Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 110 ... 166 Laatste
Acties:
  • 916.544 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
gop1 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:17:
Waarom is de Yaris Hybrid in Duitsland een stuk goedkoper dan in Nederland, terwijl er ook hier geen BPM op zit? In Duitsland begint het basismodel op €19.486 en in Nederland vraagt men €21.195
(En ik zal maar niet beginnen over de GR Yaris)
Prijs in Duitsland is zonder afleverkosten (850 euro) en vanwege Corona is de btw tijdelijk verlaagd naar 16%. Tevens zit er in Nederland wel degelijk BPM op de Yaris, voor het basismodel is dit ruim 400 euro.

Uiteindelijk scheelt het dus bijna niets. Als straks weer de normale btw tarieven van toepassing zijn is het verschil ongeveer 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tot 2015 waren de Toyota hybrides vrijgesteld van BPM, maar tegenwoordig hebben alleen volledig elektrische auto's dat voordeel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:18
Gisteren mijn Rav4 bi-tone opgehaald. Zoals in dit forum al eerder aangegeven zou ik hier nog even mijn eerste indrukken terug geven. Die zijn best overweldigend. Sowieso vind ik de auto er van binnen en buiten prachtig uitzien, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Effe wennen aan de omvang van het voertuig, het is best een grote bak, maar dat went best snel. Indrukwekkend zijn de prestaties onder de motorkap. In een vloek en een zucht zit je op de 160, en dat hoor je nauwelijks. In recensies lees ik soms klachten over de isolatie, dat is natuurlijk echt een kwestie van perspectief. Als je Audi/Bmw niveau gewend bent begrijp ik dat, ik zelf kom van een koreaan en dan is de Rav4 gewoon stil. Behalve de 2,5 liter benzine natuurlijk tijdens het accelereren, maar dat vind ik vooral gaaf.

Er zit echt alles op. Tot aan de schopsensor vd automatische achterklep en een alarminstallatie met supervergrendeling aan toe. De Koreaan was mijn laatste in Nederland aangeschafte auto. Dat importeren is echt een klusje van niks en heeft me uiteindelijk toch ca 15-20% korting opgeleverd. En dat is inclusief kosten en bpm naheffing.

Ik ga de komende vakantiedagen lekker rond touren met dit beest en zal interessante bevindingen hier natuurlijk melden.

Nog even een vraag mbt de alarminstallatie. Dat klassensysteem dat gehanteerd wordt is neem ik aan een Nederlandse indeling? Dit systeem heeft een inbraaksensor en afsleepbeveiliging. Dat is dan toch een klasse 3 systeem? Ik hoor het graag ivm verzekering.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Videopac schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:45:
[...]

Eens. En mooie techniek inderdaad. Maar ondertussen heeft Toyota de e-boot vooralsnog compleet gemist.
Zie hier:
Phuncz schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:21:
Toyota heeft ook wel grootste plannen met solid state batteries, wat mogelijk verklaart waarom ze nog niet volledig in BEV's stappen:
https://www.autoblog.com/...attery-ev-prototype-2021/

[...]
Wat Phuncz aangeeft is 50% waarom Toyota nu slechts één model voert per markt. De andere 50% is omdat Toyota als enige concern geen compliance cars hoeft te bouwen, ze voldoen i.t.t. alle andere concerns als enige al aan de strengere milieumaatregelen dankzij hybride over het gehele gamma (Aygo uitgezonderd, maar die gaat toch verdwijnen).

Nu is het zo dat solid state batteries nog heel erg in het alpha stadium zitten, dus ook ik blijft sceptisch en wil t.z.t. de eerste daadwerkelijk werkende auto met SSB zien voordat ik in massaproductie ga geloven. Uiteindelijk zal het ongetwijfeld een mooie techniek gaan worden, maar of Toyota het voor elkaar krijgt dit daadwerkelijk in 2023/2024 in massaproductie te gaan nemen, dat is en blijft afwachten.

Toyota is echter Japans (duh) en die zijn vrijwel nooit van het van de daken schreeuwen, als ze met nieuws komen, dan maken ze dat over het algemeen gewoon waar én zitten ze vaak aan de voorzichtige kant met schattingen/verwachtingen.

Dat gezegd hebbende, als Toyota daadwerkelijk over 5 jaar Corolla's, C-HR's en dergelijke op de markt kan krijgen met SSB's erin, dan is elke Tesla, VW ID en Kia EV in één klap achterhaald. Toyota heeft namelijk een exclusiviteitsdeal met Panasonic waarmee ze dit samen ontwikkelen, wat ze zeker op het begin voor zichzelf zullen houden. Zeker omdat Tesla al heeft gezegd niet op SSB's in te zetten, maar "andere technologiën" te gaan inzetten. Ook al heeft Toyota nog wat langer nodig dan 2023/2024, dan nog is de techniek zo veel belovend, dat het extreem vooruitstrevend zal zijn wanneer het uitkomt. Het belooft namelijk het volgende:
  • heeft nauwelijks tot geen koeling/verwarming nodig
  • laadt vol in pakweg 10 minuten
  • behoudt 80% van z'n levensduur gedurende 800 cycles
  • is vele malen veiliger, kan scheikundig gezien niet van zichzelf branden
  • dichtheid van de capaciteit 2-3x zo hoog
  • gewicht zo'n 50% lager dan huidige accupakketten
Nogmaals: vandaag de dag klinkt het voor velen nog "too good to be true", maar mocht dit min of meer zijn wat we kunnen verwachten, vergelijk het dan eens met de Kia e-Niro met z'n 64 kWh accupakket:
457 kg wegend accupakket (64 kWh)
455 km WLTP range
snelladen in 44 min 80% vol

Stel je voor dat Toyota een C-HR met SSB op de markt kan brengen, dan krijg je dus bijvoorbeeld:
229 kg wegend accupakket (64 kWh)
455 km WLTP range *
snelladen in 10 min vol

Of je krijgt:
457 kg wegend accupakket (128 kWh)
910 km WLTP range *
snelladen in 10 min vol

De * is omdat de range niet gecorrigeerd is voor ofwel de hogere density, ofwel het lagere gewicht. Het spreekt voor zich dat een auto zoals de C-HR/e-Niro die ineens van 1812 kg (e-Niro gewicht) naar 1583 kg gaat, gewoon een beter bereik zal hebben met dezelfde accucapaciteit. Hoeveel dat is, is voor mij onmogelijk te berekenen, maar min bovenstaande voorbeeld lijkt 500-550 km WLTP mij helemaal niet gek.

Wat ik overigens de belangrijkste doorbraak zou vinden op dit gebied, is dat het hiermee ook voor kleinere auto's zoals de Aygo/Yaris ineens vele malen aantrekkelijker wordt om als EV neergezet te worden.

Overigens gaat er sinds kort een sterk gerucht rond over de Apple Car die rond dezelfde tijd zou moeten komen:
https://www.reuters.com/a...s-exclusive-idINKBN28V2PY
As for the car’s battery, Apple plans to use a unique “monocell” design that bulks up the individual cells in the battery and frees up space inside the battery pack by eliminating pouches and modules that hold battery materials, one of the people said.

Apple’s design means that more active material can be packed inside the battery, giving the car a potentially longer range. Apple is also examining a chemistry for the battery called LFP, or lithium iron phosphate, the person said, which is inherently less likely to overheat and is thus safer than other types of lithium-ion batteries.

[ Voor 23% gewijzigd door MooDyBLueS op 22-12-2020 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
MooDyBLueS schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:05:
Nu is het zo dat solid state batteries nog heel erg in het alpha stadium zitten, dus ook ik blijft sceptisch en wil t.z.t. de eerste daadwerkelijk werkende auto met SSB zien voordat ik in massaproductie ga geloven.
Toyota zegt dat ze komend jaar een concept-auto zullen tonen. Midden van het komend decennium een productiemodel klinkt niet heel gek dan.
De * is omdat de range niet gecorrigeerd is voor ofwel de hogere density, ofwel het lagere gewicht. Het spreekt voor zich dat een auto zoals de C-HR/e-Niro die ineens van 1812 kg (e-Niro gewicht) naar 1583 kg gaat, gewoon een beter bereik zal hebben met dezelfde accucapaciteit.
Voor elektrische auto's valt het effect van massa op verbruik erg mee door het (deels) elektrodynamisch kunnen remmen.
Wat ik overigens de belangrijkste doorbraak zou vinden op dit gebied, is dat het hiermee ook voor kleinere auto's zoals de Aygo/Yaris ineens vele malen aantrekkelijker wordt om als EV neergezet te worden.
.. en laten die A/B-klasse auto's nu net een enorme markt zijn (in West-Europa dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:35

Martinspire

Awesomeness

[...]

Zie hier:

[...]

Wat Phuncz aangeeft is 50% waarom Toyota nu slechts één model voert per markt. De andere 50% is omdat Toyota als enige concern geen compliance cars hoeft te bouwen, ze voldoen i.t.t. alle andere concerns als enige al aan de strengere milieumaatregelen dankzij hybride over het gehele gamma (Aygo uitgezonderd, maar die gaat toch verdwijnen).

Nu is het zo dat solid state batteries nog heel erg in het alpha stadium zitten, dus ook ik blijft sceptisch en wil t.z.t. de eerste daadwerkelijk werkende auto met SSB zien voordat ik in massaproductie ga geloven. Uiteindelijk zal het ongetwijfeld een mooie techniek gaan worden, maar of Toyota het voor elkaar krijgt dit daadwerkelijk in 2023/2024 in massaproductie te gaan nemen, dat is en blijft afwachten.

Toyota is echter Japans (duh) en die zijn vrijwel nooit van het van de daken schreeuwen, als ze met nieuws komen, dan maken ze dat over het algemeen gewoon waar én zitten ze vaak aan de voorzichtige kant met schattingen/verwachtingen.

Dat gezegd hebbende, als Toyota daadwerkelijk over 5 jaar Corolla's, C-HR's en dergelijke op de markt kan krijgen met SSB's erin, dan is elke Tesla, VW ID en Kia EV in één klap achterhaald. Toyota heeft namelijk een exclusiviteitsdeal met Panasonic waarmee ze dit samen ontwikkelen, wat ze zeker op het begin voor zichzelf zullen houden. Zeker omdat Tesla al heeft gezegd niet op SSB's in te zetten, maar "andere technologiën" te gaan inzetten. Ook al heeft Toyota nog wat langer nodig dan 2023/2024, dan nog is de techniek zo veel belovend, dat het extreem vooruitstrevend zal zijn wanneer het uitkomt. Het belooft namelijk het volgende:
Nogmaals: vandaag de dag klinkt het voor velen nog "too good to be true", maar mocht dit min of meer zijn wat we kunnen verwachten, vergelijk het dan eens met de Kia e-Niro met z'n 64 kWh accupakket:
455 km WLTP range

Stel je voor dat Toyota een C-HR met SSB op de markt kan brengen, dan krijg je dus bijvoorbeeld:
455 km WLTP range *
snelladen in 10 min vol

Of je krijgt:
910 km WLTP range *
snelladen in 10 min vol

De * is omdat de range niet gecorrigeerd is voor ofwel de hogere density, ofwel het lagere gewicht. Het spreekt voor zich dat een auto zoals de C-HR/e-Niro die ineens van 1812 kg (e-Niro gewicht) naar 1583 kg gaat, gewoon een beter bereik zal hebben met dezelfde accucapaciteit. Hoeveel dat is, is voor mij onmogelijk te berekenen, maar min bovenstaande voorbeeld lijkt 500-550 km WLTP mij helemaal niet gek.

Overigens gaat er sinds kort een sterk gerucht rond over de Apple Car die rond dezelfde tijd zou moeten komen:

[...]
Mja eens. Ze kunnen vast wel een elektrische Toyota aanbieden, maar daarmee doen ze niks anders dan wat de rest al doet en ze hebben het niet nodig. Men denkt vaak dat ze dan achterlopen, maar ze zijn gewoon bezig met het ontwikkelen en fine-tunen. Het ding is vooral dat ze nog niet hoeven en dat maakt het gewoon een simpele oplossing. Ze verkopen dit jaar waarschijnlijk weer de meeste auto's dus het gaat nog prima en als ze een volledige elektrische versie lanceren van hun modellen, dan blijven ze gewoon bovenaan staan. Tesla is leuk, maar het marktaandeel is nog steeds peanuts. En de mensen die nu een Kia, VW, Opel of andere EV kopen, waren waarschijnlijk toch niet in de markt voor een Toyota.

In Europa en de VS vergeten we nog wel eens dat de markt groter is dan alleen hier. Toyota is er vooral voor de Aziatische markt en die willen vooral goedkope auto's. EV's zijn niet goedkoop en vallen daarom gewoon buiten de boot. Ook de VS buiten de grote steden heeft nog maar weinig aan EV's want de range is niet groot genoeg om daar de reizen te doen die ze willen. In Azië hebben niet genoeg mensen een eigen parkeerplaats om een auto met stekkers op te laden, dus daar is die wens er gewoon helemaal niet.

Bovendien zien we al jaren dat mensen helemaal niet zo merkvast zijn. Als Toyota een EV op de markt zet, dan zijn er genoeg mensen die daar naar overstappen, ongeacht wat ze zelf hebben. En ongeacht of dat nou eerder had moeten gebeuren. Met hun Hybrides hebben ze al een aardig product staan welke voor veel mensen gewoon prima werkt.

Het enige wat roet in het eten kan gooien is als landen hun wegen helemaal sluiten voor alles behalve Elektrische voertuigen, maar dat zie ik eigenlijk niet gebeuren. Wellicht een stad hier en daar, maar dat is verder niet zo interessant. Ze hebben nog zeker 5 jaar voordat ze echt iets moeten hebben, dus laat ze maar lekker alles afwegen en dan met een product op de markt komen waar de concurrentie nog een puntje aan kan zuigen. En daarbij dat de elektrische infrastructuur ook daadwerkelijk de laadsnelheden aankan zodat bij het koppelen van een vloot EV's aan het net niet ineens alle stoppen springen :>

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:53
Bacchus schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:20:
[...]

