Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil jou ook de Manfrotto adviseren.
De mijne ligt nu momenteel in een TNT bus rond te slingeren.
Ik heb de Manfrotto 055xprob en de 804rc2 genomen.
Prijs prestatie gezien de beste keus denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Bij mijn Velbon (600R) zat wel een draagtas. Wat ik trouwens minder handig van de 600R vind is dat hij de verkeerde kant op kantelt (rechtsom ipv linksom). Verder is het wel een degelijk en compleet statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herrick schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:52:
Bij mijn Velbon (600R) zat wel een draagtas. Wat ik trouwens minder handig van de 600R vind is dat hij de verkeerde kant op kantelt (rechtsom ipv linksom). Verder is het wel een degelijk en compleet statief.
Dat is deze als ik het goed heb:

http://www.fotokonijnenbe...elbon_sherpa_600_r-f.html

Kan ik hiermee goed uit de voeten? En als ik deze aanschaf, hoef ik er dan verder niks bij te kopen?

Vergeet niet, ik ben een beginnend (dSLR) fotograaf, en wil een statief om mee te experimenteren, niet omdat ik het dagelijks nodig zal hebben.

Edit: heb zojuist de Velbon 600R besteld. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2009 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-10 12:21
Voor iedereen die twijfelt tussen de Manfrotto 484, 486 en 488: Neem de 488. Kost wat meer, maar het draagvermogen komt goed van pas als je een een zwaardere lens/camera wilt gebruiken en de 488 heeft een aparte knop om de draairichting mee vast te zetten. Bij de 484 en de 486 zit er maar 1 knop op waarmee je beide bewegingen in een keer loskoppeld. Dit is zeer vervelend als je eens een panorama wilt schieten oid.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 17:35
Maar een crime als je even snel een foto wil maken (omdat je iemand bij je hebt die geen foto's wil maken). Velbon heeft een beter compromis: 1 hendel om allebei los te draaien, en 1 voor de horizontale richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 21:40
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:22:
[...]

Mijn voorkeur gaat licht uit naar een statief van Velbon, mede vanwege het uitgebreide assortiment en variërende prijzen. Ik wil een statief waar alles bij zit zodat ik er niks meer bij hoef te kopen en waar dus mijn Canon 450D geschikt voor is.
Ik denk dat de Velbon Sherpa 803R iets voor jou is. Het is een statief met balhoofd, met 1 knop om zowel stand als draairichting vast te zetten en draagtas. Vooral de snelkoppelingsplaat ben ik zeer over te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
nadat ik zo standvastig (eigenlijk eigenwijs) ben geweest dat ik wel dacht zonder statief te kunnen met de 40D en 17-55 lens, moet ik er uiteindelijk ook aan geloven.

Ik gebruik de camera veel op reis en ik ga echt geen lomp statief meenemen, ookal weet ik dat dat eigenlijk wel beter is, maar voor mij is het niet praktisch. Geen zin om overal ermee te slepen, en ik kan het mijn vriendin ook niet aandoen om elke 5 minuten dat statief uit te halen en op te zetten.

Dus een Gorillapd SLR zoom lijkt me een goeie oplossing, daar een monopod toch niet stabiel genoeg is voor nightshots. Ik weet dat je de gorillapod slr zoom gewoon op je camera kunt schroeven. Een statiefkop maakt het handiger doordat je je camera ermee kunt draaien en ook alles recht kunt zetten zonder te frunniken met die gorillapod.
De gorillapod ondersteunt 3kg, bij een statiefkopje zie je ook specs bijstaan over de belastbaarheid....Betekent dat nou dat ik ook een kop moet kopen die ook die 3kg ondersteunt? Lijkt me wel...

Ik ga verder voorlopig niks anders aanschaffen, dus ik wilde vragen wat het goedkoopste statiefkopje is voor de gorillapod. Ik hoef geen hakkietakkie snufjes, ik wil gewoon een simpele kop die gewoon doet wat ie moet doen. Manfrotto kwaliteit is voor mij hierbij niet echt noodzakelijk.
Ik wil alles bij FK bestellen...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Is het niet 's tijd voor een echte startpost hiervoor? Ik zat laatst ook 's door statieven te bladeren en ik zie door de koppen de driepoot niet meer. Iemand met verstand van die dingen en wat tijd over?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheizberd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 22:00
Ik heb op mijn Gorillapod SLR zoom een Manfrotto 484 balhoofd en dat bevalt prima. Niet te groot en lomp en voldoende draagvermogen. Ik denk dat de flexibiliteit van een balhoofd sowieso goed past bij de flexibiliteit van de Gorillapod.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3237/2761512661_71e52ede93.jpg

De Gorillapod + 484 in actie voor het volgende shot.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3235/2755894949_5504924e9e.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Cheizberd op 22-01-2009 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Laatst online: 11:48
MBV schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 20:00:
Maar een crime als je even snel een foto wil maken (omdat je iemand bij je hebt die geen foto's wil maken). Velbon heeft een beter compromis: 1 hendel om allebei los te draaien, en 1 voor de horizontale richting.
Zie je bericht nu pas, maar dat is dus bij de Manfrotto ook. Horizontale as door middel van en hendeltje, en alle kanten op door middel van een draaiknop.

Enne, hierboven: Leuk shot zo! Gaaf idee.

[ Voor 4% gewijzigd door TranceSetter op 22-01-2009 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:14
Cheizberd schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 17:33:
Ik heb op mijn Gorillapod SLR zoom een Manfrotto 484 balhoofd en dat bevalt prima. Niet te groot en lomp en voldoende draagvermogen. Ik denk dat de flexibiliteit van een balhoofd sowieso goed past bij de flexibiliteit van de Gorillapod.

[afbeelding]

De Gorillapod + 484 in actie voor het volgende shot.

[afbeelding]
Gedurfd :P De auto heeft ook echt gereden, of stond ie gewoon stil?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:33

sapphire

Die-hard pruts0r

statieven zijn sowieso een crime als je even snel een foto wilt maken met mensen die niet willen wachten erop.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheizberd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 22:00
Hahn schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 19:46:
[...]

Gedurfd :P De auto heeft ook echt gereden, of stond ie gewoon stil?
We hebben ook gereden zo, de gordel zit niet voor niets door de schouderband. Het idee was dan ook dat hij naar binnen zou worden getrokken mocht hij vallen (in ieder geval niet op straat vallen). Moet wel zeggen dat ik erg vaak in de spiegel heb gekeken tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Cheizberd schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 22:09:
[...]

We hebben ook gereden zo, de gordel zit niet voor niets door de schouderband. Het idee was dan ook dat hij naar binnen zou worden getrokken mocht hij vallen (in ieder geval niet op straat vallen). Moet wel zeggen dat ik erg vaak in de spiegel heb gekeken tijdens het rijden.
Die gordel had ik gezien ja, het scheelt dat ie dan niet op straat dondert, maar ik denk dat ie alsnog flink lelijk zou kunnen vallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
TranceSetter schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 19:45:
[...]

Zie je bericht nu pas, maar dat is dus bij de Manfrotto ook. Horizontale as door middel van en hendeltje, en alle kanten op door middel van een draaiknop.

Enne, hierboven: Leuk shot zo! Gaaf idee.
Welke? Kan ik daar mijn huidige kop op inruilen?
Hahn schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 22:31:
[...]

