Programma om geld mee te beheren

Pagina: 1 ... 17 ... 21 Laatste
Acties:
  • 1.483.268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1179574

Hi,

Bij MijnGeldZaken, hoe creer je een spaardoel? Ik heb contact gehad met de support afdeling maar die geven aan dat het niet echt mogelijk is of je moet virtuele rekeningen aanmaken (kasrekeningen).
Jullie hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:55
Is er toevallig iemand bekend met https://financier.io/ ?

Deze bootst ynab na en is gratis of een abbo die synct voor 12 dollar per jaar.

Ik ben op zoek naar een tool die betaalbaar is en kwam deze tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zaratrass schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:42:

Die had ik ook al eens gevonden inderdaad. Ziet er erg goed uit en werkt precies hetzelfde als de oude YNAB (applicatie). Je kunt de source code ook zelf downloaden en dus lokaal draaien. Zelf gebruik ik hem niet omdat ik nYNAB, ondanks de prijs, beter vind. Mede doordat deze gewoon een nette IOS app heeft. Als ik zie hoeveel ik (lees: mijn partner) bespaar sinds gebruik van nYNAB is het de 6EUR per maand voor ons echt meer dan waard.

[ Voor 6% gewijzigd door .SnifraM op 27-07-2021 10:33 ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:55
.SnifraM schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:31:
[...]

Die had ik ook al eens gevonden inderdaad. Ziet er erg goed uit en werkt precies hetzelfde als de oude YNAB (applicatie). Je kunt de source code ook zelf downloaden en dus lokaal draaien. Zelf gebruik ik hem niet omdat ik nYNAB, ondanks de prijs, beter vind. Mede doordat deze gewoon een nette IOS app heeft. Als ik zie hoeveel ik (lees: mijn partner) bespaar sinds gebruik van nYNAB is het de 6EUR per maand voor ons echt meer dan waard.
Ik twijfel dus nog of ik het de 6e p/maand waard vind. Ik heb nu nog (voor mij) een makkelijk excell overzicht die ik per maand invul.

Het groote verschil lijkt me te zitten in het automatisch importeren en de grafieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 12:13
Je zou ook eens naar het huishoudboekje penningmeester kunnen kijken. Als je drie jaar afneemt ben je 34.95 kwijt, dus nog geen euro per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
Zaratrass schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:01:
[...]

Ik twijfel dus nog of ik het de 6e p/maand waard vind. Ik heb nu nog (voor mij) een makkelijk excell overzicht die ik per maand invul.

Het groote verschil lijkt me te zitten in het automatisch importeren en de grafieken?
Je kunt transacties importeren als je de CSV van je bank omzet naar YNAB formaat, echter doe ik alles handmatig (kost me hooguit een minuut per dag via mijn telefoon) tenzij ik een maand op vakantie ben geweest en geen zin heb om dat allemaal handmatig te doen :P . Dit maakt ons extra bewust van alle uitgaven waardoor wij veel beter op de hoogte blijven van ons budget. Iets om rekening mee te houden (en tevens de kracht van YNAB) is dat je niet meer kijkt naar 'waar is mijn geld heen gegaan' (zoals menig ander huishoudboekje/excelsheet/rapport) maar juist het van te voren nadenken over 'waar ga ik mijn geld aan uitgeven'. Je gaat vooraf budgetteren en categorieen vullen met budget die weer geleegd worden zodra er transacies op plaatsvinden. Is een categorie halverwege de maand 'leeg' dan moet je er bewust over na denken hoe je het gaat oplossen (geld verplaatsen uit een andere categorie).

Ik merkte dat ik bij penningmeester en firefly-iii vooral bezig was om alle transacties maar bij te houden maar vervolgens niets met die infromatie deed. Als je YNAB zou gaan gebruiken is het dus ook totaal niet relevant om je hele historie te importeren en met terugwerkende kracht kloppend te maken, het gaat namelijk over de toekomst niet het verleden.

Hoop dat je er wat mee kunt en je kunt natuurlijk gewoon een maand YNAB proberen om te kijken of het wat voor jou is :9

lol+lol=hihi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:20
Juup schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:00:
Ik probeer even een overzicht te maken van verschillende apps.
Sommige heb ik geprobeerd.
Ik wilde vooral ING data importeren en automatisch categoriseren.

Heeft iemand aanvullingen voor deze tabel?

WebsiteAutomatisch categoriseren van nieuwe transactiesCSV ImportPSD2Type softwareOpen sourceGratisEenm kostMaand kost
...[URL=..]..[/URL].
Kunnen we niet een pol starten met bovenstaande tabel? Hoeveel mensen gebruiken een applicatie en hoe tevreden zijn ze erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Handig overzicht hierboven!

Hoe gaan jullie om met het volgende?
Mijn vrouw en ik hebben 3 rekeningen.

Allebei een persoonlijke waar we ons salaris op krijgen en de eigen dingen van betalen.
En een gezamenlijke, waar ik mijn deel op stort op aan het einde van de maand, en mijn vrouw haar deel op de helft van de maand ongeveer (komt zo uit ivm storten salaris).

Ik heb een aantal PSD2 apps geprobeerd, maar als ik daar onze 3 rekeningen in koppel, dan is het 1 grote rotzooi van inkomsten/uitgeven omdat we telkens geld overboeken en ontvangen binnen die drie rekeningen. Terwijl je eigenlijk helemaal geen geld uitgeeft op dat moment.

Gaat één van de apps hier beter mee om dan de andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:03
TripleQ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:55:
Handig overzicht hierboven!

Gaat één van de apps hier beter mee om dan de andere?
Ik gebruik Acemoney met meerdere rekeningen. Overschrijvingen van de ene naar de andere rekening worden moeiteloos herkend en geboekt als transfers i.p.v. uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17
Zaratrass schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:42:

Met de aangekondigde (stevige) prijsverhoging van YNAB ben ik ook alternatieven aan het overwegen. Die 12$ per jaar spreekt me wel aan. Iemand al eens overgestapt van YNAB naar deze 'Financier'? De basisfuncties lijken me aanwezig. Én overzicht van meerdere maanden op rij!

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunriseBGN
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-05 22:40
Ik kan in YNAB (web) een ING-rekening koppelen, dit maakt gebruik van TrueLayer, Eind van de ochtend 1 euro overgemaakt en die transactie stond er in middag netjes bij.
ABN Amro, mijn primaire bank, werkt helaas nog niet. Ze staan wel in de lijst van Financial Institutions, maar geeft een fout bij het koppelen.

Hoop dat ze deze koppeling op korte termijn voor elkaar krijgen, zodat de prijs en kwaliteit beter op elkaar aansluiten. Deze mensen ook :P
https://support.youneedab...t-import-in-the-uk-and-eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:30
Ha, mooi om te zien dat de Europese koppelingen met YNAB beginnen te werken. AAB gaf bij mij ook nog een foutmelding, ING inderdaad geen issue. Ik ben benieuwd of ik het handig ga vinden dat info automatisch verschijnt, of dat ik dan toch het gevoel van controle mis 😋

Ik heb nog wel even tegen de prijsverhoging van YNAB aangehikt, aangezien ik op het lage tarief voor early adopters zat. Uiteindelijk toch besloten om het abo door te zetten, het budget-deel heb ik niet op eenzelfde niveau van gemak en overzicht aangetroffen bij andere programma’s. Asset tracking zou nog wat uitgebreider kunnen zijn, maar voor buy-and-hold is het meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Oh wow, net de koppeling met mijn ING account tot stand gebracht. Wat een genot, weet niet of ik het blijf gebruiken omdat ik inderdaad zoals @Trenchdog de controle wellicht mis. Vind ook wel mooi dat ik nu mijn hypotheek kan ingeven met de nieuw Mortgage Accounts, dus ik geef alleen nog het volledige bedrag in en YNAB berekent de rente en aflossing zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appieh4ck
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 14:10
Ik zie nergens in dit topic een site of app waar je je Belgische rekeningnummers kunt importeren via PSD2. Ik gebruik hier zelf ROOV. Zelf heb ik me redelijk vroeg ingeschreven dus nu heb ik gratis Lifetime premium, maar ook zonder premium heel handig, en een van de weinige die Belgische rekeningen ondersteund

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 20:35
YNAB heeft nu de koppeling officieel live gezet met ING, Rabobank en ABN AMRO. Ik had zelf al een koppeling gemaakt via een API met bunq, dus nu zijn al mijn rekening gesynchroniseerd. Jeeh, wat een genot. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:02
(jarig!)
voorlopig 0 Belgische banken, weer typisch zeker?

