Het is altijd lastig precies te voorspellen voor hoeveel je een auto volgend jaar kan verkopen. Je kan een idee krijgen door een vergelijkbare auto van een jaar geleden op een tweedehandssite op te zoeken.
Let in je prijsvergelijkingen wel op dat de enige Golf met een vergelijkbare prijs als een Yaris (topmodel Launch Edition) er een is met stalen wielen en minder vermogen dan de Yaris. De instapprijs van de karigste Mercedes is zelfs € 2.000 hoger dan de Yaris Launch Edition.
Een Mercedes occasion die ~3 jaar oud is met alle opties erop en eraan kan je ook kopen voor rond de 28 duizend.
De nieuwe Yaris is net een jaar oud volgens mij dus die zal nog voor de hoofdprijs gaan wat rond de 25 duizend is.
Natuurlijk is Toyota hybride en Mercedes niet mja het is toch een Mercedes wat weer strak eruit ziet vooral qua interieur.
Nu weet ik dat het een klein koekblikje is en dat ik ze eigenlijk niet kan en mag vergelijken, maar wat een verschil en wat was vanmorgen de verademing groot om weer in mijn eigen auto te rijden.
- Schakelen was ik naar 3 keer koppelen weer snel aan gewend
- Geen cruise control is echt een ramp, vooral op de snelweg
- Bij de verkeerslichten moet je een handeling doen om te motor uit te laten gaan: in de vrij en koppeling op laten komen
- Koppeling in = BROEM en hij slaat aan
- Luxe probleem: Geen parkeersensoren en achteruitrijcamera
Voor mij weer de bevestiging dat onze volgende auto een electrische wordt. (of op zijn minst weer een hybride als wij sneller moeten vervangen dan de techniek verbeterd en de prijs zakt)
Ja des te meer voor mij reden om vooral die start-stop niet te gebruiken vaak. Die handelingen zijn echt heel erg onhandig om het op die manier te doen om te activeren. Als ik het uit kan zetten doe ik dat dan ook direct. Vind start-stop echt niets. Zeker niet met zo'n 3 cilinder die toch al niet helemaal soepel loopt. Dan is het aanzwengelen nog net iets lomper lijkt het.St00mwals schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:42:
Ik ben nu 5 maand (en 4000 KM verder) de gelukkige eigenaar van een Auris Hybride Touring Sports uit 2016 en nu heb ik afgelopen week weer eens een dagje in een andere auto gereden, een handgeschakelde Citroën C1 uit 2020.
Nu weet ik dat het een klein koekblikje is en dat ik ze eigenlijk niet kan en mag vergelijken, maar wat een verschil en wat was vanmorgen de verademing groot om weer in mijn eigen auto te rijden.Vooral het stoppen en starten van de motor gaat bijna lomp, waar dat in de Auris nagenoeg ongemerkt gaat.
- Schakelen was ik naar 3 keer koppelen weer snel aan gewend
- Geen cruise control is echt een ramp, vooral op de snelweg
- Bij de verkeerslichten moet je een handeling doen om te motor uit te laten gaan: in de vrij en koppeling op laten komen
- Koppeling in = BROEM en hij slaat aan
- Luxe probleem: Geen parkeersensoren en achteruitrijcamera
Voor mij weer de bevestiging dat onze volgende auto een electrische wordt. (of op zijn minst weer een hybride als wij sneller moeten vervangen dan de techniek verbeterd en de prijs zakt)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Aan de gebruikte materialen en het rijgeluid kon je wel merken dat het een (iets) goedkopere auto is dan de Corolla, en de ruimte achter de voorstoelen is uiteraard een stuk beperkter, maar het reed zeker niet verkeerd. De 3-cilinder is wat minder verfijnd dan mijn 1.8, maar het overschakelen van elektrisch naar benzine gaat net zo soepel. Al met al een fijne auto.
Helaas was de reden dat ik een leenauto meekreeg een navigatie-update, en die is niet gelukt. Na de upgrade van de multimedia unit naar de versie waarin Android Auto/Apple Carplay ondersteund worden, is het mogelijk om de kaart via Wi-Fi bij te werken. Dit heb ik een tijdje geleden gedaan, maar toen downloade hij alleen de BeNeLux, om vervolgens te gaan klagen dat de rest van de kaart achterhaald is.
Ik heb toen meerdere malen via de e-store geprobeerd om de volledige kaart te downloaden, maar om de één of andere reden krijg ik dat niet voor elkaar. De "aankoop" gaat goed, maar vervolgens is die aankoop niet terug te vinden bij mijn aankopen, en krijg ik dus geen downloadlinkje naar de kaartbestanden. De vorige kaartupdates gingen op dezelfde manier wel goed. Toen ik dit bij de dealer aankaartte gaf die aan dat ze het daar wel met hun USB stick konden proberen.
Omdat ik er geen haast mee had (ik heb nu immers AA met up-to-date navigatie) heb ik gewacht tot de huidige onderhoudsbeurt. De monteur kreeg het na meerdere keren proberen niet voor elkaar; hij bleef een error krijgen over een link naar de e-store die niet goed was oid. Hij heeft me gebeld om dit uit te leggen, en zei dat de volgende optie was om Toyota NL te vragen of die wat kunnen doen, maar hij verwacht dat de enige optie het vervangen van de hele unit is. Hij zei dat hij kon zien dat ik de laatste update van zowel navigatie als radiogedeelte zelf had gedaan, en dat Toyota NL dat dus ook kan zien. Daarom weet hij niet of zo'n wissel wel onder garantie valt. Ik zit nu dus een beetje in dubio. Aan de ene kant weet ik bijna zeker dat ik dezelfde procedure heb gevolgd die de dealer ook zou doen, maar ik heb geen zin in een rekening van € 1400 als de unit niet makkelijk gefixt kan worden en niet onder garantie vervangen wordt. Daar komt bij dat ik de kaartupdate van de auto niet echt nodig heb (want AA), en de laatste kaart inmiddels al ruim een jaar achterloopt.
