Vergeet niet dat je kop en je camera er nog bij komen.
Die 2.4kg valt ook wel mee. Als je een tasje hebt valt het al helemaal mee denk ik!
Ik loop toch echt liever een hele dag met 1.5kg te slepen dan met 2.4kg.
Kwam er net achter dat hier in Nederland de Velbon CF-640 een draai-locking meganisme heeft ipv lever-locks. Daar ben ik niet zo weg van. Kan iemand me vertellen wat handiger/sneller/beter is?
De CF-645 met lever-locks is bijna 100 euro duurder
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Ik heb er eentje met een draaisysteem en vind het prima werken. Ik heb het zelfs liever dan zo'n ander systeem omdat ik het wat duurzamer aan vind voelen.
Komt nog bij dat je een statief over het algemeen toch niet 'ff snel' wil opzetten dus het maakt qua tijd ook niet zo veel uit imo.
Komt nog bij dat je een statief over het algemeen toch niet 'ff snel' wil opzetten dus het maakt qua tijd ook niet zo veel uit imo.
Het grootste voordeel is dat je minder snel ergens achter blijft haken. De slag om ze los/vast te maken is nog geen 180 graden en dat gaat dus erg snel. Ik heb ook een Velbon Sherpa Pro CF-435 met klemmen als reisstatief en persoonlijk vind ik de CF-640 wat prettiger werken.Kwartjuh schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:19:
Kwam er net achter dat hier in Nederland de Velbon CF-640 een draai-locking meganisme heeft ipv lever-locks. Daar ben ik niet zo weg van. Kan iemand me vertellen wat handiger/sneller/beter is?
Qua snelheid maakt het niet zoveel uit.
Je hebt mono en tripods. Maar zijn beide bedoeld voor verschillende soorten fotografie? Want als ik die foto zie in het Canon objectieven topic over het rijtje fotografen bij de Olympische Spelen, merk ik met name veel monopods op. Daar zitten de fotografen en door de monopod heb je genoeg ondersteuning om goed foto´s te kunnen maken. Is een monopod daarom met name handig wanneer je ergens op zit en dan foto´s wilt nemen en een tripod wanneer je staat ofzo? 
Ik heb namelijk een Velbon 600 R/F of 450 R/F op ´t oog. Niet al te duur, inclusief kop en quick release. Dus mijn vraag: wanneer verkies je een eenpoot boven een driepoot en andersom?
Ik heb namelijk een Velbon 600 R/F of 450 R/F op ´t oog. Niet al te duur, inclusief kop en quick release. Dus mijn vraag: wanneer verkies je een eenpoot boven een driepoot en andersom?
Mobiliteit, Flexibiliteit.
Een statief is geschikt voor bijvoorbeeld opnamen met een lange sluitertuid, of een serie opnamen die precies hetzelfde moeten zijn (hdr bijvoorbeeld) of studiowerk.
een monopod (met balhoofd) is meer geschikt voor sport-fotografie en dergelijke.
Een statief is geschikt voor bijvoorbeeld opnamen met een lange sluitertuid, of een serie opnamen die precies hetzelfde moeten zijn (hdr bijvoorbeeld) of studiowerk.
een monopod (met balhoofd) is meer geschikt voor sport-fotografie en dergelijke.
Ik ben mij al een tijdje aan het orienteren op een stevig en kwalitatief goed statief.
Het probleem zit hem in mijn lengte (ik ben 2 meter). Veel bukken zie ik dus niet zo zitten.
Daarnaast zou het fijn zijn als het gewicht enigzins laag is. Ik ben niet in het bezit van een auto, dus zal er veel mee moeten wandelen / fietsen. Mobiliteit zou dus een plus zijn.
Er zijn twee modellen die mij aanspreken en lijken aan te sluiten bij mijn wensen.
1: Manfrotto 055XPROB
Voordelen: hoogte goed instelbaar (178cm), stevig, ook geschikt voor eventuele zware telelens in de toekomst.
Nadelen: Behoorlijk zwaar, ruim 3 kilo inclusief kop, lastig te vervoeren i.v.m. lengte ingeklapt statief.
2: Manfrotto 190XPROB
Voordelen: Lichtgewicht, 2,1 kilo inclusief kop, makkelijk te vervoeren door kleine ingeklapte lengte.
Nadelen: Mogelijk te laag voor mijn lengte? Eventuele instabiliteit?
Als kop denk ik aan de 3-way statiefkop Manfrotto 804RC2.
Een andere mogelijkheid is de 3-way statiefkop Manfrotto 808RC4, maar mogelijk is dit overkill. Hij is flink zwaarder dan de 804RC2, maar wel hoger, zodat deze in combinatie met de 190XPROB eventueel een goede keuze zou kunnen zijn.
Ik heb overigens beide statieven bij de MM gezien. De 055XPROB had een 804RC2 kop er op. De combinatie was wat aan de zware kant.
De 190XPROB had geen kop gemonteerd, zodat ik niet echt kon kijken hoeveel dit nou in centimeters zou schelen.
Welke combi raden jullie mij aan?
Het probleem zit hem in mijn lengte (ik ben 2 meter). Veel bukken zie ik dus niet zo zitten.
Daarnaast zou het fijn zijn als het gewicht enigzins laag is. Ik ben niet in het bezit van een auto, dus zal er veel mee moeten wandelen / fietsen. Mobiliteit zou dus een plus zijn.
Er zijn twee modellen die mij aanspreken en lijken aan te sluiten bij mijn wensen.
Voordelen: hoogte goed instelbaar (178cm), stevig, ook geschikt voor eventuele zware telelens in de toekomst.
Nadelen: Behoorlijk zwaar, ruim 3 kilo inclusief kop, lastig te vervoeren i.v.m. lengte ingeklapt statief.
Voordelen: Lichtgewicht, 2,1 kilo inclusief kop, makkelijk te vervoeren door kleine ingeklapte lengte.
Een andere mogelijkheid is de 3-way statiefkop Manfrotto 808RC4, maar mogelijk is dit overkill. Hij is flink zwaarder dan de 804RC2, maar wel hoger, zodat deze in combinatie met de 190XPROB eventueel een goede keuze zou kunnen zijn.
Ik heb overigens beide statieven bij de MM gezien. De 055XPROB had een 804RC2 kop er op. De combinatie was wat aan de zware kant.
De 190XPROB had geen kop gemonteerd, zodat ik niet echt kon kijken hoeveel dit nou in centimeters zou schelen.
Ik ben op zoek naar een statief maar ik zie door de bomen het bos niet meer (of door de statieven het bos niet meer)..
Ik zoek een statief wat m'n zoeker op minstens 170cm hoog kan brengen, en ingeschoven maximaal 40-50 cm lang is.
Hij moet het gewicht van een 400D met body en in het ergste geval een Canon 70-200 of 70-300 kunnen houden, maar waarschijnlijk blijft het voorlopig even bij een Sigma 55-200 en Sigma 70-300 APO DG.
Oja, en ik blijf een Nederlander en ook nog eens scholier met weinig uit te geven dus moet het toch wel onder de 60 euro blijven.. Het hoeft niks chiques te zijn, dus dure balhoofden die alle kanten op kunnen draaien hoeft niet. Als ik hem maar niet al te moeilijk naar links rechts en omhoog en omlaag kan bewegen.
Ik zoek een statief wat m'n zoeker op minstens 170cm hoog kan brengen, en ingeschoven maximaal 40-50 cm lang is.
Hij moet het gewicht van een 400D met body en in het ergste geval een Canon 70-200 of 70-300 kunnen houden, maar waarschijnlijk blijft het voorlopig even bij een Sigma 55-200 en Sigma 70-300 APO DG.
Oja, en ik blijf een Nederlander en ook nog eens scholier met weinig uit te geven dus moet het toch wel onder de 60 euro blijven.. Het hoeft niks chiques te zijn, dus dure balhoofden die alle kanten op kunnen draaien hoeft niet. Als ik hem maar niet al te moeilijk naar links rechts en omhoog en omlaag kan bewegen.
Leegte
Iemand een tip voor een klein statief?
Ik heb nu een Hama ministatief. Maar dat is helemaal niets. Hij moet in elk geval een eos 400d plus (kit/55-250) lens kunnen dragen.
Hij moet in mijn tas kunnen. Dus ongeveer de grootte van een Hama alleen een stuk steviger.
vanguard heeft wel een paar kleine modellen maar daar lees ik eigenlijk ook slechte verhalen over.
Wie heeft er een tip
Edit ik heb er 2 van Velbon gevonden.