[ Voor 29% gewijzigd door bartmaniac op 02-12-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44
Poah erg fijn idd dat ABN nu gewoon ondersteund is zonder dat je moet gaan kloten met die export tool.

Edit:

Ik krijg wel een foutmelding bij het authenticeren van TrueLayer :/

[ Voor 28% gewijzigd door De_Bastaard op 03-12-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
De_Bastaard schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:00:
Poah erg fijn idd dat ABN nu gewoon ondersteund is zonder dat je moet gaan kloten met die export tool.

Edit:

Ik krijg wel een foutmelding bij het authenticeren van TrueLayer :/
Ja, het werkt nog niet helemaal optimaal.. maar het is ook nog in beta natuurlijk. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
ChrisM schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:06:
[...]

Ja, het werkt nog niet helemaal optimaal.. maar het is ook nog in beta natuurlijk. ;-)
Ik heb nog een kwartier met de ABN aan de telefoon gehangen. Hun IT club wilde het wel gaan onderzoeken maar geen garanties ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
De_Bastaard schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:50:
[...]

Ik heb nog een kwartier met de ABN aan de telefoon gehangen. Hun IT club wilde het wel gaan onderzoeken maar geen garanties ….
Bij Rabo gaat de koppeling ook nog niet goed.. Omschrijvingen worden opgeslagen als Payee.. en het lijkt alsof de koppeling na de 1e keer weer wordt verbroken.
Maar goed, het is een begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Heb afgelopen week mijn persoonlijke administratie omgezet naar GNUcash. Toch een handig programma en ook het dubbelboekhouden kan ik goed volgen op één punt na. Dit betreft de boeking van de hypotheek aflossing. Ik doe de boeking nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qo-9qNtwp2O5PgBBITTPg2uMOKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIClCzUGtJjEXzmrYDhLNIUX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de betaling keurig uitgesplitst in rente en aflossing. Ik zie nu onder Uitgaven mijn betaalde rente terug. Ook wordt de aflossing keurig afgeboekt op de hypotheek.

Alleen wanneer ik onder Uitgaven rekening kijk zie ik de aflossing niet terug. Ik had zelf hier al een "Uitgaven: Huisvesting: Aflossing" rekening gemaakt. Alleen wanneer ik hierop de hypotheek aflossing boek wordt mijn lening onder "Passiva:Leningen:Hypotheek" niet afgelost.

Voor mijn gevoel is zowel rente als aflossing "Uitgaven" en ik had verwacht dat dit onder deze rekening ook zichtbaar moet zijn.

Kan iemand mij uitleggen op welke wijze deze boeking gedaan moet worden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mifa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09-2024
tweakfdr schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:37:
Heb afgelopen week mijn persoonlijke administratie omgezet naar GNUcash. Toch een handig programma en ook het dubbelboekhouden kan ik goed volgen op één punt na. Dit betreft de boeking van de hypotheek aflossing. Ik doe de boeking nu als volgt:

[Afbeelding]

Ik heb de betaling keurig uitgesplitst in rente en aflossing. Ik zie nu onder Uitgaven mijn betaalde rente terug. Ook wordt de aflossing keurig afgeboekt op de hypotheek.

Alleen wanneer ik onder Uitgaven rekening kijk zie ik de aflossing niet terug. Ik had zelf hier al een "Uitgaven: Huisvesting: Aflossing" rekening gemaakt. Alleen wanneer ik hierop de hypotheek aflossing boek wordt mijn lening onder "Passiva:Leningen:Hypotheek" niet afgelost.

Voor mijn gevoel is zowel rente als aflossing "Uitgaven" en ik had verwacht dat dit onder deze rekening ook zichtbaar moet zijn.

Kan iemand mij uitleggen op welke wijze deze boeking gedaan moet worden?
Het gaat helemaal goed zoals op het plaatje. Cruciaal hierin is dat niet alle uitgaven direct kosten zijn. Als jij geld uitgeeft aan bijvoorbeeld je beleggersrekening, dan zijn dat geen kosten (zichtbaar op resultatenrekening). Het geld gaat naar een andere balansrekening (zichtbaar op de balans). Als jij een uitgave doet waarbij de hypotheeklening wordt afgelost, dan gaat die schuld naar beneden op de balans. Doe jij een uitgave naar de geldverstrekker om de rente te betalen, dan zijn dat wel kosten. Waar jij in je plaatje dus uitgaven hebt staan, is dus beter verwoord met kosten. Zo zijn alle inkomsten niet direct opbrengsten. Salaris wel, maar een overboeking van je spaarrekening naar je gewone rekening niet.
Een overzicht van alle inkomsten en uitgaven vind je bij Rapporten -> opbrengsten en kosten -> cashflow. Kies dan een bankrekening en zie dan alle inkomsten en uitgaven op die bankrekening.

Wil je toch overzicht hebben wat je nu hebt afgelost: Maak een subrekening van type vreemd vermogen aan onder je hypotheeklening. Noem deze bijvoorbeeld 'aflossing' Daar boek je je aflossing op. Dit is dan negatief op de balans (een schuld van 0 - alle aflossingen), maar de subrekening wordt opgeteld bij de hypotheeklening rekening. De hypotheeklening wordt dus verlaagd met de aflossing. Ik doe het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0ZJFK-SHKdN6XXUOPfXzAlG9Xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9oIxWrdBncvC6pQ6dRoGw5BB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Bedankt voor de inhoudelijke reactie Mifa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunriseBGN
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-05 22:40
De_Bastaard schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:50:
[...]

De koppeling tussen YNAB met ABN werkt inmiddels, al wordt ook hier de omschrijving als Payee geïmporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
SunriseBGN schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:29:
[...]

De koppeling tussen YNAB met ABN werkt inmiddels, al wordt ook hier de omschrijving als Payee geïmporteerd.
Daar heb je dan ook niet veel aan of wel? Lijkt me niet echt fijn om steeds te moeten corrigeren…

[ Voor 8% gewijzigd door De_Bastaard op 29-01-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
De_Bastaard schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:25:
[...]

Daar heb je dan ook niet veel aan of wel? Lijkt me niet echt fijn om steeds te moeten corrigeren…
Nou ja, je hoeft de datum en het bedrag al niet meer in te vullen. Dus een verbetering voor alles handmatig doen. En ze werken er aan, dus komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
ChrisM schreef op zondag 30 januari 2022 @ 06:55:
[...]

Nou ja, je hoeft de datum en het bedrag al niet meer in te vullen. Dus een verbetering voor alles handmatig doen. En ze werken er aan, dus komt wel goed.
Net even geprobeerd, maar als je “even” achter ligt qua administratie moet je wel erg veel corrigeren. Tot ze dat gefixt hebben kun je beter export / import van mutaties doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:41
Ik ben sinds een paar weken YNAB aan het testen. Het hebben van de creditcardtransacties in één overzicht is heerlijk (al is dit niet een YNAB specifiek iets). Daar waar ik best veel moeite had met het uitleggen van onze financiële huishouding aan m'n vrouw was het met YNAB echt makkelijk.

De manier waarop overspend opgelost moet worden: "uit welk potje wil je geld halen om dit te betalen?" (in plaats van uit de spaarpot te graaien).

Ik heb wel het een en ander in Python gebouwd om het exporteren & importeren iets makkelijker te maken. Hiervoor maak ik gebruik van Nordigen. Nordigen kan data van KNAB, ICS (Creditcard) en Wise halen. Volledig automatiseren is me helaas niet gelukt, want de PSD2-machtiging van ICS is niet geldig voor toekomstige transacties en de koppeling met KNAB lijkt na een uur ofzo niet meer te werken (ondanks dat het 90 dagen geldig zou moeten zijn).

Dit betekent dat ik 1-2x per week het script handmatig aftrap. Inclusief het geven van de toestemming ben ik pak 'm beet 5 minuten bezig).

Ik heb ook Firefly III geprobeerd. Het is erg uitgebreid. Te uitgebreid zelfs. Ook vond ik niet fijn werken op de iPad - geen zin om telkens m'n laptop erbij te pakken. De kans is groot dat we verder gaan met YNAB.

[ Voor 9% gewijzigd door Mawlana op 31-01-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:13
Cake is alweer gestopt |:(
Jammer, zo blijven er bijna geen PSD2-enabled apps over.

