Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio
Waar had je jou statief nu gekocht? (zie ook je DM).pieter_ale schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 13:26:
Ik zal binnenkort naar leeuwarden nachfoto's te maken. Hier zal ik dus de hele tijd rondsjouwen met het statief.
Mijn bevindingen zal ik dan ook hier neerzetten, wel zo volledig
Ik heb het statief ook niet gekocht om mee te reizen, dan zou ik een monopod kopen.
Maar hoe draag jij jou statief dan? Ook kruislings over je rug?
Hierdoor krijg je het gewicht op je schouder, dan voelt het niet zwaar aan of zo.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
de nu kopen prijs)
Als je goed zoekt kun je wellicht een internationale aanbieding vinden waarbij hij iets goedkoper is.
De shop is Foto-Walser, heb er veel contact mee gehad omdat ik zat te klooien met de internationale betaling van rabobank. Ze hebben me top geholpen.
Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio
Verwijderd
Ik draag mijn statief in een statieftas. Maar ik neem hem ook alleen maar mee op momenten dat het echt nodig is. Ik laat het ding eigenlijk liever thuis als het even kan. Ik heb hem ook pas maar een paar keer gebruikt en komt niet vaak uit de tas.pieter_ale schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 13:26:
Maar hoe draag jij jou statief dan? Ook kruislings over je rug?
Hierdoor krijg je het gewicht op je schouder, dan voelt het niet zwaar aan of zo.
gr,
Pieter Ale
Als ik in een natuurpark wandel met het statief dan neem ik hem gewoon in de hand mee. En dat zijn dan momenten dat ik hem tijdens transport gewoon in de auto vervoer. Tijdens een zomaar wandeltocht blijft die dus thuis.
680B, max10kg, 51cm draaghoogte, max 154cm, en 4 sect.
681B, max12kg, 65cm draaghoogte, max 161cm, en 3 sect.
Nu boeit me die max belasting niet, want dat is beide ruim genoeg. Echter zou ik voor de draaghoogte de 51cm pakken. Die heeft alleen een sect. meer, en vraag me dus af of dat de stevigheid beïnvloed.
Wie o wie kan we hierin adviseren?

Manfrotto 028B
Deze statief heb ik op dit moment, hiervoor zoek ik nu een hoofd. aangezien deze statief duur is, wilt het niet zeggen dat ik een dure balhoofd erop wil hebben. sterker nog ik zoek iets rond de 50,- euro max. wat raden jullie aan?
mijn idee:
* Manfrotto 484RC2 Mini Ballhead (57,50)
* Manfrotto 804RC2 Basic Pan Tilt Head (67,50), net iets te duur maar wellicht een idee..
wat is jullie advies?
[ Voor 16% gewijzigd door ReseTTim op 23-04-2009 10:15 ]
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Verwijderd
Misschien maak je een denk fout. Vaak gaat sterker en beter gepaard met duurder. Dus waarom een relatief goedkope head kopen, dat van mindere kwaliteit is en minder draagkracht heeft dan je statief is.ReseTTim schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:01:
aangezien deze statief duur is, wilt het niet zeggen dat ik een dure balhoofd erop wil hebben. sterker nog ik zoek iets rond de 50,- euro max. wat raden jullie aan?
Ik bedoel dus: waarom niet het maximale uit je statief halen?
Nou ja, omdat je aangeeft niet meer dan 50 euro uit te willen geven heb ik deze voor je gevonden. Belastbaar tot 6 kg.
ik snap wat je bedoelt. je bedoelt, haal in 1x een goede dan ben je op de toekomst bereid als je ooit is een zwaardere body + lens gaat kopen.. mmh heb je gelijk.. punt is op dit moment dat deze statief een krijgertje is geweestVerwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:14:
Misschien maak je een denk fout. Vaak gaat sterker en beter gepaard met duurder. Dus waarom een relatief goedkope head kopen, dat van mindere kwaliteit is en minder draagkracht heeft dan je statief is.
Ik bedoel dus: waarom niet het maximale uit je statief halen?
Nou ja, omdat je aangeeft niet meer dan 50 euro uit te willen geven heb ik deze voor je gevonden. Belastbaar tot 6 kg.

[edit]
vind een website met advies, wat zij erop zouden zetten..
Rotules Ball : Séries 488, Séries 468MG, 490, 490RC4.
Rotules 3D : 229, 808RC4, 160.
Rotules crémaillères : 405, 400.
[ Voor 9% gewijzigd door ReseTTim op 23-04-2009 10:33 ]
Dit doe ik door mijn camera aan het statief, horizontaal over de rugleuningen van twee stoelen te leggen, zodat de camera naar beneden gericht is.
Echter is dit niet een oplossing waar ik blij mee ben, de foto's zijn meestal niet recht en hebben lichte bollingen aan de kanten.
Het statief rechtop zetten en de camera naar beneden richten is ook geen mogelijkheid want dan krijg ik een deel van de voet van het statief op de camera.
Het statief is dus hier in gebreke en een andere verkrijgen is de logische oplossing.
En dan zoek ik een beetje, maar al gauw kom ik tot de conclusie dat ik als leek zijnde zeer makkelijk verdrink in het meer der duizenden statieven.
Dus ik vraag het hier. Zijn er statieven waarmee je foto's recht van boven kan nemen zonder dat de voet van het statief er op komt te staan? En waarbij je dan ook nog een redelijk blikveld hebt en niet een gebied van slechts enkele vierkante centimeters?
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
De bolling aan de randen van komt waarschijnlijk doordat de lens daar vertekend. Gebruik je een zoomlens? Die hebben er namelijk over het algemeen meer last van dan een prime.
En dan is nog de vraag wat voor verzameling. Oude foto\'s? Kunst? En aan welke grootte moeten we dan denken
Verzameling is 3dfx, voornamelijk videokaarten; gallery: NitroX infinity
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Verwijderd
Mijn oplossing was overigens een andere dan hier boven weergegeven.
Ik heb de platen op een plan gelegd en de plank een kleine helling gegeven. Daardoor kon ik wel redelijk makkelijk mijn foto's maken met de lens-hart-lijn loodrecht op de plank, maar toch zonder de poten in beeld.
Zoals ook de vorige spreker aangeeft, is de bolling die je aan de randen van je foto ziet, waarschijnlijk veroorzaakt door een ander punt, namelijk je lens. Dat wordt zeker niet door je statief veroorzaakt.
Als je aan de randen van het zoombereik van je lens zit, is die bolling meestal het ergste.
Dus eenNitroX infinity schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:06:
Nee, geen zoomlens, gewoon een Sony Cybershot DSC-P72.

is een overdreven dure oplossing?
I don't like facts. They have a liberal bias.
Of het overdreven duur is ligt aan de prijs van het ding.
NitroX infinity schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:10:
Ik neem aan dat dit een verlengstuk is die je op de plaats schroeft waar normaal de camera zit en de camera dan aan het andere uiteinde bevestigd? Dat lijkt me wel een goed idee.
Of het overdreven duur is ligt aan de prijs van het ding.

je schroeft dat ding hier bovenop en dan aan de zijkant moet er nog een kop op..
http://www.fotokonijnenbe...nfrotto_131db_accarm.html
^^ de arm, kost 72,50 euro excl. verzendkosten..
[ Voor 10% gewijzigd door ReseTTim op 28-04-2009 14:23 ]
Verwijderd
In een kleinere variant (niet de 055 maar de 190):TranceSetter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:03:
Zelf heb ik een 055xprob, en daarvan kun je de center-kolom horizontaal zetten, zodat je het statief niet meer over de bank hoeft te leggen, of zelfs omgedraaid (op de kop) zodat je camera tussen de poten hangt. Er zijn zo vast meer statieven die dit kunnen. Mij lijkt een balhoofd hier wel het handigst voor, omdat je daarmee de camera heel makkelijk richt en vastzet.
Klik even op de foto voor een vergroting!
Let wel even op: er moet nog een kop op!
Welkom in Foto
Verwijderd
Ik zie dat hier enkele ervaren statief-gebruikers en -kenners zitten, dus wellicht kunnen jullie me verder helpen.
Ik heb gemerkt dat ik met mijn oly e-520 veel plezier beleef aan het maken van landschapsfoto's en panorama's.
Ook zou ik in de toekomst eens wat HDR platen willen schieten.
Hiervoor heb ik echter een statief nodig, en dat heb ik nog niet.
Mijn camera en lenzen zijn niet groot of zwaar, en een extreem teleobjectief gaat er voorlopig niet op, dus een enorm zware combinatie wordt het niet.
Ik zag dat bij een abonnement op Zoom een statief werd aangeboden, een manfrotto 785b modo.
Inmiddels staat er op de site dat 'wegens groot succes het statief is uitverkocht' en er later op de dag een nieuwe aanbieding volgt. (ik ben benieuwd)
Dit statief wordt niet echt positief besproken hier.
Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer.
Mijn vragen zijn, wat raden jullie mij aan?
Ik wil graag een statief dat niet te zwaar is wanneer ik ermee op stap ga, en niet duurder dan 150 euro (compleet, dus met kop).
Bedankt alvast voor jullie visie!
Ik heb twee creatieve oplossingen voor je:NitroX infinity schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:06:
- Vergeet de camera, maar leg de videokaarten op een flatbedscanner en maak er een scan van. Mocht je er geen hebben, tweedehands kun je ze voor een paar tientjes krijgen.
- Vergeet het statief maar neem het gereedschap dat daar speciaal voor bedoeld is: een reprozuil. (Google maar voor een plaatje
Nieuw kosten die al gauw een paar honderd euro, maar je kunt de kolom van een vergrotingsaparaat gebruiken, met daaraan een beugel voor je camera. Vergrotingsapparaten krijg je bijna voor nix (zie 'Doka apparatuur' op een tweedehands advertentie site).
Flatbed scanner is geen optie; licht wordt door metalen onderdelen gereflecteerd. Krijg je hetzefde effect als bij de flits van een camera als ik me niet vergis.
De keren dat ik nu een statief gebruik is het een Velbon van 30 jaar oud die ik "te leen" heb van m'n vader.
Ze lieten me daar de Velbon Ultra Maxi-L zien. Wat me daar erg aan aansprak is het systeem om de poten uit te klappen. Gewoon aan het einde een goede draai geven en trekken en de boel staat, geen gedoe met al die clips.
Is dit de enige serie met een dergelijk mechanisme?
[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 01-05-2009 10:18 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
[ Voor 12% gewijzigd door Wijnands op 01-05-2009 11:31 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Canon EOS R5 & Ra / RF 15-35 2.8L IS / RF 24-70 2.8L IS / RF 70-200L IS
Dat ding weegt volgens de website 2200 gram. Dat is toch niet superlicht?Steem schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 21:56:
Ik weet niet of een draai geven of een clipje omhalen zoveel verschil maakt. Persoonlijk vind ik clips fijner, omdat je die draaidingen soms te ver draait en vervolgens niet snapt waarom de poot niet vast komt. Zelf heb ik voor om de rug de Velbon Sherpa 750R. Super licht, relatief stevig, niet duur en de kop kan zeer laag boven de grond gebracht worden (hoewel ik dat zelden gebruik).
Dat is net zoveel als een Manfrotto 055XPROB, en dat is best wel een bakbeest.
Ik zit nu al effe met 'n vraagje, en kom d'r met google niet echt uit

Deze clip zit zowel bij mijn tripod als monopod.
Allemaal mooi en wel, maar waar dient dit dingetje eigenlijk voor?
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Heb ik toch zomaar het antwoord voor jedodge_911 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 21:13:
Hey guys...
Ik zit nu al effe met 'n vraagje, en kom d'r met google niet echt uit
[afbeelding]
Deze clip zit zowel bij mijn tripod als monopod.
Allemaal mooi en wel, maar waar dient dit dingetje eigenlijk voor?

Als je dat rondje bekijkt wat er dus op zit, dan zie je dat die hol is in de vorm van een zeskant oid. En daarmee kun je de klemmetjes op de poten van je tripod en monopod instellen. Kun je de veertjes spannen, als de klemmen niet goed genoeg meer klemmen.
Thanks a bunch!

Ziet er een stuk goedkoper uit, maar weet iemand welk ding dit is? bvd.
Verwijderd
Mijn voorkeur gaat uit naar Velbon, aangezien ik van vrienden weet dat die goed zijn.
Ik zit te denken aan de volgende opties :
Velbon Sherpa 250 R/F incl. tas
De sherpa 250 heeft driedelige poten, een centrale buis met een getande overbrenging, een 3-standen draaikop meet een snelklemplaat. Het statief is een kortere versie van de 450, een statief dus voor universeel gebruik. Max. hoogte: 165 cm, Min. hoogte: 29 cm, Gewicht: 2,15 kg
€ 89.00
Of
Velbon Sherpa 450 R/F incl. tas
Een uitstekend statief met driedelige poten. De poten zijn vervaardigd van gegoten aluminium, en maken gebruik van het systeem van snelfixatie van de gekozen positie aan de zijkant. De middenzuil met de tandheuvel maakt een absoluut nauwkeurige instelling van de hoogte mogelijk. Max. hoogte: 172 cm, Min. hoogte: 61.5 cm, Gewicht: 2,2 kg
€ 95.00
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze specifieke statieven en mij advies kunnen geven ?
Eventuele real-life foto's van de statieven zijn ook zeer welkom, aangezien ik die nergens kan vinden.
D'r staat 'SLIK' op...Extreme smell schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:24:
Na wat googlewerk kwam ik dit tegen :
http://www.slik.com/e/p16.jpg
http://www.firstcall-phot...ik-pistol-grip-af-1100-e/
Sunpak heeft er een, google maar eens op 'Sunpak 620-PISTOLGRPQR'.Extreme smell schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:24:
mensen ik heb een vraag. Ik wil zo'n gorillapod SLR zoom kopen, maar daar wil ik dan zo'n joystick/pistool kop bijhebben. Ik heb de manfrotto 222 gevonden, maar ik vond hem nogal prijzig. Ik was dus op zoek naar een goedkoper alternatief, maar ik kon uberhaupt geen andere vinden. Maar op de website van joby stond dit ding:
[afbeelding]
Verwijderd
Die vraag was aan jou gericht VisionRoy
[ Voor 14% gewijzigd door Kwartjuh op 07-05-2009 23:31 ]
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Verwijderd
Tegen wie is dat gericht ? Wel zo handig als dat erbij staatKwartjuh schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 14:44:
Ga je een fotostatief met tandwiel systeem kopen voor fotografie? want dat is niet zo handig, althans dat vinden de meeste fotografen.
Ik ben overigens gegaan voor de Velbon Sherpa 450R/F
Morgen komt hij binnen dus ik ben erg benieuwd.
Verwijderd
Je hebt ongeveer 550E te besteden voor een statief + balhoofd (incl. snelkoppelingsplaatje).
De eisen zijn:
- statief geschikt voor allround gebruik (middenkolom liefst ook horizontaal verstelbaar, geen pre),
- ook voor macro gebruik,
- maximaal rond 2 of 2,2 kg zwaar (incl. balhoofd),
- moet minimaal 1,7 meter hoog kunnen,
- minimaal 5kg kunnen dragen (meer = beter),
- robuuste/degelijke kwaliteit, moet dus tegen een stootje kunnen en een leven lang mee kunnen gaan.
Alvast bedankt
Verwijderd
Ik zie niet echt in waarom het niet ideaal is ?
Ik heb mijn statief inmiddels binnen, en het is echt een superding.
Superdegelijk zo te voelen, weegt praktisch niks, mooi tasje erbij, fijne kop.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
En dat tandwielsysteem is wat mij betreft geen minpunt maar juist een leuke extratje.
Ik had hem niet laten liggen als het er niet opzat, maar het werkt zeker wel fijn.
Je hoeft het niet te gebruiken... maar voor net dat beetje extra hoogte ofzo is het gewoon ideaal.
Ik ben erg tevreden.
Ik denk niet dat ik voor 100 euro een betere keus had kunnen maken.
@ Geert Glas...
550 euro ? Voor 1 statief ?
Daar koop je een nieuwe body voor joh
(als dit een n00b opmerking is, mijn excuses
Een Manfrotto 055CXPRO3 (€ 349,-) met een 486 RC2 (€ 62,50) kop?Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 17:47:
Stel...
Je hebt ongeveer 550E te besteden voor een statief + balhoofd (incl. snelkoppelingsplaatje).
De eisen zijn:Uiteraard heb ik zelf al wat in gedachten, maar misschien hebben jullie nog wat verfrissende ideeën/gedachten en eventueel tips waarop te letten bij aankoop o.i.d.
- statief geschikt voor allround gebruik (middenkolom liefst ook horizontaal verstelbaar, geen pre),
- ook voor macro gebruik,
- maximaal rond 2 of 2,2 kg zwaar (incl. balhoofd),
- moet minimaal 1,7 meter hoog kunnen,
- minimaal 5kg kunnen dragen (meer = beter),
- robuuste/degelijke kwaliteit, moet dus tegen een stootje kunnen en een leven lang mee kunnen gaan.
Alvast bedankt.
Totaal gewicht: 2,10 kg
Hoogte: 1,85
Maximale belasting: 6 kg (statief: 8kg)
Verticale center column functie voor macro etc.
There you go! Voor 412,50 ben je klaar, kun je nog mooi een keer lekker uit eten voor de rest. (of er een mooie draagtas bij kopen ofzo...)
@Visionroy:
Ja en voor een gemiddelde L lens heb je 2 body's.
In het segment voor de gevorderde/professionele fotograaf is alles nou eenmaal duurder dan een instap-body
Verwijderd
Tja, als m`n body + één van m`n L-lenzen omdondert omdat `t statief niet sterk/stabiel genoeg is... Dan ben ik 2.000 euro verder van huisVerwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 02:42:
@ Geert Glas...
550 euro ? Voor 1 statief ?
Daar koop je een nieuwe body voor joh
(als dit een n00b opmerking is, mijn excusesik begin net in de fotografie dus ik ben nog niet helemaal thuis in de prijzen).

Een Manfrotto 055X PROB voeldoet eigenlijk ook prima en kost 150E, maar die vind ik eigenlijk te zwaar (en dat is eigenlijk ook `t enige).
@Dirtbiter: bedankt voor je commentaar. Ik ga volgende maand ff kijken naar een Manfrotto 055CXPRO4 of een Manfrotto 055CXPRO3. Denk dat dat wel `t ideale statief is voor mij. 488RC2 kop erbij
@Extreme smell: apart ding laat je zien
Als <2 kilo een must is moet je eens naar de Feisols kijken, hebben zelf een aantal lichtere balhoofden, de tripods zijn ook erg klein opgevouwen - maakt het een van de betere vakantie oplossingen: licht en klein. Aangezien ik bijna op reis ga, stond de Feisol hoog op m'n lijstje.
Ik heb zelf onlangs voor m'n verjaardag gehad: 190CX3PRO + 488RC2, ben zelf niet zo lang, tot m'n verbazing hoef ik met m'n gripped 450D niet eens de centercolumn omhoog te schuiven
[ Voor 3% gewijzigd door Terryb47 op 09-05-2009 20:12 ]
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Verwijderd
Een Manfrotto 055X PROB + 488 RC2 weegt al weer bijna 3,1 kg, dat wordt me echt te veel. Naar Feisol heb ik ook al gekeken. Op zich hele mooie statieven (op de plaatjes dan), twijfel alleen een beetje over de kwaliteit ervan. Lees nogal wisselende berichten op diverse internationale fora, van heel positief tot negatief.
Een 190CX3PRO is helaas te klein voor mij. Bevalt die combinatie eigenlijk, de 190CX3PRO met de 488 RC2?!
Die 488 is meteen fors groter dan een 486, en lijkt me niet nodig. 486 staat als een huis.
Die 222 is geen uitkomst. Die zit recht onder je camera (tussen je cam en het statief), dus wordt 20 cm hoger dan je statief. Ik heb de 322 geprobeerd (pistoolgrip die naast je cam zit, en niet eronder) maar ik vond het ding niet fijn.
Als je echt van je geld af moet, kun je ook nog altijd voor een hydrostatic ballhead gaan. Mooi spul, maar duur (250 euro ofzo).
Verwijderd
Zeker mooi spul! Heb je al eens een dagje met die 055 XPROB rondgelopen ivm gewicht?!Ik heb zelf een 055 XPROB (pas net) omdat ik de carbon te duur vind. Maar dat is wel mooi spul.
Bij de aankoop van het statief ga ik sowieso ff naar Konijnenberg zodat ik wat verschillende koppen enzo kan uitproberen. Die 222 lijkt me ook niet zo prettig werken.Die 488 is meteen fors groter dan een 486, en lijkt me niet nodig. 486 staat als een huis.
Hehe, daar heb ik ook al naar gekeken. Vraag me alleen af of er geen zand/water bij de olie kan komen en hoe `t zit met eventueel onderhoud (misschien wel helemaal niet nodig, maar goed). Allemaal leuke vragen voor straks in de winkelAls je echt van je geld af moet, kun je ook nog altijd voor een hydrostatic ballhead gaan.
Edit: quoten ging even mis

Nee, dagje rondlopen nog niet, maar ik heb er ook een monopod bij gekocht, voor het Urbex'en enzo...Verwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 22:55:
[...]
Zeker mooi spul! Heb je al eens een dagje met die 055 XPROB rondgelopen ivm gewicht?!
[...]
Bij de aankoop van het statief ga ik sowieso ff naar Konijnenberg zodat ik wat verschillende koppen enzo kan uitproberen. Die 222 lijkt me ook niet zo prettig werken.
[...]
Hehe, daar heb ik ook al naar gekeken. Vraag me alleen af of er geen zand/water bij de olie kan komen en hoe `t zit met eventueel onderhoud (misschien wel helemaal niet nodig, maar goed). Allemaal leuke vragen voor straks in de winkel.
Ik zou niet naar Konijn gaan (niet in Turnhout dan, NL heb ik geen ervaring.
Als je kunt, zou ik naar Kamera-Express in Capelle a/d IJssel gaan, veel groter, en niet duur...
Verwijderd
Voor de goede orde, ik heb net een Gitzo carbon + Gitzo balhoofd besteld. Was wel ff slikken toen ik moest afrekenen

Indien er nog mensen zijn die graag foto`s en/of info willen zien of lezen dan hoor ik `t wel (krijg de combi pas eind van de week). Ik weet overigens voor 90 % zeker dat ik heel blij ga worden met deze set
Een goede tripod gaat je hele leven lang mee. het is eigenlijk een lange termijn investering, maar als je het uiteindelijk bijna nooit gebruikt is het toch beetje zonde van het geld. (dan zou je het IMO beter in een nieuwe lens of monopod kunnen steken)
Anyway, m'n 190CXPRO3+488RC2 bevalt me prima: zoals ik al zei moest ie in mn koffer passen en licht zijn (bij elkaar 2 kilo), overigens heb ik bij KE en andere winkels een heleboel tripods uitgeprobeerd, dat is zeker aan te raden, want dan weet je pas het verschil en wat wel/niet bij je past. Uiteindelijk heb ik m'n tripod in de UK besteld, scheelde bij elkaar zo'n 100euro
[ Voor 6% gewijzigd door Terryb47 op 12-05-2009 00:00 ]
Verwijderd
Van het PS3 spel van je neefje is de restwaarde over 2 jaar nihil, maar een Gitzo carbon statief moet je dan nog wel fatsoenlijk kunnen verkopen
blijkt nu dat het gamen wat ik jarenlang intensief heb beoefend toch z'n vruchten afwerpt nu
back ontopic, ik noem camera/lenzen niet een investering, waarschijnlijk ga je in de loop de jaren die meerdere malen vervangen. Een tripod is toch andere koek, koop gelijk een goeie (ipv een el cheapo en erachter komen dat je toch een betere wilt) dan ben je gelijk klaar. Misschien is voor een liftetime iets te glorieus, maar you get the idea. Bah, gaat lekker zo dat engelse/nederlands doorelkaar...
Totdat je een zwaardere camera koopt, of een andere kop prettiger vindt werken, tóch die tele-gondel wilt halen, etc...Terryb47 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:02:
Ik merk wel dat ik veel scherper/alerter ben dan anderen (bijvoorbeeld op straat)
blijkt nu dat het gamen wat ik jarenlang intensief heb beoefend toch z'n vruchten afwerpt nu
back ontopic, ik noem camera/lenzen niet een investering, waarschijnlijk ga je in de loop de jaren die meerdere malen vervangen. Een tripod is toch andere koek, koop gelijk een goeie (ipv een el cheapo en erachter komen dat je toch een betere wilt) dan ben je gelijk klaar. Misschien is voor een liftetime iets te glorieus, maar you get the idea. Bah, gaat lekker zo dat engelse/nederlands doorelkaar...
Geloof me, je bent met camera's ook niet zomaar klaargekocht hoor. Zeker niet in dit digitale tijdperk waar alles steeds sneller ontwikkelt, al heeft dat weining met statieven te maken
Het is trouwens wél aan te raden om een goed statief te kopen, daar niet van, maar je bent gewoon echt niet zomaar klaar met dit soort meuk. Helaas
[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 12-05-2009 11:41 ]
Verwijderd
Zoek meer iets rond de 50-90 Euro. Zal het niet zoveel gebruiken verder, vandaar.
Statief + kop en omkeerbaarde middenzuil dus.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2009 23:38 ]
http://www.foto-express.n...a+600&Submit=+++zoeken+++
[ Voor 26% gewijzigd door Impry op 17-05-2009 02:15 ]
Vanguard Tracker 1
Heeft 2x z'n uitschuif systeem
3 poot is in 3 verschillende standen te zetten
Kantel systeem naar voor en achter, horizontaal en vertical
360 graden draaien
Een vast module (die zit standaard aan de onderkant)
Het is een stevig statief en is niet al te zwaar (3,3 kg), alles zit erop wat ik nodig heb, en de prijs is ook nog redelijk te doen.
[ Voor 18% gewijzigd door RobbyTown op 17-05-2009 05:01 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Verwijderd
Life is not about specs, it is about joy!
Verwijderd
Bij mij is het geen issue, ik bedien de camera via m'n laptop.vandeMeulenhof schreef op zondag 17 mei 2009 @ 04:57:
Zelf heb ik een Vanguard Tracker 1, was rond de € 120. Kan ook op de kop, alleen wat ik mij afvraag, als hij op de kop hangt zoals de foto die Impry heeft geplaats, hoe stel je het scherp? hoe maak je een foto?
...
Iemand een idee?
Hyundai SX2 N-Line (2024)
Zoals je hier LuPo in "Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3" kunt lezen heb ik al even wat rondgekeken bij statieven in de MediaMarkt.
Ik wil dus graag een vloerstatief die ik vooral ga gebruiken om potretfoto's te maken (evt. met zelfontspanner), en daarnaast om scherpe foto's te maken van de omgeving op vakantie. Tevens zal hij gebruikt worden wanneer ik producten op de foto moet zetten om te verkopen op bijv. marktplaats.
Zelf heb ik de Hama Star 63 in handen gehad, maar dat is een lelijk plastic ding. Kost niet veel (30 euro), maar is ook niet veel.
Vervolgens kwam ik een Vanguard (MK-4) tegen en dat leek er al een stuk meer op. Qua prijsverschil viel dat heel erg mee (45 euro).
Op internet vond ik ook nog de Manfrotto 785B die 55 euro kost.
Ik zoek dus een redelijke statief die niet al te duur is (< 80 euro). Verder moet hij niet al te zwaar zijn (liefst < 1 kilo) en zo klein mogelijk als hij ingeklapt is (< 45 cm). Uitgeklapt mag hij best 140 cm zijn.
Zijn er dan nog veel alternatieven over?
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
De Hama Star 700 EF Digital.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Als je zo'n statief hebt en na verloop van tijd wordt hij heel stroef: dit is een overbekend probleem en de oplossing is tweakerig maar als zodanig simpel. Zoek het velbon-logo-stickertje op de panhead, piel deze los en hieronder zit een grote schroef. Maak deze open, nu zie je de asvergrendeling zitten. Deze moet je er met een tang uittrekken (gaat vrij makkelijk, maar hij valt er niet zomaar uit, je moet echt een dunne tang gebruiken). Je kunt nu de loopvlakken zien en als je eraan voelt is het vet helemaal 'uitgedroogd' (eigenlijk: uitgescheiden). Maak dit schoon met wasbenzine (niet aceton!) en doe er gewoon kogellagervet op (hoeft niet dik, als het overal maar dekt). Reassemble. In feite maar één schroefje losdraaien en een dingetje lospielen dus.
Als je tweedehands op zoek bent naar deze statieven kun je jezelf een hele hoop geld uitsparen - de fluid panhead modelletjes van Velbon beginnen bij 80 euro (CX-586/686) maar de leuke exemplaren zijn eerder 120 à 200 euro (DV-6000, DV-7000, CX-units). Op marktplaats komt regelmatig dit spul voorbij voor 25 à 50 euro, soms met 'stroef lopende' panheads. Dit is dus geen probleem maar je kunt er wel lekker een tientje vanaf praten.
Let ook op: de Velbon D-500, D-600, D-700, DV-6000 en DV-7000 zijn essentieel dezelfde modellen, bijna allemaal zelfde panhead met als enige uitzondering de D-500 nog een erdere panhead-versie heeft (die precies evengoed werkt) en de DV-7000 iets steviger gebouwd is, maar dan ook meteen een stuk zwaarder.
Tot zover mijn bevindingen tijdens mijn jacht op een statief. Het is uiteindelijk een D-500 voor 25 euro geworden, nu nog steeds staan op marktplaats minstens 2 van deze statieven voor 25 euro te koop.
Das een grappig statiefje zeg !
Ik zal morgen ofzo eens een kleine review en wat foto's ervan maken.
2 statieven:
Velbon Sherpa 200
http://www.velbon.co.uk/newvelbon/pages/sherpa200R.html
Velbon Sherpa 250
http://www.velbon.co.uk/newvelbon/pages/sherpa250R.html
ik heb nog 0 ervaring met het gebruik noch het aanschaffen van een statief. ik ben nu bijna een half jaar aan het fotograferen (met een Canon 450d) en vind het heel leuk en 'probeer' ook panorama en hdr, maar uit de losse pols gaat dat echt niet meer mensen.
nu vind ik het moeilijk om door de bomen nog het bos te zien in statievenland omdat er gewoon superveel keus is.
zoals velen in dit topic lees ik dat mensen op zoek zijn naar een statief onder de 100 euro (gericht op 80 euro als mogelijk) om gewoon mijn hobby op een niet al te dure wijze voort te zetten. want mij lijkt dat ik voor dit bedrag toch een 'redelijk' statief kan kopen (voor wat ik nodig heb, geen hi-tech stuff en geen zware super lenzen).
zouden deze 2 bovenstaande statieven een aanrader zijn (voor mijn HDR / panorama avonturen?) ' ondanks dat ze staan als birdwatching' .
anders hoop ik dat iemand mij een alternatief kan bieden.
bij voorbaat dank.
The Buddha Boy - Nemo - Liquidgenius.
Bij de officiële distributeur kost hij $55.
Is die van e-bay dan een nepper? Er wordt gesproken over een Gorillapod (geregistreerde naam) en het type SLR-Zoom, wat precies hetzelfde is als op de officiële site. Ook zijn de specificaties letterlijk overgenomen: ze kunnen beide 3kg tillen , ze hebben dezelfde afmetingen en wegen precies hetzelfde.
De verkoper heeft 99,8% positieve feedback en mensen schrijven dat ze precies ontvangen hebben wat in de beschrijving stond. Hoe kan dit, is er een overschot aan goedkope gorrilapods in HK?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Heb ik ook eerst over nagedacht. Maar het is een neppert inderdaad. Volgens mij dezelfde als van dealextreme. Heb die maar niet gekocht, en ben voor de originele gegaan. Vond het niet zo'n heel fijn idee om mijn apparatuur aan een brugleuning te hangen dmv een statief van chinese makelij. Geloof me, koop nou maar gewoon de originele SLR Zoom, daar zal je heel veel plezier van hebbenGizz schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:56:
Ik zit te kijken naar een Gorillapod SLR-Zoom voor op vakantie, maar nu kom ik dat ding tegen voor €8,34 inclusief verzendkosten
Is die van e-bay dan een nepper? Er wordt gesproken over een Gorillapod (geregistreerde naam) en het type SLR-Zoom, wat precies hetzelfde is als op de officiële site. Ook zijn de specificaties letterlijk overgenomen: ze kunnen beide 3kg tillen , ze hebben dezelfde afmetingen en wegen precies hetzelfde.
De verkoper heeft 99,8% positieve feedback en mensen schrijven dat ze precies ontvangen hebben wat in de beschrijving stond. Hoe kan dit, is er een overschot aan goedkope gorrilapods in HK?
Ik ga mee met ExtremeSmell. Ik heb ook de Gorillapod SLR Zoom met 484RC2 manfrotto ballhead:Gizz schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:56:
Ik zit te kijken naar een Gorillapod SLR-Zoom voor op vakantie, maar nu kom ik dat ding tegen voor €8,34 inclusief verzendkosten

Niet die neppers kopen. Zijn wel echt veel minder stevig ondanks ze even groot zijn. Niet doen dus. maar aan de andere kant kun je voor 8 euro 34 het wel proberen en dan ons laten weten hoe hij bevalt
[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 03-06-2009 09:29 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
http://maxsaver.net/bw82m...-2-1-1-1-1-1-1-1--93.aspx
Alleen bij fotobooms hadden ze hem niet op voorraad
Van het kastje naar de muur lopen...
Ik heb hem besteld en zal hier laten weten hoe hij bevalt.Deathchant schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 09:28:
Niet doen dus. maar aan de andere kant kun je voor 8 euro 34 het wel proberen en dan ons laten weten hoe hij bevalt
Kan hem natuurlijk niet voor jullie vergelijken met een 'echte', maar ik zal wel een mini-review posten waaruit blijkt of je er echt een camera mee aan een paal/boom/hekje kunt hangen
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
ik ben benieuwd.Gizz schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 16:49:
[...]
Ik heb hem besteld en zal hier laten weten hoe hij bevalt.
Kan hem natuurlijk niet voor jullie vergelijken met een 'echte', maar ik zal wel een mini-review posten waaruit blijkt of je er echt een camera mee aan een paal/boom/hekje kunt hangen
Verwijderd
Sinds kort eigenaar van m'n eerste Spiegelreflex, één Canon 450D, en ben opzoek naar een Statief dat aan 2 eissen moet voldoen!
- Ik heb een Refractor Telescoop en een T2 Adaptor waardoor ik m'n camera erop vast kan zetten. Dit gebruik ik voor Astrografie. Echter kan deze telescoop ook prima gebruikt worden voor fotografie 'bij daglicht'. Maar deze telescoop is wel wat zwaar voor een oud statief dat ik nog had. Het gewicht van de Camera + Telescoop komt uit op ongeveer 4KG.
- Qua prijs wil ik tot 60€ uitgeven aan een statief.
Bij voorbaat dank
De CX-480 zou ook mogen, volgens de velbon-site max 5KG, volgens broer konijn binnen jouw budget. Maar ik weet niet of ik 5KG op zo'n plastic-fantastic statiefje zou willen...
Verder zou ik geen low-budget statief weten wat zo'n gewicht aan moet kunnen.
[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 13-06-2009 22:47 ]
Verwijderd
Het is leuk dat je hem om kan keren, maar dan vind je jezelf dus liggend op de grond in een absurde houding terug. Zonder live view is het zoiezo niet aan te raden en het liefst wil je hem dan gewoon vanaf een laptop kunnen bedienen. Als je dit niet kunt, dan is het nuttiger om je camera van het statief af te halen en je ellebogen stevig in de grond te planten. Ik vond het in ieder geval niet heel nuttig.
Voor het geld ben ik er in ieder geval erg tevreden mee.
Verwijderd
mini gorillapod kapoet + fake

fake gorilapod dslr

Waar merk je de verschilen aan?psychodweep schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 17:56:
Ik heb zo'n nep gorilla pod dslr en ook een kleine nep.... heb geen originele gorillapod dslr gehad, maar wel zo'n kleine origineel. Maar van die kleine is de kop gebroken, dus zo goed is die originele niet hoor. Het is wel ander materiaal.
mini gorillapod kapoet + fake
[afbeelding]
fake gorilapod dslr
[afbeelding]
[afbeelding]
Eigenlijk doel ik er meer op; is hij het geld echt waard om te kopen ?
Want ikzelf heb de laatste tijd steeds vaker dat ik denk van; he, dit standpunt wil ik net schieten, maar daar kan ik zelf niet goed bij, en een statief red het ook niet.
Is dat een reden, voor jullie, om zo'n gorillapod te halen ?
off-topic;

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Het zijn ook juist die situaties waarbij een groot statief wat onhandig is om op te zetten of omdat je grote statief niet neergezet kan worden o.i.d.
Ik gebruik de gorillapod wel vaker op een oneffen ondergrond zoals in het bos ofzo. Aan kleine verkeersborden hangen is ook werkbaar
Het gaat zich voorname om het reisgemak en dat je geen 4kilo aan statief hoeft mee te zeulen.
Ik moet wel erbij zeggen, en misschien geldt dat voor meer mensen, dat je toch wel eventjes moet klooien om het ding in de juiste positie te krijgen. Op de plaatjes op internet ziet het er allemaal zo simpel uit, maar dit vind ik echter niet. Het ding om een kleine verkeerspaal heen slingeren of om een stoelpoot, dat is easy, maar ik vind toch dat je toch eventjes moet pielen, vooral in de natuur, om het goed te krijgen.
Een ander goed alternatief voor een reis-statief is een stevige zak (jute ofzo) van 30cmx50cm. Zet er een rits op en je kunt gewoon de zak meenemen en terplekke vullen met zand/grond o.i.d. en dan je camera erop zetten.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik heb een tijd geleden een Gorillapod besteld bij www.cameranu.nl, maar deze werd los zonder verpakking geleverd. Op mijn vraag waarom er geen verpakking omheen zat, kreeg ik als antwoord dat ze zo werden aangeleverd... Vertrouw het nu niet helemaal nu ik berichten in dit topic lees over neppe Gorillapods.

Ben trouwens nog op zoek naar een makkelijk te dragen statief voor mijn Canon PowerShot SX110 IS. Zag een leuke Velbon bij Mediamarkt, met poten die bestaan uit 2 segmenten die je uit kon schuiven en vergrendelen met een draaisysteem, tot ik om de prijs vroeg...
Max budget is 50 euro. Moet snel zijn op te bouwen en in te klappen (actiefoto's). Niet te groot, hoeft echt niet op ooghoogte, wil best door de knieën zakken.
[ Voor 3% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 17-06-2009 12:09 ]
Voorbeeldjes:
Hier staat de flister recht tegenover de dj.

In de verte zie je die gorillapod:

Het verschil met die kleine is dat een originele veel minder gemakkelijker buigt en dus ook steviger is.
De originele is misschien steviger, maar bij mij brak de hoofd wel....
Ik kan niet vergelijken met de grote, want ik heb geen drsl originele gorillapod.
Ik heb een youtube filmpje gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=DOLJypUekeU
Ennuh een 17-40 + 5d is ietsje minder dan 1.5kg hoor.
[ Voor 4% gewijzigd door psychodweep op 17-06-2009 12:43 ]
misschien heb je een bulk vepakking gekocht. of je hebt een product gekocht wat is terug gekomen bij cameranu.nl.F4T4L_3RR0R schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:03:
Hoe onderscheid je een originele Gorillapod van een neppe?
Ik heb een tijd geleden een Gorillapod besteld bij www.cameranu.nl, maar deze werd los zonder verpakking geleverd. Op mijn vraag waarom er geen verpakking omheen zat, kreeg ik als antwoord dat ze zo werden aangeleverd... Vertrouw het nu niet helemaal nu ik berichten in dit topic lees over neppe Gorillapods.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ben trouwens nog op zoek naar een makkelijk te dragen statief voor mijn Canon PowerShot SX110 IS. Zag een leuke Velbon bij Mediamarkt, met poten die bestaan uit 2 segmenten die je uit kon schuiven en vergrendelen met een draaisysteem, tot ik om de prijs vroeg...
Max budget is 50 euro. Moet snel zijn op te bouwen en in te klappen (actiefoto's). Niet te groot, hoeft echt niet op ooghoogte, wil best door de knieën zakken.
bij de joby site kon je zelf kizen uit 2 verschillende soorten, een retail verpakking en een green recycled verpakking ( grijze verpakking)
Your tripod appears to be a Joby Gorillapod. We imprint the Joby logo on our tripods. Knockoffs do not have this logo.
The devil is in the details.
Er zit een kop op met aparte hendels, dus handig bij panoramafotografie (in tegenstelling tot zo'n kogel met maar 1 hendel). Verder voelt hij wel degelijk aan.
Nu heb ik bij m'n huidige statieven het probleem dat de camera verzakt als je hem in portretstand (foto rechtop, vertikaal) zet. Het gaat dan om statieven met een relatief kleine baseplate (Hama reisstatief en een Vanguard MK-4). De camera is een Canon 350D met een 70-300 telelens.
Het nadeel is dat de camera geen gaatje heeft waar het pinnetje van de baseplate in past. Videocamera's hebben dit vreemdgenoeg vaak weer wel. Hierdoor verzakt hij dus makkelijker, ook als je de baseplate heel strak vastschroeft.
Deze Vanguard Alta heeft een wat grotere baseplate, dus vraag ik me af of de camera dan wel blijft zitten in portretstand.
Heeft iemand daar ervaring mee, in het algemeen en eventueel specifiek met dit statief?

De oplossing: een nog zwaardere lens kopen, dan krijg je er een statiefgondel bij
Ik heb een RC2 baseplate, dat maakt nogal wat uit zo te zien
[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 18-06-2009 12:28 ]
Is dat een goede aanschaf of zijn er andere statieven die standaard al lager kunnen. (de hoogte is trouwens ook belangrijk dus die 180+ cm is erg fijn).
Neem een gorillapod, zet de pootjes een stuk uit elkaar, en je camera staat hardstikke stabiel op 5cm van de grond
[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 18-06-2009 16:39 ]
Hierboven waren ze nog gepost, maar nooit meer aan gedacht.. Heb er al eens één vastgehouden en voelt erg goed aan.
Zal er dan wel erbij moeten want ik zoek voor de "normale" foto's ook een _goed_ statief maar dat kan dan de gewone 055xdb worden of iets wat erop lijkt.
Dit topic is gesloten.