Probeer eens bij de grote fotospeciaalzaken. Ik kwam het merk SLIK tegen bij o.a. Kamera Express.
Sindskort zijn er nieuwe Manfrotto's van de 055-serie uitgekomen.
055DB (oud) -> 055XDB (nieuw)
055CLB (oud) -> 055XB (nieuw)
055Prob (oud) -> 055Xprob (nieuw)
Iemand een idee wat het verschil is tussen de 055db en de 055xdb? Zullen wel minimaal zijn...
De 055db + 804rc2 was eerst zo'n 135 euro, maar de "x-opvolger" kost nu 159 euro...
055DB (oud) -> 055XDB (nieuw)
055CLB (oud) -> 055XB (nieuw)
055Prob (oud) -> 055Xprob (nieuw)
Iemand een idee wat het verschil is tussen de 055db en de 055xdb? Zullen wel minimaal zijn...
De 055db + 804rc2 was eerst zo'n 135 euro, maar de "x-opvolger" kost nu 159 euro...
[ Voor 3% gewijzigd door dutch79 op 02-07-2007 16:06 ]
wie heeft ervaring met deze monopod
Gitzo G1564L MK2 monopod studex 5-sect
deze monopod lijkt voor mij wel intresant omdat deze een max lengte heeft van 202cm en aangezien dat ik 1.98mtr ben. het enige waar ik mee zit is dat deze wel stabiel genoeg is voor mijn bigma
deze monopod lijkt voor mij wel intresant omdat deze een max lengte heeft van 202cm en aangezien dat ik 1.98mtr ben. het enige waar ik mee zit is dat deze wel stabiel genoeg is voor mijn bigma
Monopod, stabiel? Wil je hem dan loslaten?mtenbos schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 15:29:
This footer is intentionally left blank
198 - 10cm (oogjes zitten niet bovenop je kop) - 10cm (oculair zit niet onderop camera) - 10cm (kop op monopod, anders werkt het niet) maakt dat ook jij aan 170 monopod genoeg hebt.mtenbos schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 15:29:
Mijn Feisol is 163 max, en daar heb ik /ruim ruim/ voldoende aan. denk dat ik 150 gebruik.
[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 04-07-2007 15:50 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
klopt heb ik niet aan gedacht ( of heb ik toch mijn ogen boven op mijn hoofd zittenRonald schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 15:48:
[...]
198 - 10cm (oogjes zitten niet bovenop je kop) - 10cm (oculair zit niet onderop camera) - 10cm (kop op monopod, anders werkt het niet) maakt dat ook jij aan 170 monopod genoeg hebt.
Mijn Feisol is 163 max, en daar heb ik /ruim ruim/ voldoende aan. denk dat ik 150 gebruik.
moet nu stoppen heb een regen druppel in m'n oog gekregen
Hallo 
ik heb het topic global doorgenomen, maar heb toch nog wat vragen. ten eerste een simpele, in welke situaties is een statief nou echt handig? is het fijn bij macrofotografie, of juist bij portret & productfotografie? ik kan me voorstellen dat het erg van pas komt bij lange sluitertijden, maar daar maak ik op het moment nog weinig gebruik van.
Verder, zijn er natuurlijk enorm veel verschillende statieven te koop. ik wil sowieso een tri-pod. maar dan nog, erg veel merken en types. budget is errug klein, en ik ben errug groot, 1,95m en groeiende, dus: als je ooghoogte op ongeveer 1,85m zit, moet de hoogte van je statief dan ook 1,85m kunnen halen?
Nu is de hoogste van Velbon die ik gevonden heb de CX-660. specs:

Uit dat plaatje begrijp ik dat de maximale statiefhoogte 162cm is, maar is dat in- of exclusief de 33cm van het hoofd(?)?
Dit leek mij dus een erg mooi statief
, maar hoe zit het met het hoofd zelf; op de Velbon-site wordt daar niet meer over gezegd dan "3nway panhead with quick release platform".
Dit statief lijkt me ruim voldoende voor mijn cam, een FujiFilm Finepix S6500fd, dus ook geen zware lenzen.
En 'last-but-not-least", heeft iemand hier toevallig ervaring met dit statief? reviews kan ik niet echt vinden...
ik heb het topic global doorgenomen, maar heb toch nog wat vragen. ten eerste een simpele, in welke situaties is een statief nou echt handig? is het fijn bij macrofotografie, of juist bij portret & productfotografie? ik kan me voorstellen dat het erg van pas komt bij lange sluitertijden, maar daar maak ik op het moment nog weinig gebruik van.
Verder, zijn er natuurlijk enorm veel verschillende statieven te koop. ik wil sowieso een tri-pod. maar dan nog, erg veel merken en types. budget is errug klein, en ik ben errug groot, 1,95m en groeiende, dus: als je ooghoogte op ongeveer 1,85m zit, moet de hoogte van je statief dan ook 1,85m kunnen halen?
Nu is de hoogste van Velbon die ik gevonden heb de CX-660. specs:

Uit dat plaatje begrijp ik dat de maximale statiefhoogte 162cm is, maar is dat in- of exclusief de 33cm van het hoofd(?)?
Dit leek mij dus een erg mooi statief
Dit statief lijkt me ruim voldoende voor mijn cam, een FujiFilm Finepix S6500fd, dus ook geen zware lenzen.
En 'last-but-not-least", heeft iemand hier toevallig ervaring met dit statief? reviews kan ik niet echt vinden...
[ Voor 1% gewijzigd door OConnor op 09-07-2007 13:05 . Reden: b -> i ]
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Oconner ben niet zo'n fan van alles in bolt te zitten typen, maar dat terzijde.
Stel je wordt ongeveer 2.00m, dan kan je daar met gemak wat van afhalen zoals je in Ronald zijn post kan lezen. Een statief van 1.70 dus. De kop rekenen ze namelijk als goed is niet mee.
En dan nog, het is zelden mooi qua compositie om op 1.90m hoogte te fotograferen, je wilt toch veelal wat lager, maar dat moet je zelf maar proberen.
Wanneer een statief handig is is ook zeker persoonlijk, maar werkend met een statief kijk je veelal veel beter naar de compositie en dat is een belangrijk voordeel van een statief.
Geen idee wat je fotografeert, maar vervoerbaarheid van een statief is voor mij erg belangrijk, anders neem ik hem toch niet mee en heb ik er niks aan. Heb nu een statief die opgeborgen in zijn tasje ruim 65cm lang is, veel te lang om mee te nemen.
Ik ga dan ook voor een statief die veel kleiner is ingepakt, zodat ik hem tenminste meeneem.
Stel je wordt ongeveer 2.00m, dan kan je daar met gemak wat van afhalen zoals je in Ronald zijn post kan lezen. Een statief van 1.70 dus. De kop rekenen ze namelijk als goed is niet mee.
En dan nog, het is zelden mooi qua compositie om op 1.90m hoogte te fotograferen, je wilt toch veelal wat lager, maar dat moet je zelf maar proberen.
Wanneer een statief handig is is ook zeker persoonlijk, maar werkend met een statief kijk je veelal veel beter naar de compositie en dat is een belangrijk voordeel van een statief.
Geen idee wat je fotografeert, maar vervoerbaarheid van een statief is voor mij erg belangrijk, anders neem ik hem toch niet mee en heb ik er niks aan. Heb nu een statief die opgeborgen in zijn tasje ruim 65cm lang is, veel te lang om mee te nemen.
Ik ga dan ook voor een statief die veel kleiner is ingepakt, zodat ik hem tenminste meeneem.
Is aangepast, stond inderdaad wat dwingendNomad schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:09:
Oconner ben niet zo'n fan van alles in bolt te zitten typen, maar dat terzijde.
Ok, dus met het statief dat ik hierboven noemde zou de viewfinder op ongeveer 2m uitkomen.Stel je wordt ongeveer 2.00m, dan kan je daar met gemak wat van afhalen zoals je in Ronald zijn post kan lezen. Een statief van 1.70 dus. De kop rekenen ze namelijk als goed is niet mee.
