Na een lange zoektocht naar een statief wil ik jullie ook op de hoogte brengen welk statief ik gekocht heb
en wat mijn motivatie hierachter was.
Ongeveer twee weken geleden ben ik gaan zoeken naar een nieuw degelijk statief. Aangezien
ik mijn 25€ kostende Hama statief helemaal zat was.
Ik ben erachter gekomen dat ik het maken van nachtfoto's steeds leuker begin
te vinden, hierbij is een degelijk statief echt een must! (Al helemaal als je HDR foto's
aan het maken bent.)
Nadat ik dit hele topic ongeveer 2 maal heb doorgelezen, werd het mij al snel duidelijk
dat als je budget het toelaat, de Manfrotto 055DB een goede keuze is.
Voor de iets kortere mensen onder ons is de Manfrotto 190 serie overigens afdoende.
Dit betekend dat wel dat je <140 euro kwijt bent als je er een basis drieweg-kop bij koopt.
Nu ik wist wat voor statieven er te koop zijn in een bepaalde prijsklasse, heb ik een bezoek gebracht
bij een fotozaak. Nadat ik daar zowat alle 15 statieven geprobeerd had, kwam ik er achter dat naarmate de statieven duurder waren, deze ook echt een stuk steviger werden. Als je niet te veel geld wilt uitgeven aan een statief en als hij niet te veel moet wegen, zou voor een Velbon Sherpa gaan of iets dergelijks. Je hebt dan naar mijn mening een goed compromis tussen budged, delijkheid en gewicht. Zelf kwam ik erachter
dat degelijkheid voor mij echt prioriteit heeft, hierdoor was de Manfrotto 055 een goede keuze.
Ik had dus besloten om te gaan voor de zeer populaire combi van de Manfrotto 055 Xprob en de 486RC2.
Meer info over deze set of een ander kan je vinden bij Dirtbiter zijn post;
Klik.
Toen ik eindelijk wist welk statief ik hebben wou, vertelde mijn collega dat hij ook voor een dergelijke
keuze had gestaan. Hij attendeerde mij op de statieven van Walimex, een best onbekend merk hier op dit
forum. Ik ben bij hem langs geweest en ik kwam er achter dat dit statief zowat even degelijk is als de 055 serie van Manfrotto. Het enige nadeel is het gewich van bijna 3 en een halve! kilo. Nu komt het mooie van het verhaal,
de Walimex 666 inclusief de kogelkop FT-002H kost zowat maar
1/3 van de prijs, vergeleken met de Frotto incl kogelkop! Hierdoor was mijn keuze snel gemaakt.
Ik heb het statief nu bijna een week en ben goed te spreken over de prestaties ervan.
Het gewicht kan ik wel mee leren leven, aangezien je hem goed kruislings achter je rug kan meenemen.
Ook kunnen de rubber voetjes naar binnen worden gedraaid, zodat het statief met metalen punten op de grond staat. (Wat een verschil als je de punten gebruikt in het grind in plaats van de voetjes!)
Een minpunt is de bevestiging van het quick release plaatje. Deze wordt in één richting gefixeerd, hierdoor heb je in de andere richting iets speling als je er aan gaat sjorren. Als hij buiten in de wind staat, staat deze gelukkig als een huis!

Leuk detail is dat je de camera vast kunt klikken zonder dat je eerst de hendel eerst moet spannen.
Ook zit er een extra veiligheidspal bij, zodat je niet per ongeluk je eigen camera op de grond laat vallen.
Over de kogelkop: deze voldoet tot zover goed, de camera (40D met de 10-22) blijft net staan als je deze
horizontaal houdt en je de kogel losdraaid. Zodra je hem in portretstand zet zal hij wel wegzakken, dit kan weer verkomen worden door de hendel niet te ver los te draaien.
Het enige wat ik mis bij deze kogelkop is dat deze geen extra mogelijkheid heeft om rond zijn eigen as te draaien voor panorama's. Binnenkort maar eens een eigen panoramakop maken dus

.
Ik hoop dat jullie hier mee heb geholpen!
Groeten
Pieter Ale
Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio