No production networks were harmed during this posting
Mijn god, 0.1% verschil en dan deze reactie. Jonges jonges... Het mag allemaal wel wat minder overtrokkenDe AEX-index noteerde rond vier uur 1% lager op 446,5 punten. De Midkap-index stond eveneens in de min met een verlies van 0,3% op 603,6 punten. Het Damrak ondervond last van de inflatiecijfers uit de VS en de lagere opening op Wall Street.
De consumentenprijzen in de Verenigde Staten zijn in april met 0,6% gestegen. De stijging is iets groter dan de verwachting van analisten. Deze gingen uit van een stijging van 0,5%. De stijging zonder de voedsel- en energieprijzen bedroeg 0,3%. Hier was een stijging verwacht van 0,2%.

[Voor 28% gewijzigd door neographikal op 17-05-2006 17:24]
Anoniem: 21405
neographikal schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 16:56:
[...]
* neographikal aait Courage
Maar of het nou zo door blijft gaan, ik hoop het niet

Denk dat dit mijn laatste actie ooit op de beurs is geweest

Was ook een enorme gok, geef ik direct toe.... maar ja.... wat ALS het de andere kant op was gegaan, dan was ik nu..... tja.... dream on.....

[Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 21405 op 17-05-2006 17:28]
Op lange termijn is er niks aan het handje imo, we staan aan het begin van economisch herstel in de EU en je ziet eigenlijk altijd op dit soort correcties weer een stijging volgen. Geduld is het mottoAnoniem: 21405 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 17:27:
[...]
![]()
Denk dat dit mijn laatste actie ooit op de beurs is geweest

Maar het is wel een domper. Sinds ik 1 april in beleggingsfondsen ben gestapt, heb ik alleen nog maar in de min gestaan. En ik denk dat ik nu naar zo'n -15% ganeographikal schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 17:29:
[...]
Op lange termijn is er niks aan het handje imo, we staan aan het begin van economisch herstel in de EU en je ziet eigenlijk altijd op dit soort correcties weer een stijging volgen. Geduld is het motto

Edit: in hoeverre is het interessant om meer aan te kopen tijdens deze correctie? In mijn situatie: ik zit nu met 1600 euro in beleggingsfondsen: €600 in de energiesector, €500 voor Delta Lloyd Deelnemingen Fonds en €500 in een Russisch fonds. Ik kreeg zojuist een mailtje van SNS Fundcoach met de geruststellende mededeling dat de aandelenmarkt wel weer aantrekt. Vanuit die positie zou het dus interessant zijn om aan te kopen. Maar de vraag blijft natuurlijk: wanneer en welke sector?

[Voor 34% gewijzigd door Cis op 17-05-2006 20:12]
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Anoniem: 50825
Kort door de bocht gezegd is het natuurlijk beter om te kopen als de koers in een dal zit dan op de top.Cis schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:52:Edit: in hoeverre is het interessant om meer aan te kopen tijdens deze correctie?
Ik geloof dat de stemming in de markt is dat we nu een correctie hebben gehad en dat het verder weer prima zal gaan. Er schijnt in ieder geval geen paniek te zijn en ik hoor ook weinig geluiden over een aanstaande krach.
Bovendien ben ik persoonlijk van mening dat met de economische groei in India, China, Oost-Europa etc. we de komende jaren een goed fundament hebben voor prima rendement op de beurs.
Is niet zo relevant toch? Interessanter is wat je wil gaan kopen, niet wat je al hebt. Tenzij je van plan bent om te gaan verkopen om andere dingen ervoor in de plaats te gaan aanschaffen.In mijn situatie: ik zit nu met 1600 euro in beleggingsfondsen: €600 in de energiesector, €500 voor Delta Lloyd Deelnemingen Fonds en €500 in een Russisch fonds.
Lekker belangrijk, zij hebben geen glazen bol. Ze willen alleen maar dat je aandelen blijft kopen bij ze.Ik kreeg zojuist een mailtje van SNS Fundcoach met de geruststellende mededeling dat de aandelenmarkt wel weer aantrekt.
Ga op safe en koop een fonds dat de AEX index volgt. Alle seinen staan op groen voor de Nederlandse economie als we de Centrale Bank en bijv. Minister Zalm mogen geloven.Vanuit die positie zou het dus interessant zijn om aan te kopen. Maar de vraag blijft natuurlijk: wanneer en welke sector?
Heb je wat meer lef doe dan iets met een fonds in Azie, Oost-Europa, Turkije etc (dat soort fondsen heb ik zelf).
Tot zover.
=========================================
Nu even wat anders:
Je belegt toch voor de middellange termijn? Een jaar of twee jaar bijvoorbeeld. Dan moet je niet te gespannen raken van een week flinke dalingen. Dat wordt vanzelf binnen enkele maanden weer recht getrokken.Cis schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:52:
Maar het is wel een domper. Sinds ik 1 april in beleggingsfondsen ben gestapt, heb ik alleen nog maar in de min gestaan. En ik denk dat ik nu naar zo'n -15% ga
Je belegt ook niet met al je geld neem ik aan? Zodat je niet plotseling geld nodig hebt en zaken met verlies moet verkopen.
Dalingen die we nu hebben meegemaakt moet je al kans zien. Een kans om lager in te stappen en dus meer winst te maken.
Het is natuurlijk altijd het beste om in een dal (bij) te kopen en op de top (deels) te verkopen. Het probleem is te achterhalen of iets een dal is/wordt of dat je nog altijd in een daling zit en hetzelfde voor een top.Cis schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:52:
Edit: in hoeverre is het interessant om meer aan te kopen tijdens deze correctie?
Men dacht dat rond de 440 wel een dal zou ontstaan en dan de boel weer zou aantrekken, maar nu de AEX daar onder gekomen is zijn er ook allerlei analysten die een nog verdere daling verwachten.... wie gelijk heeft? Dat zal de tijd leren.
Sja... met zulke fondsen is het ook niet vreemd dat je op -15% komt in een paar weken, het zijn alledrie wel vrij hoog risico fondsen, zeker de laatste. Maarja, ook "veilige fondsen" dalen fors in dit soort periodes.In mijn situatie: ik zit nu met 1600 euro in beleggingsfondsen: €600 in de energiesector, €500 voor Delta Lloyd Deelnemingen Fonds en €500 in een Russisch fonds.
Ik zou als ik jou was kijken naar meer spreiding en zeker ook wat meer risicospreiding aanbrengen. En welke sector? Dat hangt maar net van de analist die je gelooft afIk kreeg zojuist een mailtje van SNS Fundcoach met de geruststellende mededeling dat de aandelenmarkt wel weer aantrekt. Vanuit die positie zou het dus interessant zijn om aan te kopen. Maar de vraag blijft natuurlijk: wanneer en welke sector?

