Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 108 ... 166 Laatste
Acties:
  • 916.907 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Piet_Piraat7 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:30:
Ik kreeg bericht dat mijn Toyota Auris voor onderhoud naar de garage moet. Hij heeft twee ton op de teller maar ik heb er zelf maar 8000 kilometer mee gereden in een jaar. Na wat onderzoek op de site las ik dat een standaard onderhoudsbeurt bij Toyota zo'n € 360 kost. Ik schrok daar best van. Toyota zou goedkoop zijn in onderhoud maar een standaard beurt is fors duurder dan ik gewend ben bij Renault en Volkswagen. Is het nodig dat ik de auto weg breng voor onderhoud als ik er maar zo weinig mee heb gereden? Hij heeft bij de aanschaf al een grote beurt gehad (jaar geleden dus).
Onderhoud is behoud, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar na de vorige beurt ook nog even gereden en hem toen pas verkocht (ik ga even uit van een particuliere koop), en omdat ie dealer onderhouden is weet Toyota wat er moet gebeuren en vandaar die prijs. Een beurt is vaak meer dan een oliebeurt. :)

Voordeel is wel dat Toyota vaste prijzen gebruikt en je pechhulp na onderhoud krijgt vanuit Toyota.

Als ik de prijzen vergelijk bij mijn vriendin kan ik met een goeie BOVAG garage niet concurreren. Wel vanwege het hogere werkplaats tarief als er iets speciaals gedaan moet worden, bijvoorbeeld een set aandrijfassen, dat je dan ook qua onderdeelprijzen en alles en stuk duurder uit bent. Nou viel dat bijvoorbeeld met een gasklephuis wel mee, 275 euro met montage en inleren/resetten erbij en op voorraad. Kun je weinig van zeggen.
Als ik naar mijn Golf kijk en puur ga vergelijken op een gewone beurt dan ben ik wel flink duurder uit, die zijn gewoon echt duur, duurder dan Toyota en de BOVAG garage hier.

Dus, geen appels met peren vergelijken, vragen wat er gedaan moet worden en bij welke kilometerstand/interval. Dan weet je meer. :)

1 tip wel, banden kun je beter bij een goeie bandenboer in de buurt halen, en geen Kwikfit/profile/Euromaster maar een goed lokaal bedrijf. Dat scheelt echt veel geld!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Piet_Piraat7 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:43:
@Verwijderd die pakketten heb ik gezien, maar de kosten liggen niet zo gek veel uit elkaar. Bij de standaard zit pech hulp bij in dus dat lijkt de logische keuze. De vraag was meer of een onderhoudsbeurt nodig is als ik maar 8000 kilometer gereden heb. Ik zie in de onderhoudsfolder namelijk dat er na een beurt hybride accu garantie wordt gegeven op 15000 km, daar zit ik pas na 2 jaar op.
Mijn ervaring is dat als je dat even overlegt met de dealer ze je erg goed helpen met een keuze maken. Die pakketten houden niet in in dat dat de enige opties zijn. Ze kunnen ook prima er iets uithalen of bijdoen qua onderhoud.

Wat voor Auris is het? Bouwjaar? Als ik kijk op een willekeurige Auris uit 2012, hybride, 180000km dan zit die standaard beurt al op 480 euro en de budget op 360 euro. Maar goed, kan het verschil zijn tussen een grote en een kleine beurt.

Edit, als ik 200.000 invul dan is het inderdaad 240 euro voor een standaard beurt en 132 voor een budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:57
@Verwijderd een Auris uit 2015, goed onderhouden als lease auto voordat ik hem kocht bij een Toyota dealer. Budget zit op € 240 en standaard op € 360. Ik zal binnenkort de garage wel even bellen wat er nu echt nodig is als die 8000 km geleden al een grote beurt heeft gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Let wel even op wat je daarmee doet. Een kennis van mij dacht ook slim te zijn en bespaarde zo 3-4 jaar best wat aan kosten, zo leek het. Maar achteraf bleek dat ie adviespunten niet had laten doen, en na 4 jaar er ineens 5K vertimmerd moest worden. Schokbrekers rondom, koplampen, draagarmen, stuurstangen, bussen, deel van de uitlaat, banden waren van voor naar achter gelegd en moesten in een keer alle 4, remmen voor moesten ook omdat de blokken krassen hadden gemaakt in de schijven (te ver doorgereden, want ja wat maakte die paar duizend kilometer nog uit).

Die heeft zijn lesje wel geleerd. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Joopieboy schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:19:
Let wel even op wat je daarmee doet. Een kennis van mij dacht ook slim te zijn en bespaarde zo 3-4 jaar best wat aan kosten, zo leek het. Maar achteraf bleek dat ie adviespunten niet had laten doen, en na 4 jaar er ineens 5K vertimmerd moest worden. Schokbrekers rondom, koplampen, draagarmen, stuurstangen, bussen, deel van de uitlaat, banden waren van voor naar achter gelegd en moesten in een keer alle 4, remmen voor moesten ook omdat de blokken krassen hadden gemaakt in de schijven (te ver doorgereden, want ja wat maakte die paar duizend kilometer nog uit).

Die heeft zijn lesje wel geleerd. :)
Je zit bij Autoweek ook regelmatig van die knakenrijders voorbij komen die volstrekt niets aan onderhoud (laten) doen. Gevolg: een enorme waslijst aan gebreken. En de eigenaar maar schaapachtig lachen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Piet_Piraat7 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:30:
Ik kreeg bericht dat mijn Toyota Auris voor onderhoud naar de garage moet. Hij heeft twee ton op de teller maar ik heb er zelf maar 8000 kilometer mee gereden in een jaar. Na wat onderzoek op de site las ik dat een standaard onderhoudsbeurt bij Toyota zo'n € 360 kost.
Heb een Verso met ruim 2,5 ton op de teller. De laatste paar jaren rij ik minder dan 10k per jaar maar ik laat hem elk jaar toch even beurt doen.
Afgelopen jaar was is €272.50 kwijt bij een Vakgarage die historisch gezien in Toyota al veel deed. De auto is van 2001 en izgs dus ik rij hem af. Als er geen extra diverse filters vervangen moest worden was het nog minder geweest.
Het garage tarief voor de beurt was toen 65 euro ex BTW en dan komt de olie, oliefilter, pakking v=40 er nog bij. Dat opssomend... BTW er op en dan kom je op bovengenoemd bedrag
Oja er zat nog een APK afmelding bij van 9.25 ex BTW.. de APK zelf is gratis bij een beurt.. (remember!!!).
Deze vakgarage was toevallig vorige weekzondag in Autoweek op RTL7. Grappig... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Videopac schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

Je zit bij Autoweek ook regelmatig van die knakenrijders voorbij komen die volstrekt niets aan onderhoud (laten) doen. Gevolg: een enorme waslijst aan gebreken. En de eigenaar maar schaapachtig lachen.
Precies :) Daarover, ik heb een jaar of 7-8 geleden een Volvo V40 diesel weggedaan omdat ik op mijn eigen ging en het dubbelmassavliegwiel defect ging en het onderstel alweer bijna een hoop werk nodig had. Dat was ook het enige na van 2 ton en een beetje naar 3,5 ton gereden te zijn in 3,5 jaar. :P Niet heel verbazend stond de auto binnen no time een ton teruggedraaid. ;)

Voor de hobby en beetje als tijdelijke auto nu de laatste betrouwbare Golf 4 gekocht van de zomer, en hoewel 'goed onderhouden' met 3,5 ton op de klok, als je dan ziet waar alsnog op bezuinigd is, of niet is gedaan door zijn garage dan moet je eigenlijk wel lachen, of huilen... :P En ja dat kost dan een paar duizend euro maar dan kun je wel weer 4-5 jaar zonder noemenswaardige problemen en kosten door. Dus ook iemand die dingen heeft uitgesteld en heeft laten liggen en daarom de auto heeft weggedaan. Best jammer eigenlijk want het hoeft niet zo. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 09:53
Yay, vanmiddag mijn nieuwe auto mogen aanschouwen, nu is het wachten tot 18 december, dan mag ik hem ophalen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHBBSGp8dkP-SOvrrnC9abYA59g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SoWCjb0EJ7P60jCXsCQIRt5E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

jpg97 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 00:11:
Yay, vanmiddag mijn nieuwe auto mogen aanschouwen, nu is het wachten tot 18 december, dan mag ik hem ophalen!

[Afbeelding]
Mooi, hoor! Maar: pas 18 december ophalen?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04
Dat duurt inderdaad nog wel heel lang! Is het een lease auto en je contract loopt nog niet af ofzo? Anders zou ik niet weten waarom je nog 2 maand moet wachten..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
Videopac schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 08:17:
[...]

Mooi, hoor! Maar: pas 18 december ophalen?
Ja dan loopt mijn huidige leasecontract af 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

jpg97 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:11:
[...]

Ja dan loopt mijn huidige leasecontract af 😉
Waarom bouwen en leveren ze jouw auto dan niet 2 maanden later :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Videopac schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:15:
[...]

Waarom bouwen en leveren ze jouw auto dan niet 2 maanden later :?
Gebouwd zijn ze sowieso al, kenteken leeftijd en auto leeftijd zijn echt niet hetzelfde ;). Misschien moesten ze er in Zeebrugge vanaf en is hij alvast naar de dealer gestuurd. Of de Leasemaatschappij kon ze nu goedkoop aanschaffen ofzo.. zoveel redenen te verzinnen.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

TgR_KILLER schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:17:
[...]

Gebouwd zijn ze sowieso al, kenteken leeftijd en auto leeftijd zijn echt niet hetzelfde ;). Misschien moesten ze er in Zeebrugge vanaf en is hij alvast naar de dealer gestuurd. Of de Leasemaatschappij kon ze nu goedkoop aanschaffen ofzo.. zoveel redenen te verzinnen.
Precies dat, of een standaard levertermijn van 3 maanden maar door meevallers in de productie is de auto er binnen 2 maanden. Kan zomaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Joopieboy schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

Precies dat, of een standaard levertermijn van 3 maanden maar door meevallers in de productie is de auto er binnen 2 maanden. Kan zomaar. :)
De wereldwijde vraag naar auto's is een stuk minder sinds de corona-uitbraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
TgR_KILLER schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:17:
[...]

Ja klopt, hij was er blijkbaar eerder dan gepland. Ze moeten wel nog het outdoor pakket monteren en de trekhaak

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• foobar79
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 12:19
Dit is mijn Toyota aanwinst.
Ik heb er inmiddels 3K aan kilometers op zitten.
Eerste indruk:
Volwassen auto geworden.
Ik heb de 1e gen Auris gehad 2 autos terug. Deze Yaris is aanzienlijk sneller en ik vind de roffel van de 3 cylinder persoonlijk prettiger dan het geluid uit de 4 cilinder 1.8 blokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_gy7oEoLFpMpmFlLVq1r2pntXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ASX8vjFiS2PU8ylKnAwDlUt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Mooi hoor zo'n nieuwe Yaris! Kwam er toevallig zaterdag 1tje tegen.. Mijn vriendin zou deze kleur echt geweldig vinden haha.

Ik heb nu een Corolla van de zaak. Maar mede door Corona staat daar in een goed jaar pas 7k KM op xD..

De volgende word waarschijnlijk ook een Yaris aangezien auto's steeds duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foobar79
Ja de kleur is erg nice.
Het komt niet echt lekker over op de foto maar als de zon er op staat wordt ie een stuk "roder" met parelmoer effect.

De prijs is wel ff slikken inderdaad.
Ik heb de executive uitvoering en daar koop je ook een instap corolla hybrid voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Dit is nooit helemaal een op een te vergelijken, maar ik schrik een beetje van de prijzen voor verzekering (WA +).

Toyota Yaris Hybrid uit 2012 met 140.000 km op de teller kan ik overnemen. Ik kom op minimaal 65 euro p/m uit. Ik kan zelf geen schadevrije jaren aantonen. Zou bellen met verschillende verzekeraars nog wat uithalen?

edit. even een andere postcode proberen leverde al twee tientjes per maand winst op :/

[ Voor 12% gewijzigd door Patox op 12-10-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Patox schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:16:
Dit is nooit helemaal een op een te vergelijken, maar ik schrik een beetje van de prijzen voor verzekering (WA +).

Toyota Yaris Hybrid uit 2012 met 140.000 km op de teller kan ik overnemen. Ik kom op minimaal 65 euro p/m uit. Ik kan zelf geen schadevrije jaren aantonen. Zou bellen met verschillende verzekeraars nog wat uithalen?
Tegenwoordig niet. Geen aantoonbare schadevrije jaren betekent simpelweg dat je de eerste paar jaar even op de blaren moet zitten.

