Gadgets FTW!
Ik zie niet zoveel in de automatische koppeling omdat Klarna dan ook alles inzichtelijk heeft.
Ik las eerder dat bijvoorbeeld een ABN mutatie in excel lastig in te lezen is. Meer mensen die het gebruiken en dit probleem hebben?
Ik ben ook eens met Actual Budget aan de slag gegaan. Ik gebruikte YNAB4, maar wilde een selfhosted oplossing, zodat mijn vrouw het ook kan gebruiken.ThinkPad schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:01:ActualBudget
Vandaag ActualBudget eens geprobeerd. Is qua werking/uiterlijk vrij gelijk aan YNAB4, maar dan gratis en opensource. Via Docker (jlongster/actual-server) had ik het zo draaien.
Als je goed overweg kon met YNAB(4) dan is dit wel een leuke gratis self-hosted webbased vervanger.
Ik mis alleen wel de grafiekjes uit YNAB. Met ActualBudget heb je er maar twee: je 'net worth' en 'cash flow'. Ik vond het in YNAB juist wel handig om de categorieën/payees te kunnen zien in taart-/staafdiagrammen, zodat ik weet dat er maandelijks bijv. xxx aan boodschappen wordt uitgegeven, yyy aan brandstof etc.
En je ziet in AB nergens een valutateken. Vermoedelijk wil de ontwikkelaar het hiermee simpel houden, maar het leest voor mij persoonlijk wat gekkig weg, al kun je ook stellen dat het rustiger leest.
E.e.a. aan transacties geïmporteerd (CSV van ASN Bank) en dat leek redelijk te gaan. Ik gebruikte voor YNAB4 deze converter en die werkt met ActualBudget ook wel redelijk lijkt het. De output is dan duidelijker te onderscheiden dan wanneer ik rechtstreeks een export van ASN inlaad.
Ik ben het met je eens dat het heel jammer is dat de reports zo beperkt zijn.
Gelukkig wordt er, zo te zien, nog heel actief aan gewerkt als ik zo naar de commits kijk op github.
Ook leuk is dat er wat 'geheime' experimental features in zitten.
Eentje is dat je kan wisselen tussen YNAB-stijl enveloppensysteem en 'gewoon' uitgaves tracken. Voor als je meer zoals Firefly/Silverstrike wil boekhouden.
Een andere feature die ik zelf wel fijn vind, maar welke best grof is (geen UI voor!), is de implementatie van actual-budget-template. Dit geeft mogelijkheden die je in nYNAB ziet (bijv "budgetteer elke maand een bedrag zodat ik in oktober 500 euro heb").
Heb het nu een paar dagen draaien en, behalve de gebrekkige reports, ben ik er wel over te spreken
De uitgebreide scheduler en regels zijn ook fijn.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Vorig jaar heb ik meerdere pakketen uitgeprobeerd en toch kwam ik iedere keer weer terug op mijn oude Excel sheet.
Maar vanaf begin dit jaar wilde ik toch meer en duidelijker inzicht creeren. Nu vond ik bij de vorige testronde GNUCash op zich wel een fijne tool. Dus ben ik hier weer mee gestart.
het Grootboek gevuld en IPV automatisch importeren van bestanden doe ik het momenteel nog even handmatig.
Meer om het gevoel van het pakket te krijgen en alles zoveel mogelijk gelijk in te delen. ( 1 op 1 overnemen van de bank)
Nu merk ik wel dat we als we pinnen dit bijna altijd met de mobiel doen ipv pinpas. Dan komt er altijd betaling via Apple Pay voor te staan. Iemand een idee hoe dat het beste aan te passen is wanneer ik vanuit de bank wil importeren naar GnuCash?
Its all in the little things that people do..
Ik weet uit werkervaring dat importeren van een csv meer problemen geeft dan bijvoorbeeld het importeren van een swift of mt940 bestand. Misschien kan je dat een proberen als je die mogelijkheid hebt.bartmaniac schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 01:34:
sinds een paar dagen Spendle aan het testen. Valt toch wat tegen. het importeren gaat stroef, doet moeilijk bij datum. na veel deleten en terug importeren lukt het wel maar de kolom omschrijving uit de excel wordt gezet bij tegennaam. als je dan wilt bewerken kan je de omdchrijving niet veranderen. benieuwd welke oplossing hun suppport geeft. spendle zou de opvolger van penningmeester moeten zijn maar heeft nog een lange weg af te leggen. Zeker in vergelijking met Buxfer
ik ben nog geen Belgische bank tegengekomen die iets anders dan xls of csv of txt doet, toch niet die waar ik al klant ben geweestBongoarnhem schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:11:
[...]
Ik weet uit werkervaring dat importeren van een csv meer problemen geeft dan bijvoorbeeld het importeren van een swift of mt940 bestand. Misschien kan je dat een proberen als je die mogelijkheid hebt.
Naast YNAB lijkt Buxfer een goed alternatief.
@willemvhwillemvh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:53:
Ja ik ben nu ook aan het testen en ze slagen inderdaad in om heel wat banken automatisch te koppelen (zicht, spaar en CC).
Wat best top is. Maar het gebrek aan recente informatie op het internet baart me toch enige zorgen / heb ik vragen over.
Het lukt dus ook om spaarrekeningen te koppelen?
PSD2 laat dat namelijk nog niet toe volgens mij.
Tegenwoordig met YNAB heb je ook de mogelijkheid om meerdere mensen op hetzelfde account te gebruiken (met de beperking dat het hoofd account alle overzichten kan zien)anandus schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:10:
[...]
Ik ben ook eens met Actual Budget aan de slag gegaan. Ik gebruikte YNAB4, maar wilde een selfhosted oplossing, zodat mijn vrouw het ook kan gebruiken.
Ik ben het met je eens dat het heel jammer is dat de reports zo beperkt zijn.
Gelukkig wordt er, zo te zien, nog heel actief aan gewerkt als ik zo naar de commits kijk op github.
Ook leuk is dat er wat 'geheime' experimental features in zitten.
Eentje is dat je kan wisselen tussen YNAB-stijl enveloppensysteem en 'gewoon' uitgaves tracken. Voor als je meer zoals Firefly/Silverstrike wil boekhouden.
Een andere feature die ik zelf wel fijn vind, maar welke best grof is (geen UI voor!), is de implementatie van actual-budget-template. Dit geeft mogelijkheden die je in nYNAB ziet (bijv "budgetteer elke maand een bedrag zodat ik in oktober 500 euro heb").
Heb het nu een paar dagen draaien en, behalve de gebrekkige reports, ben ik er wel over te spreken
De uitgebreide scheduler en regels zijn ook fijn.
Is misschien een goede optie, maar kost wel geld
Klopt, maar ik vind het simpelweg het geld niet waard. Zeker gezien ik YNAB4 al heb, er goede alternatieven zijn en het ook heel duur is (10 in de maand), vind ik.K0L3N schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:48:
[...]
Tegenwoordig met YNAB heb je ook de mogelijkheid om meerdere mensen op hetzelfde account te gebruiken (met de beperking dat het hoofd account alle overzichten kan zien)
Is misschien een goede optie, maar kost wel geld
Maar he hebt gelijk, met het recente YNAB Together is het makkelijker om meerdere mensen aan een account te koppelen.
Actual Budget bevalt goed, dus ik denk dat ik daar bij blijf.
[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 05-03-2023 08:11 ]
Zichtrekeningen zijn oke. Spaarrekeningen niet. Was iets te snel van mij vorige keer. Wel meerdere zichtrekeningen per bank loopt oke.
Ondertussen mee gestopt trouwens. Ik kreeg er niet echt uit wat ik wilde.
YNAB heb ik altijd alleen voor mijn eigen betaal- en spaarrekening gebruikt. De maandelijkse overboeking naar de gezamenlijke boodschappenrekening voerde ik in als uitgave, en de boodschappenrekening staat niet in YNAB.
Maar nu gaan we binnenkort de financiën wat meer op een hoop gooien waardoor er een aantal extra rekeningen in YNAB komen. We hebben dan:
• Mijn betaalrekening (wordt een ‘zakgeldrekening’)
• Mijn spaarrekening
• Gezamenlijke boodschappenrekening
• Gezamenlijke vaste lastenrekening (wordt ooit nog wel samengevoegd met de boodschappenrekening)
• Gezamenlijke spaarrekening
• Rekeningen van mijn partner komen niet in YNAB
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Alle vaste lasten zullen van de gezamenlijke rekening betaald worden, dus dat is niet zo moeilijk. Maar uitgaven in sommige categorieën kunnen van zowel de eigen als gezamenlijke rekening betaald worden (bv boodschappen, uit eten, spaardoelen).
Is het handigste om in het bestaande budget categorieën te dupliceren voor privé en gezamenlijke uitgaven, of om een apart budget te maken voor de gezamenlijke rekeningen?
Of denk ik te moeilijk en is er een makkelijkere oplossing
Lastigste is de creditcard, die is nu in eigen budget gemaakt terwijl die vaak ook gezamenlijk wordt gebruikt.
