Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Programma om geld mee te beheren

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste
Acties:
  • 617.099 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:43
ThinkPad schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:28:
[...]

P.S. Zijn er mensen die met hun partner een gezamenlijke rekening hebben, maar ook nog beiden een privérekening hebben en die goed uit de voeten kunnen met budgetting tools? Ik loop een beetje vast op het deel 'income'. Heb het idee dat, omdat je niet alle geldstromen inzichtelijk hebt, het een stuk moeilijker is dan wanneer alles op één hoop zou staan en dus ook alles langs je budgetprogramma komt.

We leggen nu beiden naar rato van ons salaris geld in wat we maandelijks kwijt zijn. De vaste uitgaven heb je daarmee wel gedekt, maar bijv. een post 'sparen' is lastig om daar een bedrag aan te hangen. We leggen het nu immers zo in dat het voldoende is en niet meer dan dat. Ik ga deze nog maar weer eens lezen: Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?
Ik zit hier nu vast op het categoriseren. Jarenlang heerlijk gebruik gemaakt van AFAS Personal/Mijnhuishoudboekje met maar 1 rekening en alles prima gecategoriseerd.
Sinds de vriendin een extra rekening geopend maar we woonden niet samen: dat was enkel een pinpas voor gezamenlijke drankjes en hapjes/boodschappen etc.

Nu wonen we samen en loopt er natuurlijk hypotheek via de gezamenlijke rekening, alsmede allerlei gemeentelijke belastingen etc etc.

Weet nog niet hoe ik dit ga categoriseren: alles onder dezelfde categorieën hangen die ik zelf hanteerden of een hele nieuwe categorie 'gezamenlijke rekening' en daar alles onder pleuren? Lastig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
SemperFidelis schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:38:
Weet nog niet hoe ik dit ga categoriseren: alles onder dezelfde categorieën hangen die ik zelf hanteerden of een hele nieuwe categorie 'gezamenlijke rekening' en daar alles onder pleuren? Lastig.
Wat wil je bereiken met die verschillende categorieën? Meestal wil je inzicht hebben (niet alleen onderling tussen verschillende categorieën, maar ook in de tijd voor dezelfde categorie) en dan lijkt het mij niet zo heel praktisch als straks alle gezamenlijke uitgaven als huur, boodschappen, uit eten en noem maar op in 1 categorie zitten.

Maar als je alleen wil zien wat het verschil is tussen "persoonlijk" en "gezamenlijk" heb je aan 2 categorieën genoeg natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 14:36
SemperFidelis schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:38:
[...]

Ik zit hier nu vast op het categoriseren. Jarenlang heerlijk gebruik gemaakt van AFAS Personal/Mijnhuishoudboekje met maar 1 rekening en alles prima gecategoriseerd.
Sinds de vriendin een extra rekening geopend maar we woonden niet samen: dat was enkel een pinpas voor gezamenlijke drankjes en hapjes/boodschappen etc.

Nu wonen we samen en loopt er natuurlijk hypotheek via de gezamenlijke rekening, alsmede allerlei gemeentelijke belastingen etc etc.

Vergeet niet dat je minimaal een Koper abonnement nodig hebt om extra rekeningen en categorieen toe te voegen in Mijn Huishoudboekje.
Op de lange termijn lijkt mij het juist erg onhandig om alles onder 1 categorie te gooien. Je wilt juist weten hoeveel je totaal aan boodschappen uitgeeft (lijkt mij).

Zelf gebruik ik ook Mijn Huishoudboekje maar ik heb geen tweede rekening gekoppeld.
Het lijkt mij wel dat er de mogelijkheid is om de grafieken aan te passen op rekening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

ThinkPad schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:28:
[...]
Ik probeer dit ook (wel met YNAB4 ipv nYNAB), maar besef mij nu dat het niet heel veel zin heeft bij mijn annuïteitenhypotheek. De bedragen voor aflossing & rente zijn elke maand weer anders namelijk. Ik moet dan elke maand die split gaan aanpassen. Dat is mij teveel werk. Wel jammer, want anders kon ik de restschuld van de hypotheek mooi volgen in de 'net worth'.
Dit is eigenlijk heel makkelijk. Zodra de afschrijving in YNAB staat doe ik split:
  • Payment to: Mortgage | Outflow = [huidige schuld in YNAB - huidige schuld in mijn hypotheek app]
  • | Categorie = Aflossing
  • Hypotheek verstrekker | Outflow = [Wat er over blijft na de rij hier boven] | Categorie = Rente
Je kan in YNAB de in/outflow velden gewoon als rekenmachine gebruiken namelijk.

[Voor 4% gewijzigd door Jay-v op 02-06-2020 12:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SemperFidelis
VirinR schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Vergeet niet dat je minimaal een Koper abonnement nodig hebt om extra rekeningen en categorieen toe te voegen in Mijn Huishoudboekje.
Op de lange termijn lijkt mij het juist erg onhandig om alles onder 1 categorie te gooien. Je wilt juist weten hoeveel je totaal aan boodschappen uitgeeft (lijkt mij).

Zelf gebruik ik ook Mijn Huishoudboekje maar ik heb geen tweede rekening gekoppeld.
Het lijkt mij wel dat er de mogelijkheid is om de grafieken aan te passen op rekening.
Ja ga het inderdaad allemaal op 1 hoop gooien. Je kunt nog een rekening uitschakelen in de overzichten zodat je zelfs kunt zien hoeveel eigen boodschappen je doet en hoeveel gezamenlijk terwijl het dezelfde categorie is.

Wel naar dat je nu geen categoriën meer kan toevoegen: ik heb een gratis account omdat ik van AFAS kom en daar waren die functies nog gratis.. Maar gelukkig hoef ik nu dus niks toe te voegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20:18
Ik worstel nog wel eens met kosten die ik maak bij bijvoorbeeld de Hema. Dit zijn soms kleren, soms is het eten, soms is het een cadeau en soms valt het onder kindergerelateerde uitgaven. Maar heb weinig zin om het iedere keer te moeten specificeren en zou het het liefst automatisch willen categoriseren. Wat doen jullie hiermee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SemperFidelis
Iedere keer specificeren.

Zo vaak komt dat toch ook weer niet voor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:06
Blik1984 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:42:
Ik worstel nog wel eens met kosten die ik maak bij bijvoorbeeld de Hema. Dit zijn soms kleren, soms is het eten, soms is het een cadeau en soms valt het onder kindergerelateerde uitgaven. Maar heb weinig zin om het iedere keer te moeten specificeren en zou het het liefst automatisch willen categoriseren. Wat doen jullie hiermee?
Je kan ook wat selectiever winkelen. :)
Zeeman, Hema, Primark of Wibra is bij mij altijd voor de kleine :)
Eten kopen we bij een supermarkt, PicNic of Hello Fresh.

BTW, verdelen gaat niet altijd goed (meestal wel), maar aan het eind van het jaar is dat niet zo belangrijk.
Er komt maar op 1 plek geld binnen dus uiteindelijk is het vestzak of broekzak.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Acties:
  • +2Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:42:
Ik had altijd hetzelfde, maar sinds ik YNAB ben gaan gebruiken ben ik om. Nu ik een goedwerkende app op mijn telefoon heb doe ik eigenlijk alles handmatig (aantal keer per dag) en gebruik ik de hele import functie niet meer. YNAB is sowieso een app waarmee je veel meer bezig bent met ' wat ga ik met mijn geld doen' ipv 'wat heb ik met mijn geld gedaan'. Het valt allemaal reuze mee.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SemperFidelis
.SnifraM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:32:
[...]

Ik had altijd hetzelfde, maar sinds ik YNAB ben gaan gebruiken ben ik om. Nu ik een goedwerkende app op mijn telefoon heb doe ik eigenlijk alles handmatig (aantal keer per dag) en gebruik ik de hele import functie niet meer. YNAB is sowieso een app waarmee je veel meer bezig bent met ' wat ga ik met mijn geld doen' ipv 'wat heb ik met mijn geld gedaan'. Het valt allemaal reuze mee.
Wat gebruikte je voor YNAB?

Ben wel benieuwd in proefperiode maar weet niet wat het voor klus het is om dat snel over te zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
SemperFidelis schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:37:
[...]

Wat gebruikte je voor YNAB?
Voor YNAB heb ik echt jaren Penningmeester gebruikt. Daar heb ik een behoorlijke historie in zitten. Maar eigenlijk was ik altijd maar domweg alles aan het importeren, kloppend maken en bijhouden maar ik begon mij steeds vaker af te vragen 'wat doe ik nou eigenlijk met die info behalve het bijhouden ervan'. Echt 'waardevolle' informatie kon ik er met de reports dus niet uit halen.

Daarna heb ik een jaar of 2 firefly-iii gebruikt (tussendoor ook al eens gebruikt). Mijn hele historie overgezet en alles weer kloppend gemaakt. Erg mooi en fijn product, maar ik liep weer een beetje tegen hetzelfde aan. Het budgetteren was voor mij niet helemaal zoals ik het wilde en dus was het eigenlijk weer een kwestie van bijhouden om het bij te houden.

YNAB4 heb ik heel lang geleden al eens gekocht maar nooit echt gebruikt omdat ik het toen zo'n 'rare' manier van denken vond. Maar sinds kort nYNAB toch nog eens een kans gegeven en uiteindelijk bleek dit precies het antwoord te zijn op wat er voor mij ontbrak in de andere pakketten.

