Ik ben een trial gestart met YNAB. Lijkt goed te werken...
De tutorials zijn duidelijk, maar heb er op één of andere manier twijfels over of ik het nu juist inzet. Vandaar even delen hier voor tips.
Hoe werk ik voor YNAB?
Ik werk één keer in de maand (of soms wat minder vaak) op basis van handmatige exports mijn excel bij. Hiermee heb ik achteraf inzicht in waar het geld naartoe is gegaan.
Welk probleem willen we oplossen?
We willen op een aantal uitgave posten wat besparen (uit eten, uitjes, e.d.). Hiervoor hebben we per kostenpost bepaald wat we per maand uit willen geven.
Om te kunnen besparen is het wel handig om ieder moment te weten hoeveel geld je nog voor je kostenpost hebt. Hiervoor denk ik dus YNAB nodig te hebben.
Daarnaast is een tool als YNAB ook een stuk minder arbeidsintensief dan in één keer die hele bubs moeten labelen in excel.
Hoe heb ik YNAB ingericht?
- Twee bankrekeningen gekoppeld
- Kostenposten erin gezet
*maandelijkse vaste uitgaven als "spending target"
*onregelmatige vaste uitgaven zoals bijv. een sport abonnement wat ik per jaar aftik als "saving target" per maand
Als ik me vervolgens aan de kostenpotjes hou blijft er bedrag X over en dit heb ik ook als "saving target" per maand ingesteld.
Zodra het loon binnen is assign ik al mijn geld en staat vervolgens het te assignen op 0
Werken jullie ook zo?
Of gebruiken jullie wellicht andere (en goedkopere) tools van YNAB om dit te bereiken?
[
Voor 7% gewijzigd door
PnD op 24-05-2022 14:48
]