Die gordel had ik gezien ja, het scheelt dat ie dan niet op straat dondert, maar ik denk dat ie alsnog flink lelijk zou kunnen vallen :P
Op de bekleding, dus lekker boeiend. Die gordel staat ook onder spanning :)

Als ik ooit een cabrio huur, ga ik die foto ook maken, onwijs gaaf :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hij kan ook nog naar achteren of opzij vallen. Naar achteren is ook nog niet zo'n gigantische ramp waarschijnlijk, die hoedenplank is niet zo heel hard, maar als ie tegen de buitenkant van je auto wordt geslingerd door de gordel, dan ben je niet blij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online
die manfrotto 484 kan ook 3kg houden en de gorillapod ook dus dat komt niet met elkaar in "conflict". Ik was bang dat wanneer je een kop koopt die maar 2kg ondersteunt, dat je dan zeg maar nog niet die 3kg kunt aanhouden van de gorillapod. ik ga nog eens even kijken of er nog wat goedkopers te krijgen is behalve die manfrotto.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Wat is het probleem?
draagvermogen statief 2kg + kop 5kg = 2kg
draagvermogen statief 5kg + kop 2kg = 2kg
Ik zie niet hoe daar ooit een 'conflict' kan ontstaan. Als een kop voor 2kg genoeg is voor jouw toestel, dan maakt het toch niet uit dat je gorillapod 3kg kan hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat de kop ook gewicht heeft.
En mocht je ooit andere lenzen willen monteren (die beduidend zwaarder zijn) dan is het wel prettig om een statief te nemen die dat gewicht aan kan.
Ik heb daarom gekozen voor de 055XPROB statief met 804RC2 kop. Dan heb je gewoon een goede combi voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online
MBV schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 09:32:
Wat is het probleem?
draagvermogen statief 2kg + kop 5kg = 2kg
draagvermogen statief 5kg + kop 2kg = 2kg
Ik zie niet hoe daar ooit een 'conflict' kan ontstaan. Als een kop voor 2kg genoeg is voor jouw toestel, dan maakt het toch niet uit dat je gorillapod 3kg kan hebben :?
Klopt. Ik wil gewoon dalijk niet met een 50 euro kostend statiefkopje zitten wanneer ik over de 2kg ga uitkomen, terwijl mijn gorillapod dan 3 kilo aanzou kunnen.

EDIT: ik zie op de site van Manfrotto zelf dat die 484 miniball 4 kilo aankan, terwijl erbij staat dat het voor compactcams geschikt is....

[ Voor 11% gewijzigd door Deathchant op 23-01-2009 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Alles in perspectief he, voor Manfrotto is een D70 natuurlijk ook compact (als je het vergelijkt met een 1D of middenformaat ;))
Misschien is het ding wat minder makkelijk te hanteren met een groot gewicht?

[ Voor 23% gewijzigd door MBV op 23-01-2009 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online
hehe grappig, fotokonijnenberg zegt me net dat dat absoluut niet gaat werken met een gorillapod.....ach ja, we zien wel. een monopod is toch niet goed genoeg als ik F8-F11 shots wil maken 's avonds....dus ik ga gewoon die manfrotto 484 bestellen en de gorillapd slr zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicane
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 15:31
Ik ben sinds kort de eigenaar van een Nikon D40 met naast de kitlens ook de 55-200mm VR. Ik vertrek volgende week woensdag naar Griekenland en nu zoek ik een statief welke handig is om mee te nemen. Aangezien ik niet met een groot statief wil gaan lopen slepen zat ik aan een tafelstatief te denken. Ik heb in een vlaag van onbezonnenheid een goedkoop Hama statief gekocht maar de balhead op dit statief bezweek onder het gewicht van mijn D40.

Wat ik zoek in een statief is het volgende:
- een statief dat klein is wanneer deze ingeklapt is (heb nagemeten dat inklapt 30cm waarschijnlijk net in mijn tas past)
- een statief dat een panhoofd heeft i.p.v. een balhoofd (dit omdat ik voornamelijk landschappen/stilstaande objecten wil fotograferen)
- ik wil het statief in de toekomst ook voor macro fotografie gaan gebruiken dus een statief dat naast pan beweging ook in hoogte verstelbaar is zou mooi meegenomen zijn
- de aanwezigheid van een waterpas
- de aanwezigheid van een quick-release plaatje

Ik heb zelf een budget van 30/40 euro in gedachte. Iets meer zou ook kunnen natuurlijk. Ik heb zelf ook gezocht en ik heb er een gevonden die aan al mijn wensen lijkt te voldoen, zij het niet dat deze alleen in Amerika verkrijgbaar lijkt te zijn en ik betwijfel dat ik deze voor dinsdag avond in huis zal hebben. Wat ik gevonden heb is dit:

Vanguard Mars-1

De Engelse pagina van Vanguard heeft dit product niet op de site staan en iedere Google poging een winkel te vinden in Europa levert mij ook niets op. Moet ik hier soms stilletjes uit opmaken dat dit product misschien toch niet zo goed is en daardoor niet buiten Amerika verkocht wordt?

Een ander alternatief dat ik gevonden heb is de Velbon CX-460 Mini. Hier ontbreekt echter de aanwezigheid van een waterpas. Mocht ik niets kunnen vinden dat aan mijn wensen voldoet dan is dit mijn back-up optie. Ik hoop dat jullie mij een push in de juiste richting kunnen geven wat mij naar iets beters brengt. Ik zal uiterlijk dinsdag de knoop moeten doorhakken wil ik nog de tijd hebben om in Nederland bij een winkel langs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Deathchant schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 14:23:
hehe grappig, fotokonijnenberg zegt me net dat dat absoluut niet gaat werken met een gorillapod.....ach ja, we zien wel. een monopod is toch niet goed genoeg als ik F8-F11 shots wil maken 's avonds....dus ik ga gewoon die manfrotto 484 bestellen en de gorillapd slr zoom.
Dan moet fotokonijnenberg het eerst maar eens uitproberen. Heb ook de Grorilla Zoom met de Frotto 484 en dit doet het uitstekend bij mij. Is wel effe wennen om er vlot mee om te gaan, maar het voelt in elk geval zeer stevig aan en je kan er werkelijk alle richtingen mee uit, deze combinatie is toch ook mijn "vakantiestatief" hoor, past net in m'n Crumpler-rugzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Ik overweeg onder andere Velbon Sherpa Pro CF-530 met Manfrotto 486RC2 balhoofd. Is dit een goede combo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 14:13

lithiumangel

Tuurlijk !

Geweldige informatie m.b.t de Gorillapod zoom i.s.m een Manfrotto 484 !
Ik zocht namelijk al een tijdje voor een geschikte balhoofd voor op de Joby aangezien je dan minder hoeft te knutselen met de pootjes.

Bij Kamera-express gezocht op de Manfrotto 484 en ze blijken ook een RC2 te hebben, de RC2 versie heeft een quick-release, iets waar zeker mijn voorkeur naar gaat vooral als ik met 2 man (elk een DSLR) op pad gaat kan je op deze manier snel de Joby verdelen onder elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:35
Ik kan de vanguard VS-86 aanraden als tafelstatief! Kan mijn D80 + 18-70dx + sb28dx prima dragen!

Afbeeldingslocatie: http://www.fotokonijnenberg.nl/images/content/vergroting/13818.jpg

Als je in de omgeving van Utrecht woont, bij Foto Prisma kost dit statief maar €21,-!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
wolver1ne schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 13:53:
Ik overweeg onder andere Velbon Sherpa Pro CF-530 met Manfrotto 486RC2 balhoofd. Is dit een goede combo?
Ik heb zelf enige tijd een Velbon Sherpa Pro CF-640 gehad en was daar erg tevreden mee. Recentelijk een upgrade gedaan naar een Gitzo GT2942 basalt omdat deze net wat hoger komt zonder gebruik te maken van de midden kolom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik geloof dat ik hier al eens eerder wat advies heb gevraagd, maar ik ben nu wat verder.

Ik wil dus een statief kopen waar ik m'n hele leven mee doe, en liefst nog langer. Ik ga er voornamelijk mee op pad, dus het moet licht zijn. Ik weet niet wat ik in de toekomst voor materiaal koop, dus het moet in elk geval genoeg kunnen dragen en erg stijf zijn. Carbon dus.

