Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 109 ... 166 Laatste
Acties:
  • 916.906 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:46
calsonic schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:18:
[...]

Wordt gewoon mijn dagelijkse auto. Zo heb ik mijn Focus RS ook gewoon gebruikt. Het is een unieke auto maar nog steeds een gebruiksvoorwerp. Het is zonde om een auto in een garage te laten staan daarmee gaat zijn doel in het leven kompleet verloren.
Helemaal mee eens!

Wij rijden thuis veel saaiere Toyota's, haha. Mijn vrouw rijdt in een Auris Hybride uit 2019. Zelf rijd ik in een Yaris T Sport uit 2004 en voor de hobby een Celica ST uit 1986. Toch zit ik soms wel eens te denken om gewoon de Auris in te ruilen voor een Yaris GRMN. Vraag me wel af of mijn vrouw dat kan waarderen, want die rijdt er het meest in.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Spectre Wolf schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:25:
[...]

Helemaal mee eens!

Wij rijden thuis veel saaiere Toyota's, haha. Mijn vrouw rijdt in een Auris Hybride uit 2019. Zelf rijd ik in een Yaris T Sport uit 2004 en voor de hobby een Celica ST uit 1986. Toch zit ik soms wel eens te denken om gewoon de Auris in te ruilen voor een Yaris GRMN. Vraag me wel af of mijn vrouw dat kan waarderen, want die rijdt er het meest in.
Gewoon doen daar heb je wel een weekendje ruzie voor over toch ;)

Ik koop mijn auto's ook altijd zonder de vrouw - die ziet hem pas als ik hem voor de deur parkeer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
calsonic schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:28:
[...]

Gewoon doen daar heb je wel een weekendje ruzie voor over toch ;)

Ik koop mijn auto's ook altijd zonder de vrouw - die ziet hem pas als ik hem voor de deur parkeer ;)
Ze bespaart minstens 10 minuten op haar reistijd naar het werk per dag, dat is argument genoeg toch? :*)

Zelf ben ik geen auto nodig voor mijn werk, kan op de fiets. Heb de Yaris puur zodat ik ergens heen kan als mijn vrouw een onregelmatige dienst heeft.

Sinds ik in de nieuwe Supra heb gereden heb ik mijn voorgenomen dat het leven te kort is om in saaie auto's te rijden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Spectre Wolf schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:37:
[...]

Ze bespaart minstens 10 minuten op haar reistijd naar het werk per dag, dat is argument genoeg toch? :*)

Zelf ben ik geen auto nodig voor mijn werk, kan op de fiets. Heb de Yaris puur zodat ik ergens heen kan als mijn vrouw een onregelmatige dienst heeft.

Sinds ik in de nieuwe Supra heb gereden heb ik mijn voorgenomen dat het leven te kort is om in saaie auto's te rijden.
Ben ik helemaal met je eens.
Mijn eerste auto was een golf gti mk1 en was daarna natuurlijk meteen verpest - ik denk dat dat ook de auto is geweest met het minste vermogen van alle auto's die ik ooit gehad heb maar boy wat heb ik daar een lol mee gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
calsonic schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:40:
[...]

Ben ik helemaal met je eens.
Mijn eerste auto was een golf gti mk1 en was daarna natuurlijk meteen verpest - ik denk dat dat ook de auto is geweest met het minste vermogen van alle auto's die ik ooit gehad heb maar boy wat heb ik daar een lol mee gehad :)
Ik ben een groot Toyota fan maar heb eigenlijk altijd best wel timide auto's gehad op mijn Starlet GT Turbo (1994) na.

De Celica is ook niet spannend, maar daar kan ik lekker zelf nog wat aan sleutelen en in rondtoeren. De T Sport is best wel leuk voor wat het is, maar meer niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Spectre Wolf op 06-11-2020 14:51 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lani100
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:30
Valorian schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:27:
Knip

Iets wat ik wel jammer vind is dat de audio ook erg matig is. Dat is qua headunit en speakers in dashboard makkelijk op te lossen (mede dankzij wat topics hier op tweakers al gezien dat standaard radio zo vervangen door een aftermarket + nieuw paneeltje). Maar vrees dat het met de kleine speakers in dashboard toch wat matig blijft. Nu weet ik dat er ook Yaris'en zijn uit dezelfde bouwtijd met 16,5 cm speakers in de voordeur. Dat schept al meer mogelijkheden. Weet iemand of ik die deurpanelen 1-op-1 zou kunnen wisselen?

Het gaat er dus om of deurpanelen van een 3-deurs-Yaris uit 2001 mét speakers en zonder elektrische ramen een-op-een passen in een 3-deurs-Yaris uit 2001 zónder speakers (en ook zonder elektrische ramen). En zo ja, is het zo dat je dit soort panelen gewoon nog altijd van een sloop kan plukken, of werkt dat tegenwoordig anders qua autorecycling?
Speakers in het dashboard zijn 10cm een simpel setje van Pioneer is al een flinke upgrade. Voor de deuren kan je ringen bestellen waarna je 16,5cm in de deur kan monteren deurpanelen kan je zo over zetten en zijn zo op de sloop te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
lani100 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:05:
[...]

Speakers in het dashboard zijn 10cm een simpel setje van Pioneer is al een flinke upgrade. Voor de deuren kan je ringen bestellen waarna je 16,5cm in de deur kan monteren deurpanelen kan je zo over zetten en zijn zo op de sloop te krijgen.
Thanks. Ik heb nog een mooie Helix set liggen (crossovers + 16,5 cm speakers + tweeters). Wil als het qua diepte past die 16,5cm in de deuren zetten en de tweeters op de plek van de dashboard-speakers (of bovenop het dashboard, in de hoeken, als dat qua hoek/geluid logischer is.

En dan yaris-radio-vervang-paneeltje + een Pioneer SPH-10BT radio. Dan ben ik denk ik wel klaar. Voor audiofielen gaat een oude Yaris natuurlijk toch nooit wat worden, maar met het bovenstaande kan ik in ieder geval alles via telefoon bedienen en is het geluid 10x beter dan nu ;)

Deurpanelen moeten er genoeg liggen op de sloop. Helaas is het niet zo makkelijk online te achterhalen waar een 1999-2005 yaris ligt. Dat lijkt niet te worden geinventariseerd. Wel de interessante onderdelen via van die zoek-sites, maar zo'n plastic paneel is kennelijk niet gewild dus die liggen gewoon nog ergens in het karkas. Even zoeken dus ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Valorian op 06-11-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Moet ik nog ergens specifiek op letten als ik LM velgen + winterbanden in een set koop op marktplaats?

Ik heb een Yaris uit 2012 met bandenmaat 175/65/R15 - Aspiration uitvoering dus stalen velgen + wieldoppen - heb een setje gezien met banden uit (eind) 2017 met voldoende profiel erop om LM velgen. Naafdoppen en bouten zitten er niet bij. Heb ik dan nog nieuwe (mooiere) bouten nodig? En is het raar dat die naafdoppen er niet bij zitten?

Edit: De set steekt 4 x 100 dus dat zou moeten passen

[ Voor 6% gewijzigd door Patox op 08-11-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04
Let ook op dat de ET waarde etc. wel klopt aan die velgen en dat je naafgat klopt.. anders past het zutje nog steeds niet ;) Dat de naafdoppen er niet bij zitten lijkt me wel vreemd ja maar misschien waren ze kapot of zijn ze hergebruikt..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
TgR_KILLER schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:36:
Let ook op dat de ET waarde etc. wel klopt aan die velgen en dat je naafgat klopt.. anders past het zutje nog steeds niet ;) Dat de naafdoppen er niet bij zitten lijkt me wel vreemd ja maar misschien waren ze kapot of zijn ze hergebruikt..
Ik geloof dat die persoon een tweede officieel Toyota LM velgen en banden heeft aangeschaft als winterset. Wellicht worden dezelfde bouten en naafdoppen gebruikt voor beide sets en zit het er daarom niet bij?

Bedankt voor de ET waarde. Zal ik nog eens navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
Als de wielen van hetzelfde model en generatie auto komen, zullen ze zo passen, anders zijn er verrassend veel variabelen, zoals @TgR_KILLER al aangeeft.
Als je van staal naar lichtmetaal gaat, moet je daarnaast misschien even opletten dat je wielmoeren geschikt zijn, voor lichtmetaal kan een andere flensvorm nodig zijn. Ik zou in dat geval ook overwegen de winterbanden op je stalen wielen te laten leggen en het lichtmetaal voor de zomerbanden te gebruiken.
Als iemand een lichtmetaal winterbandenset aanbiedt, kun je erop rekenen dat hij ook de zomerbanden op lichtmetaal heeft en dan waarschijnlijk die naafdop hergebruikt en niet meeverkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34

-tom-562

Oliesjeik

calsonic schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:25:
[...]

Heb er al wel in gezeten en hem al meerdere keren irl mogen aanschouwen - best een leuke auto geworden.
Mijn GR Yaris komt volgende maand aan in Nederland heb er een maand of 8-9 op gewacht maar nu is het einde toch eindelijk in zicht :)

[Afbeelding]
Ik zit net ff de specs te bekijken, 261 pk uit een 1.6 3-cilinder :o :D ik ben echt benieuwd naar het geluid van dat ding, dat moet echt bruut roffelen 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
-tom-562 schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:39:
[...]

Ik zit net ff de specs te bekijken, 261 pk uit een 1.6 3-cilinder :o :D ik ben echt benieuwd naar het geluid van dat ding, dat moet echt bruut roffelen 8)
De mannen van HKS hebben hem al gechipt en de boost verhoogd resultaat 340pk _/-\o_
Zal me benieuwen wat de mijne gaat doen met tuning.

[ Voor 6% gewijzigd door calsonic op 09-11-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 15:09
Ik heb een vraag over mijn Auris hybride uit 2016 (import uit Italië):
Zodra ik deze in de achteruit zet hoor ik continue: PIEP-PIEP-PIEP.....
Dit geluid staat behoorlijk hard en overstemt de piepjes van de parkeersensoren.
Volgens het boekje moet ik deze PIEP-PIEP aan kunnen passen naar een eenmalige PIEP bij het inschakelen van de achteruit. Ik kan deze optie alleen niet vinden in de menu's, wel kan ik het volume van de parkeersensoren instellen.

Kan dit te maken hebben met het hebben van een oude(re) software versie van mijn radio (Touch & Go 2)?
Mijn radio zit op versie 6.7.0WH met Kaart ID: 2016 v1.

