De opmaak van de mutaties die ik in excel formaat download, is bij mij sinds 2015 niet gewijzigd. Ik ken het probleem eigenlijk niet 🤔
Gadgets FTW!
Gadgets FTW!
Ik ben ook eens met Actual Budget aan de slag gegaan. Ik gebruikte YNAB4, maar wilde een selfhosted oplossing, zodat mijn vrouw het ook kan gebruiken.ThinkPad schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:01:ActualBudget
Vandaag ActualBudget eens geprobeerd. Is qua werking/uiterlijk vrij gelijk aan YNAB4, maar dan gratis en opensource. Via Docker (jlongster/actual-server) had ik het zo draaien.
Als je goed overweg kon met YNAB(4) dan is dit wel een leuke gratis self-hosted webbased vervanger.
Ik mis alleen wel de grafiekjes uit YNAB. Met ActualBudget heb je er maar twee: je 'net worth' en 'cash flow'. Ik vond het in YNAB juist wel handig om de categorieën/payees te kunnen zien in taart-/staafdiagrammen, zodat ik weet dat er maandelijks bijv. xxx aan boodschappen wordt uitgegeven, yyy aan brandstof etc.
En je ziet in AB nergens een valutateken. Vermoedelijk wil de ontwikkelaar het hiermee simpel houden, maar het leest voor mij persoonlijk wat gekkig weg, al kun je ook stellen dat het rustiger leest.
E.e.a. aan transacties geïmporteerd (CSV van ASN Bank) en dat leek redelijk te gaan. Ik gebruikte voor YNAB4 deze converter en die werkt met ActualBudget ook wel redelijk lijkt het. De output is dan duidelijker te onderscheiden dan wanneer ik rechtstreeks een export van ASN inlaad.
Its all in the little things that people do..
Ik weet uit werkervaring dat importeren van een csv meer problemen geeft dan bijvoorbeeld het importeren van een swift of mt940 bestand. Misschien kan je dat een proberen als je die mogelijkheid hebt.bartmaniac schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 01:34:
sinds een paar dagen Spendle aan het testen. Valt toch wat tegen. het importeren gaat stroef, doet moeilijk bij datum. na veel deleten en terug importeren lukt het wel maar de kolom omschrijving uit de excel wordt gezet bij tegennaam. als je dan wilt bewerken kan je de omdchrijving niet veranderen. benieuwd welke oplossing hun suppport geeft. spendle zou de opvolger van penningmeester moeten zijn maar heeft nog een lange weg af te leggen. Zeker in vergelijking met Buxfer
ik ben nog geen Belgische bank tegengekomen die iets anders dan xls of csv of txt doet, toch niet die waar ik al klant ben geweestBongoarnhem schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:11:
[...]
Ik weet uit werkervaring dat importeren van een csv meer problemen geeft dan bijvoorbeeld het importeren van een swift of mt940 bestand. Misschien kan je dat een proberen als je die mogelijkheid hebt.
@willemvhwillemvh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:53:
Ja ik ben nu ook aan het testen en ze slagen inderdaad in om heel wat banken automatisch te koppelen (zicht, spaar en CC).
Wat best top is. Maar het gebrek aan recente informatie op het internet baart me toch enige zorgen / heb ik vragen over.
Tegenwoordig met YNAB heb je ook de mogelijkheid om meerdere mensen op hetzelfde account te gebruiken (met de beperking dat het hoofd account alle overzichten kan zien)anandus schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:10:
[...]
Ik ben ook eens met Actual Budget aan de slag gegaan. Ik gebruikte YNAB4, maar wilde een selfhosted oplossing, zodat mijn vrouw het ook kan gebruiken.
Ik ben het met je eens dat het heel jammer is dat de reports zo beperkt zijn.
Gelukkig wordt er, zo te zien, nog heel actief aan gewerkt als ik zo naar de commits kijk op github.
Ook leuk is dat er wat 'geheime' experimental features in zitten.
Eentje is dat je kan wisselen tussen YNAB-stijl enveloppensysteem en 'gewoon' uitgaves tracken. Voor als je meer zoals Firefly/Silverstrike wil boekhouden.
Een andere feature die ik zelf wel fijn vind, maar welke best grof is (geen UI voor!), is de implementatie van actual-budget-template. Dit geeft mogelijkheden die je in nYNAB ziet (bijv "budgetteer elke maand een bedrag zodat ik in oktober 500 euro heb").
Heb het nu een paar dagen draaien en, behalve de gebrekkige reports, ben ik er wel over te spreken
De uitgebreide scheduler en regels zijn ook fijn.
Klopt, maar ik vind het simpelweg het geld niet waard. Zeker gezien ik YNAB4 al heb, er goede alternatieven zijn en het ook heel duur is (10 in de maand), vind ik.K0L3N schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:48:
[...]
Tegenwoordig met YNAB heb je ook de mogelijkheid om meerdere mensen op hetzelfde account te gebruiken (met de beperking dat het hoofd account alle overzichten kan zien)
Is misschien een goede optie, maar kost wel geld
[Voor 4% gewijzigd door anandus op 05-03-2023 08:11]
Ja ik ook toevallig en heb de hoop met automatisch linken opgegeven en maar handmatig gaan doen via export en import van de mutaties. Nu viel het me (hierdoor) op dat bij de MEMO niet altijd alles correct was (missende info) welke nu wél boven water komt vanwege de handmatige import. Dan gaat het namelijk wel goed.Ynnoz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:16:
Sinds 1 mei werkt binnen YNAB de automatische link naar de ASN bankrekening niet meer. Iemand anders ook dit probleem met het automatisch linken van YNAB naar een bankrekening? Ging anderhalf jaar goed.
Hier ook kapotYnnoz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:16:
Sinds 1 mei werkt binnen YNAB de automatische link naar de ASN bankrekening niet meer. Iemand anders ook dit probleem met het automatisch linken van YNAB naar een bankrekening? Ging anderhalf jaar goed.
Ik ben juist gisteren begonnen met YNAB en de link met ASN lijkt wel te werken voor mij.Ynnoz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:16:
Ik had contact met de support desk van YNAB en het bleek dat de verbinding tussen YNAB en de bank verbroken was. Moest de link verwijderen en opnieuw instellen. Dat gedaan en alles weer in orde.Opxah schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:08:
[...]
Ik ben juist gisteren begonnen met YNAB en de link met ASN lijkt wel te werken voor mij.
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details