Dus dat betekent bij iedere gezamenlijke uitgave een dubbele administratie: in eigen budget op account Creditcard administreren als transfer naar account Gezamenlijke CC uitgaven en in gezamenlijk budget registreren als schuld op account CC Schuld aan privé.
Ja ik ook toevallig en heb de hoop met automatisch linken opgegeven en maar handmatig gaan doen via export en import van de mutaties. Nu viel het me (hierdoor) op dat bij de MEMO niet altijd alles correct was (missende info) welke nu wél boven water komt vanwege de handmatige import. Dan gaat het namelijk wel goed.Ynnoz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:16:
Sinds 1 mei werkt binnen YNAB de automatische link naar de ASN bankrekening niet meer. Iemand anders ook dit probleem met het automatisch linken van YNAB naar een bankrekening? Ging anderhalf jaar goed.
Hier ook kapotYnnoz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:16:
Sinds 1 mei werkt binnen YNAB de automatische link naar de ASN bankrekening niet meer. Iemand anders ook dit probleem met het automatisch linken van YNAB naar een bankrekening? Ging anderhalf jaar goed.
Ik ben juist gisteren begonnen met YNAB en de link met ASN lijkt wel te werken voor mij.Ynnoz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:16:
Ik had contact met de support desk van YNAB en het bleek dat de verbinding tussen YNAB en de bank verbroken was. Moest de link verwijderen en opnieuw instellen. Dat gedaan en alles weer in orde.Opxah schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:08:
[...]
Ik ben juist gisteren begonnen met YNAB en de link met ASN lijkt wel te werken voor mij.
Zijn er goeie alternatieven?
Ik heb zojuist YNAB geinstalleerd maar die pakt mijn vorige transacties niet en categoriseert ze niet. Ik zoek geen app die mij 100 verschillende budgetjes voor categorieën laat aanmaken, met funding/assignment, maar juist een interface die simpel zegt hoeveel geld ik aan boodschappen van mijn boodschapbudget kwijt ben, zo automatisch mogelijk.
EDIT: Dyme werkt voor nu goed. Ze pushen hun Premium dienst wel erg, maar ik heb het inzicht en de transactiegeschiedenis waar ik naar zocht.
[ Voor 41% gewijzigd door SherlockHolmes op 16-07-2023 15:55 ]
Dit geeft wat meer handmatig werk, maar 2x per maand 10 minuten zitten voor de financiën is ook meer dan voldoende en geeft super goed inzicht in waar al het geld naar toe gaat en hoe je budgetten er voor staan.
Ondertussen heb ik van alles al gesplitst naar meerdere potjes, staan alle vaste lasten netjes op 1 tabblad met daarin bijgehouden wanneer iets is afgeschreven en daarbij automatisch een eindsaldo wat er nog op de rekening moet staan voor de komende afschrijvingen.
Verder heb ik de overige uitgaven allemaal gecategoriseerd voor mooi inzicht in waar het meeste overige geld naar toe gaat.
Na een aantal jaar is mijn excel blad steeds uitgebreider geworden en ik ben eigenlijk nog een beetje op zoek naar wat handige functies waar ik nu nog geen weet van heb.
Ik had gedacht in dit topic ook wat excel templates te kunnen vinden, maar kon die zo even niet vinden.
Zijn er bij jullie een aantal excel templates bekend waarvan ik wat kan afkijken?
[ Voor 21% gewijzigd door yorroy op 19-07-2023 15:04 ]
Voor mij precies hetzelfde.yorroy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:01:
Leuk topic. In de afgelopen jaren zelf wel een aantal gratis tools geprobeerd, maar niks werkte eigenlijk zo lekker als Excel.
Dit geeft wat meer handmatig werk, maar 2x per maand 10 minuten zitten voor de financiën is ook meer dan voldoende en geeft super goed inzicht in waar al het geld naar toe gaat en hoe je budgetten er voor staan.
Ondertussen heb ik van alles al gesplitst naar meerdere potjes, staan alle vaste lasten netjes op 1 tabblad met daarin bijgehouden wanneer iets is afgeschreven en daarbij automatisch een eindsaldo wat er nog op de rekening moet staan voor de komende afschrijvingen.
Verder heb ik de overige uitgaven allemaal gecategoriseerd voor mooi inzicht in waar het meeste overige geld naar toe gaat.
Ik heb een tab met een overzicht van de totale geldstromen en twee tabs voor uitgaven betaalrekening en creditcard. Verwachte uitgaven plan ik in en in de eerste tab kan ik altijd zien wat voor impact dat heeft voor mij.
Een stukje automatisering in de vorm van automatische import van betalingen zou wel fijn zijn. Aan de andere kant kost het mij maar een paar minuten per week om alles in te kloppen. Het mooie is dat ik inzicht heb in mijn financiën en ook het gevoel heb in control te zijn hierover.
Ik gebruik al jaren YNAB en ben nu aan het kijken naar GnuCash en dat bevalt eigenlijk ook goed.
Het enige waar ik mee zit, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:
In mijn rapport Balance Forecast zie ik netjes een grafiek van mijn voorspelde cashflow gebaseerd op mijn handmatig ingevoerde Scheduled Transactions (vaste lasten zoals hypotheek, abonnementen, enz). Echter, dit is natuurlijk niet geheel correct omdat zaken zoals boodschappen en brandstof er niet in terug te zien zijn. Hoe kan ik deze hier ook inzichtelijk in maken? Ze staan namelijk wel allemaal in mijn gemaakte Budget met een bepaald gereserveerd bedrag.
Dus, opgezegd want het is te duur om alleen maar als administratief ding te gebruiken zonder dat je er “echt naar leeft”.
Nu dus op zoek naar iets anders wat voldoende inzicht geeft in de financiën, gekoppeld met een (abn) rekening en liefst ook nog een mobiele variant

Iemand nog tips?
Kwam wel https://actualbudget.com/ tegen met zoeken, schijnt wel veel overeenkomsten te hebben. Op dit moment kan je je alleen niet aanmelden maar weet niet hoe handig je bent / zin hebt maar er is ook een self hosted versie.
Hier ben ik nu even mee aan 't spelen. Ga morgen proberen om hem lokaal (op mijn NUC) te draaien zodat we er gewoon allebei bij kunnen....Marc3l schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:57:
Ik gebruik zelf nog steeds Ynab4, die kon je eenmalig kopen en heeft geen abonnements vorm. Even gezocht maar die is niet meer te koop.
Kwam wel https://actualbudget.com/ tegen met zoeken, schijnt wel veel overeenkomsten te hebben. Op dit moment kan je je alleen niet aanmelden maar weet niet hoe handig je bent / zin hebt maar er is ook een self hosted versie.
Het lijkt vooralsnog wel erg veel op YNAB

Inmiddels een tijdje bezig met Spendle en ik moet zeggen dat het fijn werkt. Voor het eerst dat ik een dergelijk programma gebruik maar het is erg makkelijk in gebruik. Niet teveel poespas en inlezen van verschillende mutatie bestanden gaat goed. Voor 20 euro per jaar vind ik dit echt wel een aanrader. Ook fijn dat het op meerdere platformen is en dat het cloud based is waardoor het gemakkelijk bij te werken is.D0ekoe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:04:
Ik overweeg Spendle te proberen. Ben wel benieuwd voor het geld wat je krijgt.
Ik zie niet zoveel in de automatische koppeling omdat Klarna dan ook alles inzichtelijk heeft.
Ik las eerder dat bijvoorbeeld een ABN mutatie in excel lastig in te lezen is. Meer mensen die het gebruiken en dit probleem hebben?
Benieuwd of er meer mensen enthousiast zijn!
Is het mogelijk om hierin creditcard e.a. off budget rekeningen toe te voegen? Ik zit Spendle nu te bekijken en het spreekt me wel aan.D0ekoe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:50:
[...]
Inmiddels een tijdje bezig met Spendle en ik moet zeggen dat het fijn werkt. Voor het eerst dat ik een dergelijk programma gebruik maar het is erg makkelijk in gebruik. Niet teveel poespas en inlezen van verschillende mutatie bestanden gaat goed. Voor 20 euro per jaar vind ik dit echt wel een aanrader. Ook fijn dat het op meerdere platformen is en dat het cloud based is waardoor het gemakkelijk bij te werken is.
Interessant, ik heb een jaar YNAB gebruikt, maar teveel functionaliteit eigenlijk. En dan vind ik het toch te prijzig voor het doel. Wil gewoon eenvoudig op categorie kunnen boeken via mijn mobiel en eenvoudig gegevens importeren.D0ekoe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:50:
[...]
Inmiddels een tijdje bezig met Spendle en ik moet zeggen dat het fijn werkt. Voor het eerst dat ik een dergelijk programma gebruik maar het is erg makkelijk in gebruik. Niet teveel poespas en inlezen van verschillende mutatie bestanden gaat goed. Voor 20 euro per jaar vind ik dit echt wel een aanrader. Ook fijn dat het op meerdere platformen is en dat het cloud based is waardoor het gemakkelijk bij te werken is.