Zelf probeer ik iig zoveel mogelijk een spreiding aan te brengen en aan te houden, daarbij let ik o.a. op geografische spreiding (niet alles in europa of azie of amerika, etc), sectorspreiding (jij hebt nu erg veel in energie bijv, dat ruslandfonds zal ook aardig in energie beleggen) en in type beleggingen (obligaties, aandelen, vastgoed in mijn geval).
Wat een goede verdeling daar in is? Ik weet het niet, ik hoop dat de mijne goed is

Ik baal er wel van dat ik net niet lang genoeg geduldig was (ik had zo'n soort daling wel verwacht) en was dus vorige week net weer deels ingestapt...
Zeiden ze dat soort dingen in 1999 niet ook?Anoniem: 50825 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 20:44:
Ga op safe en koop een fonds dat de AEX index volgt. Alle seinen staan op groen voor de Nederlandse economie als we de Centrale Bank en bijv. Minister Zalm mogen geloven.

In 2000/2001 waren ook een paar weken flinke dalingen... en toen nog meer, en nog meer, en nog meer... dus het is helemaal niet zo vreemd dat ie wat ongerust is.Je belegt toch voor de middellange termijn? Een jaar of twee jaar bijvoorbeeld. Dan moet je niet te gespannen raken van een week flinke dalingen. Dat wordt vanzelf binnen enkele maanden weer recht getrokken.
Als je echt bang bent dat het allemaal de verkeerde kant op gaat moet je natuurlijk in wat anders gaan beleggen, Robeco Divirente is bijv een fonds dat historisch maar weinig of niet daalde en met een dividend van zo'n 5% nog best aardige resultaten oplevert.
In hoeverre dit uitwerking heeft op de beurs is een tweede, maar voor een economische omslag ben ik niet bang

Ik ook inderdaad, europese long bonds... -8% en nu stijgt ie weer een beetje.hneel schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:32:
Ik heb ook vorig jaar september nog wat geld in een obligatiefonds gestopt omdat dat "veiliger" zou zijn. Maar dat fonds is al die tijd alleen maar naar beneden gegaan.
Mja, dat zaten we toen natuurlijk ook. Magoed, dat zegt niet dat de geschiedenis zich nu (al) herhaaltneographikal schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:32:
ACM dat is niet vergelijkbaar, we zaten toen in een enorme hoogtij met een hoge inflatie e.d. Dat is nu niet het geval; we zitten overduidelijk in de opgaande economische lijn.

Ik ook niet echt. Maar anderzijds zitten er nog wel wat mijnen in het veld, zoals de erg hoge huizenprijzen, de stijgende olie, de geexplodeerde koersen in de diverse opkomende gebieden, etc.In hoeverre dit uitwerking heeft op de beurs is een tweede, maar voor een economische omslag ben ik niet bang
Goh. Dat is nou precies wat ik gister om 12:00 dacht.Anoniem: 50825 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 20:44:
Ga op safe en koop een fonds dat de AEX index volgt. Alle seinen staan op groen voor de Nederlandse economie als we de Centrale Bank en bijv. Minister Zalm mogen geloven.

We spreken elkaar over een maand wel weer.Anoniem: 21405 schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 08:46:
[...]
Goh. Dat is nou precies wat ik gister om 12:00 dacht.
Ach, ik ben ingestapt in beleggingsfondsen tijdens de val van 2000/2001, ik stond toen ook een 20% in de min. Door aankopen te blijven doen in de fondsen die je al hebt, kom je heel goedkoop aan veel aandelen in dat fonds. Later is de beurs weer helemaal bijgetrokken en nu heb ik een rendement van meer dan 40%.Cis schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:52:
[...]
Maar het is wel een domper. Sinds ik 1 april in beleggingsfondsen ben gestapt, heb ik alleen nog maar in de min gestaan. En ik denk dat ik nu naar zo'n -15% ga
Edit: in hoeverre is het interessant om meer aan te kopen tijdens deze correctie? In mijn situatie: ik zit nu met 1600 euro in beleggingsfondsen: €600 in de energiesector, €500 voor Delta Lloyd Deelnemingen Fonds en €500 in een Russisch fonds. Ik kreeg zojuist een mailtje van SNS Fundcoach met de geruststellende mededeling dat de aandelenmarkt wel weer aantrekt. Vanuit die positie zou het dus interessant zijn om aan te kopen. Maar de vraag blijft natuurlijk: wanneer en welke sector?
Niet zo panieken in ieder geval. Beleggen in fondsen is voor de lange termijn. Natuurlijk is het zuur dat je nu meteen in de min schiet als je net bent begonnen, maar het is zeker niet onverstandig om bij te gaan kopen. De beurs trekt echt wel weer bij

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

In dat mailtje van fundcoach kun je ook zien dat maandelijks aankopen of in slechte tijden aankopen goed is voor de lange termijn. Ik heb zelf geld gestopt in het Delta Lloyd Donau fonds en dat doet het erg goed, en verder China bijvoorbeeld. Spreiden is het devies imho.Cis schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:52:
[...]
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?
En daar ging de stoploss, precies op tijd verkocht... Jezus, abn krijgt er weer goed van langs zeg

[Voor 21% gewijzigd door neographikal op 18-05-2006 09:23]

Mijn opties die ik heb gekregen verdampen ook waar je bij staat

Ik heb voor mezelf vanaf nu een beetje de doelstelling gemaakt: hoog risico dingen 30% koerswinst= verkopen en de andere na 15% verkopen.

[Voor 5% gewijzigd door ACM op 18-05-2006 19:28]
Dat krijg je van teveel lucht in aandelen

Let vooral op die groene lijn. Dat is de 330 DMA en al een hele tijd een barriere geweest onder dalingen bij deze indice. Als we daar doorheen sjezen (nu 1235), dan is het goed mis

Anoniem: 109441

Nou kan ik weer helemaal opnieuw gaan beginnen... achja nieuwe ronde nieuwe kansen zullen we maar zeggen...

Verlies moet je (helaas) gewoon vergeten, uitkijken naar de talloze kansen die nog komen.
Maar iedereen roept nu juist dat dit de lang verwachte correctie is. We zitten u dus op een laag punt. Daarom is het nu juist tijd om bij te kopen en niet om met verlies te verkopen. Tenzij je het geld nodig hebt.hneel schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:47:
Ik heb mn beleggingsfondsen maar weer van de hand gedaan. Het geld gaat voorlopig weer naar de Garantibank. Jammer van het verlies... Ik wacht de volgende keer wel met instappen tot de koersen op een dieptepunt zijn.
Ik ben van plan de komende twee weken met een geldbedrag ter waarde van 60% à 70% van mijn huidige portefeuillewaarde nieuwe fondsen te kopen.
[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 50825 op 20-05-2006 15:54]
dat denk ik dus ook , bijkopen het is het devies!Anoniem: 50825 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 15:53:
[...]
Maar iedereen roept nu juist dat dit de lang verwachte correctie is. We zitten u dus op een laag punt. Daarom is het nu juist tijd om bij te kopen en niet om met verlies te verkopen. Tenzij je het geld nodig hebt.
Ik ben van plan de komende twee weken met een geldbedrag ter waarde van 60% à 70% van mijn huidige portefeuillewaarde nieuwe fondsen te kopen.
alleen niet zo rigorues 60-70%! want stel je voor je hebt het mis!
maar goedkoop zijn ze nu iig wel

slimmehotspot.nl
Verkopen kost me 0.3% aan transactiekosten. De afgelopen week was het verlies elke dag groter dan die 0.3%.