Wat is wijsheid? Heeft iemand nog een suggestie wat ik of de dealer kan proberen (misschien opnieuw koppelen van mijn Toyota/e-Store aan de auto?) of ervaringen met de reactie van Toyota NL op dit soort problemen?
Iemand enig idee?
Ik rij altijd in eco modus.dbzfan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:20:
Ik merk niet echt verschil tussen power en normale modus in mijn Auris
Heb hem een keer in power gezet en het viel mij toen op dat het gaspedaal heel direct reageert.
Ik werd er zenuwachtig van, kan ook komen omdat ik eco nu gewend ben..
Ik zou een deal met de dealer maken:gwystyl schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:57:
Wat is wijsheid? Heeft iemand nog een suggestie wat ik of de dealer kan proberen (misschien opnieuw koppelen van mijn Toyota/e-Store aan de auto?) of ervaringen met de reactie van Toyota NL op dit soort problemen?
Kunnen jullie het onder garantie (gratis) maken? Dan doe maar
Is het niet gratis en kost het meer dan x euro, dan doe maar niet.
Ik denk dat je aan kaarten niet veel gaat missen inderdaad, maar verdere software updates zijn altijd welkom. Ik verwacht alleen niet dat er veel aan gaat komen. Dus je mist er niet veel aan, maar als ze het gratis kunnen doen, waarom niet.
Verder zou je het proces kunnen uitleggen wat je hebt gevolgd om te zien of het echt anders is dan wat zij hebben klaar staan.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat je zo'n systeem niet kunt resetten met een verse installatie...
Ik zag laatst een review van een VW ID.3 en inderdaad:
YouTube: I drove the Volkswagen ID.3 until it DIED! Review.
Je ziet gewoon de irritatie als iets niet werkt
Maar even een vraagje over mijn Toyota Auris hatchback van 2014. Deze heeft isofix punten en met babyzitjes nooit echt problemen gehad. Nu had ik laatst een Maxi Cosi kinderstoel besteld voor mijn 5 jarige dochter, maar omdat de isofix punten diep liggen sloot de leuning van de stoel niet aan op de leuning van de achterbank (leuning van het stoeltje boog naar voren).
Daarna ben ik gaan kijken en bleek hij niet op mijn auto te passen volgens de site. Okee, ik zal wel stupid zijn, maar vervolgens bleek het stoeltje op zo ongeveer elke auto te passen behalve die van mij (van een Golf t/m kleinere auto's zoals een Peugeot 208, maar zelfs ook de oude Auris van voor 2012).
Enfin, stoeltje teruggestuurd en verder gekeken. Britax Römer stoeltjes zouden wel moeten passen. Maar ik ben nu wat huiverig om weer zo'n ding te bestellen om uiteindelijk met een gigantische doos te zitten die weer retour moet
Hebben andere Auris 2013+ rijders nog tips voor autostoeltjes met isofix voor een kind vanaf 5 jaar?
Ik heb nu een Britax Römer Kidfix III S op het oog. Een Maxi Cosi Kore Pro i-Size paste dus niet met isofix, alleen met de gordel... maar ik wil graag isofix gebruiken.
[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 03-04-2021 18:02 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Wij hebben sinds een aantal jaren twee Maxi Cosi RodiFix AirProtectLethalis schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:49:
[...]
Hebben andere Auris 2013+ rijders nog tips voor autostoeltjes met isofix voor een kind vanaf 5 jaar?
Ik heb nu een Britax Römer Kidfix III S op het oog. Een Maxi Cosi Kore Pro i-Size paste dus niet met isofix, alleen met de gordel... maar ik wil graag isofix gebruiken.
Deze passen goed in een Auris station uit 2016.
Alleen lijkt het een uitlopend model te zijn, hij is tenslotte ook al een aantal jaren oud...
Anders gewoon een winkelafspraak maken bij een babypark, baby-dump, of welke winkel dan ook om stoeltjes te passen? Vaak doen deze winkels daar niet zo moeilijk over.
In de deur heeft de garage aangegeven dat de auto voor volgende (grote beurt) moet voor juni 2021 of 154k km.
We hebben max 7000 km gereden tegen die tijd. Behalve dat m'n APK en Pechhulp dan verlopen is er een goede reden om een jaar na dato alweer voor grote beurt te gaan met zo weinig km? Heb de auto zelf pas sinds kort.
De beurt kost 280+30(APK) en Pechhulp zit er niet meer bij begreep ik. Twijfel of ik de volgende grote beurt niet gewoon kan uitstellen tot 150k ofzo?
Maar fabrieks schema is 15k of 1 jaar. En dat houden wij altijd netjes aan met onze primaire auto. Niet alleen KM maar ook leeftijd zorgt voor slijtage.
Nou rijden wij ook 15k per jaar dus is dat makkelijk. Volgende beurt in juni word een grote en vrees dat de remmen eraan komen. Mag ook wel met bijna 2 ton op de teller waarvan 50k zelf gereden.
Sinds wanneer zit pechhulp er niet meer bij? Laatste wat ik weet is dat je 3 verschillende (prijs) beurten kon doen. Enkel bij de goedkoopste zat die pechhulp er niet bij. Of dat is alweer op de schop gegaan.
*edit* volgens de Toyota website is bovenstaande nog gewoon waar. Overigens is het dan ook wel verplicht volgens fabrieks schema je beurten te doen volgens mij.
[ Voor 25% gewijzigd door TgR_KILLER op 04-04-2021 21:08 ]
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Volgens mij las ik eerder van iemand die even belde naar de dealer en het ‘probleem’ voorlegde. Toen maakten zij een uitzondering en kon gewoon klein onderhoud gedaan worden. Mss ook een idee?Patox schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:36:
Thanks, ja ik had een budget beurt aangeklikt. Wegenwacht 'los' was 65 euro en een uitgebreidere beurt was 400 waar volgens mij de Pechhulp wel bij zit.
Echter ik vond de vooruit ineens zo helder en toen ik vanmorgen met mijn vrouw weg ging was dit het eerste wat ze opmerkte. zij rijdt normaal gesproken in deze auto. Ik dacht eerst nog nou misschien zie ik het verkeerd.
Mijn vraag is nu klopt het dat de voorruit bij dit model helderder/minder getint is dan de zij ruiten?
Moet sowieso terug naar de dealer, heb ook al twee keer gehad midden op de weg dat zonder ander verkeer of wat dan ook dat het systeem aangaf in het rood knipperend dat ik moet remmen...
Wellicht een beetje ongerelateerd, maar mijn ouders hebben bij hun CHR problemen gehad vanwege 2x een gescheurde ruit, schijnbaar had dat te maken met de manier waarop de DAB+ antenne verwerkt zat. Daardoor zat er spanning of zo op de ruit. Wellicht dat dit dus ook bij jou de reden is, en dat het nu dus een ander "type" ruit of zo is.piotr123 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:43:
In de chr 2020 first edition zat een grote scheur in de voorruit en aangezien ik geen fijne ervaring met carglas had, deze gisteren bij de dealer laten vervangen.
Echter ik vond de vooruit ineens zo helder en toen ik vanmorgen met mijn vrouw weg ging was dit het eerste wat ze opmerkte. zij rijdt normaal gesproken in deze auto. Ik dacht eerst nog nou misschien zie ik het verkeerd.
Mijn vraag is nu klopt het dat de voorruit bij dit model helderder/minder getint is dan de zij ruiten?
Moet sowieso terug naar de dealer, heb ook al twee keer gehad midden op de weg dat zonder ander verkeer of wat dan ook dat het systeem aangaf in het rood knipperend dat ik moet remmen...
Aangezien nieuwe Land Cruisers (zelfs 2dehans) echt onbetaalbaar zijn word het zeer waarschijnlijk een Rav4 2.5 awd hybride over een jaartje ofzo die hem gaat vervangen..
Vind de nieuwe Rav4 echt wel een mooie auto, en alle techniek etc. (en stoelverwarming

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Mij is verteld dat je idd verschillende glastypes hebt. De instapmodellen van de CHR hebben overal helder glas. Misschien geld dit ook voor de voorruit en hebben ze verkeerde geplaatst?piotr123 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:43:
In de chr 2020 first edition zat een grote scheur in de voorruit en aangezien ik geen fijne ervaring met carglas had, deze gisteren bij de dealer laten vervangen.
[ Voor 5% gewijzigd door Hark_k op 14-04-2021 10:49 ]
Ik weet wel dat er een optie is om het huidige scherm te gebruiken met een andere interface, alleen wel redelijk aan de prijs -> https://gromaudio.com/store/all-ten_.htmlHark_k schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:46:
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van het infotainmentsystem van een Toyota Auris Hybrid uit 2016? Ik zou graag gebruik willen maken van screen mirroring in Android Auto, want het huidige systeem is (zoals verwacht) traag, simpel en waardeloos. Op AliExpress staan er wel een aantal, maar dat ziet er ook wat vaag en onbetrouwbaar uit. Het gros is ook voor oudere modellen.
Wel makkelijker installeren misschien
Die kende ik nog niet. Echter volgens het filmpje op YouTube: VLine Android System in Toyota Highlander - Google and Waze Maps, Sp... moet je er nog steeds bijna een rubberen hamer bij pakken om iets in te drukken op het bestaande touchscreenHercul3s schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:04:
[...]
Ik weet wel dat er een optie is om het huidige scherm te gebruiken met een andere interface, alleen wel redelijk aan de prijs -> https://gromaudio.com/store/all-ten_.html
Wel makkelijker installeren misschien.
Je moet er ook een kopen met een capacitief scherm (dat zijn ze eigenlijk allemaal al jaren, behalve de verouderde troep die Toyota gebruikt).Hark_k schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:57:
[...]
Die kende ik nog niet. Echter volgens het filmpje op YouTube: VLine Android System in Toyota Highlander - Google and Waze Maps, Sp... moet je er nog steeds bijna een rubberen hamer bij pakken om iets in te drukken op het bestaande touchscreen
Nog even een paar jaar mijn 2002 Verso oprijden en dan kan ik er hopelijk één tweedehands kopen.
Prijzen zijn nog niet bekend maar vrees dat ze buiten ons budget vallen.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Zie ook dit bericht van de ANWB
Ik wilde dit zaterdag uit zetten, maar kwam er toen achter dat de startknop het dan ook niet zomaar meer doet, je moet dan echt het Toyota-logo van de sleutel tegen die knop houden.
Nu twijfel ik dus wel tussen het gemak en de veiligheid, of toch een sleutelkastje aanschaffen voor in huis.
Gave bak. Onverwacht van Toyota. Ik ga deze zeker in de gaten houden als opvolger van mijn huidige lease.Punkrocker schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:46:
Toch ook nu al een full electric.
Nog even een paar jaar mijn 2002 Verso oprijden en dan kan ik er hopelijk één tweedehands kopen.
Prijzen zijn nog niet bekend maar vrees dat ze buiten ons budget vallen.
Heb ik bij het ophalen van mijn auto gevraagd, maar in mijn sleutel zit al een extra beveiliging: Als deze een minuut (of zoiets) niet beweegt, zet ie het signaal uit dat ie verstuurt. Dus dan kan ie niet gescand worden. Ik weet alleen niet sinds welk model dit in de sleutel zit.St00mwals schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:52:
Hebben jullie actie ondernomen om diefstal middels keyless entry te voorkomen? En zo ja, wat voor actie?
Ik wilde dit zaterdag uit zetten, maar kwam er toen achter dat de startknop het dan ook niet zomaar meer doet, je moet dan echt het Toyota-logo van de sleutel tegen die knop houden.
Nu twijfel ik dus wel tussen het gemak en de veiligheid, of toch een sleutelkastje aanschaffen voor in huis.
Ik heb een doosje met klep van ali voor ik geloof 14 euro aangeschaft. Uiteraard ook even getest. Hoef de deksel niet helemaal dicht te doen en dan werkt het ook nog, dus ik acht de kans klein om thuis gejat te worden.St00mwals schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:52:
Hebben jullie actie ondernomen om diefstal middels keyless entry te voorkomen? En zo ja, wat voor actie?
Uiteraard kan het nog steeds tijdens de boodschappen of andere uitstapjes, maar dan heb ik liever dat ze de code uitlezen en stil meenemen, dan dat ze bruut mn huis binnen komen en fysiek contact maken.
Mijn vorige auto (Renault) was overigens ook gejat en had zo'n draadloze sleutel, maar daar hebben ze gewoon om 3u een ruitje ingegooid en daarna meegenomen. Was verder allemaal verzekeringswerk.
Ik ga in ieder geval niet mijn gebruiksgemak opofferen om de sleutel telkens uit te zetten. Maar dus thuis opbergen vind ik nog wel te doen.
Verder is het zinvol om nergens publiekelijk te melden wat voor auto je hebt icm welk adres en je kenteken niet zichtbaar te maken als je foto's deelt. Want een deel van de dieven zit gewoon online te shoppen naar welke auto ze nodig hebben. Dus je moet het ze niet te makkelijk maken.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik in een oude Avensis Verso rij en me hierover totaal niet druk hoef te maken.Martinspire schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:50:
[...]
Ik heb een doosje met klep van ali voor ik geloof 14 euro aangeschaft. Uiteraard ook even getest. Hoef de deksel niet helemaal dicht te doen en dan werkt het ook nog, dus ik acht de kans klein om thuis gejat te worden.
Uiteraard kan het nog steeds tijdens de boodschappen of andere uitstapjes, maar dan heb ik liever dat ze de code uitlezen en stil meenemen, dan dat ze bruut mn huis binnen komen en fysiek contact maken.
Mijn vorige auto (Renault) was overigens ook gejat en had zo'n draadloze sleutel, maar daar hebben ze gewoon om 3u een ruitje ingegooid en daarna meegenomen. Was verder allemaal verzekeringswerk.
Ik ga in ieder geval niet mijn gebruiksgemak opofferen om de sleutel telkens uit te zetten. Maar dus thuis opbergen vind ik nog wel te doen.
Verder is het zinvol om nergens publiekelijk te melden wat voor auto je hebt icm welk adres en je kenteken niet zichtbaar te maken als je foto's deelt. Want een deel van de dieven zit gewoon online te shoppen naar welke auto ze nodig hebben. Dus je moet het ze niet te makkelijk maken.
Toyota's worden trouwens op VW na het meeste gejat
Ik heb hiervoor zo'n etui gehaald bij Ali:St00mwals schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:52:

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Als de sleutel vlakbij de auto is bijv voor je deur dan zet je de sleutel erin en wordt het signaal geblokkeerd.
Had er nog niet bij stilgestaan, weet wel dat als de sleutel op z'n gebruikelijke plek ligt, de auto niet door onszelf te openen is, maar de dieven gebruiken natuurlijk een versterkend signaal.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Het probleem is vooral dat er zo'n slechte registratie en tracking van auto's is. Volgens mij is er pas recent een wet aangenomen om auto's beter te beveiligen tegen diefstal. Ik kan het me voorstellen, want er wordt echt veel gejat tegenwoordig. Ik geloof dat in onze wijk de meesten wel iemand kennen waar de auto de afgelopen 3 jaar gejat is. Hier in de straat al 4 (en die is niet lang). De meesten gewoon op bestelling. En omdat men in verweggistan ook niks doet als er ineens een bepaalde VIN te voorschijn komt, gaat dat nog wel even door.Vlassie1980 schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:58:
[...]
Wat dat betreft ben ik blij dat ik in een oude Avensis Verso rij en me hierover totaal niet druk hoef te maken.
Toyota's worden trouwens op VW na het meeste gejat
Maar goed, of je auto nou wel of niet op afstand open gemaakt kan worden, ze nemen hem wel mee als ze weten welke auto het is. Darknet staat vol met handleidingen en tooltjes of apparatuur.
