Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 112 ... 116 Laatste
Acties:
  • 523.455 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Bullet NL
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 00:08

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Martinspire schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Je vergeet wel te melden dat je met een redelijk specifieke use-case aan het kijken was naar auto's. Ik denk dat de meesten die je noemt prima zijn voor de gemiddelde Nederlander :>
Toyota is mijn merk, Ondanks dat de Avensis een vervanger heeft gekregen blijft de Yaris nog.....
Wat je schijft klopt alleen niet, Toyota is bij machte om een Avensis-achtige/grote auto levend te houden.
Het punt is alleen dat ze van de Avensis niets mee zijn gaan verkopen omdat het T27 model zijn houdbaarheid had verloren. Kijk naar de Mazda 6.... Net zo Japans.....
Misschien hadden ze gewoon eerder de knop om moeten zetten, de Avensis iets laten groeien c.q. de Camry als wereld auto te maken.

De opvolger van de Avensis is afgeschoten ten gunste van de Corolla en de RAV4, toen bleek dat dit wel een heel groot gat in het gamma maakte hebben ze de USA Camry vereuropeest....

Wat ik opvallend vind, zit inmiddels op 2 Volvo fora, daar zitten veel meer mensen die van de Avensis naar een V60/V90 zijn gegaan.

Aan de een Lexus LFA, GR Yaris, Supra kan wel, maar een no-nonses grote auto is een probleem.
Tis volgens mij een marketing probleem.....

Cogitationis poenam nemo patitur

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Toyota zal de berekening maken: hoeveel marktsegment is er voor Toyota en vergelijkbaar geprijsde merken ? <20% ? Want bijna alles in het D-segment zijn de gevestigde Duitse premium-merken, de rest zijn de andere gevestigde Europese merken. Ook wilt iedereen in dit segment een diesel en daar wil Toyota juist weg van want hun dieselmotoren staan onderaan de lijst qua prestaties.

Het is heel simpel: Toyota kan in het D-segment alleen verkopen door een indrukwekkende auto neer te zetten wat veel geld kost. Een Camry Wagon die niet bestaat ontwerpen ? En de motor dan ? Wat is dan het argument voor de leaserijder die misschien 90% van de klanten zijn ? Want betrouwbaarheid boeit weinig als je hem na 3 jaren kan inruilen. Hier zit gewoon geen winst meer in, ze hebben op genoeg andere paarden gewed waar ze meer verkopen kunnen vangen.

Laten we in ene weg ook blij zijn dat ze niet alweer 3 nieuwe SUV modellen introduceren (nog mogelijk: Yaris Grand Sport, X-HR, Supra GT4 XC) zoals sommige andere merken die bezig zijn met concurrentiestrijd in hun eigen gamma.

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18:39

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Bullet NL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:58:
[...]

Hier ben ik het dus niet helemaal mee eens, de Avensis, zeker in de jaren 2009-2014 heeft best goed verkocht. Alleen daarna is Toyota de focus verloren, heeft de Avensis weliswaar een flinke update gegeven, maar feitelijk is het een wat oudere auto gebleven.

Ik denk echt dat ze gegokt hebben om mensen naar een Corrola / RAV4 te krijgen, dat zal met veel mensen ook zijn gelukt. Maar ze zijn er ook mensen door kwijt geraakt denk ik
Veel merken laten hun grote sedans vallen tegenwoordig. De SUV markt neemt over voor de meesten (volgens hun eigen marktonderzoek)
Honda maakt zelfs geen Civic break meer. Ford faseert de Mondeo uit (of is al gebeurd intussen), Hyundai deed recent de i40 uit het aanbod.... Ik vind het ook allemaal doodjammer. Ik ben net in een levensfase gekomen waar ik een dergelijke auto kan betalen, wil en nodig heb (kleine kinderen). SUV's zijn echt niks voor mij. En eerlijk ik vond de Corolla tegenvallen qua ruimte. (Had de dag ervoor rondgereden met een Superb)
Ik ben gek van Toyota, vrouwlief heeft een Yaris hybrid, maar door het fiscaal regime wat niet gunstig is voor motoren zonder turbo (in België), is de kans zéér klein dat de nieuwe wagen een Toyota gaat worden.
(Jaarlijke inschrijftaksen zijn 180 duurder voor de 1.8 van Toyota tov de 1.0 van VW en 330 voor de 2.0) Bij eerste inschrijving komt daar nog een paar honderd euro surplus bij. ;w

• Martinspire
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Phuncz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:42:
Toyota zal de berekening maken: hoeveel marktsegment is er voor Toyota en vergelijkbaar geprijsde merken ? <20% ? Want bijna alles in het D-segment zijn de gevestigde Duitse premium-merken, de rest zijn de andere gevestigde Europese merken. Ook wilt iedereen in dit segment een diesel en daar wil Toyota juist weg van want hun dieselmotoren staan onderaan de lijst qua prestaties.

Het is heel simpel: Toyota kan in het D-segment alleen verkopen door een indrukwekkende auto neer te zetten wat veel geld kost. Een Camry Wagon die niet bestaat ontwerpen ? En de motor dan ? Wat is dan het argument voor de leaserijder die misschien 90% van de klanten zijn ? Want betrouwbaarheid boeit weinig als je hem na 3 jaren kan inruilen. Hier zit gewoon geen winst meer in, ze hebben op genoeg andere paarden gewed waar ze meer verkopen kunnen vangen.

Laten we in ene weg ook blij zijn dat ze niet alweer 3 nieuwe SUV modellen introduceren (nog mogelijk: Yaris Grand Sport, X-HR, Supra GT4 XC) zoals sommige andere merken die bezig zijn met concurrentiestrijd in hun eigen gamma.
Eens. Het is vooral een issue in Nederland en omgeving, want daarbuiten zie je helemaal niet veel sleurhutten bijvoorbeeld. En als je de eis van je ene vakantiereis per jaar los laat, kun je best wel wat meer auto's kiezen dan alleen die genoemden. Toyota gaat niet voor deze regio een auto in elkaar draaien. Andere landen nemen dan al eerder een SUV en die hebben ze ook al. Als je kijkt naar de meest verkochte auto's wereldwijd, dan komt daar ook nergens een station of zo in voor. Of ja, je kunt er vast wel een model in krijgen, maar die bungelt internationaal gezien ergens onderaan. Dus nee, Toyota moet helemaal niks en ze zijn jullie niet vergeten, het interesseert ze gewoon niks.

Martinspire - PC, PS4, X1

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Over een maandje ben ik helaas Toyota af. Tenminste, de vervanger is er dan. De avensis station t25 2.4 executive word dan particulier verkocht.

Komt een BMW 430 GC xdrive uit 2018 voor in plaats. Planning is om na het corona gedoe door Europa te rijden.

Helaas kon Toyota in dat segment ook niets leveren.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

@Anoniem: 93986 Lexus GS of LS ?

Ik heb geen paard in de race, maar met weinig info, moet ik maar gokken wat de reden is.

[Voor 64% gewijzigd door Phuncz op 10-02-2021 17:26]

• Niet online
Phuncz schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:25:
@Anoniem: 93986 Lexus GS of LS ?

Ik heb geen paard in de race, maar met weinig info, moet ik maar gokken wat de reden is.
Simpelweg niet te krijgen voor hetzelfde budget. Lang gekeken naar een IS maar ik vind ze domweg te weinig vermogen en koppel hebben.

Ik wilde voordat het merendeel van het aanbod hybride of electrisch word toch nog iets van een benzineslurper hebben. :P

Ook naar een recente Mazda 6 gekeken maar die komt door de uitstoot op ongeveer dezelfde prijs als de BMW. Toegegeven, iets jonger en minder kilometers maar ja...... tis niet bijzonder snel. Itt de 2.5 turbo maar die word weer niet uitgebracht in NL en in DL welgeteld 2 stuks.

Honda Accord zelfde verhaal.

Keuzes keuzes keuzes

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Anoniem: 93986 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:01:
[...]

Het lijkt een specifieke usercase. Als je gewoon naar de Duitse 3 kijkt dan zou je snel klaar zijn. Geen probleem om een stevige station met voldoende vermogen te vinden. Zoek je dat daarentegen in een japanner.....Tja dan houd de zoektocht heel snel op.
Yup, Alleen Mazda met de 6, Subaru is te user specifiek.
Maar goed, in perspectief...
Mitsubishi is ook al lang niet meer wat het geweest is.... Galant... Wie kent hem nog?
Nissan idem, dat is na de samenwerking met Renault ook niet veel mee.... Primera of zelfs nog daarvoor de Bluebird.... https://www.autoweek.nl/auto/4528/nissan-bluebird-20-lx/ (Deze heeft mijn ouwe heer nog gehad, 102 pk uit een 2 liter.... ) Daar voor een Corolla en daarna een Carina....

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:41
Bullet NL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:49:
[...]

Yup, Alleen Mazda met de 6, Subaru is te user specifiek.
Maar goed, in perspectief...
Mitsubishi is ook al lang niet meer wat het geweest is.... Galant... Wie kent hem nog?
Nissan idem, dat is na de samenwerking met Renault ook niet veel mee.... Primera of zelfs nog daarvoor de Bluebird.... https://www.autoweek.nl/auto/4528/nissan-bluebird-20-lx/ (Deze heeft mijn ouwe heer nog gehad, 102 pk uit een 2 liter.... ) Daar voor een Corolla en daarna een Carina....
De eerste twee generaties Primera waren erg goed, de laatste reed minder goed en was kwalitatief minder.
Het wachten is op de nieuwe Mazda 6 met zes-in-lijn SkyActive motor.

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:32
Toch jammer dat grote namen als Accord, Primera, Avensis gaan verdwijnen.

Laatste model Accord vind ik nog steeds een prachtige wagen om te zien, Primera is verkloot door samenwerking met Renault. Primera's stonden volgens mij voor de overname als zeer degelijk bekend.

Heb zelf een eerste generatie Avensis 1.6 wagon gehad, onverwoestbare tank was dat. Totaal niet spannend qua uiterlijk en rij-eigenschappen maar zo degelijk, 4A-FE motor.

Vind al die huidige SUV's maar algemene eenheidsworsten zonder enige unieke looks. Als je het logo van merk A vervangt door merk B zie je het ook amper. En dan heb ik het geeneens over al die Chinese imitatie elektra meuk die eraan zit te komen :')

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeyJey schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:35:
Ik ben aan het rondkijken naar o.a een Prius 3 van ca 2011-2013. Daarbij twijfel ik of ik vast wil houden aan een km stand van ca 100-130k of dat ik die eis ietwat los laat. Af en toe komen er interessante occasions voorbij met bijv ca 160k op de teller.

Weten jullie of er bepaalde kostenposten qua onderhoud / reparaties aan kunnen komen richting of iets voorbij de 200.000km? Of is er hier geen zinnig antwoord op te geven? :)

Edit: ik lees wel over een wat duurdere onderhoudsbeurt bij 180k, vergelijkbaar met de duurdere 90k beurt.
Ik heb bijna 7 jaar geleden een Prius 3 van 2011 gekocht, 105k op de teller, nu 210k, in die tijd € 1700 aan onderhoud gehad.
Ik zou een interessante Prius met 160k niet uit principe laten staan, het zijn probleemloze auto's waar je met normaal onderhoud lang plezier van hebt. Die beurt met 180k smeert zich wel uit over de rest van de jaren.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• baromaro
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 20-04 22:44
Ik sta op het punt om te kijken naar een Toyota Auris (automaat) uit 2010 met 71k op de teller. Iemand ervaringen met dit model?

• Ruubster
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
baromaro schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:37:
Ik sta op het punt om te kijken naar een Toyota Auris (automaat) uit 2010 met 71k op de teller. Iemand ervaringen met dit model?
Ik heb er eentje gehad, uit 2011, rijdt fijn. Weinig onderhoud gehad en zo, en ik vond de airco altijd lekker krachtig en snel. Tenminste, de eco-stand zet de airco wel iets terug qua kracht, maar in de zomer zette ik gewoon de eco-stand uit.
Enige grotere nadeel dat ik me zo even kan bedenken, is de kleine kofferbak. Ik kon er weinig in kwijt, beetje vergelijkbaar met de Yaris vind ik. Dat heeft schijnbaar vooral te maken met dat de accu's niet zo gunstig liggen in dit model.

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Vlassie1980 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:37:
Toch jammer dat grote namen als Accord, Primera, Avensis gaan verdwijnen.

Laatste model Accord vind ik nog steeds een prachtige wagen om te zien, Primera is verkloot door samenwerking met Renault. Primera's stonden volgens mij voor de overname als zeer degelijk bekend.

Heb zelf een eerste generatie Avensis 1.6 wagon gehad, onverwoestbare tank was dat. Totaal niet spannend qua uiterlijk en rij-eigenschappen maar zo degelijk, 4A-FE motor.

Vind al die huidige SUV's maar algemene eenheidsworsten zonder enige unieke looks. Als je het logo van merk A vervangt door merk B zie je het ook amper. En dan heb ik het geeneens over al die Chinese imitatie elektra meuk die eraan zit te komen :')
Tja, mensen vinden de hoge instap, de hogere kijk op de weg en de ruimte van SUV's wel fijn. Verder is een grote kofferbak voor veel jongeren ook minder belangrijk omdat ze gewoon lekker naar een hotel ipv camping gaan (of met het vliegtuig en dan kun je toch niet veel meenemen).

Verder is de kans groot dat die namen wel weer terugkomen, maar de associatie ermee is misschien even toe aan vernieuwing. Nu de Corolla-naam terug komt, zie je ook dat deze weer wat fris aanvoelt.

Overigens is de Corolla van mijn zwager inmiddels geleverd, die heeft na die van mij gezien te hebben ook even gekeken bij Toyota en ondertussen zijn er nog meer van het bedrijf waar ie werkt waar ze nu overstappen. En dat terwijl ze eerst van de baas geen Japanse auto mochten (maar met de huidige regels is het eigenlijk niet uit te sluiten). Gister ook meteen de auto maar even sneeuwvrij gemaakt, want die stond ook alweer een tijdje stil zich te verstoppen :P

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:52

-tom-562

Oliesjeik

Niet direct, wel proefrit gemaakt. Uiteindelijk ook een proefrit gemaakt in een Lexus CT200h. Ga voor de CT200h :+ Ik vond de hoge zit van de Auris niet fijn, plus de afwerking van dan de Lexus was toch wel een paar niveau's hoger.
Uiteindelijk geen van beide niet gekocht omdat ik in de buurt ging werken (5km) en er geen noodzaak meer was voor een zuinige hybride :+

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• baromaro
-tom-562 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:12:
[...]

Niet direct, wel proefrit gemaakt. Uiteindelijk ook een proefrit gemaakt in een Lexus CT200h. Ga voor de CT200h :+ Ik vond de hoge zit van de Auris niet fijn, plus de afwerking van dan de Lexus was toch wel een paar niveau's hoger.
Uiteindelijk geen van beide niet gekocht omdat ik in de buurt ging werken (5km) en er geen noodzaak meer was voor een zuinige hybride :+
Leuke wagen, wel iets duurder ;). Weet zelf ook nog niet goed wat ik wil. Uitstraling van de Auris vind ik ook wat minder.. Heb nu een leasewagen maar wil mogelijk toch voor mobiliteitsvergoeding gaan. Budget van zo'n 500 euro netto per maand.. Geen idee of dat uberhaupt wel verstandig is om voor moblitietsvergoeding tegaan..

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

baromaro schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:17:
[...]

Leuke wagen, wel iets duurder ;). Weet zelf ook nog niet goed wat ik wil. Uitstraling van de Auris vind ik ook wat minder.. Heb nu een leasewagen maar wil mogelijk toch voor mobiliteitsvergoeding gaan. Budget van zo'n 500 euro netto per maand.. Geen idee of dat uberhaupt wel verstandig is om voor moblitietsvergoeding tegaan..
Valt mee toch, in de prijsklasse waarin die Auris zit, kan je denk ik ook wel een CT200h kopen. Wel wat meer kilometers maar voor zo'n Lexus (of Toyota) maakt dat niet veel uit.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• baromaro
-tom-562 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:18:
[...]

Valt mee toch, in de prijsklasse waarin die Auris zit, kan je denk ik ook wel een CT200h kopen. Wel wat meer kilometers maar voor zo'n Lexus (of Toyota) maakt dat niet veel uit.
Heb een optie om de Auris over te nemen voor 6500. Op MP krijg ik maar 3 resultaten van de CT200h onder de 10k..

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

baromaro schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:21:
[...]

Heb een optie om de Auris over te nemen voor 6500. Op MP krijg ik maar 3 resultaten van de CT200h onder de 10k..
Dat is volgens mij een scherpe prijs. Daar vind je idd niet zo snel een CT200h voor :P

• Vlassie1980
Mijn pa heeft een pre-facelift model uit 2008. Handbak met 1.4
Fijn karretje, laatst wel terug geweest voor een terugroepactie omdat de afdichting van de benzinetank soms poreus wordt en je soms een benzinelucht ruikt.

Staat nu volgens mij iets van 140.000 op en hij is tweede eigenaar, is uit Duitsland geïmporteerd door de Toyota dealer.

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:17
Het aanbod van tweedehands CT200h's is dan ook klein en de vraag is groot. Voordeel, zodra je er eenmaal één hebt, is dat ze niet zo hard afschrijven.

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Ik heb het even uitgerekend, ik heb op een Avensis in 6 jaar tijd 1687 per jaar afgeschreven, dat is natuurlijk niets........

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:56
[...]

500? Wow. Dan doe ik toch iets verkeerd.

Afhankelijk van km per werkdag (in mijn geval pre-covid 80 km) zou ik daar blind voor tekenen.
Ik heb iets meer dan 200 p/m.

Let trouwens wel even op: Bij ons is het nu zo dat door verplichting vanuit de belastingdienst (bedankt nog mannen van het blauw!) de mobiliteitsvergoeding alleen nog de vergoeding BRUTO uitgekeerd mag worden (muv van daadwerkelijk gereden km's). Geldt vanaf 1 april. Behoorlijk groot bedrijf dus HR/Finance is doorgaans goed geïnformeerd.

In mijn geval krijg ik daardoor netto minder per maand gestort (100 euro).

Terwijl ik die auto natuurlijk voor 90% voor woon/werk verkeer gekocht heb en mijn belasting en verzekering a 125 euro totaal per maand natuurlijk gewoon doorloopt, afschrijving en onderhoud maar daar heeft men lak aan.

(Heb een Lexus IS250 trouwens, geen Hybride, eerder het tegenovergestelde. Met een Auris en het verwachtte verbruik/onderhoud ben je helemaal spekkoper IMO).

[Voor 5% gewijzigd door KnoxNL op 11-02-2021 18:24]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Bacchus schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:21:
Het aanbod van tweedehands CT200h's is dan ook klein en de vraag is groot. Voordeel, zodra je er eenmaal één hebt, is dat ze niet zo hard afschrijven.
Zo'n 3 jaar geleden rond deze periode was ik er naar eentje aan het kijken, ze zijn nauwelijks goedkoper geworden eigenlijk :/

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Ik heb buikpijn...... Heb geen idee als dat nu komt omdat ze morgen de Avensis komen ophalen of dat ze de V60 komen brengen..... 8)7 :? ;)

[Voor 4% gewijzigd door Bullet NL op 11-02-2021 20:42]

• Niet online
Bacchus schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:21:
Weet je dat zeker? Je word doodgegooid met dingen 2e hands.

• agravain
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17:37
@Bullet NL :Je zit nog in het Toyota topic, dus het zal het komende afscheid van je trouwe vriend van de afgelopen jaren zijn. :)

[Voor 5% gewijzigd door agravain op 11-02-2021 20:59]

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

agravain schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:58:
@Bullet NL :Je zit nog in het Toyota topic, dus het zal het komende afscheid van je trouwe vriend van de afgelopen jaren zijn. :)
Naast de Avensis hebben we ook nog een Yaris, die blijft..... :+

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:31
[...]

Dat is absoluut verstandig! Ik heb ook een mobiliteitsvergoeding terwijl ik ook had kunnen leasen, bijv. een Model 3 om maar iets te noemen. Bewust niet gedaan om diverse redenen.

Mijn vergoeding kent een vast en variabel deel. Waar het kortweg op neerkomt is: de mobiliteitsvergoeding zelf (€ 650 bruto) ben ik altijd verzekerd van, maar de km's die ik rijd (nu erg weinig) worden bruto-netto verrekend. Ook goed om te weten: ik werk 4 dagen, voor iemand die 5 dagen werkt is het financieel nog aantrekkelijker, want de maandelijkse autokosten zijn natuurlijk gelijk.

Voorbeeld: als ik totaal niet rijd reken ik met € 325 netto per maand wat ik krijg. Rijd ik zoals voor corona zo'n 1.500 km per maand, dan kan ik rekenen op € 285 netto km-vergoeding en dan (650-285=)365 bruto mobilteitsvergoeding er nog bovenop, totaal zo'n € 470 netto.

Met mijn huidige Lexus UX 250h die ik particulier heb aangeschaft, kom ik als ik alle kosten (afschrijving, mrb, verzekering, brandstof, onderhoud, etc) bij elkaar optel en de normale vergoeding eraf haal op netto € 85-115 per maand uit, afhankelijk of ik ermee rijd of stil sta.

Als ik vorig jaar een Model 3 had besteld, gewoon het basic model, dan had ik 12% bijtelling betaald over de eerste 45k en dan nog 22% over zo'n 5k. Heb wel een offerte opgevraagd en dat kwam neer op zo'n € 270 netto bijtelling per maand.

Kortom: ik ben nu én veel goedkoper uit én ik zit nergens aan vast als ik van werkgever wissel of gewoon de auto zat ben én ik heb een auto die ik gek genoeg qua leasebudget nooit had kunnen rijden, ondanks dat de nieuwwaarde nauwelijks scheelt met eerder genoemde Model 3.

Mijn advies is om het altijd nog even voor jezelf uit te rekenen, maar ik heb steeds meer collega's die van hun lease auto afstappen en, mede door covid-19, toch op een eigen auto overstappen. Als je ineens veel thuiswerkt en je elke maand op je loonstrook zomaar honderden euro's van je salaris af ziet gaan voor dat (vaak elektrische) blik voor de deur wat niet eens van jou is, dan zou ik daar ook snel klaar mee zijn. ;)

Het enige echte nadeel is dat je wel even een smak geld moet neerleggen om een beetje recente, betrouwbare auto te kunnen kopen. 10k is als je het zakelijk wilt gebruiken toch wel een beetje het minimum en dan kom je uit op een Auris/CT, wat natuurlijk meer dan prima auto's zijn.

• MooDyBLueS
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:58:
[...]

Precies, zeker vroege modellen tot pakweg 2014 zijn er echt gigantisch veel. Niet Auris-veel, maar dat is ook logisch. Daarna wordt de spoeling wat dunner, wat komt door de gewijzigde bijtellingsvoordelen sindsdien.

• Bacchus
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:58:
[...]
Hoe groot de vraag is, is lastig te schatten maar een actueel aanbod van 300 in heel Nederland is toch vrij weinig. Dat is ongeveer de helft van wat er aan (volgens mij veel minder gevraagde) tweedehands A-klasses uit die periode wordt aangeboden.

• Freezerator
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Weet iemand of de RAV4 plug-in ook al ergens bij een dealer staat? Ik ben erg nieuwsgierig hoeveel kofferbakruimte je minder hebt tov van de normale hybride. Volgens de site heeft de normale 733L en de plug-in 500L.

• Vlassie1980
Bullet NL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:41:
Ik heb buikpijn...... Heb geen idee als dat nu komt omdat ze morgen de Avensis komen ophalen of dat ze de V60 komen brengen..... 8)7 :? ;)
Emotie en enthousiasme bij elkaar dus :+
Voelde ook niet goed toen ik mijn Avensis een keer achterliet en wegreed met een Mazda 6.
Als ik toen had geweten wat voor een ellende ik me op de hals had gehaald had ik die Avensis nu nog gereden.

• CeesKees
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22:31

CeesKees

I rest my Kees

Freezerator schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:39:
Weet iemand of de RAV4 plug-in ook al ergens bij een dealer staat? Ik ben erg nieuwsgierig hoeveel kofferbakruimte je minder hebt tov van de normale hybride. Volgens de site heeft de normale 733L en de plug-in 500L.
Dat scheelt toch al snel een Yaris...

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Vlassie1980 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:12:
[...]

Emotie en enthousiasme bij elkaar dus :+
Voelde ook niet goed toen ik mijn Avensis een keer achterliet en wegreed met een Mazda 6.
Als ik toen had geweten wat voor een ellende ik me op de hals had gehaald had ik die Avensis nu nog gereden.
Jah...... Heb de Avensis vanmorgen nog even gewassen voor dat ze hem wisselde met de nieuwe auto....

En jah,,,,, Toen kreeg ik de sleutels van deze in eens....

Ook erg blij mee, zit wel een hele stap verschil in qua mogelijkheden zeg,.....
Ben nu al verliefd op de stuurverwarming :+

• Amdwarrior
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:04
Freezerator schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:39:
Even Suzuki dealer vragen :+

Die nieuwe Toyota Highlander ziet er toch wel verdomd vet uit plus vrij zuinig.

• Freezerator
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Haha, eigenlijk geen slecht idee :)

• peacelord
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:49
Mooie review in NRC over de phev Suzuki/Toyota.

Aan de Across klopt iets niet. Suzuki’s hebben geen 306 pk, Suzuki’s zijn geen dikke suv’s van twee ton aan de haak. Men herinnere zich hoe Suzuki in de jaren tachtig zijn Swift aanprees met de slogan The Giant Suzuki, omdat de stadsvlo naar Suzuki-maatstaven al potig was uitgevallen. Zo klein waren Suzuki’s en het merk was er goed in. De Alto werd onvergetelijk, er is geen leuker mini-terreinwagentje dan de Jimny.

Ambitieuzere Suzuki’s hadden iets ongelukkigs. Een grotere terreinwagen droeg de bijna schuldige titel Grand Vitara; minder petieterige modellen als de Baleno, Liana of Kizashi verdwenen als goedbedoelde ontsporingen in de rook van de geschiedenis. In autokringen werd er met sarcastische vertedering over gesproken. De spuuglelijke Liana werd kop van Jut in de autoshow Top Gear, waar hij als ‘reasonably priced car’ werd ingezet voor circuitrondes met wereldsterren in Sneue Auto’s. En dan nu een Suzuki die in zes seconden naar de honderd vliegt. Pardon?

De Across is dan ook geen Suzuki maar een plug-in-hybride Toyota RAV4 met Suzuki-logo’s. Dat kan, omdat Suzuki van Toyota is en badge engineering zo oud als de wereld. Het is snel uitgelegd waarom hij vooralsnog uitsluitend in Suzuki-jas te koop is; voorlopig gaan alle Toyota-versies naar Duitsland. Daar profiteren ook plug-in-hybrides van stevige aankoopsubsidies en kost hij inclusief staatsbonus iets meer dan 41.000 euro, vijftienduizend minder dan hij als Across in Nederland moet opbrengen. Daarom mag de winkeldochter hier de leemte vullen. Leuk hè, die Europese eenheid?

Ter verzachting van de pijn verlaagde Suzuki Nederland de prijs bij voorbaat fors van 65 naar circa 56 mille. Maar waarom zou je nog altijd anderhalf keer modaal stukslaan op een auto met een naam die als smakeloze variatie op het haatwoord Cross direct een straatverbod zou moeten krijgen? Cross Tourer, Crossback, S-Cross, T-Cross, Cross Country – de haatlijst is lang. Toch is hij interessant. Omdat het een Toyota is en ik op deze plaats lovende woorden sprak over de tot dusver leverbare RAV4 zonder laadklepje. Die was zowel ruim, stil en aantrekkelijk als ongewoon zuinig. De aanbevelingen zijn onverkort van toepassing op het derivaat van Suzuki, dat op de afwijkende neus na de donorauto met geen vinger heeft beroerd. Binnen toont, werkt en voelt alles precies hetzelfde. Alleen is de bij Toyota extra leverbare vierwielaandrijving bij Suzuki standaard. Het relativeert de vraagprijs in zoverre dat de vierwielaangedreven RAV4-hybride al tegen de 50.000 euro aanschurkt. In dat licht is de extra investering in de plug-in-techniek geen dramatische aderlating.

Elektrische momentjes
De troef van de Across is zijn actieradius op stroom. Volgens Suzuki rijdt hij 75 kilometer elektrisch op één lading van de 18,1 kWh-accu. De meeste plug-ins in dit genre, een dure klant als de Mercedes GLE daargelaten, komen niet verder dan veertig tot vijftig. Aangezien hij de fabrieksopgave met enige voorzichtigheid inderdaad haalt, zullen de meeste Across-rijders hun dagelijkse kilometers elektrisch kunnen afleggen. Laden doet zijn relatief kleine batterij ook zonder snellader vrij vlot en is de accu leeg, dan is de Across nog steeds een volwaardige hybride die binnen de bebouwde kom zolang het niet te dol wordt gaarne zijn elektrische momentjes pakt.

De bottleneck van dit verkoopverhaal is de beschikbaarheid van steeds meer echte stekkerauto’s in de prijsklasse van veertig- tot zestigduizend euro. Voor maximaal 43.000 euro koop je de enorme Aiways U5, voor 45-60 mille binnenkort de Ford Mustang Mach-E, aan de bovenkant van het gamma ook met vierwielaandrijving. Het palet aan grotere crossovers verbreedt zich dit jaar gestaag met de Skoda Enyaq, de iets duurdere en al leverbare Volkswagen ID.4 en de Volvo XC40 P8 Recharge met de techniek van de vergelijkbaar dure Polestar 2. De Tesla Model Y komt eraan en de beproefde crossovers van Kia en Hyundai zijn voor schappelijke prijzen nog steeds leverbaar. Tesla’s Model 3 blijft een sterk aanbod voor zakelijke rijders zonder suv-obsessie. De vraag is welke argumenten de balans nu nog naar de plug-in-formule kunnen laten doorslaan. Simpel. De randstedeling met een compact leef- en werkgebied kan hem gevoeglijk negeren. Maar wie in heel Nederland tapijten rondbrengt, kan met een schoon geweten de Across aanschaffen. Liep de hybride RAV verdienstelijk 1 op 16, een consequent bijgeladen Across maakt er zonder grote moeite 1 op 30 van. Veertien liter benzine verstookte ik over 465 kilometer. You do the math.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

BigSmurf schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:15:
Anderzijds. Hoeveel nieuwe (lease)rijders heeft Toyota erbij gekregen door de CH-R, Corolla en nu ook met de Yaris door het sportievere design en rijeigenschappen? Ik zie met name de eerste twee (Corolla in TS) echt met bósjes rijden.

Ik had iedereen twee jaar terug in ieder geval uitgelachen als ze zeiden dat m'n volgende leaseauto een Toyota zou zijn. "Ik ga toch niet in een bejaardenbak rondrijden?"
Leaseauto, check. Maar ik zou die Corolla ook echt niet zelf kiezen. En rij hem dan ook alleen zakelijk. Privé gewoon auto's waar het wel een plezier is om in te rijden als petrolhead zijnde :P

Het zijn allemaal kleine dingetjes om hoe hij in elkaar steekt, waar ik echt de logica niet van in zie. Maar de grootste ergernis is het geluid, want hij produceert echt teveel wind- motor- en bandengeluid, waar dan ook nog eens een zeer matige set speakers tegenover staat.

• BigSmurf
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:49:
[...]

Leaseauto, check. Maar ik zou die Corolla ook echt niet zelf kiezen. En rij hem dan ook alleen zakelijk. Privé gewoon auto's waar het wel een plezier is om in te rijden als petrolhead zijnde :P

Het zijn allemaal kleine dingetjes om hoe hij in elkaar steekt, waar ik echt de logica niet van in zie. Maar de grootste ergernis is het geluid, want hij produceert echt teveel wind- motor- en bandengeluid, waar dan ook nog eens een zeer matige set speakers tegenover staat.
Dat kan ik beamen inderdaad, met name wind/bandengeluid is dramatisch. Standaard speakers vind ik op zich okee, dat kan slechter. Geluid is bij de 2.0 ook prima te doen, tenzij je een zware rechtervoet hebt zoals ik, maar goed, dan maakt elke auto meer lawaai. :+

Logica vind ik bij alle Japanse auto's ver te zoeken. Ik heb een tijdje geleden al mijn onlogische punten benoemd, maar er zijn in dit topic nogal veel mensen die vastgeroest zitten in Toyota-denken. Ik blijf me bijvoorbeeld ergeren aan dat tankhendeltje bij de voorstoel, elke week sta ik weer bij de tankklep en denk: "o ja, *insert minder net woord*".

Maar over het algemeen vind ik het ook privé een prima auto. Puik stuurgedrag, snel zat (2.0), góede stoelen/zitpositie, alle gewenste opties. Zou privé wel de TS nemen, niet de hatchback, want hij is echt klein achterin.

Wat me overigens echt extreem tegenvalt is het verbruik bij niet rijden als een bejaarde. Ik zit met voor mijn doen normaal rijden op 1 op 15, maar toppunt was een ritje van 120 kilometer met praktisch overal 160 op de cruise, met tegenwind, gemiddeld verbruik nog geen 1 op 8. Hoe dan.

[Voor 9% gewijzigd door BigSmurf op 16-02-2021 12:46]

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

BigSmurf schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:44:
[...]
met name wind/bandengeluid is dramatisch.
praktisch overal 160 op de cruise, met tegenwind, gemiddeld verbruik nog geen 1 op 8. Hoe dan.
Op een paar duitse auto's na is geen enkele auto echt stil bij 160. Dat ligt niet aan Toyota, dat ligt aan het feit dat autofabrikanten auto's maken die het best werken op de maximale snelheden. Rij je 100, dan is je verbruik wel gewoon normaal. Bij 160 heb je weinig aan de hybride systemen, dus rij je heel onzuinig op de brandstofmotor. Dat is je eigen keuze verder en bovendien een boete van 302 euro waard.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

BigSmurf schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:44:
[...]
Dat kan ik beamen inderdaad, met name wind/bandengeluid is dramatisch. Standaard speakers vind ik op zich okee, dat kan slechter. Geluid is bij de 2.0 ook prima te doen, tenzij je een zware rechtervoet hebt zoals ik, maar goed, dan maakt elke auto meer lawaai. :+

Logica vind ik bij alle Japanse auto's ver te zoeken. Ik heb een tijdje geleden al mijn onlogische punten benoemd, maar er zijn in dit topic nogal veel mensen die vastgeroest zitten in Toyota-denken. Ik blijf me bijvoorbeeld ergeren aan dat tankhendeltje bij de voorstoel, elke week sta ik weer bij de tankklep en denk: "o ja, *insert minder net woord*".

Maar over het algemeen vind ik het ook privé een prima auto. Puik stuurgedrag, snel zat (2.0), góede stoelen/zitpositie, alle gewenste opties. Zou privé wel de TS nemen, niet de hatchback, want hij is echt klein achterin.

