Ik hoop het. Ik ben ook zeker geen verklaard fundamentalistische tegenstander van OLED ofzo hoor

Wat ik alleen probeer te doen is het optimisme wat sommige mensen hebben wat te temperen. Dat er een ontwikkeling gaande is wat betreffende OLED is duidelijk, maar de fabrikanten stuiten om nogal wat onverwachte problemen. Ondanks de berichten af en toe dat probleem X, Y en Z opgelost zou zijn, heeft dat er (helaas) nog steeds niet toe geleid dat er concrete producten in de winkel staan voor realistische (concurerende) prijzen.
Geen van de bekende fabrikanten van hetzij TV schermen of computer schermen heeft voor het assortiment van dit jaar of voor zover bekend van volgend jaar een OLED scherm op het programma staan. Ik kijk dan naar Sony, Philips, Samsung, Toshiba en bij computers naar Dell, EIZO en Apple.
Dat is ook een beetje waar de vergelijking met de holografische disk vandaan kwam. Je kunt nu nog best in HDD of Blu-ray technology investeren, want hologragische technology is helemaal niet 'just around the corner'.
Zo is het ook met OLED. Je kun in 2010 nog makkelijk die Apple 24" LCD kopen of die Sony 40" LCD TV en hoeft je niet daarvan te laten weerhouden door het feit dat zogenaamd elk moment de markt overspoeld gaat worden met OLED schermen die voor het zelfde geld enorm veel beter zijn, zodat die 24" LCD of 40" LCD TV een complete miskoop blijken te zijn.
Dat gaat dus niet gebeuren. Trek alle lijntjes van OLED producten en roadmaps die er te vinden zijn eens door, en dan kom ik op 'misschien' een OLED scherm van 20" zo ergens rond 2015. De prijs is dan nog maar even afwachten.
Net zoals de eerste LCD TVs zo'n slordige 10 jaar terug, die naar huidige maatstafen nogal crappy zijn, ook iets van 20.000 waren, kan ik me voorstellen dat de eerste OLED schermen ook prijzig gaan worden. Het min of meer experimentele model van Sony (het mini schermpje xel-1) geeft dat al een beetje aan. 11" voor een prijs die hoger ligt als menig 50" LCD TV model.
Voor dat er een betaalbare OLED komt zijn we wellicht nog 5 jaar verder.
Feit is dat meer en meer OLEDs de weg naar consumentenelektronica vinden. Hoe meer dat gebeurt, hoe meer men elkaar (of liever, hoe meer de producenten van die schermpjes die in de elektronica terechtkomen) zal moeten beconcurreren en dan worden dit soort zaken vanzelf interessanter. Dus als het nu nog niet zo is, zal het met het toenemen van toepassingen vanzelf gebeuren.
Natuurlijk, en ook hier is de parallel met LCD schermen en haar introductie van toepassing. Lang voor 2000 waren er al tal van consumenten apparaten met kleine LCD schermpjes. Pas rond 1998 ofzo kwamen de eerste LCD TVs en vanaf 2000 begonnen langzaam LCD monitors de markt op te druppelen, in erg kleine formaten en veel duurder als een CRT van de zelfde grote. In 2003/2004 begon LCD steeds meer door te zetten, maar de prijs lag nog steeds hoger dan een CRT. Pas in 2006/2007 begon de prijs dermate te zakken dat ze echt de CRT's gingen verdrijven en nu in 2010 is de LCD het standaard type scherm in elke winkel.
Ik heb het gevoel dat OLED nu ongeveer zit waar LCD zat in 1995/1996. Er zijn tal van consumenten apparaten met een OLED schermpje (scheerapparaten, extern schermpje op mobiels, etc) en een enkele fabrikant heeft een (klein) experimenteel TV'tje met deze techniek. Over een jaar of 2 a 3 zal misschien een eerste scherm van redelijk gewoon formaat op de markt verschijnen, tegen een exorbintant hoge prijs. Over zo'n 10 jaar zal de OLED dan sterker opkomen en pas over zo'n 15 jaar domineren.
Nogmaals, idd. Net zoals LCD techniek in 1996

Toen had je ook vaak berichten (destijds nog in papieren magazines

) dat er de ene na de andere doorbraak was op LCD gebied. Toch duurde het nog jaren voordat dat allemaal echt te koop was voor redelijke prijzen.
Constructief zou het allemaal niet veel verschil moeten maken want 300 watt op piek is nou ook weer niet wereldschokkend.
Het kunnnen opvangen van piekbelastingen die langer dan een heel klein poosje duren is toch niet triviaal hoor. Zo'n volledig wit beeld kan voor langere tijd op je scherm staan en dan maakt het kunnen omgaan met 300 Watt vs zeg 40 Watt echt een behoorlijk verschil.
Welke nadelen bedoel je dan precies? Ongelijke slijtage? Dat valt wel op te lossen met zelfcalibratie.
Ja, ongelijke slijtage, met name bij het gebruik van RGB LED's als matrix backlight (ook wel full LED genoemd). Als ik me niet vergis slijten anorganische LED's net zo goed. Calibratie kan en is zelfs noodzakelijk, maar maakt schermen weer extra duur en diverse fabrikanten gaan weer struikelen voordat ze dit goed onder de knie krijgen.
Het grootste probleem dat ik zie is dat je een LED moet gebruiken voor iedere pixel, of dat je toch problemen krijgt op de grensvlakken tussen licht en donker.
Als je voor iedere pixel een LED backlight zou gebruiken bij een LCD kun je net zo goed die LC's weg laten, dan heb je gewoon een LED display
Het blijven natuurlijk grove clusters, maar de trend is wel om die clusters te verkleinen. Bij de allereerste LED matrix backlights had je geloof ik iets van 16 clusters achter je scherm en dan zag je idd duidelijk blokken. Maar de laatste schermen zitten al op een paar 100 ofzo (heb geen exacte getallen) en dan zie je de clusters echt niet meer.
Je neemt zo'n LCD inderdaad zo onder je arm mee, geen probleem. Maar hoe vaak doe je dat? Van de winkel naar huis en that's it.
Das waar, hoewel, op kantoren gebeurt het relatief vaker. Denk daarbij ook aan het gewicht wat je bureau kan dragen etc. Bij zo'n 24" CRT moet je daarbij apart op letten, etc. Niet een wereldschokkend argument, maar voor de consument klaarblijkelijk toch wel belangrijk.
Ook op de meeste kantoren is die ruimte er wel hoor.
Valt nog tegen hoor, zeker als je zoals ik in de development zit en je developers meerdere grote schermen hebben staan. Die bakbeesten namen altijd enorm veel ruimte in, en met de voet zover mogelijk naar achteren geschoven (zodat ze bij van de tafel af wankelde) had je nog weinig ruimte op het bureau. Dan helde zo'n ding nog een flink stuk over je bureau heen aan de achterkant, zodat de volgende bureau tafel er een stuk vandaan stond, en je in het "gang pad" tussen tafels om bij je bureau te komen je amper ruimte overhield.
Als je de ramen openzet weinig problemen hoor

Die paar watt extra warmte gaan het verschil niet maken hoor, tenzij het zo warm is dat je toch al kapot ging. En hoe vaak is dat nou in Nederland

Valt nog tegen hoor. In veel (hoge) kantoor gebouwen kunnen de ramen helemaal niet open en in een lab waarbij dat wel kan was het nog steeds erg warm. Vooral in practica zalen van universiteiten enzo was het helemaal vol met CRT's gewoon niet te harden, zelfs in de winter!
Grappig dat je dat zegt, want ik heb een week geleden een halve dag zitten klooien om de LCD-TV af te stellen om een optimaal beeld te krijgen. Het grootste probleem is dat er altijd gerescaled werd en dat is zoals je wel begrijpt ongewenst, want een vertekening van het beeld.
Okay, ik snap het probleem, maar er wordt zeker niet altijd gerescaled. Bij computer monitors wordt er nooit gerescaled mits je natuurlijk de juiste native resolutie in stelt. Daar knelt hem wel meteen de schoen, want inderdaad 'domme account managers en sales managers' gaan natuurlijk weer de verkeerde resolutie instellen. Dat probleem verergert zich nog als ze een LCD gebruiken als 2de scherm voor een laptop, die dan bij default in de zelfde resolutie staat als het ingebouwde scherm.
Dit is ongeveer het zelfde probleem als bij de CRT waar die zelfde 'domme account manager' de verkeerde refresh instelt.
LCD TV's doen idd nog steeds aan overscan voor video inputs. Irritant iets, maar gelukkig voorbehouden aan LCD TV's. Zoals gezegd, geen monitor die dat doet. Elke goede LCD TV heeft ook een optie om dit uit te zetten. Voor computer gebruik op een LCD TV zet je alle image enhancements uit en zet je de mode op iets dat een naam heeft als "pixel mapping", "1:1 pixels", "PC mode", etc.
Sowieso is er ook nog het probleem van de verschillende aangeleverde beeldformaten. Een deel van het materiaal is SD, een deel 720P en een deel 1080P of I.
Het hele bestaan van 720P voor HDTV is sowieso al jammer, maar das andere discussie

