Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
nomad85 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 17:02:
UltraSub, nee volgens mij maar in 1 kleur, boeit dat nou werkelijk? (hoewel ik hem ook liever in het zwart zie :P)
Uh, ja, ik ga niet met zo'n gouden pimp ding op mijn rug lopen!
Misschien busje zwarte lak halen dan maar.. Ghehe.. :P
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 18:35:
Mijn 486 kan ik zelfs alleen laten pannen. Hier zit een speciale knop voor op de kop.
Ok, dat je zo'n knop hier voor hebt, maar dan nog. Als je de camera tov de horizontaal 2 graden uit het lood hebt staan, en je pant, is het dus wel lastig stitchen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga dan voor een 515 met een 503 kop, dan kun je de hoek van je kop veranderen tov de rest van je statief.

Als je even eea uitprobeert voordat je gaat schieten dan kom je volgens mij een heel end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gilles de Geus schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 14:41:
[...]
Kan die kop nou nog om zijn as draaien terwijl ie verticaal vergrendeld is?

Zoiets meen ik op te mken uit de Manfrotto site, maar echt duidelijk is ie niet :?
Ja dat kan. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.digit-photo.com/MANFROTTO_488RC2_Rotule_Midi_Ball___Plateau_RC2-p-MAN488RC2.jpg
De rechter (grote ronde) knop is om de bal helemaal los te maken. De linker knop is om alleen te kunnen pannen. De hele kop draait dan over het grijze gedeelte dat aan je statief/monopod vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 13:44:De rechter (grote ronde) knop is om de bal helemaal los te maken. De linker knop is om alleen te kunnen pannen. De hele kop draait dan over het grijze gedeelte dat aan je statief/monopod vast zit.
Thanks voor de uitleg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 23:10

Paladin

Play Ball!

Hmz ik heb is het een en ander geprobeerd, en ik moet zeggen dat ik die manfrotto 190 serie wel prettig vind, maar nu heb ik die 190x serie op de website gezien, en die zit er wel erg relaxed uit, maar ik kan geen winkel vinden die dat ding verkoopt. Iemand een webwinkel waar deze wel verkocht wordt?

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
die is nog niet te koop geloof ik.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is miss al genoemd in het topic maar heb erg weinig tijd dus vraag het maar ff zo...
Heb bij Mediamarkt een statief gezien en dat leek me wel een goede.
Het is een Vanguard en is bij mediamarkt het duurste statief (85 euro) is dit een goed statief dat jullie weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

raymoendo...ik denk niet dat dat genoeg info is...vanguard heeft heel veel spul en die prijs zegt hooguit een MM medewerker wat, maar ons niet.
Je zal toch echt het type moeten weten, over het algemeen niet heel tevreden met vanguard spul, het is duidelijk wat goedkoper van opzet dan het wat duurdere spul.
Ik zit zelf te kijken naar Velbon, kijk even bij hun of er wat tussen zit is mijn advies.
Het kan best zijn dat je statief die je op het oog hebt een prima ding is hoor, het is slechts mijn beperkte ervaring met vanguard die zegt: kijk even verder.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

abrakadaver schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 16:43:
die is nog niet te koop geloof ik.
Foto konijnenberg heeft het al te koop. Gisteren kreeg ik hem binnen.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:40

Asteroid9

General Failure

Ik heb gisteren mijn Manfrotto 055DB met 804RC2 kop binnengekregen.
Nou ben ik geen ervaren fotograaf (is mijn eerste statief) maar het ziet er heel goed uit.

Een minimale hoogte van 40cm (excl. kop) en maximum 183cm, dan zit je met kop en camera al op een slordige 2.00m
Alles is stevig te vergrendelen, 90 graden voorwaarts, 30 graden achterwaarts, 90 graden kantelen en 360 graden rotatie. (kan beter de speclijst quoten denk ik)

Ingeklapt is hij redelijk portable, het statief zelf weegt 2.2kg en daar komt de composiet/kunsstof kop nog bij.
Al met al een erg leuk ding, staat lekker stabiel en de prijs valt me niks tegen, momenteel kost hij ongeveer 135 Euro compleet. :)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Manfrotto 190x ligt momenteel al volop in de winkels hoor, en anders is ie gewoon bestelbaar. Wellicht dat veel winkels nog oude voorraad 190(pro)(d)B statieven hebben liggen en wachten tot dit uitverkocht is. De 055DB is ook een uitlopend statief (niks mis mee natuurlijk), dus als je dit wilt aanschaffen dan moet je snel zijn.

@nomad85: Vanguard heeft een behoorlijke metalen serie die behoorlijk stevig is en volledig demontabel is. Nadeel van deze statieven is dat ze vrij groot en zwaar zijn (kan ook een voordeel zijn). Deze zijn zeer zeker ook buiten MM te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 12:53:
De Manfrotto 190x ligt momenteel al volop in de winkels hoor, en anders is ie gewoon bestelbaar. Wellicht dat veel winkels nog oude voorraad 190(pro)(d)B statieven hebben liggen en wachten tot dit uitverkocht is. De 055DB is ook een uitlopend statief (niks mis mee natuurlijk), dus als je dit wilt aanschaffen dan moet je snel zijn.

@nomad85: Vanguard heeft een behoorlijke metalen serie die behoorlijk stevig is en volledig demontabel is. Nadeel van deze statieven is dat ze vrij groot en zwaar zijn (kan ook een voordeel zijn). Deze zijn zeer zeker ook buiten MM te vinden.
Vangaurd heeft inderdaad wel goede statieven, maar die vallen ook duidelijk buiten het budget van de vraagsteller (80 euro).....
Velbon maakt in die prijsklasse dacht ik redelijke statieven die vooral lekker klein zijn :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ikzelf was driftig aan het kijken naar de Velbon Sherpa's, en dan vooral naar de 750: klein opgevouwen, groot als je hem opzet.

Maar de 435 heeft weer hele interessante gegevens: kleiner opgevouwen, iets hoger, en waterpassen op de panhead, scheelt weer een losse waterpas op de flits aansluiting (dat die dingen €30,- kosten trouwens :X ). Heeft iemand ervaringen met dezes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik heb net de Vanguard gekocht waar ik het over had, het is de MG-4.
Ik zet hem nou net op, is echt n mooi en stevig statief.
Maar er zitten op het platform 2 dingen, 1 met draad die in de camera gaat en zo'n drukding... miss een domme vraag maar waar is dat ding dan eigenlijk goed voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 17:39:
Nou ik heb net de Vanguard gekocht waar ik het over had, het is de MG-4.
Ik zet hem nou net op, is echt n mooi en stevig statief.
Maar er zitten op het platform 2 dingen, 1 met draad die in de camera gaat en zo'n drukding... miss een domme vraag maar waar is dat ding dan eigenlijk goed voor?
heb ik ook aan mn statief, geen idee eigenlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja vaag ding he, volgens mij is dat voor een videocamera of zo... vind t mooi irri want je krijgt door dat ding een deukje onder de camera grrr... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:45
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 18:30:
ja vaag ding he, volgens mij is dat voor een videocamera of zo... vind t mooi irri want je krijgt door dat ding een deukje onder de camera grrr... ;)
Is idd voor videocamera's, het enige waar die statieven goed voor zijn :+. Voordeel: zo'n smalle camera kan je dan toch precies recht vooruit ten opzichte van die langere 'stok' zetten, bedient makkelijk. Nadeel: krassen op je fototoestel, ik heb hem dus eruit gesloopt. Vaak niet zo moeilijk: gewoon het veertje uit het voetje wegdraaien, pinnetje ergens anders bewaren en het veertje terug doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou nou gelijk zo negatief over mn mooie statief... haha ;) nou ik heb dat ding er ook uit gesloopt goede tip van je! geen last meer zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Oh sorry, het is een andere dan ik dacht dat het was. Ik dacht dat het die lijn was met plastic koppen, en daar wil ik geen foto's mee maken.
Maar als hij met een filmkop wordt geleverd, zal het misschien wel een film-statief zijn ;) Ook te zien aan de langere instel-pook, of hoe dat ding ook heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in het bezit van een statief (Velbon CX mini) deze gebruik ik voor mijn externe flitser. Door middel van een slave unit (zo'n blokje wat reageert op de flits) kan ik mijn flitser op het statief bevestigen. Maar als ik dat zonder dit blokje zou willen zijn er dan nog opties qua goedkope adapters die tussen statief en flitser kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb voor divers gebruik op mijn werk vorig jaar ook een Manfrotto 055DB met een 141RC-kop erop aangeschaft (bij Foto Klein, Rotterdam).