Dat blijft toch een opmerking die mij als ervaren HSD-bestuurder nog elke keer jeuk bezorgt, vooral omdat je hem zo vaak blijft lezen en het alleen waar is voor hele specifieke situaties die (mn ecodiesel-)handbakbestuurders inderdaad wel vaak tegenkomen: Namelijk plankgas geven.
Met een handgeschakelde ecodiesel geef je inderdaad elke keer plankgas als je wegrijdt of inhaalt, anders komt er gewoon geen beweging in omdat je in een toerenbereik zit dat geen vermogen geeft. Met een HSD (of enige automaat met een beetje vermogen erachter) heb je plankgas eigenlijk alleen nodig bij invoegen op een korte of steile invoegstrook op de snelweg.

Maargoed, ik preek hier voor eigen parochie. In dit topic weten de meesten dat al.
Tjah, maar een Peugeot 308 1.6HDI levert evenveel vermogen bij 1750rpm als een Corolla Hybrid bij 4500rpm als je weegt naar het gewicht.
Bij lange hellingen zit je dus effectief met bijna 3 keer het aantal toeren, ik kan mij inbeelden dat het geluid dat daarbij hoort wel als “nadeel” beschouwd wordt

Allemaal niet zo relevant als je niet veel hoogteverschil op je ritten hebt.
Maasluip schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:52:
Ik denk dat het grote verschil met de HSD is dat de motor altijd op zo laag mogelijke toeren draait voor die snelheid, en dat merk je direkt in het verbruik.
Dat klopt niet echt. Een toyota HSD kan bijna altijd nog wat lager in de toeren voor hetzelfde vermogen te leveren, maar doet dat niet want daar is je specifiek verbruik hoger.

De (quasi volledige) vrijheid in toerental wordt gebruikt om het optimale toerental te kiezen en dat is bijna nooit het laagste toerental voor dat vermogen. 100% open gasklep is zelden het meest efficient, eerder 80 a 90%.
Bij auto's met een gewone versnellingsbak zijn de toeren die je draait altijd een compromis voor zuinigheid en koppel bij die snelheid en zal het vrijwel nooit het zuinigste zijn. Vrijwel altijd zul je meer toeren draaien dan de motor nodig heeft om het gevraagde vermogen te leveren. Dus merk je het effect van de snelheid minder omdat daar nog een groot stuk efficientie bij zit.
Je hebt dus altijd het effect alsof je in een te lage versnelling rijdt.

Plus dat je van de andere kant bij een HSD wel direkt veel meer verbruik hebt als je gaat zitten gassen. Want je draait direkt toeren waar je bij een auto met een normale versnellingsbak bijna nooit veel toeren draait (je trekt op naar 5000-6000 en schakelt weer waardoor je minder toeren draait, in hybride Toyota is het geen probleem om bij het optrekken constant 5000 toeren te draaien).
Waarom zou 5000 naar 6000 en schakelen zuiniger zijn dan constant op 5000 hangen? Je rijdt immers de randjes van je BSFC curve er af terwijl je op 5000 nog redelijk ok zit in een hybride Toyota.

Je meerverbruik in het “zitten gassen” met een HSD zit hem in een aantal dingen, het gewicht icm met het belerkt recuperatie vermogen, maar ook die grote inefficientie van HSD op hoge snelheid (daar is het gewoon niet op gemaakt). Tegenover een geblazen benzine blok is de motor in een HSD juist erg efficiient bij hoge toeren en hoge belasting.

[ Voor 22% gewijzigd door AndRo555 op 22-12-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
AndRo555 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:30:
[...]
Tjah, maar een Peugeot 308 1.6HDI levert evenveel vermogen bij 1750rpm als een Corolla Hybrid bij 4500rpm als je weegt naar het gewicht.
Bij lange hellingen zit je dus effectief met bijna 3 keer het aantal toeren, ik kan mij inbeelden dat het geluid dat daarbij hoort wel als “nadeel” beschouwd wordt
Een 308 1.6 HDI levert bij 1.750 rpm ongeveer 45 kW.
Kort door de bocht, kan een Corolla Hybrid de helft daarvan uit de accu trekken en heeft het voor de andere helft (zeg 25 kW) de motor nodig. De nodige motorsnelheid daarvoor is om en nabij de 2.200 rpm, niet zo denderend veel meer dus als de Ford-diesel van de 308. In de praktijk zal de motor bij langere hellingen inderdaad harder gaan draaien omdat de computer bij dit soort constante grotere belastingen graag juist bijlaadt.
Overigens is 4.500 rpm nog altijd niet zo veel meer dan de +/- 4.000 rpm die een gemiddelde benzineauto op snelwegtempo draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Bacchus schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:25:
[...]

Een 308 1.6 HDI levert bij 1.750 rpm ongeveer 45 kW.
Kort door de bocht, kan een Corolla Hybrid de helft daarvan uit de accu trekken en heeft het voor de andere helft (zeg 25 kW) de motor nodig. De nodige motorsnelheid daarvoor is om en nabij de 2.200 rpm, niet zo denderend veel meer dus als de Ford-diesel van de 308. In de praktijk zal de motor bij langere hellingen inderdaad harder gaan draaien omdat de computer bij dit soort constante grotere belastingen graag juist bijlaadt.
Je moet ook nog rekening houden dat een Corolla Hybrid 20% meer vermogen nodig heeft voor dezelfde helling op te rijden. Die 2200rpm lijkt mij niet realistisch bergop. Uit ervaring zit je minstens op 4000rpm en eerder 5000rpm op de langere hellingen en/of hogere snelheden.

Ik ben nog geen Corolla Hybrid tegengekomen die meer dan een hand vol seconden die 25kW uit de batterij haalt. Meestal springt de motor erg snel bij (wat ook gewoon zuiniger is dan met hoge stroom je batterij te ontladen en opladen).
Een beetje snelweghelling heb je geen 5s maar minutenlang hoge vermogens nodig. In een Corolla hybrid is dat gewoon 4500rpm heel de rit naar boven. Zelfs zonder bijladen.
Overigens is 4.500 rpm nog altijd niet zo veel meer dan de +/- 4.000 rpm die een gemiddelde benzineauto op snelwegtempo draait.
Moderne benzines draaien gewoon sub 2500rpm op de snelweg, en hoeven vaak niet terug te schakelen voor hellingen door de hoge koppels onderin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Een hybride is eerder méér dan minder efficiënt dan een diesel, dus waar je die 20% vandaan haalt..
Elke Toyota hybride kan anderhalve minuut lang maximaal vermogen leveren en dus de maximale stroom (21 kW voor de 1.8) uit de accu trekken. Dit is een ontwerpeis.
Ja, een Toyota hybride zal bij langdurige grotere belasting terugschakelen maar dat is omdat het efficiënter is.

Als ik even een benzine-308 vergelijk: 1,99m afrolomtrek, 4,93 eindoverbrenging, 0,74 5e versnelling -> 3.980 rpm bij 130 km/u. Zelfs de eerder genoemde diesel-308 draait dan al meer dan 2.500 rpm. Dat dat je niet stoort, is omdat de klassieke aandrijving al heel de weg zoveel toeren draait en dus zoveel herrie maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Bacchus op 23-12-2020 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb een filmpje gemaakt van met de app hybrid assistant en 0-100 start. YouTube: Hybrid Assistant app with a Toyota Corolla 2.0 hybrid and 0-100 km/h... Kan je mooi de vermogens zien, daarna nogmaals een 0-100 met een ander scherm waarbij de vermogens van de accu/MG's/ICE goed zichtbaar zijn. YouTube: Hybrid Assistant app with a Toyota Corolla 2.0 hybrid and 0-100 km/h...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• bramv101
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 14:04
HIGHLANDER prijzen zijn ondertussen bekend. Echter wat een ongelofelijk verschil met USA. En dan bedoel ik het relatief verschil.
Een land Rover discovery (niet de sport) kost in de USA dubbel van een highlander, hier in de Benelux lijken deze 2 wagens bijna gelijkwaardig?

Conclusie lijkt me dat een Highlander veel te hoog geprijsd staat?
Discovery 62.100 euro
Highlander 56.460 euro
https://www.landrover.be/nl/vehicles/discovery/index.html
https://nl.toyota.be/modellen/highlander/

• AndRo555
Bacchus schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:48:
Een hybride is eerder méér dan minder efficiënt dan een diesel, dus waar je die 20% vandaan haalt..
Die ~20% meer vermogen heb je gewoon nodig om ~20% meer gewicht aan hetzelfde tempo omhoog te krijgen...
Ongeacht of het nu diesel, benzine of hybride is.
Elke Toyota hybride kan anderhalve minuut lang maximaal vermogen leveren en dus de maximale stroom (21 kW voor de 1.8) uit de accu trekken. Dit is een ontwerpeis.
Ja, een Toyota hybride zal bij langdurige grotere belasting terugschakelen maar dat is omdat het efficiënter is.
Dus vind je geen HSD die 21kW uit de batterij haalt en daarbij 2200rpm aanhoudt voor minuten, er zal immers altijd naar hogere vermogens en toerentallen van de verbrandingsmotor gegaan worden. Dat is nu net de crux.
Die 2200rpm van de HSD is echt niet realistisch bij die belasting, buiten een kort (<1s) transient scenario.
Kort door de bocht, kan een Corolla Hybrid de helft daarvan uit de accu trekken en heeft het voor de andere helft (zeg 25 kW) de motor nodig. De nodige motorsnelheid daarvoor is om en nabij de 2.200 rpm, niet zo denderend veel meer dus als de Ford-diesel van de 308.
Als ik even een benzine-308 vergelijk: 1,99m afrolomtrek, 4,93 eindoverbrenging, 0,74 5e versnelling -> 3.980 rpm bij 130 km/u. Zelfs de eerder genoemde diesel-308 draait dan al meer dan 2.500 rpm. Dat dat je niet stoort, is omdat de klassieke aandrijving al heel de weg zoveel toeren draait en dus zoveel herrie maakt.
Waar haal je die data vandaan?
2014 308SW 1.6 BlueHDI 120 heeft:
- 0.55:1 6e versnelling
- 3.21:1 eindoverbrening
=> 1922rpm bij 130km/u

2014 308SW 1.2 PureTech 130:
- 0.59:1 6e versnelling
- 4.18:1 eindoverbrenging
=> 2658rpm bij 130km/u

https://www.cars-data.com...tech-130-specs/63176/tech
https://www.cars-data.com...ehdi-120-specs/65757/tech

Begrijp me niet verkeerd, een Corolla Hybrid (1.8) rijdt vele malen fijner in 98% van de situaties. Maar hogere snelheden bergop is gewoon het minpunt dat je er bij moet nemen. Voor die stukjes "lijkt" het alsof je de auto naar de maan trapt terwijl de cruise control gewoon zijn ding doet op 130km/u. :P

[ Voor 29% gewijzigd door AndRo555 op 24-12-2020 13:09 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
@bramv101 Ik schrik eerder van de bizar lage prijs van de Discovery in België naar verhouding.

Hier de Nederlandse prijzen:
Discovery vanaf € 108.500 (waarvan € 35.049 bpm o.b.v. 207 g/km CO2)
Highlander vanaf € 59.900 (waarvan € 6.974 bpm o.b.v. 149 g/km CO2)

[ Voor 12% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-12-2020 12:46 ]

• bramv101
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 14:04
@MooDyBLueS
Disco wordt inderdaad zwaar belast in Nederland, bv volvo XC90 recharge is zeer gelijk van prijs tussen NL/BE omwille vd hybride aandrijving.

Als je de USA prijzen vergelijkt (waar weinig belasting op zit) dan zie je een disco/xc90 in een hoger segment als de highlander.

Hier in Europe dus dezelfde prijsklasse (voor belasting)..
Wat ik een erg vreemde strategie vind van toyota.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ha Toyota rijders. Aangezien onze trouwe Civic (2000) panne heeft zijn we aan het oriënteren op iets anders. O.a. een Toyota Auris 1.3 VVTi (benzine) uit 2014 hebben we bekeken. Vandaag een proefrit gemaakt. Totaal anders dan zo'n ouwe Civic natuurlijk. Rijd in eigenlijk alle opzichten prima. Kofferbak is niet supergroot, maar ook niet kleiner dan wat we hadden. Er was echter 1 ding wat mij opviel en mij 'zorgen' baart. Bij vlot optrekken / schakelen lijkt het wel alsof het toerental eerst nog iets oploopt als je gas loslaat en direct koppeling in trapt.

Lijkt een gevolg te zijn dat het gaspedaal niet direct gekoppeld zit met de motor, maar het motormanagement ofzo. Daar schijnt hij zuiniger van te worden. Oplossing welke op internet te vinden is: eerst gas loslaten, kwart-seconde wachten en dan schakelen. Zijn er hier mensen met soortgelijke ervaringen?

• Arfman
  • Laatst online: 17:47

Arfman

Drome!

Volgens mij had ik dat ook met mijn Auris (2007 1.6) destijds. Volgens mij heeft de Yaris (2006) het zelfs ook, helemaal als je een beetje "sportief" rijdt inderdaad. Niks om je zorgen over te maken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Tehh Ik kan je helaas niet helpen met een direct antwoord op je vraag aangezien ik al heel lang geen niet-hybrides gereden heb. Uit interesse wel de vraag: waarom kijk je niet naar een hybride Auris als je naar ca. 2014 kijkt? Die zijn flink zuiniger en alleen in mrb iets duurder vanwege het iets hogere gewicht.

