Ik teken nergens meer voor
Nee. Die 7616 ligt aan je telefoonlijn, niet aan de apparatuur aan de andere kant.Yapser schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 08:33:
[...]
Bleh. Als de huidige Cisco(?) nou eens vervangen wordt gaat m'n downstream dus wrs. van 7616 naar 8064
I don't like facts. They have a liberal bias.
@Kixtart: De Zyxel werkt gewoon, krijg ook netjes een ip toegewezen en kan gewoon internetten, ik heb alleen, door het wijzigen van settings, ervoor gezorgd dat de Zyxel niet meer via de browser of telnet te benaderen is.
@Chutney: Hoe ik de Zyxel kan resetten weet ik wel, het gaat er mij alleen om, dat dan alle settings terug zijn naar fabrieksinstellingen. TweakDSL heeft de Zyxel al zo ingericht dat deze direct uit de doos werkt, het gaat mij dus om die settings om hem weer werkende te krijgen, NA de reset.
Gewoon modem bij wan settings in routing laten staanR2 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 12:47:
@Chutney: Hoe ik de Zyxel kan resetten weet ik wel, het gaat er mij alleen om, dat dan alle settings terug zijn naar fabrieksinstellingen. TweakDSL heeft de Zyxel al zo ingericht dat deze direct uit de doos werkt, het gaat mij dus om die settings om hem weer werkende te krijgen, NA de reset.
vpi: 0
vci 34
Zou deze ook moeten werken, de rest moet je dan wel zelf instellen. Firewall rules enzo Nat forwarding.
Ik snap wel dat de Zyxel werkt, maar je hebt waarschijnlijk een ip die niet meer in z'n eigen range zit, daarom kan je er niet inkomen. Je hoeft hem dus niet te resetten. Als je bij ipconfig kijkt bij de default gateway, dan staat daar het ip van je modem (waarschijnlijk 192.168.1.1). Verander je ip van je netwerkkaart naar een ip in die range (bijv. 192.168.1.40) en dan kan je weer in je zyxel komen. Als je klaar bent kan je hem weer op automatisch zetten.R2 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 12:47:
@Kixtart: De Zyxel werkt gewoon, krijg ook netjes een ip toegewezen en kan gewoon internetten, ik heb alleen, door het wijzigen van settings, ervoor gezorgd dat de Zyxel niet meer via de browser of telnet te benaderen is.
Dat hij niet meer in z'n range zit kan bijvoorbeeld gebeuren als je je modem niet meer als router hebt ingesteld, dit heb ik zelf namelijk ook eens gehad. De modem denkt dat je vanuit het internet wilt connecten en dat is standaard beveiligd
[ Voor 15% gewijzigd door Kixtart op 11-01-2006 13:03 ]
☻/
/▌
/ \
@Kixtart: Aha, duidelijk, ga ik proberen, als dit de oplossing is, dan ben ik snel klaar. Thanks..
Dat zou goed nieuws zijn! Mijn centrale staat ook in de lijst van week 2.The Wizard schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 22:15:
Migratielijst overgenomen van het Speedxs forum, ik weet niet of het klopt... :
Migraties week 2
Alr-Sfk ALMERE
Alr-Bw ALMERE
Alr-Sc ALMERE
Alr-Shk ALMERE
........................................
De vraag is hoe je kunt zien of je op een gemigreerde port zit.
De helpdesk had me overigens gisteren gebeld over het modem wat ik had besteld in het migratie/upgrade menu. Ze gaan het modem als het goed is deze week opsturen.
Wel handig omdat je dan meteen kunt controleren of je lijn om is.
Tenminste dat hoop ik maar!
Er zal wel een "auto" sense instelling inzitten die kan zien of er ADSL2 of gewoon ADSL op de lijn zit.
was al eens voorbij gekomen geloof ik, hij gaat opbouwen vanaf ADSL1 naar ADSL2+ met alle oudere vormen ertussen.. Hij pakt het beste dat ie kan krijgen.HoppyF schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:40:
[...]
Dat zou goed nieuws zijn! Mijn centrale staat ook in de lijst van week 2.
De helpdesk had me overigens gisteren gebeld over het modem wat ik had besteld in het migratie/upgrade menu. Ze gaan het modem als het goed is deze week opsturen.
Er zal wel een "auto" sense instelling inzitten die kan zien of er ADSL2 of gewoon ADSL op de lijn zit.
Mijn centrale zit er gewoon niet bij!HoppyF schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:40:
[...]
Dat zou goed nieuws zijn! Mijn centrale staat ook in de lijst van week 2.
Owja idd lekker dombjck schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 00:26:
[...]
Dit zijn lijsten waar BBned ADSL1 kaarten voor ADSL2+ kaarten gaat vervangen, heeft niet heel veel met Tiscali te maken
WiNlUx schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 08:45:
[...]
Uhm. 2 weken ofzo... dat was de oplevering hahah
Nee iets van 2 dagen ofzo...
En per post kreeg ik info
Het zal mij benieuwen of ik eerst ook nog omgezet word naar 8mbit. Had nog even gemaild met de helpdesk en die vertelden me dat het wel eens wat langer kon gaan duren aangezien ik van adsl1 naar 2+ ga. Maar ok, het zou best kunnen zijn dat ze me nog even op 8mbit zetten, is even afwachten. Ik ben benieuwd
Wizard gebruiken gewoon:Slee-er schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:00:
[...]
Gewoon modem bij wan settings in routing laten staan
vpi: 0
vci 34
Zou deze ook moeten werken, de rest moet je dan wel zelf instellen. Firewall rules enzo Nat forwarding.
• Routing
• ENET ENCAP
• 0/34 (vpi/vci)
• LCC
• Auto IP
Kan het zijn dat net als Tiscali BBned ook nog centrales heeft waar Cisco DSLAMs worden gebruikt wellicht. Deze zijn in geheel niet ADSL2+ geschikt en kunnen dan best niet in de lijst voorkomen natuurlijk.
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.
Ben op mezelf gaan wonen, en wilde in eerste instantie Demon nemen aangezien we dat thuis ook hebben en super beviel. Ik vond echter demon veel te duur aangezien je daar 35 euro per maand betaald voor 2mbit (inmiddels meer), terwijl tweakdsl 10mbit voor dat bedrag leverd.
Tevens is de news server van demon niet meer wat het was.
Na 2 a 3 weken wachten was mijn lijntje klaar.
Zyxel aangesloten en direct verbinding!
In eerste instantie haalde ik 6Mbit (zit 1,5KM van de centrale af).
Dit kwam door een slecht kontaktje bij de splitter.
Nadat ik dit gefixt had, haal ik perfect de 10Mbit!
Ik vond het allemaal erg gemakkelijk gaan. Plus punt voor tweakdsl erbij!
Anoniem: 81768
Kan iemand mij helpen.
Ik kan geen bestanden toevoegen aan mijn tweakdsl webspace. Als ik een bestand probeer toe te voegen met flashfxp dan staat er 'Failed' Disk quota exceeded"
Ok ik dacht dan moet ik wat bestanden eraf halen, maar hij bleek niet echt vol te zijn. Toch maar een paar bestanden weggehaald totdat er maar 1mb opstond. Weer geprobeerd, maar nog steeds hetzelfde.
Dit had ik misschien 3-4 maanden terug al, en nu even weer geprobeerd, maar hetzelfde. Dus het kan er ook niet aan liggen dat ik een te hoge data transfer per maand heb.
Wat kan het probleem zijn?
mailboxen
website
webspace
en dat je max Mb's dan....
Grote mailboxen toevallig?
Nee nog niet maar dat komt dan misschien nog wel, wellicht in week 4 of 5?
Ik kreeg vanmiddag een email dat mijn modem verstuurd gaat worden.
Modem komt van Nijhof Automatisering / Valadis, wat ook de importeur van Zyxel blijkt te zijn....
De download snelheid is netjes, alleen m'n up valt wat tegen.