Een optie, afhankelijk van je situatie, is meeleunen op een partnerverzekering. Of als je bijv. thuis woont dan hem door je pa of ma laten verzekeren en jijzelf als regelmatige bestuurder laten registreren.

Er zijn veel creatieve (en 100% legale!) opties, maar als je alleen woont en geen partner hebt, dan houdt het helaas snel op.

De eerste 3-4 jaar zijn gewoon het duurst, dan maak je elk jaar een leuke stap in de leuke kortingstarieven, wat na die 3-4 jaar snel afvlakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Patox schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:16:

edit. even een andere postcode proberen leverde al twee tientjes per maand winst op :/
Zonder schadevrije jaren ben je beetje screwed.. Ik zou niet eens willen weten wat de Land Cruiser kost zonder mijn 12 jaar schadevrij xD..

Mijn ex had destijds het geluk dat ze bij mijn verzekering erbij kwam en mijn schadevrije jaren mee kreeg en vanaf daar zelf ging opbouwen. Anders hadden we destijds onze 2de auto ook nooit op haar naam verzekerd.

Postcode / woonplaats maakt ook echt uit, maar daar doe je nou eenmaal niks aan. Mijn verzekeraar is alleen actief in Zeeland / Brabant, zijn goedkopere provincies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 17:18

@Patox Tip neemt goedkoopste die per maand opzegbaar is. En dan naar promovendium 25 % garantie onder die prijs. https://www.promovendum.nl snel verdient >:)

[ Voor 3% gewijzigd door saharoen op 12-10-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
saharoen schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:55:
[...]
@Patox Tip neemt goedkoopste die per maand opzegbaar is. En dan naar promovendium 25 % garantie onder die prijs. https://www.promovendum.nl snel verdient >:)
Thanks ik zal dat eens uitzoeken!
Edit: Het lijkt erop dat die mij 20 euro per maand gaat opleveren, 240 per jaar. Super bedankt voor de tip!

[ Voor 14% gewijzigd door Patox op 12-10-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:08

Meneer aard

Porsche rulez!

saharoen schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:55:
[...]
Uitkijken met promovendum..Doet soms erg moeilijk met uitkeren bij schades, boel ellende.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 17:18
Uitkijken met promovendum..Doet soms erg moeilijk met uitkeren bij schades, boel ellende.
Dat doen alle verzekeraars ;). Premie innen en zo weinig mogelijk uitbetalen. Als niet uitkomt met ze hier https://www.schadecoach.com/.

Gewoon geen schade rijden. Zodra hij wat schadevrije jaren heeft kan hij altijd overstappen. ;).

Anders Anwb heeft 1 met smartphone app schijnt ook scherp te zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door saharoen op 12-10-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:34
foobar79 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:56:
Dit is mijn Toyota aanwinst.
Ik heb er inmiddels 3K aan kilometers op zitten.
Eerste indruk:
Volwassen auto geworden.
Ik heb de 1e gen Auris gehad 2 autos terug. Deze Yaris is aanzienlijk sneller en ik vind de roffel van de 3 cylinder persoonlijk prettiger dan het geluid uit de 4 cilinder 1.8 blokken.

[Afbeelding]
Mooie auto geworden.

Hybride? En hoeveel verbruikt ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foobar79
Amdwarrior schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:10:
[...]
Mooie auto geworden.

Hybride? En hoeveel verbruikt ie?
Thx, het is idd een hybride.
Praktijk verbruik is ongeveer 1 op 23 de afgelopen maand.
Let wel, dat is met 17" wielen en >90% snelweg met een nieuw blok dat nog ingereden moet worden.
Ik rij meestal ritjes van +-100KM met cruise op 105km
Het moment dat ik naar stukken 80 of 50 km ga dan is het verbruik aanzienlijk lager.
Zonder snelweg wat langere stukken zal 1 op 25 makkelijk te halen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

Bommes

Capo del formaggio

foobar79 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:42:
[...]

Thx, het is idd een hybride.
Praktijk verbruik is ongeveer 1 op 23 de afgelopen maand.
Let wel, dat is met 17" wielen en >90% snelweg met een nieuw blok dat nog ingereden moet worden.
Ik rij meestal ritjes van +-100KM met cruise op 105km
Het moment dat ik naar stukken 80 of 50 km ga dan is het verbruik aanzienlijk lager.
Zonder snelweg wat langere stukken zal 1 op 25 makkelijk te halen zijn.
Dat is aanzienlijk zuiniger dan het voorlaatste model Yaris, die ik rijd.
1 op 18 gemiddeld over de laatste 31.000km voornamelijk in en om de stad.

Maar zoals in je vorige post: ik schrok ook wel naar de prijs van de nieuwe Yaris.
Ik heb nu de active uitvoering (middelste luxe niveau) en die heeft een fiscale waarde van € 20.500
Deze nieuwe gaat daar een dikke 3 a 4 duizend overheen :o
Er stond een blauwe executive bij de dealer, mooie wieltjes er op en wat nog al niet meer. net geen 28k.. 8)7

Daarmee prijzen ze zich wel echt de markt uit wat mij betreft.
Een Renault Clio is een stuk groter en de hybride versie daarvan is standaard veel completer en goedkoper dan de Yaris.
En die mag ook nog eens 900kg aanhanger trekken, wat de Yaris niet mag.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
@foobar79 Dat is indrukwekkend. Met mijn Yaris Hybrid van de vorige generatie heb ik toch wel ½ l/100km meer nodig als ik ongeveer zo rijd.

@Bommes Een Clio groter dan een Yaris? Dan is er iets flink veranderd de laatste generaties: Ik ervaar mijn P13 als veel ruimer dan de Clio IV die ik ervoor reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

Bommes

Capo del formaggio

@Bacchus ik heb geen maten en gegevens waaraan ik kan staven of de Clio groter is of de Yaris.
Dus ik zal er waarschijnlijk wel langs zitten. :o

Mijn vorige Clio (bj 2018) vond ik echter wel ruimer (overkomen) dan de Yaris die ik nu heb (bj 2019)
Even los van dat die Clio een stationwagen was, dus de koffer bak buiten beschouwing.

Die Clio was dus van de vorige generatie, de huidige is weer een klein beetje groter.
Uit de diverse test die er van gezien heb samen met de Peugeot 208/opel Corsa was de Clio toch steeds de gene die de grootste werd genoemd door de diverse reviewers.

[ Voor 27% gewijzigd door Bommes op 13-10-2020 09:10 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foobar79
@Bommes
De kofferbak van de clio is aanzienlijk groter maar volgens mij is de afstand vanaf de achterkant tot de voorstoelen vergelijkbaar (volgens ridc, Length of boot floor - back row of seats folded down or removed). Conclusie lijkt me dan dat de kofferbakruimte vooral uit de ruimte van de achter passagiers moet komen.

Verder durf ik zelf het nieuwe e-tech hybrid systeem van Renault nog niet aan als prive rijder: we moeten nog zien hoe betrouwbaar het blijkt in de praktijk. Die versnellingsbak lijkt me in ieder geval een stuk complexer dan de inmiddels bewezen toyota oplossing.

Prijs van de Yaris is inderdaad flink gestegen. Ik zelf vind dat ook wel terug te zien in het interieur, rij ervaring en veiligheids uitrusting. De oude yaris zou ik niet overwegen vanwege het interieur en rij ervaring.
De executive uitvoering met een parelmoerlak en afleverkosten enz. zit list prijs helaas wel aan de 30K ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Ah, jullie reacties verklaren wat. Het ruimer viel me in absolute zin inderdaad vooral achter op met de bank naar beneden en ik vergeleek met een Clio hatchback.
Voor voelt de Yaris dan toch ook wat breder, staat de voorruit verder weg en vind ik meer opbergvakjes dan in de Clio. Of dat die dingen samen daadwerkelijk meer ruimte zijn ten opzichten van voelen is natuurlijk een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Sinds twee weken ben ik in bezit van een Corolla hatchback, een 2.0 Hybrid Executive. Ontzettend blij mee, maar er zijn een aantal dingen waar ik me over verbaas en bij afvraag of dit anders kan:

- Portieren vergrendelen bij het wegrijden boven 10 km/h. Ik kan een dergelijke optie nergens vinden. Doen Japanners hier niet aan?
- Coming home/leaving home. Lampen gaan niet branden bij ver-/ontgrendelen van de auto, zowel niet met keyless entry als met de afstandsbediening. Instructieboekje zegt enkel iets over linkerhendel gebruiken (als seinen groot licht), dat werkt, maar dit moet toch anno 2020 ook gewoon automatisch gaan?
- Meerdere telefoons gebruiken. Ik heb twee telefoons, privé/zakelijk, en als ik de ene aan Carplay hang, dan is het hele telefoonstuk via BT greyed out. Ik was gewend om privé telefoon te gebruiken met Flitsmeister e.d. aan de USB, en zakelijk via BT gekoppeld om te bellen. Dat kan dus niet i.c.m. Carplay en snel van telefoon wisselen als ik op het andere toestel wordt gebeld is hiermee eigenlijk onmogelijk. Kan dit handiger?
- Bij invoegen op de snelweg draait de motor al snel 3500 - 4500 toeren als je een beetje vlot wil (lees: niet tergend traag) en met een snelle inhaalactie op 5000 of meer. Ik weet dat dit een eigenschap is van de CVT en ik kan er qua geluid en karakter prima aan wennen, maar allereerst is de motor nog láng niet warm alvorens ik de snelweg op rijd 's ochtends en daarnaast moet je een auto de eerste paar duizend kilometer inrijden lijkt me zonder dat je direct de toeren opzoekt. Hoe zijn anderen daarmee omgegaan? Kan het kwaad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
BigSmurf schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:00:
Sinds twee weken ben ik in bezit van een Corolla hatchback, een 2.0 Hybrid Executive. Ontzettend blij mee, maar er zijn een aantal dingen waar ik me over verbaas en bij afvraag of dit anders kan:

- Portieren vergrendelen bij het wegrijden boven 10 km/h. Ik kan een dergelijke optie nergens vinden. Doen Japanners hier niet aan?
- Coming home/leaving home. Lampen gaan niet branden bij ver-/ontgrendelen van de auto, zowel niet met keyless entry als met de afstandsbediening. Instructieboekje zegt enkel iets over linkerhendel gebruiken (als seinen groot licht), dat werkt, maar dit moet toch anno 2020 ook gewoon automatisch gaan?
- Meerdere telefoons gebruiken. Ik heb twee telefoons, privé/zakelijk, en als ik de ene aan Carplay hang, dan is het hele telefoonstuk via BT greyed out. Ik was gewend om privé telefoon te gebruiken met Flitsmeister e.d. aan de USB, en zakelijk via BT gekoppeld om te bellen. Dat kan dus niet i.c.m. Carplay en snel van telefoon wisselen als ik op het andere toestel wordt gebeld is hiermee eigenlijk onmogelijk. Kan dit handiger?
- Bij invoegen op de snelweg draait de motor al snel 3500 - 4500 toeren als je een beetje vlot wil (lees: niet tergend traag) en met een snelle inhaalactie op 5000 of meer. Ik weet dat dit een eigenschap is van de CVT en ik kan er qua geluid en karakter prima aan wennen, maar allereerst is de motor nog láng niet warm alvorens ik de snelweg op rijd 's ochtends en daarnaast moet je een auto de eerste paar duizend kilometer inrijden lijkt me zonder dat je direct de toeren opzoekt. Hoe zijn anderen daarmee omgegaan? Kan het kwaad?
Als jij veel vermogen vraagd dan gaat hij op een toerental draaien waar er veel vermogen beschikbaar is. Een traditionele bak moet eerst het aantal toeren opbouwen of terugschakelen waarbij de cvt dit direct heeft wat voordelig zou moeten zijn. Misschien ietsjes minder gas geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

De Corolla durf ik niet te zeggen, mijn Lexus IS heeft het wel (bij 25 km/u), maar onze Toyota Aygo weer niet. Bij de Lexus was het door de dealer in te stellen, wellicht bij jouw Corolla ook?
Hier kan ik je helaas niet mee helpen.
Nee dat kan geen enkel kwaad. In feite heb je dezelfde aandrijflijn als ik in mijn Lexus IS, alleen zit er bij mij een 2.5L 4-cil in i.p.v. 2.0L, maar jij hebt dan weer de 4e generatie i.t.t. 3e generatie hybride systeem.
Zelf houd ik me 's ochtends altijd een beetje in, gewoon iets rustiger optrekken, maar de Toyota motoren kunnen hier zonder enig probleem tegen. Natuurlijk moet je nooit gelijk als een malle gaan rijden, maar echt inrijden is niet meer van deze tijd hoor.

