Programma om geld mee te beheren

Pagina: 1 ... 15 ... 21 Laatste
Acties:
  • 1.484.217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Drardollan schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:12:
Ik denk dat mijn vraag wel in dit topic past.

Ik zit bij de Rabobank en daar heb je wel de Saldoverloop optie, dat is opzich prima. Maar er doorheen scrollen is nogal een dingetje. Liever heb ik gewoon wat cijfertjes in Excel / Notepad / Whatever.
Kun je dit niet met de Rabobank App? Je kunt daar je saldo op het 'start' scherm krijgen en meldingen naar je telefoon laten sturen als je onder de <500 komt. Misschien niet helemaal wat je wilt, maar komt wel een eind in die richting.

Rabobank ondersteunt exports naar csv, die zou je best in Excel kunnen stoppen om daar zelf je saldo verloop in te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:39
Anoniem: 477788 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:56:
[...]

Kun je dit niet met de Rabobank App? Je kunt daar je saldo op het 'start' scherm krijgen en meldingen naar je telefoon laten sturen als je onder de <500 komt. Misschien niet helemaal wat je wilt, maar komt wel een eind in die richting.
Dat heb ik al ;) Maar ik zou willen weten of het 450 of 550 is, in het eerste geval moet ik bekijken waar het geld gebleven is (als ik dat niet al zou weten) en in het tweede geval zou ik 50 euro naar de spaarrekening kunnen storten.
Rabobank ondersteunt exports naar csv, die zou je best in Excel kunnen stoppen om daar zelf je saldo verloop in te bepalen.
Ik koop liever een stukje software. Niet arrogant bedoeld, maar de 4 uur die ik daaraan zou besteden kan ik beter gebruiken om mijzelf te verhuren. Die paar tientjes voor een stukje software pak ik dan wel :)

Maar thanks voor het meedenken!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Drardollan schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:29:
[...]

Dat heb ik al ;) Maar ik zou willen weten of het 450 of 550 is, in het eerste geval moet ik bekijken waar het geld gebleven is (als ik dat niet al zou weten) en in het tweede geval zou ik 50 euro naar de spaarrekening kunnen storten.

[...]

Ik koop liever een stukje software. Niet arrogant bedoeld, maar de 4 uur die ik daaraan zou besteden kan ik beter gebruiken om mijzelf te verhuren. Die paar tientjes voor een stukje software pak ik dan wel :)

Maar thanks voor het meedenken!
Ik vind het onduidelijk wat je precies zoekt, misschien begrijp ik je niet helemaal.

Wat ik doe, zit ook bij de rabobank, is via de App van die notificatie bij te weinig saldo, >x bedrag afgeschreven en >y bedrag bijgeschreven. Daarnaast wordt elke eerste van de maand overtollig geld automatisch naar de spaarrekening gezet (ik meen dat dat Automatisch Sparen heet).
Dat samen heb ik zelf geen interesse meer in het saldo verloop, in essentie staat de 1ste van de maand het bedrag op de rekening wat ik die maand nodig heb.

Daarnaast exporteer ik de transacties elke week en stop dit in YNAB, zodat ik kan zien of ik (en vrouwlief) het geld uitgeef aan de juiste dingen en zo niet dan sturen we bij/bespreken we het.

Ik ben hier erg tevreden mee en heb weinig anders nodig. Kost me misschien 15 minuten per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
Anoniem: 477788 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:23:
[...]

Ik vind het onduidelijk wat je precies zoekt, misschien begrijp ik je niet helemaal.

Wat ik doe, zit ook bij de rabobank, is via de App van die notificatie bij te weinig saldo, >x bedrag afgeschreven en >y bedrag bijgeschreven. Daarnaast wordt elke eerste van de maand overtollig geld automatisch naar de spaarrekening gezet (ik meen dat dat Automatisch Sparen heet).
Dat samen heb ik zelf geen interesse meer in het saldo verloop, in essentie staat de 1ste van de maand het bedrag op de rekening wat ik die maand nodig heb.

Daarnaast exporteer ik de transacties elke week en stop dit in YNAB, zodat ik kan zien of ik (en vrouwlief) het geld uitgeef aan de juiste dingen en zo niet dan sturen we bij/bespreken we het.

Ik ben hier erg tevreden mee en heb weinig anders nodig. Kost me misschien 15 minuten per week.
Dat zal dan wel aan mijn rekeningen liggen, maar ik kan niets meer instellen aan alerts. Vroeger had ik die opties wel, maar sinds de rekeningen van de kinderen erbij staan is alles 1 grote zooi. Sowieso is die nieuwe app om te janken. Helaas verplicht bij de Rabobank, had er liever al weggeweest.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Drardollan schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:58:
[...]

Dat zal dan wel aan mijn rekeningen liggen, maar ik kan niets meer instellen aan alerts. Vroeger had ik die opties wel, maar sinds de rekeningen van de kinderen erbij staan is alles 1 grote zooi. Sowieso is die nieuwe app om te janken. Helaas verplicht bij de Rabobank, had er liever al weggeweest.
Bij mij staat het bij: Mijn Overzicht -> (dan onderaan een icoon) Zelf regelen -> (naar beneden scrollen) Voorkeuren -> Meldingen. Op die pagina vink je Meldingen op dit toestel aan en kun je van alles instellen.

Dit is op een Android, bij een iPhone zal het vast ergens op een soortgelijke plek staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59
Ik ben nu wat aan het proberen met de 'spaardoelen' van ING. Dit is eigenlijk het 'potjes' systeem van bijv. YNAB.

Heb het ingesteld voor bijv. m'n zorgverzekering. Door dat jaarlijks te betalen krijg je 2% korting. De jaarpremie gedeeld door 12 laat ik de dag nadat m'n salaris binnen is automatisch in zo'n spaardoel storten. Op die manier is het 'uit beeld' en kan ik mijzelf ook niet rijker rekenen dan ik daadwerkelijk ben ;)
Wat ik overigens nog steeds erg mis bij ING (had ik voorheen bij Rabobank wel) is 'automatisch afromen'. Je stelde in: ik wil €150 op de lopende rekening hebben, alles daarboven mag op datum X naar de spaarrekening.

Verder nog met YNAB aan het puzzelen, maar heb nog niet helemaal de juiste slag gevonden. Wat je veel mensen ziet doen is wat ik noem 'categoriseren'. Transacties inladen en dat toewijzen aan een post. Ik kijk liever vooruit d.m.v. te budgetteren. Ik weet dat ik in februari de afvalstoffenheffing moet betalen, dat bedrag deel ik op in termijn en leg ik elke maand geld voor in bij het betreffende potje.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2019 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:54
Ik gebruik kladblok heb ik in staat wat er allemaal nog afgeschreven moet worden 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-06 15:41
ThinkPadd schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 22:56:
Ik ben nu wat aan het proberen met de 'spaardoelen' van ING. Dit is eigenlijk het 'potjes' systeem van bijv. YNAB.

Heb het ingesteld voor bijv. m'n zorgverzekering. Door dat jaarlijks te betalen krijg je 2% korting. De jaarpremie gedeeld door 12 laat ik de dag nadat m'n salaris binnen is automatisch in zo'n spaardoel storten. Op die manier is het 'uit beeld' en kan ik mijzelf ook niet rijker rekenen dan ik daadwerkelijk ben ;)
Wat ik overigens nog steeds erg mis bij ING (had ik voorheen bij Rabobank wel) is 'automatisch afromen'. Je stelde in: ik wil €150 op de lopende rekening hebben, alles daarboven mag op datum X naar de spaarrekening.

Verder nog met YNAB aan het puzzelen, maar heb nog niet helemaal de juiste slag gevonden. Wat je veel mensen ziet doen is wat ik noem 'categoriseren'. Transacties inladen en dat toewijzen aan een post. Ik kijk liever vooruit d.m.v. te budgetteren. Ik weet dat ik in februari de afvalstoffenheffing moet betalen, dat bedrag deel ik op in termijn en leg ik elke maand geld voor in bij het betreffende potje.
Ik vind het inderdaad ook jammer dat ING geen automatisch afromen heeft. Wat dat betreft loopt de ING wel achter op dat soort simpele dingen.

Ik gebruik zelf firefly en doe daarin inderdaad ook aan budgetteren, zo houd ik gemakkelijker bij wat ik besteed, en houd ik aan het einde van de maand meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-06 13:07
Het is hier een tijd stil geweest ... Ik heb wat met enkele programmas gespeeld maard ik vind de meeste nogal log; niet intuitief en vaak supporten ze geen (studie)schuld functionaliteit.

Ik ben dus een op zoek naar een programma wat als huishoudboekje werkt maar ook als financieel overzicht kan dienen incl. vermogens/schulden etc. Er zijn amerikaanse programmas die dit best goed kunnne; maar de nederlandse hebben veel minder functionaliteit. Het zou wel fijn zijn om dit gecombineerd te hebben met NL bank support.

Edit:
mijngeldzaken lijkt redelijk compleet ... alleen "mijn bezittingen" is erg bijzonder; ook al vul ik overal 0 in en geen geld dan heb ik nog magisch 1189 euro aan geld. Het lijkt ook alsof deze automatisch geld toevoegd aan b.v. een beleggingsrekening ook al stel je geen rente/dividend/extra inleg in. Dat is erg bijzonder
http://prntscr.com/mvxgy4
https://prnt.sc/mvxh7u

[ Voor 29% gewijzigd door Spikeee op 10-03-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Misschien moet je dan aangeven welke programma's je geprobeerd hebt, dan hoeft men geen programma's voor te stellen die je al afgeschreven hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-06 13:07
Kasboek, davilex, cashflow 5, mijngeldzaken etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:20
Weet iemand een offline programma (ik wil mijn persoonlijke geldzaken liever niet in de cloud zetten) welke automatisch kan rubriceren? Ik heb nu even Davilex Cash geprobeerd maar bij deze moet je bij iedere transactie handmatig toewijzen wat me gewoon teveel werk is. Vroeger had je bij de rabobank het 'extra inzicht' daar kon dat wel. Dat is er helaas niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RooT schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:19:
Weet iemand een offline programma (ik wil mijn persoonlijke geldzaken liever niet in de cloud zetten) welke automatisch kan rubriceren? Ik heb nu even Davilex Cash geprobeerd maar bij deze moet je bij iedere transactie handmatig toewijzen wat me gewoon teveel werk is. Vroeger had je bij de rabobank het 'extra inzicht' daar kon dat wel. Dat is er helaas niet meer.
https://www.bankingtools.nl/
Gebruik het al jaren ook omdat ik het offline wil houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:20
Exocet schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:33:
[...]

Lijkt op eerste oog goed te werken. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Exocet schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:33:
[...]

Is er ook zoiets voor op een iPad?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:21

Richard

Kuru Kuru Kururin

HereIsTom schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:45:
[...]