Denk inderdaad dat dat flink te hoog is, een beetje bukken kan ook geen kwaad natuurlijk. dus ongeveer 175-180cm viewfinderhoogte zoeken?En dan nog, het is zelden mooi qua compositie om op 1.90m hoogte te fotograferen, je wilt toch veelal wat lager, maar dat moet je zelf maar proberen.
OK. Ik doe veel macrofotografie, daarbij lijkt het me aan de ene kant onhandig, want geen bewegingsvrijheid bij beestjes, maar aan de andere kant natuurlijk perfect dat het zo stil staatWanneer een statief handig is is ook zeker persoonlijk, maar werkend met een statief kijk je veelal veel beter naar de compositie en dat is een belangrijk voordeel van een statief.
En ben met een mini-studio'tje bezig (zie ander topic) om wat kleine dingen netjes te kunnen fotograferen. En naturlijk 'gewoon' fotograferen, in dierentuin, bos, strand etc.
ja, dat blijft idd een compromis, 50-60cm is wel zo'n beetje de max, opgeborgen.Geen idee wat je fotografeert, maar vervoerbaarheid van een statief is voor mij erg belangrijk, anders neem ik hem toch niet mee en heb ik er niks aan. Heb nu een statief die opgeborgen in zijn tasje ruim 65cm lang is, veel te lang om mee te nemen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
ik denk dat je dan zelf alle kennis wel hebt die je nodig hebt, behalve budget. Je kijkt nu naar Velbon, maar de meeste velbons (behalve pro serie) zijn vooral licht en dus makkelijk mee te nemen maar geen uitblinkers op stevigheid. Misschien heb je wel meer behoefte aan een manfrotto 055XDB (dat is gewoon de 055DB volgens mij, maar dan vernieuwd ofzo) met een Manfrotto 486 Ballhead bijv. Kost wel 160 euro ofzo samen, maar dat is maar net wat je budget toe laat. Mijn voorgesteld statief is wel een klasse of 2 hoger qua stevigheid....Belangrijk is denk ik je budget om verder te helpen.
De manfrotto combo met de 3wegkop is samen ~130, en ik vindt een balkop niet fijn werken, dus ik raad de vraagsteller aan om eventjes het een en ander zelf te proberen.Nomad schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:51:
ik denk dat je dan zelf alle kennis wel hebt die je nodig hebt, behalve budget. Je kijkt nu naar Velbon, maar de meeste velbons (behalve pro serie) zijn vooral licht en dus makkelijk mee te nemen maar geen uitblinkers op stevigheid. Misschien heb je wel meer behoefte aan een manfrotto 055XDB (dat is gewoon de 055DB volgens mij, maar dan vernieuwd ofzo) met een Manfrotto 486 Ballhead bijv. Kost wel 160 euro ofzo samen, maar dat is maar net wat je budget toe laat. Mijn voorgesteld statief is wel een klasse of 2 hoger qua stevigheid....Belangrijk is denk ik je budget om verder te helpen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
hallo 
budget is echt heel klein, ~ 50 € en dan houdt het wel zo'n beetje op, maar daar staat tegenover dat het een budgetstatiefje mag zijn, want hij heeft praktisch niets te houden (geen dSLR, camera'tje van minder dan een kilo met alles erop en eraan), en dat 'ie niet heel intensief buitenshuis gebruikt gaat worden.
ik heb eens met een rolmaat gemeten, en 190 tot 200 centimeter is VEEL te hoog, het prettigst was 170-175 cm, en 160 zou prima gaan. Dus dan heb ik wat meer keuze
Toch heb ik nog vragen. Ten eerste het hoofd, men is hier enthousiast over balhoofden, voor zover ik heb gelezen is de andere optie 3-way hoofden. Wat is nu hiertussen het enorme verschil? Ik las ook dat balhoofden het best zijn als je veel aan actie- en sportfotografie doet, maar voor product-, landschaps- en macrofotografie de 3way-hoofden de betere keuze zijn. Dus vond ik de Velbon CX-460:

Ziet er sterk zat uit voor mij. En is bovendien op voorraad bij foto konijn.
jullie mening?
edit: kun je een statief als dit op iedere stand tussen zijn minimum- en maximumhoogte instellen, of is het OF ingeklapt, OF helemaal uit?
budget is echt heel klein, ~ 50 € en dan houdt het wel zo'n beetje op, maar daar staat tegenover dat het een budgetstatiefje mag zijn, want hij heeft praktisch niets te houden (geen dSLR, camera'tje van minder dan een kilo met alles erop en eraan), en dat 'ie niet heel intensief buitenshuis gebruikt gaat worden.
ik heb eens met een rolmaat gemeten, en 190 tot 200 centimeter is VEEL te hoog, het prettigst was 170-175 cm, en 160 zou prima gaan. Dus dan heb ik wat meer keuze
Toch heb ik nog vragen. Ten eerste het hoofd, men is hier enthousiast over balhoofden, voor zover ik heb gelezen is de andere optie 3-way hoofden. Wat is nu hiertussen het enorme verschil? Ik las ook dat balhoofden het best zijn als je veel aan actie- en sportfotografie doet, maar voor product-, landschaps- en macrofotografie de 3way-hoofden de betere keuze zijn. Dus vond ik de Velbon CX-460:

Ziet er sterk zat uit voor mij. En is bovendien op voorraad bij foto konijn.
jullie mening?
edit: kun je een statief als dit op iedere stand tussen zijn minimum- en maximumhoogte instellen, of is het OF ingeklapt, OF helemaal uit?
[ Voor 5% gewijzigd door OConnor op 09-07-2007 18:33 ]
balhoofd is veel compacter en daardoor makkelijker op je statief bij het vervoeren. Een budget statief zoals die jij voorstelt heeft een standaard kop, waarschijnlijk niet los te halen.
Mediamarkt heeft een statief van hama, die ze "star" noemen volgens mij, die is best goed voor het geld. Zijn grootste nadeel is dat hij niet bedoeld is voor zware camera's, maar daar heb je geen last van.
Kost 30 euro uit mijn hoofd.
Mediamarkt heeft een statief van hama, die ze "star" noemen volgens mij, die is best goed voor het geld. Zijn grootste nadeel is dat hij niet bedoeld is voor zware camera's, maar daar heb je geen last van.
Kost 30 euro uit mijn hoofd.
OK, maar dan moet ik daar weer een los statief bij gaan zoeken. Balhoofden van Velbon zien er wel mooi uitNomad schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:40:
balhoofd is veel compacter en daardoor makkelijker op je statief bij het vervoeren.
Klopt. Vervoeren is het minste wat ik ermee ga doen, daarnaast zit de tas er volgens konijnenberg bij. Maar zijn er verder echt tekortkomingen wanneer je een 3way hoofd gebruikt t.o.v. een bal?Een budget statief zoals die jij voorstelt heeft een standaard kop, waarschijnlijk niet los te halen.
Bedankt voor de tip. Echter ik heb al een bestelling lopen bij Konijnenberg, dus daar kan deze mooi bijMediamarkt heeft een statief van hama, die ze "star" noemen volgens mij, die is best goed voor het geld. Zijn grootste nadeel is dat hij niet bedoeld is voor zware camera's, maar daar heb je geen last van.
Maar even nog over die hoogte, in mijn vorige post staat het plaatje van de Velbon-site. Kan iemand beamen of ontkennen dat de 145 cm hoogte te zien op het eerste plaatje exclusief de 30 cm van het hoofd is? want als de totaalhoogte uitkomt op 145 cm heb ik er bar weinig aan
Nomad, enorm bedankt voor je hulp zo ver he
Hoogte van de statiefjes is exclusief omhoog gedraaide kop.
Ooit eens gelezen dat het uitzwengel gedeelte vooral bedoeld was om extra hoogte te krijgen voor studiolampen/flitsers niet om je camera extra hoog te zetten.
Ik heb een Velbon CX 460 maar vooral omdat die goedkoop was.
Hoogte kan je traploos instellen.
