Toon posts:

Programma om geld mee te beheren

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste
Acties:
  • 1.394.083 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:05

Tripl3 D

Brother in Arms

Tazzios schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:17:
[...]

Op basis waarvan denk je dat het een vervanging is?

In de Spendle voorwaarde zie ik :the laws of the State of California staan dat lijkt mij wat vreemd voor 'Sobering ICT Haarlem'

edit: ok, op basis hiervan denk ik: :P
https://apps.apple.com/nl/app/spendle/id1441881620
en de 'Spendle testpanel' vermelding op de penningsmeester website. O-)

Ik ben zelf bij versie 5 blijven hangen.
https://www.spendle.nl/help.html
Over Spendle

Spendle is ontwikkeld als innovatieve opvolger van het huishoudboekje Penningmeester dat 15 jaar wordt gebruikt door zeer tevreden gebruikers, 3x best getest huishoudboekje van Nederland en gebruikt door de verenigingen van de Nederlandse Bridge Bond. Spendle is primair gericht voor de de inrichting van je persoonlijke financiën / huishoudboekje.
Handleiding

Een uitgebreide uitgebreide stap voor stap instructie en handleiding van Spendle is te vinden op www.spendle.me.
Feedback

Ik ben op zoek naar gebruikersfeedback over Spendle. Meld je voor 1 oktober aan voor een testpanel account via www.spendle.me, probeer Spendle 3 maanden gratis en vrijblijvend uit en laat weten wat je ervan vindt via het feedback formulier.
Contact

Bij vragen of opmerkingen kun je contact opnemen per e-mail naar info@spendle.com
Contactgegevens

Jochem Sobering
www: www.spendle.nl | www.spendle.me | www.spendle.com | www.penningmeester.net
e-mail: info@spendle.com
Sobering ICT (kvk 34353119)
BTW nummer: NL185691043B01

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Dirk Diggler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:56
Ik heb een tijdje redelijk intensief het afas-huishoudboekje gebruikt, maar ik was toch niet helemaal comfortabel met het idee om die informatie ergens in de cloud te zetten.

De voorbije weken heb ik een aantal tooltjes uitgeprobeerd: gnucash, quicken, firefly en ik ben uiteindelijk bij Homebank uitgekomen. Eerlijk: de site ziet er niet uit, en ik was op voorhand eerder sceptisch, maar na een aantal dagen doe die presies wat ik nodig heb, en vooral: lokaal

Het importeren van de transacties kan enkel via QIF en dus heb ik mijn csv redelijk makkelijk kunnen converteren naar https://csvconverter.biz/.

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dirk Diggler schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:33:
...maar ik was toch niet helemaal comfortabel met het idee om die informatie ergens in de cloud te zetten.

Het importeren van de transacties kan enkel via QIF en dus heb ik mijn csv redelijk makkelijk kunnen converteren naar https://csvconverter.biz/.
Ken de site verder niet, maar heb je dan geen moeite om op andermans server je bank exports te upploaden/converteren?

lol+lol=hihi

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:13
Bij de features staat dat ze ook csv supporten?
http://homebank.free.fr/en/features.php
Import from many formats: Easily import your accounts from Quicken or Microsoft Money, and many other financial management programs. Supported file formats includes QIF, OFX, QFX, and CSV.

[Voor 3% gewijzigd door Renzzie op 05-10-2022 10:58]

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:29
Kan iemand mij wellicht wat uitleggen? Gebruik nu al jaren YNAB. Hier is het voor mij helder hoe ik voor een doel kan sparen. Via MijnGeldzaken krijg ik voor mezelf niet duidelijk hoe ik iets moet ‘sparen’ en wanneer ik genoeg bij elkaar heb voor het item. Kan iemand me dat heel makkelijk uitleggen?

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:13
Ik zie net dat GRIP vanaf 16 december niet meer beschikbaar is :(

https://www.abnamro.nl/nl...ex.html?ext=grip_eogpopup

Nu maar op zoek naar iets vergelijkbaars waarbij je meerdere rekeningen kan tracken.

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:59

AntiPasta

d1 m0z4rella

Ja, ontzettend jammer van GRIP. Het was niet perfect, maar wel
- Gratis
- Automatisch (update vanzelf vanaf bankrekening, geen CSVs uploaden enz.
- Compatibel met meerdere banken (PSD2)
- Mobiele app
- Bekend met Nederlandse winkelketens enz., waardoor categorisatie redelijk goed werkte.

Ik ben op zoek naar een alternatief maar er lijkt niets te zijn wat hier allemaal aan voldoet, helaas.

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

• Kathranis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:56
AntiPasta schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:17:
Ik ben op zoek naar een alternatief maar er lijkt niets te zijn wat hier allemaal aan voldoet, helaas.
Misschien is Dyme iets? Echter geen idee of het meerdere rekeningen ondersteund..
Ik gebruik het af en toe en het is redelijk vergelijkbaar met Grip in mijn ervaring.

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik zou vooral geinteresseerd zijn in een Applicatie die je zelf kunt hosten en die gebruiksvriendelijk is, bij voorkeur open source. Dit soort prive gegevens heb ik bij voorkeur zelf op m'n server/NAS, niet in de Cloud.
Iemand suggesties?

• rvleij
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-01 15:17
Grip is eigenlijk een product wat ABN inkoopt, eigenlijk wel logisch dat ze het inbakken in hun eigen banking app. Wel heel jammer. Ik gebruikte TINK al in toen ik in Zweden woonde en was super happy dat het ook in Nederland als GRIP te gebruiken was. Het lijkt erop dat er niet echt iets vergelijksbaars is. En Tink is ondertussen verkocht aan Visa, lijkt het.

Heel handig was het om overzicht te krijgen in de kosten over tijd en om budgetten te stellen. Dat ga ik erg missen. ING (mijn bank) is wel begonnen met iets, maar dat zal lang duren voordat het op het niveau van Tink zit die dit al heel lang doen.

https://tink.com/products/money-manager/

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
zaphod_b schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:35:
Ik zou vooral geinteresseerd zijn in een Applicatie die je zelf kunt hosten en die gebruiksvriendelijk is, bij voorkeur open source. Dit soort prive gegevens heb ik bij voorkeur zelf op m'n server/NAS, niet in de Cloud.
Iemand suggesties?
Ik ben zelf bezig met een dergelijke app. Ik ben er zelf totaal geen fan van dat andere bedrijven dan mijn eigen bank mijn transacties in handen hebben. Ik zit dan ook nog steeds te twijfelen of ik de boel volledig lokaal (op het device zelf) houd of een integratie mogelijk maak met een cloud storage iets of eventueel een eigen cloud.

Beide zitten ook weer haken en ogen aan. Want bij een integratie met een eigen cloud omgeving/NAS moet je kunnen garanderen dat die integratie veilig is en op een eigen cloud service (waar alle gebruikersdata op is opgeslagen) zit je (terecht) met een hoop wet en regelgeving.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:27
zaphod_b schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:35:
Iemand suggesties?
Firefly III. Werkt prima! Te hosten middels containers. Ook de data-importer werkt erg goed. Is een seperate container. Wanneer je je csv's steeds op dezelfde plek neerzet, met een soort van json-buddy file voor de inlees-configuratie, kun je met 1 api-call nieuwe csv's inlezen (de maker zit hier ook op GoT).

Het is dus een kwestie van seconden om op je telefoon (althans via de ING app) de transacties te exporteren:

te importeren op een locatie die beschikbaar is voor de import-container (ik doe dat via de nextcloud iOS app, die heeft native ondersteuning voor de 'bestanden' / 'files'):

en tot slot roep je de api aan om de csv in te lezen:

helemaal mooi:

.

