Toyota Touch2 with go plus.
Sinds 2016 ben ik in het bezit van een Toyota Auris hybrid 1.8L. Deze auto is uitgerust met een Touch 2 with go plus. De Plus staat voor 3 jaar gratis kaarten en navigatie update.
Ook Ik heb, zoals velen met mij, ervaren dat het navigatiesysteem van Toyota sterk achterloopt minimaal een jaar. Daarom heb ik besloten om niet meer op dit systeem te vertrouwen als ik op vakantie ga. Ik wil immers zeker weten dat ik op mijn bestemming kom. Updaten kost €129. Ik heb daarom besloten dit niet te doen.
Ondertussen maakte ik wel dankbaar gebruik via mijn Samsung smartphone van Media streaming diensten via Bluetooth zoals Spotify.
Dit functioneerde uitstekend totdat mijn Samsung telefoon geupdate werd. Bluetooth mediastreaming werkte plotseling niet meer. Bluetooth bellen wel. Over dit probleem heb ik lang gezocht op het internet en Ik heb met Toyota Nederland gebeld.
Toyota Nederland vertelde mij met grote stelligheid dat het aan mijn telefoon lag en dat het Bluetooth protocol niet door Toyota werd ondersteund. Of en wanneer een update hiervoor kwam wist hij mij niet te vertellen. Een kennis van mij heeft dezelfde auto namelijk een Toyota Auris als ik heb met hetzelfde Touch 2 with Go plus systeem, maar hij heeft het navigatiesysteem wel geüpdate naar versie 2018. En voila bij hem werkte het Bluetooth streaming media wel met mijn telefoon!
Blijkbaar moet ik dus van Toyota voor €129 mijn navigatiesysteem updaten zodat mijn Bluetooth mediastreaming weer gaat werken. Ik vind dit een vreemde gang van zaken. Een basis applicatie die volgens Toyota geadverteerd werkt net zoals mirrorlink werkt dus niet behalve als je betaalt.
Mijn vraag is nu mag er voor een standaard applicatie (bluetooth) geld gevraagd worden om het te laten werken?
Inmiddels heb ik het systeem geüpdate naar
Toyota Touch 2 with Go Plus [6.14.0H] 2019 v2 de nieuwste versie. Hierop staat de trajectcontrole A2 Utrecht- Amsterdam die al 6 jaar bestaat nog steeds niet. De bluetooth media- streaming is wel weer gaan werken.
Al met al een hele kostbare bluetooth update.
Update:
Ik heb een reactie van ANWB experts gekregen.
Deze luidt als volgt:
Wat betreft connectiviteit telefoon via Bluetooth; je mag verwachten van een dergelijke jonge auto, dat deze connectiviteit minstens 10 jaar zonder problemen functioneert.
Mocht deze connectiviteit alleen hersteld kunnen worden door aanschaf kaart update navigatie; wellicht is het dan redelijk om de kosten te delen met de dealer waar u destijds de auto heeft aangeschaft.
Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG aangesloten autobedrijf kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Met vriendelijke groet,
ANWB Experts.
Update2
ANWB EXPERTS,
Hartelijk dank voor uw update.
Raad u aan uw klacht schriftelijk kenbaar te maken bij zowel uw verkoper (dealer) en cc aan de importeur.
Zeker het feit dat de trajectcontrole A2 niet vermeld staat vind ik een gospe. Als ANWB vinden wij het kaartmateriaal niet ouder mag zijn dan 12 maanden.
Bij een negatieve reactie van Toyota zou u kunnen overwegen het geschil ter beoordeling voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
[
Voor 20% gewijzigd door
Hakem1 op 07-05-2020 13:25
]