Ooit eens gelezen dat het uitzwengel gedeelte vooral bedoeld was om extra hoogte te krijgen voor studiolampen/flitsers niet om je camera extra hoog te zetten.
Ik heb zelf een CX 480 maar als je het gedeelte wat je met het hendeltje omhoog draait, echt helemaal omhoog doet ben je meestal genoodzaakt de timer te gebruiken om een foto te maken, omdat hij nogal wiebelt, dat stangetje is namelijk niet meer dan 1,5 cm dik (als je dat al red).bouwfraude schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 13:15:
Hoogte van de statiefjes is exclusief omhoog gedraaide kop.
Ik zeg in de meeste gevallen en natuurlijk niet alle.
Voor de rest fijn statiefje, lekker ligt om mee te nemen en zeker niet duur. Ik denk een hele goeie in z'n klasse.
[ Voor 7% gewijzigd door Peentje op 11-07-2007 18:40 . Reden: Voor de rest fijn statiefje, lekker.............. ]
Ik heb het complete topic doorgelezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk voor de 190XPRO en de 486RC2/488RC4 ga.
Ik heb echter nog één vraag: Heeft er iemand ervaring met het maken van panorama fotos waarbij je camera in portrait mode op een statief staat?
Ik heb gezien dat je voor "normale" panorama's je je camera kan draaien met de pan knop, maar kan je ook in portrait mode makkelijk roteren/pannen? Of moet/kan ik dit vergeten met een normale kop.
Ik heb echter nog één vraag: Heeft er iemand ervaring met het maken van panorama fotos waarbij je camera in portrait mode op een statief staat?
Ik heb gezien dat je voor "normale" panorama's je je camera kan draaien met de pan knop, maar kan je ook in portrait mode makkelijk roteren/pannen? Of moet/kan ik dit vergeten met een normale kop.
Dat werkt gewoon: hij heeft 3 scharnieren, een voor hoogte, een voor pannen, en een voor vertikaal/horizontaal. Als je die voor het pannen losdraait, dan kan je altijd pannen, zonder problemen
Het is me nu duidelijk, ik denk ook dat ik vanacht even "afwezig" was en dit zelf niet heb kunnen bedenken.
Bij het pannen in portrait mode is je rotatie punt dus niet het hart (CMOS) van je camera. Niet dat dat in mijn geval wat uit zal maken omdat het om landschappen gaat.
Bij het pannen in portrait mode is je rotatie punt dus niet het hart (CMOS) van je camera. Niet dat dat in mijn geval wat uit zal maken omdat het om landschappen gaat.
CMOS is niet het hart van je camera. Dat hangt helemaal af van je lens: juist bij groothoeklenzen ligt het punt waar je omheen wil draaien een stuk voor je lens. Pak bijv de kitlens van een D70: als je die op 18mm zet, dan zit het CMOS virtueel 18mm van het front-element. Nou, ik weet zeker dat daar nog meer dan 50 echte mm achter zitten
En die vertekening telt bij landschappen zeker sterk mee
[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 15-07-2007 13:13 ]
MBV schreef op zondag 15 juli 2007 @ 13:12:
CMOS is niet het hart van je camera. Dat hangt helemaal af van je lens: juist bij groothoeklenzen ligt het punt waar je omheen wil draaien een stuk voor je lens. Pak bijv de kitlens van een D70: als je die op 18mm zet, dan zit het CMOS virtueel 18mm van het front-element. Nou, ik weet zeker dat daar nog meer dan 50 echte mm achter zittenEn die vertekening telt bij landschappen zeker sterk mee

Ik weet donders goed wat je bedoeld, maar ik schiet gewoon pano's uit de losse hand, geen statief niets. Dit gaat behoooooorlijk netjes... Nu kun je dus vele honderden (dat kosten ze helaas) euros stuk slaan op panoheads waarbij je het rotatiepunt kan instellen, maar ik denk niet dat het het waard is.
Tja, dan koop je een 'gewoon' statief, een stripje metaal, en maak je je eigen pan-head. Lijkt mij niet zo supermoeilijk te maken 
zoiets bijvoorbeeld (gezocht op [google=panorama howto DIY])
zoiets bijvoorbeeld (gezocht op [google=panorama howto DIY])
Wat heb ik nu weer gezegd: (Bij het pannen in portrait mode is je rotatie punt dus niet het hart (CMOS) van je camera. Niet dat dat in mijn geval wat uit zal maken omdat het om landschappen gaat)
Wat bedoelde ik te zeggen: Ik maak soms panorama's met de camera in portrait stand. Doordat mijn nieuw aan te schaffen statief een pan knop heeft waardoor je simpel kan pannen met de camera in landscape stand. Ik wou uiteraard ook kunnen pannen in de portrait stand maar omdat ik "afwezig" was, was de enige mogelijkheid waaraan ik dacht om in portrait mode te pannen om het hart van de camera. Dit zag ik technisch niet zitten bij de door mij uitgekozen kop en vandaar de vraag of het wel mogelijk was.
Nu weet ik het simpele antwoord --> gewoon even de kop kantelen.
Het hele pan gebeuren beschouw ik als extra op mijn nieuwe statief, ik zocht gewoon redelijk type waarbij ik geen last had van de tekortkomingen van mijn huidige goedkoop (jaren 60) statief.
Het is dus absoluut niet mijn bedoeling om met een panohead met variabel rotatiepunt aan de gang te gaan. (Behalve de kosten moet ik ook niet denken aan het gesleep)
Wat bedoelde ik te zeggen: Ik maak soms panorama's met de camera in portrait stand. Doordat mijn nieuw aan te schaffen statief een pan knop heeft waardoor je simpel kan pannen met de camera in landscape stand. Ik wou uiteraard ook kunnen pannen in de portrait stand maar omdat ik "afwezig" was, was de enige mogelijkheid waaraan ik dacht om in portrait mode te pannen om het hart van de camera. Dit zag ik technisch niet zitten bij de door mij uitgekozen kop en vandaar de vraag of het wel mogelijk was.
Het hele pan gebeuren beschouw ik als extra op mijn nieuwe statief, ik zocht gewoon redelijk type waarbij ik geen last had van de tekortkomingen van mijn huidige goedkoop (jaren 60) statief.
Het is dus absoluut niet mijn bedoeling om met een panohead met variabel rotatiepunt aan de gang te gaan. (Behalve de kosten moet ik ook niet denken aan het gesleep)
Als je gewoon een degelijk stevig niet AL te extreem duur statief met 3 weg kop zoekt waar een SLR met teleboing nog netjes op stil staat... de Al vaker genoemde Manfrotto 055db/804rc2 combo van ~135 euro.brailroad schreef op maandag 16 juli 2007 @ 00:27:
Wat heb ik nu weer gezegd: (Bij het pannen in portrait mode is je rotatie punt dus niet het hart (CMOS) van je camera. Niet dat dat in mijn geval wat uit zal maken omdat het om landschappen gaat)
Ik heb een vraagje:
Ik heb thuis een SLIK statief liggen maar het onderdeel waarmee je de camera op de statief bevestigd ben ik kwijt geraakt.
Weet iemand een winkel waar ze die onderdelen los verkopen?
Alvast bedankt,
Jigs
Ik heb thuis een SLIK statief liggen maar het onderdeel waarmee je de camera op de statief bevestigd ben ik kwijt geraakt.
Alvast bedankt,
Jigs
Deze vraag heb je ook al eerder gesteld en daar is ook al antwoord op gegevenJigs schreef op maandag 16 juli 2007 @ 12:42:
Ik heb een vraagje:
Alvast bedankt,
Jigs
Edit...onbeantwoorde vragen verwijdert na 14 dagen ...
[ Voor 95% gewijzigd door W.Wonderland op 06-08-2007 00:25 ]
Heeft iemand hier al ervaring met een Arca-Swiss B1 of Z1 balhoofd?
Schijnen erg fijn te werken, maar het zijn niet echt speeltjes die je even koopt omdat ze leuk "schijnen" te zijn.
Edit: Z1 is de opvolger van de B1
Schijnen erg fijn te werken, maar het zijn niet echt speeltjes die je even koopt omdat ze leuk "schijnen" te zijn.