Voor de volledigheid: je hebt in totaal 3 containers draaien, 3e is een database (mariadb):

[Voor 8% gewijzigd door Kaspers op 19-10-2022 14:04]

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:13
AntiPasta schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:17:
Ja, ontzettend jammer van GRIP. Het was niet perfect, maar wel
- Gratis
- Automatisch (update vanzelf vanaf bankrekening, geen CSVs uploaden enz.
- Compatibel met meerdere banken (PSD2)
- Mobiele app
- Bekend met Nederlandse winkelketens enz., waardoor categorisatie redelijk goed werkte.

Ik heb net Dyme geinstalleerd en ben daar mee aan het spelen. Het enige nadeel is dat je geen budgetten aan kunt maken in de gratis versie. Voordeel t.o.v. GRIP is wel dat je bepaalde rekeningen kunt aan/uitzetten en zo dus ook de categorieen per rekening kan zien. Bij GRIP werd dit op 1 hoop gegooid, dus als ik met de gezamelijke rekening bij een restaurant betaalde en daarna ook met mijn prive rekening werd dat beide onder " Restaurants" gezet en was het niet mogelijk dit te onderscheiden per rekening. Dyme lijkt dit wel te kunnen.

Maar ik kan nu niet meer in 1 oogopslag zien of ik 'on-track' ben met bepaalde budgetten, maar moet zeggen dat voor de rest Dyme er best prima uit ziet :)

• zaphod_b
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dank voor de tip, dat ziet er goed uit! En, zoals ik nu zie, ook gemakkelijk beschikbaar op Unraid, handig :).

Ik ga het eens uitproberen!

[Voor 4% gewijzigd door zaphod_b op 19-10-2022 14:57]

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:37
jammer (is mijn ondervinding ) dat firefly zo moeilijk te installeren en te onderhouden is. Al 2x een poging ondernomen en telkens na enige tijd toch weer telkens dat het de soep indraait, niet de fout van firefly maar door mijnonvoldoende kennis van hoe correct updates uit te voeren waardoor ik telkens connectie verloor met het databasebestand. Firefly is echt niet weggelegd voor iedereen. Je kan wel aan iemand vragen om het voor jou te installeren tot je eens een nieuwe versie wilt installeren en je dit verkeerd aanpakt. De dag dat firefly komt met een windows app ga ik het opnieuw een kans geven

• rvleij
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-01 15:17
rvleij schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:48:
Heel handig was het om overzicht te krijgen in de kosten over tijd en om budgetten te stellen. Dat ga ik erg missen. ING (mijn bank) is wel begonnen met iets, maar dat zal lang duren voordat het op het niveau van Tink zit die dit al heel lang doen.
Even op mezelf reageren voor het archief: Dyme is een Nederlandse implementatie van Tink die ongeveer dezelfde functionaliteit levert als Grip deed. Lijkt goed te werken, wel iets andere layout en voor budgetten en dergelijke is een premium account nodig.

Er is ook nog Buddy op iOS, weet niet waar het op gebouwd is, zelfde idee alleen minder grafieken en iets onduidelijker overzicht, maar waard om te proberen.

• Jurjan Rietveld
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:06
Wat zijn jullie ervaringen met iBilly? Ziet er netjes, ruime functionaliteit en ook een web interface.

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
bartmaniac schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:30:
jammer (is mijn ondervinding ) dat firefly zo moeilijk te installeren en te onderhouden is. Al 2x een poging ondernomen en telkens na enige tijd toch weer telkens dat het de soep indraait, niet de fout van firefly maar door mijnonvoldoende kennis van hoe correct updates uit te voeren waardoor ik telkens connectie verloor met het databasebestand. Firefly is echt niet weggelegd voor iedereen. Je kan wel aan iemand vragen om het voor jou te installeren tot je eens een nieuwe versie wilt installeren en je dit verkeerd aanpakt. De dag dat firefly komt met een windows app ga ik het opnieuw een kans geven
Same here. Daarnaast betaal ik liever voor iets (YNAB) wat mij precies geeft wat ik nodig heb. Sinds de automatische import vanuit mijn ING rekening naar YNAB loopt alles helemaal op rolletjes.

• Nathilion
  • Laatst online: 20:11
@bartmaniac, @JDFS En dat zijn nu ook precies mijn bevindingen. Ik heb al mijn hele dinsdagavond mee verkloot met het maken van een VM met Firefly. Containertje hier, containertje daar. En dan blijk je nog een derde container nodig te hebben om te kunnen importeren (WTF, waarom is dit niet een standaard onderdeel van een kasboekprogramma?). Daarnaast überhaupt uitvinden hoe Docker werkt. Om vervolgens later in de installatieinstructies zo'n compose script tegen te komen die twee van de drie onderdelen al automagisch installeert en met elkaar verbind (wederom weer niet die oh-zo-belangrijke importer in dat script).

Echt, het ziet er uit als een supergoed kasboek. Maar als ik al 5 uur aan het kutten ben om überhaupt twee van de drie containers goed te krijgen, en waarschijnlijk nog eens een paar avonden kwijt ben om te leren hoe ik dan die importer installeer en dan ook waarschijnlijk nog uren kwijt ben aan het importeren van mijn bank CSVs, dan ben je me gewoon kwijt.

Nee, de installatieinstructies zijn typerend voor elk open source project: lakend, en alles in de verkeerde volgorde. Het is echt zo typisch open source weer: volle aandacht voor het maken van een superprogramma, maar nul aandacht voor de gebruiker.

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 13:24
Bestaat er ook een oplossing die je huidige uitgaven en inkomsten scanned en die automatisch labeled?

Bijvoorbeeld: Benzine, boodschappen, uit eten etc.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:44
Excel, met een paar formuletjes kan meestal simpel op basis van IBAN bijvoorbeeld

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
namliam_eht schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:10:
Excel, met een paar formuletjes kan meestal simpel op basis van IBAN bijvoorbeeld
Sorry hoor, maar Excel is wel ongeveer het tegenovergestelde van "automatisch".

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:44
Als je er niet mee om weet te gaan wel ja.
Je zal 1 maal een bepaalde IBAN moeten categorieseren, of de naam
OHRA - Verzekeing
IZZ - Zorgverzekering
SHELL - Benzine
NUON - G&L
CJIB - Boetes
Ymere - Huur
Etc etc. Maar als dat te veel werk is, dan is het inderdaad niet automagisch, maar om te zeggen dat het het "tegenovergestelde" is.... tja.

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MightyFool schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:12:
Bestaat er ook een oplossing die je huidige uitgaven en inkomsten scanned en die automatisch labeled?

Dyme doet dat:

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Heeft er iemand al een keer in Dyme op zo'n bespaar knopje van een abonnement gedrukt? Wat gebeurt er dan?

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:27
Nathilion schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:23:
@bartmaniac, @JDFS En dat zijn nu ook precies mijn bevindingen. Ik heb al mijn hele dinsdagavond mee verkloot met het maken van een VM met Firefly. Containertje hier, containertje daar. En dan blijk je nog een derde container nodig te hebben om te kunnen importeren (WTF, waarom is dit niet een standaard onderdeel van een kasboekprogramma?). Daarnaast überhaupt uitvinden hoe Docker werkt. Om vervolgens later in de installatieinstructies zo'n compose script tegen te komen die twee van de drie onderdelen al automagisch installeert en met elkaar verbind (wederom weer niet die oh-zo-belangrijke importer in dat script).

Echt, het ziet er uit als een supergoed kasboek. Maar als ik al 5 uur aan het kutten ben om überhaupt twee van de drie containers goed te krijgen, en waarschijnlijk nog eens een paar avonden kwijt ben om te leren hoe ik dan die importer installeer en dan ook waarschijnlijk nog uren kwijt ben aan het importeren van mijn bank CSVs, dan ben je me gewoon kwijt.

Nee, de installatieinstructies zijn typerend voor elk open source project: lakend, en alles in de verkeerde volgorde. Het is echt zo typisch open source weer: volle aandacht voor het maken van een superprogramma, maar nul aandacht voor de gebruiker.
Ik ben juist erg tevreden met de architectuur van Firefly III en diens documentatie. Ik vind niet dat je het de ontwikkelaar kwalijk mag nemen dat je 5 uur tijd nodig hebt gehad om een paar containers in de lucht te krijgen eerlijk gezegd, daar doe je 'm echt te kort mee. Ook wat de importer betreft, is de functionaliteit en configuratie mijns inziens prima beschreven. Maar ieder heeft zo z'n eigen kijk natuurlijk op het e.e.a. :).

• Nathilion
  • Laatst online: 20:11
Waarom moet het allemaal zo moeilijk? Waarom niet gewoon een installer waarin je een paar vinkjes zet en alles voor je wordt gedaan? Hoe denk je dat Windows zo populair geworden is? Eenvoud. Een programma dat binnen een mum van tijd geïnstalleerd is. Vergelijk dat eens met eerst een docker moeten binnen halen met apt-get. Dan weer moeten uitvinden hoe je MySQL moet installeren in een container en configureren. Dan weer Firefly zelf. Om vervolgens er achter te komen dat je nog steeds niet kan importeren want dat is weer een apart onderdeel. Het goed hier maar om een kasboekprogramma maar je moet ondertussen een complete infrastructuur opbouwen om het überhaupt draaiende te krijgen.

Zoals ik zei: open source ontwikkelaars maken fantastische programma's, maar hebben altijd een ongelooflijk slechte user experience.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:45
aljooge schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:37:
Heeft er iemand al een keer in Dyme op zo'n bespaar knopje van een abonnement gedrukt? Wat gebeurt er dan?
2-3 jaar geleden via Dyme dat knopje gebruikt. Ging vooral om de gebruikelijke abonnementen zoals internet-tv, energie. Wat ze hadden gedaan was volgens mij gewoon onder mijn naam KPN opgebeld en geroepen dat ze korting willen hebben of zouden overstappen of iets dergelijke... ik weet dat mijn KPN abo voor internet van 55 naar 35 ging voor 6 maanden en mij 120 euro zou besparen. ( de gebruikelijke 6 maanden nieuwe klant korting, die je kan afdwingen als je gewoon opbelt en zegt dat je naar andere provider gaat.) Ik moest volgens mij dan weer 20 of 30 euro aan dyme betalen? het is al x jaar geleden voor mij.. Ik doe zulke dingen nu gewoon zelf. Energie overstappen voor de crisis hadden ze volgens mij niet geregeld, dat had ik zelf al gedaan 8)7 8)7

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
dfbt schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:47:
[...]

2-3 jaar geleden via Dyme dat knopje gebruikt. Ging vooral om de gebruikelijke abonnementen zoals internet-tv, energie. Wat ze hadden gedaan was volgens mij gewoon onder mijn naam KPN opgebeld en geroepen dat ze korting willen hebben of zouden overstappen of iets dergelijke... ik weet dat mijn KPN abo voor internet van 55 naar 35 ging voor 6 maanden en mij 120 euro zou besparen. ( de gebruikelijke 6 maanden nieuwe klant korting, die je kan afdwingen als je gewoon opbelt en zegt dat je naar andere provider gaat.) Ik moest volgens mij dan weer 20 of 30 euro aan dyme betalen? het is al x jaar geleden voor mij.. Ik doe zulke dingen nu gewoon zelf. Energie overstappen voor de crisis hadden ze volgens mij niet geregeld, dat had ik zelf al gedaan 8)7 8)7
Bij mij staat er ook zo'n knop voor energie. Alsof ze nog meer korting kunnen regelen op een vastgelegd tarief voor de oude prijzen tot eind 2025 7(8)7 7(8)7

Maar ergens zou ik dat best kwalijk vinden, zonder dat ik er iets van weet en daar toestemming voor heb gegeven, te dreigen om op te stappen. Dat het werkt snap ik, maar ergens is dit toch een vorm van identiteitsfraude.

• De_Bastaard
  • Laatst online: 22:41

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

MightyFool schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:12:

YNAB doet dat redelijk goed maar soms weet hij bepaalde dingen ook niet automatisch te categoriseren. Dan geef je het er bij een uitgave of inkomst aan en corrigeert ie de rest automatisch.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Nathilion schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:23:

Tja, ik weet niet zo goed wat je van mij wil. Jouw kennisniveau en ervaring met Docker en alles kan ik je niet mee helpen. En dat ga ik ook niet doen. Maar ik kan dingen denk ik wel toelichten.

• De importer is apart, omdat dat de ontwikkelcyclus van Firefly III en de importer uit elkaar haalt. Anders moet ik voor elke fix van de importer een nieuwe release maken voor Firefly III en andersom. Ze waren ooit 1 tool, maar dat is behoorlijk lastig onderhouden.
• Ik heb oog voor één gebruiker: mijzelf. Ik ben developer, en ik schrijf graag code en bouw tooltjes. Ik schrijf zelfs met liefde documentatie. Maar ik ben niemand verplicht om dit makkelijk of gebruiksvriendelijk te maken. Dat doe ik natuurlijk wel, want het is mijn eer te na om het niet te doen. En, ik heb er zelf ook wat aan. Maar ik ga geen installer-scripts knutselen of lange guides schrijven (die ik ook weer moet onderhouden). Het moet wel leuk blijven natuurlijk. Aan het eind van de dag wil ik hier plezier uithalen.

Dus tja, de drempel is hoog en niet alles is makkelijk. Dat is dan ook niet echt mijn doel.

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Twitter

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Nathilion schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:51:
Waarom moet het allemaal zo moeilijk? Waarom niet gewoon een installer waarin je een paar vinkjes zet en alles voor je wordt gedaan? Hoe denk je dat Windows zo populair geworden is? Eenvoud. Een programma dat binnen een mum van tijd geïnstalleerd is. Vergelijk dat eens met eerst een docker moeten binnen halen met apt-get. Dan weer moeten uitvinden hoe je MySQL moet installeren in een container en configureren. Dan weer Firefly zelf. Om vervolgens er achter te komen dat je nog steeds niet kan importeren want dat is weer een apart onderdeel. Het goed hier maar om een kasboekprogramma maar je moet ondertussen een complete infrastructuur opbouwen om het überhaupt draaiende te krijgen.

Zoals ik zei: open source ontwikkelaars maken fantastische programma's, maar hebben altijd een ongelooflijk slechte user experience.
Ik spreek even voor mezelf: ik ben programmeur, en ik bouw wat ik leuk vind om te bouwen. Ik vind het niet leuk om installers te bouwen. Ik heb geen zin om elke uitzondering te debuggen en op te vangen in een of andere installer. Als iemand me wil betalen prima, maar dit is allemaal uit liefde in mijn vrije tijd, en dan ga ik geen wizards bouwen.

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Twitter

• old_spice
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-01 10:22

Ik lees je reactie met verbazing. Niemand hier is je wat verplicht. Men probeert je gewoon te helpen.

• bartmaniac

Doe zoals ik en steek je energie er niet meer in.. Je zal met minder stress gaan slapen.

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-01 12:08
namliam_eht schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:45:
Als je er niet mee om weet te gaan wel ja.
Je zal 1 maal een bepaalde IBAN moeten categorieseren, of de naam
OHRA - Verzekeing
IZZ - Zorgverzekering
SHELL - Benzine
NUON - G&L
CJIB - Boetes
Ymere - Huur
Etc etc. Maar als dat te veel werk is, dan is het inderdaad niet automagisch, maar om te zeggen dat het het "tegenovergestelde" is.... tja.
Ik gebruikte altijd Grip en wil nu ook naar gewoon CSV export-> Excel met pivots

Overzicht van kosten per rubriek per maand/jaar, gemiddelde van het jaar, totaal van het jaar is al goed genoeg. Geen grafieken etc benodigd.

Is er iemand met een excel template die deze zou willen delen zodat ik niet vanaf scratch hoef te beginnen?

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
tatata schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:50:
[...]

Ik gebruikte altijd Grip en wil nu ook naar gewoon CSV export-> Excel met pivots

Overzicht van kosten per rubriek per maand/jaar, gemiddelde van het jaar, totaal van het jaar is al goed genoeg. Geen grafieken etc benodigd.

Is er iemand met een excel template die deze zou willen delen zodat ik niet vanaf scratch hoef te beginnen?
Ben ik ook in geïnteresseerd. Ik zou vooral graag een voorbeeld zien van een template met verschillende rekeningen (eigen betaal en spaar rekening + gezamenlijke rekening etc).
Uitgaven indelen lukt me wel, maar boekingen van de ene naar de andere rekening goed opzetten vind ik lastig.

• ironheart
Hi, denken jullie dat GNUCash te gebruiken is voor persoonlijke financiën en budgetten plus cashflow forecast? Ben ermee bezig maar kan nog niet echt mijn draai erin vinden.

• DarkFire1985
  • Laatst online: 25-01 19:45
ironheart schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:22:
Hi, denken jullie dat GNUCash te gebruiken is voor persoonlijke financiën en budgetten plus cashflow forecast? Ben ermee bezig maar kan nog niet echt mijn draai erin vinden.
Misschien heb je wat aan deze blog:
https://www.geldnerd.nl/nieuw-start-hier/

Hij gebruikt ook GnuCash.
Zelf heb ik het ook geprobeerd maar ik vond het de leercurve/inrichtingstijd uiteindelijk niet waard.

• ironheart
DarkFire1985 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:46:
[...]

Misschien heb je wat aan deze blog:
https://www.geldnerd.nl/nieuw-start-hier/

Hij gebruikt ook GnuCash.
Zelf heb ik het ook geprobeerd maar ik vond het de leercurve/inrichtingstijd uiteindelijk niet waard.
Wat gebruik je nu dan? Hoor ook verhalen over Quicken maar kan in NL geen account aanmaken.

• DarkFire1985
ironheart schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:50:
[...]

Wat gebruik je nu dan? Hoor ook verhalen over Quicken maar kan in NL geen account aanmaken.
Uiteindelijk velen geprobeerd en Money Manager Ex kwam nog in de buurt. In het verleden veel gebruik gemaakt van Winbank, werkte ook prima maar de interface krijg je jeuk van in 2022 (net als GnuCash, daar niet van).
Maar uiteindelijk toch gekozen voor Firefly III, als dat eenmaal draait, werkt het op zich wel prima en het feit dat je het via een browser op diverse devices kunt gebruiken is wel erg prettig.

Daarnaast gebruik ik Ghostfolio voor het monitoren van beleggingen.

• tatata
  • Laatst online: 21-01 12:08
Bij ABNAMRO zie ik een TXT en XLS download optie voor mijn transactie. Beide downloads geven netjes een aantal kolommen weer maar de laatste kolom is een rest van verschillende kolommen.

Text to column komt hier niet uit want er lijkt geen standaard separator te zijn? Ik kan toch niet de enige zijn die hier tegen loopt? :X

• ironheart
Goedemorgen,

Ik ben aan de slag gegaan met GnuCash en, inderdaad, het heeft best een lastige curve. Ik loop een beetje vast met het registreren van salaris.

Op dit moment heb ik het zo ingesteld:

Volgens deze link en https://stuff.mit.edu/afs...ash/C/xacc-doubleuse.html zou ik salaris moeten specificeren als Inkomen, wat ik dus ook gedaan heb. Echter, als ik dan een salaris (fictief) in boek:

https://tweakers.net/i/M6LlrAULNE94uJ5zrpEIOkPQprs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uu2Kb7IZBoFqDwqTD2DoOcMU.jpg?f=fotoalbum_large

Dan ziet mijn Balance Sheet er zo uit:

Waar ik over val is dat het salaris onder het kopje Retained Earnings wordt weggeschreven in plaats van onder Salaris.Naar mijn mening klopt dit niet. Ik heb helaas niemand in mijn omgeving die ook met GnuCash werkt. Kunnen jullie mij helpen?

[Voor 24% gewijzigd door ironheart op 29-11-2022 09:56]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@ironheart Inkomen staat normaal toch niet op je balans? Ik denk dat je die grootboekrekening wel in de rapportinstellingen hebt opgeslagen. Als je dat aanpast en het inkomen deselecteert dan ziet het er vast beter uit.

Als je het beter wil doen moet je ook nog wel een startbedrag opgeven voor je hypotheek (al dan niet met fictieve waardes), lijkt mij. Nu heb je 1200 euro afgelost op een hypotheek van 0 en krijg jij dus eigenlijk nog geld van de bank.
Als je het nog beter wil doen moet je die 1200 euro afsplitsen in het gedeelte wat je aflost en het gedeelte wat de rente is. De rente ben je immers kwijt en moet je op een uitgavengrootboekrekening wegschrijven en niet aftrekken van het restant hypotheekbedrag.

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:25
ironheart schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:22:
Kan zeker, heb ik jaren gedaan met imports van mijn bank transacties. Het kost inderdaad even tijd om de structuur goed op te zetten en goede voorbeeld indelingen in het Nederlands zijn er niet echt.

Als ik tijd heb zal ik eens kijken of ik een snel voorbeeld kan maken voor een structuur.

• ironheart
JeroenE schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:11:
@ironheart Inkomen staat normaal toch niet op je balans? Ik denk dat je die grootboekrekening wel in de rapportinstellingen hebt opgeslagen. Als je dat aanpast en het inkomen deselecteert dan ziet het er vast beter uit.

Als je het beter wil doen moet je ook nog wel een startbedrag opgeven voor je hypotheek (al dan niet met fictieve waardes), lijkt mij. Nu heb je 1200 euro afgelost op een hypotheek van 0 en krijg jij dus eigenlijk nog geld van de bank.
Als je het nog beter wil doen moet je die 1200 euro afsplitsen in het gedeelte wat je aflost en het gedeelte wat de rente is. De rente ben je immers kwijt en moet je op een uitgavengrootboekrekening wegschrijven en niet aftrekken van het restant hypotheekbedrag.
Dank je wel, dat ziet er inderdaad beter uit. Voor wat de hypotheek betreft. Ik probeer te doen wat je zegt maar hij klapt er telkens uit. Ligt dat aan mijn pc of klopt hetgeen wat ik wil doen niet echt waardoor hij er de brui aan geeft?

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:51
ironheart schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:17:
[...]

Dank je wel, dat ziet er inderdaad beter uit. Voor wat de hypotheek betreft. Ik probeer te doen wat je zegt maar hij klapt er telkens uit. Ligt dat aan mijn pc of klopt hetgeen wat ik wil doen niet echt waardoor hij er de brui aan geeft?

[Afbeelding]
Zou er een probleem zijn met begin lening en begin aflossing zelfde moment?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• ironheart
The Lord schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:25:
[...]

Zou er een probleem zijn met begin lening en begin aflossing zelfde moment?
Nee helaas, ook dan klapt hij eruit. :|

• ironheart
Iets anders wat ik ook niet begrijp is dat als ik een recurrent betaling erin zet om, bijvoorbeeld, de hypotheek af te lossen. Mijn Net Worth niet wijzigt in de toekomst. Mijn Liabilities zouden, mijn inziens, moeten afnemen.