99,-

22,50
Iemand enig idee waar dit prijs verschil vandaan komt. Zou die van 22,50 ook geschikt zijn voor mijn combinatie?
Ik heb nu een Hama ministatief. Maar dat is helemaal niets. Hij moet in elk geval een eos 400d plus (kit/55-250) lens kunnen dragen.
Hij moet in mijn tas kunnen. Dus ongeveer de grootte van een Hama alleen een stuk steviger.
vanguard heeft wel een paar kleine modellen maar daar lees ik eigenlijk ook slechte verhalen over.
Wie heeft er een tip
Edit ik heb er 2 van Velbon gevonden.

99,-

22,50
Iemand enig idee waar dit prijs verschil vandaan komt. Zou die van 22,50 ook geschikt zijn voor mijn combinatie?
[ Voor 30% gewijzigd door madmaus op 26-08-2008 10:37 ]
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
Mijn 055XPROB met 488RC2 weegt 2.9kg, en ik moet zeggen ik ben zéér tevreden over het statief én kop! Ik gebruik ook een 400D (met grip) en een Sigma 70-300 als zwaarste lens... doet het prima.Nixsos schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 00:31:
Ik ben mij al een tijdje aan het orienteren op een stevig en kwalitatief goed statief.
Verwijderd
ik heb zo'n 20 geleden een Manfrotto 190 pro statief gekocht voor mijn sterrenkijker. Tegenwoordig gebruik ik 'em voor m'n Nikon D80 + MB-80 + een zware Tokina 12-24mm. Deze tripod is ongelofelijk stevig (wat natuurlijk logisch is als je zo'n kanon van een sterrenkijker hebt). Enige wat mij stoort aan het ding zijn de poten die je telkens d.m.v. vleugelmoeren moet verstellen. De ballhead (type weet ik niet) is erg flexibel en zou nooit iets anders willen.
Wat mij opvalt is dat die Manfrotto's eigenlijk helemaal niet zo gek veel zijn veranderd in de loop der jaren (uitzonderingen daargelaten). De Manfrotto op deze grote afbeelding lijkt precies op de mijne. Helaas is er ooit een cruciaal hendeltje gebroken van m'n ballhead en ik denk er sterk over om binnenkort een nieuwe ballhead te kopen. Iemand advies omtrent een goeie ballhead voor de Manfrotto's?
Wat mij opvalt is dat die Manfrotto's eigenlijk helemaal niet zo gek veel zijn veranderd in de loop der jaren (uitzonderingen daargelaten). De Manfrotto op deze grote afbeelding lijkt precies op de mijne. Helaas is er ooit een cruciaal hendeltje gebroken van m'n ballhead en ik denk er sterk over om binnenkort een nieuwe ballhead te kopen. Iemand advies omtrent een goeie ballhead voor de Manfrotto's?
De 488 is populair vanwege zijn gunstige prijs/kwaliteit/draagvermogen. Tevens heeft deze 2 losse vergrendelingen. 1 voor de draairichting en 1 voor het balhoofd.
De meeste andere (goedkopere) valhofden van Manfrotto hebben maar 1 vergrendeling waardoor een panorama een stuk lastiger te doen is.
De meeste andere (goedkopere) valhofden van Manfrotto hebben maar 1 vergrendeling waardoor een panorama een stuk lastiger te doen is.
[ Voor 29% gewijzigd door vandijk op 27-08-2008 20:33 ]
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Ik zit aan een stevig statief te denken.
Heb een 40D + 2x extender + EF 70-200 f/2.8
Weegt tussen de 2 en halve en 3 kilo.
Ik wil het o.a. gebruiken om sterrenhemel te fotograferen met lange sluitertijden.
Moet dus een zeer stabiel statief zijn.
Ik wil het o.a. gebruiken om sterrenhemel te fotograferen met lange sluitertijden.
Als je de sterrenhemel wilt fotograferen kun je ook eens kijken naar een equatoriale montering, dat draait mee voor écht langere sluitertijden...
Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8
http://www.markinseurope.com/en/index.phpVerwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 17:27:
Iemand advies omtrent een goeie ballhead voor de Manfrotto's?
voor als je wat beters wil dan de manfrotto, anders zou ik gewoon een manfrotto kiezen, die zijn ook niet slecht.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ik ben nu een tijdje aan het spelen met mijn Velbon CF645 + Manfrotto 488RC2 combi.
Wat me mateloos irriteerd aan de manfrotto is dat er altijd nog speling zit in het balhoofd, ookal zet je deze erg strak vast. Ook zakt het balhoofd nog iets naar onderen als je deze vastzet.
Is dit normaal of heb ik een slechte versie van het balhoofd? Ik vind dit ontzettend vervelend omdat dit nu juist de reden was dat ik mijn pauperstatiefje de deur uit had gedaan!
Wat me mateloos irriteerd aan de manfrotto is dat er altijd nog speling zit in het balhoofd, ookal zet je deze erg strak vast. Ook zakt het balhoofd nog iets naar onderen als je deze vastzet.
Is dit normaal of heb ik een slechte versie van het balhoofd? Ik vind dit ontzettend vervelend omdat dit nu juist de reden was dat ik mijn pauperstatiefje de deur uit had gedaan!
Verwijderd
't Statiefje dat altijd in m'n tas zit is een Cullmann 50011. Klein dingetje, niet te zwaar, en je kunt 'm uitschuiven tot 104cm hoogte. En m'n Pentax *ist DS met een 70-210mm F/4 schuifzoom (ongeveer 3x zo zwaar als m'n 50-200mm kitlens) draagt 'ie zonder problemen.madmaus schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 19:14:
Iemand een tip voor een klein statief?