Volgens Spritmonitor.de verbruikt de benzine 1 op 15,1 en de hybride 1 op 18,7. Met een benzineprijs van € 1,50 bespaar je bij 10.000 km per jaar al € 188 aan brandstof en de mrb is worst-case (duurste provincie) €25 per kwartaal, dus €100 per jaar hoger. Netto is de hybride met dit kilometrage dus al €88 goedkoper, weliswaar op jaarbasis, maar velen zullen het met eens zijn dat een hybride ook lekkerder rijdt, al is dat subjectief. Dus tenzij je écht amper rijdt, lijkt een hybride mij altijd een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
@Arfman Ik heb inderdaad begrepen dat het gewoon een 'producteigenschap' is. Ik ben bang dat ik er niet aan kan wennen omdat het een andere rijstijl vereist. Op zich zou ik prima kunnen leven met wat rustiger optrekken, maar dan zou ik inderdaad een hybride willen. Zoals @MooDyBLueS dus eigenlijk ook al aangeeft. Probleem is; ik gebruik 1 à 2 dagen per week de auto. Mijn vrouw 3 à 4, en zij wil absoluut geen automaat. Hybride = automaat. Daarnaast is de kofferbak van een Hybride Auris kleiner dan van een benzine Auris, dus dan zou ik direct ook voor de stationwagen variant van de Hybride Auris gaan. Maar dat is dus al helemaal een no-go voor mijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tehh schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:31:
Ha Toyota rijders. Aangezien onze trouwe Civic (2000) panne heeft zijn we aan het oriënteren op iets anders. O.a. een Toyota Auris 1.3 VVTi (benzine) uit 2014 hebben we bekeken. Vandaag een proefrit gemaakt. Totaal anders dan zo'n ouwe Civic natuurlijk. Rijd in eigenlijk alle opzichten prima. Kofferbak is niet supergroot, maar ook niet kleiner dan wat we hadden. Er was echter 1 ding wat mij opviel en mij 'zorgen' baart. Bij vlot optrekken / schakelen lijkt het wel alsof het toerental eerst nog iets oploopt als je gas loslaat en direct koppeling in trapt.

Lijkt een gevolg te zijn dat het gaspedaal niet direct gekoppeld zit met de motor, maar het motormanagement ofzo. Daar schijnt hij zuiniger van te worden. Oplossing welke op internet te vinden is: eerst gas loslaten, kwart-seconde wachten en dan schakelen. Zijn er hier mensen met soortgelijke ervaringen?
Klopt, normaal gedrag. Ik was altijd gewent om op de motor af te remmen met terugschakelen en dat gaat dan ook niet meer zoals voorheen. Ik had de 1.6 en ook daar was het normaal gedrag. Even wennen maar na 100km weet je niet beter meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:25:
[...]

Klopt, normaal gedrag. Ik was altijd gewent om op de motor af te remmen met terugschakelen en dat gaat dan ook niet meer zoals voorheen. Ik had de 1.6 en ook daar was het normaal gedrag. Even wennen maar na 100km weet je niet beter meer.
Ja nu je 't zegt. Op de motor afremmen is er niet meer bij, ligt dat ook aan dat motormanagement?
Misschien moet ik er inderdaad maar aan wennen, alternatief is een Skoda Octavia 1.4 TSI (sedan, 2011). In bijna geen enkel opzicht vergelijkbaar met een Toyota Auris 1.3 VVTi (2014), maar de Skoda vind mijn vrouw dan weer te groot... Keuzes keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die 1.6 auris was de betrouwbaarste auto die ik ooit gehad heb. Stevig, ruim, betrouwbaar.
Als je niet stil wilt staan en gewoon weten waar je aan toe bent ga dan voor de Auris. En als je het budget kan oprekken ga dan voor de hybrid.
Zelf 2 skoda's gehad. Zou blind voor de Toyota gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Tehh schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:31:

Klopt, herkenbaar. Best wel wat Toyota's gereden van familie en vriendin, doen dat allemaal zo mei dat elektrische gaspedaal lijkt wel. Went heel snel. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tehh schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:09:
@Arfman Ik heb inderdaad begrepen dat het gewoon een 'producteigenschap' is. Ik ben bang dat ik er niet aan kan wennen omdat het een andere rijstijl vereist. Op zich zou ik prima kunnen leven met wat rustiger optrekken, maar dan zou ik inderdaad een hybride willen. Zoals @MooDyBLueS dus eigenlijk ook al aangeeft. Probleem is; ik gebruik 1 à 2 dagen per week de auto. Mijn vrouw 3 à 4, en zij wil absoluut geen automaat. Hybride = automaat. Daarnaast is de kofferbak van een Hybride Auris kleiner dan van een benzine Auris, dus dan zou ik direct ook voor de stationwagen variant van de Hybride Auris gaan. Maar dat is dus al helemaal een no-go voor mijn vrouw.
Wat je benoemt over de kofferbak is niet zo. 360 liter ongeacht motorisering, ik heb de Toyota Auris documentatie uit 2013 er nog eens op nageslagen voor je.

Over de automaat: natuurlijk als zij dat per se niet wil dan kan dat een keuze zijn. Maar ik hoor je totaal 4 tot 6 dagen per week de auto gebruiken zeggen, dan is het financieel flink duurder om de benzine te rijden. En even vooruitkijkend: ook bij andere merken wordt het steeds meer automaat. Premium merken zoals BMW zijn overwegend automaat en natuurlijk zijn de EV's dat ook altijd, dus ooit zal ze om moeten, ik zou persoonlijk toch nog een keer het balletje opgooien. ;) Then again, ik ben gezwicht voor een SUV/crossover omdat mijn vrouw dat graag wou, dus ik ga niet pretenderen goed te zijn in het opgooien van dergelijke balletjes. :P

Onze vorige auto was een Lexus IS 300h, een sedan met vrij lage zit en daardoor heeft ze daar echt amper in gereden, alleen uit noodzaak eigenlijk want ze vond hem onoverzichtelijk en gewoon niet prettig om zelf mee te rijden. Omdat de 2e auto een Aygo is en het dus voor haar ook weleens prettig is om een grotere auto mee te nemen, al dan niet met kinderen, viel in de keuze tussen de Corolla, C-HR en Lexus UX de Corolla daarom al snel af voor ons. Dan kan ik daar wel aan vasthouden en heb ook het feit dat daar een station variant van te verkrijgen is meerdere malen benoemd, maar uiteindelijk gaf een proefrit de doorslag: hele mooie auto, rijdt fijn, maar zij wil hoger zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door MooDyBLueS op 26-12-2020 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:58
Ik overweeg om in 2021 van een Prius 3 (Dynamic Business, 2014) naar een Corolla Hybrid 2019/2020 over te steken, non-lease that is.

Twijfels daarbij zijn de keuze in motorisering: 1.8/2.0, ik begrijp dat de 2.0 wat meer fun geeft met rijden, maar aan de andere kant vraag ik me ook weer af of dat opweegt tegen de toename in brandstofverbruik.

Gemiddeld verbruik per 25dec'21 op...
Autoweek.nl:
1.8: 5,3 L/100km
2.0: 5,65 L/100km

Sprittmonitor.de
1.8: 4,92 L/100km
2.0: 5,44 L/100km

En daarbij wat twijfels over uitvoeringen/uitrusting die erg verwarrend zijn en ook weer verschillen tussen de 2019 en 2020 modellen. Je ziet veel Active uitvoeringen te koop staan met bijv de analoge snelheidsmeter en wat minder uitvoeringen met de digitale snelheidsmeter/dashboard. Vraag me af of dat digitale dashboard iets toevoegt of dat het meer een gimmick is.

Heeft iemand een dergelijke overstap gemaakt? Ervaringen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:40
Tehh schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:09:
Mag ik vragen waarom ze geen automaat wil?
Zoals andere ook al aan geven wordt het zo langzamerhand allemaal automaat.

Mijn vrouw vond een automaat eng (nooit mee gereden, dus eng). Tijdens de proefrit (op een rustig moment op een industrieterrein) in een Auris Hybrid station heeft ze een paar rondjes over een parkeerplaats gereden en daarna reed ze terug (1,5KM) naar de verkoper.
Ondanks dat we nooit eerder een Toyota hebben gehad toch besloten onze Ford Focus station in te ruilen.
Toen we de auto uiteindelijk hadden heb ik haar (met de kids erbij) naar een industrieterrein gereden en van daar, na een paar rondjes, de snelweg op en binnendoor naar huis.

Nu twee maand later willen we nooit meer terug en erg blij met de Auris!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bij eerste lockdown had ik mijn Auris hybride een maand of twee niet gebruikt, en wilde hij niet meer starten. Nou ja, kan gebeuren, accu opgeladen, en gaan met die banaan. Daarna naar dealer geweest om accu te laten controleren: Was prima in orde.

Nu heeft hij een 2.5 week stilgestaan, en tijd om op familiebezoek te gaan. Je kan waarschijnlijk raden waar dit heen gaat: Hij weigert te starten, vermoed weer een lege accu. Dit is wat mij betreft gewoon idioot snel. Kan ik nog geen eens bijvoorbeeld hem 3 weken op schiphol laten staan zonder de stekkers van de accu er eerst uit te moeten trekken...

Oftewel wat nu? Eén van de redenen om voor een Auris hybride te gaan was omdat ze zo betrouwbaar zouden zijn. Maar mijn oude Opel had een hele hoop problemen, ik hoefde me er echter niet druk over te maken of hij wel zou starten. Wat valt er aan te doen als mijn 12V accu gewoon goed is volgens de dealer? En nee, verplicht elke week een ritje maken zie ik niet als oplossing, dan verkoop ik hem wel en koop ik een andere auto. Is het mogelijk een significant grotere 12V accu erin te stoppen? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:40
Sissors schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:16:
Bij eerste lockdown had ik mijn Auris hybride een maand of twee niet gebruikt, en wilde hij niet meer starten. Nou ja, kan gebeuren, accu opgeladen, en gaan met die banaan. Daarna naar dealer geweest om accu te laten controleren: Was prima in orde.

Nu heeft hij een 2.5 week stilgestaan, en tijd om op familiebezoek te gaan. Je kan waarschijnlijk raden waar dit heen gaat: Hij weigert te starten, vermoed weer een lege accu. Dit is wat mij betreft gewoon idioot snel. Kan ik nog geen eens bijvoorbeeld hem 3 weken op schiphol laten staan zonder de stekkers van de accu er eerst uit te moeten trekken...

Oftewel wat nu? Eén van de redenen om voor een Auris hybride te gaan was omdat ze zo betrouwbaar zouden zijn. Maar mijn oude Opel had een hele hoop problemen, ik hoefde me er echter niet druk over te maken of hij wel zou starten. Wat valt er aan te doen als mijn 12V accu gewoon goed is volgens de dealer? En nee, verplicht elke week een ritje maken zie ik niet als oplossing, dan verkoop ik hem wel en koop ik een andere auto. Is het mogelijk een significant grotere 12V accu erin te stoppen? Iemand ervaring mee?
Preventief accu toch vervangen (geen idee wat dat kost).
Onze vorige (Focus) had ook vrij snel een lege accu en volgens de garage was deze goed. Toch laten vervangen en nooit meer problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
catchingfire schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:13:
Autoweek.nl:

Sprittmonitor.de
Als je het extra vermogen van de twee liter aanspreekt zal die natuurlijk meer verbruiken, en de mensen die de twee liter kopen houden misschien van flink doorrijden en letten minder op het verbruik. Maar als je met beide auto's op dezelfde manier rijdt en even snel accelereert zal het verbruik denk ik niet veel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:36

aapelite

Do the kirby!

Sissors schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:16:

Is niet een gebruikelijk probleem zover ik weet. 2 a 2,5 week zou inderdaad geen probleem moeten zijn. Heb mijn vorige auto, ook auris hybrid, eens 7 weken laten staan ivm lange reis in de VS. Deed het bij terugkomst zonder problemen. Ook bij vakanties van 2 tot 3 weken waarbij hij de ene keer op schiphol stond en de andere keer thuis was ook geen probleem.

Je kan de auto wel openen met de centrale deurvergrendeling en de verlichting etc gaan gewoon aan als je de deur opent?

Het typische is namelijk dat deze auto's meestal ook niet meteen de benzinemotor starten. Meestal enkel als het koud is en je hem in D of R zet pas. Of als je nog een poos stil blijft staan na het starten.

Misschien je startonderbreker? Batterij van sleutel aan vervanging toe?

Als de accu de verdachte blijft, kan je die preventief vervangen, maar zou dan eerst eea uitsluiten. Ik heb in bijna 200k km echter nog nooit problemen met de 12v gehad. Je kan natuurlijk wel altijd een pechgevalletje hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
St00mwals schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:39:
[...]

Mag ik vragen waarom ze geen automaat wil?
Zoals andere ook al aan geven wordt het zo langzamerhand allemaal automaat.

Mijn vrouw vond een automaat eng (nooit mee gereden, dus eng). Tijdens de proefrit (op een rustig moment op een industrieterrein) in een Auris Hybrid station heeft ze een paar rondjes over een parkeerplaats gereden en daarna reed ze terug (1,5KM) naar de verkoper.
Ondanks dat we nooit eerder een Toyota hebben gehad toch besloten onze Ford Focus station in te ruilen.
Toen we de auto uiteindelijk hadden heb ik haar (met de kids erbij) naar een industrieterrein gereden en van daar, na een paar rondjes, de snelweg op en binnendoor naar huis.