Ik ga hem eens proberen.
Hier nog een tevreden gebruiker. Naarmate je de rubrieken beter ingericht krijgt, is het steeds eenvoudiger om inzicht in je inkomsten en uitgaven te krijgen. Ben nog niet zover dat alle rekeningen erin zitten (dat kan idd wel @D0ekoe ; vooralsnog alleen de lopende. Dat is overigens een ABN rekening, en ik ervaar geen echte problemen met het inlezen van de Excel. Vervelend is wel dat de startdatum niet altijd goed wordt ingesteld, maar dat zit bij ABN.D0ekoe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:50:
[...]
Bijvoorbeeld als er ergens Jumbo in een omschrijving staat dan moet het naar de rubriek boodschappen.
Ben hier zelf mee aan het klooien (met vlookup), maar kom er niet echt goed uit aangezien je soms de naam kan gebruiken, maar soms alleen de omschrijving. En de omschrijvingen zijn ook weer niet consistent.
helloitsme schreef op donderdag 21 september 2023 @ 06:37:
Voor de mensen die met Excel werken en zelf hun bankgegevens inlezen en daar dan een rapportage van maken: hebben jullie tips / slimme formules om de uitgaven makkelijk/soort van automatisch toe te kennen aan een bepaalde rubriek?
Bijvoorbeeld als er ergens Jumbo in een omschrijving staat dan moet het naar de rubriek boodschappen.
Ben hier zelf mee aan het klooien (met vlookup), maar kom er niet echt goed uit aangezien je soms de naam kan gebruiken, maar soms alleen de omschrijving. En de omschrijvingen zijn ook weer niet consistent.
1
| =IFERROR(INDEX(Table1[Rubriek];MATCH(TRUE;ISNUMBER(SEARCH(Table1[Keyword];B2));0));"Overig") |
Deze formule zoekt in de tabel op tabblad Rubrieken naar bepaalde keywords
Daar heb ik staan dat keyword "Jumbo" de rubriek Boodschappen mee krijgt, etc.
Je kunt dan verschillende keywords naar dezelfde Rubriek laten vermelden als je dat wilt.
Daarnaast heb ik een 'override' kolom gemaakt, waarbij ik met de hand alsnog de Rubriek aan laat passen bij een transactie. Dit veelal voor eenmalige transacties die ik niet vooraf/standaard wil rubriceren
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Die aanpak is nieuw voor me. Zal 'm eens proberen na te maken. Thanks!Tripl3 D schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:03:
[...]
code:
1 =IFERROR(INDEX(Table1[Rubriek];MATCH(TRUE;ISNUMBER(SEARCH(Table1[Keyword];B2));0));"Overig")
Je kunt dan verschillende keywords naar dezelfde Rubriek laten vermelden als je dat wilt.
Daarnaast heb ik een 'override' kolom gemaakt, waarbij ik met de hand alsnog de Rubriek aan laat passen bij een transactie. Dit veelal voor eenmalige transacties die ik niet vooraf/standaard wil rubriceren
Edit: Gelukt! waarbij ik de formule eerst wel naar het NL moest omvormen. En de iferror (als.fout) werkte bij mij niet goed. Daarom enigszins aangepast. Nogmaals bedankt!
=ALS(B6<>"";ALS(INDEX(Rubriek;VERGELIJKEN(WAAR;ISGETAL(VIND.SPEC(Keyword;B6));0))=0;"Overig";INDEX(Rubriek;VERGELIJKEN(WAAR;ISGETAL(VIND.SPEC(Keyword;B6));0)));"")
[ Voor 18% gewijzigd door helloitsme op 22-09-2023 08:45 ]
Zou je als voorbeeld een xlsx document willen delen waarin deze formule zit met voorbeeld data? Ik krijg de formule helaas niet werkend in Excel.Tripl3 D schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:03:
[...]
code:
1 =IFERROR(INDEX(Table1[Rubriek];MATCH(TRUE;ISNUMBER(SEARCH(Table1[Keyword];B2));0));"Overig")
Ook niet met de formule van @helloitsme?tweakfdr schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:31:
Zou je als voorbeeld een xlsx document willen delen waarin deze formule zit met voorbeeld data? Ik krijg de formule helaas niet werkend in Excel.
Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd.Tripl3 D schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:02:
[...]
Ook niet met de formule van @helloitsme?
Tripl3 D schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:02:
[...]
Nee formule geeft #N/B. Ik heb er een matrix formule (CTRL+SHIFT+ENTER) van gemaakt en tabblad gemaakt "Rubriek". Hierin staat in kolom A de omschrijving, bijvoorbeeld AH en kolom B staat de categorie boodschappen.
Ik mis vast iets maar kan niet vinden wat
Ook niet met de formule van @helloitsme?
wat ik heb gedaan:
1) maak 2 tabbladen aan: "data" en "rubrieken"
2) in data zet je in kolom a de formule van mij en in kolom b wat omschrijvingen als "rekening kpn augustus"
3) in het tabblad rubrieken zet je in A1 Keyword en B1 Rubriek
4) in A2-A?? zet je zaken als Jumbo, KPN, etc
5) in B2 zet je dan "Boodschappen (achter Jumbo), Telecom achter KPN etc`
6) Selecteer beide kolommen en kies in de menubalk voor "opmaken als tabel"
7) selecteer kolom A helemaal en vul dan ietsjes links daarboven onder de menubalk in het naamvak (waar waarschijnlijk nu A1 staat) de naam voor de kolom in: "Keyword". Dit kan ook via het menu onder formules -> naam definieren.
8 doe hetzelfde voor kolom B, selecteer hem helemaal en vul in het naamveld "Rubriek" in
bij stap 7 en 8 creëer je dus een naam voor die kolommen. In de formule wordt er die naam verwezen. "Rubriek" in de formule verwijst dus naar kolom B in het tabblad rubrieken
[ Voor 11% gewijzigd door helloitsme op 22-09-2023 19:12 ]
Nederlandse app maar kan er verder nog weinig over vinden.
Top bedankt voor de uitleg! Het werkt nu, gelijk even getest zowel in Excel als LibreOffice.
[ Voor 11% gewijzigd door tweakfdr op 23-09-2023 07:43 ]
Onduidelijk programma.thys schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:37:
Iemand toevallig al ervaring met Figy?
https://figy.app
Ik heb 'm even geïnstalleerd. Mijn verwachting was dat je op de een of andere manier je uitgaven en inkomsten er in zou kunnen krijgen (invoeren of importeren van je bank-export) maar hij vraagt alleen hoeveel vermogen je hebt en hoeveel schuld je hebt en toont het totaal
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Nou, op de website staat dit:Juup schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:34:
[...]
Onduidelijk programma.
https://figy.app
Ik heb 'm even geïnstalleerd. Mijn verwachting was dat je op de een of andere manier je uitgaven en inkomsten er in zou kunnen krijgen (invoeren of importeren van je bank-export) maar hij vraagt alleen hoeveel vermogen je hebt en hoeveel schuld je hebt en toont het totaal
Vind het vrij duidelijk?Leg Figy voorlopig naast je neer als je:
Op zoek bent naar het beste digitale huishoudboekje. Daarvoor kun je voorlopig NOG beter zijn bij andere partijen;[...]
Wel niet vanuit de Belgische play store te downloaden
Ik heb Gnucash geinstalleerd wat een draak van een programma je hebt een cursus nodig om er effectief mee om te gaan.
E-boekhouden(.nl) zag er leuk uit maar "cloud" en de import liet niet alles zien (wegens trail?) dat vond ik een afknapper.
Grocy (github) is een "boodschappen" voorraad met recepten dingus maar laat weer geen waarde zien en is "beperkt" in het algemeen concept is daarintegen wel intressant omdat het in Home assistant integreed
Op dit moment doe ik het in excel zoals velen maar dat wordt te groot / bulky en is onprettig in dagelijks gebruik
tot zover software
software wensen in detail
uitgaven bijhouden is handig maar zonder enige correlatie is het wel lastig bij te houden, waarde vernietiging is nog steeds een ding, voedsel over datum of overbodige aanschaf..
ruzie met de wederhelft omdat "hobby kost te veel" en "ik doe maar zoveel" of verkoop je zaken effectief ? iets wat nog 1.000 euro waard is .. voor 100,- verkopen tja .. niet handig.
hieronder staan schijnbaar niet direct gerelateerde zaken maar hebben vaak wel effect op de portomonee en uitgaven.
Doe je shoping in bulk of per dag ? hoe lang doe je dan met zaken hoevaak moet je iets aanschaffen.. maak je wel gebruik van abbonement x ? wat dekt nu exact de verzekering .. is die het nog wel waard ? wat geef je uit op een verjaardag of aan kado's ? wat kost die ene activiteit (kan het goedkoper?)