Over PSD2 gesproken: achter Dyme en NOVA kan dat vinkje worden geplaatst ;)

[ Voor 14% gewijzigd door nobleone op 02-02-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
(jarig!)
Een aantal programma's getest:
Homebank: importeren csv files (oa bunq en een Belgische bank) lukken niet (rood teken)
Money manager ex: importeren csv lukt maar de bedragen kloppen totaal niet. Zo wordt 14,39 plots 1439,00
Bedoeling is dat ik eens de import gebeurd is dat vanaf dan de import manueel zal gebeuren, dus achteraf zal elk programmatje wel min of meer geschikt zijn
Firefly heb ik destijds aardig wat energie in gestoken (draaide in windows in een docker omgeving) maar na een update geraakte ik niet meer op de login pagina en kon dus niet meer aan mijn gegevens. Heb dit dan lange tijd links laten liggen, draad terug opgenomen met firefly door alles nieuw te installeren, de gegevens van vroeger zweefden allicht nog wel ergens in een databestand, maar ben dan opnieuw data manueel beginnen invoeren. Momenteel kan ik weer niet aan mijn data, iets met de docker denk ik. Nu, anderzijds lijkt het ook niet opportuun om nog verder gegevens in te putten in de database van firefly want binnenkort gaat de pc waarop dit draait weg en komt er een nieuwe in de plaats en heb geen idee (wel ik heb er al over opgezocht maar dan nog lijkt me dit moeilijk) hoe de gegevens over te zetten
Penningmeester werkt wel, dus dit is een kanshebber
gnucash is te omslachtig
ynab heb ik ook gebruikt (abo loopt nog maar doe er niets meer mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datajuggler
  • Laatst online: 23-05 21:40
Gebruiker van YNAB sinds 2019 (YNAB4), nu in de cloud-service. Zeer tevreden van. Het geeft me een goed gevoel elke uitgave te catalogeren. Aanhouden van een budget is niet mijn primaire doelstelling. YNAB laat me toe te weten waar elke euro naar toe gaat en laat me toe beslissingen te nemen en te plannen voor de toekomst. Het is eenvoudig in gebruik, geef het eens een kans. Wel niet goedkoop (100euro per jaar), maar ik leef met de gedachte dat dit mij heel wat uren (=geld), geduld en mentale rust heeft gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

De_Bastaard schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:25:
[...]
Mwha, de categorie moet je toch zelf invullen. Wat irritanter is, is dat In/Out-flow bij mij niet altijd lijkt te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Jay-v schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:10:
[...]

Mwha, de categorie moet je toch zelf invullen. Wat irritanter is, is dat In/Out-flow bij mij niet altijd lijkt te kloppen.
Dat lijkt me inderdaad ook zeer vervelend! Is dat andere issue inmiddels gefixt? Ik had laatst m’n bank dus verbonden maar doordat die memo enzo overhoop lagen (en ik hopeloos achter qua administratie), moest ik opeens 100 transacties ofzo herstellen. Misschien is de bug inderdaad minder erg als het maar om een paar transacties gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wat vind je te omslachtig aan GnuCash? Ik vind dat een van de weinige programma's waar een boekhouding werkt zoals die zou moeten werken.

Anoniem: 93050

Heel oud, heel 'ouderwetsch', maar ik gebruik aan de ene kant Orov, met dan een wijziging i.v.m. de Iban nummers, en ik heb zelf een Excel gemaakt waar ik de ING boekingen in importeer, en die dan 'vanzelf' posten toewijst, via rekeningnummer/omschrijving. Draaitabel er over heen .. klaar. Uiteraard . .wel achteraf.

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:52
Tof dat meerdere mensen YNAB gebruiken. Voegen jullie ook zaken zoals je hypotheek en je beleggersrekening als trackingaccount toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:37

LankHoar

Langharig tuig

De import functie van YNAB werkt dus nog niet echt begrijp ik? Het lijkt me heel handig, maar ben niet zo happig op al die integraties eigenlijk. Nu heb ik wel regelmatig gaten in ons budget omdat we wat vergeten toe te voegen. Trek dat 1x in de maand recht en dat werkt al sinds 2015 prima :) Recent ben ik gestopt met het gebruiken van het Payee veld. Dwz die heb ik dezelfde naam gegeven als de categorieën omdat je het niet uit kunt zetten. Veel makkelijker zo, en ik keek er toch eigenlijk nooit naar terug.
Crasheeee schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:14:
Tof dat meerdere mensen YNAB gebruiken. Voegen jullie ook zaken zoals je hypotheek en je beleggersrekening als trackingaccount toe?
Ik heb daar inderdaad ook mijn investeringen als tracking onder hangen. Maar werk ik niet elke maand bij. Eerder elk kwartaal, en dat vind ik voldoende.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Yep, ik heb meerdere hypotheken (meerdere delen) er in staan en gebruik dan het speciale "Loan" overzicht. Vind ik echt inzichtelijk, omdat je gewoon kan zien hoeveel je nog moet betalen en vooral ook hoeveel rente je nog moet betalen. Je kan dan ook kijken wat de impact is van een extra afbetaling deze maand (qua looptijd en rente). Doet het best slim!
Als je je hypotheekrente percentage ingeeft, rekent YNAB ook zelf uit hoeveel van het bedrag dat je betaalt, aflossing is en hoeveel rente. (Vooral handig als je echt wilt tracken wat je totale vermogen is, moest je dit voorheen splitsen. Nu kan je gewoon 1 "payment" maken in je budget accounts (je normale bankrekening) en YNAB regelt de rest).
Echt top!
Ik kijk er elke maand even na, en hoef alleen af en toe een cent te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datajuggler
  • Laatst online: 23-05 21:40
Vroeger had ik dit als "liability" staan met de volledig uitstaande schuld over looptijd (kapitaal+rente). In je rapport lijkt dit gigantisch (300k schuld en een vermogen van 30k), sta je zogezegd 270k in de min.
Maar je verbergt dit in de rapportering. Soms haal je het terug boven en dan zie je na 3,4 jaar van sparen en afbetalen dat de schuld afbouwt, vermogen stijgt, je krijgt zicht op een schuldvrije datum, en dat is het gevoel waar je het voor doet. Tegenwoordig heb je inderdaad de module om dit iets beter in te geven (kapitaal+rentevoet), waardoor YNAB kan vertellen wanneer je lening is afbetaald, wat de impact is van een vroegtijdige aflossing, enz.

Verder heb ik nog meer als assets: pensioensparen (belgie), beleggingsrekeningen, zelfs de groepsverzekering van het werk. Daar consolideer ik die rekeningen maandelijks (beleggingen) of jaarlijks (al de rest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
(jarig!)
is het een beperking of doe ik iets verkeerd, maar ik slaag er niet in om de lettergrootte te wijzigen van hetgeen in het transactieoverzicht staat bij Moneydance. De tekst van de menukolom aan de linkerkant die kan ik vergroten of ander lettertype nemen, maar de data zelf van de import dat kan ik maar niet wijzigen en staat dus voor mij veel te klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 18:21
bartmaniac schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:23:
voorlopig 0 Belgische banken, weer typisch zeker?
Het bestaat ;)
Ik gebruik MyPonto.be maar dit is niet voor particulieren. Prijs is overigens €4 (excl. BTW) per maand / rekening die in een integratie zit en er zitten ook fel wat Nederlandse banken in hun lijst met ondersteunde banken.

Ik gebruik het in combinatie met Zapier maar je kan het ook integreren in verschillende boekhoudpakketten.
Als je een bedrijfje hebt denk ik dat je hier best wat voordeel aan kan hebben.

In België was de enige (dacht ik) dat in de buurt kwam was Cake, maar recent heeft die de handdoek in de ring gegooid (een te moeilijke markt) en heeft de strategie volledig omgegooid (gaat zich integreren in bank applicaties zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Na vele jaren van alles gebruikt te hebben ben ik nu een jaar lang over op GnuCash. Ik moet zeggen dat het af en toe wat archaïsch is, maar eerlijk gezegd komt dit het meeste in de buurt van wat ik zoek :).

Het double-entry-bookkeeping was even wennen, maar je kan je nergens meer achter verschuilen ;)

De rapportages zijn niet super, maar de invoer is werkelijk waar razendsnel. Persoonlijk doe ik niet aan importeren van rekeningen etc, maar spendeer ik elke vrijdagmiddag aan het einde van de werkdag even 5 minuutjes aan de week invullen. Dit doe ik al een jaar of 6 en dat werkt prima.

