Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Alfa_146 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 16:29:
Ik ben opzoek naar een goed statief, en de belangrijkste feature is het zo laag mogelijk instellen van het statief. Een Manfrotto 055xdb kan bijv. standaard maar tot 48cm , maar bij een andere kolom zou deze tot 18cm kunnen.

Is dat een goede aanschaf of zijn er andere statieven die standaard al lager kunnen. (de hoogte is trouwens ook belangrijk dus die 180+ cm is erg fijn).
Waarom koop je dan niet gewoon een 190 of 055 XPROB?

Die zijn hoog, en kunnen tot iets van 7 cm van de grond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
Klopt het dat bij de Manfrotto statiefkoppen de quick release plates hetzelfde zijn van de koppen waar RC2 in de naam staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10
ja: RCx geeft aan welke QR-plate erop zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semper Fight
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 23:53

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Ik heb sinds gisteren dit statief
Eerste indruk:
Wow! Robuust, stevigheid.

Ga er morgen eens even lekker mee op pad :)
Ben iig blij met mijn nieuwe aankoop.

[ Voor 7% gewijzigd door Semper Fight op 01-07-2009 09:41 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
MBV schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 09:32:
ja: RCx geeft aan welke QR-plate erop zit :)
Ok bedankt. Ik wil namelijk zo'n 055XDB + 804RC set kopen, maar dan kan ik lekker de plate van de 484RC2 op de Gorillapod erop laten zitten :P

Verder had ik nog een vraagje. Is er een nog hoger statief dan de 055XDB? Ik ben namelijk 2 meter, en dan vraag ik me af of 1.78 wel hoog genoeg is. Ik wil best een stukje bukken, maar mijn rug vind het leuker als het niet hoeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03

sapphire

Die-hard pruts0r

Hoelang kijk jij door je zoeker dan? Toch geen uren achter elkaar :?
Maargoed dat terzijde, ik heb dit statief ook met een 804RC2 head en de laatste keer dat ik het volledig uitklapte kwam eht boven mijn hoofd uit, en ik ben 1,88m.
Zal voor de zekerheid nog eens kijken.

edit: mijn broertje is 1,96m en het statief+head is iets groter dan hem

[ Voor 12% gewijzigd door sapphire op 01-07-2009 11:14 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
ik ben 1.90 en heb de 055xprob en 488rc4 [ mooie combo trouwens ] ,ivm met mijn lengte heb ik ook bewust voor deze combo gekozen.helemaal omhoog en ik zie niks meer door de zoeker.

[ Voor 16% gewijzigd door jejeh op 01-07-2009 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:05
Extreme smell schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 11:06:
[...]

Ok bedankt. Ik wil namelijk zo'n 055XDB + 804RC set kopen, maar dan kan ik lekker de plate van de 484RC2 op de Gorillapod erop laten zitten :P

Verder had ik nog een vraagje. Is er een nog hoger statief dan de 055XDB? Ik ben namelijk 2 meter, en dan vraag ik me af of 1.78 wel hoog genoeg is. Ik wil best een stukje bukken, maar mijn rug vind het leuker als het niet hoeft :P
Ik heb ook dit statief pas gekocht. En ik weet niet hoe jij komt bij 1.78.....ik ben zelf 1.86m. je kunt die middenstang zeg maar omhoog doen en de camera komt toch echt tot redelijk ver boven ooghoogte uit.....

Ik heb zelf ook de gorillapod trouwens met de 484RC2 ballhead. En ik heb het quickrelease plaatje van die ballhead gewoon onder de camera vastgezet en kan dit gewoon op de 804RC2 gezet. No problem :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03

sapphire

Die-hard pruts0r

gek he, ze zijn beide RC2 :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

bartvl schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 14:46:
Een paar weken terug heb ik de Cullmann 50011 Pronto besteld. 39,89. Dit is een klein opvouwbaar statiefje met telescoop poten. Draagvermogen en stabiliteit zijn echter perfect in orde. De hoogte schiet misschien wat tekort met iets meer dan 1 meter. Maar hij is érg klein op te vouwen!
Ik ben in ieder geval verrast door de stabiliteit van het statiefje.

(de duitse product site geeft de meeste info: http://www.cullmann-foto....v-pronto-titanfarben.html)

Afbeeldingslocatie: http://www.cullmann-foto.de/fileadmin/Produkte/Stative/Ministative/50011_P_WZ.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cullmann-foto.de/fileadmin/Produkte/Stative/Ministative/50011_D1_WZ.jpg

Meer over statieven: [Advies] Statief
wjzijderveld schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 15:13:
Ah, had niet gezocht naar een apart topic daarover, niet zo handig.. Tnx!

Heb op dit moment deze, maar dat is gewoon rotzooi (maar ja, dan moet ik ook maar geen foto spullen bij Kijkshop halen :P).

Maar jouw statief vind ik er ook niet echt degelijk uit zien, zo klein ziet hij er prima uit, maar ik heb niet echt vertrouwen in de stevigheid als hij volkomen uitgevouwen is. En 1m is ook net iets te kort voor wat ik zoek.

Ik ga dat topic eens doorpluizen, ik kwam net Manfrotto al paar keer tegen, maar dat vind mijn budget niet zo prettig geloof ik :P
Uit: Mijn nieuwe apparatuur [deel 4]

Om hier maar even de discussie verder te zetten:
Wat betreft stevigheid heb je gelijk en niet. Het mag duidelijk zijn dat een vergelijkbaar geprijsde Velbon (+/- 40,-) steviger zal zijn en hoger komt. Toch is dit statief vele malen steviger dan dat je zou vermoeden vanuit de foto's. Dit statief heb ik voornamelijk gekocht vanuit het idee wat een tweaker hier al meerdere malen heeft lopen verkondigen: het beste statief is het statief dat je bij je hebt.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjzijderveld
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08 10:55
Als je daarmee bedoelt, beter iets dan niet, dan ben ik het daar maar gedeeltelijk mee eens. Voor het beeld is elk statief beter dan geen statief, maar toch heb ik liever niet dat mijn camera naar beneden komt zetten omdat ik een net wat zwaardere lens op mijn camera heb gezet.

Het statief wat ik heb is ook vrij stevig als ik hem niet helemaal uitvouw, probleem zit meer in de kop, die is van plastic en zit nooit echt goed vast. Hierdoor beweegt de camera zelfs een beetje als je afdrukt, wat dus niet echt handig is. De timer bied dan een oplossing, maar werkt niet echt prettig. Daarom wil ik graag een nieuw statief, een die ik rustig kan laten staan zonder dat ik bang hoef te zijn dat mijn camera scheef gaat hangen, of erger, omvalt.

Maar heb wat leuke dingen voorbij zien komen, onder andere in dit topic, en ga nu even zoeken, vergelijken en hopelijk binnenkort een vondst melden :)

Canon EOS60D | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ah, duidelijk. De camera zal in ieder geval niet zomaar naar beneden komen zetten. Het statief heeft daadwerkelijk totaal geen moeite met het vasthouden van een Sony A200 met Minolta 80-200 objectief. Alle onderdelen zijn overigens van staal, geen plastic dus.
Het is wel zo dat ik inderdaad de timer moet gebruiken omdat het doordrukken in een lichte beweging resulteert.

Dus als je er echt geen probleem mee hebt om een wat groter statief mee te nemen/sjouwen dan moet je zéker niet naar de Cullmann 50011 kijken.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb nu nog geen statief nodig, maar wil er wel eentje bij me hebben zodra ik tijdens de herfstvakantie Wie Is De Mol?! achter na ga in Jordanië. Wellicht dat er een paar hier WIDM ook gezien hebben, maar enfin simpel gezegd: kijker van 't eerste uur sinds dat het op de NLse televisie verscheen. Nu is er in het programma deze foto voor bij gekomen, genomen bij Petra:

Afbeeldingslocatie: http://www.sonogy.nl/pix/mfd2009/petrafoto.jpg

Als ik tijdens de herfstvakantie o.a. langs Petra kom wil ik als WIDM kijker natuurlijk dezelfde foto schieten maar dan zonder kandidaten in het midden maar dan met mijzelf in het midden.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een wegwerpstatief zeg maar. Maar die heb je natuurlijk niet zoals in wegwerpcamera's. Maar waarom ik zo'n eentje zoek is omdat ik het puur voor die ene keer wil gebruiken.

