Intentionally left blank
Dat staat hem erg goedcrisp schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:23:
Ben 'mijn' kleur hier nog niet tegen gekomen, maar bevalt erg goed:
[Afbeelding]
Dit is de Corolla Touring Sports 1.8 Business Plus in Denim Blue
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik heb mijn sleutel gewoon in een doosje gestopt waar het signaal niet uit komt. Duidelijke plek, waarbij je ook meteen zeker weet of je hem erin hebt gestopt of niet. Staat nog wel ergens een linkje in het topic van me naar aliexpress. Mijn vorige auto is gejat en die had dat ook, maar later zag ik toch gewoon glas liggen, dus het maakt dieven ook niet veel uit, volgens mij. In ieder geval moet er een signaal zijn om te onderscheppen, als ze dat niet krijgen (door zo'n kooi van faraday om je sleutels heen), dan lukt het ook niet.TgR_KILLER schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:14:
[...]
Dat bedoel ik! ik kwam er gewoon niet op![]()
Ik heb dat ook op veel auto's gehad, maar heb het op de LC ook niet, dus mis het wat dat betreft ook weer niet echt op de zaken wagen nu. En met hoe makkelijk tegenwoordig blijkbaar zo'n key-less entry signaal te onderscheppen is en je auto weg te halen is hoef ik het eigenlijk ook weer niet zo nodig.
Ik vind het wel fijn. Sleutel hoeft nu mijn broekzak niet uit voor 99% van de ritjes en voor afsluiten moet je toch nog een beweging langs je slot maken of een knopje van de achterklep. Ik vind het jammer dat ik niet gewoon weg kan lopen en ie zelf op slot gaat, maar aan de andere kant vind ik dit ook niet verkeerd. Al moet ik zeggen dat ik vooral alleen rij en er dus niet nog iemand bij is om de deuren open/dicht te willen doen als ik er niet bij sta.
[ Voor 18% gewijzigd door Martinspire op 26-08-2020 15:52 ]
Maar laatst is de RAV4 van een collega gestolen, zo van de oprit af. Thuis had hij de sleutel ook wel 'veilig' liggen. Maar hij hoorde van de politie dat dieven nu ook gerust bij een supermarkt bij een leuke auto zitten te wachten, daar je code al scannen en kopieren en vervolgens rustig tracken waar je woont en snachts de auto ophalen.
Wat er allemaal van waar is weet ik niet maar ik vind het idee dat de LC niet zo'n sleutel heeft eigenlijk wel heel lekker
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Mja dat zou kunnen, voor mij is het een leasebak, die is snel genoeg vervangen. Maar er zijn ook al nieuwe technieken die dit soort zaken kunnen tegengaan. Sowieso merkte ik al dat de range niet zo heel groot is.TgR_KILLER schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:02:
@Martinspire Om al die redenen vond ik het dus ook wel super fijn om het te hebben.
Maar laatst is de RAV4 van een collega gestolen, zo van de oprit af. Thuis had hij de sleutel ook wel 'veilig' liggen. Maar hij hoorde van de politie dat dieven nu ook gerust bij een supermarkt bij een leuke auto zitten te wachten, daar je code al scannen en kopieren en vervolgens rustig tracken waar je woont en snachts de auto ophalen.
Wat er allemaal van waar is weet ik niet maar ik vind het idee dat de LC niet zo'n sleutel heeft eigenlijk wel heel lekker.
Ik denk wel dat ze via internet op mijn auto zijn uitgekomen, ben daarom ook wel wat voorzichtiger met waar te melden wat ik rij en ook geen koppelingen (bv hashtags) eraan te zetten. En ook het kenteken niet in beeld (zodat in ieder geval niet snel de gegevens op te zoeken zijn.
Er zijn tegenwoordig veel dieven op bestelling aan het jatten en inderdaad, dat kan overal gebeuren.
Politie doet ook vrij weinig, dus dan zul je zelf wat moeten doen. Een extra GPS systeem inbouwen is dan wel handig. Net als een dashcam. Die ontwikkeling gaat ook verder. Er zijn er al een paar met wifi. Dan is het ook niet moeilijk meer om (in de toekomst) de beelden van de auto voor je deur op te slaan via je eigen wifi netwerk. Ik ben ook blij dat er vanuit de EU wat strengere regelgeving aan komt, waaronder tegen diefstal. Ik heb soms het idee dat de politie, verzekering, autoverkopers en leasemaatschappijen het allemaal wel prima vinden. Verkoopt lekker auto's zo

Er zijn systemen met een 3- of 5-jaar accu die je overal in de auto kan plaatsen (achter een stuk bekleding / cover) en niet afhankelijk zijn van boordspanning.
Andere optie is in laten bouwen maar ik heb begrepen dat autodieven daar juist vaak wel op getraind zijn om die vlot te vinden en verwijderen.
Iemand ervaring met zo'n oplossing?
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Wellicht dat niet iedereen het weet maar als je de sluiten knop ingedrukt houdt en vervolgens 2x op openen drukt gaat de sleutel in slaapstand. Gaat de batterij veel langer mee en zendt deze ook geen signaal meer uit. Je moet dan wel even 1x op een knop druk om de auto weer te ontgrendelen.Martinspire schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:51:
[...]
Ik heb mijn sleutel gewoon in een doosje gestopt waar het signaal niet uit komt. Duidelijke plek, waarbij je ook meteen zeker weet of je hem erin hebt gestopt of niet. Staat nog wel ergens een linkje in het topic van me naar aliexpress. Mijn vorige auto is gejat en die had dat ook, maar later zag ik toch gewoon glas liggen, dus het maakt dieven ook niet veel uit, volgens mij. In ieder geval moet er een signaal zijn om te onderscheppen, als ze dat niet krijgen (door zo'n kooi van faraday om je sleutels heen), dan lukt het ook niet.
Ik vind het wel fijn. Sleutel hoeft nu mijn broekzak niet uit voor 99% van de ritjes en voor afsluiten moet je toch nog een beweging langs je slot maken of een knopje van de achterklep. Ik vind het jammer dat ik niet gewoon weg kan lopen en ie zelf op slot gaat, maar aan de andere kant vind ik dit ook niet verkeerd. Al moet ik zeggen dat ik vooral alleen rij en er dus niet nog iemand bij is om de deuren open/dicht te willen doen als ik er niet bij sta.
Dat geloof ik wel, maar bij een RAV4 ? Dat zou ik verwachten bij auto's als een dikke Mercedes AMG...TgR_KILLER schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:02:
Maar hij hoorde van de politie dat dieven nu ook gerust bij een supermarkt bij een leuke auto zitten te wachten, daar je code al scannen en kopieren en vervolgens rustig tracken waar je woont en snachts de auto ophalen.
Exact expert nodig?
Mja maar doe jij dat als je boodschappen gaat doen? Ook andere oplossingen als "niet zenden wanneer de sleutel niet beweegt" werkt dan ook niet namelijk.Robbie T schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:01:
[...]
Wellicht dat niet iedereen het weet maar als je de sluiten knop ingedrukt houdt en vervolgens 2x op openen drukt gaat de sleutel in slaapstand. Gaat de batterij veel langer mee en zendt deze ook geen signaal meer uit. Je moet dan wel even 1x op een knop druk om de auto weer te ontgrendelen.
Maar goed, het probleem zit imo hier niet bij de gebruiker maar bij de handhaving, opsporing van gestolen auto's en het gebrek aan tracking in de auto's zelf. Zelfs moderne auto's kunnen nog vrolijk naar het buitenland verscheept worden en verkocht, terwijl je zou verwachten dat in 2020 zo'n auto daar ook wel op gaat vallen. Al is het maar bij de nieuwe eigenaar die de auto een beurt geeft.
Als ik boodschappen doe niet. Als de sleutel hier thuis ligt of ik zit ergens te eten oid dan wel.Martinspire schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:35:
[...]
Mja maar doe jij dat als je boodschappen gaat doen? Ook andere oplossingen als "niet zenden wanneer de sleutel niet beweegt" werkt dan ook niet namelijk.
Maar goed, het probleem zit imo hier niet bij de gebruiker maar bij de handhaving, opsporing van gestolen auto's en het gebrek aan tracking in de auto's zelf. Zelfs moderne auto's kunnen nog vrolijk naar het buitenland verscheept worden en verkocht, terwijl je zou verwachten dat in 2020 zo'n auto daar ook wel op gaat vallen. Al is het maar bij de nieuwe eigenaar die de auto een beurt geeft.
Tja, geloof het of niet, maar de RAV4 staat nummer 2 op de lijst met het hoogste diefstalrisico. Ja, er worden veel meer Golfjes gestolen, maar als je het afzet tegen het aantal dat verkocht is staat de C-HR op nummer 1 en de RAV4 op nummer 2.Crazy D schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:19:
[...]
Dat geloof ik wel, maar bij een RAV4 ? Dat zou ik verwachten bij auto's als een dikke Mercedes AMG...
Als je een dikke Mercedes AMG wil stelen moet je er eerst eentje vinden.
Signatures zijn voor boomers.
Dat dus, een RAV hybride is in het wild iets makkelijker te vinden (en daarna weer te verkopen waarschijnlijk) dan een AMG. En voor een RAV tik je ook al 40k+ af, dus snap wel dat die best gewild is.Maasluip schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:41:
[...]
Tja, geloof het of niet, maar de RAV4 staat nummer 2 op de lijst met het hoogste diefstalrisico. Ja, er worden veel meer Golfjes gestolen, maar als je het afzet tegen het aantal dat verkocht is staat de C-HR op nummer 1 en de RAV4 op nummer 2.
Als je een dikke Mercedes AMG wil stelen moet je er eerst eentje vinden.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Voor het terugplaatsen van de autoradio het systeem getest, werkte prima.
Vandaag moest ik wat afval wegbrengen naar de stort, stond hierdoor een tijd te wachten en had via de Bluetooth functie muziek op staan van mijn mobiel naar de Yatour.
Maar, het apparaatje blies na een tijdje mijn radio bijna op (gelukkig zit er een beveiliging in).
Situatie:
- Op weg naar de stort muziek via Bluetooth aan.
- Sta in de rij te wachten.
- Motor zet ik uit: muziek draait prima, geen problemen.
- Doe de motor aan, muziek gaat verder. Na een aantal minuten hoor ik ineens continu piepjes.
- Ik doe de motor uit, wel op contact aan. Piepjes weg. Muziek draait door.
- Motor weer aan, na een tijdje weer piepjes en daarna "poef!" Radio uit....
- Motor uitgedaan, Yatour kastje losgekoppeld. Auto weer gestart.
- Ik zette even later weer de radio aan (FM), en de piepjes kwamen ook weer. Radio meteen weer uitgedaan.
- Na het wegbrengen van het afval naar een tankstation gereden, daar weer getest: motor aan, radio aan. Dit keer geen piepjes. Mogelijk niet lang genoeg gewacht?
Mijn idee is dat het kastje teveel spanning vraagt (operational current: 600mA, voltage input: 11V-14.6V DC).
Ik heb juist goed gekeken dat ik de goede had besteld, compatible met mijn auto radio.
https://www.carinterface....BTA-TOY2&description=true
https://www.carinterface....riginal/toyota-W58824.jpg
Volgens de handleiding zou er ook externe voeding op kunnen, maar kan niet ontdekken waar op het kastje?
Ben bang dat het een miskoop was, iemand enig idee?
Thuis weer de boel getest, kan het niet reproduceren. Auto meerdere keren gestart en gewacht.
Zelfs wanneer ik ook mijn mobiel oplaad via de USB aansluiting van de Yatour: geen piepjes.
Heb achteraf wel een idee wat het kon zijn, ik gebruik normaal een aanstekerplug om mijn mobiel op te laden (ook vanmorgen). Die heeft twee poorten, een met wat meer voltage (snelladen) wat ik standaard gebruik om de mobiel snel op te laden. Die heb ik nu ertussen uitgehaald, mogelijk zorgde dat voor de overbelasting.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Aha, ik heb bij het controleren van het systeem nog wel de stekker wat aangedrukt. Mogelijk heeft dat dan geholpen. Heb daarna een stuk gereden, maar geen piepjes meer gehoord.Jim423 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:50:
Ik denk niet dat je mobiel opladen via de aansteker je radio uit kan laten vallen. (dus niet alleen een onderbreking van de audio). Ik zou even op zoek gaan naar een los contact/pin fitment in die cable harness van die Yatour. Dan gebeurd er vaak niets als je stilstaat maar wel als je gaat rijden....
Goede tip over de pin/contact in de cable harness. Bedankt.
Ik heb de linkjes in dit topic gevolgd, maar USB3 is niet te downloaden.... ik krijg een file not found error van de server
Ik denk dat ik zelf toch maar wacht en de update door de dealer laat doen bij de eerstvolgende beurt (auto staat nu op 41k, volgende beurt bij 45k)
Cool. Zijn er ook al beelden van te vinden ergens?gwystyl schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:23:
Blijkbaar is de Android Auto / Apple Carplay udpate eindelijk klaar en wordt deze uitgerold in verschillende landen voor o.a. de RAV4 en Corolla met MM17.
Ik heb de linkjes in dit topic gevolgd, maar USB3 is niet te downloaden.... ik krijg een file not found error van de server
Ik denk dat ik zelf toch maar wacht en de update door de dealer laat doen bij de eerstvolgende beurt (auto staat nu op 41k, volgende beurt bij 45k)
Ik neem aan dat AA nog gewoon bekabeld moet zijn, wat de reden is dat ik er toch iets minder naar uit kijk. Maar fijn dat het eraan komt. Ik heb bij dit soort updates ook altijd wat extra wachttijd omdat je nooit weet wat voor bugs er nog in dit soort grote updates zitten. Toch jammer als je dan nog een paar keer terug moet naar de dealer oid.
Daarbij zijn sommige dealers ook vast traag met het doorvoeren van updates (wellicht ook om de boot af te houden qua bugfixes). Al menig keer bij dealers langsgeweest waar ik meer wist van dit soort dingen dan de dealer zelf. Ook op een autobeursvloer.
Die van mij hoeft waarschijnlijk in november pas voor een beurt, dan zal ik ook zeker even naar deze update vragen en imo is dat vroeg genoeg.

Mijn handen jeuken om het zelf te proberen, maar aangezien ik één deel niet kan downloaden hou ik me nu maar even in.....
[ Voor 15% gewijzigd door gwystyl op 03-09-2020 10:56 ]
Ik kwam nu die van Onntrack tegen (geen abonnement) en dat klinkt wel aardig.
Ben alleen benieuwd of zoiets ergens achter in de 2.0 Hybrid Touring Sports is te bouwen.
Heb begrepen dat de accu achterin zit dus dat zou mss een optie zijn.
Afijn, als het zover is en ik begin er aan dan maak ik wel wat foto's
Maar hoe maakt die gps tracker verbinding dan? Die moet toch ergens een lijntje uitgooien met zijn locatie?BlueTooth76 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:22:
Ben nog even aan het inlezen over die GPS-tracking oplossingen voor een auto.