Voordelen voor mij:
  • Rapportages zijn zeer beperkt maar precies wat ik wil zien.
  • Zeer eenvoudige app voor iOS
  • Mijn partner kan door deze iOS app ook meedoen (en dat levert mij uiteindelijk de grootste besparing op waardoor de yearly subscription meevalt)
  • Ik hoef mijn historie niet te importeren omdat het pakket is gericht op de toekomst ipv op het verleden (uitzondering hypotheek transacties i.v.m. networth tracking)
  • Het is online, dus overal te gebruiken
  • En het belangrijkste; ik ben bezig met het beheren van mijn geld. Wat heb ik, waar is het voor bedoeld en wanneer ga ik het uitgeven. Het is naar voren kijken, i.p.v. naar achter kijken.
Ik heb verder geen aandelen YNAB :9 maar ben gewoon een tevreden gebruiker.
SemperFidelis schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:37:
[...]
Ben wel benieuwd in proefperiode maar weet niet wat het voor klus het is om dat snel over te zetten.
Dat viel mij dus echt mee. Als je al iets gebruikt heb je waarschijnlijk al categorieen/posten. Het is dus een kwestie van categorieen aanmaken en dan kun je vanaf dat moment je nieuwe transacties invoeren. Oude transacties importeren is ook niet nodig omdat je vooruit moet kijken en budgetteren.

[Voor 23% gewijzigd door .SnifraM op 02-06-2020 15:15]

lol+lol=hihi

• PeWee
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 17-06 21:30
Ik heb al aardig wat in deze topic gelezen, maar ben nog niets tegen gekomen dat ook met beleggingen kan omgaan.

Jarenlang heb ik MS Money gebruikt om zo'n beetje alles op het gebied van mijn financiën bij te houden. Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een vervangend programma, omdat al jaren Money end of life is. Misschien kan iemand een tip geven?
Ik zoek een programma dat in ieder geval het volgende kan:
- data van de Nederlands banken kan importeren
- niet al te ingewikkelde beleggingen en het koersverloop kan bijhouden (geen opties, features, hefbomen; maar een beperkt aantal transacties per jaar)
- een pré zou zijn als het programma de oude gegevens vanuit Money kan importeren
Ik heb een voorkeur voor een offline programma.

Ik weet dat Excel t kan, maar dat is niet de bedoeling om t wiel opnieuw uit te vinden ;) Alle opbouwende feedback wordt zeer gewaardeerd. Thanx!

• Bulldog
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
.SnifraM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:05:
[...]

Ik heb verder geen aandelen YNAB :9 maar ben gewoon een tevreden gebruiker.
Is het inmiddels ook mogelijk om automatisch te koppelen met ABN, ING of Rabo?
Dat weerhield mij er een aantal jaren geleden van over te stappen.

• Trasos
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Automatisch koppelen is er alleen voor Amerikaanse en Canadese banken.
Er zijn wel converters te vinden online waar je je geëxporteerd bestanden naar YNAB-formaat kunt omzetten. Zo doe ik het met KNAB ook.

https://ynab.danielhaitink.nl

Edit:
Ik weet niet of het al genoemd is hier, maar er is ook een Chrome en FireFox extensie voor YNAB.
https://www.toolkitforynab.com/
En hier een filmpje met interessante settings & features:

[Voor 47% gewijzigd door Trasos op 17-06-2020 23:34]

• nogeeninlog
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:51
PeWee schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:20:
Ik

Jarenlang heb ik MS Money gebruikt om zo'n beetje alles op het gebied van mijn financiën bij te houden. Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een vervangend programma, omdat al jaren Money end of life is. Misschien kan iemand een tip geven?
Ik gebruik al jaren Acemoney. Simpel en stabiel.

• VirinR
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 14:36
Mijn Geldzaken (voorloper AFAS Personal) heeft sinds juli PSD2-ondersteuning.
Ik gebruik nu PSD2 om mijn ING-rekening up-to-date houden.
Er zijn wel een paar kleine nadelen:
1. PSD2-ondersteuning kost €2,95 per jaar als je geen abonnee bent. Ben je wel abonnee dan is PSD2 gratis.
2. Er worden automatisch labels aangemaakt maar deze kan je uitzetten
3. Pintransacties die nog als reservering staan, worden niet geïmporteerd.

Ondanks de nadelen vind ik PSD2 bij MijnGeldzaken erg goed werken. Je hoeft nu niet meer een dag te wachten voordat je een transactie kan importeren via het csv-bestand en transacties worden pas ingeladen zodra je op de knop ‘rekening bijwerken’ drukt.

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:50
Bulldog schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:42:
[...]

Is het inmiddels ook mogelijk om automatisch te koppelen met ABN, ING of Rabo?
Dat weerhield mij er een aantal jaren geleden van over te stappen.
Ik doe het 2x per maand even op 't handje. Kost je totaal 2x een kwartier per maand. Het voordeel hiervan is dat je nóg beter zicht op je uitgaven houdt omdat je elke uitgave zelf nog een keer ziet.

Ben al jaren blij met YNAB maar kom op jongens, kom eens terug met dat overzicht van meerdere maanden tegelijk :/

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
(Beknoptere versie van deze post)

Ik gebruik momenteel zakelijk SnelStart, en persoonlijk MijnGeldzaken. Ik ben op zoek naar een alternatief voor MijnGeldzaken omdat ik niet tevreden ben over hoe deze interne overboekingen en tussenrekeningen afhandelt en graag mijn CreditCard ook (als tussenrekening) in mijn administratie wil verwerken. SnelStart is mogelijk, maar ik vind €15/maand nogal duur (ik heb persoonlijk geen facturen oid) en ik kan voor €2,50 alleen een tweede administratie maken voor mijn bedrijf, niet (specifiek) voor persoonlijk gebruik.

Ik heb o.a. Firefly III geprobeerd, maar ik miste daar het automatisch importeren en vond dat ik erg veel moeite moest doen om al mijn imports goed te laten verlopen. Ik heb ook YNAB geprobeerd, maar dat was al helemaal niks zonder ondersteuning voor een Nederlandse situatie.

Het gaat om meerdere Rabobank rekeningen (allemaal met IBAN, maar twee losse Rabobank accounts), meerdere Knab rekeningen (één account, meerdere rekeningen waaronder spaarrekeningen zonder IBAN), een PayPal-account en een creditcard (bij ICS). Als ik mijn betaalrekeningen (Rabo en Knab) automatisch kan importeren ben ik al tevreden op dat punt.

Mijn basiscriteria:
- Meerdere rekeningen
- Ondersteuning voor spaarrekeningen en tussenrekeningen (lees: PayPal en creditcard)
- Automatisch importeren (PSD2) voor tenminste Rabobank en Knab
- Makkelijk verwerken overboekingen tussen eigen rekeningen
- Automatisch categoriseren (mag op basis van regex of 'AI', of gewoon zoekwoorden)
- Moet via browser beschikbaar zijn, mag self-hosted zijn (ik heb een docker server, shared hosting en optie voor volledige VMs beschikbaar) mits ondersteuning voor automatisch importeren (lijkt mij self-hosted niet mogelijk?)
- Maximaal rond de 10 euro per maand

Heeft er iemand enig idee welk pakket hieraan zou voldoen?

Soort van losse vraag; weet iemand of SnelStart überhaupt gebruikt kan worden voor persoonlijke financiën, en of een losse administratie onder mijn bedrijfspakket hiervoor genoeg zou zijn (zonder dat deze elkaar raken)? Mijn boekhoudster hoeft geen inzicht in mijn persoonlijke financiën, maar heeft wel toegang tot mijn bedrijfsadministratie in SnelStart.

• posttoast
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:02
Ik heb hier jaren OROV gebruikt, maar daar moet ik inmiddels wel een keer vanaf. Niet in de laatste plaats omdat dit alleen onder Windows werkt en ik eigenlijk geen PC meer gebruik (ik werk al een jaar of 6 volledig op de Mac). Ik zit te kijken naar alternatieven, mijn voornaamste doel is mijn historie veilig stellen. Ik heb alles bij elkaar sinds 2000 al mijn bankafschriften (destijds uit Girotel, lekker inbellen met mijn 56K6 modem ;) ) en ik vind het wel tof om die nog te hebben. Voor nu heb ik eigenlijk geen behoefte aan zaken als budgetten opstellen e.d., ik wil puur mijn data ontsluiten en doorzoekbaar maken.

Ik zou natuurlijk zelf "even" iets op kunnen zetten, bijvoorbeeld in Django (Python framework) maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in ;) Een aardig alternatief lijkt BankTrans te zijn, maar dat ziet er ook uit alsof het uit het jaar kurk komt. Nu is dat natuurlijk niet het belangrijkst, als de tool ondanks dat fijn werkt. Zijn er hier mensen die de overstap van OROV naar iets anders gemaakt hebben? Waarheen? En hoe beviel dat?

Edit: don’t judge a book by its cover. Ik heb OROV geëxporteerd naar BankTrans en dat lijkt te doen wat ik zoek. Ben wel benieuwd nog naar ervaringen van anderen.

[Voor 7% gewijzigd door posttoast op 21-11-2020 15:16]

omniscale.nl

• Caalberts
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 14-06 22:22
Oon schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:30:
(Beknoptere versie van deze post)

Ik gebruik momenteel zakelijk SnelStart, en persoonlijk MijnGeldzaken. Ik ben op zoek naar een alternatief voor MijnGeldzaken omdat ik niet tevreden ben over hoe deze interne overboekingen en tussenrekeningen afhandelt en graag mijn CreditCard ook (als tussenrekening) in mijn administratie wil verwerken.
Ik ben wel even heel benieuwd waar jij precies tegen aan loopt bij Mijngeldzaken... Ik zit namelijk te twijfelen om van Grip over te stappen naar een bepaalde dienst van Mijngeldzaken.

• Oon
  • Niet online
Caalberts schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:15:
[...]