Edit: Z1 is de opvolger van de B1
[ Voor 26% gewijzigd door Jiriki op 25-07-2007 00:04 ]
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Ik zie dat deze 131 euro kost. Met 2.5 kilo draagvermogen is dit op het randje voor een dslr met veel zwaarder dan een kitlensje.Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 11:22:
iemand ervaring met de manfrotto 718B icm Nikon D40?
Overweeg: deze eens.
[edit]
Oxi in "[Fotoapparatuur] Mijn nieuwe apparatuur ..." roept dat de 718 voor 80 te vinden moet zijn... Het kan, maar alleen met relatief lichte lenzen op je d40.
[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 18-08-2007 13:43 ]
Ronald, dat geadviseerd gewicht is handig om te weten, maar mijn prutstatief van 30 euro (die binnenkort wel vervangen wordt), kan mijn D50 met flitser en 70-200 ook dragen, en ik weet heel zeker dat dat voorbij het aangeraden gewicht gaat.
Ik zou echt aanraden om het gewoon te proberen ipv alleen dat dat getal te kijken.
Niet alleen gewicht, maar ook gemak en grootte en gewicht van statief zelf zijn belangrijk.
Ik zou echt aanraden om het gewoon te proberen ipv alleen dat dat getal te kijken.
Niet alleen gewicht, maar ook gemak en grootte en gewicht van statief zelf zijn belangrijk.
Mijn ervaring is dat je het juist meteen marge moet nemen, want het gewicht zit bijna nooit recht boven de kop. En dat het ding niet in elkaar kukelt is voor mij niet voldoende, het moet wel zo stabiel zijn dat ik een lange sluitertijd kan gebruiken. Het simpel weg "omhoog houden" is verre van voldoende.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
ja dat snap ik oxi. En ik geef ook niet aan dat dat indicatie gewicht geen betekenis heeft, maar als je een statief neemt die 5kg kan tillen, dan heb je ook een grote kans dat hij nogal bulky wordt.
Daarom geef ik slechts aan dat super stabiel niet voor iedereen even belangrijk is en dat je soms best een beetje overgewicht erop kan plaatsen als dat betekent dat je een lekker klein statief krijgt die niet teveel weegt.
Daarom geef ik slechts aan dat super stabiel niet voor iedereen even belangrijk is en dat je soms best een beetje overgewicht erop kan plaatsen als dat betekent dat je een lekker klein statief krijgt die niet teveel weegt.
Statief heb je om je camera stil te houden, en niet alleen voor je 1/4sec platen. 4 kilo camera op een 2.5 kilo statief blijft echt wel overeind, maar het statief staat teveel te zwabberen na aanraking of wind.
Resumerend denk ik dat de argumenten wel op tafel gelegd zijn en degene die dit leest zelf moet beslissen waar zijn voorkeur en preferenties zijn.
Ronald, ik ben het met je eens dat als je een keer met een goed stevig statief gewerkt hebt, dat je dan eigenlijk niet anders meer wilt. Ik geef daarbij aan dat dat vaak ten koste van mobiliteit gaat.
Als statief koper moet je je gewoon goed afvragen waar je het belang legt.
Ronald, ik ben het met je eens dat als je een keer met een goed stevig statief gewerkt hebt, dat je dan eigenlijk niet anders meer wilt. Ik geef daarbij aan dat dat vaak ten koste van mobiliteit gaat.
Als statief koper moet je je gewoon goed afvragen waar je het belang legt.
Verwijderd
heb er toch voor gekozen om de manfrotto 718B aan te schaffen. Ook omdat ik nog in een redelijke experimenteer fase zit, en niet meteen duizenden euros wil uitgeven, om er dan na een jaar achter te komen dat ik mijn D40 alleen maar in de Auto stand gebruik met de kitlens (dat stadium ben ik gelukkig nu al voorbij). Ik heb nog niet echt vaak een statief nodig gehad, maar wilde er wel 1tje hebben, voor de paar keer dat je hem wil gebruiken. Dan kan je idd een 30 euro "pruts" statief kopen, maar als je die dan vergelijkt met deze manfrotta, was ik toch geneigd om voor de 80 euro te gaan.
Nu thuis al flink getest. Met flitser (SB-400) en 55-200 VR lens erop is het goed te doen! Je moet hem er wel even goed in klikken, maar als hij zit, zit ie ook goed! Heel veel groter moet je met je lensen niet gaan, maar al met al voor deze prijs een erg mooi, klein, licht, suit for purpose statief!
(en er zat trouwens ook nog eens een nette schouder tas bij!)
Nu thuis al flink getest. Met flitser (SB-400) en 55-200 VR lens erop is het goed te doen! Je moet hem er wel even goed in klikken, maar als hij zit, zit ie ook goed! Heel veel groter moet je met je lensen niet gaan, maar al met al voor deze prijs een erg mooi, klein, licht, suit for purpose statief!
(en er zat trouwens ook nog eens een nette schouder tas bij!)
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2007 14:27 ]
Verwijderd
Waar kun je nog goedkoop aan een Manfrotto 055db/804rc2 komen? Of is het beter om voor de Velbon Sherpa 600 te kiezen?
Ik ga volgende week op vakantie. Ik wilde eigenlijk een statief mee nemen.
Maar nu wil ik dus wel dat ie goed compact is als ik ´m opberg, een tas er omheen is ook wel handig. Ik had zelf wel een paar opties, met een nogal verschillende prijs
hama travel 3 @ 49 euro
óf
Velbon Sherpa 600R @ 99 euro
Ik koop liever in 1x goed spul. Maar ten eerste weet ik nog niet echt hoeveel gebruik ik hiervan zal gaan maken en tweede ik weet niet of er een hoes annes draagtas bij de Velbon zit. En om daar nu 50 euro extra voor uit te geven, zoals deze op foka.nl zijn te vinden, vind ik iets te gortig.
De Hama star 61 was met 39 euro nog goedkoper. Tevens inclusief draagtas.
Ik zie zo 1,2,3 niet wat nu echt de voordelen van de Velbon zijn. Behalve dan dat de kwaliteit ongetwijfeld hoger zal liggen en dat hij een lagere minimum hoogte heeft.
Wie helpt me uit de brand...?
Maar nu wil ik dus wel dat ie goed compact is als ik ´m opberg, een tas er omheen is ook wel handig. Ik had zelf wel een paar opties, met een nogal verschillende prijs
hama travel 3 @ 49 euro
óf
Ik koop liever in 1x goed spul. Maar ten eerste weet ik nog niet echt hoeveel gebruik ik hiervan zal gaan maken en tweede ik weet niet of er een hoes annes draagtas bij de Velbon zit. En om daar nu 50 euro extra voor uit te geven, zoals deze op foka.nl zijn te vinden, vind ik iets te gortig.
Ik zie zo 1,2,3 niet wat nu echt de voordelen van de Velbon zijn. Behalve dan dat de kwaliteit ongetwijfeld hoger zal liggen en dat hij een lagere minimum hoogte heeft.
Verwijderd
Ik hoor en lees alleen maar positieve ervaringen over de Sherpa 600. Dus ik ben hier ook zeer benieuwd naar. Helaas heb ik geen statief dus kan ik je ook niet helpen aan een goed onderbouwde advies.
Trasos schreef op donderdag 20 september 2007 @ 11:52:
Ik ga volgende week op vakantie. Ik wilde eigenlijk een statief mee nemen.
hama travel 3 @ 49 euro
óf
De reden dat ik bereid ben om een Sherpa 600 te kiezen, ondanks de hogere prijs, zijn de goede ervaringen. Maar deze ervaring zijn natuurlijk altijd relatief. Objectief gezien kan ik als leek niet echt veel verschillen ontdekken.
@Trasos: ik heb ook de Velbon Sherpa 600R. Ik vind het een fijn statief voor een redelijke prijs (heb hem gekocht bij Foka (was schijnbaar een aanbieding, ik heb nl. € 89,- betaald)). Het statief is inclusief draagtas. De bouw van het statief is lekker stevig zonder dat het al te zwaar wordt. Wat mij betreft toch wel een aanrader.