Volgens mijn Thomson Speedtouch 510 is m'n up 736 kbit, zou toch 1Mbit moeten zijn?
Ik heb even via speedtest gekeken wat m'n up is: 46.5 KByte/sec.
Zou dit met een andere modem beter gaan?
Dit zijn nog wat gegevens uit m'n modem:
Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 11.0
Attenuation (dB) up/down = 5.0 / 8.0
Noise Margin (dB) up/down = 10.0 / 26.5
Vendor Id (local/remote) = ALCB / GSPN
Ziet er volgens mij niet slecht uit.
[ Voor 29% gewijzigd door Coenen op 11-01-2006 19:42 ]
( 8mbit -> 16 , bbned )
Kan ik ergens zien in het customer menu of ik al geupgrade ben?
en kan je met een adsl1 modem ( heb nu n draytek vigor 2600 ) online zijn op de nieuwe lijn?
( vandeweek is het geld van mn rekening geschreven voor de upgrade en de helpdesk gaf aan dat het dan in gang is gezet en elk moment overgezet kan worden , anders zou er volgens hun nog niet worden gecashed zeg maar
Upstream is maximaal 1024kbps. In praktijk komt iedereen tussen 640kbps en 832kbps uit. De waarden daarboven zie je bijzonder weinig. Dit is heel normaal overigens, je zou wel een hogere upstream kunnen hebben, maar dan zakt je Noise Margin (SNR) lager en dat geeft lijnfouten (CRC errors) op je upstream. Effect kan je gaan merken dan met games of VoIP etc en de effectief haalbare snelheid wordt er niet beter van, gaat alleen maar schommelen.Coenen schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 19:39:
Grappig mijn T3 verbinding is vandaag al actief, zou eigenlijk pas vrijdag opgeleverd worden.
De download snelheid is netjes, alleen m'n up valt wat tegen.
Volgens mijn Thomson Speedtouch 510 is m'n up 736 kbit, zou toch 1Mbit moeten zijn?
Ik heb even via speedtest gekeken wat m'n up is: 46.5 KByte/sec.
Zou dit met een andere modem beter gaan?
Dit zijn nog wat gegevens uit m'n modem:
Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 11.0
Attenuation (dB) up/down = 5.0 / 8.0
Noise Margin (dB) up/down = 10.0 / 26.5
Vendor Id (local/remote) = ALCB / GSPN
Ziet er volgens mij niet slecht uit.
Speedtouch 510 is niet meest optimale combinatie door de ALCB (Alcatel) chipset in combinatie met de GSPN (Globespan) in de DSLAM's van Tiscali. Hier verder niet over nadenken, want dan win je misschien 64kbps met een ander modem (effectief 8kByte/s).
De reden dat het nu wel 'heel weinig' lijkt komt door speedtest.nl. Als je geen virusscanner draait komt het vaak al een stuk beter uit je upstream. Beste test is gewoon een groot bestand naar je homepage ruimte uploaden met FTP.
[ Voor 18% gewijzigd door bjck op 11-01-2006 20:22 ]
als ik de test bin van de ftp van tweak afhaal zit ik netjes aan 800Kb
Ga ik dit doen bij andere providers dan komen er hele andere waardes uit.
Ik ben dit gaan testen omdat mij op viel dat ik nergens snel iets downloade.
Is dit normaal? Oke, bij me vorige had ik ook niet overal max download maar zat ik toch wel overal meestal boven de 400Kb. Ik kom diverse sites tegen waar ik niet boven de 100Kb kom waar ik normaal geen moeite had.. toevallig?
Doet mischien niet helemaal terzake, maar als je serieus grote hoeveelheden data wilt downloaden via http, is het sowieso wel aan te raden een simpele downloadmanager te gebruiken. Al is het alleen om het feit dat je een hogere snelheid pakt, en gestopte downloads kunt resumen
Dacht dat het niet meer nodig was...
Wel raar dat het me zo opviel dan... misschien net verkeerde tijdstip ofzo?
Nog aanraders qua progs? Zit niet zo in de versnellers dadelijk een met spyware hehehe....
Wilde voldoen aan de thumbnails breedte... lol kan ineens niks meer naar ftp uploaden
Zit weer eens te kutte hier geloof ik...
webspace vol? 104Mb aan files plus 100mailtjes? kan nooit!
[ Voor 7% gewijzigd door Quakie op 11-01-2006 21:45 ]
Ja. ADSL2 is backwards compatible met ADSL1. Het kan dus heel goed zijn dat de upgrade al voltooid is.666AnGeL schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 20:16:
en kan je met een adsl1 modem ( heb nu n draytek vigor 2600 ) online zijn op de nieuwe lijn?
ADSL2+ is niet backwards compatibel. De kaarten zijn 'Multiservice' kaarten, en die zijn het wel. Die ondersteunen een sloot van DSL-modes. ADSL1 (G992.1 / G.DMT), ADSL2 (G992.3), ADSL2+ (G992.5), ANSI (T1.413) zijn de voornaamste. De hele lijst is veel langer.pretorian schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 00:49:
Ja. ADSL2 is backwards compatible met ADSL1. Het kan dus heel goed zijn dat de upgrade al voltooid is.
Het punt is dat zowel je modem als de kaart ADSL1 moeten ondersteunen om van die fallback gebruik te kunnen maken. Als er in de toekomst modems komen die enkel ADSL2+ doen (en dat zou kunnen gebeuren) val je niet automatisch terug op een andere standaard als er iets misgaat.
Het voordeel van G992.5 ADSL2+ is dat ook op lagere snelheden je de voordelen van ADSL2+ kunt gebruiken. Zo zou je met 128/128Kbit/s ADSL2+ 7 kilometer moeten kunnen halen, terwijl de even snelle ADSL1-variant dat niet zal halen, meestal. Overigens is dat aspect nauwelijks getest, vooral omdat zulke lange lijnen in Nederland best zeldzaam zijn.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
En in het migratielinkje staat dat ie pas week 6 omgeschakeld wordt? Of haal ik iets door elkaar?
Ik snap dat idd ook niet. Mijn centrale (Rosmalen) staat voor week 5 op de lijst maar ik kan prima ADSL2+ aanvragen bij tweak (en anderen) en ook als ik hier kijk (http://adsl.hunen.net/, link ergens hier uit een topic geplukt) staat mijn centrale al op 2+.spokje schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 08:58:
Err, ik snap het niet. Als ik op de bbned postcodecheck kijk dan is mijn centrale al lang adsl2+
En in het migratielinkje staat dat ie pas week 6 omgeschakeld wordt? Of haal ik iets door elkaar?
Iemand die me/(ons
althans dat is wat ik uit de info haal van de laatste tig topics
ik zit iig sinds december op een nieuwe 2+ verbinding (op isdn)
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 12-01-2006 09:42 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het is al meerdere keren uitgelegd
Zal dus voor andere ISP's ook gelden. Het gaat dus alleen maar om een technische aanpassing in eerste instantie. Zo lees ik het in ieder geval. Kan dus nog wel even gaan duren voor de "migratie" daadwerkelijk plaatsvind.De werkzaamheden zullen er niet voor zorgen dat uw bestaande lijn een
ADSL2+ lijn zal worden. Uw lijn zal dus na de werkzaamheden op dezelfde
manier blijven werken.
InterNLnet is nog naar het kijken naar de mogelijkheden om bestaande
lijnen op individuele basis om te zetten naar ADSL2+. Zodra dat duidelijk
zullen we dit communiceren.
Anoniem: 103333
Dat vroeg ik me ook al af, beetje raar dat mysterieuze gedoe allemaal in vage verwoordingen.. Als je niet automatisch naar adsl2 gaat, heeft het nog weinig zin lijkt mij..dan kan het nog "weken" duren voor BBned alles heeft over gezet. Waarom heeft tweakdsl ook niet zo'n lijstje met uitleg verder?Kid_E schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:57:
Niet allemaal te enthousiast worden na het bekijken van de lijst met centrale upgrades. Ik zat net ff verder te lezen op de site en daar staat het volgende:
[...]