Wat ik je ook wil meegeven: probeer aan te voelen hoeveel trekkracht de auto daadwerkelijk heeft. Boven een x aantal toeren (ik meen 3500 rpm ongeveer) merk ik bijv. dat de benzinemotor veel harder moet werken, terwijl tot dat toerental je duidelijk voelt dat zowel elektro als benzinemotor aan het werk zijn. Ik merk daarboven dus (veel) meer lawaai, maar amper nog extra acceleratie, de sweet-spot ligt dus (in ieder geval bij mijn Lexus) op zo'n 3500rpm. Wellicht is dat in jouw Corolla iets meer of minder, maar dat ga je wel voelen als je niet simpelweg het gaspedaal vloert, maar probeert aan te voelen wat hij bij welke toerentallen doet.

Veel toeren maken levert meer pk, maar dat accelereert niet per definitie veel sneller, de trekkracht doet veel meer en daarvan zit het meeste in de elektromotor. Dus in mijn beleving zorgt het verder doortrekken met name voor een hoger verbruik, meer herrie en amper extra acceleratie. Op trekkracht gaat mijn Lexus misschien in 10 sec naar de 100 ipv 8, maar vind ik wel veel fijner en relaxter rijden. Want één ding is een feit: de Toyota hybrides zijn absoluut geen fijne motoren om continu door te trekken in de toeren.

Verder gefeliciteerd met de Corolla! Ik heb er ook een aantal keer in gereden en de 2.0 is een erg fijne motor met een heerlijk sterke elektromotor! De 1.8 Toyota's heb ik altijd net te krap gevonden, daar kan je amper op de elektromotor leunen, wat bij de 2.0's zoals in de nieuwe C-HR en Corolla wel kan, evenals de Lexus IS en UX.

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-10-2020 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
PainkillA schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Als jij veel vermogen vraagd dan gaat hij op een toerental draaien waar er veel vermogen beschikbaar is. Een traditionele bak moet eerst het aantal toeren opbouwen of terugschakelen waarbij de cvt dit direct heeft wat voordelig zou moeten zijn. Misschien ietsjes minder gas geven?
Dat snap ik, minder gas geven werkt natuurlijk prima, maar als je hem onder de 3000 toeren wil houden (wat ik gewend was bij een koude diesel), dan is de 0-100 tijd echt 20-25 seconden. Niet wat je wil als je een snelweg oprijdt. Daarom dacht ik, misschien kun je met een bepaald trucje zorgen dat hij op koppel wel flink doortrekt, maar niet meteen het piekvermogenspunt opzoekt ergens hoog in de toeren. Als dat niet kan is het pech, dan maar kortstondig even wat meer toeren maken en daarna lekker warm rijden op de snelweg.
MooDyBLueS schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:39:
[...]

De Corolla durf ik niet te zeggen, mijn Lexus IS heeft het wel (bij 25 km/u), maar onze Toyota Aygo weer niet. Bij de Lexus was het door de dealer in te stellen, wellicht bij jouw Corolla ook?

[...]

Hier kan ik je helaas niet mee helpen.

[...]

Nee dat kan geen enkel kwaad. In feite heb je dezelfde aandrijflijn als ik in mijn Lexus IS, alleen zit er bij mij een 2.5L 4-cil in i.p.v. 2.0L, maar jij hebt dan weer de 4e generatie i.t.t. 3e generatie hybride systeem.
Zelf houd ik me 's ochtends altijd een beetje in, gewoon iets rustiger optrekken, maar de Toyota motoren kunnen hier zonder enig probleem tegen. Natuurlijk moet je nooit gelijk als een malle gaan rijden, maar echt inrijden is niet meer van deze tijd hoor.

Wat ik je ook wil meegeven: probeer aan te voelen hoeveel trekkracht de auto daadwerkelijk heeft. Boven een x aantal toeren (ik meen 3500 rpm ongeveer) merk ik bijv. dat de benzinemotor veel harder moet werken, terwijl tot dat toerental je duidelijk voelt dat zowel elektro als benzinemotor aan het werk zijn. Ik merk daarboven dus (veel) meer lawaai, maar amper nog extra acceleratie, de sweet-spot ligt dus (in ieder geval bij mijn Lexus) op zo'n 3500rpm. Wellicht is dat in jouw Corolla iets meer of minder, maar dat ga je wel voelen als je niet simpelweg het gaspedaal vloert, maar probeert aan te voelen wat hij bij welke toerentallen doet.

Veel toeren maken levert meer pk, maar dat accelereert niet per definitie veel sneller, de trekkracht doet veel meer en daarvan zit het meeste in de elektromotor. Dus in mijn beleving zorgt het verder doortrekken met name voor een hoger verbruik, meer herrie en amper extra acceleratie. Op trekkracht gaat mijn Lexus misschien in 10 sec naar de 100 ipv 8, maar vind ik wel veel fijner en relaxter rijden. Want één ding is een feit: de Toyota hybrides zijn absoluut geen fijne motoren om continu door te trekken in de toeren.

Verder gefeliciteerd met de Corolla! Ik heb er ook een aantal keer in gereden en de 2.0 is een erg fijne motor met een heerlijk sterke elektromotor! De 1.8 Toyota's heb ik altijd net te krap gevonden, daar kan je amper op de elektromotor leunen, wat bij de 2.0's zoals in de nieuwe C-HR en Corolla wel kan, evenals de Lexus IS en UX.
Thanks. De 2.0 is zeker een fijne motorisering. Ik heb de 1.8 proefgereden en die vond ik wat traag aanvoelen, maar verder een hele fijne auto, en de 2.0 paste binnen budget, dus de keuze was snel gemaakt. Geen spijt van.

Ik zal eens navragen bij de dealer of dat ingeprogrammeerd kan worden. Het is geen must, maar ik vond het altijd wel een fijn gevoel dat je kofferklep niet zomaar opengetrokken kan worden bij een stoplicht. Het kan natuurlijk ook handmatig, maar dat vind ik dan weer niet van deze tijd.

En wat jij zegt over dat koppel, ik merk wel dat die 2.0, ondanks dat het de zwaardere motorisering is, toch wel wat toeren nodig heeft om ook de trekkracht te leveren. Ik ken de 2.5 uit de Lexus niet, maar als ik de verbrandingsmotor op 2500 toeren probeer te houden met accelereren, dan vind ik de auto echt traag, te traag wat mij betreft om normaal in te voegen bijvoorbeeld. Trap je hem flink op z'n staart (80-90% gas), dan verandert het karakter ineens, zoekt hij flink de toeren op en is de auto - met name op de tussensprint - echt wel snel, bijv. van 80 naar 130. Mijn referentiekader is overigens behoorlijk breed, van kleine dieseltjes en benzine turboblokjes tot atmosferische V6/V8. :)

Ik ga er maar gewoon vanuit dat het geen kwaad kan om éénmalig even toeren te maken de snelweg op ook al is de motor nog koud, en dat inrijden inderdaad niet meer nodig is tegenwoordig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@BigSmurf Volgens mij kan Follow me home wel, maar automatisch op slot doen van deuren als je harder gaat dan x km/h niet. Zie bijvoorbeeld deze link

Dat toeren maken bij flink vermogen vragen hoort er bij, dat is inderdaad een eigenschap van de CVT. Het zorgt er voor dat gasgeven wat afstandelijk aanvoelt, maar je kan toch aardig vlot optrekken als je gasgeeft. Als je wil dat de auto vlotter reageert kan je proberen of de sportstand uitmaakt.

[ Voor 50% gewijzigd door gwystyl op 21-10-2020 15:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Deze week in Klokje Rond een Auris hybride, heb er zelf ook één uit hetzelfde jaar. Op de banden na en wat trillingen die waarschijnlijk door die banden worden veroorzaakt was bijna alles perfect aan de auto die bijna 4 ton gereden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 11:15

flessuh

Set sail for fail!

Bij mij zat dit gewoon onder settings, echter enkel te bereiken wanneer je nog niet gereden hebt (het menu wordt beperkt zodra je begint te rijden). Was ff zoeken in ieder geval. :P

Van mij is overigens een Avensis uit 2010 dus het kan onderhand wat veranderd zijn.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
flessuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:57:
[...]

Bij mij zat dit gewoon onder settings, echter enkel te bereiken wanneer je nog niet gereden hebt (het menu wordt beperkt zodra je begint te rijden). Was ff zoeken in ieder geval. :P

Van mij is overigens een Avensis uit 2010 dus het kan onderhand wat veranderd zijn.
Het zal inderdaad wellicht per model anders zijn, want wat je noemt gebeurt bij mijn Lexus ook: sommige instellingen kan je onder het rijden niet veranderen/benaderen. Maar zodra ik bij het stoplicht stil sta kan ik er gewoon weer bij, dus dat is ook weer iets anders dan "nog niet gereden". Onze Lexus IS komt uit 2013, kan ook net dat generatieverschil zijn tussen beide auto's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik ben sinds kort in het bezit van een mooie Toyota Avensis uit 2006!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekioicsb4m9cxxdye9piTt4d41s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXv8TDyAksinyWM0Y2E14hMo.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik uit mijn oude auto de dab+ radio gehaald in wil die inbouwen. Ik heb al een nieuw 1DIN frontje en iso kabels. Alleen nog geen dab+ antenne.

Nu had ik in de oude auto zo'n soort antenne:
https://www.bol.com/nl/p/...antenne/9200000057241542/

Maar ik zie ook dit soort antennes:
https://www.mediamarkt.nl...liber-ant741-1371817.html

Een complete inbouw antenne zal waarschijnlijk het beste zijn maar ik wil geen gat maken in mijn dak.

Zijn er hier mensen met ervaring met een van twee bovenstaande? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Plakantenne wil je niet, geeft geen goed resultaat en veel storingen/slecht ontvangst.
Beste kun je de originele antenne vervangen door een antenne met dubbele functie. Even een voorbeeld gepakt met een Golf 4 antenne die ik laatst gebruikt heb:
https://www.navishop.nl/c...30.html?products_id=14730

Die zijn er ook voor Toyota bv.

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 23-10-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:25
easyriider schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:22:
Deze week in Klokje Rond een Auris hybride, heb er zelf ook één uit hetzelfde jaar. Op de banden na en wat trillingen die waarschijnlijk door die banden worden veroorzaakt was bijna alles perfect aan de auto die bijna 4 ton gereden had.

[YouTube: Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid - 2013 – 384.618 km - Klokje Rond]
Belangrijke toevoeging, hij rijdt op LPG, de eigenaar heeft de installatie er zelf ingebouwd! :D

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Ik heb inmiddels het halve internet afgestruind en ben erachter dat het automatisch vergrendelen én automatisch CH/LH geen optie zijn in de Corolla. Ook via een OBD connector schijn je het niet aan te kunnen passen. Toch jammer, gemiste kans, dit is op alle moderne auto's gewoon standaard tegenwoordig.

Nog zo'n dingetje: tanken. Eerste keer tanken 5 minuten gezocht als een kleuter hoe die tankklep open gaat. Boekje er zelfs bij gepakt. Het zal toch niet? Jawel, verdomd, een ouderwets tankklephendeltje bij de voorstoel en een handmatig open te draaien tankdop eronder. Dat kan tegenwoordig veel logischer/mooier Toyota. Verder geen klacht, wel wennen: ik kom uit een diesel met minimaal 1000 en bij zuinig rijden 1300km op een tank, da's wel een stuk minder nu. Verbruik net aan 1 op 16 bij een kleinere tankinhoud, dan houdt het na 650 - 700km wel op.

Verder heel tevreden overigens, het zijn de kleine dingen op een verder hele plezierige auto. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34

-tom-562

Oliesjeik

Joopieboy schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:21:
Plakantenne wil je niet, geeft geen goed resultaat en veel storingen/slecht ontvangst.
Beste kun je de originele antenne vervangen door een antenne met dubbele functie. Even een voorbeeld gepakt met een Golf 4 antenne die ik laatst gebruikt heb:

De Avensis heeft voor de FM een antenne die (volgens mij) weggewerkt zit in de bumper (iig niet zichtbaar). Dan ga je niet zo'n lelijke spriet op het dak plakken :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 20-09 22:13
Bommes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

Dat is aanzienlijk zuiniger dan het voorlaatste model Yaris, die ik rijd.
1 op 18 gemiddeld over de laatste 31.000km voornamelijk in en om de stad.

