Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 16:26
Nu voel ik me schuldig dat ik nog geen fotos heb gepost. Zal het morgen proberen te doen.
Maar ik ben 183 ofzo en vind hem prima. Op de site van Velbon staat niet de cm voor het laatste stukje wat je uit kan draaien maar dat is nog best aardig.
En je toestel is ook nog wel wat centimeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 22:20
En (in tegenstelling tot een monopod) hoef je waarschijnlijk niet de hele tijd door de zoeker te kijken ;)
Ik ben alleen zojuist op een nieuwe Velbon uitgekomen, de Sherpa 435..
Deze is nóg groter, (bijna) net zo groot indien opgevouwen als de 750, lichter en kan lager bij de grond opgesteld worden.. Hij is alleen een stuk duurder, wat moet ik nou!? :X :P

• kevertje1977
Ik ben zelf 1.84 ongeveer maar dit statief is perfect. Zonder echt te bukken kan ik door de zoeker kijken.
Het is de 750 van Velbon. Gekocht via Foto Konijnenberg.
Ik heb een D50 met AF-S DX VR 18-200 lens.

Handig is dat je het klemmetje van het statief op je toestel kan laten zitten waardoor je hem er zo op klemt.

Ik zie dat niet alle fotos scherp zijn. Sorry, was misschien een beetje te gehaast maar ik hoop dat iemand er wat aan heeft in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: http://www2.kevertje.nl/tweakers/IMG_0270.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www2.kevertje.nl/tweakers/IMG_0271.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www2.kevertje.nl/tweakers/IMG_0272.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www2.kevertje.nl/tweakers/IMG_0273.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www2.kevertje.nl/tweakers/IMG_0274.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www2.kevertje.nl/tweakers/IMG_0275.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www2.kevertje.nl/tweakers/IMG_0276.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www2.kevertje.nl/tweakers/IMG_0277.JPG

• Cyclonist
Heel erg bedankt :)
Wat vind je van de degelijkheid, als je zo de kolom ook nog helemaal hebt uigeschoven?
Dat doet mij nu nog een beetje twijfelen, de manfrotto 055db is namelijk wat dat betreft uitstekend,
hij is me alleen véél te groot opgevouwen.. ;)

[edit]Kun je deze nu ook zo laag bij de grond opstellen? (Door de poten verder uit elkaar te zetten)

[ Voor 18% gewijzigd door Cyclonist op 14-09-2006 20:06 ]

• kevertje1977
Cyclonist schreef op donderdag 14 september 2006 @ 19:44:
Heel erg bedankt :)
Wat vind je van de degelijkheid, als je zo de kolom ook nog helemaal hebt uigeschoven?
Dat doet mij nu nog een beetje twijfelen, de manfrotto 055db is namelijk wat dat betreft uitstekend,
hij is me alleen véél te groot.. ;)
Hij is echt stabiel. Ik heb ook gekeken naar hoe vaak ik hem ga gebruiken. Ik ga over anderhalve naar de States+ Canada en dan gaat ie dus mee in de koffer en daarna in de auto.
Het is niet de bedoeling dat ik in de steden ermee ga lopen.
Maar hij is gewoon GOED. Hij zal in de ogen van de professionals net te basic zijn maar voor de beetje goede amateur is ie denk ik perfect.
Had nog gemaild met de webmaster van www.lakesite.nl die heeft hem namelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier www.lakesite.nl
Leuk mijn naam hier te zien staan en het resultaat van email verkeer over het statief terug te zien. Klopt helemaal voor wat betreft het statief. Uitstekend apparaat, gemakkelijk in het gebruik. Niet te licht en zeker niet te zwaar; doch zeer stabiel.

Ben direct maar even gebruiker geworden. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:40
Hexley schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 00:10:
Heb nog ff bij Manfrotto gekeken.
En kom er een paar kleine statiefjes tegen.

190MF4, ingeklapt 46 cm, max 131 cm, max belasting 4 kg, eigen gewicht 1,6 kg.
714B, ingeklapt 44 cm, max 163 cm, max belasting 2,5 kg, eigen gewicht 1,15 kg.
714SHB, ingeklapt 35 cm, max 121 cm, max belasting 2,5 kg, eigen gewicht 1 kg.
Ja, leuk die 714B.. alleen die "not removable head" staat me niet aan.

