"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Lexus komt dit jaar met evtechnopeuter schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:21:
Mijn Prius 2 heeft nu 387000KM gereden en is nog altijd dealeronderhouden (incl. pas)
Aangezien Toyota geen el. auto heeft ga ik jullie verlaten, 6 jaar gereden voor €7000. Zou het zo weer doen, wat een probleemloze auto.

Topsnelheid van 60km/h. Ideaal voor in de omgeving van een grote stad en gemakkelijker te parkeren.
Dit bovenstaande karretje zou er ook voor gebruikt kunnen worden. Maar vooruitgang is het allemaal niet, want het bestaat al.
Zo'n Lexus UX is dan belangrijker. Maar eigenlijk is die ook weinig vernieuwend met die waardes, zeker in 2021.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Belastingtechnisch, Milieu, nerdy, kosten en comfort.terracide schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:54:
[...]
Mag ik vragen wat je beweegreden is om volledig elektrisch te gaan rijden?
diskeltische lurker
Een leuk vergelijk tussen een moderne diesel en moderne benzine motor van Toyota, nu is het verbruik voor mij geen aankoopoverweging, maar het laat wel zien hoe de techniek tegenwoordig is.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je een nieuwe lease auto mag uit zoeken een test als dit een argument is om met je wagenpark beheerder de keuze op benzine te laten vallen.
Cogitationis poenam nemo patitur
Ik kan me ook zo voorstellen dat veel bedrijven van diesel meteen naar electra gaan. Hier is de instapper (en default) qua leaseauto's inmiddels ook gewoon een Tesla Model 3 geloof ik. Tenminste, er zijn er hier net een berg afgeleverd en onze junior salesdude krijgt er ook eentje.Bullet NL schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:49:
Ik kan me voorstellen dat wanneer je een nieuwe lease auto mag uit zoeken een test als dit een argument is om met je wagenpark beheerder de keuze op benzine te laten vallen.
Electra is wat minder handig voor mensen constant on the road zoals servicemonteurs enzo, maar die hebben wij niet en salesmensen kunnen toch overal en nergens laden bij klanten en onderweg.
[ Voor 7% gewijzigd door AtleX op 07-01-2020 11:19 ]
- De "houderuitvoering" bij accu's, wat is dit net? Als ik het model ingeef op verschillende shops, kom ik de ene keer bij 'n B13 uit, dan weer bij 'n C22. Zolang de hoogte, lengte en breedte overeenkomen en het aantal ampère-uur min of meer gelijk is, zit ik toch goed?
- Hier op Tweakers heb ik al dingen gelezen over "ik laat m'n accu enkel vervangen bij de merkdealer want die leert de accu ook in / meldt de accu aan." Een accu is toch plug-and-play; zeker bij oudere auto's? Dat ik de radiozenders ga kwijt zijn en de ECU misschien een reset krijgt, kan ik mee leven.

Ik ben voorzichtig aan het orienteren om een corolla verso 1.8 vvti(of een 1.6 als het een hele nette is) aan te schaffen. Bouwjaren waar ik naar kijk is 2007-2008, alleen ben ik bang voor olieverbruik.. Weet iemand tot welke bouwjaar het probleem zich voordoet? Ik weet dat het is begonnen in 2000.
Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"
Maar is de accu alleen "leeg" of daadwerkelijk versleten en/of verouderd?SanderL schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:04:
Heren (en dames), de accu van een oudere Yaris (2008, 1.3 VVT-i, 28800-0J030) in de familie is bijna leeg. Makkelijk genoeg om even zelf te vervangen maar wou toch nog even twee dingen checken alvorens ik eentje koop.
Alvast bedankt voor jullie input
- De "houderuitvoering" bij accu's, wat is dit net? Als ik het model ingeef op verschillende shops, kom ik de ene keer bij 'n B13 uit, dan weer bij 'n C22. Zolang de hoogte, lengte en breedte overeenkomen en het aantal ampère-uur min of meer gelijk is, zit ik toch goed?
- Hier op Tweakers heb ik al dingen gelezen over "ik laat m'n accu enkel vervangen bij de merkdealer want die leert de accu ook in / meldt de accu aan." Een accu is toch plug-and-play; zeker bij oudere auto's? Dat ik de radiozenders ga kwijt zijn en de ECU misschien een reset krijgt, kan ik mee leven.
Vanaf ongeveer 2006 zijn de 1.8 motoren geupdate. In deze motoren gaat onder andere meer olie in. Ik meen 3.2 liter in de oude motor tegen 3.7 liter in de nieuwe motor. Ik heb een verso gehad die in Nederland geen olie verbruikte maar toen ik ermee naar Turkije reed bleek hij onder zware belasting toch Olie te verbruiken. Deze heb ik toen ingeruild tegen een zelfde verso maar dan van 2006 en die verbruikte geen druppel olie. Ben er 3 keer mee naar Turkije gereden.styx1 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:13:
Heb echt gezocht, maar niet kunnen vinden. Misschien dat jullie het wel weten..
Ik ben voorzichtig aan het orienteren om een corolla verso 1.8 vvti(of een 1.6 als het een hele nette is) aan te schaffen. Bouwjaren waar ik naar kijk is 2007-2008, alleen ben ik bang voor olieverbruik.. Weet iemand tot welke bouwjaar het probleem zich voordoet? Ik weet dat het is begonnen in 2000.
Denk ‘t wel want er is sinds 2010 nog geen accuwissel gebeurd, er worden regelmatig langere ritjes mee gereden (zodat de accu opgeladen wordt) en de auto staat nagenoeg altijd in de garage als er niet gereden mee wordt. Koudere temperaturen kent de accu dus niet echt. Ook geloof ik de garage wel als ze zeggen dat de accu ver aan het einde van z’n Latijn is. En na zoveel jaar vind ik dat ook nog wel begrijpelijkMJV schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:25:
[...]
Maar is de accu alleen "leeg" of daadwerkelijk versleten en/of verouderd?
Ik heb gewoon een accu bij de Gamma gehaald (eentje waar weinig stof op lag ivm doorlooptijd
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2020 09:05 ]
Yes. De dikte van de polen is trouwens ook nog een goede tip om even na te kijken, bedankt!ThinkPadd schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:11:
@SanderL Is het een Yaris XP9 uitvoering? In dat geval kun je prima de accu zo wisselen. Jaar geleden bij mijne ook gedaan. Belangrijk zijn de afmetingen van de accu en ook de dikte van de polen. Dat laatste wil nog wel eens afwijken en dan past het niet.
Ik heb gewoon een accu bij de Gamma gehaald (eentje waar weinig stof op lag ivm doorlooptijd).
Mijn accu kwam van Gamma omdat ik hem diezelfde dag nog nodig had. Als je de tijd hebt dan kun je ook via internet bestellen (bijv. accudeal.nl ofzo), is vaak wat voordeliger.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2020 09:08 ]
Ik denk dat het nu vooral kwestie is van eens even te kijken waar ik goedkoop iets passends kan scoren en dan één van de komende weken de accu vervangen. Gamma is inderdaad 'n leuke omdat ik onmiddellijk 'n accu kan gaan halen maar ze zijn helaas wat duurder. Misschien dat het die accudeal wel wordt. Ze verzenden ook gratis naar België wat mooi meegenomen is. Ach, ik kom er wel uit..

Mijn zijn melkwit en wil liever zowel voor de looks als de functionaliteit
Hele units zijn voor 34 per kant te bestellen bij Winparts dus zoveel duurder is het niet maar vind het ook wel leuk om ermee te knutselen
Gaat om een Corolla E12.