Is er ook zoiets voor op een iPad?
https://www.cashflow.nl/producten
CashFlow online kun je met je Mac/Windows computer of tablet gebruiken en je gegevens staan in de cloud.

20*350ZO45°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 24% gewijzigd door Orangelights23 op 14-05-2019 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Heb AFAS gevraagd wanneer ze PSD2 gaan invoeren:
Hier hebben wij nog geen concreet antwoord op. De beschikbare functionaliteiten straks omtrent de Psd2 is ook afhankelijk van hoe snel banken de wetgeving verwerken. Wij hebben hier voor korte termijn nog geen plannen voor. Zodra we dit gaan doen, hoor je uiteraard meer van ons. 😉
Kent iemand een kasboek dat dat wel al of zeer binnenkort gaat doorvoeren. Zolang ik met csv moet klooien of Chrome plugins en handmatig inloggen op mijn browser zie ik huishoudboekjes niet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:42

P_Tingen

omdat het KAN

Wat ik jammer vind aan de PSD2 implementatie is dat je - voor zover ik weet - niet middels een api bij je eigen rekening kan. Dat zou het gemakkelijk maken om een offline huishoudboekje te maken dat vanaf je eigen computer je eigen bankzaken automatisch in kan lezen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

P_Tingen schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:31:
Wat ik jammer vind aan de PSD2 implementatie is dat je - voor zover ik weet - niet middels een api bij je eigen rekening kan. Dat zou het gemakkelijk maken om een offline huishoudboekje te maken dat vanaf je eigen computer je eigen bankzaken automatisch in kan lezen.
En dat is maar goed uit! De gemiddelde programmeur kan geen veilige software schrijven en daar gaan de banken natuurlijk fan niet de kosten voor betalen als het mis gaat ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:23
_eLMo_ schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:29:
[...]

En dat is maar goed uit! De gemiddelde programmeur kan geen veilige software schrijven en daar gaan de banken natuurlijk fan niet de kosten voor betalen als het mis gaat ;)
Lolwat? Omdat jij (of een "gemiddelde programmeur") geen fatsoenlijke software kan schrijven, mag ík niet op een voor mij toegankelijke manier mijn bankzaken regelen?

Doe ff normaal man.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

mcDavid schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:37:
[...]

Lolwat? Omdat jij (of een "gemiddelde programmeur") geen fatsoenlijke software kan schrijven, mag ík niet op een voor mij toegankelijke manier mijn bankzaken regelen?

Doe ff normaal man.
Inderdaad, want de bank die verzekerd die dingen. In de praktijk is het lastig om die verantwoordelijkheid over te dragen aan de gebruiker en zal de bank aansprakelijk worden gehouden.

Dat is dus “normaal” ;)

PSD2 data ontvangers moeten zich certificeren om data te mogen ontvangen, dus daar kan de bank risico afschuiven.

https://promon.co/security-news/secure-aisp-pisp-apps-psd2/

[ Voor 13% gewijzigd door _eLMo_ op 15-05-2019 18:52 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
opzich zou ik er geen probleem mee hebben ware het niet dat bijvoorbeeld export naar CSV van je bankrekening transacties nog steeds ontzettend ruk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:42

P_Tingen

omdat het KAN

_eLMo_ schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:29:
[...]
Ja, nee, ik snap ook wel waarom. Iemand maakt een huishoudboekje-app die lokaal draait en via PSD2 met je eigen bankrekening communiceert. Vervolgens zit er een vervelende 'feature' in die app die alle data doorstuurt naar de maker van de app. En de bank krijgt de schuld. Ik snap het risico.

De vraag is of dit een reële risicobeperking is. Ik kan nu ook csv bestanden inlezen in diezelfde app die het dan nog steeds net zo goed door kan sluizen, dus PSD2 is daar niet een extra risico. Een soort private key voor je PSD2 zou wel leuke mogelijkheden opleveren.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:17
Het is zojuist bekend gemaakt dat AFAS Personal wordt overgenomen door MijnGeldzaken.nl.
Zelf vind ik AFAS Personal erg fijn gebruik en heb het inmiddels vijf jaar in gebruik. Ik hoop dat alle transacties netjes worden overgezet en dat MijnGeldzaken ook een jaarbudget optie heeft, dit is namelijk in MG niet het geval voor gratis gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 09:10

Matis

Rubber Rocket

VirinR schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:03:
Het is zojuist bekend gemaakt dat AFAS Personal wordt overgenomen door MijnGeldzaken.nl.
Zelf vind ik AFAS Personal erg fijn gebruik en heb het inmiddels vijf jaar in gebruik. Ik hoop dat alle transacties netjes worden overgezet en dat MijnGeldzaken ook een jaarbudget optie heeft, dit is namelijk in MG niet het geval voor gratis gebruikers.
Klopt, ik heb zojuist de email ontvangen: "AFAS Personal wordt MijnGeldzaken". Ik was het bestaan van mijn account daar helemaal vergeten. Ik weet niet zeker of ik überhaupt wel wil dat mijn account overgaat.

Eens kijken of ik mijn account eenvoudig kan verwijderen.

Edit; Zo account verwijderd :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:17
Matis schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:49:
[...]

Klopt, ik heb zojuist de email ontvangen: "AFAS Personal wordt MijnGeldzaken". Ik was het bestaan van mijn account daar helemaal vergeten. Ik weet niet zeker of ik überhaupt wel wil dat mijn account overgaat.

Eens kijken of ik mijn account eenvoudig kan verwijderen.

Edit; Zo account verwijderd :)
Welke tool gebruik je nu om geld mee te beheren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

VirinR schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:54:
Welke tool gebruik je nu om geld mee te beheren?
Op dit moment geen. Zoals ik al aangaf, gebruik ik het al een aantal jaren niet meer. Ik mis het ook niet.

We hebben onze inkomsten en uitgaven best inzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:44
Same here. Voor mij is het voldoende om de vaste periodieke betalingen in een Excel te zetten. Alle incidentele uitgaven let ik niet op. AFAS ken ik goed, MijnGeldZaken niet. Daarom wil ik ook niet dat mijn gegevens er worden gestald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik heb even gezocht naar (alternatieve) tools om je huishoudboekje mee te beheren. De consumentenbond heeft een mooi overzicht gemaakt: https://www.consumentenbo.../digitale-huishoudboekjes

Ik weet dat ik vroeger OROV gebruikte, maar dat lijkt niet meer onderhouden te worden. Een alternatief voor (offline) gebruik lijkt BankTrans, maar de laatste versie dateert al weer uit eind 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:30
XFlame schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:31:
Same here. Voor mij is het voldoende om de vaste periodieke betalingen in een Excel te zetten. Alle incidentele uitgaven let ik niet op. AFAS ken ik goed, MijnGeldZaken niet. Daarom wil ik ook niet dat mijn gegevens er worden gestald.
In de mail stond wel dat de gegevensbeveiliging er (uiteraard) niet op achteruit gaat, maar vind het ook een beetje engig of zo :+ Ik ken AFAS zelf ook heel goed en daarom vond ik het prima, maar nu twijfel ik toch.

Buiten dat zijn de tarieven voor MijnGeldzaken bijna 2x zo hoog, ik gebruik nu Personal Plus, iets van 35 euro per jaar. Ben benieuwd wat er met die prijzen gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
bartvl schreef op dinsdag 6 januari 2015 @ 22:28:
Eerder heb ik de vraag gesteld hoe ASN overschrijvingen geimporteerd kunnen worden. Het is me inmiddels gelukt op de volgende manier:
[...]
Is dit anno 2019 nog steeds de way to go om ASN gegevens in YNAB te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

ThinkPadd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:17:
[...]

Is dit anno 2019 nog steeds de way to go om ASN gegevens in YNAB te krijgen?
Goede vraag! Dit doe ik al een paar jaar niet meer O-)
Ik verwacht het eerlijk gezegd van wel. Maar ik gebruik tegenwoordig zo nu en dan het kasboek van ASN zelf, deze geeft voor mij voldoende inzicht. Het enige is dat ik zo geen persoonlijke database opbouw dus dat de afschriften na een paar jaar niet meer inzichtelijk zijn.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Matis schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:30:
Ik heb even gezocht naar (alternatieve) tools om je huishoudboekje mee te beheren. De consumentenbond heeft een mooi overzicht gemaakt: https://www.consumentenbo.../digitale-huishoudboekjes

Ik weet dat ik vroeger OROV gebruikte, maar dat lijkt niet meer onderhouden te worden. Een alternatief voor (offline) gebruik lijkt BankTrans, maar de laatste versie dateert al weer uit eind 2017.
Banktrans wordt nog regelmatig ge-updatet, behalve de sectie 'laatste nieuws' op de site dan :) , ik gebruik het al jaren.
https://www.banktrans.nl/downloadxx
even doorscrollen
BankTrans 2.71
Verbeterd:

Bij het aanpassen van de categorie in het transactievenster werd soms een te breed veld weergegeven.
Diverse kleine verbeteringen in de weergave op een Mac
...
...
...

Details
Geschreven: 14 april 2019

[ Voor 17% gewijzigd door Henk007 op 08-07-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Henk007 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:28:
Banktrans wordt nog regelmatig ge-updatet, behalve de sectie 'laatste nieuws' op de site dan :) , ik gebruik het al jaren.
https://www.banktrans.nl/downloadxx
even doorscrollen
Ah oke, duidelijk. Binnenkort maar eens proberen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
bartvl schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:32:
[...]

Goede vraag! Dit doe ik al een paar jaar niet meer O-)
Ik verwacht het eerlijk gezegd van wel. Maar ik gebruik tegenwoordig zo nu en dan het kasboek van ASN zelf, deze geeft voor mij voldoende inzicht. Het enige is dat ik zo geen persoonlijke database opbouw dus dat de afschriften na een paar jaar niet meer inzichtelijk zijn.
Zojuist getest en werkt. Bij ASN de .csv downloaden (de MT940 snapt MT2OFX niet :? ) en die inladen in MT2OFX en wordt zonder problemen omgezet.

Er zijn volgens mij wel makkelijkere (als in: niet apart programma te hoeven installeren) scripts voor (zoals deze) maar daar kijk ik later wel eens naar.

@bartvl De MT2OFX kreeg ik vandaag ineens niet meer aan de praat :? Nu deze maar op een lokaal (i.v.m. privacy) webservertje gezet, werkt veel makkelijker: https://github.com/DanielsWrath/YNABGoingDutch
CSV vanuit ASN Bank erin slepen en dan spuugt hij een CSV uit die je zo in YNAB kunt importeren.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2019 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:30
Heeft iemand ervaring met cashflow.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Laatst online: 16-06 21:58
VirinR schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:03:
Ik zelf gebruik nu al aantal jaar mijngeldzaken vooral om op langere termijn inzicht te krijgen in pensioen, vermogen opbouw etc, daarvoor is het erg geschikt en je kunt met scenario’s spelen wat er gebeurd als jij of je partner overlijd of je je hypotheek aanpast. Dit inzicht heeft voor mij ervoor gezorgd dat ik wel wat zaken heb aangepast in mijn hypotheek en spaargedrag.