Maar zoals in je vorige post: ik schrok ook wel naar de prijs van de nieuwe Yaris.
Ik heb nu de active uitvoering (middelste luxe niveau) en die heeft een fiscale waarde van € 20.500
Deze nieuwe gaat daar een dikke 3 a 4 duizend overheen :o
Er stond een blauwe executive bij de dealer, mooie wieltjes er op en wat nog al niet meer. net geen 28k.. 8)7

Daarmee prijzen ze zich wel echt de markt uit wat mij betreft.
Een Renault Clio is een stuk groter en de hybride versie daarvan is standaard veel completer en goedkoper dan de Yaris.
En die mag ook nog eens 900kg aanhanger trekken, wat de Yaris niet mag.
Ik vind het glazen dak als optie erg mooi. Had dat ook op mijn lease Yaris. Door wisseling van baan heb ik nu weer een eigen auto. Een Yaris verso.

Maar terugkomend op dat glazen dak... die kan alleen op de executive uitvoering en met de bruin metallic lak komt die Yaris op 28k. :/ O ja, stuur- en stoelverwarming krijg je dan ook voor dat geld, want dat zit in het glazen dak pakket.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Joopieboy schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:21:

Ik heb ook zo’n plak antenne aan de binnenkant van de voorruit. Werkt prima hoor.
Geen klachten over slecht bereik.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
rimave schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:35:
[...]
Ik heb ook zo’n plak antenne aan de binnenkant van de voorruit. Werkt prima hoor.
Geen klachten over slecht bereik.
Misschien dat die mogelijke ontvangstproblemen samenhangen met warmtewerend of verwarmd glas in de voorruit? Dat heb ik vaker gehoord en klinkt plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

BigSmurf schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:44:
Ik heb inmiddels het halve internet afgestruind en ben erachter dat het automatisch vergrendelen én automatisch CH/LH geen optie zijn in de Corolla. Ook via een OBD connector schijn je het niet aan te kunnen passen. Toch jammer, gemiste kans, dit is op alle moderne auto's gewoon standaard tegenwoordig.

Nog zo'n dingetje: tanken. Eerste keer tanken 5 minuten gezocht als een kleuter hoe die tankklep open gaat. Boekje er zelfs bij gepakt. Het zal toch niet? Jawel, verdomd, een ouderwets tankklephendeltje bij de voorstoel en een handmatig open te draaien tankdop eronder. Dat kan tegenwoordig veel logischer/mooier Toyota. Verder geen klacht, wel wennen: ik kom uit een diesel met minimaal 1000 en bij zuinig rijden 1300km op een tank, da's wel een stuk minder nu. Verbruik net aan 1 op 16 bij een kleinere tankinhoud, dan houdt het na 650 - 700km wel op.

Verder heel tevreden overigens, het zijn de kleine dingen op een verder hele plezierige auto. :)
Mja dat van die tankdop is idd niet modern, maar aan de andere kant vind ik het ook weer geen probleem. Dat vergeet je 2x en de 3e keer gaat het vanzelf. Ik heb meer moeite met het onthouden van de pincode van mn tankpas, gezien ik de laatste maanden vrijwel niet weg ben geweest :+

Die tankinhoud is idd ook jammer, maar vooral het verschil van diesel naar benzine. De kleine tank maakt dat je ook vaker moet tanken, maar het grote verschil zit hem vooral in het eerste. Ik had ook liever gewoon 50 liter gezien, maar goed. Ik heb gelukkig een onbemand goedkoop rustig tankstation waar ik de meeste keren wel langs kom, dus voor mij is het niet zo'n punt. Overigens scheelt het wel veel of je op de snelweg 130 rijd of 100. (Ook met geluid trouwens).

Het was vooral wennen, maar ik vond het zelf geen issue. Waar ik meer mee loop is van die kleine dingen. Dat het wel mooi is dat er een lichtje in de bekerhouder zit, maar als je daar normaal je muntje voor de winkelwagens bewaard, dan krijg je die er maar moeilijk uit. Dat soort dingen :P

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Martinspire schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

Mja dat van die tankdop is idd niet modern, maar aan de andere kant vind ik het ook weer geen probleem. Dat vergeet je 2x en de 3e keer gaat het vanzelf. Ik heb meer moeite met het onthouden van de pincode van mn tankpas, gezien ik de laatste maanden vrijwel niet weg ben geweest :+

Die tankinhoud is idd ook jammer, maar vooral het verschil van diesel naar benzine. De kleine tank maakt dat je ook vaker moet tanken, maar het grote verschil zit hem vooral in het eerste. Ik had ook liever gewoon 50 liter gezien, maar goed. Ik heb gelukkig een onbemand goedkoop rustig tankstation waar ik de meeste keren wel langs kom, dus voor mij is het niet zo'n punt. Overigens scheelt het wel veel of je op de snelweg 130 rijd of 100. (Ook met geluid trouwens).

Het was vooral wennen, maar ik vond het zelf geen issue. Waar ik meer mee loop is van die kleine dingen. Dat het wel mooi is dat er een lichtje in de bekerhouder zit, maar als je daar normaal je muntje voor de winkelwagens bewaard, dan krijg je die er maar moeilijk uit. Dat soort dingen :P
Ik mis ook vooral wat extra vakjes en bakjes waar ik losse spulletjes "even" in kan gooien. Je hebt twee bekerhouders, that's it eigenlijk. Resultaat: bidon/blikje/koffie in de achterste bekerhouder, telefoons in de voorste (draadloos laden platformpje is ook eigenlijk net te klein), de rest gooi ik op de passagiersstoel en de eerste de beste bocht ligt alles tussen de stoel en het portier, want de wangen van de sportstoelen zijn minder stug en daarmee spullen tegenhoudend dan in m'n vorige auto. Toch maar wat rustiger de rotonde over dus. Uiteindelijk went dat allemaal wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

BigSmurf schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:12:
[...]
Ik mis ook vooral wat extra vakjes en bakjes waar ik losse spulletjes "even" in kan gooien. Je hebt twee bekerhouders, that's it eigenlijk. Resultaat: bidon/blikje/koffie in de achterste bekerhouder, telefoons in de voorste (draadloos laden platformpje is ook eigenlijk net te klein), de rest gooi ik op de passagiersstoel en de eerste de beste bocht ligt alles tussen de stoel en het portier, want de wangen van de sportstoelen zijn minder stug en daarmee spullen tegenhoudend dan in m'n vorige auto. Toch maar wat rustiger de rotonde over dus. Uiteindelijk went dat allemaal wel. :+
Ik gooi zelf mijn telefoon in deze houder: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.72ef4c4dSKMj3k

Zit wel wat voor de airco-instellingen, maar die laat ik toch gewoon op auto staan. Heb ook nog geen Android Auto, dus vandaar dat ie daar ook hangt. Verder vind ik hem wel prima daar, verder ook niet echt een andere plek ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Ik hoop dat ze dat van die tankdop nooit aanpassen, rij al 10 jaar Toyota en allerlei modellen gehad, overal hetzelfde..

Waarom iets aanpassen wat gewoon werkt? Hendeltje open trekken en dopje draaien.. Wat is daar mis mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

TgR_KILLER schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:02:
Ik hoop dat ze dat van die tankdop nooit aanpassen, rij al 10 jaar Toyota en allerlei modellen gehad, overal hetzelfde..

Waarom iets aanpassen wat gewoon werkt? Hendeltje open trekken en dopje draaien.. Wat is daar mis mee?
Ze zijn om raadselachtige redenen ook gestopt met dat superhandige stengeltje voor de cruisecontrol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Videopac schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:31:
[...]

Ze zijn om raadselachtige redenen ook gestopt met dat superhandige stengeltje voor de cruisecontrol.
Dat pookje is geniaal, zat al in de eerste Lexus LS400 tot recentere Toyota's 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Videopac schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:31:
[...]

Je bedoelt dat pookje die in bijna alle Toyo’s zat? En nu in de nieuwe Yaris verhuist is naar op het stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:02:

Een hendeltje ín de auto op een onhandige plek en vervolgens nog handmatig draaien is handiger en intuïtiever dan simpelweg op de klep drukken waarna die open springt? Geef me één reden waarom. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

Toyota loopt met sommige dingen inderdaad achter. Vreemd genoeg gaan de deuren van mijn schoonouders' Verso+ wel bij 20km/h op slot, maar die komt uit Duitsland. Kan zijn dat daar verschil inzit. Ik vind het bijvoorbeeld ook vervelend dat je niet op je dashboard kunt zien dat er een lampje kapot is.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Nou ja, sommige mensen zijn tegen vooruitgang verandering :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Niet iedere verandering is een verbetering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Op het klepje drukken ipv hendel/knop binnen in de auto zorgt voor vieze handen. Dop zorgt ervoor dat je veilig door kan rijden als klep ontbreekt of per ongeluk open staat. Tevens is de dop handig om in het tank pistool te steken zodat je hands free kan tanken ;)

Ik zeg lekker zo laten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Arfman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:42:
Ik vind het bijvoorbeeld ook vervelend dat je niet op je dashboard kunt zien dat er een lampje kapot is.
Ach, dat is nu ook al over, aangezien nieuwe modellen gewoon met ledlampen zitten en daar hoef je gewoon niks te vervangen. Al heb ik sowieso nooit dingen hoeven te vervangen, dat ligt echt aan de auto. Mijn zwager heeft met zijn huidige auto al zo'n 8x een lamp voor vervangen in de 5 jaar dat ie hem heeft. Maar goed, mijn huidige Toyota en de auto daarvoor hadden gewoon LED en dat werkt echt prima. Dan zie je ook nog eens waar je heen gaat in plaats van dat je hem alleen aan hebt zodat anderen jou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Martinspire schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:49:
[...]

Ach, dat is nu ook al over, aangezien nieuwe modellen gewoon met ledlampen zitten en daar hoef je gewoon niks te vervangen. Al heb ik sowieso nooit dingen hoeven te vervangen, dat ligt echt aan de auto. Mijn zwager heeft met zijn huidige auto al zo'n 8x een lamp voor vervangen in de 5 jaar dat ie hem heeft. Maar goed, mijn huidige Toyota en de auto daarvoor hadden gewoon LED en dat werkt echt prima. Dan zie je ook nog eens waar je heen gaat in plaats van dat je hem alleen aan hebt zodat anderen jou zien.
Da's mooi, maar in zowel mijn Prius als Yaris zitten halogeenlampen die zo af en toe vervangen moeten worden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

BigSmurf schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:26:
[...]
Een hendeltje ín de auto op een onhandige plek en vervolgens nog handmatig draaien is handiger en intuïtiever dan simpelweg op de klep drukken waarna die open springt? Geef me één reden waarom. 8)7
Omdat het systeem van Toyota in principe 100% fail proof/veilig is. Je kan het klepje alleen van binnenuit open via een mechanische verbinding.
Een tankklepje wat werkt door middel van drukken zal altijd een automatische vergrendeling hebben, wat stuk kan gaan.
Het systeem van Toyota is dus simpeler, goedkoper en betrouwbaarder :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
-tom-562 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:13:
[...]

Omdat het systeem van Toyota in principe 100% fail proof/veilig is. Je kan het klepje alleen van binnenuit open via een mechanische verbinding.
Een tankklepje wat werkt door middel van drukken zal altijd een automatische vergrendeling hebben, wat stuk kan gaan.
Het systeem van Toyota is dus simpeler, goedkoper en betrouwbaarder :P
Dat geldt voor handmatig verstelbare buitenspiegels even goed. Die heeft ook geen enkele auto meer tegenwoordig.

Ik kom uit een Volvo en daarvoor uit VAG spul. Met name die laatsten veranderen echt om het veranderen, alles in de multimedia proppen enzo. Knoppen voor de airco moeten wat mij betreft gewoon fysiek zijn, evenals een volumeknop. Toyota zit zo ver ik tot nu toe ervaar aan de andere kant van het spectrum: degelijk, maar daardoor soms wat conservatief. Zoals dat hendeltje, maar ook bijvoorbeeld de knoppen voor de stoelverwarming. Die waren in een Volvo 850 al minder lomp en plastic. Of de hendel voor het verstellen van de rugleuning: draaiknop anyone?