Het statief moet dus:

- tussen 50 - 100 euro kosten
- D90 + Nikkor 17-55mm f/2,8 aan kunnen
- passen in mijn Domke F802.

Ik ga namelijk met die F802 dan op stap om diverse foto's te maken. Punt alleen: het leeuwendeel van de statieven die ik zoal op websites heb gezien zijn qua specificaties allemaal zo ong. pak en beet tussen 45cm en 65cm ingeklapt. De achterflap van de F802 is qua lengte ong. 34cm. Daarin wil ik mijn statief dan stoppen. Kijk, als ik een statief kan vinden van ong. 45cm ingeklapt dan steekt ie 10cm uit. Dat maakt weinig uit omdat het grootste deel binnenboord blijft. Maar als de helft uitsteekt en de helft in de tas blijft, dan is de verdeling qua gewicht zoek. En dat krijg je dus bij statieven van 65cm en meer ingeklapt.

Kan natuurlijk ook prul als Hamastar e.d. kopen, maar daar wil ik niet mijn D90 + Nikkor 17-55mm aan toe vertrouwen. Het moet dus wel stevig zijn, ik ben niet van plan mijn spul zand te laten happen wanneer ik in Petra ben en die foto wil maken. Daarom valt die Cullmann ook af, hij zal best het een en ander kunnen houden. Maar better safe than sorry zoals ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarom vraag je het niet gewoon aan iemand daar?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
Nou, ik ben me aan het oriënteren op een nieuw statief en ik wil redelijk degelijk statief voor ongeveer 250 euro incl. balhoofd. Ik heb nu een dealextreme statief dat mij opzich heel aardig bevalt, maar ik wil toch een stapje beter qua kwaliteit. Ik ben nu een balhoofd gewend en de snelheid daarvan is erg prettig.
Het statief wat ik zoek moet minimaal zo'n 160cm hoog zijn, maar moet ook plat te gebruiken zijn. Een licht statief van zo'n 2kg is wel prettig, daar komt natuurlijk een balhoofd nog bij.

Nu is er nog bij Konijnenberg een hele mooie aanbieding met de "Manfrotto 055 XDB/804 RC2 Statief Combi", maar deze kan niet helemaal tot aan de grond en heeft geen balhoofd. Dus toen ben ik maar verder gaan zoeken naar een losse "ideale" combinatie. Nu kwam ik bij Kamera-Express de Gitzo GT2330 tegen voor 199 euro tegen en dat leek mij een heel mooi statief. Heeft veel draagvermogen, is licht, kan zowel hoog als laag komen en is nog goed betaalbaar.
Als ik hier nog een aardig balhoofd bij kan vinden voor zo'n 50-60 euro, dan ben ik denk ik geslaagd.
Heeft iemand nog tips? En is dat statief ook wel zo goed als op papier lijkt?

Edit: kan dit balhoofd erop: Manfrotto 486RC2?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 23:23:
Waarom vraag je het niet gewoon aan iemand daar?
Om aan een voorbijganger te vragen een foto te maken van anderen, dat is tot daar aan toe. Maar aan iemand anders vragen of je even hun statief mag gebruiken? Wel origineel en vindingrijk. Maar nee, denk niet dat ik dat zal durven daar. Staat op de lijst van Wereld Erfgoed dus het zal een donders drukke bedoening zijn. Ben dus niet de enige die daar een foto zal proberen te maken. En er zullen dus ongetwijfeld statieven aanwezig zijn. Maar nee, ik vind het te ver gaan om dat te doen.

Al moet ik wel zeggen dat het eigenlijk gewoon wel de oplossing is voor mijn "probleem" though ;) Zal het in mijn achterhoofd houden als noodoplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Neem anders een beanbag, leg die op een flinke steen/rugzak en schieten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Laatst online: 04-10 12:53
universal creations schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 00:04:
Neem anders een beanbag, leg die op een flinke steen/rugzak en schieten maar.
Of een gorillapod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik heb zojuist de Velbon Ultra LUXi-L besteld bij Amazon.co.uk. Het mag dan wel in de verste verte niet in de buurt komen van een Velbon sherpa of Manfrotto 055XDB bijv. Het voldoet wel aan mijn eisen. Volgens de specificaties kan het 2,5kg aan, ik ben me echter wel bewust dat zodra je er 2,5kg op zet dat ie er ongetwijfeld moeite mee heeft om alles stabiel te houden. Maar met een combi D90 + 17-55 zit je wel safe lijkt mij gezien dat 1,5kg is.

Een statief behoort niet bij mijn standaard uitrusting dus heb ik geen duurder statief nodig. Voor hetzelfde geldt gebruik ik het enkel tijdens mijn vakantie en zet hem daarna weer in de verkoop om quitte te draaien. Ook een oplossing ;) Nu een weekje a 10 dagen wachten en dan maar zien hoeveel ie nu echt aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
universal creations schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 23:25:
Nu kwam ik bij Kamera-Express de Gitzo GT2330 tegen voor 199 euro tegen en dat leek mij een heel mooi statief. Heeft veel draagvermogen, is licht, kan zowel hoog als laag komen en is nog goed betaalbaar.
Als ik hier nog een aardig balhoofd bij kan vinden voor zo'n 50-60 euro, dan ben ik denk ik geslaagd.
Heeft iemand nog tips? En is dat statief ook wel zo goed als op papier lijkt?
Is dit niks: http://www.foka.nl/site/g...-s2-alu-g1178-p-5590.html ?
De 1e hit op google: jouw statief met een balhoofd voor 199 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dirtbiter schreef op maandag 06 juli 2009 @ 22:57:
[...]

Is dit niks: http://www.foka.nl/site/g...-s2-alu-g1178-p-5590.html ?
De 1e hit op google: jouw statief met een balhoofd voor 199 euro...
Bedankt voor het linkje, maar dat is 299 euro... Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister mijn 2 weken eerder geleden fake Gorillapod SLR zoom + el cheapo ballhead binnen gekregen. Voor een ander forum had ik een korte review geschreven. Misschien dat tweakers er hier ook wat aan hebben:

Tripod Head (Black)
Prijs: $ 11.62
Link: http://www.focalprice.com...d_Black_DT047B_10384.html
Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/2guh65x.jpg
Een goedkope ballhead die doet wat ie moet doen. Het 'quick release plaatje' heb ik niet kunnen gebruiken omdat de schroefdraad hiervan te grof was. Om deze reden heb ik het bovenste deel wat op de foto te zien is er later afgehaald (het zwarte kunststof blokje waarin het 'quick release plaatje' is ingeklemd). Hierbij heb ik mij trouwens flink in de vingers gesneden, de draad was niet goed afgebraamd. Chinese afwerking laten we maar zeggen. ;)

Eindoordeel: Voor de prijs een redelijk ballhead. Hij draait niet zo soepel als een ballhead van Manfrotto, en is waarschijnlijk ook niet zo slijtvast. Maar voor op een vakantiestatief is dit ballhead prima te gebruiken.

Fake Gorillapod
Prijs: $ 11.67
Link: http://www.focalprice.com...ze_Black_DT024B_5173.html
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/fm4e2v.jpg
Dit statiefje heb ik gekocht als reisstatief. Ik was op zoek naar een klein statief dat ik mee kan nemen in mijn tas wanneer ik aan het wandelen ben in de bergen. Het statief werd geleverd met twee verschillende schroefdraden (1/4 and 3/8 screw). Ik had de kleinste nodig om mijn camera te plaatsen op het statiefje. Ik gebruik het statief nu in combinatie met het ballhead die ik hiervoor besproken heb. Ik raad iedereen trouwens aan om dit statief te gebruiken in combinatie met een ballhead. Zonder ballhead is het namelijk erg lastig om een juiste compositie te bepalen met alleen het statief.
De poten zijn goed te buigen, maar stug genoeg om een spiegelreflexcamera te houden. Ik kan met gemak mijn D40+55-200 lens plaatsen op het statief zonder dat ik bang moet zijn dat het zooitje in elkaar zakt.
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/rsv34g.jpg
Eindoordeel: Ook dit productje doet weer wat hij behoort te doen. Al vraag ik mij bij dit statief ernstig af hoe lang het mee zal gaan. Ik ben bang dat de poten hun stugheid zullen verliezen wanneer deze veel gebogen worden. Maar voor dit geld ben ik al tevreden als het statief het maar een paar week vol houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Joosie200 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 19:06:
Het statief moet dus:

- tussen 50 - 100 euro kosten
- D90 + Nikkor 17-55mm f/2,8 aan kunnen
- passen in mijn Domke F802.