Ik heb zelf de 600R en ben er erg tevreden over.
Echt compact zou ik hem echter niet noemen.
Ingeklapt is hij best nog redelijk lang, en hij heeft ook best wel wat gewicht.
Wat voor camera wil je er eigenlijk opzetten?
Als het een DSLR is kan ik hem je wel aanraden vanwege de degelijke kwaliteit.
Als het een point en shoot is, zou ik iets goedkopers en lichters nemen.
Ik heb hem trouwens ook bij foka gekocht voor € 89 (in maart ofzo dacht ik)
Echt compact zou ik hem echter niet noemen.
Ingeklapt is hij best nog redelijk lang, en hij heeft ook best wel wat gewicht.
Wat voor camera wil je er eigenlijk opzetten?
Als het een DSLR is kan ik hem je wel aanraden vanwege de degelijke kwaliteit.
Als het een point en shoot is, zou ik iets goedkopers en lichters nemen.
Ik heb hem trouwens ook bij foka gekocht voor € 89 (in maart ofzo dacht ik)
Ja de camera weegt niet heel veel, Canon IS3, maar in de toekomst moet het ooit wel van een DSLR komen. Maar dat duurt waarschijnljk nog wel ff. Dus jij zegt dat het misschien verstandiger is om voor bijvoorbeeld de Hama te gaan. Qua gewicht doen ze elkaar niet veel onder. Geld besparen is natuurlijk altijd goed, maar als het troep is heb ik helemaal geld weg gegooid.
Dilemmaatje...
Dilemmaatje...
Ja. De Sherpa is inclusief draagtas (wist ik niet eensVerwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 13:52:
Kreeg je bij de Foka ook een draagtas erbij?![]()
Zo ja, dan is het zeker een aanrader.

Ik heb niet echt gekeken of er inderdaad een verschil in gewicht was tussen die velbon en hama. Hij zag er op he zicht zo even lichter uit.
Ik kan je wel vertellen dat je aan de velbon zeker geen miskoop doet.
Ik heb afgelopen zomer echter de cascata della marmore (165m hoog) beklommen in italie, bij 38 graden. Van voet tot top.
Nou ja "beklommen", er was een wandel"pad".
En dan is zo'n statief op je rug, naast ook nog eens je cameratas, best een last.
Edit:
en hij is idd incl tas.
Ik kan je wel vertellen dat je aan de velbon zeker geen miskoop doet.
Ik heb afgelopen zomer echter de cascata della marmore (165m hoog) beklommen in italie, bij 38 graden. Van voet tot top.
Nou ja "beklommen", er was een wandel"pad".
En dan is zo'n statief op je rug, naast ook nog eens je cameratas, best een last.
Edit:
en hij is idd incl tas.
[ Voor 3% gewijzigd door M a r c o op 20-09-2007 14:22 ]
ja, maar helaas had ik geen ND filter. Ik ben er toen achtergekomen hoe nuttig die in zo'n situatie kunnen zijn.
Er was veel te veel licht om eigenlijk iets met mijn statief te kunnen doen.
Dus ik heb alleen de stroompjes die door de schaduw liepen met langere sluitertijd kunnen fotograferen.
Toch maar eens een ND 8 halen ofzo
Er was veel te veel licht om eigenlijk iets met mijn statief te kunnen doen.
Dus ik heb alleen de stroompjes die door de schaduw liepen met langere sluitertijd kunnen fotograferen.
Toch maar eens een ND 8 halen ofzo
Kan je bij die R600 ook de poten helemaal verstellen? Zoals bij de Giottos 2130 ? Daar kan je namelijk de poten 'alle kanten' opmikken, wat opzich wel handig is.
Knoop door gehakt! Sherpa 600 is onderweg!
Mede doordat ik de Sherpa 600 voor maarliefst 72,25 euro heb gevonden! Sowieso veel goedkoop cameraspul op die site. Ook meteen een tasje gekocht, Lowepro Apex 110 AW gekocht voor 26,25. Geen geld lijkt me.
Mede doordat ik de Sherpa 600 voor maarliefst 72,25 euro heb gevonden! Sowieso veel goedkoop cameraspul op die site. Ook meteen een tasje gekocht, Lowepro Apex 110 AW gekocht voor 26,25. Geen geld lijkt me.
Verwijderd
Omdat ik volgend jaar een aantal maanden ga reizen zoek ik een goed, licht en stevig statief. Wat er op moet komen/kunnen (even van het extreemste uitgaand):
-Nikon D50 met grip en Sigma 100-300 F4
-Sony FX1/FX7 (videocamera, zo'n 2 a 2,5 kg)
Nu zoek ik dus een statief welke dit kan dragen, makkelijk mee te nemen is (ga naar Australië, maar heb daar ook een auto) en vooral stevig. Ook zoek ik nog een kop voor deze, of moet ik er 2 nemen; een voor foto en een voor video? Budget is rond de 300-400 euro (incl. kop), mag iets meer zijn maar liever niet. Ook wel handig om er bij te vermelden is dat ik ook veel aan macro fotografie doe, dus het moet een statief zijn zonder middenzuil zodat ik laag bij de grond kan.
Nu zoek ik dus een statief welke dit kan dragen, makkelijk mee te nemen is (ga naar Australië, maar heb daar ook een auto) en vooral stevig. Ook zoek ik nog een kop voor deze, of moet ik er 2 nemen; een voor foto en een voor video? Budget is rond de 300-400 euro (incl. kop), mag iets meer zijn maar liever niet. Ook wel handig om er bij te vermelden is dat ik ook veel aan macro fotografie doe, dus het moet een statief zijn zonder middenzuil zodat ik laag bij de grond kan.
Een aparte kop voor de video zou ik niet nemen. Neem wel 2 verschillende plaatjes om onder je camera's te schroeven: 1 met 'puntje' erin voor je video, en 1 zonder voor onder je D50.
Wat misschien wel lekker is om op te letten: Velbon heeft altijd 1 lange steel om pan en tilt in 1 beweging los te halen, dat lijkt mij erg makkelijk met video
Manfrotto heeft 3 ongeveer even lange stelen, dat zal minder makkelijk zijn.
Wat misschien wel lekker is om op te letten: Velbon heeft altijd 1 lange steel om pan en tilt in 1 beweging los te halen, dat lijkt mij erg makkelijk met video
Mooie deal voor dat bedrag.Trasos schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:26:
Knoop door gehakt! Sherpa 600 is onderweg!
Ik heb destijds ook bij factory prices gekeken. Ik was al bekend met deze site.
Toen was foka echter toch de goedkoopste.
Ik heb nu een Velbon Sherpa Pro CF-435 en een Markins M10 balhoofd. Het statief heb ik bij lagu.de gekocht (ongeveer 170 euro) maar het balhoofd had ik al. Het statief heeft een deelbare middenkolom zodat je ook laag bij de grond kunt komen.Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 13:48:
Omdat ik volgend jaar een aantal maanden ga reizen zoek ik een goed, licht en stevig statief. Wat er op moet komen/kunnen (even van het extreemste uitgaand):
Als balhoofd zou ik kijken naar iets met een universele QR oplossing. Ik heb gekozen voor de Markins (in combinatie met een Velbon Sherpa Pro CF-640) omdat deze het Arcaswiss systeem gebruikt. Voor m'n bodies heb ik speciale L-adapters zodat ik de camera ook in portret stand rechtop kan gebruiken en dus nniet de kop hoef te kantelen. Ook zijn er speciale QR platen voor lenzen etc zodat het geheel op elkaar afgestemd is. Probleem is dat de Markins balhoofden een beetje buiten het gestelde budget zijn, maar zowel Gitzo alsook Giotto hebben balhoofden voor het Arcaswiss systeem.
Verder zijn er natuurlijk veel firma's met hun eigen systeem (Manfrotto, Gitzo, Giotto) en hierbij moet je gewoon kijken in hoeverre deze stabiel genoeg zijn en geen speling hebben. Ook kun je kijken of ze QR platen hebben met een speciale rand zodat ze niet kunnen draaien ten opzichte van de camera of de lens.