Ik kwam nu die van Onntrack tegen (geen abonnement) en dat klinkt wel aardig.
Ben alleen benieuwd of zoiets ergens achter in de 2.0 Hybrid Touring Sports is te bouwen.
Heb begrepen dat de accu achterin zit dus dat zou mss een optie zijn.
Afijn, als het zover is en ik begin er aan dan maak ik wel wat foto's
Klopt, die dienst zit er gewoon bij voor dat geld, is een "all in" bedrag en blijkbaar kan dat uit.Martinspire schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:10:
[...]
Maar hoe maakt die gps tracker verbinding dan? Die moet toch ergens een lijntje uitgooien met zijn locatie?
Zit wss een vaste sim-kaart in.
Hier zelfde verhaal. Half juli RAV4 van mij gestolen. Woon zelf 8 hoog, sleutel lag in de huiskamer (niet galerijkant) en reserve in een blik. Toch gestolen zonder braakschade op de parkeerplaats bij de flat.TgR_KILLER schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:02:
@Martinspire Om al die redenen vond ik het dus ook wel super fijn om het te hebben.
Wat er allemaal van waar is weet ik niet maar ik vind het idee dat de LC niet zo'n sleutel heeft eigenlijk wel heel lekker.
2 dagen later las ik inderdaad dat het 2e is op de lijst van meest gestolen type auto.
Heb proefgereden in een nieuwe RAV4, maar het is nu wel wat anders geworden. Het knaagt een beetje wetende dat Toyota nog geen verbeteringen in het KeyLess entry systeem heeft doorgevoerd (in elk geval dat was wat de dealer mij wist te vertellen). Misschien ooit nog een Toyota, maar dan met een bearlock oid.
Ik hoef niet persee een auto met al die opsmeuk, meer kans dat er wat mis gaat ook xD
Om je uit een droom te helpen: geen enkele fabrikant neemt maatregelen hiertegen. Het probleem speelt al jaren: eerst waren de Duitsers aan de beurt en nu de Hybrideversies van Toyota. De markt in het Oostblok schreeuwt om onderdelen en tweedehands voertuigen. Daar gaat toch nog steeds het grootste deel naartoe, met of zonder trackers, want die dingen hebben geen enkel nut. Een beetje crimineel heeft zich daartegen al lang en breed gewapend. Natuurlijk laten de aanbieders en bedrijven die daar achter zitten je liever in de waan dat het nu heeft, maar de voertuigen die er terug mee gevonden worden zijn op een hand te tellen.Freezerator schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:21:
[...]
Hier zelfde verhaal. Half juli RAV4 van mij gestolen. Woon zelf 8 hoog, sleutel lag in de huiskamer (niet galerijkant) en reserve in een blik. Toch gestolen zonder braakschade op de parkeerplaats bij de flat.
2 dagen later las ik inderdaad dat het 2e is op de lijst van meest gestolen type auto.
Heb proefgereden in een nieuwe RAV4, maar het is nu wel wat anders geworden. Het knaagt een beetje wetende dat Toyota nog geen verbeteringen in het KeyLess entry systeem heeft doorgevoerd (in elk geval dat was wat de dealer mij wist te vertellen). Misschien ooit nog een Toyota, maar dan met een bearlock oid.
Op zich leuk dat je niets moet inboeten maar 155€ hiervoor is bizar duur voor wat het maar is qua kostprijs.
Uiteindelijk is het allemaal verzekeringswerk en die lijken nu pas aan te dringen (icm Europese regelgeving) om auto's eens goed opspoorbaar te maken. Anno 2020 toch een verrassing dat het zo lang duurt, maar goed. Er zit progressie in dus over een jaar of 5 (je volgende Toyota bv) moet het allemaal standaard zijn.
Iets anders, ik kwam op Indiegogo een project tegen voor wireless Android Auto met bedrade systemen:
https://www.indiegogo.com/projects/aawireless/x/9051686#/
Blijkbaar zit er een Nederlander achter. In principe is het dus gewoon een kastje wat verbinding maakt met je auto en die draadloos verbonden is met je telefoon (via wifi zo lijkt het). Er zijn nog andere projecten bezig om dit te doen, maar zo'n kant en klaar kastje is ook wel handig.
Ik heb de truc vaker gezien, maar dan heb je nog vaak allerlei dingen nodig om het te maken en gaat het niet automatisch. Deze lijkt dat wel te doen, dus lijkt me wel proberen waard. Hij is alleen wel wat prijzig. (45 euro + 15 euro shipping oid)
[ Voor 11% gewijzigd door Martinspire op 06-09-2020 13:00 ]
Je kunt dan ook gewoon de keyless functie uitschakelen op de afstandsbediening. Knopjes vd sleutel een paar seconden indrukken en klaar.Phuncz schreef op zondag 6 september 2020 @ 07:40:
Er zijn oplossingen de keyless entry diefstalmethode voor die niet de feature wegnemen, zoals deze: https://www.keylessprotector.nl/
Op zich leuk dat je niets moet inboeten maar 155€ hiervoor is bizar duur voor wat het maar is qua kostprijs.
Elke keer als je je wagen sluit, dat schiet niet op hePeatsmoke schreef op maandag 7 september 2020 @ 06:16:
[...]
Je kunt dan ook gewoon de keyless functie uitschakelen op de afstandsbediening. Knopjes vd sleutel een paar seconden indrukken en klaar.
In plaats van terugroepacties voor een paar airbags die ooit willekeurig ontploft zijn ergens in de wereld, mag Toyota nu ook zijn goede kant te laten zien door hiervoor een terugroepactie te organiseren. Want de hoeveelheid wagens die gestolen zijn, wat argumenteerbaar veel impactvoller is, is vele malen meer.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
En misschien moet je die auto ook helemaal niet terugwillen. Misschien persoonlijk maar alleen het idee al dat er een of ander onguur type in heeft gereden (en op welke manier?) zou voor mij al genoeg reden zijn om die auto niet terug te willen.Peatsmoke schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:20:
maar de voertuigen die er terug mee gevonden worden zijn op een hand te tellen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Er zijn zo veel uitvoeringen (aantal deuren, transmissie, generaties, sport editie, motor etc.). Ik heb er vrij weinig verstand van. Wel aardig wat gezocht op Google, maar het is nogal een onbegonnen zoektocht, omdat iedereen op zoek is naar iets anders qua auto.
Ik heb eigenlijk vrij weinig eisen (lage maandelijks kosten, weinig gezeur). Ik ga niet zo heel veel rijden, enkel in de weekenden en wellicht tripjes/vakanties, daarnaast is een airco en cruise control fijn). Het budget is zo'n 3000 euro.
Nu heb ik mij een 1.3 motor laten adviseren minimaal(?). Maakt bijvoorbeeld het bouwjaar nou zo ontzettend veel uit? En zijn er nog andere belangrijke aspecten bij een Yaris waar je echt op moet letten of wat invloed heeft (los van aantal kilometers en onderhoud)?

[ Voor 98% gewijzigd door XGmode op 11-09-2020 14:41 . Reden: Was nog niet wakker. ]
Weet je het zeker? Volgens mij heeft die een fietser gekopt oid:
:strip_exif()/f/image/kQquOKf9y4RDM76aDD2wrZUf.jpg?f=fotoalbum_large)
In other news: de radio/navigatie update waardoor ACP en AA naar de Corolla kwamen is niet meer te vinden op het Toyotahybride forum. Die zijn door de importeur onder druk gezet en hebben de uitleg en linkjes naar de bestanden verwijderd. Beetje jammer, maar gelukkig had ik de update nog net op tijd en met wat hulp (van de forumbeheerder) geflasht gekregen. Het is echt een verademing om niet meer twee navigatieschermen (telefoon en die van de auto) in de middenconsole te hebben, maar gewoon Waze met up to date kaarten en file-informatie op het grote scherm te hebben.