Ik heb weer wat kooporders uitgezet eergisteren

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

De SPX is hier weergegeven met de AEX prijsactie er achter. Tot nu toe zitten we nog in een normale correctie in de stijgende trend. Pas als we door 1235 gaan zakken, kijken we wellicht tegen een omkering van de trend aan. Ik wacht af met instappen totdat het dalingsmomentum gekeerd lijkt te zijn. Een uitgelezen kans om dan met wat 100 euro calls 1000% winst te maken

Ik vermoed dat het nog wel een week of wellicht 2 kan duren voordat de zaak is gestabiliseerd, als dit scenario zich gaat ontvouwen. Zoals gezegd, 1235 acht ik als de kritieke grens voor een mogelijke trendomkeer (dat is overigens de 330 DMA lijn voor de SPX). Als we daar doorheen zakken, gaat het waarschijnlijk niet meer om een correctie, maar een breuk met de stijgende trend van afgelopen jaren.

Voor het bepalen van de bodem kan de BPSPX dienst doen. Als we normaal corrigeren binnen deze trend, dan zouden we rond BPSPX 50 bodemvorming moeten zien. Ook de Slow stochastics kan in dat verband een signaal geven. Ik ben zeer benieuwd hoe deze zich gaat ontwikkelen en hou een paar honderdjes paraat voor de call actie.
Zoals gezegd, ik denk dat het nog wel eens een tot twee weken kan duren om een beetje fatsoenlijke springplank te vormen. Bovendien moet de downside dan wel echt opgevangen worden. Nog veel verder doorzakken is bonje in de tent

[Voor 6% gewijzigd door Wekkel op 21-05-2006 21:23]

Vooralsnog geduld hebben.

Ga gewoon fondsbeleggen. Minder zorgen, beter resultaat en je kan het lekker maandenlang vergeten. Tot nu toe iedere keer dat ik keek was het "valt wel mee, niet zo heel hard gezakt" of "zo, da's een boel extra".
Maar wat denken jullie... Weer een mooi moment om te gaan shoppen of flikkert het nog verder weg en kan ik beter nog even wachten tot dan om te gaan shoppen?

Ik ben helemaal blij met een dalende koers, lekker goedkoop inkopen. Maar wanneer nou gaan kopen. Ik zit er aan te denken weer 2000 euro in te gaan leggen, elke 2 weken 2 a 3 honderd inleggen, weet toch niet wanneer het juiste moment is, als ik maar een beetje inde buurt van het dal zit.

En tot het einde van het jaar toch geen inlegkosten bij de postbank.
[Voor 59% gewijzigd door The - DDD op 22-05-2006 14:34]
Dat ga ik een hele tijd lang niet goed maken, zelfs als ik straks weer op een lager niveau ga bijkopen.
[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 50825 op 22-05-2006 16:30]

Ik zit ook al op -22% op dit moment met mijn fondsen die ik in april heb gekocht. Gaat niet best inderdaadAnoniem: 50825 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 16:23:
Hmmm, het lijkt erop dat een aantal van de fondsen die ik heb gekocht vandaag op -10% staat. Dat betekent dat ik hard richting de -25% ga in 10 dagen.
Dat ga ik een hele tijd lang niet goed maken, zelfs als ik straks weer op een lager niveau ga bijkopen.

Ik denk dat ik nog maar 1600 inleg zodra de koers weer stijgt. Kijken of ik mijn verliezen een beetje kan compenseren. Had ik nou maar een maandje gewacht met beleggen, dan was alles stukke rozekleuriger geweest

nu wel weer heel erg... onder de 427...Cliffie schreef op maandag 22 mei 2006 @ 16:40:
Gaat ook weer lekker met de AEX vandaag. Allemaal drukte om niks volgens mij...
(ik had turbo aex short gekocht op 4,22 en verkocht op 4,99). toch leuke winst 18% in 2 handelsdagen en dat in dit klimaat.
(ik vertel niet over de verliezen

[Voor 27% gewijzigd door paella op 22-05-2006 17:17]

Zat trouwens geen kundigheid in hoor, had het geld nodig, dacht ik, maar nu de belastingdienst over de brug is gekomen kan het weer terug de markt in.

Ik sluit me aan bij zomertje en cliffie dat beleggen voor de lange termijn is.
Wat heb je dan voor een bank? Ordervertraging met een dagAnoniem: 50825 schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:22:
Net een order gegeven om voor 20% van mijn huidige inlegwaarde bij te kopen. Jammergenoeg is de koop pas morgen voltooid.