Is er niet iets wat >150cm hoog komt, <45cm ingeklapt, <1.5kg gewicht, >1.5kg draagkracht (kleine dSLR met max. een 300mm lens) waar een losse ballhead (heb een Manfrotto 484RC2) op kan? Of zie ik iets over 't hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
De velbon-statiefjes kan toch ook een Manfrotto-kop op, of heb ik me vergist? Die blijven met eigen kop dacht ik onder de 2 kg, dus daar kan je dan je eigen balhoofd op zetten als je dat wilt :). Als ik me niet vergis was dat namelijk allebei 3/8" schroefdraad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Ik heb inmiddels zelf ook de Velbon Sherpa 750R, fijn ding! Compact, een 'draagbaar' gewicht en erg stabiel. :) Ik moet alleen nog steeds wennen aan de kop die erop zit, heel fijn dat je alle richtingen met één beweging kunt verstellen, maar ook erg onhandig als je panorama foto's wilt maken..

[edit] Andere kop erop zetten is inderdaad geen probleem ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Cyclonist op 02-01-2007 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:05
Weet iemand de verschillen tussen de Velbon Sherpa 740 of de CX 640?? Ik heb weinig tot geen ervaringen met statieven, dus graag uitleg wat het concreet en in de praktijk inhoudt... De getallen (hoogtes/gewicht) heb ik op de site al gevonden...

Ik ben erg benieuwd, het wordt zeer waarschijnlijk één van deze twee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
MBV schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:23:
De velbon-statiefjes kan toch ook een Manfrotto-kop op, of heb ik me vergist? Die blijven met eigen kop dacht ik onder de 2 kg, dus daar kan je dan je eigen balhoofd op zetten als je dat wilt :). Als ik me niet vergis was dat namelijk allebei 3/8" schroefdraad :)
Je bedoelt de Maxi/Luxi statiefjes? De Luxi-F ziet er op zich aardig uit ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Aristos schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 17:29:
Weet iemand de verschillen tussen de Velbon Sherpa 740 of de CX 640?? Ik heb weinig tot geen ervaringen met statieven, dus graag uitleg wat het concreet en in de praktijk inhoudt... De getallen (hoogtes/gewicht) heb ik op de site al gevonden...

Ik ben erg benieuwd, het wordt zeer waarschijnlijk één van deze twee...
Beetje vreemde selectie: de Sherpa 740 is een statief zonder kop of balhoofd en is de bovenkant van de lijn en de CX 640 is een van de goedkoopste uit de Velbon lijn. :?

Alsof je vraagt ik wil kiezen tussen 2 auto's en ik heb een Daihatsu Cuore en een Toyota Landcruiser gevonden welke van de 2 moet ik kiezen.

Ik raad je aan dit topic nog even door te lezen. Wellicht wordt de keuze dan wat makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
Als ik bij Konijnenberg kijk: zie ik de Sherpa 750 R staan

en de

CX-640 staan .

Oke de prijs is zo een 40 euro verschil, maar wat krijg ik daarvoor? Ik ben bang dat ik dadelijk de 640 kies omdat ik nu nog te weinig weet van de kwaliteiten van een statief en dat ik later spijt krijg dat ik niet de 750 heb gekocht.

(Sorry, ik zie net dat ik het had over de 740, ik bedoelde de 750, excuus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Aristos schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 18:59:
Als ik bij Konijnenberg kijk: zie ik de Sherpa 750 R staan

en de

CX-640 staan .

Oke de prijs is zo een 40 euro verschil, maar wat krijg ik daarvoor? Ik ben bang dat ik dadelijk de 640 kies omdat ik nu nog te weinig weet van de kwaliteiten van een statief en dat ik later spijt krijg dat ik niet de 750 heb gekocht.

(Sorry, ik zie net dat ik het had over de 740, ik bedoelde de 750, excuus)
Van die 640 ga je spijt krijgen: die hele kop is van plastic, dat wiebelt alle kanten op als het een beetje waait ofzo. Ook heb je dan niet de ene handle voor tilt/swivel (verticaal/horizontaal in 1x losdraaien, erg handig aan velbon). De 740 is een mooi statief, bijna helemaal metaal, waar je volgens mij geen spijt van gaat krijgen. Kijk maar goed naar dat plaatje: geen zwart plastic in de kop zoals op de 640 :)
Zie ook de review van kevertje, een stukje naar boven :)
catchingfire schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 18:22:
[...]

Je bedoelt de Maxi/Luxi statiefjes? De Luxi-F ziet er op zich aardig uit ja!
Als je een redelijk voordelig, stevig en licht statief zoekt is de Sherpa 7*0 serie geen slechte keuze, lijkt mij :) Maar als je duurder wilt kan dat altijd :+ (ikzelf sla alles over wat meer dan €200 kost ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
MBV schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 19:28:
Als je een redelijk voordelig, stevig en licht statief zoekt is de Sherpa 7*0 serie geen slechte keuze, lijkt mij :) Maar als je duurder wilt kan dat altijd :+ (ikzelf sla alles over wat meer dan €200 kost ;))
De 7*0-series voldoen alleen niet aan m'n requirements:
catchingfire schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:18:
Is er niet iets wat >150cm hoog komt, <45cm ingeklapt, <1.5kg gewicht, >1.5kg draagkracht (kleine dSLR met max. een 300mm lens) waar een losse ballhead (heb een Manfrotto 484RC2) op kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

Juist, ook ik zoek een statief. Maar dámn wat is er veel keus. :|

Ik zag al in dit topic dat de Manfrotto 714B voor mij een goede keus is.

Want mijn eisen zijn:

*Moet licht zijn (deze is 1.15kg)
*Moet toch wel redelijk hoog zijn aangezien ik ook niet klein ben. (deze is 1.66 max.)
*Moet niet té duur worden (deze is zeg maar 115.- bij konijn)

Ook is hij ingeklapt 44cm, wat ik ook wel fijn vind, aangezien hij aankomende zomer mee in het vliegtuig moet naar Amerika. :*)

Máár, nu zag ik ook de Velbon 750 staan in dit topic. Dit is ook wel een leuk statiefje als ik dat zo eens hoor uit bovengenoemde ervaringen. Ik ben 1.87 en ik vind het wel fijn als ik niet hoef te bukken. Daarom viel mij ook de 714B op. Nou zag ik bij fotobooms.nl de 750 staan voor 109. Veel verdere informatie kan ik hier niet echt over vinden.

Wie-o-wie kan mij helpen?

Ik wil graag van de statieven weten hoe;

-Licht ze zijn: ingeklapt
-Hoe lang ze ingeklapt zijn (minimaalste waarde)
-Hoe lang ze uitgeklapt zijn (maximaalste waarde)

Mijn vader heeft een Velbon statief, alleen die is wel wat lang als ie ingeklapt is, en ook wat te zwaar en net ff te klein uitgeklapt voor mij. Wel erg fijn materiaal.

Het statief moet trouwens kunnen dragen:

EOS 350D + 18-55mm (edit: ) + ook de BG-E3 grip

en:

EOS 350D + 70-200mm f/4 L (In de toekomst dan. ;)) (edit: ) + ook de BG-E3 grip

Alvast bedankt voor de reply's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@RBH: http://www.velbon-tripod.com/sherpa.htm
catchingfire schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 19:47:
[...]

De 7*0-series voldoen alleen niet aan m'n requirements:

[...]
Welke niet? misschien die 45cm ingeklapt niet: 750R is 55cm, 2.2KG gewicht, 4KG draagvermogen en 1.55M hoog. En die 435 komt nog dichter in de buurt: 1.61M, 1.49KG.

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 03-01-2007 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Hallo,

Ik wilde dit statief kopen: Benbo Trekker Tripod BEN107. Echter, ik weet niet of het sterk / stabiel genoeg is voor een D200 met sb800 en de varierende lenzen.
Bij Konijn staat dit:
De Trekker zal de meerderheid van moderne SLRs en Medium formaat fototoestellen kunnen ondersteunen. Echter wordt stabiliteit rechtstreeks betrekking gehad te belasten en de bepaling van een haak aan het lager einde van de midden kolom, staat de tijdelijke toevoeging van extra gewicht (e.g. een fototoestel zak) om geweldiggere stabiliteit te geven.
Zou dit statief het houden?