Nu op zoek naar een groot micro-sd kaartje om mijn muziek op te zetten, want ik had een 256Gb USB stick op de plek waar nu de kabel voor AA in moet.
[ Voor 73% gewijzigd door gwystyl op 11-09-2020 08:44 ]
Z'n range is iets groter (op de snelweg) dan die van de Auris was en dat met een tank die een stuk kleiner is. Dus dat scheelt nogal in de benzine kosten (en als je dan voor 1,01 E5 kan tanken [in Oostenrijk], scheelt het helemaal!).
Ik had in Hongarije graag de omgeving nog willen verkennen (veel heuvels), maar dat durfden we toch niet zo heel goed aan, met alle maatregelen die Hongarije per 1 september had tegen buitenlanders... Dus het gedrag in wat heuvelachtiger gebieden moeten we nog eens uitproberen.
We kunnen wel merken dat het een nieuwere auto is. Onze Auris had al wel bluetooth, maar alleen voor de telefoon. We hadden daar een Yatour in liggen om de telefoon aan te kunnen sluiten voor audio (geen bluetooth versie) en dat was een stuk lastiger omdat mijn telefoon geen 3.5mm poort heeft (dus opladen en luisteren samen ging niet). Nu hadden we gewoon 14 uur lang Spotify op staan, en kon ik mijn telefoon gewoon tegelijkertijd opladen.
Onze Auris hebben we bijna 8 jaar gehad (op 4 dagen na
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Niet heel raar dat die verwijderd zijn, daar kan veel mee fout gaan.gwystyl schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:35:
[...]
In other news: de radio/navigatie update waardoor ACP en AA naar de Corolla kwamen is niet meer te vinden op het Toyotahybride forum. Die zijn door de importeur onder druk gezet en hebben de uitleg en linkjes naar de bestanden verwijderd. Beetje jammer, maar gelukkig had ik de update nog net op tijd en met wat hulp (van de forumbeheerder) geflasht gekregen. Het is echt een verademing om niet meer twee navigatieschermen (telefoon en die van de auto) in de middenconsole te hebben, maar gewoon Waze met up to date kaarten en file-informatie op het grote scherm te hebben.
Nu op zoek naar een groot micro-sd kaartje om mijn muziek op te zetten, want ik had een 256Gb USB stick op de plek waar nu de kabel voor AA in moet.
Verder ben ik benieuwd, hoe lang duurde de update eigenlijk?
Ik snap het ook wel een beetje, maar omdat ik al zo lang aan het wachten was op de beloofde update (eerst eind vorig jaar, toen april/mei, toen steeds later) was ik erg blij dat ik er mee aan de slag kon.Martinspire schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:16:
[...]
Niet heel raar dat die verwijderd zijn, daar kan veel mee fout gaan.
Het kostte aardig pielen, omdat je blijkbaar bepaalde versie van het radiogedeelte en een bepaalde versie van het navigatiegedeelte moet hebben. Ook liep het bij mij niet helemaal soepel, waardoor ik een paar keer stappen opnieuw heb gedaan en de gedownloade bestanden opnieuw op een andere USB stick heb uitgepakt omdat ik een error kreeg. Al met al ben ik er zo'n 3 uur mee aan het klooien geweest. Ik denk dat als alles goed gaat, het in de helft van die tijd kan.Verder ben ik benieuwd, hoe lang duurde de update eigenlijk?
Hoewel Android Auto ook zijn makken heeft, is het een hele stap voorwaarts ten opzichte van MM17.
Er kan natuurlijk wat fout gaan maar we zijn wel Tweakers heMartinspire schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:16:
[...]
Niet heel raar dat die verwijderd zijn, daar kan veel mee fout gaan.
Verder ben ik benieuwd, hoe lang duurde de update eigenlijk?
Heb inmiddels de Onntrack 200 gps-tracker besteld.
Ik weet dat sommige (of veel?) dieven handig zijn in het vinden van dit soort trackers maar het geeft toch altijd wat gemoedsrust voor een niet al te hoog bedrag.
[ Voor 25% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-09-2020 10:43 ]
Wist sowieso niet dat de nieuwe Yarissen al uitgeleverd werden
In de eerste plaats: Met sporadisch gebruik, bescheiden budget en een wens voor lage vaste lasten zou ik overwegen om een deel- of huurauto te kiezen. Er zijn meerdere concepten en merken tegenwoordig.Fuujii schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:29:
Binnenkort ga ik waarschijnlijk m'n eerste auto kopen (...na 10 jaar een rijbewijs gehad te hebben...). Mede op advies van Tweakers hier neig ik om voor een Yaris te gaan.
Er zijn zo veel uitvoeringen (aantal deuren, transmissie, generaties, sport editie, motor etc.). Ik heb er vrij weinig verstand van. Wel aardig wat gezocht op Google, maar het is nogal een onbegonnen zoektocht, omdat iedereen op zoek is naar iets anders qua auto.
Ik heb eigenlijk vrij weinig eisen (lage maandelijks kosten, weinig gezeur). Ik ga niet zo heel veel rijden, enkel in de weekenden en wellicht tripjes/vakanties, daarnaast is een airco en cruise control fijn). Het budget is zo'n 3000 euro.
Nu heb ik mij een 1.3 motor laten adviseren minimaal(?). Maakt bijvoorbeeld het bouwjaar nou zo ontzettend veel uit? En zijn er nog andere belangrijke aspecten bij een Yaris waar je echt op moet letten of wat invloed heeft (los van aantal kilometers en onderhoud)?
De Yaris is tweedehands (m.i. terecht) populair en daarmee ook kostbaar in aanschaf.
De 1.0 motor in de Yaris presteert prima, "minstens een 1.3" klinkt mij als borrelpraat.
Van bouwjaar en kilometers is het lastige dat ze niet direct veel zeggen. Het zijn alleen wel de belangrijkste universele indicatoren van veroudering en slijtage. Let vooral op als ze erg uit elkaar gaan lopen: Extreem veel kilometers op een jonge auto of weinig op een oude. Op de 1.0 zou ik daarnaast minder jaarlijkse kilometers (+/- 8 dkm/j?*) verwachten dan op de 1.3 (13 dkm/j?*)
Een volledig bijgewerkt onderhoudsboekje met regelmatig oplopende data en kilometerstanden is het mooiste. Als je dan ook nog van een bekende particuliere eerste eigenaar koopt, die hem voor je uit zijn garagebox moet rijden, zit je wel gebakken. (Maar vind dat maar eens..)
* Ontzettend natte-vingerwerk, hier.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Wow, overdrijven is ook een vak.. Gewoon toeren maken en je kan met een Yaris (of Aygo) meer dan prima meekomen met het verkeer, als het moet ben je ook nog bijna overal als eerste weg bij het stoplicht of rij je lekker mee op de linkerbaan (kan ik uit ervaring vertellen).Arfman schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:44:
De 1.0 is gevaarlijk traag, zeker als je af en toe ook nog de autoweg/snelweg pakt. Qua verbruik maakt het volgens mij ook niet zoveel uit omdat je met die 1.0 altijd plankgas moet gaan bij wijze van om een beetje mee te komen.
