Ik heb zelf sinds kort de 750R, maar die bevalt me prima! Erg stevig, met een draagkracht van 4kg, daarmee kan ik nog wel even vooruitJivecar schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 08:46:
Ik heb nu een Vanguard 5 compact reisstatief (1.30m werkhoogte geloof ik).
Nu heb ik recentelijk de 70-200 F4/L aangeschaft en vind ik dit statief niet meer zo geweldig (stabiliteit te beperkt). Dus een nieuw statief... Ik zag de Velbon sherpa 600 (volgens mij de oude niet 600R uitvoering) te koop staan rond de 70 euro. Is dit een goed statief? Of zijn er betere voor ongeveer hetzelfde bedrag of iig niet veel meer?
Verwijderd
Interessante discussie en veel interessante statieven. Maar ik wil even een concrete vraag stellen.
In december gaan we op vliegvakantie richting het oosten. Dus ik neem een Slingshot 200AW mee met mijn body, mijn 2 standaard objectieven + een 2.0x tc. De rest laat ik thuis. Maar ik wil nog graag een (redelijk) goed statief meenemen.
Wat van belang is: gewicht en pakformaat. Dus niet te groot en niet te zwaar. Het hoeft niet op een enorme werkhoogte te komen. Verder zal het echt een vakantie statief worden voor dit soort reizen.
Ik heb dus geen behoefte aan een carbon Gitzo in dit geval. Het hoeft namelijk geen topper te zijn voor deze beperkte tijd. Het moet echter ook geen wankel geval zijn.
Wie kan me helpen met een goede suggestie?
In december gaan we op vliegvakantie richting het oosten. Dus ik neem een Slingshot 200AW mee met mijn body, mijn 2 standaard objectieven + een 2.0x tc. De rest laat ik thuis. Maar ik wil nog graag een (redelijk) goed statief meenemen.
Wat van belang is: gewicht en pakformaat. Dus niet te groot en niet te zwaar. Het hoeft niet op een enorme werkhoogte te komen. Verder zal het echt een vakantie statief worden voor dit soort reizen.
Ik heb dus geen behoefte aan een carbon Gitzo in dit geval. Het hoeft namelijk geen topper te zijn voor deze beperkte tijd. Het moet echter ook geen wankel geval zijn.
Hem kopen op de plaats van bestemming en daar weer achterlaten? Statieven kun je vrijwel overal kopen.Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 12:58:
Interessante discussie en veel interessante statieven. Maar ik wil even een concrete vraag stellen.
Dan hoef je hem niet mee te sleuren in het vliegtuig. Ik had het geluk om tijdens mijn laatste vakantie in de USA het (flut) statief van een vriend te kunnen lenen.
Niet de meest goedkope oplossing, maar wel handig.
This footer is intentionally left blank
misschien wil je op vakantie zelf ook geen groot gewicht en dat hij wel in je tas past
Verwijderd
Nou wat concrete suggesties zijn idd welkom. Want ik kan daar wel iets kopen, maar als dat niet (makkelijk) mee te nemen(/slepen) is schiet ik er nog weinig mee op natuurlijk.
Een monopod is geen optie gezien de zonopkomst die ik iig vast wil leggen.
Een monopod is geen optie gezien de zonopkomst die ik iig vast wil leggen.
Ik heb op mijn vakantie een huurauto met een kofferbak, vandaar mijn suggestie. Een statief lijkt me namelijk ook lastig mee te nemen in het vliegtuig. Mijn rugzak met camera's en lenzen gaat mee als handbagage. (Kleding in een andere compacte troley zodat ik enkel carry-in bagage heb).MBV schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:03:
misschien wil je op vakantie zelf ook geen groot gewicht en dat hij wel in je tas past
Je zoekt dus een compact statief dat in de handbagage past? Of wil je hem in de koffer stoppen in het ruim en dan hopen dat hij inchecken overleeft?
This footer is intentionally left blank
Ik heb in dit topic de Giotto's MM-9980 en MM-9960 monopod ook voorbij zien komen.
Heeft iemand ervaringen met deze serie? Het gaat me dan vooral om dat 'pedaal' wat erop zit. Wat kan je daarmee? De site van Giotto's geeft een nogal onduidelijk verhaal:
Heeft iemand ervaringen met deze serie? Het gaat me dan vooral om dat 'pedaal' wat erop zit. Wat kan je daarmee? De site van Giotto's geeft een nogal onduidelijk verhaal:
Betekend dit dat als je dat pedaal uitklapt je de pijpjes zo uit elkaar kan schuiven zonder aan de knoppen te hoeven draaien ofzo? Wie weet het?In a hurry, just simply snap on/off the safety pedal to hold the legs [c]ollapsed, the legs can be released or folded quickly with no need to screw each leg section tightly.
Er staat dat je het statief ingeklapt kan houden door het pedaal naar boven vast te klikken. Dan hoef je de koppelingen niet aan te draaien als je hem inklapt.CJ_Latitude schreef op donderdag 15 november 2007 @ 15:02:
Ik heb in dit topic de Giotto's MM-9980 en MM-9960 monopod ook voorbij zien komen.
[...]
Betekend dit dat als je dat pedaal uitklapt je de pijpjes zo uit elkaar kan schuiven zonder aan de knoppen te hoeven draaien ofzo? Wie weet het?
Verwijderd
Als je ervoor kiest om je koffer/ rugzak in een hoes in te pakken, kun je in deze hoes nog je statief gooien. Je hebt dan extra ruimte voor in het vliegtuig, maar ik weet niet of het ter plekke een oplossing voor je is. Is een standaard Velbon statief niets voor je?
Ik zie 'm. Thanks!Big Daddy schreef op donderdag 15 november 2007 @ 22:07:
[...]
Er staat dat je het statief ingeklapt kan houden door het pedaal naar boven vast te klikken. Dan hoef je de koppelingen niet aan te draaien als je hem inklapt.
Hallo, voor onder m'n pentax k100d super ben ik opzoek naar een statief (voor weinig geld)... Maar wil het geld ook niet weggooien, dus moet goed besteed zijn...
- Velbon CX444: max 169cm, min 48cm, weight 1,3kg, holds 1,8kg
- Velbon CX460: max 175cm, min 54cm, weight 1,2kg, holds 1,8kg
- Velbon CX300: max 175cm, min 54cm, weight 1,1kg, holds 1,8kg
- Hama Star 63: max 166cm, min 66cm, weight 1,7kg, holds 4kg
Hieruit lijkt de HAMA dus het sterkste, maar ik lees op sommige sites dat je Hama niks waard is en je beter Velbon o.i.d. kan nemen...
Kloppen die maximum lengtes trouwens, want op de Velbon site staat bij CX300 bijv. dit:

Op een andere site staat dat zijn maximum lengte 175cm is, maar is dat dan ook zo? of is het 115-145cm afhankelijk van de stand van die pin in het midden...
Kortom, wat is jullie mening hierover ?
- Velbon CX444: max 169cm, min 48cm, weight 1,3kg, holds 1,8kg
- Velbon CX460: max 175cm, min 54cm, weight 1,2kg, holds 1,8kg
- Velbon CX300: max 175cm, min 54cm, weight 1,1kg, holds 1,8kg
- Hama Star 63: max 166cm, min 66cm, weight 1,7kg, holds 4kg
Hieruit lijkt de HAMA dus het sterkste, maar ik lees op sommige sites dat je Hama niks waard is en je beter Velbon o.i.d. kan nemen...
Kloppen die maximum lengtes trouwens, want op de Velbon site staat bij CX300 bijv. dit:

Op een andere site staat dat zijn maximum lengte 175cm is, maar is dat dan ook zo? of is het 115-145cm afhankelijk van de stand van die pin in het midden...
Kortom, wat is jullie mening hierover ?
Verwijderd
Die 175cm klopt wel, 145cm voor 't statief en 30cm met een volledig omhooggeschroefde middenzuil (kost je een hoop stabiliteit!).
Maar alle 4 (niet 3
) de statieven zijn budgetmodellen met een niet verwisselbaar kunststof panhead. Vroeg of laat ga je daar spijt van krijgen...
Maar alle 4 (niet 3
Verwijderd
Voor statieven geldt: light, cheap, strong. Pick two. Dit zijn allemaal vrij lichte statieven, en ze zijn vrij goedkoop zeg je zelf. Trek je conclusies
Voor een instap dslr met simpele lens en flitser kan dat maximale draagvermogen van 1,8 KG nog net, maar het liefste zou ik kijken naar een net wat steviger statief met idd metalen sluitingen.
body 650gram
budget tele 500gram (sigma 70-300 bijvoorbeeld)
flitser 350gram
totaal 1,5 KG
Gaan alleen de body + kitlens er op en is het bedoelt voor incidenteel gebruik dan kan het makkelijk, zelfs die kunstof sluitingen krijgen dan niet echt veel te verduren.
body 650gram
budget tele 500gram (sigma 70-300 bijvoorbeeld)
flitser 350gram
totaal 1,5 KG
Gaan alleen de body + kitlens er op en is het bedoelt voor incidenteel gebruik dan kan het makkelijk, zelfs die kunstof sluitingen krijgen dan niet echt veel te verduren.