Ik zou graag wat ervaringen/adviezen/meningen willen ontvangen mbt de aanschaf van een monopod.
Voor mijn vakantie naar NZ wil ik er 1 aanschaffen, een compleet statief meeslepen lijkt me wat veel van het goede en daarom denk ik dat een monopod een goed alternatief is. Om toch wat stevigheid/stabiliteit te hebben bij het fotograferen heb ik voor mezelf bedacht dat ik er 1 wil hebben waar een zogenaamd "voetpedaal" aan vast zit zodat je e.e.a. nog wat beter kunt fixeren.
Ik heb nu drie kandidaten...
De Manfrotto 682B
http://www.manfrotto.com/...to/cache/offonce/pid/2372
http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=6023
Hierbij vraag ik me af of de mini pootjes echt werken of dat het een wankel zooitje wordt en wat ik hier het beste voor kop op kan schroeven, bij voorkeur alleen een "sliding plate" oplossing
De GIOTTOS MM 9980
http://www.giottos.com/MM89-9900.htm
http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=36668
Een stuk goedkoper dan de Manfrotto en ik kan niet ontdekken wat er minder aan zou zijn. Ook bij deze vraag ik me af welke "sliding plate" oplossing ik hier het beste op kan schroeven en of de 9960 niet al voldoende voor mij is, ik ben zelf 1,83.
En kandidaat nummer 3
Unomat AS20
http://www.unomat.de/fr/sub-produkte.asp?cat=82&PAGE=3
Deze kwam ik tegen tijdens het zoeken, voordeel: er zit al een kop op met zo'n plaatje, nadeel: ik heb nog geen nederlandse verkoper gevonden en het geheel ziet er niet zo degelijk uit als de andere twee kandidaten.
Mocht iemand mij iets zinnings kunnen vertellen omtrendt deze drie dan hoor ik het graag!
Voor mijn vakantie naar NZ wil ik er 1 aanschaffen, een compleet statief meeslepen lijkt me wat veel van het goede en daarom denk ik dat een monopod een goed alternatief is. Om toch wat stevigheid/stabiliteit te hebben bij het fotograferen heb ik voor mezelf bedacht dat ik er 1 wil hebben waar een zogenaamd "voetpedaal" aan vast zit zodat je e.e.a. nog wat beter kunt fixeren.
Ik heb nu drie kandidaten...
De Manfrotto 682B
http://www.manfrotto.com/...to/cache/offonce/pid/2372
http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=6023
Hierbij vraag ik me af of de mini pootjes echt werken of dat het een wankel zooitje wordt en wat ik hier het beste voor kop op kan schroeven, bij voorkeur alleen een "sliding plate" oplossing
De GIOTTOS MM 9980
http://www.giottos.com/MM89-9900.htm
http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=36668
Een stuk goedkoper dan de Manfrotto en ik kan niet ontdekken wat er minder aan zou zijn. Ook bij deze vraag ik me af welke "sliding plate" oplossing ik hier het beste op kan schroeven en of de 9960 niet al voldoende voor mij is, ik ben zelf 1,83.
En kandidaat nummer 3
Unomat AS20
http://www.unomat.de/fr/sub-produkte.asp?cat=82&PAGE=3
Deze kwam ik tegen tijdens het zoeken, voordeel: er zit al een kop op met zo'n plaatje, nadeel: ik heb nog geen nederlandse verkoper gevonden en het geheel ziet er niet zo degelijk uit als de andere twee kandidaten.
Mocht iemand mij iets zinnings kunnen vertellen omtrendt deze drie dan hoor ik het graag!
*kick* helemaal niemand nog iets toe te voegen?
Ben ik dan weer hoor, maar is dit niet iets voor je: de Velbon ultra luxi F ( naar beneden scrollen).
Het is een tripod, die erg compact en ligt is, maar toch redelijk stevig is. Op deze manier kan je ook die lange sluiters pakken voor landschappen e.d. met water. Ik ga niet meer op vakantie zonder statief, gewoon omdat je net na zonsondergang mooie landschappen kan fotograferen met statief.
Van monopods heb ik geen kaas gegeten.
Het is een tripod, die erg compact en ligt is, maar toch redelijk stevig is. Op deze manier kan je ook die lange sluiters pakken voor landschappen e.d. met water. Ik ga niet meer op vakantie zonder statief, gewoon omdat je net na zonsondergang mooie landschappen kan fotograferen met statief.
Verwijderd
Dit lijkt mij ook een ideale tripod. Bijzonder compact (35cm) en licht om mee te sjouwen maar het kan 2kg dragen en vergroot worden tot 163cm. Wat kost zoiets?Nomad schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 08:23:
Ben ik dan weer hoor, maar is dit niet iets voor je: de Velbon ultra luxi F ( naar beneden scrollen).
113 euro ofzo, kijk even op factoryprices.nl bijvoorbeeld, die verkoopt statieven redelijk goedkoop.Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 08:59:
[...]
Dit lijkt mij ook een ideale tripod. Bijzonder compact (35cm) en licht om mee te sjouwen maar het kan 2kg dragen en vergroot worden tot 163cm. Wat kost zoiets?
Fijn statief, heb er nog nooit geld voor gehad om hem te halen, maar heb hem wel eens gebruikt en dat ding is stevig genoeg voor mij...daar kan best mijn 30D met 100-300 op (samen toch 2.5 kg ofzo).
Hmm ziet er zeker interessant uit. Een D30 is volgens mij qua gewicht redelijk gelijk aan mijn D200.. met factoryprices ben ik voorlopig even klaar, maar ga zaterdag waarschijnlijk naar Kamera Express en zal deze zeker meenemen in de keuze... tnx!Nomad schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 08:23:
Het grote nadeel vond ik dat de knop om hem op zijn kant te zetten bij het inklappen in de hoofdknop geduwd moet worden, anders past ie niet in zijn tas.
Hierdoor moet je iedere keer de knop er helemaal uitdraaien, opruimen, en bij de volgende keer opzetten, uit de hoofdknop halen weer erin draaien. Maar het was een normale M6 bout (zeg ik uit mijn hoofd, hij is metrisch i.i.g.), dus heb ik hem vervangen door een kleinere knop die erin kan blijven zitten als je hem opruimt.
Maar je kunt me ook lui noemen natuurlijk. Verder is het een prachtig statief. Mijn P880 met flitser blijft er prima op staan, en een kleine SLR zou ik er ook wel op durven zetten.
Hierdoor moet je iedere keer de knop er helemaal uitdraaien, opruimen, en bij de volgende keer opzetten, uit de hoofdknop halen weer erin draaien. Maar het was een normale M6 bout (zeg ik uit mijn hoofd, hij is metrisch i.i.g.), dus heb ik hem vervangen door een kleinere knop die erin kan blijven zitten als je hem opruimt.
Maar je kunt me ook lui noemen natuurlijk. Verder is het een prachtig statief. Mijn P880 met flitser blijft er prima op staan, en een kleine SLR zou ik er ook wel op durven zetten.
Je hebt het statief dus? de velbon ultra luxi f?Gilles de Geus schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:14:
Het grote nadeel vond ik dat de knop om hem op zijn kant te zetten bij het inklappen in de hoofdknop geduwd moet worden, anders past ie niet in zijn tas.
Ehmm Ja dusNomad schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 15:56:
[...]
Je hebt het statief dus? de velbon ultra luxi f?
Vandaag bij Kamera Express geweest en de Velbon Ultra Luxi F bekeken, mooi statiefje, maar ik ga er mijn D200 niet op vastschroeven, daarvoor is het imho toch iets te wankel. Ook een beetje genezen van het idee dat ik een monopod met voetstuk wil hebben. De Manfrotto 682B is in theorie leuk maar in de praktijk een enorm gehannes om de pootjes er ff snel uit te krijgen. De GIOTTOS MM 9980 is een mooie monopod maar het voetstukje voegt weinig toe aan de stabiliteit van het ding.