Zo ja: hoe kan ik deze updaten?
- Via het herconfigureren van mijn kaarten (gratis optie onder Mijn Toyota)
- Via het aanschaffen van een kaartupdate (Via Mijn Toyota)
- Via een Toyota dealer (zitten hier dan nog kosten aan?)
- Via deze tool https://toyota.naviextras.com/shop/portal/howtostart (en is dit legaal en veilig???)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
St00mwals schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:51:
Ik heb een vraag over mijn Auris hybride uit 2016 (import uit Italië):
Zodra ik deze in de achteruit zet hoor ik continue: PIEP-PIEP-PIEP.....
Dat kan de garage aanpassen of zelf met een OBD2 adapter en de juiste software, maar niet via de instellingen in Touch&Go. Zo heb ik ook de piepjes die je hoort als iemand zonder gordel op de bijrijdersstoel zit laten uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
Bacchus schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:35:
Als de wielen van hetzelfde model en generatie auto komen, zullen ze zo passen, anders zijn er verrassend veel variabelen, zoals @TgR_KILLER al aangeeft.
Als je van staal naar lichtmetaal gaat, moet je daarnaast misschien even opletten dat je wielmoeren geschikt zijn, voor lichtmetaal kan een andere flensvorm nodig zijn. Ik zou in dat geval ook overwegen de winterbanden op je stalen wielen te laten leggen en het lichtmetaal voor de zomerbanden te gebruiken.
Als iemand een lichtmetaal winterbandenset aanbiedt, kun je erop rekenen dat hij ook de zomerbanden op lichtmetaal heeft en dan waarschijnlijk die naafdop hergebruikt en niet meeverkoopt.
Super bedankt voor het meedenken! Dit is denk ik inderdaad het geval. Is het dan ook logisch dat de wielbouten voor beide sets gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:50
navigatie update is nu in november via My Toyota voor de actie prijs van 1 jaar voor 3 jaar updates te bestellen, inclusief connected services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Patox schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:44:
[...]

Super bedankt voor het meedenken! Dit is denk ik inderdaad het geval. Is het dan ook logisch dat de wielbouten voor beide sets gebruikt worden?
Nog een laatste vraag hierover.. herkennen jullie deze velgen als originele Toyota velgen? Ik kan ze niet echt vinden op internet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpYHKcYeyOEYvecNFtwNj376E1A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ba5750DT0XwTt7jLaxVe3wYl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:10
Simpele zoekopdracht op Google levert als snel onderdeelnummer 42611yy250 op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
KNed schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:29:
Simpele zoekopdracht op Google levert als snel onderdeelnummer 42611yy250 op...
Vreemd! Ik heb echt lang gezocht. Blijkbaar zijn het 16 inch Auris velgen uit 2008??

De marktplaats persoon heeft het over velgen nieuw gekocht in 2017 voor een Yaris in 15 inch..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

42611yy250 ziet er anders uit. Alleen al omdat er 5 boutgaten in zitten. :+ Maar er zijn meer verschillen.
Ook zijn de banden op de foto duidelijk 15 inch.
Dus dit is geen 42611yy250 velg.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Patox schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:34:
[...]

Vreemd! Ik heb echt lang gezocht. Blijkbaar zijn het 16 inch Auris velgen uit 2008??

De marktplaats persoon heeft het over velgen nieuw gekocht in 2017 voor een Yaris in 15 inch..
Normaal gesproken staat er in een originele Toyota-velg TMC.
Ik weet dat er in Duitsland ook complete sets winterbanden met velg, die verkocht worden door dealers, die niet origineel Toyota zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Merk en type staat altijd op de achterkant van de velg, vaak op de spaken. Dus om het zeker te weten moet je de velg van de auto afhalen en een foto van de achterkant maken.
Iets dergelijks:
Afbeeldingslocatie: https://5.allegroimg.com/s1024/0cccc0/a6a2cd49416290f2f7942f80c725

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:10
Oeps, ik was inderdaad te snel. In 15 inch kan ik ze ook niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
KNed schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:19:
Oeps, ik was inderdaad te snel. In 15 inch kan ik ze ook niet vinden
Hoe groot is dan de kans dat dit geen originele Toyota velgen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Dit is het TMC logo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-InLLwE66NmEeuG-cHyXZwjSMPU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ib9cFUMIc5A3ifrxi5vuaUFH.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier is het type vd velg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYxQsMp0uts3xs12NubALDrohfw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVsnAbXKi9S0XLGlsYr4MnPE.jpg?f=fotoalbum_medium

Als het TMC er niet in staat, is het geen originele Toyota velg, maar ze kan natuurlijk wel door een Toyota deaaler verkocht zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

TMC logo _O- _O- _O-

Dat is de Japanse JWL standaard:
Wikipedia: JWL standard

En iedere kwalitatief goede velg die verkocht wordt in Japan heeft dat logo.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Peatsmoke schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:27:
Dit is het TMC logo:
[Afbeelding]

Hier is het type vd velg:
[Afbeelding]

Als het TMC er niet in staat, is het geen originele Toyota velg, maar ze kan natuurlijk wel door een Toyota deaaler verkocht zijn.
Het is iig een setje verkocht door een Toyota dealer, dus ik ben inmiddels wel voldoende gerustgesteld. Voor dit geld durf ik het gokje wel aan. Als de veiligheid maar niet op het spel komt te staan, en dat lijkt allemaal in orde!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
DaWaN schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:07:
[...]

TMC logo _O- _O- _O-

Dat is de Japanse JWL standaard:
Wikipedia: JWL standard

En iedere kwalitatief goede velg die verkocht wordt in Japan heeft dat logo.
Zo leer je nog eens wat, maar om daar dan meteen iemand voor ha(r)telijk uit te lachen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Peatsmoke schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:09:
[...]
Zo leer je nog eens wat, maar om daar dan meteen iemand voor ha(r)telijk uit te lachen....
Ik moest er oprecht om lachen en het was niet hatelijk bedoeld :)
Nu is het wel zo dat alle Toyota velgen het JWL certificaat hebben, maar het logo is min of meer verplicht in Japan. Zo hebben dus alle originele velgen van Japanse merken (Honda, Mazda, Nissan, etc.) zo'n logo en ook aftermarket velgen die in Japan verkocht worden. Mijn imitatie velgen uit Taiwan hebben het logo bijvoorbeeld ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Patox schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:34:
[...]
Een Auris heeft 5 wielmoeren, het naafkapje is wel van toyota zo te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door bouwfraude op 15-11-2020 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patox
De velgen en banden zojuist opgehaald, zag er allemaal top uit en dat JWC logo zat ook aan de binnenkant. Volgende week bij monteren weten we pas echt of ze niet krom zijn oid, maar heb er wel vertrouwen in!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iy6ksRvjKHbv5g8D_39kbippGKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFAmUueDrYdJkeCw8R0wRXmU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En welk type is het nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patox
PW457-0D000 is het type

[ Voor 11% gewijzigd door Patox op 16-11-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Het verhaal duurt voort... Ik vroeg Profile of zij mij nieuwe bouten + moeren konden leveren voor installatie van de LM set. Zij gaven aan dat ze de bouten + moeren niet kunnen leveren, en dat ik bij de dealer moet zijn.

Dealer gevraagd... die geeft aan dat ik de moeren van de stalen set kan hergebruiken, maar dat ik evt een mooiere 'moer' kan gebruiken (met gesloten dop). Zie onderstaand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCgoVYL13VIoum9czRS--XyI5j8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ULzLhvCsyOFhPZfspctxBFAc.jpg?f=user_large

Volgen jullie dit / klopt dit? Ik vind het vreemd dat hij niks zegt over de bouten zelf, passen die sowieso?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat zijn niet de verschillen waar je op moet letten... Lichtmetalen velgen hebben zogenaamde 'conische' wielmoeren nodig:

Stalen velgen hebben de wielmoeren zoals jij daarboven aangeeft.
Afbeeldingslocatie: https://www.wieldoppengigant.nl/mwa/image/zoom/WDG-lange-bouten-het-verschil-tussen-bolconisch-en-conische-bouten-en-moeren.jpg
Wielmoeren voor stalen velgen zou ik niet op lichtmetaal gebruiken, die beschadig je geheid.

[ Voor 28% gewijzigd door Joopieboy op 18-11-2020 13:55 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Patox schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:03:
Volgen jullie dit / klopt dit? Ik vind het vreemd dat hij niks zegt over de bouten zelf, passen die sowieso?
Klopt. Normaal gesproken gebruik je dezelfde moeren voor zomer- en wintersets.
De opmerking van de dealer slaat erop dat je van een stalen set naar een lichtmetalen set gaat. Op de eerste zijn de wielmoeren normaal gesproken aan het oog (en een groot deel van het straatvuil overigens) onttrokken door de wieldop, bij de tweede zijn ze zichtbaar en dan kan het zijn dat je de enigszins roestbruine moeren in je aluminium wielen als stijlloos ervaart. Je kan er ook een simpel aluminium of kunststof sierdopje opzetten.

Als er niets mis is met de bouten, vervang je die niet bij een bandenwissel. Zowel staal als lichtmetaal als zomer- als winterbanden gebruiken identieke bouten. Reden om een bout wel te vervangen is dat hij plastisch vervormd of gebroken is, meestal door te ver aandraaien van de wielmoeren.

Beter dan nieuwe bouten en moeren koop je dus een momentsleutel voor het aandraaien en bij gebrek aan spierkracht of een wens om die in te zetten eventueel een slagmoersleutel voor het losdraaien.

(+1 op Joopieboy's opmerking trouwens, al had volgens mij ook mijn enige Toyota met stalen wielen conische moeren.)

[ Voor 4% gewijzigd door Bacchus op 18-11-2020 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Tip voor de momentsleutel, dat type/model hebben ze ook vaak bij de Aldi en Lidl in de aanbieding voor 3 tientjes ofzo. Werkt ook prima. :) Krik zou ik daar niet halen overigens, beter een stevigere/stabielere van HBM tools bv...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Is er iemand die weleens uitgebreid heeft uitgezocht welke data er allemaal wordt verzameld en doorgestuurd naar Toyota bij de verschillende modellen? GPS, Carplay/AA gegevens, de verschillende sensoren. Waar ga je bijvoorbeeld mee akkoord bij aanschaf van de auto en/of bij gebruik van bepaalde functionaliteiten? Er staan wel diverse privacy statements overal, maar die lijken voornamelijk te gaan over MyToyota (gebruik ik niet) en gebruik van gegevens bij onderhoud en dergelijke. Betreft in mijn geval een Corolla Hatchback MY2020.

Oorsprong van de vraag is dit artikel overigens.