[ Voor 3% gewijzigd door Touchdomex op 08-01-2020 09:30 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Begin februari 2019 heb ik een 2ehands auris hybride (bj. 2016) gekocht met toen 69k op de teller, kleine beurt uitgevoerd door de verkopende garage (geen toyota-garage, dus in hoeverre dit goed uitgevoerd is geen idee). Nu komt de jaarlijkse autokeuring eraan (belgië) en valt dit samen met de onderhoudsbeurt van 90k (momenteel net geen 89k op de teller).
1e vraag:
Heeft er iemand een idee wat de kostprijs is die ik mag verwachten? Ik las ergens dat de 90k-beurt de duurste is van allemaal...
In de lijsten van toyota NL vind ik een kleine ~€420-450 terug, maar is dit gelijkaardig voor België denken jullie?
En blijft de prijs beperkt tot het onderhoud of is het de gewoonte in Toyota-garages om er ook telkens zaken bij te factureren die niet tot het standaard onderhoud behoren? (ik kijk naar jou renault-garages...)
2e vraag:
Mijn verbruik ligt (een pak) hoger dan wat ik overal terugvind op dit en andere fora... Met een volle tank (+/- 35l tanken) geraak ik max. 600 km ver (6l/100 km = 16-17 km/l), terwijl op vele plaatsen reacties terugvind van mensen die "makkelijk" 650-700+ km halen (4,5-5 l/100km = 20+ km/l).
Iemand een idee waar dit zou kunnen aan liggen? Qua rijstijl rijd ik, vind ik persoonlijk, gematigd (zijnde zoveel mogelijk regeneratief remmen, gas lossen en uitrijden waar mogelijk, zoveel mogelijk elektrisch rijden... Enige uitzondering: bij optrekken vol gas om zo snel mogelijk de gewenste topsnelheid te bereiken). Doordeweeks enkel doorheen stadscentra en stadsring (max. 100-110 km/h)
En nog een 3e vraag: welke bandendruk houden jullie aan? 2,3 bar volgens de sticker in de wagen blijft ik aan de lage kant vinden. Is er ergens een optimum tussen veilige bandendruk/verbruik
Alvast bedankt!
Bij de Prius heb je een duidelijk schema wat wordt bekeken/vervangen. Dat zal er voor de Auris ook wel zijn.
Brandstof verbruik is best hoog ja. Vol gas optrekken is niet bevorderlijk voor het verbruik, als je half gas optrekt ben je meestal vlot genoeg.
Banden zet ik in de Prius op 3 bar.
Signatures zijn voor boomers.
3 bar? Waarom zo veel hoger dan voorgeschreven?
Wij hebben 2 kids; 4 en 2 jaar, in mei komt daar een 3e bij.
Momenteel rijden we naar volle tevredenheid een Auris TS uit 2015 (facelift), maar de ruimte op de achterbank was al beperkt, en dat wordt er met 3 kinderen natuurlijk niet beter op.
De Corolla TS kruipt qua ruimte achterin richting een D-segmenter en is daarmee al een stuk beter dan de Auris TS, maar zeeën van ruimte zijn er nog steeds niet. Bovendien zal het normaal gesproken niet veel breder zijn dan in mijn huidige auto.
Natuurlijk ga ik e.e.a. ook live proberen, maar ik was benieuwd of er ervaringen zijn en of dit goed mogelijk is.
Ik blijf hoe dan ook Toyota rijden en natuurlijk... rationeel gezien zou een Prius Wagon of Verso hier de verstandige keuze zijn, maar dat vind ik niet bepaald "spannende" auto's; zowel qua uiterlijk als rijgedrag. Aangezien de huidige Auris TS dat ook niet is wil ik wat dat betreft wel eens wat anders. Ik kijk dan ook naar de 2.0 180 pk versie. Ik ben zelf fan van de vorm en stijl van een stationwagen en zeker die van de nieuwe Corolla; sportief en vlot, maar niet te uitgesproken.
Daarnaast maak ik voor mezelf de afweging; hoe vaak is die ruimte achterin nou echt belangrijk en/of hinderlijk. Met vakantie.... tja inderdaad, maar het merendeel van het jaar zal mijn vrouw en/of ik alleen met de kinderen rijden, afgezien van een dagje weg zo nu en dan. Qua kofferbak ruimte zie ik het allemaal wel goed komen, aangezien we daar nu ook prima mee weg komen.
Of zijn er andere oplossingen voorhanden om achterin toch kinderzitjes / zitverhogers / etc makkelijk op de achterbank te laten passen?
Ik zou dan toch een D-segmenter zoeken. Heb nu in de Corolla een maxi cosi Tobi en een Rodifix achterin zitten, de ruimte daartussen is echt wel beperkt.Denman schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:10:
Er zijn hier inmiddels wat personen met een nieuwe Corolla (TS), maar zijn die er toevallig ook met 3 kinderen?
Momenteel rijden we naar volle tevredenheid een Auris TS uit 2015 (facelift), maar de ruimte op de achterbank was al beperkt, en dat wordt er met 3 kinderen natuurlijk niet beter op.
De Corolla TS kruipt qua ruimte achterin richting een D-segmenter en is daarmee al een stuk beter dan de Auris TS, maar zeeën van ruimte zijn er nog steeds niet. Bovendien zal het normaal gesproken niet veel breder zijn dan in mijn huidige auto.
Natuurlijk ga ik e.e.a. ook live proberen, maar ik was benieuwd of er ervaringen zijn en of dit goed mogelijk is.
Ik blijf hoe dan ook Toyota rijden en natuurlijk... rationeel gezien zou een Prius Wagon of Verso hier de verstandige keuze zijn, maar dat vind ik niet bepaald "spannende" auto's; zowel qua uiterlijk als rijgedrag. Aangezien de huidige Auris TS dat ook niet is wil ik wat dat betreft wel eens wat anders. Ik kijk dan ook naar de 2.0 180 pk versie. Ik ben zelf fan van de vorm en stijl van een stationwagen en zeker die van de nieuwe Corolla; sportief en vlot, maar niet te uitgesproken.
Daarnaast maak ik voor mezelf de afweging; hoe vaak is die ruimte achterin nou echt belangrijk en/of hinderlijk. Met vakantie.... tja inderdaad, maar het merendeel van het jaar zal mijn vrouw en/of ik alleen met de kinderen rijden, afgezien van een dagje weg zo nu en dan. Qua kofferbak ruimte zie ik het allemaal wel goed komen, aangezien we daar nu ook prima mee weg komen.
Of zijn er andere oplossingen voorhanden om achterin toch kinderzitjes / zitverhogers / etc makkelijk op de achterbank te laten passen?
Vrienden van ons hebben een Mondeo met 3 kids, dat is in mijn omgeving ook het enige voorbeeld waarvan ik weet dat het past.
Mondeo is ook meer te vergelijken met de Camri. De Focus meer met de Corolla. Maar qua prijs zit Ford gewoon €5000+ hoger dan Toyota (tenzij je een instapmodel wilt waarbij je de helft mist, de vanafprijs scheelt niet veel maar dan heb je weinig auto). Qua ruimte achterin is de huidige Mégane overigens vergelijkbaar, dus qua segment moet je echt niet naar D kijken voor de corolla imo.Southern Sun schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:58:
[...]
Ik zou dan toch een D-segmenter zoeken. Heb nu in de Corolla een maxi cosi Tobi en een Rodifix achterin zitten, de ruimte daartussen is echt wel beperkt.
Vrienden van ons hebben een Mondeo met 3 kids, dat is in mijn omgeving ook het enige voorbeeld waarvan ik weet dat het past.
Verder is voor hele kleine kinderen de beenruimte prima in een Corolla, maar wat groter houdt al weinig over. 3 kinderen op de achterbank die in gordels kunnen, kan in een Corolla prima, maar groter of kleiner zou ik idd niet doen. Al zou ik sowieso met een heel klein kind niet lang op vakantie gaan...