Zal dus voor andere ISP's ook gelden. Het gaat dus alleen maar om een technische aanpassing in eerste instantie. Zo lees ik het in ieder geval. Kan dus nog wel even gaan duren voor de "migratie" daadwerkelijk plaatsvind.
Er is hier wel ADSL2+ beschikbaar volgens BBned, iemand enig idee hoe het dan met de centrale hier zit of is deze al compleet omgebouwd ofzo...?
Mede daarom heb ik heb nu proef abonnement van planet internet van 3 maand, hopelijk is het binnen 2 maand mogelijk, anders zal ik naar iets anders moeten uitkijken.
Dit stemt mij opzich al niet vrolijk, want mijn centrale (deventer) staat er niet bij.The Wizard schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 07:07:
Hier staat een complete lijst van de BBned migratie.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Anoniem: 14032
Op 11 jan. geen lijn-sync meer, xs4all en kpn storingsdienst gebeld, inderdaad lijn is er af, deze week (13 jan.), uiterlijk begin volgende week (16/17 jan.) is de lijn 'gesloopt' in de centrale.
Tweakdsl gebeld, die vertellen mij dat de lijn vrij is op 23 jan. maakt verder niet heel veel uit wat ik net gehoord bij kpn storingsdienst. ze houden aan 23 jan. vast. Daarna komt pas bbned in beeld, gaat ook vast 1 a 2 weken overheen voordat deze de stekker er weer in doen bij de centrale.
Kortom, migratie binnen een aantal uur of zelfs binnen een paar dagen is dus onzin.

☻/
/▌
/ \
Ik denk dat dit niet voor de mensen die al een ADSL2+ abbo hebben aangevraagd. Daar wordt het profiel direct omgezet (hoop ik). Kan iemand dat bevestigen?Kid_E schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:57:
Niet allemaal te enthousiast worden na het bekijken van de lijst met centrale upgrades. Ik zat net ff verder te lezen op de site en daar staat het volgende:
[...]
Zal dus voor andere ISP's ook gelden. Het gaat dus alleen maar om een technische aanpassing in eerste instantie. Zo lees ik het in ieder geval. Kan dus nog wel even gaan duren voor de "migratie" daadwerkelijk plaatsvind.
TweakDSL heeft in zijn upgrade/migratie pad aangegeven dat de bestaande gebruikers overgaan naar ADSL2+ zodra de centrale hiervoor technisch gereed is gemaakt.Kid_E schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:57:
[...]
In mijn geval zou dit (volgens de lijst) 3 dagen geleden al zijn, ik sta namelijk in de top 5 van die lijst.
Of dit werkelijk zo is kan ik niet zien omdat ik mijn nieuw bestelde ADSL2+ modem nog niet binnen heb. Dit zal echter niet zo lang meer duren want de TPG verzendgegevens heb ik al binnen.
Het is natuurlijk wel zo dat TweakDSL mijn profiel zal moeten aanpassen, dit zal wel niet vanzelf gaan.
Het zou overigens wel handig zijn dat TweakDSL de lijst ook op hun website zet. Het is een beetje vreemd dat je de info van een andere BBned provider moet krijgen.
[ Voor 12% gewijzigd door HoppyF op 12-01-2006 18:07 ]
Misschien hebben ze dat express niet gedaan om teleurstellingen te voorkomen?HoppyF schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 18:04:
[...]
Het zou overigens wel handig zijn dat TweakDSL de lijst ook op hun website zet. Het is een beetje vreemd dat je de info van een andere BBned provider moet krijgen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat het wat langer duurt dan gepland.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Zou een beetje raar zijn om maar niks te zeggen omdat, "het mischien mis kan gaan"Zondagskindje schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 18:12:
[...]
Misschien hebben ze dat express niet gedaan om teleurstellingen te voorkomen?
Ik hoor liever iets dan mensen maar laten gissen.. Nu zijn er wel migratie data bekend maar eigenlijk weten we dan nog niks..En we betalen al wel voor Adsl2 (ik wel iig)
Op BBned postcode check is er geen Adsl2 beschikbaar zie ik net..Mischien wel via KPN?Defiant schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 16:35:
< snip >
Dit stemt mij opzich al niet vrolijk, want mijn centrale (deventer) staat er niet bij.
Ik had overigens een ST510. Zodra mijn lijn is overgezet (TisDSL2+) zou ik al gebruik moeten kunnen maken van m'n razendsnelle verbinding.
KPN is ook nog niet omgeschakelt, de enige die adsl2+ op mijn postcode aanbiedt is versatel (voor mij geen optie, ik wil mijn modem in brigde mode hebben).Anoniem: 103333 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:33:
[...]
Op BBned postcode check is er geen Adsl2 beschikbaar zie ik net..Mischien wel via KPN?
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Hoe lang je zonder internet zit als je van kpn(planet) naar tweakdsl gaat.
In de openingspost staat wel dat het een kwartier is , maar zou graag meer ervaringen erover horen.
ik ben van babyxl naar bbned gegaan en was met 15 mnuten over
Wat halen jullie je nu weer in jullie hoofdjes? Dat je een gratis upgrade krijgt ofzo? Natuurlijk verandert er niets, zeker bij internlnet niet, die nog helemaal niets gedaan heeft op het gebied van overzetten van bestaande klanten.Anoniem: 103333 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 13:59:
Als je niet automatisch naar adsl2 gaat, heeft het nog weinig zin lijkt mij..dan kan het nog "weken" duren voor BBned alles heeft over gezet.
Als je een upgrade aangevraagd hebt, en die is al ingevoerd, dan zal 'ie 24 uur na de omzetting automatisch het orderproces ingaan.
Er staat in die lijst niet eens om welke centrales het gaat. Zo heb je er ook niet veel aan.HoppyF schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 18:04:
[...]
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Vraag mij nogsteeds af of BBned ook centrales heeft die helemaal geen ADSL2+ geschiktheid (kunnen) krijgen nog ivm 'oude' Cisco DSLAMs.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ik kreeg te horen dat ik tot de omzetting moet wachten, maar krijg ik daarvoor al het modem of wordt dat proces pas gestart als de centrale naar ADSL2 is omgezet? En kan ik wachten tot ergens in februari/maart voordat ik internet via tweakdsl of wordt dat vrij rap gedaan na de ombouw van de centrales?
Volgens m'n vader is er wel al geld afgeschreven door Tweakdsl in december (neem aan voor het modempakket oid.) maar verder hebben we niks meer gekregen op een brief met inlogcodes na.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Helemaal juist. Het plaatsje waar ik woon heeft maar 1 centrale. Als deze dus daadwerkelijk aangepast is volgens de datum die in de lijst staat zit ik goed.The Wizard schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 21:27:
Nee, dat is wel jammer, maar de meeste (kleinere) plaatsen hebben maar 1 grote centrale.
Gratis niet natuurlijk.... Mijn upgrade order is er al uit.Burne schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 20:57:
[...]
Wat halen jullie je nu weer in jullie hoofdjes? Dat je een gratis upgrade krijgt ofzo? Natuurlijk verandert er niets, zeker bij internlnet niet, die nog helemaal niets gedaan heeft op het gebied van overzetten van bestaande klanten.
Als je een upgrade aangevraagd hebt, en die is al ingevoerd, dan zal 'ie 24 uur na de omzetting automatisch het orderproces ingaan.
Als de omzetting dus heeft plaatsgevonden zou mijn lijn nu actief moeten zijn op ADSL2+.
Die teleurstellingen hebben we al gehad, ik hoop dat nu eens achter me te latenZondagskindje schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 18:12:
[...]
Misschien hebben ze dat express niet gedaan om teleurstellingen te voorkomen?