[ Voor 23% gewijzigd door martijn_tje op 21-11-2007 22:19 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Oke...
Ik heb (nog) geen flitser, wel komt er een telezoomlens (Vivitar 75-205mm Manual. is een oudje voor analoge pentax eigenlijk!) op. Maar nog weegt dat geen 1,5kg volgens mij. maar een flitser icm telezoom zal toch weinig voorkomen, dan heb je voetbalstadion lampen nodig waarschijnlijk...
Light, cheap, strong, pick two.. Goeie! Cheap en strong kan dus ook
Nee het wordt toch cheap en light, anders neem ik hem niet mee... Als ie licht is kan je hem altijd meepakken!
Keuze zal gaan tussen de cx300 en cx460... de 460 heeft 3d kop (300 heeft 2d kop) dus die zal het worden...
Of toch de HAMA, is dat iets? Die weegt wat meer, mag 4kg dragen... niet slecht lijkt me... als de kwaliteit goed is maakt die ook serieus kans! Dilemma
Ik heb (nog) geen flitser, wel komt er een telezoomlens (Vivitar 75-205mm Manual. is een oudje voor analoge pentax eigenlijk!) op. Maar nog weegt dat geen 1,5kg volgens mij. maar een flitser icm telezoom zal toch weinig voorkomen, dan heb je voetbalstadion lampen nodig waarschijnlijk...
Light, cheap, strong, pick two.. Goeie! Cheap en strong kan dus ook
Keuze zal gaan tussen de cx300 en cx460... de 460 heeft 3d kop (300 heeft 2d kop) dus die zal het worden...
Of toch de HAMA, is dat iets? Die weegt wat meer, mag 4kg dragen... niet slecht lijkt me... als de kwaliteit goed is maakt die ook serieus kans! Dilemma
[ Voor 9% gewijzigd door MellyVille1 op 21-11-2007 22:44 ]
Kan er maar weinig info over vinden.... hier iemand die de Hama kent?
Anders bestel ik de Velbon vandeweek ff!
Anders bestel ik de Velbon vandeweek ff!
Manfrotto 055DB/804RC4 combinatie. Kost je zo'n €125 euro maar zeg nou zelf, wil je je dure camera op een flutstatief neerzetten? Dat is grappig voor de zelfontspanner maar ik heb al meegemaakt dat er niet eens een zonsondergang mee te fotograferen is, wiebelt teveel.
Een wiebelstatief is useless, en 1.8kg max zegt heel duidelijk dat het een wiebelstatief is.
Een wiebelstatief is useless, en 1.8kg max zegt heel duidelijk dat het een wiebelstatief is.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Ja, daar hou ik idd ook rekening mee... onder andere een punt van twijfel... maar 125 euro ga ik er simpelweg niet aan uitgeven, dat kan altijd nog! (is nu puur hobby en dat vordert vanzelf naar professioneler spul... nu heel bewust nog niet eigenlijk...
Dan zou de Hama volgens jou beter zijn? Mij lijkt dat ze die 4kg zomaar opgeven, hoewel de poten e.d. wel dikker zijn van dat statief... En ach, het is meer een halve kg meer (ongeveer 40% zwaarder als de Velbon.. maakt de stap alweer groter om hem mee te nemen.. en de 66cm min. lengte ook)
Dan zou de Hama volgens jou beter zijn? Mij lijkt dat ze die 4kg zomaar opgeven, hoewel de poten e.d. wel dikker zijn van dat statief... En ach, het is meer een halve kg meer (ongeveer 40% zwaarder als de Velbon.. maakt de stap alweer groter om hem mee te nemen.. en de 66cm min. lengte ook)
Een manfrotto is het geld gewoon waard
En je hebt er ook gewoon meer plezier van, omdat alles net een tikkie doordachter is
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ik zou je ook willen adviseren om een Manfrotto te kopen. De genoemde 055DB heb ik ook (met een balhoofd, check m'n sig voor specs) en dat ding is echt top. Hij is wel vrij zwaar, maar erg stabiel en niet kapot te krijgen. Ook kan je 'm ongeveer helemaal uit elkaar halen om schoon te maken, handig na een dagje strand 
Heb 2 jaar geleden 170euro voor die combinatie betaald. Geen moment spijt van gehad
Edit: Komt nog bij dat die dingen ongeveer een leven lang mee gaan en als je toch besluit te stoppen met je hobby, kan je hem ook nog goed tweedehands verkopen.
Heb 2 jaar geleden 170euro voor die combinatie betaald. Geen moment spijt van gehad
Edit: Komt nog bij dat die dingen ongeveer een leven lang mee gaan en als je toch besluit te stoppen met je hobby, kan je hem ook nog goed tweedehands verkopen.
[ Voor 16% gewijzigd door sOid op 23-11-2007 23:49 ]
Die M'frotto is nog niet bepaald profi te noemen hoorMellyVille1 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 23:11:
Ja, daar hou ik idd ook rekening mee... onder andere een punt van twijfel... maar 125 euro ga ik er simpelweg niet aan uitgeven, dat kan altijd nog! (is nu puur hobby en dat vordert vanzelf naar professioneler spul... nu heel bewust nog niet eigenlijk...
Dan komen we wel met carbonstatieven van >700E of van die dubbele driepoters waar je een 600mm op kan monteren.
Bericht hierboven
Verwijderd
Die Vivitar schuifzoom is waarschijnlijk wel een vrij massief apparaat. Ik ken 'm niet, maar als ik m'n Pentax-A 70-210 F/4 vergelijk met m'n 50-200 kitlens, is die eerste ongeveer 3x zo zwaar als die kitlens.MellyVille1 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:41:
Light, cheap, strong, pick two.. Goeie! Cheap en strong kan dus ookNee het wordt toch cheap en light, anders neem ik hem niet mee... Als ie licht is kan je hem altijd meepakken!
En al dat gewicht bungelt voor je camera, want die zoomlens heeft geen statiefgondel...
Met een statief met kunststof panhead ga je dan snel merken dat de boel er niet stabieler op wordt.
Je camera krijgt de neiging om voorover te kantelen, en het gebruikte kunststof bij al die statieven in deze prijsklasse buigt vrij gemakkelijk door. Daar ga je je -zeker met zo'n schuifzoom- op den duur aan ergeren.
Een flinke opzetflitser zou in combinatie met die zoom wel positief uit kunnen werken trouwens, want dan komt 't zwaartepunt weer dichter in de buurt van de statiefaansluiting van je camera.
Enne... 'cheap and strong' kan inderdaad wel degelijk, 't is niet zo moeilijk om op een plaatselijke rommelmarkt een gigantisch houten statief van een halve eeuw oud te scoren voor een paar Euro.
Of dat je mag rennen om je camera te reddenOxi schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 23:08:
Manfrotto 055DB/804RC4 combinatie. Kost je zo'n €125 euro maar zeg nou zelf, wil je je dure camera op een flutstatief neerzetten? Dat is grappig voor de zelfontspanner maar ik heb al meegemaakt dat er niet eens een zonsondergang mee te fotograferen is, wiebelt teveel.

Je beseft ook dat een statief tientallen jaren meegaat? De poot heeft sowieso amper plastic delen en zal heeeeell lang meegaan, mocht de kop *ooit* een keer moe worden, dan valt die te vervangen. Ik doe een gok: 25 jaar?MellyVille1 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 23:11:
Een Vivitar 28-200mm weegt (zonder doppen, maar wel met een filter) 705 gram volgens mijn keukenweegschaal.wel komt er een telezoomlens (Vivitar 75-205mm Manual. is een oudje voor analoge pentax eigenlijk!) op. Maar nog weegt dat geen 1,5kg volgens mij.
Klopt, die Vivitar is zo super zwaar nog niet...
Maargoed, ik vroeg eigenlijk iets heel anders... nu worden er nog steeds alleen Manfrotto's aangeboden...
De bijbehorende redenen vind ik wel interessant, ik ga er weer even over nadenken... Ik vind het prijsverschil toch nog steeds te groot eigenlijk (lees: 30e voor hama/velbon t.o.v. 130e voor Manfrotto e.d.)
Maar niemand hier heeft dus een goedkoop statief of durft niemand dat nu te zeggen door het grotte Manfrotto offensief
?
Maargoed, ik vroeg eigenlijk iets heel anders... nu worden er nog steeds alleen Manfrotto's aangeboden...
De bijbehorende redenen vind ik wel interessant, ik ga er weer even over nadenken... Ik vind het prijsverschil toch nog steeds te groot eigenlijk (lees: 30e voor hama/velbon t.o.v. 130e voor Manfrotto e.d.)