Overigens is in de Hatchback de beenruimte nog minder. Zeker als je wat langer bent dan ik, moet ik zelf wat inleveren als chauffeur, wil men uberhaupt achter me kunnen zitten. Wel erg jammer natuurlijk.
Maar goed, ik heb dan ook weinig passagiers mee, dus voor mij maakt het weinig uit. En doordat de accu de ruimte achterin beïnvloed waarmee de laadbodem standaard wat omhoog komt (je kunt wel de dubbele bodem eruit halen, maar dat wil je ook niet altijd), is veel baggage meenemen ook niet echt mogelijk. Wat dat betreft had ik het beter gevonden als de auto echt een centimeter of 20 langer was geweest. Ik weet het, de TS heb je ook nog, maar normaal gesproken heb ik weinig baggage nodig, maar nu wordt het wel erg klein zo.
Goed, ook hier weinig voor mij te klagen, de hond van mn ouders vind het prima om wat hoger te zitten en zo naar buiten te kijken, maar met een gezin zou ik deze auto niet genomen hebben. Met 1 of 2 hele kleine kinderen misschien, maar 3 is echt teveel en oudere kinderen of een 3e tussen de maxi cosi's proppen is echt niet te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Martinspire op 08-01-2020 22:50 ]
Heb zelf een Corolla TS en een maxicosi achterin, meer nog niet op dit moment.Denman schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:10:
Er zijn hier inmiddels wat personen met een nieuwe Corolla (TS), maar zijn die er toevallig ook met 3 kinderen?
Ik weet niet waar de opmerking over beenruimte vandaan komt, maar achterin de Corolla is het prima vertoeven.
De auto heeft de wielbasis van de vorige Avensis en dat is gewoon een flinke auto,
Drie kinderen achterin zou makkelijk moeten kunnen, maar ik zou zeggen ga zelf naar een dealer en kruip een keer achterin een Corolla TS, dan weet je hoe het voor jouzelf voelt.
De wielbasis zal het probleem ook niet zijn, de breedte van de auto achterin wel, daar is de Avensis natuurlijk wel een stukje groter.Loei123 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 07:38:
[...]
Heb zelf een Corolla TS en een maxicosi achterin, meer nog niet op dit moment.![]()
Ik weet niet waar de opmerking over beenruimte vandaan komt, maar achterin de Corolla is het prima vertoeven.
De auto heeft de wielbasis van de vorige Avensis en dat is gewoon een flinke auto,
Drie kinderen achterin zou makkelijk moeten kunnen, maar ik zou zeggen ga zelf naar een dealer en kruip een keer achterin een Corolla TS, dan weet je hoe het voor jouzelf voelt.
Ga er maar vanuit dat 3 kinderzitjes achterin niet past, 2 wil prima, maar dan moet de gene die in het midden zit al gewoon op de bank kunnen zitten. Ook is het even aanklooien met de gordels wanneer er 2 maxi-coxi's of kinderzitjes achter in zitten voor de gene die in het midden moet zitten.
Zolang het om twee maxicosi's en een kind gaat (dus geen volwassene) is er weinig aan de hand denk ik.Bullet NL schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:21:
[...]
De wielbasis zal het probleem ook niet zijn, de breedte van de auto achterin wel, daar is de Avensis natuurlijk wel een stukje groter.
Ga er maar vanuit dat 3 kinderzitjes achterin niet past, 2 wil prima, maar dan moet de gene die in het midden zit al gewoon op de bank kunnen zitten. Ook is het even aanklooien met de gordels wanneer er 2 maxi-coxi's of kinderzitjes achter in zitten voor de gene die in het midden moet zitten.
Wel moet je je afvragen in hoeverre dit qua veiligheid een prettige oplossing is.
Nog wat kleine dingen die eventueel op zouden kunnen tellen naast het "vol gas": ethanol heeft een lagere energiedichtheid, dus E10 (en E5) geven een hoger verbruik. Staat van onderhoud, soort olie, leeftijd en type banden, belading, weer en omgeving tellen ook mee. Op Spritmonitor zie je ook een flinke spreiding.steven.c schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:51:
2e vraag:
Mijn verbruik ligt (een pak) hoger dan wat ik overal terugvind op dit en andere fora... [...] (6l/100 km = 16-17 km/l), [...]
Iemand een idee waar dit zou kunnen aan liggen? Qua rijstijl rijd ik, vind ik persoonlijk, gematigd (zijnde zoveel mogelijk regeneratief remmen, gas lossen en uitrijden waar mogelijk, zoveel mogelijk elektrisch rijden... Enige uitzondering: bij optrekken vol gas om zo snel mogelijk de gewenste topsnelheid te bereiken). Doordeweeks enkel doorheen stadscentra en stadsring (max. 100-110 km/h)
Ik merk dat persoonlijk ('18 Yaris) ook: Bij een droge 15 °C door rustig verkeer naar de andere kant van de stad kan best weleens op 3,5 l/100km uitkomen terwijl, op weg naar wintersport bv, kou, sneeuw, hoge snelheden, druk verkeer, zware belading, continue airco- èn verwarminggebruik het verbruik wel richting de 6,0 l/100km kunnen stuwen.
Persoonlijk volg ik gewoon de sticker. Een lagere druk heeft geen enkel voordeel. Met een hogere druk (let op bandmaximum op de wang) krijg je een beter verbruik maar levert in op rijeigenschappen en levensduur van de band.En nog een 3e vraag: welke bandendruk houden jullie aan? 2,3 bar volgens de sticker in de wagen blijft ik aan de lage kant vinden. Is er ergens een optimum tussen veilige bandendruk/verbruik
Terug naar de CarNext
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Mijn n=1 statistiek:styx1 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:13:
Heb echt gezocht, maar niet kunnen vinden. Misschien dat jullie het wel weten..
Ik rij een Verso 1.6 uit 2004, kilometerstand rond 230.000, ruim de helft daarvan zelf gereden. Het olieverbruik is nihil. Ik hoef nooit bij te vullen tussen twee beurtjes. Niet in de tijden van dagelijks woon-werk ritjes (50 tot 60m per dag), ook niet op de lange vakantieritten zoals snelweg naar de Alpen of Zuid-Frankrijk in de zomerhitte. Geen idee of dat een uitzondering is, voor mij voelt ie super solide en megabetrouwbaar. Alleen normaal onderhoud en slijtagedelen, verder heb ik er vrijwel geen extra kosten aan.
- Jong 2e hands gekcoht met 20.000 km op de teller (1.5 jaar jong)
- Km stand ca 280.000 (ca 80% zelf gereden)
- Het olieverbruik is nihil: geen bijvullen tussen 2 beurten.
- Benzine verbruik: op cruise control lekker rond de 100 in de zomer 1:18 zeker, winter lokaal net geen 1:15.
- De auto is blijkbaar nog relatief veel waard: Afgelopen jaar zeker 6 kaartjes in de bus of achter de ruitenwisser gehad met een aanbod om te verkopen.... En dan??? Kan ik en duurdere Verso terugkopen... die is g*k....
- Voelt nog steeds : super solide en megabetrouwbaar.
- Klein onderhoud agv slijtage probeer ik zelf te doen,
- Service beurten met APK bij een goedkopere vakgarage (1x jaar is prima hoor)
Ben benieuwd wat ik bij zo'n opkoper nog voor mijn Avensis Verso ga krijgen.
Bouwjaar 2003, 2.0 VVTi, 5 persoons en 185K op de teller
Blijft een ideaal familiehok, mijn dochter was met oud en nieuw bezig om kerstbomen te verzamelen. Gewoon met 4-5 bomen achterin was geen probleem, alleen die naalden er vervolgens uit krijgen was wat minder
[ Voor 48% gewijzigd door Vlassie1980 op 14-01-2020 09:39 ]
[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 14-01-2020 09:13 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hoe lang ik al niet bezig ben geweest om dat te vinden... Ik dacht dat ik echt aan de beurt was en dat de injectoren of het benzinefilter verstopt zaten en dat zijn geen cheap fixes.