Bevalt goed, al is-tie en tikkeltje aan de zware kant. Voor studio-achtig gebruik prima :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 14:44:
Ik ben in het bezit van een statief (Velbon CX mini) deze gebruik ik voor mijn externe flitser. Door middel van een slave unit (zo'n blokje wat reageert op de flits) kan ik mijn flitser op het statief bevestigen. Maar als ik dat zonder dit blokje zou willen zijn er dan nog opties qua goedkope adapters die tussen statief en flitser kunnen?
Iemand? :) Via google kan ik het iig niet echt vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Wat denk je dat het kost: €15 ofzo? Daar heb je namelijk zo'n slave-blokje voor op ebay :P

Bij nikon-flitsers (SB-x00) zit een statiefadapter, verder zou ik het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Laatst online: 10-09 12:09

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Ik ben zojuist de bezitter van een VELBON CX-480 ik heb hem gekregen, hij weegt 1,3 kg en is lekker in te stellen en aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:54:
[...]

Iemand? :) Via google kan ik het iig niet echt vinden
Zit hier wat tussen? Zo ja, even met de EAN naar de winkel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordiFcu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-12-2022
Iemand ervaring met een Velbon Sherpa 450?
Wil hem gaan gebruiken in combinatie met een D50 om voornamelijk vuurwerkfoto's mee te maken.

Heb hiervoor altijd een goedkoop statief gehad maar die is laatst gesneuveld en ben op zoek naar kwalitatief iets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ik heb wel een velbon sherpa 600. Daar ben ik erg tevreden over.
Zeer degelijk gebouwd, stevige kop en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil binnenkort een statief aanschaffen voor mijn Pentax K10D en heb hier de topic doorgenomen en kom aardig veel Velbon's en Manfrotto's tegen. Nu is het verschil tussen de Sherpa 600 en 750 mij niet helemaal duidelijk. Wat kan de 750 meer t.o.v. de 600? Welke Manfrotto kan concurreren met de Velbon 750 (+/- 110 euro)

Dit is dus wat ik zelf in gedachten heb:
http://www.cameranu.nl/artikel/1189/Velbon_Sherpa_750R.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Als ik zo even kijk, dan zie ik dat de 600 net iets hoger is. Maar als je niet zo heel lang bent, dan dat niet veel uit. Ik heb de 600, en als ik hem maximaal zet, dan kan ik niet meer bij mn viewfinder. ik ben ong 1m70.
Verder zie ik op het plaatje bij de 750 een "hendel" (hoe moet ik het anders noemen?) waar je aan kun draaien om de middenas omhoog of omlaag te laten gaan.
Bij de 600 moet je gewoon de middenas vastpakken, beveiliging losdraaien, zelf laten zakken, en weer vastzetten.
Zelf stoort dit mij niet, al zal je met de 750 iets nauwkeuriger de hoogte kunnen aanpassen als dit kritisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MvdKelen schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 09:07:
Als ik zo even kijk, dan zie ik dat de 600 net iets hoger is. Maar als je niet zo heel lang bent, dan dat niet veel uit. Ik heb de 600, en als ik hem maximaal zet, dan kan ik niet meer bij mn viewfinder. ik ben ong 1m70.
Verder zie ik op het plaatje bij de 750 een "hendel" (hoe moet ik het anders noemen?) waar je aan kun draaien om de middenas omhoog of omlaag te laten gaan.
Bij de 600 moet je gewoon de middenas vastpakken, beveiliging losdraaien, zelf laten zakken, en weer vastzetten.
Zelf stoort dit mij niet, al zal je met de 750 iets nauwkeuriger de hoogte kunnen aanpassen als dit kritisch is.
Ik ben 1.85m is de Sherpa 750 dan nog wel interessant voor iemand van mijn lengte? Ik vind het jammer dat de Sherpa's zo kort zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Dan denk ik dat de sherpa 600 beter is. Die is net 10 cm langer.
Ik ben nu niet thuis, dus kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik denk dat je die wel kan gebruiken zonder te moeten bukken. Ik zal vanavond eens kijken,

Het statief is 1m65, maar je viewfinder zit nog hoger dan dat. zeker als je ook nog eens een batterygrip onder je camera hebt zitten ofzo.
Ik zou zeggen, kijk naar de hoogte van je viewfinder tov de onderkant camera.
Tel dat bij de statieflengte op, en kijk wat je oog hoogte is.
Je bent 1,85, dus ooghoogte is waarschijnlijk ong 1,65. Met de 600 heb je dan iets over.
Bij de 750 heb je kan dat je net ietsje gebogen moet staan.

[ Voor 49% gewijzigd door M a r c o op 24-05-2007 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 05:45

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

MvdKelen schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:37:
Dan denk ik dat de sherpa 600 beter is. Die is net 10 cm langer.
Ik ben nu niet thuis, dus kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik denk dat je die wel kan gebruiken zonder te moeten bukken. Ik zal vanavond eens kijken,

Het statief is 1m65, maar je viewfinder zit nog hoger dan dat. zeker als je ook nog eens een batterygrip onder je camera hebt zitten ofzo.
Ik zou zeggen, kijk naar de hoogte van je viewfinder tov de onderkant camera.
Tel dat bij de statieflengte op, en kijk wat je oog hoogte is.
Je bent 1,85, dus ooghoogte is waarschijnlijk ong 1,65. Met de 600 heb je dan iets over.
Bij de 750 heb je kan dat je net ietsje gebogen moet staan.
Ik heb de 750 en ben net geen 1,80, je moet je hoofd inderdaad ietsjes naar je zoeker brengen maar ik vind het niet vervelend of storend.
Dagi, ik zou gewoon even in een winkel uitproberen wat je het beste uitkomt.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grubeater schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 13:26:
[...]

Ik heb de 750 en ben net geen 1,80, je moet je hoofd inderdaad ietsjes naar je zoeker brengen maar ik vind het niet vervelend of storend.
Dagi, ik zou gewoon even in een winkel uitproberen wat je het beste uitkomt.
Thanks. Wat was voor jou de reden om voor Velbon te kiezen en waarom juist de 750 en niet de 600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Laatst online: 10-09 05:45

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 13:45:
[...]

Thanks. Wat was voor jou de reden om voor Velbon te kiezen en waarom juist de 750 en niet de 600?
Volgens mij kan de 750 lager bij de grond komen en is deze opgevouwen ook kleiner dan de 600.
Waarom Velbon? Veel mensen willen een Manfrotto om de naam die het heeft, mij sprak Velbon gewoon meer aan.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 22:20
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 09:50:
[...]