Nu heb ik alleen nog bij Manfrotto gekeken omdat ik daar wel eens een statief van heb vastgehouden en dat zag er allemaal zeer degelijk uit voor een vrij vriendelijke prijs.

190 serie valt voor mij af omdat de 055 een stuk degelijker schijnt te zijn.

Mag Fiber (carbon poten met magnesium bevestigingsdelen enzo) valt voor mij af omdat het verschil in gewicht met aluminium te klein is, en het verschil in prijs te groot is. Dan koop ik nog liever aluminium.

Ik ben enigzins gebonden aan Foto Konijnenberg (afspraak met werkgever) dus voor mij blijven er twee statieven over: 055CX3 en de 055CXPRO4.

Heb aan de hand van de website van Manfrotto even de volgende tabel gemaakt:

055CXPRO4
+ lichter
+ korter ingeklapt
+ Q90 systeem (is dit wel een voordeel ?)
+ 4 leg sections (is dit wel een voordeel ?)
- hoger in laatste stand
- lager in hoogste stand

Met name over dat Q90 systeem en die 4 leg sections twijfel ik een beetje, rechtvaardigt dat, samen met de twee punten erboven, de 75 euro die 't statief meer kost dan de 055CX3 ? Voor dat geld kan ik bijna een 488RC2 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Als je echt een lichtgewicht statief wilt, zul je toch echt naar Gitzo of Feisol moeten kijken. Andere optie is Benro maar hier lees je naast de positieve toch ook heel erg veel negatieve verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand vertellen wat de nadelen/voordelen zijn van een systeem waarbij je de middenkolom omhoog zet dmv een hendeltje dat je moet draaien tov een systeem waarbij je de middenkolom omhoogt schuift?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 08:36
mcdronkz schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 23:26:
Ik wil dus een statief kopen waar ik m'n hele leven mee doe, en liefst nog langer. [...] Carbon dus.
Als je echt een goed carbon statief wilt, kijk dan naar de Gitzo GT 2530 of GT2540, dat zijn de echte spullen. Niet de goedkoopste, als je alleen af en toe eens een keer een statief nodig hebt zou ik misschien eerder naar Manfrotto of zo kijken.

Bedenk wel, redelijk veel geld uitgeven voor een statief dat bijna je camera stabiel houdt is helemaal zonde van je geld. Wanneer het voor je werk is koop dan iets goeds of ga op een andere manier werken :)

Edit:
@jbousma:
Een kolom met quickrelease is sneller (:)) maar een met een draai hendel (geared) is gemakkelijker wanneer je er zware spullen op hebt staan.

Helaas is het bij beide zo, dat uitschuiven van de middenkolom altijd onbalans oplevert, beter is het dat ding niet te gebruiken of zelfs te verwijderen.

[ Voor 19% gewijzigd door Jiriki op 16-02-2009 10:14 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Ik ben vandaag wezen kijken naar een statief, en heb daarbij naar Manfrotto's en Gitzo's gekeken. Het gewichtsverschil tussen vergelijkbare modellen is natuurlijk wel aanwezig omdat Gitzo van een bepaalde magnesium legering gebruik maakt, maar ik vind het verschil erg meevallen en de Manfrotto 055CX3 is zeker licht genoeg voor mij.

Ook scheelt het wel dat bepaalde Gitzo's geen middenkolom hebben, hierdoor wordt het geheel wat sterker als je de poten ver uitschuift. Maar, je moet aardig je best doen om de poten van een Manfrotto te flexen.

Kortom, ik ga niet ontkennen dat een Gitzo wat beter is, maar dat is het prijsverschil voor mij echt niet waard. Komt nog bij dat je dan ook daadwerkelijk een statief zonder middenkolom moet kopen om van de voordelen gebruik te maken. Maar ja, voor mij biedt een middenkolom in bepaalde gevallen ook wel eens uitkomst.. lastig lastig.

Ik heb in ieder geval een hele positieve indruk van het 055CX3 statief. Het is gewoon onzin om te zeggen dat je naar zo'n ding moet kijken als je slechts nu en dan een foto maakt, want het is een topstatief. De afwerking is erg goed, het voelt allemaal lekker soepel en heel degelijk aan, het is licht, stijf, kan veel dragen en laat je niet in de steek. Gecombineerd met de 488RC2 hou je een lichte set waarop je zwaar spul zou kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Misschien kan iemand met gebruikerservaring mij verder helpen.

Ik ben op zoek naar een tweedehands statief. Moet wel een goed merk zijn. Nou kan ik tweedehands een Manfrotto 190B (nieuwstaat) kopen voor € 75 (zonder kop) of een 055AB (4 jaar oud en met 141rc kop) voor € 95. Omdat het wat oudere statieven zijn kan ik niet goed vergelijken via specs op internet.

Heeft iemand ervaring en advies? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-09 21:53
Ik ben op zoek naar een statief wat gewoon 170-180cm maximaal is en de camera kan draaien voor een portretfoto (balhoofd dus?). Gewicht is niet echt een issue, maar een draagtasje erbij zou wel handig zijn. Dit weinige zoek ik zo goedkoop mogelijk, iemand die een mooi advies heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xeanor, kijk 's naar de Velbon Sherpa 450 R. Niet echt licht, maar voor z'n prijs (89,90 bij Konijnenberg) erg degelijk, goed afgewerkt en stevig. Mocht je willen, dan is het meegeleverde PH-157Q panhead (stevig ding van gietaluminium met quickrelease) probleemloos te vervangen door een balhoofd.

OK, 't is geen Manfrotto, maar een 055 met balhoofd kost al gauw het dubbele, en die Velbon bevalt me al een hele tijd uitstekend. O ja, hij wordt geleverd incl. draagtas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Een gewoon statief kan prima draaien voor portret: je klapt dan het bovenste stuk (waaraan de quickrelease zit) omhoog, dan is je toestel 90 graden gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-09 21:53
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 08:16:
Xeanor, kijk 's naar de Velbon Sherpa 450 R. Niet echt licht, maar voor z'n prijs (89,90 bij Konijnenberg) erg degelijk, goed afgewerkt en stevig. Mocht je willen, dan is het meegeleverde PH-157Q panhead (stevig ding van gietaluminium met quickrelease) probleemloos te vervangen door een balhoofd.

OK, 't is geen Manfrotto, maar een 055 met balhoofd kost al gauw het dubbele, en die Velbon bevalt me al een hele tijd uitstekend. O ja, hij wordt geleverd incl. draagtas. :)
Bedankt voor de tip, denk dat 'm dat wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online
Naast de Joby (reisstatief) ben ik ook opzoek naar een groot statief.
Ik heb niet zoveel eisen eraan:
- hij moet gewoon stevig staan, that's it. Ik hoef geen manfrotto van carbonfibre o.i.d. van 500 euro.
- statief moet licht qua gewicht zijn
- incl. statiefkop (niet te duur)
- ik hoef niet per se een statief wat je tot 5 meter boven je kop kunt uit laten komen
- bidget max 160 euro ofzo

Ik wil het gebruiken i.c.m. een canon 40D+17-55/2.8 IS USM lens. Toekomstige lenzen: Canon 10-22 en Canon 70/200/4L IS USM.

Ik had eens wat gezocht en kwam uit op de Manfrotto 055XDB+804RC2 kop
Ze zeggen vaker dat goedkoop duurkoop is en ik heb 0 verstand van statieven. Ik heb gekeken: hij kon 7 kilo aan en woog zelf "maar" 2.2KG. Dus ik vond het acceptabele specs.

Henk had me deze tip ook gegeven, maar wilde het toch even zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de 055xprob en de 804rc2 en ik ben erg tevreden over deze combi. Ernstig stevig en niet al te duur. Ik heb deze als set gekocht voor 200 euro.
Het statief weegt 2.4 kg en bij aanschaf dacht ik dat het wel meeviel. Ga je er een dagje mee wandelen dan wordt het toch best zwaar.
Maar goed, stevig en goedkoop gaat bijna nooit samen met een licht statief.