Weet je zeker dat de speling op de bal zit en niet veroorzaakt wordt door torsie in de camera body of in de constructie van het statief? Ik heb het hier nog even getest: bal vastzetten en daarna proberen met veel kracht de bal te bewegen. Zere pols, maar geen beweging.Kwartjuh schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 12:28:
Ik ben nu een tijdje aan het spelen met mijn Velbon CF645 + Manfrotto 488RC2 combi.
Met een 40D + Sigma 50-500 zit er wel een trilling in het geheel, veroorzaakt door flexibiliteit in het statief en de camera body. Maar dat krijg je volgens mij nooit helemaal weg (MLU of IS misschien)
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Verwijderd
Op zich heb je daar niet zo'n heel stevig statief voor nodig hoorMadButcher schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:43:
Ik zit aan een stevig statief te denken.
Zelf heb ik een Manfrotto 055DB, en dat is voor jou eisen meer dan genoeg. Statief is wel wat zwaar, maar zeer stevig. Zelf heb ik de threewayhead inmiddels vervangen voor een balhoofd 486RC2. Een balhoofd stelt je in staat om veel sneller te framen dan een threewayhead.
je hebt gelijk. De speling lijkt inderdaad puur in de constructie van de camera/lens te zitten en niet of echt nauwelijks in de constructie balhoofd/statief.vandijk schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 14:39:
[...]
Weet je zeker dat de speling op de bal zit en niet veroorzaakt wordt door torsie in de camera body of in de constructie van het statief? Ik heb het hier nog even getest: bal vastzetten en daarna proberen met veel kracht de bal te bewegen. Zere pols, maar geen beweging.
Met een 40D + Sigma 50-500 zit er wel een trilling in het geheel, veroorzaakt door flexibiliteit in het statief en de camera body. Maar dat krijg je volgens mij nooit helemaal weg (MLU of IS misschien)
Vooral mijn d80 lijkt er beweegelijk te zijn. Ook lijkt de statiefplaatje/camerabody aansluiting niet heel stevig te zijn. Is dat met Arca swiss/kirk anders omdat die specifice plaatjes voor specifice body's gebruiken?
Toch jammer
Als je body flexibel is, dan zal dat zelfs met een arca swiss plate niet opgelost zijn. Als je lens over een statiefring beschikt, dan scheelt dat vaak wel een hoop.
Ik heb zelf ook veel problemen met speling gehad met het RC2 systeem van Manfrotto. Ik heb nu een Markins M10 met een Kirk L-plate voor m'n D200, QR platen voor m'n lenzen en helemaal geen problemen met speling meer. Ik kan het systeem aanraden maar het kost wel een paar centen.Kwartjuh schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 14:53:je hebt gelijk. De speling lijkt inderdaad puur in de constructie van de camera/lens te zitten en niet of echt nauwelijks in de constructie balhoofd/statief.
Vooral mijn d80 lijkt er beweegelijk te zijn. Ook lijkt de statiefplaatje/camerabody aansluiting niet heel stevig te zijn. Is dat met Arca swiss/kirk anders omdat die specifice plaatjes voor specifice body's gebruiken?
Ik kwam deze aanbieding tegen, maar ben helemaal niet thuis in de wereld van de statieven.
Ik vroeg me af is dit wat is: 10x Photo Digitaal en een Calumet-statief voor € 55?
http://www.calumetphoto.nl/item/CALCK7114/
Ik vroeg me af is dit wat is: 10x Photo Digitaal en een Calumet-statief voor € 55?
http://www.calumetphoto.nl/item/CALCK7114/
Verwijderd
Ik heb 2 weken geleden een Velbon Sherpa 750R gekocht. Super statief, werkt prima voor wat ik er allemaal mee wil doen.
Echter heb ik met 1 ding hulp nodig. Ik wil weten hoe je hem heel laag kan zetten. De pootjes overstrekken lukt mij (palletje verzetten), maar die middenkolom dat lukt mij nog niet heel erg (lees: ik ben voorzichtig want ik wil niks los draaien wat niet meer vast kan). Weet iemand hoe ik de onderkant van de kolom eraf kan schroeven?
Echter heb ik met 1 ding hulp nodig. Ik wil weten hoe je hem heel laag kan zetten. De pootjes overstrekken lukt mij (palletje verzetten), maar die middenkolom dat lukt mij nog niet heel erg (lees: ik ben voorzichtig want ik wil niks los draaien wat niet meer vast kan). Weet iemand hoe ik de onderkant van de kolom eraf kan schroeven?
Ik probeerde laatst mijn camera in portretstand op de statief te zetten. De snelkoppelingsplaat heeft een laagje kurk (Velbon CX video statief). Hoe goed ik ook mijn best doe om de plaat met de schroef stevig op de camerabody vast te maken, door het kurk oppervlak is er niet zo'n goede grip op de onderkant vd camere. Door het gewicht van de lens draait de camera en gaat het op de grond richten.
Weet iemand misschien hoe ik kurk kan opruwen? Dat lijkt mij de meest voor de hand liggende maatregel, maar weet niet hoe het beste dit te doen.
Weet iemand misschien hoe ik kurk kan opruwen? Dat lijkt mij de meest voor de hand liggende maatregel, maar weet niet hoe het beste dit te doen.
Verwijderd
Een stukje ouwe fietsband tussen camera en plaatje? Werkt prima, en 't kurk opruwen is m.i. zinloos en als je 't vaker doet nogal desastreus (als in: er blijft niet veel kurk meer over).
Er blijft idd niet veel kurk over als ik geen oplossing voor de lange termijn bedenkVerwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 16:35:
Een stukje ouwe fietsband tussen camera en plaatje? Werkt prima, en 't kurk opruwen is m.i. zinloos en als je 't vaker doet nogal desastreus (als in: er blijft niet veel kurk meer over).
Omdat het een video-statief betreft is het een crime om camera in portretstand op een geintregreerde panhoofd te monteren. Voor de lange termijn kijk ik dus naar een statief met balhoofd. De meeste instap statieven hebben echter ingebouwde panhoofd. Ik heb momenteel een Velbon Sherpa 803R op het oog. Linkje gaat naar de site van een Australische importeur. Verder kan ik niet veel over vinden behalve wat verkoopadresjes in mijn buurt. Ik ga dit weekeinde even kijken en mocht ik tot aanschaf overgaan, dan zal ik binnenkort een review plaatsen.
Mocht iemand er wat aan hebben: bij Kamera-Express hebben ze een Gitzo GT2330 in de aanbieding voor 199,- euro. Aluminium statief van net geen 2 kilo, kan 9 kilo hebben (verder behoeft Gitzo weinig uitleg lijkt me). Vrij goedkoop voor zo'n statief vond ik, ik heb er dan ook net een besteld
Ok, van de week dus de Velbon Sherpa 803R gehaald. Heb het van een adresje in Amsterdam voor de prijs van €139,-
Hier uitgestald en foto gemaakt met m'n mobieltje:

Het is een zwart aluminium statief met verwisselbare balhoofd. De poten bestaan uit drie leden en zijn in 2 standen te zetten. De middenzuil is ondersteboven te plaatsen of met de meegeleverde tafelklem apart in te zetten voor bijv. macro- of produktfotografie.
Op de foto is op de statief een Canon 450D/430EX/Tokina ATX535 Pro DX gemonteerd mbv de snelkoppelingsplaat. Bij elkaar ruim 2.5 kg en naar mijn gevoel staat het zaakje redelijk stabiel en stevig. Ik kan evt. het zwaartepunt nog lager plaatsen door bijv. in de bijgeleverde tas (zoals hier op de foto aan de middenzuil gehangen) gewicht zoals een fles wijn oid erin te plaatsen.
Het is meer een statief voor eenvoudig studiowerk; de voetjes zijn van rubber en niet te vervangen door bijv. spikes. Het voldoet precies aan mijn verwachtingen. Het is wel even wennen, om het balhoofd waterpas te zetten mbv de twee miniscule vloeistof waterpasjes. Het gaat eigenlijk alleen goed zonder de camera erop. Verder kan ik niet pannen als ik het balhoofd vastzet met de schroef. Het balhoofd kan alleen draaien op het ronde plaatje eronder als het balhoodfd zelf niet is vastgezet. Ik weet niet of dat zo hoort, maar handig en logisch is het niet. Nu los ik het op door de middenzuil in z'n laagste stand te zetten en de schroef voor de hoogte niet vast te draaien.
De Sherpa 750R is in dit forum al een toppertje. Ik heb geen ervaring met dat statief, maar gezien de doelgroep en de prijs kan de Sherpa 803R ook een behoorlijke succesnummer worden
Hier uitgestald en foto gemaakt met m'n mobieltje:

