Ik zit hier nu vast op het categoriseren. Jarenlang heerlijk gebruik gemaakt van AFAS Personal/Mijnhuishoudboekje met maar 1 rekening en alles prima gecategoriseerd.ThinkPadd schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:28:
[...]
P.S. Zijn er mensen die met hun partner een gezamenlijke rekening hebben, maar ook nog beiden een privérekening hebben en die goed uit de voeten kunnen met budgetting tools? Ik loop een beetje vast op het deel 'income'. Heb het idee dat, omdat je niet alle geldstromen inzichtelijk hebt, het een stuk moeilijker is dan wanneer alles op één hoop zou staan en dus ook alles langs je budgetprogramma komt.
We leggen nu beiden naar rato van ons salaris geld in wat we maandelijks kwijt zijn. De vaste uitgaven heb je daarmee wel gedekt, maar bijv. een post 'sparen' is lastig om daar een bedrag aan te hangen. We leggen het nu immers zo in dat het voldoende is en niet meer dan dat. Ik ga deze nog maar weer eens lezen: Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?
Sinds de vriendin een extra rekening geopend maar we woonden niet samen: dat was enkel een pinpas voor gezamenlijke drankjes en hapjes/boodschappen etc.
Nu wonen we samen en loopt er natuurlijk hypotheek via de gezamenlijke rekening, alsmede allerlei gemeentelijke belastingen etc etc.
Weet nog niet hoe ik dit ga categoriseren: alles onder dezelfde categorieën hangen die ik zelf hanteerden of een hele nieuwe categorie 'gezamenlijke rekening' en daar alles onder pleuren? Lastig.