Waarschuwing, lange post

Heb je de
'Four Rules' van YNAB bekeken? (scroll naar onderen op pagina) Die moet je eigenlijk constant in gedachten hebben als je bezig bent met YNAB.
Waar het fout gaat is inkomsten.
YNAB telt mijn starting balance van 1 september als funds for september, hoewel dat naar mijn idee helemaal niet zou moeten. Omdat ik 1000 euro had staan betekend dat niet dat ik dat ook uit kan geven deze maand, dat is gewoon een fallback in het geval dat (hypotheek afgeschreven voor salaris bv).
In het begin als je net bent begonnen met YNAB dan zal nog niet alles kloppen, dit heeft even een aantal maanden nodig voordat het wat meer gaat kloppen.
Hoe doe je salaris? Hoort dat te blijven staan bij inflow: to be budgetted?
Nee, salaris is income next month, dus als je gisteren salaris hebt gekregen dan boek je dit op 'income for october' (regel 4, age your money).
Hoe doe je het met overige 'inkomsten', zoals iets voorgeschoten te hebben? Daar heb ik deze maand wat van terug gekregen, hoewel het gegeven voorschot van augustus is. Ik kan dat wel budgetteren onder 'gifts', want daar was dat voorschot voor bedoelt, maar dan loopt dat hele budget scheef.
Ik boek dat op hetzelfde potje als waar het uit kwam. Stel we gaan een dagje naar een pretpark dan boek ik dat op ons potje 'Samen'. Als er anderen meegaan en ik heb alle kaartjes in één keer gekocht dan gaat er bijv. €200 uit dat potje. Vervolgens krijg ik €150 terug, dat boek ik dan weer op 'Samen' zodat mijn uitgave uiteindelijk maar €50 is.
Verder, spaargeld. Ik heb een rekening als asset gemaakt met mijn spaarrekening. Dan kan je natuurlijk een budget maken voor sparen, en dat elke maand netjes overboeken. Maar wat als je meer overboekt? Moet je dan je budget aanpassen...?
Dit moet je loslaten, je moet helemaal niks. Het idee is dat je 'spaardoelen' maakt (vakantie, nieuwe auto, verbouwing of waar je ook maar voor wilt sparen). Daar maak je dan een categorie voor aan. Stel dat je januari 2020 een nieuwe auto wilt kopen á €10k dan weet je dus dat je in 3 mnd. (okt, nov, dec) die 10k bij elkaar moet sparen. Dat bedrag hak je in drieën en leg je maandelijks in op die categorie. Maar soms heb je tegenslagen en lukt het niet om alle budgetten zo in te vullen zoals je zou willen (regel 3, roll with the punches). Heb je een spaardoel zonder vaste einddatum dan leg je gewoon in wat je maandelijks overhoudt nadat je alle verplichte potjes hebt gevuld.
Waar het geld staat maakt in YNAB niet zoveel uit.
Ik hanteer de 50/30/20 regel, maar dat is persoonlijk. Wellicht is er een andere verdeling die voor jou/jullie beter werkt. Je pakt je inkomen/jullie gezamenlijke inkomen en dat ga je elke maand verdelen op de volgende manier:
50% - Essentiële uitgaven
Als deze lasten niet maandelijks betaald worden dan zit je gauw in de problemen. Denk aan hypotheek, boodschappen, energie & water, verzekeringen, belastingen, bankkosten.
30% - Financiële prioriteiten
Dit zijn bij mij drie buffers: noodfonds (10k, bijv. als wasmachine plotseling stuk is), onderhoud huis, onderhoud auto. Deze zijn bij mij al gevuld, maar als ik er geld uit heb moet halen dan wil je deze in principe eerst weer aanvullen voordat je naar de categorie hieronder gaat zodat je voorbereid bent op een volgende tegenslag.
20% - Persoonlijke keuzes
Zaken die geen eerste levensbehoefte zijn, internet/TV/telefoon, Netflix, sportschool, uiteten e.d.
Hier staan bij mij ook de spaardoelen zoals 'vakantie', 'nieuwe auto'. Let er wel op dat je hier niet teveel categorieën maakt, dan wordt het gauw onoverzichtelijk.
Mijn YNAB4 config:
Ik werk altijd van boven naar beneden, eerst de verplichte dingen en wat er overblijft kan in de leuke dingen worden gestopt. Stel dat je een keer een meevaller hebt (bonus op het werk?) en verder geen onverwachte uitgaves hebt gehad in de 50% en 30% categorie, dan is een nieuwe auto wellicht ineens een stuk eerder aan te schaffen

EDIT: Oh ja, nog eentje. Waterschapsbelasting deze maand betaald. Dat is een jaarlijkse uitgave, dus zou je zeggen dat je $totaal/12 als budget kan invoeren. Prima. Maar dan moet je voor de volgende maand toch meenemen dat je daar nu een negatief budget in hebt?
Ik doe dit met bijv. zorgverzekering ook, zodat ik het in december in één keer kan betalen (levert paar procent korting op). Ik ben niet op 1-1 begonnen met YNAB dus was even puzzelen. Stel dat je deze maand begint, dan wil je in augustus al 8*(1/12e) inleggen, zodat je deze maand weer op schema legt.
De start met YNAB is dus ook wat vervelend, want je moet geld apart gaan zetten (o.a. noodfonds en dit soort potjes) wat je nu waarschijnlijk op je spaarrekening hebt staan. Je daadwerkelijke spaarsaldo zal dus flink slinken, doe je dat niet dan zit je jezelf voor de gek te houden als je wel ineens die €1200 voor de zorgverzekering moet ophoesten in december.
Het 'nadeel' van YNAB is dat het een Amerikaans programma is en veel uitleg op internet dus geschreven is naar hoe Amerikanen betalen: met creditcard. Dit maakt het wat lastig te vertalen naar hoe we in Europa met geld omgaan. Ik vond
deze video wel handig. Zijn kanaal heeft nog veel meer video's over YNAB.
https://www.reddit.com/r/ynab/ is ook érg actief, maar voor m'n gevoel ook met 99% Amerikanen.
Credits ook naar @
Anoniem: 477788, hij heeft mij met het inrichten van YNAB (en bovenstaande denkwijze) erg op weg geholpen
[
Voor 9% gewijzigd door
ThinkPad op 27-09-2019 10:19
]