Ik ben wel even heel benieuwd waar jij precies tegen aan loopt bij Mijngeldzaken... Ik zit namelijk te twijfelen om van Grip over te stappen naar een bepaalde dienst van Mijngeldzaken.
Mijn grootste probleem met MijnGeldzaken is dat het het allemaal net niet is. Het enige dat ik ervan gebruikte was het huishoudboekje, maar het is allemaal heel stug en langzaam en het is verre van een clomplete boekhoudtool. Je kan niet makkelijk meerdere categorieën verwijderen en het automatisch herkennen van onder welke categorie een bepaalde transactie valt werkt vaak slecht of niet, en zoals ik al noemde herkent hij niet eens uit zichzelf transacties tussen twee eigen rekeningen.

Al met al is de gratis versie leuk als je één bankrekening hebt en een beetje overzicht wil krijgen, maar is het een waardeloze tool voor je hele boekhouding. Ik ben nu langzaamaan bezig om alles te importeren in Firefly III (zie dit topic) en hoewel dat wat meer moeite kost om op te zetten laat het wel meteen duidelijk zien dat MijnGeldzaken het geld niet waard is

• tgv2
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 11-06 09:23
Rond de zomer stopt Davilex met Personal Cash en ben opzoek naar een nieuw programma. Binnen Personal Cash maak ik vooral gebruik van de functie "saldoprognose". Op basis van de door mij ingevoerde vaste lasten en inkomsten heb ik een doorkijk in mijn banksaldo in de toekomst.

Weet iemand wel programma een dergelijke functie ook heeft. Ik heb nu Pfinking geprobeerd maar dat is redelijk beperkt qua saldoprognose.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Penningmeester geprobeerd?

[Voor 67% gewijzigd door Cyberpope op 19-02-2021 10:41]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Glup
  • Niet online
Ik heb erg veel programma's geprobeerd en allemaal hebben zij wel ergens 1 of meerdere zwakke punten.

Toevallig stuitte ik laatst op Grip App van ABNAMRO (ook geschikt voor andere NLse banken) en dat was voor mij het eerste programma dat alles op orde heeft; vooral mbt (automatische) categorieën indelen waardoor eea begrijpelijk voor de gebruiker wordt.

Natuurlijk zijn er nog wel kleine zaken zoals als je de eerste keer na de bankkoppeling alles hebt geïmporteerd en alles is gecategoriseerd en je dit met de hand soms corrigeert waarna de suggestie komt dit met alle vergelijkbare transacties te doen, dit helaas nog niet visueel wordt verwerkt met die andere transacties, zodat als je daarop scrollt de categorie nog verkeerd wordt weergegeven. Als je er dan op klikt dan wijzigt het wel automatisch.

En zo wat andere kleine zaken.

Maar wat een fantastisch programma! Helaas nog niet op de desktop en dat is best wel een gemis om eens rustig met overzicht te kunnen kijken, maar vooralsnog heb ik nog nooit zo'n goed werkend geldbeheer programma meegemaakt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Frankvbr
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21-06 20:44
Zou eigenlijk alleen maar alle transacties willen verzamelen via psd2. Dus 1 partij waar ik alle bankrekeningen aan koppel en vervolgens via een api o.i.d. daarvandaan alle transacties kan downloaden.
Liefst iets wat gemakkelijk te koppelen is met Excel. Dan bouw ik er zelf wel iets omheen wat transacties categoriseert.

Ben vooralsnog alleen partijen tegen gekomen die dit doen voor andere developers (dus juist deze huishoudboekje bouwen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• g0blin
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 23:46
Glup schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:07:
Natuurlijk zijn er nog wel kleine zaken zoals als je de eerste keer na de bankkoppeling alles hebt geïmporteerd en alles is gecategoriseerd en je dit met de hand soms corrigeert waarna de suggestie komt dit met alle vergelijkbare transacties te doen, dit helaas nog niet visueel wordt verwerkt met die andere transacties, zodat als je daarop scrollt de categorie nog verkeerd wordt weergegeven. Als je er dan op klikt dan wijzigt het wel automatisch.
Wat ik zelf vooral irritant vind is dat je in Grip nergens kunt zien hoeveel uitgaven je gemarkeerd hebt als 'gespaard' en dat je geen langetermijndoelen kunt instellen voor uitgaven die je infrequent hebt. De apk+onderhoud, de zorgverzekering in december, het kledingpotje - dat soort dingen.

• LuckyLuke
  • Laatst online: 20:46

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Ik zoek gewoon een app waarvan ik kan invullen:

-Ik krijg (helaas) wekelijks betaald. Dus wekelijks loon invullen.
-Hoeveel saldo ik nu heb --> Dat hij door rekent.
-Dat ik data kan invullen wanneer er een vaste last vanaf gaat.
-Hoeveel ik kan sparen per week / maand.

Ik kom nooit in de problemen maar ik merk dat ik de ene maand meer spaar dan de andere maand en ik wil het nu wel eens overzichtelijk krijgen d.m.v. een app.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:51
LuckyLuke schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:16:
...Ik kom nooit in de problemen maar ik merk dat ik de ene maand meer spaar dan de andere maand en ik wil het nu wel eens overzichtelijk krijgen d.m.v. een app.
Voornaamste om daar inzicht in te krijgen is eens een budget opstellen. Blaadje papier, en eens oplijsten wat je allemaal aan terugkerende inkomsten en kosten hebt. Denk aan verzekeringen, belastingen, ... op maandelijkse, 3 maandelijkse, jaarlijkse basis; maar ook dingen als kledij, eten, ... die je over elke maand gelijkmatig kan strooien (of als je kleren in de solden koopt, daar zetten).
Ga je die even per maand optellen, dan zie je heel snel dat de maanden dat je minder spaart echt wel de dure maanden zijn, en maanden waarin je trots bent dat je zo goed je best doet toevallig nauwelijks kosten zijn :F
Hier maken we dat jaarlijks op, houden we maandelijks bij waar we zitten, en dan het jaar erna kan je het budget voor volgend jaar veel juister inschatten.
Helaas nog geen app gevonden waar de financiëel directeur (mijn lieve vrouw) mee akkoord is, dus nog steeds in schriftjes...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Glup
  • Niet online
LuckyLuke schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:16:
Ik kom nooit in de problemen maar ik merk dat ik de ene maand meer spaar dan de andere maand en ik wil het nu wel eens overzichtelijk krijgen d.m.v. een app.
Volgens mij wordt voor een belangrijk deel van je wensen door Pockets van Revolut opgelost:
What are Revolut Pockets?
Pockets allow you to organise your bills and put money aside for them. It’s the smartest way to plan ahead. Because money for your bills is always kept separate, your main account is free for you to use. Never accidentally overspend and get in control of your finances. In this way, Pockets are very similar to Revolut Vaults, except for spending, not saving!

Before you start, you’ll need to set up the bills you want to manage (like direct debits, standing orders and recurring card payments) to be paid from your Revolut account. If you haven’t already done this, learn how to easily set up Revolut as your main payment method here.

You can create a Pocket in just three steps. It’s that easy! In the 'Home' section of the app, tap 'Pockets' in the menu bar.

Select a Pocket from our suggested presets: Housing, Bills or Subscriptions or customise it to make it yours by choosing the name and cover image.

Pick the Scheduled Payments that you’d like to pay from the Pocket. In the 'Pick your payments' screen, you’ll see suggestions of what we think might be a recurring card payment, direct debit or standing order.

Set a recurring transfer to automatically send the money needed to pay your bills from your main account to the Pocket. We suggest doing this at the start of a billing period (e.g. on payday) so that you always have enough to cover your costs.

You’re all set! Now you can relax knowing you have total visibility over all your bills and will never overspend from your main account. When your bills are due, the payments will be taken from the relevant Pocket!

[Voor 6% gewijzigd door Glup op 11-03-2021 10:16]

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Glup schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:15:
[...]

Volgens mij wordt voor een belangrijk deel van je wensen door Pockets van Revolut opgelost:

[...]
Oh, dat is mooi zeg.
Je kan ze zeker niet koppelen aan maandelijkse incasso's? (of zijn dat die direct debits?)
Dat zou namelijk helemaal fantastisch zijn.
Dan kan je goed zien wat er over blijft (geld - pockets - sparen).

offtopic:
Valt Revolut eigenlijk onder het depositogarantiestelsel?

• Glup
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:46:
[...]
Oh, dat is mooi zeg.
Je kan ze zeker niet koppelen aan maandelijkse incasso's? (of zijn dat die direct debits?)
Dat zou namelijk helemaal fantastisch zijn.
Dan kan je goed zien wat er over blijft (geld - pockets - sparen).

offtopic:
Ja dat zijn die direct debits :)
Ja en nee. Ja voor sommige landen, maar nog niet NL. Revolut is nu bezig dat uit te rollen in de EU: Glup in "Revolut (prepaid creditcard incl IBAN en Premium)"

Maar bij het nee geldt dat Revolut een aparte verzekering heeft opgezet die bij default 100% moet garanderen.

Het komt erop neer dat het veilig genoeg is en dat de - vaak lokale (landen) banklicenties - binnen korte tijd worden uitgerold.

Is gratis dus gewoon proberen of het bevalt 8)

NB Heeft zelfs MAESTRO en iDEAL _/-\o_

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Maar waarom zou je dat doen? Waarom niet gewoon een losse bankrekening (zonder kaart) waar je maandelijks een bedrag op stort om je rekeningen te betalen. Meeste zet je dan op jaarlijks betalen (iets goedkoper). Doe dat zo al jaren en jaren. Geen apart bedrijf voor nodig.

Andersom kan ook. Een rekening alleen voor je "free to spend money". En de rest spaar je en betaal je je rekeningen van.

Of werk met reserveringen in potjes (dat kan bijna bij alle banken tegenwoordig)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Bert2000
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17-06 16:30
Heb je de GRIP app al geprobeerd? Deze werkt met alle banken in Nederland en is gratis te gebruiken.

• anandus
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:31:
Maar waarom zou je dat doen? Waarom niet gewoon een losse bankrekening (zonder kaart) waar je maandelijks een bedrag op stort om je rekeningen te betalen. Meeste zet je dan op jaarlijks betalen (iets goedkoper). Doe dat zo al jaren en jaren. Geen apart bedrijf voor nodig.

Andersom kan ook. Een rekening alleen voor je "free to spend money". En de rest spaar je en betaal je je rekeningen van.

Of werk met reserveringen in potjes (dat kan bijna bij alle banken tegenwoordig)
In mijn geval is het omdat ik graag alles onder één dak wil hebben en niet rekeningen links en rekeningen rechts wil hebben*. Ik zit nu bij de ING, maar die is aan alle kanten vreselijk beperkt.

* Nb. Die heb ik nu wel, trouwens, omdat ik nu aan het rondkijken ben waar ik mijn bankzaken wil onderbrengen, dus heb nu bij 5 banken, 2 brokers en 2 exchanges een rekening 8)7

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Grappig.. na een akkevietje en ervaring in de hulpverlening wil ik altijd minimaal 2 banken.

• jacobras
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20:45

jacobras

Developer

Ik zie dat Dyme nog niet in dit topic voorbij is gekomen. Het is een app, net als het hierboven genoemde Grip, maar ik vind deze een stuk prettiger werken. Grip voelt alsof het een app is die in elke tab een webpagina inlaadt; de enige app op mijn telefoon waar alles traag is en knippert.

Wat ik persoonlijk heel fijn vind: je opent het tabje "Insights" en je ziet in één klap hoeveel je per maand uitgeeft. De meeste dingen pikt ie automatisch op en je kan zelf vanuit een transactie (of handmatig) een uitgave toevoegen. Als je daarbij iets hebt dat je bijvoorbeeld eens per kwartaal betaald, berekent de tool het om naar maandelijks.

Daarnaast ook dat er standaard een categorie is voor investeringen. Die bedragen worden niet meegeteld in "uitgaven", net als wat je overboekt naar een spaarrekening. Dat was iets wat ik volgens mij in bijvoorbeeld het bekende MijnGeldzaken zo niet voor elkaar kreeg.

Goed:
  • Inzicht in maandelijkse uitgaven
  • Simpel in gebruik
  • Diensten opzeggen vanuit de app (nog niet geprobeerd)
  • Gaat goed om met sparen en investeren
Minder goed:
  • Terugkerende uitgave moet aan een service die de app kent zijn, anders kan je 'm niet toevoegen.
  • Geen zoekfunctie in transacties
  • Beperkte maar wel regelmatig nieuwe functies
App is gratis maar functies als zelf categorieën aanmaken kan alleen met Premium. Kost 45 (Silver) of 55 (Gold) euro per jaar. Premius is gratis "als je inkomen op of onder het sociaal minimum ligt".

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
jacobras schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:50:
Ik zie dat Dyme nog niet in dit topic voorbij is gekomen. Het is een app, net als het hierboven genoemde Grip, maar ik vind deze een stuk prettiger werken. Grip voelt alsof het een app is die in elke tab een webpagina inlaadt; de enige app op mijn telefoon waar alles traag is en knippert.

Wat ik persoonlijk heel fijn vind: je opent het tabje "Insights" en je ziet in één klap hoeveel je per maand uitgeeft. De meeste dingen pikt ie automatisch op en je kan zelf vanuit een transactie (of handmatig) een uitgave toevoegen. Als je daarbij iets hebt dat je bijvoorbeeld eens per kwartaal betaald, berekent de tool het om naar maandelijks.

Daarnaast ook dat er standaard een categorie is voor investeringen. Die bedragen worden niet meegeteld in "uitgaven", net als wat je overboekt naar een spaarrekening. Dat was iets wat ik volgens mij in bijvoorbeeld het bekende MijnGeldzaken zo niet voor elkaar kreeg.

Goed:
  • Inzicht in maandelijkse uitgaven
  • Simpel in gebruik
  • Diensten opzeggen vanuit de app (nog niet geprobeerd)
  • Gaat goed om met sparen en investeren
Minder goed:
  • Terugkerende uitgave moet aan een service die de app kent zijn, anders kan je 'm niet toevoegen.
  • Geen zoekfunctie in transacties
  • Beperkte maar wel regelmatig nieuwe functies
App is gratis maar functies als zelf categorieën aanmaken kan alleen met Premium. Kost 45 (Silver) of 55 (Gold) euro per jaar. Premius is gratis "als je inkomen op of onder het sociaal minimum ligt".
Dyme is inderdaad mooi en erg interessant voor sommigen is dat Revolut kan worden toegevoegd. Volgens de App wordt er aan N26 gewerkt (net als heel veel anderen). Sowieso heeft het een indrukwekkende lijst banken - veel buitenlandse - maar daarom is het weer teleurstellend dat KNAB er nog niet bij zit (wordt aan gewerkt volgens App). AMEX ook, evenals éénmalig handmatig spaarrekening waarna automatisch wordt verrekend met transacties daarheen/vanaf (geen rente dus!).

Om idee te geven hoe uitgebreidt de bankensectie is, onder andere: BoS, Barclays, Commerzbank, DKB, Danske, Deutsche, HSBV, Sparkassen, Lloyds, Postbank, RBS, Starling en nog heel veel meer _/-\o_
Het is duidelijk dat Grip App hier behoorlijk wat laat liggen wat eigenlijk onbegrijpelijk is!

De App komt ook zelf automatisch met bespaartips.

[Voor 1% gewijzigd door Glup op 12-03-2021 12:53. Reden: aanvulling]

• K-aroq
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 01-05 09:37
Ik gebruik een excel bestand waarin ik tab "Inkomsten en uitgaven" heb gemaakt, een tab met alle geïmporteerde banktransacties en een tab met een overzicht van alle bezittingen (spaargeld, levensverzekeringen, huis, aandelen).

Bij de banktransacties zet ik per transactie een budgetpost, en daar maak ik dan weer een pivot table van. Dan kan je precies zien wat je aan iedere post hebt uitgegeven. Zo kan je bijvoorbeeld bij de Inkomsten en Uitgaven bepaalde bedragen beter budgetteren. Ik pak bijvoorbeeld voor post "Boodschappen" het gemiddelde van de afgelopen 3 maanden en gebruik dat in mijn maandbudget.

Verder heb ik alle maandelijkse uitgaven waarbij je zelf de datum kunt bepalen die op de eerste van de maand gezet, ca 5 dagen nadat het salaris wordt gestort. Het grootste deel van de maand kan je dan precies zien wat je nog uit kan geven tot het volgende salaris.

• Blauwschaap
  • Laatst online: 19:55
Bert2000 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:37:
Heb je de GRIP app al geprobeerd? Deze werkt met alle banken in Nederland en is gratis te gebruiken.
Volgens mij werkt Grip niet met alle banken in Nederland. Knab zie ik bijvoorbeeld niet staan in het lijstje met ondersteunde banken.

• anandus
  • Niet online
Ik vroeg me ook af of iemand een programma kent waarin je (ook) inventaris en afschrijvingen makkelijk bij kan houden?

Voor alles dat ik koop dat meer dan 20 euro kost en mogelijk vervangen moet worden in de toekomst bereken ik de afschrijving en dat spaar ik. Als dat apparaat dan stuk is kan ik gelijk een nieuwe kopen.
Voor de afschrijfduur hanteer ik de Unigarant- en Uneto-vni-tabellen
Voorbeeld: Iets van 24 euro met een afschrijfperiode van 2 jaar spaar ik 24 maanden lang 1 euro.

Anyway. Ik houd dit nu bij in een Excel-sheet. Het werkt, maar is soms onhandig, gedoe en belangrijkste, je kan geen bon of factuur (vaak PDF) koppelen.

Weet iemand een budget-programma waar dit in zit? :) (of een apart programma om dit makkelijk te doen)

• leconnaisseur
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 16:32
anandus schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:39:
Ik vroeg me ook af of iemand een programma kent waarin je (ook) inventaris en afschrijvingen makkelijk bij kan houden?

Voor alles dat ik koop dat meer dan 20 euro kost en mogelijk vervangen moet worden in de toekomst bereken ik de afschrijving en dat spaar ik. Als dat apparaat dan stuk is kan ik gelijk een nieuwe kopen.
Voorbeeld: Iets van 24 euro met een afschrijfperiode van 2 jaar spaar ik 24 maanden lang 1 euro.

Anyway. Ik houd dit nu bij in een Excel-sheet. Het werkt, maar is soms onhandig, gedoe en belangrijkste, je kan geen bon of factuur (vaak PDF) koppelen.

Weet iemand een budget-programma waar dit in zit? :) (of een apart programma om dit makkelijk te doen)
YNAB en dan met Goals.

• Glup
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:39:

Ik dacht dat GNUCash die functie heeft, maar zeker weten doe ik het niet.

• Kokkers
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 19:34
Heb inmiddels een hoop manieren geprobeerd om te budgetteren en grip te krijgen op financiën.
Nooit was een tool precies wat ik wilde.

Sinds ik YNAB heb geprobeerd na een tip in dit topic ben ik helemaal om.
De combinatie van de tool samen met de aangeboden methode maakt het een game-changer.
Online is er een hoop informatie te vinden en dat neemt de drempel van het in gebruik nemen voor groot gedeelte weg.

Dank voor de tip!

Eerst dacht ik dat het ontbreken van automatische koppeling met bank een beperking zou zijn maar dit valt me heel erg mee. Het feit dat je met de hand bezig bent met registratie zorgt voor de bewustwording en dat is een voordeel in plaats van een nadeel. Handmatig invoeren en categoriseren van transacties is op de grote schaal der dingen echt niet veel werk. Invoerproces gaat soepel.

De online convert tool voor ING export naar YNAB formaat werkt maar heb ik dus in de praktijk niet nodig. Daarnaast is het mega irritant dat de ING export een paar dagen achterloopt op het actuele overzicht van de ING rekening.

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:25

Ebayzo

Gekke eend

Ik gebruik nu Cashflow en ben er, na een aantal maal opnieuw starten, wel tevreden mee. Ik denk dat het uitgebreider dan nodig is, maar het doet waar ik naar zocht: inzicht (en bewustwording). Enige nadeel vind ik dat hij niet lekker met ING spaarrekeningen (en spaardoelen) omgaat. Maar voor de betaalrekening werkt het top met de import functie.

• Chickendorp
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Kokkers schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:46:

Hoe kijk jij aan tegen de kosten van bijna 90 euro per jaar?
Of zie ik een goedkopere mogelijkheid over het hoofd?

Grip van ABN-AMRO kost niks maar doet ook al heel veel.

• Saninl
  • Nu online
Sinds 2021 gebruik ik NOVA (App op iOS), werkt erg fijn vind ik. Zelf categorieën aanmaken kan niet, maar het werkt bijvoorbeeld wel voor meerdere rekeningen!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kokkers
Chickendorp schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:41:
[...]

Hoe kijk jij aan tegen de kosten van bijna 90 euro per jaar?
Of zie ik een goedkopere mogelijkheid over het hoofd?

Grip van ABN-AMRO kost niks maar doet ook al heel veel.
Een dienst waar ik al mijn financiele transacties onderbreng en waar ik niet voor hoef te betalen (als in gratis) en waarbij ik (en mijn transacties) dus het product zijn voel ik niet veel voor.

Of omgerekend EUR 7,50 per maand, om financien onder controle te krijgen en te houden, veel geld is moet iedereen zelf bepalen.

Dat we niet gewend zijn te betalen voor producten zit nog steeds in ons gevoel dat 'alles-op-het-internet-moet-gratis-zijn'. Ik denk overigens dat YNAB er goed aan verdient en dat er een stevige marge op hun product zit. As je een goed product hebt met een fatsoenlijk ecosysteem en gedachtengoed eromheen dan kan (en mag) dat denk ik.

Ik bekijk het vanuit het perspectief van kosten en baten en de kosten van de tool als percentage van het totaal van mijn uitgaven. Mijn persoonlijke mening is dat de kosten dan niet significant zijn.

Ik kan echter niet in de portemonnee van anderen kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leconnaisseur
Kokkers schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:46:
Heb inmiddels een hoop manieren geprobeerd om te budgetteren en grip te krijgen op financiën.
Nooit was een tool precies wat ik wilde.

De combinatie van de tool samen met de aangeboden methode maakt het een game-changer.
Online is er een hoop informatie te vinden en dat neemt de drempel van het in gebruik nemen voor groot gedeelte weg.

Dank voor de tip!

Eerst dacht ik dat het ontbreken van automatische koppeling met bank een beperking zou zijn maar dit valt me heel erg mee. Het feit dat je met de hand bezig bent met registratie zorgt voor de bewustwording en dat is een voordeel in plaats van een nadeel. Handmatig invoeren en categoriseren van transacties is op de grote schaal der dingen echt niet veel werk. Invoerproces gaat soepel.

De online convert tool voor ING export naar YNAB formaat werkt maar heb ik dus in de praktijk niet nodig. Daarnaast is het mega irritant dat de ING export een paar dagen achterloopt op het actuele overzicht van de ING rekening.
Wat ik gedaan heb is een AMEX CC afgenomen en die gekoppeld aan YNAB. Alles nu aanschaffen met AMEX en het staat automagisch in YNAB. De kosten voor de CC kun je, als je het goed doet, weer terugverdienen door hun spaarpunten in te leveren die je bij elke aanschaf krijgt. Werkt like heaven!

• legioen12
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 01-05 15:22
Hallo
ik heb een vraag ik ben in maart begonnen met YNAB goed programma is het met veel opties nu heb ik alleen een vraag over iets wat ik niet snap. Op 22 maart krijg ik mijn salaris dat heb ik in YNAB ingevoerd en vervolgens verdeeld over mijn potjes in maart als er dan bijvoorbeeld op 5april 2,99 wordt afgeschreven voor amazone Prime. dan blijft in maart gebudgetteerd op 2,99 staan en in april op 0. Terwijl die eigenlijk in maart op 0 moet staan lijkt me want ik heb gebudgetteerd in maart.
Hoe los ik dat op of doe ik iets verkeerds.
Of moet ik als ik op 22 maart salaris krijg mijn potjes vullen in april ?

• anandus
  • Niet online
legioen12 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:01:
Hallo
ik heb een vraag ik ben in maart begonnen met YNAB goed programma is het met veel opties nu heb ik alleen een vraag over iets wat ik niet snap. Op 22 maart krijg ik mijn salaris dat heb ik in YNAB ingevoerd en vervolgens verdeeld over mijn potjes in maart als er dan bijvoorbeeld op 5april 2,99 wordt afgeschreven voor amazone Prime. dan blijft in maart gebudgetteerd op 2,99 staan en in april op 0. Terwijl die eigenlijk in maart op 0 moet staan lijkt me want ik heb gebudgetteerd in maart.
Hoe los ik dat op of doe ik iets verkeerds.
Of moet ik als ik op 22 maart salaris krijg mijn potjes vullen in april ?
Ja.
Het gaat erom dat je al je geld 'opmaakt'. Eerst vul je de potjes van maart, daarna ga je de potjes in april vullen tot het 'op' is.

Handig is om bij terugkerende lasten (hypotheek, stroom, internet, etc) ook de datum erbij te zetten (ik geloof via 'spending goal'? Iets aan de rechterkant), dan heb je beter overzicht wat je voor je volgende salaris gebudgetteerd moet hebben.

• legioen12
anandus schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:09:
[...]

Ja.
Het gaat erom dat je al je geld 'opmaakt'. Eerst vul je de potjes van maart, daarna ga je de potjes in april vullen tot het 'op' is.

Handig is om bij terugkerende lasten (hypotheek, stroom, internet, etc) ook de datum erbij te zetten (ik geloof via 'spending goal'? Iets aan de rechterkant), dan heb je beter overzicht wat je voor je volgende salaris gebudgetteerd moet hebben.
Dus in maart vul ik alleen de potjes wat er daadwerkelijk in maart afgaat zoals huur ect en de rest zoals amazone Prime bijvoorbeeld dat potje vul ik in april want dat gaat er 3 april af.

En hoe doe ik dat met boodschappen. 22 maart krijg ik salaris en ik heb 200 euro voor boodschappen deze maand moet ik die 200 euro dan in het potje van april doen of maart ? Iedergeval bedankt voor je reactie

[Voor 13% gewijzigd door legioen12 op 17-04-2021 14:36]

• anandus
  • Niet online
legioen12 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:33:
[...]

Dus in maart vul ik alleen de potjes wat er daadwerkelijk in maart afgaat zoals huur ect en de rest zoals amazone Prime bijvoorbeeld dat potje vul ik in april want dat gaat er 3 april af.

En hoe doe ik dat met boodschappen. 22 maart krijg ik salaris en ik heb 200 euro voor boodschappen deze maand moet ik die 200 euro dan in het potje van april doen of maart ? Iedergeval bedankt voor je reactie
Als het voor maart is zou ik het in maart doen.
Je kan potjes, zoals boodschappen ook wekelijks maken, overigens. (Volgens mij ook bij spending goals)
En je kan altijd bijvullen. Dus eerst 400 en later er nog eens 200 (je kan heel makkelijk "+200" doen).

Het is echt onwijs onhandig, vind ik, ik heb zelf ook inkomsten rond de 20e.
Wat ik heb gedaan is een buffer die zo groot is als de 20e tot het einde van de maand opbouwen, zodat ik elke keer als ik mijn inkomsten krijg gelijk de hele volgende maand kan budgetteren.

• legioen12
anandus schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:55:
[...]

Als het voor maart is zou ik het in maart doen.
Je kan potjes, zoals boodschappen ook wekelijks maken, overigens. (Volgens mij ook bij spending goals)
En je kan altijd bijvullen. Dus eerst 400 en later er nog eens 200 (je kan heel makkelijk "+200" doen).

Het is echt onwijs onhandig, vind ik, ik heb zelf ook inkomsten rond de 20e.
Wat ik heb gedaan is een buffer die zo groot is als de 20e tot het einde van de maand opbouwen, zodat ik elke keer als ik mijn inkomsten krijg gelijk de hele volgende maand kan budgetteren.
Spending goals heb ik al gevonden ja is onwijs handig idd. Ik krijg op 22 maar salaris en op 22 april weer. Zet ik dat dan bij maart neer of april dag is het enigste waar ik nog op vastloop de rest snap ik wel

• Trasos
  • Niet online
Het is juist de bedoeling van YNAB dat je uiteindelijk niet meer van salaris naar salaris leeft. En dat het dus ook niet uitmaakt wanneer je salaris ontvangt. Je kunt ook nooit in de min staan qua potjes, want dat geld moet dan uit een ander potje worden overgeheveld. Het zou dan eigenlijk ook geen moeilijke vraag moeten zijn welke maand je moet kiezen. Zit er voor deze maand nog genoeg in het potje, dan kan het naar de volgende maand.

YNAB heeft best veel eigen video’s en tutorials. Als YNAB gebruikt zoals het bedoeld is vind ik het persoonlijk erg fijn werken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 16:20
Er is niets beter dan een ouderwetse excel :)

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11-06 14:02
WAARSCHUWING VOOR YNAB CLASSIC GEBRUIKERS

Update niet naar iOS 14.5. YNAB Classic app werkt niet meer op die versie :( Je krijgt een popup dat de maker de app moet updaten, maar omdat hij uit de App Store is gaat dat zeker niet meer gebeuren.

Edit: Een re-install van de app vanuit de aankoopgeschiedenis in de app store blijkt het probleem te verhelpen. Phew....