Maar goed, hij rijdt nu weer top zonder haperingen bij 1500~2000 toeren.
Waarom besparen op olie? Als je je frequent de olie ververst kan dat zeker geen kwaad. Bij mij is het in ieder geval een jaarlijks ritueel om bij de APK afwisselend een grote en dan weer kleine beurt uit te laten voeren. De olie is nu ook alweer wat bruiner in plaats van de honingkleur waarmee hij werd afgevuld. Verder pakt hij gelukkig geen olie.timovd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:29:
Mijn Prius is ruim 10 jaar oud en heeft minder dan 200 Mm op de teller. Omdat ik de laatste tijd erg weinig tijd, wil ik zelf de olie en filters vervangen en dan de apk ergens laten uitvoeren. Is het ook mogelijk om iets duurdere (longlife) olie er in te doen en dan twee jaar met de olie te doen, of moet je je echt houden aan de jaarlijkse interval (en dan dus goedkope olie er in)?
Was wel een ander verhaal met mijn Mazda 6 die ik hiervoor had, daarbij kon ik na elke tankbeurt een litertje Action olie erin kwakken en was de olie pikzwart op de peilstok. Dat moest je echt goed in de gaten houden.
[ Voor 53% gewijzigd door Vlassie1980 op 29-01-2020 21:04 ]
Yeah, mijn Avensis uit '99 krijgt ook regelmatig kaartjes.Vlassie1980 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:04:
Die kaartjes spaar ik ook, mijn Avensis Verso is blijkbaar ook erg in trek. Toen ik mijn oude Avensis station 1.6 uit 2000 nog voor de deur had staan was het helemaal elke maand een kaartje tussen de ruit.
Ben benieuwd wat ik bij zo'n opkoper nog voor mijn Avensis Verso ga krijgen.
Bouwjaar 2003, 2.0 VVTi, 5 persoons en 185K op de teller
Blijft een ideaal familiehok, mijn dochter was met oud en nieuw bezig om kerstbomen te verzamelen. Gewoon met 4-5 bomen achterin was geen probleem, alleen die naalden er vervolgens uit krijgen was wat minder
En dan staat hij ook nog eens aan een doodlopende weg!
Vragen wat m'n auto oplevert heb ik ook wel eens aan gedacht, maar weer verworpen.
Voor het geld dat ik er voor krijg, kan ik nooitnooitnooit een goed onderhouden, zuinig mee omgesprongen, technisch perfecte auto terugkopen.
Avensis uit 99, dus de eerste generatie.zetje01 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:24:
[...]
Yeah, mijn Avensis uit '99 krijgt ook regelmatig kaartjes.
En dan staat hij ook nog eens aan een doodlopende weg!
Vragen wat m'n auto oplevert heb ik ook wel eens aan gedacht, maar weer verworpen.
Voor het geld dat ik er voor krijg, kan ik nooitnooitnooit een goed onderhouden, zuinig mee omgesprongen, technisch perfecte auto terugkopen.
Volgens de ANWB zijn die wagens onverwoestbaar
Nog steeds spijt dat ik de mijne heb weggedaan toen. Dat was een tank op 4 wielen.
Vlassie1980 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:57:
[...]
Avensis uit 99, dus de eerste generatie.
Volgens de ANWB zijn die wagens onverwoestbaar
Nog steeds spijt dat ik de mijne heb weggedaan toen. Dat was een tank op 4 wielen.
Ach ja, natuurlijk heeft hij hier en daar wel een enkel klein gebrekje.
Ik bedoel bijvoorbeeld (raam) rubbers.
Die zijn natuurlijk niet gemaakt (of gegarandeerd) voor 20 jaar zon, weer en wind.
Maarreehh... Als je er in rijdt, dan stuurt en trekt en schakelt en veert en remt hij ... als nieuw!
Ik denk dat voldoende olie belangrijker is dan nieuwe olie. Ik rij nu ook al 4 jaar met 2 jaar interval olie wisselen. Nog geen problemen.timovd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:29:
Mijn Prius is ruim 10 jaar oud en heeft minder dan 200 Mm op de teller. Omdat ik de laatste tijd erg weinig tijd, wil ik zelf de olie en filters vervangen en dan de apk ergens laten uitvoeren. Is het ook mogelijk om iets duurdere (longlife) olie er in te doen en dan twee jaar met de olie te doen, of moet je je echt houden aan de jaarlijkse interval (en dan dus goedkope olie er in)?
Ik had een collega die nooit olie wisselde, alleen bijvulde. Peugeot 406 met 400.000 km.
Ik zou gewoon de nieuwste specificale (SN waarschijnlijk) 0W20 gebruiken.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Als ik toch de veer ga vervangen, kan ik net zo goed het hele ding vervangen, want dat scheelt een hoop tijd. Ook heb ik geen tools om de veer te compressen.
Het betreft een auris touring sports, 1.8 hybride. 1e inschrijving 04/2018, 75.000km, ik denk uitvoering 'style' of 'icon tech' (cruise control, GPS, dubbele airco, 17" wielen) maar ken de trimlevels van leasing niet echt. (via google kom ik de twee bovenstaande uit)
Kleur staat ook vast, blauw.
Ze vragen 16.000 euro.
Online lijk ik niks te vinden onder de 18.000.
Lijkt dit jullie een goede deal? Of hebben jullie zoiets van: "moet goed gek zijn een auto te kopen zonder hem te zien."
(randinfo, dit verhaal speelt zich af in België)
En hoe gaan ze de overdracht van die auto doen? Het is niet echt dat de brievenbus in je voordeur meer dan een dinky toy accepteert. Je zal hem dus toch persoonlijk in ontvangst moeten nemen en kunt hem dan altijd weigeren.
Wat dit betreft weet ik wel dat de leasing strenge voorwaarden had. Mijn partner had een Yaris via de werkgever en van zodra er een schram op zat van 5cm, moest die gerepareerd worden.Maasluip schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:49:
Als je hem zelfs niet kunt bezichtigen zou ik het niet doen. Niet proefrijden is één (vooral bij een hybride Toyota kan er weinig mishandeld zijn), maar de hele auto niet zien, voor hetzelfde geld zit die vol met beschadigingen.
bericht via de werkgever zelf (van de leasingfirma Alfabet)
Begeleidende brief van leasingfirma:Wij kregen bericht dat er interesse is om een Toyota Auris over te nemen. Op basis hiervan maken wij geen prijsvoorstel. Om toch tegemoet te komen aan uw vraag, hebben wij zelf een wagen voor u geselecteerd en een prijsvoorstel opgemaakt.
Hou wel rekening met onderstaande :
wij hebben geen zicht op de staat van het voertuig
u neemt het geselecteerde voertuig over in de staat waarin het zich bevindt
het getekend akkoord is bindend
Wij horen graag uw reactie hierop tegen ten laatste 28/02/2020.
De wagen zal opgehaald worden door onze partner en te Aartselaar worden gestald. Nadat de wagen is toegekomen op onze parking te Aartselaar, kan de eventuele overname rechtstreeks geregeld worden met de koper.
Voor de overname van de wagen werken wij samen met onze partner B2 Cars.
B2 Cars zal de technische keuring voor verkoop uitvoeren.
De kosten voor technische keuring voor verkoop zijn ten laste van Alphabet.
B2 Cars zal u hiervoor de nodige documenten bezorgen.
Met deze documenten dient u langs te gaan bij uw verzekeringsagent. Hij kan dan zorgen voor de herinschrijving en verzekering van de wagen.
De betaling dient uitgevoerd te worden op het rekeningnummer van B2 Cars.