Vaak bu'j te bang!
Toch is een 1.0 uit 2020 veel rapper dan een 1.0 uit 2000 bv. En zuiniger. En stiller. Etc.KnoxNL schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:59:
1.0 gaat prima, zolang je je verwachtingen maar bijstelt. Vraag is of er met 1 van de 2 varianten structurele problemen bekend zijn, en die kan ik dan weer niet beantwoorden.
Als je er ook nog airco op hebt en passagiers dan kan je echt niet praten over "vlot meekomen met het verkeer".
Ondergemotoriseerd is een begrip, zeker als je onrealistische verwachtingen stelt en de 1.0L veel langer plankgas moet houden.
Wellicht, maar gezien het budget zal het in deze sowieso een oudere variant wordenMartinspire schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:48:
[...]
Toch is een 1.0 uit 2020 veel rapper dan een 1.0 uit 2000 bv. En zuiniger. En stiller. Etc.
Dat zou ik niet te hard zeggen. Bijvoorbeeld van Yaris 1e gen naar 2e. Eerste Yaris 1.0 eigenlijk best prima, tweede Yaris was veel zwaarder geworden, veel langzamer.Martinspire schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:48:
[...]
Toch is een 1.0 uit 2020 veel rapper dan een 1.0 uit 2000 bv. En zuiniger. En stiller. Etc.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dit!!null schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:09:
[...]
Dat zou ik niet te hard zeggen. Bijvoorbeeld van Yaris 1e gen naar 2e. Eerste Yaris 1.0 eigenlijk best prima, tweede Yaris was veel zwaarder geworden, veel langzamer.
Ik mis onze P1 nog steeds wel eens, de XP9 die we nu hebben is een stuk trager inderdaad. Maarja wel luxer uitgerust, de vorige had geen airco
Wel beiden de 1.3 trouwens. Expres op gelet destijds. Maar had achteraf beter een XP9 facelift kunnen kopen met 6-bak. De 5-bak die we nu hebben maakt toch wel veel toeren op de snelweg met 130 rijden

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 14-09-2020 18:29 ]
Ah, vandaar. Niet lang geleden was ik wat aan het zoeken en kwam wat informatie tegen op een Engelstalig Toyota-forum. Toen ik een paar dagen later wat meer over wilde lezen kon ik niets meer vinden.gwystyl schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:35:
[...]
In other news: de radio/navigatie update waardoor ACP en AA naar de Corolla kwamen is niet meer te vinden op het Toyotahybride forum. Die zijn door de importeur onder druk gezet en hebben de uitleg en linkjes naar de bestanden verwijderd.
* RayNbow hoopt dan maar dat de AA-update ooit nog eens officieel wordt uitgebracht.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Gewoon een kwestie van leren autorijden en anticiperen.Arfman schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:44:
De 1.0 is gevaarlijk traag, zeker als je af en toe ook nog de autoweg/snelweg pakt. Qua verbruik maakt het volgens mij ook niet zoveel uit omdat je met die 1.0 altijd plankgas moet gaan bij wijze van om een beetje mee te komen.
Mocht je het nog zelf willen proberen, DM me dan evenRayNbow schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:17:
[...]
Ah, vandaar. Niet lang geleden was ik wat aan het zoeken en kwam wat informatie tegen op een Engelstalig Toyota-forum. Toen ik een paar dagen later wat meer over wilde lezen kon ik niets meer vinden.
* RayNbow hoopt dan maar dat de AA-update ooit nog eens officieel wordt uitgebracht.
Idd, en gewoon gas geven en beseffen dat het helemaal niet erg is om door te trekken naar de 6000 toeren. Maarja, als je gaat lopen sufkutten (aka 'het nieuwe rijden') met 2500 toeren, dan schiet het niet op neeebis schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:21:
[...]
Gewoon een kwestie van leren autorijden en anticiperen.
Vaak bu'j te bang!
Mijn Yaris Verso automaat is met de 1300 motor ook niet bijster snel. Ik pas mijn rijstijl daarop aan en pak gewoon de gehele lengte van de invoegstrook bij het invoegen op de snelweg. Ik zie dat wel eens van die keutels met 80 in gaan voegen. Why?! Die invoegstrook is toch niet voor jan l*l zo lang? Gebruik dat asfalt dan.ebis schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:21:
[...]
Gewoon een kwestie van leren autorijden en anticiperen.
Maar mijn Verso heeft wel een boost knop waardoor hij harder gaat (overdrive knop op de automaatpook). Hij maakt dan wat meer toeren, maar je merkt wel dat ie daardoor iets rapper is.
Misschien had ik achteraf beter een 1500 Yaris Verso kunnen kopen, maar ik vind een automaat fijn rijden en de 1500 is er niet met automaat. Bovendien is dit nog een goede automaat en niet dat mmt ding van Toyota die vaak stuk schijnen te gaan.
Trouwens, ik heb eens proefgereden in zo’n iQ met 1.0 motor en kon hem niet traag noemen.
Het reed gewoon vlot.
[ Voor 5% gewijzigd door rimave op 14-09-2020 19:42 ]
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ben ik te voorzichtig (cq. wantrouwend) als ik op zoek ben naar een addertje onder het gras, of is dit bekend geluid voor de hybride Toyota rijders hier?
Wat is de prijs als je het niet doet? Dus als je zelf je onderhouder uitzoekt?Bambi105 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:48:
Beste Toyota Tweakers, in de zoektocht naar een nieuwe auto kwam ik bij een erkende Toyota dealer die levenslange garantie biedt op zowel motor, als versnellingsbak én de accu's van alle hybride occasions die ze verkopen. Dit zit in de aanschafprijs, maar de voorwaarde is: alle kleine en grote beurten bij die dealer laten plaatsvinden. Dat geldt in ieder geval op de auto's van 11.000-15.000 euro waar ik naar zat te kijken.
Ben ik te voorzichtig (cq. wantrouwend) als ik op zoek ben naar een addertje onder het gras, of is dit bekend geluid voor de hybride Toyota rijders hier?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Hij gaf aan dat hij ze niet verkoopt zonder die garantie. Dat kan betekenen dat het wel flink goedkoper is zonder de garantie of dat hij het als een vorm van service ziet, waar hij levenslang inderdaad de reparatie prijzen voor opstrijkt (eventueel zoals Thinkpad ook aangeeft, hogere reparatie kosten rekent).Touchdomex schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:52:
[...]
Wat is de prijs als je het niet doet? Dus als je zelf je onderhouder uitzoekt?
@ThinkPad weet je toevallig hoeveel dit scheelt?
De verkooppraatjes van de verschillende dealers die ik heb gesproken waren veelal lofzangen over de betrouwbaarheid van hybrides. 24 maanden garantie zus, levenslange garantie zo!
Dat brengt me bij een tweede vraag: ik ben erg benieuwd of hier bij de Toyota Tweakers enige kijk is op de frequentie van accucelproblematiek en dergelijke ten aanzien van de algemene reparaties die nodig zijn voor benzine motoren van de 2013+ Auris/Yaris/Corolla/etc.
Momenteel ben ik alleen gefocust op de 1.6 benzine Auris van 2013+, maar in mijn naïeviteit werken die verkooppraatjes wel een beetje om mijn focus te verbreden. Ik ben erg benieuwd wat onder jullie (langjarige) Toyota rijders de teneur is.
Sorry voor de vele vragen! Het is m'n eerste auto, dus ik probeer aan alle kanten alles er aan te doen om geen blauwtje te lopen op dit vlak...