• Patox
Joopieboy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:52:
Dat zijn niet de verschillen waar je op moet letten... Lichtmetalen velgen hebben zogenaamde 'conische' wielmoeren nodig:

Stalen velgen hebben de wielmoeren zoals jij daarboven aangeeft.
[Afbeelding]
Wielmoeren voor stalen velgen zou ik niet op lichtmetaal gebruiken, die beschadig je geheid.
Je laat hier alleen de bouten zien? haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Voor als iemand hetzelfde probleem ooit nog heeft.. de banden zijn gemonteerd, bouten konden gewoon hergebruikt worden. Maar uiteindelijk had ik voor het lichtmetalen setje de volgende moeren nodig: Toyota artikel nummer 90942-01033. Gelukkig had louwman nog 16 stuks gebruikt liggen voor een zacht prijsje. Nieuw zijn ze rond de 60 euro voor 16.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Odbh1aVmJTVkOqvYK4WCmnUJpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OiMMeF4hpIFaaDRVsfyyQREo.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ja dat is gebruikelijk bij veel standaard Toyota velgen al tientallen jaren. Met de platte ring.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
!null schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:06:
Ja dat is gebruikelijk bij veel standaard Toyota velgen al tientallen jaren. Met de platte ring.
Ja alleen Toyota gaf eerst aan dat ik mijn moeren van de stalen velgen gewoon kon gebruiken, en dat bleek niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux56
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door Tux56 op 28-08-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 15:09
Tux56 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:19:
[...]
Het tweede probleem is dat mijn originele CD speler aan geeft dat er een CD in zit (CD-IN tekst staat in beeld) terwijl er geen één in zit. Soms kan ik na lang niet gereden te hebben er weer een CD er in doen en die speelt hij prima af. Zodra je de auto weer parkeert en de sleutel van het contact haalt komt de CD er weer uit. Enig idee ?
Onze vorige auto (Ford Focus Station uit 2010) speelde op een gegeven moment helemaal geen cd's meer af. Totdat er een hele poos later, en stug door blijven proberen, er ineens een parkeerkaartje uit kwam 8)7 .
Probleem opgelost.

Je zou eens kunnen proberen te kijken of je iets in de gleuf ziet zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Zijn er mensen die al in de nieuwe Yaris hebben gereden? Ik heb er tot nu toe 2 op de weg gezien.

Eerste keer dat ik kan zeggen "wow wat een mooie Toyota!" :)

Ik ben benieuwd hoe het rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ThaddeusX schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:16:
Zijn er mensen die al in de nieuwe Yaris hebben gereden? Ik heb er tot nu toe 2 op de weg gezien.

Eerste keer dat ik kan zeggen "wow wat een mooie Toyota!" :)

Ik ben benieuwd hoe het rijd.
:w

Hoewel ik uiterlijk nooit het belangrijkste heb gevonden, of in ieder geval als een van de laatste eigenschappen heb laten meewegen, moet ik ook bekennen dat het leuk is om te zien welke kant Toyota opgeslagen is. De C-HR vond ik al mooi van buiten, maar van binnen was het een iets frivolere Auris, het deed het net niet voor mij. De Corolla vond ik de eerste nieuwe Toyota die het totaalplaatje helemaal heeft.

En dan de Yaris, ja wat kan ik ervan zeggen: wij hebben hem als gezin zelfs overwogen om als Executive of Launch Edition te kopen, nieuw, zo goed en fijn vinden wij hem. Groot is hij niet, maar ik heb vorig jaar een maand in een Ford Fiesta moeten rijden en kwam er toen achter dat de huidige B-segmenters echt zeker voldoende zijn voor een gezin, mits je niet allemaal 190cm+ bent en uitgegroeide tieners hebt.

De Yaris rijdt heerlijk! Vlot tegen het pittige aan, zuinig en lekker dynamisch. Minder comfortabel en "op de bok" dan de vorige generatie, maar in mijn optiek is het de juiste keuze. Comfort vind ik nog steeds belangrijk, maar het liefst in combinatie met een beetje leuk stuurgedrag. En de Yaris doet dat heel goed. Als pure stuurauto komt hij akelig dicht bij een Ford Fiesta.

Dan nog even kort onze keuze: we hebben net. de knoop doorgehakt en zoals gezegd de Yaris ook nieuw overwogen, budget zat rond de 30k namelijk. De andere optie waar we naar keken was een 2019 Corolla met weinig km's in Executive/Bi-Tone uitvoering, die zijn nu een jaartje oud, vaak demo-modellen of shortlease geweest en die zijn ook rond de 30k te verkrijgen. De Yaris sprak mij als totaalplaatje meer aan, ik heb een zwak voor compacte auto's moet ik toegeven, plus dat het een compleet nieuwe auto zou zijn. Voor ons zou dat voor het eerst zijn. De keuze was moeilijk, tot we nota bene bij een Toyota dealer een Lexus UX tegenkwamen. Net als de Corolla's 1 jaar oud, krap 10.000 km gereden, veel luxe aan boord, in ons geval incl. Mark Levinson audio, maar... slechts 4k meer in aanschaf. De UX geeft het compacte gevoel van de Yaris omdat hij om je heen gesloten zit, terwijl hij van buiten vrijwel gelijk is aan de Corolla/C-HR qua formaat.

Kortom: het is voor ons de UX geworden, anders weet ik niet zeker wat het was geworden, maar de kans was aanwezig dat het een nieuwe Yaris zou zijn geworden. Zo goed vind niet alleen ik hem, maar mijn vrouw ook. De UX heeft echter gigantisch afgeschreven in zijn eerste jaar en daardoor voor ons een no-brainer gezien het prijsverschil wat er amper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
MooDyBLueS schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:29:
[...]

:w

Hoewel ik uiterlijk nooit het belangrijkste heb gevonden, of in ieder geval als een van de laatste eigenschappen heb laten meewegen, moet ik ook bekennen dat het leuk is om te zien welke kant Toyota opgeslagen is. De C-HR vond ik al mooi van buiten, maar van binnen was het een iets frivolere Auris, het deed het net niet voor mij. De Corolla vond ik de eerste nieuwe Toyota die het totaalplaatje helemaal heeft.

En dan de Yaris, ja wat kan ik ervan zeggen: wij hebben hem als gezin zelfs overwogen om als Executive of Launch Edition te kopen, nieuw, zo goed en fijn vinden wij hem. Groot is hij niet, maar ik heb vorig jaar een maand in een Ford Fiesta moeten rijden en kwam er toen achter dat de huidige B-segmenters echt zeker voldoende zijn voor een gezin, mits je niet allemaal 190cm+ bent en uitgegroeide tieners hebt.

De Yaris rijdt heerlijk! Vlot tegen het pittige aan, zuinig en lekker dynamisch. Minder comfortabel en "op de bok" dan de vorige generatie, maar in mijn optiek is het de juiste keuze. Comfort vind ik nog steeds belangrijk, maar het liefst in combinatie met een beetje leuk stuurgedrag. En de Yaris doet dat heel goed. Als pure stuurauto komt hij akelig dicht bij een Ford Fiesta.

Dan nog even kort onze keuze: we hebben net. de knoop doorgehakt en zoals gezegd de Yaris ook nieuw overwogen, budget zat rond de 30k namelijk. De andere optie waar we naar keken was een 2019 Corolla met weinig km's in Executive/Bi-Tone uitvoering, die zijn nu een jaartje oud, vaak demo-modellen of shortlease geweest en die zijn ook rond de 30k te verkrijgen. De Yaris sprak mij als totaalplaatje meer aan, ik heb een zwak voor compacte auto's moet ik toegeven, plus dat het een compleet nieuwe auto zou zijn. Voor ons zou dat voor het eerst zijn. De keuze was moeilijk, tot we nota bene bij een Toyota dealer een Lexus UX tegenkwamen. Net als de Corolla's 1 jaar oud, krap 10.000 km gereden, veel luxe aan boord, in ons geval incl. Mark Levinson audio, maar... slechts 4k meer in aanschaf. De UX geeft het compacte gevoel van de Yaris omdat hij om je heen gesloten zit, terwijl hij van buiten vrijwel gelijk is aan de Corolla/C-HR qua formaat.

Kortom: het is voor ons de UX geworden, anders weet ik niet zeker wat het was geworden, maar de kans was aanwezig dat het een nieuwe Yaris zou zijn geworden. Zo goed vind niet alleen ik hem, maar mijn vrouw ook. De UX heeft echter gigantisch afgeschreven in zijn eerste jaar en daardoor voor ons een no-brainer gezien het prijsverschil wat er amper is.
Ik ben iemand die net onder 30 is qua leeftijd.
Dus een Toyota vond ik altijd lelijk.
Ik ben meer van de Volkswagen Golf...Audi A1\A3...Mercedes A klasse.

Toevallig heb ik in mijn laatste vakantie een huurbak gereden.
Een Toyota Corolla en een CHR. Ik vond beide zeer prettig rijden. Vooral de CHR.

Daarom overweeg ik ook een Toyota te kopen zodra ik klaar ben met mijn private lease contract (nog een jaartje).

Alleen nieuwkoop vind ik veels te duur. Ze zijn net onder de 30k (goed aangekleed natuurlijk!).
Ik wacht liever tot de 2e of 3e jaar word afgeschreven dat scheelt namelijk 5 tot 10k.

Waarom overweeg\overwogen jullie een "nieuw" bak Toyota voor 30k?
De afschrijving gaat hard...

Ik heb tot op heden private lease gereden dus dat zijn ook splinternieuwe autos. Het liefst heb ik ook een "nieuw" koopauto. Maar ik zou een steek in mijn hart krijgen als het na een jaartje of 2 meteen 10k minder waard zou zijn :'(

Edit:
Om de hoeveel jaar wisselen jullie van auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ThaddeusX schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:47:
[...]

Ik ben iemand die net onder 30 is qua leeftijd.
Dus een Toyota vond ik altijd lelijk.
Ik ben meer van de Volkswagen Golf...Audi A1\A3...Mercedes A klasse.

Toevallig heb ik in mijn laatste vakantie een huurbak gereden.
Een Toyota Corolla en een CHR. Ik vond beide zeer prettig rijden. Vooral de CHR.

Daarom overweeg ik ook een Toyota te kopen zodra ik klaar ben met mijn private lease contract (nog een jaartje).

Alleen nieuwkoop vind ik veels te duur. Ze zijn net onder de 30k (goed aangekleed natuurlijk!).
Ik wacht liever tot de 2e of 3e jaar word afgeschreven dat scheelt namelijk 5 tot 10k.

Waarom overweeg\overwogen jullie een "nieuw" bak Toyota voor 30k?
De afschrijving gaat hard...

Ik heb tot op heden private lease gereden dus dat zijn ook splinternieuwe autos. Het liefst heb ik ook een "nieuw" koopauto. Maar ik zou een steek in mijn hart krijgen als het na een jaartje of 2 meteen 10k minder waard zou zijn :'(

Edit:
Om de hoeveel jaar wisselen jullie van auto?
Om de vergelijking voor je compleet te maken: ik ben 35, dus niet veel ouder op zich. ;)
In principe kopen wij meestal een oude van 2-3 jaar oud waar dus de kop van af is. Ook omdat ik graag een goed uitgeruste versie wil en die schrijven relatief gezien harder af dan een basisuitvoering. Als het nieuw 7k scheelt tussen instapper en meet uitgebreide versie is daar na 2-3 jaar nog maar de helft ongeveer van over, dus des te fijner voor de particulier.