B2 Cars zal u hierover verder informeren nadat we het eventuele akkoord voor overname hebben ontvangen.
Bemerk vooral de belachelijke tijdspanne van 3 dagen om te beslissenBetreft: vrijblijvend prijsvoorstel
U heeft aangegeven dat u geïnteresseerd bent in de overnameprijs van bovenvermeld voertuig, in de staat
waarin het zich bevindt, per 05-03-2020 met een door u geschatte kilometerstand van ca. 75.000 km.
De door ons voorgestelde overnameprijs van de wagen bedraagt 13.219,01 EUR excl. BTW (15.995,00
EUR incl. BTW).
Voor particulieren omvat ons voorstel 1 jaar garantie en 1 jaar gratis pechverhelping.
U kunt de volledige garantievoorwaarden raadplegen op www.zichtopuwautogarantie.be.
Indien u beslist de wagen over te kopen, horen wij dat graag van u, bij voorkeur 1 maand voor het einde
van het leasecontract. Zo kunnen wij het nodige voor u in orde brengen. Dit kan per mail naar
carsquare@alphabet.be.
Voor verkoop aan particulieren werken wij samen met onze partner voor particuliere verkoop. U zal dan
ook door hen worden gecontacteerd voor de verdere afwikkeling van uw aankoop.

En het totale gebrek van de werkgever om de medewerker eigenlijk degelijk te informeren.
Wat ik dus begrijp is dat de werkgever hier voor niks tussenzit. Leasingfirma Alfabet laat al die wagen over aan bedrijf B2 Cars.
En onder "bovenvermeld voertuig" is enkel eigenlijk alleen een leasingnummer en huidige nummerplaat meegegeven.
Vooral deze alinea vind ik ronduit agressief overkomen eigenlijk:
Je koopt een kat in een zak, misschien wel, misschien niet, maar teruggeven kan niet.wij hebben geen zicht op de staat van het voertuig
u neemt het geselecteerde voertuig over in de staat waarin het zich bevindt
het getekend akkoord is bindend
Wij horen graag uw reactie hierop tegen ten laatste 28/02/2020.
[ Voor 8% gewijzigd door Joindry op 25-02-2020 23:24 ]
Ik vraag me af of dat wel mag... Dat betwijfel ik eigenlijk ten zeerste. Maar ja, als er iets aan is dan is er nog altijd een verschil tussen gelijk hebben en je gelijk krijgen. Ik zou het niet aandurven...Joindry schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:15:
[...]
Wat dit betreft weet ik wel dat de leasing strenge voorwaarden had. Mijn partner had een Yaris via de werkgever en van zodra er een schram op zat van 5cm, moest die gerepareerd worden.
bericht via de werkgever zelf (van de leasingfirma Alfabet)
[...]
Begeleidende brief van leasingfirma:
[...]
Bemerk vooral de belachelijke tijdspanne van 3 dagen om te beslissen![]()
En het totale gebrek van de werkgever om de medewerker eigenlijk degelijk te informeren.
Wat ik dus begrijp is dat de werkgever hier voor niks tussenzit. Leasingfirma Alfabet laat al die wagen over aan bedrijf B2 Cars.
En onder "bovenvermeld voertuig" is enkel eigenlijk alleen een leasingnummer en huidige nummerplaat meegegeven.
Vooral deze alinea vind ik ronduit agressief overkomen eigenlijk:
[...]
Je koopt een kat in een zak, misschien wel, misschien niet, maar teruggeven kan niet.
Gamertag: FinrazielNL
Vandaag iig al gemaild of we de huidige eigenaar niet mogen weten, het onderhoudsboekje kunnen inkijken en de op zijn de uitvoering kunnen weten. Tegelijk even aangestipt dat dit wel een tikkeltje "kat in een zak" aanvoelt.Finraziel schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:33:
[...]
Ik vraag me af of dat wel mag... Dat betwijfel ik eigenlijk ten zeerste. Maar ja, als er iets aan is dan is er nog altijd een verschil tussen gelijk hebben en je gelijk krijgen. Ik zou het niet aandurven...
Ik denk trouwens niet dat ze het bedoelen om zo aggro te zijn. Maar die hele werkgever is zo, hoe zal ik zeggen, bureaucratisch. Mijn vriendin werkt er al 10 jaar en het is echt om achterover van te vallen.
Iedere dienst is zo verzuild en praat niet tegen iemand anders. Enkel jezelf indekken is van belang. Ze zitten dan soms mijlenver van targets en hebben geen idee hoe het komt. Ieder apart betrokken afdeling haalt immers hun target wel(na eigen beoordeling...). Maar de groepstarget missen ze met keihard. Dit is een mooi voorbeeld eigenlijk. Iedere dienst stuurt een mailtje, maar het overzicht en resultaat van hoe alles in zijn werk gaat lijkt gewoon compleet bijkomstig geworden te zijn.
Weten jullie of;
- Je bepaalde media input volledig uit kan zetten? Aux / AM / FM, ik gebruik alleen DAB & Bluetooth maar ik moet wel langs die opties steeds...
- Bluetooth verbinden duurt lang! Mijn S10 was in 10 sec verbonden met een veel oudere Seat, in de Toyota kan het wel 25 sec duren. Is hier iets aan te doen?
Dit zou dus betekenen dat je een oudere Toyota met het Toyota Touch 2 system kan uitbreiden met deze unit waarop Android Auto wel gaat werken?!
Dit is geen Android Auto.Joster schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:59:
Ben me aan het oriënteren op een Auris Station uit 2014 / 2015, maar zou ook graag Android Auto gaan gebruiken. Nu weet ik dat Toyota dat pas sinds dit jaar (enkele modellen wellicht eind vorig jaar) mogelijk heeft gemaakt waardoor een 2Din unit met Android Auto tot voor kort de beste optie zal zijn geweest. Met wat zoeken stuitte ik vervolgens op dit product: https://toyotamaps.online...-touch-2-navitouch-nt3325
Dit zou dus betekenen dat je een oudere Toyota met het Toyota Touch 2 system kan uitbreiden met deze unit waarop Android Auto wel gaat werken?!
Dit is Android die je draait op je headunit in de auto. Dat is een wezenlijk verschil. Voordeel is je hoeft niet je telefoon aan te sluiten maar weet niet hoe lang dit goed gaat.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ja, maar je kan dan toch eenvoudig een Android Auto adapter toevoegen waardoor je wel gebruik kan maken van Android Auto? Is nog altijd goedkoper dan ombouwen naar een compleet nieuw systeem inclusief stuurbediening etc.Touchdomex schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:17:
[...]
Dit is geen Android Auto.
Dit is Android die je draait op je headunit in de auto. Dat is een wezenlijk verschil. Voordeel is je hoeft niet je telefoon aan te sluiten maar weet niet hoe lang dit goed gaat.
Ik zit een beetje met een dilemma. Na jaren in Volvo's (v50, S60II) rond te hebben gedieseld heb ik vorig jaar mijn auto van de hand gedaan vanwege het verkrijgen van een nieuwe baan met een auto van de zaak. ( Seat, jawel.. Leon )
Nu bleek dat geen functie waarvan ik gelukkig werd dus heb de knoop doorgehakt en heb ondertussen iets anders waar ik beter op mijn plek zit. Alleen zit er geen auto bij de functie dus ik rij nu in een meerderjarige ford Ka als "thuiskomertje"
Wel wil ik op korte termijn iets anders.
Diesel in het huidige politieke ecosysteem durf ik niet echt aan, buiten dat heeft de V50 me met zijn 1.6 peugeot downsize diesel behoorlijk gepijnigd in onderhouds- en reparatiekosten en worden nieuwere diesels er ook niet minder ingewikkeld op. Ook op vlak van kosten bij de garage durf ik het niet aan. Wel is het zo dat ik het te kostbaar vind om puur op benzine rond te rijden. LPG heb ik in het verleden al eens gedaan maar heb ik ook ervaren als erg storingsgevoelig.