Zie gifje voor meer duidelijkheid van wat ik bedoel.

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-01 16:17
Dat je "net worth" niet afneemt lijkt me volkomen juist, want je schuld neemt af, maar ook de hoeveelheid geld op je bankrekening?

Liabilities zouden omlaag moeten gaan denk ik (ik gebruik wel GNUCash maar kijk nooit vooruit eigenlijk). Is de originele transactie wel correct?

Voor wat betreft je salaris: dan moet je dus bij een overzicht kijken van inkomsten en uitgaven, niet op je balans.
Op je balans zijn de per saldo inkomsten (of het verlies) gedurende het jaar "retained earnings". Als je het jaar afsluit, dan kan je kiezen waar dat naar toe geboekt moet worden (naar "eigen vermogen" bijvoorbeeld, zodat dat dan toeneemt

[Voor 7% gewijzigd door dj1982 op 29-11-2022 13:45]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ironheart schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:17:
Gene idee, sorry. Die scheduled transactions heb ik nooit gebruikt. Ik weet daar dus ook niet genoeg vanaf om te zeggen die in het rapport niet mee tellen en in je "forecast" wel. Wellicht is dat dus juist omdat het ene de forecast is en de ander alleen daadwerkelijk geboekte transacties af gaat? Die scheduled transactions staan nog niet in je grootboekrekening. Als je ze er met de hand in zet dan weet ik vrijwel zeker dat ze er wel af gaan.

Ik maakte trouwens een nieuwe entry en gaf dmv een Split aan dat (bijvoorbeeld) 1000 euro werd afgelost op de hypotheek en 200 euro rente werd betaald. Het is afhankelijk van je hypotheeksoort hoe dat precies werkt, natuurlijk.

• martin_v_z
Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft. Ik heb een klein aanzetje voor een voorbeeldstructuur in GNU cash gemaakt.

• ironheart
martin_v_z schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:00:
Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft. Ik heb een klein aanzetje voor een voorbeeldstructuur in GNU cash gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top!! Vraag; hoe budgeteer jij dan?

• martin_v_z
ironheart schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:34:
[...]

Top!! Vraag; hoe budgeteer jij dan?
Ik gebruik het nu niet meer voor mijn prive uitgave, maar in het verleden deed ik het alleen om inzicht te krijgen in mijn uitgave.Dus ik deed alleen achteraf een export vanuit mijn internetbankieren en dan elke mutatie importeren in GNU Cash. Na een paar keer importeren kan GNU Cash vrij goed de mutaties matchen naar de bijbehorende grootboekrekeningen.

• ironheart
Hmm, ik heb nu YNAB maar ik mis de forecast functie. Mijngeldzaken heeft wel de optie om je budget per maand in te vullen maar geen grafiek optie à la Microsoft Money destijds en GnuCash nu. #FirstWoldProblems....

• qua111
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:56
tatata schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:34:
Bij ABNAMRO zie ik een TXT en XLS download optie voor mijn transactie. Beide downloads geven netjes een aantal kolommen weer maar de laatste kolom is een rest van verschillende kolommen.

Text to column komt hier niet uit want er lijkt geen standaard separator te zijn? Ik kan toch niet de enige zijn die hier tegen loopt? :X
Ja echt ongelooflijk... Ik heb uiteindelijk de kolom nog 2x gesplitst;
(- de eerste keer splits je op "," of ";")
- daarna op "Naam: "
- daarna op "Omschrijving: "

Deze logica werkt voor de meeste types transacties. Ik heb het zelf in Python gedaan, dus herbruikbaar voor de toekomst.

• willemvh
Heeft er hier iemand ervaring met buxfer ?

Op zich heeft het de basis functionaliteiten die ik wil tegen een redelijke prijs ? (geen zin in manuele imports / andere meuk. En het koppelt met alle banken (3) die ik gebruik.

Alleen ben ik nog op zoek naar mensen die het gebruiken en de ervaringen ermee. Iemand hier kennis ervan ?

• ironheart
Je kunt het met een demo account proberen.

• willemvh
ironheart schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:04:
Je kunt het met een demo account proberen.
Ja ben ik mee bezig / maar het is nogal veel en ik zocht iemand die het al even gebruik om meer feedback te hebben. Migratie van pakket A naar B is meestal een pita.

• BL00DMAGE
  • Laatst online: 20-01 15:28
willemvh schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:39:
[...]

Ja ben ik mee bezig / maar het is nogal veel en ik zocht iemand die het al even gebruik om meer feedback te hebben. Migratie van pakket A naar B is meestal een pita.
Die demo is inderdaad niet zo bruikbaar, ik heb net zelf een account aangemaakt en je kunt het gewoon testen met een gratis versie. zit ook GDPR aan gekoppeld dus dat is in ieder geval een goed teken.

• BL00DMAGE
  • Laatst online: 20-01 15:28
@willemvh
Ik heb het even getest en zover ik het nu merk werkt het wel goed. Alleen degiro en spaarrekeningen bij ING werken nog niet maar die kun je met regels opvangen. Ook de creditcard maar dat gaat wat moeilijker.

• bartmaniac
ben ook sinds gisteren van start gegaan met buxfer, zij slagen er als eerste in (en heb er veel getest) om het csv bestand van keytrade België correct in te lezen, de andere importeren ofwel niets 'foutmelding ivm datum, of importeren wel en staan de bedragen totaal verkeerd, 33,35 euro is dan 3335 euro. Ik moest dus altijd eerst in notepad+ een aantal aanpassingen doorvoeren alvorens dit kon geimporteerd worden. Buxfer doet dit zonder problemen

Wat ik wel zag was dat de android versie zijn recentste update al dateert van 4 juni 2021 wat me wel wat stoort. Ook even op reddit gezocht en blijkbaar zitten er maar 15 members op r/buxfer en het laatste bericht dateert ook al van een jaar geleden...dus echt veel leven is daar niet. Tenzij alles perfect loopt en niemand vragen heeft.

[Voor 5% gewijzigd door bartmaniac op 07-12-2022 15:54]

• willemvh
Ja ik ben nu ook aan het testen en ze slagen inderdaad in om heel wat banken automatisch te koppelen (zicht, spaar en CC).

Wat best top is. Maar het gebrek aan recente informatie op het internet baart me toch enige zorgen / heb ik vragen over.

• bartmaniac
hun blogpost is dan weer up to date
https://blog.buxfer.com/

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik ben ook nog steeds opzoek naar een simpel programma waarmee ik inzicht kan krijgen in onze uitgaven. Vroeger veel AFAS Personal gebruikt maar de laatste tijd was ik heel tevreden over Grip. Maar goed, helaas....

Ik ben de afgelopen dagen weer met Firefly-iii aan het stoeien geweest maar ik haak echt af op de UX. Wat een geklik om 1 transactie aan een categorie toe te wijzen. Daarnaast hoef ik ook niet te weten hoeveel geld ik heb uitgegeven aan de Albert Heijn maar ben ik alleen geïnteresseerd hoeveel geld ik nu bijv. aan boodschappen besteed elke maand.

Verder naar veel alternatieven gekeken maar het is allemaal net niet wat ik zoek of teveel gedoe. Daarom denk ik dat ik net zoals velen hier maar gewoon weer mijn kasboekje ga bijhouden in Excel. Lekker simpel en goed genoeg voor mij denk ik.