Je staat er niet bij stil maar bij een brand of diefstal (of andere events) word je hard op de feiten gedrukt dat de waarde van je goederen makkelijk 20-50.000 euro overstijgen (aanschaf waarde) en ga het dan maar nieuw kopen als verzekering je taxeert op 5.000 euro omdat je de papieren niet kan overhandigen.. en eerlijk gezegd ben je er dan ook niet direct mee bezig. (kan ook dagelijkser met een defecte vriezer bv)
En je zonnepanelen hoe staat het met je Return On Investement (ROI) hoe berekend je dat .. of woningwaarde
je kan ook de verzekerings waarde van je Bank, tv en andere zaken berekenen (lijst te vinden op internet)
kortom je hebt veel geld in en rond het huis zitten, maar dat is lastig bij te houden...
- spaarpunten (airmiles, theezegels of andere meuk)
Met Home assistant ben je wellicht ook aan de slag je meet van alles, hoe fijn is het als je weet hoeveel keer je per maand nu die vaatwasser gebruikt, hoeveel energie/water het kost ? en waar zitten de energie verbruik(ers) kan je besparen ? is een WP of accu rendabel ? of welke vorm van isolatie of water/lucht WTW
- 66% besparen op je warmwater verbruik bij douchen zegt natuurlijk wat als je weet hoeveel je daadwerkelijk doucht (bijvoorbeeld)
maar ook (instell) standen van CV, koelkast enzv kunnen effect hebben als je het energie verbruik meet natuurlijk.
Je magnetron gaat stuk, waar had je hem gekocht hoe oud is tie omdat wellicht nog garantie etc, dus de bon erbij kunnen trekken is ook nice to have. maar ja BCC (falliet) dus pech.
ik splits mijn aanschaf in "onderwerpen" maar hoe gedetaileerder hoe beter .. bv wat ik fijn vind aan grocy is dat het in staat is /was om je verbruik inzichtelijk te maken en automagisch boodschappen lijstje(s) te maken, minder verspilling. maar dat wil ik op meer vlakken.
Soms sta ik bij winkels en dan vraag ik me af of het bij keten x duurder/goedkoper is (aanbiedingen) heb ik het wel nodig etc ..
mijn wensen zijn
- wat staat er open van lening(en) + wat is de aflossing
- stijgende/dalende prijzen ten opzichte van verbruik
- wat besteed ik aan (voedsel,huisdieren enzv)
- import en automagische classificering
- waarde van goederen (voorraad/asset managment) bv je bank kost x maar daalt in waarde over termijn van y ook voedsel of gereedschap kortom wanneer is iets over de economische levensduur
- waar ligt het (in huis, schuur, caravan-opslag etc)
- statistieken, zoals wat geef ik uit aan (mezelf, gezin, hobby, vakantie, boodschappen)
- splitsen van aanschaf .. bij bol.com kan je boodschappen, goederen en verbruiksartikelen kopen.
+++ Zelf wil ik het in docker hebben draaien zodat het via Home assistant benadert kan worden ..(nice to have)
+++ wishlist(s) sparen nieuwe auto of "boodschappen" als je bij winkel x / ikea of andere toko komt.
+++ "potjes" voor vervangende aanschaf immers die koelkast / wasmachine is toch altijd nodig. en hoeveel spaargeld heb je dan echt ?
99% van de tijd sta je in de winkel en vraag je jezelf af heb ik wel die pot pindakaas of een "vakantie artikel" zal ik hem nu meenemen? en zit je dus met extra overtollige items (waste of money) we hebben een inventaris van de caravan en sindsdien zijn dat soort acties eigenlijk verleden tijd
Kortom het is best een lijst geworden en veel dingen zijn min of meer gerelateerd zijn maar hoe meer je correleert hoe duidelijker je totaal overzicht word.
sommige dingen voor je 1x in of kan automatisch,
Excel is fijn voor overzicht maar je gaat niet alles invoeren in 1 bestand (corruptie en dan) en het is makkelijk voor cijfers maar kan ook snel onoverzichtelijk worden. zeker bij invoeren
Mijn wens om het in HomeAssistant te intergeren is meer dat de verbinding er toch al is en bepaalde stat(s) wil je wel/niet zien.
conclusie
Moet eigenlijk iets zelf gaan bouwen.
Tja vanalles
Haha, altijd leuk om andere Excellers te zien!Tripl3 D schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:03:
[...]
code:
Echter, om de formule drastisch makkelijker te maken, zou ik hier XLOOKUP gebruiken welke een ingebouwde wildcard match heeft:
1
| =XLOOKUP("*"&B2&"*",Table1[Rubriek],Table1[Keyword],"Overig",2) |
Ik doe dit even uit mijn hoofd, maar dit zou moeten werken en heb je ook geen IFERROR nodig.
Moet je wel Office 2019 of hoger hebbenJDFS schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:00:
Echter, om de formule drastisch makkelijker te maken, zou ik hier XLOOKUP gebruiken welke een ingebouwde wildcard match heeft:
code:
1 =XLOOKUP("*"&B2&"*",Table1[Rubriek],Table1[Keyword],"Overig",2)

Juist, ik leer ook graag van andere Excel experts. Helaas krijg ik deze nog niet werkend. De vorige formule wel.JDFS schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:00:
[...]
Haha, altijd leuk om andere Excellers te zien!
code:
1 =XLOOKUP("*"&B2&"*",Table1[Rubriek],Table1[Keyword],"Overig",2)
Ik doe dit even uit mijn hoofd, maar dit zou moeten werken en heb je ook geen IFERROR nodig.
Wat betreft je formule, daar geef je aan dat B2 tussen 2 sterren staan. Maar bij mij is B2 een transactie van een download van de ABN amro waar veel gegevens staan. Dus IBAN omschrijving tekst klant etc.
Dus hij moet uit al die data het keyword halen. Dus ik snap die * voor en na B2 niet. Kan je dit uitleggen?
Ik zie dat ik het verkeerd begrepen heb. Je hebt juist een partial match nodig vanuit een substring met een string ("... boodschappen/Boodschappen ..." met "Boodschappen") in plaats van andersom. Mijn fout...Cormo schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:31:
[...]
Juist, ik leer ook graag van andere Excel experts. Helaas krijg ik deze nog niet werkend. De vorige formule wel.
Wat betreft je formule, daar geef je aan dat B2 tussen 2 sterren staan. Maar bij mij is B2 een transactie van een download van de ABN amro waar veel gegevens staan. Dus IBAN omschrijving tekst klant etc.
Dus hij moet uit al die data het keyword halen. Dus ik snap die * voor en na B2 niet. Kan je dit uitleggen?
Kan je deze proberen?
1
| XLOOKUP(1,1/COUNTIF(B2,"*"&Table1[Keyword]&"*"),Table1[Rubriek],"Overig",-1) |
Ter verduidelijking:JDFS schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:40:
[...]
Ik zie dat ik het verkeerd begrepen heb. Je hebt juist een partial match nodig vanuit een substring met een string ("... boodschappen/Boodschappen ..." met "Boodschappen") in plaats van andersom. Mijn fout...
Kan je deze proberen?
code:
1 XLOOKUP(1,1/COUNTIF(B2,"*"&Table1[Keyword]&"*"),Table1[Rubriek],"Overig",-1)
In de string staat zelf geen boodschappen, maar bv (in cel B2) staat
"12/09/2023 Jumbo Amsterdam"
Achter deze cel komt dan de formule te staan
Op een ander tabblad staan 2 kolommen. In kolom A (keyword) staat bv Jumbo. daar achter, in kolom B (rubriek) staat dan Boodschappen.
Gebruiksvriendelijke manier om op een simpele manier je uitgaven in de gaten te houden.
Daarnaast een simpele optie om wat budgetten in te stellen en daarop te monitoren (niet zo uitgebreid en complex als YNAB).
Ik denk dat ik wel een abonnementje ga aanschaffen. Die € 20 euro is het wat mij betreft waard.
Ik ben er ook naar aan het kijken.PnD schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:02:
Even bezig geweest met Spendle. Werkt erg prettig!
Echter, de killer feature die ik zoek, heb ik nog niet echt gevonden.
Wat ik zoek is dat ik wil weten hoeveel cash er nog beschikbaar is op de lopende rekening tot mijn volgende salaris.
De vooraf bekende (maandelijkse) afschrijvingen wil ik plannen, maar dagelijks veranderd het tegoed aan cash natuurlijk ook door ongeplande bij- en afschrijvingen.
Als deze feature er in zit, via een makkelijk dashboard bijvoorbeeld, ben ik over.
Nu doe ik alles handmatig in Excel en daar wil ik vanaf.
Volgens mij kan je het meeste van je wensen in YNAB, Actual Budget en Firefly doen, toch?vso schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:56:
Geteste software
Ik heb Gnucash geinstalleerd wat een draak van een programma je hebt een cursus nodig om er effectief mee om te gaan.
E-boekhouden(.nl) zag er leuk uit maar "cloud" en de import liet niet alles zien (wegens trail?) dat vond ik een afknapper.