De verkoper wist me echter te verleiden tot de Gitzo GT1930, damn wat een fijn statief en wat heerlijk gewicht! Momenteel erg mooie aanbieiding bij K-E dus denk dat dat hem wel wordt. Is het volgende dilemma de kop... ballhead of "3D", we hebben de Manfrotto 460MG er opgeschroeft en dat zag er wel fijn uit.
Mocht iemand hier nog iets nuttigs over kunnen roepen dan hoor ik het graag. Ik wil er bij voorkeur ook panorama's mee kunnen maken en volgens mij gaat dat met zo'n 3D een stuk makkelijker dan met een ballhead, of zijn er opties waarbij je ook eenvoudig met een ballhead 360 graden kan draaien zonder iedere keer je horizon te moeten checken?
De verkoper wist me echter te verleiden tot de Gitzo GT1930, damn wat een fijn statief en wat heerlijk gewicht! Momenteel erg mooie aanbieiding bij K-E dus denk dat dat hem wel wordt. Is het volgende dilemma de kop... ballhead of "3D", we hebben de Manfrotto 460MG er opgeschroeft en dat zag er wel fijn uit.
Mocht iemand hier nog iets nuttigs over kunnen roepen dan hoor ik het graag. Ik wil er bij voorkeur ook panorama's mee kunnen maken en volgens mij gaat dat met zo'n 3D een stuk makkelijker dan met een ballhead, of zijn er opties waarbij je ook eenvoudig met een ballhead 360 graden kan draaien zonder iedere keer je horizon te moeten checken?
Wat schroef je erop op qua gear, is die inderdaad zo lekker compact om mee te nemen, hoe stevig is die, is de werkhoogte fijn. Is die stabiel, is het materiaal stevig genoeg etc etc etc. Is de kop sterk genoeg voor zwaarder materiaal, zoals een 30D met 1.5kg tele?
Ter info, heb er zelf wel eens kort mee gespeeld, maar dat is lang geleden en het ding staat nog steeds op mijn verlanglijstje.
Verwijderd
Heeft de Velbon Ultra Luxi F ook een waterpas geintegreerd aan zijn balhoofd?
En wordt het overal geleverd met een luxe draagtas?
Zie foto:
Zie foto:

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2007 09:34 ]
Verwijderd
Zelf gebruik ik een Cullmann 50011 Pronto als meeneemstatiefje die in m'n fototas past.DeFeCt schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 18:34:
Vandaag bij Kamera Express geweest en de Velbon Ultra Luxi F bekeken, mooi statiefje, maar ik ga er mijn D200 niet op vastschroeven, daarvoor is het imho toch iets te wankel.

Heel net driepootje die geen enkele moeite heeft met m'n Pentax *ist DS en een Pentax-A 70-210 F4 schuifzoom (die lens is ongeveer 3x zo zwaar als m'n 50-200 kitlens). Een D200 met 18-70 van een vriend van mij was ook geen probleem.
OK, dit soort statiefjes zijn geen toonbeeld van stabiliteit, maar ze zijn stabieler dan jij of ik uit de hand kunnen doen, en als je je fototas aan de kop hangt zijn ze nog een stuk stabieler. En ze doen 't ook goed als tafelstatief.
't Beste statief is het statief dat je bij je hebt, en met deze kleintjes is de kans dat je ze thuis laat een stuk kleiner.
't Voetstuk bij monopods is niet bedoeld voor normaal gebruik, maar bv. om er een externe flitser op te zetten. Het enige voordeel is dat die monopod dan niet omvalt als je 'm niet vasthoudt.Ook een beetje genezen van het idee dat ik een monopod met voetstuk wil hebben. De Manfrotto 682B is in theorie leuk maar in de praktijk een enorm gehannes om de pootjes er ff snel uit te krijgen.
http://fotoknallers.nl/in...gorie=Velbon+Sherpa+serieMvdKelen schreef op zondag 23 september 2007 @ 17:02:
[...]
Mooie deal voor dat bedrag.
Ik heb destijds ook bij factory prices gekeken. Ik was al bekend met deze site.
Toen was foka echter toch de goedkoopste.
Leuke aanbieding, de Velbon Sherpa 600R incl draagtas voor €69,95 (daarnaast nog 10tje verzendkosten)
Geen balhoofd, maar dat had je vast al gezien, maar een panhead met inderdaad een setje waterpasjes.Verwijderd schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 09:33:
Heeft de Velbon Ultra Luxi F ook een waterpas geintegreerd aan zijn balhoofd?
Zie foto:
[afbeelding]
En de draagtas hoort er gewoon bij...
Maar die ultra luxi F, is dat nou een aanrader of niet...ik zoek dus iets compacts, maar goed, moet wel 2,5 kg op eigenlijk.Gilles de Geus schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 20:51:
[...]
Geen balhoofd, maar dat had je vast al gezien, maar een panhead met inderdaad een setje waterpasjes.
En de draagtas hoort er gewoon bij...
Zijn er mensen met ervaring met de Manfrotto 303 Plus en 303 SPH?
Ben erg benieuwd naar hun bevindingen
Ben erg benieuwd naar hun bevindingen
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Heeft er iemand ervaringen met de Manfrotto 725B?
Is volgens mij een stevig statief met een balhoofd (zit deze aan het statief vast, of kun je er ook een ander statiefhoofd op doen?) voor een redelijke prijs (130 Euro's)
Er moet een d70s + grip + 70-200 Sigma op kunnen
Is volgens mij een stevig statief met een balhoofd (zit deze aan het statief vast, of kun je er ook een ander statiefhoofd op doen?) voor een redelijke prijs (130 Euro's)
Er moet een d70s + grip + 70-200 Sigma op kunnen
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Ik vond het geen aanrader voor mijn D200, en aangezien jou 30D niet veel verschilt qua formaat zou ik hem er niet opschroeven, of zoals de vriendelijke verkoper van Kamera Express zei "Tja als jij graag van je camera af wil..dan kun je best die velbon nemen" .. Het is uiteindelijk de Gitzo GT1930 geworden...Nomad schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 22:46:
[...]
Maar die ultra luxi F, is dat nou een aanrader of niet...ik zoek dus iets compacts, maar goed, moet wel 2,5 kg op eigenlijk.
Verwijderd
DeFeCt schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 13:19:
[...]
...of zoals de vriendelijke verkoper van Kamera Express zei "Tja als jij graag van je camera af wil..dan kun je best die velbon nemen"
wat is nu precies de minimale werkhoogte van de Velbon Sherpa 600R? Op de site van Velbon staat dat dat 29 cm is, maar is dat ook als je de de middenkolom omgekeerd monteert, of is dat nog lager dan?
Begrijp ik het dan goed dat je wel je foto's moet spiegelen?MvdKelen schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 22:33:
Als je de middenkolom omdraait van de 600R kun je je camera in principe tot tegen de grond hangen.
Eeeeeeuh, nee.masterslave schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 08:26:
[...]
Begrijp ik het dan goed dat je wel je foto's moet spiegelen?
Je camera hangt ondersteboven. Ik denk dat je je foto gewoon 180 graden moet draaien.
Veel camera's hebben een orientation-sensor, die voelt hoe de camera staat, en zal de foto alsnog recht zetten.MvdKelen schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 09:54:
[...]
Eeeeeeuh, nee.
Je camera hangt ondersteboven. Ik denk dat je je foto gewoon 180 graden moet draaien.
Die doen het alleen vaak niet als je camera op de kop zet.. Alleen op landscape en potrait orientatieBig Daddy schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 11:04:
[...]
Veel camera's hebben een orientation-sensor, die voelt hoe de camera staat, en zal de foto alsnog recht zetten.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verwijderd
Ik heb van het weekend de Ultra Luxi in het echt gezien en NO WAY dat ik daar mijn camera met een zoomlens erop ga bevestigen!
Dit is echt een mega compact ding maar zeker niet een aanrader voor een dslr..

Ik heb een Velbon p-max. Het statief is compact en kan een een kilo of 2 dragen. Grootste manko aan dat ding is de plastic kop. Die buigt al bij een kilo belasting naar links.