[Voor 54% gewijzigd door ATS op 29-04-2021 17:32. Reden: verduidelijking dat het om de classic app gaat - Probleem verholpen]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• jens17
  • Laatst online: 21-06 18:52
ATS schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:18:
WAARSCHUWING VOOR YNAB CLASSIC GEBRUIKERS

Update niet naar iOS 14.5. YNAB app werkt niet meer op die versie :(
Goed dat je het deelt! Maar gelukkig merk ik dat iOS 14.5 en YNAB in mijn situatie goed werkt. Heb je al een reboot geprobeerd?

• ATS
jens17 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:56:
[...]

Goed dat je het deelt! Maar gelukkig merk ik dat iOS 14.5 en YNAB in mijn situatie goed werkt. Heb je al een reboot geprobeerd?
Ik heb even verduidelijkt dat het om de Classic app gaat; de versie die via DropBox met YNAB 4 synchroniseert.

Edit: een re-install blijkt het probleem op te lossen *O*

[Voor 7% gewijzigd door ATS op 29-04-2021 17:41]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• jens17
  • Laatst online: 21-06 18:52
ATS schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:57:
[...]

Ik heb even verduidelijkt dat het om de Classic app gaat; de versie die via DropBox met YNAB 4 synchroniseert.
Ah! Je hebt helemaal gelijk. Ik ben pas later ingestapt en wist eerlijk gezegd niet van het bestaan van de classic-variant.

• ATS
Dat is een oudere versie. Grootste voordeel: niet elke keer opnieuw betalen (was eenmalig een paar tientjes) en data in eigen beheer.

• bartmaniac
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-06 20:40
wat ik me afvraag: als je stopt met je maandelijkse of jaarlijkse betaling dan heb je geen toegang meer tot je gegevens en zo ja houden zij het dan toch nog bij of wissen ze al je data? ik heb het over YNAB

[Voor 5% gewijzigd door bartmaniac op 28-04-2021 16:31]

• Alex53
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:47
Na heel wat budget programma's geprobeerd te hebben, waaronder jaren lang OROV, ben ik het maar zelf gaan bouwen in Excel.
Tab inkomsten, tab vaste lasten, tab overige uitgaven. De key is rekeningnummer en/of omschrijving, en dan maar een enorme vlookup in elkaar zetten. Het is wat gepruts, maar ik houd het maandelijks bij, en bij ergens in de buurt van de 10 of 20 posten moet ik dan handmatig de omschrijving invullen. Dan maak je heel simpel een draaitabel, en voila, je ziet keurig waar je allemaal teveel aan uitgeeft :-)
Ik zag iemand met een soortgelijke oplossing, die ook nog verzekeringen e.d. in de Excel bijhield: dat vind ik een goed idee: 1 Excel met je complete (financiële) overzicht: dit ga ik dus ook doen. Excel is uiteraard wat lastiger omdsat je het zelf moet maken, maar je kunt het wel helemaal zo maken als je zelf wilt.

• EvaluationCopy
Trasos schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:47:
Het is juist de bedoeling van YNAB dat je uiteindelijk niet meer van salaris naar salaris leeft. En dat het dus ook niet uitmaakt wanneer je salaris ontvangt. Je kunt ook nooit in de min staan qua potjes, want dat geld moet dan uit een ander potje worden overgeheveld. Het zou dan eigenlijk ook geen moeilijke vraag moeten zijn welke maand je moet kiezen. Zit er voor deze maand nog genoeg in het potje, dan kan het naar de volgende maand.

YNAB heeft best veel eigen video’s en tutorials. Als YNAB gebruikt zoals het bedoeld is vind ik het persoonlijk erg fijn werken.
Ik ben er nog steeds blij mee hoor. Maar: het niet in de min mogen gaan met een potje, aan het eind van de maand, vind ik wel echt een major fuck-up t.o.v. YNAB 4. Dat vond ik juist zo handig, als ik iets te vaak uit eten was gegaan in een maand kon ik dat de volgende maand weer rechttrekken vanuit hetzelfde potje.

Het plussaldo verhuist wel mee. De logica ontbreekt, imho.

O ja, meerdere maanden naast elkaar zetten vond ik ook geweldig in YNAB 4. Soms denk ik: ik ga ook even een regenachtige middag zitten Excellen en dan heb ik het ook, voor niks. De app gebruik ik toch niet.

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• ATS
EvaluationCopy schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:30:
[...]

Ik ben er nog steeds blij mee hoor. Maar: het niet in de min mogen gaan met een potje, aan het eind van de maand, vind ik wel echt een major fuck-up t.o.v. YNAB 4. Dat vond ik juist zo handig, als ik iets te vaak uit eten was gegaan in een maand kon ik dat de volgende maand weer rechttrekken vanuit hetzelfde potje.

Als je het hebt over fysieke potjes, is dat juist volstrekt logisch: je kan aan het einde van de maand wel geld in een potje laten zitten, maar er meer uithalen dan er in zit kan niet, domweg omdat je uit een leeg potje niet kan grabbelen.

Ik gebruik (nog) geen nieuwe YNAB, ik zit nog op 4 overigens, en bij mij eindigt er ook wel eens een potje in de min aan het einde van de maand.
O ja, meerdere maanden naast elkaar zetten vond ik ook geweldig in YNAB 4. Soms denk ik: ik ga ook even een regenachtige middag zitten Excellen en dan heb ik het ook, voor niks. De app gebruik ik toch niet.
WUT? Is die feature er uit in de nieuwere YNAB? Ik moet echt maar eens serieus werk maken van mijn plan om een open source clone te maken geloof ik...

• anandus
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:30:
[...]

Dat klopt toch? Je kan niets iets uitgeven dat je niet hebt.

Als je in een potje in de min gaat, dan moet dat geld ergens vandaan komen (tenzij je op de pof mag eten bij je restaurant :P ). Als je al wat gespaard hebt, dan heb je dat geld wel.
Het is ook de hele mindset van YNAB.

Je kan natuurlijk denken "het einde van de maand krijg ik salaris, en dan geef ik volgende maand minder uit aan uit eten gaan", maar dat is een slippery slope, onoverzichtelijk en precies het gedrag dat YNAB probeert af te leren ;)

Wat overigens handig/noodzakelijk is, is voor (kleine) budgetoverschrijvingen is wat geld budgetteren in "stuff I forgot to budget for". Want je kan simpelweg niet in de toekomst kijken en er komt altijd wel *iets* van extra onverwachte uitgaven.
Iets als extra eten zou je daaruit kunnen overhevelen. Maar dan is het wel al geld waarvoor je gebudgetteerd hebt ;)

[Voor 16% gewijzigd door anandus op 29-04-2021 13:01]

• Trasos
  • Niet online
ATS schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:03:
[...]

WUT? Is die feature er uit in de nieuwere YNAB? Ik moet echt maar eens serieus werk maken van mijn plan om een open source clone te maken geloof ik...
In de webomgeving kun je nog steeds prima de inkomsten en uitgaven van meerdere maanden naast elkaar tonen hoor.
In de app kan dat niet, ik weet niet of de oude app dat wel kon.

• EvaluationCopy
anandus schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:58:
[...]
Dat klopt toch? Je kan niets iets uitgeven dat je niet hebt.
Overal in de wereld wordt er elke seconde een miljoen of wat fiat geld gecreëerd maar ik mag in mijn eigen virtuele budget geen potje overschrijden met geld dat er wél gewoon is, ja dat maakt total sense :+

In de ene maand geef ik wat meer uit aan restaurants dan in de andere. Het was juist ideaal om dat minsaldo te compenseren met wat minder restaurantbezoek de maand er na. Nu moet ik aan het eind vd maand allemaal moeilijk gaan schuiven tussen potjes (van bordeel- naar restaurantbezoek bv), terwijl dat in versie 4 niet hoefde.

En ik ben niet gek hoor, is een veel gehoorde klacht online. De grootste wens van het Trello 'Toolkit for YNAB' board is overigens de multi-maand-view, verreweg.
Trasos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:13:
[...]

In de webomgeving kun je nog steeds prima de inkomsten en uitgaven van meerdere maanden naast elkaar tonen hoor.
In de app kan dat niet, ik weet niet of de oude app dat wel kon.
Show me. (de resultaten van eerdere maanden ja, niet de budgetten voor de komende maanden)
ATS schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:03:

Als jij een vergelijkbare SaaS tool kunt maken met multiple-months view én negatief saldo per budget aan het eind van de maand, voor 5 euro per maand dan word ik je eerste friendly customer.

[Voor 34% gewijzigd door EvaluationCopy op 29-04-2021 14:02]

• Trasos
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:55:
[...]

Show me. (de resultaten van eerdere maanden ja, niet de budgetten voor de komende maanden)
Ah, van de komende maanden niet inderdaad. Maar ik moet zeggen dat ik die behoefte ook nooit gehad heb. Wat wil je daar precies mee doen dan?

Als ik zo de rest van de reactie lees vraag ik me af of YNAB wel het juiste product voor je is. Zoek je niet gewoon een ‘normale’ budgetteertool, die je laat budgetteren ongeacht wat je daadwerkelijk aan geld beschikbaar hebt? Is een Firefly ofzo dan niet handiger voor je?

• EvaluationCopy
Trasos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:34:
[...]

Ah, van de komende maanden niet inderdaad. Maar ik moet zeggen dat ik die behoefte ook nooit gehad heb. Wat wil je daar precies mee doen dan?

Als ik zo de rest van de reactie lees vraag ik me af of YNAB wel het juiste product voor je is. Zoek je niet gewoon een ‘normale’ budgetteertool, die je laat budgetteren ongeacht wat je daadwerkelijk aan geld beschikbaar hebt? Is een Firefly ofzo dan niet handiger voor je?
Wat ik daar mee wil doen? In één scherm een half jaar vooruit budgetteren had voor mij toegevoegde waarde. That's it. Verder gewoon mopperuurtje hoor, YNAB doet heel veel goed en ik ben er blij mee.