Het past bij het DNA van het merk, het heeft ook wel z’n charme. En het zijn ook slechts kleine dingen waar ik me als nieuwe Toyota rijder over verbaas en die ongetwijfeld wennen, maar “we doen het altijd al zo, want het werkt” is natuurlijk nooit steekhoudend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
BigSmurf schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:26:
[...]
Hoezo onhandige plek? xD net alsof je die 15 keer per dag nodig hebt.. En wat iedereen al zegt, ik maak liever mijn klepje van binnenuit open dan dat iedereen zo bij mijn tankdop kan.
rimave schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

Je bedoelt dat pookje die in bijna alle Toyo’s zat? En nu in de nieuwe Yaris verhuist is naar op het stuur?
Niet alleen bij de Yaris hoor, mijn Corolla heeft het ook op het stuur. Was even wennen maar dat was ook zo toen de bediening van de radio voor het eerst naar het stuur verhuisde :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik hou van een betrouwbare auto meer dan extreem veel automatische systemen. Systemen om te zien of je verlichting defect is ? Ik heb met 15+ jaar Toyota rijden exact 1 lampje moeten vervangen. Controle systemen die je elektrische systemen in de gaten houden, kunnen ook falen en kosten even goed geld om te herstellen. Bij het uitstappen het hendeltje overhalen zodat de tankklep open gaat is ook geen moeite, dat is weer een elektrisch systeem minder dat kapot kan gaan. Dit soort zaken zie je niet enkel bij Toyota, andere Japanners gaan ook niet voor de nieuwste snufjes om te vernieuwen.

De opmerking "veranderen om te veranderen" is een goed punt: het is leuk bij leasewagens om de nieuwe knopjes en features te ontdekken, maar niet als je zelf je wagen moet betalen en je niet het misbaar budget hebt om elke 3-5 jaren 30.000€ uit te geven aan een splinternieuwe auto, dan leg je de prioriteiten beter elders dan nieuwste snufjes. Voor mij is het belangrijker dat de auto betrouwbaar is, dat ik geen tot minimale verrassingen krijg doorheen de langere levensduur van de wagen.

Dat een Toyota minder fancy afgewerkt is heeft volgens mij eerder te maken met de balans van de kosten en winst te maken: duurzamere auto kost meer geld, komen minder in de garage voor reparatie en worden minder vaak vervangen. Als ik zie wat sommigen die een Duitse premium wagen voorbij de garantieperiode hebben, ben ik toch niet ongelukkig wat ik betaal bij de dealergarage voor onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

En het is niet alsof alles ouderwets is. Zo heb ik ook gewoon een Heads Up Display welke gewoon prima werkt, LED verlichting die nergens voor onderdoet en een hybridesysteem welke nergens anders zo goed werkt als hier.

Van de CC vind ik het enige nadeel dat ik hem liever op de linkerkant van het stuur had willen hebben. Nu moet ik toch mijn rechterhand erbij halen om hem aan te passen, terwijl ik die liever laat rusten en met de linkerhand wil bedienen. Toch iets wat ze beter kunnen spiegelen voor de auto's met het stuur aan de linkerkant.

Het enige wat ik van mijn vorige auto nog wel terug wil zien (in die mate) is interieurverlichting. Mijn vorige had mooie ledjes in de deur en rond de middenconsole. Dit zag er niet alleen cool uit, het was ook handig om dingen in de auto te zoeken zonder het licht van het plafond aan te zetten en het maakte de auto ook wat minder donker in de nacht. ]Hier een voorbeeld, wat roze is kon je aanzetten en op elke gewenste kleur zetten). En nee, dat spiegelde niet. En bij het uitstappen had je ook geen extra licht nodig om te zien waar je in ging stappen. Ik geloof dat er ook wel wat interieurverlichting in de Corolla zit, maar van mij mag het wel wat feller en ook meteen de kleuren aanpasbaar maken.

Ik ben verder benieuwd wat Toyota gaat doen met zelfrijdende auto's. Of ze daar wel het voortouw gaan nemen om modellen mee uit te rusten, of dat ze andere merken voor laten gaan. Ze zijn wel bezig met de ontwikkeling (zie de zelfrijdende taxi's voor de Olympische Spelen), maar dat is nog een lange weg voor consumentenvervoer.

[ Voor 53% gewijzigd door Martinspire op 25-10-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Allemaal leuk en aardig, maar ik heb hier een Toyota staan van wie de kabel naar de tankdop stuk is. En dat is 4 slingerende meters. Dit is dus al 5 jaar stuk en te veel gedoe om te fixen. Klepje kan je dus altijd open doen.
Verder nog het fantastische lampje op het dashboard om aan te geven dat de distributie riem vervangen moet worden. Dat zit dus achterop het dashboard, moet het hele dashboard eruit om achterop het dashboard een jumpertje omzetten.

Niet alles hoeft hetzelfde te blijven.

Tankklepje die je open kunt drukken zou in mijn geval makkelijker te repareren zijn. En ik heb er over nagedacht om dat als alternatief erin te zetten.
Verder is het gewoon een centrale deurvergrendeling component, en dat gaat ook bijna nooit stuk.

Edit: En daarnaast heb ik voor het eerst in een eeuwigheid iets anders dan een Toyota gekocht. Omdat ze geen vol elektrische auto's maken.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 25-10-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:35
Toyota is nogal behoudend, vind ik ook helemaal niet erg. Als iets goed werkt, waarom zou je het veranderen als het niet direct meerwaarde op levert? Zoals het openen van de tankklep, ik ben niet anders gewend (20+ jaar Toyota rijder). En ja, bij andere merken is het multi-media systeem veel gelikter dan bij mijn Auris. Maar ik koop geen auto voor het multi-media systeem. Ik kies mijn auto's uit op betrouwbaarheid, gewoon van A naar B zonder gezeur.

Daarom ben ik ook wat huiverig voor volledig EV. Het is relatief nieuwe techniek. Wat er nu nieuw op de markt komt, begint qua range een beetje in de buurt te komen wat ik van een auto verwacht.
Er zijn nog niet zo veel gebruikte van een tiental jaar oud zijn, met over de 200K op de teller. Wat is er dan nog over van de range?

Toyota kennende zullen ze EV grondig willen testen. Al vind ik het jammer dat het lang duurt en ik het idee heb dat ze lang niet in EV hebben gelooft. Dus nu heeft Toyota wel wat in te halen, maar ze hebben natuurlijk wel al flinke ervaring met hybride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Phuncz schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:19:
Ik hou van een betrouwbare auto meer dan extreem veel automatische systemen. ............

De opmerking "veranderen om te veranderen" is een goed punt: het is leuk bij leasewagens om de nieuwe knopjes en features te ontdekken, maar niet als je zelf je wagen moet betalen ......

....Als ik zie wat sommigen die een Duitse premium wagen voorbij de garantieperiode hebben, ben ik toch niet ongelukkig wat ik betaal bij de dealergarage voor onderhoud.
Ik sluit me hier bij aan... en ik denk dat als de mensen die altijd lease gereden hebben.... en plots zelf een auto moet kopen.... en dan zien wat de werkelijke kosten zijn van de lease bak die ze hadden.... hmmmm denk niet dat ze die nog gaan kopen...
Wordt het voor hen dan ook die oerdegelijke, betere saaie Toyota?

Die "van mij" (Verso 1.6L ,5-bak 2002)... is al ruim 18 jaren jong ruim 284.000 km op de teller... rijdt op lange afstand nog steeds zeker 1:18. loopt nog prima. Alleen de airco is stuk, maar met mooi weer fiets ik dus vor die paar keer dat ik dan rij draai ik wel een raampje open... zat/zit in de luxe om qua werk de files te mijden (reed heel lang bijna 40 km/dag heen /terug op de fiets, ~ 3x per week). Heeft een distributieketting... dus kans op problemen daar is super klein...
Nu een beetje geluk hebben dat er niet plots toch iets vervelends/kostbaars gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
agravain schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:54:
Toyota is nogal behoudend, vind ik ook helemaal niet erg. Als iets goed werkt, waarom zou je het veranderen als het niet direct meerwaarde op levert? Zoals het openen van de tankklep, ik ben niet anders gewend (20+ jaar Toyota rijder). En ja, bij andere merken is het multi-media systeem veel gelikter dan bij mijn Auris. Maar ik koop geen auto voor het multi-media systeem. Ik kies mijn auto's uit op betrouwbaarheid, gewoon van A naar B zonder gezeur.

Daarom ben ik ook wat huiverig voor volledig EV. Het is relatief nieuwe techniek. Wat er nu nieuw op de markt komt, begint qua range een beetje in de buurt te komen wat ik van een auto verwacht.
Er zijn nog niet zo veel gebruikte van een tiental jaar oud zijn, met over de 200K op de teller. Wat is er dan nog over van de range?

Toyota kennende zullen ze EV grondig willen testen. Al vind ik het jammer dat het lang duurt en ik het idee heb dat ze lang niet in EV hebben gelooft. Dus nu heeft Toyota wel wat in te halen, maar ze hebben natuurlijk wel al flinke ervaring met hybride.
Ja dit omschrijft ook precies de gedachtengang bij Toyota.
Maar ondertussen rij ik al in een EV met zo ongeveer 3 bewegende delen als ik rij. Dat is inherent betrouwbaar.
En zoals je al ziet met de Priussen, die zijn ook megabetrouwbaar, een elektromotor wordt vrijwel nooit vervangen.

Ik heb er een gekocht met 85dkm op de teller, en accudegradatie is nog totaal geen issue. Gezien de rest (elektromotor + aandrijfassen) zo simpel is, is er geen teken aan de wand waarom deze auto niet bij 300dkm nog vrolijk rond rijdt.

Ze lopen inmiddels gewoon achter. Ze zijn wel begonnen met EVs en ze kunnen het prima door de hybride ervaring. Maar ze zijn niet met de schaalvergroting begonnen zoals Tesla of VW dat doet. Het blijft een zijprojectje. Waterstof testen ze ook mee, dat is mooi, maar dat zit ook dik in de achterstand tenopzichte van EV.

En vergis je niet, als iedereen straks elektrische auto's koopt (in landen zoals Nederland) dan is het bestaansrecht van Toyota veel minder. Dat zie je al met betrouwbare Koreanen die marktaandeel opeten.
Als straks Europese merken ook elektrisch zijn, en ze qua betrouwbaarheid nauwlijks van elkaar verschillen, dan is dat voordeel van Toyota langzaam aan het verdwijnen.
En dan nog zal Toyota altijd blijven bestaan, en nog Landcruisers verkopen etc, maar voor ons normale auto kopers vallen de voordelen dan weg.

Edit: En dan komen jullie vast met voorbeelden van onbetrouwbare Tesla's of weet ik het wat. Maar dan mis je het punt. Elektrificatie maakt het gewoon simpeler en betrouwbaarder. Daarom is de Prius zelfs een van de betrouwbaarste Toyota's vanaf zo ongeveer 2005. (die eerste was niet perfect)

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 25-10-2020 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Jup, mijn gedachten exact. Je ziet van de nieuwste Prius ook bijna geen enkele rondrijden, niet interessant meer door de gewijzigde bijtelling.

Zelfde gaat gebeuren met EV. Ik ben niet van plan om de komende jaren van auto te switchen, ik wil niet meer een fossiele brandstof auto kopen hierna. EV is de toekomst, heb al rekening gehouden met een eventuele EV bij aanschaf zonnepanelen. Het wordt tijd dat Toyota dat ook gaat inzien, ze verliezen hun USP want laten we eerlijk zijn, niemand koopt een Toyota voor de dynamische rijeigenschappen en/of prachtige interieurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:35
Arfman schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:57:
Jup, mijn gedachten exact. Je ziet van de nieuwste Prius ook bijna geen enkele rondrijden, niet interessant meer door de gewijzigde bijtelling.
De andere hybride modellen doen het daarentegen wel goed. De Prius heeft natuurlijk wel een "label".
Verder worden er nog genoeg conventionele golfjes, opels etc verkocht. Dan is een hybride / Toyota manier toch beter in mijn ogen.