Budgetteren doe ik al 10 jaar in excel dat bevalt me prima. Nu nog iets om daadwerkelijk te checken of ik me houd aan het budget :+

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• ironheart
Ik raad je echt YNAB aan. Kost even wat tijd om erin te komen, geef het 3 weken de tijd en je wil niet meer terug. Het enige wat ik nog mis is PACING zodat je weet hoeveel je gemiddeld per dag per categorie kan uitgeven om aan het einde van de maand er niet overheen te zitten. Je kunt dit al wel met de toolkit maar nog niet native. Test het even en desnoods kan ik kijken of ik je een maand gratis kan schenken.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
BastiaanN schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:06:
Ik ben ook nog steeds opzoek naar een simpel programma waarmee ik inzicht kan krijgen in onze uitgaven. Vroeger veel AFAS Personal gebruikt maar de laatste tijd was ik heel tevreden over Grip. Maar goed, helaas....

Ik ben de afgelopen dagen weer met Firefly-iii aan het stoeien geweest maar ik haak echt af op de UX. Wat een geklik om 1 transactie aan een categorie toe te wijzen. Daarnaast hoef ik ook niet te weten hoeveel geld ik heb uitgegeven aan de Albert Heijn maar ben ik alleen geïnteresseerd hoeveel geld ik nu bijv. aan boodschappen besteed elke maand.

Verder naar veel alternatieven gekeken maar het is allemaal net niet wat ik zoek of teveel gedoe. Daarom denk ik dat ik net zoals velen hier maar gewoon weer mijn kasboekje ga bijhouden in Excel. Lekker simpel en goed genoeg voor mij denk ik.

Budgetteren doe ik al 10 jaar in excel dat bevalt me prima. Nu nog iets om daadwerkelijk te checken of ik me houd aan het budget :+
Ik heb heel 2020 gestoken in het werkend krijgen van Firefly III, maar het was gewoon niet te doen. De gebruikerservaring is er gewoon nog niet. Ergens in 2020/2021 zijn ze met het nieuwe uiterlijk aan de slag gegaan, maar je loopt nog altijd te kutten met de losse CSV importer en moet voor alles automatische regels instellen want achteraf aanpassingen doen is een heel proces.

Uiteindelijk ben ik naar YNAB overgestapt. Ben nog niet helemaal tevreden, maar mijn god wat is het lekker om gewoon je geconverteerde CSV (mbv deze en deze tools) naar de interface te slepen, alles vrijwel instant geïmporteerd te hebben, en dan binnen de interface van je transacties in enkele minuten alles op de juiste categorie gezet te hebben. Ik gebruik wel de Toolkit extentie en heb daarnaast nog een eigen userscript en wat CSS regels die ik toepas, maar de basis van YNAB is gewoon super.

Ik hoop oprecht dat Firefly III ooit dat niveau van UX gaat hebben, want de kern ervan is wat mij betreft een stuk sterker (en self-hosted :) ), maar tot nu toe heb ik niks kunnen vinden dat beter werkt dan YNAB.

• ironheart
Oon schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:15:
[...]

Ik heb heel 2020 gestoken in het werkend krijgen van Firefly III, maar het was gewoon niet te doen. De gebruikerservaring is er gewoon nog niet. Ergens in 2020/2021 zijn ze met het nieuwe uiterlijk aan de slag gegaan, maar je loopt nog altijd te kutten met de losse CSV importer en moet voor alles automatische regels instellen want achteraf aanpassingen doen is een heel proces.

Uiteindelijk ben ik naar YNAB overgestapt. Ben nog niet helemaal tevreden, maar mijn god wat is het lekker om gewoon je geconverteerde CSV (mbv deze en deze tools) naar de interface te slepen, alles vrijwel instant geïmporteerd te hebben, en dan binnen de interface van je transacties in enkele minuten alles op de juiste categorie gezet te hebben. Ik gebruik wel de Toolkit extentie en heb daarnaast nog een eigen userscript en wat CSS regels die ik toepas, maar de basis van YNAB is gewoon super.

Ik hoop oprecht dat Firefly III ooit dat niveau van UX gaat hebben, want de kern ervan is wat mij betreft een stuk sterker (en self-hosted :) ), maar tot nu toe heb ik niks kunnen vinden dat beter werkt dan YNAB.
Je kunt ook AUTO IMPORTEN hè, wist je dat? Met ABN sowieso.

Dat gezegd hebbende; waar ik benieuwd naar ben is jullie categoriën. Hoe defineer jij alles? Is het een idee dat je je categorieën met ons/mij deelt?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
ironheart schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:19:
[...]

Je kunt ook AUTO IMPORTEN hè, wist je dat? Met ABN sowieso.

Dat gezegd hebbende; waar ik benieuwd naar ben is jullie categoriën. Hoe defineer jij alles? Is het een idee dat je je categorieën met ons/mij deelt?
Auto imports zijn in mijn ervaring niet betrouwbaar genoeg, geldt voor zowel YNAB als bijv. Firefly III. Ik houd het liever zelf in de hand, die 2 minuten die het kost om van mijn Rabobank en Knab rekeningen de CSV exports te downloaden, door zo'n tool te rammen en in YNAB te gooien zijn mij het absoluut waard om zelf grip te houden op alles.

Vwb categorieën ben ik er zelf ook nog niet helemaal uit. Ik heb nu dit:

Bovenste vier zijn redelijk vanzelfsprekend, dit zijn gewoon de vaste lasten die we iedere maand hebben. Spaardoelen zijn de potjes waar we spaargeld in zetten maar ook categorieën waar onverwachte kosten veelal vanaf gaan.

#6 is leningen, maar ook bijv. het voorschot van de belasting dat ik maandelijks betaal, em #7 is gewoon alle andere dingen die minder belangrijk zijn en vooral bedoeld zijn voor het bijhouden van kosten.

Ik heb helemaal onderaan ook nog een hoofdcategorie 'Administratief' die ik gebruik voor het wegmoffelen van transacties die ik niet echt wil bijhouden, bijv. een incasso die wordt teruggeboekt (netto €0) of transacties van een rekening die ik niet meer heb. Daarnaast heb ik 'Zakelijk' allemaal samengevoegd onder één categorie omdat ik Snelstart gebruik voor mijn zakelijke administratie, dus in YNAB is Zakelijk alleen de uitgaven, en alle inkomsten gaan direct naar RTA.

Ik ben de laatste maanden ook wat scherper op het correct boeken van inflow naar RTA in plaats van losse budgetten, tenzij inflow resultaat is van outflow (bijv. retour van iets dat ik gekocht heb). Als ik als cadeau geld krijg gaat dat naar RTA, niet naar cadeau's, want volgens het enveloppen principe waar YNAB op gebaseerd is heeft dat geld niks met cadeau's te maken.

Het heeft me ongeveer een jaar gekost om tot deze indeling te komen en alles een beetje op orde te krijgen, maar tot nu toe heb ik vooral achteraf geboekt en ben ik nog niet zo zeer bezig met het proactief budgetteren en me aan die budgetten houden. Dat heeft er ook mee te maken dat ik niet de enige ben met een pasje voor de e/o rekeningen, dus ik kan wel leuk budgetteren maar daar moet wel rekening mee gehouden worden. Daar ben ik vrouwlief al een tijdje op aan het voorbereiden (door haar ook dingen te laten invoeren en transacties te laten splitsen, bijv. luiers apart), maar dat blijft toch wel lastig.

Ik heb in ieder geval geleerd dat je niet bang moet zijn om meer of minder categorieën te maken zolang ze niet overlappen. Ik heb heel generiek 'Ziektekosten' waar ook bijv. de opticien onder valt, maar een losse categorie voor de zorgverzekering. Ik heb bewust Vervoer als één categorie, waar zowel brandstof als onderhoud als evt. treinreizen onder valt, want ik merkte dat dat opsplitsen niet veel toevoegde in de duidelijkheid van de rapportages.

• ironheart
Nice! dank je wel. Valt me overigens op dat je icoontjes en kleurtjes hebt, YNAB toch? Die icoontjes herken ik niet. Verder zie ik dat we nagenoeg dezelfde categorieën hebben. Al heb ik alles wat maandelijks terugkomt (dus ook de verzekeringen) onder één noemer gehangen: Vaste lasten. Zo heb ik direct inzichtelijk wat ik per maand sowieso kwijt ben.

• bartmaniac
ik hou het na een aantal omzwervingen langs firefly, mijn.geldzaken, penningmeester, moneypro, ynab, gnucash voorlopig bij Buxfer.Gegevens op de website laden vlot, ok is wel in de cloud maar ook dan wel overal van elke pc bereikbaar

• ironheart
bartmaniac schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:13:
ik hou het na een aantal omzwervingen langs firefly, mijn.geldzaken, penningmeester, moneypro, ynab, gnucash voorlopig bij Buxfer.Gegevens op de website laden vlot, ok is wel in de cloud maar ook dan wel overal van elke pc bereikbaar
Ziet er ook interessant uit. Ben echt fan van YNAB maar mis:
- Pacing (hoever je in de maand iets mag uitgeven)
- Forecasting cashflow

Is dit iets wat wel te doen is in Buxfer?

• bartmaniac
ironheart schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:58:
[...]

- Forecasting cashflow

Is dit iets wat wel te doen is in Buxfer?
forecasting staat er dit
Forecast estimates your future income and expenses based on your past spending, upcoming transactions, reminders and budgets.
Forecast help you foresee when your account balance drops below a particular limit. This can help you prevent overdraft and minimum balance fees, or foresee whether you are going to overshoot the limit on your credit card. If you need to plan for a big upcoming expense (e.g., marriage, iPhone purchase), you can plan the appropriate time for making that expense based on your forecast.
The following factors are considered while projecting your account balances:
Pending and future-dated transactions
Reminders
Budgets (if you have a budget of $200 per month for Food, you will see a expense forecast of $200 per month on Food.)
APY / Interest rate on savings accounts

Forecast makes uses of many datasources, including both budgets and reminders. What you should use depends on your preference and the nature of the transaction.
Below is what we recommend, but feel free to do it the way that works best for you:
Use reminders for repeating, obligatory expenses that are approximately the same amount every period (e.g. utility bills, rent).
Use budgets for flexible, discretionary categories (e.g., eating out, grocery, shopping).
orecast is smart enough to reconcile reminders and budgets, so that neither of them get double counted or left out.
To ensure reminders are not double counted, please add the appropriate tag to the reminder. Reminders with tags are counted as part of the associated budget, and will not bet double counted.
For example, if you have a budget of 200/week for "Food", and a reminder for 50/week tagged as "Food".
Then your Forecast would include the following transactions:
50 / week for the reminder.
150 / week for what's leftover in the "Food" budget.
Forecast can estimate the monthly interest on your savings accounts based on the interest rate / APY for the account. Interest rate / APY can either be gathered during sync, or be manually entered by editing the account.

pacing.. had van die term nog niet gehoord. als dit met budetteren te maken heeft...

ROLLOVER
Rollover simply means carrying over any money available in your budget to the next period. Enabling Rollover for a budget allows you to budget money you have today to a category, but spend it a later date.
Let's say you have a budgeted $100 for a category this month but spent only $75. Then $25 rolls over and your available amount for the next month would be increased by $25. Similarly, if you spend $120, then the next month leaves you with $20 less available.
ENVELOPE BUDGETING
Envelope budgeting is a popular style of budgeting that lets you allocate your available money into different categories (virtual envelopes). Money is allocated (or budgeted) into separate categories as and when it's received. Any amount leftover in the envelope simply carries over (or rolls over) to the next period. At any time, you can see the "Available" amount of money in a budget to know how much money you can spend for that category.
Read more about envelope budgeting.
Rollover / Envelope budgets are great for categories that you want to save for over a period of time, or categories with uneven or sporadic spending.
Travel is typically a sporadic expenditure. You can budget a fixed amount (say $200) every month and simply check the available amount to see how much you have saved up at any time you plan to take a trip.
Utility bills are a variable expenditure. You can budget a fixed amount every month and allow any surplus/deficit to rollover.
If you want to keep money aside to make a big purchase later (say buy the latest iPhone worth $1000), you can start budgeting a small amount (say $20) every month. That way you won't allocate it to any other expense. At any time, you can check the available amount in the category to see if you have saved enough to make the purchase.
o Be Budgeted (TBB) is the amount of money you still have available to allocate to your budgets.
TBB = Money Available - Money Allocated
We support several ways to determine how much money is available to be allocated to your budgets:
Account balances =
Account balance at start of period
+ Income earned during current period
+ Transfers during current period
Income earned in current period
Income earned in previous period
Different allocation methods work better for different situations. Typically, if your primary goal is to spend less than you earn, you should pick one of the Income based allocation methods. If you follow Envelope or Zero-Based budgeting, you should allocate based your account balances.
Budgets only include transactions of the following types:
Expense
Refund
Paid for friend
Shared bill
Other transactions are not counted towards your spending, in Budgets as well as Insights.
Buxfer does not support excluding transactions or accounts from Insights/Budgets. Excluding data can sometimes cause confusion and not lead you to see a complete view of your finances.
If you wish that a certain transaction not be counted as an expense, please edit it and change it's type to a "Transfer". Transfers only affect your Net Worth, and are not counted as expenses for Insights and Budgets.

• ironheart
Pacing is niet echt wat ik bedoel.

Stel je hebt 100,- lunchgeld per maand. Je loopt bij de Appie en pakt een doos donuts, brood, ik noem maar wat en dat kost samen 30,- Volgens je budget kán het, je hebt immers 100,- maar uiteindelijk kom je tegen het einde van de maand in de knoop / tekort. Dit kun je met pacing ondervangen. Deze rekent uit hoeveel je hebt en hoelang je maand nog duurt en komt met een gemiddeld bedrag wat je per dag mag / kunt uitgeven. Zo weet je of je nog 'on track' bent.

• BastiaanN
  • Niet online
ironheart schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:09:
Ik raad je echt YNAB aan. Kost even wat tijd om erin te komen, geef het 3 weken de tijd en je wil niet meer terug. Het enige wat ik nog mis is PACING zodat je weet hoeveel je gemiddeld per dag per categorie kan uitgeven om aan het einde van de maand er niet overheen te zitten. Je kunt dit al wel met de toolkit maar nog niet native. Test het even en desnoods kan ik kijken of ik je een maand gratis kan schenken.
Ik heb er wel eens naar gekeken maar het is niet helemaal wat ik zoek. Het concept om "elke euro een doel te geven" spreekt ons niet echt aan. Ik ben gisterenavond een beetje in excel aan het stoeien geweest en een hele simpele transactie lijst gekoppeld aan een lijstje met categorieën i.c.m. een draaitabel is precies wat ik zoek en het is nog lekker dynamisch ook! Invoeren gaat ook boven verwachting snel omdat je alles op dezelfde pagina kan aanpassen, heerlijk :*)

Ik heb dan een tabblad per maand. Als het goed is kun je ook een jaar totaal maken maar zover ben ik nog niet gekomen. :)

Ik heb iets van de linkerkant afgeknipt, maar daar staan dus de velden Datum, Omschrijving en Tegenrekening

• ironheart
Ziet er heel goed uit hoor. Ik ben er ooit aan begonnen maar al vrij snel de moed opgegeven. Too much of a hassle om de statements van de bank te downloaden, in Excel te plakken, draaitabel bereik aan te passen, categoriseren etc etc etc. Misschien dat ik het ooit opnieuw oppak maar YNAB neemt het me allemaal uithanden (deels, nog niet alles).