Wat ik prettig vind is dat ik allemaal reserveringen aan heb gelegd die elke maand gevuld worden (zoals OZB, Waterschapsbelastingen, en allemaal andere dingen die jaarlijks betaald worden). Ik heb dan een goed zicht van wat de 'werkelijke' kosten zijn van mijn woning en wat mijn werkelijke cashflow is.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09

ptjuh

New day, same old shit

@armageddon_2k1 kan je met GNUCash ook makkelijk een maandoverzicht bekijken?

ik wil het namelijk gaan gebruiken maar in mijn excel lijst heb ik gewoon 1 overzicht waar alles heen gaat en wat er overblijft.

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
ptjuh schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:20:
@armageddon_2k1 kan je met GNUCash ook makkelijk een maandoverzicht bekijken?

ik wil het namelijk gaan gebruiken maar in mijn excel lijst heb ik gewoon 1 overzicht waar alles heen gaat en wat er overblijft.
Ja hoor, gewoon een rapport maken die over de maand heen kijkt.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hi,

Ik maak al een tijdje gebruik van YNAB en ben er erg over te spreken. Ik heb ook een tijdje MoneyWiz gehad maar dit was met name offline en alleen op de MAC beschikbaar. Vroeger had ik Microsoft Money in gebruik en wat ik daarvan altijd fijn vond is dat ik mijn periodieke lasten erin kon zetten en dan kon hij op basis daarvan mijn cashflow over 1 / 3 / 5 / 12 (kon je zelf kiezen volgens mij) maanden plotten zodat je wist hoe het ging. Deze feature zoek ik nu ook maar krijg dat nergens gevonden. Hebben jullie tips / ideeen? Het liefst een online app. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Anoniem: 1179574 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:15:
Hi,

Ik maak al een tijdje gebruik van YNAB en ben er erg over te spreken. Ik heb ook een tijdje MoneyWiz gehad maar dit was met name offline en alleen op de MAC beschikbaar. Vroeger had ik Microsoft Money in gebruik en wat ik daarvan altijd fijn vond is dat ik mijn periodieke lasten erin kon zetten en dan kon hij op basis daarvan mijn cashflow over 1 / 3 / 5 / 12 (kon je zelf kiezen volgens mij) maanden plotten zodat je wist hoe het ging. Deze feature zoek ik nu ook maar krijg dat nergens gevonden. Hebben jullie tips / ideeen? Het liefst een online app. Dank!
Hier zat ik ook mee, want ik zie het nut niet van budgetteren in YNAB als je helemaal niet vooruit kijkt/plant, maar het hele idee van YNAB is dat je budget alleen geld bevat dat je op dit moment hebt, en als je daar ook maar een kwart cent van afwijkt kom je een van de meest extreme, toxische communities op het internet tegen. Ze zijn zo erg dat ik bijna ben gestopt met het gebruiken van YNAB, want je kan nog geen vraag stellen zonder uitgekauwd te worden over dat je iets probeert dat niet binnen de geest van YNAB valt.

Maar goed, dat terzijde. De enige oplossing die ik tegenkwam is dat veel mensen daar Excel voor gebruiken. Die maken dus een export van YNAB of hebben een tweede administratie in Excel waarin ze forecasting doen.

Ik kijk zelf zo nu en dan eens vooruit naar wanneer mijn loon binnenkomt door dit gewoon even in m'n budget in te vullen, maar dat gaat natuurlijk maar tot het einde van de maand en is alleen relevant als je de rest al hebt ingevuld. Echt forecasting is er niet.

Ben dus ook wel benieuwd naar een oplossing, want naast een (relatief duur) pakket als YNAB zou je eigenlijk geen Excel nodig moeten hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand ervaring met PocketSmith, die zouden ook een forecast feature hebben....

https://www.pocketsmith.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Geen ervaring mee, maar om een beetje forecast te krijgen, moet je wel flink betalen (vergelijkbaar met YNAB).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
(jarig!)
iemand hier die money pro van ibearsoft gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
(jarig!)
money pro werkt samen met salt edge, heb een verbinding opgezet naar Belgische Belfius bank, alles wordt geimporteerd, dat is waar ik aanvankelijk vanuit ging want het saldo klopt maar toen ging ik op zoek naar bepaalde transacties en die zitten niet in money pro, om de één of andere reden haalt salt edge deze niet op bij de bank of geeft het niet door naar money pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Heeft iemand het toevallig voor elkaar gekregen om ook zijn/haar spaarrekening in YNAB gekoppeld te krijgen? Ik zie alleen maar mijn 2 betaalrekeningen via die TrueLayer club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1762102

Excel lijkt me het gemakkelijkst.
Je kan er zelf al een sjabloon voor kiezen zodat je enkel de bedragen maar moet invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Laatst online: 26-05 15:42

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

De_Bastaard schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:54:
Heeft iemand het toevallig voor elkaar gekregen om ook zijn/haar spaarrekening in YNAB gekoppeld te krijgen? Ik zie alleen maar mijn 2 betaalrekeningen via die TrueLayer club.
Ik heb mijn betaalrekeningen gekoppeld en ook niet mijn spaarrekening (ABN). Mutaties van mijn spaarrekening zijn per definitie van/naar een betaalrekening en daarmee is dat ook afgevangen; die worden door YNAB automatisch gekoppeld aan het account van mijn spaarrekening met behulp van een rule.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eekhoorn12
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Kwam net een applicatie tegen die eerst betaald was en nu open source is gegaan, dit is Actual. Meer uitleg waarom hier https://actualbudget.com/open-source

Source hiervan is nu hier te vinden https://github.com/actualbudget/actual. Ziet er interessant uit, misschien dit weekend maar eens gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
(jarig!)
vraagjes over mijnGeldzaken.nl:
1 iemand die weet waar ik de gegevens van mijn partner kan wijzigen? Bij het inloggen komt steeds de vragenlijst en destijds had iik aangegeven dat ik een partner heb, is nog steeds zo maar ik zou dit toch willen wissen. De reden is dat ik Belg ben en de gegevens die mijngeldzaken vraagt toch eerder betrekking hebben op Nederlandse klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
(jarig!)
kom er nu achter (na een jaarabo afgesloten te hebben) dat handmatig bijwerken niet mogelijk is tenzij je elke keer inlogt bij de bank(en) en daar de csv file download. Dacht verkeerdelijk dat het mogelijk was om even snel een transactie manueel in te geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 26-05 13:24

PnD

like in Pinda ^_^

Ik ben een trial gestart met YNAB. Lijkt goed te werken...

De tutorials zijn duidelijk, maar heb er op één of andere manier twijfels over of ik het nu juist inzet. Vandaar even delen hier voor tips.

Hoe werk ik voor YNAB?
Ik werk één keer in de maand (of soms wat minder vaak) op basis van handmatige exports mijn excel bij. Hiermee heb ik achteraf inzicht in waar het geld naartoe is gegaan.

Welk probleem willen we oplossen?
We willen op een aantal uitgave posten wat besparen (uit eten, uitjes, e.d.). Hiervoor hebben we per kostenpost bepaald wat we per maand uit willen geven.
Om te kunnen besparen is het wel handig om ieder moment te weten hoeveel geld je nog voor je kostenpost hebt. Hiervoor denk ik dus YNAB nodig te hebben.

Daarnaast is een tool als YNAB ook een stuk minder arbeidsintensief dan in één keer die hele bubs moeten labelen in excel.

Hoe heb ik YNAB ingericht?
- Twee bankrekeningen gekoppeld
- Kostenposten erin gezet
*maandelijkse vaste uitgaven als "spending target"
*onregelmatige vaste uitgaven zoals bijv. een sport abonnement wat ik per jaar aftik als "saving target" per maand

Als ik me vervolgens aan de kostenpotjes hou blijft er bedrag X over en dit heb ik ook als "saving target" per maand ingesteld.

Zodra het loon binnen is assign ik al mijn geld en staat vervolgens het te assignen op 0

Werken jullie ook zo?
Of gebruiken jullie wellicht andere (en goedkopere) tools van YNAB om dit te bereiken?

[ Voor 7% gewijzigd door PnD op 24-05-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
PnD schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:47:
Zodra het loon binnen is assign ik al mijn geld en staat vervolgens het te assignen op 0
Dit is inderdaad hoe je YNAB gebruikt (iedere euro krijgt een doel). Mocht je dan gedurende de maand ergens toch teveel uitgeven moet je die euros uit een ander potje terughalen/verplaatsen.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 26-05 13:24

PnD

like in Pinda ^_^

Mijn trial van YNAB loopt bijna af. Ik vind het nog niet helemaal zijn geld waard voor het doel wat ik er mee heb.