Wat me overigens echt extreem tegenvalt is het verbruik bij niet rijden als een bejaarde. Ik zit met voor mijn doen normaal rijden op 1 op 15, maar toppunt was een ritje van 120 kilometer met praktisch overal 160 op de cruise, met tegenwind, gemiddeld verbruik nog geen 1 op 8. Hoe dan.
Stoel zit prima op zich ja, ook meer zijdelingse steun dan in de auto hiervoor.
Het is de business uitvoering, en dan komt die rare logica:
Je krijgt wel een achteruitrijcamera samen met sensoren. Lekker redundant, maar ook wel te begrijpen, want het zicht van die camera is waardeloos na wat regen en vuil.
Maar een automatische ruitenwisser, die schittert in afwezigheid. En dan ook nog eens het pookje welke andersom werkt. Omlaag om harder te zetten, omhoog voor eenmalig wissen. Blijkbaar hebben ze nooit regen in Japan :+

Gisteren suf gezocht hoe ik de interieur verlichting kon dimmen.
Meest voor de hand liggend: Bij het mistlicht daar links onder het stuur... Nope.
Het menu via het stuur doorlopen: Onvindbaar.
Menu van de navigatie dan? Ook niet. Hoe dan! 8)7
Ook niet boven de achteruitkijkspiegel of ergens bij de pook.
Eindelijk gevonden, door op de tast over het teller werk te gaan. Daar zat dat antieke drukknopje voor de dagteller. Die je in het donker niet eens ziet. Dus met mijn arm door het stuur op de snelweg dat knopje ingedrukt houden. Dimmen de tellers wel, maar het Ready symbool en de D naast de pook blijven op volle sterkte branden als volle maan aan een donkere hemel. En de navigatie is ook nog steeds te fel IMHO. Alsof je naar de bioscoop gaat en iemand voor je de hele tijd zijn telefoon met fel wit scherm open heeft.

Volgende dag, weer vertrekken met daglicht, en dan staat het natuurlijk weer te donker 8)7

Verbruik 5l/100km, de 1.8 met gemengd woon/werk/bebouwde kom/snelweg. Op de snelweg beduidend meer. Voor mijn gevoel had 1 van de 2 motoren meer power moeten hebben om het enorme gejengel qua toeren te beperken. Dan hoeft hij minder bij te springen.

• Bacchus
Martinspire schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:27:
[...]
Op een paar duitse auto's na is geen enkele auto echt stil bij 160. Dat ligt niet aan Toyota, dat ligt aan het feit dat autofabrikanten auto's maken die het best werken op de maximale snelheden. Rij je 100, dan is je verbruik wel gewoon normaal. Bij 160 heb je weinig aan de hybride systemen, dus rij je heel onzuinig op de brandstofmotor. Dat is je eigen keuze verder en bovendien een boete van 302 euro waard.
Ben ik het niet helemaal mee eens: BigSmurf reed 160 met (noemenswaardige) tegenwind, dus qua verbruik en windgeluid eerder vergelijkbaar met rond de 200 km/u. Daarbij laat Lexus zien dat een hybride ook bij die snelheden minstens zo rustig kan zijn als een BMW of MB.

Op zich heeft hij ook een punt dat het verbruik voor een HSD harder verslechtert dan dat van een klassieke aandrijving tussen de 120 km/u en de topsnelheid. Dat is zelfs het hele probleem dat HSD moet oplossen: Een klassieke brandstofmotor is het meest efficiënt (meeste vermogen per gram brandstof dat je hem voert) als je de gasklep wijd open zet.
HSD is ontworpen om bij gebruikelijke belasting dat piekrendement te hebben en het nodige piekvermogen elektrisch te geven. Wie een zware rechtervoet heeft, wordt door de HSD dus harder gestraft in verbruik. De meesten zullen daar alleen maling aan hebben, anders waren ze wel zuiniger met gas geven.

[Voor 3% gewijzigd door Bacchus op 16-02-2021 14:10]

• BigSmurf
  • Niet online
Martinspire schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:27:
[...]

[...]

Dat bandengeluid is niet bij 160, maar ook bij 80 of 100. Ik dacht eerst dat hij met gecupte banden uit de fabriek gekomen was ofzo, maar de isolatie van de wielkasten is echt om te janken. Dat lees ik overigens op meer plekken terug.

En tuurlijk is hij dan minder zuinig, maar 1 op 8 goedpraten omdat het een hybride is vind ik nogal bijzonder. Dat is een doodnormale kruissnelheid in Duitsland op rustige momenten en qua verbruik vergelijkbaar met een 20 jaar oude Volvo tank met 5-cilinder (op die snelheid). In Nederland krijg je daar een boete voor ja. Als ze handhaven en je niet oplet. Ik heb er al 6 jaar geen meer op de mat gehad. :)

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

BigSmurf schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:21:
[...]

En tuurlijk is hij dan minder zuinig, maar 1 op 8 goedpraten omdat het een hybride is vind ik nogal bijzonder.
Maar dat zeg ik nou juist: op 160 is er niks hybride aan want die elektromotor doet dan niks. Dat is alsof je een tesla oplaad met een normale stekkerdoos, zo werkt ie niet het best. Prima dat jij graag op 160 cruised, maar geen enkele hybride doet iets op die snelheid. Ja het opladen via de remmen als je weer naar een normale snelheid gaat.

Of denk je dat een lamborghini wel zuinig is als ie 300kmh rijdt? Op 0-50 heb je aan een hybride veel. Boven de 100 wordt het al een stuk minder en boven de 130 zul je hem eigenlijk nooit merken. Dan zit je gewoon met een normale brandstofmotor die verder niet zo bijzonder is en waarschijnlijk meer toeren moet maken dan anders. Een automaat of CVT in dit geval is op die snelheden ook niet zo zuinig meer.

En dat je dan meer geruis hoort is ook precies de reden: de auto wordt daar niet op ontworpen. tot 100 is ie imo heerlijk stil. Het klinkt heel erg alsof je beter een andere auto kon kiezen die beter bij je rijstijl past. Je gaat immers ook geen Aygo kopen als je een familie van 6 man hebt.

• Bacchus
BigSmurf schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:21:
[...]
En tuurlijk is hij dan minder zuinig, maar 1 op 8 goedpraten omdat het een hybride is vind ik nogal bijzonder. Dat is een doodnormale kruissnelheid in Duitsland op rustige momenten en qua verbruik vergelijkbaar met een 20 jaar oude Volvo tank met 5-cilinder (op die snelheid).
Dat is ook niet zo gek, de Volvo 2.4 I5 heeft een vergelijkbaar piekvermogen. Met een (bijna) volledig open gasklep is zo een klassieke aandrijving best efficiënt, in geleverd vermogen per gram brandstof gerekend. Dat doet een HSD niet noodzakelijk beter. Die probeert juist het rendement bij deelbelasting te verbeteren.

• BigSmurf
  • Niet online
Martinspire schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:29:
[...]

En dat je dan meer geruis hoort is ook precies de reden: de auto wordt daar niet op ontworpen. tot 100 is ie imo heerlijk stil. Het klinkt heel erg alsof je beter een andere auto kon kiezen die beter bij je rijstijl past. Je gaat immers ook geen Aygo kopen als je een familie van 6 man hebt.
Uiteindelijk is het ook vooral een financieel compromis geweest, daar ben ik heel eerlijk in. Brandstofvoorschot was zo laag dat de Executive makkelijk binnen budget paste inclusief brandstof, terwijl een kale Golf of Leon er al boven zat. Los van dat ik het een ontzettend móóie auto vind om te zien en dat hij gewoon lekker rijdt. Dat hij ontiegelijk veel verbruikt bij een sportieve rijstijl is voor mij alleen vervelend vanwege de kleine tankinhoud, maar merk ik als leaserijder heel weinig van en levert nog extra airmiles op ook. Maar voor mensen die de auto overwegen als privé auto is het wel fijne informatie, op basis van mijn ervaringen na 10.000 kilometer zou ik hem privé ook nooit aanschaffen.

Ik blijf er overigens wel bij: de aandrijflijn is heerlijk stil tot +- 120 km/h, maar band- en windgeruis is vanaf 70-80 km/h echt zwaar ondermaats.

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

BigSmurf schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:52:
[...]
Ik blijf er overigens wel bij: de aandrijflijn is heerlijk stil tot +- 120 km/h, maar band- en windgeruis is vanaf 70-80 km/h echt zwaar ondermaats.
Heb je er nu winterbanden onder liggen? En zo ja welke?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

BigSmurf schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:52:
[...]
Uiteindelijk is het ook vooral een financieel compromis geweest, daar ben ik heel eerlijk in. Brandstofvoorschot was zo laag dat de Executive makkelijk binnen budget paste inclusief brandstof, terwijl een kale Golf of Leon er al boven zat. Los van dat ik het een ontzettend móóie auto vind om te zien en dat hij gewoon lekker rijdt. Dat hij ontiegelijk veel verbruikt bij een sportieve rijstijl is voor mij alleen vervelend vanwege de kleine tankinhoud, maar merk ik als leaserijder heel weinig van en levert nog extra airmiles op ook. Maar voor mensen die de auto overwegen als privé auto is het wel fijne informatie, op basis van mijn ervaringen na 10.000 kilometer zou ik hem privé ook nooit aanschaffen.

Hiervoor had ik een Ford Focus, en die komt inderdaad wel duurder uit. Maar die klopte ook gewoon voor mijn gevoel. Dat is bij de Corolla gewoon echt niet het geval.
Misschien verwacht ik teveel, en hoort hij meer met bijvoorbeeld een Clio of Fabia te concurreren dan met een Megane of Focus. En dan heeft de Toyota zo z'n voordelen.

De herrie komt wellicht door dunne ramen. Want net regende het even stevig, en toen leek het wel alsof ik in m'n cabrio zat qua lawaai en koudeval van de ramen. Alwaar de kachel op 24 graden ook weinig aan deed veranderen. Die in de Focus stond vrijwel vastgeroest op 19.5.

[Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 16-02-2021 19:30]

• BigSmurf
  • Niet online
Martinspire schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:00:
[...]

Heb je er nu winterbanden onder liggen? En zo ja welke?
Zeker. En die maken logischerwijs (nog) meer lawaai dan de zomerbanden die eronder zaten bij aflevering waarvan ik eerst dacht dat ze gecupt waren. Ik heb voldoende auto’s gereden om te weten dat het niet tussen m’n oren zit: de wielkasten zijn gewoon heel matig geisoleerd.

• Ruubster
  • Niet online
En ik ben zo blij met mijn Corolla, heb nog nooit zo'n stille en fijne auto gehad :+ Veel beter dan de Peugeot en Opel die ik hiervoor heb gehad.

• Gallus
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22-06 13:21

Gallus

Cheesy

De Corolla is niet super stil, maar ik heb ook niet het idee dat het heel veel scheelt met andere auto's in hetzelfde segment. Wanneer je je daar echt aan stoort, dan was het je tijdens de proefrit toch ook wel opgevallen?

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• dbzfan
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:00

dbzfan

Nee.

Ik heb mijn oog op 2 Aurissen. Nog tips van jullie qua proefrit of KM stand? Twijfel meer naar die blauw/grijze maar heeft wel een hogere KM stand met daarbij misschien aankomend groot onderhoud.. Ik wil een lease pro varriant ivm de uitrusting en LED koplampen.

https://www.louwman.nl/aa..._pro_automaat/2015/hs050k

https://www.louwman.nl/aa...rid_lease_pro/2015/hf536l

• Kassad
  • Laatst online: 21:45
dbzfan schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:29:
Ik heb mijn oog op 2 Aurissen. Nog tips van jullie qua proefrit of KM stand? Twijfel meer naar die blauw/grijze maar heeft wel een hogere KM stand met daarbij misschien aankomend groot onderhoud.. Ik wil een lease pro varriant ivm de uitrusting en LED koplampen.

Lees anders dit topic door, deze vraag komt vaker voorbij....

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• MooDyBLueS
Bacchus schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:09:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens: BigSmurf reed 160 met (noemenswaardige) tegenwind, dus qua verbruik en windgeluid eerder vergelijkbaar met rond de 200 km/u. Daarbij laat Lexus zien dat een hybride ook bij die snelheden minstens zo rustig kan zijn als een BMW of MB.

Op zich heeft hij ook een punt dat het verbruik voor een HSD harder verslechtert dan dat van een klassieke aandrijving tussen de 120 km/u en de topsnelheid. Dat is zelfs het hele probleem dat HSD moet oplossen: Een klassieke brandstofmotor is het meest efficiënt (meeste vermogen per gram brandstof dat je hem voert) als je de gasklep wijd open zet.
HSD is ontworpen om bij gebruikelijke belasting dat piekrendement te hebben en het nodige piekvermogen elektrisch te geven. Wie een zware rechtervoet heeft, wordt door de HSD dus harder gestraft in verbruik. De meesten zullen daar alleen maling aan hebben, anders waren ze wel zuiniger met gas geven.
Dat dikgedrukte is pertinent niet waar. Toevallig heeft Engineering Explained hier vandaag nog een video over gemaakt. De waarheid zit letterlijk in het midden: niet bij extreem lage toeren of extreem hoge toeren, maar bij enigszins toeren en dat is zeker niet gasklep vol open, integendeel. Daar zijn de HSD+CVT systemen ook op geprogrammeerd en daarom draaien ze op de snelweg of 80-wegen ook ergens tussen de 1800 en 2500rpm, daar zit het meest efficiënte punt en levert je het meeste vermogen per gram brandstof.