• BastiaanN
  • Niet online
Bij YNAB moet je toch ook je CSV bestand door een converter halen en uploaden? Datzelfde doe ik nu ook. Ik converteer eerst de ABN TAB zodat wanneer ik het in excel plak alle velden t/m bedrag automatisch worden ingevuld. Het bereik van de draaitabel past zich vanzelf aan aangezien deze gekoppeld is aan de tabel en niet aan een bereik. Het enige wat ik dan dus nog moet doen is er een subcategorie aan koppelen, de hoofdcategorie zoekt ie er zelf bij. :)

• ironheart
Nee hoeft niet, je kunt ook auto importen. Ik mis alleen het potjes (envelop) gedeelte in jouw excel, klopt dat?

• bartmaniac
met auto importen heb ik geen goede ervaring. Het saldo klopte wel maar bij nader inzien bleken er transacties niet meegekomen te zijn, enfin ik ben er mee gestopt toen (dat was bij money pro en dat ging dacht ik via salt edge maar ben niet meer zeker

Bij een andere bank laatst nog geprobeerd en alles lijkt te lukken tot ik zie dat saldo op nul staat en het iban nummer een totaal mij onbekend nummer is.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:57
Klopt het dat YNAB 99dollar per jaar kost en dit repeterend is of zijn hier andere methodes in?

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
BaBoK schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:31:
Klopt het dat YNAB 99dollar per jaar kost en dit repeterend is of zijn hier andere methodes in?
Het is inderdaad USD 99 per jaar, exclusief BTW (komt er dus nog bovenop). Dat bedrag wordt jaarlijks in rekening gebracht.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:57
Vinden jullie dat dit programma echt zijn geld waard is?
Momenteel maak ik elke maand alle maandelijkse uitgave inzichtelijk in excel zonder daar draaitabellen of wat dan ook van te maken omdat ik simpelweg de kennis van excel niet heb..
kan je met dit programma omgaan zonder excel kennis?
Heeft jullie dit programma iets gebracht in de zin van besparing of bewuster zijn van of andere dingen waar ik nog geen weet van heb?:)
Zelf wil ik starten met de 34 dagen trial versie maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
BaBoK schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:12:
Vinden jullie dat dit programma echt zijn geld waard is?
Momenteel maak ik elke maand alle maandelijkse uitgave inzichtelijk in excel zonder daar draaitabellen of wat dan ook van te maken omdat ik simpelweg de kennis van excel niet heb..
kan je met dit programma omgaan zonder excel kennis?
Heeft jullie dit programma iets gebracht in de zin van besparing of bewuster zijn van of andere dingen waar ik nog geen weet van heb?:)
Zelf wil ik starten met de 34 dagen trial versie maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.
Draaitabellen zijn in basis niet heel ingewikkeld. Volg eens een YouTube tutorial zou ik zeggen.

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:39
Ik heb goede ervaring met YNAB. Het geeft je inzicht en helpt mij iig om slimmer met geld om te gaan. Het is btw wel een tool waarmee je zelf structureel wat moet doen. Het is niet betalen en alles wordt voor je automatisch gedaan.

• Wdelt3
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:03
Zijn er hier gebruikers van Lunch Money (https://lunchmoney.app/)? Ziet er op het eerste gezicht goed uit

• DarkFire1985
Het voelt zo krom om geld te betalen om meer inzicht te krijgen om geld te besparen...

Ik maak nu zelf gebruik van actualbudget (selfhosted). Ook niet perfect maar eenvoudig en prima voor wat basis inzicht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-01 17:50

_matt_

Never forget T6

DarkFire1985 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:58:
Het voelt zo krom om geld te betalen om meer inzicht te krijgen om geld te besparen...
Gebruik nu zelf YNAB een aantal jaar en ondanks dat de communicatie rondom de hele abonnementsvorm een voorbeeld is van hoe niet te communiceren, is het een programma en methode die het waard is. Ik volg dit topic al een tijdje en YNAB is het enige programma dat op alle punten werkt voor mij en het gezin. We zijn er financieel ernorm op vooruitgegaan en meer belangrijk hebben compleet inzicht en peace of mind op financieel gebied. De support is goed en de ontwikkeling gaat door met lening planning etc.

Thinkpad T470 | HP N54L

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

_matt_ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Gebruik nu zelf YNAB een aantal jaar en ondanks dat de communicatie rondom de hele abonnementsvorm een voorbeeld is van hoe niet te communiceren, is het een programma en methode die het waard is. Ik volg dit topic al een tijdje en YNAB is het enige programma dat op alle punten werkt voor mij en het gezin. We zijn er financieel ernorm op vooruitgegaan en meer belangrijk hebben compleet inzicht en peace of mind op financieel gebied. De support is goed en de ontwikkeling gaat door met lening planning etc.
Same here, YNAB is echt een hele prettige tool die het geld zeker waard is (naar mijn mening).

• bartmaniac
ynab ik vond het too much of a hassle

• Mounir
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-01 16:41
Zijn er hier gebruikers van My Budget Book? Ik gebruik deze zelf al jaren en vind het perfect voor alles wat je nodig heeft omdat het zo veel functies heeft. Als ik kijk naar YNAB dan heeft het een simpelere en meer clean interface, maar ik denk dat My Budget Book wat meer uitgebreid is. Het kost wel bijna 5 euro maar ik vind het het geld waard. Het lijkt ook geen internet connectie te gebruiken of andere rare permissions en is relatief simpel in dat opzicht. Je mist wel de directe bank csv import, hoewel je wel je eigen csv's kan aanmaken en importeren.

Zijn er goedkopere/gratis tools die soortgelijke features hebben? Of misschien zie ik het nut van $99 per jaar voor YNAB over het hoofd...

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 11:34
Mounir schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:49:
Zijn er hier gebruikers van My Budget Book? Ik gebruik deze zelf al jaren en vind het perfect voor alles wat je nodig heeft omdat het zo veel functies heeft. Als ik kijk naar YNAB dan heeft het een simpelere en meer clean interface, maar ik denk dat My Budget Book wat meer uitgebreid is. Het kost wel bijna 5 euro maar ik vind het het geld waard. Het lijkt ook geen internet connectie te gebruiken of andere rare permissions en is relatief simpel in dat opzicht. Je mist wel de directe bank csv import, hoewel je wel je eigen csv's kan aanmaken en importeren.

Zijn er goedkopere/gratis tools die soortgelijke features hebben? Of misschien zie ik het nut van $99 per jaar voor YNAB over het hoofd...
ik wilde het proberen maar er is geen versie voor "gewoon" op de desktop? want alles op mijn smartphone bij elkaar prutsen gaat hem niet worden, ik wil dit soort dingen gewoon op mijn laptop doen. Heb wel gezocht en op de website staat dat er een microsoft-app is, maar die is niet te vinden via de Microsoft store op mijn pc helaas.

• Mounir
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-01 16:41
Dat is waar en is ook een minpunt voor mij, maar gelukkig heb ik niet zo'n grote behoefte om het op de PC te gebruiken. Met de komende windows 11 functie waarbij je android apps kan draaien heb je er wel een mogelijkheid voor (dan moet je wel windows 11 willen gebruiken...)

• bartmaniac
sinds een paar dagen Spendle aan het testen. Valt toch wat tegen. het importeren gaat stroef, doet moeilijk bij datum. na veel deleten en terug importeren lukt het wel maar de kolom omschrijving uit de excel wordt gezet bij tegennaam. als je dan wilt bewerken kan je de omdchrijving niet veranderen. benieuwd welke oplossing hun suppport geeft. spendle zou de opvolger van penningmeester moeten zijn maar heeft nog een lange weg af te leggen. Zeker in vergelijking met Buxfer

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ironheart schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:58:
[...]

- Forecasting cashflow
Deze twee dingen heb je met de YNAB Toolkit, toch?
Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee