!null schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:35:
@
Martinspire
Voor de mensen die thuis niet kunnen laden, die moeten een aardig bereik hebben van 400 of 500km. Dat is iets wat veel standaard benzine auto's ook hebben, en die tank je dan af en toe. Zelfde met EV, maar dan als je boodschappen gaat doen o.i.d.
Heb jij daar wel eens vrije plekken gezien? Ik niet en hier in de regio nog genoeg plekken waar gewoon helemaal geen laadpaal staat. De randstad is wellicht wat verder, maar nogmaals: dit is dus gewoon nog niet voor iedereen geschikt.
Waterstof is natuurlijk een groot ding. Vooral nuttig om uit te bouwen bij de Hino divisie van Toyota, de vrachtwagens. Voor auto's is het echt te laat helaas.
Met een waterstof auto zijn alle range en laad/tank beperkingen nog vele malen erger door gebrek aan infrastructuur. Een roadtrip door Europa is makkelijker in een elektrische auto dan in een waterstofauto, nu al.
Maar dat is toch precies hetzelfde argument als voor EV's een jaar of 5 a 10 geleden? Die infrastructuur komt er best als blijkt dat een merk er echt serieus werk van gaat maken. Maar deze wordt gewoon langzaam geschaalt en met elke nieuwe waterstofauto zijn er weer veel verbeteringen. Ik ontken niet dat waterstof geen problemen heeft, ook structurele zaken, maar ik praat dan ook niet over nu of 5 jaar, dan praat je over 10 of wellicht meer. Met de huidige prijzen ga je de mensen die nu een auto willen vervangen ook niet overhalen en ik zie niet dat dit nog de komende tijd veel gaat veranderen. Maar op termijn, als er meer waterstofauto's zijn en de techniek en infrastructuur er wel staat, dan zie ik daar toch ook gewoon een prima markt voor. Wie een makkelijke stekkerverbinding heeft, gaat lekker voor een EV en wie dat niet heeft, pakt lekker waterstof. Ze kunnen prima naast elkaar bestaan. Momenteel lijkt het voor vrachtwagens interessanter, maar dat maakt het niet irrelevant voor auto's.
Als straks 50%+ een elektrische auto gaat rijden, dan heeft dat gewoon grote gevolgen voor het elektriciteitsnetwerk. Momenteel hebben we in Europa nog overcapaciteit, maar dit gaat ook erg snel. Er zijn al diverse verhalen van hele bedrijven die proberen tegelijk te snelladen waarna lokale transformatorhuisjes eruit vallen vanwege de piekstroom.
Daarnaast heb je nog steeds de macht van de oliebedrijven, die kunnen als ze willen met Waterstof onder de prijs van stroom gaan zitten om markt naar zich toe te krijgen. En hoewel er weinig waterstofpompen zijn, is het prima mogelijk om veel brandstofpompen om te gaan bouwen naar waterstof. Vooral de wat grotere pompstations, zeker langs de snelweg, kunnen dat prima regelen. En als de transportsector overgaat op waterstof, dan gaat het met de prijs en ontwikkeling erg hard.
Nogmaals, dit kan niet voor iedereen uit, zeker nu nog niet. Maar mijn punt is, het is al volop aan de gang. En dan heb je kans dat je achter loopt. Voor sommige vaste klanten van Toyota betekent het in ieder geval al overstappen.
Ik denk dat je toch het budget en wensen van de gemiddelde Toyotarijder wat overschat. Nederland is niet bepaald gemiddeld voor de wereld. Ze maken bovendien nog veel meer auto's dan welk elektrisch merk dan ook.
Even voor de duidelijkheid:
Hier het aantal elektrische voertuigen:

[
bron]
Hier het aantal wat de top 25 verkoopt:
Met die aantallen kom je dus nog niet eens de top 25 binnen.
In Europa lopen Elektrische voertuigen lekker, maar ook alleen maar door subsidies en ook alleen als je de data wat gaat hakken zodat het je verhaal ondersteunt en niet omdat het nou zo enorm lekker gaat. Laten we eerlijk zijn: Toyota heeft Europa niet nodig. En als ze nu een elektrisch voertuig uitbrengen ala Prius (waarvan ik denk dat Toyota straks gewoon een EV maakt) dan staan ze ook gewoon in de lijsten. Het is niet alsof Volkswagen of Opel zo enorm veel moeite heeft gedaan om marktaandeel te halen. Het draait vooral om de centen en ik denk dat Toyota wacht tot ze onder een bepaald getal duiken om een auto uit te brengen die voor de meeste mensen betaalbaar is.
Ik heb vorig jaar nog zitten kijken naar een EV, maar ik kwam erachter dat het gewoon nog niet interessant was (toen). De Tesla Model 3 was nog niet beschikbaar en levertijden zijn erg wazig, bovendien is de afwerking er gemiddeld gezien nog steeds ondermaats. Mooie gimmicks, weinig afwerking. En andere EV's zaten al snel boven de prijs. En als je, net als ik, niet helemaal duidelijk hebt waar je hem kunt opladen, dan is het gewoon een stuk minder interessant.
En het gevaar van elektrisch rijden is dus ook dat auto's technisch veel meer op elkaar lijken, en het onderscheidende (de kwaliteit/betrouwbaarheid) van Toyota, weg gaat. En dat is een groot iets. Het is lange termijn allemaal, maar het kan betekenen over 10 jaar, dat Toyota niet zo bovenaan staat bij het rijtje van grootste autoproducenten. Tenzij ze zich snel genoeg aanpassen.
Ja elektrische auto's lijken op elkaar, maar zijn niet helemaal hetzelfde. Er is qua overbrenging, zitcomfort, support e.d. nog genoeg te halen. Bouwkwaliteit zit bij Toyota altijd wel goed en qua garantie is het ook altijd dik in orde. Ik denk ook dat velen wel afknappen op Tesla vanwege enerzijds de bouwkwaliteit en anderzijds de manier van verkopen. Massaal ophalen en de sleutels krijgen aangereikt waarna je zelf je auto mag opzoeken is gewoon niet de ervaring die je wilt als verkoper. Niet dat elke auto met een doek onthult moet worden, maar toch. Ik hoor ook van een aantal mensen om mij heen dat ze het elektrisch rijden wel prima vinden, maar de ervaring eromheen gewoon een stuk minder. En je zit toch ook al snel in de hoek van fanboys die hoe dan ook alles slikken van hun product en aan iedereen moeten vertellen (als een stel irritante vegans) hoe geweldig alles is. Dat is volgens mij ook de reden dat VW, Opel, Kia en Nissan zo makkelijk marktaandeel halen. Sowieso blijven Japanse merken toch altijd een streepje voorhebben op garantie en onderhoud.
Maar zoals ik zei: Toyota komt echt wel met een EV, maar de doelgroep voor een EV en de prijs die je momenteel nog betaald matchen nog niet helemaal. Voor Europa is het een stuk beter, maar voor de rest van de wereld zijn ze nog echt niet zo ver. EV staat nog steeds in de kinderschoenen. Hoe goed het hier in Nederland ook gaat.