Je merkt wel dat je een stukje kwaliteit in handen hebt. Ook de kop vind ik erg prettig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoR
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
Graag advies over het volgende:

Ben van plan een statief aan te gaan schaffen. Na heel wat zoeken en lezen van ervaringen ben ik eigenlijk amper wijzer geworden. Ik wil graag een licht statief dat ik mee kan nemen op urenlange wandeltochten in equador en galapagos eilanden. Statief moet wel stabiel en stevig genoeg zijn om minimaal en 450d en 55-250is zoomlens te kunnen dragen.

Ik wil het gebruiken voor panorama foto's en fotografie bij minder licht (s'avonds, snachts). Wil het statief eigenlijk de eerst komende 20 - 30 jaar kunnen gebruiken en heb dus wel enige kwaliteitseisen. Geschiktheid voor macro fotografie (als daar bijzondere eisen aan zijn) is ook eigenlijk vereist. Budget is maximaal ongeveer 200-250 euro (all incl.). Liefst goedkoper uiteraard. In ieder geval niet (veel) daarboven aangezien ik het al een heleboel geld vind voor een statief.

Mijn oog is qua tripod een beetje gevallen op de Velbon Sherpa pro 530. Wat voor kop er dan op kan heb ik nog geen enkel idee over. Het liefst een waarbij ik in ieder geval de horizontale as vrij kan bewegen terwijl de rest vastgezet is ivm panorama. Het is de bedoeling dat ik het statief op een of andere manier aan mijn mini trekker classic vast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Vis

Heeft die Gorillapod SLR-Zoom een Quick Shoe? Zodat je snel je camera erop en af kan klikken?
Of enkel schroefdraad?

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Schroefdraad :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Nee, dan moet je de Gorillapod SLR kopen:
http://www.joby.com/images/GorillapodSLR_white2.jpg

De zoom zit alleen een plat vlak op, waar je dus weer een statiefkop op kan zetten. De schakel onder de kop ontbreekt ook:
http://www.joby.com/images/GorillapodSLRZoom_nocam.jpg

En de SLR zoom schijnt steviger te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Dan vraag ik me af of ik m ook gewoon kan gebruiken.. Hij is goedkoper, en heeft die extra's... alleen minder gewicht verdragen idd.. hmm lastig, nog even over nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
RemcoR schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:41:

Ben van plan een statief aan te gaan schaffen. Na heel wat zoeken en lezen van ervaringen ben ik eigenlijk amper wijzer geworden. Ik wil graag een licht statief dat ik mee kan nemen op urenlange wandeltochten in equador en galapagos eilanden. Statief moet wel stabiel en stevig genoeg zijn om minimaal en 450d en 55-250is zoomlens te kunnen dragen.

Ik wil het gebruiken voor panorama foto's en fotografie bij minder licht (s'avonds, snachts). Wil het statief eigenlijk de eerst komende 20 - 30 jaar kunnen gebruiken en heb dus wel enige kwaliteitseisen. Geschiktheid voor macro fotografie (als daar bijzondere eisen aan zijn) is ook eigenlijk vereist. Budget is maximaal ongeveer 200-250 euro (all incl.). Liefst goedkoper uiteraard. In ieder geval niet (veel) daarboven aangezien ik het al een heleboel geld vind voor een statief.

Mijn oog is qua tripod een beetje gevallen op de Velbon Sherpa pro 530. Wat voor kop er dan op kan heb ik nog geen enkel idee over. Het liefst een waarbij ik in ieder geval de horizontale as vrij kan bewegen terwijl de rest vastgezet is ivm panorama. Het is de bedoeling dat ik het statief op een of andere manier aan mijn mini trekker classic vast te maken.
Het statief dat je in je link aangeeft voldoet ruim: lichtgewicht, stevig, verwisselbare voetjes en middenzuil ook ondersteboven te monteren voor macro-opnamen. Je hebt dan alleen nog een redelijke panhead kop nodig. Dat hoeft niet van Velbon te zijn, als schroefdraad maar overeenkomt (vaak ook adapters leverbaar). In dit topic zijn genoeg voorbeelden/aanbevelingen genoemd. Wel zal je de panhead voor onderweg moeten verwijderen van je statief en in je rugzak opbergen, aangezien het zaakje anders blijft hangen door de handles. 8)

Edit: de GoT pricewatch geeft trouwens aan dat er een panhead bij zit, dus even navragen of dit een meevaller is :9

[ Voor 4% gewijzigd door BellySM op 14-03-2009 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne

Heb zelf een CF-640 en hij bevalt me prima. Licht, sterk en stabiel. Voor kop kan ik Manfrotto 488RC2 balhoofd aanraden. Deze heeft ten opzichte van 486RC2, wat ik zelf heb, een panorama lock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoR
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
wolver1ne schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 17:48:
[...]

Heb zelf een CF-640 en hij bevalt me prima. Licht, sterk en stabiel. Voor kop kan ik Manfrotto 488RC2 balhoofd aanraden. Deze heeft ten opzichte van 486RC2, wat ik zelf heb, een panorama lock.
Dank BellySM en Wolver1ne,

Heb inmiddels de Sherpa PRO CF-535 besteld. Is vergelijkbaar met de 530 alleen heeft dan verwisselbare pootjes en in plaats van 'draaipoten' werkt de boel met klemmen wat voor mij net iets praktischer is. Als kop ben ik voor de PHD-61Q gegaan. Niet de allerlichtste maar denk deze wel in mijn tas te kunnen proppen.Overigens kan je deze kop volgens mij ook perfect voor panorama fotografie gebruiken. Statief kwam overigens vandaag al binnen, levertijd kop is onbekend. Ervaring volgt asap. Totale gewicht is ongeveer 2.1 kg. Niet superlicht maar nog net te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Laatst online: 27-12-2024
Vis schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:59:
Dan vraag ik me af of ik m ook gewoon kan gebruiken.. Hij is goedkoper, en heeft die extra's... alleen minder gewicht verdragen idd.. hmm lastig, nog even over nadenken
De ZOOM versie wil als de poten wat ver uit mekaar staan al wel eens doorzakken met een 18-200IS of dergelijke, dus de 'gewone' SLR zal wel in meer situaties het wel eens late afweten he. O ja, en dit zeg ik aan iedereen: een Gorillapod is een leuk vakantie-statief waar je veel mee kan experimenteren en creatief zijn, maar het is voor mij persoonlijk toch echt geen vervanger van een 'echt' statief geworden hoor.
Vandaar ook mijn (tevreden) aankoop van de Manfrotto 715 bij Purelygadgets.co.uk waar ik er (verzendkosten incl) minder dan 100 euro's voor betaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Tunboy: eens dat het een leuk experimenteer-statiefje is, maar geen echte. Dat is juist het voordeel: ik ga mijn manfrotto van 3kg niet overal naartoe mee slepen, terwijl mijn gorillapod standaard in mijn tas zit ('t weegt toch niks).

De gewone SLR die ik heb, is inderdaad vaak niet stevig genoeg. Maar het grote voordeel is dat je hem als 'stabilisator' kan gebruiken: doordat hij je hand ondersteunt zal je camera niet snel trillen, en met je hand zorg je ervoor dat hij niet doorbuigt :) Zo heb ik hem vaak gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
RemcoR schreef op zondag 15 maart 2009 @ 02:42:
[...]