Maar niemand hier heeft dus een goedkoop statief of durft niemand dat nu te zeggen door het grotte Manfrotto offensief
Verwijderd
Velbon maak ook wel goede betaalbare statieven, hoor. Zoals bv. de Sherpa 450R (81 Euro bij Konijnenberg).
Voor 3 tientjes kun je niks verwachten, en kiezen tussen 4 flutstatieven is geen keuze.
Voor 3 tientjes kun je niks verwachten, en kiezen tussen 4 flutstatieven is geen keuze.
Hmmm, dat meen je niet... ik heb hem net bij FOKA besteldOxi schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 23:08:
Edit: Ik lees je commentaar verkeerd, je adviseert heb juist hehe..
[ Voor 7% gewijzigd door 3mph op 24-11-2007 13:25 ]
Geen quickrelease, veel minder stevig dan de genoemde Manfrottocombi... voor iets wat zolang meegaat zou ik die vier tientjes aan de manfrotto spenderen. Statieven zijn grofweg onverslijtbaar en het is nou eenmaal een dure hobby; slecht punt om op te beknibbelen imo. Vier tientjes over 20 jaar, tja.Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 12:55:
Velbon maak ook wel goede betaalbare statieven, hoor. Zoals bv. de Sherpa 450R (81 Euro bij Konijnenberg).
bericht van MellyVille1 in "[Advies] Statief" en de rest vanuit een apart topic hierheen gezet...houden we het mooi overzichtelijk
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Die statieven van 3-4 tientjes voldoen prima voor een compact camera met zelfontspanner. Maar voor een spiegelreflex moet alles beter zijn, en daarmee ook duurder.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Ik heb geen velbon, maar ik zou de Sherpa's niet wegzetten in het hoekje 'goedkope rommel'. Ze zijn helemaal van metaal, net zoals Manfrotto. En ik kan me voorstellen dat ik wel een velbon maar niet een manfrotto mee zou nemen, omdat het gewoon een kilo scheelt ofzo.MellyVille1 schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 12:33:
Klopt, die Vivitar is zo super zwaar nog niet...
Maar niemand hier heeft dus een goedkoop statief of durft niemand dat nu te zeggen door het grotte Manfrotto offensief?
Geen quickrelease? Wat bedoel je dan met quickrelease, dat ding wat hier als 'Spare platform' staat of wat? Velbon heeft zelfs op zijn €20 statieven een quickrelease zittenneographikal schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 13:44:
[...]
Geen quickrelease, veel minder stevig dan de genoemde Manfrottocombi... voor iets wat zolang meegaat zou ik die vier tientjes aan de manfrotto spenderen. Statieven zijn grofweg onverslijtbaar en het is nou eenmaal een dure hobby; slecht punt om op te beknibbelen imo. Vier tientjes over 20 jaar, tja.
En je vergeet erin mee te nemen dat sommige mensen liever niet met 5 kg statief rondzeulen. Ik niet in elk geval: ik neem hem zelden mee, omdat ik hem te zwaar vind. Op de fiets, of met een flinke stadswandeling is dat gewoon niet te doen.
ik moet ook altijd nog eens een rugzak-model tas kopen, sling shot is erg handig maar toch ook niet alles als je de hele dag door Parijs hebt gelopen met een D70, flitser, kitlens, telelens en 50mm
En die heb ik allemaal nodig, alhoewel ik de telelens weinig heb gebruikt.
[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 24-11-2007 14:35 ]
Verwijderd
Bij Velbon's Sherpa serie is wel of geen quickrelease afhankelijk van 't panhead/balhoofd wat je erop zet (net als bij Manfrotto, Giotto, Gitzo, etc.). Standaard worden ze geleverd met een "PH-157Q 3-Way Pan/Tilt Head (Quick Release) All die-cast metal construction with quick release and large pan handle."neographikal schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 13:44:
Geen quickrelease, veel minder stevig dan de genoemde Manfrottocombi... voor iets wat zolang meegaat zou ik die vier tientjes aan de manfrotto spenderen. Statieven zijn grofweg onverslijtbaar en het is nou eenmaal een dure hobby; slecht punt om op te beknibbelen imo. Vier tientjes over 20 jaar, tja.
Prima alternatief als 130 Euro voor een Manfrotto je wat teveel is, scheelt toch 50 Euro, en 't is voor z'n geld een uitstekend statief.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2007 22:51 ]
Owkay, ik keek verkeerd, zat naar de verkeerde kop te kijken
Ik zag een aanbieding van een manfrotto 055xdb met een 804rc2 kop.
Het valt me op dat de 055xdb draaiknoppen als vergrendeling op de poten heeft.
Hoe ver moet je dat losdraaien om de poten te verstelen? Hoe bevalt dat in de paktijk? Of is een 055XPROB de meerprijs waard? Die heeft namelijk (o.a.) snelsluiters.
Manfroto 055xDB
Manfrotto 055xPROB
Het valt me op dat de 055xdb draaiknoppen als vergrendeling op de poten heeft.
Hoe ver moet je dat losdraaien om de poten te verstelen? Hoe bevalt dat in de paktijk? Of is een 055XPROB de meerprijs waard? Die heeft namelijk (o.a.) snelsluiters.
Manfroto 055xDB
Manfrotto 055xPROB
Halve slag is genoeg om hem los genoeg te krijgen. Deze combi afgelopen vrijdag bij konijn geprobeerd en echt een heel prima combi. Wat zwaar in totaal, maar absoluut degelijk spul!
Verwijderd
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de VELBON ULTRA LUXI F en VELBON ULTRA LUXI SF?

Verwijderd
Heb vandaag de Hama Star 63 gekregen voor m'n verjaardag, handig is dat er een waterpas ingebouwd zit maar oogt wel een beetje goedkoop. Ander pluspuntje is dat er een tas bij zit om m makkelijk mee te nemen. Heb er nog niet mee geschoten (zit midden in een tentamenweek) maar zal als ik m wat vaker gebruikt heb wat ervaringen posten 
http://cameranu.nl/artikel/3003/Hama_Star_63.html
Verwijderd
Heb hem zelf ook. Is al een tijdje langer in de aanbieding. Vind het een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben!Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:11:
Heb vandaag de Hama Star 63 gekregen voor m'n verjaardag, handig is dat er een waterpas ingebouwd zit maar oogt wel een beetje goedkoop. Ander pluspuntje is dat er een tas bij zit om m makkelijk mee te nemen. Heb er nog niet mee geschoten (zit midden in een tentamenweek) maar zal als ik m wat vaker gebruikt heb wat ervaringen posten
kijk en vergelijk...Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:01:
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de VELBON ULTRA LUXI F en VELBON ULTRA LUXI SF?
van de velbon site:
F:

SF:

Zelf ook tijden naar zitten kijken op internet, maar in het echt is die echt te wiebel. Klein is die zeker, maar stevig niet. Je camera blijft vast wel staan, maar ik denk dat het klappen van de spiegel door het gammele statief al genoeg is om onscherpe fotos te maken. Daardoor is die bij mij van de lijst voor statieven af.Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:01:
Ik ga voor die manfrotto combi die hierboven een stukje terug ook al aangehaald was.
055DB/804RC4 van manfrotto combi.
Verwijderd
Ja maar die is echt huge!!! Je kunt eenvoudig de schedel van een wilde zwijn er mee kapot slaan (kan handig zijn als in de campina fotografeertNomad schreef op donderdag 29 november 2007 @ 23:34:
[...]
Zelf ook tijden naar zitten kijken op internet, maar in het echt is die echt te wiebel. Klein is die zeker, maar stevig niet. Je camera blijft vast wel staan, maar ik denk dat het klappen van de spiegel door het gammele statief al genoeg is om onscherpe fotos te maken. Daardoor is die bij mij van de lijst voor statieven af.
Ik ga voor die manfrotto combi die hierboven een stukje terug ook al aangehaald was.
055DB/804RC4 van manfrotto combi.
wat ga je er op zetten aan materiaal, dat is wel cruciaal om te wetenVerwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 10:53:
[...]
Ja maar die is echt huge!!! Je kunt eenvoudig de schedel van een wilde zwijn er mee kapot slaan (kan handig zijn als in de campina fotografeert). Nee ik wil toch echt iets compacts wat wel tegen een stootje moet kunnen. SF is zo te zien maar 121cm hoog dus die valt al af dan denk ik dat het een Velbon Maxi Luxi F gaat worden.
Mijn 30d + een 70-200 2.8 zou ik er niet op zetten om trillingsvrij te fotograferen bijvoorbeeld, dan verwacht ik dat de spiegel genoeg trillingen veroorzaakt om alsnog onscherpe foto's te krijgen.
Verwijderd
K10D met Sigma APO 70-300. Bij elkaar net geen 1,5kg.Nomad schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:21:
[...]
wat ga je er op zetten aan materiaal, dat is wel cruciaal om te weten
Mijn 30d + een 70-200 2.8 zou ik er niet op zetten om trillingsvrij te fotograferen bijvoorbeeld, dan verwacht ik dat de spiegel genoeg trillingen veroorzaakt om alsnog onscherpe foto's te krijgen.