Het de eerste keer opzetten is wel wat werk omdat je al je financiële zaken moet invoeren, daarna is het jaarlijks bijhouden.

Korte termijn inzicht was echter matig, dus ik ben blij met de Afas overname.

Als straks - eindelijk - ook je kunt koppelen met je bank heb je een totaal inzicht in je korte en lange termijn financieel plaatje.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-06 20:12
Matis schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:30:

Vaak zijn dat wel programma's met een betalende abonnementsvorm.
Hier nog één,https://www.moneyinexcel....ten-en-uitgaven-per-maand waar alleen eenmalige kosten gevraagd worden. Het fijne is ook dat er verschillende Excel bestanden zijn voor verschillende (gezin)situaties, of bestanden voor alleenstaanden, of voor stellen met een gezamenlijke bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:30

Yucon

*broem*

Zitten er in banktrans ook mogelijkheden om jaarlijkse uitgaven per maand uit te smeren? Ik ben ermee aan het prutsen maar dat kan ik niet vinden, terwijl me juist dat het grote voordeel tov excel lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
nieuws: Rabobank en SNS voegen zich bij uitgaven-app Grip van ABN Amro
In hoeverre verhoudt zoiets zich tot bijv. YNAB? Iemand ervaring mee?

Voordeel van YNAB is dat het 100% customizable is. Juist die 'slimme' toewijzingen zijn in de praktijk niet altijd even handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edzeau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 20:28
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:08:
nieuws: Rabobank en SNS voegen zich bij uitgaven-app Grip van ABN Amro
In hoeverre verhoudt zoiets zich tot bijv. YNAB? Iemand ervaring mee?

Voordeel van YNAB is dat het 100% customizable is. Juist die 'slimme' toewijzingen zijn in de praktijk niet altijd even handig.
Heb al wel wat goede ervaringen gelezen over Grip. Helaas zit ik zelf bij ING, dus ik hoop dat ze ook die bank snel toevoegen als optie. Ben sowieso wel benieuwd wat de reden is dat de ene bank wel al toegevoegd is, en de andere niet. ING beschikt toch ook over de PSD2 richtlijnen?

(of begrijp ik nu zaken niet goed en haal ik zaken door elkaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stane
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-06 21:04
Voor degene die Grip wil gebruiken met Rabobank: op Android wil hij (soms) niet doorlinken naar de Rabobank-app. Dit is een bekend probleem en er wordt naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:27
Helaas, door iOS13 werkt de app Spendbook niet meer, vond dat altijd een makkelijke manier van budgeteren. Iemand nog een goede app, liefst geen maandelijkse kosten dus YNAB valt buiten de boot.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-06 17:32
Afgelopen uurtjes wat tijd gestoken om YNAB op te zetten, maar volgens mij snap ik het idee niet zo goed of is het niet het programma wat ik zoek.

Ik heb al m'n uitgaven van september ingevoerd, vooral om een idee te krijgen hoeveel ik nou eigenlijk uitgeef aan alles, en aan de hand daarvan budgetten opgesteld.

Waar het fout gaat is inkomsten.
YNAB telt mijn starting balance van 1 september als funds for september, hoewel dat naar mijn idee helemaal niet zou moeten. Omdat ik 1000 euro had staan betekend dat niet dat ik dat ook uit kan geven deze maand, dat is gewoon een fallback in het geval dat (hypotheek afgeschreven voor salaris bv).
Hoe doe je salaris? Hoort dat te blijven staan bij inflow: to be budgetted?
Hoe doe je het met overige 'inkomsten', zoals iets voorgeschoten te hebben? Daar heb ik deze maand wat van terug gekregen, hoewel het gegeven voorschot van augustus is. Ik kan dat wel budgetteren onder 'gifts', want daar was dat voorschot voor bedoelt, maar dan loopt dat hele budget scheef.

Verder, spaargeld. Ik heb een rekening als asset gemaakt met mijn spaarrekening. Dan kan je natuurlijk een budget maken voor sparen, en dat elke maand netjes overboeken. Maar wat als je meer overboekt? Moet je dan je budget aanpassen...?

Misschien heb ik wel een ander programma nodig hoor dan de manier waarop YNAB het doet, want vooralsnog vind ik het een aparte manier van werken.

EDIT: Oh ja, nog eentje. Waterschapsbelasting deze maand betaald. Dat is een jaarlijkse uitgave, dus zou je zeggen dat je $totaal/12 als budget kan invoeren. Prima. Maar dan moet je voor de volgende maand toch meenemen dat je daar nu een negatief budget in hebt?

[ Voor 8% gewijzigd door Smitovic op 27-09-2019 05:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:30

Yucon

*broem*

Smitovic schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 05:09:

EDIT: Oh ja, nog eentje. Waterschapsbelasting deze maand betaald. Dat is een jaarlijkse uitgave, dus zou je zeggen dat je $totaal/12 als budget kan invoeren. Prima. Maar dan moet je voor de volgende maand toch meenemen dat je daar nu een negatief budget in hebt?
Dat klinkt op zich toch wel logisch? Het is een beetje prutsen met tijdvakken, maar in zekere zin moet je dat geld toch al apart zetten voor volgend jaar. Of je nu een negatief budget hebt of niet. In die zin wordt het gewoon nog wat negatiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
Ja, eens, maar nu staat het zo:

September
Budgeted €10 Activity€120 Available€-110
Oktober
Budgeted €10 Activity€0 Available€10

Ik zou verwachten/het logisch vinden als er dan in oktober resultaat €-100 zou staan, of ben ik te snel en gaat dat vanzelf goed volgende maand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Waarschuwing, lange post O-)
Smitovic schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 05:09:
Afgelopen uurtjes wat tijd gestoken om YNAB op te zetten, maar volgens mij snap ik het idee niet zo goed of is het niet het programma wat ik zoek.
Heb je de 'Four Rules' van YNAB bekeken? (scroll naar onderen op pagina) Die moet je eigenlijk constant in gedachten hebben als je bezig bent met YNAB.
Waar het fout gaat is inkomsten.
YNAB telt mijn starting balance van 1 september als funds for september, hoewel dat naar mijn idee helemaal niet zou moeten. Omdat ik 1000 euro had staan betekend dat niet dat ik dat ook uit kan geven deze maand, dat is gewoon een fallback in het geval dat (hypotheek afgeschreven voor salaris bv).
In het begin als je net bent begonnen met YNAB dan zal nog niet alles kloppen, dit heeft even een aantal maanden nodig voordat het wat meer gaat kloppen.
Hoe doe je salaris? Hoort dat te blijven staan bij inflow: to be budgetted?
Nee, salaris is income next month, dus als je gisteren salaris hebt gekregen dan boek je dit op 'income for october' (regel 4, age your money).
Hoe doe je het met overige 'inkomsten', zoals iets voorgeschoten te hebben? Daar heb ik deze maand wat van terug gekregen, hoewel het gegeven voorschot van augustus is. Ik kan dat wel budgetteren onder 'gifts', want daar was dat voorschot voor bedoelt, maar dan loopt dat hele budget scheef.
Ik boek dat op hetzelfde potje als waar het uit kwam. Stel we gaan een dagje naar een pretpark dan boek ik dat op ons potje 'Samen'. Als er anderen meegaan en ik heb alle kaartjes in één keer gekocht dan gaat er bijv. €200 uit dat potje. Vervolgens krijg ik €150 terug, dat boek ik dan weer op 'Samen' zodat mijn uitgave uiteindelijk maar €50 is.
Verder, spaargeld. Ik heb een rekening als asset gemaakt met mijn spaarrekening. Dan kan je natuurlijk een budget maken voor sparen, en dat elke maand netjes overboeken. Maar wat als je meer overboekt? Moet je dan je budget aanpassen...?
Dit moet je loslaten, je moet helemaal niks. Het idee is dat je 'spaardoelen' maakt (vakantie, nieuwe auto, verbouwing of waar je ook maar voor wilt sparen). Daar maak je dan een categorie voor aan. Stel dat je januari 2020 een nieuwe auto wilt kopen á €10k dan weet je dus dat je in 3 mnd. (okt, nov, dec) die 10k bij elkaar moet sparen. Dat bedrag hak je in drieën en leg je maandelijks in op die categorie. Maar soms heb je tegenslagen en lukt het niet om alle budgetten zo in te vullen zoals je zou willen (regel 3, roll with the punches). Heb je een spaardoel zonder vaste einddatum dan leg je gewoon in wat je maandelijks overhoudt nadat je alle verplichte potjes hebt gevuld.

Waar het geld staat maakt in YNAB niet zoveel uit.

Ik hanteer de 50/30/20 regel, maar dat is persoonlijk. Wellicht is er een andere verdeling die voor jou/jullie beter werkt. Je pakt je inkomen/jullie gezamenlijke inkomen en dat ga je elke maand verdelen op de volgende manier:
50% - Essentiële uitgaven
Als deze lasten niet maandelijks betaald worden dan zit je gauw in de problemen. Denk aan hypotheek, boodschappen, energie & water, verzekeringen, belastingen, bankkosten.
30% - Financiële prioriteiten
Dit zijn bij mij drie buffers: noodfonds (10k, bijv. als wasmachine plotseling stuk is), onderhoud huis, onderhoud auto. Deze zijn bij mij al gevuld, maar als ik er geld uit heb moet halen dan wil je deze in principe eerst weer aanvullen voordat je naar de categorie hieronder gaat zodat je voorbereid bent op een volgende tegenslag.
20% - Persoonlijke keuzes
Zaken die geen eerste levensbehoefte zijn, internet/TV/telefoon, Netflix, sportschool, uiteten e.d.
Hier staan bij mij ook de spaardoelen zoals 'vakantie', 'nieuwe auto'. Let er wel op dat je hier niet teveel categorieën maakt, dan wordt het gauw onoverzichtelijk.

Mijn YNAB4 config:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PPhDS2gidK6LPRTjSh5Jilv8/full.png

Ik werk altijd van boven naar beneden, eerst de verplichte dingen en wat er overblijft kan in de leuke dingen worden gestopt. Stel dat je een keer een meevaller hebt (bonus op het werk?) en verder geen onverwachte uitgaves hebt gehad in de 50% en 30% categorie, dan is een nieuwe auto wellicht ineens een stuk eerder aan te schaffen :9
Ik doe dit met bijv. zorgverzekering ook, zodat ik het in december in één keer kan betalen (levert paar procent korting op). Ik ben niet op 1-1 begonnen met YNAB dus was even puzzelen. Stel dat je deze maand begint, dan wil je in augustus al 8*(1/12e) inleggen, zodat je deze maand weer op schema legt.
De start met YNAB is dus ook wat vervelend, want je moet geld apart gaan zetten (o.a. noodfonds en dit soort potjes) wat je nu waarschijnlijk op je spaarrekening hebt staan. Je daadwerkelijke spaarsaldo zal dus flink slinken, doe je dat niet dan zit je jezelf voor de gek te houden als je wel ineens die €1200 voor de zorgverzekering moet ophoesten in december.