Ik ben 1.85m is de Sherpa 750 dan nog wel interessant voor iemand van mijn lengte? Ik vind het jammer dat de Sherpa's zo kort zijn.
Ik heb ook de Sherpa 750, ben 1.97m ;) Heel fijn ding, 't ging mij vooral erom dat-ie zo compact is. Hij reikt dus niet tot aan mijn ogen, maar dat heb je echt niet nodig bij een statief. Dat is anders bij een monopod, daarbij kijk je meestal de hele tijd door de viewfinder omdat je ermee beweegt. Een statief stel je in, en je laat de foto maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook in de markt voor een statief, ik ben er nog niet helemaal uit of ik een compleet statief wil, of iets met een losse kop + statief.

Wel moet het geheel minstens 2,4kg kunnen dragen, liefst lekker hoog kunnen, maar als ie ook vrij dichtbij de grond kan is dat ook wel prettig. Goed voor panorama's en om HDR's mee te gaan maken (waarvoor ie lijkt me gewoon alleen lekker stevig moet staan).
Gisteren was ik bij een MM en daar hingen los ook wat koppen, o,a de Manfrotto's 484, 486 en 488 welke er wel degelijk uitzagen en denk ik wel dekken wat ik nodig heb cq wil.

Budget zo'n 150 euro ong. Prettigste is wel als de combinatie ook een beetje licht is, gezien het mee moet in het vliegtuig (niet zo'n probleem waarschijnlijk) maar ook onderweg in het buitenland op de scooter.
Maakt het dat een onmogelijk statief wat ik zoek ? (Of carbon en onmogelijk duur? :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Manfrotto 055DB/804RC2 (€135,-)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Oxi schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 19:41:
Een beetje licht? Ik sjouw me een breuk 8)7 Verder wel een fijn statief, daar niet van :)

Als licht erg belangrijk is: Velbon weegt een stuk minder. De velbon Sherpa serie wordt altijd als set verkocht, maar je kan wel degelijk de kop eraf schroeven, en er een andere kop (desnoods manfrotto :P) op zetten :)

* MBV update zijn sig eens ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 24-05-2007 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Zo zwaar is die Manfrotto toch ook weer niet? Ik heb dezelfde, en alhoewel niet de lichtste vind ik hem nou ook niet zo extreem zwaar.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fotokonijnenberg :
closed length 95.0000 cm minimum height 112.0000 cm maximum height 268.0000 cm
Goed geijkt statief (Y) :D
Oxi schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 19:41:
Klinkt goed, eh nee dat klinkt het niet, maar het ziet er goed uit!

Pff ik moet wel zeggen dat ik door de bomen koppen het hoofd niet meer zie op konijnenberg. Wat een zooi met accesoires voor je Manfrotto's zeg, de statief zelf er nog maar buiten gelaten!

Moeilijk merk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-08 19:29
Ik had even vraagje ik ben nog op zoek naar een zo'n spinachtig statief die je dus om relingen en zo kan vast klemmen. ben alleen de naam kwijt en weet iemand toevallig waar ik terecht kan om zo'n statief aan te schaffen?

Aangezien de naam niet weet is het lastig zoeken

[ Voor 10% gewijzigd door Vassie18 op 25-05-2007 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vassie18 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 11:16:
Ik had even vraagje ik ben nog op zoek naar een zo'n spinachtig statief die je dus om relingen en zo kan vast klemmen. ben alleen de naam kwijt en weet iemand toevallig waar ik terecht kan om zo'n statief aan te schaffen?

Aangezien de naam niet weet is het lastig zoeken
Gorillapod SLR
http://www.joby.com/products/gorillapod/slr/

Kopen bijvoorbeeld via:
http://www.mamut.com/cont...ias=D95&gid=89&subgid=166

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Kijk dat is een snelle reactie die bedoelde ik indd. dank u

Even aanschaffen voor de vakantie:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik ben al een tijd op zoek naar een goed statief. Op internet en in deze thread zijn zat statieven te vinden, maar die zijn vaak zwaar, of erg groot wanneer ze zijn ingeklapt.

Ik ben op zoek naar advies en ervaringen. Onderstaand eerst de eisen waaraan het (liefst allemaal) moet voldoen, daaronder wat statieven die ik zelf ben tegengekomen op mijn zoektocht.

Dit zijn de eisen waaraan hij moet voldoen:
- Licht van gewicht, je moet er immers de hele dag mee rondlopen. Aangezien de fototas al behoorlijk gevuld is, mag het gehele statief zo'n 1 tot 1,5 kg wegen.
- Ingeklapte (totaal dus +kop) lengte moet liefst zo'n 40 cm (max 50cm) zijn zodat hij op de Tamrac Expedition 5 fotorugtas past.
- Werkhoogte moet wel redelijk zijn, ik ben zelf 1,76m.
- Stevig, er moet een Canon 350D met telelens op passen (max zo'n 2kg) en die moet dan wel echt stevig staan.
- De kop moet stevig zijn, niet dat de camera nog even verzakt na aandraaien, hier hebben goedkope statieven veel last van.
- Redelijk geprijsd, een 500 euro carbon statief (excl kop) valt af, maar een setje voor 200-300 euro max zou evt kunnen hoewel liefst natuurlijk goedkoper.
- Geschikt voor panorama fotografie, dus de kop alleen horizontaal kunnen bewegen (zodat hij niet ook vertikaal verplaatst), een waterpasje is dan ook handig.
- Quickrelease plaat, plaatjes los verkrijgbaar (voor tweede camera).

Je ziet het al: heel veel eisen, waaraan weinig statieven voldoen.

Ik heb zelf wat statieven gevonden maar die zijn het meestal net niet helemaal, of ik twijfel aan de stabiliteit of mogelijkheden.

Zelf gevonden opties:

Afbeeldingslocatie: http://www.gitzo.com/webdav/site/gitzo/shared/products/GT1931/D0010_116afb174f303be15e281382cea6b992_main.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.gitzo.com/webdav/site/gitzo/shared/products/G1178M/D0010_8ec50b6f9f743051e9ee4e77ce2d74ca_main.jpg
- Set: Gitzo 1930 met G1178m kop
Prijs 300 euro
Eigen gewicht 1,8 kg
Draaggewicht max 4kg
Inklaphoogte 65cm! (zou daarom al afvallen)
145cm + 30cm werkhoogte
Geen panorama?
Waterpas.
Quickrelease.
Materiaal: Basalt.

Afbeeldingslocatie: http://www.velbon-tripod.com/images/IMG_SHERPA-CF-545.gif
- Velbon Sherpa pro CF545
Prijs 220 euro
Excl. kop!
Eigen gewicht 1,29 kg (Excl. kop)
Draaggewicht max 4kg
Inklaphoogte 42,5cm (Excl. kop)
141cm + 27cm werkhoogte (Excl. kop)
Kop?
Materiaal: Magnesium alloy body + Carbon legs, with Spike + Rubber feet.

Afbeeldingslocatie: http://www.velbon-tripod.com/images/IMG_SHERPA_PRO_CF-435.gif
- Velbon Sherpa pro CF435
Prijs 191 euro
Excl. kop!
Eigen gewicht 1,02 kg (Excl. kop)
Draaggewicht max 2,5kg
Inklaphoogte 42,3cm (Excl. kop)
136cm + 26cm werkhoogte (Excl. kop)
Kop?
Materiaal: Aluminium alloy body + Carbon legs. with Spike + Rubber feet.

Afbeeldingslocatie: http://www.manfrotto.com/webdav/site/manfrotto/shared/_images/Manfrotto/product_images/zoom/normal/785B.jpg
- Manfrotto Z85B
Prijs KE 79 euro
Eigen gewicht 0,98 kg
Draaggewicht max 2,0kg
Incl. kop
Inklaphoogte 43,5cm
127cm + 23cm werkhoogte
Panorama?
Waterpas?
Stevigheid?
Materiaal: aluminum legs and technopolymer

Graag wat tips voor andere modellen of ervaringen met bovenstaande. Ik wil dit keer wel iets goeds kopen waar ik een tijdje mee vooruit kan en waar ik me niet een breuk aan sjouw.

Edit:
Alles cursief is toegevoegd.

[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 31-05-2007 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

BounceMeister schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:28:
...blabla..

Dit zijn de eisen waaraan hij moet voldoen:
- Licht van gewicht,... mag het statief zo'n 1 tot 1,5 kg wegen.
alleen het statief of met kop erbij?
- Werkhoogte moet wel redelijk zijn.
hoe hoog is voor je redelijk. Hoe hoog ben je?
- Stevig, er moet een Canon 350D met telelens op passen (max zo'n 2kg) en die moet dan wel echt stevig staan.
de meeste pro statief zij redelijk stevig
- De kop moet stevig zijn, niet dat de camera nog even verzakt na aandraaien, hier hebben goedkope statieven veel last van.
dito
- Geschikt voor panorama fotografie, dus de kop alleen horizontaal kunnen bewegen (zodat hij niet ook vertikaal verplaatst), een waterpasje is dan ook handig.
er zijn speciale panorama koppen. En die zijn niet bepaald goedkoop. Check eens marktplaats.
- Quickrelease plaat, plaatjes los verkrijgbaar (voor tweede camera).
Kan je meeste goede koppen meestal erbij kopen los.
Je ziet het al: heel veel eisen, waaraan weinig statieven voldoen.
Echt niet. kwestie van goed zoeken & vergelijken

Heb zelf een manfrotto 190XproB ben hartstikke tevreden mee. Lekker lichtgewicht, stevig, redelijke hoogte icm. een balhoofd. Kost ca 150 euro. Woon je in Amsterdam, dan kan je effe uitproberen. Ik denk dat voor je een 3 assen (geared) kop beter is dan een balhoofd. Of je kan ook m'n oude manfrotto 144B overnemen (ga hier verder niet ingaan).

PS: die Manfrotto 785B zou ik niet nemen, het is beginners tripod met weinig mogelijheden. Maar wel lekker betaalbaar all-in one.

[ Voor 3% gewijzigd door GrittyKitty op 30-05-2007 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
GrittyKitty schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:35:
(knip)
Heb zelf een manfrotto 190XproB ben hartstikke tevreden mee. Lekker lichtgewicht, stevig, redelijke hoogte icm. een balhoofd. Kost ca 150 euro. Woon je in Amsterdam, dan kan je effe uitproberen. Ik denk dat voor je een 3 assen (geared) kop beter is dan een balhoofd. Of je kan ook m'n oude manfrotto 144B overnemen (ga hier verder niet ingaan).

PS: die Manfrotto 785B zou ik niet nemen, het is beginners tripod met weinig mogelijheden. Maar wel lekker betaalbaar all-in one.
Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn post aangepast.
De 190xprob is erg lang als je hem inklapt, dat is niet handig bij vervoeren. Daarom valt de gitzo eigenlijk ook al af bij nader inzien.

Is de 785B wel stevig (vooral het verzakken van de camera/kop) maar dan gewoon wat simpeler, of is het echt de aanschaf niet waard?

Omdat ik het statief niet te lang wil hebben (dan steekt ie te ver uit achter op de rugtas) zou een optie de Velbon Sherpa pro CF435 zijn omdat die kort is en licht. Qua kop las ik eerder in deze thread iets over de manfrotto 488RC2. Als je dan de Manfrotto 488RC4 zou nemen kan je ook zien dat hij waterpas staat lijkt me. Is dit te combineren? Ik zie wel dat die kop een dikke 800 gram weegt, een lichtere optie zou wel mooi zijn, is dit haalbaar?
Afbeeldingslocatie: http://www.manfrotto.com/webdav/site/manfrotto/shared/_images/Manfrotto/product_images/488RC4.jpg
Verder zou een iets goedkopere oplossing ook welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfff ik vind het ook wel lastig zeg. Zo'n 190X ProB is een mooi ding, maar 1.46 hoog, dat is nog niet erg hoog als je 1.88 bent. Een beetje hoge kop erbij (20cm is dat reëel? of teveel?) dan kom ik op 1.66..m'n ogen zitten natuurlijk niet op 1.88 en de zoeker vd camera zit ook nog wat hoger boven de kop..dus misschien dat het net aan een mooie hoogte is..maar 't klinkt iig wel klein :P
1.8 kg is wel ok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BounceMeister schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:27:
Als je dan de Manfrotto 488RC4 zou nemen kan je ook zien dat hij waterpas staat lijkt me.
Hou er wel rekening mee dat je dat waterpas niet kunt gebruiken op een recht panorama te schieten, omdat het waterpas boven de kogelkop en dus boven je draaipunt zit. Als je de kogelkop nodig hebt om de camera waterpas te zetten (omdat je statief niet 100% waterpas staat) en je verdraait vervolgens de basis van je kogelkop om een volgende foto te nemen, dan staat je camera opeens niet meer waterpas.

Voor een goede waterpas basis heeft manfrotto een speciaal onderdeel dat je tussen je statief en kop plaatst:
Afbeeldingslocatie: http://services.manfrotto.com/303SPH/content/products/338.jpg
Manfrotto Levelling Head 338
The 338 is fitted between tripod and head and is used in combination
with tripods that don't have built-in levelling mechanisms. Its three
adjustment dials enable the operator to make fine, finger tip adjustments
up to +/- 5 degrees to ensure the camera is perfectly level. The dials also
have locking rings to ensure stability once the right position is reached.
A spirit level is built in for reference. The base has a 3/8" female tripod
fitting and a 3/8" male head fitting.
Als je hiermee je basis waterpas zet, kun je de kogelkop wel om zijn as laten draaien om een nette panorama foto te maken. Je dan alleen nog last van de nodal-point afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:53:
Pfff ik vind het ook wel lastig zeg. Zo'n 190X ProB is een mooi ding, maar 1.46 hoog, dat is nog niet erg hoog als je 1.88 bent. Een beetje hoge kop erbij (20cm is dat reëel? of teveel?) dan kom ik op 1.66..m'n ogen zitten natuurlijk niet op 1.88 en de zoeker vd camera zit ook nog wat hoger boven de kop..dus misschien dat het net aan een mooie hoogte is..maar 't klinkt iig wel klein :P
1.8 kg is wel ok :)
Tsja, effe door de knietjes dan he. Ik snap niet zo goed waarom een statief per se zo hoog moet zijn voor vele hier. Ook bij foto's die ik uit de hand maak ga ik meestal door de knieen, omdat zo'n bovenaf perspectief gekke composities met zich meebrengt (ben zelf 1.95m), vooral bij portretten e.d. absoluut niet aan te raden.

Dus gewoon een klein statiefje, en dan ff door de knieen (of een hoekzoeker kopen), en klaar is kees ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Manfrotto 029 3D standard camera head, is dat wat in combi met een 190XProB ?