Of de lijst juist is is maar de vraag maar er zal ongetwijfeld een planning zijn die hier niet zo veel van zal afwijken. Men is al maanden bezig dus er moet wel een planning bestaan.
En elke dag één of meerdere centrale aanpassen moet toch wel kunnen?
Ik begrijp nog steeds niet dat KPN zo rustig is. Ze hadden in mei al toegezegd voor eind 2005 overal ADSL2+ uit te gaan rollen. Ik heb er nog weinig van gehoord of gezien. Hun planning loopt blijkbaar ook niet zo lekker. Ze zijn te druk met IPB denk ik. BBned + Tiscali gaan ze toch nog voor zei het niet in alle centrales tegelijk.
Ik ben van Demon naar Tweakdsl Adsl2 16WO gegaan, geen upgrade voor mij, maar een migratie.. Nu heb ik eerst 8/1 bij Tweak gekregen en daarna de upgrade.. Ik hoop dat je gelijk hebt met de 24uur omzetting. Dit soort verhalen krijg je dus door het niet informeren van je klanten..Burne schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 20:57:
[...]
Wat halen jullie je nu weer in jullie hoofdjes? Dat je een gratis upgrade krijgt ofzo? Natuurlijk verandert er niets, zeker bij internlnet niet, die nog helemaal niets gedaan heeft op het gebied van overzetten van bestaande klanten.
quicknet.nl.adsl.announce heeft de centrale namen in de threads gezet met de datum erbij, is nog niet helemaal compleet, maar mischien heb je er wat aan..Crusader schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 21:23:
[...]
Er staat in die lijst niet eens om welke centrales het gaat. Zo heb je er ook niet veel aan.
dat ben ik wel weer met je eens ja.Anoniem: 103333 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 22:40:
[...]Dit soort verhalen krijg je dus door het niet informeren van je klanten..
je moet overal zelf een beetje achteraan zitten en is hinderlijk.
waar blijft je modem, wanneer dit, wanneer dat, waarom hebben jullie zus en waarom zo?
Dat hoop ik natuurlijk ookHoppyF schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 22:38:
[...]
Die teleurstellingen hebben we al gehad, ik hoop dat nu eens achter me te laten
Ik denk dat dit ook de reden is waarom ze zo'n lijst niet op de site hebben gezet.
Dat geeft namelijk weer een stok om te slaan.
Ik heb per mail gevraagd wanneer ze vermoeden dat ik overga naar adsl2+.
En dat zal waarschijnlijk maart gaan worden.
Alles wat eerder is, is natuurlijk meegenomen.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Ze geven aan dat het ~15 werkdagen duurt. dat is dus ~3 weken.WiNlUx schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 08:45:
[...]
Uhm. 2 weken ofzo... dat was de oplevering hahah
Nee iets van 2 dagen ofzo...
En per post kreeg ik info
natuurlijk zal het bij de ene sneller gaan dan de andere
ikzelf heb tot nu toe nog niets binnen.. maar als het goed is komt er vandaag weer post binnen
hopelijk zit het daarbij
[ Voor 16% gewijzigd door Tuumke op 13-01-2006 13:45 ]
Ze hebben de lijn gechecked en die is goed volgens hun, vanaf het modem voelen ze zich niet verantwoordelijk en geven ze ook geen ondersteuning voor. Ik kan dus wel wat ondersteuning van tweakers gebruiken!
Het probleem is als volgt:
ik heb een laptop rechtstreeks aangesloten op het modem, met behulp van de meegeleverde cross-cable. Op het copperjet-modem brandt gewoon het rode lampje van ethernet en ook de rode van adsl.
Bij opstarten probeert mijn laptop een netwerk-adres te verkijgen, echter zonder resultaat.
Uiteindelijk wordt een standaard ip-adres gegeven (169.xx.xx.xx), met als melding dat de verbinding geen of beperkte netwerkmogelijkheden heeft. Er staat dan een uitroepteken bij het icoon in de tray. Kijk ik naar de status van de verbinding in windows, dan zie ik dat er alleen bytes zijn verzonden en er geen enkele is ontvangen.
Ik heb andere kabels geprobeerd: cross cable geeft zelfde effect, bij normale netwerkkabel helemaal geen verbinding (lampje op modem dan ook uit). Als ik de laptop aan mijn router hang, die nu nog aan mijn @home breedband hangt, dan heb ik normaal verbinding.
Voor de TCP/ IP-instellingen maak ik gebruik van automatisch ip-adres en DNS-serveradres, zoals volgens mij ook is voorgeschreven.
Zelf verdenk ik dat het modem defect is, maar misschien kan iemand nog andere verdachte zaken benoemen, voor ik het !@#$%^&*()-ding terugstuur?
Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl
Dat komt omdat die copperjet standaard op bridge staat en je dus GEEN ip adres geeft. Deze instelling is voor het geval dat je een router gaat gebruiken.Peewee_Herman schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 16:45:
Balen, nog steeds geen verbinding ondanks enkele gesprekken met helpdesk.
Ze hebben de lijn gechecked en die is goed volgens hun, vanaf het modem voelen ze zich niet verantwoordelijk en geven ze ook geen ondersteuning voor. Ik kan dus wel wat ondersteuning van tweakers gebruiken!
Het probleem is als volgt:
ik heb een laptop rechtstreeks aangesloten op het modem, met behulp van de meegeleverde cross-cable. Op het copperjet-modem brandt gewoon het rode lampje van ethernet en ook de rode van adsl.
Bij opstarten probeert mijn laptop een netwerk-adres te verkijgen, echter zonder resultaat.
Uiteindelijk wordt een standaard ip-adres gegeven (169.xx.xx.xx), met als melding dat de verbinding geen of beperkte netwerkmogelijkheden heeft. Er staat dan een uitroepteken bij het icoon in de tray. Kijk ik naar de status van de verbinding in windows, dan zie ik dat er alleen bytes zijn verzonden en er geen enkele is ontvangen.
Ik heb andere kabels geprobeerd: cross cable geeft zelfde effect, bij normale netwerkkabel helemaal geen verbinding (lampje op modem dan ook uit). Als ik de laptop aan mijn router hang, die nu nog aan mijn @home breedband hangt, dan heb ik normaal verbinding.
Voor de TCP/ IP-instellingen maak ik gebruik van automatisch ip-adres en DNS-serveradres, zoals volgens mij ook is voorgeschreven.
Zelf verdenk ik dat het modem defect is, maar misschien kan iemand nog andere verdachte zaken benoemen, voor ik het !@#$%^&*()-ding terugstuur?
Check het blaadje wat je in het modempakket erbij kreeg, daar staat een 172 ip adres op. Geef je laptop dat adres maar op het eind een nummertje hoger en je kunt het modem bereiken via het 172 adres van dat blaadje. Daar kun je de boel instellen.
Maar betekent dat, dat als ik mijn router er tussen ga hangen, dat het allemaal wel werkt?Eiríkr schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 17:08:
[...]
Dat komt omdat die copperjet standaard op bridge staat en je dus GEEN ip adres geeft. Deze instelling is voor het geval dat je een router gaat gebruiken.
Check het blaadje wat je in het modempakket erbij kreeg, daar staat een 172 ip adres op. Geef je laptop dat adres maar op het eind een nummertje hoger en je kunt het modem bereiken via het 172 adres van dat blaadje. Daar kun je de boel instellen.
Je modem staat in bridge-mode, de PC die aangesloten wordt krijgt dus een IP van de TweakDSL dhcp server uitgedeeld. Zou je een router aansluiten, dan krijgt je PC een IP van je router.
Maar op deze manier zou het ook moeten werken in ieder geval.