Gelukkig is zoals ik al dacht 428 steun geweest. Mijn scenario: een aantal heel grote partijen heeft besloten de beurs eens even flink naar onderen te drukken om wat winst te nemen. Uit Amerika kwamen slechte inflatiecijfers die heel slecht opgevat werden in de al licht in mineur verkerende markt. Dat heeft elkaar versterkt. Toen werd er continu geroepen dat 428 steun zou kunnen bieden. Iedereen heeft gewoon zoals hier ook gewacht op 428 en daar meteen bijgekocht.
Dat kan bijna niet anders omdat de beurs nu echt hard explosief gestegen is.
FundixJanuszjes schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 10:24:
[...]
Wat heb je dan voor een bank? Ordervertraging met een dag
Struikelde over dit topic en heb het even vluchtig doorgenomen.Januszjes schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 10:24:
[...]
Wat heb je dan voor een bank? Ordervertraging met een dag![]()
Gelukkig is zoals ik al dacht 428 steun geweest. Mijn scenario: een aantal heel grote partijen heeft besloten de beurs eens even flink naar onderen te drukken om wat winst te nemen. Uit Amerika kwamen slechte inflatiecijfers die heel slecht opgevat werden in de al licht in mineur verkerende markt. Dat heeft elkaar versterkt. Toen werd er continu geroepen dat 428 steun zou kunnen bieden. Iedereen heeft gewoon zoals hier ook gewacht op 428 en daar meteen bijgekocht.
Dat kan bijna niet anders omdat de beurs nu echt hard explosief gestegen is.
Heb echter nog nooit belegd maar vindt dit echter wel een interessante mogelijkheid.
Kan met zo een € 5000,00 instappen als het moet en/of zinnig is.
Zo instinctief zegt iets in mij begin eens met € 1000,00.
Maar nu de beurs zo laag staat wat moeten we dan kopen ?
De 1 zegt DSM de ander CORUS weer een ander brult Gertronics.
Of is een Mix-Fund van b.v de ABN-AMRO de beste en veiligste koers.
Gaat dit niet doen om snel grof geld te verdienen maar 12 % op jaar basis moet toch haalbaar zijn ?
Is dat niet zo bij alle banken waar je van je betaalrekening inlegt in een beleggingsfonds? Aankoop/verkoop is dan toch vaak bij opening van de beurs.Januszjes schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 10:24:
[...]
Wat heb je dan voor een bank? Ordervertraging met een dag
MijnPostbank is overigens superbrak wanneer het om de interface naar beleggingsfondsen gaat:
- geld is afgeboekt van girorekening, maar nog niet bijgeboekt bij fondsoverzicht
- geen transactieoverzicht van fondsen, alleen totalen in waarde (niet eens hoeveelheid aandelen of actuele koers, geen vermelding van tijd/koers op basis waarop de waarde bepaald is)
12% is best wel agressief en zul je relatief risicovol voor moeten beleggen. In een opgaande beurs is het makkelijk, maar bij een flinke dip ben je het net zo hard kwijt.WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 11:16:
Gaat dit niet doen om snel grof geld te verdienen maar 12 % op jaar basis moet toch haalbaar zijn ?
Gezien je reactie zou ik het eerst eens rustig aan doen met beleggingsfondsen en/of lage bedragen.
[Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 23-05-2006 11:22]
En nee ik ga geen overhaaste dingen doen. Als ik al ga beleggen als partikulier via wie is dan kostentechnisch het slimst ? Mijn huisbank ( ABN-AMRO ), Binck, Alex ??
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 11:16:
Gaat dit niet doen om snel grof geld te verdienen
Het kan snel gaan hè met je doelstellingWiLLoW_TieN schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 11:42:
Stel ik wil voor zo een € 1600,00 van 1 enkel aandeel kopen om een snelle winst te pakken

Vind je? Gemiddeld over 150 jaar stijgt de beurs met 9% jaarlijks (ik kan de bron niet zo vinden, maar het kwam aan bod tijdens mijn colleges institutionele economieRukapul schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 11:18:
12% is best wel agressief en zul je relatief risicovol voor moeten beleggen. In een opgaande beurs is het makkelijk, maar bij een flinke dip ben je het net zo hard kwijt.
Gezien je reactie zou ik het eerst eens rustig aan doen met beleggingsfondsen en/of lage bedragen.

Nee maar het is wel een behoorlijk uitgekristaliseerd iets zeg maarpaella schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 12:16:
De bekende zin "in het verleden behaalde resultaten... etc" blijft gelden. Wat 150 jaar lang gold, is geen wet.

Precies... "tenzij"...neographikal schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 12:20:
[...]
Nee maar het is wel een behoorlijk uitgekristaliseerd iets zeg maarBlack monday enzo zitten er ook in, dus tenzij de hele wereldeconomie in elkaar dondert zie ik niet snel dat deze regel op de _lange_ termijn niet meer zou gelden

maar ik ben geen doemdenker hoor, ik handel in de waan van de dag.

KPN blijft maar matjes staan, ik zit te denken om daar weer in te gaan

dus ...

geen touw aan vast te knopen

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*
Ik hoop dat je 430 bedoeltneographikal schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 16:46:
...of dat we alsnog even richting de 330 gaan of iets dergelijks

Aangezien maandag amerika gesloten is, betekend dat meestal dat de aex nog wel een stukje verder kan gaan klimmen

ik ben benieuwd.

De Turkse fondsen hebben allemaal een inleg van 1000, behalve de Fortis; die heeft een min., inleg van 500 (hetgeen mij beter bevalt).
Misschien nog maar heel even een weekje wachten (al hoewel dat ook alweer heel zonde kan zijn; zo hard als de waarde omhoog (en omlaag

Emerging Europe, Far East etc. ipv Turkije, China etc.
Ik kan dat soort fondsen via Fundix ook voor een deel kopen. Dus als ik 0,645 stuks wil, dan lukt dat prima. Misschien dat jij dat ook kan via jouw bank.Cis schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:23:
* Cis twijfelt sterk of hij een Turkije-fondsje moet betreden. Momenteel 1400 euro in fondsen (was 1600).
De Turkse fondsen hebben allemaal een inleg van 1000, behalve de Fortis; die heeft een min., inleg van 500 (hetgeen mij beter bevalt).
Misschien nog maar heel even een weekje wachten (al hoewel dat ook alweer heel zonde kan zijn; zo hard als de waarde omhoog (en omlaag) gaat)
Ik heb zelf ook fondsen in opkomende markten. Het grote voordeel is dat ze superhard stijgen, maar daardoor dus ook heel hard dalen. Dat heb ik afgelopen weken wel gemerkt.
Het Fortis Turkey fonds deed het 't slechtst van allemaal: in een maand 30 procent eraf. Dus er valt weer veel te winnen. De groeicijfers van het land zijn nog steeds heel goed: 6% voor dit en volgend jaar.
Ik heb overigens wel mijn inleg gespreid en heb ook fondsen in China, Japan, Oost-Europa, India en Rusland ingeslagen. Vooral China heeft 't de afgelopen weken zeer goed gedaan (in verhouding met de rest van de wereld). Maar ja, wat wil je met een land waar zich iedere maand 1 miljoen mensen aan de armoede onttrekken.
Ik ben fan van opkomende markten. Ik ben best bereid wat risico te nemen voor landen met groeipercentages van meer dan 5, 6 of 7% per jaar, i.p.v. 2 of 3% in Nederland.

Ik heb vroeger een fonds gehad en daarmee in 1 jaar tijd ruim 80% winst mee gepakt. Daarna nooit meer wat gedaan met aandelen, maar ben nu laatst ingestapt bij SNS Reaal toen ze naar de beurs gingen. Dit omdat ik sinds een jaar klant ben van de SNS bank, en dat bevalt me uitstekend. Dus ik heb een effectenrekening afgesloten bij ze, en dat werkt bijzonder goed. Ook een schaduwportefeuille aangemaakt, maar helaas daar nu 4% verlies mee gemaakt. Maar leuk om mee te oefenen

Ik wil wel wat aandelen gaan kopen, maar dan zal je toch minstens voor 1000euro per aandeel moeten kopen denk ik, dus dat worden dan 2 verschillende aandelen. Wel redelijk risicovol dus.
Of ik haal wat verschillende fondsen zoals DWS Investments DWS Russia, wat nu wel ff aan het dalen is, maar over de laatste drie jaar goede rendementen laat zien. En ik overweeg energie en duurzame fondsen (bijv. van ASN).
Ja. Het is inderdaad wel een aardig boek, waarin de klassieke fouten over het beleggen mooi worden verwoord. Er is ook een film van te krijgen, die weliswaar niet zo diep gaat, maar wel een kijkje geeft op de beursvloer, zoals die -voordat de computer zijn intrede deed op de beurs- eruit zag.Artcore schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:18:
Leuk topic inderdaad, ik ga het ook volgen. Heeft iemand het boek van Nick Leeson (Rogue Trader in het Engels, de Nederlandse vertaling heet De bom onder de Barings Bank) gelezen? Zeer interessant en geeft een leuke kijk in de handel van opties en futures.
De film is voor nog geen 10 EUR te verkrijgen op DVD bij verschillende online aanbieders.
Ik gok graaghenry86 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 23:23:
Wat zijn je redenen om naar Turkije te gaan? Ik vind opkomende markten behoorlijk "eng". Zelf beleg ik er ook in, maar dan de fondsen die een beetje spreiding hebben en niet slechts één land doen.
Emerging Europe, Far East etc. ipv Turkije, China etc.

Turkije is, zoals reeds gezegd, laatste weken enorm gedaald. Veel meer dalen kan het niet meer, lijkt me. Maarja, je weet maar nooit. De gok is altijd het juiste moment van instappen. Gisteren is Fortis Turkije Fonds 6% gestegen. Maar wat er gaat gebeuren zodra de Dow Jones echt onder de 11000 raakt. Volgens mij raakt iedereen dan in paniek en gaan we nog een extra stapje bergafwaarts.
Daarom twijfel ik nog erg of ik nu moet instappen (en risico nemen) of juist over een maand of 2 maanden moet instappen (en wellicht een heleboel winst moet missen)

grote stappen, snel thuis denk ik.... mag hopen dat mensen nou eens een keer de schrik kwijt zijn van dat rente spook, maar ik hou m'n hart vast voor morgen... zou me niks verbazen als we op deze manier deze week de 430-425 ook nog makkelijk gaan halen