Lijkt mij niet zo'n probleem. Ik wil mijn statief vaker bij mij hebben. Bij zo'n zware statief is het gewoon niet leuk om de hele dag bij je te sjouwen.
@nomad: je kunt de spiegel toch ook van te voren opklappen? Heb je van die trillingen geen last. Die methode kun je in elk geval gebruiken voor statische onderwerpen.
Volgens mij heeft de D70 niet die functie (mirror lock-up).MBV schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:50:
Zit dat ook op een D70?
[ Voor 12% gewijzigd door wisselwerking op 30-11-2007 12:05 ]
Verwijderd
Ik heb gisteren de Velbon Maxi Luxi F gekocht en wat is dat ding handig zeg. Het is totaal niet wankel (waar ik bang voor was). Je krijgt een handige tasje erbij. Zijn waterpas systeem zorgt ervoor dat je geen scheve landschapfoto's maakt. Daarnaast is hij bijzonder compact en licht. Zeker een aanrader.
Verwijderd
Mijn huidige statief (ding van aluminium) heeft mijn afgelopen vakantie niet overleefd.
Ooit eens gekocht voor een paar 10tjes. Toch 2 jaar plezier van gehad.
Tijd voor wat nieuws dus.
Ik ben geen regelmatige gebruiker van een statief, althans op dit moment, wellicht dat dit gaat veranderen in de toekomst, je weet 't nooit.
Ik heb een EOS 350, met een verschillend aantal lenzen, zoals een Sigma 17-70, 70-300 & 10-20.
Daarnaast wil ik er ook nog wel eens een 430EX flitser op zetten.
Mijn huidige statief trekt dat dus niet zodra je dit zooitje in de portret stand op een statief zet. Dan zakt ie weg en moet je dus gaan klooien met de poten van het statief om het onderwerp toch nog redelijk recht op de foto te krijgen.
Een statief zal ik voornamelijk meenemen op vakantie (en dus in de koffer tussen de kleren leggen).
Met dat in het achterhoofd moet het statief niet al te groot zijn wanneer het ingeklapt is. Werkhoogte van minimaal 1.50m is wel prettig (zonder uitgedraaide middenpoot).
Samenvatting:
- Niet te zwaar
- Moet wat kunnen dragen
- Geen hoofdprijs voor betalen (max €125~150,-)
- Incidenteel gebruik
Uiteraard heb ik al zitten kijken naar de Velbon, Manfrotto e.d. maar kom er nu niet echt uit.
Wie kan mij hier over adviseren?
Ik ben geen regelmatige gebruiker van een statief, althans op dit moment, wellicht dat dit gaat veranderen in de toekomst, je weet 't nooit.
Ik heb een EOS 350, met een verschillend aantal lenzen, zoals een Sigma 17-70, 70-300 & 10-20.
Mijn huidige statief trekt dat dus niet zodra je dit zooitje in de portret stand op een statief zet. Dan zakt ie weg en moet je dus gaan klooien met de poten van het statief om het onderwerp toch nog redelijk recht op de foto te krijgen.
Een statief zal ik voornamelijk meenemen op vakantie (en dus in de koffer tussen de kleren leggen).
Met dat in het achterhoofd moet het statief niet al te groot zijn wanneer het ingeklapt is. Werkhoogte van minimaal 1.50m is wel prettig (zonder uitgedraaide middenpoot).
Samenvatting:
- Niet te zwaar
- Moet wat kunnen dragen
- Incidenteel gebruik
Uiteraard heb ik al zitten kijken naar de Velbon, Manfrotto e.d. maar kom er nu niet echt uit.
Verwijderd
Derice, ik heb sinds kort een Velbon Sherpa 450R, en volgens mij zal dat voor jou ook een prima keuze zijn: weegt 2 kilo, kan 3,5 kilo dragen, max. hoogte 172 cm (dus zo'n 150 cm zonder uitgedraaide middenzuil), en kost bij Konijnenberg 81 euro.
Mijn indruk: degelijk en stabiel statief, prettig in de bediening (zowel de snelkoppelingen als het panhead met quickrelease), en erg goed afgewerkt.
Voor z'n geld absoluut een aanrader!
Mijn indruk: degelijk en stabiel statief, prettig in de bediening (zowel de snelkoppelingen als het panhead met quickrelease), en erg goed afgewerkt.
Voor z'n geld absoluut een aanrader!
Maar 3 secs nadat de spiegel op klapt maakt hij ook al een foto, dan nog vind ik het allemaal niet zo stabiel.Herrick schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:41:
@nomad: je kunt de spiegel toch ook van te voren opklappen? Heb je van die trillingen geen last. Die methode kun je in elk geval gebruiken voor statische onderwerpen.
Ik ben net terug van 5 weken NZ en heb wel een Gitzo gekocht voor mijn vakantie, geen carbon, maar bassalt, een stukkie goedkoper maar wel met het voordeel dat hij erg licht is. Voor het reisgemak heb ik mijn statief in mijn koffer ingepakt, dat neemt opvallend weinig plek in beslag en je hoeft er niet mee te lopen slepen in je handbagage. Geen idee of je al over een ander (goed) statief bezit maar anders kan ik je deze zeker aanraden!Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 12:58:
Is er iemand die ervaring heeft met de carbon statieven van het Amerikaanse merk Flashpoint?
Ze zijn niet echt duur en vroeg me af of iemand iets kon zeggen over de kwaliteit.
Flashpoint F-1128 Carbon
Zwaar 1.2kg
max Load 4.5 kg
Hoogte 140cm
Lengte gesloten 47 cm
170 Dollar ( 115 euro)

ze hebben ook een 160cm versie voor 136 euro.
Ze verkopen ze bij http://www.adorama.com
Ze zijn niet echt duur en vroeg me af of iemand iets kon zeggen over de kwaliteit.
Flashpoint F-1128 Carbon
Zwaar 1.2kg
max Load 4.5 kg
Hoogte 140cm
Lengte gesloten 47 cm
170 Dollar ( 115 euro)
ze hebben ook een 160cm versie voor 136 euro.
Ze verkopen ze bij http://www.adorama.com
Bij FKB hebben ze een combo Manfrotto 055XDB en 804RC2.
Bij de omschrijving staat:
Het staat er een beetje twijfelachtig omdat ze ook spreken over plate adapters...
Ik veronderstel dat de plate voor op de camera daar ook bijgeleverd word?while the standard quick release plate fits snugly in the low-profile receiver
Het staat er een beetje twijfelachtig omdat ze ook spreken over plate adapters...
Plates Adapters: 200PL-38, 200PLARCH-14, 200PLARCH-38.
Van wat ik weet krijg je bij elke kop standaard ook een quick release plaatje als dat de manier is waarop het systeem werkt. (bij een balhoofd krijg je dat dus nietFire69 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:50:
[...]
Ik veronderstel dat de plate voor op de camera daar ook bijgeleverd word?
[...]
Huh? 
Snap niet helemaal wat je wil zeggen... bij elke kop standaard, maar niet bij een balhoofd?
Welk systeem?
Snap niet helemaal wat je wil zeggen... bij elke kop standaard, maar niet bij een balhoofd?
Welk systeem?
Standaard zit er bij deze kop de: 200PL-14Fire69 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:50:
[...]
Ik veronderstel dat de plate voor op de camera daar ook bijgeleverd word?
[...]
De andere 3 types zijn optioneel
Als ik dan deze 200PL-14 quick-release nu al zou kopen, kan ik die dan op mijn huidige crappy statiefje gebruiken en later op de Manfrotto zetten?
Ik ben op zoek naar een licht statief om mee op reis te nemen, welke tevens als redelijk statief fungeert als ik niet aan het reizen ben. Ben zelf uitgekomen op een van de volgende;
Velbon Sherpa Pro CF-545
- 4KG max payload
- 1.29KG netto gewicht
- 42,5cm ingeklapt
- 141cm max hoogte
Velbon Sherpa Pro CF-645
- 5KG max payload
- 1.52KG netto gewicht
- 45.2cm ingeklapt
- 157.7 max hoogte
Iemand die ervaring heeft met deze (of vergelijkbare) statieven? Er zijn bijna geen reviews van te vinden en geen enkele fotoboer in de buurt heeft ze staan. Gezien de prijzen ben ik toch erg benieuwd naar ervaringen voordat ik tot aanschaf over ga...
Het geheel gaat gebruikt worden met de gear in m'n signature.
De keuze voor een panhead heb ik overigens nog niet gemaakt. Misschien dat iemand daar nog een idee over heeft?
Velbon Sherpa Pro CF-545
- 4KG max payload
- 1.29KG netto gewicht
- 42,5cm ingeklapt
- 141cm max hoogte
Velbon Sherpa Pro CF-645
- 5KG max payload
- 1.52KG netto gewicht
- 45.2cm ingeklapt
- 157.7 max hoogte
Iemand die ervaring heeft met deze (of vergelijkbare) statieven? Er zijn bijna geen reviews van te vinden en geen enkele fotoboer in de buurt heeft ze staan. Gezien de prijzen ben ik toch erg benieuwd naar ervaringen voordat ik tot aanschaf over ga...