Zoals gezegd is het belangrijk om in ieder geval niet je gegevens makkelijk vindbaar te maken online, want dan gaan ze gewoon op bestelling bij je langs. De vraag is dan vooral hoe lang je ze ophoudt en hoeveel schade ze aanrichten.
Ik prefereer toch een doosje boven zo'n etui. Ik snap het, je kunt hem meenemen, maar zoals gezegd vind ik dat echt overdreven. Maar zo'n doosje op een bepaalde plek in huis is ook veel makkelijker te onthouden en ga je niet zomaar weghalen. Bovendien is doosje open en dicht een stuk fijner dan zo'n klitteband. Maar goed, wat je fijn vindtMr.C4 schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:43:
[...]
Ik heb hiervoor zo'n etui gehaald bij Ali:
[Afbeelding]
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Als de sleutel vlakbij de auto is bijv voor je deur dan zet je de sleutel erin en wordt het signaal geblokkeerd.
Ik dacht er eerst ook zo over "ik ben toch verzekerd" en "ik vind een nieuwe auto uitzoeken ook wel leuk", maar het nadeel is dus vooral dat het je zoveel tijd kost. Eerst al met de politie en verzekering. Dan krijg je een vervangende auto die nooit echt bevalt (er is een reden dat niemand er mee rijdt). Dan rij je een maand of 2 met die auto terwijl ze zoeken naar de boeven. Oh en als ie zaterdag gejat is, krijg je zondag al te horen dat ze er niet verder gaan onderzoeken. Niet eens een werkdag wachten op de teleurstelling dus!Arfman schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:10:
Ik heb de sleutel opgeborgen op ruime afstand van de auto. Verder doe ik er niks aan, als ze de auto mee willen nemen hoop ik dat ze dat doen door hem op afstand te openen, dat heb ik liever dan dat ze bij me inbreken thuis. Ben all-risk verzekerd dus dan komt er gewoon een andere.
Vervolgens krijg je ergens goedkeuring dat je dus een nieuwe uit mag zoeken. Goed, leuk proces (wellicht de afgelopen 2 maanden al zitten rondkijken). Wat rijtestjes maken e.d. en dan een keuze maken. Die geef je in, weer een week of wat verstrijkt, dan goedkeuring van de baas of whatever. En dan ga je het bestelproces in. Nou dan blijkt dat de afgelopen maanden er een probleem was met het productieproces (bv dat tekort aan processoren) en je dus wat langer moet wachten. 5 maanden, op zijn minst. En dat dus allemaal in een auto die je niet echt top vindt. Pas dan krijg je hem en kun je verder. Tenzij ie op voorraad is natuurlijk, maar die kans is toch wel wat klein. Ik moest zelf al 9 maanden wachten. Zonde van de tijd dus.
Oh en extragratis krijg je er kutgevoel bij als je in de ochtend beneden komt en kijkt naar waar je auto staat. Want soms is het donker of whatever en dan zie je hem even niet en krijg je weer dat "oh fuck hij is toch niet weer gejat" gevoel bij. Ook al leen je de auto uit aan je partner of je ouders of whomever...

[ Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 19-04-2021 20:50 ]
Ik heb op Toyotahybrideforum mijn ervaringen geplaatst m.b.t. een Aliexpress radio in mijn Auris 2014. Bevalt, maar Bluetooth bellen hapert bij mij soms.Hark_k schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:46:
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van het infotainmentsystem van een Toyota Auris Hybrid uit 2016? Ik zou graag gebruik willen maken van screen mirroring in Android Auto, want het huidige systeem is (zoals verwacht) traag, simpel en waardeloos. Op AliExpress staan er wel een aantal, maar dat ziet er ook wat vaag en onbetrouwbaar uit. Het gros is ook voor oudere modellen.
[ Voor 3% gewijzigd door Josk79 op 19-04-2021 20:57 ]
Dat is alleen wanneer de auto teruggevonden wordt (dan hoeft er hoogstens schade geclaimd te worden) of wanneer je een extra dekking ervoor hebt (en zelfs dan val je terug in sv jaren, maar niet in bonus-malus bij je huidige verzekeraar), maar in de meeste gevallen is een diefstal niet verhaalbaar en kost het je dus gewoon schadevrije jaren hoor. Of denk je dat verzekeraars gratis nieuwe auto's weggeven bij diefstal?peacelord schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:34:
Nee hoor, mijn auto is wel eens voor de deur gestolen en dat heeft me nul schadevrije jaren gekost. Wij hebben de sleutels in zo’n zakje dat het signaal tegenhoudt en leggen ze ‘s nachts in een metalen kistje. Er zit een goed alarm op de rav4 waarbij de sloten ook van binnen uit niet te openen zijn.
Wat mij wel opvalt is als ik hem sochtends aanzet, hij na een seconde of 15 altijd toch de motor start en in verhoogd toerental een tijdje laat lopen (paar minuten). Ook als er wel gewoon spanning de accu zit dus prima het stukje uit de wijk helemaal elektrisch zou kunnen doen.
Hoort dat?
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Jabonzz.netninja schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:01:
Ik heb sinds een paar weken een hele mooi blauw toyota auris 1.6 hybride station. Hartstikke fijne auto, zuinig (1 op 24.5 op 100km naar mijn ouders), mooi panoramadak. Alles erop en eraan.
Wat mij wel opvalt is als ik hem sochtends aanzet, hij na een seconde of 15 altijd toch de motor start en in verhoogd toerental een tijdje laat lopen (paar minuten). Ook als er wel gewoon spanning de accu zit dus prima het stukje uit de wijk helemaal elektrisch zou kunnen doen.