Over het Lexus stukje: dat komt ook omdat Lexus (CT en UX uitgezonderd) flink grotere/krachtigere motoren gebruikt, zowel de brandstofmotor als elektromotor. Ik had hiervoor een IS 300h met 2.5L I4 die zelf al 181 pk levert, gecombineerd met een 141 pk sterke elektromotor. Daarmee kon ik 130 km/u constant rijden en de toeren kwamen amper boven de 2000 uit. Vergelijk dat met de meest voorkomende hybridemotor in de Toyota/Lexus modellen, de welbekende 1.8L I4 met 98 pk en een elektromotor die 80 pk levert en je begrijp waarom de grotere/zwaardere Lexus modellen daar niet mee uitgerust zijn. De CVT zorgt ervoor dat de brandstofmotor binnen z'n efficiëntste bereik zal opereren bij constante snelheden en de elektromotor levert daarbij ondersteuning, zelfs bij 130 km/u. Maar bij Toyota geldt dit laatste bij pas de 3e en 4e generatie HSD, daarvoor werd er boven de 80/90 km/u geen enkele bijdrage geleverd door de elektromotor. En een 1.8L 98pk zou in een zware auto (lees: gemiddelde Lexus) onevenredig veel toeren moeten maken om ook maar snelheid vast te houden. Dat is waarom een Lexus RX 450h van dik 2.000 kg met een minstens zo dikke 313 pk sterke V6 hybridemotor niet alleen in een respectabele 7,7 sec naar de 100 sprint maar ook gewoon in de praktijk 1 op 12/13 rijdt. Pak een qua specs vergelijkbare BMW X6 met 333 pk 6-in-lijn en dan mag je in je handjes knijpen als je 1 op 8 haalt.

• MooDyBLueS
dbzfan schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:29:

Groot onderhoud? Je bedoelt een grote beurt... Bij de 1.8 hybride hoef je echt geen enkel probleem te verwachten. Ze staan allebei bij een Louwman dealer te koop en zijn allebei uit 2015, waarbij de blauw/grijze zelfs een tikkeltje nieuwer is.

Die 25k km minder is dan ook echt geen € 1.250 meer waard.

Paar dingen waar ik wel op zou letten, puur om te checken aangezien ze allebei extreem gelijkwaardig zijn:
Hebben ze allebei alle beurten netjes gehad (dealer onderhouden)?
Hoe zijn de banden eraan toe qua profiel? Als de zwarte op nieuwe banden staat en de ander zo goed als versleten is, dan kan dat ook zomaar 4x100-150 zijn, maar tevens een onderhandelingspositie potentieel. Ik heb met mijn vorige Lexus (en dat was niet eens een Toyota/Lexus dealer) 4 nieuwe banden gekregen tegen de prijs van 2 zelf betalen en de montage+uitlijnen kwam ook voor hun rekening.
Is de zwart metallic écht metallic? Ik zie bij basiskleuren vaak de fout gemaakt worden (ja ook bij dealers) dat er gewoon metallic bijgezet wordt, maar juist de basiskleuren zwart/rood/wit zijn ook in unilak te verkrijgen (althans, verschilt per model, geen idee van de Auris). Ik heb een Prius II gehad met zwarte unilak... nooit meer voor mij! Nu ook een zwarte auto, maar wel metallic dus.

Verder zou ik het puur af laten hangen van persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf een Lexus CT met deze motor gehad, gekocht met 135.000 km en tot over de 2 ton gereden (toen puur vanwege een ongeluk buiten mijn schuld om weg moeten doen) en die was net als de Prius II ervoor en de Lexus IS 300h daarna rock solid. De Prius II heb ik alleen een zwetende waterpomp preventief laten vervangen voor destijds zo'n €350. Voor de rest nog nooit enige kosten hoeven maken aan mijn Toyota's/Lexussen naast onderhoud, klein grut en banden. Kijkend naar een grote beurt voor een Auris zit je volgens mij max. op €600-700, dus dat €1.250 verschil hou je zelfs als dat over een maand moet nog deels in je zak. Daarnaast: mijn huidige auto, weliswaar erg jong, gekocht met 13.500 km op de teller en de Toyota dealer leverde hem keurig af met 15.000 km kleine beurt. Als de blauw/grijze klopt qua cadans in beurten, dan zou hij met 120.000 km een grote beurt nodig hebben. Misschien dat de zwarte met zijn km-stand net de 90.000 km beurt heeft gehad, maar zoals gezegd is dat bij lange na niet het verschil tussen beide.

• Bacchus
MooDyBLueS schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:39:
[...]
Dat dikgedrukte is pertinent niet waar. Toevallig heeft Engineering Explained hier vandaag nog een video over gemaakt. De waarheid zit letterlijk in het midden: niet bij extreem lage toeren of extreem hoge toeren, maar bij enigszins toeren en dat is zeker niet gasklep vol open, integendeel.
Nou ok, een klassieke brandstofmotor is het meest efficiënt als de gasklep net niet helemaal open ("fairly wide open") staat, nu tevreden? Om nu te doen alsof die video mij compleet tegenspreekt..
Toeren heb ik het niet over gehad maar daar is je video ook helemaal niet expliciet over ("there is some sweet zone"). Dat is niet zo gek omdat van de ene kant de ligging van die zone heel erg afhankelijk is van de vorm van de cilinders en van de andere kant je waarschijnlijk een bepaalde snelheid wil rijden en je dan gewoon de hoogste versnelling kiest waarin je auto niet gaat bokken. Hij vertelt ook zeker niets dat mijn onderliggende punt onderuithaalt: Dat een klassieke automotor van rond de 130 kW piekvermogen bij een snelheid van 160 km/u met een flink (zeg 40 km/u) tegenwind in specifiek verbruik behoorlijk efficiënt is.

Wat wel interessant is, is dat die video wat later spreekt over het effect van de volume/oppervlakte-verhouding van de cilinders op het thermisch rendement. In dit topic vergeleek iemand de HSD 2.0 met de Volvo I5 2.4. Die motoren hebben op een haar na identieke (500ml vs 480ml) cilindergrootte en het efficiëntieverschil is dus puur het verschil tussen Atkinson en Otto.
Over het Lexus stukje: dat komt ook omdat Lexus (CT en UX uitgezonderd) flink grotere/krachtigere motoren gebruikt, zowel de brandstofmotor als elektromotor.
Toch maakte ook de CT op mij een minder luidruchtig indruk dan de Auris (toentertijd, ~'12) op flinke snelheid. Uiteraard zit dat voor een deel tussen de oren maar ik had toch sterk het idee dat de Lexus vooral een beter gebalanceerd onderstel had en de isolatie beter voor elkaar had.

• MooDyBLueS
Bacchus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:30:
[...]

Nou ok, een klassieke brandstofmotor is het meest efficiënt als de gasklep net niet helemaal open ("fairly wide open") staat, nu tevreden? Om nu te doen alsof die video mij compleet tegenspreekt..
Toeren heb ik het niet over gehad maar daar is je video ook helemaal niet expliciet over ("there is some sweet zone"). Dat is niet zo gek omdat van de ene kant de ligging van die zone heel erg afhankelijk is van de vorm van de cilinders en van de andere kant je waarschijnlijk een bepaalde snelheid wil rijden en je dan gewoon de hoogste versnelling kiest waarin je auto niet gaat bokken. Hij vertelt ook zeker niets dat mijn onderliggende punt onderuithaalt: Dat een klassieke automotor van rond de 130 kW piekvermogen bij een snelheid van 160 km/u met een flink (zeg 40 km/u) tegenwind in specifiek verbruik behoorlijk efficiënt is.
Nou ja, ik vond je behoorlijk expliciet met "de gasklep wijd open". ;) Je hebt gelijk hoor dat een klassieke motor bij hoge snelheden behoorlijk efficiënt is, maar dat komt juist doordat die klassieke motoren een relatief grote cilinderinhoud hebben (per cilinder, wat je hieronder ook zelf aanhaalt) en het qua toeren mede daardoor beperkt blijft. Als een dergelijke benzinemotor tussen de 1000 en 7000 rpm kan opereren, dan zit er een vrij brede middenrange in waarin zo'n 70-100% van de maximale efficiëntie te behalen is. Daarbij moet je denken aan 1500-4800rpm ofzo. Ook daarbinnen zit natuurlijk weer een sweetspot waarbij je 90%+ haalt. Bij relatief grote cilinders neemt de efficiëntie minder snel af met het aantal toeren, dan een downsized turbogeblazen motor waarvan Ford's 3-cil 1.0 EcoBoost een van de bekendste voorbeelden is. Rijd daar 4000-5000 rpm mee in een Fiesta op een 80-weg/snelweg en je kan zwaaien naar je verbruik. Dat en het feit dat die motoren like-for-like veel zwaarder belast worden zorgt ervoor dat ik daar het liefst ver van weg blijf.

Kan me nog goed de eerste VW Polo Slowmotion herinneren toen ik jaren geleden (ik geloof in 2010) als eerste lease-auto die splinternieuw kreeg evenals een hele groep collega's, 3-cilinder turbogeblazen diesels met ongeveer 1,5 pk vermogen. Zo voelde dat althans. Een collega heeft het voor elkaar gekregen de motor op te blazen puur door hem na werk met haast naar huis hoog in de toeren te jagen naar de snelweg toe en bij de oprit even vol gas door wou halen. Ik weet niet exact meer wat er onder de auto lag naast alle vloeistoffen, maar het was een aardig stuk van de motor. En zo waren er überhaupt veel problemen motortechnisch gezien.
Wat wel interessant is, is dat die video wat later spreekt over het effect van de volume/oppervlakte-verhouding van de cilinders op het thermisch rendement. In dit topic vergeleek iemand de HSD 2.0 met de Volvo I5 2.4. Die motoren hebben op een haar na identieke (500ml vs 480ml) cilindergrootte en het efficiëntieverschil is dus puur het verschil tussen Atkinson en Otto.
Toch maakte ook de CT op mij een minder luidruchtig indruk dan de Auris (toentertijd, ~'12) op flinke snelheid. Uiteraard zit dat voor een deel tussen de oren maar ik had toch sterk het idee dat de Lexus vooral een beter gebalanceerd onderstel had en de isolatie beter voor elkaar had.
Uiteraard, want de CT is juist degene die dezelfde motor heeft als de Prius III en laatste generatie Auris. De 1.8 HSD. Dus dan is het logisch dat isolatie/afstelling onderstel het enige verschil is. Dat is dan ook wel een uitzondering, evenals mijn UX wat voor 90% een C-HR is met dezelfde 2.0 motor als de High Power variant van de C-HR (en Corolla).

Jij zei eerder heel algemeen "Lexus" in vergelijking met Mercedes en BMW, dan denk ik niet gelijk aan een CT om eerlijk te zijn, eerder aan de IS vs. 3 vs. C en hoger. Ook bij BMW/Mercedes zijn de 1-serie en A-klasse in de basis totaal niet te vergelijken met de rest. Zo gebruikt BMW een 3-cilinder turbo als basismotor en Mercedes gebruikt zelfs Renault diesel motoren voor de instapmodellen. Dat zijn allemaal cost-driven "warme broodjes".

Een BMW 3-serie met de "Mini 3-cilinder" is ook bepaald geen rustige auto op de snelweg kan ik je zeggen, daarvoor zijn nu eenmaal krachtigere motoren nodig. Ondanks dat de 3-serie wel een aardig goed geïsoleerde auto is met een super onderstel, een brommende nukkige motor die te hard moet werken voor het type auto waar hij in zit kan je nooit compenseren.