Hmmm als ik zo door die Firefly demo heenklik dan denk ik, waarom betaal ik nog voor YNAB? :P

[Voor 6% gewijzigd door EvaluationCopy op 29-04-2021 14:45]

• ATS
EvaluationCopy schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:55:
[...]
Als jij een vergelijkbare SaaS tool kunt maken met multiple-months view én negatief saldo per budget aan het eind van de maand, voor 5 euro per maand dan word ik je eerste friendly customer.
Nope, dat gaat hem niet worden.
Ik wil juist een offline applicatie en zelf kiezen of en hoe ik een sync regel, en ik ben meer van het FOSS model.

Overigens vind ik het ook handig om meerdere maanden vooruit te kunnen werken, en wat mij betreft is ook ook YNAB 4 te beperkt hier en daar. Zo zou ik graag (veel) verder vooruit willen kunnen met voor welke maand inkomen bedoeld is. De kinderbijslag komt bijvoorbeeld per kwartaal. Dat verdeel ik graag over de maanden van het kwartaal waarin het binnenkomt. Dat moet nu via een truc, waarbij ik het budgeteer op een kruispost, die in in de maand waarvoor het eigenlijk bedoeld is weer negatief budgeteer.

[Voor 35% gewijzigd door ATS op 29-04-2021 15:28]

• falconxp
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20-06 17:06
Ik gebruik zelf Moneydance welke ook een budgettool heeft. Wel iets beperkter dan YNAB maar voor mij prima. Er zit ook een sync optie bij via Dropbox en er zijn apps voor:
  • Linux
  • Windows
  • MacOS
  • IOS
  • Android
Verder gebruik ik het ook voor beleggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• raugustinus
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19:38
Kokkers schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:55:
[...]

Een dienst waar ik al mijn financiele transacties onderbreng en waar ik niet voor hoef te betalen (als in gratis) en waarbij ik (en mijn transacties) dus het product zijn voel ik niet veel voor.

Of omgerekend EUR 7,50 per maand, om financien onder controle te krijgen en te houden, veel geld is moet iedereen zelf bepalen.

Dat we niet gewend zijn te betalen voor producten zit nog steeds in ons gevoel dat 'alles-op-het-internet-moet-gratis-zijn'. Ik denk overigens dat YNAB er goed aan verdient en dat er een stevige marge op hun product zit. As je een goed product hebt met een fatsoenlijk ecosysteem en gedachtengoed eromheen dan kan (en mag) dat denk ik.

Ik bekijk het vanuit het perspectief van kosten en baten en de kosten van de tool als percentage van het totaal van mijn uitgaven. Mijn persoonlijke mening is dat de kosten dan niet significant zijn.

Ik kan echter niet in de portemonnee van anderen kijken.
Niet dat ik tegen betalen voor een dienst ben hoor, maar ik wil mijn financiële data ook niet bij een betaalde dienst parkeren. GNUcash is trouwens gratis en zeer zeker betrouwbaar. Het idee dat iets gratis niet goed zou kunnen zijn is niet correct imo.

Rob Augustinus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartmaniac
ik probeer ook ynab te gebruiken maar vind het moeilijk om elke euro een job te geven. Er wordt aangeraden van al je rekeningen toe te voegen maar dan zit ik al gauw boven de 150K en er wordt verondersteld dat je iedere maand dat ganse bedrag budgetteert? Ik probeerde een 'goal aan te maken in de toekomst (50K voor nieuwe wagen in 2029 maar dan gaf hij aan om vnaf nu iedere maand X bedrag sparen maar kan dat wil ik niet , ik wil dat ik meteen het ganse bedrag van 50K kan budgetteren in het jaar 2029 maar blijkbaar kan je niet verder gaan dan de huidige maand?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
falconxp schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:43:
Ik gebruik zelf Moneydance welke ook een budgettool heeft.
Is het jou gelukt om CSV files van je bank te importeren?

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikaseffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
bartmaniac schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:22:
ik probeer ook ynab te gebruiken maar vind het moeilijk om elke euro een job te geven. Er wordt aangeraden van al je rekeningen toe te voegen maar dan zit ik al gauw boven de 150K en er wordt verondersteld dat je iedere maand dat ganse bedrag budgetteert? Ik probeerde een 'goal aan te maken in de toekomst (50K voor nieuwe wagen in 2029 maar dan gaf hij aan om vnaf nu iedere maand X bedrag sparen maar kan dat wil ik niet , ik wil dat ik meteen het ganse bedrag van 50K kan budgetteren in het jaar 2029 maar blijkbaar kan je niet verder gaan dan de huidige maand?
Ja kan toch ook off-budget accounts hebben?

Als je het on-budget wil hebben, dan kan je nu het hele budget in je categorie zetten, zolang je het geld nu hebt. Je kan er ook nog een goal aan hangen als je wil, voor als je nu nog niet het hele bedrag bij elkaar hebt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kokkers
Heb je tracking accounts overwogen?
https://docs.youneedabudget.com/article/177-account-types

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leconnaisseur
Je kan toch een potje aanmaken en dan nu alvast 50K erin zetten, dan heb je er verder geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartmaniac
ja dat is al beter. Wat ik nu gedaan heb is eerst geld overgeschreven van lopende rekening(en) naar spaarrekening(en) zodat ik een kleiner startsaldo heb voor de budget-rekeningen. Alle spaarrekeningen zitten nu onder tracking accounts. Kijken hoe dit verder loopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartmaniac
leconnaisseur schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:09:
[...]

Je kan toch een potje aanmaken en dan nu alvast 50K erin zetten, dan heb je er verder geen omkijken meer naar.
dat moet ik nog meer onder de knie krijgen want nu lijkt het of je dat elke maand opnieuw moet overhevelen? dus ik budgettteer op een categerie 50000, uiteraard zijn er geen activiteiten hierop maar volgende maand staar er terug mintens 50000 to be budgetted. Moet je dan even terug naar vorige maand, daar 50000 wissen en 50000 opnieuw ingeven in de huidige maand en dit zo elke keer maanden na elkaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leconnaisseur
bartmaniac schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:48:
[...]

dat moet ik nog meer onder de knie krijgen want nu lijkt het of je dat elke maand opnieuw moet overhevelen? dus ik budgettteer op een categerie 50000, uiteraard zijn er geen activiteiten hierop maar volgende maand staar er terug mintens 50000 to be budgetted. Moet je dan even terug naar vorige maand, daar 50000 wissen en 50000 opnieuw ingeven in de huidige maand en dit zo elke keer maanden na elkaar?
Eh.... nee :)

Je maakt een potje aan en die geef je een Goal, in die Goal stel je als target 50K in, eventueel met wel of geen einddatum. Vervolgens zet je 50K in dat potje en you're done. Maand erop zal hij er niet om zeuren want je hebt je target al gehaald.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kokkers
leconnaisseur schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:42:
[...]

Je maakt een potje aan en die geef je een Goal, in die Goal stel je als target 50K in, eventueel met wel of geen einddatum. Vervolgens zet je 50K in dat potje en you're done. Maand erop zal hij er niet om zeuren want je hebt je target al gehaald.
Met als aanvulling dat YNAB verschillende type goals ondersteund:
https://docs.youneedabudget.com/article/128-goals#goal-types

(kwam ik in 2e instantie pas achter)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Het mooie van die potjes (als je een datum hebt) is dat je kan zien hoeveel je per maand erin moet doen en dit dynamisch aangepast wordt als je een keer meer of minder erin doet.

Ik ben groot fan van goals, ik gebruik ze ook voor bijv afschrijving van artikelen. Nieuwe wasmachine? Vul de prijs in en datum van aankoop plus levensduur* (in dit geval) vijf jaar en je ziet hoeveel je elke maand opzij moet leggen om zonder zorgen een nieuwe te kopen als de vijf jaar voorbij zijn.

* Ik hanteer afschrijvingslijsten van verzekeraars en de technische detailhandel (UNETO-VNI) voor de levensduur

[Voor 13% gewijzigd door anandus op 08-05-2021 08:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartmaniac
leconnaisseur schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:42:
[...]

ik blijf hiermee sukkelen. ik heb de 3 goal types geprobeerd en bij 2 ervan moet ik per maand x bedrag opzij zetten wat niet mijn bedoeling is ik moet op 7 april 2022 een betaling doen en het volledige bedrag heb ik nu reeds voorhanden en wil dit reserveren voor die datum (april 2022) maar waarom moet ik nu x bedrag oer maand er in gaan zetten??

Of is het de bedoeling dat ik deze maand (mei 2021) die som al budgetteer? Het lijkt zo want ik krijg de kalender maar 1 maand verder

[Voor 8% gewijzigd door bartmaniac op 08-05-2021 20:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
bartmaniac schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:32:
[...]

ik blijf hiermee sukkelen. ik heb de 3 goal types geprobeerd en bij 2 ervan moet ik per maand x bedrag opzij zetten wat niet mijn bedoeling is ik moet op 7 april 2022 een betaling doen en het volledige bedrag heb ik nu reeds voorhanden en wil dit reserveren voor die datum (april 2022) maar waarom moet ik nu x bedrag oer maand er in gaan zetten??

Of is het de bedoeling dat ik deze maand (mei 2021) die som al budgetteer? Het lijkt zo want ik krijg de kalender maar 1 maand verder
Ja, je zet de goal op april '22 en budgeteert dan het hele bedrag. En verder geen omkijken naar. Er staat dan ook niet (volgende maand) dat er iets bij moet.

Het bedrag is groen met een vol bolletje ernaast (dat bolletje is het deel van het doel dat je al behaald hebt).
Als je de helft doet is-ie half vol. En je zal ook zien boven de progress bar hoeveel nog moet (als ik het me goed herinner?)