Het is een zwart aluminium statief met verwisselbare balhoofd. De poten bestaan uit drie leden en zijn in 2 standen te zetten. De middenzuil is ondersteboven te plaatsen of met de meegeleverde tafelklem apart in te zetten voor bijv. macro- of produktfotografie.
Op de foto is op de statief een Canon 450D/430EX/Tokina ATX535 Pro DX gemonteerd mbv de snelkoppelingsplaat. Bij elkaar ruim 2.5 kg en naar mijn gevoel staat het zaakje redelijk stabiel en stevig. Ik kan evt. het zwaartepunt nog lager plaatsen door bijv. in de bijgeleverde tas (zoals hier op de foto aan de middenzuil gehangen) gewicht zoals een fles wijn oid erin te plaatsen.
Het is meer een statief voor eenvoudig studiowerk; de voetjes zijn van rubber en niet te vervangen door bijv. spikes. Het voldoet precies aan mijn verwachtingen. Het is wel even wennen, om het balhoofd waterpas te zetten mbv de twee miniscule vloeistof waterpasjes. Het gaat eigenlijk alleen goed zonder de camera erop. Verder kan ik niet pannen als ik het balhoofd vastzet met de schroef. Het balhoofd kan alleen draaien op het ronde plaatje eronder als het balhoodfd zelf niet is vastgezet. Ik weet niet of dat zo hoort, maar handig en logisch is het niet. Nu los ik het op door de middenzuil in z'n laagste stand te zetten en de schroef voor de hoogte niet vast te draaien.
De Sherpa 750R is in dit forum al een toppertje. Ik heb geen ervaring met dat statief, maar gezien de doelgroep en de prijs kan de Sherpa 803R ook een behoorlijke succesnummer worden
Even een enorme kick omhoog, met een uitgebreide vraag:
Het moet er maar eens van komen, ik wil een statief, voor misschien wel de rest van mijn leven.
Ik fotografeer niet zoveel als dat ik zou willen, en dan meestal vakantie / dieren en urban exploring.
Ik gebruik nu wat er in mijn sig staat, dus:Dit komt totaal op 1700 gram (met de 17-70).
Om een beetje op de toekomst voorbereid te zijn (dromen moet je houden) heb ik het gewicht berekend met een Sigma 70-200 2.8 van 1,4 kilo.
Ik denk dat ik toch geen zwaardere body zal krijgen (K10D: 710 gram, een D90 of 50D wegen ongeveer hetzelfde), en een grotere flitser zal ongeveer hetzelfde wegen.
Dan komt de totale combinatie uit op net geen 3000 gram. Daar ben ik mee gaan rekenen.
Nu dacht om maar gewoon voor Manfrotto te gaan, omdat dit een van de grootsten in de markt is, met een goede naam, en ze zijn betaalbaar, in vergelijking met Gitzo etc...
De keuze ligt tussen het volgende:
Tripod:Website over deze 4 statieven
Ten 1e vraag ik me af wat het voordeel is van de PRO serie t.o.v. de non-pro. De pro heeft een horizontaal te zetten kolom, maar volgens de website kunnen ze beide even dicht bij de grond komen (7-10 cm, we gaan niet vallen over 2 centimeter).
Verder zijn de verschillen tussen de 190 en de 055 serie duidelijk:
De technische verschillen:
)
Dus graag wijze woorden en vooral ervaringen, van mensen die een van de producten hierboven hebben.
Ter info nog de prijzen @ digitalstreet:
190XB: € 127,-
190XPROB: € 127,-
055XB: € 144,- (@ kamera-express, digitalstreet heeft deze niet)
055XPROB: € 155,-
322RC2: € 118,-
486RC2: € 63,-
488RC2: € 95,-
Je ziet, de prijs speelt ook nogal mee (tussen de € 190,- en € 273,- voor een set).
Het moet er maar eens van komen, ik wil een statief, voor misschien wel de rest van mijn leven.
Ik fotografeer niet zoveel als dat ik zou willen, en dan meestal vakantie / dieren en urban exploring.
Ik gebruik nu wat er in mijn sig staat, dus:Dit komt totaal op 1700 gram (met de 17-70).
Om een beetje op de toekomst voorbereid te zijn (dromen moet je houden) heb ik het gewicht berekend met een Sigma 70-200 2.8 van 1,4 kilo.
Ik denk dat ik toch geen zwaardere body zal krijgen (K10D: 710 gram, een D90 of 50D wegen ongeveer hetzelfde), en een grotere flitser zal ongeveer hetzelfde wegen.
Dan komt de totale combinatie uit op net geen 3000 gram. Daar ben ik mee gaan rekenen.
Nu dacht om maar gewoon voor Manfrotto te gaan, omdat dit een van de grootsten in de markt is, met een goede naam, en ze zijn betaalbaar, in vergelijking met Gitzo etc...
De keuze ligt tussen het volgende:
Tripod:Website over deze 4 statieven
Ten 1e vraag ik me af wat het voordeel is van de PRO serie t.o.v. de non-pro. De pro heeft een horizontaal te zetten kolom, maar volgens de website kunnen ze beide even dicht bij de grond komen (7-10 cm, we gaan niet vallen over 2 centimeter).
Verder zijn de verschillen tussen de 190 en de 055 serie duidelijk:
- 055 serie is ongeveer 30 centimeter hoger (137-178 t.o.v. 118-146)
- 055 serie is steviger (max 7 kilo t.o.v. 5)
- 055 serie is zwaarder (2.4 kg t.o.v. 1.8)
- 055 serie is groter ingeklapt (61-65 t.o.v. 53-57)
De technische verschillen:
- Maximaal gewicht: 5 - 6 - 8 kilo
- Eigen gewicht: 700 - 460 - 670 gram