Eigenlijk vind ik mijn oude excel werkwijze prima. Op een ding na: ik wil een paar uitgave potjes dagelijks monitoren en dan is de bank koppeling die YNAB heeft wel erg handig.

Is er een (goedkopere) app die aan te reden is? Zag Grip voorbij komen. Die ga ik ondanks de slechte reviews maar even testen. Nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 17:55
Al enige jaren exporteer ik eens per 1-3 maand(en) CSV files van mijn Rabobank rekeningen, Paypal rekeningen en maak ik een kopie van mijn ICS overzicht. Dit verwerk ik allemaal in een Google spreadsheet waarin alles netjes op categorieën en type uitgaven ingedeeld wordt. Hoewel ik hiermee een goed inzicht krijg in mijn financiën van de afgelopen tijd heb ik hiermee nooit een actueel overzicht waardoor ik toch vaak meer uit geef dan eigenlijk zou moeten.

Ik heb in dit topic verschillende apps / platforms voorbij zien komen waarmee een automatische bankkoppeling te maken is. Ideaal natuurlijk. Maar zie ik iets over het hoofd of bestaat er nog geen app of platform waarmee je ook Paypal accounts kunt koppelen?

Ik zag op de website van Dyme dat ze in de toekomst een PP koppeling willen gaan realiseren maar nu is het er dus nog niet. Zonder Credit card koppeling vind ik persoonlijk nog wel prima maar Paypal gebruik ik heel regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelsluis
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 18:05
Zijn jullie bekend met een app die (vakantie) uitgaven bijhoudt. En dus alleen uitgaven!

Zonder al die rommel van budgetten, inkomsten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffieboer
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09-2022
middelsluis schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:38:
Zijn jullie bekend met een app die (vakantie) uitgaven bijhoudt. En dus alleen uitgaven!

Ik weet niet wat je er precies van verwacht, maar ik vind Splid of Ivy Wallet erg makkelijk. Geen aanmelding nodig en functioneerd goed, minimalistische uitstraling.

Splid gebruik ik zelf om gezamenlijke uitgaven bij te houden (wie betaald wat) en dit in balans te houden. Ivy Wallet om overzicht over mijn cash uitgaven te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:31

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik ben fan van Money Lover. Te gebruiken als app, maar ook op de computer, gratis.

Kun je meerdere portemonnees in aanmaken en zo ook vakantiebudgetten bijhouden, ook met een andere wisselkoers. Synchroniseert met andere apparaten en je kunt ook anderen toevoegen aan je portemonnee. Erg handig!

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-01 16:15
Steeffoon schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:45:
Ik ben fan van Money Lover. Te gebruiken als app, maar ook op de computer, gratis.

Kun je meerdere portemonnees in aanmaken en zo ook vakantiebudgetten bijhouden, ook met een andere wisselkoers. Synchroniseert met andere apparaten en je kunt ook anderen toevoegen aan je portemonnee. Erg handig!
Ik hou helemaal niet van die online kasboekjes, je moet telkens je persoonlijke zaken het web op sturen. Ze kunnen wel heel handig zijn. Ben vandaag weer begonnen met Banktrans is een gratis programma wat offline werkt je hoeft niets te sturen.Zal wel minder geavanceerd zijn maar persoonlijk vind ik het praktisch genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

@middelsluis
moneybuster offline app maar kan ook in de cloud bij https://ihatemoney.org/ of een eigen nextcloud server.

Pas incombinatie met nexcloud gebruikt op vakantie, iedereen vulde zijn kosten(eten drankjes, tickets ed) op de webpagina en app en na afloop automatisch een verrekenoverzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:48

ShadowBumble

Professioneel Prutser

middelsluis schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:38:

Splitser/WieBetaaldWat is een app, die doet dit echt perfect. Je nodig mensen per email uit voor het lijstje en idereen kan zijn uitgaven erin noteren en eventueel de verdeling/deelnemers van die uiotgave. Aan het einde van de vakantie is het op de knop verekenen drukken en iedereen krijgt een gespecificeerde afrekening.

Uiteraard kan je dit ook doen met een deelnemer :)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06

ActualBudget

Vandaag ActualBudget eens geprobeerd. Is qua werking/uiterlijk vrij gelijk aan YNAB4, maar dan gratis en opensource. Via Docker (jlongster/actual-server) had ik het zo draaien.

Als je goed overweg kon met YNAB(4) dan is dit wel een leuke gratis self-hosted webbased vervanger.
Ik mis alleen wel de grafiekjes uit YNAB. Met ActualBudget heb je er maar twee: je 'net worth' en 'cash flow'. Ik vond het in YNAB juist wel handig om de categorieën/payees te kunnen zien in taart-/staafdiagrammen, zodat ik weet dat er maandelijks bijv. xxx aan boodschappen wordt uitgegeven, yyy aan brandstof etc.

En je ziet in AB nergens een valutateken. Vermoedelijk wil de ontwikkelaar het hiermee simpel houden, maar het leest voor mij persoonlijk wat gekkig weg, al kun je ook stellen dat het rustiger leest.

E.e.a. aan transacties geïmporteerd (CSV van ASN Bank) en dat leek redelijk te gaan. Ik gebruikte voor YNAB4 deze converter en die werkt met ActualBudget ook wel redelijk lijkt het. De output is dan duidelijker te onderscheiden dan wanneer ik rechtstreeks een export van ASN inlaad.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 03-08-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 00.0
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-04-2024
Weet iemand of er een handig programma is om op een flexibele manier budgetten mee aan te maken is? Nu gebruik ik er Excel voor en dat werkt op zich prima, maar vroeg me af of er nog slimme andere mogelijkheden voor waren.

In het verleden wel eens wat gestoeid met boekhoudprogramma's, maar in mijn ervaring is dat veel programma's (te) vaak ontworpen zijn vanuit een de boekhouding benadering waar alle cijfers altijd moeten kloppen, wat ze in mijn ogen nogal inflexibel maakt (met als voorbeeld dat je wel een budget kan aanmaken, maar dat je het volledige bedrag van je budget moet alloceren voordat je überhaupt verder kan) of dat je teveel overgeleverd bent aan de gedachtegang van de makers.

Nu is het alweer een jaar of 5 geleden dat ik er naar gekeken heb, en ben benieuwd of er inmiddels wat op de markt is wat makkelijk in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 00.0
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-04-2024
Ik probeer even een overzicht te maken van verschillende apps.
Sommige heb ik geprobeerd.
Ik wilde vooral ING data importeren en automatisch categoriseren.

WebsiteAutomatisch categoriseren van nieuwe transactiesCSV ImportPSD2Type softwareOpen sourceGratisEenm kostMaand kost
AceMoneymechcad.netDesktop
BankTransbanktrans.nl✓ (lastig)Desktop
Bucketsbudgetwithbuckets.comDesktop
FRSMoneyfourthray.comDesktop
GNU Cashgnucash.orgDesktop
Homebankhomebank.free.frDesktop
KMyMoneykmymoney.orgDesktop
MoneyDanceinfinitekind.comDesktop
MoneyLinenchsoftware.comDesktop
MyMoneysoftwarenetz.nlDesktop
Penningmeesterpenningmeester.netDesktop
YNAB 4 / ClassicNiet meer te koopDesktop
AndroMoneyandromoney.comTelefoon
Dymedyme.appTelefoon
Grip ABNabnamro.nlTelefoon
Flowflowyour.moneyTelefoon
MoneyLovermoneylover.meTelefoon
MoneyManager ExpenseTrackerplay.google.comTelefoon
MoneyManager ElephantBookingplay.google.comTelefoon
NOVAnn.nlTelefoon
bankingtools.nlbankingtools.nlWebsite
cashflow.nlcashflow.nlWebsite
kasboek.nlkasboek.nlWebsite
Mijn Geldzaken / AFASmijngeldzaken.nlWebsite
YNAByouneedabudget.comWebsite
Firefly IIIfirefly-iii.org✓ (lastig)Zelf op webserver
Misschien wel iets om in een apart topic te zetten en er een sticky van maken? Handig overzicht!

