baromaro schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:17:
[...]
Leuke wagen, wel iets duurder

. Weet zelf ook nog niet goed wat ik wil. Uitstraling van de Auris vind ik ook wat minder.. Heb nu een leasewagen maar wil mogelijk toch voor mobiliteitsvergoeding gaan. Budget van zo'n 500 euro netto per maand.. Geen idee of dat uberhaupt wel verstandig is om voor moblitietsvergoeding tegaan..
Dat is absoluut verstandig! Ik heb ook een mobiliteitsvergoeding terwijl ik ook had kunnen leasen, bijv. een Model 3 om maar iets te noemen. Bewust niet gedaan om diverse redenen.
Mijn vergoeding kent een vast en variabel deel. Waar het kortweg op neerkomt is: de mobiliteitsvergoeding zelf (€ 650 bruto) ben ik altijd verzekerd van, maar de km's die ik rijd (nu erg weinig) worden bruto-netto verrekend. Ook goed om te weten: ik werk 4 dagen, voor iemand die 5 dagen werkt is het financieel nog aantrekkelijker, want de maandelijkse autokosten zijn natuurlijk gelijk.
Voorbeeld: als ik totaal niet rijd reken ik met € 325 netto per maand wat ik krijg. Rijd ik zoals voor corona zo'n 1.500 km per maand, dan kan ik rekenen op € 285 netto km-vergoeding en dan (650-285=)365 bruto mobilteitsvergoeding er nog bovenop, totaal zo'n € 470 netto.
Met mijn huidige Lexus UX 250h die ik particulier heb aangeschaft, kom ik als ik alle kosten (afschrijving, mrb, verzekering, brandstof, onderhoud, etc) bij elkaar optel en de normale vergoeding eraf haal op netto € 85-115 per maand uit, afhankelijk of ik ermee rijd of stil sta.
Als ik vorig jaar een Model 3 had besteld, gewoon het basic model, dan had ik 12% bijtelling betaald over de eerste 45k en dan nog 22% over zo'n 5k. Heb wel een offerte opgevraagd en dat kwam neer op zo'n € 270 netto bijtelling per maand.
Kortom: ik ben nu én veel goedkoper uit én ik zit nergens aan vast als ik van werkgever wissel of gewoon de auto zat ben én ik heb een auto die ik gek genoeg qua leasebudget nooit had kunnen rijden, ondanks dat de nieuwwaarde nauwelijks scheelt met eerder genoemde Model 3.
Mijn advies is om het altijd nog even voor jezelf uit te rekenen, maar ik heb steeds meer collega's die van hun lease auto afstappen en, mede door covid-19, toch op een eigen auto overstappen. Als je ineens veel thuiswerkt en je elke maand op je loonstrook zomaar honderden euro's van je salaris af ziet gaan voor dat (vaak elektrische) blik voor de deur wat niet eens van jou is, dan zou ik daar ook snel klaar mee zijn.
Het enige echte nadeel is dat je wel even een smak geld moet neerleggen om een beetje recente, betrouwbare auto te kunnen kopen. 10k is als je het zakelijk wilt gebruiken toch wel een beetje het minimum en dan kom je uit op een Auris/CT, wat natuurlijk meer dan prima auto's zijn.