Het 'nadeel' van YNAB is dat het een Amerikaans programma is en veel uitleg op internet dus geschreven is naar hoe Amerikanen betalen: met creditcard. Dit maakt het wat lastig te vertalen naar hoe we in Europa met geld omgaan. Ik vond deze video wel handig. Zijn kanaal heeft nog veel meer video's over YNAB. https://www.reddit.com/r/ynab/ is ook érg actief, maar voor m'n gevoel ook met 99% Amerikanen.

Credits ook naar @Anoniem: 477788, hij heeft mij met het inrichten van YNAB (en bovenstaande denkwijze) erg op weg geholpen _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2019 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
mcDavid schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:37:
[...]

Doe ff normaal man.
Ergens kan ik me wel vinden in marowi's standpunt... Software is zo veilig als de zwakste schakel, en deze zwakke schakels zijn zeer makkelijk te introduceren in een stukje software.

Het is niet voor niets dat het zo goed als dagelijks fout gaat bij grote en kleine bedrijven.

[ Voor 19% gewijzigd door Gamebuster op 27-09-2019 10:21 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
Thanks! Goeie tips. Vannacht heb ik wel weer een paar uurtjes over en ga ik weer verder puzzelen :D
Fijn overzicht ook, lijkt me een mooie basis om zelf te gebruiken. Ik zat zelf meer in een vaste lasten (inc netflix bv) te sorteren, maar dat is dus de ‘verkeerde’ wijze. Dit soort zaken gaan dus, samen met bv een game of boek, in de categorie persoonlijke keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik doe het deels volgens de vier regels van YNAB.

Ik zet bij elke salaris betaling 15% van dat inkomen opzij.

10% gaat naar diverse potjes (Rabobank Spaarpotjes _O_ )
Denk aan Budget voor huishoudelijke zaken: lees dingen die kapot kunnen gaan (wasmachine etc)
Potje voor kleding
Potje voor onderhoud auto (want ja, vorige onderhoudsbeurt was ik 1200 euro kwijt, dan is dat een flinke hap)
Die 10% zie ik als spaardoel Noodzakelijk. Buffers voor belangrijke zaken.

Die andere 5% is voor zaken als aanschaf motor, vakantie, oftewel de categorie Niet noodzakelijke uitgaven.

De rest van het inkomen is voor vaste lasten. En geld wat aan het eind van de maand over is gaat dan naar spaarrekening.

Wel handig idee inderdaad, potje sparen voor zaken die je ook jaarlijks kan betalen (zorgverzekering etc.) waardoor je vaak stukje korting krijgt.
* Naboo maakt even 2 extra potjes aan :D

[ Voor 13% gewijzigd door Naboo op 27-09-2019 12:27 ]

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasper
  • Laatst online: 16-06 14:57
Mocht je vanaf 0 beginnen met YNAB, kan ik dit channel van harte aanbevelen: YouTube: YNAB: How To Use YNAB And Budget Like A Pro

• Smitovic
ThinkPadd schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:56:
In het begin als je net bent begonnen met YNAB dan zal nog niet alles kloppen, dit heeft even een aantal maanden nodig voordat het wat meer gaat kloppen.
:D Oké, hopelijk kan ik in 34 dagen bepalen of ik het een fijne manier van werken vind. Daarna moet je volgens mij meteen voor een jaar aftikken.
Nee, salaris is income next month, dus als je gisteren salaris hebt gekregen dan boek je dit op 'income for october' (regel 4, age your money).
Hmm, dat gaat denk ik anders in de online YNAB. Jij gebruikt een oude/offline versie gok ik?
As per de handleiding is er dus niet meer een income for october en is het inderdaad inflow: to be budgetted.
Ik boek dat op hetzelfde potje als waar het uit kwam. Stel we gaan een dagje naar een pretpark dan boek ik dat op ons potje 'Samen'. Als er anderen meegaan en ik heb alle kaartjes in één keer gekocht dan gaat er bijv. €200 uit dat potje. Vervolgens krijg ik €150 terug, dat boek ik dan weer op 'Samen' zodat mijn uitgave uiteindelijk maar €50 is.
Oké, dat volg ik. Mijn probleem was meer dat als ik dat nu onder 'gifts' zou scharen ik plotseling €150 meer te besteden heb in dat budget, wat natuurlijk niet zo is. Het is geen inkomen, het is een teruggave van een eerdere uitgave. Het lijkt me misschien een idee om als je wat voorschiet dat helemaal niet mee te nemen? Dus in jouw voorbeeld in eerste instantie €50 boeken en de rest weglaten.
Dit moet je loslaten, je moet helemaal niks. Het idee is dat je 'spaardoelen' maakt (vakantie, nieuwe auto, verbouwing of waar je ook maar voor wilt sparen). Daar maak je dan een categorie voor aan. Stel dat je januari 2020 een nieuwe auto wilt kopen á €10k dan weet je dus dat je in 3 mnd. (okt, nov, dec) die 10k bij elkaar moet sparen. Dat bedrag hak je in drieën en leg je maandelijks in op die categorie. Maar soms heb je tegenslagen en lukt het niet om alle budgetten zo in te vullen zoals je zou willen (regel 3, roll with the punches). Heb je een spaardoel zonder vaste einddatum dan leg je gewoon in wat je maandelijks overhoudt nadat je alle verplichte potjes hebt gevuld.
Hoe heb jij je spaarrekening in het begin ingevuld dan? Ik heb er een beetje moeite mee dat mijn budget voor september de som van al mijn geld is, want dat is niet hetzelfde als mijn budget voor september.

Dus; in de eerste maand een aantal valse boekingen en budgetten creëren om alles recht te trekken?
Aan het eind van de maand het overige geld naar spaarrekening, en dat budget denk ik aanpassen zodat de bottom line 0 is?
Waar het geld staat maakt in YNAB niet zoveel uit.

Ik hanteer de 50/30/20 regel, maar dat is persoonlijk. Wellicht is er een andere verdeling die voor jou/jullie beter werkt. Je pakt je inkomen/jullie gezamenlijke inkomen en dat ga je elke maand verdelen op de volgende manier:
50% - Essentiële uitgaven
Als deze lasten niet maandelijks betaald worden dan zit je gauw in de problemen. Denk aan hypotheek, boodschappen, energie & water, verzekeringen, belastingen, bankkosten.
30% - Financiële prioriteiten
Dit zijn bij mij drie buffers: noodfonds (10k, bijv. als wasmachine plotseling stuk is), onderhoud huis, onderhoud auto. Deze zijn bij mij al gevuld, maar als ik er geld uit heb moet halen dan wil je deze in principe eerst weer aanvullen voordat je naar de categorie hieronder gaat zodat je voorbereid bent op een volgende tegenslag.
20% - Persoonlijke keuzes
Zaken die geen eerste levensbehoefte zijn, internet/TV/telefoon, Netflix, sportschool, uiteten e.d.
Hier staan bij mij ook de spaardoelen zoals 'vakantie', 'nieuwe auto'. Let er wel op dat je hier niet teveel categorieën maakt, dan wordt het gauw onoverzichtelijk.

Mijn YNAB4 config:
[Afbeelding]

Ik werk altijd van boven naar beneden, eerst de verplichte dingen en wat er overblijft kan in de leuke dingen worden gestopt. Stel dat je een keer een meevaller hebt (bonus op het werk?) en verder geen onverwachte uitgaves hebt gehad in de 50% en 30% categorie, dan is een nieuwe auto wellicht ineens een stuk eerder aan te schaffen :9
Mooie verdeling om mee te beginnen. Zoals hierboven geschreven werkte ik niet echt met spaardoelen op papier, meer in mijn hoofd. Wil ik iets kopen? Kan dat? Ja? Kopen. Goed idee om van die mindset af te stappen :*)
Ik doe dit met bijv. zorgverzekering ook, zodat ik het in december in één keer kan betalen (levert paar procent korting op). Ik ben niet op 1-1 begonnen met YNAB dus was even puzzelen. Stel dat je deze maand begint, dan wil je in augustus al 8*(1/12e) inleggen, zodat je deze maand weer op schema legt.
De start met YNAB is dus ook wat vervelend, want je moet geld apart gaan zetten (o.a. noodfonds en dit soort potjes) wat je nu waarschijnlijk op je spaarrekening hebt staan. Je daadwerkelijke spaarsaldo zal dus flink slinken, doe je dat niet dan zit je jezelf voor de gek te houden als je wel ineens die €1200 voor de zorgverzekering moet ophoesten in december.
Hmm, even kijken hoe ik dat doe. Zorgverzekering gaat via mijn werkgever, heb dus alleen een klein beetje aanvullend. Wat betreft waterschaps/gemeentelijk doe ik dat toch al in één keer. Denk gewoon dat het budget van de eerste maand anders zal zijn dan vanaf oktober.
Het 'nadeel' van YNAB is dat het een Amerikaans programma is en veel uitleg op internet dus geschreven is naar hoe Amerikanen betalen: met creditcard. Dit maakt het wat lastig te vertalen naar hoe we in Europa met geld omgaan. Ik vond deze video wel handig. Zijn kanaal heeft nog veel meer video's over YNAB. https://www.reddit.com/r/ynab/ is ook érg actief, maar voor m'n gevoel ook met 99% Amerikanen.

Credits ook naar @Anoniem: 477788, hij heeft mij met het inrichten van YNAB (en bovenstaande denkwijze) erg op weg geholpen _/-\o_
Apart account voor creditcard gemaakt, kijken hoe dat gaat met de afschrijving begin vd maand. Mocht het me niet zinnen doe ik net alsof het niet bestaat en schrijf ik ze als normale transacties, ik hoef toch geen rekening te houden met creditcardschulden/rente.

Wat betreft de filmpjes, leuk voor volgende week :) Helaas laat mijn internet de komende dagen nog even geen youtube toe.