Wat dan nog overblijft is een Hybride. ( Stekkeren is niet haalbaar qua budget en laadvoorzieningen in de buurt)
Na wat rondlezen ligt de voorkeur bij het hybridesysteem van Toyota.
Ik zit een beetje in dubio over de volgende 3 auto's:
Yaris
Auris ( al dan niet TS) van na 2013.
CT200h
Qua aanbod lijken ze allemaal wel wat aan te bieden wat past bij mijn wensen.
(max €15k, het hoeft niet op dus liever minder. ca. 100k km( +/-25k) gelopen.)
Ik wil hem 4-5 jaar aanhouden aan 30k/jaar.
Waar ik me een beetje over verbaas is hoe duur een Yaris hybrid is vergeleken met een Auris van vergelijkbare km-stand en leeftijd.
Wat maakt dat een Yaris zoveel minder afschrijft dan een Auris?
Qua comfort en rust is alles op dit moment een vooruitgang, maar iets comfortabels kan ik wel op prijs stellen. voor het verhaal CT200h vs Auris kan ik vooral ervaringen vinden van de Auris van voor 2013,
Voornaamste commentaar daaruit was minder geluid en betere stoelen voor de CT.
Ik begreep wel dat dit was aangepakt bij het nieuwe model. Is de Auris na 2013 zoveel beter geworden dat de evt meerprijs qua comfort van een CT200h nog te verantwoorden is of zijn ze qua geluid/stoelen vergelijkbaar?
De Ka heeft me wel geleerd dat ik nu wat minder om het logo en de uitstraling geef. Ook merk ik duidelijke voordelen van het rijden in een kleinere auto, al mis ik ook regelmatig het gemak en rijgedrag van een grotere auto. Comfort stel ik op prijs maar voor alleen de naam ben ik minder bereid om hogere maandlasten te gaan dragen.
E.e.a. proefrijden staat sowieso op de to-do list.
[ Voor 7% gewijzigd door leon0013 op 05-03-2020 14:51 ]
7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500
Waarom geen Prius?leon0013 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:37:
Ik zit een beetje in dubio over de volgende 3 auto's:
Yaris
Auris ( al dan niet TS) van na 2013.
CT200h
Mijn veronderstelling: Minder lease, meer mensen die de Yaris zelf hebben aangeschaft en niet zo snel wegdoen, dus kleiner aanbod op de tweedehands markt? Kleinere auto die wel zuinig is, dus daardoor goedkoper in gebruik, dus daardoor populairder als tweedehands auto? Hetzelfde zag je vroeger ook met de Starlet, die had ook een relatief lage afschrijving.Waar ik me een beetje over verbaas is hoe duur een Yaris hybrid is vergeleken met een Auris van vergelijkbare km-stand en leeftijd.
met je andere vragen kan ik je helaas niet helpen.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Reken wel erop dat de accu erg klein is, alleen m een paar km te rijden als e-car en bij remmen laadt ie de accu bij en vast de rest via de motor... what else...
Dus hoe zuinig die rijdt hangt zeer sterk af van de verhouding lange afstanden, vnl op benzine, stad, deels asl e-car.. Boven de 50 km/u schakelen dat soort auto's eigenlijk altijd op beznine over.
Das de (korte) ervaring v/e goede kennis.
De Auris ken ik amper, de ANWB beschrijft hem als een compacte Prius.
https://www.anwb.nl/auto/...a4-4888-a169-fc1d1aab1ead
[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 05-03-2020 15:03 ]
OM eerlijk te zijn, ik vind de Prius niet om aan te zien.
Een auto hoeft niet per-se sexy te zijn maar als er binnen mijn economische en praktische wensen aanbod is wat ik mooier vind gaat daar de voorkeur naar uit. Buiten dat is de Prius weer net wat zwaarder en marginaal zuiniger. Qua maandlasten is die daardoor grofweg gelijk.
[ Voor 21% gewijzigd door leon0013 op 05-03-2020 15:10 ]
7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500
Ik heb zes jaar rondgereden in een Auris HSD 2011 niks op aan te merken, alleen het veercomfort over drempels mag beter.leon0013 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:37:
Allen,
Ik begreep wel dat dit was aangepakt bij het nieuwe model. Is de Auris na 2013 zoveel beter geworden dat de evt meerprijs qua comfort van een CT200h nog te verantwoorden is of zijn ze qua geluid/stoelen vergelijkbaar?
Het nieuwere TS model heeft vooral veel meer kofferruimte.
De CT vond ik nooit interessant de IS dan weer wel. Alleen het gewicht is in Nederland altijd een dingetje.
Je betaald de hoofdprijs iedere maand voor alles wat zwaarder is dan een Aygo.
Fijne auto, die ook op de snelweg gewoon erg comfortabel rijd.
Beter geschikt voor 4 personen dan mijn vorige Clio station.
Verbruik bij veel stad en soms wat snelweg is bij mij 5,6 l op 100 km.
Ik vind vooral opvallen dat het gewoon erg goed en comfortabel rijd dat had ik niet gedacht van zo een klein ding.
Zelfs met 155 km/u op de cruise control kun je gewoon nog normaal radio luisteren..
Afgelopen zomer zijn we er mee naar het zuidelijkste puntje van Spanje en weer terug gereden en ook daar flink rond gereden.
Bijna 7 duizend in 2 weken gereden, wat ons echt goed is bevallen.
Nee het is niet echt groot wat bagageruimte betreft maar ben je maar alleen of met zijn tweeën is dat ook wel te overzien.
Ik mag in principe nu alweer iets nieuws uitzoeken in de lease (Yaris is een voorloper) maar ik denk dat ik gewoon door ding naar de 180.000km ga rijden. Of straks in de zomer het nieuwe model gaan bestellen.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Volgens mij is het niet zo simpel.Joster schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:41:
[...]
Ja, maar je kan dan toch eenvoudig een Android Auto adapter toevoegen waardoor je wel gebruik kan maken van Android Auto? Is nog altijd goedkoper dan ombouwen naar een compleet nieuw systeem inclusief stuurbediening etc.
Om Carlink te laten werken met je HUD moet er, volgens de Amazon page, wel een APK geïnstalleerd worden op je HUD. Wat ik dan weer interpreteer als dat je wel de Android 8 extensie EN de Auto adapter nodig hebt voor het Touch 2 systeem.

Zoals anderen al schreven: Vraag en aanbod. De Yaris is gewoon een heel praktische auto voor veel mensen die hem met eigen geld moeten kopen en onderhouden.leon0013 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:37:
Yaris / Auris ( al dan niet TS) van na 2013. / CT200h
[...]
Ik heb enkele jaren een '12 CT gereden en dat was toch wel een klein feestje telkens. De leen-Auris (eerste hybride) die ik weleens tijdens onderhoud meekreeg, voelde gewoon net wat meer utilitair: Vlakke stoelen, hoge zit, een meer zwevende wegligging dan het strakke van de CT.Qua comfort en rust is alles op dit moment een vooruitgang, maar iets comfortabels kan ik wel op prijs stellen. voor het verhaal CT200h vs Auris kan ik vooral ervaringen vinden van de Auris van voor 2013,
Voornaamste commentaar daaruit was minder geluid en betere stoelen voor de CT.
Omdat mijn autogebruik is ingestort (van ~60 dkm naar ~15dkm per jaar) rijd ik nu een '18 Yaris hybride. Natuurlijk minder verfijnd dan de CT maar zeker een prima wagen met uitrusting (twee zones klimaatbeheersing, veiligheidsassistenten, diepteverstelling van het stuur) die je niet zou verwachten op zo'n kleintje dat van binnen eigenlijk nog niet zo klein is. Opvallend: Het verbruik op de snelweg is belangrijk slechter dan dat van zijn grotere, sterkere, zwaardere broer en neef.