Enige reden voor ons om nu voor de nieuwe Yaris wellicht gekozen te hebben is een financiële meevaller, daardoor hadden we de ruimte voor een auto rond de 30k. Zoals gezegd koop je daar bijv. een nieuwe Yaris voor (helemaal volgeladen), een zgan Corolla in luxe uitvoering of een zgan C-HR (2020 model) in iets minder luxe uitvoering. Wij rijden normaal gesproken de auto tot die pakweg 10 jaar oud is, maar hebben nu de vorige Lexus IS uit 2013 (7 jaar oud dus) ingeruild. Niet omdat het nodig was, maar omdat het financieel zo uitkwam om het nu te doen. Geen vakantie bijv. scheelt met een gezin ook al enorm tijdens deze coronatijd. ;)

Eerlijk is eerlijk: als particuliere koper zou ik altijd adviseren wat je zelf al zegt: een 2-3 jaar oude auto kopen en daar zo lang als je wilt/kan/leuk vindt mee doorrijden. Mijn ervaring is dat ze bij pakweg 10 jaar nog wel een leuk bedrag waard zijn. Zo kan ik me nog goed herinneren dat onze Prius II uit 2006 in 2010 exact 10k kostte en in 2016 ingeruild werd voor € 3500 toen die 10 jaar oud was. Die hele auto heeft ons zodoende maar 6500 gekost in 6 jaar tijd (qua afschrijving), een goedkopere auto van dat formaat ga ik nooit meer vinden denk ik. Al was de Lexus IS 300h met € 7500 afschrijving in 4 jaar tijd ook totaal geen slechte koop.

Zoals gezegd: de UX die we nu gekocht hebben heeft in de 14 maanden oud dat 'ie is al een verlies van €18.500 geleden, ik heb hem flink goedkoper gekocht dan de inruilprijs die de diverse websites (w.o. ANWB koerslijst) aangeven. En dat bij een Toyota dealer met de nodige garantie, service, pechhulp, 1e onderhoudsbeurt, etc. Daarmee wil ik zeggen: het is een kwestie van per geval kijken of je het interessant vindt. Als je zeker weet 10 jaar of langer met een auto te gaan doen, dan is nieuw ook helemaal niet verkeerd in de normale klasse zoals de Yaris of Corolla, een Lexus zou ik dat niet bij doen, die halveren de eerste 2-3 jaar in prijs en daarna houden ze de waarde gigantisch goed vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:13
Na mijn brakke starletje dat ik verkocht heb vd Afrikaanse export bijna 10 jaar geleden nu toch maar weer de stap gezet. Ik ben erg gecharmeerd van de nieuwe versie Rav4. Dus gezocht in Duitsland en daar een Style edition gekocht. Het betreft een demo auto van een dealer, kleur zilver met zwart. Het lijkt erop dat de Style edition uit Duitsland een andere is dan de Style edition hier. De Duitse Style edition lijkt veel meer op de bitone hier. Weet iemand hier daar meer over? Ik weet natuurlijk dat types uit verschillende landen beperkt te vergelijken zijn maar toch..

Auto wordt naar verwachting met een week of 3 geleverd. Moet ook nog door de fiscale molen. Ik zal mijn eerste bevindingen hier melden.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

@peacelord Elk land heeft inderdaad verschillende versies en dat kan soms ver gaan. Eigenlijk zoekt de importeur een combinatie van opties uit die hij denkt dat goed verkopen in het land.

Ik heb vroeger een handige site gevonden hiervoor: https://toyota-prospekte....av4-5-generation-ab-2018/
Een forum waar je na een (gratis) registratie de catalogi van Toyota-wagens van Duitsland kan downloaden. Vooral handig als deze niet meer online staan bij oudere modellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Phuncz op 06-12-2020 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Kwestie van de folder te bekijken op toyota.de;)
https://www.toyota.de/dow...99P_n3_tcm-17-2098618.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peacelord
Dat had ik al gedaan, alleen geeft dat het huidige beeld en niet dat van januari 2019. Dank zij de waardevolle tip van @Phuncz ken ik nu ook de configuratie van 1/1/19. En daaruit blijkt idd dat de Style in Duitsland vrijwel identiek is aan de Bitone hier.

Dat betekent in ieder geval dat het financiële voordeel met het importeren een stuk groter is dan dat ik in eerste instantie aannam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
En ja hoor... weer een plastic kaartje onder mijn ruitenwisser van een auto opkoper met de vraag of ik mijn Avensis Verso '03 wil verkopen, kan al bijna kwartet spelen :+

Die auto gaat nergens heen.... Staat nog geeneens 2 ton op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
peacelord schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:57:
Dat had ik al gedaan, alleen geeft dat het huidige beeld en niet dat van januari 2019. Dank zij de waardevolle tip van @Phuncz ken ik nu ook de configuratie van 1/1/19. En daaruit blijkt idd dat de Style in Duitsland vrijwel identiek is aan de Bitone hier.

Dat betekent in ieder geval dat het financiële voordeel met het importeren een stuk groter is dan dat ik in eerste instantie aannam.
Voor "Jahreswagen" of liefst auto's die nog wat ouder zijn, kun je bij aankoop inderdaad voordeel behalen, maar als je nieuwe auto's koopt, gaat die vlieger niet op. De executive en premium ook, zijn ook "vrijwel identiek", maar het scheet alleen een paar duidend euro en wat luxe verwennerij. Dat is bij de RAV, CH-R, Corolla en Yaris, niet anders.
Het is niet voor niets, dat in de grensstreek veel geïmporteerde auto's (valt zo mooi op dankzij het kentekensysteem van NL) ziet rijden. We blijven toch Hollanders... ;)
Het scheelt dat de garantie meestal geen probleem meer is, maar als je dicht bij de grens woont, zou je gek zijn om in Nederland voor onderhoud en (waarschijnlijk nooit voorkomende) reparaties te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
Klopt, vooral de luxe verwennerij maakt het interessant. Met mijn budget in NL een type active of comfort. Nu krijg ik daar (incl de bpm naheffing!) aan opties nog bij:

18 "lichtmetalen zwarte velgen • Privacy glas, versterkte tint de achterste zijruiten en de achterruit • Stoelverwarming voor bestuurder en Bijrijder • Stuurwiel, verwarmd • ruitenwisser + voorruit wassproeiers, verwarmbaar • Koplampreinigingssysteem • Smart-View Mirror (Binnenspiegel met camera op basis van panoramafunctie) • Zwarte contrastcoating voor: Dak, spiegels, stuurhuiskappen, Bumpers, zijschorten • LED-koplampen (projector) • Dodehoekwaarschuwingssysteem met Achteruitrij-assistent • Alarmsysteem • 360 ° camerasysteem • Parkeerhulp met actief Remhulp (ICS) • Achterklep, elektrisch • Smart key systeem • Buitenspiegel met uitstapverlichting • Digitale radio (DAB +) • JBL-geluidssysteem • Draadloos opladen (smartphone) • Hemelbekleding, zwart • Stijlstoffering (stoffen bekleding met hoogwaardig kunstleer) • Bestuurdersstoel elektrische Stoelverstelling. En dan staat er nog geen 10k op de teller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAu0k8VctDRufuq01w3iRjM2Ais=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6VwqA4IgxjAovMSH6skuJfHp.jpg?f=user_large

Best de moeite waard volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door peacelord op 17-12-2020 20:47 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:53
Hi allen!

Ik ben van plan om een tweede auto aan te schaffen en ik zat te kijken naar een Toyota Yaris 1.5 T-sport of 1.8 VVTI TS.

De 1.5 heeft 105 pk en de 1.8 135pk. Nu zie ik alleen op papier dat de 1.5 sneller naar de 100 is dan de 1.8?

Er zit echter 200 kilo verschil tussen volgens mij, maar dan vraag ik me af wat de meerwaarde is van een 1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Dat is een beetje appels met peren vergelijken.
De 1.8 TS is een model nieuwer dan de 1.5 T-sport, dus een compleet andere prijsklasse ook.
In de praktijk zal de 1.8 wel sneller zijn: meer koppel en minder kg/pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zo te zien gaat het ook over 0,3 seconden verschil. Dat kan ook het verschil zijn tussen 100 km/h in de 2 kunnen halen of naar de 3 moeten overschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Knamix schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:56:
Hi allen!

Ik ben van plan om een tweede auto aan te schaffen en ik zat te kijken naar een Toyota Yaris 1.5 T-sport of 1.8 VVTI TS.

De 1.5 heeft 105 pk en de 1.8 135pk. Nu zie ik alleen op papier dat de 1.5 sneller naar de 100 is dan de 1.8?

Er zit echter 200 kilo verschil tussen volgens mij, maar dan vraag ik me af wat de meerwaarde is van een 1.8.
De meerwaarde van die 1.8 is dat het een ietwat grotere en nieuwere auto is, maar ook een zesbak waardoor je minder toeren draait op de snelweg. Een 1.5 doet zo'n 4000 toeren bij 120 km/h in een auto die minder goed geisoleerd is dan die nieuwere Yaris. Toegegeven, mijn 1.5 TSport is niet echt standaard meer maar als ik richting het circuit rijd vind ik 100 km/h een prima snelheid vanwege de herrie en de toeren.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Nieuwe speeltje is binnen *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xI4Cx-ony9fO_ZEOu84gkR4NDmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDtEIueX8fMslhce1s2Kuaes.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPXjRPLTtZSfyrcL6hiFYNRV54w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLdZSSizg40EPFvxQwwb0VaC.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk gooit die lock down nu geen roet in het eten mbt aflevering :X

[ Voor 53% gewijzigd door calsonic op 14-12-2020 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Staat al in Nieuwegein zie ik :)
Wat mij betreft de mooiste uitvoering met Performance pack en in het rood.
Nu heb ik het geld er niet voor, maar over een paar jaar wil ik er graag één gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 10:59
Wat een gaaf dik ding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:29
Zou het dan toch echt volgende jaar gebeuren?

https://www.vroom.be/nl/n...et-vaste-elektrolyt-24072

Want de eerste elektrische Lexus was toch echt een blamage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 16:27
Amdwarrior schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:29:
Zou het dan toch echt volgende jaar gebeuren?

https://www.vroom.be/nl/n...et-vaste-elektrolyt-24072

Want de eerste elektrische Lexus was toch echt een blamage
Laatste probleem dat ze ermee hadden was de prijs. Als ze die omlaag hebben kunnen brengen dan hebben ze een giga voorsprong op de rest.
Samen met Denso en ik dacht Panasonic waren ze al elk 1 miljard per jaar in de ontwikkeling aan het pompen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 09:53
Morgen komt de bestelde ch-r executive 2.0.Ze komen hem thuis afleveren, met een korte uitleg ipv ophalen bij de showroom.