@Naboo en Jasper, bedankt voor de input! Moet met al deze info een heel eind kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Smitovic schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 03:44:

:D Oké, hopelijk kan ik in 34 dagen bepalen of ik het een fijne manier van werken vind. Daarna moet je volgens mij meteen voor een jaar aftikken.
Ik vind 34 dagen veel te kort om dat te bepalen, het 'lastigste' moment vind ik de maand overgang. Zeggen ze bij YNAB zelf ook, kost je een maand of 6 om het zo te krijgen als zij adviseren.
Hmm, dat gaat denk ik anders in de online YNAB. Jij gebruikt een oude/offline versie gok ik?
As per de handleiding is er dus niet meer een income for october en is het inderdaad inflow: to be budgetted.
Klopt, is in essentie hetzelfde. Je kunt nog steeds de oude versie downloaden, noemen ze classic. Ik gebruik zelf ook de YNAB 4 versie, meer omdat ik niet zo veel behoefte heb om deze gegevens online te zetten.
Oké, dat volg ik. Mijn probleem was meer dat als ik dat nu onder 'gifts' zou scharen ik plotseling €150 meer te besteden heb in dat budget, wat natuurlijk niet zo is. Het is geen inkomen, het is een teruggave van een eerdere uitgave. Het lijkt me misschien een idee om als je wat voorschiet dat helemaal niet mee te nemen? Dus in jouw voorbeeld in eerste instantie €50 boeken en de rest weglaten.
Er is geen foute of juiste keuze. Stel ik zou gaan uiteten, betaal €100 euro, waarvan ik €50 euro terug krijg dan boek ik dat initieel voor €100 in een categorie. Dat is immers wat ik betaal en op dat moment (voor dat ik het voorschot terugkrijg) kloppen mijn rekeningen. Als ik mijn transacties van de bank inlaad staat daar ook €100 en niet €50.
Zodra ik het voorschot terug krijg, boek ik dat in dezelfde categorie. Het is inderdaad geen inkomen.

Hoe heb jij je spaarrekening in het begin ingevuld dan? Ik heb er een beetje moeite mee dat mijn budget voor september de som van al mijn geld is, want dat is niet hetzelfde als mijn budget voor september.

Dus; in de eerste maand een aantal valse boekingen en budgetten creëren om alles recht te trekken?
Aan het eind van de maand het overige geld naar spaarrekening, en dat budget denk ik aanpassen zodat de bottom line 0 is?
Stel je gaat op 1 okt beginnen, dan zou ik mijn 'starting balance' ergens in september zetten en daar categoriseren. Dat begin je op 1 oktober met de situatie zoals het zou zijn als je YNAB al jaren zou gebruiken. Die 'eerste' maand met de 'rare' bedragen moet je gewoon mee leren leven. Als je wat maanden verder bent denk je er toch niet meer aan.

Er is maar één ding echt belangrijk, je kunt het niet fout doen, zolang je maar in je achterhoofd houdt dat je budget (meestal) niet klopt. Door de dagen heen komen er veranderingen die je kunt voorzien, maar ook onvoorzien. Pas je budget daar op aan en na verloop van tijd (meerdere maanden) kun je steeds beter inschatten waar je geld heen gaat en of je het wel belangrijk genoeg vindt.

Ik wil je nog één tip geven. Wees summier met hoeveel categorieën je maakt, hoe meer categorieën hoe meer je je geld moet verdelen en hoe complexer het wordt. Vaak is een 'algemenere' categorie in combinatie met de 'payee/partij' voldoende om onderscheid te maken. Ik heb zelf +/- 20 categorieën en red met daar prima mee. Ik volg zelf ook de 50/30/20 budget methode, misschien ook interessant om dat eens te lezen. Het heeft mij structuur en wat houvast gegeven in het indelen van categorieën.

en verder, vooral niet te moeilijk over nadenken, aanpassingen enkel naar voren doen en go with the flow.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Naboo schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:10:
10% gaat naar diverse potjes (Rabobank Spaarpotjes _O_ )
Denk aan Budget voor huishoudelijke zaken: lees dingen die kapot kunnen gaan (wasmachine etc)
Potje voor kleding
Potje voor onderhoud auto (want ja, vorige onderhoudsbeurt was ik 1200 euro kwijt, dan is dat een flinke hap)
Ik ben fan van potjes.

Ik heb heel veel (virtuele) potjes. Mijn huidige bankrekening heeft niet de mogelijkheid om heel veel potjes aan te maken, dus het gaat in een grote pot (bijv electronica), maar eigenlijk is dat het totaalbedrag van allemaal kleine potjes die ik in een Excel-sheet bijhoud.

Ik schrijf namelijk alles dat ik koop (en waarschijnlijk niet eenmalig is) af.
Als ik iets koop kijk ik wat de verwachte levensduur is aan de hand van tabellen van verzekeraars (welke winkels ook gebruiken, geloof ik).
Ik deel dat bedrag door het aantal maanden van de levensuur en dat bedrag zet ik elke maand opzij.

Ongeveer alles van meer dan 20 euro houd ik zo bij.

Zo spaar ik met minimale moeite het bedrag bij elkaar voor als de verwachte levensduur/garantie voorbij is en kan ik de vervanging kopen zonder problemen.

Het werkt ook goed als een inventaris voor de inboedelverzekering voor als het huis in de fik vliegt :P

En om het cirkeltje rond te maken en ontopic te komen:
Ik heb weinig apps gezien die een inventaris en afschrijvingen bijhouden. Ik geloof dat Winbank het doet.
Kan me ook voorstellen dat Penningmeester dit ook kan, maar dat weet ik niet zeker.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Jasper
  • Laatst online: 16-06 14:57
[...]

Mail een week voor het aflopen van je trail naar de klantenservice en geef aan dat je de maand te kort vindt om het goed te testen. Dan krijg je 3 maanden extra trial :*)
anandus schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:04:
[...]

En om het cirkeltje rond te maken en ontopic te komen:
Ik heb weinig apps gezien die een inventaris en afschrijvingen bijhouden. Ik geloof dat Winbank het doet.
Kan me ook voorstellen dat Penningmeester dit ook kan, maar dat weet ik niet zeker.
In principe kan je dat natuurlijk ook met YNAB doen. Je maakt een potje voor je telefoon, die je net hebt gekocht. Je stelt een goal van de waarde van de telefoon (zeg 600 euro) en dit doel heeft de datum van over 2 jaar (de periode die jij met je telefoon wil doen). Vervolgens heeft dat potje een maandelijkse goal van 25 euro per maand.

• ThinkPad
De trial van YNAB4 is nog steeds te downloaden: https://classic.youneedabudget.com/download/ynab4 maar volgens mij kun je hem niet meer aanschaffen.

• anandus
  • Niet online
Jasper schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:17:
[...]
In principe kan je dat natuurlijk ook met YNAB doen. Je maakt een potje voor je telefoon, die je net hebt gekocht. Je stelt een goal van de waarde van de telefoon (zeg 600 euro) en dit doel heeft de datum van over 2 jaar (de periode die jij met je telefoon wil doen). Vervolgens heeft dat potje een maandelijkse goal van 25 euro per maand.
Klopt.

Ik bedoel eigenlijk dat een inventaris ook ingebouwd is (aankoopdatum, scan bon, etc)

• Smitovic
Anoniem: 477788 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 08:37:
[...]

Er is geen foute of juiste keuze. Stel ik zou gaan uiteten, betaal €100 euro, waarvan ik €50 euro terug krijg dan boek ik dat initieel voor €100 in een categorie. Dat is immers wat ik betaal en op dat moment (voor dat ik het voorschot terugkrijg) kloppen mijn rekeningen. Als ik mijn transacties van de bank inlaad staat daar ook €100 en niet €50.
Zodra ik het voorschot terug krijg, boek ik dat in dezelfde categorie. Het is inderdaad geen inkomen.
Yea, fair enough. Ging mij meer om het punt dat ik het geld heb uitgeleend voor ik met YNAB begon en dus de teruggave niet zou kloppen. Heb nu die transactie verwijdert en mijn beginbudget aangepast ;)
Stel je gaat op 1 okt beginnen, dan zou ik mijn 'starting balance' ergens in september zetten en daar categoriseren. Dat begin je op 1 oktober met de situatie zoals het zou zijn als je YNAB al jaren zou gebruiken. Die 'eerste' maand met de 'rare' bedragen moet je gewoon mee leren leven. Als je wat maanden verder bent denk je er toch niet meer aan.
Zo'n vermoeden had ik al, nu voor 1 oktober alles op lijnen en dan volgende maand goed van start gaan.
Er is maar één ding echt belangrijk, je kunt het niet fout doen, zolang je maar in je achterhoofd houdt dat je budget (meestal) niet klopt. Door de dagen heen komen er veranderingen die je kunt voorzien, maar ook onvoorzien. Pas je budget daar op aan en na verloop van tijd (meerdere maanden) kun je steeds beter inschatten waar je geld heen gaat en of je het wel belangrijk genoeg vindt.

Ik wil je nog één tip geven. Wees summier met hoeveel categorieën je maakt, hoe meer categorieën hoe meer je je geld moet verdelen en hoe complexer het wordt. Vaak is een 'algemenere' categorie in combinatie met de 'payee/partij' voldoende om onderscheid te maken. Ik heb zelf +/- 20 categorieën en red met daar prima mee. Ik volg zelf ook de 50/30/20 budget methode, misschien ook interessant om dat eens te lezen. Het heeft mij structuur en wat houvast gegeven in het indelen van categorieën.

en verder, vooral niet te moeilijk over nadenken, aanpassingen enkel naar voren doen en go with the flow.
Ja, niet te veel categorieën had ik al begrepen. Als er naar een bepaalde categorie gaat daar in duiken en kijken waar het dan precies naar toe gaat. Niet een los kopje 'digitale abonnementen' naast 'fysieke abonnementen' enzo.

De 50/30/20 was ik inderdaad tegen gekomen. Is inderdaad een goeie baseline. Kijken hoe ik hem precies in ga richten aangezien ik uit mijn salaris zelf voor m'n oude dag moet zorgen. Neem je die niet mee zit ik lang niet aan 50%, neem je die wel mee weet ik het zo net nog niet. Misschien dat component maar helemaal los gaan zien ofzo.
Jasper schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:17:
[...]

Mail een week voor het aflopen van je trail naar de klantenservice en geef aan dat je de maand te kort vindt om het goed te testen. Dan krijg je 3 maanden extra trial :*)
Briljant :9~ Goeie tip! Ga ik zeker doen.
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:20:
De trial van YNAB4 is nog steeds te downloaden: https://classic.youneedabudget.com/download/ynab4 maar volgens mij kun je hem niet meer aanschaffen.
Mis je veel als je met die trial werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door Smitovic op 28-09-2019 09:34 ]

• ThinkPad
[...]

[...]
Ik heb dat in de vorige maand gezet in YNAB. Jij begint in september, dan kun je in augustus een potje dus al vullen met een bepaald bedrag. Zo heb ik dat voor die 'nood' potjes gedaan (30%) categorie. Die heb ik in YNAB ingeboekt de maand voordat ik echt begon. De startmaand (september dus bij jou) waren ze dus al gevuld en was hetgeen waar jij tegenaan liep (dat je ineens heel je spaargeld leek te kunnen besteden) rechtgetrokken.