Grocy (github) is een "boodschappen" voorraad met recepten dingus maar laat weer geen waarde zien en is "beperkt" in het algemeen concept is daarintegen wel intressant omdat het in Home assistant integreed
Op dit moment doe ik het in excel zoals velen maar dat wordt te groot / bulky en is onprettig in dagelijks gebruik
tot zover software
software wensen in detail
uitgaven bijhouden is handig maar zonder enige correlatie is het wel lastig bij te houden, waarde vernietiging is nog steeds een ding, voedsel over datum of overbodige aanschaf..
ruzie met de wederhelft omdat "hobby kost te veel" en "ik doe maar zoveel" of verkoop je zaken effectief ? iets wat nog 1.000 euro waard is .. voor 100,- verkopen tja .. niet handig.
hieronder staan schijnbaar niet direct gerelateerde zaken maar hebben vaak wel effect op de portomonee en uitgaven.
Doe je shoping in bulk of per dag ? hoe lang doe je dan met zaken hoevaak moet je iets aanschaffen.. maak je wel gebruik van abbonement x ? wat dekt nu exact de verzekering .. is die het nog wel waard ? wat geef je uit op een verjaardag of aan kado's ? wat kost die ene activiteit (kan het goedkoper?)
Je staat er niet bij stil maar bij een brand of diefstal (of andere events) word je hard op de feiten gedrukt dat de waarde van je goederen makkelijk 20-50.000 euro overstijgen (aanschaf waarde) en ga het dan maar nieuw kopen als verzekering je taxeert op 5.000 euro omdat je de papieren niet kan overhandigen.. en eerlijk gezegd ben je er dan ook niet direct mee bezig. (kan ook dagelijkser met een defecte vriezer bv)
En je zonnepanelen hoe staat het met je Return On Investement (ROI) hoe berekend je dat .. of woningwaarde
je kan ook de verzekerings waarde van je Bank, tv en andere zaken berekenen (lijst te vinden op internet)
kortom je hebt veel geld in en rond het huis zitten, maar dat is lastig bij te houden...
- spaarpunten (airmiles, theezegels of andere meuk)
Met Home assistant ben je wellicht ook aan de slag je meet van alles, hoe fijn is het als je weet hoeveel keer je per maand nu die vaatwasser gebruikt, hoeveel energie/water het kost ? en waar zitten de energie verbruik(ers) kan je besparen ? is een WP of accu rendabel ? of welke vorm van isolatie of water/lucht WTW
- 66% besparen op je warmwater verbruik bij douchen zegt natuurlijk wat als je weet hoeveel je daadwerkelijk doucht (bijvoorbeeld)
maar ook (instell) standen van CV, koelkast enzv kunnen effect hebben als je het energie verbruik meet natuurlijk.
Je magnetron gaat stuk, waar had je hem gekocht hoe oud is tie omdat wellicht nog garantie etc, dus de bon erbij kunnen trekken is ook nice to have. maar ja BCC (falliet) dus pech.
ik splits mijn aanschaf in "onderwerpen" maar hoe gedetaileerder hoe beter .. bv wat ik fijn vind aan grocy is dat het in staat is /was om je verbruik inzichtelijk te maken en automagisch boodschappen lijstje(s) te maken, minder verspilling. maar dat wil ik op meer vlakken.
Soms sta ik bij winkels en dan vraag ik me af of het bij keten x duurder/goedkoper is (aanbiedingen) heb ik het wel nodig etc ..
mijn wensen zijn
- wat staat er open van lening(en) + wat is de aflossing
- stijgende/dalende prijzen ten opzichte van verbruik
- wat besteed ik aan (voedsel,huisdieren enzv)
- import en automagische classificering
- waarde van goederen (voorraad/asset managment) bv je bank kost x maar daalt in waarde over termijn van y ook voedsel of gereedschap kortom wanneer is iets over de economische levensduur
- waar ligt het (in huis, schuur, caravan-opslag etc)
- statistieken, zoals wat geef ik uit aan (mezelf, gezin, hobby, vakantie, boodschappen)
- splitsen van aanschaf .. bij bol.com kan je boodschappen, goederen en verbruiksartikelen kopen.
+++ Zelf wil ik het in docker hebben draaien zodat het via Home assistant benadert kan worden ..(nice to have)
+++ wishlist(s) sparen nieuwe auto of "boodschappen" als je bij winkel x / ikea of andere toko komt.
+++ "potjes" voor vervangende aanschaf immers die koelkast / wasmachine is toch altijd nodig. en hoeveel spaargeld heb je dan echt ?
99% van de tijd sta je in de winkel en vraag je jezelf af heb ik wel die pot pindakaas of een "vakantie artikel" zal ik hem nu meenemen? en zit je dus met extra overtollige items (waste of money) we hebben een inventaris van de caravan en sindsdien zijn dat soort acties eigenlijk verleden tijd
Kortom het is best een lijst geworden en veel dingen zijn min of meer gerelateerd zijn maar hoe meer je correleert hoe duidelijker je totaal overzicht word.
sommige dingen voor je 1x in of kan automatisch,
Excel is fijn voor overzicht maar je gaat niet alles invoeren in 1 bestand (corruptie en dan) en het is makkelijk voor cijfers maar kan ook snel onoverzichtelijk worden. zeker bij invoeren
Mijn wens om het in HomeAssistant te intergeren is meer dat de verbinding er toch al is en bepaalde stat(s) wil je wel/niet zien.
conclusie
Moet eigenlijk iets zelf gaan bouwen.
Meeste werk zit het in het maken van afschrijvings-potjes voor je inventaris (evt in een aparte rekening 'inventaris' met je bezitvermogen of hoe dat heet
Ik gebruik afschrijvingslijsten van verzekeraars hiervoor, zoals bijv deze.
Je verbruik, etc kan je in een budget-app bijhouden, maar je moet even afvragen of je dat wil.
Overigens, bedenk ik terwijl ik typ, heeft Winbank zowel inventaris als verbruik als ik het me goed herinner! Dus daar kan je naar kijken. Al is het niet het meest gebruiksvriendelijke programma

Ben eerder benieuwd naar waarom je wel/niet bepaalde zaken in een geld beheer programma zou willen hebben. De apps die je noemt kunnen wellicht niet samen met externe input zoals meetdata enzv en niet echt geschikt voor assetmanagement (roerende goederen ofzo)anandus schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:43:
[...]
Volgens mij kan je het meeste van je wensen in YNAB, Actual Budget en Firefly doen, toch?
Meeste werk zit het in het maken van afschrijvings-potjes voor je inventaris (evt in een aparte rekening 'inventaris' met je bezitvermogen of hoe dat heetje roerend goed-vermogen?).
Je verbruik, etc kan je in een budget-app bijhouden, maar je moet even afvragen of je dat wil.
Overigens, bedenk ik terwijl ik typ, heeft Winbank zowel inventaris als verbruik als ik het me goed herinner! Dus daar kan je naar kijken. Al is het niet het meest gebruiksvriendelijke programma
Denk dat ik gewoon zelf een app ga bouwen
Heel lang verhaal plat geslagen is bijvoorbeeld (cijfers zijn indicatief van 2 jaar terug):
besparen op je gasverbruik overal lees je dat je zuiniger met warm water(nog geen 200m3) en koken op gas (15m3 per jaar ) .. maar met een gas verbruik van 1000m3 zit het meeste dus in verwarmen van het huis.
conclusie met meten en weten (verbruikdata) en het goed kunnen uitsplitsen dus weten waar je meeste $$$ aan op gaat.
Weten dat je bank waarop je zit tv te kijken al 10 jaar over zijn economische levensduur is niet direct een besparing maar wellicht minder lastig om te vervangen als jij of je wederhelft zegt "ik wil wat nieuws"
Tja vanalles
Uiteraard, en het is prima om dat bij te houden, maar wil je dat in je budgetprogramma bijhouden of wil je dat apart doen, dat is wat ik bedoel. Ikzelf heb liever dat een schoenmaker (of programma) gewoon bij zijn leest blijft. Maar dat is mijn mening.vso schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:09:
[...]
Heel lang verhaal plat geslagen is bijvoorbeeld (cijfers zijn indicatief van 2 jaar terug):
besparen op je gasverbruik overal lees je dat je zuiniger met warm water(nog geen 200m3) en koken op gas (15m3 per jaar ) .. maar met een gas verbruik van 1000m3 zit het meeste dus in verwarmen van het huis.
conclusie met meten en weten (verbruikdata) en het goed kunnen uitsplitsen dus weten waar je meeste $$$ aan op gaat.
Kijk, ik heb in mijn budgetprogramma (een groot deel van) mijn inventaris staan, maar dat is omdat ik mijn afschrijvingen spaar (bijv mijn tv wordt elke maand 10 euro minder waard, dan heb ik een tv-spaarpotje waar elke maand 10 euro bij komt).
Maar mijn inventaris zélf, met het exacte model, serienummer, dag van aankoop, winkel, bonnetje, dagwaarde en eventueel andere opmerkingen houd ik elders bij.
Net als dat mijn verbruik grotendeels in Home Assistant staat (althans, datgene dat ik kan meten).
Een beetje hetzelfde als wil je je browser ook als mail-app en torrent-downloader gebruiken of heb je daar liever aparte programma's voor. Voor beiden is natuurlijk iets te zeggen, maar ikzelf houd het liever gescheiden.
Dat is een goede vraag, zo ver ben ik er nog niet in thuis. Zodra je een bestand inleest ziet Spendle zelf dat je een nieuwe rekening wilt toevoegen en maakt het deze zelf aan in de software. Dus als je mutaties van de CC kunt downloaden lijkt het me dat het zou moeten lukken.Jezze schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:35:
[...]
Is het mogelijk om hierin creditcard e.a. off budget rekeningen toe te voegen? Ik zit Spendle nu te bekijken en het spreekt me wel aan.
Ja het was eerst even puzzelen met de Rubrieken en trefwoorden bij afschrijvingen maar zodra je dit na een paar mutaties te hebben ingelezen steeds beter onder de knie krijgt is het echt een fluitje van een cent om steeds bij te werken. Ik heb ook niet alle rekeningen erin maar ook dat zou vrij gemakkelijk moeten lukken als ik kijk hoe snel de leercurve was om de eerst up en running te krijgen.HenkDePoema schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:19:
[...]
Hier nog een tevreden gebruiker. Naarmate je de rubrieken beter ingericht krijgt, is het steeds eenvoudiger om inzicht in je inkomsten en uitgaven te krijgen. Ben nog niet zover dat alle rekeningen erin zitten (dat kan idd wel @D0ekoe ; vooralsnog alleen de lopende. Dat is overigens een ABN rekening, en ik ervaar geen echte problemen met het inlezen van de Excel. Vervelend is wel dat de startdatum niet altijd goed wordt ingesteld, maar dat zit bij ABN.
Helemaal eens!PnD schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:02:
Even bezig geweest met Spendle. Werkt erg prettig!
Gebruiksvriendelijke manier om op een simpele manier je uitgaven in de gaten te houden.
Daarnaast een simpele optie om wat budgetten in te stellen en daarop te monitoren (niet zo uitgebreid en complex als YNAB).
Ik denk dat ik wel een abonnementje ga aanschaffen. Die € 20 euro is het wat mij betreft waard.
Ik snap je compleet valt inderdaad veel over beide te zeggen. natuurlijk hebben we liever de voorraad kast online dan mijn "boekhouding"anandus schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:42:
[...]
Uiteraard, en het is prima om dat bij te houden, maar wil je dat in je budgetprogramma bijhouden of wil je dat apart doen, dat is wat ik bedoel. Ikzelf heb liever dat een schoenmaker (of programma) gewoon bij zijn leest blijft. Maar dat is mijn mening.
Kijk, ik heb in mijn budgetprogramma (een groot deel van) mijn inventaris staan, maar dat is omdat ik mijn afschrijvingen spaar (bijv mijn tv wordt elke maand 10 euro minder waard, dan heb ik een tv-spaarpotje waar elke maand 10 euro bij komt).
Maar mijn inventaris zélf, met het exacte model, serienummer, dag van aankoop, winkel, bonnetje, dagwaarde en eventueel andere opmerkingen houd ik elders bij.
Net als dat mijn verbruik grotendeels in Home Assistant staat (althans, datgene dat ik kan meten).
Een beetje hetzelfde als wil je je browser ook als mail-app en torrent-downloader gebruiken of heb je daar liever aparte programma's voor. Voor beiden is natuurlijk iets te zeggen, maar ikzelf houd het liever gescheiden.
Denk wel dat er een "fysieke" scheiding moet zijn het gemak uiteindelijk is dat je forecast kan doen van de verwachte uitgaven ..
maar goed het ging om een goed software programma
Tja vanalles
Hier niet, maar ik doe dat dan ook allemaal in MSaccess. Xlookup is dan ook niet meer dan een poging to SQL.JDFS schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:50:
Fair point, mag hopen dat de meeste dat wel hebben inmiddels
Ooit begonnen in Excel, maar dat werdt me te rommelig en langzaam. Daarna maar eens alles overgezet naar een database.
Dit is wel iets om aan te denken wanneer je gebruik maakt van de PSD2 koppeling. Alternatief is handmatig de bank csv's importeren wat goed werkt. Wel jammer is dat Spendle dit niet duidelijk aangeeft wanneer je de PSD2 koppeling maakt.
https://cdn.klarna.com/1....l_nl/open_banking_privacy
Aanvullende persoonsgegevens die door Klarna worden verwerkt bij het aanbieden van de rekeninginformatiedienst:
Financiële informatie - Gegevens over bankrekeningen (zoals een lijst van de beschikbare bankrekeningen, gekozen bankrekening(en), rekeninghouder, IBAN/BIC/rekeningnummer, klantnummer, uitstaand saldo, limiet voor roodstand, ingeplande opdrachten, transactiegeschiedenis, bedragen, tegenrekening van bepaalde transacties etc.)
De app is een goede aanvulling, waar ik mijn vrouw de voor mij onbekende betalingen kan laten rubriceren en eventueel splitsen. Ik weet nooit wat de Tikkie's allemaal zijn.
(de afgelopen 10 jaar Excel gebruikt, Firefly III geprobeerd, maar te ingewikkeld om te installeren)
Ik heb er een paar jaar geleden een hele reeks getest en was het snelst weg met GnuCash (ik heb professioneel een boekhouder op te volgen en ik ben daardoor wel vertrouwd met een dubbele boekhouding, dat zal wel helpen). Intussen zit daar een paar jaar data in en dat werkt nog altijd even vlot. Is zeker niet het meest sexy programma, maar ik ga boekhouden sowieso nooit sexy vinden.vso schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:56:
Geteste software
Voor mij is een open source pakket dat al een eeuwigheid bestaat (sinds 1998), volgens de algemeen gekende boekhoudprincipes werkt en alle data lokaal opslaat in een database (ik gebruik de PostgreSQL backend) waar ik bovendien ook zelf mijn weg wel in vind als het ooit nodig of nuttig is toch een onverslaanbare combinatie. Ik word echt niet gelukkig van dergelijke data in de cloud bij partijen die ik niet ken (met soms, maar zeker lang niet allemaal, schimmige verdienmodellen) in een database waar ik niet aankan en waar ik vaak geen volledige export van kan doen.
We zijn er heel erg tevreden over.
Pluspunten:
- Functionaliteit ruim voldoende om de financien te regelen van onze club (inlezen van rekeningen, categorieen, eigen categorieen maken, tags voor speciale projecten, budgetten aanmaken, rekeningen (foto's, pdfs) toevoegen aan transakties, transakties splitsen, jaarrekening aanmaken, dashboards, standaard rapportages, prognoses maken, cashflow over afgelopen jaren
- Desktop versie en app
- Synchronisatie werkt goed wanneer meerdere mensen het programma gebruiken
- Support bij vragen is snel en goed (via email)
- Lage prijs
- gratis testperiode met volledige functionaliteit
- Niet mogelijk om met verschillende rollen/accounts te werken (bijv. alleen read access voor de kascontrole commissie
- PSD2 koppeling werkt niet bij spaarrekening van Rabobank, wel bij de gewone rekening. Overigens werkt de CSV koppeling gewoon perfect
[ Voor 81% gewijzigd door W1ck1e op 10-11-2023 18:40 ]
Splurge budget
https://splurgebudget.com/
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?
ik heb gnu cash maar opgegeven, excel is dan nog "handiger" maar blijf toch zoeken naar iets "beters"indigo79 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:55:
[...]
Ik heb er een paar jaar geleden een hele reeks getest en was het snelst weg met GnuCash (ik heb professioneel een boekhouder op te volgen en ik ben daardoor wel vertrouwd met een dubbele boekhouding, dat zal wel helpen). Intussen zit daar een paar jaar data in en dat werkt nog altijd even vlot. Is zeker niet het meest sexy programma, maar ik ga boekhouden sowieso nooit sexy vinden.![]()
Voor mij is een open source pakket dat al een eeuwigheid bestaat (sinds 1998), volgens de algemeen gekende boekhoudprincipes werkt en alle data lokaal opslaat in een database (ik gebruik de PostgreSQL backend) waar ik bovendien ook zelf mijn weg wel in vind als het ooit nodig of nuttig is toch een onverslaanbare combinatie. Ik word echt niet gelukkig van dergelijke data in de cloud bij partijen die ik niet ken (met soms, maar zeker lang niet allemaal, schimmige verdienmodellen) in een database waar ik niet aankan en waar ik vaak geen volledige export van kan doen.
Tja vanalles
Waar ik echter wel steeds tegenaan loop is dat we een soort van "cashflow probleem" hebben. Onze salarissen komen op verschillende momenten binnen. Mijne op de 15e, die van mijn vrouw op de 25e.
Volgens wat simpele sheets zou er strict genomen elke maand 800euro over moeten zijn, maar dat is gemeten vanaf de 1e tot de 31e, wat natuurlijk niet de realiteit is omdat het geld wat binnenkomt voor de maand erna is, e.d. . Hoe gaan jullie daarmee om? Als ik nu geld overmaak naar de spaar dan merk ik dat we tegen het eind van de maand alsnog tegen de 0 aan lopen op de spaarrekening.
Voor mijn gevoel, maar dat moet ik eens onderzoeken, kan ik dit oplossen door een maand niet te sparen en dat geld als "buffer" te houden op de lopende rekening, om vervolgens de maand erna wel te kunnen sparen?
Als je verwacht 800 euro per maand over te houden, maar je saldo is eind van de maand 0, dan klopt er ergens iets niet. Dan mis je ergens uitgaven. Staat die 800 euro echter al op je spaarrekening en is het alleen het saldo op je betaalrekening dat richting de 0 gaat tegen het eind van de maand, dan heb je juist prima gebudgetteerd en is er niks aan de hand.
Wat ik zelf doe (versimpeld): zodra mijn salaris binnenkomt, stort ik het in z'n geheel door naar de spaarrekening. De 1e van de maand maak ik dan wat ik nodig denk te hebben over van de spaarrekening naar de betaalrekening. Daarmee maak ik het moment van ontvangen van het salaris irrelevant voor de lopende maand en weet ik zeker dat het de 1e van de volgende maand beschikbaar is.
Als mijn budgettering klopt, is mijn lopende rekening eind van de maand (vrijwel) leeg en is het saldo op mijn spaarrekening gegroeid met wat ik over hou. Klopt het niet helemaal en dreigt de betaalrekening echt leeg te raken terwijl ik nog wel wat wil kunnen uitgeven, dan maak ik wat extra over van de spaarrekening voor de laatste paar dagen van de maand.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Dat lost het zeker op. Je krijgt dan een buffer op je betaalrekening. Het financiele leven is dan een stapje simpeler.De_Bastaard schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:07:
Voor mijn gevoel, maar dat moet ik eens onderzoeken, kan ik dit oplossen door een maand niet te sparen en dat geld als "buffer" te houden op de lopende rekening, om vervolgens de maand erna wel te kunnen sparen?
YNAB heeft wel aardige blogs/tutorials, die zijn doorgaans prima door te nemen zonder YNAB te gebruiken.De_Bastaard schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:07:
Ik gebruik nu thuis ActualBudget op een NUC, werkt opzich wel redelijk (wel alleen vanuit thuis bereikbaar dan).
Waar ik echter wel steeds tegenaan loop is dat we een soort van "cashflow probleem" hebben. Onze salarissen komen op verschillende momenten binnen. Mijne op de 15e, die van mijn vrouw op de 25e.
Volgens wat simpele sheets zou er strict genomen elke maand 800euro over moeten zijn, maar dat is gemeten vanaf de 1e tot de 31e, wat natuurlijk niet de realiteit is omdat het geld wat binnenkomt voor de maand erna is, e.d. . Hoe gaan jullie daarmee om? Als ik nu geld overmaak naar de spaar dan merk ik dat we tegen het eind van de maand alsnog tegen de 0 aan lopen op de spaarrekening.
Dit blog gaat specifiek over jouw 'probleem': klik
Ja, precies. De meeste blogs/Youtube-filmpjes over YNAB zijn uitstekend te gebruiken voor Actual BudgetTrasos schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:25:
[...]
YNAB heeft wel aardige blogs/tutorials, die zijn doorgaans prima door te nemen zonder YNAB te gebruiken.
Dit blog gaat specifiek over jouw 'probleem': klik
Hier nog een filmpje, bijv.
[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 10-01-2024 16:49 ]
heeft iemand een goede manier om inzicht te krijgen via de reporting?
dat je per maand een overzicht kan uitdraaien van de inkomsten/uitgaven die je hebt ingevuld?
Ik heb al verschillende rapporten gedraaid maar overal krijg ik 0 eruit.
Het standaard inkomsten uitgaven rapport pakt alle subaccounts onder de "inkomsten" en "uitgaven"
ik zit zelf op de Engelse versie, dus weet zo snel niet de NL termen, maar bewerk eens je bovenste "inkomen" account, en kijk even goed of het type daar goed is ingevuld "income" en of dit het bovenste niveau is "parent account = new top level account"
(zelfde natuurlijjk voor uitgaven)
edit:
en natuurlijk even de basics: vul je bij het invoeren van je (bank)transacties wel een goede tegenrekening in "loon, boodschappen, etc"
[ Voor 13% gewijzigd door dj1981 op 17-01-2024 12:09 ]
Helaas lees ik net op de site dat de maker er mee gaat stoppen per maart 2024, dus even een heads-up voor degenen die het gebruiken. Nu kan je nog de laatste versie van de site halen (die gaat ook offline).
Blijkt dat er een fout zit in versie 5.5 waarbij je geen rapportages kan draaien. Ik ben terug gegaan naar Versie 5.4 en alles werkt als een zonnetjedj1981 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:07:
Dan is er iets mis met de structuur van je "accounts" denk ik?
Het standaard inkomsten uitgaven rapport pakt alle subaccounts onder de "inkomsten" en "uitgaven"
ik zit zelf op de Engelse versie, dus weet zo snel niet de NL termen, maar bewerk eens je bovenste "inkomen" account, en kijk even goed of het type daar goed is ingevuld "income" en of dit het bovenste niveau is "parent account = new top level account"
(zelfde natuurlijjk voor uitgaven)
edit:
en natuurlijk even de basics: vul je bij het invoeren van je (bank)transacties wel een goede tegenrekening in "loon, boodschappen, etc"
Blijf je het wel gebruiken? Zolang het duurt of toch opzoek naar alternatieven?maarud schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:18:
N.a.v. dit topic gebruik ik al heel lang BankTrans. Lekker no-nonsense, beetje learning curve maar daarna is het juist heel flexibel om mooi overzichten te kunnen maken.
Helaas lees ik net op de site dat de maker er mee gaat stoppen per maart 2024, dus even een heads-up voor degenen die het gebruiken. Nu kan je nog de laatste versie van de site halen (die gaat ook offline).
Oei, dat is wel erg jammer. Echt nog oldschool, offline software met een grote mate van flexibiliteit.maarud schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:18:
N.a.v. dit topic gebruik ik al heel lang BankTrans. Lekker no-nonsense, beetje learning curve maar daarna is het juist heel flexibel om mooi overzichten te kunnen maken.
Helemaal verbazen doet het me niet, er zat al niet veel ontwikkeling meer in en ook op het forum gebeurde niet veel meer.
Ik ben erg benieuwd waar de andere banktrans gebruikers naar toe gaan?
Het programma blijft gewoon functioneren, alleen kan je straks de setup niet meer downloaden, zoals ik het begrijp.
[ Voor 26% gewijzigd door maarud op 14-02-2024 10:34 ]
Maakt het erg lastig om een rollende creditcard bij te houden (waar gereserveerde bedragen opnieuw worden ingevoerd onder een andere datum, soms een bedrag wegvalt, en bijv. in het geval van sommige webshops een enkele gereserveerde betaling wordt omgezet naar losse betalingen per verkoper).
Weet iemand hier een oplossing voor?
Binnenkort maar eens kijken hoe en wat dit is. Zag er op het eerste gezicht wel goed uit.
Let wel; kost geld, maar liever 1x uitgeven en niet afhankelijk zijn van een website of software.
Nadeel is dat je niet precies weet hoe de achterkant loopt en bij updates van office kan het natuurlijk gebeuren dat iets niet meer lekker werkt.
En wat is jouw huidige ervaring met de tooling?ZveenT schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:28:
Ik heb de Spreadsheet Mastery gekocht. Deze kwam langs via een Instagram ad.
Binnenkort maar eens kijken hoe en wat dit is. Zag er op het eerste gezicht wel goed uit.
Let wel; kost geld, maar liever 1x uitgeven en niet afhankelijk zijn van een website of software.
Nadeel is dat je niet precies weet hoe de achterkant loopt en bij updates van office kan het natuurlijk gebeuren dat iets niet meer lekker werkt.
Denk dat ik mijn excelspreadsheets EV en inkomsten/uitgaven ook maar ga verkopen !ZveenT schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:28:
Dit had ik natuurlijk voordat ik de connectie maakte moeten uitzoeken
Voor zover ik heb kunnen ontdekken, kan je er alleen cashflow mee beheren. Ik wil echter een betaling voor fitness abonnement van 120 euro, accounting wise kunnen verdelen over de komende 12 maanden. Niet 1 kalender jaar maar april tm april (bijv).
De impact op cashflow is bij betaling, maar ik wil zien wat ik gemiddeld kwijt ben. Als ik daarnaast nieuwe fitness apparatuur voor thuis koop wil ik die ook over 3 jaar kunnen uitsmeren, als ik denk er zo lang van gebruik te maken.
Ik merk dat de meeste apps/programmas gebaseerd zijn op cashflow beheer. Dat is praktisch maar geeft me geen inzicht. Vakantie uitgaven wil ik ook kunnen verdelen over het jaar (of budget opbuwen oud).