Ik zal ze alledrie eens moeten gaan bekijken in het wild.( 2de helft april, als m'n huis verkocht is heb ik er ruim de tijd voor)
Wat hem de komende jaren (waarscjijnlijk) ook wat waardevaster maakt... de geschatte maandlasten op alleen nog maar brandstof+wegenbelasting gerekend zijn voor mijn use-case al zo'n €30 minder, t.o.v. de Auris,als hij ook nog significant minder afschrijft wordt de voorsprong wel groter en groter.Bacchus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:53:
Zoals anderen al schreven: Vraag en aanbod. De Yaris is gewoon een heel praktische auto voor veel mensen die hem met eigen geld moeten kopen en onderhouden.
Daar ook eens goed naar kijken.
Dat kwam ik online ook her en der al tegen, vaak gemiddeld net iets minder gunstige praktijkverbruiken.Bacchus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:53:
Opvallend: Het verbruik op de snelweg is belangrijk slechter dan dat van zijn grotere, sterkere, zwaardere broer en neef.
Aangezien ca. 50% van mijn kilometers toch wel snelweg gaat zijn is dat voor mij wel relevant. Al zal het verschil wel teruglopen met de max. snelheid verlaging naar 100km/u.
Ik ben hier niet compleet neutraal in... Ik blijf rondrijden met een oude ford fiesta omdat hij goedkoop is, maar ben al enkele jaren bezig met "de overstap" naar een auris-corolla. Maar na de weging prijs/hoe hard heb ik nadeel van een te kleine auto. Blijf ik toch in de auto fiesta rondrijden.

Gelukkig heb ik er 1 kunnen reserveren
Das al meer dan de Yaris GRNM daar hebben we er maar 5 van gehad xDcalsonic schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:02:
Er is inmiddels bekend hoeveel er van de Yaris GR naar Nederland komen : 8
Gelukkig heb ik er 1 kunnen reserveren
Ik denk ook niet dat je mega veel competitie hebt, nogal duur karretje.. Geweldige auto though. 4x4 en prachtig stukje techniek onder de kap. Maar wat een geld xD
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Voor dat geld had ik toch echt liever een Tesla Model 3 ofzo, maar ieder z'n meug.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Mja ik vind het ook veel teveel. Bij elk merk wat een snelle variant maakt overigens. Verbruik duwt de BPM enorm omhoog en maakt veel auto's onrendabel. Bovendien is het een interessant object voor dieven, dus leg je sleutels in een kooi van faraday...Arfman schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:51:
Jezus, 60K voor een Yaris. (https://www.toyota.nl/wor...gazooracing/gr-yaris.json)
Voor dat geld had ik toch echt liever een Tesla Model 3 ofzo, maar ieder z'n meug.
Dan snap je niet helemaal wat voor Yaris dat is.Arfman schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:51:
Jezus, 60K voor een Yaris. (https://www.toyota.nl/wor...gazooracing/gr-yaris.json)
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Inderdaad, iedereen zijn meug.... Ik zou geen Model 3 willen hebben.Arfman schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:51:
Verschrikkelijke auto om te zien, een Yaris GR is natuurlijk voor geen meter met met een Tesla te vergelijken.
Dat snap ik heel goed, maar een Yaris is gewoon geen 60K waard voor mij. Geen enkele. Daarnaast is het inderdaad een gewild diefstalobject.Joopieboy schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:19:
[...]
Dan snap je niet helemaal wat voor Yaris dat is.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Wel eens van homologatie gehoord?Gluten Parody schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:06:
Wat moet je met een rally-supermini op de openbare weg? Dat ding wil zand eten.
Leuk verzamelobject en zal zijn geld wel behouden.
Het leven is te kort om geduld te hebben!

Klopt een Tesla is een koud elektrisch apparaat zonder enige passie - die hoef ik gratis nog niet eensBullet NL schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:21:
[...]
Inderdaad, iedereen zijn meug.... Ik zou geen Model 3 willen hebben.
Verschrikkelijke auto om te zien, een Yaris GR is natuurlijk voor geen meter met met een Tesla te vergelijken.
Dan zou mijn huidige focus RS ook niet geschikt zijn voor de openbare weg.. onzin natuurlijk is een prima daily car!Gluten Parody schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:06:
Wat moet je met een rally-supermini op de openbare weg? Dat ding wil zand eten.
Nee hij kan bij mij zijn lol op en zeker nadat hij getuned is mbv fabrieksgarantieGluten Parody schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:07:
Precies: bedacht voor rallies, gehomologeerd zodat ie in een schuur komt te staan. Deze auto komt met biggelende tranen uit de fabriek gereden...
[ Voor 46% gewijzigd door calsonic op 25-03-2020 14:18 ]
Wat bedoel je precies met OpenPilot?dedominee schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:07:
Iemand ervaring met OpenPilot in (bijvoorbeeld) de Corolla 2019/2020?
Ik heb alleen ervaring met de Lane Trace Assist.
Je kan het plaatje aan de achterkant zo vervangen voor dat van de Supra.Arfman schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:01:
[...]
Dat snap ik heel goed, maar een Yaris is gewoon geen 60K waard voor mij. Geen enkele. Daarnaast is het inderdaad een gewild diefstalobject.
Deze auto heeft weinig meer dan zijn naam met een Yaris te maken en qua acceleratie is de enige vergelijkbare Toyota die ik ken die in Nederland verkocht is, die Supra.
Als je jezelf de doelgroep van zo'n 28 in een dozijn Model 3 vindt, ben je niet de doelgroep voor die Yaris, dat lijkt me duidelijk...Arfman schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:51:
Maar die 60k komt vooral door onze geweldige CO2-boetes...
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Benieuwd naar de prijzen omringende landenArfman schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:51:
Beetje door sparen en je hebt een Supra die kwa design toch echt veel vetter uitziet

Beide auto's zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken, in zekere zin in een Yaris GR veel exclusiever.Amdwarrior schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:51:
[...]
Benieuwd naar de prijzen omringende landen![]()
Beetje door sparen en je hebt een Supra die kwa design toch echt veel vetter uitziet
Automerken hebben dit soort showcases nodig, je moet als fabrikant gewoon een heel breed aanbod hebben.
Dus aan de ene kant zuinige hybrides en of waterstof auto's, terwijl het aan de andere kant best leuk mag zijn.
Er is helemaal niets mis met een Yaris GR of Supra.
Nogmaals: leuk karretje die Yaris, en ja, dat van de BPM klopt, maar voor 60K kun je imo toch veel andere/mooiere/luxere auto's kopen, daar verbaasde ik me gewoon over.
Neemt niet weg dat het een gaaf karretje is en ik zeker benieuwd ben naar de foto's als je hem hebt
Ik betwijfel of je het snapt. Of je snapt dat dit een homologatie auto is waarvan de body zelfs helemaal nieuw is en dus niet gedeeld wordt met de gewone Yaris.Arfman schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:01:
[...]
Dat snap ik heel goed, maar een Yaris is gewoon geen 60K waard voor mij. Geen enkele. Daarnaast is het inderdaad een gewild diefstalobject.
Nog steeds wel veel geld ja, dat wel.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik vind het front van de Model 3 oerlelijk.... Ik weet, smaak is iets persoonlijks....Arfman schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:14:
Haha Model 3, die overal geroemd wordt om zijn rijprestaties is koud en kil. Model 3, die er toch echt "iets" anders uitziet dan de gemiddelde sedan, 28 in een dozijnBegrijp me niet verkeerd, ik ben groot Toyota fan, maar je kunt ook te ver gaan in je merk aanbidden
Nogmaals: leuk karretje die Yaris, en ja, dat van de BPM klopt, maar voor 60K kun je imo toch veel andere/mooiere/luxere auto's kopen, daar verbaasde ik me gewoon over.