Ja die merken zijn wel bezig met EV, maar als je leest over de problemen die Volkswagen met de ID3 heeft. Op zo'n auto zit ik als tweedehands koper niet te wachten. Tenzij de statistieken gaan uitwijzen dat het wel een goede koop is. Maar die gegevens zijn er nog niet, want er zijn geen voorgangers van. Waarschijnlijk zijn ze er ook niet als ik aan mijn volgende auto toe ben. Dus waarschijnlijk laat ik die dus links liggen. En dat geldt voor de meeste EV's momenteel. De modellen die wat langer op de markt zijn, vind ik momenteel niet interessant (qua range bijvoorbeeld, zeker niet als de degradatie van jaren gebruik nog vanaf gaat).
Het wordt tijd dat Toyota dat ook gaat inzien, ze verliezen hun USP want laten we eerlijk zijn, niemand koopt een Toyota voor de dynamische rijeigenschappen en/of prachtige interieurs.
Het lijkt er op dat ze dat inmiddels wel inzien, maar het roer gaat inderdaad wel erg langzaam om. Aan de andere kant, waarom worden Toyota's nu wel gekocht: zuinigheid en betrouwbaarheid. Zeker voor wat betreft het laatste kan ik me voorstellen dat men daar voorzichtig mee is. Het heeft jaren geduurd om die reputatie op te bouwen en kan met slechts één verkeerde EV worden afgebroken. Nogmaals de ID3: als het een Toyota was geweest, had dit flinke reputatie schade voor het merk opgeleverd.
!null schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:49:
[...]Ik heb er een gekocht met 85dkm op de teller, en accudegradatie is nog totaal geen issue. Gezien de rest (elektromotor + aandrijfassen) zo simpel is, is er geen teken aan de wand waarom deze auto niet bij 300dkm nog vrolijk rond rijdt.
Dat wil ik dus van grotere aantallen en over een langere periode zien. Dan bewijst een merk/model zijn betrouwbaarheid. Niet alleen een verwachting op basis van wat een auto nu doet.
Ze lopen inmiddels gewoon achter.
Dat klopt en dat vind ik jammer. Dit zou ook een reden kunnen zijn waarom mijn volgende auto geen Toyota meer wordt.
Ze zijn wel begonnen met EVs en ze kunnen het prima door de hybride ervaring.
Daar hebben ze zeker een plus ten op zichte van de andere "old auto" fabrikanten. Ook hier vind ik het jammer dat ze zo langzaam gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Precies. Ik vind zelf het hybride systeem erg mooi uitgedacht e.d. maar zie ik geen reden voor om te kopen als ik met een elektrische auto uit kan. Die van ons kan 400km, dat maak je niet snel op, en voor die ene keer is dat geen probleem. Maar goed, we hebben dan ook nog een 4x4 Toyota voor vakanties, al zou ik zelfs met deze auto wel op vakantie willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

agravain schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:20:
[...]

De andere hybride modellen doen het daarentegen wel goed. De Prius heeft natuurlijk wel een "label".
Verder worden er nog genoeg conventionele golfjes, opels etc verkocht. Dan is een hybride / Toyota manier toch beter in mijn ogen.
Er is natuurlijk weinig reden meer om een Prius te kopen als je een (Toyota) hybride wil. Voor minder geld heb je een grotere Corolla Touring, en voor ongeveer hetzelfde geld kun je de Corolla ook nog met een best dikke motor krijgen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je ziet bijna geen Prius meer omdat er nu voldoende andere alternatieven zijn. Toentertijd was de Prius jarenlang de enige serieuze optie als hybride. (en de Honda)

Nu is zo ongeveer ieder model van Toyota te verkrijgen als hybride en zijn er van andere fabrikanten ook eindelijke hybride versies te krijgen. Dat heeft weinig met bijtelling te maken.
Je word doodgegooid met hybrides van Toyota op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
agravain schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:54:
En ja, bij andere merken is het multi-media systeem veel gelikter dan bij mijn Auris. Maar ik koop geen auto voor het multi-media systeem. Ik kies mijn auto's uit op betrouwbaarheid, gewoon van A naar B zonder gezeur.
Om eerlijk te zijn is juist de traagheid van met name het opstarten van het geïntegreerde navigatie-/audio-systeem mijn grootste kritiekpunt op de Yaris. Dat is overigens niet denderend veel beter op vergelijkbare andere moderne auto's maar de praktische bruikbaarheid van die systemen is echt hemeltergend slecht ten opzichte van ouderwetse audiosystemen met een paar drukknoppen in combinatie met een smartphone of PND om te navigeren.

(Andere echte minpunt aan de Yaris is dat je in vochtig weer te snel airco nodig hebt voor ontwaseming.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Ik denk dat er nog een prima markt is voor hybrides of benzineauto's. Ja de drang naar elektrisch is groot, maar je ziet al dat de subsidie steeds strakker komt te staan en minder mee helpt, waardoor het verschil in kosten de komende jaren niet verder zal groeien. Verder kun je een elektrische auto pakken voor dagelijks verkeer, maar toch een grotere auto voor de overige ritten met familie of verder weg. Je ziet toch dat de range van elektrische auto's niet zo heel veel meer stijgt (of de auto's heel wat zwaarder maakt, iets wat straks wel weer meer wegenbelasting op zal leveren), waardoor mensen toch liever kiezen voor wat meer betrouwbaarheid. Ook kun je een brandstofauto prima een maand laten staan. Op wat ovalen banden na, is dat prima, maar zo'n accu krijgt toch wel een klap.

Maar ook vergeten velen hier een ander probleem: niet iedereen heeft een eigen parkeerplaats of kan dichtbij parkeren. Er is steeds meer vraag naar laadpalen in de diverse buurten, maar het delen van palen is nog niet echt gebruikelijk en ik zie ook nog niemand met verlengkabels hannesen. Ik denk dat de middenklasse binnen nu en 5 jaar wel een elektrische auto heeft, maar de groep die toch ook veel een Toyota haalde, kan minder goed zo'n laadpaal gebruiken. Dus ik zie die nog vooral hybrides rijden. Eventueel met grotere accu's om te vullen met remmen en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Martinspire Haha wat voor klap krijgt een accu dan van een maand stilstaan? Er zitten geen loodaccu's in.
Ik heb een elektrische scooter die ik bijna nooit gebruik, die is na een maandje nog op hetzelfde niveau.
Inmiddels kan je beter stellen dat je een benzine auto niet zo lang moet laten staan met de E10 erin.
En ik heb 400km, dus ik kan zo naar mijn familie die inderdaad aan andere kant van het land woont.

Op valantie zal ietsje meer tijd kosten, maar die bespaar je de rest van het jaar. Ik hoef bijna nooit meer naar het tankstation. Nou ja, alleen nog met mijn Toyota's :+

[ Voor 44% gewijzigd door !null op 26-10-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

!null schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:16:
@Martinspire Haha wat voor klap krijgt een accu dan van een maand stilstaan? Er zitten geen loodaccu's in.
Ik heb een elektrische scooter die ik bijna nooit gebruik, die is na een maandje nog op hetzelfde niveau.
Maar dat wil niet zeggen dat het goed voor die scooter is. Plus waar ik op doel is dat je hem telkens moet opladen en dat kan gewoon niet overal.
En ik heb 400km, dus ik kan zo naar mijn familie die inderdaad aan andere kant van het land woont.
En hoe ga je dan terug als je bij je familie even niet kunt opladen? Toch maar langs een snellaadstation en een half uur of meer later thuis?

Nogmaals, voor mensen met een eigen oprit is het allemaal wel prima, maar die hebben er straks wel 1 elektrisch, het gaat juist om de mensen die geen eigen laadplek hebben, daar is het gewoon lastiger voor en ik zie die echt niet een half uur wachten om te laden, laat staan dat ze in de rij gaan staan als het even druk is.

[ Voor 18% gewijzigd door Martinspire op 26-10-2020 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Martinspire Letterlijk het enige wat slecht is voor een elektrische auto is hem continu op 100% wegzetten. Als hij lekker op 80% of 40% o.i.d. 3 maanden staat de niksen, boeit het helemaal niets. En dan kom je na 3 maanden bij een auto/scooter waar je alsnog zo mee weg kan rijden. Stond hij toch al die tijd op 100%, dan verlies je ietsje capaciteit.
Ik maak me meer zorgen om mijn oldtimer Toyota waar ik dus geen E10 in moet gooien en dan stallen.

Verder leidt je erg aan range anxiety, dat is vooral een angst die mensen hebben die zelf geen elektrische auto hebben :+
Ik kan dus naar familie rijden die 200km ver weg woont en weer terug. En ik heb familie die zo ver weg woont.
Mocht ik dan net te kort komen, dan ga ik echt geen half uur staan bij een laadpaal, eerder 5 minuutjes want dat is genoeg om thuis te komen.

En ik heb hem nu een tijdje, maar ik heb slechts 1 maal het laadpasje hoeven te gebruiken, verder altijd vanuit thuis opgeladen.
Het is het denken in problemen waar mensen (inclusief Toyota) in blijven hangen terwijl de rest van de wereld gewoon verder gaat.

In den beginnen van elektrische auto's kwam iedereen met hypotethische verhalen over vertegenwoordigers die hier nooit mee uit zouden kunnen en weet ik het wat voor voordelen. Dat verdween vrij snel nadat die beroepsgroep massaal aan de Tesla ging.

DIt zijn ook weer hele verhalen, inclusief familie die ver weg woont. En redenen waarom dat allemaal moeilijk zou zijn etc. Ondertussen rij ik dus allang elektrisch en doe ik dat allemaal zonder problemen. En dat is nou exact wat ik bedoel met blijven hangen in het verleden.
Ik zal er, na Corona, ook wel vrolijk mee naar Duitsland gaan e.d., bijvoorbeeld vriendin bji Munchen. Dat kan ook prima met deze auto.

Ik vind hybrides al fantastisch vanaf het begin. Hybrid Synergy Drive is geniaal. Maar waarom zou ik een auto kopen die 1 op 20 rijdt als ik ook elektrisch kan rijden wat nog goedkoper/soepeler/sneller is? En ik zelfs zelf de stroom op kan wekken.

Uiteraard zijn veel elektrische auto's, vooral die met een beetje bereik, nog duur, omdat ze zo nieuw zijn. En blijven kunstmatig duur door bijtellingspercentages. Dat maakt het nog niet haalbaar voor veel mensen en dat is begrijpelijk.
Maar velen hebben ook een 2e auto, dan kan je dus al uit met een beperkte range in een oude Nissan Leaf bijvoorbeeld, dan is het niet zo duur. Daarna bespaar je aardig wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

!null schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:16:
@Martinspire Letterlijk het enige wat slecht is voor een elektrische auto is hem continu op 100% wegzetten. Als hij lekker op 80% of 40% o.i.d. 3 maanden staat de niksen, boeit het helemaal niets. En dan kom je na 3 maanden bij een auto/scooter waar je alsnog zo mee weg kan rijden. Stond hij toch al die tijd op 100%, dan verlies je ietsje capaciteit.
Ik maak me meer zorgen om mijn oldtimer Toyota waar ik dus geen E10 in moet gooien en dan stallen.

Verder leidt je erg aan range anxiety, dat is vooral een angst die mensen hebben die zelf geen elektrische auto hebben :+
Ik kan dus naar familie rijden die 200km ver weg woont en weer terug. En ik heb familie die zo ver weg woont.
Mocht ik dan net te kort komen, dan ga ik echt geen half uur staan bij een laadpaal, eerder 5 minuutjes want dat is genoeg om thuis te komen.

En ik heb hem nu een tijdje, maar ik heb slechts 1 maal het laadpasje hoeven te gebruiken, verder altijd vanuit thuis opgeladen.
Het is het denken in problemen waar mensen (inclusief Toyota) in blijven hangen terwijl de rest van de wereld gewoon verder gaat.

In den beginnen van elektrische auto's kwam iedereen met hypotethische verhalen over vertegenwoordigers die hier nooit mee uit zouden kunnen en weet ik het wat voor voordelen. Dat verdween vrij snel nadat die beroepsgroep massaal aan de Tesla ging.

DIt zijn ook weer hele verhalen, inclusief familie die ver weg woont. En redenen waarom dat allemaal moeilijk zou zijn etc. Ondertussen rij ik dus allang elektrisch en doe ik dat allemaal zonder problemen. En dat is nou exact wat ik bedoel met blijven hangen in het verleden.
Ik zal er, na Corona, ook wel vrolijk mee naar Duitsland gaan e.d., bijvoorbeeld vriendin bji Munchen. Dat kan ook prima met deze auto.

Ik vind hybrides al fantastisch vanaf het begin. Hybrid Synergy Drive is geniaal. Maar waarom zou ik een auto kopen die 1 op 20 rijdt als ik ook elektrisch kan rijden wat nog goedkoper/soepeler/sneller is? En ik zelfs zelf de stroom op kan wekken.

Uiteraard zijn veel elektrische auto's, vooral die met een beetje bereik, nog duur, omdat ze zo nieuw zijn. En blijven kunstmatig duur door bijtellingspercentages. Dat maakt het nog niet haalbaar voor veel mensen en dat is begrijpelijk.
Maar velen hebben ook een 2e auto, dan kan je dus al uit met een beperkte range in een oude Nissan Leaf bijvoorbeeld, dan is het niet zo duur. Daarna bespaar je aardig wat.
Leuk je verhaal, maar je negeert weer mijn grote punt: niet iedereen kan thuis laden (of betrouwbaar genoeg). Jij valt duidelijk onder de groep "altijd wel volle accu".