De welkomstbonus van oversluiten van verzekering die ik pas na 3 maanden als korting op mijn factuur krijg, wil ik ook kunnen uitsmeren over het hele jaar waarop hij van toepassing is ("korting na 3 maanden als je 1 jaar abo afsluit!").
Zo kan ik zien wat ik gemiddeld aan iets kwijt ben per maand. Dat is interessant, niet of ik de cashflow er nu wel of niet voor (dan zijn er andere issues).
Misschien is dit zo'n brainfart waar ik er totaal overheen heb gekeken? Of zit dit simpelweg niet in deze software?
Nog niks mee gedaan. Alleen even geopend… zit nog in een verbouwing.ReTechNL schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:16:
[...]
En wat is jouw huidige ervaring met de tooling?
Ik gebruik nu eigenlijk meestal excel templates van het Nibud:
https://www.nibud.nl/onde...omen/plannen-en-begroten/
Wat jij zoekt is eigenlijk gewoon een boekhoudpakket, waarin je ook begrotingen kwijt kunt en daarnaast een cashflow beheert en eventueel forecast?internet schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:48:
Voor de GNU Cash (en ook andere software) gebruikers ben ik benieuwd naar het volgende:
Voor zover ik heb kunnen ontdekken, kan je er alleen cashflow mee beheren. Ik wil echter een betaling voor fitness abonnement van 120 euro, accounting wise kunnen verdelen over de komende 12 maanden. Niet 1 kalender jaar maar april tm april (bijv).
De impact op cashflow is bij betaling, maar ik wil zien wat ik gemiddeld kwijt ben. Als ik daarnaast nieuwe fitness apparatuur voor thuis koop wil ik die ook over 3 jaar kunnen uitsmeren, als ik denk er zo lang van gebruik te maken.
Ik merk dat de meeste apps/programmas gebaseerd zijn op cashflow beheer. Dat is praktisch maar geeft me geen inzicht. Vakantie uitgaven wil ik ook kunnen verdelen over het jaar (of budget opbuwen oud).
De welkomstbonus van oversluiten van verzekering die ik pas na 3 maanden als korting op mijn factuur krijg, wil ik ook kunnen uitsmeren over het hele jaar waarop hij van toepassing is ("korting na 3 maanden als je 1 jaar abo afsluit!").
Zo kan ik zien wat ik gemiddeld aan iets kwijt ben per maand. Dat is interessant, niet of ik de cashflow er nu wel of niet voor (dan zijn er andere issues).
Misschien is dit zo'n brainfart waar ik er totaal overheen heb gekeken? Of zit dit simpelweg niet in deze software?
Ik gebruik manager.io voor de boekhouding van de coachpraktijk van mijn vrouw en wat andere kleine admininstraties. Mijn privé administratie hier nog niet in ondergebracht, want het werkt niet op je telefoon of tablet.
De gratis (offline) versie van manager.io kun je op 1 computer installeren, er is een grote community voor hulpvragen.
De admininstratieve functionaliteit tussen de gratis (offline) versie en de betaalde versie is exact gelijk, alleen zoals al geschreven op 1 computer te benaderen. (overigens is er een workaround door na gebruik een back-up in de cloud te zetten en die op een ander computer voor gebruik weer in te lezen, maar dat is niet echt handig als je vaak verandert).
Wat ik voor soortgelijke dingen doe: 'afschrijvingen' zoals zakelijk gedaan wordt.internet schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:48:
Voor de GNU Cash (en ook andere software) gebruikers ben ik benieuwd naar het volgende:
ik heb een set aparte expense-accounts waar iedere maand/jaar/... (afhanklijk van het ding in kwestie) een deel van de expense naar wordt overgeschreven.
Dus:
van 'expense-aankoop-ding' gaat iedere periode bedrag x naar 'expense-afschrijving-ding', en in mijn rapportages laat ik de 'expense-aankoop-ding' weg, maar neem ik wel de 'expense-afschrijving-ding' op.
Dit in combinatie met automatische boekingen (1x opzetten bij aankoop ding) houdt het bijkomende werk wat beperkt.
Ik doe het volgens mij op een vergelijkbare manier als @roeleboel , bv voor de auto. Bij de aanschaf gaat het geld van de bezitting rekening, naar de bezitting auto. Dan elke maand schrijf ik een stukje af, maandelijks boek ik een uitgave die de waarde van de bezitting auto vermindert.internet schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:48:
Is dit ongeveer wat je bedoelt? In je inkomsten / uitgaven rapport zie je dan alleen de afschrijvingen.

Maar bij de uiteindelijke import staat alles onder inkomen, dus de DC indicator werkt niet. Heb ze er in ieder geval over gemaild.
Update: inmiddels uitgevoegd. In het niet-verplichte veld "Debit value" moet je zelf "Debit" invullen zodat de tool weet dat "Debit" debit betekent

Overigens raadt de software mij aan een budget in te stellen voor Salaris. Budget voor inkomen is niet logisch, toch?
[ Voor 71% gewijzigd door jacobras op 12-03-2024 11:29 ]
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Ja die maand excel ziet er best prima uit. Maar zou toch eigenlijk een willen waar ik uitgaven in kan geven en die ze zelf groepeert of je het kan kiezen via een dropdone menu. Via reddit kan je ook een hoop templates tegen komen, maar de beste heb ik nog niet gevonden haha.Stalkert schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:16:
Zit ik toevallig wat door recente topics te loeren, zie ik mijn eigen topic van bijna 20 jaar geleden voorbij komen. Het is inmiddels gelukt![]()
Ik gebruik nu eigenlijk meestal excel templates van het Nibud:
https://www.nibud.nl/onde...omen/plannen-en-begroten/
Ook ik ben heel benieuwd naar je bevindingen!ZveenT schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:28:
Kun je een update geven?
Vraagje, heeft iemand een aanbevolen categorie/rubriek indeling om te gebruiken? Hoe dit standaard in Spendle eruit komt te zien is best een wir-war. Ik ben al naar Nibud aan het kijken maar die heeft er slechts 3 groepen, vaste lasten, reserveringsuitgaven en huishoudelijke uitgaven. Uiteindelijk met losse categorieën maar is me iets te summier.
Dat is heel erg persoonlijk. Enerzijds omdat iedereen's situatie anders is, anderszijds omdat sommige mensen houden van algemene posten en andere juist weer van het ver opsplitsen. Ook is het een kwestie van 'gevoel'.DaXGS schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:59:
Nu we net verhuisd zijn en onze eerste kind hebben zagen we het geld ook alle kanten wegstromen. Aan de hand van een paar apps uit dit topic ben ik op Spendle uitgekomen wat er vraai uitziet en erg makkelijk werkt. Enige waar je op moet letten is een check-in/check-out van de wijzigingen die je wilt doorvoeren als je met meerdere apparaten werkt.
Vraagje, heeft iemand een aanbevolen categorie/rubriek indeling om te gebruiken? Hoe dit standaard in Spendle eruit komt te zien is best een wir-war. Ik ben al naar Nibud aan het kijken maar die heeft er slechts 3 groepen, vaste lasten, reserveringsuitgaven en huishoudelijke uitgaven. Uiteindelijk met losse categorieën maar is me iets te summier.
Neem een inboedel- of autoverzekering. Sommigen hebben graag alle verzekeringen in één pot en splitsen het niet op, anderen splitsen het wel op en hangen het onder de hoofdcategorie "verzekeringen", en weer anderen splitsen het meer op per "object" (bijv inboedel onder 'huis', autoverzekering onder 'auto', etc).
Het is ook een beetje uitproberen. Bij mij kostte het een aantal iteraties tot ik een indeling had waar ik goed mee kon werken en welke mij het overzicht bood dat ik wilde.
Pak een papiertje en maak een paar schetsjes.
In principe is de opdeling van de Nibud een goed beginpunt, ik zie het als "vaste lasten", "variabele lasten" en "sparen/reserveren". Van daaruit kan je je eigen posten eronder hangen en kijken hoe het vorm heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door bartmaniac op 22-03-2024 13:11 ]
[ Voor 70% gewijzigd door siveiro op 24-03-2024 17:57 ]
Vraag is of die updates nodig zijn. De Spendle "app" is gewoon een wrapper om de web-app heen. In de app zit (op Android in ieder geval) ook een update-knop die de laatste versie van de web-app downloadt. Misschien heeft iOS dat ook en ontvangt die ook op die manier updates?bartmaniac schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:10:
Wat spendee betreft is het jammer dat de ondersteuning/ontwikkeling voor het IOS platform lijkt stilgevallen te zijn. De recentste update is al 8 maanden oud. De Android versie ontvangt wel nog updates (18maart de recentste)
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Spendee niet Spendle van Sobering ICTjacobras schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:08:
[...]
Vraag is of die updates nodig zijn. De Spendle "app" is gewoon een wrapper om de web-app heen. In de app zit (op Android in ieder geval) ook een update-knop die de laatste versie van de web-app downloadt. Misschien heeft iOS dat ook en ontvangt die ook op die manier updates?