Ik ga namelijk met die F802 dan op stap om diverse foto's te maken. Punt alleen: het leeuwendeel van de statieven die ik zoal op websites heb gezien zijn qua specificaties allemaal zo ong. pak en beet tussen 45cm en 65cm ingeklapt. De achterflap van de F802 is qua lengte ong. 34cm. Daarin wil ik mijn statief dan stoppen. Kijk, als ik een statief kan vinden van ong. 45cm ingeklapt dan steekt ie 10cm uit. Dat maakt weinig uit omdat het grootste deel binnenboord blijft. Maar als de helft uitsteekt en de helft in de tas blijft, dan is de verdeling qua gewicht zoek. En dat krijg je dus bij statieven van 65cm en meer ingeklapt.
Is dit wat?
http://www.amazon.com/SLI...Mini-Tripod/dp/B00006HOKV
Die gebruik ik voor op vakantie en houdt een 5d met een 24-70 2.8 net.
Hij kan alleen totaal niet hoog (35cm ofzo) dus je moet wel iets hebben om 'm op te kunnen zetten. (bankje of grote steen)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
abrakadaver schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 22:56:
[...]

Is dit wat?
http://www.amazon.com/SLI...Mini-Tripod/dp/B00006HOKV
Die gebruik ik voor op vakantie en houdt een 5d met een 24-70 2.8 net.
Hij kan alleen totaal niet hoog (35cm ofzo) dus je moet wel iets hebben om 'm op te kunnen zetten. (bankje of grote steen)
Naast dat ik al een statief besteld heb wat onderweg is, vind ik het niet wat. Ik zit dan dadelijk in Jordanië / Petra waar je overwegend woestijngrond hebt. En om mijn spul dan 35cm hoger dan de grond neer te zetten lijkt me niet wat. Daarnaast kan ik denk ik ook geen gebruik maken van de omgeving (als in: dingen waar je zo'n statief op kunt zetten zodat het hoger staat) Net zoals met die Gorilla Pod, das niet het type statief waar ik naar op zoek ben.

Dus abrakadaver, bedankt maar niet bedankt :) De Luxi L die ik besteld heb is 39cm opgevouwen en 160/165cm o.i.d. volledig uitgevouwen. Krijg je ook een foto die op een wat hoger perspectief is gemaakt dan kikkerperspectief foto's. Jouw optie zal daarentegen ongetwijfeld stukken steviger zijn, maar dat is precies hetgeen wat je inwisselt tegenover hoogte & verminderde stabiliteit. Kan me voorstellen dat zo'n statief voor macro opnames ideaal is. Lekker stevig, klein, laag bij de grond voor insecten e.d. Camera met macro objectief erop en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
universal creations schreef op maandag 06 juli 2009 @ 23:20:
[...]

Bedankt voor het linkje, maar dat is 299 euro... Of zie ik iets over het hoofd?
Òf ze hebben het snel veranderd, òf ik kijk er compleet naast...
Het zal het laatste wel zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik heb laatst een Bilora Pro 22 statief in de krant gezien, en nog voor een vrij lage prijs ook. Hierop ben ik gaan zoeken op internet naar reviews, maar eigenlijk kan ik tot nu toe niks vinden over deze statief.

Heeft iemand misschien ervaringen/meningen over dit statief of het merk zelf? Ik zou er graag een simpele compactcamera op willen plaatsen overigens (misschien later een kleine dSLR, maar dat is niet zeker). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb al een tijdje een hoofdloze Manfrotto 055CB en ga waarschijnlijk voor de volgende koppen:

486RC2 voor het werken met de tele:
Afbeeldingslocatie: http://www.factoryprices.nl/images/nieuwe_producten/statieven_en_toebehoren/toebehoren_statieven/manfrotto%20486rc2.jpg

En de 808RC4 voor landschap en nachtwerk:
Afbeeldingslocatie: http://www.camera-warehouse.com.au/product_images/mid/MANFROTTO-808RC4.jpg

Iemand nog alternatieven of iets hier op aan te merken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11-2017

Tyno

Wegenbouwer

@Erasmo

Ik zelf heb 1 balhoofd voor alle doeleinde, een giottos MH 1301-652 http://www.fotokonijnenbe...pro_balhoofd_qr_54mm.html. Toen ik een statief ging aanschaffen zat ik te twijfelen tussen een balhoofd en een 3 weg kop. Echter mijn budget liet het niet toe om beide te kopen, dus heb ik ervoor gekozen 1 goed balhoofd te kopen. En diegene die ik heb heeft ook nog een speciale knop zodat ik er ook mee kan pannen (voor panorama's). Misschien is dat ook wel iets voor jou.

Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 21:40
Erasmo schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 12:12:
[...]

Ik gebruik een Velbon balhoofd (QHD-62Q) en dito Velbon panhoofd (PHD-61Q), maar koos bewust voor modellen met zelfde quickrelease plaatje. Dit scheelt wat werk op het veld. Ik heb geen Manfrotto, maar als ik mij niet vergis is de aanduiding RCx bestemd voor het quickrelease type. Dus als je nog de vrijheid hebt om te kiezen tussen verschillende modellen, dan zou ik hiermee rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tyno schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 16:09:
@Erasmo

Ik zelf heb 1 balhoofd voor alle doeleinde, een giottos MH 1301-652 http://www.fotokonijnenbe...pro_balhoofd_qr_54mm.html. Toen ik een statief ging aanschaffen zat ik te twijfelen tussen een balhoofd en een 3 weg kop. Echter mijn budget liet het niet toe om beide te kopen, dus heb ik ervoor gekozen 1 goed balhoofd te kopen. En diegene die ik heb heeft ook nog een speciale knop zodat ik er ook mee kan pannen (voor panorama's). Misschien is dat ook wel iets voor jou.
Ziet er inderdaad goed uit, wellicht een goede vervanger voor beiden ja... Is het maken van kleine compositie aanpassingen goed te doen?
BellySM schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 16:40:
[...]

Ik gebruik een Velbon balhoofd (QHD-62Q) en dito Velbon panhoofd (PHD-61Q), maar koos bewust voor modellen met zelfde quickrelease plaatje. Dit scheelt wat werk op het veld. Ik heb geen Manfrotto, maar als ik mij niet vergis is de aanduiding RCx bestemd voor het quickrelease type. Dus als je nog de vrijheid hebt om te kiezen tussen verschillende modellen, dan zou ik hiermee rekening houden.
In principe is een balhoofd alleen voldoende voor mij, maar ik ben bang dat het erg lastig framen is met een balhoofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Erasmo schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 16:55:
[...]

[...]

In principe is een balhoofd alleen voldoende voor mij, maar ik ben bang dat het erg lastig framen is met een balhoofd...
Ik werk altijd met een balhoofd. Zorg wel voor een goede. Dat betekent dat hij bij het vastdraaien van de kogel geleidelijk de druk opbouwt zodat je een beetje weerstand in kunt stellen. En hij mag niet verschuiven bij het vast draaien. Nadeel is dat als je wilt corrigeren dat je "alle richtingen" los draait.

Het voordeel van een 3-weg kop is dat je iedere beweging apart in kunt regelen. Dus links-rechts, hoog-laag en draaien links-rechts.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik heb al een tijdje een hoofdloze Manfrotto 055CB en ga waarschijnlijk voor de volgende koppen:

[afbeelding]

[afbeelding]

yes, is al opgemerkt. RC staat voor de quick release, in dit geval zijn dit 2 verschillende plaatjes. Dat zal dan ook betekenen dat je het ene plaatje van je camera af moet halen als je het andere hoofd gebruikt. Zorg dus dat ze bijde rc2 of rc4 zijn. Ik zou persoonlijk kiezen voor RC2, ik heb nu een RC4 en het releaseplaatje is veel groter dan bij de rc2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvdW
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 21:36
Hey, nog helemaal nieuw hier maar ik had een vraag die hier wel thuis zou passen. Ik heb gisteravond namelijk mijn statief genekt; een van de drie poten is finaal doorgescheurd (het is aluminium, dus ja) en het wordt nu tijd voor een nieuwe.

Criteria
  • Sterk, robuust, hoe je het ook wil noemen; niet kapot te krijgen. Het liefste dus geen aluminium of plastic-fantastic maar iets in de trend van ijzer. Dat brengt natuurlijk weer gewicht mee, maar dat maakt in principe niet uit. Die keren dat ik een statief gebruik, gebruik ik hem ook echt en maakt het aantal kilo's niet veel uit.
  • Qua merk heb ik niet direct een voorkeur. Ik heb wel goede verhalen gehoord over Manfrotto, Giottos en Velbon.
  • De statiefkop maakt me evenmin weinig uit. Een balhoofd is soms wel handig, bijvoorbeeld met het waterpas stellen. Het lijkt me dat dat dan toch een stuk sneller gaat. Echter heb ik o.a. ook een 70-300 VR en dan heb ik liever niet dat er dan niets gaat schuiven/bewegen, wat de huidige dus wel deed.
  • Budget: toch wel bereid 200 euro neer te tellen als ik voor dat geld een goede en degelijke set heb waarmee ik toch zeker vijf tot tien jaar kan doen.
Ik had zelf ook wel wat zitten neuzen en vond onderandere dit alleen moet er dan nog een kop bij en daarbij is het een studiostatief. Maakt dat enig verschil in de praktijk of?

Ik hoop in ieder geval dat jullie me verder kunnen helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Ik zou voor de 055XDB /804 RC2 combi gaan. http://www.fotokonijnenbe...04_rc2_statief_combi.html

Superstevig, supersterk, valt heel hoog in te stellen, statiefkop is heel precies in te stellen, en last but not least, er zit een waterpas in de statiefkop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Laatst online: 22:42
Misschien deze optie beter?
Manfrotto 055XDB met 486 RC-2 Compact Balhoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvdW
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 21:36
Ik ben vandaag eens wezen kijken bij de fotoboer en die Manfrotto voelt inderdaad wel goed aan.
Het enige waar ik nu over begin te twijfelen is of ik nu een 055XB, 055XDB of 055xProB moet nemen. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen die drie?
Over de kop ben ik er al uit; dat wordt duidelijk de 804RC2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik zie dat er al genoeg over geschreven is hierboven, maar:

Ik heb een 804RC2 en die heft zo te zien hetzelfde Quick-Release plaatje als die 486RC2, wellicht een betere keuze. Ziet er verder nagenoeg gelijk uit, misschien iets minder "zwaar", maar als je die andere kop voor je zware lenzen gebruikt lijkt het me meer dan genoeg.

[ Voor 13% gewijzigd door Joor op 29-07-2009 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:57

Vis

Ik ga binnenkort op vakantie, en ben van plan om veel te fotograferen aan de kust en landschappen, denk aan rotsachtige omgevingen etc.

Ik heb een gorillapod slr met manfrotto mini balhead..
Dit statiefje is heerlijk compact, niet zwaar en kan op veel onstabiele plekken uit de voeten..

Nu is mijn vraag of ik niet een normaal statief mee moet nemen, omdat de gorillapod wat laag op de grond staat...
Al moet wel gezegd worden dat ik veel ga fotograferen met een groothoek, dus uiteindelijk toch veel op de plaat kan vast leggen..

Iemand tips?

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Vis schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:10:
Ik ga binnenkort op vakantie
Auto? Vliegtuig? In een auto kun je zo ongeveer elk statief wel meenemen, in een vliegtuig is het een ander verhaal.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

ajhaverkamp schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:17:
[...]

Auto? Vliegtuig? In een auto kun je zo ongeveer elk statief wel meenemen, in een vliegtuig is het een ander verhaal.
Vliegtuig... is al wat lastiger dus ja, en wil liever geen 2 statieven mee nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Vis schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:10:
Ik ga binnenkort op vakantie, en ben van plan om veel te fotograferen aan de kust en landschappen, denk aan rotsachtige omgevingen etc.

Ik heb een gorillapod slr met manfrotto mini balhead..
Dit statiefje is heerlijk compact, niet zwaar en kan op veel onstabiele plekken uit de voeten..

Nu is mijn vraag of ik niet een normaal statief mee moet nemen, omdat de gorillapod wat laag op de grond staat...
Al moet wel gezegd worden dat ik veel ga fotograferen met een groothoek, dus uiteindelijk toch veel op de plaat kan vast leggen..

Iemand tips?
Ik zit met hetzelfde. Ik ga vandaag naar Ierland en heb de 10-22 gekocht omdat ik altijd de groothoek mis. Ik had tot voor kort ook alleen de gorillapod en ballhead, en ga ook meer kliffen, kusten, zee, bergen etc fotograferen.
De gorillapod gebruik ik voor die onhandige situaties zoals een stedentrip waarbij je niet continu je statief wilt meezeulen en voor fotostops waarbij ik even snel moet zijn. Ik heb de 055XDB met 804RC2 combi gekocht (goedkoop) juist voor deze relaxte avondwandelingen, zeeen, kusten, kliffen etc, omdat je dan gewoon echt goed te tijd kunt nemen.
Fotograferen met een groothoek, waarbij je camera bijna op de grond staat, creeert een ander perspectief dan wanneer je die gewoon op ooghoogte (statiefhoogte) zou maken, vergeet dat niet ;)
Ik zou je willen adviseren, koop gewoon een goed enigszins goedkoop statief zoals die manfrotto. Daar zul je sowieso denk ik geen spijt van krijgen, want zelfs als je em nu niet direct nodig hebt, zul je zien dat je em veel erbij zult halen :) Althans, zo is het ook deels bij mij gegaan :)

Mijn statief heb ik wel uit elkaar moeten halen om goed in mijn koffer te doen. Nou ja, alleen de hendels eraf geschroefd en de middelste poot helemaal eruit gehaald (inclusief statiefkop) om in de koffer te passen. Anders moest ie diagonaal erin :)

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 29-07-2009 15:31 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:10

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik ga me binnenkort een monopootje cadeau geven, om wat mobieler te zijn met m'n sigma 100-300 f/4. M'n driepoot hindert me daarbij te erg.
Nu wordt hier heel veel advies gegeven over driepoten, ik ben benieuwd wat jullie me kunnen vertellen over monopoten.

wat ik wil:
- lichtgewicht (duh :+ )
- max 3 uitschuifbare elementen, met een zo'n snel (maar goed) werkende klem/draai mechanisme

Daarbij zal tevens een balhoofd met een quick release systeem oid moeten komen, waarmee max één as versteld kan worden (voorover en achterover kantelen).

Wie oh Wie kan me adviseren?

max budget = ca 150 euro.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Deathchant schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:30:
[...]

Ik zit met hetzelfde. Ik ga vandaag naar Ierland en heb de 10-22 gekocht omdat ik altijd de groothoek mis. Ik had tot voor kort ook alleen de gorillapod en ballhead, en ga ook meer kliffen, kusten, zee, bergen etc fotograferen.
De gorillapod gebruik ik voor die onhandige situaties zoals een stedentrip waarbij je niet continu je statief wilt meezeulen en voor fotostops waarbij ik even snel moet zijn. Ik heb de 055XDB met 804RC2 combi gekocht (goedkoop) juist voor deze relaxte avondwandelingen, zeeen, kusten, kliffen etc, omdat je dan gewoon echt goed te tijd kunt nemen.
Fotograferen met een groothoek, waarbij je camera bijna op de grond staat, creeert een ander perspectief dan wanneer je die gewoon op ooghoogte (statiefhoogte) zou maken, vergeet dat niet ;)
Ik zou je willen adviseren, koop gewoon een goed enigszins goedkoop statief zoals die manfrotto. Daar zul je sowieso denk ik geen spijt van krijgen, want zelfs als je em nu niet direct nodig hebt, zul je zien dat je em veel erbij zult halen :) Althans, zo is het ook deels bij mij gegaan :)

Mijn statief heb ik wel uit elkaar moeten halen om goed in mijn koffer te doen. Nou ja, alleen de hendels eraf geschroefd en de middelste poot helemaal eruit gehaald (inclusief statiefkop) om in de koffer te passen. Anders moest ie diagonaal erin :)
Klopt idd, thanks voor de tip, ik heb nog een goedkoop statief van 20 euro (ooit eens een keer gekocht voordat ik serieus fotospul ging kopen :p)

Maar ik ga even kijken naar een redelijk compact statief die wat hoger kan als de gorillapod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik heb nu gedurende mijn vakantie een paar keer naar mijn Velbon Ultra Luxi F gegrepen om te fotograferen. Met name rondom het huis van mijn pa/ma staat naar mij lief is te veel wind (kun je niet genieten van de zon want je blijft het koud houden door de wind) Enfin, ik heb het statief dus onder winderige omstandigheden in gebruik gehad de afgelopen week. Hij houdt de combi: D90 + Nikkor 17-55 wel overeind. Vind het systeem van draaien, poten volledig uittrekken, vast draaien ideaal. Die driepoot bevalt me dus wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:41:
Ik ga me binnenkort een monopootje cadeau geven, om wat mobieler te zijn met m'n sigma 100-300 f/4. M'n driepoot hindert me daarbij te erg.
Nu wordt hier heel veel advies gegeven over driepoten, ik ben benieuwd wat jullie me kunnen vertellen over monopoten.

wat ik wil:
- lichtgewicht (duh :+ )
- max 3 uitschuifbare elementen, met een zo'n snel (maar goed) werkende klem/draai mechanisme

Daarbij zal tevens een balhoofd met een quick release systeem oid moeten komen, waarmee max één as versteld kan worden (voorover en achterover kantelen).

Wie oh Wie kan me adviseren?

max budget = ca 150 euro.
Ik heb zelf een Manfrotto Carbon One monopod (is niet meer leverbaar) en die heeft me rond de 75 euro gekost. Als kop heeft Manfrotto de 234RC welke speciaal voor monopods is gemaakt.

Kijk eens op de sites van Manfrotto, Gitzo, Giottos, Slik en Velbon voor de carbon monopods en vergelijk dan gewicht, maximale hoogte en ingeklapte lengte. De meeste vallen wel binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Vis, net terug van Ierland en was de gorillapod vergeten thuis :( ik heb em hier en daar toch wel gemist. Ik heb 1 avond het statief meegezeuld, maar dat is toch ook niet geheel handig, plus je hebt veel bekijks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Deathchant schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:27:
Vis, net terug van Ierland en was de gorillapod vergeten thuis :( ik heb em hier en daar toch wel gemist. Ik heb 1 avond het statief meegezeuld, maar dat is toch ook niet geheel handig, plus je hebt veel bekijks :)
Aii... doe jij nooit dubbel check voordat je je koffer op slot zet? :9

Ik neem ook alleen m'n gorillapod mee op vakantie, lekker handig en klein..
Nog 3 weken werken, en dan een welverdiende vakantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaumin
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-11-2020
Ben ook aan het overwegen om een statief te kopen, echter vraag me dan tegelijk af hoe vaak ik het ga gebruiken. Kan natuurlijk een spotgoedkope versie kopen maar of dat raadzaam is vraag ik me af (gebruiksvriendelijkheid kan behoorlijk tegenvallen en uiteindelijk is goedkoop/duurkoop).
Daarnaast zie ik mezelf nog niet een statief 'continue' meezeulen.....maar ik zie en lees vaak over de gorillapod ...
En dat lijkt me nou een mooie instap om te ervaren of een statief mij echt gaat ondersteunen zonder alle 'nadelen' zoals meezeulen etc.

Nu is mijn vraag de volgende... heb zelf een nikon d90 met kitlens maar ook een 70-200 lens, in hoeverre is de gorillapod bruikbaar/stevig etc met een d90 inclusief 7-200 lens? Of zeggen jullie....da's niet stabiel en kun je beter niet doen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Nikon D600| Nikon 12-24| Sigma 70-200/f2.8| OneplusOne |MBPr15 |Nikon 24-70 |GoPro 4+ | Feiyu G4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

De D90 i.c.m jou lens 70-200 moet denk ik geen probleem zijn op een gorillapod..
Zorg er wel voor dat je de gorillapod SLR ZOOM koopt.. die kan meer gewicht dragen.. ze zeggen zelf max. 3 KG.

Een tip is ook het kopen van een kop, bijv. de 484RC2 van manfrotto (thanks to Deathchant ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Vis schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 16:25:
De D90 i.c.m jou lens 70-200 moet denk ik geen probleem zijn op een gorillapod..
Zorg er wel voor dat je de gorillapod SLR ZOOM koopt.. die kan meer gewicht dragen.. ze zeggen zelf max. 3 KG.

Een tip is ook het kopen van een kop, bijv. de 484RC2 van manfrotto (thanks to Deathchant ;) )
idd, ideale combo.

heb hem zelf ook :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik heb hem ook. Ik had em niet bij me op vakantie. Ik kwam er in het vliegtuig pas achter. Ik had wel mijn grote statief bij me, maar nauwelijks gebruikt. Ik miste de gorillapod hier en daar toch wel GRRR.
Ik zou die gewoon in de handbagage doen, maar vergeten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Je had iig nog iets bruikbaars bij, op m'n vakantie naar Canada had ik m'n statief wel bij, maar de quickrelease plate niet :(
En dan zijn die krengen lastig te vinden kan ik je vertellen (niet gevonden dus).

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaumin
Heb besloten om voor de gorillapod focus te gaan, balhead neem ik jullie advies voor de manfretto 484rc2 ter harte...echter weten jullie of een quickrelease plate inbegrepen is of moet ik die ook nog apart aanschaffen?

Nikon D600| Nikon 12-24| Sigma 70-200/f2.8| OneplusOne |MBPr15 |Nikon 24-70 |GoPro 4+ | Feiyu G4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

De quickrelease plate zit bij de 484rc2 inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
waarom de focus als ik vragen mag?
@Sjaak, dat is inderdaad balen. Daarom heb ik mijn quickrelease plaatje default vastgeschroefd op de 40D aangezien ik geen grip gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Die grip is net nieuw (dus na de vakantie pas aangeschaft). Standaard had ik m'n DX handstrap erop zitten, en niet m'n quickrelease plaatje. Toen ik die handstrap nog niet had, zat het plaatje er default op ja :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Nu ik een statief heb, zit de quick release ook gewoon standaard geschroeft op mijn D90. Wel zo praktisch, goed je kunt nu niet langer meer je camera vlak neer zetten. Maar verder heb ik er geen last van dat ie er zit. Gebruik ook geen grip, wil je dat wel graag tja, dan is het een keuze maken waar je zwaarder aan trekt. Of idd zo´n hand strap die dan verhindert dat je de quick release erop laat zitten. Ook zoiets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19
Ik heb m'n quickrelease in principe ook standaard op m'n D90 zitten. En als ie daar niet zit, zit ie in de opberghoes van het statief, die heb ik meestal ook wel bij me als m'n statief meegaat :P

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Ik denk dat dat ook de eigenlijke bedoeling is van een quickrelease plate, om hem op je cam te laten zitten, de naam zegt het al.. statief neerzetten en *klik* je camera zit vast, niks draaien o.i.d.

Heb hem ook bijna altijd op mn D90 zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19
De naam zegt eigenlijk dat je hem makkelijk van je statief kunt afhalen ;)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joosie200 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 12:18:
Nu ik een statief heb, zit de quick release ook gewoon standaard geschroeft op mijn D90. Wel zo praktisch, goed je kunt nu niet langer meer je camera vlak neer zetten. Maar verder heb ik er geen last van dat ie er zit. Gebruik ook geen grip, wil je dat wel graag tja, dan is het een keuze maken waar je zwaarder aan trekt. Of idd zo´n hand strap die dan verhindert dat je de quick release erop laat zitten. Ook zoiets..
Kun je even verduidelijken wat je nou eigenlijk bedoeld.
Want op een cam + grip kan ook een quickrelease en handstrap tegelijk gemount zitten.
Geen reden om ergens zwaarder aan moeten trekken.
Alle drie kan gewoon gemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik zoek nog steeds een goed statief.

Heb ooit een Vanguard gekocht, maar deze viel mij zo enorm tegen (te goedkoop plastic en te grote koppelplaat) dat ik deze snel weer verkocht had.

Afgelopen nacht stond er een sporthal in de fik op een steenworp afstand. Heb toen gebruik gemaakt van een Gorillapod die ik soms aan een fietsenrek of straatnaampaal kon klemmen, maar veelal was het vanaf de grond fotograferen, wat een raar perspectief geeft.

Statief hoeft niet super hoog te zijn en ook niet enorm klein opgevouwen te worden. Een statief met poten die bestaan uit 2 segmenten (het gros heeft 3 segmenten) lijkt mij sneller om uit te klappen en vooral een stuk steviger.

Het statief hoeft geen zware dSLR te dragen, maar een relatief lichte (doch zwaarder dan een gemiddelde) compactcamera, de Canon PowerSHot SX110 IS.

Budget is ook niet geheel onbelangrijk: ~ 75 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CumpsD
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 23:10
Na wat reacties hier gelezen te hebben, vind ik zo een Gorillapod echt wel knap. Handig iets.

Maar toen ik in de wereld van de ballheads begon te kijken, werd ik weggeblazen door het enorme aanbod. Waar let je zoal op bij de aankoop hiervan?

Ik heb al gemerkt dat de ene in 2 richtingen kan draaien, en een andere in 3, en bepaalde standjes in kan 'klikken', maar ik had graag meer reacties van praktijkervaring gehad, waarvoor gebruik je een ballhoofd, buiten je camera op je statief te houden?

edit:
Ondertussen toch een beetje duidelijkere uitleg gevonden op Wikipedia: Tripod (photography)

Ik denk dat ik ga volgen in die combo die reeds vermeld werd, een 484RC2 head met gorrilapod zoom. In een later stadium misschien een panning head, om te vermijden dat ik bij horizontaal pannen per ongeluk ook verticaal beweeg (als ik het juist heb is dat het risico van een ballhead)

[ Voor 31% gewijzigd door CumpsD op 20-08-2009 00:07 . Reden: alinea 3 en 4 toegevoegd ]

• F4T4L_3RR0R
Net even druk statieven zitten vergelijken. (prijs/kwaliteit)

Mijn keuze is teruggevallen op twee statieven. Beiden kosten ongeveer 40 euro elk:
Of
Kan niet kiezen en wil nu eindelijk de knoop doorhakken.

Welke zouden jullie kiezen?

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 13:55

Zuurstok

Passionately curious

Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 17:42:
[...]

Kun je even verduidelijken wat je nou eigenlijk bedoeld.
Want op een cam + grip kan ook een quickrelease en handstrap tegelijk gemount zitten.
Geen reden om ergens zwaarder aan moeten trekken.
Alle drie kan gewoon gemonteerd worden.
heb jij weleens een batterijgrip + quickrelease plate attached vast gehouden ?
imo neemt dat meteen 99% comfort van de batterijgrip weg, waardoor ik alsnog liever m'n 'normale' shutter knop ga gebruiken voor verticaal schieten :P

alles is imo hoor, want ik ken wel een paar fotografen die het gewoon wel altijd doen :z

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• Deathchant
SirQ schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 23:50:
Na wat reacties hier gelezen te hebben, vind ik zo een Gorillapod echt wel knap. Handig iets.

Maar toen ik in de wereld van de ballheads begon te kijken, werd ik weggeblazen door het enorme aanbod. Waar let je zoal op bij de aankoop hiervan?

Ik heb al gemerkt dat de ene in 2 richtingen kan draaien, en een andere in 3, en bepaalde standjes in kan 'klikken', maar ik had graag meer reacties van praktijkervaring gehad, waarvoor gebruik je een ballhoofd, buiten je camera op je statief te houden?
Hehe :) Nou, kijk, de gorillapod wordt zonder statiefkop geleverd. De reden waarom mensen een statiefkop willen, is om juist iets meer vrijheid te hebben op je gorillapod. Zonder, moet je altijd de complete gorillapod met camera erop goed zetten voor je compositie. Onhandig dus. Een dure statiefkop op een relatief klein en eenvoudig reisstatiefje is natuurlijk overkill, qua stevigheid, maar ook qua omvang en zou één van de belangrijkste functies van een gorillapod teniet doen (mobiliteit en compactheid). Ballheads bieden dan een uitkomst. Relatief kleine kopjes, niet te zwaar en geven je toch dat beetje extra vrijheid.

Ik kan met de 484RC2 (die uiteindelijk "maar" 2 inkepingen heeft om de camera in vertikale stand te zetten) prima uit de voeten. Maar je kunt de hele kop met kogel draaien, dus wat dat betreft hoef je nooit te pielen met de gorillapod zelf om je camera in welke positie dan ook te plaatsen.

Mijn advies, de 484RC2 is wat prijzig en voor 110 euro heb je een gorillapod met deze ballhead, maar het is het wel waard, zul je vooral zien op stedentripjes of vakanties waar je toch liever geen groot statief op je rug wilt dragen.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 03:11:

Mijn keuze is teruggevallen op twee statieven. Beiden kosten ongeveer 40 euro elk:
Ik zie geen verschil, ik heb zelf een velbon 460 en zou wat stevigers kopen.
De kop is vrij flexibel, de camera blijft wel in de gewenste stand staan maar
trilt vrolijk mee als je op de ontspanknop drukt.

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 08:25

DonMetal

Doet Iets Met Media

bouwfraude schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 09:00:
[...]

Ik zie geen verschil, ik heb zelf een velbon 460 en zou wat stevigers kopen.
De kop is vrij flexibel, de camera blijft wel in de gewenste stand staan maar
trilt vrolijk mee als je op de ontspanknop drukt.
Daar hebben we remotes/zelfontspanner voor ;)

Joejoe!

• MBV
Het verschil zit hem kennelijk in de kop, verder kan ik niks ontdekken. Gewoon even allebei vasthouden, kijken welke kop het prettigste aanvoelt, en bij geen verschil de goedkoopste. Het is geen statief voor de eeuwigheid, dus als hij niet bevalt koop je alsnog de andere (of een echt goede van €80).

• Vis

Vis

de 484RC2 Mini Ballhead is gewoonweg super om aan te raden!

Vooral voor op de Gorillapod

• CumpsD
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 23:10
De beslissing is gevallen, en heb een 484RC2 met gorillapod besteld :)

Compact is hetgeen ik zoek, aangezien het allemaal in een rugzak moet als ik met de moto ga toeren, en lichter = leuker :p

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 02-10 13:56
F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 03:11:
Net even druk statieven zitten vergelijken. (prijs/kwaliteit)

[...]

Of

[...]

Beide niet. Het is allemaal net te gammel wil je het serieus gebruiken.

• F4T4L_3RR0R
TukkerTweaker schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:09:
[...]

Beide niet. Het is allemaal net te gammel wil je het serieus gebruiken.
Het is altijd beter dan niks, of op je buik liggen met een Gorillapod op de grond...

Kosten zijn om en nabij de 40 euro inclusief verzenden. Bevalt het niet, kan ik het altijd nog verkopen en een beter/duurder exemplaar kopen. :)

Verwijderd

Een beetje redelijk statief en kop (en dan heb ik het puur over kwaliteit en niet over gebruikersgemak zoals gewicht en formaat) kost rond de 200 euro.
Ik zou beide statieven ook niet nemen want straks lig je echt op je buik om je camera onderdelen bij elkaar te zoeken omdat het ding omwaait of wat dan ook.

Je kan beter even investeren om jezelf een hoop ellende te besparen.
Manfrotto is wat dat betreft een prima merk om voor low budget toch redelijke kwaliteit te krijgen.

• MBV
Omwaaien zal net zo min gebeuren als met een manfrotto. De grootte van het statief is niet anders, en de stabiliteit in die zin ook niet*. Hij zal alleen meer trillen in de wind etc., maar zo'n plastic velbon-statief zal heus niet uit elkaar vallen.
En €200 is echt niet de ondergrens voor kwaliteit: manfrotto heeft al statieven voor €150, Velbon Sherpa is er al vanaf €80.

*) die wordt bepaald door de hoeveelheid kracht die nodig is om het zwaartepunt van het geheel voorbij de lijn tussen 2 poten te krijgen. Het gewicht van het statief zelf valt bij die berekening in het niet bij een D70 plus kitlens. Het enige wat daarbij telt is hoeveel poten er zijn, en hoever de poten uit elkaar staan.