Verder is andere kant van het land voor mij 300km, dus dat red je dan weer niet. Dit land is groter dan alleen de randstad...

Vanuit pak em beet Arnhem is Munchen al 731,9 km, dat betekend dus 1 tussenstop. En nog 1 terug. Erg leuk als je op vakantie gaat, maar als je voor werk of gewoon heel laat een rit doet, heb je daar echt geen zin in.

En je zegt dat alleen 100% slecht is, maar dat wil je toch als range als je na lange tijd weer je auto gaat gebruiken, wie weet maak je dat in een keer op. Je gaat toch je auto opladen als je terug komt en dan pak je de auto weer als je hem gaat gebruiken, dan denk je toch niet "oh nee ik moet hem maar max 60% vol doen anders is het slecht voor de accu". Niks hypothetisch aan.

Dus kijk, voor jou werkt het helemaal prima, maar voor 30% van de wereldbevolking (die rijk genoeg is voor een auto, maar geen eigen plek heeft) dus totaal niet. Die gaan straks over naar waterstof. Ja dat is minder efficient, maar dat boeit ook totaal niet als je dat gaat tanken. Een elektrice auto moet (de komende 30 jaar) altijd een kabel of iets hebben om op te laden. Allerlei leuke experimenten gaan voor de meeste mensen niet haalbaar zijn, maar helaas is Waterstof ook nog niet echt een oplossing en Toyota is duidelijk aan het wachten tot dat wel zo is.

Want voor Elektrisch is de markt al groot genoeg, daar hoeven ze niet voorop te lopen en ook niet de goedkoopste of mooiste auto's te maken. Nu gaat de prijs ook pas goed genoeg omlaag dat je zonder subsidie een mooie a-klasser kunt kopen. En hoewel in Nederland elektrisch al snel een optie is, zijn er ook genoeg landen met nog minder dan de helft aan brandstofprijs, waarmee benzine/diesel dus nog steeds een prima alternatief is. Voor de Nederlandse markt dus even wat minder, maar op de totalen van Toyota is Nederland sowieso wel vrij irrelevant voor de marktstrategie.

Ik zie het vaker, ook op de frontpage dat mensen beweren dat elektrisch voor iedereen in alle gevallen rendabel is, maar dat is gewoon nog niet. Dan is ineens 2 minuten tanken smerig en tijdverspillend, maar een half uur bij de quick charger staan wachten (of nog langer als er geen plek beschikbaar is) is ineens peanuts. Toyota is geen flashy Tesla of een Duits merk, het is voor jan en alleman en dat is Elektrisch gewoon nog niet echt. Je gaat mij niet vertellen dat Toyota geen onderzoek doet wat voor hun interessant is. Dat ga je met je eigen ervaringen echt niet overtreffen.

[ Voor 6% gewijzigd door Martinspire op 26-10-2020 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Martinspire
Ik zeg niet dat het voor iedereen werkt. Maar dat Toyota deze markt onbenut laat, en belangrijker nog, of ze er straks klaar voor zijn om massaal EV's te verkopen. Want ja ze zijn duur, maar over een paar jaar zijn ze nauwlijks duurder. Dat komt allemaal door schaalvergroting accu productie van bepaalde merken. Dat kopen ze nu in in China, ook voor de Chinese markt.

Ik ben Toyota rijder in hart en nieren, ik heb altijd Toyota gekocht. Maar nu niet. En zo ken ik er wel meer. Een Prius rijder die naar Tesla is overgestapt (net als een BMW-fan overigens). Het zijn allemaal voorbeelden, ja N=2 etc, maar het is marktaandeel. En ik kan dus niet bij Toyota terecht. Ja of een superdure Lexus SUV met 200km bereik :F

Voor de mensen die thuis niet kunnen laden, die moeten een aardig bereik hebben van 400 of 500km. Dat is iets wat veel standaard benzine auto's ook hebben, en die tank je dan af en toe. Zelfde met EV, maar dan als je boodschappen gaat doen o.i.d.

Waterstof is natuurlijk een groot ding. Vooral nuttig om uit te bouwen bij de Hino divisie van Toyota, de vrachtwagens. Voor auto's is het echt te laat helaas.
Met een waterstof auto zijn alle range en laad/tank beperkingen nog vele malen erger door gebrek aan infrastructuur. Een roadtrip door Europa is makkelijker in een elektrische auto dan in een waterstofauto, nu al.

En ik hoor niemand over de kosten van het waterstof rijden. Er zitten nog steeds lithium accu's in, net als een elektrische auto, en je de tank heeft relatief vaak onderhoud (vooral inspectie op lekkage) nodig.
Maar dan het belangrijkste, wat gaat een kilo-tje waterstof kosten? Daar hoor ik werkelijk niemand over. En dat gaat gewoon hartstikke duur zijn. De inefficientie kun je niet zomaar weg werken.
Waterstof rijden is minder efficient dan diesel, maar dat hoeft niet uit te maken als het schoner en goedkoper is. Maar dat zal vrijwel nooit gebeuren.
Een elektrische auto is nu al veel goedkoper in gebruik. Dus over een paar jaar, als de nieuwprijzen zijn gezakt, kan dat heel snel uit. Ook in landen met goedkopere brandstof.

Voor vrachtwagens is het mooi. Voor bussen, mwah, lijnbussen worden nu al elektrisch uitgevoerd.
(en voor vrachtwagens is men ook bezig met proeven rondom bovenleiding op grote snelwegen, de rest met kleine accu)

Nogmaals, dit kan niet voor iedereen uit, zeker nu nog niet. Maar mijn punt is, het is al volop aan de gang. En dan heb je kans dat je achter loopt. Voor sommige vaste klanten van Toyota betekent het in ieder geval al overstappen.

En het gevaar van elektrisch rijden is dus ook dat auto's technisch veel meer op elkaar lijken, en het onderscheidende (de kwaliteit/betrouwbaarheid) van Toyota, weg gaat. En dat is een groot iets. Het is lange termijn allemaal, maar het kan betekenen over 10 jaar, dat Toyota niet zo bovenaan staat bij het rijtje van grootste autoproducenten. Tenzij ze zich snel genoeg aanpassen.
Ik sluit niet uit dat ze wel succesvol zijn met Hino waterstofvrachtwagens.

Hoe dan ook, ik als Toyota fan vind dit jammer. De enorme voorsprong destijds met de hybrids lijkt nu niet echt zijn vruchten af te werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

!null schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:35:
@Martinspire
Voor de mensen die thuis niet kunnen laden, die moeten een aardig bereik hebben van 400 of 500km. Dat is iets wat veel standaard benzine auto's ook hebben, en die tank je dan af en toe. Zelfde met EV, maar dan als je boodschappen gaat doen o.i.d.
Heb jij daar wel eens vrije plekken gezien? Ik niet en hier in de regio nog genoeg plekken waar gewoon helemaal geen laadpaal staat. De randstad is wellicht wat verder, maar nogmaals: dit is dus gewoon nog niet voor iedereen geschikt.
Waterstof is natuurlijk een groot ding. Vooral nuttig om uit te bouwen bij de Hino divisie van Toyota, de vrachtwagens. Voor auto's is het echt te laat helaas.
Met een waterstof auto zijn alle range en laad/tank beperkingen nog vele malen erger door gebrek aan infrastructuur. Een roadtrip door Europa is makkelijker in een elektrische auto dan in een waterstofauto, nu al.
Maar dat is toch precies hetzelfde argument als voor EV's een jaar of 5 a 10 geleden? Die infrastructuur komt er best als blijkt dat een merk er echt serieus werk van gaat maken. Maar deze wordt gewoon langzaam geschaalt en met elke nieuwe waterstofauto zijn er weer veel verbeteringen. Ik ontken niet dat waterstof geen problemen heeft, ook structurele zaken, maar ik praat dan ook niet over nu of 5 jaar, dan praat je over 10 of wellicht meer. Met de huidige prijzen ga je de mensen die nu een auto willen vervangen ook niet overhalen en ik zie niet dat dit nog de komende tijd veel gaat veranderen. Maar op termijn, als er meer waterstofauto's zijn en de techniek en infrastructuur er wel staat, dan zie ik daar toch ook gewoon een prima markt voor. Wie een makkelijke stekkerverbinding heeft, gaat lekker voor een EV en wie dat niet heeft, pakt lekker waterstof. Ze kunnen prima naast elkaar bestaan. Momenteel lijkt het voor vrachtwagens interessanter, maar dat maakt het niet irrelevant voor auto's.

Als straks 50%+ een elektrische auto gaat rijden, dan heeft dat gewoon grote gevolgen voor het elektriciteitsnetwerk. Momenteel hebben we in Europa nog overcapaciteit, maar dit gaat ook erg snel. Er zijn al diverse verhalen van hele bedrijven die proberen tegelijk te snelladen waarna lokale transformatorhuisjes eruit vallen vanwege de piekstroom.

Daarnaast heb je nog steeds de macht van de oliebedrijven, die kunnen als ze willen met Waterstof onder de prijs van stroom gaan zitten om markt naar zich toe te krijgen. En hoewel er weinig waterstofpompen zijn, is het prima mogelijk om veel brandstofpompen om te gaan bouwen naar waterstof. Vooral de wat grotere pompstations, zeker langs de snelweg, kunnen dat prima regelen. En als de transportsector overgaat op waterstof, dan gaat het met de prijs en ontwikkeling erg hard.
Nogmaals, dit kan niet voor iedereen uit, zeker nu nog niet. Maar mijn punt is, het is al volop aan de gang. En dan heb je kans dat je achter loopt. Voor sommige vaste klanten van Toyota betekent het in ieder geval al overstappen.
Ik denk dat je toch het budget en wensen van de gemiddelde Toyotarijder wat overschat. Nederland is niet bepaald gemiddeld voor de wereld. Ze maken bovendien nog veel meer auto's dan welk elektrisch merk dan ook.

Even voor de duidelijkheid:

Hier het aantal elektrische voertuigen:
Afbeeldingslocatie: https://cleantechnica.com/files/2020/02/Top-20-electric-vehicles-in-world-2019-CleanTechnica.png
[bron]

Hier het aantal wat de top 25 verkoopt:
Afbeeldingslocatie: https://carsalesbase.com/wp-content/uploads/2019/03/2018-worldwide-car-sales-brand-top_25.jpg

Met die aantallen kom je dus nog niet eens de top 25 binnen.

In Europa lopen Elektrische voertuigen lekker, maar ook alleen maar door subsidies en ook alleen als je de data wat gaat hakken zodat het je verhaal ondersteunt en niet omdat het nou zo enorm lekker gaat. Laten we eerlijk zijn: Toyota heeft Europa niet nodig. En als ze nu een elektrisch voertuig uitbrengen ala Prius (waarvan ik denk dat Toyota straks gewoon een EV maakt) dan staan ze ook gewoon in de lijsten. Het is niet alsof Volkswagen of Opel zo enorm veel moeite heeft gedaan om marktaandeel te halen. Het draait vooral om de centen en ik denk dat Toyota wacht tot ze onder een bepaald getal duiken om een auto uit te brengen die voor de meeste mensen betaalbaar is.

Ik heb vorig jaar nog zitten kijken naar een EV, maar ik kwam erachter dat het gewoon nog niet interessant was (toen). De Tesla Model 3 was nog niet beschikbaar en levertijden zijn erg wazig, bovendien is de afwerking er gemiddeld gezien nog steeds ondermaats. Mooie gimmicks, weinig afwerking. En andere EV's zaten al snel boven de prijs. En als je, net als ik, niet helemaal duidelijk hebt waar je hem kunt opladen, dan is het gewoon een stuk minder interessant.
En het gevaar van elektrisch rijden is dus ook dat auto's technisch veel meer op elkaar lijken, en het onderscheidende (de kwaliteit/betrouwbaarheid) van Toyota, weg gaat. En dat is een groot iets. Het is lange termijn allemaal, maar het kan betekenen over 10 jaar, dat Toyota niet zo bovenaan staat bij het rijtje van grootste autoproducenten. Tenzij ze zich snel genoeg aanpassen.
Ja elektrische auto's lijken op elkaar, maar zijn niet helemaal hetzelfde. Er is qua overbrenging, zitcomfort, support e.d. nog genoeg te halen. Bouwkwaliteit zit bij Toyota altijd wel goed en qua garantie is het ook altijd dik in orde. Ik denk ook dat velen wel afknappen op Tesla vanwege enerzijds de bouwkwaliteit en anderzijds de manier van verkopen. Massaal ophalen en de sleutels krijgen aangereikt waarna je zelf je auto mag opzoeken is gewoon niet de ervaring die je wilt als verkoper. Niet dat elke auto met een doek onthult moet worden, maar toch. Ik hoor ook van een aantal mensen om mij heen dat ze het elektrisch rijden wel prima vinden, maar de ervaring eromheen gewoon een stuk minder. En je zit toch ook al snel in de hoek van fanboys die hoe dan ook alles slikken van hun product en aan iedereen moeten vertellen (als een stel irritante vegans) hoe geweldig alles is. Dat is volgens mij ook de reden dat VW, Opel, Kia en Nissan zo makkelijk marktaandeel halen. Sowieso blijven Japanse merken toch altijd een streepje voorhebben op garantie en onderhoud.