Als we onder de 410 komen, ga ik een deel verkopen. Ik stap wel weer (met dubbel zoveel) in zodra er een omhooggaande trend ismomania schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:46:
was weer een leuke beursdag vandaag
grote stappen, snel thuis denk ik.... mag hopen dat mensen nou eens een keer de schrik kwijt zijn van dat rente spook, maar ik hou m'n hart vast voor morgen... zou me niks verbazen als we op deze manier deze week de 430-425 ook nog makkelijk gaan halen

De Vix loopt ook weer lekker op, ik blijf nog fijn even weg. Gelukkig had ik zelf onder m'n turbo's een stoploss gelegd, wat ik zo onderhand standaard doe als ik ergens in stap. Stoploss 10% eronder leggen zodat de verliezen beperkt blijven

Techniek daalde in 2000 - 2002 ofzo ook tot 10% van de waarde die het op de pieken had (getronics heeft geloof ik op 180 euro gestaan?). Dus je "veel meer dalen kan het niet" is een beetje een gevaarlijke uitspraakCis schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:43:
Turkije is, zoals reeds gezegd, laatste weken enorm gedaald. Veel meer dalen kan het niet meer, lijkt me.

Heb je de hele dag mensen voor je bezig die ingrijpen als een aandeel in het fonds op zijn gat gaat.
Zelf beleggen lijkt me ook leuk, maar ik denk niet dat ik het kan winnen van een zooitje profs.
Ik noemde Getronics als voorbeeld, kijk eens naar de historische koersen van een willekeurig tech-fonds (Postbank I.T. bijv) en zie dat als de markt compleet onderuit gaat, dat je dan gewoon niet zo veel kan beginnen. Een specifiek aandeel eruit gooien is leuk, maar in dergelijke bear-markets moet je eigenlijk gewoon de boel inruilen voor een cash- of shortpositie. En dat is iets wat weer niet past in het straatje van de meeste beleggingsfondsen. Dan moet je al gauw naar speciale fondsen kijken.The - DDD schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:56:
Wederom, daarom lekker in fondsen beleggen.
Heb je de hele dag mensen voor je bezig die ingrijpen als een aandeel in het fonds op zijn gat gaat.
Bij Turkije is het nu natuurlijk de vraag of het een forse correctie was die nu aan het einde begint te komen, of dat het nog wel even door daalt.
True, en dat zie je bij minder risicovolle fondsen ook gebeuren. Die verschuiven middelen naar obligaties of goud als er negatieve verwachtingen zijn voor langere tijd. Met het PB IT fonds heb je net wel een van de klappers (in neerwaardse zin) te pakken.ACM schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:29:
[...]
Ik noemde Getronics als voorbeeld, kijk eens naar de historische koersen van een willekeurig tech-fonds (Postbank I.T. bijv) en zie dat als de markt compleet onderuit gaat, dat je dan gewoon niet zo veel kan beginnen. Een specifiek aandeel eruit gooien is leuk, maar in dergelijke bear-markets moet je eigenlijk gewoon de boel inruilen voor een cash- of shortpositie. En dat is iets wat weer niet past in het straatje van de meeste beleggingsfondsen. Dan moet je al gauw naar speciale fondsen kijken.
Bij Turkije is het nu natuurlijk de vraag of het een forse correctie was die nu aan het einde begint te komen, of dat het nog wel even door daalt.

Hoewel het wel zo is dat je met een eigen portefeuille drastischer en sneller kan reageren ben je daardoor sterker maar ook kwestbaarder.
En van een beren markt wil ik nog niet spreken, gewoon een stevige correctie. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als de VS eindelijk is weer echt in elkaar dondert met hun beurskoersen. In verhouding tot de VS heeft europe namelijk een veel gezondere economie op dit moment.
[Voor 11% gewijzigd door The - DDD op 31-05-2006 11:55]
Nou iddneographikal schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:44:
Het is vandaag weer paniekvoetbal, zowel naar boven als naar beneden. Als vanavon die van de FED ook maar één woord verkeerd zegt is het afgelopen met de leuke dag van vandaag.

Maar denk dat de olievoorraden vanmiddag ook nog wel weer voor wat spanning kunnen zorgen..
Ze hebben de site alvast offline gehaald