Anyway, je ADSL-lampje brand, je hebt dus LineSync. Dan zijn er de volgende dingen die je zelf kunt checken:
• Geef je PC handmatig het IP '172.19.3.2'. Lukt het om http://172.19.3.1/ te openen? (Pagina van het modem)
• Als je op de modempagina bent, op welke snelheid is hij dan ingetrained? ('dsl' -> -> advanced -> 'tx bitrate' en 'rx bitrate'
• 'Configuration' -> 'wan' -> 'ATM' -> 'VCI' en 'VPI', hoe staan die? Dat zou moeten zijn: VPI 0, VCI 35 bij BBned. Bij Tiscali VPI 0, VCI 34.
Anoniem: 14032
Dat klopt als het inderdaad zo was. Maar ik heb eerst (aangetekend) xs4all laten weten dat ik opzeg, duidelijk vertelt dat het om een telco-telco-migratie gaat. En op dezelfde dag via de fax bij tweakdsl aangemeld (allebei 30 nov).Kixtart schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:30:
Je had eerst tweakdsl moeten aanvragen. Zij komen dan met een aansluitdatum en die datum moet je normaal gebruiken als afsluitdatum voor xs4all. Jij hebt dit andersom gedaan en heb je dus kan (wat nu gebeurd is) dat ze de lijn afsluiten en daarna weer moeten aansluiten en dat duurt langer.
- Zelf bij kpn een service-id 'losgekregen' netjes op de fax richting tweakdsl gezet.
- Brief van kpn gekregen dat per 9 jan. opgezegd is.
- Xs4all gebeld, lijn wordt pas opgezegd als tweakdsl/bbned daarom vraagt.
- 2 jan. met tweakdsl gebeld over status van het een en ander. Toen kwam de helpdesk met het verhaal dat het om een bbned-bbned migratie ging. klopt niet.
- 10 januari gebeld met tweakdsl of het hele probleem met bbned-bbned migratie opgelost was, dat het om een kpn-bbned migratie ging. was nog steeds het probleem, gevraagd of ze nu net zo lang wachten tot iemand wakker wordt en mijn lijn daadwerkelijk nakijkt (dat ik op kpn zit ipv bbned).
- 11 jan. geen lijnsync meer.
- xs4all/kpn/tweakdsl gebeld. kpn zegt eind deze week/uiterlijk begin volgende week (16-17 jan) lijn gesloopt is in centrale. tweakdsl meldt (via de e-mail) dat er 23 jan. aangesloten wordt.
- tweakdsl gebeld dat de kpn al op de 17de klaar is...of het niet dan eerder ook weer aangesloten kan worden. Kan waarschijnlijk niet, en ik wordt dan wel netjes teruggebeld op mijn mobiel (door tweakdsl) dat het toch echt niet eerder kan dan de 23ste jan.
Kortom, een telco-telco migratie is dus geen kwartier werk, maar (in mijn geval) vanaf 11 jan tot (hopelijk) 23 jan. = 12 (kalender)dagen. Als alles dus richting bbned/tweakdsl goed gaat.
En dat terwijl ik toch vanaf 30 nov al aangegeven heb dat het om een migratie gaat, en 6 a 7 weken later gaat het toch niet echt soepel (vind ik)...
Nu het bovenstaande ip-adres is ingevuld lukt het me contact te maken met het modem!Xandrios schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 17:24:
Nee.
Je modem staat in bridge-mode, de PC die aangesloten wordt krijgt dus een IP van de TweakDSL dhcp server uitgedeeld. Zou je een router aansluiten, dan krijgt je PC een IP van je router.
Maar op deze manier zou het ook moeten werken in ieder geval.
Anyway, je ADSL-lampje brand, je hebt dus LineSync. Dan zijn er de volgende dingen die je zelf kunt checken:
• Geef je PC handmatig het IP '172.19.3.2'. Lukt het om http://172.19.3.1/ te openen? (Pagina van het modem)
• Als je op de modempagina bent, op welke snelheid is hij dan ingetrained? ('dsl' -> -> advanced -> 'tx bitrate' en 'rx bitrate'
• 'Configuration' -> 'wan' -> 'ATM' -> 'VCI' en 'VPI', hoe staan die? Dat zou moeten zijn: VPI 0, VCI 35 bij BBned. Bij Tiscali VPI 0, VCI 34.
Hierbij zie ik de volgende waarden:
tx bitrate: 1021200
rx bitrate: 10233300
Zijn dit de juiste waarden?
VPI is 0 en VCI is 35; aangezien ik BBned heb zal dat goed zijn.
Ik snap je antwoord ook niet goed, je begint met nee, maar daarna zeg je dat het in dit geval ook zou moeten werken?
Is er een manier om standaard waarden van je modem weer te krijgen, dan durf ik wat beter te experimenteren, bijv. met de router -mode.
[ Voor 18% gewijzigd door peeweeherman op 13-01-2006 20:07 ]
Ik ben denk ik iets te enthousiast geweest vrees ik.Zondagskindje schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 00:11:
[...]
Dat hoop ik natuurlijk ook![]()
Ik denk dat dit ook de reden is waarom ze zo'n lijst niet op de site hebben gezet.
Dat geeft namelijk weer een stok om te slaan.
Ik heb per mail gevraagd wanneer ze vermoeden dat ik overga naar adsl2+.
En dat zal waarschijnlijk maart gaan worden.
Alles wat eerder is, is natuurlijk meegenomen.
Ik heb vandaag mijn modem via TPG ontvangen. Dat is goed. Het gaat om een Zyxel 2602HW die via het upgrade menu besteld is.
Minder handig is het feit dat er een document in de doos zit van TweakDSL wat alleen maar gaat over "TIS". En dat terwijl ik op het BBned netwerk zit en niet op TIS.
Aan een kant-en-klaar geconfigureerd modem voor TIS heb ik dus niets.....
Gebeld met de Helpdesk. Blijkt dat ik alleen VCI moet omzetten naar 35. Dat ga ik dus zo testen.
Ik vroeg natuurlijk ook of mijn lijn nu ook al gemigreerd was van ADSL naar ADSL2+ omdat mijn centrale "toevallig" bijna boven aan de lijst staat.
Het antwoord was nee, dit gaat niet vanzelf en de verwachte datum is half februari.
Ik vraag me dan af WAAROM?
Waar is het wachten op als de centrale technisch gezien in orde gemaakt is en als ik mijn modem heb ontvangen? Misschien heb ik het toch mis, ik ga het nieuwe modem maar testen en kijken of ie op een hogere snelheid gaat lopen.
Misschien heb je toch gelijk dat ze de lijst bewust niet willen publiceren als ze toch al niet van plan waren om de lijn direct na de upgrade over te zetten. Aan de andere kant: tweakers zijn ook niet achterlijk en komen er toch wel achter als een centrale wel gereed is.
Dan is het des te frusterender als men je nog langer laat wachten....
EDIT:
Modem aangesloten, gewoon kabeltjes even omgeprikt van de Copperjet 816-2P naar de Zyxel.
Daarna PC even op automatisch IP gezet (was een vast adres in een andere range). Daarna spanning erop en browser starten.
En wat denk je? Werkt gewoon! Geen VCI hoeven om te zetten, deze staat nu op 35. (dus BBned)
De modem doet een soort automatische scan wat eventjes duurt en zegt daarna dat ie gereed is.
Dat is ook zo, alles werkt. Snelheid is zoals te verwachten, de oude snelheid dus geen ADSL2+.
De "gecertificeerde" splitter heb ik niet gebruikt, de gewone splitter zit er nog tussen. Maar goed dat zegt niet zoveel omdat het ook nog geen ADSL2+ is.
Tis wel even wennen aan de vreemde webinterface. Toch anders als je de Copperjet gewend was.
Hieronder een stukje statistiek van het modem.