Maar zoals ik zei: Toyota komt echt wel met een EV, maar de doelgroep voor een EV en de prijs die je momenteel nog betaald matchen nog niet helemaal. Voor Europa is het een stuk beter, maar voor de rest van de wereld zijn ze nog echt niet zo ver. EV staat nog steeds in de kinderschoenen. Hoe goed het hier in Nederland ook gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik las op nu.nl iets over een terugroepactie, maar kan niet vinden over welk(e) model(en) het gaat, weet iemand hier al wel meer info hier over te vinden?
https://www.nu.nl/economi...honderd-in-nederland.html

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MetalfanBlackness schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:28:
Ik las op nu.nl iets over een terugroepactie, maar kan niet vinden over welk(e) model(en) het gaat, weet iemand hier al wel meer info hier over te vinden?
https://www.nu.nl/economi...honderd-in-nederland.html
https://www.rdw.nl/partic...enstaande-terugroepacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Bedankt, ik had hier al gekeken en mijn Corolla hoeft niet terug, maar was benieuwd welke wel: https://www.toyota.nl/terugroepacties.json

Het gaat bij 20SMD-051 / MGP200486 om de Toyota C-HR hybride.
Bij 20SMD-063 / MGP200487 om de Toyota proace city

Dat blijken al oude te zijn (hier recente info gevonden: https://nl.toyota.be/toyo...jn-toyota/terugroepacties
Lijkt wel over de C-HR te gaan met referentie: 17SMD-074

[ Voor 19% gewijzigd door MetalfanBlackness op 28-10-2020 20:48 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 22:22
3 augustus Toyota Corolla GR sport 2.0 besteld, a.s maandag ophalen. Levertijd werd eerst op december geschat daarna eind november maar nu gelukkig 2-11.
9 jaar in een Auris hybride gereden (bj. 2010 en 2014), rijd nu in een Golf VII GTD en ik kan niet wachten tot ik de Toyota op kan halen. Het is ongelooflijk wat duitsers durven/kunnen verkopen voor 45 mille.
Alle "luxe" wat er op de 4 jaar oudere Auris zat zit op de veel duurdere Golf niet, er kan nog geen achteruitrijcamera vanaf.

Hij is me eigenlijk veel te duur maar ik vind het wel een hele mooie bak :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

MetalfanBlackness schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:41:
[...]

Bedankt, ik had hier al gekeken en mijn Corolla hoeft niet terug, maar was benieuwd welke wel: https://www.toyota.nl/terugroepacties.json

Het gaat bij 20SMD-051 / MGP200486 om de Toyota C-HR hybride.
Bij 20SMD-063 / MGP200487 om de Toyota proace city

Dat blijken al oude te zijn (hier recente info gevonden: https://nl.toyota.be/toyo...jn-toyota/terugroepacties
Lijkt wel over de C-HR te gaan met referentie: 17SMD-074
Als ik hier kijk, zie ik er wel meer tussen zitten en verwacht ik ook terug te moeten:
https://www.cnet.com/road...cles-to-fuel-pump-recall/

Tenzij het gaat om auto's uit een bepaalde fabriek en Europa daarbuiten valt, maar gezien het is uitgebreid, verwacht ik het niet. Ik denk niet dat de 2 bronnen die jij aanhaalt al zijn bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 15:09
Ik haak vanaf nu ook aan bij dit topic.
Onze Ford Focus uit 2010 met ruim 217K KM op de teller was aan vervaning toe. In de zoektocht wilden wij een grote stap maken in een zuiniger verbruik en een automaat werd een must ivm filerijden.

Afgelopen zaterdag ben ik dan ook de trotse eigenaar van een Toyota Auris Hybrid Tourning Sports Executive uit 2016 met 65K KM op de teller.
Deze auto is een import vanuit Italië en de eerste kilometers zijn tot nu toe heel goed bevallen!

Helaas wel een heel klein minpuntje ontdekt:
Waar in NL deze auto's allemaal voorzien zijn van DAB+, was dat in Italië niet standaard en dat ontbreekt dan ook op onze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Hi allen, ik haak ook even aan. Heb zo'n beetje de minst spannende auto gekocht die je kan bedenken, maar wel eentje die mij de komende tijd voordelig van a naar b brengt: een Toyota Yaris 1.0 uit 2001.

Nu wil het dat dit niet alleen een weinig spannend model is, maar ook nog eens een nogal uitgeklede versie. Qua interieur betekent dat dat alles zo'n beetje grondverf-grijs is, en er geen airco op zit en geen elektrische ramen. Op zich geen ramp (dat wist ik natuurlijk toen ik de auto kocht).

Iets wat ik wel jammer vind is dat de audio ook erg matig is. Dat is qua headunit en speakers in dashboard makkelijk op te lossen (mede dankzij wat topics hier op tweakers al gezien dat standaard radio zo vervangen door een aftermarket + nieuw paneeltje). Maar vrees dat het met de kleine speakers in dashboard toch wat matig blijft. Nu weet ik dat er ook Yaris'en zijn uit dezelfde bouwtijd met 16,5 cm speakers in de voordeur. Dat schept al meer mogelijkheden. Weet iemand of ik die deurpanelen 1-op-1 zou kunnen wisselen?

Het gaat er dus om of deurpanelen van een 3-deurs-Yaris uit 2001 mét speakers en zonder elektrische ramen een-op-een passen in een 3-deurs-Yaris uit 2001 zónder speakers (en ook zonder elektrische ramen). En zo ja, is het zo dat je dit soort panelen gewoon nog altijd van een sloop kan plukken, of werkt dat tegenwoordig anders qua autorecycling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Valorian schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:27:
Hi allen, ik haak ook even aan. Heb zo'n beetje de minst spannende auto gekocht die je kan bedenken, maar wel eentje die mij de komende tijd voordelig van a naar b brengt: een Toyota Yaris 1.0 uit 2001.

Nu wil het dat dit niet alleen een weinig spannend model is, maar ook nog eens een nogal uitgeklede versie. Qua interieur betekent dat dat alles zo'n beetje grondverf-grijs is, en er geen airco op zit en geen elektrische ramen. Op zich geen ramp (dat wist ik natuurlijk toen ik de auto kocht).

Iets wat ik wel jammer vind is dat de audio ook erg matig is. Dat is qua headunit en speakers in dashboard makkelijk op te lossen (mede dankzij wat topics hier op tweakers al gezien dat standaard radio zo vervangen door een aftermarket + nieuw paneeltje). Maar vrees dat het met de kleine speakers in dashboard toch wat matig blijft. Nu weet ik dat er ook Yaris'en zijn uit dezelfde bouwtijd met 16,5 cm speakers in de voordeur. Dat schept al meer mogelijkheden. Weet iemand of ik die deurpanelen 1-op-1 zou kunnen wisselen?

Het gaat er dus om of deurpanelen van een 3-deurs-Yaris uit 2001 mét speakers en zonder elektrische ramen een-op-een passen in een 3-deurs-Yaris uit 2001 zónder speakers (en ook zonder elektrische ramen). En zo ja, is het zo dat je dit soort panelen gewoon nog altijd van een sloop kan plukken, of werkt dat tegenwoordig anders qua autorecycling?
Kun je niet gewoon zelf luidsprekers kopen en in je deur monteren? Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat duurdere uitvoeringen een ander deurpaneel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Videopac schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:15:
[...]

Kun je niet gewoon zelf luidsprekers kopen en in je deur monteren? Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat duurdere uitvoeringen een ander deurpaneel hebben.
Ha, als het zo makkelijk was zou ik hier niet posten :) .. Ik verzin het helaas niet: er zijn wel degelijke verschillende deurpanelen voor uitvoering met en zonder speakers in de voordeur. Het gaat mij dus ook niet om de speakers, die koop ik zelf wel, maar puur om de vorm van het paneel + roostertje.

Zie bijvoorbeeld hier een voorbeeld van een paneel mét speaker-vorm / rooster
https://www.autotrack.nl/...ris-benzine-2001-50253817
(even doorklikken naar foto 16)

En hier een zonder:
https://www.autotrack.nl/...ris-benzine-2000-50297434
(even doorklikken naar foto 13)

De Yaris lijkt qua plastic-werk redelijk lego allemaal, dus als panelen verder gelijk zijn dan zou het mooi zijn. De versie met speaker zou ook makkelijker te vinden moeten zijn want die zonder was best lang zoeken op gaspedaal om even voorbeeldje van te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je mag er gevoegelijk van uitgaan dat de panelen uit een ander type (wel van hetzelfde modeljaar) passen. Er wordt echt geen ander plaatwerk gemaakt, dis dat zou je gewoon moeten kunnen monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

St00mwals schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:47:
Ik haak vanaf nu ook aan bij dit topic.
Onze Ford Focus uit 2010 met ruim 217K KM op de teller was aan vervaning toe. In de zoektocht wilden wij een grote stap maken in een zuiniger verbruik en een automaat werd een must ivm filerijden.

Afgelopen zaterdag ben ik dan ook de trotse eigenaar van een Toyota Auris Hybrid Tourning Sports Executive uit 2016 met 65K KM op de teller.
Deze auto is een import vanuit Italië en de eerste kilometers zijn tot nu toe heel goed bevallen!

Helaas wel een heel klein minpuntje ontdekt:
Waar in NL deze auto's allemaal voorzien zijn van DAB+, was dat in Italië niet standaard en dat ontbreekt dan ook op onze auto.
Als ik het goed heb, is in het post-facelift model het vlak rondom de navigatie/audio vlak. Dat maakt het makkelijker een moderne Android-navigatie/audio in te bouwen, mocht je dat willen. Die hebben vaak ook een optie om DAB+ toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Zijn er mensen die in de nieuwe Yaris hebben gereden? Ik zag er een vorige week op de snelweg...wat een mooi ding ! :)

Dat zal je nooit horen bij een Toyota haha

Een met volle opties kost nu ongeveer 28 duizend. Ben benieuwd wat een 2e handse zal kosten over 1 of 2 jaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
ThaddeusX schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:42:
Zijn er mensen die in de nieuwe Yaris hebben gereden? Ik zag er een vorige week op de snelweg...wat een mooi ding ! :)

Dat zal je nooit horen bij een Toyota haha

Een met volle opties kost nu ongeveer 28 duizend. Ben benieuwd wat een 2e handse zal kosten over 1 of 2 jaar.
Heb er al wel in gezeten en hem al meerdere keren irl mogen aanschouwen - best een leuke auto geworden.
Mijn GR Yaris komt volgende maand aan in Nederland heb er een maand of 8-9 op gewacht maar nu is het einde toch eindelijk in zicht :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP2bocmto3p1g-JHRhe48nDCT1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUXxc31muCBZong4pb8T8Fjb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door calsonic op 05-11-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 18:46
@calsonic Gaaf hoor! Wat ik met toch wel afvraag, ga je zo'n auto als daily gebruiken of is het echt als hobby?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Spectre Wolf schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:10:
@calsonic Gaaf hoor! Wat ik met toch wel afvraag, ga je zo'n auto als daily gebruiken of is het echt als hobby?
Wordt gewoon mijn dagelijkse auto. Zo heb ik mijn Focus RS ook gewoon gebruikt. Het is een unieke auto maar nog steeds een gebruiksvoorwerp. Het is zonde om een auto in een garage te laten staan daarmee gaat zijn doel in het leven kompleet verloren.

Ik denk overigens wel dat over een jaar of 3 als ik zo'n elektrisch hok koop hij wel als 2e auto erbij zal blijven want een auto als deze bouwen ze waarschijnlijk nooit meer ;)

[ Voor 15% gewijzigd door calsonic op 06-11-2020 14:25 ]

Pagina: 1 ... 108 ... 166 Laatste