Het geld voor die noodpotjes heb ik toen ook echt apart gezet (aparte spaarrekening aangemaakt, gelijk eentje met wat hogere rente gezocht) zodat ik mezelf niet rijk kan rekenen door puur naar het saldo op m'n spaarrekening te kijken.
Smitovic schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:33:
[...]
Mis je veel als je met die trial werkt?
Hij zal stoppen met werken indien je niet aan een key kunt komen...

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 28-09-2019 09:47 ]

• Smitovic
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:39:
Hij zal stoppen met werken indien je niet aan een key kunt komen...
Oké, dan heeft dat niet zoveel zin. Heb niks principieels tegen dit online zetten dus dan hou ik het gewoon daarop.

Genoeg nieuwe informatie om mee aan de slag te gaan ;) Bedankt allen

• ThinkPad
Succes! We lezen graag je vragen/ervaringen hier, kijken hoe een ander het doet is altijd leuk :)
Ik heb overigens m'n vorige post nog even aangepast met duidelijkere uitleg over issue (invulling spaargeld eerste maand) waar je tegenaan liep: ThinkPadd in "Programma om geld mee te beheren".

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 28-09-2019 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-06 20:58

BoGu5

hmmmz

Hm kreeg net bij het starten van YNAB4 de melding dat de support vanaf 31 oktober helemaal gaat stoppen. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om naar de web-gebaseerde ynab over te gaan. Zijn er goede alternatieven met een vergelijkbare gedachtegang? Ik heb het idee (maar dat is misschien onterecht) dat de offline Nederlandse alternatieven behoorlijk gedateerd zijn (davilex/penningmeester), ook zie ik daar geen importmogelijkheden voor YNAB formaat.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Ik zelf gebruik moneyfox. Gratis programmatje wat een app en een windows client heeft. Ook open source trouwens. Is voor mij het beste wat ik heb kunnen vinden. Je kan alleen niets importeren, je moet het met de hand doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BoGu5 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:23:
Hm kreeg net bij het starten van YNAB4 de melding dat de support vanaf 31 oktober helemaal gaat stoppen. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om naar de web-gebaseerde ynab over te gaan. Zijn er goede alternatieven met een vergelijkbare gedachtegang? Ik heb het idee (maar dat is misschien onterecht) dat de offline Nederlandse alternatieven behoorlijk gedateerd zijn (davilex/penningmeester), ook zie ik daar geen importmogelijkheden voor YNAB formaat.
Waarom niet gewoon YNAB blijven gebruiken? Ik heb dezelfde melding gekregen, wil ook niet naar de online versie, maar zie ook geen reden om te stoppen. Enkel de support is gestopt, niet dat YNAB er op 31 oktober mee op gaat houden.

Verder zelf ook nog geen alternatief gezien die mij beviel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
Wij zijn nu ook begonnen met YNAB. We gebruikten al GRIP maar dat kan toch niet alles wat ik wil. Na het zien van eerder genoemde video's over het gebruik van budgetten denk ik dat dit wel een prima tool is om meer geld per maand over te houden.

Typisch gevalletje van 'er komt genoeg binnen maar we weten niet precies waar het blijft'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-06 20:58

BoGu5

hmmmz

Anoniem: 477788 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:51:
[...]

Waarom niet gewoon YNAB blijven gebruiken? Ik heb dezelfde melding gekregen, wil ook niet naar de online versie, maar zie ook geen reden om te stoppen. Enkel de support is gestopt, niet dat YNAB er op 31 oktober mee op gaat houden.

Verder zelf ook nog geen alternatief gezien die mij beviel.
Zolang ik nog niets beters heb ga ik ook niet over. Maar ik houd wel graag mijn ogen open voor een alternatief.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677109

In 2015 was je al gewaarschuwd dat reclame niet mocht. Dat is in de tussentijd niet veranderd.

[ Voor 72% gewijzigd door Ardana op 18-10-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grip support nu ook ING koppeling. Krijg het wel niet voor mekaar om mijn spaarrekening te koppelen. Een overboeking van/naar mijn spaarrekening wordt dan ook als "Income Other" of iets nietszeggend gecategoriseerd.

Verder van ik de automatische categorieën maar half/half werken. "ZIGGO" herkent hij niet als iets wat bij het huis hoort. Random overboeking van een vriend is "Pension". Etc.

Nog even verder mee spelen of dit mij vooruit gaat helpen. Is zover ik weet de eerste app die PSD2 integratie biedt en automatisch bijgewerkt wordt.

EDIT: Kan ook niet in een overzicht alle niet gecategoriseerde transacties bekijken. Laat staan meerdere selecteren om in een keer een hele zwik een categorie in te gooien. Nu met het een voor een, maar hopende dat hij een boel clustert.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 604938 op 24-10-2019 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-06 18:32

Don Quijote

El Magnifico

Zijn er al goede programma's die gebruik maken van de nieuwe PSD2 functionaliteiten die de banken aanbieden?

Toen ik in de US woonde waren mijn vrouw en ik helemaal gek van mint.com. Al onze uitgaven en inkomsten van verschillende banken in een real time overzicht, waardoor je constant in control bent. In de app zag je alle transacties direct binnenkomen en kon je direct categoriseren voor zover dat niet automatisch ging.

Nu de NL banken de account aggregation API's aanbieden zou ik verwachten dat ook hier gretig op zou worden ingesprongen, maar toen ik niet inlogde op mijn AFAS personal account zag ik tot mijn verbazing dat ze hier nog geen gebruik van maken en ik nog steeds zelf transacties moest downloaden en importeren. Een snelle google search leverde me ook niet echt producten op die hier wel al gebruik van maken. Waarschijnlijk ligt dat aan mijn Google kunsten, dus vandaar hier de vraag nog maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Don Quijote schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:42:
Zijn er al goede programma's die gebruik maken van de nieuwe PSD2 functionaliteiten die de banken aanbieden?

Toen ik in de US woonde waren mijn vrouw en ik helemaal gek van mint.com. Al onze uitgaven en inkomsten van verschillende banken in een real time overzicht, waardoor je constant in control bent. In de app zag je alle transacties direct binnenkomen en kon je direct categoriseren voor zover dat niet automatisch ging.

Nu de NL banken de account aggregation API's aanbieden zou ik verwachten dat ook hier gretig op zou worden ingesprongen, maar toen ik niet inlogde op mijn AFAS personal account zag ik tot mijn verbazing dat ze hier nog geen gebruik van maken en ik nog steeds zelf transacties moest downloaden en importeren. Een snelle google search leverde me ook niet echt producten op die hier wel al gebruik van maken. Waarschijnlijk ligt dat aan mijn Google kunsten, dus vandaar hier de vraag nog maar eens.
Bedoel je zoiets als Grip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-06 18:32

Don Quijote

El Magnifico

Yup. Ik zal Grip nog eens bekijken. Heb ik jaren geleden ook bekeken, maar volgens mij kon je daar toen niet zelf een categorie aanmaken, wat het onbruikbaar maakte. Maar dat zullen ze hopelijk ondertussen opgelost hebben.

edit- geprobeerd. Maar kan de transacties van nota bene mijn ABN rekening niet binnenhalen. Alleen het saldo..

[ Voor 11% gewijzigd door Don Quijote op 01-11-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

De_Bastaard schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:51:
Wij zijn nu ook begonnen met YNAB. We gebruikten al GRIP maar dat kan toch niet alles wat ik wil. Na het zien van eerder genoemde video's over het gebruik van budgetten denk ik dat dit wel een prima tool is om meer geld per maand over te houden.

Typisch gevalletje van 'er komt genoeg binnen maar we weten niet precies waar het blijft'.
Dat is het zeker! Alleen jammer dat de automatische link er niet is met Nederlandse banken.

Ik ben overgestapt op Bunq met mijn hoofd betaalrekening. Deze sync ik automatisch naar naar YNAB. Alle transacties (dus ook Credit Card!) zijn nu direct inzichtelijk. Vooral het managen van Credit Card transacties vond ik lastig toen ik nog Rabo gebruikte.

YNAB helpt mij enorm, vooral bij mijn langetermijn doelstelling (nieuwbouw woning, keuken, badkamer etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Jay-v schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:29:
[...]

Dat is het zeker! Alleen jammer dat de automatische link er niet is met Nederlandse banken.

Ik ben overgestapt op Bunq met mijn hoofd betaalrekening. Deze sync ik automatisch naar naar YNAB. Alle transacties (dus ook Credit Card!) zijn nu direct inzichtelijk. Vooral het managen van Credit Card transacties vond ik lastig toen ik nog Rabo gebruikte.

YNAB helpt mij enorm, vooral bij mijn langetermijn doelstelling (nieuwbouw woning, keuken, badkamer etc).
Inderdaad. Het is wel 'even wennen' om alles goed op de rit te krijgen hoor. Het budgetteren van bijv. boodschappen is zo makkelijk nog niet, hetzelfde met kleding voor een 2 jarige. Heeft al de nodige discussies opgeleverd thuis :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Don Quijote schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:42:

PSD2 is in veel opzichten een achteruitgang, geen vooruitgang. En ze hebben op een aantal gebieden de plank goed misgeslagen.

• Daar waar bunq bijvoorbeeld de API openstelde aan iedereen (wat ook nadelen heeft) dwingt de PSD2 af dat je een eIDAS compliant PSD2 certificaat hebt a 2000,-. Daarmee sluit je open source software en selfhosted software uit, want die kunnen zo'n certificaat moeilijk aanbieden bij het downloaden van de software. Kortom, de drempel wordt alleen maar hoger.
• Banken worden gedwongen om al hun producten via API's beschikbaar te stellen. Alles dat je bij de bank kan, moet ook kunnen via API's. Dat is leuk bedacht maar dat betekent ook dat elk nieuw en innovatief product van een bank "gejat" kan worden via PSD2 API's. Stel dat Rabobank een hip nieuw betaalproduct bedenkt voor jongeren, dan kan ING dat aanbieden via hun app en zo weglopen met de klanten van Rabobank. Rabobank blijft achter. Ze moeten wel de klant beheren en zijn rekening regelen maar alle exposure gaat naar ING. En dat kunnen buitenlandse partijen ook doen. Dat remt de innovatie.
• Wat een PSD2 API precies inhoudt is niet geregeld. Daar waar buitenlandse partijen dingen als FinTS hebben is er in Nederland geen overkoepelende API of standaard afgesproken. Elke bank pakt dit anders aan. Niet alleen de API is bij elke bank volledig anders, ook de zoekfuncties, de onboarding, de verificatie en alles meer. De PSD2 brengt dus "harmonisatie" in die zin dat elke bank iets moet aanbieden. Dat elke bank totaal anders is wordt niet meegenomen.

Ik ben voor mijn eigen tool bezig geweest met PSD2 maar juis de kleine (open source, selfhosted) spelers en de particulieren zelf worden ironisch genoeg weggedrukt.

