Martinspire schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:55:
[...]
Tjah, ik vind zo'n CVT niet heel moeilijk te begrijpen en ik denk dat er genoeg zijn waar dat ook voor geld. Daar is vaak het hebben van een automaat al een groot verschil. Men doet vaak alsof de CVT een enorm iets is, maar ik vind het wel meevallen. Je trapt op het pedaal en hoe hard je trapt bepaald hoeveel geluid en toeren ie maakt. Ik heb geen opleiding nodig om te weten wat dat betekent. Heck, het maakt het voor de zuinigrijders alleen maar makkelijker om de toeren laag te houden. De techniek erachter is leuk, maar voor menig gebruiker niet echt nodig om te weten.
Het wordt juist andersom bedoelt: niet dat een CVT moeilijk in gebruik is, maar dat als je ermee omgaat alsof het een traditionele automaat is, dat je hem dan dus continu in de toeren jaagt en dan niet optimaal gebruikt.
En natuurlijk heb je daar geen "opleiding" voor nodig, maar om die reden even een anecdote: ik rijd al sinds de 2e generatie Prius in Toyota of Lexus rond en wat jij zegt over het "harder intrappen = meer geluid" is de meest simpele uitleg, dat klopt. Wat mij echter vorig jaar tijdens een Toyota Experience is uitgelegd toen ik stond te praten met een van de medewerkers die ook de uitleg voor de Hybrid Challenge deed, is dat de wijzers zijn ingedeeld op een optimale werking van het HSD systeem, waar je je als berijder heel makkelijk aan kan houden: Charge, Eco en Power, waarbij Eco in 2 delen is opgedeeld. Als je het optimale uit het HSD systeem wilt halen, dan moet je uit het Power gebied blijven. Zo simpel is de basis. Wil je dat de auto potentieel de benzinemotor uitschakelt, dan moet je in de onderste helft van het Eco deel blijven of terugzakken. Ik hoef jullie niet uit te leggen dat het vervolgens afhankelijk is van snelheid, state-of-charge en dergelijke of de benzinemotor daadwerkelijk uitgezet zal worden.
Die meters zijn dus bewust zo ingedeeld en elke Toyota of Lexus heeft dat in een eigen variant erin zitten. Simpel voor de bestuurder. De achterliggende reden is dat het HSD systeem en CVT niet optimaal presteren bij volle toeren (Power bereik), dan gaat de efficiëntie van het systeem enorm omlaag omdat je teveel leunt op de benzinemotor doordat de elektromotor te weinig ondersteuning meer kan bieden. Dat is ook waarom je soms mensen hoort klagen dat hun Toyota/Lexus helemaal niet zuinig is. Blijf je echter min het Eco-gebied dan rijd je op de trekkracht van het systeem en kan het benzine- en elektromotor optimaal laten samenwerken. De elektromotor kan dan genoeg ondersteuning bieden, waardoor zeker in de 4e generatie HSD (kom daar zo nog even op terug) het meer de benzinemotor is die de elektromotor ondersteunt dan andersom.
Zeg ik dat je nooit in het Power gebied mag/moet komen? Nee, natuurlijk niet, maar het zoveel mogelijk beperken levert je zeker een (veel) gunstiger verbruik op, minder CVT-'herrie' en gewoon meer rust tijdens het rijden. Het spreekt voor zich dat je bij een oprit naar de snelweg of bepaalde inhaalacties je wel gewoon even gas moet geven en niet op de Eco-meter moet letten, maar dat heet gezond boerenverstand.
Dan als laatste even terugkomend op de verschillende generaties HSD: ik rijd sinds kort in een Lexus UX 250h met 4e generatie, net als de meest recente Toyota modellen, daarvoor de Lexus IS 300h met 3e generatie HSD en daarvoor Lexus CT 200h met 2e generatie. Wat duidelijk te merken is, is dat met elke generatie de CVT-'herrie' sterk verminderd is, maar bovenal: de ondersteuning van de elektromotor is sterker geworden en kan op hogere snelheid gebruikt worden. Bij de CT was het maximaal 50 km/u waarop het systeem in EV mode kon gaan, bij de IS was dat 80 km/u en de UX 120 km/u. Dat zijn wel theoretische waardes, ik maak het bij de UX op de snelweg niet vaak mee dat de EV mode aanspringt, maar op 80-wegen heel vaak! En dan rijd ik 85-90 km/u op de teller. Ik heb mij dan ook laten vertellen dat waar de eerste generaties echt nog bedoeld waren om de elektromotor wat ondersteuning aan de benzinemotor te laten geven, het bij de laatste generatie al zo is dat het de benzinemotor is die de elektromotor ondersteunt. Wel is het zo dat als we het over Toyota hebben, dit het beste tot z'n recht komt in de High Power uitvoering, de 2.0 Hybrids dus van o.a. de Corolla en C-HR, maar ook de 2.5 Hybrid van de RAV4. Dit heeft ermee te maken dat de 1.8 Hybrids nog de oude benzinemotor gebruiken, de 2ZR-FXE die al sinds 2009 in de Prius (3e generatie) lag. De 2.0 Hybrids gebruiken de M20A-FXS welke in de VS ook bekroond is tot engine of the year en die heeft een nog hogere thermische efficiëntie, namelijk 41% i.p.v. ook al erg hoge 38,5%. De M20A-FXS ligt zoals gezegd in de UX 250h, Corolla 2.0 Hybrid en C-HR 2.0 Hybrid en dit zijn dus de meest efficiënte Toyota hybride systemen die er vandaag de dag zijn. Geen wonder dat ik met dit weer van rond de 8-10 graden nog gewoon bijna 1 op 20 haal met de UX. Maar... terugkomend op waar we mee begonnen en daarmee ook concluderend: dat heeft er ook mee te maken dat ik weet hoe ik optimaal van de aandrijflijn gebruik kan maken. Het is niet ingewikkeld, maar zoals gezegd: als je ermee gaat rijden alsof het een BMW 3-serie is, dan haal je misschien net 1 op 15. De 2 zeer simpele eerder genoemde tips zou dan ook door iedere Toyota/Lexus dealer uitgelegd moeten worden aan de berijder, maar dat gebeurt helaas niet.