Tussen P en I heb je geen last, tenminste als beide frames tot dezelfde picture behoren. Interlaced is eigenlijk ook een beetje suf, want het is een techniek die volledig voor CRT's is bedoeld. Aangezien er tegenwoordig geen HD CRT's meer zijn (ze bestaan/bestonden wel), is dit eigenlijk nu een onzinnig formaat. I.p.v. 60I kun je net zo goed 30P doorgeven. Voor een LCD, LED of Plasma maakt dat geen verschil.
Ik, dagelijks

Ik werk op 1280x1024 omdat ik dat een aangename resolutie vind om voor langere periodes op te werken, maar ik speel spellen op 1600x1200 omdat ik daarbij de resolutie wel zo hoog mogelijk wil hebben.
Maar waarom is 1280x1024 aangenamer om op te werken. Dat is de grote hamvraag.
Is dat omdat het beeld op de CRT dan scherper wordt (scherm hoeft minder hard te werken, bandbreedte op de kabel zit minder tegen limieten aan etc). Dat speelt dus in z'n geheel niet meer bij een LCD en een digitale verbinding (DVI, displayport).
Of is dat omdat je om te werken graag naar grotere letters kijkt? Als dat zo is dan zou een resolution independent desktop (lees, op vector graphics gebasseerde desktop) eigenlijk veel beter zijn. Dan stel je een bepaalde grote in van al je objecten (widgets, letters etc) en heb je het voordeel dat deze objecten mooier zijn (gladder, scherper) dan je kreeg door het verlagen van de resolutie.
Helaas is nog geen enkel mainstream OS hier toe in staat. Zowel MS als Apple zouden met Vista resp. Tiger hier grote stappen hebben gemaakt, maar in de praktijk is het bij beiden nog niet volledig mogelijk. Helaas...
Voor games kun je dan eventueel terug schakelen naar een resolutie die een gehele deler is van je native resolutie. Dus bij 1600x1200 zit je dan op 800x600. Dan heb je ook geen scaling artifacts. Bij de grotere schermen (24", 1920*1200) kun je dan nog kiezen om een niet native resolutie 1:1 weer te geven in combinatie met een hele schaalfactor. Dus 800x600 wordt dan 1600x1200 pixels (geen scaling artifacts) en die laat je 1:1 weergeven, zodat je allen links en rechts wat zwarte balken hebt. Niet elk scherm kan dit, maar als je een liefhebber bent zoek je natuurlijk een scherm uit die dit kan

Jij had het over kantooromgevingen, daarbij is kosteneffeciëntie altijd een factor. Ik denk dat geen bedrijf waarbij kleurechtheid niet kritisch is (grafisch ontwerp e.d.) IPS-panelen gaat neerzetten, dus dan zal zo'n 90 tot 95% van de panelen TN zijn. Helaas.
Nou ja, bij de reeds genoemde 'domme' account managers die rustig een LCD via een analoge vga kabel aansluiten en dan een resolutie instellen die net onder de native resolutie legt zodat ze maximale scaling artifacts krijgen, ja die verdienen niet beter dan een TN.
Onze development afdeling, alsmede onze design afdeling hebben echter uitsluitend *-IPS en *VA panels staan. De IPS panels zijn dan voornamelijk S-IPS, maar nagenoeg alle nieuwe schermen zijn al H-IPS
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.