Dank BellySM en Wolver1ne,

Heb inmiddels de Sherpa PRO CF-535 besteld. Is vergelijkbaar met de 530 alleen heeft dan verwisselbare pootjes en in plaats van 'draaipoten' werkt de boel met klemmen wat voor mij net iets praktischer is. Als kop ben ik voor de PHD-61Q gegaan. Niet de allerlichtste maar denk deze wel in mijn tas te kunnen proppen.Overigens kan je deze kop volgens mij ook perfect voor panorama fotografie gebruiken. Statief kwam overigens vandaag al binnen, levertijd kop is onbekend. Ervaring volgt asap. Totale gewicht is ongeveer 2.1 kg. Niet superlicht maar nog net te doen.
De PHD-61Q is een uitstekende keus. Ik heb deze op een Velbon Sherpa 803R zitten ipv de meegeleverde QHD-62Q balhoofd. Beide hoofden hebben hetzelfde handige quickrelease plaatje, dus dat kwam goed uit. Het statief voldoet voor mij meer dan voldoende, aangezien ik 'm alleen voor studiowerk gebruik. De balhoofd is voor buitenwerk, op een monopod of soms op een gorillapod slr zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin

Ik heb zelf een Velbon Sherpa Pro CF-640 gehad en deze beviel prima, maar ik heb toch een upgrade gedaan naar een Gitzo GT2942 Basalt. Qua gewicht (1.6 kg inclusief middenkolom) net zo zwaar als de Velbon maar komt net wat hoger waardoor ik niet meer hoef te bukken om door de zoeker te kijken.

Als je licht wilt, zit je vast aan een Gitzo carbon (de basalt zijn zo'n 200 tot 400 gram zwaarder) waarbij de explorer serie ook nog de mogelijkheid heeft om de middenkolom onder een willekeurige hoek vast te zetten. Maar of dit in de praktijk handig is voor macro heb ik niet echt kunnen vinden, vandaar dat ik hier zelf niet voor heb gekozen.

Als balhoofd heb ik een Markins M10. Wel aandig aan de prijs, maar je hebt wel erg goede kwaliteit met een zeer goed QR-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil ook weer een statief. Mijn oude was zo plastic dat ik daar mijn huidige camera niet op durf te planten :P Hij moet de 40D+grip met een 70-200 2.8 (toekomst, heb nu de f4) kunnen houden. Dus liever > 4 kg belasting. Ik wil hem vooral voor architectuur. Verder heb ik een zwakke rug, dus gewicht is ook een ding, en ik heb ook al gekeken naar wat carbon. Daarnaast ben ik bezig geweest met kijken naar een balhoofd, maar ik heb een beetje het idee dat ik met een 3 weg kop ook prima geholpen ben.

Statieven die ik al heb bekeken:

Bij KE: Manfrotto 055XDB + 804RC2, Tripod Combi voor slechts 149,-

+ leuke set voor relatief weinig geld
- gewicht
- max. belasting van 4 kg

Feisol CT3402 + 486CR2 of balhoofd B-01

+ lijkt me een goed ding voor het geld
- optionele middenkolom

Wie heeft er een Feisol, en zo ja welke, en bevalt het een beetje?

Ik vind Gitzo ook echt mooi carbon spul hebben, maar voor een set zit je al snel > 400 euro. Iets als de GT2530EX is wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
mcdronkz schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 01:38:
Ik ben vandaag wezen kijken naar een statief, en heb daarbij naar Manfrotto's en Gitzo's gekeken. Het gewichtsverschil tussen vergelijkbare modellen is natuurlijk wel aanwezig omdat Gitzo van een bepaalde magnesium legering gebruik maakt, maar ik vind het verschil erg meevallen en de Manfrotto 055CX3 is zeker licht genoeg voor mij.

Ook scheelt het wel dat bepaalde Gitzo's geen middenkolom hebben, hierdoor wordt het geheel wat sterker als je de poten ver uitschuift. Maar, je moet aardig je best doen om de poten van een Manfrotto te flexen.

Kortom, ik ga niet ontkennen dat een Gitzo wat beter is, maar dat is het prijsverschil voor mij echt niet waard. Komt nog bij dat je dan ook daadwerkelijk een statief zonder middenkolom moet kopen om van de voordelen gebruik te maken. Maar ja, voor mij biedt een middenkolom in bepaalde gevallen ook wel eens uitkomst.. lastig lastig.

Ik heb in ieder geval een hele positieve indruk van het 055CX3 statief. Het is gewoon onzin om te zeggen dat je naar zo'n ding moet kijken als je slechts nu en dan een foto maakt, want het is een topstatief. De afwerking is erg goed, het voelt allemaal lekker soepel en heel degelijk aan, het is licht, stijf, kan veel dragen en laat je niet in de steek. Gecombineerd met de 488RC2 hou je een lichte set waarop je zwaar spul zou kunnen plaatsen.
Je moet voor de gein de carbon statieven van Gitzo vergelijken met de door jouw genoemde Manfrotto. Het verschil is ruim 2x!

Gitzo heeft statieven met middenkolom. Ze zijn in elk geval altijd als optie te krijgen. Ikzelf gebruik de middenkolom zo goed als nooit: meer dan 50% uitgeschoven op mijn statief zie ik hem bewegen als de spiegel opklapt! De middenkolom maakt het geheel iets zwaarder, maar kan soms wel handig zijn als je toch iets hoger wilt. Wil je degelijkheid, dan laat je hem volledig naar beneden of beter nog: laat hem achterwege ;)

Mijn broer heeft een manfrotto (model nummer vergeten), waar de middenkolom na helemaal uit te schuiven, ook kan kantelen. Hanidige feature als je van macro houdt.

Neem een statief met 3 secties in de poten. Die staan stabieler dan de 4 varianten. Is compactheid van belang, dan kom je niet onder 4 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb even wat gewichten vergeleken, en het verschil is kleiner dan ik dacht. Doe er je voordeel mee:

de Gitzo 1228 II + G 1278 kop (bij KE > 500,- zeker met middenkolom) gewicht samen, zonder middenkolom: 2,10 kg.

Manfotto 055XDB + 804RC2 kop (samen 149,- bij KE) gewicht samen: 2,85 kg.
804RC2 kop (bij KE 62,50) weegt alleen 0,75 kg.
Als je er een ballhead bij wil:
486RC2 (bij KE 62,50) weegt alleen 0,46kg.

Manfrotto 055Xprob (bij KE 155,-) weegt alleen 2,40 kg.
Deze kan dus tot de grond.
De 055Xprob met het balhoofd is net zo zwaar als de 055xdb met de 804RC2 kop. Hij is alleen iets duurder, en voor die 155,- krijg je er geen kop bij, dus aanbiedingstechnisch is de 055xdb+804RC2 kop volgens mij geen slechte deal. Met de ballhead erbij ben je 212,50 kwijt. Dan zou ik eventueel nog kijken naar een draagriem op Ebay ofzo.

Als ik voor iets meer dan 200 euro klaar zou zijn, ben ik denk ik best een tevreden mens. _/-\o_ En 70 gram verschil, dat is toch wel te overzien?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Waarom zet je er geen velbon naast? Die zijn een stuk lichter, voor een aangenaam startersprijsje van €100, en vziw stevig genoeg voor de meeste situaties. Die manfrotto-set vind ik (ook rugklachten) echt te veel om mee te zeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind 4kg draagkracht wel krap worden. Of zijn er Velbons die dat makkelijk aankunnen?

Ik zou dan de Velbon Sherpa CF630 mooi vinden bijvoorbeeld, maar die is al 199,-.
Met een ballhead, bijv de Q HD-61Q komt er nog 119,- bij.
Dat vind ik wel erg veel geld, of je moet richting Gitzo gaan denken.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 09:31
Die manfrotto is een prachtcombi kan ik je vertellen, en je kunt nog wel over de 4KG van die kop heen ook ;) Ik zou het ballhead even weglaten, dikke kans dat de 804RC2 die er bij zit gewoon meer dan voldoende is :) Als je dan die 50 euro extra graag uitgeeft kan ik je de Mbag80 aanbevelen, hele fijne tas voor dat ding. Ik heb er het afgelopen weekend iets van 8 uur mee rondgelopen.

Gewicht ga ik me niet over uitlaten, dat is voor mij nooit echt een issue geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hee henk! :P

bedankt voor de tips alweer.
Zijn er rugpatiënten met dit statief? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

up!

Ik kan een Benro C-168 M8, incl. kogelkop B-0 voor 175,- van iemand overnemen.
Samen is de set 1.53m hoog, ik ben +- 172m lang.

Is dit slim? Ik denk dat ik zoiezo ga kijken :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2009 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 14:01:
up!

Ik kan een Benro C-168 M8, incl. kogelkop B-0 voor 175,- van iemand overnemen.
Samen is de set 1.53m hoog, ik ben +- 172m lang.

Is dit slim? Ik denk dat ik zoiezo ga kijken :)
Ik heb gemerkt dat ik een hoog statief, dus waarbij het oculair minstens 20cm hoger kan zetten dan mijn eigen ooghoogte, erg op prijs stel van tijd tot tijd :)

Ik zou ook gewoon eens vragen waarom die knakker hem wegdoet :)

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 23-03-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op maandag 23 maart 2009 @ 14:12:
[...]

Ik heb gemerkt dat ik een hoog statief, dus waarbij het oculair minstens 20cm hoger kan zetten dan mijn eigen ooghoogte, erg op prijs stel van tijd tot tijd :)

Ik zou ook gewoon eens vragen waarom die knakker hem wegdoet :)
thnx Henk, alweer :P

Ik ga er zoiezo zelf langs om te kijken, maar bedankt voor de tip, ik zou er niet aan gedacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Laatst online: 11:48
Zelf heb ik de 055xprob met 488rc4 balhoofd. Dat is echt gewoon een super statief. Staat lekker stevig, en ik vind een balhoofd altijd wel lekker werken. Wat Henk zegt over die Mbag80 is ook waar. Het statief laat zich lekker dragen in die tas, en ik heb dan ook nog geen last gehad van rugklachten :Y)
Is alleen zo lastig dragen, een backpack én een statief >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
PageFault schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 07:58:
[...]

Je moet voor de gein de carbon statieven van Gitzo vergelijken met de door jouw genoemde Manfrotto. Het verschil is ruim 2x!

Gitzo heeft statieven met middenkolom. Ze zijn in elk geval altijd als optie te krijgen. Ikzelf gebruik de middenkolom zo goed als nooit: meer dan 50% uitgeschoven op mijn statief zie ik hem bewegen als de spiegel opklapt! De middenkolom maakt het geheel iets zwaarder, maar kan soms wel handig zijn als je toch iets hoger wilt. Wil je degelijkheid, dan laat je hem volledig naar beneden of beter nog: laat hem achterwege ;)

Mijn broer heeft een manfrotto (model nummer vergeten), waar de middenkolom na helemaal uit te schuiven, ook kan kantelen. Hanidige feature als je van macro houdt.

Neem een statief met 3 secties in de poten. Die staan stabieler dan de 4 varianten. Is compactheid van belang, dan kom je niet onder 4 uit.
Wat bedoel je met "2x verschil" ?

Eén van de eerste dingen die ik trouwens deed is de middenkolom weghalen, nu zit er alleen een kort stuk metaal met een balhoofd eraan, voelt héél erg stevig aan en het weegt ook nog eens een stukkie minder. Nee, een balhoofd zie je mij niet meer gebruiken.

Oh ja, zoals je inmiddels wel begrepen zult hebben, ik heb de 055CX3 binnen gekregen, en ik ben er echt heel positief over. Nu kom ik echt van een rampenstatief dus ik ben al gauw tevreden, maar ik heb ook echt het idee dat ik waar voor m'n geld gekregen heb. Het statief is echt ruimschoots licht genoeg voor mij, alles voelt heel goed aan en ik heb me tot nu toe geenzins beperkt gevoelt door het statief tijdens het maken van foto's. Ik kan 'm aan iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:04:
ik vind 4kg draagkracht wel krap worden.
Canon xxD + grip + 70-200 f/2.8 IS + 1,4 extender = ietsje meer dan 3 kg.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ajhaverkamp schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 07:25:
[...]

Canon xxD + grip + 70-200 f/2.8 IS + 1,4 extender = ietsje meer dan 3 kg.
Sowieso, iets van 4KG... Ik hang er een 1DIII + 70-200/2.8 + 580EXII ook gewoon aan. Die hele combinatie zou rond de 4KG moeten komen, en houdt echt prima.

Meer capaciteit is neit altijd beter, betekent zeker bij de koppen volgens mij sowieso meer gewicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
mcdronkz schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 03:23:
Eén van de eerste dingen die ik trouwens deed is de middenkolom weghalen, nu zit er alleen een kort stuk metaal met een balhoofd eraan, voelt héél erg stevig aan en het weegt ook nog eens een stukkie minder. Nee, een balhoofd zie je mij niet meer gebruiken.
Ik neem aan dat je hier middenkolom bedoelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
kdbruin schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 08:55:
[...]

Ik neem aan dat je hier middenkolom bedoelt ;)
Klopt, ik was iets minder scherp op het moment dat ik dat schreef ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaZZ
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Op advies van iemand hier op het forum een Gorillapod SLR Zoom besteld met een Manfrotto 484RC2

Werkt perfect! Mooie combinatie, zeker voor op reis.. Ben er blij mee :)

Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 15:04

Impry

Rallymedia.nl

Ik film nu een dik half jaar met een Sony HDR-FX 1.
Voordat ik die camera kocht had ik al een Velbon Sherpa 600R, een prima, degelijk en goed instelbaar statief.

De camera is ook niet te zwaar voor het statief en zeker als je de poten gewoon normaal uit elkaar zet staat hij ook echt niet op het punt om om te vallen. (zie foto)

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/i5bztk.jpg

Belangrijkste voor mij is dat deze veel lichter is dan de grote videostatieven, die zijn namelijk te zwaar om een wijnberg mee op te klimmen, door de bossen te struinen of over sloten te springen. (dat hoort er namelijk allemaal bij als rally-cameraman ;) )
Enige probleem waar ik tegenaan loop is dat het een fotokop is die erop zit. Deze draaide in het begin aardig soepel, maar begint door wat vuil wat er soms tussenkomt soms wat minder en vooral schokkerig te draaien.

Ik ben dus op zoek naar een geschikte videokop voor mijn camera, die de huidige PH-157Q vervangt.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/6dv5tk.jpg

Nu vroeg ik mij af of je hier zomaar elke videokop op kunt draaien, of werken die met een ander type bevestiging?
En als het kan wat is dan een geschikte/betaalbare videokop?

Ander klein vraagje nog, iemand een idee waar dit soort dopjes (ø 26mm) bij te bestellen zijn? Ben er één in de modder verloren. De volgende dus maar even met extra druppeltje lijm vastzetten.
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/30rxle9.jpg

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 11:26
Ook een vraagje..

ik wil mezelf een statief kado geven.. kortom.. kopen.
Nu zal ik niet veel met statief schieten, maar ik mis hem toch af en toe, daarom zal het een budget statief worden. De enige die nog een beetje op hoogte komt en in mijn prijs categorie valt is de Hama star 61.

- Goedkoop
- Redelijke hoogte (153 cm)
- Incl. tas
- Draaggewicht (4 kg volgens specs.. dus 3 kg moet zeker lukken)

Nu wou ik vragen of mensen ervaring hadden met dit statief (bol.com geloof ik nml. niet al te snel op ervaringen) en of mensen misschien betere budget statieven wisten.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
@RobbieB
Waarom investeer je gelijk niet in een wat duurdere tripod in plaats van dat je 30 piek betaald voor iets wat na paar keer te gebruiken uit elkaar valt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zal inderdaad niet de eerste zijn bij wie een (goedkoop) statief omvalt. Met alle gevolgen van dien...

Nee, zonde van je geld hoor! Wil je niet te veel geld uitgeven dan zou ik eerder naar zoiets kijken.
http://www.kamera-express...page=product&product=2197

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Nadeel van zo'n plastic Hama statief is dat er vaak spelling op de draaikop zit. Dit heeft als gevolg dat je camera soms net een knikje schuin gaat hangen of net niet in de stand wil staan waarin jij hem wil hebben.

Een relatief goedkope Velbon waar je jaren mee vooruit kunt lijkt mij ook beter inderdaad, dit is wel een goed(kop)e webshop:
http://foto-express.nl/in...kterm=250+r&Submit=zoeken

[ Voor 23% gewijzigd door Impry op 26-03-2009 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 11:26
Ok dank,

80 euro is nog te overzien.. Zelf ben ik ook van de 'goedkoop is duurkoop'.. en blijkbaar geldt dat bij statieven dus ook zo.

Edit: Kzie net overigens dat de Sherpa 450 in de aanbieding is (alleen niet leverbaar), mssn toch maar iets meer uittrekken voor een degelijk statief dan..

[ Voor 36% gewijzigd door RobbieB op 26-03-2009 12:34 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Die Sherpa's kan je op diverse sites krijgen voor minder dan €100.

Plastic statieven hebben trouwens de meeste speling op de quick-release zitten heb ik gemerkt. Je kan je camera zo een paar mm heen en weer bewegen, wat niet echt goed is voor de stabiliteit.

@Impry: bevestiging is bij alle koppen hetzelfde. Je kan zelfs merken mixen. Dat dopje kan ik niet vinden op de site van foto konijnenberg, misschien even een mailtje sturen naar hun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Oke, bedankt! Dan kan ik wat rond gaan zoeken tussen Velbon/Manfrotto videokoppen.
Ik zal nog eens wat rondmailen of winkels zo'n dopje nog ergens hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Iemand hier die ervaring heeft met de Velbon Sherpa 800R ?
Ben zelf ook nog aan het twijfelen voor een leuk verjaardags kado, tussen een Gorillapod Zoom, of Velbon 450/800R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Koop dan de Gorillapod, dat is iets wat veel mensen niet snel zelf zullen kopen of waar ze niet aan denken, terwijl het ontzettend handig is. Als iemand een statief wil hebben, koopt hij/zij er zelf toch wel een :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
Impry schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:48:
[...]
Ander klein vraagje nog, iemand een idee waar dit soort dopjes (ø 26mm) bij te bestellen zijn? Ben er één in de modder verloren. De volgende dus maar even met extra druppeltje lijm vastzetten.
[afbeelding]
Heb je al geprobeerd bij de importeur? Wie weet kunnen ze je aan die onderdelen helpen, vaak als onderdeel service.

[ Voor 9% gewijzigd door BellySM op 26-03-2009 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

MBV schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:08:
Koop dan de Gorillapod, dat is iets wat veel mensen niet snel zelf zullen kopen of waar ze niet aan denken, terwijl het ontzettend handig is. Als iemand een statief wil hebben, koopt hij/zij er zelf toch wel een :)
Oke, thnx voor de tip.. Enig idee welke balhoofd ik erbij kan pakken?
En ik moet dan natuurlijk een aparte snelkoppelingsplaat erbij kopen bij de zoom nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online
Zeaux, na toch wel een tijdje overwegen heb ik me een Gorillapod SLR Zoom gekocht met Manfrotto 484RC2 miniballhead+quickrelease.
Ik dacht in eerste instantie die op reis mee te nemen, zodat ik geen ander statief hoefde mee te zeulen.
Ik heb de 40D+17-55 nu toch al een tijdje en ben erachter gekomen dat ik toch echt een normaal statief nodig heb. Ik zal deze ook meenemen op reis, so be it. De Gorillapod wilde ik sowieso hebben voor de snelle handige dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Vis schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 22:36:
[...]

Oke, thnx voor de tip.. Enig idee welke balhoofd ik erbij kan pakken?
En ik moet dan natuurlijk een aparte snelkoppelingsplaat erbij kopen bij de zoom nietwaar?
Ik heb de gewone SLR, dus daar kan ik je niks over vertellen. snelkoppelingsplaat zit bij je balhoofd, als je de goeie koopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

BellySM schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:37:
[...]

Heb je al geprobeerd bij de importeur? Wie weet kunnen ze je aan die onderdelen helpen, vaak als onderdeel service.
Ga ik eens proberen, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online
MBV schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 11:13:
[...]

Ik heb de gewone SLR, dus daar kan ik je niks over vertellen. snelkoppelingsplaat zit bij je balhoofd, als je de goeie koopt :)
Bij de manfrotto 484 miniballhead zit hij er bijvoorbeeld niet bij. De RC2 versie wel. Die heb ik erbij gekocht.
Zat bij de gewone Gorillapod SLR niet ook zo'n plaatje en bij de SLR Zoom niet? of was dat bij die allerkleinste gorillapod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Bij de gewone slr gorillapod (dus niet de zoom) zit het quick release plaatje erbij..
Ik wil graag de Zoom versie omdat ik ook van plan ben dit jaar over te stappen op de D90, die ook wat zwaarder is als de D40.

Ik ga dan maar eens kijken voor de Gorillapod Zoom i.c.m. de Manfrotto 486RC2 Component Ballhead
Zal dit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online
ik zou de 484 pakken. ik zie zelf niet de toegevoegde waarde ervan in om een 486 te nemen. Is duurder en de 484 is prima voor de gorillapod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashcat
  • Laatst online: 04-10 00:22
Deathchant schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:42:
[...]

Bij de manfrotto 484 miniballhead zit hij er bijvoorbeeld niet bij. De RC2 versie wel. Die heb ik erbij gekocht.
Zat bij de gewone Gorillapod SLR niet ook zo'n plaatje en bij de SLR Zoom niet? of was dat bij die allerkleinste gorillapod?
Heb je een verloopschroef erop gezet? Heb de 484rc2 met de zoom in de winkel geprobeerd, maar de schroef van de zoom is te klein voor de ball head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Crashcat schreef op zondag 29 maart 2009 @ 11:22:
[...]

Heb je een verloopschroef erop gezet? Heb de 484rc2 met de zoom in de winkel geprobeerd, maar de schroef van de zoom is te klein voor de ball head
http://www.digitalstreet....info.php?products_id=7962
http://www.kamera-express...page=product&product=1623

[ Voor 24% gewijzigd door wolver1ne op 29-03-2009 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online
Crashcat schreef op zondag 29 maart 2009 @ 11:22:
[...]

Die verloopschroef zit bij de Gorillapod SLR Zoom. Die zit vast aan het touwtje dat de gorillapod aan het karton bevestigt. Die verloopschroef had ik nodig inderdaad voor mijn 484RC2 ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashcat
  • Laatst online: 04-10 00:22
Deathchant schreef op zondag 29 maart 2009 @ 12:10:
[...]

Die verloopschroef zit bij de Gorillapod SLR Zoom. Die zit vast aan het touwtje dat de gorillapod aan het karton bevestigt. Die verloopschroef had ik nodig inderdaad voor mijn 484RC2 ja.
Ben net terug gegaan naar de winkel. gegeven.
Eerst zeiden ze dat er niks bij zat, maar ik wees twee keer naar de nieuwe verpakking waar de schroef wel bij zat. Hebben ze na aandringen van mijn kant een de schroef uit een van de nieuwe verpakking gegeven.

Gekke Japanners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Heeft iemand hier een Feisol carbon tripod? Aangezien ik geen shop kan vinden waar ik het daadwerkelijk kan uitproberen: hoe is het twist lock mechanisme?