You can either agree with me or be wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Is het Benbo of Benro? Dat laatste is namelijk wel een goed merk, een kopie van de Manfrotto / Bogen* statieven die gemaakt worden in China.

[edit] * = of Gitzo ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Cyclonist op 05-01-2007 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Cyclonist schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:00:
Is het Benbo of Benro? Dat laatste is namelijk wel een goed merk, een kopie van de Manfrotto / Bogen* statieven die gemaakt worden in China.

[edit] * = of Gitzo ;)
Het is Benbo. En het is ook een goed merk, alleen onbekend. Ik heb de MKII, een groot zwaar geval. Super degelijk en flexibel op te stellen. De poten bestaan maar uit 2 delen, dus weinig speling. Bovendien zit de dikste buis beneden en heeft een gesloten onderkant, je kunt dus zonder problemen je statief in de modder frotten. Enige nadeel is de ingeschoven lengte. De MKII is dan met balhoofd ruim 120cm dus niet handig mee te nemen. Maar uitgeschoven gaat hij boven de 2 meter dus ik krijg geen kromme rug. De trekker is (veel) kleiner. Probeer hem uit. Over de stabiliteit maak ik me geen zorgen.

Gratis tip: Houd altijd je camera vast als je de centrale as los draait. Dan ontgrendel je namelijk zowel de poten als de "middenzuil".

Off topic: iemand interesse in een MKII ??

Nog even een linkje: http://www.patersonphotog...tripods/Benbo%20index.htm

[ Voor 3% gewijzigd door Yahrr op 06-01-2007 16:23 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Thx,

Dan wordt dat hem...

You can either agree with me or be wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RBH schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 21:19:

Ik wil graag van de statieven weten hoe;

-Licht ze zijn: ingeklapt
-Hoe lang ze ingeklapt zijn (minimaalste waarde)
-Hoe lang ze uitgeklapt zijn (maximaalste waarde)
Hoe licht ingeklapt? hetzelfde als uitgeklapt :D

En minimale en maximale waarde (Y)

Overigens zoek ik ook een statief eigenlijk..

Wat zijn handige sites? Fabrikanten sites van goeie merken om e.a. te vergelijken?

Heb wat leuke manfrotto statieven gezien op hun site, maar als ik vervolgens zoek op de modelnummer in google + Nederlandse sites..dan zijn ze toch wel erg prijzig..

Ik wil er ongeveer 80-130 euro aan uit geven.
Het statief moet een Pentax K100D + Sigma 10-20 (en pola) kunnen dragen..en daarbij natuurlijk lekker stabiel zijn. Lijkt me prettig als ie flink hoog komt, daar ik zelf ook wel lang ben..Maar een kleine minimale hoogte zou ook fijn zijn! Voor lage POV's. Licht gewicht is wel prettig en niet te moeilijk met in of uitklappen.

Bestaat zo'n statief voor bovengenoemd budget? Iemand tips? Geen Hama etc:P

Zou wel handig zijn als er e.a. in de topicstart kan komen te staan. Of voor een 2e deel van dit topic iig (alhoewel dat nog ver weg is:( )

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2007 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
scroll eens iets terug, daar geef ik een linkje naar de afmetingen van velbon sherpa statieven. Die beginnen bij €99, en dan heb je een mooi statief voor weinig geld.
Belangrijkste verschil tussen Hama en 'echte' statieven is IMHO het ontbreken van plastic onderdelen: alle dragende delen zijn bij Velbon (de duurdere serie, duurder dan €70) en Manfrotto enzo van metaal, waardoor je geen speling hebt/krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Opmerking over plastic onderdelen vind ik een goeie!

