En toch blijf ik mijn geld lekker in fondsen stoppen.
-Geen tijd voor om het zelf te doen.
-Geld wat ik gewoon kan missen.
-Zo kan ik het lekker vergeten. Ik kijk 1 keer per maand maximaal.
Gemiddeld rendement over de laatste 5 jaar: 17,4 procent.
Mijn geluk is geweest dat ik op het absolute dieptepunt ingestapt ben. Toen de zeepbel aan het groeien was heb ik gewoon mijn geld gespaard. Wou niet de telleurstelling hebben van het moment dat het mis ging. Toen het in het nieuws was dat het allemaal kloten was en dat het de komende maanden echt huilen zou zijn, toen ben ik maandelijks in gaan kopen over 9 maanden tijd. Ik heb volgens mij wat betreft timing 100% geluk gehad.
Moet nu op gaan passen dat ik niet anderhalf procent per jaar over het overschot moet gaan betalen. Gmbl
Trouwens beste manier om als particulier te beleggen is fonds beleggen met een vaste maandelijkse inleg heb ik gelezen ergen. Bij bijvoorbeeld de Postbank kun je bij automatisch beleggen van 100 euro zonder inlegkosten inleggen. De kunst is dat je wel die 100 euro per maand kan missen. Want eenmaal belegd moet je het geld gewoon als weg beschouwen. Niet als je een maandje krap zit even snel wat "lenen" kun je beter rood gaan staan is in de meeste gevallen "goedkoper".
Voordeel van automatisch inleggen is tweeledig. Het groeit gestaag en met de maandelijkse inleg verdoezel je de meeste verliezen. Je saldo zal netto niet zichtbaar dalen tenzij het echt slecht gaat. En een constante stroom van aankopen heeft als voordeel dat je bovengemiddeld voordeel hebt van koersbewegingen. Je koopt duur en goedkoop en aangezien je bij een lage koers meer aandelen koopt heb je er toch voordeel van ten opzichte van af en toe een periode duur kopen.
[
Voor 39% gewijzigd door
The - DDD op 01-05-2006 13:32
]