Nou ja uurtarief is vaak wel hoger. Naast eventueel vaste prijzen. Het is voor hem ook vooral een manier om gegarandeerde onderhoudsinkomsten te krijgen. Best slim maar het hoeft niet voordelig te zijn maar kan wel makkelijk zijn als je het zou willen.Bambi105 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:32:
[...]
Hij gaf aan dat hij ze niet verkoopt zonder die garantie. Dat kan betekenen dat het wel flink goedkoper is zonder de garantie of dat hij het als een vorm van service ziet, waar hij levenslang inderdaad de reparatie prijzen voor opstrijkt (eventueel zoals Thinkpad ook aangeeft, hogere reparatie kosten rekent).
@ThinkPad weet je toevallig hoeveel dit scheelt?
Vandaar ook de vraag, hoeveel zou het opleveren als je zonder doet maar daar doet die niet aan.
Verder tjah de accu's staan goed bekend. Niet veel bekende problemen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
En ook dat je ze (bij mijn 2006 Prius in ieder geval) iedere 15.000 km uit moet laten voeren om van de garantie en pechhulp gebruik te kunnen maken. Toen ik nog 22.000 km per jaar reed vond ik dat toch een beetje gortig, dus ik hield het gewoon op 1x per jaar, tegelijk met de APK. De "gaten" in de garantie en pechhulp nam ik maar voor lief. Nooit problemen gehad, maar; YMMV. Nu ik flink minder rijd (corona + sowieso dichter bij huis gaan werken) ga ik denk ik wel naar het 15.000km per jaar ritme.ThinkPadd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:55:
Het addertje is natuurlijk dat je bij de dealer veel meer kwijt bent voor de beurten dan bij een universele garage.
Ik heb niet de handigheid en zin (voornamelijk zin
-edit-
En over de NiMH-accu's in een hybride: die zijn onverwoestbaar, helemaal in het vlakke Nederland. Die worden door het BMS in de watten gelegd, die gaan de auto overleven. En áls je pech hebt en er gaan 1 of 2 modules kapot, dan zijn refurbished vervangende modules of zelfs een hele accu echt niet schrikbarend duur. Vergelijk de prijs daarvan maar eens met het vervangen van een turbo...
[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 15-09-2020 15:30 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Je moet wel duidelijk hebben wat de grens van "levenslang" is.Bambi105 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:48:
Ik kan me niet voorstellen dat je, even overdrijven, over 20+ jaar en 1,5 miljoen kilometer verder, nog aanspraak op die hybride garantie kan maken.
Het komt voor, net als problemen met de inverter, maar is redelijk zeldzaam.Bambi105 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:32:
[...]
Dat brengt me bij een tweede vraag: ik ben erg benieuwd of hier bij de Toyota Tweakers enige kijk is op de frequentie van accucelproblematiek en dergelijke ten aanzien van de algemene reparaties die nodig zijn voor benzine motoren van de 2013+ Auris/Yaris/Corolla/etc.
Een 2013 hybride Auris heeft, voor zover ik weet, dezelfde aandrijflijn als de Prius 3. Die hebben de derde generatie van van het hybride systeem. Met de Japanse (Toyota) werkwijze zijn er al twee slagen van verbetering geweest (Kaizen methode).
Ik kan mij voorstellen dat ze de ECU even uitlezen om te kijken of alles op groen staat, maar wat kun je verder voor onderhoud er aan doen? Buiten het hybride-systeem om heb je natuurlijk de gewone slijtagedelen (olie/filters/remmen/banden)
Ik heb het een monteur eens gevraagd wat ze daaraan doen toen ik de auto net had, nu alweer acht jaar geleden. Als er geen aanwijzingen zijn dat er iets mis is lezen ze idd de ECU uit, checken of de spanning van de individuele blokken niet te veel verschilt, etc. Eigenlijk hetzelfde wat je ook met een app als Dr. Prius / Dr. Hybrid kunt doen. Als er wel aanwijzingen zijn dat iets mis is, hebben ze iets van een lader/ontlader waarmee accuproblemen beter onderzocht kunnen worden. Volgens mij zei hij toen dat ze dat ding zelden gebruiken omdat er weinig problemen zijn met de accu's.ThinkPadd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:36:
Ik rijd zelf geen hybride, maar doet de dealer überhaupt iets aan onderhoud voor het hybride-systeem?
Ik kan mij voorstellen dat ze de ECU even uitlezen om te kijken of alles op groen staat, maar wat kun je verder voor onderhoud er aan doen?
-edit-
Ik denk dat de meeste Tweakers het wel weten of zelfs hebben, maar als je zo'n app wil gebruiken heb je zo'n OBD2/bluetooth adapter nodig. Ik heb er één, en af af en toe speel ik er eens mee. Als ik ooit iets van problemen heb kan het van pas komen om zelf wat te troubleshooten.
[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 15-09-2020 15:52 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Niet zo heel veel geloof ik:ThinkPadd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:36:
Ik rijd zelf geen hybride, maar doet de dealer überhaupt iets aan onderhoud voor het hybride-systeem?
Ik kan mij voorstellen dat ze de ECU even uitlezen om te kijken of alles op groen staat, maar wat kun je verder voor onderhoud er aan doen? Buiten het hybride-systeem om heb je natuurlijk de gewone slijtagedelen (olie/filters/remmen/banden)
- Accu: uitlezen. Dealer vervangt deze door nieuwe bij defect. Buiten de dealer kan je deze door bijvoorbeeld een refurbished exemplaar laten vervangen of de defecte cellen (laten) vervangen van je eigen accu.
- PSD (planetair tandwielstelsel tussen de elektromotoren en verbrandingsmotor): zit olie in die levenslang meegaat, vervanging zit daarom niet in het onderhoudschema. Wel controle "elke 60K kilometer, alleen bij zichtbare lekkage". Kan op verzoek wel vervangen worden.
- Inverter: bij 240K kilometer de koelvloeistof vervangen en dan om de 90K kilometer.
- Elektromotoren: bij mijn weten geen onderhoud (staan niet op de afvink lijst, of het moet onder het kopje "Hybride zekerheid check" zitten).
Aan de andere kant is de kennis van die auto's wel weer groter, meer toegang tot onderdelen en ze kunnen ook de softwareupdates meenemen. Er zijn nog maar weinig goede vakgarages over imo.ThinkPadd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:55:
Het addertje is natuurlijk dat je bij de dealer veel meer kwijt bent voor de beurten dan bij een universele garage.
Verder ben ik nog geen Toyota dealer tegengekomen waar ik slecht ben behandeld. Het gaat ze in deze zaken ook vaker om het uurloon dan de marge op onderdelen. Met de meeste dealers is ook nog wel te praten over het zelf zoeken naar onderdelen om die er vervolgens op te laten monteren.
Zoals al aangegeven zijn de meeste kosten toch wel vaak op motor, versnellingsbak en hybride. Zaken als remschijven, vering e.d. zijn vrij makkelijk te doen en kost meestal ook niet zoveel. Voor zaken in de motor is het imo wel belangrijk dat het goed onderhouden wordt, dan doe je er het langste mee.
Sommige mensen hebben nog wel eens het idee dat als het ergens goedkoper gebeurt, dat het dan net zo goed is maar juist dan worden er de kantjes vanaf gelopen. Er zijn genoeg verhalen over APK's waarbij erna nog genoeg mis is met de auto, dan liever wat meer betalen en zekerheid.