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 20-08-2009 15:21 ]

• Deathchant
ik wou net zeggen. ik heb een Manfrotto 055XDB+804RC2 kop voor 129 euro gekocht bij fotokonijnenberg. Dit is een zeer degelijk statief. Goeie kop met waterpas en je kunt zelfs de hele middenstang eruithalen, en ondersteboven erin doen, zodat je laag bij de grond kunt fotograferen. Ik zie niet in waarom je 200 euro ertegen zou moeten knallen.

Verwijderd

Wel goed lezen he. Ik heb het ook over rond de 200. (en daar hoort 150 ook bij). Uiteraard kan je het allemaal zo gek maken als je wilt.
Er zijn ook statieven boven de 500 euro.

Maar ik neem aan dat mijn punt wel duidelijk is dat een statief van 40 euro alleen maar ellende zal geven.
Zoals ik al zei en Deathchant zegt het ook. Manfrotto plus kop haal je dus al voor 130 zelfs.
Lijkt me een betere keus dan een velbon statiefje.
Helaas zijn de Manfrotto´s niet bepaald licht en compact.

• F4T4L_3RR0R
Compact en licht hoeven ze absoluut niet te zijn hoor. Dat zijn mijn vereisten niet.

Maar vind het een beetje zot om een statief van 200 euro te kopen om er een camera van 250 euro op te planten.

Verwijderd

Okee, ik had niet gezien wat er op het statief moest komen.
Maar het is dus een compact. In dat geval zal een velbon statief stevig genoeg zijn.
Zo te zien zijn beide statieven qua specs redelijk identiek. Waarom twijfel je zelf tussen die 2?
Ik zie zo in de gauwigheid geen grote verschillen.

• F4T4L_3RR0R
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:04:
Waarom twijfel je zelf tussen die 2?
Ik zie zo in de gauwigheid geen grote verschillen.
Omdat de kop totaal anders is.

• MBV
De kop is in allebei de gevallen van plastic, met een slecht passende quick-release plaat. Ze zien er totaal anders uit, maar het effect is 100% gelijk. Ik zou gokken dat de 440 de stevigste is, omdat daar alleen maar dikke stukken plastic met 1 scharnier in zitten. De 460 heeft volgens mij een dun stuk plastic naar links, waar een scharnier zit. Dat lijkt mij minder stevig. Daarom mijn advies: probeer ze uit, zet je camera erop en check welke het stevigste staat. Of is de internetprijs €40 tegenover €60 in een echte winkel?
Geen idee waar je woont, maar Foka in Rotterdam heeft die dingen op demo staan en is niet duur.

Oh ja:
Aerodynamic designed panhead.
:')

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 20-08-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Even een mini-review van mijn nieuwe statief :) Na jarenlang allerlei simpele alu-statieven gebruikt te hebben (oa een aantal van Velbon, waaronder deze) vond ik het tijd voor een echt stevige die wat meer kg's kan tillen. Toevallig was mijn moeder + haar vriend kortgeleden in Hong Kong, dus ik had gezegd zoek wat leuks uit + balhoofd voor een aardige prijs. Ze zijn teruggekomen met een Triopo (Chinees merk a la Benro) statief en balhoofd, en het is erg stevig spul.

Het model is een Triopo C-258 carbon/titanium, met KK-0S balhoofd. Alles is van stevig metaal behalve de pootklemmen, en het gewicht valt erg mee: slechts 1,7kg :) Dit terwijl het ding zonder problemen 8kg kan tillen.

Foto:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/triopo_c258.jpg

Tech specs:

Gewicht: 1,8kg
Max load: 8kg
Lengte totaal uitgeschoven: 180cm
Lengte ingeschoven: 50cm
Aantal poten: 3

Hij heeft zowel spikes als rubberen voetjes, die je uit kunt draaien: zeer handig voor variërende ondergronden. Er zit ook een waterpas in ingebouwd. Hij heeft een center column, en niet iedereen is daar even blij mee vanwege de stabiliteit maar ik vind het wel fijn: nu komt hij bij mij precies op ooghoogte en dat is toch een stukje ergonomie :)

Het balhoofd is ook erg stevig: geheel te verstellen in zowel de horizontale als bal-as, en de quick release plate is ook geheel metaal. Het prijskaartje was totaal 145 euro, maar dat was een 'special deal' voor zover ik begreep :P Normaal kan je dit statief zonder balhoofd krijgen voor ruwweg 120 a 160 euro online: het balhoofd weet ik niet zeker. In ieder geval wel een aanrader voor degene die een goed en stevig statief wil zonder gelijk heel veel ervoor uit te geven :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Minireviews O+

Vooruit, nog maar eentje:

Ik heb een maandje geleden een monopoot van Gitzo gekocht. Ik heb 'm twee weekenden geleden voor het eerst gebruikt, en dat beviel prima. De Gitzo GM2942 Basalt series 2 is een lichte en robuuste monopoot. De poten zijn uitschuifbaar na het ontgrendelen middels een draaiende beweging, geen klemmen meer :)

Eerst een aantal specs:
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/20uygqo.jpg

Die liegen er niet om 8) . De grip is heerlijk, van een zeer stevige foam. De polsband staat me toe m'n hele setup te vervoeren door enkel het gewicht aan m'n hele arm hangt, in plaats van enkel aan m'n hand en pols.

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/2i7l3rs.jpg

De camera, of eigenlijk de statiefgondel van m'n Sigma 100-300mm f/4 worden met de monopoot verbonden middels de Manfrotto 234RC. Wordt standaard geleverd met quickreleaseplaatje (die ik tevens al gebruik met m'n gewone 3-poot, handig). De klem die het plaatje op z'n plek houdt, is voorzien van een vergrendel mechanisme, wat onbedoeld openen zou moeten voorkomen. Als werktuigbouwkundig engineer (en dat hoef je in dit geval echt niet te zijn ;) ) kan ik prima inschatten dat deze 1 assige kop een betaalbare en aardige kop is, die zo engineerd is dat het flink wat krachten aan kan. De D300 + grip + 1,4TC + Sigma 100-300 f/4 doen 3150 gram.

De monopoot is niet de goedkoopste, maar je hebt wel duidelijk een stukje kwaliteit in je handen.

Afgelopen zondag heb ik het hele zaakje nog meegesjouwd naar Strand Horst, waar het druk was op het water:

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/11i08ba.jpg

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joosie200 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 16:20:
Ik heb nu gedurende mijn vakantie een paar keer naar mijn Velbon Ultra Luxi F gegrepen om te fotograferen. Met name rondom het huis van mijn pa/ma staat naar mij lief is te veel wind (kun je niet genieten van de zon want je blijft het koud houden door de wind) Enfin, ik heb het statief dus onder winderige omstandigheden in gebruik gehad de afgelopen week. Hij houdt de combi: D90 + Nikkor 17-55 wel overeind. Vind het systeem van draaien, poten volledig uittrekken, vast draaien ideaal. Die driepoot bevalt me dus wel. :)
Heb je inmiddels al wat meer ervaring? Ik zoek voor mijn 40D/Tokina 11-16 combo (1.5kg) ook een lichtgewicht, maar vooral klein, statief voor een waterval of landschap en de Velbon leek me wel aardig. Ik vind 50cm (met de kop erop) ingeklapt toch wel de max en dan lijkt me dat een aardige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Laatst online: 06-10 11:48
Ik heb nu al een tijdje een Manfrotto 680B monopod. En daar zit zo'n 'Wrist Carrying Strap' bij. Echter kan ik niet uitvinden hoe ik die nou vast moet maken zonder dat ie steeds los schiet. Iemand die me kan helpen?
Voel me een beetje dom nu, want een handstrap+neckstrap aan mijn body maken lukte me in 1 keer. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Haha ik heb hetzelfde! Heb zo'n ding te leen, de strap ligt bewust los hier thuis, veel te bang dat ik die verlies omdat hij iedere keer zo makkelijk losschiet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaumin
Sinds kort in het bezit van een monopod - de manfrotto 682b- en daardoor de laatste dagen bezig met het zoeken en vergelijken van diverse balhoofden etc....kom regelmatig de Manfrotto 234RC tegen als de aanbeveling voor een monopod.
Kan iemand mij vertellen waarom dit de 'perfecte' match is met de monopod?

