Even een mini-review van mijn nieuwe statief

Na jarenlang allerlei simpele alu-statieven gebruikt te hebben (oa een aantal van Velbon, waaronder
deze) vond ik het tijd voor een echt stevige die wat meer kg's kan tillen. Toevallig was mijn moeder + haar vriend kortgeleden in Hong Kong, dus ik had gezegd zoek wat leuks uit + balhoofd voor een aardige prijs. Ze zijn teruggekomen met een Triopo (Chinees merk a la Benro) statief en balhoofd, en het is erg stevig spul.
Het model is een Triopo C-258 carbon/titanium, met KK-0S balhoofd. Alles is van stevig metaal behalve de pootklemmen, en het gewicht valt erg mee: slechts 1,7kg

Dit terwijl het ding zonder problemen 8kg kan tillen.
Foto:
Tech specs:
Gewicht: 1,8kg
Max load: 8kg
Lengte totaal uitgeschoven: 180cm
Lengte ingeschoven: 50cm
Aantal poten: 3
Hij heeft zowel spikes als rubberen voetjes, die je uit kunt draaien: zeer handig voor variërende ondergronden. Er zit ook een waterpas in ingebouwd. Hij heeft een center column, en niet iedereen is daar even blij mee vanwege de stabiliteit maar ik vind het wel fijn: nu komt hij bij mij precies op ooghoogte en dat is toch een stukje ergonomie
Het balhoofd is ook erg stevig: geheel te verstellen in zowel de horizontale als bal-as, en de quick release plate is ook geheel metaal. Het prijskaartje was totaal 145 euro, maar dat was een 'special deal' voor zover ik begreep

Normaal kan je dit statief zonder balhoofd krijgen voor ruwweg 120 a 160 euro online: het balhoofd weet ik niet zeker. In ieder geval wel een aanrader voor degene die een goed en stevig statief wil zonder gelijk heel veel ervoor uit te geven