bedankt FED

[Voor 5% gewijzigd door momania op 31-05-2006 20:26]
Anoniem: 9449
Tsja, als je altijd met de index(en) meegaat, of met de grote fondsen die de index vertegenwoordigen, zul je veel last hebben van dit soort uitspraken. Als je wat leuke, meestal iets kleinere aandelen weet te selecteren zul je zien dat de correlatie met de indexen vaak niet zo groot is.neographikal schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:44:
Het is vandaag weer paniekvoetbal, zowel naar boven als naar beneden. Als vanavon die van de FED ook maar één woord verkeerd zegt is het afgelopen met de leuke dag van vandaag.
Ik begrijp mensen die in de index(en) beleggen, maar niet waarom ze er vervolgens dagelijks naar kijken. De visie van dit soort beleggers is i.h.a. dat de index op de lange termijn stijgt en als je deze keuze gemaakt hebt moet je niet steeds omkijken.
Ik kan me voorstellen dat een l.t. belegger de beurs dagelijks bijhoudt om een moment te bepalen om aandelen/fondsen op een 'lagere' stand bij te kopen.Anoniem: 9449 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:23:
Ik begrijp mensen die in de index(en) beleggen, maar niet waarom ze er vervolgens dagelijks naar kijken. De visie van dit soort beleggers is i.h.a. dat de index op de lange termijn stijgt en als je deze keuze gemaakt hebt moet je niet steeds omkijken.
Maar goed, voor een l.t. belegger zou het misschien helemaal ideaal zijn om maandelijks (of tweemaandelijks of wat dan ook) voor een vantevoren bepaald bedrag aan te kopen.
Nou dat is vrij eenvoudig. Wanneer je niet alleen aandelen posities hebt maar ook turbo's, opties en dergelijke is het zeer zeker interessant om elke dag te kijken. Wie weet tikt je turbo net die dag de stoploss aan.Anoniem: 9449 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:23:
[...]
En aandelen koop je natuurlijk niet om er pas na een jaar weer opnieuw naar te kijken. Tussentijdse winstnames en dergelijke zijn ook mogelijk. En om die kansen in te koppen moet je er eigenlijk wel een aantal keer per week naar kijken.
In dat geval heb ik dus gewoon dikke shit-pechACM schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 07:41:
[...]
Techniek daalde in 2000 - 2002 ofzo ook tot 10% van de waarde die het op de pieken had (getronics heeft geloof ik op 180 euro gestaan?). Dus je "veel meer dalen kan het niet" is een beetje een gevaarlijke uitspraak

Anyways, heb wat Fortis Turkije ingekocht. Nu maar een beetje hopen enzo

De IEX herstelt zich vandaag nog redelijk. Het leek even rot te gaan toen ie in 1 keer daalde naar 436, maar hij staat nu nog maar 0,26% in de min...
Voordelen Turbo's:
- ze zijn er echt voor ontzettend veel producten
Nadelen Turbo's:
- de rente die ABN vraagt is ver boven de marktrente
- ABN is niet verplicht om een markt te maken, in een volatiele periode kan het dus zijn dat je een positie niet kan sluiten (of openen)
Voordeel is ook weer wel dat er geen tijdswaarde in zit
Kan jij mij uitleggen wat het voordeel hiervan is? Als jij de tijdswaarde van een bepaalde optie te hoog vindt dan verkoop je hem toch gewoon?paella schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:30:
Voordeel is ook weer wel dat er geen tijdswaarde in zit.
Maar stel je voor dat je optie op verlies staat. Als het een aantal maand duurt voordat de optie weer op winst staat loopt er wel aardig wat tijdswaarde uit.Anoniem: 9449 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:33:
[...]
Kan jij mij uitleggen wat het voordeel hiervan is? Als jij de tijdswaarde van een bepaalde optie te hoog vindt dan verkoop je hem toch gewoon?
Ik bedoelde verkopen zonder de optie(s) te hebben.Januszjes schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 23:00:
Maar stel je voor dat je optie op verlies staat. Als het een aantal maand duurt voordat de optie weer op winst staat loopt er wel aardig wat tijdswaarde uit.
Ik weet dat veel mensen de tijdwaarde toch een beetje zien als "lucht". Maar kijk eens naar een lange termijn (bijv. 2 jaar resterende looptijd) OTM (bijv. strike 20 versus OW 17.50) optie. Stel dat de premie 2,50 euro is, dan blijft deze altijd nog 1.50 als de OW naar 15 daalt. Je bent dus maar 100 euro kwijt terwijl je nog steeds kan profiteren van de verwachte sterke stijging van de OW. Bij de turbo ben je al lang door de stop loss heen en moet je elke keer maar weer beslissen of je een nieuwe positie aangaat met alle risico's van dien.
Rente die ABN rekent op turbo's is hetzelfde als de variable hypotheekrente, zo'n 3.5 begreep ik.Anoniem: 9449 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:28:
De basis van een turbo is dat je van ABN Amro geld leent om een bepaald asset te kopen. Je investeert zelf X en ABN leent je Y. Je creeert hiermee een hefboom van (X+Y)/X t.o.v. het zelf kopen van het asset.
Voordelen Turbo's:
- ze zijn er echt voor ontzettend veel producten
Nadelen Turbo's:
- de rente die ABN vraagt is ver boven de marktrente
- ABN is niet verplicht om een markt te maken, in een volatiele periode kan het dus zijn dat je een positie niet kan sluiten (of openen)
American Express vraagbaak
Dit topic is gesloten.