- Hoeveel extra capaciteit moet je hebben als je een statief koopt. Is de 2 kilo overcapaciteit van de 190 serie genoeg, of ben je beter af met de 4 kilo van de 055.
- Wat is het nut van die horizontaal te zetten center kolom, en hoe kan het dan dat de non-pro uitvoering ook zo laag komt?
- Hoe goed merk je die 600 gram extra van het statief eigen gewicht?
- Hoeveel (on)gemak heb je van die 30 cm extra? (ik ben zelf 1.85m)
- Het 320RC2 balhoofd systeem lijkt geweldig, maar is dat ook zo, of is het niks?
- Ook voor de balhoofden geld: hoeveel overcapaciteit heb je nodig?
Dus graag wijze woorden en vooral ervaringen, van mensen die een van de producten hierboven hebben.
Ter info nog de prijzen @ digitalstreet:
190XB: € 127,-
190XPROB: € 127,-
055XB: € 144,- (@ kamera-express, digitalstreet heeft deze niet)
055XPROB: € 155,-
322RC2: € 118,-
486RC2: € 63,-
488RC2: € 95,-
Je ziet, de prijs speelt ook nogal mee (tussen de € 190,- en € 273,- voor een set).
Ben ook erg benieuwd wat de antwoorden zijn op de vragen in de zeer uitgebreide en goede post hierboven, kan iemand ons helpen?
Het beste wat ik je aan kan raden is om je camera eens mee te nemen naar de winkel en daar de verschillende statieven eens te proberen.
eensch! en vooral een beetje met koppen spelen, ik heb er zelf een video kop op omdat dat lekkerder meekijkt/beweegt, maar bij heeeeel lange sluitertijden werkt dat dan weer niet. Elk zijn/haar eigen meug en meuk dus proberen wat je bevalt, het spul is er duur genoeg voor. En neem ook gelijk een 15 euro alu statiefje mee om aan je rugtasje te hangenErasmo schreef op zondag 14 december 2008 @ 00:34:
Het beste wat ik je aan kan raden is om je camera eens mee te nemen naar de winkel en daar de verschillende statieven eens te proberen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
voor aan je rugzak zou ik eerder een gorillapod of een monopod aanraden dan een driepoot: altijd lichter, en een monopod kunnen ze een stuk goedkoper stevig maken dan een driepoot
Ik ben na behoorlijk wat wikken en wegen tussen de door jou genoemde statieven toch voor de 055XPROB gegaan met een 804RC2 drie-weg hoofd.Dirtbiter schreef op donderdag 11 december 2008 @ 20:15:
De vragen: (eindelijk...)
Het zijn nogal wat vragen, maar ik wil dit liever in 1 keer goed doen, dan nu half, en straks nog eens goed.
- Hoeveel extra capaciteit moet je hebben als je een statief koopt. Is de 2 kilo overcapaciteit van de 190 serie genoeg, of ben je beter af met de 4 kilo van de 055.
- Wat is het nut van die horizontaal te zetten center kolom, en hoe kan het dan dat de non-pro uitvoering ook zo laag komt?
- Hoe goed merk je die 600 gram extra van het statief eigen gewicht?
- Hoeveel (on)gemak heb je van die 30 cm extra? (ik ben zelf 1.85m)
- Het 320RC2 balhoofd systeem lijkt geweldig, maar is dat ook zo, of is het niks?
- Ook voor de balhoofden geld: hoeveel overcapaciteit heb je nodig?
Ik ben zelf bijna 2 meter en dacht de extra lengte van de 055 serie goed te kunnen gebruiken.
De 190 serie bleek achteraf ook goed geweest te zijn. De 055XPROB met statiefkop komt volledig uitgeschoven nog boven mijn hoofd uit!
Een statiefkop voegt al snel zo'n 10 cm toe aan de totale lengte. De 190 serie zou voor jou dus lang genoeg moeten zijn.
De horizontale as van de PRO serie is voor mij nu nog niet interressant. Ik geloof dat het voornamelijk gebruikt wordt voor macro foto's waarbij je wat beperkt bent met het opzetten van je statief. Echter wil ik mij in de toekomst bezig gaan houden met macro fotografie, dus dit is een afweging die je zelf zal moeten maken.
Nog een voordeel is dat een zwaarder statief stabieler staat. Bij veel wind kan dit een voordeel zijn. Je kan je statief ook verzwaren met wat extra gewicht, mocht dat nodig zijn.
Ik heb zelf niet gekozen voor een balhoofd. Een drie-weg kop geeft mij wat meer controle. Dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur.
Voor de 055XPROB + 804RC2 + schouderriem was ik ongeveer 240 euro kwijt. Een behoorlijke som geld. Maar het is een aanschaf voor het leven.
wat weegt dat nu allemaal bij elkaar? Want ik weet uit ervaring dat als het gewicht te hoog wordt, je het spul niet meer meeneemt.
precies, dat is mijn ervaring ook - en ja de monopod is ook een goed idee, had ik even niet aan gedacht maar die staat nog wel op mijn verlanglijstje voor aan de rugzak.MBV schreef op zondag 14 december 2008 @ 16:03:
wat weegt dat nu allemaal bij elkaar? Want ik weet uit ervaring dat als het gewicht te hoog wordt, je het spul niet meer meeneemt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik geloof alles bij elkaar rond de 2,9 kg.
Behoorlijk zwaar inderdaad.
Ik zal hem dan ook voornamelijk gebruiken als ik een auto tot mijn beschikking heb en echt er op uit ga om foto's te maken.
Voor stedentrips heb ik nog een monopod die een stuk draagbaarder is.
De Gorilla serie lijkt me ook erg interessant.
Behoorlijk zwaar inderdaad.
Ik zal hem dan ook voornamelijk gebruiken als ik een auto tot mijn beschikking heb en echt er op uit ga om foto's te maken.
Voor stedentrips heb ik nog een monopod die een stuk draagbaarder is.
De Gorilla serie lijkt me ook erg interessant.
Ik heb een jaar geleden ook voor dezelfde vraag gestaan en heb uiteindelijk voor een Gitzo gekozen. Het gewicht (de helft!) van een basalt statief t.o.v. een Manfrotto was voor mij de doorslaggevende reden. Omdat je aangeeft dat je het wil gebruiken voor vakanties en urban exploring zou ik daar zeker nog eens goed over nadenken. Sommige mensen geven een monopod als extra optie aan, maar hoe maak je een lange sluitertijd opname van een waterval met een monopod? Dat wordt geen feestje...Dirtbiter schreef op donderdag 11 december 2008 @ 20:15:
Het zijn nogal wat vragen...
Wat betreft de kop twijfelde ik ook tussen de 486 en de 488. Ik had bedacht dat de 488 handiger zou zijn voor panorama opnames, 1x waterpas zetten en dan met de onderste schijf om z'n as draaien. Het heeft even geduurd om er achter te komen waarom dit niet werkte... Uiteindelijk zie ik de toegevoegde waarde van de extra draaischijf bij de 488 niet en gebruik het dan ook nauwelijks, had achteraf waarschijnlijk netzo goed voor de 486 kunnen gaan.
HTH
Ik ga een dezer dagen ook maar eens een statiefje halen.
Ik zat te denken aan de Manfrotto 055XDB met een 804RC2 hoofd, ook neit de meest lichte combinatie maar ik ben mijn cheape velbon statiefje echt zat en wil gewoon een goed stevig statief voor nacht fotografie wat ook een beetje wind kan hebben
Denk dat ik m'n velbonnetje er dan maar bij hou voor vakanties en voor m'n flitser ofzo, altijd handig
Ik zat te denken aan de Manfrotto 055XDB met een 804RC2 hoofd, ook neit de meest lichte combinatie maar ik ben mijn cheape velbon statiefje echt zat en wil gewoon een goed stevig statief voor nacht fotografie wat ook een beetje wind kan hebben
Denk dat ik m'n velbonnetje er dan maar bij hou voor vakanties en voor m'n flitser ofzo, altijd handig
3 foto's op 1/10 of 1/5 achter elkaar, even op het schermpje checken of het resultaat scherp genoeg is, en klaarDeFeCt schreef op maandag 15 december 2008 @ 09:29:
Sommige mensen geven een monopod als extra optie aan, maar hoe maak je een lange sluitertijd opname van een waterval met een monopod? Dat wordt geen feestje...
@sapphire: zo'n plastic ding of met een metalen kop? Die met metalen kop lijken mij nog altijd erg interessant
[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 15-12-2008 10:46 ]
Gorillapod is toch een 'normaal' statief? Hoe komt het dan dat je dat niet scherp kreeg?
Mooie foto! Ik zou het niet met een monopod voor elkaar krijgen.. een gorillapod is natuurlijk een ander verhaal, maar wat kost zo'n ding? Als je dat bedrag bij je Manfrotto optelt ben je dan niet al een heel eind richting een Gitzo? Daar loop je makkelijk een dag mee rondMBV schreef op maandag 15 december 2008 @ 10:44:
[...]
3 foto's op 1/10 of 1/5 achter elkaar, even op het schermpje checken of het resultaat scherp genoeg is, en klaarMet mijn gorillapod heb ik het een paar keer gedaan met 1/3, en daar zaten best goeie tussen
Helaas was de mooiste net niet 100% scherp, maar ik had ze überhaupt niet kunnen maken zonder mijn gorillapod: mijn Manfrotto ga ik echt geen hele dag meeslepen door de bergen.
Mijn manfrotto kostte iets van 125 euro, kreeg ik cadeau. Gorillapod SLR kostte iets van 50 euro, gitzo zit daar toch echt een stuk boven dacht ik.
En het is geen gewoon statief:
Het ligt heel sterk aan je ondergrond hoe stabiel het is. Ik houd vaak mijn camera alsnog vast, met de gorillapod als mooie stabilisator.
En het is geen gewoon statief:

Het ligt heel sterk aan je ondergrond hoe stabiel het is. Ik houd vaak mijn camera alsnog vast, met de gorillapod als mooie stabilisator.
Plastic dingMBV schreef op maandag 15 december 2008 @ 10:44:
[...]
@sapphire: zo'n plastic ding of met een metalen kop? Die met metalen kop lijken mij nog altijd erg interessant
Ik vind nachtfotografie erg leuk om te doen maar de afgelopen maandne is m'n cam+ meuk nogal wat zwaarder geworden dus is dat plastic ding echt geen doen meer in de meeste gevallen. Hier aan de kust/in de buurt van de kust is het eigenlijk zelden windstil en dan beweegt het statief gewoon
Maar voor een 1/10 of 1/3 shotje op vakantie kan het wel hoor, maar voor een sluitertijd van enkele seconden+ lichte wind is het geen doen
+ dat ik m'n plastic velbon nog aan m'n vriendin kan geven voor dr filmcamera.
€25,- om precies te zijn, dan heb je welliswaar nog geen kop..MBV schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:31:
Mijn manfrotto kostte iets van 125 euro, kreeg ik cadeau. Gorillapod SLR kostte iets van 50 euro, gitzo zit daar toch echt een stuk boven dacht ik.
Het Feisol reisstatief vind ik ook een aanrader als je niet te zwaar bepakt wilt zijn. Carbon en relatief betaalbaar.
Heeft iemand hier ervaring met het Cullmann Magnesit 35 Nm GA balhoofd?

Sowieso een heel stevig ding zo te zien, en niet te duur. Kon verder alleen de Markins Q3 vinden die al snel het dubbele kost.