Afbeeldingslocatie: http://www.cameraland.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/large/ms0003.jpg
Lijkt me wel een goeie kop, of niet? Hoe makkelijk kun je met iets dergelijks panorama's schieten?
En dan bedoel ik niet alleen ehm, Nederlandse panorama's, laten we zeggen je staat op een weg tussen de weilanden, dan is wel wat makkelijker...dan als je ergens in het buitenland op een berg staat en je wil een beetje schuin naar beneden een panorama maken van het landschap aldaar. Is dat handig te doen met zo'n kop ?
Tsja, effe door de knietjes dan he. Ik snap niet zo goed waarom een statief per se zo hoog moet zijn voor vele hier.
Daarom denk ik eigenlijk ook dat het net wel kan, een klein stukje door de knieën is op zich niet zo erg :) Zolang het maar niet ergens midden tussen rechtop en op de knieën zittende moet zijn, want dat vinden mijn knieën niet zo leuk.
Ik zal thuis eens aan de slag gaan met de camera op bep. hoogtes houden en doen alsof er een statief onder zit..meten is weten :)

Een Gitzo kop op een Manfrotto statief..is dat iets wat kan btw? :P

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Koppen kan je vrij uitwisselen: allemaal hebben ze een 3/8' schroefdraad. En ik zou als ik jouw was dat passen even doen in een winkel: een kamera op 1.60m hoog houden is nogal zwaar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar die combi die jij blijkbaar hebt (sign) heb ik net ook zitten kijken..bevalt dat een beetje?
Merk je enige beperkingen? Wat kan je er zoal mee? Wat zijn de grote voordelen en wat nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Nadelen: zwaar, en ik vind de bediening onhandig. Velbon heeft 1 hendel waarmee je tegelijk de verticale en horizontale vergrendeling loshaalt, bij deze Manfrotto heb je 3 hendels die ongeveer even lang zijn. Misschien toch eens sparen voor een balhoofd ;)

Ik moet wel zeggen dat ik hem nog maar weinig heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GrittyKitty schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:35:

Hoe bedoel je dat, weinig mogelijkheden? Zelf zit ik ook te kijken voor een statief, moet vooral niet te zwaar zijn. Het budget is beperkt, aangezien ik 'm toch niet zo vaak zal gebruiken. National Geographic heeft ook een serie statieven, zijn door Manfrotto gemaakt. Hun "Tundra" ding weegt nog geen 800 gram, maar kan ook maar iets van een kilo dragen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:25:
[...]

Hoe bedoel je dat, weinig mogelijkheden? Zelf zit ik ook te kijken voor een statief, moet vooral niet te zwaar zijn. Het budget is beperkt, aangezien ik 'm toch niet zo vaak zal gebruiken. National Geographic heeft ook een serie statieven, zijn door Manfrotto gemaakt. Hun "Tundra" ding weegt nog geen 800 gram, maar kan ook maar iets van een kilo dragen.
Nadelen, volgens mij:
Ik hoop dat de kop losgeschroefd kan worden, mocht je ander kop wil plaatsen
Max gewicht 2kg. Dit is max. Mocht je rond deze gewicht met je camera + acc., kans is groot dat het gaat doorzakken.
Hoe meer 'leg section' vindt ik des te meer werk.

Voordelen, volgens mij:
All-in-one
Betaalbaar
Lichtgewicht
Ingeklapt is hij wel maar 37cm lang

Die 758 is redelijk ideal als je een D40 of 400D heeft (of vergelijkbaar), niet al te zware zoom lens en vaak op een vlakke terrein staan te fotograferen.

Trouwens, die Tundra weegt 2.2 lbs, oftewel 1kg, en kan maar 1 kg dragen

[ Voor 7% gewijzigd door GrittyKitty op 31-05-2007 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:11
Heyz,

Ik heb sinds vandaag een Velbon CX-540 voor zowel mijn digicam als videocam. Wat ik me nu afvraag klopt het dat als je hem uitschuift niet vast kan zetten? Je klapt hem uit totdat hij niet verder meer kan of moet je hem doorschuiven tot hij klikt ofzo?

Bedankt voor je reactie,

Greetz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Je moet gewoon die klemmetjes op de pootjes weer dichtklappen als ze uitgeschoven zijn :s. Gewoon schuiven tot het niet meer gaat (of optillen en klemmetje losmaken, werkt ook :)) en de klemmetjes vastduwen.

als dat niet werkt, terug en ruilen voor een Sherpa :+

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 06-06-2007 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
MBV schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 20:55:
Je moet gewoon die klemmetjes op de pootjes weer dichtklappen als ze uitgeschoven zijn :s. Gewoon schuiven tot het niet meer gaat (of optillen en klemmetje losmaken, werkt ook :)) en de klemmetjes vastduwen.

als dat niet werkt, terug en ruilen voor een Sherpa :+
Jij bedoelt die uitschuifbare pootjes, die bedoel ik niet. ik bedoel dat rood omcirkelde ding. Bij die van mijn collega kun je die vast zetten, kan dat bij deze niet?

Afbeeldingslocatie: http://www.gertjandevries.nl/cx540.jpg

Greetz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Bij de meeste goedkope statieven niet, je hebt het ook zelden nodig. Gewoon helemaal naar buiten klappen, dan klapt hij als het ware om waardoor je hem niet meer terug kan duwen. Je moet hem een beetje optillen om terug te gaan. Tenminste, dat was met mijn vorige statief zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:45

RBH

Jongens, wat raden jullie aan voor statief voor mij?

Hij moet;

-Makkelijk mee tenemen zijn (dus liefst zo klein mogelijk en zo licht mogelijk)
-Toch wel tot rond de 160cm hoog komen (Ik ben 1.87 dus zou wel fijn zijn)
-Het liefst onder de €100 aangezien ik maar een arme student ben. Met L-lens, dat dan weer wel. :X

Alvast bedankt!

Oh, trouwens, ik kwam al wat tegen zoals de Sherpa serie van Velbon. Leek mij wel leuk, maar iemand ervaringen; aan te raden of niet?
Heb ook al gekeken naar de Manfrotto 718B (geloof ik), maar deze heb ik in de winkel vast gehouden, maar vond ik toch nog best wel redelijk zwaar?

Oja; hij moet aankomende zomer vakantie mee genomen worden naar Amerika. In het vliegtuig dus. Daar telt groote en gewicht dus weer zwaar. HELP!

Of denken jullie dat misschien een Gorillapod SLR (zoom) het beste is om mee te nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Voor mensen in de buurt van Rijswijk/Den Haag en nog op zoek zijn naar een GorillaPod. Bij de Media Markt Rijswijk zijn ze te koop

Net de SLR zoom gehaald voor 59,95 de normale slr was 54,95

Helaas is statief wat ik van SLIK heb niet helemaal in orde mis een bevestigings schroefje :(
Hier onder het aansluit punt, iemand enig idee waar ik deze kan vinden of bestellen? Als dat trouwens hier niet goed staat graag advies waar ik deze vraag anders kan stellen. Deze kop is namelijk in perfecte staat zodra ik zo'n bestigings schroefje heb en kan deze dan gebruiken voor op de slr zoom en in de toekomst een statief
Afbeeldingslocatie: http://www.vassie.nl/Marktplaats/DSC_0227kl.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Vassie18 op 06-06-2007 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
RBH schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 22:54:
-Het liefst onder de €100 aangezien ik maar een arme student ben. Met L-lens, dat dan weer wel. :X
Als je een beetje dit topic had doorgelezen, was je al tot de conclusie gekomen dat je combinatie van eisen niet samen gaan.

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een vervanger van m'n Velbon Sherpa Pro CF-640, met de Gitzo GT2540 als meest waarschijnlijke kandidaat, maar dan praat je wel over:

- ingeklapt 56cm
- hoogte 133cm zonder en 156cm met middenkolom
- gewicht 1.42kg
- prijs 572 euro

Nu heb ik al een goede kop, dus die kosten heb ik niet meer. Anders kun je er zo nog eens een paar honderd euro bij tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
MBV schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 22:38:
Bij de meeste goedkope statieven niet, je hebt het ook zelden nodig. Gewoon helemaal naar buiten klappen, dan klapt hij als het ware om waardoor je hem niet meer terug kan duwen. Je moet hem een beetje optillen om terug te gaan. Tenminste, dat was met mijn vorige statief zo :)
Thnx voor je uitleg! Ik heb het even getest en hij kan inderdaad niet dichtklappen. Ik twijfelde namelijk of ik hem niet verder moest uitklappen maar dat is niet zo.

Greetz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had ze al gezien, zulke dure statieven..maar man o man, 572 euro voor een statief..
Dan mag je er wel 2500 a 3000 euro aan spul opzetten, anders is het imo een beetje uit verband :P

Maar wat is er zo goed aan dat ding..want aan die specs die je nu laat zien zie ik niet veel bijzonders..carbon statieven zijn duur, maar ik vind daarvoor zelfs het gewicht nog wat hoog..gezien ie nog geen 1,60 haalt..Kan nog wel een paar honderd gram af..zou ik dan zeggen :P

Iig zijn er meer statieven van een kilo of 1,5 die 1,40/160 doen en een centimeter of 60 ingeklapt..

(toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Niet dat ik weet, of je moet de knock-off merken mee gaan nemen. Probleem is vaak dat het maximale gewicht dat gedragen kan worden niet echt veel is (max 5kg of zo) en dat is veel te weinig.

Verder gaat er een Markins M10, D200 en 80-400VR op en dat is wel zo'n 3000 euro inclusief de L-plate en vervangende statiefgondel. Ik zit ook nog te kijken naar een 300/4 of 400/5.6 lens en dan ben je blij dat je statief 12kg aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 14:28

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik zit zelf te denken aan het Mk-4 statief van Vanguard.
Voelt redelijk stevig aan en 2 waterpassen..
Hij is denk ik wel 1m75 hoog ongeveer als je hem uitklapt en bovenste deel omhoog 'krikt'
Jullie lezen het al.. ben een total statief noob en zal hem voorlopig nog niet veel gebruiken.

Wil deze nl. voornamelijk gebruiken voor nachtfoto's met hogere sluitertijden enz.. Voor de rest heb ik nl. een redelijk vaste hand.

http://www.vanguardusa.com/mk.htm

[ Voor 4% gewijzigd door AndereKoekoek op 11-06-2007 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik vind het nadeel aan die statieven dat de kop van plastic is. Alle plastic statieven die ik in mijn handen heb gehad, hoe stevig ze ook aanvoelden, hadden een klein beetje speling tussen de kop en het plaatje waarmee je je fototoestel vastzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Floris-K schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:26:
Ik zit zelf te denken aan het Mk-4 statief van Vanguard.
Voelt redelijk stevig aan en 2 waterpassen..
Hij is denk ik wel 1m75 hoog ongeveer als je hem uitklapt en bovenste deel omhoog 'krikt'
Jullie lezen het al.. ben een total statief noob en zal hem voorlopig nog niet veel gebruiken.

Wil deze nl. voornamelijk gebruiken voor nachtfoto's met hogere sluitertijden enz.. Voor de rest heb ik nl. een redelijk vaste hand.
Door het "opkrikken" wordt het statief alleen maar instabieler en zul je zeker bij langere sluitertijden meer problemen kunnen verwachten. Je kunt beter kijken naar de hoogte zonder gebruik te maken van de middenzuil. Het wordt er een stuk stabieler van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:36
RBH schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 22:54:
Jongens, wat raden jullie aan voor statief voor mij?

Hij moet;

Deze eisen zijn niet te combineren. Een van de goedkoopste die en voldoende hoog kan voor jouw, en voldoende stevig is voor een SLR met Teledevice, doch niet echt licht is en zelfs dan nog niet onder de 100 euro zit is de Manfrotto 055DB/804RC2 combinatie verkrijgbaar bij een vrij bekende zaak 10 minuten van Ommen voor 135 Euro.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
kdbruin schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 07:39:
[...]

Door het "opkrikken" wordt het statief alleen maar instabieler en zul je zeker bij langere sluitertijden meer problemen kunnen verwachten. Je kunt beter kijken naar de hoogte zonder gebruik te maken van de middenzuil. Het wordt er een stuk stabieler van.
Welk statief wordt hoog genoeg zonder de middenzuil te gebruiken? Mijn manfrotto iig niet, en toch blijft hij 100% stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Hmmm mijn vriendin al doorgegeven dat ze mijn verjaardagskado maar ff niet haalt.
Ga me toch eens wat meer verdiepen in de wereld der statieven. Neem mijn d50 gewoon mee met telelens en kijk hoe het statief zich staande houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
tip: velbon heeft de sherpa-serie, die is helemaal van metaal en niet al te duur ('maar' 100 euro). Of je kan direct doorsparen voor Manfrotto, à 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Sherpa 450 iets?

http://www.velbon-tripod.com/sherpa.htm

Digicamshop.nl is ie 99,- alleen de specificaties komen niet overeen met name maximale hoogte

*edit

zie trouwens dat bij www.kamera-express.nl de Sherpa 600R 99,- kost

[ Voor 20% gewijzigd door AndereKoekoek op 12-06-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet waar ik het mijn vraag kwijt moet dus ik stel het maar hier:

Waar kan ik een (degelijk) waterpas kopen die ik in mijn flitsers schoentje kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 21:18:
Ik weet niet waar ik het mijn vraag kwijt moet dus ik stel het maar hier:

Waar kan ik een (degelijk) waterpas kopen die ik in mijn flitsers schoentje kan plaatsen?
Zoiets? Hier en hier.
Ik heb er eentje, gebruik hem nooit, maar zit al jaren in mijn tas.

[ Voor 16% gewijzigd door ajhaverkamp op 12-06-2007 21:31 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
ajhaverkamp schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 21:24:
Ik heb er eentje, gebruik hem nooit, maar zit al jaren in mijn tas.
@Dagi: volgens mij kan je er ergens een gratis afhalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerDB
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-03-2021
Voor mijn vriendin zoek ik een statief (cadeau). Nu ben ik een dikke vette n00b op dit gebied dus het zou mooi zijn als jullie mij een beetje in de goede richting kunnen sturen.

Heb deze draad al doorgelezen en de Manfrotto 390RC2 lijkt een aardige keuze.

Wat moet er mee gebeuren?

Auto/Motorsportfotografie, Kiten, Wakeboarden. Kortom, allerlei snel bewegende objecten. Dit is het primaire doel. Als een statief nog wat secundaire eigenschappen heeft (zoals een panoramashot) dan is dat mooi meegenomen maar geen must.