Anyway heb zelf een tijdje gebruik gemaakt van de app Mijn huishoudboek, misschien wat spartaans maar fijn in gebruik. Wel alleen CSV import en geen directe koppeling met de bank mogelijk. Helaas alleen als smartphone app beschikbaar, wat het voor mij uiteindelijk toch wat te omslachtig werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-05 15:03
Een budget kan je zelfs makkelijk in word maken, verwachte Inkomsten, verwachte uitgaven, klaar

Controleren of het kant of wal raakt, tegen je werkelijke uitgaven gaat er bij mij niks boven excel.
Ik ben dan misschien wel boven-gemiddeld excel kundig en misschien iets meer cijferig ingesteld dan de gemiddelde nederlander...
Maar een csv downloaden, in excel zetten en per regel even intypen wat het is (of via IBAN of omschrijving filteren en op die manier doen.) Draaitabelletje er per maand overheen en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:27
henry70 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:18:
[...]

Ik hou helemaal niet van die online kasboekjes, je moet telkens je persoonlijke zaken het web op sturen. Ze kunnen wel heel handig zijn. Ben vandaag weer begonnen met Banktrans is een gratis programma wat offline werkt je hoeft niets te sturen.Zal wel minder geavanceerd zijn maar persoonlijk vind ik het praktisch genoeg.
Vandaag (regenachtige dag in Schotland) begonnen met Banktrans. En in een paar uurtjes heel 2021 van de ASN-bank geïmporteerd en automatische regels aangemaakt. Werkt prima, flexibele categorieen die achteraf te verschuiven zijn. Als ik thuis kom ga ik de eerste helft van 2022 importeren en ik verwacht dan in een wip klaar te zijn.
Uitleg zit in de helpfunctie van de software, op de banktrans.nl website en ook hier is een uitleg om te kunnen opstarten: https://hetgeldcollege.nl...en-en-uitgaven-bijhouden/
De software is beschikbaar voor Windows, OSX en Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-05 15:13
Weet iemand hoe een gemeenschappelijke rekening in een dubbel-boekhouding programma zoals GnuCash kan worden opgenomen?

Situatie:
Mijn vrouw en ik hebben elk een eigen boekhouding in GnuCash. De boekhouding is bewust gescheiden om makkelijk belasting aangifte te doen. Tot voorkort zag onze boekhouding er zo uit:

Account TypeMr. EledhrimMw. Eledhrim
BankBetaalrekeningBetaalrekening
SpaarrekeningSpaarrekening
Spaarrekennig dochter
IncomeSalarisSalaris
ExpenseHuur, gas/water/licht, mrb, etc. Boodschappen, kleding, etc.

Dit functioneerde goed totdat wij een gezamenlijke en/of rekening openden. Toen heb ik de en/of rekening aan mijn GnuCash administratie toegevoegd maar dat gaat niet goed:

Spaarrekennig dochter
Gemeenschappelijke en/of betaalrekening
Gemeenschappelijke en/of spaarrekening
IncomeSalarisSalaris
Storting van mw. Eledhrim op gemeenschappelijke rekeningOverboeking van gemeenschappelijke rekening naar mw. Eledhrim
ExpenseHuur, gas/water/licht, mrb, etc. Boodschappen

Hoe kunnen wij overschrijvingen van en naar de gemeenschappelijke en/of rekening in de administratie krijgen zonder dat dit de inkomsten / uitgaven in de rapportage helemaal verpest?

Wanneer mijn vrouw geld stort op de gemeenschappelijke dan lijkt het alsof ik 'inkomen' heb, omdat er geld wordt bijgeschreven. Haar storting behandel ik als 'inkomen' in mijn boekhouding maar dat klopt niet.

Hoe moet ik dit administratief in mijn boekhouding verwerken? Het enige wat ik zelf kan bedenken is om een derde administratie bij te houden. De gemeenschappelijke rekening verdwijnt dan uit mijn administratie en en krijgt dan een eigen administratie in GnuCash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schoors
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik gebruik YNAB ondertussen al meer dan 10 jaar en vind het de kost zeker waard. Alhouwel ik het nu minder nodig heb om rond te komen, behoud het toch een goed overzicht van wat waar naartoe gaat zodat je tijdig kan bijsturen waar nodig. De rapporten zijn voor mij van grootste waarde voor lange termijnsopvolging van mijn uitgaven. Ik weet dat er veel andere oplossingen zijn en heb er in de loop der jaren meerdere geprobeerd (zeker nadat YNAB4 naar de cloud verhuisde), maar blijf toch steeds terugkeren naar YNAB.

Veel te maken met persoonlijke voorkeur ook denkik. Ik worstel soms ook nog wel met de privacy issues ivm met mijn financiele data in de cloud, maar langs de andere kant zijn excels en self hosted oplossingen zeker niet veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Eledhrim schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:38:
Weet iemand hoe een gemeenschappelijke rekening in een dubbel-boekhouding programma zoals GnuCash kan worden opgenomen?

Situatie:
Mijn vrouw en ik hebben elk een eigen boekhouding in GnuCash. De boekhouding is bewust gescheiden om makkelijk belasting aangifte te doen. Tot voorkort zag onze boekhouding er zo uit:

Spaarrekennig dochter
IncomeSalarisSalaris
ExpenseHuur, gas/water/licht, mrb, etc. Boodschappen, kleding, etc.

Dit functioneerde goed totdat wij een gezamenlijke en/of rekening openden. Toen heb ik de en/of rekening aan mijn GnuCash administratie toegevoegd maar dat gaat niet goed:

Spaarrekennig dochter
Gemeenschappelijke en/of betaalrekening
Gemeenschappelijke en/of spaarrekening
IncomeSalarisSalaris
Storting van mw. Eledhrim op gemeenschappelijke rekeningOverboeking van gemeenschappelijke rekening naar mw. Eledhrim
ExpenseHuur, gas/water/licht, mrb, etc. Boodschappen

Hoe kunnen wij overschrijvingen van en naar de gemeenschappelijke en/of rekening in de administratie krijgen zonder dat dit de inkomsten / uitgaven in de rapportage helemaal verpest?

Wanneer mijn vrouw geld stort op de gemeenschappelijke dan lijkt het alsof ik 'inkomen' heb, omdat er geld wordt bijgeschreven. Haar storting behandel ik als 'inkomen' in mijn boekhouding maar dat klopt niet.

Hoe moet ik dit administratief in mijn boekhouding verwerken? Het enige wat ik zelf kan bedenken is om een derde administratie bij te houden. De gemeenschappelijke rekening verdwijnt dan uit mijn administratie en en krijgt dan een eigen administratie in GnuCash.
Je hebt uiteindelijk twee opties: Of je behandelt de gezamenlijke rekening als deel van je boekhouding (en iedere + is dus 'inkomen'), of je houdt deze buiten beschouwing.

Als je niet wil dat een overschrijving naar de gezamenlijke als inkomen voor jou geteld wordt dan zul je inderdaad een losse administratie moeten maken. Of je moet er bij je rapportage rekening mee houden dat je de gezamenlijke rekening niet meetelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Schoors schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:29:
Ik gebruik YNAB ondertussen al meer dan 10 jaar en vind het de kost zeker waard. Alhouwel ik het nu minder nodig heb om rond te komen, behoud het toch een goed overzicht van wat waar naartoe gaat zodat je tijdig kan bijsturen waar nodig. De rapporten zijn voor mij van grootste waarde voor lange termijnsopvolging van mijn uitgaven. Ik weet dat er veel andere oplossingen zijn en heb er in de loop der jaren meerdere geprobeerd (zeker nadat YNAB4 naar de cloud verhuisde), maar blijf toch steeds terugkeren naar YNAB.

Veel te maken met persoonlijke voorkeur ook denkik. Ik worstel soms ook nog wel met de privacy issues ivm met mijn financiele data in de cloud, maar langs de andere kant zijn excels en self hosted oplossingen zeker niet veiliger.
De discussie over alternatieven heb ik ook al vaker gehad, maar in mijn ogen is die er gewoon nog geen. Er zijn tientallen tools die het proberen, maar YNAB is de enige die wint in gebruiksvriendelijkheid (zeker met de Toolkit browserextensie), makkelijk importeren, makkelijk transacties switchen tussen payees e.d., en ook goed werkt voor de Europese markt.