Je mag kiezen tussen de ene grote privacy-onvriendelijke PSD2 aanbieder en de andere. Verder niks.

[ Voor 47% gewijzigd door Firefly III op 05-11-2019 11:25 . Reden: Sorry, post was leeg ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:33:
[...]

Inderdaad. Het is wel 'even wennen' om alles goed op de rit te krijgen hoor. Het budgetteren van bijv. boodschappen is zo makkelijk nog niet, hetzelfde met kleding voor een 2 jarige. Heeft al de nodige discussies opgeleverd thuis :+.
Wat vindt je daar dan precies moeilijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Anoniem: 477788 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:29:
[...]

Wat vindt je daar dan precies moeilijk aan?
Ik niet, andere mensen in mijn huishouden wel :+. Ik heb gewoon ABN's Grip erbij gepakt en als budget gebruikt wat we het laatste halfjaar gemiddeld gebruikt hebben. Enige nadeel is dat Grip bij ons zo ingesteld is dat de maand begint op de 25e, wat weer niet overeenkomt met YNAB.

Ook is het nog even puzzelen naar wat we allemaal als budgetten willen opvoeren. Voorheen werd alles op de spaarrekening gezet als een grote hoop, maar nu word dat dus onderverdeeld in kleine potjes - maar dan moet je wel weten welke potjes je allemaal nodig hebt.

Het is in elk geval wel een stuk duidelijker wanneer je het zo aanvliegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:43:
[...]

Ik niet, andere mensen in mijn huishouden wel :+. Ik heb gewoon ABN's Grip erbij gepakt en als budget gebruikt wat we het laatste halfjaar gemiddeld gebruikt hebben. Enige nadeel is dat Grip bij ons zo ingesteld is dat de maand begint op de 25e, wat weer niet overeenkomt met YNAB.

Ook is het nog even puzzelen naar wat we allemaal als budgetten willen opvoeren. Voorheen werd alles op de spaarrekening gezet als een grote hoop, maar nu word dat dus onderverdeeld in kleine potjes - maar dan moet je wel weten welke potjes je allemaal nodig hebt.

Grip heb ik heel even gebruikt, maar vond ik vooral niet overzichtelijk en vaag werken. Ieder zijn eigen mening natuurlijk.

In YNAB probeer ik zo min mogelijk potjes te hebben en mij vooral vaak de vraag te stellen: waarom heb ik het uit gegeven, in plaats van waaraan en daar potjes van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:43:
[...]

Bij Grip kun je het begin van de maand gewoon instellen.

Maar de categorisatie is vaag, de overzichten niet overzichtelijk en om een of andere reden kan ik mijn spaarrekeningen nog niet in zien.

Maar de enige app met PSD2 integratie dus voor mij de enige optie. Ik ga niet zelf exporten met csv enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55
Blijf het ook raar vinden dat je niet zelf een code kunt genereren op die PSD2 api oid (ben er niet in gedoken verder). Dit zodat je wel zelf een eigen oplossing kunt gebruiken voor je eigen spullen. Je moet dan wel natuurlijk zelf zorgen dat die code niet gejat wordt, maar heel veel programma's werken zo en daar is meer mee te doen wat schadelijk kan zijn dan informatie over je bankrekening.

Ik zou het graag hebben. Een API van de bank waarbij ik met Firefly III bijvoorbeeld met een code de informatie naar me toe kan halen. Jammer dat het altijd zo moeilijk moet zijn. Er zullen vast wel haken en ogen aan zitten, maar het zou het wel makkelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arunia schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:42:
Blijf het ook raar vinden dat je niet zelf een code kunt genereren op die PSD2 api oid (ben er niet in gedoken verder). Dit zodat je wel zelf een eigen oplossing kunt gebruiken voor je eigen spullen. Je moet dan wel natuurlijk zelf zorgen dat die code niet gejat wordt, maar heel veel programma's werken zo en daar is meer mee te doen wat schadelijk kan zijn dan informatie over je bankrekening.

Ik zou het graag hebben. Een API van de bank waarbij ik met Firefly III bijvoorbeeld met een code de informatie naar me toe kan halen. Jammer dat het altijd zo moeilijk moet zijn. Er zullen vast wel haken en ogen aan zitten, maar het zou het wel makkelijk maken.
Je kunt nooit een individu volledig verantwoordelijk maken over de veiligheid van zijn bankrekening. Is de ideale malware. Firefly koppeling met PSD2 aanbieden. Wachten tot je een leuke groep gebruikers hebt en dan opeens een berg een geld overmaken naar je eigen rekening. Is gewoon niet te beveiligen.

Jij zult vast het individu zijn dat volledig nagaat wat de software doet, updates controleert en zelf de sources compileert, maar de gemiddelde medemens download klakkeloos een exe en voert de API key in.

Met een vergunning is er nog "iets" van verantwoording bij het bedrijf dat de API implementeert en kun je nog "iets" van schuld verhalen bij misbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55
@Euler212 Dat was inderdaad waar ik nog over twijfelde.
Of een beperktere API waarmee je niet geld over kunt schrijven zeg maar.
Dat laatste is voor een particulier over het algemeen niet interessant.

Maar je punt is uiteraard de hele reden dat er een groot bedrag aan vast zit en erg beperkt is opgezet.

De vraag is natuurlijk, is het eenmalig 2000 euro of is het per klant oid 2000 euro. Dat laatste is dan zeker niet te doen. Maar is het voor die 2000 euro te doen voor een programma zoals Firefly III. Dan is het met donaties te bewerkstelligen. Maar denk dat het dan weer niet een discussie is voor hier. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Arunia op 05-11-2019 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
@Arunia @Euler212 Zo werkt bunq (icm Firefly III) nu overigens wel. Is ook geen andere optie voor. Je krijgt een API key van de user en daarmee doe je transacties downloaden.

Koud kunstje (in theorie) om geld naar mezelf over te maken.

Oh en om in te haken op dat certificaat. Ik kan dat certificaat niet veilig delen met mijn users. Want open source software.

[ Voor 20% gewijzigd door Firefly III op 05-11-2019 15:31 ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Anoniem: 604938 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:12:
Je kunt nooit een individu volledig verantwoordelijk maken over de veiligheid van zijn bankrekening.
Zoals een bankpasje en een pincode en een eventuele reader of mobieltje bedoel je? Die heeft toch zo'n beetje iedere bankrekeninghouder wel in zijn bezit?
JCE schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:29:
@Arunia @Euler212 Zo werkt bunq (icm Firefly III) nu overigens wel. Is ook geen andere optie voor. Je krijgt een API key van de user en daarmee doe je transacties downloaden.

Koud kunstje (in theorie) om geld naar mezelf over te maken.
Je kan bij bunq tegenwoordig ook connecten met OAuth. Dan kan je programma alleen maar overboeken naar bankrekeningen van dezelfde eigenaar. Je kan dan ook Draft Payments maken, maar die moeten in de bunq app goedgekeurd worden. Je kan wel allerlei informatie bekijken en betaalkaarten aan bankrekeningen koppelen.

Het is dus niet per se nodig dat een bunq gebruiker jou ongelimiteerd toegang geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenE schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:05:
[...]
Zoals een bankpasje en een pincode en een eventuele reader of mobieltje bedoel je? Die heeft toch zo'n beetje iedere bankrekeninghouder wel in zijn bezit?
En daarmee gaat het nog enorm vaak fout. Mensen die QR codes van andere scannen, nep-apps etc. Stel je eens voor als je die zelfde mensen een API-key geeft waarmee criminelen alles kunnen inzien en kunnen overboeken. Sure, jij en ik trappen er vast niet in, maar voor 95% van de klanten van een bank is een API-key een vreemd woord en vragen om problemen. Veel meer problemen dan dat ze die hebben met internetbankieren.

Daarnaast kan ik geen malware schrijven die misbruik maakt van de random-reader (ofja, dat zal in de praktijk extreem lastig zijn). Een API-key gebruiken is enorm eenvoudig.

De bezwaren tegen PSD2 in de huidige implementatie, waar er iets aan toezicht is, zijn al valide. Je kunt de boel niet zomaar open gooien voor iedereen. Dan heb je helemaal geen zicht meer er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Anoniem: 604938 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 07:32:
En daarmee gaat het nog enorm vaak fout. Mensen die QR codes van andere scannen, nep-apps etc.
Ja, dat is dus juist mijn punt. Een bankpas en de rest geven nu vaak al complete toegang tot je account en dat is gewoon in handen van een individu. Dat is inderdaad lastiger kraken dan een API-key, zeker als je dan regelmatig weer een code moet scannen met een losstaand apparaat maar zoals je aangeeft bestaat dat nu ook al.

Als iemand kan inloggen op je account dan kunnen ze ook zien wat de limieten etc zijn. Die kunnen ze dan wellicht niet gelijk veranderen (zonder weer een 2FA te moeten ingeven) maar het is natuurlijk bijzonder handig als je maar 1 keer een pinbetaling van 3500 euro hoeft te doen ipv 14 keer 250 euro.

Voor zover ik weet moeten PSD2 bedrijven bij bunqgebruikers gebruik maken van OAuth. Daarmee kan je bankrekening niet leeggehaald worden. Je moet betalingen dan altijd nog zelf in de bunq app accepteren.

Voor het beheren van allerlei diverse rekeningen in 1 app zou het wel handiger zijn geweest als PSD2 ook gestandaardiseerde toegangen had gedefinieerd. Bijvoorbeeld voor transacties altijd hetzelfde formaat etc. Dan kunnen banken daarnaast nog speciale functies op een andere manier bereikbaar maken maar hoef je als app ontwikkelaar dus ook niet voor iedere Europese bank iets aparts te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-04 17:11
Wanneer gaan andere apps met PSD2 werken denken jullie? Zit nu tijdje bij AFAS Personal (wat nu wel is overgenomen btw) maar exporteer nu alles via een vrij handige Chrome extension. Maar heb liever dat het helemaal realtime gaat via API natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-06 23:10
Anoniem: 604938 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:07:
Grip support nu ook ING koppeling. Krijg het wel niet voor mekaar om mijn spaarrekening te koppelen. Een overboeking van/naar mijn spaarrekening wordt dan ook als "Income Other" of iets nietszeggend gecategoriseerd.

Verder van ik de automatische categorieën maar half/half werken. "ZIGGO" herkent hij niet als iets wat bij het huis hoort. Random overboeking van een vriend is "Pension". Etc.

Nog even verder mee spelen of dit mij vooruit gaat helpen. Is zover ik weet de eerste app die PSD2 integratie biedt en automatisch bijgewerkt wordt.