Nu twee maand later willen we nooit meer terug en erg blij met de Auris!
Dat mag je vragen :).
Ze mist het schakelen gewoon. Dat vind ze gewoon leuk om te doen. De weg die ze aflegt naar haar werk is een weg door het bos, veel schakelen dus. Dat vind ze leuk. Snelwegen doen haar niets. Ze vind het niet eng, gewoon saai.
Misschien wordt het overigens alsnog een Hybride Auris hoor. Zoals ik eerder aangaf vind ik de manier waarop een benzine Auris op het gaspedaal reageert maar niets, dus als ze graag een Auris wil moet ze bijna wel Hybride - en dus automaat.
Zou haar gemiddelde verbruik ook wel ten goede komen. Met onze oude Civic reed ik (sinds je 100 mocht) gemiddeld 1:18. Zij kwam nooit boven de 1:16 uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:42
Die automaat zal snel wennen, en als ze nog eens wil schakelen kan ze op de fiets. Mijn vriendin was 5 jaar geleden binnen 5 minuten overtuigd van de Prius die ik toen uitgekozen had. Ik word helemaal Zen in die auto was de uitspraak.

Draait ze ook nog graag aan raamslingers? 8)7

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43
silverball schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:31:
Ah balen, mijn (voor mij nieuwe) Yaris TS 1.8 heeft geen ondersteuning voor cruise control in het ECU. Dan toch maar een aftermarket set overwegen. Verder wel leuke bak, en een aardige upgrade vanaf een yaris verso uit '01. Binnenkort maar eens een knappe 2din android unit en een betere foto regelen.

[Afbeelding]

[...]

Ze zijn er wel met zesbak, maar de vijfbak kom je toch echt veel vaker tweedehands tegen naar mijn idee.
Mijn Yaris Verso heeft deze cc ingebouwd (zelf gedaan, prima te doen): https://www.conrad.nl/p/waeco-cruise-control-851329. Werkt erg goed, wanneer je eraan gewent bent. Het reargeert iets anders dan een moderne cc. Je moet het set knopje ingedrukt houden totdat je voelt onder je rechtervoet dat de cc het gaspedaal overneemt.

Maar gefeliciteerd met de aankoop! Mooie auto’s die TSjes. Stiekem wil ik er wel 1 uit Zwitserland met een Buemi compressor erop. Dan heeft ie 216 pk ipv de 133 pk standaard.

[ Voor 7% gewijzigd door rimave op 26-12-2020 20:59 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

easyriider schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:14:
[...]

Als je het extra vermogen van de twee liter aanspreekt zal die natuurlijk meer verbruiken, en de mensen die de twee liter kopen houden misschien van flink doorrijden en letten minder op het verbruik. Maar als je met beide auto's op dezelfde manier rijdt en even snel accelereert zal het verbruik denk ik niet veel verschillen.
Of andersom dat de 1.8L juist wat meer toeren moet maken bij hetzelfde gedrag ;). De 1.8L zal meer verbruiken in 11 seconden naar de 100 dan de 2.0L in 11 seconden naar de 100.

Papieren verbruik:
1.8L verbruik gecombineerd = 1:27,0
2.0L verbruik gecombineerd = 1:25,6

De 2.0L is ook nog 70kg zwaarder.

@catchingfire
Zelf ben ik voor de 1.8L gegaan omdat dat voor mij voldoende vermogen heeft, zeker met 100 km/h tegenwoordig. Meestal rij en trek ik op onder de 2000 RPM. De 2.0L heeft de 12V accu in de kofferbak wat onhandig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 20:03
easyriider schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:14:
[...]

Ik heb 9 jaar in de 1.8 Auris gereden en nu de 2.0 GR Sport, in totaal nu 2700KM met gemiddeld 1:17.6. (Aan de pomp, boordcomputer klopt meestal niet) Dat verschilt niet veel met mijn gemiddelde in de 1.8.

Het verbruik van de Hybride is wel extreem afhankelijk van je rijstijl en het weer, dat is met de 2.0 nog veel extremer. De 2.0 kan echt zuipen als je een beetje door rijdt.
Als het kouder wordt gaan ze veel meer verbruiken en 130/150 ipv. 100/120 op de snelweg scheelt ook behoorlijk.

Maar goed, dan nog zijn ze zuiniger dan eender welke andere niet-hybride van hetzelfde formaat.

De Corolla 2.0 GR Sport is wel een heel fijn karretje :+
Ik vind het alleen wel irritant dan ze by Toyota nog steeds zo'n achterlijke marge aanhouden kwa reserver. Als het ding zegt dat je nu toch echt moet gaan tanken gaat er met moeite 35 liter in.
met de vorige reed ik dan nog 150KM door, met deze moet ik dat nog even ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@vassago
Ik rij 1:22 volgens de pomp, dus de invloed van rijgedrag klopt wel ja ;)

Als je veel >150 KM/h rijdt dan kan de 2.0L wel eens zuiniger zijn denk ik (toerental lager en efficiënter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Sinds een tijdje voel ik bij gas geven en gas los soms een bonk in de auto. Lijkt ook vaker voor te komen als de motor nog koud is. Ik zat zelf aan een versleten motorsteun te denken?

Avensis Verso uit 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
aapelite schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:34:
[...]

Is niet een gebruikelijk probleem zover ik weet. 2 a 2,5 week zou inderdaad geen probleem moeten zijn. Heb mijn vorige auto, ook auris hybrid, eens 7 weken laten staan ivm lange reis in de VS. Deed het bij terugkomst zonder problemen. Ook bij vakanties van 2 tot 3 weken waarbij hij de ene keer op schiphol stond en de andere keer thuis was ook geen probleem.

Je kan de auto wel openen met de centrale deurvergrendeling en de verlichting etc gaan gewoon aan als je de deur opent?

Het typische is namelijk dat deze auto's meestal ook niet meteen de benzinemotor starten. Meestal enkel als het koud is en je hem in D of R zet pas. Of als je nog een poos stil blijft staan na het starten.

Misschien je startonderbreker? Batterij van sleutel aan vervanging toe?

Als de accu de verdachte blijft, kan je die preventief vervangen, maar zou dan eerst eea uitsluiten. Ik heb in bijna 200k km echter nog nooit problemen met de 12v gehad. Je kan natuurlijk wel altijd een pechgevalletje hebben.
Hij had nog geen eens meer energie om de spiegels open te klappen, het was hem net aan gelukt de deuren te ontgrendelen. En het was de accu, voordat de pechhulp er was eens nagemeten met mijn multimeter: 6.5V op de 12V accu, ja dan werkt het niet meer...

Vooral het jammere is dat ik nu gewoon weinig vertrouwen in het geheel heb. Zelfs als er nieuwe accu in gaat, dan blijf ik minstens een jaar de vraag hebben elke keer als ik hem start, of hij daadwerkelijk zal starten. En dat is wel heel jammer bij zo'n auto, het is niet alsof ik een barrel van €500 heb gekocht.

Of er zit in het systeem ergens iets wat teveel stroom blijft verbruiken als de auto uit staat. Ik kan keyless entry uitschakelen, maar dat zou nauwelijks wat horen te verbruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWCRay
  • Laatst online: 10:59
Je auto is uit 2013. Is er ooit al eens een nieuwe accu gemonteerd? Zo nee, dan zou ik die vervangen, grote kans dat ie niet meer heel fris is met de weinige kilometers en lange stilstand. Met een 75€ ben je dan al gauw klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

rimave schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:58:
[...]

Mijn Yaris Verso heeft deze cc ingebouwd (zelf gedaan, prima te doen): https://www.conrad.nl/p/waeco-cruise-control-851329.

Maar gefeliciteerd met de aankoop! Mooie auto’s die TSjes. Stiekem wil ik er wel 1 uit Zwitserland met een Buemi compressor erop. Dan heeft ie 216 pk ipv de 133 pk standaard.
Tnx :*) ik had zelf graag nog graag jaren in m'n verso gereden, ware het niet dat iemand flink achterin geknald is. Jammer hoor, 1.5 blokje ging nog als de brandweer en zweette geen druppel olie. Geen roest, nooit pech, reed lekker ondanks de te korte 5 bak die ik nu eigenlijk weer heb teruggekocht.

Ik had de compressor variant gezien inderdaad, super vet! Stond er toevallig één op marktplaats toen ik aan 't kijken was.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Sissors schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:52:
[...]

Hij had nog geen eens meer energie om de spiegels open te klappen, het was hem net aan gelukt de deuren te ontgrendelen. En het was de accu, voordat de pechhulp er was eens nagemeten met mijn multimeter: 6.5V op de 12V accu, ja dan werkt het niet meer...
Rij je vooral korte ritten (<15min) ? Gebruik je veel stroomverbruikers zoals verwarming tijdens die ritten ? Daar zal je oorzaak liggen. Zelf heb ik korte ritten voor woon-werk, maar gelukkig maak ik ook een keer per week langere ritten. De 12V batterij in de Auris HSD is in sommige situaties een zwakke plek, met korte ritten, hoog 12V verbruik en het koude weer, gecombineerd met veel thuis staan door thuiswerken komt nu veel voor.
Of er zit in het systeem ergens iets wat teveel stroom blijft verbruiken als de auto uit staat. Ik kan keyless entry uitschakelen, maar dat zou nauwelijks wat horen te verbruiken.
Zit er iets niet-origineel zoals audio, camera of DVD spelers in de wagen ? Mogelijk zijn deze niet op de ACC aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
@scissors :
De 12V accu is wel een puntje bij de hybrides dat beter had gemogen. Niet dat de accu's slecht zijn, maar de capaciteit is relatief klein. Hoe oud is de accu? Misschien dat de leeftijd toch meespeelt hier.

Tijdens de eerste corona golf heb ik tijdens het thuiswerken mijn keyless entry uitgezet. Als het goed is schakelt dit na een aantal weken niet gebruiken van de auto ook automatisch uit (na 14 dagen).
En het kan ook zijn dat je inderdaad nog wat verbruikers hebt die de accu langzaam leeg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TWCRay schreef op zondag 27 december 2020 @ 00:42:
Je auto is uit 2013. Is er ooit al eens een nieuwe accu gemonteerd? Zo nee, dan zou ik die vervangen, grote kans dat ie niet meer heel fris is met de weinige kilometers en lange stilstand. Met een 75€ ben je dan al gauw klaar.
Dat gaat waarschijnlijk sowieso gebeuren. Al is hij dus een half jaar geleden nog doorgemeten, en toen werd me verteld dat hij nog prima was.
Phuncz schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:47:
[...]

Rij je vooral korte ritten (<15min) ? Gebruik je veel stroomverbruikers zoals verwarming tijdens die ritten ? Daar zal je oorzaak liggen. Zelf heb ik korte ritten voor woon-werk, maar gelukkig maak ik ook een keer per week langere ritten. De 12V batterij in de Auris HSD is in sommige situaties een zwakke plek, met korte ritten, hoog 12V verbruik en het koude weer, gecombineerd met veel thuis staan door thuiswerken komt nu veel voor.

[...]

Zit er iets niet-origineel zoals audio, camera of DVD spelers in de wagen ? Mogelijk zijn deze niet op de ACC aangesloten.
Alleen originele spullen. Overigens zouden bij een hybride korte ritten toch weinig moeten uitmaken? Gezien normaal het probleem is dat hij een hoop stroom nodig heeft om te starten, en dan slechts kort weer kan laden als de rit niet lang is. Bij een hybride start hij niet uit de 12V accu (al blijft het dat hij dan niet heel lang kan laden).

Maar sowieso gebruikte ik hem nooit voor woon-werk verkeer, dus stond hij standaard tijdens de werkweek stil. In het weekend wordt hij vaker gebruikt, maar ook dan kan hij prima een weekend stil staan.

En ik ga sowieso ook eens een jump starter kopen. Liever niet nodig, maar toch handiger dan de pechhulp laten komen. Enige probleem daar weer is dat je hem via de motorkap hoort te starten, en niet via de kofferbak waar de accu zit (niet dat ik echt kan begrijpen hoe het uitmaakt, behalve dat je dan via de achterbank naar de kofferbak moet als de accu leeg is), en als je iig de officiele aangeraden punten gebruikt om de starter aan te verbinden, je een behoorlijke kabel moet hebben. En die jump starters worden allemaal met hele korte kabels geleverd.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 27-12-2020 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agravain
Sissors schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:24:
(al blijft het dat hij dan niet heel lang kan laden).
Als je het hybride systeem te kort hebt aan staan om al het verbruik gedurende de stilstand weer aan te vullen dan is je accu uiteindelijk leeg. In combinatie met een verminderde capaciteit door de leeftijd van de accu kan dat net jouw problemen veroorzaken.
Houd er ook rekening mee dat de originele accu's van een Toyota hybride vrij prijzig zijn. Er worden namelijk AGM 12V accu's voorgeschreven.

[ Voor 0% gewijzigd door agravain op 27-12-2020 11:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43
silverball schreef op zondag 27 december 2020 @ 01:07:
[...]

Tnx :*) ik had zelf graag nog graag jaren in m'n verso gereden, ware het niet dat iemand flink achterin geknald is. Jammer hoor, 1.5 blokje ging nog als de brandweer en zweette geen druppel olie. Geen roest, nooit pech, reed lekker ondanks de te korte 5 bak die ik nu eigenlijk weer heb teruggekocht.

Ik had de compressor variant gezien inderdaad, super vet! Stond er toevallig één op marktplaats toen ik aan 't kijken was.
Ik heb de verso met een 1300 blokje. Maar dat komt omdat ik perse een automaat wilde. Achteraf had ik liever het 1500 blokje gehad. Maar een automaat is ook nog steeds erg lekker cruisen. Ik heb met m’n verso uit 2002 net de ton aangetikt. 8)
Getuige het feit dat deze auto’s makkelijk 3 ton kunnen draaien kan ik nog even vooruit. En bovendien maakt Toyota niet meer zo’n ingenieuze auto.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat gaat waarschijnlijk sowieso gebeuren. Al is hij dus een half jaar geleden nog doorgemeten, en toen werd me verteld dat hij nog prima was.
Punt is, alleen meten is niet genoeg. Werk zelf ook in de industrie en dan zie je vaak genoeg als je ze test dat die aangeeft dat de accu goed is. Ga je m echter een paar seconden belasten en dan meteen weer testen, zegt die vervang accu. Gewoon vervangen dus, niets zo irriterend als een niet startende auto als het een keer echt nodig is.