Ik gebruik hem nu alleen nog maar voor een 350D + 50/1.8
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
offtopic:
gefixed. Mn site is een tijdje geleden gehacked en defaced. (index.htm overschreven). Ik was vergeten mijn eigen index terug te zetten. Site is overigens wel erg outdated. Lang niks meer aan gedaan, ik wil weer een nieuwe maken.
gefixed. Mn site is een tijdje geleden gehacked en defaced. (index.htm overschreven). Ik was vergeten mijn eigen index terug te zetten. Site is overigens wel erg outdated. Lang niks meer aan gedaan, ik wil weer een nieuwe maken.
@vandijk. precies om die reden heb ik besloten net iets meer uit te geven voor een statief met een metalen kop.
[ Voor 11% gewijzigd door M a r c o op 22-10-2007 16:53 ]
Ja dat bedoel ik, horizontaal spiegelen dusMvdKelen schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 09:54:
[...]
Eeeeeeuh, nee.
Nee, draaien en spiegelen zijn niet hetzelfde. De foto is ondersteboven.masterslave schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:16:
[...]
Ja dat bedoel ik, horizontaal spiegelen dus
Als je hem verticaal spiegelt (boven wordt onder en andersom) dan staat de foto wel goed, maar dan is hij horizontaal nog gespiegeld.
Dus, 180 graden draaien, of verticaal EN horizontaal spiegelen.
Ik heb dit statief ook een paar jaar gebruikt maar heb de kop eraf gehaald en een aluminium dop laten draaien met schroefdraad zodat ik er een echt balhoofd op kan gebruiken.vandijk schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 13:30:
Ik heb een Velbon p-max. Het statief is compact en kan een een kilo of 2 dragen. Grootste manko aan dat ding is de plastic kop. Die buigt al bij een kilo belasting naar links.
Ik heb nu een Velbon Sherpa Pro CF-435 in plaats van de P-Maxi en dat bevalt een stuk beter. Is wel groter (ingeklapt) maar een stuk stabieler.
Verwijderd
Ik vind de Pro 435 wel erg duur maar ben erg benieuwd naar de Sherpa 435!kdbruin schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 03:06:
[...]
Ik heb dit statief ook een paar jaar gebruikt maar heb de kop eraf gehaald en een aluminium dop laten draaien met schroefdraad zodat ik er een echt balhoofd op kan gebruiken.
Ik heb nu een Velbon Sherpa Pro CF-435 in plaats van de P-Maxi en dat bevalt een stuk beter. Is wel groter (ingeklapt) maar een stuk stabieler.
Zijn er hier gebruikers van de Sherpa 435? Want deze is inmiddels 100 euro en goed verkrijgbaar.

Sherpa 435 (NEW)
Aluminum alloy body + Aluminum legs, with Rubber feet.
Unique 4-way head with Quick release platform with 3-postions
bubble leveler.
3-section legs, lever locking systems. Full-, Semi- low angle ositions.
Split center column to enable the tripod to use as “grounder”.
Light weight yet, sturdy tripod for the advance amateurs and traveling with.
Ik ben op zoek naar een goed mini-statiefje. Een klein statiefje, licht, ingeklapt iets van 25cm groot, maar stabiel genoeg om een D70 met kitlens omhoog te houden. Ik heb op de Arc de Triomphe zo'n statief van een Koreaan geleend, en ben helemaal verkocht. Ook van zijn 12-24mm trouwens
(die ietsje te duur is...)
Bij praxis is nu een statief te koop voor 70 euro: http://www.praxis.nl/Acties/Folders/Folder%2044
Ik ga hem morgen even bekijken denk ik, iemand die hem kent trouwens?
wel handig om te vermelden, het staat op pagina 5Nomad schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 22:32:
Bij praxis is nu een statief te koop voor 70 euro: http://www.praxis.nl/Acties/Folders/Folder%2044
nee, maar hij zal niet veel beter/slechter zijn dan ieder andere willekeurige statief voor ongeveer 70,- euro. of je zoiets dan bij de Praxis wilt kopen, moet je natuurlijk helemaal zelf weten.Nomad schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 22:32:
Ik zou voor €70 geen statief bij de praxis kopen. Koop dan voor €40 een plastic velbon o.i.d. bij een fotozaak. Als je €70 wilt uitgeven zou ik eerder even doorsparen: voor €100 heb je een velbon met metalen kop e.d. Alhoewel dit ding er ook metaal uitziet.
Ik zou zelf geen €70 uitgeven aan iets waarvan ik niet weet of de kwaliteit goed is, zeker als de stap naar iets bewezen goeds zo klein is
@lateef: het ziet eruit als een geval met metalen kop, dat is voor mij iig een pluspunt.
Ik zou zelf geen €70 uitgeven aan iets waarvan ik niet weet of de kwaliteit goed is, zeker als de stap naar iets bewezen goeds zo klein is
@lateef: het ziet eruit als een geval met metalen kop, dat is voor mij iig een pluspunt.
[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 29-10-2007 23:32 ]
Verwijderd
Cullmann 50011, ideaal dingetje!MBV schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 16:23:
Ik ben op zoek naar een goed mini-statiefje. Een klein statiefje, licht, ingeklapt iets van 25cm groot, maar stabiel genoeg om een D70 met kitlens omhoog te houden.
Ik heb nu een Vanguard 5 compact reisstatief (1.30m werkhoogte geloof ik).
Nu heb ik recentelijk de 70-200 F4/L aangeschaft en vind ik dit statief niet meer zo geweldig (stabiliteit te beperkt). Dus een nieuw statief... Ik zag de Velbon sherpa 600 (volgens mij de oude niet 600R uitvoering) te koop staan rond de 70 euro. Is dit een goed statief? Of zijn er betere voor ongeveer hetzelfde bedrag of iig niet veel meer?
Nu heb ik recentelijk de 70-200 F4/L aangeschaft en vind ik dit statief niet meer zo geweldig (stabiliteit te beperkt). Dus een nieuw statief... Ik zag de Velbon sherpa 600 (volgens mij de oude niet 600R uitvoering) te koop staan rond de 70 euro. Is dit een goed statief? Of zijn er betere voor ongeveer hetzelfde bedrag of iig niet veel meer?
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
Ik ga hem ook niet zomaar kopen. Ik heb nu ook een statief, maar die is niet stevig genoeg. Vooral de kop laat me in de steek, maar die is dan ook van plastic (evenals de rest van het driepootje).
Voor 70 euro krijg je ook een velbon 600 sherpa bijvoorbeeld.
Ik ga hem gewoon even bekijken, omdat hij wel lekker stabiel lijkt en van metaal lijkt te zijn. Neem wel een 30D met een lens van 1.5kg (100-300 F/4) mee om te testen, als dat goed werkt, dan laat ik het hier wel even weten.
Voor 70 euro krijg je ook een velbon 600 sherpa bijvoorbeeld.
Ik ga hem gewoon even bekijken, omdat hij wel lekker stabiel lijkt en van metaal lijkt te zijn. Neem wel een 30D met een lens van 1.5kg (100-300 F/4) mee om te testen, als dat goed werkt, dan laat ik het hier wel even weten.
Die hij had was 'idealer': ook een middenkolom die 20cm omhoog kwam
Vandaag het Praxis statief gezien. Lijkt heel wat, mooi stevig (durf mijn spul er wel op te zetten), maar het gaat allemaal niet soepel. Alsof ze wat vaker lagertjes moesten gebruiken.
Verwijderd
Heeft niemand hier de Velbon Sherpa 435? Of heeft iemand dit uitgeprobeerd in een winkel? Ik ben namelijk erg benieuwd naar jullie bevindingen 
Wie had hier ook alweer de Velbon Ultra Luxi gekocht? Ik ben toch echt benieuwd naar jouw bevindingen hierover..
Wie had hier ook alweer de Velbon Ultra Luxi gekocht? Ik ben toch echt benieuwd naar jouw bevindingen hierover..
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2007 09:14 ]
Dit topic is gesloten.