EDIT: Kan ook niet in een overzicht alle niet gecategoriseerde transacties bekijken. Laat staan meerdere selecteren om in een keer een hele zwik een categorie in te gooien. Nu met het een voor een, maar hopende dat hij een boel clustert.
Heb zelf ook zojuist Grip gekoppeld. De spaarrekening transacties heb ik allemaal handmatig moeten aanpassen. Ze verdwijnen daarmee dan wel uit zowel inkomsten als uitgaven, maar verdwijnen redelijk in een black box. Hetzelfde geldt voor beleggingen.

Ook credit card afschrijvingen zijn niet nader te karakteriseren, omdat enkel de credit card afschrijving op de betaalrekening wordt geïmporteerd.

Zonder een koppeling met de individuele credit card afschrijvingen, spaarrekening en beleggersrekening is de huidige koppeling tussen Grip en ING toch wel bijzonder karig te noemen. En het enige dat het op dit moment eigenlijk toevoegt is een leuk overzicht van wat je maandelijks netto overhoudt van je maandelijkse inkomen. Maar meer dan dat? Nee, dat biedt het voor mij als ING gebruiker niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smitovic
Oeps, en toen was je opeens anderhalve maand verder waarin je wel regelmatig aan YNAB denkt maar er vervolgens niks mee doet.

Heb tegen het eind van mijn trial een berichtje gestuurd en inderdaad een maand trial erbij gekregen, tot 1 december. Ik heb het de afgelopen dagen weer helemaal bijgewerkt, maar ik weet het niet hoor...

Wellicht is het een kwestie van nog langer volhouden en de workshops volgen, maar ik denk, denk ik, toch te anders over budgetten en dergelijke als wat YNAB je probeert te laten doen.

Ik wil simpelweg trends zien, niet per se budgetten per maand vaststellen. Vanwege mijn werk ben ik de helft van het jaar weg, waarin ik op de vaste lasten na niks uitgeef. Geen boodschappen, geen uitjes, geen niks. En dat in een schema van 5 weken, dus ik kan ook niet simpelweg per maand werken. Maar ik wil wél een gemiddeld bedrag budgetteren voor kleding en boodschappen, dus niet zozeer 250 pm maar meer in de vorm van 3000 per jaar, en hoe ik dat dan per maand verdeel interesseert me verder weinig.

Verder de administratie via YNAB bijhouden vind ik niet werken. Ik kan wel zeggen dat ik elke maand 100 euro apart zet voor een verbouwing, of om te sparen voor een nieuwe bank, maar zolang ik dat niet echt doe blijven het toch virtuele potjes en ga ik niet wachten tot ik genoeg geld heb voor die bank. Ik weet van mijzelf toch wel dat ik het koop als ik een mooie deal zie, niet als ik het doel heb gehaald. Mijn luxe is dan dat er genoeg binnen komt om dat te kunnen doen zonder zorgen. Bijvoorbeeld; in navolging van tips in dit topic heb ik een 'noodfonds' aangemaakt in YNAB. Nou ging vorige maand mijn wasmachine kapot, maar het noodfonds, waar dat dan voor bedoeld was, heb ik niet aangeraakt.

Ik denk dat ik weer terug ga naar een excelletje :) Dat is voor mij toch onovertroffen als het gaat om simpele zaken als trends inzien.

In ieder geval, iedereen die begin oktober meehielp met denken, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-08-2024
Hmm, ik ben ook gestart met het gebruik van YNAB en heb al mijn transacties over 2018 en 2019 geimporteerd. Deze moeten nog worden gecategoriseerd. Hoofdreden voor mij is kunnen zien waar het geld naar toe gaat, niet zozeer budgetteren. Maar wellicht wordt dat vanzelf interessant.

Anyhow.

Ik heb nu een aantal transacties gelabeld. Een van de soorten is een soort krediet die ik kan opnemen en terugboeken wanneer ik daar behoefte aan heb. (Rekening-Courant). Als ik geld opneem (dus een schuld ontstaat), boek ik deze op Loans. Als ik een bedrag terugboek (dus de schuld aflos), boek ik deze op dezelfde categorie. In mijn gedachte is het dan 0. (-1000 schuld en +1000 aflossen = 0). Zouden jullie dit ook zo doen? Weet niet of YNAB deze denkwijze zo leuk vindt namelijk.

Het invoeren van alle transacties is echt een monsterklus. Hopen dat ik daarna goed kan zien waaraan het geld is uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 11:09
Enige wat ik als schuld schrijf zijn mijn creditcards die ik elke maand volledig aflos. Ik gebruik YNAB als app op mijn iphone om een beetje in de gaten te houden waar mijn geld blijft. Niet om te budgetteren. En het is goed om te zien hoeveel geld ik over hou. Aandelen boek ik ook gewoon als uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Toch even een thumbs up voor BankTrans.
Ik begreep het eerst niet, weinig / geen howto videos over te vinden.
Maar na importeren van de ING data (CSV export) en met de hand wat zoekwoorden aan categoriën toegekend (via Bewerken > Categoriseren > Alle transacties) kun je daarna naar Overzichten > Totalen per periode en krijg je een mooi overzicht van je jaaruitgaven.

Even wennen maar nu werkt het wel redelijk fijn.
Zou nog fijner zijn als je van een bestaande transactie snel/automatisch een Zoekcriterium kon maken.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ben sinds gisteren bezig met YNAB, alle categorieën aangemaakt en in de afgelopen weken al menigeen filmpjes gekeken.

Nu even een praktisch vraagje: ik begin met deze maand te betalen voor mijn hypotheek, hoe categoriseren jullie dit? Ik heb er even een hard hoofd in hoe dat te doen, omdat mijns inziens het betalen van je hypotheek je net worth verhoogt. Hoor graag hoe jullie hierover denken en dit hebben ingericht d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:46
JDFS schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:47:
Ben sinds gisteren bezig met YNAB, alle categorieën aangemaakt en in de afgelopen weken al menigeen filmpjes gekeken.

Nu even een praktisch vraagje: ik begin met deze maand te betalen voor mijn hypotheek, hoe categoriseren jullie dit? Ik heb er even een hard hoofd in hoe dat te doen, omdat mijns inziens het betalen van je hypotheek je net worth verhoogt. Hoor graag hoe jullie hierover denken en dit hebben ingericht d:)b
In het budget heb ik een lijn aangemaakt voor de daadwerkelijke maandelijkse betaling aan de hypotheekbank. De voorlopige teruggave van de rente gaat gewoon in "To be budgeted".

Vervolgens heb ik mijn huis als een tracking account (asset) opgevoerd met als waarde de WOZ-taxatie, met daar tegenover de hypotheekschuld als een tracking account (liability). Deze twee werk ik handmatig bij.

Op deze manier is de hypotheekbetaling een reguliere uitgave geworden. De afbetaling van je hypotheek verhoogt zo je net worth, zonder impact te hebben op het geld dat beschikbaar is om te budgetteren. Uiteindelijk is YNAB niet echt bedoeld om dit soort dingen bij te houden, maar zo werkt het aardig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

JDFS schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:47:

Ik heb mijn hypotheek unlinked "liability" toegevoegd. Elke maand splits ik de betaling in rente (betalen aan bank) en aflossing (transfer to liability account). De waarde van je huis kan je eventueel als asset toevoegen indien je de "net worth" grafiek belangrijk vind.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OVUfQF6.png

Ik doe dus ongeveer het zelfde als @Trenchdog denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Jay-v op 12-02-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:46
@Jay-v Zelfde principe inderdaad. Het enige verschil voor wat betreft verwerking van de betaling is dat ik de hele hypotheekbetaling aan de hypotheekbank toereken en daarna handmatig de hoogte van de resterende hypothecaire lening aanpas. Daarnaast heb ik dus wel ook de waarde van het huis als tracking account opgenomen.

Jouw aanpak is nog wat eleganter en neemt het bezwaar dat ik had (niet matchen van transacties op YNAB-rekening met internetbankieren) volgens mij weg, doordat onder Payee voor het hele bedrag gewoon de hypotheekbank wordt genoemd (met daaronder de uitsplitsing tussen hypotheekbank en de hypotheeklening).

[ Voor 11% gewijzigd door Trenchdog op 12-02-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Trenchdog en @Jay-v dank! Denk ik dat het ook zo ga doen om het te matchen met mijn bunq account @Jay-v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik ben op zoek naar een online huishoudboekje dat land-neutraal is, omdat ik ook veel in het buitenland verblijf.

Ik probeer YNAB uit te testen en te configureren, maar hij accepteert de CSV bestanden niet? ING heeft alleen de mogelijkheid om te exporteren naar PDF en CSV.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pKCfgium.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nEJkKV6m.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OnoJ8zVm.png

Ik gebruikte in Engeland Money Dashboard, die haalde alle transacties van bank- en creditcard accounts allemaal automatisch op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

chronoz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:22:
Ik ben op zoek naar een online huishoudboekje dat land-neutraal is, omdat ik ook veel in het buitenland verblijf.

Ik probeer YNAB uit te testen en te configureren, maar hij accepteert de CSV bestanden niet? ING heeft alleen de mogelijkheid om te exporteren naar PDF en CSV.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik gebruikte in Engeland Money Dashboard, die haalde alle transacties van bank- en creditcard accounts allemaal automatisch op.
Dat komt omdat elke bank zo zijn eigen CSV export formaat gebruikt. ING kan je eenvoudig omzetten met deze tool: https://ynab.danielhaitink.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Jay-v schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:07:
[...]

Ik heb mijn hypotheek unlinked "liability" toegevoegd. Elke maand splits ik de betaling in rente (betalen aan bank) en aflossing (transfer to liability account). De waarde van je huis kan je eventueel als asset toevoegen indien je de "net worth" grafiek belangrijk vind.

[Afbeelding]

Ik doe dus ongeveer het zelfde als @Trenchdog denk ik.
Ik probeer dit ook (wel met YNAB4 ipv nYNAB), maar besef mij nu dat het niet heel veel zin heeft bij mijn annuïteitenhypotheek. De bedragen voor aflossing & rente zijn elke maand weer anders namelijk. Ik moet dan elke maand die split gaan aanpassen. Dat is mij teveel werk. Wel jammer, want anders kon ik de restschuld van de hypotheek mooi volgen in de 'net worth'.

P.S. Zijn er mensen die met hun partner een gezamenlijke rekening hebben, maar ook nog beiden een privérekening hebben en die goed uit de voeten kunnen met budgetting tools? Ik loop een beetje vast op het deel 'income'. Heb het idee dat, omdat je niet alle geldstromen inzichtelijk hebt, het een stuk moeilijker is dan wanneer alles op één hoop zou staan en dus ook alles langs je budgetprogramma komt.

We leggen nu beiden naar rato van ons salaris geld in wat we maandelijks kwijt zijn. De vaste uitgaven heb je daarmee wel gedekt, maar bijv. een post 'sparen' is lastig om daar een bedrag aan te hangen. We leggen het nu immers zo in dat het voldoende is en niet meer dan dat. Ik ga deze nog maar weer eens lezen: Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2020 09:57 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 21 Laatste