Sowieso een heel stevig ding zo te zien, en niet te duur. Kon verder alleen de Markins Q3 vinden die al snel het dubbele kost.
Plus €135 voor het goedkoopste balhoofd met quick-release... of €35 + quickrelease natuurlijk, maar je zit zo aan €100 meerDeFeCt schreef op maandag 15 december 2008 @ 14:09:
[...]
€25,- om precies te zijn, dan heb je welliswaar nog geen kop..
Ik heb bij Dealextreme een namaakgorillapod besteld. Zal even een weekje of anderhalf duren eer 'ie er is, maar ik ben benieuwd of het wat is. Hij moet 3 kilo kunnen dragen en kostte ongeveer 12 euro. Daarvoor wil ik het best even proberen en anders kan er altijd nog een flitser op. Ik post m'n bevindingen zodra ik 'm heb.
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Zo'n ding is inderdaad wel ideaal om je flitser op creatieve plekken op te hangen.
Zo'n fake gorillapod heb ik bijna een jaar geleden gekocht op ebay. Nog nooit gebruikt, want zonder balhoofd erop is het eigenlijk niet bruikbaar
60 euro voor een 484rc2 met quickrelease, voor bijvoorbeeld op een gorillapod slr zoom. Plus dat je die kop ook gewoon kan gebruiken op je normale statief. Best te doen toch?MBV schreef op maandag 15 december 2008 @ 14:33:
[...]
Plus €135 voor het goedkoopste balhoofd met quick-release... of €35 + quickrelease natuurlijk, maar je zit zo aan €100 meer
Ook leuk: met zo'n rrs l-bracket... nadeel is dat zo'n ding alleen al net zo duur is als een statief

't is geen 100% vervanger voor een statief, maar omdat je de kop kan hergebruiken is 't wel een goedkope lichtgewicht aanvulling waarmee je dingen kan doen die een statief niet kan.
[ Voor 13% gewijzigd door abrakadaver op 16-12-2008 09:15 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Waarom zo'n 484 op een Gorillapod? Je kan hem rechtstreeks op je camera schroeven, quickrelease mechanisme zit er al bij
En hoe verder je hem van het ding waar je hem aan vastmaakt houdt, hoe meer kracht er op je gorillapod komt te staan, dus hoe minder vast hij komt te zitten. L-bracket lijkt me ook zinloos: ik heb zelden zo'n goed oppervlak dat ik hem portrait aan een hek ofzo vast kan maken (en een minuutje kan laten hangen zonder wegglijden), dus met zo'n L-bracket gaat dat nooit werken.
Voor de Gorillapod SLR klopt het wat je zegt, maar voor de SLR Zoom gaat dat niet op, daar zit alleen zo'n schroef op, dus moet je inderdaad nog een kop op schroeven als je wilt swivelen. En het verschil in draagkracht tussen de twee Gorillapods is best groot: 0,8-1,2 kg tegen 3 kg.
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Ik ben het een beetje zat, ik wilde mijn Manfrotto graag bij FOKA bestellen aangezien hij daar simpelweg het goedkoopst is.
(scheelt weinig met bv. KE maar daar wil ik hem uit principe niet bestellen omdattie daar ' opeens' 25 euro duurder werd tijdens het bestellen
)
Maaaaar bij FOKA staat er al bijna 2 weken dat het statief in bestelling bij de leverancier is en op mail reageert men ook niet echt tot nu toe
.
Denk dat ik maar lekekr een paar euro extra uitgeef en lekekr bij broer Konijn ga bestellen
(scheelt weinig met bv. KE maar daar wil ik hem uit principe niet bestellen omdattie daar ' opeens' 25 euro duurder werd tijdens het bestellen
Maaaaar bij FOKA staat er al bijna 2 weken dat het statief in bestelling bij de leverancier is en op mail reageert men ook niet echt tot nu toe
Denk dat ik maar lekekr een paar euro extra uitgeef en lekekr bij broer Konijn ga bestellen
OK, dat ziet er dan best goed uitPositron schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:39:
Voor de Gorillapod SLR klopt het wat je zegt, maar voor de SLR Zoom gaat dat niet op, daar zit alleen zo'n schroef op, dus moet je inderdaad nog een kop op schroeven als je wilt swivelen. En het verschil in draagkracht tussen de twee Gorillapods is best groot: 0,8-1,2 kg tegen 3 kg.
Jij wou dus ook al de Manfrotto 055XDB met 804RC2 zag ik. Ik dacht al dat het aan mij lag dat ik opeens een andere prijs zag. Het vreemde is dat ze er nu bij zetten dat het een cadeautip is.sapphire schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 15:22:
Ik ben het een beetje zat, ik wilde mijn Manfrotto graag bij FOKA bestellen aangezien hij daar simpelweg het goedkoopst is.
(scheelt weinig met bv. KE maar daar wil ik hem uit principe niet bestellen omdattie daar ' opeens' 25 euro duurder werd tijdens het bestellen)
Hopelijk gaat het nog omlaag, anders denk ik toch dat ik hem bij KE bestel gezien de shopreviews.
of Konijn, precies even duur als je de verzendkosten meerekend
Anders bellen jullie toch even met KE en vragen hoe het zitR-Alph schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 20:03:
[...]
Hopelijk gaat het nog omlaag, anders denk ik toch dat ik hem bij KE bestel gezien de shopreviews.
Ik heb zelf ook de namaak Gorillapod SLR (via hvstar, die hadden eerder de zware versie dan DX). Het ding blijft wel staan met een 40D met 17-85 erop, maar je moet wel even opletten dat de druk op een normale manier over de poten verdeeld wordt omdat het ding anders inzakt. Framen door de poten te verstellen is vrij lastig omdat de noppen vrij stroef bewegen. Ik gebruik 'm nu zelf voor experimentjes met flitser en offshoe cord.Positron schreef op maandag 15 december 2008 @ 19:11:
Ik heb bij Dealextreme een namaakgorillapod besteld. Zal even een weekje of anderhalf duren eer 'ie er is, maar ik ben benieuwd of het wat is. Hij moet 3 kilo kunnen dragen en kostte ongeveer 12 euro. Daarvoor wil ik het best even proberen en anders kan er altijd nog een flitser op. Ik post m'n bevindingen zodra ik 'm heb.
Ik heb het al gepost in het "show je nieuwe fotoapparatuur" topic.
Mijn nieuwe Manfrotto 055XDB met een 804RC2 head erop

Mijn nieuwe Manfrotto 055XDB met een 804RC2 head erop

Nu heb ik zelf een mooie Gitzo GT2330 maar ontbreekt nog een degelijk balhoofd. Heb m'n oog laten vallen op een BH-55 LR balhoofd van Really Right Stuff. Schijnt oerdegelijk spul te zijn
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Hallo ik ben op zoek naar een niet al te dure statief (+/- 100 euro).
Ik heb een Nikon D80, zonder zware telelenzen.
Ik wil hem ook kunnen gebruiken om mijn SB-600 met paraplu op te mounten.
Heeft iemand een goede suggestie?
Nee, daarom vraag ik jullie advies.sapphire schreef op maandag 22 december 2008 @ 23:12:
heb je zelf al iets gevonden ?
Dan zou ik gewoon even teruglezen. De instaplijn van Manfrotto is goed, maar vind ik te zwaar, Velbon Sherpa is een lichter alternatief. Maar op GoT verwachten we toch minimaal dat je even googlet en rondzoekt in het topic. Jij bent namelijk niet bepaald de eerste die voor €100 op de eerste rang wilt zitten
Welke Velbon is dan lichter dan een vergelijkbare Manfrotto?MBV schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 09:40:
Dan zou ik gewoon even teruglezen. De instaplijn van Manfrotto is goed, maar vind ik te zwaar, Velbon Sherpa is een lichter alternatief. Maar op GoT verwachten we toch minimaal dat je even googlet en rondzoekt in het topic. Jij bent namelijk niet bepaald de eerste die voor €100 op de eerste rang wilt zitten
En dan bedoel ik dus met een vergelijkbare head erop, en de hoogte en maximaal draaggewicht gelijk.
http://www.velbon.co.uk/newvelbon/pages/sherpa600R.html
. 170cm hoog, in te schuiven tot 63cm, max gewicht 4kg is volgens mij genoeg, 2kg eigen gewicht. de maten zijn ex kop voor zover ik weet.
kop (3-way-head waarbij je tilt en pan tegelijk kan loshalen, lijkt mij erg handig. ):
. 4.1cm hoog, 0.58kg
manfrotto 055XB 3-poot:
. 178cm hoog, in te schuiven tot 61cm, max gewicht 7kg, 2.3kg eigen gewicht
manfrotto 804rc2 3-weg kop:
. 12cm hoog, 0.75kg, max gewicht 4kg
Oh ja, bij broer konijn kost die set van manfrotto €144, terwijl de velbon €94 kost. dat is dus 1,5x zo duur voor 8cm meer hoogte en 300gr extra. Maar ja, een gegeven paard...
. 170cm hoog, in te schuiven tot 63cm, max gewicht 4kg is volgens mij genoeg, 2kg eigen gewicht. de maten zijn ex kop voor zover ik weet.
kop (3-way-head waarbij je tilt en pan tegelijk kan loshalen, lijkt mij erg handig. ):
. 4.1cm hoog, 0.58kg
manfrotto 055XB 3-poot:
. 178cm hoog, in te schuiven tot 61cm, max gewicht 7kg, 2.3kg eigen gewicht
manfrotto 804rc2 3-weg kop:
. 12cm hoog, 0.75kg, max gewicht 4kg
Oh ja, bij broer konijn kost die set van manfrotto €144, terwijl de velbon €94 kost. dat is dus 1,5x zo duur voor 8cm meer hoogte en 300gr extra. Maar ja, een gegeven paard...
Dat van die Manftorro klopt volgens mij van geen kant.
Ik ben 1,88m groot en volgens de specs zou de 055XDB emt 804RC2 kop 1,90m groot zijn. Nou het geheel komt uitgeschoven toch wel een eindje boven mijn hoofd uit, mijn broerdje van 1,96m is zelfs iets kleiner
Ik ben 1,88m groot en volgens de specs zou de 055XDB emt 804RC2 kop 1,90m groot zijn. Nou het geheel komt uitgeschoven toch wel een eindje boven mijn hoofd uit, mijn broerdje van 1,96m is zelfs iets kleiner
Vergeet je niet de hoogte van je camera erbuiten te laten? De zoeker zit gauw 10cm boven het statiefplaatje
even opgezet net, en groter dan m'n broerdje is wat overdreven maar 1,90m+ red het geheel wel.
Dat zonder camera natuurlijk.
Dat zonder camera natuurlijk.
WAARSCHUWING : In dit topic lurken kan een negatieve invloed hebben op je bankrekening!