Overigens blijf ik het raar vinden dat ik mijn autobanden niet mocht wisselen bij de dealer van mijn leasemaatschappij, nu moet ik naar een kwikfit of profile die weer wat verderop zitten. Ze zullen er vast een deal mee hebben, maar ik blijf het muf vinden. Bij andere merken kan het vaak wel.
[ Voor 10% gewijzigd door Martinspire op 15-09-2020 17:58 ]
Houd er wel rekening mee dat de motorrijtuigen belasting van een hybride hoger is, doordat deze zwaarder zijn dan de niet hybride tegenhanger. Dit moet je wel kunnen compenseren met voldoende kilometers en de (mogelijk?) lagere onderhoudskosten van een hybride. Of het financiële aspect moet je niet zoveel uitmaken en het voor het milieu en het gemak doen (persoonlijk vind ik de automaat erg relaxed rijden).Bambi105 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:28:
Dit helpt enorm. Bedankt! Ik zie nu eigenlijk nauwelijks nog redenen dus om me enkel te richten op de benzine Toyota's.
Ook/juist een hybride is gebaat bij wat langere ritten, omdat ook daar de eerste kilometers met een koude motor een hoger verbruik opleveren. Zelf ervaar ik dat pas na ongeveer 20 minuten rijden (snelweg) het verbruik echt niet verder meer daalt. Al zit je ruim daarvoor al met een gunstig verbruik.
Welke app gebruik je en wat kan je allemaal uitlezen?JeroenH schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:47:
Ik denk dat de meeste Tweakers het wel weten of zelfs hebben, maar als je zo'n app wil gebruiken heb je zo'n OBD2/bluetooth adapter nodig. Ik heb er één, en af af en toe speel ik er eens mee. Als ik ooit iets van problemen heb kan het van pas komen om zelf wat te troubleshooten.
Zelf heb ik een el cheapo china export OBD adapter, die verdacht veel lijkt op degene in je link. Hiermee kan ik met Torque (gratis versie) wel wat info uitlezen, maar de echt leuke zaken niet. Dit zijn dan net de hybride gegevens zoals laad/ontlaad stromen, status van de HV accu cellen, motorstatus (S1 tm S4) etc.
Dr Prius en aanverwante apps willen niet eens verbinden met mijn adapter..
Voor zover ik begrijp kunnen de goedkope Chinese adapters niet met meerdere ecu's overweg kunnen en de duurdere varianten wel.
Ben je te voorzichtig? Dat moet je zelf bepalen, maar ik ben ook wel van het alles meenemen een de begroting. Dat kun je zelf doen, maar dat kun je ook je autodealer laten doen. Je zult beslist op een of andere manier zelf opdraaien voor de kosten, of het nu is door de post "klein materiaal" bij de onderhoudsbeurten of in de aanschafprijs.Bambi105 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:48:
Beste Toyota Tweakers, in de zoektocht naar een nieuwe auto kwam ik bij een erkende Toyota dealer die levenslange garantie biedt op zowel motor, als versnellingsbak én de accu's van alle hybride occasions die ze verkopen. Dit zit in de aanschafprijs, maar de voorwaarde is: alle kleine en grote beurten bij die dealer laten plaatsvinden. Dat geldt in ieder geval op de auto's van 11.000-15.000 euro waar ik naar zat te kijken.
Als je zelf de beurten gaat doen (uitgaande van 1 - 1 1/2 beurt per jaar) zul je beslist 100- 200€/jr duurder uit zijn, maar daarvoor heb je wel een bepaalde zekerheid (lees de kleine lettertjes).
Ben wel benieuwd naar welke dealer dit is, heb hier nog nooit van gehoord eigenlijk. Wat al eerder aangegeven is, wat is levenslang? Want ook al laat je volgens fabrieks schema de zooi onderhouden. Na een miljoen kilometers gaan onderdelen toch slijten!. Het Hybride pakket heeft zich ondertussen vaak genoeg bewezen in taxi's die dat soort afstanden halen. Maar de 'gewone' motor.. ben toch wel benieuwd hoe ze dat garanderen.Bambi105 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:48:
Grappig om te zien dat het gewicht bij de Corolla nog maar 30 kg scheelt maar inderdaad wel net over de grens van de gewichtsklasse valt. Scheelt toch €80 per jaar. (Bij de 100 kg+ verschil bij de Auris snap ik het wel.)agravain schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:40:
[...]
Houd er wel rekening mee dat de motorrijtuigen belasting van een hybride hoger is, doordat deze zwaarder zijn dan de niet hybride tegenhanger.
Heb je het dan niet over een grote (2.4+?) motor of koud (0°C) weer? Mijn 1.5 heeft daar grofweg de helft (bij 15°C+ een kwart) voor nodig. Mocht je erom verlegen zitten: Klem 's winters wat isolatiemateriaal in je grille voor sneller opwarmen.Ook/juist een hybride is gebaat bij wat langere ritten, omdat ook daar de eerste kilometers met een koude motor een hoger verbruik opleveren. Zelf ervaar ik dat pas na ongeveer 20 minuten rijden (snelweg) het verbruik echt niet verder meer daalt. Al zit je ruim daarvoor al met een gunstig verbruik.
voor wat betreft het warm worden van de motor, het is de 1.8, dus iets groter dan de Yaris 1.5. Ik doelde er echter meer op dat ik bij continue motorgebruik nog vrij lang (langer dan ik verwacht had) een dalend verbruik zie. Het actuele verbruik lees ik via een OBD adapter uit.De daling is tussen 10 en 20 minuten rijden ook geen 0.5 liter per 100 km meer, maar nog wel genoeg om op te vallen. De koelwater temperatuur is dan al wel stabiel.
Het zou aan het traject kunnen liggen, maar ik merk het op zowel de heen- als de terugrit.
Enige waar ik mee zit is als ik er straks er nog 30k bij rij ik 2-3 jaar dat de auto dan een stuk minder gewild is ivm de km stand tegen de 200k? Wat zou de restwaarde op dat moment nog zijn?
De techniek heb ik wel vertrouwen in!
Vergelijk dan eens een hybride Yaris '12/200dkm met een '15/150dkm en een hybride Auris of Prius '09/200dkm met een '12/150dkm.
Daarna is de vraag natuurlijk vooral: hoe zie jij je mobiliteit de komende drie tot tien jaar, blijf je (evenveel) autorijden, verwacht je behoefte te krijgen aan iets anders.
Breng mijn Toyota ook braaf naar de dealer en krijg dit dus ook op elke verjaardag te horen van familie. Echter zijn de onderhoudskosten gelijk aan mijn vorige auto (universele garage, echter 6 jaar oudere auto). Het is dus maar net hoe je het bekijkt. Toyota heeft vaste prijzen voor het onderhoud, dus wat dat betreft enige zekerheid.ThinkPadd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:55:
Mee eens dat je voor speciale reparaties verder moet kijken, want dan komt het uurtarief van bijna 100 euro om de hoek.
Op banden scheelde het €1,50 per band in vergelijking met de Kwikfit in mijn geval, in het nadeel van de dealer welliswaar
Ja voor dat prijsverschil zou je ook naar de dealer blijven gaan. Zeker als het alternatief Kwikfit isMiyamoto schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:00:
[...]
Breng mijn Toyota ook braaf naar de dealer en krijg dit dus ook op elke verjaardag te horen van familie. Echter zijn de onderhoudskosten gelijk aan mijn vorige auto (universele garage, echter 6 jaar oudere auto). Het is dus maar net hoe je het bekijkt. Toyota heeft vaste prijzen voor het onderhoud, dus wat dat betreft enige zekerheid.
Mee eens dat je voor speciale reparaties verder moet kijken, want dan komt het uurtarief van bijna 100 euro om de hoek.
Op banden scheelde het €1,50 per band in vergelijking met de Kwikfit in mijn geval, in het nadeel van de dealer welliswaar
Weet dat de dealer hier zeker bij wat oudere Toyota's ook gewoon 2e hands onderdelen erop schroeft en ook niet originele onderdelen gebruikt net als de lokale garage.
Verder is het voor mij ook een deel gemak. De bereikbaarheid van de lokale garage is veel beter voor mij. Merk dat die vooral wat meer meedenken in hoe ik de auto gebruik en ook hoeveel ik aftik bij onderhoud. Dat was bij de dealer aanzienlijk minder. Als de lokale garage kijkt en ziet dat een onderdeel niet hoeft vervangen te worden zoals een interieurfilter. Dan vervangen ze die niet ipv een standaardtarief er alsnog voor te vragen en te vervangen want het staat op het schema voor de kleine/grote beurt. reed pre-corona 35k tot 40k. Dan ga je niet elke beurt de interieurfilter vervangen bijvoorbeeld zeker niet als die nog schoon is
Kwikfit is ook niet goedkoop he qua banden, ga je naar een lokale bandenboer dan kun je wel een hoop verschil verwachten.Miyamoto schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:00:
[...]
Breng mijn Toyota ook braaf naar de dealer en krijg dit dus ook op elke verjaardag te horen van familie. Echter zijn de onderhoudskosten gelijk aan mijn vorige auto (universele garage, echter 6 jaar oudere auto). Het is dus maar net hoe je het bekijkt. Toyota heeft vaste prijzen voor het onderhoud, dus wat dat betreft enige zekerheid.
Dealer is idd zo gek niet, zolang je geen VAG product rijdt. Vriendin rijdt met haar 16 of 17 jaar oude Avensis Verso 2.0 ook nog steeds probleemloos rond, ieder jaar braaf naar de dealer en nooit geen gekke kosten of rare uren. Ondanks dat het uurtarief wat hoger is heb je daar geen of amper last van door de vaste prijzen. Mooi systeem.
Alleen jammer dat de servicepas voor 3 tientjes per jaar die allesomvattend was nu ineens alleen de werkuren vergoed, en je dus zelf nog een lampje of vloeistof moet betalen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
NB: is niet alleen goedkoper, maar ook meer keus. Ik heb nu Continental ContiSportContact5, die zijn ook een stuk stiller dan mijn vorige banden (geen idee welk merk/type dat waren).
[ Voor 33% gewijzigd door Videopac op 17-09-2020 15:16 ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Hi gwystyl, ik had je een berichtje gestuurd over de aa/ac update, al gezien?gwystyl schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:54:
Mijn auto mag over een week of 3 weer, dus ik moet maar 's bellen om dat in te plannen. Ik ben benieuwd of ze verbaasd zijn als bij mij die update er al op staat, of dat ze het alsnog zelf nog een keer gaan proberen
Fair point, maar die lokale bandenboer heeft geen prijzen online en ben te lui om rond te bellenJoopieboy schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:26:
[...]
Kwikfit is ook niet goedkoop he qua banden, ga je naar een lokale bandenboer dan kun je wel een hoop verschil verwachten.
Dat lui zijn kost wel flink geld dan.Miyamoto schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:44:
[...]
Fair point, maar die lokale bandenboer heeft geen prijzen online en ben te lui om rond te bellen. Even op autobandenmarkt gezocht en dan blijkt dat ik 35 euro per band heb betaald voor montage.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Meen je nietMetalfanBlackness schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:39:
Net mijn Corolla terug van een beurt, had aangegeven dat ze de Android Auto update er op mochten zetten, gingen ze doen. Kom ik mijn auto ophalen zeggen ze dat de update er wel is, maar dat hun monteurs nog niet weten hoe ze die moeten installeren, krijgen midden oktober pas te horen hoe dat moet. Altijd fijn dat ze het van te voren aangeven![]()

Mijn Yaris heeft dan wel geen Android auto of de mogelijkheid daar toe.
Maar zelfs de navigatie updates lopen echt zou ver achter.
Vorige week voor de 31 duizend kilometer beurt weg gebracht.
Ten eerste moet je ze er dan op wijzen dat ze de kaarten moeten updaten, dat gebeurd dus niet standaard... Terwijl er zo een abonnement is afgesloten bij de aanschaf van de auto door mijn werkgever.
En nu zit de update er in, versie 2020v1..
Worden die kaarten echt maar 1 keer per jaar geüpdate bij Toyota??
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Nieuwe kaartupdates kan je trouwens makkelijk zelf downloaden via de My Toyota website. Daar kan je inloggen om gegevens van je auto te zien, en bij de e-store staan dan kaartupdates. Als je een abonnement hebt, zou je bij het afrekenen € 0.00 moeten zien.
Elk merk dat nog geen android auto of apple carplay heeft loopt gewoon achter.
Signatures zijn voor boomers.
De reden dat het voor mij verder weinig uitmaakt, is dat ik de manier van invoeren van adres al zo waardeloos vind bij de Toyota systemen, dat ik er al snel voor kies om gewoon mijn telefoon te gebruiken. Want voordat je je route ziet met oude kaarten, ben je alweer gauw een minuut verder. En tuurlijk, je kunt het via je telefoon invoeren en dan laten downloaden op je systeem, maar ook dat gaat gewoon traag.
[ Voor 7% gewijzigd door Martinspire op 23-09-2020 12:18 ]
Mijn tomtom komt toch elke paar maanden met een kaart update.Martinspire schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:18:
Het komt vooral omdat kaarten simpelweg heel duur zijn. Wil je elke maand updates leveren, dan kost dat klauwen met geld. De reden is dus niet zozeer dat ze het niet willen, maar dat alle kaartleveranciers zo godsgruwelijk veel geld vragen
Het kan dus wel, ook zonder Googlemaps.
Vreemde is dat mijn vorige Clio (2018 versie) de Navi op tomtom basis heeft maar met zijn updates dan weer niet mee lift op die regelmatige updates.
Ja en dat is gewoon echt super vaag, gaat soms wel eens meerdere dagen overheen voordat de bestemming vanuit de Toyota app terecht komt in mijn Touch go systeem.En tuurlijk, je kunt het via je telefoon invoeren en dan laten downloaden op je systeem, maar ook dat gaat gewoon traag.
En dan zit het nog verstopt ergens in "favorieten".
Echt niet okay dus, maar ja de Yaris (model 2019) heeft geen Android auto of Apple carplay.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Verwijderd
Toyota heeft meerdere pakketten, kan je gewoon vinden op de site.Piet_Piraat7 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:30:
Ik kreeg bericht dat mijn Toyota Auris voor onderhoud naar de garage moet. Hij heeft twee ton op de teller maar ik heb er zelf maar 8000 kilometer mee gereden in een jaar. Na wat onderzoek op de site las ik dat een standaard onderhoudsbeurt bij Toyota zo'n € 360 kost. Ik schrok daar best van. Toyota zou goedkoop zijn in onderhoud maar een standaard beurt is fors duurder dan ik gewend ben bij Renault en Volkswagen. Is het nodig dat ik de auto weg breng voor onderhoud als ik er maar zo weinig mee heb gereden? Hij heeft bij de aanschaf al een grote beurt gehad (jaar geleden dus).
https://www.toyota.nl/toy...ud/onderhoudsprijzen.json
Even doen wat er onderin staat en je ziet precies wat het kost. Bij het budgetpakket zit gewoon het fabrieksonderhoud in.