Zie hier:
Wat Phuncz aangeeft is 50% waarom Toyota nu slechts één model voert per markt. De andere 50% is omdat Toyota als enige concern geen compliance cars hoeft te bouwen, ze voldoen i.t.t. alle andere concerns als enige al aan de strengere milieumaatregelen dankzij hybride over het gehele gamma (Aygo uitgezonderd, maar die gaat toch verdwijnen).
Nu is het zo dat solid state batteries nog heel erg in het alpha stadium zitten, dus ook ik blijft sceptisch en wil t.z.t. de eerste daadwerkelijk werkende auto met SSB zien voordat ik in massaproductie ga geloven. Uiteindelijk zal het ongetwijfeld een mooie techniek gaan worden, maar of Toyota het voor elkaar krijgt dit daadwerkelijk in 2023/2024 in massaproductie te gaan nemen, dat is en blijft afwachten.
Toyota is echter Japans (duh) en die zijn vrijwel nooit van het van de daken schreeuwen, als ze met nieuws komen, dan maken ze dat over het algemeen gewoon waar én zitten ze vaak aan de voorzichtige kant met schattingen/verwachtingen.
Dat gezegd hebbende, als Toyota daadwerkelijk over 5 jaar Corolla's, C-HR's en dergelijke op de markt kan krijgen met SSB's erin, dan is elke Tesla, VW ID en Kia EV in één klap achterhaald. Toyota heeft namelijk een exclusiviteitsdeal met Panasonic waarmee ze dit samen ontwikkelen, wat ze zeker op het begin voor zichzelf zullen houden. Zeker omdat Tesla al heeft gezegd niet op SSB's in te zetten, maar "andere technologiën" te gaan inzetten. Ook al heeft Toyota nog wat langer nodig dan 2023/2024, dan nog is de techniek zo veel belovend, dat het extreem vooruitstrevend zal zijn wanneer het uitkomt. Het belooft namelijk het volgende:
- heeft nauwelijks tot geen koeling/verwarming nodig
- laadt vol in pakweg 10 minuten
- behoudt 80% van z'n levensduur gedurende 800 cycles
- is vele malen veiliger, kan scheikundig gezien niet van zichzelf branden
- dichtheid van de capaciteit 2-3x zo hoog
- gewicht zo'n 50% lager dan huidige accupakketten
Nogmaals: vandaag de dag klinkt het voor velen nog "too good to be true", maar mocht dit min of meer zijn wat we kunnen verwachten, vergelijk het dan eens met de Kia e-Niro met z'n 64 kWh accupakket:
457 kg wegend accupakket (64 kWh)
455 km WLTP range
snelladen in 44 min 80% vol
Stel je voor dat Toyota een C-HR met SSB op de markt kan brengen, dan krijg je dus bijvoorbeeld:
229 kg wegend accupakket (64 kWh)
455 km WLTP range *
snelladen in 10 min vol
Of je krijgt:
457 kg wegend accupakket (128 kWh)
910 km WLTP range *
snelladen in 10 min vol
De * is omdat de range niet gecorrigeerd is voor ofwel de hogere density, ofwel het lagere gewicht. Het spreekt voor zich dat een auto zoals de C-HR/e-Niro die ineens van 1812 kg (e-Niro gewicht) naar 1583 kg gaat, gewoon een beter bereik zal hebben met dezelfde accucapaciteit. Hoeveel dat is, is voor mij onmogelijk te berekenen, maar min bovenstaande voorbeeld lijkt 500-550 km WLTP mij helemaal niet gek.
Wat ik overigens de belangrijkste doorbraak zou vinden op dit gebied, is dat het hiermee ook voor kleinere auto's zoals de Aygo/Yaris ineens vele malen aantrekkelijker wordt om als EV neergezet te worden.
Overigens gaat er sinds kort een sterk gerucht rond over de Apple Car die rond dezelfde tijd zou moeten komen:
https://www.reuters.com/a...s-exclusive-idINKBN28V2PYAs for the car’s battery, Apple plans to use a unique “monocell” design that bulks up the individual cells in the battery and frees up space inside the battery pack by eliminating pouches and modules that hold battery materials, one of the people said.
Apple’s design means that more active material can be packed inside the battery, giving the car a potentially longer range. Apple is also examining a chemistry for the battery called LFP, or lithium iron phosphate, the person said, which is inherently less likely to overheat and is thus safer than other types of lithium-ion batteries.
[
Voor 23% gewijzigd door
MooDyBLueS op 22-12-2020 09:22
]