System up Time: 0:14:22 |
CPU Load: 2.87% |
WAN Port Statistics: |
Link Status: Up |
Upstream Speed: 1023 kbps |
Downstream Speed: 4092 kbps |
Node-Link Status TxPkts RxPkts Errors Tx B/s Rx B/s Up Time |
1-ENET Up 379 6319 0 0 102 0:12:44 |
LAN Port Statistics: |
Interface: Status TxPkts RxPkts Collisions |
Ethernet 100M/Full Duplex 1709 1508 0 |
Wireless 54M 61 0 0 |
Voice Statistics: |
Phone Status TxPkts RxPkts Tx B/s Rx B/s Talk Time |
1 OnHook 0 0 0 0 0:00:00 |
2 OnHook 0 0 0 0 0:00:00 |
[ Voor 36% gewijzigd door HoppyF op 13-01-2006 19:01 ]
[...]
Oeps, iets mis gegaan met het editen... Sorry!
Nog wat info erbij:
VoIP werkt ook goed. Eén van de twee FXS lijnen heb ik geconfigureerd, ziet er allemaal goed uit.
Valt me nu wel op dat ik opeens een ander IP adres heb gekregen. Het vorige adres had ik al maanden, maar goed echt belangrijk is dat niet.
[ Voor 80% gewijzigd door HoppyF op 14-01-2006 13:34 ]
Heb je het nieuwe modem ingesteld als Bridge of Router? In dat laatste geval ziet de DHCP-server een ander MAC-adres, en dat verklaart dan het nieuwe IP-adres.HoppyF schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 21:04:
[...]
Valt me nu wel op dat ik opeens een ander IP adres heb gekregen. Het vorige adres had ik al maanden, maar goed echt belangrijk is dat niet.
Je hebt bij een opzegging aangegeven dat je gaat migreren. Hier ging je helemaal fout en tegen de procedures in. Wat moet XS4all immers met die opzegging? Je lijn mogen ze niet slopen en ze moeten je administratief maar opzeggen ofzo? En als je dan niet overstapt? Wat dan?Anoniem: 14032 schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 17:40:
[...]
Kortom, een telco-telco migratie is dus geen kwartier werk, maar (in mijn geval) vanaf 11 jan tot (hopelijk) 23 jan. = 12 (kalender)dagen. Als alles dus richting bbned/tweakdsl goed gaat.
En dat terwijl ik toch vanaf 30 nov al aangegeven heb dat het om een migratie gaat, en 6 a 7 weken later gaat het toch niet echt soepel (vind ik)...
Je zegt op of je zegt niet op en stapt over (en zegt daarna op).
Dit is dus ook geen telco-telco migratie, maar een lijn die gesloopt is en daarna weer opnieuw op de telefoonlijn DSL geleverd is. Gewoon de ouderwetse manier dus.
Er wordt echt niet voor niets aangegeven overal dat je bij overstappen eerst alles moet regelen met je nieuwe ISP en als alles in orde is en de overstap datum bevestigd is kan je opzeggen bij je huidige ISP.
[ Voor 11% gewijzigd door bjck op 13-01-2006 22:11 ]
WEEK1
Dinsdag
Aanvraag TweakDSL B16WO via de site.
Contract uitgeprint en samen met KPN factuur en rijbewijs gefaxed naar TweakDSL.
Voor de zekerheid nog een mail gestuurd naar TweakDSL met de vraag of alles in goede staat is ontvangen (altijd doen wanneer je de documenten per fax toestuurt).
Woensdag
- Brief met login gegevens ontvangen!
- Reactie ontvangen op mijn mailtje van gisteren. Contract en papieren in goede staat ontvangen.
- Automatische e-mail ontvangen, dsl is aangevraagd bij BBned.
WEEK2
Dinsdag
Modempakket incl. Copperjet ontvangen. Gelijk alles aangesloten.
Vrijdag
ADSL lampje is gaan branden op het modem, laptop aangesloten en werkt! Gelijk IP en zeer nette snelheid.
Aanvraag en aansluiting perfect afgehandeld door alle partijen! Zeer snel.
Voor Zoetermeer gaan ze in elk geval 3x rijden, op 16, 17 en 20 januari.bjck schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 21:35:
En als een plaats 2 of meer centrales heeft waar BBned DSL apparatuur heeft staan rijden ze er ook vast niet 2 keer apart naartoe natuurlijk kan je wel vermoeden.
If it ain't broken, play with it till it breaks.
idd
morgen ga ik de kabels verleggen van mijn kabelmodem naar mijn adslmodem en dan kan ik eens echt gaan testen
deze waardes zag ik nu in mijn copperjet
Tx Bit Rate 1165100
Rx Bit Rate 17070700
Wat kan ik dan verwachten max? 17mbit down ofzo?
17000kbps zal uitkomen op zo'n 1700 a 1800kByte/s downloaden inderdaad.Eiríkr schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 23:15:
[...]
Tx Bit Rate 1165100
Rx Bit Rate 17070700
Wat kan ik dan verwachten max? 17mbit down ofzo?
Nieuwe modem staat als Router ingesteld zag ik nu. De oude als Bridge dus dat zou het andere IP adres kunnen verklaren. Ik zal het morgen eens proberen door de modem in Bridged mode te zetten.sylvesterrr schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 21:37:
[...]
Heb je het nieuwe modem ingesteld als Bridge of Router? In dat laatste geval ziet de DHCP-server een ander MAC-adres, en dat verklaart dan het nieuwe IP-adres.
Vraag me af waarom ik sinds 15 december zit te wachten op m'n modem..
Toch maar eens mailen dan.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
ZyXEL in bridge maakt de VoIP mogelijkheid wel onbruikbaarHoppyF schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 00:16:
[...]
Nieuwe modem staat als Router ingesteld zag ik nu. De oude als Bridge dus dat zou het andere IP adres kunnen verklaren. Ik zal het morgen eens proberen door de modem in Bridged mode te zetten.
Tja, da's inderdaad een spijtige bijkomstigheid. Helaas is de Zyxel in Bridge mode stabieler dan in Router mode; in ider geval als er veel sessies overheen gaan. Ik merkte dat toen ik er een Netscreen tussenhing als router/firewall en de Zyxel in Bridge zette mijn verbinding een stuk prettiger bleef functioneren bij veel verkeer.bjck schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 00:54:
[...]
ZyXEL in bridge maakt de VoIP mogelijkheid wel onbruikbaar
Misschien dat ze er ooit nog eens iets op verzinnen; iets van een tweede ip adres op een virtuele interface als het apparaat in Bridge mode staat oid zodat er toch met VOIP gewerkt kan worden in zo'n geval.
Woon 1500 meter van de centrale en mijn modem traint in op ongeveer 17mbits, aantal keer geprobeerd en schommelt telkens rond de 17. Netjes.
Deze week de stabiliteit eens testen.
Ik zit in het zelfde schuitje namelijk
Lijkt mij dat je VoDSL gewoon blijft. Met de nieuwe oplossing gaat BBned de kaarten wisselen en kunnen ze daarom de DSL snelheid opvoeren door ADSL2+ profielen op lijnen te zetten. VoDSL verandert er dan niets in de administratie en dat kanaal kan gewoon ook op de poort gezet worden als nieuwe snelheid erop gaat.om3ega schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 11:03:
Zijn er al mensen die nu ProDSL hebben gemigreerd naar ADSL2? En hoe is het vodsl gebeuren opgelost? Vervangen door voip? Of ook een vodsl oplossing voor adsl2?
Ik zit in het zelfde schuitje namelijk
Lijkt mij thans
Ik heb hetzelfde dus heb woensdag nog maar een email gestuurd. In de reactie stond dat er een miscomminicatie was tussen de afdelingen en dat ze hem zouden versturen. Als hij volgende week niet binnen was moest ik even bellenGizz schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 00:20:
[...]
Vraag me af waarom ik sinds 15 december zit te wachten op m'n modem..
Toch maar eens mailen dan.
(normaal wordt modem automatisch verstuurd stond in de email, maar bij mij hadden ze de lijn te vroeg gemigreerd. Toen ik daarover gebeld had wilden ze de modem ook eerder versturen, maar de andere afdeling had de automatische aanvraag van modem alleen maar geannuleerd en niet vervroegd)
☻/
/▌
/ \
Die VoDSL kan wat mij betreft verdwijnen daar heb ik dus niets meer aan. Het nieuwe modem ondersteunt ook geen VoDSL, alleen maar VoIP. En dat werkt goed zover ik het tot nu toe heb kunnen testen.bjck schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 11:30:
[...]