• Videopac
Ruubster schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:17:
En ik ben zo blij met mijn Corolla, heb nog nooit zo'n stille en fijne auto gehad :+ Veel beter dan de Peugeot en Opel die ik hiervoor heb gehad.
Wat voor Peugeot en Opel heb je hiervoor gehad?

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

• Ruubster
  • Niet online
Videopac schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:24:
[...]

Wat voor Peugeot en Opel heb je hiervoor gehad?
Peugeot 308 uit 2015, Opel Zafira uit 2017. Die Peugeot was niet slecht, reed wel fijn. De Opel vond ik niks, zat niet fijn en reed niet fijn.

• baromaro
Nog steeds in dubio wat mijn eerste auto gaat worden. de Lexus CT of toch de Toyota Auris. Wat mij opvalt aan de Auris is dat ik de prijs voor een occasion best hoog vind (modellen van 2013 of jonger). Daarnaast zie ik veel tourings sports varianten, soms is de hatchback zelfs duurder. Ik had verwacht dat deze juist goedkoper zou zijn, want kleiner.. Ik heb namelijk geen Touring sports variant nodig en vind het achterste stuk van de Touring Sports ook nogal een langwerpige uitstraling hebben.

De Lexus CT en Toyota Auris vind ik ook weinig prijsverschil hebben, had verwacht dat de Lexus (premium merk) een stuk duurder zou zijn als de Auris. Iemand ervaring met beide autos?

Voorbeeld van twee interessante autos:
https://www.acc-overveen..../badhoevedorp/occ16097552
https://www.acc-overveen..../badhoevedorp/occ16129645

• Videopac
baromaro schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:25:
Nog steeds in dubio wat mijn eerste auto gaat worden. de Lexus CT of toch de Toyota Auris. Wat mij opvalt aan de Auris is dat ik de prijs voor een occasion best hoog vind (modellen van 2013 of jonger). Daarnaast zie ik veel tourings sports varianten, soms is de hatchback zelfs duurder. Ik had verwacht dat deze juist goedkoper zou zijn, want kleiner.. Ik heb namelijk geen Touring sports variant nodig en vind het achterste stuk van de Touring Sports ook nogal een langwerpige uitstraling hebben.

De Lexus CT en Toyota Auris vind ik ook weinig prijsverschil hebben, had verwacht dat de Lexus (premium merk) een stuk duurder zou zijn als de Auris. Iemand ervaring met beide autos?

Los van welk model beter is: ik weet niet hoe het nu is maar jaren geleden had ACC Overveen een nogal dubieuze reputatie.

Zelf zoek ik auto's via gaspedaal.nl, niet te veel filters (alleen merk, model, vanaf bouwjaar en max. km) en sorteer dan op prijs. Als het precies de uitvoering is die ik wil (ik houd van luxe) en een acceptabele kleur dan kijk ik of de aanbieder te vertrouwen is (al heb ik een sterke voorkeur voor een merk- of bovagdealer).

• baromaro
Videopac schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:31:
[...]

Los van welk model beter is: ik weet niet hoe het nu is maar jaren geleden had ACC Overveen een nogal dubieuze reputatie.

Zelf zoek ik auto's via gaspedaal.nl, niet te veel filters (alleen merk, model, vanaf bouwjaar en max. km) en sorteer dan op prijs. Als het precies de uitvoering is die ik wil (ik houd van luxe) en een acceptabele kleur dan kijk ik of de aanbieder te vertrouwen is (al heb ik een sterke voorkeur voor een merk- of bovagdealer).
Hm, iig wel iets om rekening mee te houden en de betrouwbaarheid te controleren. Gaspedaal gebruik ik ook voornamelijk, maar ik heb op dit moment ook het idee dat occasions erg in trek zijn, meer dan normaal (pre-corona).

• MooDyBLueS
baromaro schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:25:

Als het je gaat om de ±2013 modellen, zou ik een Lexus CT kiezen. Ik heb er een gehad (2012) en nadat die fiscaal total loss was verklaard na een ongeluk moest ik naar iets anders op zoek en omdat ik destijds de facelift CT uit 2014 (wou er wel op vooruit gaan) nog te duur vond heb ik ook de Auris facelift uit 2016 overwogen, maar was heel snel genezen. :P Niks ten nadele van de Auris als geheel, maar qua rij eigenschappen waren de Toyota's uit die bouwjaren niet bepaald goed te noemen. Comfortabel weliswaar, maar week, geen gevoel, overhellen in bochten, noem het maar op. Als ik dat afzet tegen laten we zeggen een Renault Megane, dan zou ik absoluut de Auris kiezen vanwege de techniek, maar tussen de Lexus CT en de Auris uit 2013-2016 min of meer zit er niet veel verschil qua prijzen, maar wel qua rij eigenschappen. Daarnaast is de Lexus CT ook beter geïsoleerd en heeft het in de basis betere audio.

Over het verwachtte prijsverschil: ja, dat heb ik ook nog steeds ondanks dat ik nu mijn 3e Lexus rijd: CT 200h, IS 300h en nu UX 250h. De UX is feitelijk een C-HR 2.0, maar dan luxer en met mooiere materialen afgewerkt. Anyway, mijn auto komt uit 2019 en was nieuw 54k (een Luxury Line met een aantal extra opties) en heb ik in december 2020 gekocht voor 33k, bij een Toyota dealer. Ik kon ook voor een facelift C-HR gaan (modeljaar 2020, sommige sinds eind 2019 al op kenteken) en met dezelfde 2.0 liter hybridemotor en enigszins vergelijkbare uitrusting (Executive of Bi-Tone) zaten die nieuw rond de 38-40k, 14-16k goedkoper dus. De tweedehands prijzen voor zo'n C-HR zijn sinds december vrijwel ongewijzigd en daar betaal je dus minstens 30k voor bij de dealers, maar ook elders duik je er amper onder.

Kortom:
autonieuwprijstweedehands prijsprijsdaling
Toyota C-HR 2.0 Executive€ 39.000€ 30.500- 8.500
Lexus UX 250h Luxury Line€ 54.000€ 33.500- 20.500
verschil€ 15.000€ 3.000- 12.000

Dus ik heb medelijden met de eigenaar die in nog geen jaar dik 20k heeft afgeschreven op wat nu mijn Lexus UX is. :P

In de algemene zin is het zo dat de Lexus modellen op het begin vrij hard afschrijven, maar na de eerste 1-2 jaar net als Toyota heel erg waardevast zijn.

Daarnaast, over je opmerking omtrent de Auris hatchback: dat komt volgens mij door een discrepantie tussen vraag en aanbod tussen hatchback en station. Veel mensen zitten niet op een station te wachten en zeker de Auris is als station ook niet moeders mooiste, terwijl de hatchback er echt heel netjes uitziet als je het mij vraagt. Dit zijn echter grotendeels zakelijke lease auto's geweest en daarom koos iedereen voor die paar euro bijtelling per maand extra voor de station. Plus dat de gemiddelde demografie van leaserijdend Nederland voor deze categorie auto's (C-segment) toch wel de 25-45 jarige vader met kinderen (in aankomst) is.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik wilde net typen, wat een afschrijving :X :P

Ik vind de Auris station/touring qua uiterlijk juist veel beter geslaagd dan de hatchback variant, die is te kort/opgepropt ofzo :P

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Dinsdag kan ik mijn Auris TS uit dec '15 met 110k op de teller ophalen bij Louwman :D Het betreft een bomvolle lease Pro varriant welke volgens mij bijna alle opties heeft :) Vooral content met de mooiere LED koplampen. Iemand nog tips voor me? Is er een site waar ik de onderhoudsintervallen kan zien bijvoorbeeld?

Hiervoor reed ik een Seat Ibiza uit 2007 dus het is een enorme vooruitgang, was ook wel nodig met een kleine op komst.

[Voor 23% gewijzigd door dbzfan op 26-02-2021 15:56]

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dbzfan schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:54:
Is er een site waar ik de onderhoudsintervallen kan zien bijvoorbeeld?
Volgens mij niet (meer). Ik heb een mooie PDF met de onderhoudsintervallen en wanneer wat te doen, maar die kan ik niet meer vinden op de Toyota website. In de algehele trend van obfuscation kun je daar nu alleen maar een afspraak maken.

Maar standaard is elke 15.000 km een kleine beurt en elke 30.000 km een grote.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• MooDyBLueS
@dbzfan Congrats! Onderhoudsinterval is elke 15.000 km en dan om en om klein-groot-klein-goot. Vroeger had je wat @Maasluip zegt een pdf, daar doen ze niet meer aan maar de dealer kan je op verzoek een overzicht geven. Tip: volgens mij is de grote beurt van 90k of 120k km de duurste, dus als je die opvraagt en een willekeurige kleine beurt dan weet je wat je elke keer kwijt bent.

Een andere optie is op Toyota.nl een werkplaatsafspraak in te plannen, want zodra je je kenteken en km-stand opgeeft, krijg je de onderhoudsbeurt en prijs te zien o.b.v. Basis/Standaard/Compleet uit mijn hoofd. Hij kan er weleens naast zitten overigens, want ik heb onlangs te Aygo ingepland en Toyota wou blijkbaar na 7.000 km en 1 jaar verder weer een grote beurt claimen. Dat gaat niet gebeuren. ;) Dus even er achteraan gebeld en blijkbaar kijkt hij naar combinatie van km-stand en leeftijd en nu was qua km-stand de Aygo aan groot onderhoud toe, maar omdat hij als tweede auto én vanwege corona weinig gebruikt wordt, zitten wij altijd maar. aan één beurt per jaar in maart. Het is dus OF elke 15.000 km OF elk jaar, wat er eerder komt.

• dbzfan

dbzfan

Nee.

MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:08:
@dbzfan Congrats! Onderhoudsinterval is elke 15.000 km en dan om en om klein-groot-klein-goot. Vroeger had je wat @Maasluip zegt een pdf, daar doen ze niet meer aan maar de dealer kan je op verzoek een overzicht geven. Tip: volgens mij is de grote beurt van 90k of 120k km de duurste, dus als je die opvraagt en een willekeurige kleine beurt dan weet je wat je elke keer kwijt bent.

Een andere optie is op Toyota.nl een werkplaatsafspraak in te plannen, want zodra je je kenteken en km-stand opgeeft, krijg je de onderhoudsbeurt en prijs te zien o.b.v. Basis/Standaard/Compleet uit mijn hoofd. Hij kan er weleens naast zitten overigens, want ik heb onlangs te Aygo ingepland en Toyota wou blijkbaar na 7.000 km en 1 jaar verder weer een grote beurt claimen. Dat gaat niet gebeuren. ;) Dus even er achteraan gebeld en blijkbaar kijkt hij naar combinatie van km-stand en leeftijd en nu was qua km-stand de Aygo aan groot onderhoud toe, maar omdat hij als tweede auto én vanwege corona weinig gebruikt wordt, zitten wij altijd maar. aan één beurt per jaar in maart. Het is dus OF elke 15.000 km OF elk jaar, wat er eerder komt.
En hoe verhoudt basis/standaard/compleet zich tot kleine en grote beurt?

• MooDyBLueS
dbzfan schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:14:
[...]

En hoe verhoudt basis/standaard/compleet zich tot kleine en grote beurt?
In feite zijn dat gewoon keuzes die je bij elke beurt hebt, waarbij elke optie meer geeft. Vroeger had je eigenlijk alleen de "standaard" optie, daar was al het onderhoud op gebaseerd. Dus mocht je nog ergens een pdf voor je Auris vinden, die prijzen zijn dus het best vergelijkbaar met standaard.

Budget - € 115 (kleine beurt 7e jaar, Aygo 2014)
  • Fabrieksonderhoud
  • Toyota Service Pas
Standaard - € 197 - heeft het volgende extra:
  • Additionele controles
  • 12V batterij controle
  • Pechhulp Europa
Compleet - € 250 - heeft het volgende extra:
  • Wassen & zuigen
  • Airco reinigen
Wij kiezen de Standaard altijd, want zoals eerder gezegd heeft de Aygo maar één beurt per jaar nodig en is een ANWB lidmaatschap al duurder dan de meerprijs tussen Budget en Standaard.

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:04
Heeft iemand enig idee hoe je de USB-kabel weer uit een Auris kan halen?
Hij ging er makkelijk in, maar krijg hem er nu niet meer uit 🤪

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Gisteren m'n nieuwe Auris in ontvangst mogen nemen, rijd heerlijk!! Iemand nog een tip voor een goede telefoonhouder voor in het ventilatierooster?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MooDyBLueS
@dbzfan Gefeliciteerd! Mooie uitvoering. Telefoonhouder voor ventilatierooster heb ik geen tip voor, wel een plakding: https://www.coolblue.nl/p...ersal-passive-holder.html

Deze gebruiken wij al jaren, mijn vrouw in haar Aygo en ik in de Lexus CT en IS. Pas nu met de Apple CarPlay in de UX heb ik voor het eerst geen houder meer nodig, maar bovenstaande werkt erg goed. Op hele warme dagen valt hij er weleens af, maar mocht de onderkant (plakkant) vies zijn, dan was je die onder de kraan zo schoon, even laten drogen en je plakt hem er weer op. Bij mijn vrouw is de eerste na zo'n 4 jaar kapot gegaan bij het veersysteem waarmee de telefoon vastgeklemd wordt, een pootje brak af. Maar goed, €25-30 per 4 jaar is niks, dus gelijk een nieuwe besteld.

PS: Je kenteken is nog leesbaar. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kassad
  • Laatst online: 21:45
dbzfan schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:50:
Gisteren m'n nieuwe Auris in ontvangst mogen nemen, rijd heerlijk!! Iemand nog een tip voor een goede telefoonhouder voor in het ventilatierooster?

[Afbeelding]
Gefeliciteerd!

Ik ben heel tevreden met deze houder:

https://www.coolblue.nl/p...able-car-mount-zwart.html

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
dbzfan schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:50:

[Afbeelding]
Mooie auto!

Ik heb goede ervaringen met een Brodit mount (Auris 2013): https://www.broditcenter....a-auris-2016-center-mount waar je vervolgens een telefoonhouder op schroeft. Zit echt als een huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:43

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb vandaag een flyer in de bus gekregen van mijn Toyotadealer (gezien poststempel eerder vanuit de importeur) dat ik voor slechts € 95 mijn Corolla van augustus 2019 kan laten voorzien van de grote multimedia-update waarmee Apple Carplay en Android Auto beschikbaar worden. Ik dacht dat er eerder steeds gezegd was dat die update gratis zou zijn?

Het maakt voor mij niet uit, want ik heb hem zelf al uitgevoerd toen hij (kort) beschikbaar was in september vorig jaar 8)7

Het enige waar ik nu tegen aan loop is dat mijn navigatiesysteem zegt dat de kaarten verouderd zijn. Ik heb via Wi-Fi de update voor BeNeLux binnengehaald, maar de rest van Europa is dus nog niet bijgewerkt. Downloaden van de complete update vanuit de eStore werkt niet, want die eStore is brak (aankopen zijn niet zichtbaar, en opnieuw kopen kan niet omdat het product al gekocht is). Als mijn auto binnenkort naar de dealer gaat voor onderhoud ga ik dus wel die kaartupdate laten doen, maar ik ga wel goed opletten dat ze niet die €95 factureren voor de grote multimedia-update

@dbzfan ik dacht dat de roosters in de Auris net anders zaten dan die in mijn Corolla, maar ik heb deze houder. Erg handig dat je telefoon vanzelf geklemd wordt als hij naar beneden zakt, en de pootjes uit elkaar gaan als je de telefoon optilt. Ik heb ook zoiets gehad als @MooDyBLueS , maar dan een stuk goedkoper. Het nadeel daarvan vond ik dat hij steeds iets verschoof/verdraaide bij het uitpakken van de telefoon, waardoor er volgens mij meer kracht op de ventilatieroosterlamellen gezet wordt dan bij mijn eerste link. Als die eenmaal zit, blijft hij best een tijdje op zijn plek zitten.

[Voor 25% gewijzigd door gwystyl op 03-03-2021 14:14]

• MooDyBLueS
@gwystyl Rara wat ik vorige week donderdag uit heb laten voeren voor mijn Lexus UX voor € 95. :P

Weet niet of ze bij Toyota er anders mee omgaan, maar Lexus Amsterdam (Louwman) zei me dat het € 95 is voor importauto's of auto's niet via de officiële kanalen geleverd. Daarbij gaat het om de oorspronkelijke levering op eerste NL kenteken. Die van mij is een import, aan mij verkocht door een Toyota dealer.

Als de auto door een Lexus dealer geleverd is, is het altijd gratis. Wellicht dat Toyota dit ook zo doet maar dat ze niet bij voorbaat roepen dat het gratis is?

En ja, je kan hem met 3 USB-sticks zelf uitvoeren, maar ik heb een flink bedrag privé betaald voor mijn UX en hoewel de kans klein is, kan er altijd iets misgaan en duurt de update ook 2-2,5 uur in totaal. Voor mij was die € 95 dan ook puur een "geen gedoe en gewoon garantie als het fout gaat" bedrag.

• Eddye
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20:55
Idem, ook een mail gehad om voor 95 euro de update te plaatsen. Ietswat teleurstellend, maar ook wel begrijpelijk. De dealer is er tenslotte 2,5 uur mee bezig.

• MooDyBLueS
@Eddye Er schiet me iets te binnen: ik weet dat Lexus/Toyota dealers auto's verkocht hebben "met Apple CarPlay" maar de update natuurlijk nog niet beschikbaar was. In dat geval zou je toch wel mogen verwachten dat ze het gratis doen.

• Eddye
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20:55
Misschien dat dat het verschil is. Toen ik de corolla bestelde was er wel sprake van, maar men wist nog niet of het allemaal ging lukken.

• dbzfan

dbzfan

Nee.

SH007 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Mooie auto!

Ik heb goede ervaringen met een Brodit mount (Auris 2013): https://www.broditcenter....a-auris-2016-center-mount waar je vervolgens een telefoonhouder op schroeft. Zit echt als een huis.
Ik heb zoiets besteld:

Alleen dan voor 7 euro van een andere site. Nu heb ik het probleem dat ik de telefoon niet goed in portrait kan plaatsen omdat het ventilatierooster wat verzonken ligt en de telefoon dan niet goed geplaatst kan worden omdat het scherm dan in de weg zit..(het klemmetje dat om het rooster heen klemt is dus wat te kort) Heeft die jij nu noemt dat niet?

[Voor 3% gewijzigd door dbzfan op 05-03-2021 17:20]

• -Sander-
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:23

-Sander-

///M Powerrrrrr

Vandaag ook de retrofit update laten uitvoeren voor mijn Corolla Touring Sports bij de dealer, erg blij mee nu weer Apple CarPlay te kunnen gebruiken.
Werkt prima en het uiterlijk ziet er allemaal net even frisser uit met de nieuwe kleuren na de update.

• SH007
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
dbzfan schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:19:
[...]

Ik heb zoiets besteld:

Alleen dan voor 7 euro van een andere site. Nu heb ik het probleem dat ik de telefoon niet goed in portrait kan plaatsen omdat het ventilatierooster wat verzonken ligt en de telefoon dan niet goed geplaatst kan worden omdat het scherm dan in de weg zit..(het klemmetje dat om het rooster heen klemt is dus wat te kort) Heeft die jij nu noemt dat niet?
Zo'n brodit proclip is alleen een stukje plastic dat in het ventilatierooster klemt. Daar moet je zelf nog weer een houder op schroeven.

Daarvoor heb ik zo'n houder (maar dan van aliexpress) gebruikt: https://www.coolblue.nl/p...et-draadloos-opladen.html waarbij ik het roosterklemdeel er af heb gesloopt, maar de kogelkoppeling laten zitten. Dat geheel zit op de proclip geschroeft (een beetje tweaken: een paar gaatjes boren). Door de kogelkoppeling is het verstelbaar en komt het wat naar voren.

Ik zal binnenkort een foto maken...

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

-Sander- schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:38:
Vandaag ook de retrofit update laten uitvoeren voor mijn Corolla Touring Sports bij de dealer, erg blij mee nu weer Apple CarPlay te kunnen gebruiken.
Werkt prima en het uiterlijk ziet er allemaal net even frisser uit met de nieuwe kleuren na de update.
Ah nice. Bij mij zeiden ze dat het 95 euro ging kosten. Nou weet ik niet of de leasemaatschappij dat vergoed, maar ik vind het vrij veel. Ik heb mijn auto voorlopig toch nog effe niet nodig, dus ik wacht nog wel even. Ik vraag me verder af of ze dit bij een beurt ook gewoon doen, niet dat het voor mij echt een optie is (ik mag pas in november weer), maar zou handig zijn geweest...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
Martinspire schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:56:
[...]

Ah nice. Bij mij zeiden ze dat het 95 euro ging kosten. Nou weet ik niet of de leasemaatschappij dat vergoed, maar ik vind het vrij veel. Ik heb mijn auto voorlopig toch nog effe niet nodig, dus ik wacht nog wel even. Ik vraag me verder af of ze dit bij een beurt ook gewoon doen, niet dat het voor mij echt een optie is (ik mag pas in november weer), maar zou handig zijn geweest...
Of je leasemaatschappij dat vergoedt, zal je met ze moeten bespreken. Wellicht kunnen ze het in de vorm van € 0,50 per maand op je bijtelling erbij gooien. :P
Zelf zou ik nooit mijn eigen geld uitgeven aan wat dan ook van een lease-auto. Je levert hem straks weer in en dan is het gewoon poef weg terwijl je er zelf voor betaald. hebt? Nee, dank je. Maar goed, ik rijd dan ook bewust in een eigen auto terwijl ik ook had kunnen leasen.

En hoezo mag je in november pas weer? Beurten zijn elke 15.000 km of elk jaar, wat er als eerst komt. Lijkt mij dat als je nu op 8.000 km sinds de vorige beurt zit (ter illustratie) je over 7.000 km gewoon aan de beurt bent, dus als dat over 2 maanden is, dan moet je van Toyota zelfs de beurt laten uitvoeren voor behoud garantie en dergelijke.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:04
St00mwals schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:22:
Heeft iemand enig idee hoe je de USB-kabel weer uit een Auris kan halen?
Hij ging er makkelijk in, maar krijg hem er nu niet meer uit 🤪

[Afbeelding]
Vraag me niet hoe, maar ik kon de kabel er ineens uithalen.
Het ene moment denk ik de hele aansluiting mee te trekken en een poos later krijg ik hem er wel uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het heeft misschien met het weer te maken, de temperatuur verschilt wel tussen nu en een week geleden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:43
Voor de corolla valt de retrofit (indien in NL gekocht bij een merkdealer) onder garantie en is gratis, voor een RAV4 kost het 95,- omdat een microfoon vervangen moet worden.

• Milo44
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19:00
Beste mensen,

Ik ga op zoek naar een auto voor mijzelf aangezien ik ga wisselen van baan en hierdoor de auto vd zaak ook kwijt zal zijn.
Vandaag eens een beetje aan het zoeken en ik kwam een leuke Yaris tegen, weinig KM'ers, goede prijs, zaterdag ga ik even kijken.

Omdat ik altijd behoorlijk in de materie van auto's duik was ik op het web naar fora's aan het zoeken van Toyota/Yaris, maar die kon ik niet echt vinden dus vandaar dat ik het hier post:

Wat zijn zwakke plekken van een Yaris uit 2000? Zowel carrosserie als motorisch (1.3 2NZFE).
Ik ga er vanuit dat je op roest moet checken bij de dorpels en/of wielkuipen?

Zijn er verder nog specifieke dingen bij dit model? En heeft dit model een distributie RIEM of ketting?

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
(En mijn excuses mocht deze reactie hier niet thuis horen).

I, a stranger and afraid in a world I never made...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• !null
  • Registratie: maart 2008
Alle Yarissen hebben een ketting. En ze kennen eigenlijk weinig zwakke punten.

Ampera-e (60kWh)

• Southern Sun
  • Laatst online: 21:33
Martinspire schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:56:
[...]