Ik heb laatst bij KE vele statieven uitgeprobeerd, de Gitzo G-Lock is erg handig: amper een kwartslag draaien is voldoende. Maar goed Gitzo valt toch buiten m'n budget... Toen kwam ik uit bij de Velbons, lekker lichtgewicht maar de twistlocks vond ik verschrikkelijk: tis traag, en ik draai me suf had ik het idee.
De nieuwe Manfrotto 190CX/055CX fliplocks daaraantegen vond ik fantastisch.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Kijk eens naar de Gitzo Basalt series. Ik heb zelf de GT2942 met G-Lock en dat bevalt inderdaad erg goed. Qua gewicht is het wat zwaarder dan carbon maar ten opzichte van m'n oude Velbon Sherpa Pro CF-640 slechts 100 gram zwaarder maar wel zo'n 10 cm hoger. Hierdoor hoef ik niet meer te bukken om door de zoeker te kijken; de middenkolom gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met de Giotto MML-3290 (monopod)?

http://www.fotokonijnenbe...0b_aluminium_monopod.html

Ben van plan deze aan te schaffen icm een Manfrotto 484RC2.

http://www.fotokonijnenbe...484rc2_mini_ballhead.html

Het geheel gaat o.a. gebruikt worden voor de autosport (met name voor lichtsterke telelenzen, +/- 1,5 kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me net 2e hands een manfrotto 190B met een manfrotto 141 RC kop aangekocht voor 90 euro, dit lijkt me wel een goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03-2023
Na een lange zoektocht naar een statief wil ik jullie ook op de hoogte brengen welk statief ik gekocht heb
en wat mijn motivatie hierachter was.

Ongeveer twee weken geleden ben ik gaan zoeken naar een nieuw degelijk statief. Aangezien
ik mijn 25€ kostende Hama statief helemaal zat was. :X
Ik ben erachter gekomen dat ik het maken van nachtfoto's steeds leuker begin
te vinden, hierbij is een degelijk statief echt een must! (Al helemaal als je HDR foto's
aan het maken bent.)
Nadat ik dit hele topic ongeveer 2 maal heb doorgelezen, werd het mij al snel duidelijk
dat als je budget het toelaat, de Manfrotto 055DB een goede keuze is.
Voor de iets kortere mensen onder ons is de Manfrotto 190 serie overigens afdoende.
Dit betekend dat wel dat je <140 euro kwijt bent als je er een basis drieweg-kop bij koopt.

Nu ik wist wat voor statieven er te koop zijn in een bepaalde prijsklasse, heb ik een bezoek gebracht
bij een fotozaak. Nadat ik daar zowat alle 15 statieven geprobeerd had, kwam ik er achter dat naarmate de statieven duurder waren, deze ook echt een stuk steviger werden. Als je niet te veel geld wilt uitgeven aan een statief en als hij niet te veel moet wegen, zou voor een Velbon Sherpa gaan of iets dergelijks. Je hebt dan naar mijn mening een goed compromis tussen budged, delijkheid en gewicht. Zelf kwam ik erachter
dat degelijkheid voor mij echt prioriteit heeft, hierdoor was de Manfrotto 055 een goede keuze.

Ik had dus besloten om te gaan voor de zeer populaire combi van de Manfrotto 055 Xprob en de 486RC2.
Meer info over deze set of een ander kan je vinden bij Dirtbiter zijn post; Klik.
Toen ik eindelijk wist welk statief ik hebben wou, vertelde mijn collega dat hij ook voor een dergelijke
keuze had gestaan. Hij attendeerde mij op de statieven van Walimex, een best onbekend merk hier op dit
forum. Ik ben bij hem langs geweest en ik kwam er achter dat dit statief zowat even degelijk is als de 055 serie van Manfrotto. Het enige nadeel is het gewich van bijna 3 en een halve! kilo. Nu komt het mooie van het verhaal,
de Walimex 666 inclusief de kogelkop FT-002H kost zowat maar 1/3 van de prijs, vergeleken met de Frotto incl kogelkop! Hierdoor was mijn keuze snel gemaakt. ;)

Ik heb het statief nu bijna een week en ben goed te spreken over de prestaties ervan.
Het gewicht kan ik wel mee leren leven, aangezien je hem goed kruislings achter je rug kan meenemen.
Ook kunnen de rubber voetjes naar binnen worden gedraaid, zodat het statief met metalen punten op de grond staat. (Wat een verschil als je de punten gebruikt in het grind in plaats van de voetjes!)
Een minpunt is de bevestiging van het quick release plaatje. Deze wordt in één richting gefixeerd, hierdoor heb je in de andere richting iets speling als je er aan gaat sjorren. Als hij buiten in de wind staat, staat deze gelukkig als een huis! :D
Leuk detail is dat je de camera vast kunt klikken zonder dat je eerst de hendel eerst moet spannen.
Ook zit er een extra veiligheidspal bij, zodat je niet per ongeluk je eigen camera op de grond laat vallen.

Over de kogelkop: deze voldoet tot zover goed, de camera (40D met de 10-22) blijft net staan als je deze
horizontaal houdt en je de kogel losdraaid. Zodra je hem in portretstand zet zal hij wel wegzakken, dit kan weer verkomen worden door de hendel niet te ver los te draaien.
Het enige wat ik mis bij deze kogelkop is dat deze geen extra mogelijkheid heeft om rond zijn eigen as te draaien voor panorama's. Binnenkort maar eens een eigen panoramakop maken dus ;).

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3387/3418434764_b89143496e_o.jpg

Ik hoop dat jullie hier mee heb geholpen!

Groeten
Pieter Ale

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Mijn nieuwe camera komt er alweer bijna aan, dus ik ben op zoek naar het onderdeel van m'n fotogear dat ik het meest op mijn camera heb zitten: een statief.

Ik ben een paar weekjes in Zweden geweest, daar heb ik erg fijn gebruik kunnen maken van mijn 1000D in combinatie met een (heel) goedkoop merkloos statiefje van 20 euro oid. Aan het einde van m'n verblijf wilde ik de ondergaande zon met Venus ernaast fotograferen vanaf het dak van een gebouw, ik zette m'n statief op, trok het balhoofd omhoog, toen brak er iets en flikkerde balhoofd met fotocamera van het dak af. Het bleek dat het balhoofd met een plastic ringetje aan de poten vast zat, en het plastic ringetje was ook niet eens fatsoenlijk vastgemaakt, het was enkel met drie smeltpuntjes aan de rest vast'gelast'. Ernstig brak dus.

Dat nooit meer, nu komt er een goed statief. Een nieuwe 1000D is on its way, dit keer komen er wat zwaardere lenzen aan te hangen (Sigma 20/1.8 [600g] en 135/2.8 [815g]). Ik heb gespeeld met een manfrotto kogelkop maar ik kan niet goed met die kogels werken, ik heb liever een 'videostatief' (welke ik dan bovendien ook voor m'n ouders' videocamera kan gebruiken). Ik heb erg goede ervaringen met de Velbon DV-6000 maar deze is echt zwaar (2,5kg) om zomaar mee te nemen. Door de bomen kan ik het bos niet goed zien dus ik vraag aan jullie graag wat duwtjes in de juiste richting. Budget is 75-150 euro, maar als er overtuigende redenen zijn om een paar tientjes omhoog te gaan maakt mij dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Lees eerst eens dit topic door want die vraag is al zo vaak voorbij gekomen en beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@pieter_Ale

Ik snap jouw afwegingen. Prijs en kwaliteit.
Maar 3,5 kg.. is dat echt wel te doen?

Bij aanschaf van mijn Manfrotto vond ik het gewicht wel meevallen, maar na een tijdje lopen begint het toch echt wel zwaar te worden. En die is iets van 2,4 kg.
Pagina: 1 ... 9 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.