Verwijderd

Ik heb van de week een Manfrotto 055wnb + 804rc2 gekocht.
En wat een verbetering tov mijn plastic Velbon statief. Als ik deze op een willekeurige stand vast zet, zit ie ook vast en verschuift hij niet meer.
Bij mijn vorige zakte het AF-punt altijd nog iets na het instellen. Ook mooi is dat je je statief op grond niveau kan zetten voor macro's bv. prijs was ; 165 totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor die paar keer per jaar dat ik op reis misgrijp op een statief ben ik van plan om een Gorillapod SLR Zoom te gaan aanschaffen vanwege zijn formaat, flexibiliteit en gewicht. Nu wil ik daar graag een balhoofd bij aanschaffen met een quickrelease functionaliteit. Wat ik nergens in dit topic kan vinden, is of je alle balhoofden van bijv. Manfrotto gewoon op die standaard 1/4" schroefdraad kan schroeven. Wat ik nu wel aanneem.

Wat ik dus zoek is een simpel balhoofd. Waar zouden jullie dan met een studentenbudget naar zoeken want ik vind die van Manfrotto vrij prijzig.

Als ik nu een wat duurdere kop koop, kan ik deze dan ook evt. later op een Tri- of Monopod gebruiken.
Er is vrij weinig te vinden over standaard aansluitingen en ik heb hier ook geen grotere fotozaak om de hoek

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 15:37

Griffin

Is mythical

Griffin schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 08:46:
Update:
Ik heb de Maxi F besteld en wacht nu tot deze binnen is :)
Dat was dus 6feb. na 3 weken lang veel bellen met de shop geven me ze de melding dat dat statief niet meer gemaakt wordt en dus niet meer leverbaar is.
Ik wou het statief heel graag dus dan maar even verder zoeken.

Kwam ik gister op de al bekende site fotokonijnenberg en hier hadden ze er nog een, wel 20euro duurder, maar ja je moet wat als je m graag wilt hebben.

Resultaat, gister om 10:00 besteld, vandaag om 9:00 binnen (net voordat ik moest gaan werken en heb er dus nog geen gebruik van kunnen maken, maar wel even snel gekeken en zag en voelde gewoon :9~ aan)
* Griffin is blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb afgelopen maandag deze besteld: 1 x Manfrotto 725B Digi Compact BH Tripod (50325) = €133,59 (Bij factoryprices.nl).
Is alleen nog niet geleverd, duurt nog ff schijnt het... helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 13:35
Na de post van nikozz ben ik ook maar eens naar een Gorillapod gaan zoeken.
Bij Joby zelf kosten de SLR Zooms 55€, op Ebay slechts 19€. Denken jullie dat dit de echte Gorillapods zijn of zou het namaak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 15:32:
Na de post van nikozz ben ik ook maar eens naar een Gorillapod gaan zoeken.
Bij Joby zelf kosten de SLR Zooms 55€, op Ebay slechts 19€. Denken jullie dat dit de echte Gorillapods zijn of zou het namaak zijn?
Ik vind er op ebay al voor 8,55 euro (excl verzenskosten) uit China. No way dat dat originele zijn.
http://cgi.ebay.nl/Gorill...ewItem?_trksid=p1638.m122

Dit zijn wel originele denk ik
http://cgi.ebay.nl/Joby-G...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

(de vorm van de mount is van deze 2 ook anders.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Inderdaad, diegene die ik gevonden had (was nog een $ goedkoper dan de jouwe :P ), heeft ook die 3-hoekige mount ipv de ronde van de originele.
Was wel te verwachten natuurlijk, voor die prijs kon het bijna niet.
Echter, voor die uitzonderlijke keren dat ik het zou gebruiken, ga ik het me misschien toch maar riskeren :)

[edit]
Zo, we zien binnen een week of 2 wel op het wat is :P

[ Voor 9% gewijzigd door Fire69 op 01-03-2008 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 16:58:
[edit]
Zo, we zien binnen een week of 2 wel op het wat is :P
Wel even weten of het bevalt he. Voor dat bedrag vind ik het misschien ook wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
M a r c o schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 17:52:
[...]

Wel even weten of het bevalt he. Voor dat bedrag vind ik het misschien ook wel interessant.
Fire69 in "[Fotoapparatuur] Mijn nieuwe apparatuur ..." :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Hallo mensen!

Ik zit al een tijdje te kloten met een goedkoop pauperstatiefje. Nu heb ik een behoorlijk zware setup, dus hij staat absoluut niet stevig: Tijd voor een goed statief dus.

Nu ben ik aan het twijfelen over 2 dingen. de Manfrotto 055XB is een prima, stevig statief. maar er is ook een Manfrotto 055XPROB versie van, die dus de een optie heeft om snel de verticale column te swichen naar een horizontale positie. Maar ik wil een balhoofd erbij, dan heeft deze functie toch helemaal geen nut?

mijn 2e vraag is: ik heb dus een behoorlijk zware combi (nikon d80, grip, 2 accus, 70-200 sigma + sb-600 is het zwaarste). Hier moet dus een goed balhoofd voor komen.
de Manfrotto 486RC2 staat tot 6 kilo. Zou die het wel goed doen? of is het toch beter om bijvoorbeeld een Manfrotto 488RC0 (8 Kilo) of zelfs een Manfrotto 488RC4 te nemen.
Ik snap dat duurder natuurlijk beter is, maar ik moet echt aan mijn geld denken.

tips, comments?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwartjuh schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 18:27:
Nu ben ik aan het twijfelen over 2 dingen. de Manfrotto 055XB is een prima, stevig statief. maar er is ook een Manfrotto 055XPROB versie van, die dus de een optie heeft om snel de verticale column te swichen naar een horizontale positie. Maar ik wil een balhoofd erbij, dan heeft deze functie toch helemaal geen nut?

mijn 2e vraag is: ik heb dus een behoorlijk zware combi (nikon d80, grip, 2 accus, 70-200 sigma + sb-600 is het zwaarste). Hier moet dus een goed balhoofd voor komen.
de Manfrotto 486RC2 staat tot 6 kilo. Zou die het wel goed doen? of is het toch beter om bijvoorbeeld een Manfrotto 488RC0 (8 Kilo) of zelfs een Manfrotto 488RC4 te nemen.
Ik snap dat duurder natuurlijk beter is, maar ik moet echt aan mijn geld denken.
De prijsverschillen tussen de XB en de PROB zijn niet al te groot, ikzelf heb de XB omdat ik de column toch nooit horizontaal ga plaatsen.

Als balhoofd heb ik de RC4 genomen, scheelt maar een paar euro dus gewoon doen!

Beiden overigens bij Kamera Express gehaald, waren de goedkoopste met de XB + RC4 en ze waren beiden op voorraad. Werd binnen 2 dagen geleverd dus niks te klagen :)

Oh ja: het statief is top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
ok, dus je gebruikt gewoon de balhoofd om portait-photo's te maken? dat heeft verder geen nadelen? (heb nog nooit met een balhoofd gewerkt).

overigens is het prijs-verschil tussen de rc2 en rc 4 aanzienlijk voor mij :P
vandaar dat dat wel belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:41
Die vraag heb ik dus ook. Ik wil mijn statief vervangen omdat het statief dat ik nu heb (1 of andere cullmann) na het vastzetten nog iets beweegt. Dus kijk je door de zoeker, zet je hem vast, schuift het beeld nog iets naar beneden. Dit vind ik bijzonder irritant.

Nu heb ik hetzelfde statief als hierboven op het oog, 055XB, echter vraag ik me af of het mogelijk is om met een ballhead ook in portrait te schieten en niet alleen in landscape. En kan ik dan nog net zo goed pano's maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwartjuh schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 22:50:
ok, dus je gebruikt gewoon de balhoofd om portait-photo's te maken? dat heeft verder geen nadelen? (heb nog nooit met een balhoofd gewerkt).

overigens is het prijs-verschil tussen de rc2 en rc 4 aanzienlijk voor mij :P
vandaar dat dat wel belangrijk is.
Je weet dat het verschil 5,- is bij bijv. Kamera Express? ;)

Ik schiet in principe alles uit de hand tenzij het licht het niet meer toestaat en een flitser ook geen uitkomst biedt maar portrait shots gaan prima hoor, balhoofd losdraaien en in de inkeping laten vallen. In de rc4 zitten ook 2 waterpasjes, voor het geval dat :-)

@TranceSetter:

Zie hierboven. Pano's gaan prima. Je hebt een knop die je losdraait zodat je de cam elke richting op kan bewegen (ook iets van 30 graden naar beneden) en 1 knop die ervoor zorgt dat je enkel gebruik maakt van de horizontale as.

Overigens krijg ik de indruk dat dit balhoofd wel ietsjes zakt na het vastzetten (17-55 en 135/2, met de 85/1.8 - is het lichtste - nog niet geprobeerd) maar daar heb ik nu nog niet als hinderlijk ervaren. Of je dat ook bij een 3 way head (bijv. de 804RC2) hebt weet ik niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
Manfrotto 486RC2, Compact BallHead w/Quick Release -> 59,95
Manfrotto 488RC0, Midi Ball Head w/ Quick Release - RC0 -> 89,00
Manfrotto 488RC4, Midi Ball Head w/ Quick Release - RC4 -> 95,00

dat gat tussen de rc2 en rc0 is in mijn budget behoorlijk ;) dus moet wel zeker weten dat het ook nut heeft. maar gaat waarschijnlijk dan wel de rc4 worden... die 6 euries kunnen er dan ook wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwartjuh schreef op zondag 23 maart 2008 @ 00:43:
Manfrotto 486RC2, Compact BallHead w/Quick Release -> 59,95
Manfrotto 488RC0, Midi Ball Head w/ Quick Release - RC0 -> 89,00
Manfrotto 488RC4, Midi Ball Head w/ Quick Release - RC4 -> 95,00

dat gat tussen de rc2 en rc0 is in mijn budget behoorlijk ;) dus moet wel zeker weten dat het ook nut heeft. maar gaat waarschijnlijk dan wel de rc4 worden... die 6 euries kunnen er dan ook wel bij.
Ah sorry, dacht dat je het over de 488rc2 had, vandaar!

Dat scheelt dan inderdaad qua prijs ja maar vergeet niet dat je echt je hele leven lang met een statief (+ lenzen) kan doen dus dat zijn altijd goede investeringen waar je soms niet al te zuinig over moet denken. Het is duurder om voor de 486 te gaan en na een poos spijt te krijgen en dan alsnog de 488rc4 te kopen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23

Japie.G

Colour Classic

Hey!

Ik heb sinds een paar dagen de Velbon Sherpa 450R. Ik ben er zeer over te spreken. Voor de hobbyfotograaf is ie lekker stabiel, en voelt degelijk aan! Een aanrader voor mensen die eens wat willen experimenteren met een statief, maar niet te veel geld willen uitgeven, maar toch ook geen goedkoop plastic statiefje willen!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Dan wil ik toch graag eens wat advies vragen, want de keuze is dusdanig groot dat ik er niet uitkom.

Zie voor mijn spullen hieronder. Ik wil wel voorbereid zijn op een betere lens (70-200 2.8). Qua gewicht dan.

Ik zit zelf te denken aan een Manfrotto 055XPROB met een 322RC2 balhoofd (joystick) gewoon omdat me dat makkelijk lijkt.

Ik zal mijn statief niet heel veel gebruiken, maar ben nog lerende, dus het kan nog komen.
Alle features (grootte, gewicht, etc) zijn dus ongeveer even veel aan de orde.
Wat ik wel belangrijk vind is dat het statief lang genoeg is om ongeveer op ooghoogte (ik ben 1.85) uit te komen.

Het budget is redelijk hoog (200-250 euro) onder het motto: beter 1x fatsoenlijk investeren, dan 8x rotzooi kopen. Een statief kan soms je leven lang mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Even een kick.

Nieuwe week, verse gedachtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe verder je een statief uitschuift, hoe onstabieler het wordt. Hou daar wel rekening mee.
Wat betreft de hoogte van 1.85 je camera zelf is natuurlijk ook nog een x-aantal cm hoog.
Staar je hier alleen niet op blind.
Ben zelf 1.78 en de Manfrotto 725b die ik onlangs aangeschaft heb komt op max op net iets meer dan ooghoogte uit met m'n camera erop (350D + BatteryGrip).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-09 13:37

bennierex

Pilot_Z

Als er nog mensen op zoek zijn naar een licht statief en bereid zijn hier wat centen aan uit te geven kan ik de Velbon Sherpa Pro CF-545 aanraden. Voor de wat langere individuen onder ons is wellicht de CF-645 een alternatief, gezien deze wat hoger komt. Voor mijn 1.78m is deze echter hoog genoeg.

Ik heb gekozen voor een Manfrotto 488RC2 ballhead, waarvoor je nog wel even een verloopje nodig hebt van 1/4 naar 3/8 thread. Deze combo weegt minder dan 2kg en is ingevouwen ongeveer 50cm lang. Bovendien is het geheel op volledige hoogte stevig genoeg om een 400D met grip en EF 70-200 2.8 stevig neer te zetten, wat zwaardere camera's moet ook geen probleem zijn, zeker met de CF-645 niet.

Volgende maand gaat alles mee op een rondreis in Canada, dus dan moet blijken of hij ook bevalt bij gebruik waar ik hem voor gekocht heb... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
bennierex schreef op woensdag 02 april 2008 @ 22:33:
Als er nog mensen op zoek zijn naar een licht statief en bereid zijn hier wat centen aan uit te geven kan ik de Velbon Sherpa Pro CF-545 aanraden. Voor de wat langere individuen onder ons is wellicht de CF-645 een alternatief, gezien deze wat hoger komt. Voor mijn 1.78m is deze echter hoog genoeg.
Ik heb zelf de Velbon Sherpa Pro CF-435 (voor op reis) en CF-640 en beide bevallen erg goed in combinatie met een Markins M10 balhoofd.

Beide statieven besteld bij lagu.de waar ze aanzienlijk goedkoper zijn dan hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Is er in nederland een dealer van velbon waar ze veel van die dingen op voorraad hebben?
ik moet zo'n ding altijd ff voelen, specs heb je niet zoveel aan.
Die pro CF435 lijkt me wel wat voor onderweg... m'n manfrotto 055prob is toch wel wat zwaar om mee te lopen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

abrakadaver schreef op donderdag 03 april 2008 @ 11:22:
Is er in nederland een dealer van velbon waar ze veel van die dingen op voorraad hebben?
Die pro CF435 lijkt me wel wat voor onderweg... m'n manfrotto 055prob is toch wel wat zwaar om mee te lopen.
Probeer konijn, die heeft iig altijd wel wat velbons op voorraad.
velbon.nl is zelfs van ze ;)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-09 13:37

bennierex

Pilot_Z

abrakadaver schreef op donderdag 03 april 2008 @ 11:22:
Inderdaad bij Konijn, Kamera-Express of Foka staan er over het algemeen redelijk wat. Ik kan ze zelf via mijn werk goedkoop krijgen, dus dit was niet zo'n probleem. ;)
Gezien ik eigenlijk geen reviews of gebruikerservaringen kon vinden over deze statieven heb ik mijn besluit gebaseerd op een CF-640 van een collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 14:17
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 01:38:
[...]

Ah sorry, dacht dat je het over de 488rc2 had, vandaar!

Dat scheelt dan inderdaad qua prijs ja maar vergeet niet dat je echt je hele leven lang met een statief (+ lenzen) kan doen dus dat zijn altijd goede investeringen waar je soms niet al te zuinig over moet denken. Het is duurder om voor de 486 te gaan en na een poos spijt te krijgen en dan alsnog de 488rc4 te kopen.....
Ik zit me nu ook even te orienteren op een statief + balhoofd en kwam uiteraard ook de 488 tegen. Maar voor zover ik op de site van Manfrotto kan zien, zit het verschil tussen RC0, RC2 en RC4 enkel in de hoogte en gewicht.
Waarom dan toch een RC4 ipv een RC0?

[ Voor 4% gewijzigd door maikel op 10-04-2008 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 05:45

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

RC4 heeft een andere snelkoppelingsplaat dan RC0, dus bekijk even welke snelkoppelingsplaat jij het handigst vind.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 11:52

Res-q

Redder in nood?

Ik ben op zoek naar een klein statief, dat ik makkelijk mee kan nemen, maar dat ook redelijk wat gewicht kan houden. Hij hoeft niet hoog te kunnen, halve meter is meer dan zat.
Eisen:
- Ingeklapt max. 30cm
- Moet een D200+grip+28-74 f/2.8 + flits kunnen houden
- Niet te duur :+

Gewicht lijkt me bij een klein statief niet zo'n issue.

Bij diverse kleinere fotowinkels geweest, daar zie je vaak van die kleine statiefjes op een toonbank e.d., alleen heb ik hier redelijk mn twijfels bij qua stevigheid.

Iemand die iets dergelijks heeft / weet die me daar wat meer over kan vertellen? :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08-2024

Platel

Trogdor the Burninator!

Res-q schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:46:
Ik ben op zoek naar een klein statief, dat ik makkelijk mee kan nemen, maar dat ook redelijk wat gewicht kan houden. Hij hoeft niet hoog te kunnen, halve meter is meer dan zat.
Eisen:
- Ingeklapt max. 30cm

Bij diverse kleinere fotowinkels geweest, daar zie je vaak van die kleine statiefjes op een toonbank e.d., alleen heb ik hier redelijk mn twijfels bij qua stevigheid.

Iemand die iets dergelijks heeft / weet die me daar wat meer over kan vertellen? :)
Een GorillaPod?

Ik heb zelf net een Gitzo GT1550T gekocht, dat is zonder meer het beste reisstatief ooit, maar die voldoet niet helemaal aan je "Niet te duur" eis ;)

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Grubeater schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:18:
RC4 heeft een andere snelkoppelingsplaat dan RC0, dus bekijk even welke snelkoppelingsplaat jij het handigst vind.
Het is vooral belangrijk te kijken hoeveel speling de QR-plaat heeft als deze op het balhoofd zit en of de camera/lens niet kan verdraaien. Ik heb zelf erg slechte ervaringen met de RC2 plaatjes van Manfrotto, de RC0 en RC4 zouden beter moeten zijn.

Zelf heb ik gekozen voor het Arcaswiss QR-systeem. De camera plaat heeft een opstaande rand waardoor deze niet kan gaan draaien, ik heb speciale statiefgondels voor m'n lenzen (meer stabiliteit bij de Nikon AF-S 300/4, lager gewicht dan origineel + QR-plaat) en een keuze uit heel veel professionele balhoofden. Ik heb zelf de Markins M10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 11:52

Res-q

Redder in nood?

Platel schreef op donderdag 10 april 2008 @ 22:50:
[...]

Een GorillaPod?

Ik heb zelf net een Gitzo GT1550T gekocht, dat is zonder meer het beste reisstatief ooit, maar die voldoet niet helemaal aan je "Niet te duur" eis ;)
Hm, mja, zo'n gorrillapod weet ik niet zo hoor... Heb er toch wel een beetje mn twijfels bij. Misschien toch binnenkort maar eens eentje proberen :).

Die Gitzo valt idd 'iets' buiten budget O-)

Iemand nog meer adviezen? :)

//edit: En bij de Gorilliapd SLR-Zoom moet je ook nog een losse statiefkop kopen :?

[ Voor 7% gewijzigd door Res-q op 11-04-2008 09:32 ]

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net de GorillaPod SLR besteld. Maar na even denken vroeg ik me af of hij mijn nikon d40 + 70-300mm telelens + 2 voorzetlenzen lenzen wel kan houden. (Het is een redelijk oude lens, die dus ook geen autofocus motor heeft >_>)

Kan iemand uit ervaring spreken?

Ja allemaal een beetje crappy spul, maar ik ben nog maar een zielige middelbare school scholier die niet echt werkt, en dat ook niet van plan is. ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Res-q schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:46:
Eisen:
- Ingeklapt max. 30cm

Afbeeldingslocatie: http://www.topdeals.nl/catalog/images/vanguard_vs-82.jpg
Vanguard VS-82. Hij houdt makkelijk een SLR+telelens+flits.

Erg simpele kop, maar wel stevig genoeg om in dezelfde positie te blijven staan. Maar hij kost iets van 20-25 euro en voor dat geld heb je een degelijk tafelstatief. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

potverdorie! Ergens volgende week schaf ik m'n nieuwe gear aan (d300). M'n vriendin heeft me vandaag een statief kadoo gedaan. Enorm mooi ding, maar het is een tripod speciaal voor videocamera's :s De Velbon DV-7000.

Ik heb er daarnet m'n vader z'n oude Nikon F100 op proberen plaatsen en dit lukte zonder problemen. Het schroefje op het statief gaat wel maar een 4-tal milimeters in de camera, volgens mij voldoende..

Breng ik dit statief beter terug naar de winkel of is het algemeen bekend dat videocamera statieven ook voor fototoestellen kan dienen? Vind het op zich wel een super mooi ding, zwaar maar voelt enorm degelijk.
Nevermind, statief breng ik terug. Kan enkel voorwaarts kantelen..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net de GorillaPod SLR binnen.. bevalt prima!
Het grootste pluspunt is dat ik dit statief tenminste wel meeneem. En dit in combinatie met de prijs, helemaal goed! Ok is deze SLR, dus niet de superzoom versie nog redeliijk sterk. Toch begint hij een beetj te zakken bij:
Nikon D40+70-300mm telelens+2 opzet lenzen+Externe flitser.. Jammer dan, dan gebruik ik op dat moment mn grote lompe statief wel. Toch is het misschien wel een aanrader om voor de 10 euro meer de superlens versie te kopen.
Ik heb er overigens ook nog een verloop voetje bij gekocht zodat ik er een flitser op kan bevestigen, erg handig moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik ben mezelf aan het oriënteren op een balhoofd en dan voornamelijk op de Manfrotto 488RC4 nu heb ik echter een aantal vragen:
Hoe goed werken de slotposities (90 en 360 graden) op het balhoofd, blijft hij hier stevig in staan? Ook na veelvuldig gebruik (slijtage)? Ik wil namelijk een allround kop waar ik dus ook goed landschapfoto's mee kan maken. Anders moet ik namelijk alsnog voor een pan/tilt kop gaan. Ongeveer 50% van mijn fotografie is landschapsfotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 12:44
Ik heb een 488rc2 hier blijft een 40D met Sigma 50-500 met gemak in elke positie staan.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2287/2315801607_99bd878db0.jpg

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 16:33
hoi,

ik heb nu 1 maand een canon 40D (met 50 mm lens & 17-50mm)die me enorm bevalt :)

nu heb ik ook besloten dat een statief wel handig is om er bij te hebben :P mijn eerste gedachte ging er van uit dat ik zo'n 75 euro kwijt zou zijn. toen ik rond ging kijken in het topic en op foto sites zag ik dat je wel tot 2000 euro kon gaan voor alleen een statief :S

mijn vraag wat moet ik kopen?? is er wat fatsoenlijks te krijgen voor 75 euro of ben ik beter af even 150 euro neer te tellen??

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Leuk stukje over waarom iedereen begint met een goedkoop statief, en eindigt met een duur statief :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Laatst online: 11-09 12:37

TMV

M a r c o schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 15:57:
[...]

Ik vind er op ebay al voor 8,55 euro (excl verzenskosten) uit China. No way dat dat originele zijn.
http://cgi.ebay.nl/Gorill...ewItem?_trksid=p1638.m122
Heb toevallig vandaag exact deze binnengekregen. Bleek de max. 1200 gram versie te zijn ipv de geadverteerde 3000.. Heb het getest met m'n 400D + Grip + 17-85 IS maar dat was een no-go :P Naja, voor 8 euro is het nog steeds niet duur voor een statiefje dat verder best oke in elkaar zit. M'n broertje is er wel blij mee icm z'n ixus 75 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 16:33
Jiriki schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 21:04:
Leuk stukje over waarom iedereen begint met een goedkoop statief, en eindigt met een duur statief :)
prima maar wat wordt verstaan onder een duur statief ?? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 08-09 15:07
Gitzo GT2540 met een Acratech, Really Right Stuff, Kirk of Arca Swiss balhoofd.

Dat is dus zo'n 500 plus 225 euro geloof ik.

Edit: prijzen aangepast aan eBay

[ Voor 15% gewijzigd door Jiriki op 19-05-2008 19:51 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
En dan nog de nodige euro's voor de juiste QR-plaatjes voor je camera en lenzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Aangezien ik in de zomer een aantal weken naar verschillende steden ga, wil ik een degelijk statief aanschaffen. Op dit moment heb ik een Cullmann 53200 :

Afbeeldingslocatie: http://www.cullmann-foto.de/images/products/tripods/fortgeschrittene/53200_l.jpg

Hij heeft altijd wel voldaan, maar als ik mijn camera ergens op richt en dan de kop vastzet, dan kantelt de camera nog een stukje naar beneden. Dat is erg irritant, en niet handig als je met een aantal mensen op pas bent en ze steeds moeten wachten totdat dat ding eindelijk goed is ingesteld.
Als ik niet alle knopjes vastdraai op de kop, dan beweegt ie ook flink op en neer, en dat werkt weer niet handig voor erg lange sluitertijden.

Nu heb ik al de Manfrotto 488RC4 als balhoofd op het oog, omdat deze met 1 knop vast te zetten is. Lijkt me erg handig werken.

Nu is alleen de vraag welke tripod er onder moet. Ik wil ongeveer tot max €250,- uitgeven, dus heb ik nog zo'n €150,- over voor het statief zelf. Is de Manfrotto 055XDB wat? Of zijn er betere voor het geld?

Alvast bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
055xdb is wat zwaar, maar wel heel stevig.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
abrakadaver schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:45:
055xdb is wat zwaar, maar wel heel stevig.
Heb nog wat rondgekeken. En er is een 055XB en een 055XDB. De 055XB lijkt klemmen te hebben om de poten vast te zetten, de XDB heeft vleugelmoeren om ze vast te draaien. Klemmen lijken mij handiger, want die heb ik nu ook en werkt erg goed.

Balhoofd twijfel ik nog. Er is een Midi RC4 balhoofd en een Maxi RC4 balhoofd. Scheelt 55 euro, maar die lijkt me steviger voor grotere combinaties: 400d + grip + 24-105 F4L en 400d + grip + 70-200 F4L. Denk dat de Maxi versie wat meer grip houd, en dus een stukje minder doorzakt.

Iemand met ervaring? :)

[ Voor 7% gewijzigd door TranceSetter op 29-05-2008 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik wil graag een statief hebben voor videocamera's. Ik ga hem gebruiken voor bruiloften e.d. en er komt een simpele minidv-camcorder op van circa 400-500 gram.
Het statief moet makkelijk mee te nemen zijn, en een quick-release-kop hebben, ook met vloeistof voor vloeiende beweging. Ook zal ik het statief af en toe verplaatsen om een nieuwe plek op te zoeken.

Ik dacht aan de Velbon DV-6000:
http://www.velbon.co.uk/newvelbon/pages/DV6000.html
Deze kost circa 105-120 euro.

Echter is het nadeel van de Velbon DV-6000 dat hij wel 2.2 kilo is. Dit lijkt me toch vrij zwaar. Ook is het ding een beetje prijzig voor 1 keer in de paar jaar gebruik, maar circa 100 euro is nog wel acceptabel voor een fatsoenlijk statief. Verder is het statief ingevouwen wat aan de lange kant (66 cm).

Heeft iemand ervaring met dit statief, of met andere statieven voor videocamera's? Als het eventjes kan heb ik liever een goedkoper en vooral lichter statief, dat echter wel goed functioneert.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Twijfel nog even tussen een grip en statief, maar ik verwacht dat de statief de keuze wordt en met een budget van 160 euro wil ik er eigenlijk 1 voor de komende paar jaartjes :)

Waar moet hij aan voldoen:
- Stevig en stabiel genoeg dat mirror bewegingen niet resulteren in bewogen foto's
- ingeklapt geen 70cm, maar rond de 50 als het kan :)
- sterk genoeg voor een 30D + 70-200, maar zal vooral gebruikt worden icm groothoek (10-22).
- niet te zwaar!

Ik heb gekeken op konijn hen site en kom daar "benro" tegen, dat lijkt me wel wat, maar ik ken het niet. De manfrotto combi lijkt ook mooi, iig stevig enzo, maar wel erg zwaar lijkt me.

Iemand die wat goede tips heeft waar ik naar kan kijken?
als die 3kilo kan houden is het wat mij betreft ongeveer genoeg, als die maar stevig en stabiel is. Zwaarder dan een 30D+70-200 gaat er niet op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

De bovengenaamde manfrotto combi heb ik sinds een maand in bezit (ook bij konijenberg besteld). Het is echt 1 brok kwaliteit. Kwaliteit is echt goed, ik heb er aardig wat bekeken, ook van andere mensen die bij mij op de cursus zitten maar die halen het niet. Spiegelklappen zijn niet te zien, ook niet compleet uitgeschoven (dit heb ik niet uitvoerig getest!). Anders uiteraard alvast even spiegeltje opklappen maar dat weet je zelf ook wel. De kop is ook heel prettig, iniminiwaterpasje en een dubbele vergrendeling voor de snelkoppeling. Ook erg prettig is dat hij, alles uitgeklapt en uitgeschoven, ongeveer 2 meter is denk ik dus ook handig voor lange mensen zoals ik. Als je nog meer specifieke vragen hebt hoor ik het wel.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Thanks mobyrick, ik twijfel ook eigenlijk absoluut niet aan het kunnen van die combi, die is gewoon steengoed. Het is alleen die ruim 2,5kilo die me in de weg zit ;)...
Als voor 160 euro zoiets qua stevigheid te vinden is voor 1,8kilo bijvoorbeeld, dan ben ik blij man ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 29-08 08:14

djkooij

voorheen Facemodder

Wellicht is dit een mooi alternatief voor de bekende merken?
Ik heb hem zelf sinds een tijdje en vind het een superding.
Ben geen echte fan van een statief, maar dit voldoet voor mij heel goed. Ik zou zeggen; lees de reviews, voor dat geld kun je geen buil vallen. Ik weet niet of jij bij macro je statief gebruikt (ik werk liever ui de hand) maar dit ding kun je ook nog heel laag boven de grond hangen. al met al veel waar voor je geld.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ja het is wel veel ja, het gewicht kan wel een probleem geven. "Het beste statief is het statief dat je bij je hebt" zei een wijs persoon eens. Je moet echt van te voren bedenken dat je hem mee neemt, je wil hem niet mee sjouwen om erachter te komen dat je hem niet nodig hebt. Ik bepaal dat aan de hand van het licht, is er genoeg gaat hij niet mee, is er te weinig (schemer, donker, bos, binnen voor statische onderwerpen etc) gaat hij wel mee in de tas. Andere mensen hebben andere criteria om hem mee te nemen maar ik doe het zo. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Facemodder schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 20:27:
Wellicht is dit een mooi alternatief voor de bekende merken?
Ik heb hem zelf sinds een tijdje en vind het een superding.
Ben geen echte fan van een statief, maar dit voldoet voor mij heel goed. Ik zou zeggen; lees de reviews, voor dat geld kun je geen buil vallen. Ik weet niet of jij bij macro je statief gebruikt (ik werk liever ui de hand) maar dit ding kun je ook nog heel laag boven de grond hangen. al met al veel waar voor je geld.
Hmm, op dealextreme lees je over het algemeen van de meeste apparaten wel goede reviews, wat vind jij ervan ivm manfrotto bijvoorbeeld?
Bij macro gebruik ik eigenlijk nooit een statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 29-08 08:14

djkooij

voorheen Facemodder

om eerlijk te zijn kan ik het niet goed vergelijken met manfrotto of anderen, puur omdat ik die alleen in de winkel heb kunnen testen.
Het klopt dat bij DX de meeste producten een hoge score krijgen, zal wel prijs/prestatie gerelateerd zijn. Het ding is in ieder geval prima in staat om een 40d + grip + 80-400 te locken en vast te houden. Enige wat mij in negatieve zin opvielen waren de deelbare middenpoot (deelbaar voor extra lage opstelling) die wat "iel" leek te zijn en de wat dunne benen (het onderste stel) waardoor ik in mijn review stelde dat 5 kg prima kan, maar 8 wat overdreven is naar mijn mening.
Balhoofd is aan de buitenzijde wat grover afgewerkt, maar de bal ziet er goed uit en het ding locked zeker en direct.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Laatst online: 20:49
Facemodder schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 20:47:
om eerlijk te zijn kan ik het niet goed vergelijken met manfrotto of anderen, puur omdat ik die alleen in de winkel heb kunnen testen.
Het klopt dat bij DX de meeste producten een hoge score krijgen, zal wel prijs/prestatie gerelateerd zijn. Het ding is in ieder geval prima in staat om een 40d + grip + 80-400 te locken en vast te houden. Enige wat mij in negatieve zin opvielen waren de deelbare middenpoot (deelbaar voor extra lage opstelling) die wat "iel" leek te zijn en de wat dunne benen (het onderste stel) waardoor ik in mijn review stelde dat 5 kg prima kan, maar 8 wat overdreven is naar mijn mening.
Balhoofd is aan de buitenzijde wat grover afgewerkt, maar de bal ziet er goed uit en het ding locked zeker en direct.
Interessant, was eerst naar een manfrotto aan het kijken met ballhead maar dan betaal je zo 200 euro. Bovendien is hij kleiner en lichter dan de meeste manfrotto's. Je zal misschien wat inleveren op stabiliteit, maar ik vind het prijsverschil wel een belangrijk punt. Heb zelf ook een 40D en ben op zoek naar een statief. Eerst dacht ik aan een velbon sherpa (435R), daarna aan een manfrotto, en nu zie ik deze weer staan... Lastig. Vind het belangrijk dat hij klein en licht is, anders ga ik hem toch niet meenemen...

edit: O ja, hier wat meer specs van http://www.tayhua.com/fanciertripod.html

Folded Height: 560mm
Maximum Operating Height: 1515mm
Minimum Height: 280mm
Net Weight: 1400g
Maximum Load Weight: 3kg
Quick Release Shoe
Oil Fluid Meter
Tripod Carrying Case

[ Voor 8% gewijzigd door Brammel op 03-06-2008 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
Het verschil tussen die 486rc2 en 488rc2 is momenteel 30euro bij kamera-express... welk kan ik nu beter nemen voor op een manfrotto 055xprob met een 400d+grip en eventueel sigma 70-300 telezoom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 12:44
De 488 heeft 2 knoppen. 1 voor het vergrendelen van de bal en 1 voor de vergrendeling van het draaien. Zo kan je de kop ook gebruiken voor panorama's de 486 heeft dat niet. Hier vergrendel je beide met 1 knop.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Is het zo dat bij elk statief het hoofd ietsje terugveert na het tilten of pannen of is dat alleen bij de goedkopere statieven zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Jack Walsh schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 20:23:
Is het zo dat bij elk statief het hoofd ietsje terugveert na het tilten of pannen of is dat alleen bij de goedkopere statieven zo?
Ligt vaak niet aan het statief maar aan de kop. Ik had dit ook met m'n Manfrotto 484RC2 maar met m'n Markins M10 heb ik daar totaal geen last van. Verschil is dan ook wel ruim 300 euro in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
vandijk schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 20:08:
De 488 heeft 2 knoppen. 1 voor het vergrendelen van de bal en 1 voor de vergrendeling van het draaien. Zo kan je de kop ook gebruiken voor panorama's de 486 heeft dat niet. Hier vergrendel je beide met 1 knop.
Hmmm zo'n 488 lijkt me dan toch wat handiger idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Laatst online: 20:49
Ik denk dat ik er uit ben. Het wordt de Giottos MT9251 met de Giottos MH-7001-652 ballhead. De Manfrotto's vind ik net wat te duur en zijn over het algemeen ook zwaarder (Steviger???). De velbon ultra luxi kan maar 2,5 kg hebben. Dat vind ik toch wat te krap worden voor m'n canon 40D met in de toekomst b.v. een 70-300 lens.

Je krijgt er bovendien tas bij wat het weer makkelijker maakt om hem mee te nemen. Prijs: 125 bij kamera express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 12:06

Denko

|{ing Øf ßlitz

TMV schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:45:
[...]

Heb toevallig vandaag exact deze binnengekregen. Bleek de max. 1200 gram versie te zijn ipv de geadverteerde 3000.. Heb het getest met m'n 400D + Grip + 17-85 IS maar dat was een no-go :P Naja, voor 8 euro is het nog steeds niet duur voor een statiefje dat verder best oke in elkaar zit. M'n broertje is er wel blij mee icm z'n ixus 75 ;)
zou je willen proberen of het wel kan met een 400D met kitlens? (dat is namelijk waar ik deze voor wil gebruiken, en 15 euro ofzo klinkt heel wat beter dan winkelprijs)

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-09 21:45

RoyBijster

Rocket Scientist

Over een week of 6 vertrek ik voor 2 weken naar de westkust van de VS.
Aldaar wil ik proberen een aantal panorama's te maken van o.a. het uitzicht in de grand canyon, vegas, san diego etc.
Ik beschik helaas niet over een (s)SLR en neem daarom maar mijn oude kodak Z740 mee.
Reeds heb ik een oud Bilora statief, maar deze is aan de zware kant (ca. 3 kilo) en erg lastig te vervoeren als handbaggage (ik moet er sowieso tijdens het reizen naar en van de VS ca. 18 uur mee rondzeulen).
Daarom ben ik op zoek naar een stabiel, licht en niet al te duur statief. Het hoeft maximaal 200 gram ofzo te kunnen dragen :P
Zelf zit ik te kijken naar de Giotto VT 808 en VT 809. Deze zijn vrij licht, respectivelijk 1,3 en 1,6 kg, en redelijk geprijsd met een prijs van rond de 30 a 40 euro.

Hebben jullie in die prijsklasse tips of aanraders? of misschien ervaring met de genoemde statiefen?
Ik hoor het graag. :)

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hebben de langere fotografen hier trouwens een statief wat ook vrij hoog kan? Ik ben dik 2 meter, en heb het idee dat een statief van 1.55m hoogte echt te laag zal zijn voor me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ook erg prettig is dat hij, alles uitgeklapt en uitgeschoven, ongeveer 2 meter is denk ik dus ook handig voor lange mensen zoals ik.
Ik quote gewoon even lekker mezelf om je vraag te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
De_Bastaard schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:27:
Hebben de langere fotografen hier trouwens een statief wat ook vrij hoog kan? Ik ben dik 2 meter, en heb het idee dat een statief van 1.55m hoogte echt te laag zal zijn voor me ?
Gitzo en volgens mij ook Feisol hebben speciale statieven die hoger kunnen. Van andere merken weet ik het niet maar gewoon even op de verschillende websites van de fabrikant kijken en je weet het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het is voor iedereen anders natuurlijk, maar voor mij persoonlijk hoeft een statief echt niet ooghoogte te komen. Dat perspectief (point of view) vind ik toch al niet interessant, dat zie ik de hele dag al.

De hele dag achter mijn statief staan terwijl ik foto's maak doe ik eigenlijk niet, af en toe voor een landschapje nodig en dan ga ik verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Mja als het opzich niet zo van belang is dat de camera op ooghoogte kan komen, kan ik misschien beter een iets kleinere pakken? Die zijn vaak ook wat lichter. Al is 2.4kg niet enorm veel, komt dan wel nog wat bij vanwege een balhoofd dus dan zit je op pakweg 3kg?

Ik weet niet of dat veel is, als je bijvoorbeeld de camera en statief mee wilt nemen met fietsen, of met wandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-09 21:45

RoyBijster

Rocket Scientist

Ik zelf vind 3 kilo aan de zware kant, maar dat is ieder voor zich.
Heb je een laptop?
een gemiddelde 15" laptop weegt 2,5 a 3,5 kilo, ga daar eens mee wandelen. Puur voor het gewicht :)

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ja 3kilo is wel wat veel. Vind ik ook absoluut.
Dat maakt het uitzoeken van een statief ook zo lastig, want er zijn zat stevige statieven, maar de combi stevig en licht is een dure ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
De_Bastaard schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:27:
ik ken je probleem :P ze zijn er wel, het is alleen wat beter zoeken. ik heb een behoorlijk fors ding van ebay gehaald (een oudere manfrotto, voor een andere merknaam gemaakt) waar ik nog een ander balhoofd bij moet hebben, maar die heeft me dan ook maar 55 euro gekost incl. was wel een gelukje ;) die komt helemaal uitgeschoven denk ik zo'n 2,40 hoog, dus het is er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De_Bastaard schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 17:03:
Het verschil tussen die 486rc2 en 488rc2 is momenteel 30euro bij kamera-express... welk kan ik nu beter nemen voor op een manfrotto 055xprob met een 400d+grip en eventueel sigma 70-300 telezoom?
Als je zo'n soort statief koopt (zag die combinatie al een keer voorbij komen) als je dan zachtjes tegen de camera tikt blijft die dan stil staan?

Ik heb er een van 30 euro (velbon cx 460) goed genoeg voor focustestjes :) maar als je tegen de camera tikt dan trilt die vrolijk heen en weer dus voor langzame sluitertijden is het niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

bouwfraude schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 16:36:
Ik heb er een van 30 euro (velbon cx 460) goed genoeg voor focustestjes :) maar als je tegen de camera tikt dan trilt die vrolijk heen en weer dus voor langzame sluitertijden is het niet geschikt.
Ik heb een Velbon CX 480 voor videocamera's (circa 45 euro incl. verzendkosten) en als je met dat ding pant of tilt veert hij een beetje terug. Ook buigen de poten een klein beetje mee. Als je er tegen tikt dan trilt de camera héél even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Overigens misschien dat ik me dadelijk wel een Benro Carbon statief koop op eBay. Die dingen zijn dirt-cheap vergeleken met andere carbon statieven en worden zeer goed beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De_Bastaard schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 11:21:
Overigens misschien dat ik me dadelijk wel een Benro Carbon statief koop op eBay. Die dingen zijn dirt-cheap vergeleken met andere carbon statieven en worden zeer goed beoordeeld.
Ik ben ook aan het kijken naar benro, en als de prijs er naar is wil ik idd wel carbon.
Als je wat moois vind, post het hier dan eerst even voordat je het koopt, misschien kunnen we het samen kopen als het een mooie aanbieding is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Wat is je budget? Ik zie nu te kijken naar een carbon statief met:
160cm max hoogte
31cm min hoogte
64cm opgevouwen.

poten kunnen voor zover ik weet bijna horizontaal geklapt worden, en het ding weegt 1.6kg. Maximale load is 8kg. Ding kost 156,- zonder kop en zonder verzendkosten.

Dat vind ik persoonlijk best goed te doen voor 'n carbon statief *D

Het gaat overigens om deze: http://cgi.ebay.com/New-B...Q_trksidZp1742.m153.l1262

Andere carbon statieven van benro @ http://stores.ebay.com/KG...ubZ19719645QQftidZ2QQtZkm

Balhoofd moet je zelf maar even kijken, daar zijn allerlei verschillende van (1 en 2 knoppen), prijs varierend van 40dollar tot 120dollar.. wat ook nog goed te doen is :o

[ Voor 10% gewijzigd door De_Bastaard op 07-06-2008 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

statief plus balhoofd max 170 euro ongeveer. 8kilo load hoeft van mij niet zo, het moet meer ook compact mee te nemen zijn. Die 64cm opgevouwen vind ik al wel echt max.
Ik zal zelf ook even kijken.

Bedankt voor je info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Voor 170euro kan je volgens mij zelfs wel al 'n carbon "setje" kopen daar hoor, soms zijn er van die aanbiedingen volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
Ik ben opzoek naar een aardig tafelstatief en nu kwam ik via via bij het Cullmann 1001 pretpakket met de statief 1002 terecht.

Afbeeldingslocatie: http://www.cullmann-foto.de/images/products/tripods/fortgeschrittene/1001_l.jpg
Cullmann 1001 touring set

met

Afbeeldingslocatie: http://www.cullmann-foto.de/images/products/tripods/reise/1002_l.jpg
Cullmann 1002 statief

Heeft iemand met het statief ervaring? Hoe bevalt de kop? Overigens is de rest van de accessoires, behalve de suction cup, misschien helemaal niet zo praktisch. Wat moet je met een grondpen met 1/4" mount en een schroef voor in hout met 1/4" draad. De klem is wel aardig maar er gaat niets boven de Bogen superclamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik heb nu nog altijd geen statief gekocht :')
Zit nog altijd te twijfelen of ik nu ~250-300 uitgeef, of niet. Mijn oog is gevallen op een Benro Carbon statief, van 300dollar. Dat ding kan ook nog aardig hoog (170cm), en weegt 1.8kg. Is dan wel zonder kop, die moet er dan dus nog bij...

Van een kant lijkt het me echt fijn een goed statief te hebben, maar van de andere kant is het toch weer aardig wat geld :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb meer plezier van mijn statief dan ik van te voren verwacht had.
Dat ding heb ik gekocht nadat ik 2 jaar met een plastic statief gewerkt heb. Dat statief gebruikte ik zelden.
Nu heb ik een goede manfrotto en dat ding gaat vaak mee, of ik nou verwacht hem te gebruiken of niet.
Die benro carbon scheelt niet zo heel veel gewicht t.o.v. 190xprob van manfrotto, kijk ook nog even naar dat statief voordat je (misschien onnodig veel) geld uit geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Zo'n 190XPROB gaat max. tot 145cm. Omdat ik zelf 2.10m ben, vind ik dat aan de lage kant. Nu zal ik waarschijnlijk nooit mijn statief op 2meter hoogte gaan gebruiken, maar 1.45 vind ik dan weer wat érg laag. Die 055Xprob gaat wel tot 1.78, maar die weegt dan ook weer wat meer (2.4kg) waar die 190xbpro 1.8kg weegt, en een benro ook 1.8kg...

En dan is het overigens nog lastig, dat die Benro's hier nergens in de buurt te koop zijn, behalve bij Konijnenberg! En dat is nu nét weer aan de andere kant van nederland.

[ Voor 20% gewijzigd door De_Bastaard op 17-07-2008 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik heb tijdje geleden een statief op marktplaats op de kop weten te tikken, nl een 190xProb. Hij's lekker licht maar toch stevig, misschien wel een beetje laag maar klein genoeg om mee te nemen op vakantie..alleen nu nog een kop! Ik zit te denken aan een balhoofd maar ik heb nog geen idee welke, hij moet niet te zwaar en niet te duur zijn. Het is voor een 40d. Ik zat te denken aan een manfrotto 488. Goede keuze voor het geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Heb zelf ook de 488 (RC4), en hij bevalt me uitstekend. Wel mijn eerste balhoofd, vergelijken kan ik hem dus niet. Werkt wel lekker intuitief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

TranceSetter schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 18:35:
Heb zelf ook de 488 (RC4), en hij bevalt me uitstekend. Wel mijn eerste balhoofd, vergelijken kan ik hem dus niet. Werkt wel lekker intuitief :)
Hele bekende en populaire kop. Samen met de rc2. Die laatste is sterk genoeg voor de meeste dingen, behalve zware tele's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Nomad schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 19:30:
[...]

Hele bekende en populaire kop. Samen met de rc2. Die laatste is sterk genoeg voor de meeste dingen, behalve zware tele's.
RC2/RC4 staat toch voor de uitvoering van het release-mechanisme? De kop is opzich hetzelfde dacht ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
De_Bastaard schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:45:
Ik heb nu nog altijd geen statief gekocht :')
Zit nog altijd te twijfelen of ik nu ~250-300 uitgeef, of niet. Mijn oog is gevallen op een Benro Carbon statief, van 300dollar. Dat ding kan ook nog aardig hoog (170cm), en weegt 1.8kg. Is dan wel zonder kop, die moet er dan dus nog bij...

Van een kant lijkt het me echt fijn een goed statief te hebben, maar van de andere kant is het toch weer aardig wat geld :X
Kijk ook eens naar de Feisol statieven en staar je vooral niet blind op de maximale hoogte. Deze is bij gebruik van de middenkolom en die zorgt wel voor meer instabiliteit en dus een veel grotere kans op bewogen foto's bij wat lagere sluitertijden.

Als je echt hoogte wilt, kijk dan naar een statief dat zonder middenkolom behoorlijk hoog kan. Nadeel is wel dat deze wat duurder zijn. Vooral de Gitzo carbon statieven, goedkoper zijn de Gitzo basalt versies van deze statieven. Goedkoper, iets minder draagvermogen en wat zwaarder.

Bij het bepalen van de hoogte moet je ook nog even de hoogte van het balhoofd en de camera meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Jup, ik ga dadelijk eens even kijken hoe hoog mijn camera is, de hoogte van een balhoofd staat wel op de website van de leverancier denk ik. Overigens zijn die benro statieven replica's van gitzo statieven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

TranceSetter schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 19:32:
[...]

RC2/RC4 staat toch voor de uitvoering van het release-mechanisme? De kop is opzich hetzelfde dacht ik :)
Je hebt gelijk, ik had de 484RC2 kop in mijn hoofd als RC2 kop.
:). Hoe dan ook, die 488RC2/4 zijn erg sterk, helaas ook niet erg compact meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
De_Bastaard schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:28:
Jup, ik ga dadelijk eens even kijken hoe hoog mijn camera is, de hoogte van een balhoofd staat wel op de website van de leverancier denk ik. Overigens zijn die benro statieven replica's van gitzo statieven...
Inderdaad zijn de Benro een kopie van, maar kwalitatief zijn de Feisol toch wat beter en vergelijkbaar in prijs. De Feisol statieven zijn verkrijgbaar bij CameraTools of via eigen import.

Andere mogelijkheden zijn de Velbon Sherpa Pro en Giotto's statieven. Dit merken hebben ook carbon statieven en zijn ook niet erg duur. Om het je wat gemakkelijker te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Enig idee waar die Giotto's goed te krijgen zijn overigens? Ik heb al eens gezocht, en Kamera Express verkoopt er een aantal, maar dat zijn volgens mij niet de carbon varianten.

Wat zijn jullie meningen overigens over het merk "Slik" :?

[ Voor 14% gewijzigd door De_Bastaard op 18-07-2008 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Ik zou het niet weten. Ik heb zelf m'n Velbon Sherpa Pro CF-640 in Duitsland gekocht (zo'n 2 jaar geleden) maar nu zijn ze hier in NL ook een stuk aantrekkelijker geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ach fuck it :) Ik koop die 055XProB met een manfrotto kop! Moet alleen nog effe zien welke kop, ik denk een 486rc2 kop :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Misschien een domme vraag, maar als er staat: Manfrotto 488RC4, Midi Ball Head w/ Quick Release bedoelen ze dan dat inclusief het snelplaatje wat je onder je camera plaatst is? Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ja als een kop een quick release heeft, dan zit hij er als goed is ook bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Na inmiddels wat getwijfel en het doorlezen van de reacties hier heb ik vanmiddag bij KE het volgende gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/08/09/1218300899-550.jpg

Manfrotto 055XDB + 804RC2. Is m'n eerste statief, maar voelt lekker dik en degelijk aan. Volgende week ondergaat ie z'n vuurdoop bij het vuurwerkfestival (toepasselijk :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
Ik zit nu al een tijdje te kijken naar een goed statief. Ik wil het graag in 1 keer goed doen. Maar ik zit wel aan een budget. (veel) meer dan 200 euro wil ik niet uitgeven voor het statief zelf. De kop staat in principe al vast: dat word de manfrotto 486RC2.

maaarrrr..: Het statief zelf. In principe spreekt de manfrotto 055XPROB me heel erg aan qua features en prijs. Superstevig en een goed, bekend merk.

Maar.... zwaar! 2.4 Kilogram!

Nu zat ik te kijken naar de Velbon CF630. Dat is een Carbon statief! Volgens de specs scheelt het meer dan een kilogram! Maar voor mij is stevigheid gewoon superbelangrijk! Ik wil geen kat in de zak kopen, maar gewoon een degelijk statief, en als het even kan ook licht.

Heeft iemand ervaring met de pro reeks van Velbon? Is het een beetje goed spul? En Carbon is licht, maar staat het ook zo stevig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
J0YR1D3R schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 19:17:
Na inmiddels wat getwijfel en het doorlezen van de reacties hier heb ik vanmiddag bij KE het volgende gekocht:

[afbeelding]

Manfrotto 055XDB + 804RC2. Is m'n eerste statief, maar voelt lekker dik en degelijk aan. Volgende week ondergaat ie z'n vuurdoop bij het vuurwerkfestival (toepasselijk :)).
Heb hem ook! De XDB Pro dan, erg lekker ding hé!

• kdbruin
Kwartjuh schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 22:24:
Ik zit nu al een tijdje te kijken naar een goed statief. Ik wil het graag in 1 keer goed doen. Maar ik zit wel aan een budget. (veel) meer dan 200 euro wil ik niet uitgeven voor het statief zelf. De kop staat in principe al vast: dat word de manfrotto 486RC2.

maaarrrr..: Het statief zelf. In principe spreekt de manfrotto 055XPROB me heel erg aan qua features en prijs. Superstevig en een goed, bekend merk.

Maar.... zwaar! 2.4 Kilogram!

Nu zat ik te kijken naar de Velbon CF630. Dat is een Carbon statief! Volgens de specs scheelt het meer dan een kilogram! Maar voor mij is stevigheid gewoon superbelangrijk! Ik wil geen kat in de zak kopen, maar gewoon een degelijk statief, en als het even kan ook licht.

Heeft iemand ervaring met de pro reeks van Velbon? Is het een beetje goed spul? En Carbon is licht, maar staat het ook zo stevig?
Ik heb zelf de Velbon Sherpa Pro CF-640 en ben hier erg tevreden mee. Weegt ongeveer 1.5kg en heb in combinatie met een Markins M10 balhoofd en D200+300/4+1.7TC nog geen problemen gehad. Ik heb 'm via lagu.de besteld aangezien dat 2 jaar geleden het goedkoopste was.

• Kwartjuh
Istie wel hoog genoeg dan? Op de site van Velbon staat 153 CM. Ik ben zelf 1.85 CM?

Review van de CF-640:

http://bayimages.net/tech...lbon-el-carmagne-640.html

Damn, denk toch dat dit em word :D met een mooi manfrotto balhoofd erop :9

[ Voor 50% gewijzigd door Kwartjuh op 14-08-2008 10:24 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.