Hier ook lease, heb er niet voor hoeven te betalen. Maar bij keuze voor dit model werd me nog verteld dat het als service erbij zou horen dus zou er ook niet akkoord mee zijn gegaan. Wel blij dat AA nu eindelijk er op zit, scheelt weer af en toe een losse houder extra gebruiken.

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Southern Sun schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:13:
[...]

Hier ook lease, heb er niet voor hoeven te betalen. Maar bij keuze voor dit model werd me nog verteld dat het als service erbij zou horen dus zou er ook niet akkoord mee zijn gegaan. Wel blij dat AA nu eindelijk er op zit, scheelt weer af en toe een losse houder extra gebruiken.
Wanneer heb je de auto aangeschaft? Die van mij is in november 2019 geleverd en ik kan me niet meer herinneren of dat een belofte was of niet. Misschien pas vanaf 2020?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

MooDyBLueS schreef op zondag 7 maart 2021 @ 01:14:
[...]

Of je leasemaatschappij dat vergoedt, zal je met ze moeten bespreken. Wellicht kunnen ze het in de vorm van € 0,50 per maand op je bijtelling erbij gooien. :P
Zelf zou ik nooit mijn eigen geld uitgeven aan wat dan ook van een lease-auto. Je levert hem straks weer in en dan is het gewoon poef weg terwijl je er zelf voor betaald. hebt? Nee, dank je. Maar goed, ik rijd dan ook bewust in een eigen auto terwijl ik ook had kunnen leasen.
Als ik de feature vaak gebruik, vind ik het geen probleem om ervoor te betalen. Net als voor kaarten, als de navigatie goed werkt (maar die vind ik meh dus dat doe ik nu niet). Leaseauto of niet, het gaat mij om de toegevoegde waarde. Met genoeg kilometers kan ik 95 euro wel verantwoorden.
En hoezo mag je in november pas weer? Beurten zijn elke 15.000 km of elk jaar, wat er als eerst komt. Lijkt mij dat als je nu op 8.000 km sinds de vorige beurt zit (ter illustratie) je over 7.000 km gewoon aan de beurt bent, dus als dat over 2 maanden is, dan moet je van Toyota zelfs de beurt laten uitvoeren voor behoud garantie en dergelijke.
Ehm, ik zit net over de 8000 heen sinds november 2019. Ik heb de afgelopen tijd alleen maar thuis gewerkt en ben niet weg geweest. Ondertussen opdrachten gedaan met mensen in Utrecht, Haarlemmermeer en Amstelveen (al kom ik zelf uit Brabant), maar eigenlijk niet naar kantoor hoeven gaan. Dus nee, ik haal momenteel geen 15k per jaar. Ik heb verder (vanuit mijn baas bepaald) een contract van 40k per jaar maar ik ga er eigenlijk niet vanuit dat ik die 40k nog normaal ga halen :X

De langste ritjes die ik nu rij zijn naar de supermarkt. Enerzijds wel jammer natuurlijk, maar ik slaap wel een stuk meer dan voorheen :P

• Southern Sun
Martinspire schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Wanneer heb je de auto aangeschaft? Die van mij is in november 2019 geleverd en ik kan me niet meer herinneren of dat een belofte was of niet. Misschien pas vanaf 2020?
2 maanden eerder. Maar het waren de losse woorden van de adviseur en het stond niet zwart op wit dus voor hetzelfde geld was hij niet goed op de hoogte.

• MooDyBLueS
Martinspire schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:07:

[...]

Ehm, ik zit net over de 8000 heen sinds november 2019. Ik heb de afgelopen tijd alleen maar thuis gewerkt en ben niet weg geweest. Ondertussen opdrachten gedaan met mensen in Utrecht, Haarlemmermeer en Amstelveen (al kom ik zelf uit Brabant), maar eigenlijk niet naar kantoor hoeven gaan. Dus nee, ik haal momenteel geen 15k per jaar. Ik heb verder (vanuit mijn baas bepaald) een contract van 40k per jaar maar ik ga er eigenlijk niet vanuit dat ik die 40k nog normaal ga halen :X

De langste ritjes die ik nu rij zijn naar de supermarkt. Enerzijds wel jammer natuurlijk, maar ik slaap wel een stuk meer dan voorheen :P
Ah op die manier. Dat verklaart het inderdaad, want vond het al vreemd klinken "ik MAG in november pas weer". :P

Als ik jou was zou ik ook eens met de baas gaan praten over die 40k in je leasecontract, want pak de websites van de leasemaatschappijen er maar eens bij: 40k is gewoon stukken duurder (lees: hogere leaseprijs) dan 20k (bijv). Dus je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet. Een maat van me heeft dit gedaan na eerst 6x te horen te krijgen "een contract is een contract", er was wel een soort boete voor het openbreken van het contract maar die viel in het niet bij de resterende 3 jaar en de maandelijkse besparingen.

Als voorbeeld: Corolla TS Hybrid Dynamic bij Leaseplan.
48 mnd / 40.000 km = € 561
48 mnd / 20.000 km = € 482 (-79)
Dit is excl. brandstof, dus als je dat ook meerekent is het verschil ruim het dubbele, heb even bij onze leasecalculator gekeken en daar wordt voor de Corolla TS bij 20.000 km € 113 gerekend en bij 40.000 km € 226. 79+113=192 verschil, alleen maar voor km's.

Sommige werkgevers werken ook nog eens met een budget waarbij je het verschil terugkrijgt als je het niet uitgeeft en laten we zeggen dat als je 561+226=787 als leasebedrag hebt en je budget 800 is, dan krijg je nu 13 terug. Maar met km aanpassing kom je in dit voorbeeld op 482+113=594 uit en krijg je zomaar 206 bruto terug. Of andersom bekeken: als het niet aangepast wordt, betaal je dat dus teveel.

Een van de vele redenen waarom ik heel bewust in een eigen auto rijd. Maar ieder z'n eigen keuze natuurlijk.

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

MooDyBLueS schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:34:
[...]

Ah op die manier. Dat verklaart het inderdaad, want vond het al vreemd klinken "ik MAG in november pas weer". :P

Als ik jou was zou ik ook eens met de baas gaan praten over die 40k in je leasecontract, want pak de websites van de leasemaatschappijen er maar eens bij: 40k is gewoon stukken duurder (lees: hogere leaseprijs) dan 20k (bijv). Dus je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet. Een maat van me heeft dit gedaan na eerst 6x te horen te krijgen "een contract is een contract", er was wel een soort boete voor het openbreken van het contract maar die viel in het niet bij de resterende 3 jaar en de maandelijkse besparingen.

Als voorbeeld: Corolla TS Hybrid Dynamic bij Leaseplan.
48 mnd / 40.000 km = € 561
48 mnd / 20.000 km = € 482 (-79)
Dit is excl. brandstof, dus als je dat ook meerekent is het verschil ruim het dubbele, heb even bij onze leasecalculator gekeken en daar wordt voor de Corolla TS bij 20.000 km € 113 gerekend en bij 40.000 km € 226. 79+113=192 verschil, alleen maar voor km's.

Sommige werkgevers werken ook nog eens met een budget waarbij je het verschil terugkrijgt als je het niet uitgeeft en laten we zeggen dat als je 561+226=787 als leasebedrag hebt en je budget 800 is, dan krijg je nu 13 terug. Maar met km aanpassing kom je in dit voorbeeld op 482+113=594 uit en krijg je zomaar 206 bruto terug. Of andersom bekeken: als het niet aangepast wordt, betaal je dat dus teveel.

Een van de vele redenen waarom ik heel bewust in een eigen auto rijd. Maar ieder z'n eigen keuze natuurlijk.
Ik vind het leuk dat je meedenkt, maar dat is voor mijn situatie momenteel niet van toepassing. Ik zou graag ook een heel stuk minder kilometers gepakt hebben, maar het is nou eenmaal zo (en ik heb het ook heus wel geprobeerd). Ding is in ieder geval dat ik niet aan de kilometers ga komen om de beurt eerder uit te voeren. Maar ik zal nog eens druk zetten op de dealer om te kijken of dat helpt. Maar ik zeg al, ik vind het niet zo'n probleem om ervoor te betalen als dat niet anders kan. Ik vind gebruiksgemak een stuk belangrijker dan elke euro omdraaien. Anders had ik ook wel het instapmodel gepakt :P

Anyways, het is jammer dat ie 5 maanden voor de pandemie in Nederland begon, geleverd is. Anders had ik er wellicht nog wel wat aan kunnen veranderen. Maar goed. Ik verwacht wel wat meer kilometers te gaan rijden als we eind dit jaar weer naar kantoor kunnen komen. Minimaal 1, maar waarschijnlijk wel 2 dagen in de week (gelukkig niet alle 5). En dan iets van 200 kilometer per dag. Dus die tijd in de auto komt er wel.

[Voor 12% gewijzigd door Martinspire op 08-03-2021 17:36]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Southern Sun
Tijdelijk een Passat voor de deur staan vanwege schade reparatie aan de Corolla. Nou kun je het interieur van de Corolla misschien niet sprankelend noemen, maar jeetje wat is die Passat van binnen saai :+ Qua wegligging en geluid isolatie vind ik m beter, maar is natuurlijk ook een andere klasse (ok de ACC hebben ze ook beter voor elkaar). Nu ik een stuk met een DSG heb gereden besef ik me ineens dat ik de CVT eigenschappen ongemerkt toch meer waardeer dan gedacht. Het geloei is wat minder ideaal af en toe, maar het direct kunnen beschikken over het vermogen en de lineaire afgifte is toch zo gek nog niet.

[Voor 3% gewijzigd door Southern Sun op 09-03-2021 22:40]

• !null
Wacht maar tot je volledig elektrisch gaat rijden, dan vind je iedere automaatbak ouderwets rijden.

Ampera-e (60kWh)

• MooDyBLueS
!null schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:16:
Wacht maar tot je volledig elektrisch gaat rijden, dan vind je iedere automaatbak ouderwets rijden.
Als groot Toyota/Lexus fan met van elk merk een voor de deur kan ik dit beamen. Qua aandrijflijn vond ik de Kia e-Niro geweldig om maar iets te noemen. Maar de Toyota hybride aandrijflijnen zijn wel de next-best-thing.

Ik heb nu een UX 250h, maar als ik een UX 300e of elektrische C-HR bijvoorbeeld zou kunnen kopen over een paar jaar, dan zal ik daar geen moment over twijfelen.

• !null
Ja wat betreft iets met een brandstofmotor heb ik de Toyota/Lexus hybride lijn nog altijd hoog staan.
Maar ik heb ook wel eens met iemand meegereden in een C-HR hybrid, die nog een beetje koud was, en we snel de snelweg op moesten, schrok ik wel enigzins van de herrie. Dat zal in de gemiddelde Lexus wel beter zijn natuurlijk.

Helaas wil het niet echt met Toyota/Lexus en elektrisch. Het komt er nu wel aan. Die Lexus suv komt helaas niet erg ver.
Ik geloof dat ze in China nu een elektrische versie van de C-HR al te koop hebben.

Neem de Kia eNiro, maar er zijn natuurlijk meer auto's, ook mijn Ampera-e en anderen, die dergelijke rijbereik hebben, en gewoon vlot zijn (200pk of meer). Dan is de Lexus wel erg duur.
Zelfde geldt voor de elektrische Mazda CX, wat verder wel een hele leuke auto is.

Ik hoop ooit wel gekeken om een elektrische Toyota iQ te importeren uit Japan maar dan zou het rijbereik toch te kort zijn voor de meeste ritten incl dagelijkse.

Anyway, het zal wel weer even duren voordat ik een Toyota koop helaas, omdat ze niks elektrisch aanbieden.

Overigens heb ik nu soms ook dat tegenvallen als je in een andere auto stapt. Mercedes C klasse diesel automaat rij ik wel eens in, man, dat is echt waardeloos als je elektrisch gewend bent. Eerst moet die automaatbak wat gaan doen, de diesel motor op toeren komen en de turbo gaan spinnen en dan gebeurt er wat. Ja een hoop koppel, maar wel pas over een tijdje, als je directe reactie gewend bent.

Ampera-e (60kWh)

Pagina: 1 ... 112 ... 116 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True