Hoort dat?
©2004
Ja en dat niet alleen, linksom of rechtsom betalen wij collectief toch voor de nieuwe auto van de buurman in het geval die gejat wordt en niet gevonden wordt. Dat is nu eenmaal hoe verzekeringen werken. Het is niet in de directe zin, maar autoverzekeringen zijn de afgelopen 10 jaar flink duurder geworden en dat is met name gekomen door al die "easy entry & start" systemen die het er niet veiliger op hebben gemaakt, integendeel.Martinspire schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:44:
[...]
Ik dacht er eerst ook zo over "ik ben toch verzekerd" en "ik vind een nieuwe auto uitzoeken ook wel leuk", maar het nadeel is dus vooral dat het je zoveel tijd kost. Eerst al met de politie en verzekering. Dan krijg je een vervangende auto die nooit echt bevalt (er is een reden dat niemand er mee rijdt). Dan rij je een maand of 2 met die auto terwijl ze zoeken naar de boeven. Oh en als ie zaterdag gejat is, krijg je zondag al te horen dat ze er niet verder gaan onderzoeken. Niet eens een werkdag wachten op de teleurstelling dus!
Vervolgens krijg je ergens goedkeuring dat je dus een nieuwe uit mag zoeken. Goed, leuk proces (wellicht de afgelopen 2 maanden al zitten rondkijken). Wat rijtestjes maken e.d. en dan een keuze maken. Die geef je in, weer een week of wat verstrijkt, dan goedkeuring van de baas of whatever. En dan ga je het bestelproces in. Nou dan blijkt dat de afgelopen maanden er een probleem was met het productieproces (bv dat tekort aan processoren) en je dus wat langer moet wachten. 5 maanden, op zijn minst. En dat dus allemaal in een auto die je niet echt top vindt. Pas dan krijg je hem en kun je verder. Tenzij ie op voorraad is natuurlijk, maar die kans is toch wel wat klein. Ik moest zelf al 9 maanden wachten. Zonde van de tijd dus.
Oh en extragratis krijg je er kutgevoel bij als je in de ochtend beneden komt en kijkt naar waar je auto staat. Want soms is het donker of whatever en dan zie je hem even niet en krijg je weer dat "oh fuck hij is toch niet weer gejat" gevoel bij. Ook al leen je de auto uit aan je partner of je ouders of whomever...
Gelukkig zie je autofabrikanten steeds meer doen om auto's ook te kunnen tracken. Mijn Lexus UX heeft dat ook, ik kan via de app de huidige locatie inzien, maar kan ook een privacy mode inschakelen waarmee ik dit uitschakel en ook Lexus Nederland geen geanonimiseerde inzage meer heeft in dit soort gegevens. Dit soort systemen helpen niet preventief tegen diefstal, maar kunnen er wel aan bijdragen dat een auto minder aantrekkelijk wordt voor diefstal en/of ze makkelijker terug te vinden zijn. Het lijkt op een wat eenvoudigere variant van wat Vanmoof met z'n fietsen doet i.c.m. Apple's Find My netwerk.
Klopt helemaal, kan dit beamen als eigenaar van een Lexus UX 250h en hiervoor diverse andere Lexus en Toyota hybrides. Ze doen het allemaal.bonzz.netninja schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:01:
Ik heb sinds een paar weken een hele mooi blauw toyota auris 1.6 hybride station. Hartstikke fijne auto, zuinig (1 op 24.5 op 100km naar mijn ouders), mooi panoramadak. Alles erop en eraan.
Hoort dat?
Ik heb me eens laten vertellen dat dit deels is om warm te lopen, want het hele systeem (met name het ICE deel natuurlijk) is dan efficiënter gedurende de rest van de rit en deels omdat je vaak met een Toyota hybride de laatste paar km naar huis binnendoor 50-80% op de accu rijdt en die even weer een boost nodig heeft. Al is ook mijn ervaring dat zelfs met een volle accu dit alsnog gebeurt.
Daar komt bij dat mijn UX veel vaker rond de middenrange zit qua accu, zeg maar 3-7 blokjes. en zelden daaronder of boven, dat deden de Prius, CT en IS hiervoor toch totaal anders. En aan de accu kan het niet liggen, die is zgan.
Het gaat er niet om wat ik denk. Google maar eens op ‘autodiefstal gevolgen no claim’.MooDyBLueS schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:58:
[...]
Dat is alleen wanneer de auto teruggevonden wordt (dan hoeft er hoogstens schade geclaimd te worden) of wanneer je een extra dekking ervoor hebt (en zelfs dan val je terug in sv jaren, maar niet in bonus-malus bij je huidige verzekeraar), maar in de meeste gevallen is een diefstal niet verhaalbaar en kost het je dus gewoon schadevrije jaren hoor. Of denk je dat verzekeraars gratis nieuwe auto's weggeven bij diefstal?
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Mja maar wat ik zeg is dat het overall niet veel had uitgemaakt, veel auto's hadden altijd wel gestolen geweest. Was het niet met easy entry, dan was het wel met andere methodes geweest. Of het nou 10 of 60 seconden kost om binnen te komen, als ze het om 3 uur in de nacht doen, dan gaan ze gewoon lekker door.MooDyBLueS schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:05:
[...]
Ja en dat niet alleen, linksom of rechtsom betalen wij collectief toch voor de nieuwe auto van de buurman in het geval die gejat wordt en niet gevonden wordt. Dat is nu eenmaal hoe verzekeringen werken. Het is niet in de directe zin, maar autoverzekeringen zijn de afgelopen 10 jaar flink duurder geworden en dat is met name gekomen door al die "easy entry & start" systemen die het er niet veiliger op hebben gemaakt, integendeel.