Ik heb nog altijd de hoop dat Firefly III de UI issues oplost en ook een in-interface optie voor importeren gaat hebben, want dat zou een switch makkelijk maken, maar vooralsnog is daar nog echt veel werk nodig om de gebruiksvriendelijkheid op hetzelfde niveau te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-05 15:19
Oon schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Je hebt uiteindelijk twee opties: Of je behandelt de gezamenlijke rekening als deel van je boekhouding (en iedere + is dus 'inkomen'), of je houdt deze buiten beschouwing.

Als je niet wil dat een overschrijving naar de gezamenlijke als inkomen voor jou geteld wordt dan zul je inderdaad een losse administratie moeten maken. Of je moet er bij je rapportage rekening mee houden dat je de gezamenlijke rekening niet meetelt.
Of je boekt het als toename van het eigen vermogen, dan is het geen inkomen.
Of je maakt de tegenboeking bij uitgaven, in plaats van inkomsten?

Maar de uitgaven van de en/of rekening staan neem ik aan als uitgave, dus het lijkt me dan juist logisch om een bijdrage van een partner als inkomen te boeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

dj1982 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Of je boekt het als toename van het eigen vermogen, dan is het geen inkomen.
Of je maakt de tegenboeking bij uitgaven, in plaats van inkomsten?

Maar de uitgaven van de en/of rekening staan neem ik aan als uitgave, dus het lijkt me dan juist logisch om een bijdrage van een partner als inkomen te boeken?
Maar het is geen toename van vermogen, het is verplaatsing van vermogen van een eigen rekening naar een EO-rekening.

Je zou dan kunnen zeggen dat het toename is van het gezamenlijke vermogen, maar dan is het een beetje scheef om het maar in één administratie te registreren. Dan zou je eigenlijk de EO-rekening in beide administraties moeten opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mifa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09-2024
Eledhrim schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:38:

Situatie:
Mijn vrouw en ik hebben elk een eigen boekhouding in GnuCash. De boekhouding is bewust gescheiden om makkelijk belasting aangifte te doen.

[...]

[...]

Het is sowieso geen inkomen. Het is verschuiving van vermogen. Als je partner een overboeking doet van een rekening van haar naar een rekening van jou, hoe verwerken jullie die in de administraties? Dit is namelijk het zelfde principe.

Wij houden al ruim 8 jaar onze eigen en gezamenlijke rekeningen, incl huis, beleggingen, vorderingen en schulden (oa hyptheekschuld) bij in 1 gezamenlijke administratie. Dat werkt uitstekend, ook voor het doen van belastingaangifte. Dat doen we namelijk samen. Wij hebben het rekeningschema ingedeeld op entiteit, dus bank1 : zijn prive rek, bank1 : haar prive rek, bank1 : onze rekening, bank2 : rek1, enz.

Een alternatief is om het schema op te zetten volgens de eigenaar.
hij : rek1, hij : rek2
zij : rek1, zij : rek2
wij : rek1, wij : rek2

En ook:
Zijn uitgaven: telefoon
Haar uitgaven : telefoon
Onze uitgaven: hypotheekrente/huur

Als je dan in je rapportages rekening houdt met de juiste selectie van rekeningen (de hij, zij, wij als bron) dan kun je de zelfde rapportages maken als voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
Uit dit topic had ik een tip voor Kasboek.nl gevonden.
Ik heb het een poging gewaagt maar het lijkt mij dat het niet meer zo levend is.
Bij aanmaken account was er meteen een probleem: de site gaf aan geen abonnement-info weer te kunnen geven (de gratis versie in mijn geval). Ik wilde de betaalde versie nemen maar dat kon ook niet.
Mailtje gestuurd naar support. Na een aantal dagen een poke gegeven, nog een mailtje. Na 2 weken nog steeds geen reactie. Heb mijn account weer verwijderd en ben weer op zoek naar een goed persoonlijk budgetbeheer programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:18
Kort geleden ben ik van de Rabobank naar ING verhuisd ivm de hypotheekrentekorting, die je krijgt als je daar een betaalrekening opent bij het afsluiten van een hypotheek.

De 'inzicht' functie die je bij de Rabobank appt hebt is voor mij wel een gemis. Ik heb het een paar maanden zonder gedaan, maar merkte dat ik een compleet, gecategoriseerd, overzicht van mijn inkomsten en uitgaven miste. Ik had geen idee van wat er nou precies in en uit ging. Na wat rondbladeren op dit topic vond ik niet perse wat ik zocht als vervanging voor de Rabobank app.

Totdat ik de Makkie app tegenkwam.
Nog niet zo heel lang geleden introduceerde Centraal Beheer de app 'Makkie'. Heeft op dit moment nog niet heel veel gebruikers als ik de playstore mag geloven.
Nou is het niet om reclame te maken hier, maar ik moet zeggen dat ik hier best goed mee kan werken. Het is geen app om budgetten te maken, maar bedoeld om simpel inzicht en grip te krijgen op je uitgaven. 1x synchroniseren met je bank en de mutaties worden automatisch in de app ingelezen en ingedeeld in verschillende categorieën.

Wellicht dat jullie hier iets mee kunnen. https://www.centraalbeheer.nl/financiele-diensten/makkie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:30
SpelFaut schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:08:
Kort geleden ben ik van de Rabobank naar ING verhuisd ivm de hypotheekrentekorting, die je krijgt als je daar een betaalrekening opent bij het afsluiten van een hypotheek.

De 'inzicht' functie die je bij de Rabobank appt hebt is voor mij wel een gemis. Ik heb het een paar maanden zonder gedaan, maar merkte dat ik een compleet, gecategoriseerd, overzicht van mijn inkomsten en uitgaven miste. Ik had geen idee van wat er nou precies in en uit ging. Na wat rondbladeren op dit topic vond ik niet perse wat ik zocht als vervanging voor de Rabobank app.

Totdat ik de Makkie app tegenkwam.
Nog niet zo heel lang geleden introduceerde Centraal Beheer de app 'Makkie'. Heeft op dit moment nog niet heel veel gebruikers als ik de playstore mag geloven.
Nou is het niet om reclame te maken hier, maar ik moet zeggen dat ik hier best goed mee kan werken. Het is geen app om budgetten te maken, maar bedoeld om simpel inzicht en grip te krijgen op je uitgaven. 1x synchroniseren met je bank en de mutaties worden automatisch in de app ingelezen en ingedeeld in verschillende categorieën.

Wellicht dat jullie hier iets mee kunnen. https://www.centraalbeheer.nl/financiele-diensten/makkie
klinkt interressant, alleen bij mij ontstaat de vraag waarom achmea zo'n app gratis uitbrengt. Het antwoord is te vinden in de FAQ van Makkie
Met de volgende bedrijven kunnen wij uw gegevens uitwisselen:

• Onze leveranciers en zakelijke partners.
• Bureau Kredietregistratie (BKR).
• Bittiq (en haar subverwerkers).
• Toezichthouders.
• Overheidsinstellingen.

Soms geven wij uw gegevens door. En soms controleren wij uw gegevens bij andere bedrijven. Wij verkopen uw
gegevens niet
Dus nog los van dat Achmea zelf die data kan gebruiken, delen ze het met "leveranciers en zakelijke partners", dat zullen vrij veel bedrijven zijn in het geval van Achmea. Voor mij reden om dit over te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Wat is er toch mis met een simpel excel sheet?
Meeste banken bieden een CSV export aan, copy/past naar excel, een paar Vert.zoeken formules, draaitabelletje verversen misschien nog een grafiekje of 2 en klaar toch?

• bones
  • Laatst online: 26-05 22:46
namliam_eht schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:41:
Meeste banken bieden een CSV export aan, copy/past naar excel, een paar Vert.zoeken formules, draaitabelletje verversen misschien nog een grafiekje of 2 en klaar toch?
Precies. Ik gebruikte al jaren YNAB maar de prijzen daar zijn zo extreem verhoogd dat het niet goed voelt als je geld wilt besparen.

Ik heb bij de ING gewoon potjes gemaakt (kan daar gratis) en budgeteer op die manier. En verder per kwartaal in excel een overzicht van alles.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:13
namliam_eht schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:41:
Zo doe ik het ook, maar sommige functies hebben een aantal programma's wel mooi uitgevoerd zoals budgettering.