En @agravain , volgens mij schrijven ze echt normale accu's voor. Een AGM is wel beter, maar niet makkelijk te vinden in het japanse model accu.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2020 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agravain
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:40:
[...]Werk zelf ook in de industrie en dan zie je vaak genoeg als je ze test dat die aangeeft dat de accu goed is. Ga je m echter een paar seconden belasten en dan meteen weer testen, zegt die vervang accu. Gewoon vervangen dus, niets zo irriterend als een niet startende auto als het een keer echt nodig is.
Je verhaal klopt helemaal, van mijn dealer weet ik echter dat als ze mijn 12V accu doormeten en zeggen dat hij goed is, hij ook goed is (op dat moment).
Bij mijn vorige auto had ik ook startproblemen en was de accu ook goed qua voltage (zelf gemeten). De dealer wist me echter te vertellen na een meting met hun (dure) tester, dat het voltage wel goed was maar de capaciteit nog maar 50% was van een nieuwe. En dat was niet genoeg om om mijn diesel aan te slingeren, omdat dan je voltage wel inzakt.
Was overigens een accu van minder dan een jaar oud, dus netjes onder garantie vervangen.
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:40:
En @agravain , volgens mij schrijven ze echt normale accu's voor. Een AGM is wel beter, maar niet makkelijk te vinden in het japanse model accu.
Je hebt gelijk, had wat discussie elders hierover gezien en meende me te herinneren dat het AGM moest zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door agravain op 27-12-2020 10:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
AGM accu's zijn niet noodzakelijk, de 12V accu is alleen maar voor de accessoires en voor het schakelen van de hoogspanning schakelaar, daarom werkt de auto ook niet als de 12V accu leeg is.

De enige reden dat een normale auto een hogere capaciteit accu heeft is puur voor de startmotor en AGM varianten vaker voor start/stop systemen.

Als je de accu leeg hebt, dan moet je wel geruime tijd op een lader aansluiten of > 1 uur rijden, wat ik begrepen heb is dat de maximale laadstroom ca 5 A is, dus het duurt een tijd voordat deze weer > 80% is.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Afspraak ingepland om accu te laten vervangen. Een jumpstart dingetje gekocht (helaas hebben die dingen hele korte kabeltjes, dus ik hoop dat het lang genoeg is, gezien de accu in de kofferbak zit, en ik hem onder motorkap moet verbinden, waarbij plus pool en een minpool niet echt ideaal zitten). Een gadget die in de 12V aansluiting kan om accuspanning te laten zien (makkelijker dan een multimeter, en even gecontroleerd, als ik auto inschakel zonder de motor aan te doen, dan gaat de sigarettenaansteker aan, en wordt de accu nog niet bijgeladen, dus dan kan ik de accustatus zien). En ook maar keyless entry uitgeschakeld. Dat ging dan overigens weer verrekte eenvoudig.

Bedankt voor de adviezen iig, en hopelijk ga ik de jumpstarter nooit nodig hebben :).

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 27-12-2020 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
guido66 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:15:
Die automaat zal snel wennen, en als ze nog eens wil schakelen kan ze op de fiets. Mijn vriendin was 5 jaar geleden binnen 5 minuten overtuigd van de Prius die ik toen uitgekozen had. Ik word helemaal Zen in die auto was de uitspraak.

Draait ze ook nog graag aan raamslingers? 8)7
Tjah, niet iedereen is gelijk hé. Na bijna 30 minuten was zij nog niet overtuigd in elk geval. Morgen nog maar een keer proberen, in een Hybride station en een Hybride hatchback. Benzine wordt 't niet. We gaan 't zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik overweeg om in 2021 van een Prius 3 (Dynamic Business, 2014) naar een Corolla Hybrid 2019/2020 over te steken, non-lease that is.

Twijfels daarbij zijn de keuze in motorisering: 1.8/2.0, ik begrijp dat de 2.0 wat meer fun geeft met rijden, maar aan de andere kant vraag ik me ook weer af of dat opweegt tegen de toename in brandstofverbruik.

Autoweek.nl:

Sprittmonitor.de

En daarbij wat twijfels over uitvoeringen/uitrusting die erg verwarrend zijn en ook weer verschillen tussen de 2019 en 2020 modellen. Je ziet veel Active uitvoeringen te koop staan met bijv de analoge snelheidsmeter en wat minder uitvoeringen met de digitale snelheidsmeter/dashboard. Vraag me af of dat digitale dashboard iets toevoegt of dat het meer een gimmick is.

Staar je niet blind op die cijfers, want echt representatief is dat niet. Ik hou het verbruik bijvoorbeeld nergens meer echt bij, omdat het mij eigenlijk helemaal niet interesseert. Niet iedereen koopt de Corolla omdat een hybride zuiniger is. ;)

Uitrusting kan niet luxe genoeg zijn, althans dat is mijn mening. De Active is gewoon een showroom lokker die zou ik niet eens in overweging nemen.
Tehh schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:55:
[...]

Tjah, niet iedereen is gelijk hé. Na bijna 30 minuten was zij nog niet overtuigd in elk geval. Morgen nog maar een keer proberen, in een Hybride station en een Hybride hatchback. Benzine wordt 't niet. We gaan 't zien.
Na 32 jaar geschakeld te hebben en de evolutie van 4 naar 6 versnellingen doorgemaakt te hebben, verschillende automaten (3,4,5 en 7 bak), zou ik echt niet meer terug willen naar een handbak. CVT vergt even gewenning, maar als je eenmaal het gevoel hebt, kun je eigenlijk niet anders dan concluderen dat dit een van de fijnere systemen is, die nu op de markt zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Peatsmoke op 29-12-2020 16:45 . Reden: aanvulling tehh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tehh schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:48:
[...]
Zou haar gemiddelde verbruik ook wel ten goede komen. Met onze oude Civic reed ik (sinds je 100 mocht) gemiddeld 1:18. Zij kwam nooit boven de 1:16 uit.
Hangt ook van de afstanden af die je rijdt. Kortere stukken is onzuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]
Enige probleem daar weer is dat je hem via de motorkap hoort te starten, en niet via de kofferbak waar de accu zit (niet dat ik echt kan begrijpen hoe het uitmaakt, behalve dat je dan via de achterbank naar de kofferbak moet als de accu leeg is), en als je iig de officiele aangeraden punten gebruikt om de starter aan te verbinden, je een behoorlijke kabel moet hebben. En die jump starters worden allemaal met hele korte kabels geleverd.
De ANWB sloot de starthulp rechtstreeks op de accu in de kofferbak aan.
Sindsdien het elektrische schema van mijn auto eens uitgeplozen, Toyota/Lexus heeft technische website en voor een paar euro kan je daar een paar uur rondkijken.
De aansluiting onder de motorkap om te starten loopt gewoon naar achteren naar de accu toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

Sissors schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:13:
Afspraak ingepland om accu te laten vervangen. Een jumpstart dingetje gekocht (helaas hebben die dingen hele korte kabeltjes, dus ik hoop dat het lang genoeg is, gezien de accu in de kofferbak zit, en ik hem onder motorkap moet verbinden, waarbij plus pool en een minpool niet echt ideaal zitten). Een gadget die in de 12V aansluiting kan om accuspanning te laten zien (makkelijker dan een multimeter, en even gecontroleerd, als ik auto inschakel zonder de motor aan te doen, dan gaat de sigarettenaansteker aan, en wordt de accu nog niet bijgeladen, dus dan kan ik de accustatus zien). En ook maar keyless entry uitgeschakeld. Dat ging dan overigens weer verrekte eenvoudig.

Bedankt voor de adviezen iig, en hopelijk ga ik de jumpstarter nooit nodig hebben :).
Keyless entry had ik destijds ook standaard uit staan (in de Prius), want het kwam voor dat ik twee weken de auto niet gebruikte (ook voor Corona).
Jumpstarter kun je onder de motorkap aansluiten. Bij de fusebox heb je ook een aansluiting voor je rode kabel en die zwarte kabel kun je vrijwel overal aansluiten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Autoweek.nl:

Sprittmonitor.de

Ik heb een soortgelijke overstap gemaakt, achtereenvolgens heb ik het volgende gehad:
  • Toyota Prius II, 2006, 1.5 Hybrid
  • Lexus CT, 2012, 1.8 Hybrid (zelfde als de Prius 3)
  • Lexus IS, 2013, 2.5 Hybrid (niet in Toyota's geleverd, op de vorige Camry na, die niet in Europa geleverd werd)
  • Lexus UX, 2019, 2.0 Hybrid (zelfde als de Corolla en C-HR)
Wat ik nu in de UX heb (feitelijk Lexus' C-HR) is identiek aan de High Power variant (zoals Toyota het noemt, de 2.0 dus) in de Corolla en modeljaar 2020 C-HR.

Ja, het verbruikt iets meer, met zowel de Prius 2 als Lexus CT kon ik 1 op 20 over het gehele jaar rijden (winter iets eronder), de Lexus IS was een voor Toyota/Lexus begrippen grote stap achteruit in verbruik met 1 op 17 over het gehele jaar gezien. Nu met de UX haal ik op langere afstanden 1 op 19 in de huidige niet al te koude winterperiode, ik reed ook heel veel korte stukjes de laatste tijd, met name voor het ophalen en wegbrengen van de kinderen, dat zorgt voor een totaalverbruik tot nu toe van 1 op 17. Met de IS kwam ik de laatste tijd (lees: corona, dus thuiswerken en verder alleen korte stukjes) niet verder dan 1 op 15.

Ik denk dat je met de iets lichtere en flink gestroomlijndere Corolla een realistisch verbruik van 1 op 18 tot 19 over het gehele jaar kan verwachten. Ik heb eens een lange proefrit vorig jaar gemaakt met de Corolla 2.0 Hybrid hatchback en kwam toen met wat beter weer op ruim 1 op 22 uit. Dat waren wel aardig ideale omstandigheden moet ik erbij zeggen.

Wat ik echter wel kan zeggen, is dat ik niet meer terug wil naar de 1.8 Hybrid modellen. Ik heb het in een eerdere post al benoemd, maar de 2.0 Hybrids (en ook de 2.5 uit de IS of een andere variant uit de RAV4) hebben zo gigantisch veel meer trekkracht, ook vanuit de elektromotor, dat het veel rustiger rijdt. Ik ben absoluut geen snelle rijder, ik hou van comfort en rust. De 2.0's zorgen echter voor veel meer overhead. De Lexus CT vond ik een superfijne auto, maar die had eigenlijk gewoon een 2.0 Hybrid moeten hebben, die 1.8 Hybrid zorgde ervoor dat hij net als jouw Prius 3 gewoon te vaak hoog in de toeren gejaagd moet worden. En dan heb ik het niet over "trappen" maar gewoon vlotjes optrekken of inhalen.

Maar goed, ik ben dan het type persoon die graag wat meer betaalt voor een Lexus zodat ik wat meer geluidsisolatie, wat betere materialen en een vaak net iets comfortabeler onderstel krijg ten opzichte van de Toyota evenknie. Daar vind ik de 2.0 Hybrid ook beter bij passen. De Lexus CT was niet in verhouding, vandaar dat die relatief snel is ingeruild voor een IS nadat ik die een keer mee had gekregen als 48-uurs proefrit. Zou mijn budget echter wat beperkter zijn, dan zou ik met alle liefde weer een Toyota nemen en als het even kan met 2.0 Hybrid.

Waar je misschien ook op kan letten, gezien ik net over budget begin, is wat je liever hebt: een goed tot zeer goed uitgeruste 1.8 Hybrid of een matig tot redelijk uitgeruste 2.0 Hybrid, mocht dit een vraagstuk voor jou zijn omwille van budget. Als ik tussen beide moet kiezen, dus laten we zeggen een 1.8 Executive of 2.0 Dynamic, dan zou ik juist wel voor de 1.8 Executive gaan. Voor mij is de volgorde als volgt van belangrijk naar minder belangrijk:
  1. Betrouwbaarheid
  2. Opties
  3. Motorisering (zolang het hybrid is, dat staat samen met betrouwbaarheid wel op 1)
  4. Luxe
Ik kan ook wel verklappen dat ik eigenlijk naar een Corolla of C-HR aan het kijken was, maar een Toyota dealer mij op een scherp geprijsde Lexus UX wees. Ik was bij ze voor een 2020 C-HR 2.0 Hybrid, een ex-demo met de kop eraf, en de Lexus UX bleek maar iets duurder (€2500) te zijn, wat ons verbaasde want kijkend naar de nieuwprijzen in de prijslijst is het verschil gigantisch, de C-HR 2.0 Hybrid Bi-Tone zat op 39k nieuwprijs, de UX waar we uiteindelijk voor gegaan zijn, was maar 8 maanden ouder en qua km-stand vrijwel gelijk, maar zat nieuw op 54k. Nooit gedacht dat na ca. 1 jaar een verschil van zo'n 15k naar 2.5k teruggebracht zou zijn. Voor ons gaf dat de doorslag, anders was het zoals gezegd de C-HR geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:54

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

Zie hier:

[...]

455 km WLTP range

455 km WLTP range *
snelladen in 10 min vol

Of je krijgt:
910 km WLTP range *
snelladen in 10 min vol

[...]
Fijn dat Toyota over een paar jaar met echt goede e-auto's komt (hopelijk).
Tot die tijd blijft het wel wat behelpen.