Dat klinkt leuk en dat had mijn Renault ook. Maar ze rijden die wagens een 1 of andere vrachtwagen in, wat dient als kooi van faraday (net als die doosjes waar je de sleutels in doet) en vervolgens sleutelen ze er alles uit wat met tracking te maken heeft en vervolgens gaat ie op transport naar waar ze er niet meer bij kunnen komen. Die vrachtwagen staat dan ergens in de middle of nowhere waar ze niet zomaar gevolgd kunnen worden. Tenminste, dat begreep ik van de persoon van de verzekering, dat ze er gewoon weinig aan kunnen doen.Gelukkig zie je autofabrikanten steeds meer doen om auto's ook te kunnen tracken. Mijn Lexus UX heeft dat ook, ik kan via de app de huidige locatie inzien, maar kan ook een privacy mode inschakelen waarmee ik dit uitschakel en ook Lexus Nederland geen geanonimiseerde inzage meer heeft in dit soort gegevens. Dit soort systemen helpen niet preventief tegen diefstal, maar kunnen er wel aan bijdragen dat een auto minder aantrekkelijk wordt voor diefstal en/of ze makkelijker terug te vinden zijn. Het lijkt op een wat eenvoudigere variant van wat Vanmoof met z'n fietsen doet i.c.m. Apple's Find My netwerk.
Wel zijn ze de verzekering duurder aan het maken voor auto's met minder goede keyless entry: https://automotive-online...moeten-diefstal-tegengaan
Verder was er volgens mij een Europese wet die ook wat ging verplichten, maar die kan ik niet meer vinden.
Precies! Bedenk hierbij ook vooral dat Toyota zijn hybrides niet in eerste instantie optimaliseert op verbruik maar op uitstoot. En een warme en dus efficiënte motor heeft bij eenzelfde vermogensvraag een lagere uitstoot.MooDyBLueS schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:09:
[...]
Klopt helemaal, kan dit beamen als eigenaar van een Lexus UX 250h en hiervoor diverse andere Lexus en Toyota hybrides. Ze doen het allemaal.
Ik heb me eens laten vertellen dat dit deels is om warm te lopen, want het hele systeem (met name het ICE deel natuurlijk) is dan efficiënter gedurende de rest van de rit
Verder prima auto, maar als je ff flink intrapt hoor je die motor wel flink
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
https://priuschat.com/threads/gen3-warming-up-stages.76501/
S0 is dus alleen direkt na het starten tijdens stilstand.
S1a merk je rijdens het rijden, het motortoerental verandert niet als je (gematigd) gas geeft, de auto rijdt volledig elektrisch. Alleen als je veel gas geeft schiet het toerental opeens omhoog en wordt de motor ook voor aandrijving gebruikt.
S2 merk je dat je niet de EV-mode kunt gebruiken.
[ Voor 39% gewijzigd door Maasluip op 20-04-2021 12:00 ]
Dat lijkt me het vervelendst van allemaal. Ik zit ook niet te wachten op die rompslomp dus daarom de sleutel ver van de auto weg opgeborgen. Voor de rest: "het is maar een auto". Ik wil een diefstal niet bagatelliseren want ik zou ook ziedend zijn maar er zijn echt ergere dingenMartinspire schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:44:
Ik dacht er eerst ook zo over "ik ben toch verzekerd" en "ik vind een nieuwe auto uitzoeken ook wel leuk", maar het nadeel is dus vooral dat het je zoveel tijd kost.
Ik denk dat ik deze binnenkort maar ff op ga halen bij de Gamma:
Handson sleutelkastje 20K-20
Mja is ook wel zo, maar het is toch niet fijn dat iemand dingen van je jat. Het zal je misschien geen slaap kosten, maar ik kom elke dag van de trap beneden schrik je toch wel weer eens als ik de rode gloed van de auto die achter de voordeur staat, niet kan zien. Het maakt niet uit dat het inmiddels alweer bijna 2 jaar geleden is, het zit toch nog steeds in je achterhoofd. Dat ik de auto niet terugkreeg is jammer. Ik had er ook nog spullen in die je dan weer opnieuw moet aanschaffen en uit moet zoeken met de verzekering. Ik moest dus weer een auto uitzoeken en dan moet je dat ook weer met je baas regelen. En er zijn weer nieuwe regels voor de belasting. Eer dat je een auto hebt, is er alweer zoveel tijd voorbij dat het gewoon niet prettig is. En dus altijd als je in de buurt van je auto komt heb je dat "is ie er nog". De "ik had hem toch op slot gezet" gedachte komt dikwijls boven. Net als dat je misschien wel eens twijfelt of je de voordeur/zijdeur dicht hebt gedaan. Laat ik het zo zeggen: ik bof dat het verzekeringswerk is, maar je moet er alsnog veel eigen tijd in steken en dat is gewoon zonde.Arfman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:27:
[...]
Dat lijkt me het vervelendst van allemaal. Ik zit ook niet te wachten op die rompslomp dus daarom de sleutel ver van de auto weg opgeborgen. Voor de rest: "het is maar een auto". Ik wil een diefstal niet bagatelliseren want ik zou ook ziedend zijn maar er zijn echt ergere dingenZeker tegenwoordig, de auto staat toch werkloos thuis
Ik zou toch wat anders aanraden. Volgens mij maakt zo'n metalen kastje het signaal alleen maar sterker? Je moet echt iets halen wat signalen stopt. Het maakt niet zoveel uit wat het is, als het maar werkt als een kooi van faradaySt00mwals schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:34:
Dank allemaal voor jullie ideeën en tips over de keyless entry.