Lijkt mij dat je VoDSL gewoon blijft. Met de nieuwe oplossing gaat BBned de kaarten wisselen en kunnen ze daarom de DSL snelheid opvoeren door ADSL2+ profielen op lijnen te zetten. VoDSL verandert er dan niets in de administratie en dat kanaal kan gewoon ook op de poort gezet worden als nieuwe snelheid erop gaat.
Lijkt mij thans
Het profiel gaat zoals gezegd niet automatisch naar ADSL2+ helaas. Er moet dus blijkbaar nog wel een actie van TweakDSL komen om dat aan te passen. Ik neem aan dat dit niet echt afwijkt van hetgeen ze bij een nieuwe klant zouden moeten uitvoeren. Dit profiel zou volgens mij gelijk aan elkaar moeten zijn.
Vanmorgen nog even de modem gereset, dit geeft deze nu aan, ziet er wel goed uit.
Upstream Speed: 1023 kbps
Downstream Speed: 4092 kbps
Ik zal de modem dus niet in Bridged mode zetten want als VoIP dan niet werkt heb ik er niets aan.
Ik zit vandaag lekker van de newsserver te downloaden, maar tot mijn verbasing valt de internet verbinding steeds uit.
Het modem moet dan even opnieuw trainen, en dan gaat het weer goed.
Het modem traint netjes op 10Mbit down, 1Mbit up.
Zijn er probs bij tweakdsl, ligt het aan mijn lijntje, of ligt het aan mijn router?
Zyxel 2602R
ZyXEL heeft een maximum van 2048 simultane NAT entries. Dus 2048 simultane connecties zijn mogelijk vanaf de diverse machines er achter. Echter staat default per machine/host misschien op 1024 ingesteld. Dit kan je verhogen en zien in de CommandLineInterface:Garp schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 10:31:
[...]
Tja, da's inderdaad een spijtige bijkomstigheid. Helaas is de Zyxel in Bridge mode stabieler dan in Router mode; in ider geval als er veel sessies overheen gaan. Ik merkte dat toen ik er een Netscreen tussenhing als router/firewall en de Zyxel in Bridge zette mijn verbinding een stuk prettiger bleef functioneren bij veel verkeer.
Misschien dat ze er ooit nog eens iets op verzinnen; iets van een tweede ip adres op een virtuele interface als het apparaat in Bridge mode staat oid zodat er toch met VOIP gewerkt kan worden in zo'n geval.
adsl-mode> ip nat session NAT session number per host: 2048
Aanpassen gaat gewoon door getal erachter te zetten.
adsl-mode> ip nat session 2048
Nu zijn er wat applicaties die hun sessies niet goed afsluiten. Effect is dan dat die entries in de NAT tabel blijven staan totdat ze een time-out krijgen na ongeveer 2 minuten. Overigens is 2048 simultane connecties helemaal niet weinig. Ook de nieuwe Speedtouch heeft er 2048 maximaal tegelijk.
Voice over IP gaat lastig als het apparaat geen IP heeftHoppyF schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 13:42:
[...]
Ik zal de modem dus niet in Bridged mode zetten want als VoIP dan niet werkt heb ik er niets aan.
Als het niet gebeurt in dezelfde hoeveelheid (disconnecten) als je er weinig tot geen verkeer overheen gooit heeft het vast te maken met de hoeveelheid errors op je lijn. Volgensmij zie je op die BBned ADSL2+ verbindingen helemaal geen FEC errors maar alleen CRC errors? Of staan ze bij 'fast' in plaat van bij interleaved zoals voorbeeld hieronder?jhead22 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:26:
Sinds kort heb ik ook tweakdsl. (BB 10Mbit adsl2+)
Ik zit vandaag lekker van de newsserver te downloaden, maar tot mijn verbasing valt de internet verbinding steeds uit.
Het modem moet dan even opnieuw trainen, en dan gaat het weer goed.
Het modem traint netjes op 10Mbit down, 1Mbit up.
Zijn er probs bij tweakdsl, ligt het aan mijn lijntje, of ligt het aan mijn router?
Zyxel 2602R
Zelfde CommandLineInterface (telnet naar je modem), menu 24.8 weer en dan:
adsl-mode> wan adsl perfdata near-end FEC error fast: 0 near-end FEC error interleaved:236870 near-end CRC error fast: 0 near-end CRC error interleaved:1546 near-end HEC error fast: 0 near-end HEC error interleaved: 0 far-end FEC error fast: 0 far-end FEC error interleaved: 7 far-end CRC error fast: 0 far-end CRC error interleaved: 0 far-end HEC error fast: 0 far-end HEC error interleaved: 0 Error second in 15min : 53 Error second in 24hr : 1095 Error second after power-up : 1095
[ Voor 44% gewijzigd door bjck op 14-01-2006 16:33 ]
Kan je deze open maken?

Er komen nu twee draden uit en ik weet niet precies welke naar boven gaat en welke naar de woonkamer. Ik heb een vermoeden maar ik wil het toch liever zeker weten voor dat ik de verkeerde draad doorknip.
Als dat het geval is zal je het moeten aanpassen en is het losmaken van één draad niet voldoende. De lijn moet als eerste je splitter in immers en daarna pas de naar de diverse toestellen/aansluitpunten.
Volgensmij kan hij wel open als je schroef aan de onderkant losmaakt en de twee schroefjes waarmee hij aan de muur hangt ietjes losmaakt kan kapje omhoog/eraf.
Die kan je gewoon eraf schuiven volgens mij. (Als er schroefjes zijn afschroeven natuurlijk, zoals hierboven staatCoenen schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:38:
Vraagje: ik heb als IRSA punt de rechter op het plaatje.
Kan je deze open maken?
[afbeelding]
Er komen nu twee draden uit en ik weet niet precies welke naar boven gaat en welke naar de woonkamer. Ik heb een vermoeden maar ik wil het toch liever zeker weten voor dat ik de verkeerde draad doorknip.
[ Voor 7% gewijzigd door Kixtart op 14-01-2006 16:48 ]
☻/
/▌
/ \
Eerste keer dat ik dit deed kreeg ik de melding: dsl modem not up.bjck schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:29:
[...]
ZyXEL heeft een maximum van 2048 simultane NAT entries. Dus 2048 simultane connecties zijn mogelijk vanaf de diverse machines er achter. Echter staat default per machine/host misschien op 1024 ingesteld. Dit kan je verhogen en zien in de CommandLineInterface:
adsl-mode> ip nat session NAT session number per host: 2048
Aanpassen gaat gewoon door getal erachter te zetten.
adsl-mode> ip nat session 2048
Nu zijn er wat applicaties die hun sessies niet goed afsluiten. Effect is dan dat die entries in de NAT tabel blijven staan totdat ze een time-out krijgen na ongeveer 2 minuten. Overigens is 2048 simultane connecties helemaal niet weinig. Ook de nieuwe Speedtouch heeft er 2048 maximaal tegelijk.
[...]
Voice over IP gaat lastig als het apparaat geen IP heeft
[...]
Als het niet gebeurt in dezelfde hoeveelheid (disconnecten) als je er weinig tot geen verkeer overheen gooit heeft het vast te maken met de hoeveelheid errors op je lijn. Volgensmij zie je op die BBned ADSL2+ verbindingen helemaal geen FEC errors maar alleen CRC errors? Of staan ze bij 'fast' in plaat van bij interleaved zoals voorbeeld hieronder?