Ik ben benieuwd hoe het rijdt tov de Mitsubishi Outlander phev waar ik tot nu toe in gereden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dus je hebt een voertuig van €38.000+ gekocht en nog nooit gereden in de wagen ? :/
Dat kan wel eens een verrassing worden dan !

[ Voor 21% gewijzigd door Phuncz op 18-12-2020 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ah balen, mijn (voor mij nieuwe) Yaris TS 1.8 heeft geen ondersteuning voor cruise control in het ECU. Dan toch maar een aftermarket set overwegen. Verder wel leuke bak, en een aardige upgrade vanaf een yaris verso uit '01. Binnenkort maar eens een knappe 2din android unit en een betere foto regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BC-Pu_KyDc6iGl36nwTZEjqsvzc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ui81WI3xd5nBfX8dzIn9uxha.jpg?f=user_large
AtleX schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:19:
[...]

De meerwaarde van die 1.8 is dat het een ietwat grotere en nieuwere auto is, maar ook een zesbak waardoor je minder toeren draait op de snelweg.
Ze zijn er wel met zesbak, maar de vijfbak kom je toch echt veel vaker tweedehands tegen naar mijn idee.

[ Voor 26% gewijzigd door silverball op 18-12-2020 15:58 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

Phuncz schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:27:
Dus je hebt een voertuig van €38.000+ gekocht en nog nooit gereden in de wagen ? :/
Een rijtest is toch wat anders dan permanent een auto onder je kont hebben?

Verder heb ik bij mijn auto ook niet in deze specifieke configuratie gereden. Wel een 1.8 hatchback en een 2.0 station, maar geen 2.0 station. Ze zeiden nog wel dat het kon, maar ik had geen zin om daar nog een middag voor te spenderen. Beiden voelden goed aan, dus dan is dat ook geen probleem.

Het is voor mij ook een lease-auto. Bevalt ie niet, dan ben ik er over 4 jaar weer vanaf.

Overigens heb ik er veel te weinig mee gereden. Damn dat thuiswerken :+

[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 18-12-2020 16:50 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Voor mij is dat gewoon bizar: de belangrijkste functie die een wagen vervult is rijden. Zolang dat we zelf nog moeten sturen en wegen niet perfect zijn, is wegligging, aandrijving en ergonomie toch belangrijk als je er de nodige tijd en afstand mee overbrugt. Ook voor 4 jaren als leaserijder toch ? Een wagen kost ook veel (aankoop of lease) en dan wil je toch weten of het aan de verwachtingen voldoet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

silverball schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:31:
Ze zijn er wel met zesbak, maar de vijfbak kom je toch echt veel vaker tweedehands tegen naar mijn idee.
Alleen de facelift (2008-2010) heeft de 6-bak, de pre-facelift (2006-2008) is een 5-bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Iemand die me kan vertellen hoe het zit met de betrouwbaarheid van Corolla Verso's met automaat.

Heb nu een Avensis Verso en een slagje kleiner kan wel. Budget is niet zo hoog dus vandaar de vraag 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Videopac

Rommelt wat aan.

Vlassie1980 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:10:
Iemand die me kan vertellen hoe het zit met de betrouwbaarheid van Corolla Verso's met automaat.

Heb nu een Avensis Verso en een slagje kleiner kan wel. Budget is niet zo hoog dus vandaar de vraag 😁
Waarom zou je willen wisselen? Ik denk dat het lang duurt voordat je het terug verdient hebt, mocht het om de financiën gaan. Als je huidige auto goed is, gewoon door blijven rijden.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Videopac schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:14:
[...]

Waarom zou je willen wisselen? Ik denk dat het lang duurt voordat je het terug verdient hebt, mocht het om de financiën gaan. Als je huidige auto goed is, gewoon door blijven rijden.
Mijn vrouw wil liever een automaat, parkeersensoren en iets kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 09:53
Phuncz schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:27:
Jawel, maar dat is alweer een hele tijd geleden en dat was nog de 1.8.

Bovendien gaat het inderdaad om een lease auto van de zaak. Inmiddels staat ie voor de deur en ik vind hem lekker rijden :)

Nu nog een beetje vogelen met de instellingen en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Phuncz schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:37:
Voor mij is dat gewoon bizar: de belangrijkste functie die een wagen vervult is rijden. Zolang dat we zelf nog moeten sturen en wegen niet perfect zijn, is wegligging, aandrijving en ergonomie toch belangrijk als je er de nodige tijd en afstand mee overbrugt. Ook voor 4 jaren als leaserijder toch ? Een wagen kost ook veel (aankoop of lease) en dan wil je toch weten of het aan de verwachtingen voldoet ?
Maar ook al heb je de auto beschikbaar, dan ga je toch alsnog niet in een rijtest van een kwartier of half uur uitvinden of iets helemaal aan je verwachtingen voldoet? Er zijn toch altijd dingetjes die zich pas na een paar uur of een paar ritten openbaren? Een auto is net als zoveel andere producten iets waar je toch nooit alles helemaal te zien krijgt en wat nooit het hele verhaal vertelt. Wie weet krijg je veel lekke banden en blijkt de service ondermaats te zijn. Wie weet rammelt er wel iets. Wie weet zit de stoel niet lekker na vele uren rijden. Wie weet zit een aansluiting of knopje toch niet lekker en wie weet kun je toch niet goed met het mediacentrum overweg.

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die toch niet zoveel aandacht hechten aan bepaalde zaken. dingen als rijgedrag is leuk, maar als je de grootste tijd in de file staat, is het misschien belangrijker om goed te zitten. Misschien koop/lease je hem vooral omdat ie goedkoper is dan de concurrentie en neem je de nadelen voor lief.

Ik ben nog nergens een perfecte auto tegengekomen en verwacht dat ook niet. Misschien als je er meer van je eigen centen in hebt zitten, dat je meer wilt weten over een auto maar voor mij en velen met mij is het een ding wat me van a naar b brengt en daarbij niet teleur stelt. En daarbij heb je weer mensen die liever een mooie auto voor de deur hebben staan of een bepaald merk, dan hoe ie rijdt. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een auto leasen en precies dezelfde auto gaan testrijden. Er zijn simpelweg genoeg combinaties mogelijk om net iets anders te hebben dan wat de showroom heeft staan of beschikbaar heeft voor proefrit. Dat maakt je rit niet perse anders. Het moet vooral vertrouwen geven in het merk en de kwaliteit van de auto. Of daar dan net iets anders voor geleverd wordt, is irrelevant imo. In mijn geval waren er gewoon weinig 2.0 hatchbacks beschikbaar in Nederland. Ik had kunnen wachten tot de dealer hem had staan, maar dat vind ik zonde van mijn tijd en van zijn tijd en kosten. Ik kan best een oordeel vellen op basis van mijn ervaringen met vergelijkbare modellen en er dan vanuit gaan dat het wel goed zit. Het is voor mij ook maar een auto. Er zijn genoeg mensen die ook een bankstel kopen waarvan ze de uiteindelijke versie niet helemaal zo hebben getest. Of een bed. Of een keuken. Etc. Soms moet je gewoon niet teveel stil staan bij aankopen, dan slaap je een stuk rustiger ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
silverball schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:31:
Ah balen, mijn (voor mij nieuwe) Yaris TS 1.8 heeft geen ondersteuning voor cruise control in het ECU. Dan toch maar een aftermarket set overwegen.
[...]
Ik heb zelf destijds een John Gold setje ingebouwd in onze 1.3 uit 2006: ThinkPadd in "Het grote Toyota-topic"

En een zesbak is wel zo fijn. Het is dat we nu verplicht 100 moeten rijden waardoor snelweg rijden te doen is, maar met 130km/h gaat het motorgeluid vrij snel irriteren bij onze 5-bak, motor draait dan zo'n 3500 toeren :/
Je merkt dat het gewoon een auto voor in de stad/binnenwegen is.

Die van ons gaat er over niet al te lange tijd uit denk ik. Na 5 jaar tijd voor wat anders. Zitten met een schuin oog te kijken naar een Hyundai i20 / Kia Rio. Liefste had ik weer een Yaris genomen, een Hybrid. Maar daar mag je geen aanhanger mee trekken en dat hebben we toch nog best vaak gedaan de afgelopen jaren (IKEA, afval wegbrengen etc.)

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Tnx! Dat is wellicht een optie ja, was ik ook al naar aan 't kijken. Wel een beetje aan de prijs allemaal. Is er een reden waarom je niet voor de stuurkolomhendel bent gegaan ?

Dat een zesbak prettiger is op de snelweg geloof ik graag, daar was ik initieel ook voor aan 't kijken. Echter waren die, toen ik zocht, imo onevenredig duur t.o.v. de vijfbakken. Daar komt nog bij dat ik van een yaris verso uit '01 kom, ook met Waeco setje, met nog minder geluidsisolatie. Ben er dus al redelijk aan gewend om de muziek wat luid aan te hebben staan.

En mocht ik mij gaan ergeren kan ik altijd met m'n trabant een keertje de snelweg op :+

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
silverball schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:41:
Tnx! Dat is wellicht een optie ja, was ik ook al naar aan 't kijken. Wel een beetje aan de prijs allemaal. Is er een reden waarom je niet voor de stuurkolomhendel bent gegaan ?
[...]
Hendel aan de stuurkolom ook wel naar gekeken, maar is duurder dan zo'n bedieningspaneeltje. Het bedieningspaneeltje stelt inwendig niet zoveel voor trouwens. Ik denk dat het qua bedrading misschien zelfs wel te doen is om een OEM hendel te verbinden (met wat soldeerwerk) met een John Gold aftermarket set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ah oké. Weer genoeg om over na te denken in ieder geval. Denk dat ik zo'n set ga kopen, want ben eigenlijk al verpest met cruise control.
ThinkPadd schreef op zondag 29 mei 2016 @ 12:46:
[...]
Nu op Marktplaats doorverkocht aan iemand die het in z'n Fiat Ducato camper ging bouwen.
Deze kan weleens in de Ducato van m'n ouwe heer zitten, die heeft toen zo'n setje van een particulier gekocht afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
@Phuncz @Martinspire Over proefritten: Eigenlijk kan ik me best voorstellen dat je zonder proefrit een leaseauto kiest. Zeker als je al met een merk bekend bent. Alle auto's rijden toch vooral als euh.. auto's. Zeker volumemodellen van grote merken zijn imho zo voorspelbaar dat een gemiddelde consument ze qua rijgedrag blind kan kopen.

Zo heb ik mijn Yaris HSD ook niet gereden voor ik hem koos. Wel even in gezeten en dan ziet het er gewoon bekend en dus goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Martinspire schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:18:
[...]

Maar ook al heb je de auto beschikbaar, dan ga je toch alsnog niet in een rijtest van een kwartier of half uur uitvinden of iets helemaal aan je verwachtingen voldoet? Er zijn toch altijd dingetjes die zich pas na een paar uur of een paar ritten openbaren? Een auto is net als zoveel andere producten iets waar je toch nooit alles helemaal te zien krijgt en wat nooit het hele verhaal vertelt. Wie weet krijg je veel lekke banden en blijkt de service ondermaats te zijn. Wie weet rammelt er wel iets. Wie weet zit de stoel niet lekker na vele uren rijden. Wie weet zit een aansluiting of knopje toch niet lekker en wie weet kun je toch niet goed met het mediacentrum overweg.
Je springt van het ene extreme (geen ervaring) naar het andere (jarenlange ervaring). Je maakt daarmee geen punt. Mijn dealer laat me ook toe om een auto een halve of hele dag mee te nemen, zeker als dit de laatste stap is om me over de drempel te halen.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die toch niet zoveel aandacht hechten aan bepaalde zaken. dingen als rijgedrag is leuk, maar als je de grootste tijd in de file staat, is het misschien belangrijker om goed te zitten. Misschien koop/lease je hem vooral omdat ie goedkoper is dan de concurrentie en neem je de nadelen voor lief.
Natuurlijk, iedereen heeft zijn eigen prioriteiten. Maar goed zitten weet je ook pas na wat kilometers te maken, niet in de showroom. Je kan gerust de stoel qua positie en ergonomie testen, maar een uur in de file ga je pas kunnen simuleren met een uur in de wagen zitten.
Ik ben nog nergens een perfecte auto tegengekomen en verwacht dat ook niet. Misschien als je er meer van je eigen centen in hebt zitten, dat je meer wilt weten over een auto maar voor mij en velen met mij is het een ding wat me van a naar b brengt en daarbij niet teleur stelt. En daarbij heb je weer mensen die liever een mooie auto voor de deur hebben staan of een bepaald merk, dan hoe ie rijdt. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een auto leasen en precies dezelfde auto gaan testrijden. Er zijn simpelweg genoeg combinaties mogelijk om net iets anders te hebben dan wat de showroom heeft staan of beschikbaar heeft voor proefrit. Dat maakt je rit niet perse anders. Het moet vooral vertrouwen geven in het merk en de kwaliteit van de auto. Of daar dan net iets anders voor geleverd wordt, is irrelevant imo. In mijn geval waren er gewoon weinig 2.0 hatchbacks beschikbaar in Nederland. Ik had kunnen wachten tot de dealer hem had staan, maar dat vind ik zonde van mijn tijd en van zijn tijd en kosten. Ik kan best een oordeel vellen op basis van mijn ervaringen met vergelijkbare modellen en er dan vanuit gaan dat het wel goed zit. Het is voor mij ook maar een auto.
Mijn grijze Auris is ook maar een auto, maar als je geld eraan uitgeeft, moet het het ook waard zijn. Misschien ligt het aan mij dat ik niet graag genaaid wordt door marketing en verkoop om een minderwaardig product de volle prijs te betalen, maar dan hoor ik ook graag van de mensen geen gezeur hoe ze vinden dat product X of Y tegenvalt, terwijl ze duidelijk nog niet eens gekeken hebben of het aan de oppervlakkige verwachtingen voldoet.
Er zijn genoeg mensen die ook een bankstel kopen waarvan ze de uiteindelijke versie niet helemaal zo hebben getest. Of een bed. Of een keuken. Etc. Soms moet je gewoon niet teveel stil staan bij aankopen, dan slaap je een stuk rustiger ;)
Ik slaap rustig wetende dat ik geld uitgeef aan producten die goed doen wat ze moeten doen en aan mijn verwachtingen voldoen. Technische defecten terzijde, maar daarom zit ik ook in het Toyota topic O-).
Mijn slaaprust is dan ook extreem zelden verstoord door techniek die teleurstelt, of door problemen of beperkingen waar ik 4 jaren lang vast aan hang omdat dat uurtje tijd en moeite me teveel was.

@Bacchus Ja natuurlijk als je bekend bent met het merk en een vorige of gelijkaardige aandrijving, zal het weinig verrassing zijn. Behalve dat de Toyota HSD wel zijn eigen karakteristieken heeft. Hoeveel mensen zijn op de hoogte van de CVT en deze zijn opvallende en minder opvallende eigenschappen ? Zo heb ik nog een kennis uitgelegd waarom een CVT "zoveel lawaai" maakt omdat ze het gebruikte als een klassieke handgeschakelde wagen. Want geen testrit en geen uitleg bij aankoop.

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 21-12-2020 09:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bacchus
Phuncz schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:51:
@Bacchus Ja natuurlijk als je bekend bent met het merk en een vorige of gelijkaardige aandrijving, zal het weinig verrassing zijn. Behalve dat de Toyota HSD wel zijn eigen karakteristieken heeft. Hoeveel mensen zijn op de hoogte van de CVT en deze zijn opvallende en minder opvallende eigenschappen ? Zo heb ik nog een kennis uitgelegd waarom een CVT "zoveel lawaai" maakt omdat ze het gebruikte als een klassieke handgeschakelde wagen. Want geen testrit en geen uitleg bij aankoop.
Dat blijft toch een opmerking die mij als ervaren HSD-bestuurder nog elke keer jeuk bezorgt, vooral omdat je hem zo vaak blijft lezen en het alleen waar is voor hele specifieke situaties die (mn ecodiesel-)handbakbestuurders inderdaad wel vaak tegenkomen: Namelijk plankgas geven.
Met een handgeschakelde ecodiesel geef je inderdaad elke keer plankgas als je wegrijdt of inhaalt, anders komt er gewoon geen beweging in omdat je in een toerenbereik zit dat geen vermogen geeft. Met een HSD (of enige automaat met een beetje vermogen erachter) heb je plankgas eigenlijk alleen nodig bij invoegen op een korte of steile invoegstrook op de snelweg.

Maargoed, ik preek hier voor eigen parochie. In dit topic weten de meesten dat al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Phuncz schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:51:
[...]

Je springt van het ene extreme (geen ervaring) naar het andere (jarenlange ervaring). Je maakt daarmee geen punt. Mijn dealer laat me ook toe om een auto een halve of hele dag mee te nemen, zeker als dit de laatste stap is om me over de drempel te halen.
Maar dan is die lange proefrit toch geen standaard? Sure, ze doen het om je over de streep te helpen, maar blijkbaar hebben de meeste mensen genoeg aan een kort ritje. Ik zelf ook. Ik verwacht ook niet dat een auto me enorm aan staat qua weggedrag, het kan altijd beter en daar betaal je dan ook voor. Je kunt van een auto van 18k of zelfs 36k niet het rijgedrag verwachten van een auto van 60k of meer. Jij hebt blijkbaar al een enorme proefrit nodig voor een tweedehands auto, ik niet. Na een paar minuten weet je wel of dit een beetje ligt of niet. Vooral als je een beetje een slim traject uitkiest voor de proefrit zodat je een beetje alles gehad hebt.
Hoeveel mensen zijn op de hoogte van de CVT en deze zijn opvallende en minder opvallende eigenschappen ? Zo heb ik nog een kennis uitgelegd waarom een CVT "zoveel lawaai" maakt omdat ze het gebruikte als een klassieke handgeschakelde wagen. Want geen testrit en geen uitleg bij aankoop.
Tjah, ik vind zo'n CVT niet heel moeilijk te begrijpen en ik denk dat er genoeg zijn waar dat ook voor geld. Daar is vaak het hebben van een automaat al een groot verschil. Men doet vaak alsof de CVT een enorm iets is, maar ik vind het wel meevallen. Je trapt op het pedaal en hoe hard je trapt bepaald hoeveel geluid en toeren ie maakt. Ik heb geen opleiding nodig om te weten wat dat betekent. Heck, het maakt het voor de zuinigrijders alleen maar makkelijker om de toeren laag te houden. De techniek erachter is leuk, maar voor menig gebruiker niet echt nodig om te weten.

Verder vergeet je qua proefritten nog het ding dat je vaak bij de concurrent niet een vergelijkbare auto neer kunt zetten met dezelfde eigenschappen en prijs. Tuurlijk moet ie prima rijden, maar als ik bij de concurrent 5000 euro meer kwijt ben, voor half de opties. Dan is de keuze voor mij snel gemaakt. En dan neem ik wat problemen wel op de koop toe. Nogmaals, ik verwacht geen perfectie en ik ben vrij snel tevreden. Ik denk dat je anno 2020 eigenlijk ook geen echte miskoop meer kunt doen. Sure een andere auto kan beter of goedkoper zijn, maar echt slechte auto's verkopen ze maar amper. Zeker bij Toyota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bacchus schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:20:
[...]

Met een HSD (of enige automaat met een beetje vermogen erachter) heb je plankgas eigenlijk alleen nodig bij invoegen op een korte of steile invoegstrook op de snelweg.
Ik verbaas me er nog altijd over hoeveel pit erin zit als ik plankgas geef. :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Martinspire schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:55:
[...]

Tjah, ik vind zo'n CVT niet heel moeilijk te begrijpen en ik denk dat er genoeg zijn waar dat ook voor geld. Daar is vaak het hebben van een automaat al een groot verschil. Men doet vaak alsof de CVT een enorm iets is, maar ik vind het wel meevallen. Je trapt op het pedaal en hoe hard je trapt bepaald hoeveel geluid en toeren ie maakt. Ik heb geen opleiding nodig om te weten wat dat betekent. Heck, het maakt het voor de zuinigrijders alleen maar makkelijker om de toeren laag te houden. De techniek erachter is leuk, maar voor menig gebruiker niet echt nodig om te weten.
Het wordt juist andersom bedoelt: niet dat een CVT moeilijk in gebruik is, maar dat als je ermee omgaat alsof het een traditionele automaat is, dat je hem dan dus continu in de toeren jaagt en dan niet optimaal gebruikt.