Gear op de monopod is een nikon d90 (met grip) met als zwaarste belasting de sigma 70-200.

Benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Wat mij betreft is het een stukje prijs/kwaliteit. Overigens heeft het voor mij ook voordeel gehad, aangezien ik al een manfrotto 3-poot heb, met een identiek quickreleaseplaatje. Nu blijft het plaatje gewoon continu aan de statiefgondel van m'n tele zitten, en hoef ik niet onnodig te schroeven.
Ik heb 'm voor zo'n 35 euro opgehaald bij dwxl. Dit was de goedkoopste kop die ik geprobeerd heb, maar voor mij ook de beste. De klemschroef laat zich lekker instellen, en bovendien zit er een extra vergrendeling op de release.
Ik heb wel gemerkt dat monopootkoppen niet zomaar in winkels aanwezig zijn, dus zoek een winkel uit om de koppen te proberen als je er nog niet uit bent. Voor 35 euro heb je iig een prima ding :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Laatst online: 06-10 11:48
ik ga zelf voor een 488RC4 balhoofd, omdat ik al een RC4 balhoofd op mijn tripod heb, en er geen lichter balhoofd is met die quick-release. Dan laat ik ook het plaatje altijd op de grip zitten, en op mijn toekomstige statiefgondel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een statief met videokop voor mijn Canon HF10. Ik wil goed kunnen pannen en het beeld moet stabiel zijn.
Ik heb een aantal winkels bezocht, maar ik heb in heel Eindhoven slechts één statief met een videokop gevonden en dat was de Velbon Sherpa 538. Dat is een fijne instelbare fluid kop van €110 op een plastic statief van €10 :') Verder zijn mij vele fotokoppen aangeraden om mee te pannen :')

Ik heb nu de volgende opties gevonden:
SLIK 504 HQ II (€100) Er is niet heel veel over dit statief geschreven, maar de kop schijnt goed te zijn. De poten zijn echter misschien niet stabiel genoeg. Een ander nadeel is dat er aan knoppen gedraaid moet worden om de poten te locken. KE wist mij te vertellen dat dit statief plastic poten heeft en daarmee valt het voor mij af.

Velbon DV-7000 (€100) Dit statief wordt door velen aangeraden als hét budget videostatief. Het weegt 4,5KG en is daarmee zeer stabiel. Dit gewicht is voor mij echter ook een nadeel. Dit filmpje overtuigt mij ook niet van zijn kwaliteiten, maar dat kan ook aan de cameraman liggen.

Manfrotto 055XB + Budget videokop (€174 - €234) Hiervoor moet ik mijn budget wel heel erg rekken. Het voordeel van deze combi is dat 0X55B poten hun waarde behouden, laag aan de grond kunnen en Manfrotto O+. De combi zal ongeveer 2,9KG wegen en is daarmee ook nog eens lichter dan de Velbon. Past een Velbon kop eigenlijk wel op een Manfrotto driepoot?

Iemand ervaringen of tips? Kent iemand een zaak in de buurt van Eindhoven (50KM) met een uitgebreid assortiment videokoppen/ statieven?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
http://www.gentec-intl.co...R/VELBON/Sherpa%20538.jpg
Wat is er mist met dat statief :? De Sherpa-reeks voor fototoestellen is erg goed in het balanceren van stabiliteit/gewicht/prijs, dus dat zou mijn eerste gok zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 17:05:
http://www.gentec-intl.co...R/VELBON/Sherpa%20538.jpg
Wat is er mist met dat statief :? De Sherpa-reeks voor fototoestellen is erg goed in het balanceren van stabiliteit/gewicht/prijs, dus dat zou mijn eerste gok zijn.
Ik heb dat statief in m'n handen gehad. De kop op dat statief voelde echt goed aan, maar de poten zijn om te huilen. Ik kreeg de (plastic) poten amper uitgeschoven door het stroeve plastic van de center column. De prijs is ook absurd, de kop los (FHD-51Q) kost €100 en het complete statief kost €220. Dat is dus €120 voor een setje plastic poten.

Eigenlijk wil ik ook niet meer dan €150 uitgeven, maar voor een zeer goede combinatie kan ik misschien m'n budget rekken :p

Bilora 936 (€120) Schijnt erg goed te zijn volgens deze review. Ook de verschillende fragmenten op Vimeo zien er goed uit.

[ Voor 12% gewijzigd door -DarkShadow- op 18-09-2009 18:23 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Waarom koop je dan niet die kop los, met een goed onderstel? :) En koppen zijn altijd uitwisselbaar: ze hebben allemaal dezelfde maat schroefdraad (behalve dan de hele kleintjes, die hebben de schroefdraad die in je camera gaat).

edit:
Ah, vanwege de prijs. Geen idee dat die 055-serie zo duur is :X

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 18-09-2009 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-10 09:10
Als ik jullie was zou ik de post met aanbiedingen even volgen en een abonement op Zoom! nemen...

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 16:05
Hallo mensen

De`kop op mijn statief is kapot gegaan en nu ben ik op zoek naar een nieuwe.
Het is al een oud statief van Vanguard en ja , ik weet dat dat niet echt goed aangeschreven staat maar ik kan er goed mee werken en dat is natuurlijk waar het om gaat!
Omdat ik het typenummer nergens kan vinden heb ik een paar pics gemaakt van het schroefdraad waar de kop mee aan het statief vastgezet word
Ik doe veel aan (on)weer fotografie , landschap/natuur fotografie , party fotografie en nacht fotografie.
Ikzelf zit te denken aan een Manfrotto 808RC4 dit omdat het een 3 weg kop is en omdat ie lekker veel gewicht kan hebben
Ik kan alleen nergens vinden of deze kop compatible is met dat Vanguard statief
Dat is dus de vraag die ik jullie wil stellen
Als dat statief nou niet compatible is met die 808RC4 dan graag statief advies er moet IIG een EOS 500D met een EF 70-200mm f/2.8L IS USM op kunnen

Bij deze de fotos van het Vanguard statief.

Afbeeldingslocatie: http://foto-hosting.nl/img/9/j08axti.jpg

Afbeeldingslocatie: http://foto-hosting.nl/img/5/morkqss.jpg

Afbeeldingslocatie: http://foto-hosting.nl/img/3/g43lxjq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://foto-hosting.nl/img/6/idjlkj6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Zo te zien is het een standaard 3/8" en dat wordt vrijwel elke statiefkop ondersteund. Als het onverhoopt 1/4" zou zijn, zit er vaak wel een verloopje bij de kop (of die zijn gemakkelijk bij te bestellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Laatst online: 06-10 15:02

mvh

State Governor

Ik heb even gezocht en geen vergelijkingsmateriaal met betrekking tot statiefkoppen gevonden. Daarom dacht ik om deze vraag hier maar eens te stellen: wat zijn nou eigenlijk de voordelen van de drie genoemde koppen?

Ik gebruik af en toe een driepoot statief met driewegkop, maar omdat het geheel een beetje wiebelig is zit ik eraan te denken om eventueel een statief op mijn lange-termijn-verlanglijst te zetten. Misschien wordt dit wel een mooi topic, maar op het moment kan ik niet echt meer informatie verstrekken. Het gaat me dan ook niet zozeer om een aankoopadvies, maar meer om een overzicht van de mogelijkheden.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
Je bedoelt zoiets:

[Advies] Statief topic

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Laatst online: 06-10 15:02

mvh

State Governor

:o
[gaat zich in een hoekje zitten schamen]

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-10 15:03
Balhoofd-kop:
Voordeel: flexibel in alle richtingen en makkelijk los/vast te zetten
Nadeel: lastig als je maar om 1 as wilt bewegen
(waterpasje kan een hoop schelen)

Drie-weg-kop:
Voordeel: makkelijk op iedere as afzonderlijk in te stellen
Nadeel: meer werk om los/vast te zetten

Panorama-kop:
Beetje hetzelfde idee als drie-weg-kop, maar nog specialistischer en dus nog beter in te stellen op drie afzonderlijke assen (bijvoorbeeld gradenbogen erop etc). Ook kan de camera standaard in zowel portret- als landschapsmodus gebruikt worden. Nadeel is verder dat ze vrij lomp zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Morrar op 08-10-2009 15:10 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.