Zelfde CommandLineInterface (telnet naar je modem), menu 24.8 weer en dan:
adsl-mode> wan adsl perfdata near-end FEC error fast: 0 near-end FEC error interleaved:236870 near-end CRC error fast: 0 near-end CRC error interleaved:1546 near-end HEC error fast: 0 near-end HEC error interleaved: 0 far-end FEC error fast: 0 far-end FEC error interleaved: 7 far-end CRC error fast: 0 far-end CRC error interleaved: 0 far-end HEC error fast: 0 far-end HEC error interleaved: 0 Error second in 15min : 53 Error second in 24hr : 1095 Error second after power-up : 1095
Klopt, want op dit moment lag internet er weer ff uit.
Als het modem idle is krijg ik de volgende resultaten:
ras> wan adsl perfdata
near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 0
near-end CRC error fast: 4
near-end CRC error interleaved: 0
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 0
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 31
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 479
far-end HEC error interleaved: 0
Error second in 15min : 4
Error second in 24hr : 0
Error second after power-up : 0
ras>
Tijdens keihard downen de volgende resultaten:
ras> wan adsl perfdata
ras>
Het zegt mij niets. Jouw wel?
Ook als ik niet download ligt de lijn er regelmatig uit.
Soms 2x per minuut, soms gaat het 5 minuten goed.
Ik zit ong 1,5KM van de tel centrale af. Router en splitter zitten zo dicht mogelijk bij het isra punt.
[ Voor 4% gewijzigd door jhead22 op 14-01-2006 17:06 ]
Wat geeft:
wan adsl linedata near wan adsl linedata far
voor gegevens? En gaat mij alleen om de bovenste 3 regels, niet die onderste stukken
En wat geeft onderstaande?
wan adsl chandata
Output is duidelijker als je het tussen [ pre ] en [ /pre ] zet (zonder de spaties).
Als het echt slecht blijft werken kan je een werkbare situatie maken door modem op G.DMT te laten verbinden (ADSL1). Dit doe je door:
wan adsl opencmd gdmt
Terug ga je weer naar 'multimode' wat niets meer is dan 'auto' door:
wan adsl opencmd multimode
Voor een eventueel onderzoek van TweakDSL samen met BBned zal je hem wel op multimode moeten zetten. Anders zien ze geen problemen behalve dat je niet op ADSL2+ verbindt
[ Voor 48% gewijzigd door bjck op 14-01-2006 17:15 ]
Hier ook wat foutjes zie ik met een Zyxel 2602HW. geen ADSL2+ maar gewoon ADSL.jhead22 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 17:02:
[...]
Eerste keer dat ik dit deed kreeg ik de melding: dsl modem not up.
Klopt, want op dit moment lag internet er weer ff uit.
Als het modem idle is krijg ik de volgende resultaten:
ras> wan adsl perfdata
ras>
Het zegt mij niets. Jouw wel?
Ook als ik niet download ligt de lijn er regelmatig uit.
Soms 2x per minuut, soms gaat het 5 minuten goed.
Ik zit ong 1,5KM van de tel centrale af. Router en splitter zitten zo dicht mogelijk bij het isra punt.
Ik ben wel de hele dag aan het experimenteren e.d. zoals met VoIP.
ras> wan adsl perfdata near-end FEC error fast: 0 near-end FEC error interleaved: 0 near-end CRC error fast: 5 near-end CRC error interleaved: 0 near-end HEC error fast: 0 near-end HEC error interleaved: 0 far-end FEC error fast: 0 far-end FEC error interleaved: 0 far-end CRC error fast: 556 far-end CRC error interleaved: 0 far-end HEC error fast: 311 far-end HEC error interleaved: 0 Error second in 15min : 1 Error second in 24hr : 4 Error second after power-up : 4
[ Voor 13% gewijzigd door HoppyF op 14-01-2006 17:19 ]
Bij CRC is een blok onherstelbaar aan de overkant aangekomen en moet opnieuw over je lijn heen gezonden worden. Als het er echt teveel zijn gaat je modem vanzelf opnieuw de lijn verbinden, dus maak je niet snel druk om CRC errors.
Nadeel van interleaving is weer dat het je latency niet ten goede komt. Maar een instabiele verbinding is vervelender.
[ Voor 45% gewijzigd door bjck op 14-01-2006 17:45 ]
(Leg vaker adsl aan, dus weet wel hoe het moet).
Ik zal alle contacten vanaaf nog eens nalopen.
Hier wat test gegevens:
ras> wan adsl linedata near
noise margin downstream: 9 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 24 db
ras> wan adsl linedata far
noise margin upstream: 11 db
output power downstream: 17 db
attenuation upstream: 12 db
ras> wan adsl chandata
DSL standard: ADSL2+ Mode
near-end bit rate: 10238 kbps
far-end bit rate: 1023 kbps
Het is 1 telefoonaansluiting, 1 draad gaat naar de woonkamer de ander naar de zolder, via een slaapkamer op de eerste verdieping.bjck schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:46:
Is het één telefoonaansluiting? Dus met één nummer?
Als dat het geval is zal je het moeten aanpassen en is het losmaken van één draad niet voldoende. De lijn moet als eerste je splitter in immers en daarna pas de naar de diverse toestellen/aansluitpunten.
Volgensmij kan hij wel open als je schroef aan de onderkant losmaakt en de twee schroefjes waarmee hij aan de muur hangt ietjes losmaakt kan kapje omhoog/eraf.
Mijn idee is als volgt: in de draad naar de woonkamer komt een splitter voor de telefoon in de woonkamer, de ADSL aansluiting van de splitter blijft open.
De draad naar boven gaat gewoon naar boven, dus ADSL + TEL.
Op de eerste verdieping komt een splitter, van daar naar de telefoon in de slaapkamer.
ADSL gaat door naar de zolder en in de modem.
Ik heb het eerder op deze manier gedaan, dit scheelt mij weer kabels trekken.
Het is overigens ADSL1 daar kan volgens mij wat makkelijker dit soort grappen uithalen.
Maar je weet bij instabiliteit wat je als eerste kan gaan testen en uitsluiten en waarschijnlijk alsnog kabel(s) trekken.
Je kan deze opzet inderdaad bouwen en gebruik maken van een extra splitter om het toestel beneden te filteren. Netter zou zijn als de kabel die naar boven gaat toevallig nog twee ongebruikte aders heeft. Als het een kabel is met 4 aders zit je goed hier.
Dan kan je splitter netjes bij je ISRA monteren en de kabel naar boven de huidige twee aders samen met die van de huiskamer aansluiting op 'phone' van je splitter aansluiten. Dan gebruik je de extra twee aders naar boven toe om DSL naar die verdieping te transporteren.
Dan heb je alweer één struikelblok minder. Dan heb je niet een aftakking + verlening als mogelijke verstoorders, maar alleen nog de verlenging. En als dat een kabel is met massieve kernen,uit één stuk bestaat en twissted is per 2 aders (per paar) kan het nog nihil verlies geven ook naar boventoe.
[ Voor 26% gewijzigd door bjck op 14-01-2006 18:06 ]
De kabel naar boven bestaat echter niet uit 1 stuk.
In de slaapkamer zit een wandcontactdoos, daar zit nu een stekker (zo'n grote telefoonstekker) in met een kabel die weer verder gaat en een stekker naar de telefoon.
Maar die wandcontactdoos is vast wel te modden zodat ik de 2 ADSL aders zonder stekker door naar boven kan laten gaan.
Of via de stekker door de andere twee 'pinnen' laten lopen kan ook. Krijg je stekker waar twee snoeren uit koenCoenen schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 18:15:
Dat is eigenlijk wel een heel goed idee, ik ga het zeker doen als er 4 aders naar boven gaan (effe checken).
De kabel naar boven bestaat echter niet uit 1 stuk.
In de slaapkamer zit een wandcontactdoos, daar zit nu een stekker (zo'n grote telefoonstekker) in met een kabel die weer verder gaat en een stekker naar de telefoon.
Maar die wandcontactdoos is vast wel te modden zodat ik de 2 ADSL aders zonder stekker door naar boven kan laten gaan.
Dit topic is gesloten.