En natuurlijk heb je daar geen "opleiding" voor nodig, maar om die reden even een anecdote: ik rijd al sinds de 2e generatie Prius in Toyota of Lexus rond en wat jij zegt over het "harder intrappen = meer geluid" is de meest simpele uitleg, dat klopt. Wat mij echter vorig jaar tijdens een Toyota Experience is uitgelegd toen ik stond te praten met een van de medewerkers die ook de uitleg voor de Hybrid Challenge deed, is dat de wijzers zijn ingedeeld op een optimale werking van het HSD systeem, waar je je als berijder heel makkelijk aan kan houden: Charge, Eco en Power, waarbij Eco in 2 delen is opgedeeld. Als je het optimale uit het HSD systeem wilt halen, dan moet je uit het Power gebied blijven. Zo simpel is de basis. Wil je dat de auto potentieel de benzinemotor uitschakelt, dan moet je in de onderste helft van het Eco deel blijven of terugzakken. Ik hoef jullie niet uit te leggen dat het vervolgens afhankelijk is van snelheid, state-of-charge en dergelijke of de benzinemotor daadwerkelijk uitgezet zal worden.

Die meters zijn dus bewust zo ingedeeld en elke Toyota of Lexus heeft dat in een eigen variant erin zitten. Simpel voor de bestuurder. De achterliggende reden is dat het HSD systeem en CVT niet optimaal presteren bij volle toeren (Power bereik), dan gaat de efficiëntie van het systeem enorm omlaag omdat je teveel leunt op de benzinemotor doordat de elektromotor te weinig ondersteuning meer kan bieden. Dat is ook waarom je soms mensen hoort klagen dat hun Toyota/Lexus helemaal niet zuinig is. Blijf je echter min het Eco-gebied dan rijd je op de trekkracht van het systeem en kan het benzine- en elektromotor optimaal laten samenwerken. De elektromotor kan dan genoeg ondersteuning bieden, waardoor zeker in de 4e generatie HSD (kom daar zo nog even op terug) het meer de benzinemotor is die de elektromotor ondersteunt dan andersom.

Zeg ik dat je nooit in het Power gebied mag/moet komen? Nee, natuurlijk niet, maar het zoveel mogelijk beperken levert je zeker een (veel) gunstiger verbruik op, minder CVT-'herrie' en gewoon meer rust tijdens het rijden. Het spreekt voor zich dat je bij een oprit naar de snelweg of bepaalde inhaalacties je wel gewoon even gas moet geven en niet op de Eco-meter moet letten, maar dat heet gezond boerenverstand.

Dan als laatste even terugkomend op de verschillende generaties HSD: ik rijd sinds kort in een Lexus UX 250h met 4e generatie, net als de meest recente Toyota modellen, daarvoor de Lexus IS 300h met 3e generatie HSD en daarvoor Lexus CT 200h met 2e generatie. Wat duidelijk te merken is, is dat met elke generatie de CVT-'herrie' sterk verminderd is, maar bovenal: de ondersteuning van de elektromotor is sterker geworden en kan op hogere snelheid gebruikt worden. Bij de CT was het maximaal 50 km/u waarop het systeem in EV mode kon gaan, bij de IS was dat 80 km/u en de UX 120 km/u. Dat zijn wel theoretische waardes, ik maak het bij de UX op de snelweg niet vaak mee dat de EV mode aanspringt, maar op 80-wegen heel vaak! En dan rijd ik 85-90 km/u op de teller. Ik heb mij dan ook laten vertellen dat waar de eerste generaties echt nog bedoeld waren om de elektromotor wat ondersteuning aan de benzinemotor te laten geven, het bij de laatste generatie al zo is dat het de benzinemotor is die de elektromotor ondersteunt. Wel is het zo dat als we het over Toyota hebben, dit het beste tot z'n recht komt in de High Power uitvoering, de 2.0 Hybrids dus van o.a. de Corolla en C-HR, maar ook de 2.5 Hybrid van de RAV4. Dit heeft ermee te maken dat de 1.8 Hybrids nog de oude benzinemotor gebruiken, de 2ZR-FXE die al sinds 2009 in de Prius (3e generatie) lag. De 2.0 Hybrids gebruiken de M20A-FXS welke in de VS ook bekroond is tot engine of the year en die heeft een nog hogere thermische efficiëntie, namelijk 41% i.p.v. ook al erg hoge 38,5%. De M20A-FXS ligt zoals gezegd in de UX 250h, Corolla 2.0 Hybrid en C-HR 2.0 Hybrid en dit zijn dus de meest efficiënte Toyota hybride systemen die er vandaag de dag zijn. Geen wonder dat ik met dit weer van rond de 8-10 graden nog gewoon bijna 1 op 20 haal met de UX. Maar... terugkomend op waar we mee begonnen en daarmee ook concluderend: dat heeft er ook mee te maken dat ik weet hoe ik optimaal van de aandrijflijn gebruik kan maken. Het is niet ingewikkeld, maar zoals gezegd: als je ermee gaat rijden alsof het een BMW 3-serie is, dan haal je misschien net 1 op 15. De 2 zeer simpele eerder genoemde tips zou dan ook door iedere Toyota/Lexus dealer uitgelegd moeten worden aan de berijder, maar dat gebeurt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Videopac

Rommelt wat aan.

MooDyBLueS schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:31:
[...]

Het wordt juist andersom bedoelt: niet dat een CVT moeilijk in gebruik is, maar dat als je ermee omgaat alsof het een traditionele automaat is, dat je hem dan dus continu in de toeren jaagt en dan niet optimaal gebruikt.

En natuurlijk heb je daar geen "opleiding" voor nodig, maar om die reden even een anecdote: ik rijd al sinds de 2e generatie Prius in Toyota of Lexus rond en wat jij zegt over het "harder intrappen = meer geluid" is de meest simpele uitleg, dat klopt. Wat mij echter vorig jaar tijdens een Toyota Experience is uitgelegd toen ik stond te praten met een van de medewerkers die ook de uitleg voor de Hybrid Challenge deed, is dat de wijzers zijn ingedeeld op een optimale werking van het HSD systeem, waar je je als berijder heel makkelijk aan kan houden: Charge, Eco en Power, waarbij Eco in 2 delen is opgedeeld. Als je het optimale uit het HSD systeem wilt halen, dan moet je uit het Power gebied blijven. Zo simpel is de basis. Wil je dat de auto potentieel de benzinemotor uitschakelt, dan moet je in de onderste helft van het Eco deel blijven of terugzakken. Ik hoef jullie niet uit te leggen dat het vervolgens afhankelijk is van snelheid, state-of-charge en dergelijke of de benzinemotor daadwerkelijk uitgezet zal worden.

Die meters zijn dus bewust zo ingedeeld en elke Toyota of Lexus heeft dat in een eigen variant erin zitten. Simpel voor de bestuurder. De achterliggende reden is dat het HSD systeem en CVT niet optimaal presteren bij volle toeren (Power bereik), dan gaat de efficiëntie van het systeem enorm omlaag omdat je teveel leunt op de benzinemotor doordat de elektromotor te weinig ondersteuning meer kan bieden. Dat is ook waarom je soms mensen hoort klagen dat hun Toyota/Lexus helemaal niet zuinig is. Blijf je echter min het Eco-gebied dan rijd je op de trekkracht van het systeem en kan het benzine- en elektromotor optimaal laten samenwerken. De elektromotor kan dan genoeg ondersteuning bieden, waardoor zeker in de 4e generatie HSD (kom daar zo nog even op terug) het meer de benzinemotor is die de elektromotor ondersteunt dan andersom.

Zeg ik dat je nooit in het Power gebied mag/moet komen? Nee, natuurlijk niet, maar het zoveel mogelijk beperken levert je zeker een (veel) gunstiger verbruik op, minder CVT-'herrie' en gewoon meer rust tijdens het rijden. Het spreekt voor zich dat je bij een oprit naar de snelweg of bepaalde inhaalacties je wel gewoon even gas moet geven en niet op de Eco-meter moet letten, maar dat heet gezond boerenverstand.

Dan als laatste even terugkomend op de verschillende generaties HSD: ik rijd sinds kort in een Lexus UX 250h met 4e generatie, net als de meest recente Toyota modellen, daarvoor de Lexus IS 300h met 3e generatie HSD en daarvoor Lexus CT 200h met 2e generatie. Wat duidelijk te merken is, is dat met elke generatie de CVT-'herrie' sterk verminderd is, maar bovenal: de ondersteuning van de elektromotor is sterker geworden en kan op hogere snelheid gebruikt worden. Bij de CT was het maximaal 50 km/u waarop het systeem in EV mode kon gaan, bij de IS was dat 80 km/u en de UX 120 km/u. Dat zijn wel theoretische waardes, ik maak het bij de UX op de snelweg niet vaak mee dat de EV mode aanspringt, maar op 80-wegen heel vaak! En dan rijd ik 85-90 km/u op de teller. Ik heb mij dan ook laten vertellen dat waar de eerste generaties echt nog bedoeld waren om de elektromotor wat ondersteuning aan de benzinemotor te laten geven, het bij de laatste generatie al zo is dat het de benzinemotor is die de elektromotor ondersteunt. Wel is het zo dat als we het over Toyota hebben, dit het beste tot z'n recht komt in de High Power uitvoering, de 2.0 Hybrids dus van o.a. de Corolla en C-HR, maar ook de 2.5 Hybrid van de RAV4. Dit heeft ermee te maken dat de 1.8 Hybrids nog de oude benzinemotor gebruiken, de 2ZR-FXE die al sinds 2009 in de Prius (3e generatie) lag. De 2.0 Hybrids gebruiken de M20A-FXS welke in de VS ook bekroond is tot engine of the year en die heeft een nog hogere thermische efficiëntie, namelijk 41% i.p.v. ook al erg hoge 38,5%. De M20A-FXS ligt zoals gezegd in de UX 250h, Corolla 2.0 Hybrid en C-HR 2.0 Hybrid en dit zijn dus de meest efficiënte Toyota hybride systemen die er vandaag de dag zijn. Geen wonder dat ik met dit weer van rond de 8-10 graden nog gewoon bijna 1 op 20 haal met de UX. Maar... terugkomend op waar we mee begonnen en daarmee ook concluderend: dat heeft er ook mee te maken dat ik weet hoe ik optimaal van de aandrijflijn gebruik kan maken. Het is niet ingewikkeld, maar zoals gezegd: als je ermee gaat rijden alsof het een BMW 3-serie is, dan haal je misschien net 1 op 15. De 2 zeer simpele eerder genoemde tips zou dan ook door iedere Toyota/Lexus dealer uitgelegd moeten worden aan de berijder, maar dat gebeurt helaas niet.
Eens. En mooie techniek inderdaad. Maar ondertussen heeft Toyota de e-boot vooralsnog compleet gemist.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Videopac schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:45:
[...]
Eens. En mooie techniek inderdaad. Maar ondertussen heeft Toyota de e-boot vooralsnog compleet gemist.
Mwah, ze hebben brandstofcel tov accu grof overschat. De Mirai blijft een soort conceptauto en de accu-Toyota's (enkel CH-R in China en UX300e, dacht ik?) blijven een beetje beperkte excuuspogingen.