Probeer maar beetje uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartmaniac
in YNAB wil ik graag zowel mijn persoonlijke alsook onze gemeenschappelijke rekeningen onder brengen maar uiteraard geeft hij dan het totaal op voor to be budgetted.

De hoofdcategorieën kan ik mooi uit elkaar houden door de naam te laten voorgafgaan door persoonlijk of Gemeench. Maar ik vrees dat dit toch lastig wordt op termijn om ze uit elkaar te houden.
Onder Accounts heb ik Mijn rekeningen en Onze Rekeningen. Vind ook niet meteen een toolkit setting die me hierbij kan helpen
Ik zou natuurlijk 2 aparte budgetfiles kunnen aanmaken maar ik zit met transacties tussen de persoonlijke en de gemeenschappelijke rekeningen en je kan toch niet een bepaalde bankrekening in 2 verschillende budgetfiles zetten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik houd wel twee afzonderlijke budgetten aan.
Bij een overboeking zou je dat dan tweemaal in moeten voeren.
(Gelukkig is de overboeking van mijn rekening naar de gezamenlijke maar eenmaal per maand, dat scheelt).

Ik vind het veel overzichtelijker als het gescheiden is, maar dat is mijn mening :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kokkers
anandus schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:54:
Ik houd wel twee afzonderlijke budgetten aan.
Bij een overboeking zou je dat dan tweemaal in moeten voeren.
(Gelukkig is de overboeking van mijn rekening naar de gezamenlijke maar eenmaal per maand, dat scheelt).

Ik vind het veel overzichtelijker als het gescheiden is, maar dat is mijn mening :)
Als je de transactie als 'transfer' markeert in categorie dan gaat het automatisch van 1 rekening naar de ander.
https://docs.youneedabudg...cle/168-making-a-transfer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Kokkers schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:11:
[...]

Als je de transactie als 'transfer' markeert in categorie dan gaat het automatisch van 1 rekening naar de ander.
https://docs.youneedabudg...cle/168-making-a-transfer
Klopt, maar dat werkt niet van de ene budgetfile naar de andere. Dat bedoelde ik met tweemaal invoeren.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Jaaap
  • Niet online
Ik probeer even een overzicht te maken van verschillende apps.
Sommige heb ik geprobeerd.
Ik wilde vooral ING data importeren en automatisch categoriseren.

Heeft iemand aanvullingen voor deze tabel?

WebsiteAutomatisch categoriseren van nieuwe transactiesCSV ImportPSD2Type softwareOpen sourceGratisEenm kostMaand kost
AceMoneymechcad.netDesktop
BankTransbanktrans.nl✓ (lastig)Desktop
Bucketsbudgetwithbuckets.comDesktop
FRSMoneyfourthray.comDesktop
GNU Cashgnucash.orgDesktop
Homebankhomebank.free.frDesktop
KMyMoneykmymoney.orgDesktop
MoneyDanceinfinitekind.comDesktop
MoneyLinenchsoftware.comDesktop
MyMoneysoftwarenetz.nlDesktop
Penningmeesterpenningmeester.netDesktop
YNAB 4 / ClassicNiet meer te koopDesktop
AndroMoneyandromoney.comTelefoon
Cakecake.appTelefoon
Dymedyme.appTelefoon
Grip ABNabnamro.nlTelefoon
Flowflowyour.moneyTelefoon
MoneyLovermoneylover.meTelefoon
MoneyManager ExpenseTrackerplay.google.comTelefoon
MoneyManager ElephantBookingplay.google.comTelefoon
NOVAnn.nlTelefoon
bankingtools.nlbankingtools.nlWebsite
cashflow.nlcashflow.nlWebsite
kasboek.nlkasboek.nlWebsite
Mijn Geldzaken / AFASmijngeldzaken.nlWebsite
YNAByouneedabudget.comWebsite
Firefly IIIfirefly-iii.org✓ (lastig)Zelf op webserver

[Voor 23% gewijzigd door Jaaap op 27-05-2021 16:43]

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED

• HyperH
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 06-06 10:04
Mooi overicht @Jaaap ! :-)

Kleine aanvulling op je tabel m.b.t. GnuCash. Deze wel degelijk CSV files en andere formaten importeren:

https://www.gnucash.org/d...sh-help/trans-import.html

https://wiki.gnucash.org/wiki/CSV_Import/Export

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Idd, nice!

Ik snap waarom je het zegt maar ik vind "lastig" nogal een subjectief begrip. Kijkend naar de andere applicaties mag je daar van mij wel meer van dat soort opmerkingen plaatsen. Of weglaten.

• Nijl
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

The Infinite Kind Moneydance
Money Lover: Expense Manager & Budget Tracker
AndroMoney Pro
ArtMoney
FRSMoney
Money Manager (Elephant Bookkeeping)
SoftwareNetz MyMoney
personal Finance – Money manager, Expense tracker
NCH MoneyLine Plus

You are NIJL-ed!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:36

Yucon

*broem*

@Jaaap mooi overzicht. Ik ben wel benieuwd hoe de pakketten met vaste lasten omgaan die niet per maand lopen. Dus bijvoorbeeld bij kwartaalbetalingen een reservering opbouwen of automatisch uitsmeren of zoiets. Ik kan me voorstellen dat daar nogal wat onderscheid tussen de pakketten zit en dat de simpelere dat gewoon negeren.

• Jaaap
  • Niet online
HyperH schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:57:
Kleine aanvulling op je tabel m.b.t. GnuCash. Deze wel degelijk CSV files en andere formaten importeren:
Fixed
Firefly III schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:06:
Idd, nice!

Ik snap waarom je het zegt maar ik vind "lastig" nogal een subjectief begrip. Kijkend naar de andere applicaties mag je daar van mij wel meer van dat soort opmerkingen plaatsen. Of weglaten.
Ik waardeer enorm de tijd die jij besteed aan jouw gratis, open source software maar het aantal hoepels waar je doorheen moet springen om het allemaal werkend te krijgen is voor mij te hoog. Die CSV import is helemaal raar dat dat een losse webapp is die je dus niet op hetzelfde ip adres kan draaien zonder virtualhosts oid. Ik heb er redelijk wat tijd aan besteed maar daar ben ik afgehaakt.
Nijl schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:24:
The Infinite Kind Moneydance
Money Lover: Expense Manager & Budget Tracker
AndroMoney Pro
ArtMoney
FRSMoney
Money Manager (Elephant Bookkeeping)
SoftwareNetz MyMoney
personal Finance – Money manager, Expense tracker
NCH MoneyLine Plus
Toegevoegd.

• Oon
  • Niet online
Jaaap schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:30:
[...]

Ik waardeer enorm de tijd die jij besteed aan jouw gratis, open source software maar het aantal hoepels waar je doorheen moet springen om het allemaal werkend te krijgen is voor mij te hoog. Die CSV import is helemaal raar dat dat een losse webapp is die je dus niet op hetzelfde ip adres kan draaien zonder virtualhosts oid. Ik heb er redelijk wat tijd aan besteed maar daar ben ik afgehaakt.
Wat mij betreft ligt het er een beetje aan wat het doel van je tabel is. Puur voor jezelf is het een super lijstje, maar als je wil dat anderen hier iets aan hebben dan zou ik toch 'lastig' weglaten en een comment toevoegen over dat het een webapp is.

Er is ook een gehoste importer die je kan gebruiken (zonder garantie over gegevensbeveiliging, maar het kan wel) en ik heb als ervaren Docker-gebruiker de CSV-importer binnen 5 minuten opgezet en binnen 10 minuten mijn eerste testimport gedraaid, waar ik bij sommige andere pakketten die ik geprobeerd heb echt uren bezig ben geweest om zover te komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 06-06 10:04
Yucon schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:08:
@Jaaap mooi overzicht. Ik ben wel benieuwd hoe de pakketten met vaste lasten omgaan die niet per maand lopen. Dus bijvoorbeeld bij kwartaalbetalingen een reservering opbouwen of automatisch uitsmeren of zoiets. Ik kan me voorstellen dat daar nogal wat onderscheid tussen de pakketten zit en dat de simpelere dat gewoon negeren.
Periodieke afschrijving van een investering kan heel goed in GnuCash. Dit wordt ook correct geëxtrapoleerd in de rapporten die je voor een bepaald tijdbestek opstelt.

• TWKterry
  • Laatst online: 20-06 23:31

TWKterry

Let's make better things

@Jaaap
Fraai overzicht.
Ik ben MijnGeldzaken aan het proberen en daar is ook een gratis versie met wat beperkingen, 3 maanden Max terug voor de import bijvoorbeeld. Tevens kun je handmatig importeren.
Automatisch categoriseren gebeurt wel en je kunt handmatig regels aanmaken.

• Jaaap
  • Niet online
TWKterry schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:42:
@Jaaap
... MijnGeldzaken ... voor de import bijvoorbeeld. Tevens kun je handmatig importeren.
Kun je dus een CSV (van je bank) importeren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 20-06 23:31

TWKterry

Let's make better things

Jaaap schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:33:
[...]

Kun je dus een CSV (van je bank) importeren?
Ik kon een download bestand van de Rabobank importeren. Ze zeggen dat ze nagenoeg alle banken hiermee ondersteunen, hoever dat puur csv is weet ik niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21-06 01:52
falconxp schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:43:
Ik gebruik zelf Moneydance welke ook een budgettool heeft. Wel iets beperkter dan YNAB maar voor mij prima. Er zit ook een sync optie bij via Dropbox en er zijn apps voor:
  • Linux
  • Windows
  • MacOS
  • IOS
  • Android
Verder gebruik ik het ook voor beleggen.
Bedankt voor de tip. Vind Moneydance 1 van de betere programma's.
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True