Als er nu een boom op mijn Auris uit 2013 valt zou ik niet weten welke 2e hands Toyota ik voor, zeg 20.000 euro zou moeten kopen: dat wordt dan een rode Prius IV maar voor het zelfde geld koop ik ook een elektrische Ioniq. En hoewel ik de Toyota hybride-aandrijflijn heel erg fijn vind1 en de Ioniq niet echt mooi vind zou de verleiding voor een elektrische Ioniq wel groot zijn.

Niet dat ik overweeg een andere auto te kopen: door corona rijd ik nog minder dan voorheen (voor knaken- en andere rijders: de goedkoopste kilometer is een niet gereden kilometer).

1 Mijn vrouw heeft een Passat 1.6 TDI van 2 jaar oud en hoewel zo´n DSG snel schakelt vind ik het in totaliteit tegenvallen: continu wisselende toerentallen is (ook) irritant aan het gehoor, start/stop is traag, als ie uit staat heb je geen airco, als ie aanslaat hakkelen de ruitenwissers. Verder kraakt het dashboard irritant en hebben we al een keer niet weg gekund omdat de accu leeg / te slecht was. Tot zover de VAG-kwaliteit. Maar zelfs zonder die problemen: it doesn't spark joy, om die bekende Japanse opruimdame te citeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Videopac op 01-01-2021 12:44 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:44
[...]

Zie hier:

[...]

455 km WLTP range

455 km WLTP range *
snelladen in 10 min vol

Of je krijgt:
910 km WLTP range *
snelladen in 10 min vol

[...]
*O*
Helder uitleg. https://asia.nikkei.com/S...y-en-route-for-2021-debut

Japanse overheid maakt nu ook vaart gelukkig gezien China teveel invloeden krijgt.

Dat van Japanse fabrikanten zo terughoudend zijn is ook wel fris want je wordt momenteel doodgegooid met VW elektrische auto's waarvan ze elke keer weer teleurstellen kwa range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
timovd schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:17:
[...]

Keyless entry had ik destijds ook standaard uit staan (in de Prius), want het kwam voor dat ik twee weken de auto niet gebruikte (ook voor Corona).
Jumpstarter kun je onder de motorkap aansluiten. Bij de fusebox heb je ook een aansluiting voor je rode kabel en die zwarte kabel kun je vrijwel overal aansluiten.
Yep, hij is binnen met wat vertraging, en met een moer achter de fusebox kan dat prima.

Helaas ben ik wel bang dat mijn problemen nog niet voorbij zijn. Woensdag was de accu 12.25V. Donderdag ruim een uur gereden, vandaag de accu 12.21V. Uiteraard is 12.21V prima, maar dat hij achteruit is gegaan ondanks ruim een uur ermee gereden te hebben in drie dagen lijkt mij twijfelachtig. En als hij nu 95% vol zat was het een ander verhaal, maar dit is 60-65% vol, dan kan hij dus gewoon nog goed bijladen in dat ruime uur dat er gereden was.

Oftewel komende tijd maar eens accu spanning blijven bijhouden. En als die (te) snel dropt kijken of hij weer naar garage mag of dat ik eerst zelf lekstroom ga meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:29
Hoe zet je keyless entry eigenlijk uit? In het menu van de corolla kon ik het zo snel niet vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Eddye schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:01:
Hoe zet je keyless entry eigenlijk uit? In het menu van de corolla kon ik het zo snel niet vinden
Weet niet hoe het bij de Corolla zit, maar in mijn Lexus UX is het een menu-optie, daar kan ik zelfs instellen wanneer welke portieren geopend moeten worden (bijv. sleutel = alle deuren, portier vastpakken = alleen dat portier). Ik moest echter wel weer langs de dealer om het ramen openen met de deur-openen-knop op de sleutel in te laten stellen, evenals het onafhankelijk kunnen openen van de achterklep t.o.v. de portieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Eddye schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:01:
Setup knop -> Voertuig, daar staat hij tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Toyota Corolla E12 (Facelift) model uit 2002. Bij aanschaf brandde het rode airbag storingslampje op het dashboard. De Toyota dealer heeft de auto toen uitgelezen en gaf aan dat de Airbag ECU storingscode B1100 aangaf. Dit kwam erop neer dat de airbag ECU vervangen moest worden. Ik heb deze toen zelf vervangen met exact dezelfde airbag ECU van de sloop, omdat Toyota een bizar hoog bedrag vroeg (550 euro ex. BTW ex. montage).

Nadat ik de ‘sloop’ airbag ECU had gemonteerd, ging het storingslampje inderdaad uit en is ongeveer 3 maanden uitgebleven tot gisteren; het airbag storingslampje brandt weer.

Ik heb de auto al losgekoppeld van de accu voor 10 minuten en weer aangekoppeld, maar het lampje blijft branden. Ik heb de connectors nagelopen van de airbag ECU naar de airbags in de stoelen nagelopen en die zijn allemaal OK.

Persoonlijk lijkt het me onaannemelijk dat het airbag ECU wederom defect is. Ik vermoed dat er meer aan de hand is... maar wat? Ik heb de auto proberen uit te lezen met een OBD2 dongle (ELM 327) maar deze geeft aan dat er geen storingscodes zijn aangetroffen in de ECU. Is het überhaupt mogelijk om de Airbag ECU uit te lezen middels OBD2 of is hier speciale apparatuur voor benodigd?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 11:53
Binnenkort hoop ik een tweedehands Auris TS te kopen. Waarschijnlijk ex-lease uit 2015. Zijn er punten om specifiek op te letten bij een proefrit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

Freekers schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:57:
Is het überhaupt mogelijk om de Airbag ECU uit te lezen middels OBD2 of is hier speciale apparatuur voor benodigd?
Ik weet dit niet zeker. Allicht wel via de OBDII poort, maar de vraag is of je module alles kan uitlezen over het algemeen.

Wat je eens kan proberen is "reset all fault codes" en kijken of hij daarmee verdwijnt en misschien wegblijft. Dan ben je van het lampje af. Als hij dan toch terugkomt, dan is er iets niet helemaal lekker.

Met de techstream software en bijpassend kabeltje (aliexpress) kan je vaak al veel meer uitlezen over je auto. Maar als je die niet voor handen hebt wordt het lastig om er zelf precies achter te komen via de OBDII poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:43
Heb hier ook vaker airbag storing lampje gehad op een grand vitara dealer gaf de raad om de 12 v batterij te vervangen werd veroorzaakt door een tijdelijke lage spanning. Batterij vervangen nooit nog last gehad .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

aapelite schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:52:
Ik weet dit niet zeker. Allicht wel via de OBDII poort, maar de vraag is of je module alles kan uitlezen over het algemeen.

Wat je eens kan proberen is "reset all fault codes" en kijken of hij daarmee verdwijnt en misschien wegblijft. Dan ben je van het lampje af. Als hij dan toch terugkomt, dan is er iets niet helemaal lekker.

Met de techstream software en bijpassend kabeltje (aliexpress) kan je vaak al veel meer uitlezen over je auto. Maar als je die niet voor handen hebt wordt het lastig om er zelf precies achter te komen via de OBDII poort.
Bedankt voor de tip! Ik heb zojuist een kabeltje gekocht via AliExpress. Voor 15 euro kan ik me geen buil vallen. Ben benieuwd, ik laat het weten als ie er is.
oldie127 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:16:
Heb hier ook vaker airbag storing lampje gehad op een grand vitara dealer gaf de raad om de 12 v batterij te vervangen werd veroorzaakt door een tijdelijke lage spanning. Batterij vervangen nooit nog last gehad .
De accu is tezamen met de airbag module 3 maanden geleden vervangen, toch bedankt voor de tip

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ik begrijp dat de Corolla Hybrid Active "soms" geen ingebouwde navigatie heeft, maar tegenwoordig wel Apple Carplay/Android Auto.

In hoeverre is "ingebouwde navigatie" dan überhaupt nog interessant? Ik ben niet anders gewend dan Google Maps/Waze op m'n telefoon, maar heb geen idee of dit via Apple Carplay omslachtiger/langzamer werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

Freekers schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:23:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik heb zojuist een kabeltje gekocht via AliExpress. Voor 15 euro kan ik me geen buil vallen. Ben benieuwd, ik laat het weten als ie er is.
Hou er rekening mee dat de bijgeleverde techstream niet altijd de best werkende versie is. Ik heb uiteindelijk 4 versies moeten proberen, maar had wel een stuk nieuwere auto (2016). Ouder zou minder problemen moeten geven. Kabel is dus ook goed voor eventueel een volgende Toyota ;)

Let wel, deze kabels lezen goed uit, maar er zijn ook programmeer opties binnen Techstream. Die werken vaak niet met deze kabel (bij mij sommigen wel en sommigen niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Gillonde schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:25:
Binnenkort hoop ik een tweedehands Auris TS te kopen. Waarschijnlijk ex-lease uit 2015. Zijn er punten om specifiek op te letten bij een proefrit?
Welke variant gaat je voorkeur naar uit? Zelf eind vorig jaar een Auris TS 1.4d gekocht, handgeschakeld. Komt nog wel eens voor dat de 6bak verdomd slecht vanuit andere versnellingen naar de 1e wil. Dan is de synchromesh defect en is een bakrevisie benodigd. Bij de mijne het geval, maar door de dealer netjes opgelost met een revisie. Stond 144.000 op de teller.

Bij de Hybride variant, kan ik er minder over zeggen. Check het onderhoudsboekje en evt. Aanwezige facturen. Bel desnoods de dealer/garage waar deze in onderhoud is (geweest). Mijn pa heeft vlak na mij een Auris TS 1.8 Hybrid gekocht, en heeft hier naar gevraagd, en informatie gekregen.

Los daarvan blijft het natuurlijk een beetje geluk hebben. Tot dusver hebben zowel ik als mijn pa tot nu toe veel rijplezier in beide Aurissen, ondanks de reviews dat het een “saaie” auto zou zijn. Komende van een Avensis uit 2000 (beiden) een wereld van verschil. Nu de betrouwbaarheid nog, mijn Avensis ging weg na 12 jaar en 459.000 op de teller (benzine) en die van mijn pa na 8 jaar met 339.000 (benzine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 11:53
Dakillerbean schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:58:
[...]

Welke variant gaat je voorkeur naar uit? Zelf eind vorig jaar een Auris TS 1.4d gekocht, handgeschakeld. Komt nog wel eens voor dat de 6bak verdomd slecht vanuit andere versnellingen naar de 1e wil. Dan is de synchromesh defect en is een bakrevisie benodigd. Bij de mijne het geval, maar door de dealer netjes opgelost met een revisie. Stond 144.000 op de teller.

Bij de Hybride variant, kan ik er minder over zeggen. Check het onderhoudsboekje en evt. Aanwezige facturen. Bel desnoods de dealer/garage waar deze in onderhoud is (geweest). Mijn pa heeft vlak na mij een Auris TS 1.8 Hybrid gekocht, en heeft hier naar gevraagd, en informatie gekregen.

Los daarvan blijft het natuurlijk een beetje geluk hebben. Tot dusver hebben zowel ik als mijn pa tot nu toe veel rijplezier in beide Aurissen, ondanks de reviews dat het een “saaie” auto zou zijn. Komende van een Avensis uit 2000 (beiden) een wereld van verschil. Nu de betrouwbaarheid nog, mijn Avensis ging weg na 12 jaar en 459.000 op de teller (benzine) en die van mijn pa na 8 jaar met 339.000 (benzine).
Het zal een hybride worden omdat een automaat 1 van de eisen is en er dan niet heel veel keus meer is. Daarnaast staan er nogal wat te koop omdat het 5 jaar terug een interessante lease-optie was. Allemaal met rond de 100-120k op de teller. We zullen op het onderhoud letten, al moet dat met een ex-lease wel goed zitten toch? Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Gillonde schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:25:
Voorwielophanging kan kraken als je stapvoets een drempel over rijdt of een inrit in rijdt. Een enkeling meldt een trilling als je constant 60-70km/u rijdt. Het is een zo goed als probleemloze auto. De ruimte op de achterbank is krap voor een C-segmenter: bepaal zelf of het voldoende voor je is. De navigatie/multimedia is hopeloos ouderwets in de pre-facelift modellen: mijn 2013-Auris "premium"audiosysteem kan niet eens met mappen op een usb stick overweg. Vervangen door chinese android modellen kan maar is wat lastig omdat de ombouw wat gebogen is.

Het rijdt erg comfortabel en ontspannen. Het zen-gevoel, zoals hiervoor iemand het over de Prius beschreef.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Gillonde schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Het zal een hybride worden omdat een automaat 1 van de eisen is en er dan niet heel veel keus meer is. Daarnaast staan er nogal wat te koop omdat het 5 jaar terug een interessante lease-optie was. Allemaal met rond de 100-120k op de teller. We zullen op het onderhoud letten, al moet dat met een ex-lease wel goed zitten toch? Bedankt voor de tips.
Ik heb 2 van mijn vorige 3 auto's bij ex-lease maatschappijen gekocht, puur omdat ze toch flink onder de dealerprijzen zaten en er nergens ook maar iets aan af te halen was waarom ik bij Toyota/Lexus 2-3k meer moest betalen. En meer inruil kreeg ik wel bij de dealers, maar dat ging om €500-1000, dus nog steeds een flink verschil wat er overblijft. Mijn laatste auto (Lexus UX) komt ironisch genoeg wel bij een Toyota dealer vandaan.

De Lexus IS 300h hiervoor kwam bij Athlon Car Outlet vandaan, met 135.000 km op de teller destijds, volledig bij Lexus Amsterdam onderhouden, dus ik daar naartoe en het gewoon open en eerlijk neergelegd en gevraagd waarom ik 3k meer moest betalen voor vrijwel exact dezelfde auto die zij verkochten. Op 24 ipv 6 maanden garantie na, was dat er niet. Bij Athlon bleek de auto op winterbanden te staan, in het voorjaar, dus ik had als eis dat hij op zomerbanden geleverd werd. Uiteindelijk 4 nieuwe Michelin Primacy's eronder, waarvan ik er 2 betaald heb, zij 2 banden en het arbeid en ik ook de winterbanden gewoon meekreeg. Die heb ik op Marktplaats voor €100 totaal verkocht.

