Oh jawel hoor. Het ging er hier om alleen te kijken naar NED123, de publieke Belgen en de BBC.
De BBC uit de lucht plukken via DVB-T is vermoedelijk bijna onmogelijk in NL, omdat alle zenders Engeland in zenden. Maar je kan het zo zonder abonnement van Astra 2D halen. Astra 2D heeft officieel met een "
spot beam" die alleen fatsoenlijke ontvangst in Engeland toestaat, maar die kaart is met een korreltje zout te nemen, de ontvangst is hier uitstekend

. Verder in Duitsland krijg je het pas moeilijk.
NED123 kan je vanaf eind november FTA hier uit de lucht plukken met DVB-T, maar je kan het ook nu al gratis zonder abo van Canal Digitaal krijgen. Dan komt echter de afweging: koop je een DVB-T ontvanger van 40 tientjes en gooi je je oude hark op het dak, of koop je een Canal Digitaal smartcard voor €70 en CAM voor €60?
Voor de Belgen heb je gratis maar 1 optie: DVB-T uit bijvoorbeeld schoten. Dat ontvang ik in Bergen op Zoom nog met een 100% merkloze binnenantenne. Met een 90 elements UHF kom je echt wel verder in Nederland, maar of je Groningen zal halen? Misschien als je in een hoog huis woont zodat je vrijwel geen last van obstakels hebt, en je hangt 'm echt buiten (niet op zolder) op. Maar ik zou het niet durven te zeggen.
Als je alleen van die dingen gebruikmaakt kan je heerlijk gratis kijken. Heb je alleen geen TMF, Veronica, RTL457 of SBS6. Die kan je voor €40/jaar erbij krijgen als je voor Canal Digitaal gaat. Wil je ook Discovery etc dan ben je weer meer kwijt, maar dat kan je zelf opzoeken..
Voor zover ik weet moet je dan ook een abonnement afsluiten bij Canal Digitaal, tenzij je illegaal gaat cardsharen over internet.
NED123 is gratis, niks illegaals aan

. En BBC kijk je sowieso zonder abo (afgezien van BBC Prime).
Zo'n abonnement is weliswaar goedkoper dan een kabelabonnement, en de beeldkwaliteit is daarbij aanzienlijk beter, je hebt meer zenders enz., maar helemaal gratis is het dus niet.
Meer zenders? Dat weet ik nog niet zo zeker, als je niet naar de FTA kanalen kijkt, want die ontvang je zonder Canal Digitaal ook wel.
Bij kabel is Discovery en Ketnet/Canvas+Één gewoon standaard. Bij Canal Digitaal betaal je daar extra voor, vooral voor de Belgen. Daar krijg je dan ook wel een aantal zenders voor terug die bij kabel pas in het digitale "extra" pakket voorkomen.
Mijn voornaamste bezwaar tegen een schotel is dat je voor ieder toestel een aparte decoder dient aan te schaffen,
True, al is het ergens niet helemaal eerlijk. Je moet ook voor iedere TV betalen voor een geïntegreerde analoge tuner. Dat Nederland zo achterloopt en televisies met ingebouwde DVB-tuners zeldzaam zijn is satelliet niet aan te schrijven imho.
alsmede (in beginsel) een aparte smart-card.
True. Je kan tegenwoordig wel als je één basispakket hebt (€7,95 geloof ik, incl. Discovery), een stuk of 9 settopboxjes erbij nemen voor €1 per maand per stuk. De hoge initiele aanschafkosten van de smarcard blijft dan overigens wel.
Maarja, het blijft een boel geld met meerdere televisies. Wat dat betreft zijn we stiekem ook best verwend in NL. Iedereen maar z'n eigen TV in huis.
Deze bezwaren gelden echter ook voor DVB-C. Dus hoe moeilijker de kabelboeren het maken, des te aantrekkelijker het wordt om satelliet te nemen.
Precies. Als je alles digitaal wilt aansluiten geeft kabel je alleen maar meer problemen denk ik. Ik weet niet eens of @home wel een optie voor een 3de smartcard heeft.
Wat dat betreft is KPN weer lekker bezig: een vrij compleet pakket voor €8,95 op 3 televisies.