Ik moet het wel een klein beetje met Toyota eens zijn dat accu-auto's maar een deel van de mogelijke elektrisch aangedreven auto's zijn. De elektrische aandrijving is niet het moeilijke deel, dat doet Toyota (als enige) ook al tientallen jaren. De elektriciteitsaanvoer is de uitdaging en of een accu onder de vloer daarvoor de eindoplossing is, is op zijn minst verre van zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

[...]

Je kunt er een lang stuk over typen, maar ik denk dat iedereen wel begrijpt dat power = onzuinig en eco = zuinig. Efficiëntie is leuk, maar als ik snel wil accelereren bij een stoplicht, moet ik toch echt het aantal toeren laten opkomen. Wil ik een lange rit zo zuinig mogelijk doen, dan moet ik hem niet teveel op laten komen. Ik denk dat de HUD van de Toyota het duidelijk genoeg maakt wat wel of niet past bij je wensen of wel of niet zuinig te rijden. En heel raar is het veel/weinig toeren niet ook al ben je een handgeschakelde bak gewend. Laten we niet doen alsof het rocket science is.

Dat bedoel ik ook met dat het allemaal niet zo moeilijk is en dat je daar tijdens een korte proefrit best wel achter komt. Ik hoor nog steeds niet waarom men per se een urenlange proefrit nodig heeft met het specifieke model om te weten of de auto naar wens is of gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Martinspire schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:24:
Dat bedoel ik ook met dat het allemaal niet zo moeilijk is en dat je daar tijdens een korte proefrit best wel achter komt. Ik hoor nog steeds niet waarom men per se een urenlange proefrit nodig heeft met het specifieke model om te weten of de auto naar wens is of gaat zijn.
Als dat een reactie op mij is (ik ben de enige het over het nut van een testrit heeft), dan mag je dat ook rechtstreeks vragen hoor, ik bijt niet :). Ik zeg echter niet dat "men een urenlange proefrit" moet maken, ik vond het opvallend dat iemand die een splinternieuwe wagen van een redelijk bedrag koopt er nog geen proefrit mee heeft gemaakt. Je stelde dat je niet kan weten hoe de zetel zit na uren in de file, wel dan test je dat als je dat wilt weten ? Doe je dat niet, dan is dat jouw probleem. Aangezien het een wagen is, is rijden de belangrijkste taak die het vervult en vind ik het dus niet bizar om te weten hoe dat rijdt als je een dergelijke kost maakt. Voor pro lease ligt dat misschien anders in welke context je het voertuig dan ziet maar ik heb het hier over aankoop.

[ Voor 7% gewijzigd door Phuncz op 21-12-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

Als ik iets van een paar duizend (of zelfs tienduizenden) euro's koop, doe ik gedegen onderzoek. Ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven en je zult mij dus ook geen nieuwe TV bij de MediaMarkt zien uitzoeken, dat zoek ik allemaal van te voren uit. Net zoals dat ik doe bij auto's en daar hoort ook zeker een uitgebreide proefrit bij, inclusief het testen van de eventuele Navi/onboard entertainment systeem.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

Het is niet ingewikkeld, maar zoals gezegd: als je ermee gaat rijden alsof het een BMW 3-serie is, dan haal je misschien net 1 op 15.
Dat is dus mijn verbruik in de praktijk met de Corolla 2.0 Hybrid (hatchback).

Het verschil met een Toyota hybride is gewoon enorm qua rijgedrag. Proef op de som genomen: alle tankbeurten zat ik op 1 op 15/16 met "sportief" (ik noem het liever gewoon lekker doorrijden) rijden, voornamelijk 130 op de snelweg en 's avonds 150-160, lekker gas erop op de oprit. Vervolgens een volledige tankbeurt overal netjes 105 cruise en rustig optrekken gedaan, zo weinig mogelijk >3500 toeren. Resulteerde in 1 op 22.

Bij m'n V40 diesel met handbak was het verschil in verbruik veel minder groot: sportief rijden leverde alsnog 1 op 19 op, zuinig ook 1 op 22.

Uiteindelijk is het een keuze: nu het lekker rustig is op de wegen overdag en ik minder kilometers maak heb ik ook meer zin om eens lekker te sturen en het gas erop te gooien. De Corolla is dynamisch zat en met 180 paardjes ook heerlijk vlot. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat het grote verschil met de HSD is dat de motor altijd op zo laag mogelijke toeren draait voor die snelheid, en dat merk je direkt in het verbruik.
Bij auto's met een gewone versnellingsbak zijn de toeren die je draait altijd een compromis voor zuinigheid en koppel bij die snelheid en zal het vrijwel nooit het zuinigste zijn. Vrijwel altijd zul je meer toeren draaien dan de motor nodig heeft om het gevraagde vermogen te leveren. Dus merk je het effect van de snelheid minder omdat daar nog een groot stuk efficientie bij zit.
Je hebt dus altijd het effect alsof je in een te lage versnelling rijdt.

Plus dat je van de andere kant bij een HSD wel direkt veel meer verbruik hebt als je gaat zitten gassen. Want je draait direkt toeren waar je bij een auto met een normale versnellingsbak bijna nooit veel toeren draait (je trekt op naar 5000-6000 en schakelt weer waardoor je minder toeren draait, in hybride Toyota is het geen probleem om bij het optrekken constant 5000 toeren te draaien).

[ Voor 24% gewijzigd door Maasluip op 21-12-2020 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Waarom is de Yaris Hybrid in Duitsland een stuk goedkoper dan in Nederland, terwijl er ook hier geen BPM op zit? In Duitsland begint het basismodel op €19.486 en in Nederland vraagt men €21.195
(En ik zal maar niet beginnen over de GR Yaris)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Videopac schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:45:
[...]

Ik denk dat het meevalt. De migratie naar een volledige elektrische vloot ziet men graag binnen 10 jaar werkelijkheid worden in Europa, maar het is de vraag of dit haalbaar is.

Voor nu kijkt de EU voornamelijk naar de gemiddelde CO2 uitstoot van alle auto's van één merk. Misschien niet geheel tegen de verwachting in, is Toyota één van de beste merken op dit gebied. Er is bij Toyota dus niet echt een noodzaak voor elektrische modellen om de CO2 uitstoot van de vloot omlaag te brengen.

Daarbij is het ook belangrijk om te kijken naar de markt, waarbij Toyota globaal actief is. Europa zal niet hun top prioriteit zijn. Wanneer de kosten per km voor een hybride niet significant hoger is dan een hybride, dan zal de markt voor nu nog geen probleem hebben met hybride modellen.
Uiteraard zal dit in de loop der tijd gaan verschuiven naar elektrisch, maar ik vermoed dat dit nu (nog) niet belangrijk genoeg is voor Toyota. De techniek hebben ze immers al (UX300e).

Dan het milieu: vergeet niet dat een gemiddelde elektrische auto zo'n 125.000km moet afleggen voordat de totale uitstoot (bouwen + rijden) gelijk is aan een brandstof auto. Pas na 125.000 km heeft de planeet profijt van een elektrische auto. Opnieuw zal dit in de toekomst beter worden door groenere energie, maar ik zie ook daar geen grote verschuiving in 10 jaar gebeuren.

Als laatste de kosten: een elektrische auto zal qua aanschaf altijd duurder blijven dan een brandstof auto. Wanneer je het geld hebt is dat fijn, maar vergeet niet dat de verandering naar elektrische auto's uiteindelijk door ons allen betaald dient te worden. Ik vrees dat dit de mobiliteit aan de onderkant van de samenleving nadelig gaat beinvloeden. Iemand die het met een minimum loon moet doen kan zich nu nog een goedkope A-segmenter veroorloven, maar over 10 jaar kun je dat vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34

-tom-562

Oliesjeik

Vlassie1980 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:10:

Ik heb er met een schuin oog naar gekeken als evt. 2e auto, maar die automaten zijn best beroerd :X zijn gerobotiseerde handbakken (tenminste, als je naar de generatie zoekt zoals je huidige Avensis). De koppeling schijnt heel snel te slijten en het rijdt ook niet lekker.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

Voor die 125K KM opmerking zou ik graag een bron zien, ook 1 waarin meegenomen is dat bijvoorbeeld Tesla de accu's al voor >90% kan hergebruiken.

Tweede punt: zodra massaproductie gestart is van EV's zullen die prijzen zakken als een baksteen, voorbeeld wederom Tesla maar zelfs VW heeft een EV in het assortiment die al relatief betaalbaar is.

Denken dat auto's die op fossiele brandstoffen rijden nog 20 jaar verkocht zullen worden (zeker in grote mate) is denk ik oogkleppen ophebben voor alles wat er op dit moment in de wereld gebeurt.

Disclaimer: ben ook geen expert, volg alleen EV ontwikkelingen met veel belangstelling.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 14:17
gop1 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:17:
Waarom is de Yaris Hybrid in Duitsland een stuk goedkoper dan in Nederland, terwijl er ook hier geen BPM op zit? In Duitsland begint het basismodel op €19.486 en in Nederland vraagt men €21.195
(En ik zal maar niet beginnen over de GR Yaris)
Ik weet niet precies hoe de automarkt in Duitsland in elkaar zit, maar ik verwacht dat het deels te maken heeft met het aanzien van het merk. Ik heb het idee dat in Duitsland de B-segmenters van Duitse merken veel populairder zijn.
In Nederland staat Toyota best hoog aangeschreven en is het niet nodig om een scherpe prijs neer te zetten, de klanten komen toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Het rapport waar het in staat vind je hier:
https://theicct.org/sites...-Briefing_09022018_vF.pdf
Daar zie je in het voorbeeld dat een hybride auto de laagste CO2 uitstoot heeft over de levensduur in Nederland. Zeker in Duitsland waar de productie van elektrische energie veel CO2 uitstoot veroorzaakt.
O.a. Mazda gebruikt deze filosofie ook voor hun MX-30:
https://europe.autonews.c...r-battery-just-fine-mx-30

Uiteindelijk zal de markt verschuiven naar volledig elektrisch, maar dit zal niet van de één op de andere dag zijn. Ik verwacht dat een hybride auto de meest praktische oplossing is voor het komende decennium. Toyota's strategie past perfect binnen dat plaatje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Toyota heeft ook wel grootste plannen met solid state batteries, wat mogelijk verklaart waarom ze nog niet volledig in BEV's stappen:
https://www.autoblog.com/...attery-ev-prototype-2021/
It's estimated that a solid-state car could have a range of 1000 kilometers (621 miles) and take 10 minutes to charge. Solid-state batteries deteriorate less over time, and Toyota aims to retain 90% of the battery's performance over a 30-year lifespan. Toyota leads the solid-state battery patent count, owning over 1,000 related to the technology.

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 21-12-2020 17:22 ]

Pagina: 1 ... 109 ... 166 Laatste