Na enige tijd in dit topic gelurkt en meegelezen te hebben, op zoek naar een statief en head,
heb ik deze maand ook 'n tripod, monopod en bijbehorende heads aangeschaft...
U ziet : 1 Manfrotto 055XB met Manfrotto 322RC2, 1 Manfrotto 681B monopod met 488RC2 en 1 Joby Gorillapod SLR Zoom met Manfrotto 804RC2.

Na enige tijd in dit topic gelurkt en meegelezen te hebben, op zoek naar een statief en head,
U ziet : 1 Manfrotto 055XB met Manfrotto 322RC2, 1 Manfrotto 681B monopod met 488RC2 en 1 Joby Gorillapod SLR Zoom met Manfrotto 804RC2.
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Vette setup! Zonder die gorillapod zou dat best weleens mij aankomende set kunnen zijn...dodge_911 schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 20:39:
WAARSCHUWING : In dit topic lurken kan een negatieve invloed hebben op je bankrekening!
[afbeelding]
Waarom nog een head op de monopod? Die zou ik gewoon wat schuin houden...
Waar heb je het uiteindelijk gekocht, en had je een speciale prijs?
Head op die monopod is voor mij makkelijk, daar ik nogal wat fashionshows e.d. schiet.Dirtbiter schreef op zondag 28 december 2008 @ 16:35:
[...]
Vette setup! Zonder die gorillapod zou dat best weleens mij aankomende set kunnen zijn...
Waarom nog een head op de monopod? Die zou ik gewoon wat schuin houden...
Waar heb je het uiteindelijk gekocht, en had je een speciale prijs?
Ik heb het zonder head 1 keer getest op 'n geleende 680 oid, maar die was :
A. te licht voor 40D+grip+70-200 2.8IS
B. irritant in gebruik vw het ontbreken van een head.
Monopod, tripod, 804RC2 en 488RC2 komen van bij Konijnenberg (BE).
Gorillapod komt volgens mij uit de Mediamarkt (was een cadeau voor kerst van m'n 'din). 322RC2 komt bij mijn weten van bij Studio 73 (BE) (kerstcadeau van m'n 'din d'r ouders).
Alles met RC2 mount, dus lekker makkelijk om te wisselen tussen setups, en ook nog eens lekker wisselen tussen de heads op m'n mono- en tripod...
Totaalprijs bij Knijn : +/- 500 euro...
Speciale prijs heb ik helaas niet gekregen (al was de tripod een demomodel!).
Ik vroeg aan de verkoper of er nog wat van af kon. Zijn antwoord : "Ja, 't stof doe ik er nog wel effe voor je af."