De camera: EOS20D met 70-200 2.8 USM en een 16-35 2.8 USM (heb even op de lenzen gekeken). Die 70-200 is een stuk zwaarder dan die 16-35. Dus een 5 kg statief moet het volgens mij zowiezo worden. Op de EOS20D zit ook een batterijgrip, weet niet of dat echt boeiend is want als ik die eraf sloop ziet de aansluiting op de onderkant van de camera er hetzelfde uit als de onderkant van de grip (het gaatje met het schroefdraad).

Goed, beetje kansloos verhaal, any help is appreciated!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Mijn huidige statief (Giotto's VT serie) is vertrokken naar de fotografiehemel en zodoende ben ik op zoek naar een vervangend statief. De kop van Giotto's is afgebroken (plastic) en ik was ook niet echt tevreden met de kwaliteit in het algemeen (kan natuurlijk ook niet teveel verwachten van een statief van € 50,-).

Nu vond ik de Velbon ULTRA-LUXi-F en de Sherpa 600R (allebei ongeveer € 100,-) wel interessant. Vervolgens kwam ik een aanbieding tegen bij KE van de Manfrotto 055DB/804RC2 combinatie voor (€ 135,-)edit De combinatie Manfrotto 055DB/141rc vind ik ook wel interessant. Wat zijn de voor- en nadelen van beide sets?eind edit

Ik ga het statief voornamelijk gebruiken met de volgende gear: Canon 350D, Tokina 12-24mm. Oftewel landschapsfotografie. Het statief hoeft dus niet heel veel kilo's aan te kunnen (ook in de (nabije) toekomst zullen er geen zware lenzen bijkomen).

Qua budget zit ik te denken rond de € 100,- (iets meer mag ook, mits gerechtvaardigd). Iemand tips of ervaring met bovengenoemde statieven?

[ Voor 6% gewijzigd door wisselwerking op 13-06-2007 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb zelf in principe dezelfde vraag alleen zou ik het ook wel makkelijk vinden als het statief zo laag mogelijk kan ivm macrofotografie

*edit tevens zelfde budget. Zat zelf te denken aan de 600R van Velbon
Maar als de manfrotto veel extra voordelen oplevert is het die 35 euro wel waard

[ Voor 36% gewijzigd door AndereKoekoek op 13-06-2007 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
RutgerDB schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 14:55:
Voor mijn vriendin zoek ik een statief (cadeau). Nu ben ik een dikke vette n00b op dit gebied dus het zou mooi zijn als jullie mij een beetje in de goede richting kunnen sturen.

Heb deze draad al doorgelezen en de Manfrotto 390RC2 lijkt een aardige keuze.

Wat moet er mee gebeuren?

Auto/Motorsportfotografie, Kiten, Wakeboarden. Kortom, allerlei snel bewegende objecten. Dit is het primaire doel. Als een statief nog wat secundaire eigenschappen heeft (zoals een panoramashot) dan is dat mooi meegenomen maar geen must.

De camera: EOS20D met 70-200 2.8 USM en een 16-35 2.8 USM (heb even op de lenzen gekeken). Die 70-200 is een stuk zwaarder dan die 16-35. Dus een 5 kg statief moet het volgens mij zowiezo worden. Op de EOS20D zit ook een batterijgrip, weet niet of dat echt boeiend is want als ik die eraf sloop ziet de aansluiting op de onderkant van de camera er hetzelfde uit als de onderkant van de grip (het gaatje met het schroefdraad).

Goed, beetje kansloos verhaal, any help is appreciated!
Auto/motorsportfotografie met een 3-poot statief? Met 200mm en een lichtsterke lens kan dat toch veel beter uit de hand? Of wil ze ook nachtfoto's maken? Ik denk dat je ze veel blijer maakt met een 1-poot statief. Beetje stabiliteit, maar flexibel genoeg om mee te bewegen met sporters :)
Ik heb de rup-43 van deze pagina, maar die is voor mijn lenzen al niet sterk genoeg.

Nadeel van een 1-poot (monopod) is dat je hem niet kan gebruiken voor een mooie skyline bij nacht, dat spreekt voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerDB
MBV, thanks voor jouw reactie. Ze wil inderdaad ook soms een 'volledig' statief gebruiken. Wellicht zijn deze zaken gewoon slecht verenigbaar en is het meest slim om een éénpootsstatief en een gewoon statief aan te schaffen.

Mbt éénpootsstatieven ... Tips? Suggesties? Zaken waar specifiek op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Je hebt een balhoofd o.i.d. nodig, anders gaat het niet werken. Maar het balhoofd van de RUP-43 is gewoon veel te zwak. Manfrotto heeft leuke alternatieven, maar die zijn direct weer prijzig. Koop iig een los 1-poot statief, en een los balhoofd, dan kan je dat balhoofd meenemen naar een 3-poot.

Misschien is het trouwens een idee om een zelf-gemaakte statief-cadeaubon te geven. Vervolgens ga je een keer met haar naar Foka/Konijnenberg/een zaak waar je het kan uitproberen, en laat je het haar zelf uitzoeken. De afweging tussen lichtgewicht en stabiel is voor iedereen anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerDB
MBV, balhoofden zijn dus uitwisselbaar op statieven van hetzelfde merk?

De prijs van het statief maakt niet zo veel uit, als het maar een kwalitatief goed ding is. Goedkoop = (meestal) Duurkoop.

De originele set (camera + lenzen) komt ook bij Foto Konijnenberg vandaan. Is alleen wel een rot-eind rijden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 12:27:
[...]

@Dagi: volgens mij kan je er ergens een gratis afhalen ;)
LOL, inderdaad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
RutgerDB schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 08:45:
MBV, balhoofden zijn dus uitwisselbaar op statieven van hetzelfde merk?

De prijs van het statief maakt niet zo veel uit, als het maar een kwalitatief goed ding is. Goedkoop = (meestal) Duurkoop.

De originele set (camera + lenzen) komt ook bij Foto Konijnenberg vandaan. Is alleen wel een rot-eind rijden ;-)
Balhoofden/statiefkoppen kan je altijd uitwisselen: ze gebruiken allemaal dezelfde maat schroefdraad. Een Gitzo-statief met Manfrotto-balhoofd werkt doorgaans prima, heb ik me laten vertellen. Het enige probleem met die monopods is dat je waarschijnlijk een 'verloopschroefje' nodig hebt van klein (formaat van het schroefje in je camera) naar groot (formaat gebruikt tussen normaal statief en balhoofd). En misschien werkt het ook wel zonder balhoofd ertussen, je bent dan alleen wel een stuk minder flexibel.

Ik denk dat het het beste idee is om het je vriendin te vragen, anders kon de verrassing ineens wel tegen vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 17:45

eisbaer

Zie signature

Floris-K schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:57:
*edit tevens zelfde budget. Zat zelf te denken aan de 600R van Velbon
Maar als de manfrotto veel extra voordelen oplevert is het die 35 euro wel waard
Die 600R zag ik laatst staan. Er zit één handel aan. Draai je dat ding los dan kun je je camera alle kanten op bewegen. Of dat nou juist een voordeel of een nadeel is ben ik nog niet zo zeker van. Voor macrofotografie lijkt het me juist wel handig. Had je ondertussen al wat besloten? Ik zit ook een statief te overwegen (voor macro).

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Het is imho geen nadeel: er zit nog een ander schroefje o.i.d. aan waarmee je de hoogte vast laat staan, maar wel horizontaal los kan maken. Voor panoramafotografie o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier zo'n statief gehaald van de LIDL? Ik moet zeggen, ik zag het vandaag staan en vond het niet verkeerd uitzien. Er zat een waterpas bij en het was echt compact. Zo'n 40cm en woog amper iets. Maar dat is ook tevens zijn zwakte: want ik zou mijn dslr hier echt niet op plaatsen. Dus wie heeft het en hoe bevalt het je? :)

Bestaat er een vrij lichte(max 2kg) maar zeer compacte(max lengte 50cm) statief wat overigens wel een lengte moet hebben van 170cm met een geintegreerd waterpas en een quickrelease? _/-\o_

Ik ben zelf nu aan het twijfelen tussen de Manfrotto 055DB met 804RC2 en de Velbon Sherpa 600R. Heeft de Velbon 600R ook een quickrelease net als de Manfrotto?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

eisbaer schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:20:
[...]

Die 600R zag ik laatst staan. Er zit één handel aan. Draai je dat ding los dan kun je je camera alle kanten op bewegen. Of dat nou juist een voordeel of een nadeel is ben ik nog niet zo zeker van. Voor macrofotografie lijkt het me juist wel handig. Had je ondertussen al wat besloten? Ik zit ook een statief te overwegen (voor macro).
Nee nog geen keuze kunnen maken. Wel in een winkel geweest hier en de 450R ziet er ook wel netjes uit. De camera kan ook op zijn kop in het statief gehangen worden blijkbaar maar lijkt me niet echt handig. MAcro foto's van bijv. bloemen zou je er wel heel mooi mee kunnen maken doordaat je het statief over de bloem kan plaatsen meestal. Ik ga zelf liever voor de bewegende beestjes dus denk dat het de 600R zal worden. Heb wat nagevraagd hier en daar maar bijna niemand kent dit statief. Van plan om toch eens een kijkje te gaan nemen bij Kamera-Express als ik bij m'n vriendin ben(weekend van de 23e). Die kunnen denk ik wel meer vertellen !

Zodra ik meer weet, tikt ik hier ook wel een verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ik heb de sherpa 600R.
Ik vind het een mooi statief, erg stevig en stabiel. Alleen niet echt compact en het is vrij zwaar van gewicht.
Een nadeel van de 600R voor macro is misschien dat er geen "draaihendel" op zit voor de hoogte.
Je moet de middenas gewoon vastpakken, schroef losdraaien en de hoogte bijstellen.

Je hebt ook nog de 750R. Die is iets minder hoog dacht ik, maar heeft die draaihendel wel.
Dit geeft je iets meer fijne controle over de hoogte. De kop is verder volgens mij hetzelfde als bij de 600R.
De kop heeft ook geen enkele speling, en je kunt makkelijk een 400D met grip, 200mm lens en flitser 90 graden gekanteld eraan hangen. Het scharnier kan dat gewicht goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:43

Rudedadude

Maybe we were born to run

Hier ook een Sherpa 600R bezitter. idd lekker stevig statief en je camera staat er goed stevig op. geen waterpas, maar dat had je waarschijnlijk al wel gezien. Wel is er de mogelijkheid om de statiefkop te vervangen (er zit standaard een PH-157Q op). Ik heb in dit topic er wel eens een foto van geplaatst: Rudedadude in "[Advies] Statief"

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

dank je wel voor jullie reactie ! Daar kan ik iets mee !
En idd wel jammer van dat draaihendeltje.. zie ternaar uit dat ik toch moet gaan kiezen tussen de mogelijkheden.
Zo'n draaihendeltje is inderdaad erg handig bij macrofotografie.. kun je hem ook mooi trapsgewijs verhogen of verlagen.

Ga er nog eens een nachtje goed over slapen.. wil namelijk het liefst alle2 op mijn statief hebben lol
De 30cm hoogte is erg fijn en het hendeltje ook.. denk niet dat ik in wil leveren dus dan maar iets meer geld op tafel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Fijn dat er zoveel Sherpa bezitters zijn. Afgaand op de verhalen denk ik toch maar te gaan voor een Scherpa 600R. Die voldoet waarschijnlijk wel. De draaihendel voor de hoogte is voor mij niet zo'n issue (was zelfs afgeknapt op mijn Giotto) en mijn oog is de waterpas (en kleine correcties voor ik wel uit in de nabewerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dartbord
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-03 11:59
Ik heb gister mijn Velbon Sherpa 450 R/F binnen gekregen.
Ben er erg blij mee!
Stevig ding, veel mogelijkheden en de draagtas erbij is erg handig.
Niets te klagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

relonky schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:05:
Fijn dat er zoveel Sherpa bezitters zijn. Afgaand op de verhalen denk ik toch maar te gaan voor een Scherpa 600R. Die voldoet waarschijnlijk wel. De draaihendel voor de hoogte is voor mij niet zo'n issue (was zelfs afgeknapt op mijn Giotto) en mijn oog is de waterpas (en kleine correcties voor ik wel uit in de nabewerking).
Ik ben zelf erg tevreden over die Manfrotto combi, erg degelijk, qua gewicht goed te doen en ligt allemaal lekker in de hand.
Voor die 135 Euro vond ik het een uitstekend statief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Asteroid9 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:37:
[...]

Ik ben zelf erg tevreden over die Manfrotto combi, erg degelijk, qua gewicht goed te doen en ligt allemaal lekker in de hand.
Voor die 135 Euro vond ik het een uitstekend statief!
Ik heb er ook wel een tijdje over zitten dubben, maar ik vind het prijs verschil (€ 90,-<>€ 135,-) toch net wat te groot om voor mezelf (en mijn vrouw :P) te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:28:
Heeft iemand hier zo'n statief gehaald van de LIDL? Ik moet zeggen, ik zag het vandaag staan en vond het niet verkeerd uitzien. Er zat een waterpas bij en het was echt compact. Zo'n 40cm en woog amper iets. Maar dat is ook tevens zijn zwakte: want ik zou mijn dslr hier echt niet op plaatsen. Dus wie heeft het en hoe bevalt het je? :)
Ik heb hem en hij bevalt goed. Ik zet er rustig mijn e-500 op. Inderdaad een van de lichtere dslr's op de markt, maar ik zou niet zien waarom een zwaardere er niet veilig op kan. Hij zat er stevig op en ook de poten voelden stevig genoeg. Prima ding voor dat geld. Of ik een statief echt veel ga gebruiken, weet ik niet, maar voor dit geld kan ik het mooi uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Hoe handig is een kop die bedienbaar is met slechts 1 hendeltje?

Ik zit nu nog te dubben tussen de 435 sherpa en de 600R

Zit vrij weinig verschil tussen behalve dat de 435 metaal is en de 600 aluminium.
De 435 heeft een 4-way panhead en is bedienbaar met 2 hendels.
De 600 heeft een 3way panhead en is bedienbaar met 1 hendel.

Heb zelf het idee dat je met aluminium toch inlevert op de stabiliteit van het statief.
Ook zou ik liever 2 hendels will hebben zodat panoramafoto's meer kans van slagen hebben gezien je dan makkelijk kan kiezen tussen horizontaal en verticvaal bewegen ipv beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Als je pano's gaat schieten dan zou ik toch niet kiezen voor de 600R, maar voor een variant waarbij je meerdere hendels hebt. Zelf heb ik gekozen voor de 600R omdat je juist alles met 1 hendel kunt wijzigen, maar wat voor mij een voordeel is, is voor jou een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb een kort vraagje over een statief.
Ik heb een statief van mijn vader liggen van het merkt SLIK. Nu ben ik het opzet stukje (waaraan je de camera vast zet) kwijt. Hoe kan ik aan een vervangend stukje komen?
Zijn er winkels die deze dingen op voorraad hebben?
Pagina: 1 ... 4 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.