Het geheel gaat gebruikt worden met de gear in m'n signature.
De keuze voor een panhead heb ik overigens nog niet gemaakt. Misschien dat iemand daar nog een idee over heeft?
Nee (zeer waarschijnlijk niet, tenzij jouw statief al de juiste quick release socket heeft -> maar dan heb je ook al de bijbehorende plate en stel je deze vraag niet)Fire69 schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:27:
Als ik dan deze 200PL-14 quick-release nu al zou kopen, kan ik die dan op mijn huidige crappy statiefje gebruiken en later op de Manfrotto zetten?
Een quick release systeem bestaat dus uit 2 delen. Eén deel (de plate) monteer je aan je kamera en het tweede deel (waar de plate in valt en klemt) wat op de kop van je statief zit.
De 200PL-14 (en 200PL-38, 200PLARCH-14, 200PLARCH-38) zijn alleen geschikt voor het Manfrotto RC2 rapid connect system (quickrelease).
Manfrotto heeft meerdere quickrelease plates (RC0, RC2, RC4) welke onderling niet uitwisselbaar zijn.
Indien je je huidige statief wilt upgraden zul je waarschijnlijk de "Rectangular plate adaptor 323" nodig hebben waarop je vervolgens de 200PL-14 (meegeleverd) kan vastklikken.
Meer informatie: download de Manfrotto PDF (GB_MANFROTTO_photo_catalogue2007.pdf) en lees hem eens rustig door.
[ Voor 15% gewijzigd door W.Wonderland op 22-01-2008 23:53 ]
Dus die 200PL-14 is enkel het bovenste stuk van de quick release?
Het zwarte stuk dat hier in de 804RC2 geklemd zit dus:

Juist, dat is de 200PL-14 plate (in dit geval met het zwarte rubberen matje)Fire69 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 21:29:
Dus die 200PL-14 is enkel het bovenste stuk van de quick release?
[afbeelding]
Je vorige link (Geplaatst op zondag 20 januari 2008 21:27) bevatte een foto van alleen de plate (één met kurk (oud model?) ipv het zwarte rubberen matje (huidig model))
[ Voor 9% gewijzigd door W.Wonderland op 23-01-2008 21:39 ]
Door die vorige link was ik wat verward, omdat er 2 pics staan, maar da's gewoon van hetzelfde stuk de boven en onderkant 
Thanx voor de uitgebreide uitleg!
Thanx voor de uitgebreide uitleg!
Verwijderd
Ik heb nu een vrij oud en vooral zwaar statief. Maar hij staat als een huis. Nu wil ik graag 360 graden panorama's maken, en hiervoor heb ik een panohead ala de Nodal Ninja (250 euro) nodig.
Nu kan ik ook een nieuw statief kopen met meteen zoiets erop. Ik heb gehoord dat er een manfrotto is met zoiets er al bij op?
Nu kan ik ook een nieuw statief kopen met meteen zoiets erop. Ik heb gehoord dat er een manfrotto is met zoiets er al bij op?
Ik heb een tijdje geleden een Gitzo GT1930 statief met een Manfrotto 488RC4 kop gekocht. Het idee was om een licht statief te hebben met een balhoofd zodat ik eenvoudig panaramo foto's kon maken. Ik heb hierbij voor de 488RC4 gekozen ipv de RC2 omdat deze een waterpas heeft en het dus makkelijker zou zijn om snel goede pano's te maken. Mede ingegeven door de verkoper van KE.
Groot was de teleurstelling toen bleek dat mijn horizon constant verkeerd scheef wegliep. Was de kop niet goed? Als ik hem waterpas zette en vervolgens in het horizontale vlak rond draaide zag je het belletje in het waterpas naar buiten lopen. Na wat gefilosofeer kwam ik tot de conclusie dat dit moest komen doordat de poten van het statief niet waterpas staan, en hoewel ik tot op vandaag nog steeds niet helemaal zeker ben of deze aanname klopt denk ik dat de enige oplossing zal zijn om ook op het statief zelf een waterpasje te hebben. Om een lang verhaal kort te maken... weet iemand of deze dingen bestaan? Ideaal zou een waterpasje zijn die ik op het statief kan plakken.
Voor de rest is het statief een echte aanrader, licht en stevig, ben er erg blij mee!
Groot was de teleurstelling toen bleek dat mijn horizon constant verkeerd scheef wegliep. Was de kop niet goed? Als ik hem waterpas zette en vervolgens in het horizontale vlak rond draaide zag je het belletje in het waterpas naar buiten lopen. Na wat gefilosofeer kwam ik tot de conclusie dat dit moest komen doordat de poten van het statief niet waterpas staan, en hoewel ik tot op vandaag nog steeds niet helemaal zeker ben of deze aanname klopt denk ik dat de enige oplossing zal zijn om ook op het statief zelf een waterpasje te hebben. Om een lang verhaal kort te maken... weet iemand of deze dingen bestaan? Ideaal zou een waterpasje zijn die ik op het statief kan plakken.
Voor de rest is het statief een echte aanrader, licht en stevig, ben er erg blij mee!
Of je ze los kan kopen weet ik niet, maar statieven met waterpasje in de pootjes heb je zeker (weet niet of je je dat ook afvroeg), mijn statief van 29 euro heeft het namelijkDeFeCt schreef op zondag 27 januari 2008 @ 15:14:
Ik heb een tijdje geleden een Gitzo GT1930 statief met een Manfrotto 488RC4 kop gekocht. Het idee was om een licht statief te hebben met een balhoofd zodat ik eenvoudig panaramo foto's kon maken. Ik heb hierbij voor de 488RC4 gekozen ipv de RC2 omdat deze een waterpas heeft en het dus makkelijker zou zijn om snel goede pano's te maken. Mede ingegeven door de verkoper van KE.
Ja dat ze bestaan weet ik nu ookNomad schreef op zondag 27 januari 2008 @ 16:32:
[...]
Of je ze los kan kopen weet ik niet, maar statieven met waterpasje in de pootjes heb je zeker (weet niet of je je dat ook afvroeg), mijn statief van 29 euro heeft het namelijk(sorry
)
Verwijderd
Ik ben mij wat aan het oriënteren en vraag mij af hoe belangrijk de lengte voor jullie is. Het lijkt mij nl. lekker om incl. camera zo goed als aan je eigen lengte te komen alhoewel je anderzijds 9 van de 10 op een mindere lengte bezig zal zijn.
Prijstechnisch zijn de statieven tussen de 150-165cm weer voordeliger (wat ik heb gezien dan)
Prijstechnisch zijn de statieven tussen de 150-165cm weer voordeliger (wat ik heb gezien dan)
Ik zou eens kijken naar de Manfrotto 725b. Niet zwaar, vrij klein, geen afneembare kop (zowel voor als nadeel) en kan vrij hoog.Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 08:39:
Mijn huidige statief (ding van aluminium) heeft mijn afgelopen vakantie niet overleefd.
Samenvatting:
- Niet te zwaar
- Moet wat kunnen dragen
- Incidenteel gebruik
Ben er zelf tevreden over.
EDIT: Misschien nog leuk om even toe te lichten waarom ik op dat statief ben uitgekomen.
Ik wilde er graag eentje, omdat ik alleen een waardeloze (Velbon CX 300) had, maar wel iets beters nodig had. Ik was niet echt van plan om 'm heel vaak te gebruiken, maar voor af en toe op vakantie zou het wel handig zijn.
Ik had de volgende eisen:
- Licht
- Compact
- Moet hoog kunnen zonder center column omhoog
- Niet te duur (meeste carbon fiber's vond ik te duur)
Nou ja, veeleisend natuurlijk, dus ik ben gaan rondzoeken.
Alle Carbon Fibers waren eigenlijk een tikkeltje te duur EN te zwaar (als je een goeie ballhead meerekent).
Zijn natuurlijk wel vrij stevig, maar ja, de rest werkt niet echt mee.
Daarna verder gaan kijken en kwam tot de conclusie dat de meeste losse poten/kop combinatie te duur en te zwaar zouden zijn.
Daarna verder gezocht naar andere mogelijkheden en kwam enkele vaste statieven tegen van Manfrotto en Velbon, waar de kop vast zit.
Meestal wat lichtere kopen tot een belasting van zo'n 3 kg.
De Velbon Maxi series vond ik iets te beperkt qua mogelijke belasting... en Manfrotto bood (in mijn optiek) een mooie balans qua prijs, gewicht en omvang.
't Enige nadeel is natuurlijk dat als ik hele zware dingen erop wil gooien, dat ik dat niet kan doen. Ik gok erop dat ik geeh hele grote teletoeters erop zal gooien en dat de D70 + 70-200 VR combi het maximale is (wellicht in de toekomst een D300).
Dus op die manier, zeg maar, zo' ongeveer....
[ Voor 32% gewijzigd door eduardtee op 28-01-2008 17:41 ]
Iemand een tip hier voor het volgende?
1. Men neme een zwaar objectief (zeg: Canon 400L f/2.8 IS)
2. Men neme een monopod (Manfrotto 680B)
3. Men neme de zoektocht naar een nieuw balhoofd
Je bent op een driepoot toch minder flexibel, daarbij is mijn statiefje niet helemaal zo geschikt als ik zou willen gezien die maar 7kg hebben kan...
[edit]
Misschien handig even toe te voegen dat ik Novoflex heb bekeken, mooie (erg erg mooie) spullen. Maar de prijs vind ik dan weer iets minder mooi... Behalve de Ball40 dan, maar die kan ik weer bijna nergens online vinden.
De Manfrotto's zijn tof, hoewel ik dan de 486MG hebben moet en die is logischerwijs ook redelijk aan de prijs.
Je bent op een driepoot toch minder flexibel, daarbij is mijn statiefje niet helemaal zo geschikt als ik zou willen gezien die maar 7kg hebben kan...
[edit]
Misschien handig even toe te voegen dat ik Novoflex heb bekeken, mooie (erg erg mooie) spullen. Maar de prijs vind ik dan weer iets minder mooi... Behalve de Ball40 dan, maar die kan ik weer bijna nergens online vinden.

De Manfrotto's zijn tof, hoewel ik dan de 486MG hebben moet en die is logischerwijs ook redelijk aan de prijs.
[ Voor 52% gewijzigd door Floor-is op 28-01-2008 14:34 . Reden: ff omgegooid ]
Bericht hierboven
Wil je perse een hydrostatic balhoofd, volgens mij kun je ook de Manfrotto 488RC0 (89 euro)of een andere 488 kopen. Deze kan 8KG dragen en ik ben best wel tevreden met de manier van (ont)koppelen van de zeshoekige snelkoppelingsplaat.Floor-is schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:13:
Iemand een tip hier voor het volgende?
[edit]
Als ik het goed berekend heb is een 1D + 400/2.8 IS + 580EX + accu's net iets meer dan 7KG.
De configurator op de website van Manfrotto is een handig hulpmiddel bij het zoeken naar de juiste combinatie.
edit:
Klopt de informatie op Canon.nl dan niet helemaal? Ik had 1155g voor een 1DmkIII, 180g voor de bijbehorende accu, de 400/2.8 IS is 5370g en 300g voor een 580EX, dat maakt 7005g. Heeft Canon.nl het gewicht van de statiefgondel van de 400/2.8 IS soms niet mee gerekend?
Dat je voor een veiligheidsmarge gaat is logisch.
Klopt de informatie op Canon.nl dan niet helemaal? Ik had 1155g voor een 1DmkIII, 180g voor de bijbehorende accu, de 400/2.8 IS is 5370g en 300g voor een 580EX, dat maakt 7005g. Heeft Canon.nl het gewicht van de statiefgondel van de 400/2.8 IS soms niet mee gerekend?
Dat je voor een veiligheidsmarge gaat is logisch.
[ Voor 8% gewijzigd door Grubeater op 29-01-2008 00:17 . Reden: Gewichtberekening ]
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Gezien de lens 5.44kg weegt en de camera 1.6 zit je al over de 7kg, dus die berekening klopt niet helemaal vrees ik. Desalnietteplus wil ik het liefst wel ietsje ruimte hebben zodat ik een keer per ongeluk een arm kan laten rusten zonder me zorgen te maken zegmaar en dan is een balhoofdje dat 10kg doet geen overbodige luxe. 
Dan is deze Novoflex Ball40 misschien wel een erg puik plan. Of een Manfrotto 490 Maxiding en die zijn echt een heel eind goedkoper.
Probleem is wel een beetje: dadelijk heb je richting de 10.000 euro op een statief staan en dan moet je toch vertrouwen dat het helemaal goed zit. Als je dan een paar tientjes bespaart op je balhoofd en die bevalt dan niet, of is niet lekker instelbaar, of voelt instabiel... Dan zit je alsnog met de gebakken peertjes
Die Manfrotto configurator is leuk, maar er zitten geen monopods in en die wil ik juist wel gebruiken
Dan is deze Novoflex Ball40 misschien wel een erg puik plan. Of een Manfrotto 490 Maxiding en die zijn echt een heel eind goedkoper.
Probleem is wel een beetje: dadelijk heb je richting de 10.000 euro op een statief staan en dan moet je toch vertrouwen dat het helemaal goed zit. Als je dan een paar tientjes bespaart op je balhoofd en die bevalt dan niet, of is niet lekker instelbaar, of voelt instabiel... Dan zit je alsnog met de gebakken peertjes

Die Manfrotto configurator is leuk, maar er zitten geen monopods in en die wil ik juist wel gebruiken
[ Voor 5% gewijzigd door Floor-is op 28-01-2008 22:09 ]
Bericht hierboven
Eindelijk een goed topic gevonden over statieven.
Ik zit ook te kijken naar een statief alleen 1 nadeel van die dingen is dat de meeste te groot zijn als ze ingeklapt zijn.
Dus wat zoek ik:
- minder dan 40cm ingeklapt
- uitgeklapt 130-140cm is genoeg (niet veel minder aangezien ik dan teveel moet bukken. (ben +/-1.90m).
- moet max een D40x met 55-200 lens kunnen dragen.(1,5kg?) (en de D40x met kitlens)
- niet te duur. Max 50 - 60 euro.
- snelkoppeling zodat je camera snel erop en eraf kan.
- (niet een must). moet kunnen kantelen naar portretstand.
Ik heb al even gekeken:
- Velbon Ultra MAXi . (alleen iets te duur)
- Velbon Sherpa 750R (ook te duur)
- Velbon P-MAX. (iets boven budget, maar op velbon site staat min. 35cm. maar op een verkoopsite staat 77cm. ik kan uitgaan vande velbon site?)
- Hama Travel 3 (kwaliteit minder dan velbon?)
Resultaat, de Velbon P-MAX en Hama Travel 3 zitten binnen budget en niet te groot. De 2 duurdere lijken mij betere kwaliteit echter dat zie je aan de prijs. En aangezien ik beginner ben en het statief niet extreem veel ga gebruiken lijken mij de goedkopere 2 wat beter.
Echter mijn vraag zijn er nog meer die aan mijn 'eisen' voldoen die ik gemist heb.
Ik zit ook te kijken naar een statief alleen 1 nadeel van die dingen is dat de meeste te groot zijn als ze ingeklapt zijn.
Dus wat zoek ik:
- minder dan 40cm ingeklapt
- uitgeklapt 130-140cm is genoeg (niet veel minder aangezien ik dan teveel moet bukken. (ben +/-1.90m).
- moet max een D40x met 55-200 lens kunnen dragen.(1,5kg?) (en de D40x met kitlens)
- niet te duur. Max 50 - 60 euro.
- snelkoppeling zodat je camera snel erop en eraf kan.
- (niet een must). moet kunnen kantelen naar portretstand.
Ik heb al even gekeken:
- Velbon Ultra MAXi . (alleen iets te duur)
- Velbon Sherpa 750R (ook te duur)
- Velbon P-MAX. (iets boven budget, maar op velbon site staat min. 35cm. maar op een verkoopsite staat 77cm. ik kan uitgaan vande velbon site?)
- Hama Travel 3 (kwaliteit minder dan velbon?)
Resultaat, de Velbon P-MAX en Hama Travel 3 zitten binnen budget en niet te groot. De 2 duurdere lijken mij betere kwaliteit echter dat zie je aan de prijs. En aangezien ik beginner ben en het statief niet extreem veel ga gebruiken lijken mij de goedkopere 2 wat beter.
Echter mijn vraag zijn er nog meer die aan mijn 'eisen' voldoen die ik gemist heb.
Verwijderd
Griffin, naast je max. prijs is vooral dat "minder dan 40cm ingeklapt" het probleem. Zo'n klein statiefje gaat ten koste van de stabiliteit omdat er dan meer segmenten gebruikt moeten worden die ook nog 's minder dik zijn.
Hama zou ikzelf niet doen (niet zo'n goede ervaring met de kwaliteit van Hama-spullen), maar de P-MAX ziet er niet verkeerd uit.
Kijk anders ook 's naar Cullmann, die zijn goed in dit soort statiefjes.
Ik heb zelf een 50011 Pronto altijd in m'n fototas zitten, en da's vaak heel erg handig (het beste statief is 't statief dat je bij je hebt), maar wanneer ik echt serieus een statief nodig heb pak ik m'n Velbon Sherpa 450R...
Hama zou ikzelf niet doen (niet zo'n goede ervaring met de kwaliteit van Hama-spullen), maar de P-MAX ziet er niet verkeerd uit.
Kijk anders ook 's naar Cullmann, die zijn goed in dit soort statiefjes.
Ik heb zelf een 50011 Pronto altijd in m'n fototas zitten, en da's vaak heel erg handig (het beste statief is 't statief dat je bij je hebt), maar wanneer ik echt serieus een statief nodig heb pak ik m'n Velbon Sherpa 450R...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2008 06:57 ]
Ik heb zelf de p-max gehad. Licht en klein. Alleen de kop bestaat voornamelijk uit plastic en heeft de neiging tot zwabberen. Bij kantelen naar de portrait stand is de balans al gauw zoek.
Ook is er maar 1 hendel waarmee je de vergrendeling langs 2 assen tegelijk loskoppeld. Voor panorama werk vind ik dat bijzonder lastig.
Voor de prijs die je er bij webshops voor betaald is het een leuk ding. Als je serieus gebruik gaat maken van een statief, dan zou ik je budget wat ophogen en verder kijken.
Ook is er maar 1 hendel waarmee je de vergrendeling langs 2 assen tegelijk loskoppeld. Voor panorama werk vind ik dat bijzonder lastig.
Voor de prijs die je er bij webshops voor betaald is het een leuk ding. Als je serieus gebruik gaat maken van een statief, dan zou ik je budget wat ophogen en verder kijken.
[ Voor 60% gewijzigd door vandijk op 02-02-2008 11:00 ]
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
@afterlife:
Bedankt voor de tip van de hama. Die valt dus al af als kwaliteit niet super is.
Wat betreft cullmann, die 50011 Pronto ziet er leuk uit, alleen lijkt me iets te klein bij uitgeklapt.
De velbon sherpa 450R ziet er goed uit alleen is te groot als deze ingeklapt is.
@vandijk:
De P-max staat op de velbon site staat 35cm, en bij een webshop 77cm ingeklapt. ik ga er vanuit 35cm maar kan jij je nog herinneren hoeveel dit was?
Als ik echt gebruik er van ga maken dan gaat mn budget wel omhoog, maar voor nu lijkt me de P-max goed.
Echter ik blijf zoeken
Bedankt voor de tip van de hama. Die valt dus al af als kwaliteit niet super is.
Wat betreft cullmann, die 50011 Pronto ziet er leuk uit, alleen lijkt me iets te klein bij uitgeklapt.
De velbon sherpa 450R ziet er goed uit alleen is te groot als deze ingeklapt is.
@vandijk:
De P-max staat op de velbon site staat 35cm, en bij een webshop 77cm ingeklapt. ik ga er vanuit 35cm maar kan jij je nog herinneren hoeveel dit was?
Als ik echt gebruik er van ga maken dan gaat mn budget wel omhoog, maar voor nu lijkt me de P-max goed.
Echter ik blijf zoeken
35cm was het ongeveer. Mijn Manfrotto 550xprob+488rc2 ballhead is 77cm en het verschil is duidelijk
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Ik heb ook een P-Max gehad en kan deze niet echt aanbevelen. Bij een beetje wind is deze erg instabiel. Ook heb ik de kop eraf gesloopt en vervangen door een bus met het juiste schroefdraad zodat ik er een "normale" kop op kon zetten.
Ik gebruik nu een Velbon CF-435 voor m'n vakantie en dat bevalt wel goed. Is ver buiten je budget, vermoedelijk te laag en je moet er ook nog een balhoofd bij kopen maar ik kan deze zeker aanraden.
Zoals al gezegd: die 40cm ga je niet redden zonder in te leveren op stabiliteit. Is er een reden waarom maximaal 40cm?
Kijk ook eens naar Feisol (http://www.feisol.com/english/feisolen.htm) en dan met name de CT-3441S. Deze kun je tot 43cm inklappen en kost niet al te veel. Wel moet je deze in Taiwan bestellen, maar als ik de verschillende verhalen hoor en lees, is dat geen enkel probleem.
Ik gebruik nu een Velbon CF-435 voor m'n vakantie en dat bevalt wel goed. Is ver buiten je budget, vermoedelijk te laag en je moet er ook nog een balhoofd bij kopen maar ik kan deze zeker aanraden.
Zoals al gezegd: die 40cm ga je niet redden zonder in te leveren op stabiliteit. Is er een reden waarom maximaal 40cm?
Kijk ook eens naar Feisol (http://www.feisol.com/english/feisolen.htm) en dan met name de CT-3441S. Deze kun je tot 43cm inklappen en kost niet al te veel. Wel moet je deze in Taiwan bestellen, maar als ik de verschillende verhalen hoor en lees, is dat geen enkel probleem.
@kdbruin:
Reden dat ik tot 40cm wil gaan (is al redelijk groot en past misschien net wel/niet) is dat deze dan makkelijk in mijn fotorugzak past en makkelijker mee te nemen is. Een statief is handig maar ook groot om zo even mee te nemen. Terwijl een kleinere makkelijker is mee te nemen en ik iemand ben die dat dan ook meer doet.
wat betreft de feisol CT-3441S heb ik gevonden op de feisol site klik alleen vind hem behoorlijk prijzig. $299.
Ik heb nog even zitten te kijken en heb besloten dat mijn budget maar iets omhoog moet wil ik wat goeds zoeken. Budget ligt nu max op 100euro. Ik wil gewoon iets goeds, en als de P-Max niet super is kan ik beter nu iets meer betalen. Want ik heb nu eenmaal eisen.
Naast de Ultra maxi F heb ik deze gevonden:
velbon ULTRA-MAXi-SF. webshop (de eerste die ik tegen kwam).
Deze is klein met inklappen (33CM), kan 1,8KG dragen maar is max 1,20m hoog. In vergelijking met de Ultra Maxi F is de F iets duurder, groter bij inklappen maar ook groter bij uitklappen.
Welke van deze 2 raden jullie mij aan? De F of de SF.
Reden dat ik tot 40cm wil gaan (is al redelijk groot en past misschien net wel/niet) is dat deze dan makkelijk in mijn fotorugzak past en makkelijker mee te nemen is. Een statief is handig maar ook groot om zo even mee te nemen. Terwijl een kleinere makkelijker is mee te nemen en ik iemand ben die dat dan ook meer doet.
wat betreft de feisol CT-3441S heb ik gevonden op de feisol site klik alleen vind hem behoorlijk prijzig. $299.
Ik heb nog even zitten te kijken en heb besloten dat mijn budget maar iets omhoog moet wil ik wat goeds zoeken. Budget ligt nu max op 100euro. Ik wil gewoon iets goeds, en als de P-Max niet super is kan ik beter nu iets meer betalen. Want ik heb nu eenmaal eisen.
Naast de Ultra maxi F heb ik deze gevonden:
velbon ULTRA-MAXi-SF. webshop (de eerste die ik tegen kwam).
Deze is klein met inklappen (33CM), kan 1,8KG dragen maar is max 1,20m hoog. In vergelijking met de Ultra Maxi F is de F iets duurder, groter bij inklappen maar ook groter bij uitklappen.
Welke van deze 2 raden jullie mij aan? De F of de SF.
Ik weet neit of je het al opgelost hebt. Maar Manfrotto heeft ook leveling plates. Precies hiervoor bedoeldDeFeCt schreef op zondag 27 januari 2008 @ 15:14:
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verwijderd
Op de Feisol site wel even opletten waar je klikt: klik je op "CT-3441S", dan kom je uit bij de CT-3301N, en die is een stuk groter en zwaarder. Klik je 1 hyperlink hoger ("Four-section tripods") dan kom je wel bij de goede terecht.kdbruin schreef op maandag 04 februari 2008 @ 01:43:
Die 43cm is overigens wel zonder balhoofd/panhead, dus tel er maar een cm of 10 bij op.
Tnx...helaas levert "Leveling plates" op de Manfrotto site niet het gewenste resultaat volgens mij.ThunderNet schreef op maandag 04 februari 2008 @ 09:04:
[...]
Ik weet neit of je het al opgelost hebt. Maar Manfrotto heeft ook leveling plates. Precies hiervoor bedoeld
Ik zal na werktijd nog eens wat verder die site afstruinen..
Ja dat is denk ik wel een oplossing, maar volgens mij zeker niet dé oplossing. Je moet hem er dan constant opschroeven of je kan je statief niet helemaal inklappen, dat lijkt me best irritant. Mijn Gitzo heeft zo'n mooie vlakke schijf... je zou zeggen dat daar toch iets voor moet zijn.sapphire schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:42:
Ik dacht dat manfrotto ook een klemmetje met een waterpasje erop heeft wat je aan bv je middenkolom kan klemmen.
edit: deze dus
..aan de andere kant is het voor 6 euro natuurlijk wel het proberen waard.
[ Voor 3% gewijzigd door DeFeCt op 04-02-2008 16:18 ]
proest! ...das nogal een verschil met de oplossing van sapphire. ..ff bijkomen
AbsoluutDeFeCt schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:59:
[...]
proest! ...das nogal een verschil met de oplossing van sapphire. ..ff bijkomen
Niet helemaal. Wanneer je het juiste balhoofd gebruikt kun je deze binnen de poten opbergen. Bij het inklappen schuif je de middenkolom helemaal naar boven en de poten klap je niet naar beneden maar naar boven in. Er staat ergens een plaatje waarbij je dit kan zien.Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:50:
[...]
Op de Feisol site wel even opletten waar je klikt: klik je op "CT-3441S", dan kom je uit bij de CT-3301N, en die is een stuk groter en zwaarder. Klik je 1 hyperlink hoger ("Four-section tripods") dan kom je wel bij de goede terecht.
Die 43cm is overigens wel zonder balhoofd/panhead, dus tel er maar een cm of 10 bij op.
Sorry? Een tripod waarvan je de poten zegmaar de verkeerde kant op buigt? Mijn tripod kan dat niet, ben erg benieuwd naar een afbeelding.
Bericht hierboven
Verwijderd
Je zou 't balhoofd onderaan de middenzuil kunnen schroeven. maar dan klapt 't statief niet meer helemaal in. En zeg nou zelf, da's toch niet praktisch?kdbruin schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:58:
Niet helemaal. Wanneer je het juiste balhoofd gebruikt kun je deze binnen de poten opbergen. Bij het inklappen schuif je de middenkolom helemaal naar boven en de poten klap je niet naar beneden maar naar boven in. Er staat ergens een plaatje waarbij je dit kan zien.
Zie de foto op de volgende pagina: http://www.feisol.com/english/CT3441S.htm
Ook Manfrotto en Gitzo hebben volgens mij een statief waarbij de poten naar boven inklappen om zo de kop te omvatten. Dit scheelt wel in lengte maar de diameter kan hierdoor wel wat toenemen ten opzichte van de traditionele manier.
Ook Manfrotto en Gitzo hebben volgens mij een statief waarbij de poten naar boven inklappen om zo de kop te omvatten. Dit scheelt wel in lengte maar de diameter kan hierdoor wel wat toenemen ten opzichte van de traditionele manier.
Nog even terug te komen op mijn vraag:
welke van de twee raden jullie mij aan op kwaliteit gebied (aangezien ik mijn budget iets verhoogd heb)
Ultra maxi F
ULTRA-MAXi-SF
Zelf zit ik te twijfelen want de SF is wel erg klein met inklappen (33CM), maar de F is maar 36CM ingeklapt maar een goede 25CM groter bij uitklappen.
Update:
Ik heb de Maxi F besteld en wacht nu tot deze binnen is
welke van de twee raden jullie mij aan op kwaliteit gebied (aangezien ik mijn budget iets verhoogd heb)
Ultra maxi F
ULTRA-MAXi-SF
Zelf zit ik te twijfelen want de SF is wel erg klein met inklappen (33CM), maar de F is maar 36CM ingeklapt maar een goede 25CM groter bij uitklappen.
Update:
Ik heb de Maxi F besteld en wacht nu tot deze binnen is
[ Voor 9% gewijzigd door Griffin op 07-02-2008 18:34 ]
Heeft er hier iemand ervaring met Giotto's statieven? Ik wil er een kopen zo rond de 150€. Omdat ik zelf bijna 2.10m lang ben, lijkt het me niet handig om een statief te nemen dat maar tot 140cm kan worden uitgeschoven. Helaas zijn die erg hoge statieven érg duur dus ontkom ik er niet aan om een iets lager statief te nemen. Nu is mijn oog mogelijk gevallen op een Giottos MT9271. Ik heb hier nog een Bilora monopod liggen, waarvan ik tijdelijk het balhoofd kan gebruiken voor erop.
Wat vinden jullie ? Is de hoogte van het statief erg van belang? Landschapsfoto's enz. neem ik vrijwel alleen maar vanaf een zo laag mogelijk punt...
Wat vinden jullie ? Is de hoogte van het statief erg van belang? Landschapsfoto's enz. neem ik vrijwel alleen maar vanaf een zo laag mogelijk punt...
Ja de hoogte is erg van belang. Mijn statief is eigenlijk te kort en daar irriteer ik me werkelijk helemaal wezenloos aan. (Mijn monopod is wel lang genoeg voor mij, die gebruik ik dan ook liever -mede ook door de flexibiliteit moet ik bekennen-)
Je moet je voorstellen dat je nu telkens door je knieën moet zakken om door de zoeker te kijken, zeker als je meer dan zomaar wat foto's neemt zal dit op gaan vallen. Bovendien, en dat vergeten mensen nog wel eens, krijg je een ander perspectief in je foto's dan je gewend bent: de ooghoogte van je camera komt eenvoudigweg niet overeen met je eigen ogen en dat kan vervelend zijn.
Je moet je voorstellen dat je nu telkens door je knieën moet zakken om door de zoeker te kijken, zeker als je meer dan zomaar wat foto's neemt zal dit op gaan vallen. Bovendien, en dat vergeten mensen nog wel eens, krijg je een ander perspectief in je foto's dan je gewend bent: de ooghoogte van je camera komt eenvoudigweg niet overeen met je eigen ogen en dat kan vervelend zijn.
Bericht hierboven
Denk dat ik bij nader inzien toch maar voor een Manfrotto 055XPro ga
Hebben mensen ervaring met de Manfrotto 055XPROB i.c.m. een Really Right Stuff BH-40LR? Of is de RRS beter in combinatie met een Gitzo statief?
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Heeft iemand ervaring met statieven van het merk HQ? Ik zag er twee staan in een winkel en ze deden lekker stevig aan. Carbon frame, mooie koppen meegeleverd, vrij weinig fratsen verder, gewoon degelijk. Vorige week heb ik naar een Vanguard Tracker 3 staan kijken, leek me ook wel wat maar Vanguard doet me altijd een beetje goedkoop aan... misschien onterecht? Een Manfrotto is natuurlijk altijd goed maarja daar krijg je geen stevig, groot, licht statief met een mooie kop (met drie van die korte pookjes eraan) voor € 149,- (winkelprijs) of wel?
eens, dit is een geweldig statief met een prima kop erop
Verwijderd
Ik heb sinds gister de 055XB icm de 488RC4, errug leuke combi. 30D + grip + 17-55 zit muur- en muurvast (ook niet al te zwaar natuurlijk).
De 3-poot is geweldig, supermakkelijk om vast te zetten, geen gezeur met draaien maar gewoon vastklikken.
Wel ff wennen om met het balhoofd te werken want als je 'em te ver losdraait dan kukelt alles zo uit je hand , minder als je daar ff geen rekening mee houdt
De 3-poot is geweldig, supermakkelijk om vast te zetten, geen gezeur met draaien maar gewoon vastklikken.
Wel ff wennen om met het balhoofd te werken want als je 'em te ver losdraait dan kukelt alles zo uit je hand , minder als je daar ff geen rekening mee houdt
Zo, ik heb vandaag een Velbon CX 444 aangeschaft

Vanwege de prijs en het commentaar hier verwachtte ik er niet zoveel van, maar ik moet zeggen dat het er zeer degelijk uitziet. Ding kostte me maar 29 euro, is ingeklapt kleiner dan verwacht, weegt werkelijk niks en er zit een handig tasje bij. Daarnaast klap je hem binnen notime in en uit elkaar. Ideaal dus voor een compact camera.
Voor de echte kenners met dure camera's/lenzen etc zal het natuurlijk de grootste troep ooit zijn. Maar aangezien ik een camera heb die destijds 200 euro kostte(tegenwoordig nog maar pakweg 140) is het natuurlijk nutteloos om een statief te kopen van tig euro.
Kortom, voor de mensen die op zoek zijn naar een erg goedkoop en draagbaar statief is dit simpelweg een goede aankoop.

Vanwege de prijs en het commentaar hier verwachtte ik er niet zoveel van, maar ik moet zeggen dat het er zeer degelijk uitziet. Ding kostte me maar 29 euro, is ingeklapt kleiner dan verwacht, weegt werkelijk niks en er zit een handig tasje bij. Daarnaast klap je hem binnen notime in en uit elkaar. Ideaal dus voor een compact camera.
Voor de echte kenners met dure camera's/lenzen etc zal het natuurlijk de grootste troep ooit zijn. Maar aangezien ik een camera heb die destijds 200 euro kostte(tegenwoordig nog maar pakweg 140) is het natuurlijk nutteloos om een statief te kopen van tig euro.
Kortom, voor de mensen die op zoek zijn naar een erg goedkoop en draagbaar statief is dit simpelweg een goede aankoop.
Voor een compact camera is een statief van 29 euro zeer goed geschikt.
Ik had hiervoor een statief van 10 euro van een markt in Bulgarije.
Toen ik op DSLR overstapte durfde ik hem er echter toch niet op te schroeven
Ik had hiervoor een statief van 10 euro van een markt in Bulgarije.
Toen ik op DSLR overstapte durfde ik hem er echter toch niet op te schroeven
Dit topic is gesloten.