Waarom voor de RC2 mount gekozen? Ben benieuwd namelijk omdat ikzelf ook een monopod wil bestellen met balhoofd en heb nu al een RC4 kop op mijn tripod. Uitwisselbaarheid is natuurlijk erg handig, maar zit er nog een voordeel op de RC2 ten opzichte van de RC4?dodge_911 schreef op zondag 28 december 2008 @ 19:22:
[...]Alles met RC2 mount, dus lekker makkelijk om te wisselen tussen setups, en ook nog eens lekker wisselen tussen de heads op m'n mono- en tripod...
Geen flauw idee...TranceSetter schreef op zondag 28 december 2008 @ 19:43:
[...]
Waarom voor de RC2 mount gekozen? Ben benieuwd namelijk omdat ikzelf ook een monopod wil bestellen met balhoofd en heb nu al een RC4 kop op mijn tripod. Uitwisselbaarheid is natuurlijk erg handig, maar zit er nog een voordeel op de RC2 ten opzichte van de RC4?
De 322 kop wou ik al lang, en heb daarop de rest aangepast
Ik zit ook over die kop te denken, hoe bevalt ie, na een paar weken?dodge_911 schreef op zondag 28 december 2008 @ 20:56:
[...]
Geen flauw idee...
De 322 kop wou ik al lang, en heb daarop de rest aangepast
Verwijderd
Ook ik ben aan het statief-shoppen. Mijn keuze is gevallen op de Manfrotto 055XB; ik zie dat er hier velen voor dit statief kiezen, het ziet er stevig uit en is aanvaardbaar van prijs.
Nu nog een kop kiezen, daar heb ik pas weinig kaas van gegeten. Ik weet helemaal niet waar ik op moet letten, kan er mij iemand een beetje het goeie pad op wijzen? Ik zie pan-heads, gear-heads, tilt-heads en ball-heads maar waar heb je in de praktijk het meest aan. Ik wil het statief gebruiken icm een 450D, voor gebruikelijke zaken als binnenhuisfotografie, macrofotografie, eventuele nacht- en buitenopnames... niks echt speciaal.
edit: Ik hou het op een 486RC2 als kop denk ik maar.
Nu nog een kop kiezen, daar heb ik pas weinig kaas van gegeten. Ik weet helemaal niet waar ik op moet letten, kan er mij iemand een beetje het goeie pad op wijzen? Ik zie pan-heads, gear-heads, tilt-heads en ball-heads maar waar heb je in de praktijk het meest aan. Ik wil het statief gebruiken icm een 450D, voor gebruikelijke zaken als binnenhuisfotografie, macrofotografie, eventuele nacht- en buitenopnames... niks echt speciaal.
edit: Ik hou het op een 486RC2 als kop denk ik maar.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 21:49 ]
Ik heb zelf ook een 450D en heb me net een Gorillapod SLR ZOOM aangeschaft. Hier zit echter geen quick-release bij, en dat maakt het wat onhandig. Dan kan ik dus net zo goed ook een volledig balhoofd MET quick release kopen, maar soms lijkt dat balhoofd me er wat te veel aan en lijkt het me makkelijk de quick release afzonderlijk te hebben... Maar bestaat er van bijvoorbeeld Manfrotto een apparte quick release (die liefst compatibel is met het quickrelease systeem op bijvoorbeeld de 484RC2...)
EDIT:
Ter verduidelijking, ik denk dat RC2 voor het quick release-systeem staat (klopt dit?), bestaat dit release systeem afzonderlijk (plaatje voor statief + plaatje voor de camera) of is het gedeelte dat aan het statief vasthangt steeds zoiets als een balhoofd ofzo?
Ik heb van andere merken wel eens een quick release afzonderlijk gezien (gewoon dus de twee plaatjes die in mekaar schuiven) maar welke zijn hiervan goed EN goedkoop?
Je vind raargenoeg immers vaak enkel het gedeelte voor aan de camera te bevestigen (voor als je dus al een quick release gedeelte aan je statief hebt...
EDIT:
Ter verduidelijking, ik denk dat RC2 voor het quick release-systeem staat (klopt dit?), bestaat dit release systeem afzonderlijk (plaatje voor statief + plaatje voor de camera) of is het gedeelte dat aan het statief vasthangt steeds zoiets als een balhoofd ofzo?
Ik heb van andere merken wel eens een quick release afzonderlijk gezien (gewoon dus de twee plaatjes die in mekaar schuiven) maar welke zijn hiervan goed EN goedkoop?
Je vind raargenoeg immers vaak enkel het gedeelte voor aan de camera te bevestigen (voor als je dus al een quick release gedeelte aan je statief hebt...
[ Voor 37% gewijzigd door Tunboy op 09-01-2009 23:03 ]
Heel erg goed, heb 'm gisteren voor de eerste keer serieus gebruikt icm m'n tripod voor wat interieurshots voor 'n opdrachtgever...Dirtbiter schreef op maandag 05 januari 2009 @ 10:47:
[...]
Ik zit ook over die kop te denken, hoe bevalt ie, na een paar weken?
Hij heeft wel z'n beperkingen, maar goed, dat weet je als je 'm koopt. Je kan 'm linksom helemaal kantelen van landscape naar portrait, maar naar de rechterkant gaat maar een graadje of 10.
Je kan de mounting plate voor de quickrelease wel verplaatsen zodat je body 'op' de hendel staat, maar dat vind ik niet zo lekker werken.
En indien nodig kan je 'm ook converteren voor linkshandig gebruik, wat ik misschien wel ga dien, zodat ik met m'n rechterhand de sluiterknop kan bedienen en dan met de linkse hand de kop bewegen.
Bijkomend vraagje: bij die manfrotto 484 staat "Designed for use with compact, 35mm and small digital cameras" maar ook dat ie tot 4kg kan dragen... is ie dan wel of niet geschikt om m'n 450D met 18-50 of 18-200 lens te dragen?
Probeer de configurator op de manfrotto-site eens, die geeft een vrij goed beeld van wat en hoe..Tunboy schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:07:
Bijkomend vraagje: bij die manfrotto 484 staat "Designed for use with compact, 35mm and small digital cameras" maar ook dat ie tot 4kg kan dragen... is ie dan wel of niet geschikt om m'n 450D met 18-50 of 18-200 lens te dragen?
Afaik weegt een 450D met een 18-50 of 18-200 verre van 4KG. Sterker nog, volgens mij kan zo'n statief/kop dan zelfs nog een 1D + 70-200/2.8IS houden, dus echt druk zou ik me niet makenTunboy schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:07:
een 450D met 18-200 weegt misschien net 1kg bijelkaar? kan die 484 makkelijk hebbenTunboy schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:07:
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
ja dat dacht ik dus ook... maar waarom staat er dan bij "Designed for use with compact, 35mm and small digital cameras"?
Of zijn er landen waar "small compacts" 4kg wegen... america ofzo (passend bij hun hamburgers).
En wat zijn de simpelste/goedkoopste MAAR betrouwbare quick release systemen (zonder balhoofd ofzo dus), hoeft voor mij heus geen manfrotto te zijn, al zou dat handig zijn omdat als ik dan ook een manfrotto balhoofd koop alles op mekaar past...?
Edit: heb het apparte RC2 systeem gevonden bij Kamera-Express, kost 31 euro terwijl het volledige balhoofd 52 kost....
Of zijn er landen waar "small compacts" 4kg wegen... america ofzo (passend bij hun hamburgers).
En wat zijn de simpelste/goedkoopste MAAR betrouwbare quick release systemen (zonder balhoofd ofzo dus), hoeft voor mij heus geen manfrotto te zijn, al zou dat handig zijn omdat als ik dan ook een manfrotto balhoofd koop alles op mekaar past...?
Edit: heb het apparte RC2 systeem gevonden bij Kamera-Express, kost 31 euro terwijl het volledige balhoofd 52 kost....
[ Voor 11% gewijzigd door Tunboy op 10-01-2009 09:59 ]
Denk ook aan tweedehands, heb zelf voor 49 euro een degelijk Cullmann statief op de kop getikt (bij http://www.secondhandcameras.nl/ in Enschede), met handige quick-release. Nieuw zijn soortgelijke statieven al gauw 130 euro of meer.Jigs schreef op maandag 22 december 2008 @ 22:18:
Hallo ik ben op zoek naar een niet al te dure statief (+/- 100 euro).
Wel even checken of de klemmen nog wel vast zitten, dat er niet een poot 'doorzakt'.
Heb uiteindelijk de Manfrotto 484RC2 besteld inclusief quick release maar geen apparte volledige quick release, zal het balhoofd gewoon permanent om m'n gorillapod zetten. Vind het beetje veel geld, 60 eur incl verzending, maar heb me er al bij neergelegd dat dit gewoon een heel dure hobby is...Tunboy schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 09:37:
ja dat dacht ik dus ook... maar waarom staat er dan bij "Designed for use with compact, 35mm and small digital cameras"?
Ik ben opzoek naar een nieuwe tripod omdat mijn huidige het gewicht van mijn nieuwe A700 icm 70300G niet aan kan.
Ik heb zitten zoeken op de manfrotto site, maar ik heb eigenlijk te weinig verstand van die dingen en ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven.
Ik heb gevonden (zoals velen):
de 055XDB
koppen:
804RC2
484RC2
wat is slim???
Ik heb zitten zoeken op de manfrotto site, maar ik heb eigenlijk te weinig verstand van die dingen en ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven.
Ik heb gevonden (zoals velen):
de 055XDB
koppen:
804RC2
484RC2
wat is slim???
tja waar gebruik je eht voor want het zijn nogal verschillende koppen. Een balhoofd en een pan hoofd
tja vanalles eigenlijk, macro, nacht, opnames met minder licht, landschap.... ik zoek dus iets allround
Het is vooral iets persoonlijks, het balhoofd is snel van houding te veranderen maar is hierdoor ook minder precies. Het panhoofd is langzamer te verstellen maar veel preciezer. De meeste voorbeelden die je geeft vereisen volgens mij niet veel snelheid. Het is een kwestie van afwegen voor jezelf.
[ Voor 27% gewijzigd door Raegin op 11-01-2009 12:23 . Reden: quote niet nodig ]
In de praktijk eindig je dus vaak met zowel een pan- als een balhoofd. Een balhoofd gebruik ik echter het vaakst.
Verwijderd
Ik ontvang dit weekend mijn eerste dSLR (Canon 450D) en ik wil hiervoor graag een goed, maar niet al te duur statief aanschaffen. Ik zal het niet dagelijks gaan gebruiken, maar wil toch wel graag een beetje kwaliteit in huis halen. Welk(e) merk(en) en type(n) statief adviseren jullie mij?
Wat is het budget? Wat heb je zelf al gevonden? Enz. enz.
Even terugzoeken in dit topic, deze vraag is al heel vaak langsgekomen.Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:22:
Ik ontvang dit weekend mijn eerste dSLR (Canon 450D) en ik wil hiervoor graag een goed, maar niet al te duur statief aanschaffen. Ik zal het niet dagelijks gaan gebruiken, maar wil toch wel graag een beetje kwaliteit in huis halen. Welk(e) merk(en) en type(n) statief adviseren jullie mij?
Verwijderd
Mijn voorkeur gaat licht uit naar een statief van Velbon, mede vanwege het uitgebreide assortiment en variërende prijzen. Ik wil een statief waar alles bij zit zodat ik er niks meer bij hoef te kopen en waar dus mijn Canon 450D geschikt voor is.Herrick schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:28:
Wat is het budget? Wat heb je zelf al gevonden? Enz. enz.
Helaas, een statief waar 'alles' bij zit ga je niet vinden. Velbon doet er geen draagtas, draagriem, haak voor een gewicht, geen balhoofd etc bij.
Bij een statief zit het statief zelf, een 3-weg kop (bij de meeste Velbons, bij anderen een balhoofd) en een quick-release plaatje. Wat wil je meer?
Bij Manfrotto koop je een combinatie van statief en kop, en dan heb je hetzelfde.
Bij een statief zit het statief zelf, een 3-weg kop (bij de meeste Velbons, bij anderen een balhoofd) en een quick-release plaatje. Wat wil je meer?
Bij Manfrotto koop je een combinatie van statief en kop, en dan heb je hetzelfde.
Dit topic is gesloten.