Neemt niet weg dat het een gaaf karretje is en ik zeker benieuwd ben naar de foto's als je hem hebt
Als ik dan toch een Tesla zou moeten rijden dan liever een X Performance...
Dan maak je tenminste een statement.
Maar wat ze hier boven ook schrijven, een Yaris GR heeft niets met een Yaris te maken, anders dan de naam is het een compleet andere auto voor een totaal andere doelgroep.
Een inmagomaker en sportauto tegelijk. 60K voor een kleine auto is veel, maar 60K voor iets unieks is een keuze voor de koper.
Niets voor mij, maar begrijp wel waarom anderen hem zouden kopen.
@Loei123 Als ik er even op zoek, kom ik deze filmpjes tegen:dedominee schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:07:
Iemand ervaring met OpenPilot in (bijvoorbeeld) de Corolla 2019/2020?
Uitleg en demo van het systeem:
De vraag van de persoon uit het vorige filmpje aan de RDW of het legaal is.
TL:DR: het werkt ongeveer net zo goed/slecht als het systeem van Tesla, dus je moet zelf enorm goed blijven opletten en inschatten of het systeem in een bepaalde situatie werkt of niet. Van de RDW mag je dit systeem niet gebruiken, vooral omdat het open source (en dus makkelijk aanpasbaar) is, waardoor niet elke wijziging uitvoerig getest wordt voor het de weg op gaat. De pakkans is uiteraard wel heel klein.
Al met al zou ik het systeem niet kopen vanwege een paar redenen:
- Het is aardig wat geld
- Als je aangehouden wordt, bestaat de kans dat je het systeem moet inleveren
- Het is niet mooi geïntegreerd; in de Prius uit het filmpje hangen overal kastjes en draadjes op de plek waar ik vrij zicht door de voorruit wil hebben.
- ACC vind ik fantastisch, LKAS matig. De combinatie zorgt echter al voor een meer ontspannen woon-werk rit. Van mij hoeft het nu nog niet uitgebreider met een aftermarket setje. Bij een volgende auto zou dergelijke functionaliteit wel een pluspunt zijn voor mij.
Ik dacht dat deze in België tussen de 30.000 en 35.000€ kostte. 60.000€ zou ik er nooit voor over hebben, maar ik zou ook geen Tesla willen (Amerikaanse kwaliteit, nee dank u), voor 35.000€. Tesla is momenteel een statussymbool zoals de premium-merken, met het verschil dat de kwaliteit er niet is met nog eens synergie in het vervangonderdelendrama. Nee geef mij maar een betrouwbare, Japanse, elektrische wagen. Geld weggooien kan op andere manieren die je humeur niet verknallen.Amdwarrior schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:51:
[...]
Benieuwd naar de prijzen omringende landen
Maar ik zou zelf ook geen Yaris GR willen, ik heb genoeg jaren plezier gehad aan een SW20 en ZZW30 om de overgang te maken tot er leuke elektrische wagens komen. Een moderne ZZW30 met een elektrische aandrijving zou wel interessant geweest zijn
Ja Toyota, waar blijven de Prius en Corolla EV?

Vergelijk Tesla nou niet met die oer conservatieve auto merken uit Detroit. Voor de rest ben ik met je eens ik noem ze ook wel de nieuwe golf rijders inclusief rijstijl. Maar ik blijf het jammer vinden van Toyota dat ze zo zwaar inzetten op waterstofPhuncz schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:40:
[...]
Ik dacht dat deze in België tussen de 30.000 en 35.000€ kostte. 60.000€ zou ik er nooit voor over hebben, maar ik zou ook geen Tesla willen (Amerikaanse kwaliteit, nee dank u), voor 35.000€. Tesla is momenteel een statussymbool zoals de premium-merken, met het verschil dat de kwaliteit er niet is met nog eens synergie in het vervangonderdelendrama. Nee geef mij maar een betrouwbare, Japanse, elektrische wagen. Geld weggooien kan op andere manieren die je humeur niet verknallen.
Maar ik zou zelf ook geen Yaris GR willen, ik heb genoeg jaren plezier gehad aan een SW20 en ZZW30 om de overgang te maken tot er leuke elektrische wagens komen. Een moderne ZZW30 met een elektrische aandrijving zou wel interessant geweest zijn

Er zit een originele bodykit op uit Japan. Sinds afgelopen week heb ik succesvol een cruise control van Waeco ingebouwd en staat ie weer op nieuwe zomervelgen. MR2 velgen die in mat brons heb laten poedercoaten.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Een 'getunede' Yaris Verso.. Denk niet dat we daar zo snel een andere foto van gaan zien hier haha.rimave schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:03:
Weinig foto’s hier.Dan maar 1 van m’n Yaris Verso:
[Afbeelding]
Er zit een originele bodykit op uit Japan. Sinds afgelopen week heb ik succesvol een cruise control van Waeco ingebouwd en staat ie weer op nieuwe zomervelgen. MR2 velgen die in mat brons heb laten poedercoaten.
Wel netjes gelukt!
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Eens. Volgens mij is de elektrische revolutie nu echt begonnen, je ziet overal laadpalen opduiken en men kijkt niet raar meer op als je zegt dat je elektrisch rijdt (of dat nu een Tesla is of niet). Waterstof zie ik nergens, de auto's die er op kunnen rijden ook niet, heck, zelfs de nieuwe Prius zie ik maar zeer zelden rijden. Ik ben bang dat Toyota de boot aan het missen is of zelfs al heeft, gezien hun houding tegenover puur elektrisch rijden.Amdwarrior schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:40:
[...]
Vergelijk Tesla nou niet met die oer conservatieve auto merken uit Detroit. Voor de rest ben ik met je eens ik noem ze ook wel de nieuwe golf rijders inclusief rijstijl. Maar ik blijf het jammer vinden van Toyota dat ze zo zwaar inzetten op waterstof
Ikzelf zal de laatste zijn die het heilige zwarte goud zal verruilen voor stroom maar uiteindelijk hebben we geen keuze ben ik bang

[ Voor 34% gewijzigd door calsonic op 26-03-2020 18:17 ]
Die MR2 velgen in combinatie met die bodykit staan wel mooi zeg.rimave schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:03:
Weinig foto’s hier.Dan maar 1 van m’n Yaris Verso:
[Afbeelding]
Klopt. Dat was ik. Later kwam ik hem weer tegen op Marktplaats en heb nog wel een beetje spijt dat ik hem niet teruggekocht heb. Echter vond ik 4k voor een auto uit 2002 met meer dan 2 ton op de teller toch eigenlijk iets te gek.AtleX schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:31:
[...]
Die MR2 velgen in combinatie met die bodykit staan wel mooi zeg.Btw, had jij niet ooit een hele mooie blauwe Yaris TSport?
Deze Verso is uit hetzelfde jaar, koste de helft minder en had maar 90k gereden. Qua uiterlijk is het natuurlijk niet hetzelfde, maar praktisch issie zeker. Nu kan ik lekker doorsparen voor een GT86.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ja, jarenlang vroegen mensen de hoofdprijs voor een Yaris TSport. Ik heb geen idee waarom, want in de periode dat mensen, en garages, hier 4K vroegen voor een TSport betaalde ik in Engeland 500 pond voor eentje met de helft van de kilometers.rimave schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:45:
[...]
Klopt. Dat was ik. Later kwam ik hem weer tegen op Marktplaats en heb nog wel een beetje spijt dat ik hem niet teruggekocht heb. Echter vond ik 4k voor een auto uit 2002 met meer dan 2 ton op de teller toch eigenlijk iets te gek.