• namliam_eht
Ja want budgettering is best ingewikkeld.... of toch niet.
Ik weet ik betaal 1000 euro hypotheek
Ik zie in de excel ik betaal 200 euro per week boodschappen
100 euro in de maand zorgverzekering.
Per week 50 euro benzine
Is toch niet zo moeilijk om dat te zien/weten/bekijken als je dat wil
Wat lastiger posten die ook nog vaak vergeten worden
Afschrijving van de Auto
Afschrijving voor apparatuur zoals koelkast, wasmachine computer, telefoon, televisie etc.
Reservering voor VRH
Reservering voor onderhoud huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mostlydiy
  • Registratie: September 2018
  • Niet online
Ik kwam https://www.ledger-cli.org/ tegen en wil gaan kijken of dit werkbaar is. Heeft iemand hier ervaring mee?

• namliam_eht
mostlydiy schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:39:
Ik kwam https://www.ledger-cli.org/ tegen en wil gaan kijken of dit werkbaar is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ledger is a powerful, double-entry accounting system that is accessed from the UNIX command-line.
Klinkt op basis van deze regel, de eerste en enige regel die ik gelezen heb als veel moeilijker en complexer dan een Excel sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mostlydiy
  • Niet online
Dat ligt er helemaal aan wat je gewend bent. Ik gebruik liever command line tools dan excel :) Het kost zeker veel meet tijd om het te leren, het gaat tijd opleveren als je er eenmaal bekend mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingvarr
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik gebruik momenteel deze excel sheet om alles op in te geven.
Je hebt wel wat werk om het manueel in te geven, maar ik vind het op zich best te doen.

https://radio2.be/sites/default/files/20/legacy/2018-01/radio2_huishoudboekje_Expert.xlsm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Laatst online: 20:22
Ingvarr schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:50:
Ik gebruik momenteel deze excel sheet om alles op in te geven.
Je hebt wel wat werk om het manueel in te geven, maar ik vind het op zich best te doen.

https://radio2.be/sites/default/files/20/legacy/2018-01/radio2_huishoudboekje_Expert.xlsm
De linkjes van Radio2 werken helaas niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingvarr
Ryan_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:52:
[...]

Verdorie.
Gelukkig heb ik deze thuis op mijn NAS staan.
Ik kijk vanavond of ik een kopietje kan uploaden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ingvarr
Ryan_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:52:
[...]

Hey,

Kan je deze link eens proberen?

https://drive.google.com/...ZxhfYNF-/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Laatst online: 20:22
Deze werkt wel. Dankjewel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkCreative
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57
mostlydiy schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:39:
🙋 hier een fan van ledger-cli. Ik vind het ideaal om mijn boekhouding in platte tekst te hebben, zodat ik het in een git repo kan gooien. In het verleden nogal eens gesjoemeld met Excelbestanden, maar nadat je het programma hebt gesloten is er geen undo meer. Toch wel erg fijn om terug te kunnen gaan in de geschiedenis. (Alhoewel je wel wat aan historie tegenwoordig in Office 365 hebt, maar ik zit ook met enige regelmaat in LibreOffice te werken en bovendien kun je met git zelf de granulariteit en beschrijving van de historie bepalen).

Paar tips als je er mee aan de slag gaat:
  1. houd het aantal hoofdcategorieën klein. Zelf gebruik ik : Assets (met daaronder Savings, Investments en Checking), Expenses (Living en Recreation en daaronder dan weer een heleboel andere categorieën), Liabilities (voor o.a. m'n studielening en hypotheek), Income en Equity (met name voor de startbalans).
  2. gebruik ledger xact om eenvoudig nieuwe transacties toe te voegen.
  3. Gebruik tags om makkelijk rapportjes te draaien over bijvoorbeeld vakanties. Ik had eerst een aparte vakantie categorie, maar dat was helemaal niet handig.
  4. Zet strict modus aan, dan krijg je een waarschuwing als je een typo hebt gemaakt in een accountnaam.
  5. Zet de heleboel dus in een lokale/private git repo of ander versiebeheersysteem

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkCreative op 20-09-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galen2850
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-04 12:30
Ik was op zoek naar een vervanging voor sheets want dat wordt te traag met alle functies en regex, en ik wil van Google af.

Ik kwam uit op https://www.penningmeester.net/ dat blijkbaar een opvolger krijgt; https://spendle.com/index.html

Dat laatste heb ik geprobeerd en lijkt wel aan te sluiten op mijn wensen en meer. Niet onnodig ingewikkeld, budgeteren, bankkoppeling, encrypted opgeslagen en ook als app te krijgen. Ook het prijskaartje is te overzien (20eur/jaar). Voor zover ik kan inschatten wordt data niet verder gedeeld.

Zijn er hier toevallig ervaringsdeskundigen die hier meer over kunnen vertellen?

• namliam_eht
Hoeveel regex functies etc gebruik je dan ? En waarvoor?
Een excel sheet is alles wat ik ooit gebruikt heb, zoekje er bij om IBAN's te categoriseren en je hebt 99% van alles gedekt.

• Galen2850
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-04 12:30
namliam_eht schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:10:
Hoeveel regex functies etc gebruik je dan ? En waarvoor?
Een excel sheet is alles wat ik ooit gebruikt heb, zoekje er bij om IBAN's te categoriseren en je hebt 99% van alles gedekt.
Stuk of twintig, op de omschrijving om ze automatisch te categoriseren. Daarnaast ook een lookup op tegenrekening.

Dit is in Google sheets, dat is sowieso al wat traag. Ik heb geen office. Libre office zou nog kunnen maar dan is alles net even anders dus dat kost ook tijd.

Een tooltje zou me daarbij in principe wat tijd moeten opleveren en daarnaast biedt spendle leuke extra's. Vandaar dat ik dat eens wil proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mostlydiy
  • Niet online
ThinkCreative schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:58:
[...]

🙋 hier een fan van ledger-cli. Ik vind het ideaal om mijn boekhouding in platte tekst te hebben, zodat ik het in een git repo kan gooien. In het verleden nogal eens gesjoemeld met Excelbestanden, maar nadat je het programma hebt gesloten is er geen undo meer. Toch wel erg fijn om terug te kunnen gaan in de geschiedenis. (Alhoewel je wel wat aan historie tegenwoordig in Office 365 hebt, maar ik zit ook met enige regelmaat in LibreOffice te werken en bovendien kun je met git zelf de granulariteit en beschrijving van de historie bepalen).

Paar tips als je er mee aan de slag gaat:
  1. houd het aantal hoofdcategorieën klein. Zelf gebruik ik : Assets (met daaronder Savings, Investments en Checking), Expenses (Living en Recreation en daaronder dan weer een heleboel andere categorieën), Liabilities (voor o.a. m'n studielening en hypotheek), Income en Equity (met name voor de startbalans).
  2. gebruik ledger xact om eenvoudig nieuwe transacties toe te voegen.
  3. Gebruik tags om makkelijk rapportjes te draaien over bijvoorbeeld vakanties. Ik had eerst een aparte vakantie categorie, maar dat was helemaal niet handig.
  4. Zet strict modus aan, dan krijg je een waarschuwing als je een typo hebt gemaakt in een accountnaam.
  5. Zet de heleboel dus in een lokale/private git repo of ander versiebeheersysteem
Dank je wel voor de tips @ThinkCreative d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:22
Ingvarr schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:54:
[...]

Verdorie.
Gelukkig heb ik deze thuis op mijn NAS staan.
Ik kijk vanavond of ik een kopietje kan uploaden.
Dankjewel! moest even bij somige rubrieken nadenken (rijtaksen = wegenbelasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

Galen2850 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:28:
Ik was op zoek naar een vervanging voor sheets want dat wordt te traag met alle functies en regex, en ik wil van Google af.

Ik kwam uit op https://www.penningmeester.net/ dat blijkbaar een opvolger krijgt; https://spendle.com/index.html

Dat laatste heb ik geprobeerd en lijkt wel aan te sluiten op mijn wensen en meer. Niet onnodig ingewikkeld, budgeteren, bankkoppeling, encrypted opgeslagen en ook als app te krijgen. Ook het prijskaartje is te overzien (20eur/jaar). Voor zover ik kan inschatten wordt data niet verder gedeeld.

Zijn er hier toevallig ervaringsdeskundigen die hier meer over kunnen vertellen?
Op basis waarvan denk je dat het een vervanging is?

In de Spendle voorwaarde zie ik :the laws of the State of California staan dat lijkt mij wat vreemd voor 'Sobering ICT Haarlem'

edit: ok, op basis hiervan denk ik: :P
https://apps.apple.com/nl/app/spendle/id1441881620
en de 'Spendle testpanel' vermelding op de penningsmeester website. O-)

Ik ben zelf bij versie 5 blijven hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 27-09-2022 14:21 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 21 Laatste