Daarvoor een Lexus CT 200h bij Carnext (toen nog gewoon Leaseplan occasions) gekocht in Breukelen met 90.000 km, ook dik onder de prijs bij dealers en grotendeels weer Lexus dealer onderhouden, alleen de laatste 2 beurten waren 'intern' bij Bosch Car Service uitgevoerd. Vanwege garantie daarna bij Lexus een aankoopkeuring + hybrid health check laten doen voor iets meer dan € 100 geloof ik en daar kwam op een ietwat versleten ruitenwisserblad na helemaal niks uit.

Met beide auto's nooit problemen gehad, oerdegelijk en jaren met plezier in gereden. Dus ja, ik durf wel te stellen dat als je gewoon gezond verstand gebruikt, op het onderhoud let (bel de dealer(s) ook altijd even!) en zorgt dat je altijd ten minste de basisgarantie krijgt (6 maanden Bovag), dan kan het met een Toyota eigenlijk niet misgaan in deze leeftijdsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Videopac schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:43:
[...]
De navigatie/multimedia is hopeloos ouderwets in de pre-facelift modellen: mijn 2013-Auris "premium"audiosysteem kan niet eens met mappen op een usb stick overweg. Vervangen door chinese android modellen kan maar is wat lastig omdat de ombouw wat gebogen is.
Ik gebruik Bluetooth via smartphone en dat gaat verdacht goed. Ook de AUX voor DAB+ want mijn Auris 2013 heeft enkel optie voor DAB (niet plus). De MP3 afspeelfunctie is er volgens mij voor nostalgische redenen want die hoort terug naar 2001 te gaan waar het vandaan lijkt te komen. Wat een log en onhandig systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:35

Martinspire

Awesomeness

Is er al iemand bekend met https://comma.ai/ ?

Blijkbaar heeft iemand uitgevogeld hoe je de systemen van (onder andere) Toyota kunt gebruiken om je auto zelfrijdend te maken.

Interessant. Super illegaal in Nederland natuurlijk, maar zo zie je maar dat het voor Toyota eigenlijk niet eens zo'n probleem is om de stap naar zelfrijdende voertuigen te zetten. Het grote probleem zit hem vooral in regelgeving.

De devkit die nu uit is, is nog 1000 dollar en dan zit er volgens mij nog een abonnement aan vast ook (eerste 3 maanden gratis lees ik, dus dat zal wel weer behoorlijk zijn). Maar het kan wel

[ Voor 13% gewijzigd door Martinspire op 06-01-2021 14:39 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Goedemiddag!

Zijn er hier toevallig Auris bezitters van de MK2 (2013-2016) die de multimedia beu waren en iets anders als de standaard radio hebben geplaatst, bijvoorbeeld een Android multimedia variant?

De mijne is de meest eenvoudige, wel usb/aux met MP3 ondersteuning maar dat was het dan ook wel. Geen navigatie, enorm saai. Na wat google werk kwam ik het volgende tegen, een Android 10 autoradio voor deze Auris:

https://www.amazon.nl/Rov...o-Bluetooth/dp/B07VG7KQLG

Wat niet te verstane youtube video’s verder lijkt het me nog niet eens zo gek, stuurbediening en originele aux/usb kan worden hergebruikt, reageert voor een android radio soepeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 10-09 22:38
Ik vraag me toch altijd af hoe lekker dat altijd samen werkt in hedendaagse auto's.. Zit zoveel aan elkaar geknoopt qua systemen. Dat valt misschien met de Auris nog wel mee, maar met mijn huidige Corolla van de zaak die is ook connected etc.. Daar zou ik niet eens aan denken om er een after market iets in te zetten.

In onze privé auto wel een Kenwood autoradio erin gezet 3 jaar terug toen we hem net hadden, maar ook dat was niet echt plug and play omdat er een versterker voor alle speakers onder de stoel bleek te zitten die niet via de after market radio aangestuurd kon worden.

Als ik al een andere radio zou overwegen zou ik persoonlijk wel een merk radio nemen en niet 1 of ander chinees ding online. Als je er ooit wat mee hebt succes met garantie en support.. maar ieder zijn ding :p. Als ik ook google op RoverOne kom ik enkel Amazon en Ali linkjes tegen.. Niet eens een website van de fabrikant oid.. Nee zou ik geen euro aan vertrouwen, maar das persoonlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door TgR_KILLER op 08-01-2021 16:30 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

Martinspire schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:37:
Is er al iemand bekend met https://comma.ai/ ?

Blijkbaar heeft iemand uitgevogeld hoe je de systemen van (onder andere) Toyota kunt gebruiken om je auto zelfrijdend te maken.
[YouTube: openpilot 0.6 on EON DevKit in a 2020 Toyota Corolla]
[YouTube: comma two Installation Guide]

Interessant. Super illegaal in Nederland natuurlijk, maar zo zie je maar dat het voor Toyota eigenlijk niet eens zo'n probleem is om de stap naar zelfrijdende voertuigen te zetten. Het grote probleem zit hem vooral in regelgeving. Dit pakketje is overigens niet zo invasief via de OBDII. Ik ken ze meestal dat ze direct praten met allerlei ECU's.

De devkit die nu uit is, is nog 1000 dollar en dan zit er volgens mij nog een abonnement aan vast ook (eerste 3 maanden gratis lees ik, dus dat zal wel weer behoorlijk zijn). Maar het kan wel
Stiekem erg leuk. Ook gekeken naar een dergelijk systeem voor mijn RAV4. Maar idd, zeer illegaal. Dus dat voelt niet zo goed.

Ik heb dankzij de installatiefilmpjes hiervan wel geleerd dat je kennelijk wel je toyota tot stilstand kan laten komen met adaptive cruise controle als je gewoon een stekkertje uit de desbetreffende ECU trekt. Ik heb dat nog niet geprobeerd, maar ik stuur me daar nogal eens aan. Overigens ook dat hij niet gewoon kan volgen in de file omdat de cruise control onder de 40 kmh gewoon niets wil doen.

[ Voor 3% gewijzigd door aapelite op 08-01-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
aapelite schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:29:
[...]

Stiekem erg leuk. Ook gekeken naar een dergelijk systeem voor mijn RAV4. Maar idd, zeer illegaal. Dus dat voelt niet zo goed.

Ik heb dankzij de installatiefilmpjes hiervan wel geleerd dat je kennelijk wel je toyota tot stilstand kan laten komen met adaptive cruise controle als je gewoon een stekkertje uit de desbetreffende ECU trekt. Ik heb dat nog niet geprobeerd, maar ik stuur me daar nogal eens aan. Overigens ook dat hij niet gewoon kan volgen in de file omdat de cruise control onder de 40 kmh gewoon niets wil doen.
Welke auto heb jij? Volgens mij kunnen de meest recente Toyota's dit wel, de Corolla en Yaris zelfs meen ik. Misschien ook de 2020 C-HR aangezien die veel deelt onderhuids met de Lexus UX die ik heb, die kan het namelijk, volledig tot stilstand komen achter een ander en vervolgens is een tikje op het gaspedaal genoeg om weer de auto te gaan volgen.

Hoe is het bij jullie trouwens qua ervaring met Lane Center Assist? Ik vind die heel erg pingpongen en springt ook continu uit-aan-uit-aan. Lane departure en steering assist werken wel heel goed, dus ik vraag me af of dit gewoon in Toyota/Lexus een niet goed uitgewerkte techniek is of dat het wel beter dan dit hoort te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:13:
[...]

Welke auto heb jij? Volgens mij kunnen de meest recente Toyota's dit wel, de Corolla en Yaris zelfs meen ik. Misschien ook de 2020 C-HR aangezien die veel deelt onderhuids met de Lexus UX die ik heb, die kan het namelijk, volledig tot stilstand komen achter een ander en vervolgens is een tikje op het gaspedaal genoeg om weer de auto te gaan volgen.

Hoe is het bij jullie trouwens qua ervaring met Lane Center Assist? Ik vind die heel erg pingpongen en springt ook continu uit-aan-uit-aan. Lane departure en steering assist werken wel heel goed, dus ik vraag me af of dit gewoon in Toyota/Lexus een niet goed uitgewerkte techniek is of dat het wel beter dan dit hoort te werken?
Ik heb de RAV4 hybrid uit 2016 (die tot 2019 nog gemaakt werd). Die hebben het helaas niet. Wellicht de nieuwste generatie wel. Heb ik nog niet mee mogen rijden :)

Mijn auto heeft alleen Lane departure assist. Die reageert echt steeds pas (bij mij) als ik een lijn nader en dan corrigeert hij. Vaak net te veel, waardoor je idd het pingpongen krijgt. Ik zet het daarom meestal uit tenzij ik met de auto op vakantie ben en heel veel kilometers maak. Lane center assist weet ik niet. Lees wel geregeld in reviews dat Toyota daar niet de beste in is in verhouding met bijvoorbeeld Nissan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

aapelite schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:35:
[...]

Hou er rekening mee dat de bijgeleverde techstream niet altijd de best werkende versie is. Ik heb uiteindelijk 4 versies moeten proberen, maar had wel een stuk nieuwere auto (2016). Ouder zou minder problemen moeten geven. Kabel is dus ook goed voor eventueel een volgende Toyota ;)

Let wel, deze kabels lezen goed uit, maar er zijn ook programmeer opties binnen Techstream. Die werken vaak niet met deze kabel (bij mij sommigen wel en sommigen niet).
Kabeltje is vandaag aangekomen en werkt perfect! Auto uitgelezen en Airbag ECU gaf foutcode B0108 – Short in P Squib Circuit (to +B) aan. Ik heb deze gewist en het lampje is nog steeds uit. Even kijken voor hoe lang het goed gaat. Als 't lampje weer aanspringt, moet ie naar de garage.

Nogmaals dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
In de Corolla (Hybrid) met Apple Carplay moet je je telefoon aansluiten via USB "onder het dashboard in de buurt van het handschoenenkastje". Werkt top. Maar begrijp ik nu goed dat als je Apple Carplay gebruikt je geen muziek van een USB stick kunt luisteren? Want waar stop je die dan in?

Heb de 1.8 en 2.0 onlangs uitgebreid vergeleken. Ja, de 2.0 is soepeler, sneller maar ook nerveuzer en dorstiger. De 1.8 rijdt rustig en kan prima mee met het verkeer. Met de 1.8 hoefde ik geen moeite te doen om rond de 5L/100km uit te komen, met de 2.0 moest ik moeite doen om onder de 6.3L/100km te komen op een rit met een mix tussen snelweg, N-wegen, landweggetjes en stadsverkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 17:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Klopt, ik heb mijn USB stick met muziek nu in de armsteun gedaan om hem niet kwijt te raken, en heb een grote sd-kaart in mijn telefoon gedaan met muziek om muziek af te spelen als ik Android Auto aangesloten heb.
Ik vind het wel jammer dat er geen tweede USB poort is waarvandaan je muziek kan spelen.
Ik heb gisteren AAWireless op Indiegogo gebacked, dus ik hoop vanaf maart mijn telefoon gewoon op de draadloze lader te kunnen leggen en toch AA te hebben. De USB poort voor muziek zal dan helaas alsnog bezet zijn, maar dan hoef ik in ieder geval niet meer elke keer de telefoon in te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@gwystyl Je hoeft helemaal geen onbekende startup te backen die misschien tig keer vertraagd gaat worden en het twijfelachtig blijft of ze het beloofde leveren tot het daadwerkelijk geleverd wordt. Er bestaan al genoeg Wireless CarPlay/Android Auto adapters op bijv. AliExpress waar de reviews je zeggen hoe goed/slecht ze zijn:
https://www.aliexpress.co...ext=android+auto+wireless

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
catchingfire schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:21:
In de Corolla (Hybrid) met Apple Carplay moet je je telefoon aansluiten via USB "onder het dashboard in de buurt van het handschoenenkastje". Werkt top. Maar begrijp ik nu goed dat als je Apple Carplay gebruikt je geen muziek van een USB stick kunt luisteren? Want waar stop je die dan in?

Heb de 1.8 en 2.0 onlangs uitgebreid vergeleken. Ja, de 2.0 is soepeler, sneller maar ook nerveuzer en dorstiger. De 1.8 rijdt rustig en kan prima mee met het verkeer. Met de 1.8 hoefde ik geen moeite te doen om rond de 5L/100km uit te komen, met de 2.0 moest ik moeite doen om onder de 6.3L/100km te komen op een rit met een mix tussen snelweg, N-wegen, landweggetjes en stadsverkeer.
De 2.0 nerveus? Dat klopt niet, de 2.0 is juist veel soepeler en kalmer, omdat die meer overhead heeft. Als je een nerveuze 2.0 hebt ervaren, zou ik toch eens een andere gaan rijden, misschien dat er iets mis was met de auto waarin je reed.

Ik heb heel veel auto's proefgereden voordat ik uiteindelijk op de Lexus UX (met identieke 2.0 hybrid als de Corolla/C-HR) uit ben gekomen, waaronder ook de Corolla en C-HR in 2.0 uitvoering en de Corolla in 1.8 uitvoering. Ook weer een Lexus CT met 1.8 en kan mij totaal niet vinden in je opmerking omtrent het "nerveus" zijn van de motor.

Een collega van mij heeft de Corolla TS 2.0 en heeft ook mijn ervaring. Mijn vrouw, die bij de meeste proefritten mee is geweest, heeft 0,0 kennis van en interesse in auto's, maar ook zij zei dat de 2.0 "prettiger" is.

Het verbruik is ook niet bepaald wat je mag verwachten, ik durf daarom met grote zekerheid te stellen dat er iets mis was met de 2.0 waarin jij reed. Of dat hij nog zo nieuw was dat hij slecht ingereden was.

Om het bewijs te leveren, hier het werkelijke verbruik op Spritmonitor:Met mijn Lexus UX 250h haal ik nu in de winter met temperaturen van zo'n 5C overdag een verbruik van 5,9 l/100 km.

En let wel: dit zijn waardes aan de pomp, niet wat de boordcomputer aangeeft, die zit er in mijn ervaring altijd 0,1-0,2 l/100 km boven (te positief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
MooDyBLueS schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:14:
De 2.0 nerveus? Dat klopt niet, de 2.0 is juist veel soepeler en kalmer, omdat die meer overhead heeft. Als je een nerveuze 2.0 hebt ervaren, zou ik toch eens een andere gaan rijden, misschien dat er iets mis was met de auto waarin je reed.
De beide autos gisteren gereden, de 1.8 in de middag met +2'C, de 2.0 in de ochtend met -2'C. Uit de boordcomputer (informatie, geschiedenis) leek het alsof hij enkele maanden stil had gestaan. Het leek ook alsof hij continu de EV accu aan het chargen was. De 1.8 ging vrij snel op EV over <80kmh als ik het even kon, de 2.0 deed dat nauwelijks. Zou het daarmee te maken kunnen hebben: lang stilgestaan + lege EV accu + relatief koud?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bacchus
catchingfire schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:18:
[...]
De beide autos gisteren gereden, de 1.8 in de middag met +2'C, de 2.0 in de ochtend met -2'C. Uit de boordcomputer (informatie, geschiedenis) leek het alsof hij enkele maanden stil had gestaan. Het leek ook alsof hij continu de EV accu aan het chargen was. De 1.8 ging vrij snel op EV over <80kmh als ik het even kon, de 2.0 deed dat nauwelijks. Zou het daarmee te maken kunnen hebben: lang stilgestaan + lege EV accu + relatief koud?
Ja, al die punten tellen flink mee. Zeker als de 1.8 eerder op de dag, of zelfs later op de dag ervoor, nog een stukje gereden heeft en de 2.0 niet. Een warme motor of zelfs een niet-ijskoude thermosfles koelvloeistof, is energie die niet uit de brandstof hoeft te komen, net als lading in de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
catchingfire schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Ja, absoluut! Wat hierboven al genoemd wordt. Ik zou daarom niet al om die reden de 2.0 afschrijven. Als het je echter gaat om het laagste verbruik en daarmee lagere maandelijkse kosten, dan is de 1.8 altijd de betere keuze. Volgens mij zorgt die bij sommige modellen ook voor een lagere mrb-klasse, dus dat kan win-win zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Vraagje aan mensen die hun auto ook buiten hebben staan en die nu (vanwege de bekende reden) niet vaak meer wordt gebruikt: hoe houden jullie de auto droog? We moesten gisteren boodschappen doen en de druppels hingen aan de voorruit! (en dat was niet buiten...) Het gaat hier om een C-HR van 2017, we hebben hem nu bijna een jaar.

We rijden nu even niet de meest efficiente weg naar de winkel (rechtsreeks zo'n 10km verderop) maar ik heb het idee dat dat niet voldoende is (wel om de accu actief te houden aangezien het een hybride is).

Ik ben trouwens nog steeds heel blij met deze C-HR. We zijn er in september mee naar Hongarije geweest (en gelijk het aantal kilometers wat we gereden hadden tot dan toe verdubbeld :p) en hij reed echt fantastich, zowel op de snelweg als op de B-wegen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:20:
Vraagje aan mensen die hun auto ook buiten hebben staan en die nu (vanwege de bekende reden) niet vaak meer wordt gebruikt: hoe houden jullie de auto droog? We moesten gisteren boodschappen doen en de druppels hingen aan de voorruit! (en dat was niet buiten...) Het gaat hier om een C-HR van 2017, we hebben hem nu bijna een jaar.

We rijden nu even niet de meest efficiente weg naar de winkel (rechtsreeks zo'n 10km verderop) maar ik heb het idee dat dat niet voldoende is (wel om de accu actief te houden aangezien het een hybride is).

Ik ben trouwens nog steeds heel blij met deze C-HR. We zijn er in september mee naar Hongarije geweest (en gelijk het aantal kilometers wat we gereden hadden tot dan toe verdubbeld :p) en hij reed echt fantastich, zowel op de snelweg als op de B-wegen.
Vochtvreter kopen in de action voor 4 euro en op de achterzetel zetten. Of nog lager budget is een grote sok vullen met kattebakvulling. 2e geeft wel een geur vind ik, vandaar ik opteer voor optie 1 in onze Yaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:08

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik heb het gedaan door als ik een stuk ga rijden gewoon direct een erg lang stuk doe. Dus 60km en verder. Daardoor viel het wel mee uiteindelijk.

Andere optie is vochtvreters in de auto leggen. Alle beetjes helpen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Ja en bij het parkeren de lucht op recirculatie zetten (voor zover dat uberhaupt nog goed werkt bij moderne auto's). Hierdoor is de opening naar buiten toe vaak dicht. Die zet je dan weer open als je gaat rijden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je de airco normaal wel aanstaan in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

TgR_KILLER schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:27:
Ik vraag me toch altijd af hoe lekker dat altijd samen werkt in hedendaagse auto's.. Zit zoveel aan elkaar geknoopt qua systemen. Dat valt misschien met de Auris nog wel mee, maar met mijn huidige Corolla van de zaak die is ook connected etc.. Daar zou ik niet eens aan denken om er een after market iets in te zetten.

In onze privé auto wel een Kenwood autoradio erin gezet 3 jaar terug toen we hem net hadden, maar ook dat was niet echt plug and play omdat er een versterker voor alle speakers onder de stoel bleek te zitten die niet via de after market radio aangestuurd kon worden.

Als ik al een andere radio zou overwegen zou ik persoonlijk wel een merk radio nemen en niet 1 of ander chinees ding online. Als je er ooit wat mee hebt succes met garantie en support.. maar ieder zijn ding :p. Als ik ook google op RoverOne kom ik enkel Amazon en Ali linkjes tegen.. Niet eens een website van de fabrikant oid.. Nee zou ik geen euro aan vertrouwen, maar das persoonlijk.
Dan had je een "premium" audio in je privé auto (JBL in een Auris, toevallig?). De betere nabouw radios hebben ook pre-uit waar je die eindversterker zo op aan kunt sluiten. M.b.t. wat er te koop voor auto audio/navigatie: het is hetzelfde als met de rest uit China: heel veel troep maar er zit zeker goed spul tussen: merken als Pumpkin en Carjoying staan goed bekend.

In de meeste gevallen werkt dit juist prima. Sterker nog: ik denk dat een van de redenen dat de Corolla en andere nieuwe auto's zo'n my-first-Sony-opplaktablet gekregen hebben is om het retrofitten van Chinese spullen moeilijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Je vraagt het alsof de meerderheid hun auto in een verwarmde privé garage heeft staan. :P

Zonder gekheid: vocht is niet volledig te voorkomen, maar ik weet dat sommige auto's daarom automatisch de ventilatie dichtdoen als je de auto uitzet. Ik weet eigenlijk niet eens of mijn huidige UX het doet, maar de vorige IS deed dat wel. Dat hoorde je ook zodra je uitstapte en de deuren op slot drukte, moet je wel op letten want het is natuurlijk geen hard geluid.

Mijn vrouw heeft met de Aygo vorig jaar winter gehad dat ze door een wasstraat ging die met schuim werkt, waar de kleine Aygo niet op berekend is qua afvoer. Met als resultaat dat bij de passagiersstoel bij het voetenruim een bak met water en schuim naar binnen kwam zetten. Eerst geschrokken denkende aan een lekkage, maar na bellen met de dealer bleek dit helemaal niet uitzonderlijk te zijn. Bij de bouwmarkt voor een paar euro een vochtvreter gekocht, voor de zekerheid navulling erbij, dat bleek ook nodig want 2 dagen later zat de eerste vulling al helemaal vol. Een week later was de auto echter zo droog als het maar kan.

Ook nog noemenswaardig: ik zie heel veel mensen die in de winter de airco niet gebruiken "want die is alleen om de lucht te koelen in de zomer". Nou nee dus, het haalt ook lucht uit de auto en dat is in de winter ook fijn of zelfs nodig, zeker als je met 4 ademende personen rondrijdt, dan komt er alleen maar meer vocht bij als je de airco niet gebruikt. Kortom: ter voorkoming van is het ook goed om eigenlijk continu met airco aan te rijden, dan zet je je auto zo droog mogelijk weg en als je de volgende keer weer instapt hoef hij ook minder vocht af te voeren. Maar als je een week of langer de auto niet gebruikt, ontkom je sowieso niet aan ophoping van vocht. Als je dat van tevoren weet, kan een vochtvreter wonderen doen.

Zoals gezegd koop je (o.a.) bij de bouwmarkt plastic bakjes (super simpel, maar niet minder praktisch) compleet met vulling voor een paar euro en navulling kost ook amper iets. Die bakjes vind ik zelf ideaal omdat je die ook weer uit je auto kan halen als je op pad gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb momenteel ook een vochtvreter in de Lexus staan om dezelfde reden. Zat laatst al behoorlijk wat water in het onderste bakje.

Even wat anders: Toyota Le Mans porn:
Afbeeldingslocatie: https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/styles/liggend/public/content/images/2021/01/15/ErultauXEAEdQY7.jpg?itok=P9JJPa9q
De nieuwe Toyota Hypercar GR010 Hybrid :9~

Maar ik dacht dat juist het idee was dat de auto's meer op straatauto's zouden gaan lijken, dat zie ik hier nog niet bepaald terug eigenlijk :D

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Laatst online: 19:59
MooDyBLueS schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:24:
[...]

Je vraagt het alsof de meerderheid hun auto in een verwarmde privé garage heeft staan. :P

Zonder gekheid: vocht is niet volledig te voorkomen, maar ik weet dat sommige auto's daarom automatisch de ventilatie dichtdoen als je de auto uitzet. Ik weet eigenlijk niet eens of mijn huidige UX het doet, maar de vorige IS deed dat wel. Dat hoorde je ook zodra je uitstapte en de deuren op slot drukte, moet je wel op letten want het is natuurlijk geen hard geluid.

Mijn vrouw heeft met de Aygo vorig jaar winter gehad dat ze door een wasstraat ging die met schuim werkt, waar de kleine Aygo niet op berekend is qua afvoer. Met als resultaat dat bij de passagiersstoel bij het voetenruim een bak met water en schuim naar binnen kwam zetten. Eerst geschrokken denkende aan een lekkage, maar na bellen met de dealer bleek dit helemaal niet uitzonderlijk te zijn. Bij de bouwmarkt voor een paar euro een vochtvreter gekocht, voor de zekerheid navulling erbij, dat bleek ook nodig want 2 dagen later zat de eerste vulling al helemaal vol. Een week later was de auto echter zo droog als het maar kan.

Ook nog noemenswaardig: ik zie heel veel mensen die in de winter de airco niet gebruiken "want die is alleen om de lucht te koelen in de zomer". Nou nee dus, het haalt ook lucht uit de auto en dat is in de winter ook fijn of zelfs nodig, zeker als je met 4 ademende personen rondrijdt, dan komt er alleen maar meer vocht bij als je de airco niet gebruikt. Kortom: ter voorkoming van is het ook goed om eigenlijk continu met airco aan te rijden, dan zet je je auto zo droog mogelijk weg en als je de volgende keer weer instapt hoef hij ook minder vocht af te voeren. Maar als je een week of langer de auto niet gebruikt, ontkom je sowieso niet aan ophoping van vocht. Als je dat van tevoren weet, kan een vochtvreter wonderen doen.

Zoals gezegd koop je (o.a.) bij de bouwmarkt plastic bakjes (super simpel, maar niet minder praktisch) compleet met vulling voor een paar euro en navulling kost ook amper iets. Die bakjes vind ik zelf ideaal omdat je die ook weer uit je auto kan halen als je op pad gaat.
Gek, ik rij vaak een paar weken niet met mijn Prius maar herken dit probleem helemaal niet.. Rij ook nooit met de airco aan, vind airco lucht heel vervelend om in te ademen, het moet echt boven de 30 graden zijn voor ik dat aanzet :)

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Laatst online: 19:59
Metalfreak schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:38:
Ik heb momenteel ook een vochtvreter in de Lexus staan om dezelfde reden. Zat laatst al behoorlijk wat water in het onderste bakje.

Even wat anders: Toyota Le Mans porn:
[Afbeelding]
De nieuwe Toyota Hypercar GR010 Hybrid :9~

Maar ik dacht dat juist het idee was dat de auto's meer op straatauto's zouden gaan lijken, dat zie ik hier nog niet bepaald terug eigenlijk :D
Misschien wordt dit het nieuwe uiterlijk voor Toyota :9

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Kassad schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:40:
[...]

Misschien wordt dit het nieuwe uiterlijk voor Toyota :9
Dat zal zeker het rijbereik ten goede komen voor EV :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
MooDyBLueS schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:24:
Ook nog noemenswaardig: ik zie heel veel mensen die in de winter de airco niet gebruiken "want die is alleen om de lucht te koelen in de zomer"
Voor mijn gevoel rijd ik 's winters inderdaad vaker met airco aan dan 's zomers. Ik probeer wel een paar minuten voor het einde van de rit de airco uit te schakelen met het idee om geen condens in de airco over te houden en daarmee schimmelvorming te beperken en minder muffe lucht te hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Bacchus op 15-01-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 17:47

Arfman

Drome!

Metalfreak schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:38:
Jij weet niet hoe de nieuwe Prius eruit gaat zien >:) :+

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Pagina: 1 ... 110 ... 166 Laatste