Ik denk dat ik deze binnenkort maar ff op ga halen bij de Gamma:
Handson sleutelkastje 20K-20
Nu begrijp ik het even niet.Martinspire schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:00:
[...]
Ik zou toch wat anders aanraden. Volgens mij maakt zo'n metalen kastje het signaal alleen maar sterker? Je moet echt iets halen wat signalen stopt. Het maakt niet zoveel uit wat het is, als het maar werkt als een kooi van faraday
Dit is toch ook 'gewoon' een metalen blik, die je toevallig aan de muur hangt. Als deze is afgesloten dan vormt deze toch ook een kooi van faraday?
Ik weet er helemaal niks van, dus ik vraag me wel af hoe dit precies zit.St00mwals schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:06:
[...]
Nu begrijp ik het even niet.
Dit is toch ook 'gewoon' een metalen blik, die je toevallig aan de muur hangt. Als deze is afgesloten dan vormt deze toch ook een kooi van faraday?
Zo heb ik een aluminium "Secrid" pasjeshouder die ervoor zorgt dat mijn pasjes niet op afstand uit te lezen zijn, maar hoe zit dit met autosleutels? Werkt elk metaal? Dus aluminium, staal, lood, ijzer?
Nu heb ik keyless entry & start en weleens getest als ik de sleutel op de voor ons standaardplek laat liggen, de auto staat redelijk dichtbij namelijk vanwege de eigen parkeerplaats naast de woning, maar kreeg de auto niet open. Dat was voor mij reden genoeg om het als "veilig genoeg" te bestempelen, maar de hoeveelheid Toyota's die er de laatste tijd gestolen worden, met op stip de C-HR, wat de technische evenknie is van mijn UX, baart me toch wel een beetje zorgen. Zo las ik dat dieven het zwakke signaal kunnen versterken, dus ik zit nu toch ook wel aan een bakje of zakje te denken voor thuis.
Als de kooi niet helemaal afsluit, dan krijg je een versterkend effect ipv een dempend effect. Daarom kun je van een blikje ook een antenne maken als je alleen een kabel hebt.St00mwals schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:06:
[...]
Nu begrijp ik het even niet.
Die deurtjes sluiten niet helemaal en het is ook vooral een ding bedoelt om je sleutels in op te bergen, niet om signalen te blokkeren.
Het is fijn als de auto niet open kan als de sleutel op afstand ligt, maar zoals je al aangeeft: met een kastje wat het signaal uitleest, kun je hem ook gewoon open maken. Dat is ook wat de meeste dieven doen die het systeem misbruiken. En eenmaal binnen krijgen ze op 1 of andere manier wel de auto zo ver om te denken dat de sleutel in de auto ligt. Het gaat er vooral om dat ze hem open krijgen dus.MooDyBLueS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:11:
[...]
Ik weet er helemaal niks van, dus ik vraag me wel af hoe dit precies zit.
Zo heb ik een aluminium "Secrid" pasjeshouder die ervoor zorgt dat mijn pasjes niet op afstand uit te lezen zijn, maar hoe zit dit met autosleutels? Werkt elk metaal? Dus aluminium, staal, lood, ijzer?
Nu heb ik keyless entry & start en weleens getest als ik de sleutel op de voor ons standaardplek laat liggen, de auto staat redelijk dichtbij namelijk vanwege de eigen parkeerplaats naast de woning, maar kreeg de auto niet open. Dat was voor mij reden genoeg om het als "veilig genoeg" te bestempelen, maar de hoeveelheid Toyota's die er de laatste tijd gestolen worden, met op stip de C-HR, wat de technische evenknie is van mijn UX, baart me toch wel een beetje zorgen. Zo las ik dat dieven het zwakke signaal kunnen versterken, dus ik zit nu toch ook wel aan een bakje of zakje te denken voor thuis.
Het is wel handig als je dus hetgeen waar je je sleutel indoet test of je de deur open krijgt als je ernaast staat. Dan weet je dat ie het signaal blokkeert. Alleen afstand houden is niet voldoende.
Het werkt zolang het elektrisch geleidend is en alle eventuele gaten veel kleiner zijn dan de golflengte van het signaal. Bij 2,4 GHz is dat enkele centimeters, 433 MHz tientallen centimeters. Koper, aluminium en ijzer (en dus staal en blik) liggen voor de hand.MooDyBLueS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:11:
[...]
Lekker vooruitzichtvangoghnl schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:45:
Vandaag onze Auris full hybrid 2010 ingeruild voor de Auris hybride ts executive 2015. Nog 2 weken wachten en dan kunnen we hem ophalen 🥳
Ik heb ook beide versies gereden en de 2015 versie smoelt toch een stuk beter, rijdt m.i. ook veel beter.
De 2010 is een beetje een ouwe-l*llen bak

Goed review, bedankt. Weet jij of de deze ook voor de nieuwere generatie Auris van 2015-2018 werkt? De meeste systemen op AliExpress zijn voor de Aurissen van 2013-2015, terwijl de E180 het model is voor 2012-2018.Josk79 schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:56:
[...]
Ik heb op Toyotahybrideforum mijn ervaringen geplaatst m.b.t. een Aliexpress radio in mijn Auris 2014. Bevalt, maar Bluetooth bellen hapert bij mij soms.