Bij Turbo's is trouwens in principe altijd handel mogelijk omdat de ABN-Amro zelf een markt ervoor onderhoud. Oftewel zij zorgen altijd voor (meestal de gunstigste) bied- en laatkoersen voor al hun turbo's.
Let er wel op dat door die steeds wijzigende bied- en laatkoersen je niet altijd even goed een stop-loss order kunt plaatsen, de koers die de ABN je bied kan wel 20% dalen zonder dat er ook maar een stuk van verkocht werd en dus je stop-loss gewoon niet getriggered wordt...
Bij Alex kan je vziw op die Turbo's een eigen stop-loss plaatsen door met conditionele orders te werken, waarbij je dus de koers van de onderliggende waarde kan gebruiken voor je verkoop conditie.
Bij Binck willen ze zoiets ook gaan introduceren (ze moeten wel, de concurrent heeft het

), maar tot die tijd kan je alleen effectief stop-loss orders opgeven voor de turbo's waar veel handel in is (zoals de AEX-turbo's Long en Short met de sterkste hefboom).
Overigens heb ik doorgaans wel vrij goede ervaringen met turbo's, alleen heb ik de laatste paar weken ofwel net te vroeg verkocht ofwel de verkeerde kant op gegokt. En verder is er eventueel nog het nadeel van de ingebouwde stop-loss van de turbo zelf, die ook getriggered wordt als dat niveau intra-day geraakt wordt. Dat laatste is heel vervelend als de koersbeweging gaat zoals je voorspelt, maar net iets te ver doorzakt/stijgt en dus toch even de stop-loss raakt. En ja, daar heb ik ervaring mee

Opties hebben dat dan weer niet, maar die hebben als nadeel dat ze een expiratiedatum hebben en dat ze dan potentieel waardeloos aflopen en daardoor sowieso minder waard worden als de expiratiedatum dichter bij komt en ze out-the-money zijn.
Overigens hebben de out-the-money opties vaak nog weer een scherpere hefboom dan turbo's, waardoor je in theorie nog meer winst kan maken (800% gebeurt bijv wel eens in een dag).
Voor een beginner zou ik trouwens Turbo's adviseren (bij keus uit opties en turbo's), uit persoonlijke ervaring, maar kijk uit met de aankoop van turbo's die dus vlak onder/boven de koers zit. Als er nu bijv een Turbo AEX Long (452) was zou ik je die afraden te kopen
[
Voor 8% gewijzigd door
ACM op 10-03-2006 10:53
]