Heb namelijk momenteel nog een half gare Vanguard, die plastic clips had. Die dingen braken op den duur gewoon stuk voor stuk. }:|

De volgende word dus ook een degelijke Manfrotto-instapper met metalen vlindermoeren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

sdirkx schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:07:
Metaal is niet zaligmakend. Ik heb een tijd geprutst met een ouwe Vanguard met metaal. Dat ding is eigenlijk gemaakt voor videocamera's en (familie) incidenteel gebruik. Dus niet voor een verwoed fotograaf die er vaak gebruik van maakt. Dus op enig moment gaat dat ding gewoon doorzakken (op de kop dan) en is het vrijwel onmogelijk om het ding stabiel op te stellen. Je kadering verloopt steeds....kortom: ellende.

Eigenlijk moet iedereen een keer beginnen met een kutstatief, dan weet je wat je wilt als je een goede gaat kopen. Die paar tientjes extra voor mijn 'frotto waren het meer dan waard. Velbon zal ook wel dergelijke dingen hebben; ik heb er eigenlijk nooit naar gekeken. Een vriend van me had een Manfrotto en ik heb er goed naar gekeken en aangehoord waarom hij 'm gekocht heeft, en heb toen een iets hogere gekocht (055ProB) en ben daar erg blij mee. Achteraf zei die vriend van me dat ie eigenlijk ook beter die 055 had kunnen nemen vanwege de hoogte. Nu moet ie toch af en toe bukken. Niet onoverkomelijk, maar toch... Wat mij bevalt aan die 'frotto zijn de clips aan de poten: niet draaien, maar klik-vast (en nastelbaar). Poten die onafhankelijk uitklapbaar zijn (onevenwijdig eventueel) en de deelbare kolom. Ik heb gekozen voor een balhoofd (zo'n midi ballhead, weet het nummer niet meer) omdat ik zag dat ie toch erg stabiel is. En als je 'm draagt prikken er tenminste geen bedieningshandels in je rug oid. Werkt perfect.

Je moet natuurlijk wel het geld willen en/of kunnen neerleggen. Ik heb makkelijk praten natuurlijk. Toch een dringend advies om niet alleen naar prijs te kijken. Stel je eigen eisen op en kijk wat er het beste bij past. Ik heb ook eerst een 1poot (681ProB) gekocht. Was een stuk voordeliger en een 1poot gebruik je iets meer (ik dan). Later een goede 3poot.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
sdirkx schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:07:

Heb namelijk momenteel nog een half gare Vanguard, die plastic clips had. Die dingen braken op den duur gewoon stuk voor stuk. }:|

De volgende word dus ook een degelijke Manfrotto-instapper met metalen vlindermoeren 8)
Ik bedoelde iets anders. De plastic koppen die ik heb gezien bij Foka hadden állemaal speling bij de quick-release, speling bij de verstellingen enzovoort. Ik heb het niet over glijden/slippen/whatever, gewoon beweging terwijl hij vast zit. Mag jij verzinnen hoe je vuurwerkfoto's er dan uitzien :P En ja, 1mm maakt heel veel uit op 300mm ;)

Die velbon-statieven zijn wel helemaal van metaal (de duurdere reeks dus), maar ik moet er nog altijd 1 kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

055 pro-b is idd een goede keuze, ik heb hem in combo met een 141 RC en het is echt zalig :)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ben ook aan eht rondkijken naar een ander statief.
Ik heb op dit moment nog een oude Vanguard MK-2 staan maar die is niet altijd even stabiel op sommige momenten.
Nu heeft een vriendin van me pas een Velbon CX 460 gekocht en die beviel me eigenlijk best goed, dus ik heb even wat verder zitten kijken maar ik kan behalve de hoogte van het statief neit veel verschillen vinden tussen de hogere modellen (bv. de CX600/660/580 ed.).
Is de hoogte en het gewicht ed. het enigste verschil tussen deze modellen of is er meer aan de hand.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
meestal is een hele serie 'ongeveer' hetzelfde, behalve dan gewicht en hoogte, en een klein verschil in belastbaar gewicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 14:19
Ik ben voor de nabije toekomst ook in de markt voor een statief, maar dan wel met een redelijk beperkt budget van ongeveer 100 euro.

Nu zat ik op de site van kamera-express te kijken en mijn oog viel op de Velbon Sherpa 600 R.
Over een aantal dingen ben ik echter niet helemaal zeker.
Is dit nou een compleet statief inclusief kop?
Op de website van Velbon zelf staat er een QB-157 plaat bij vermeld.
Is dit nou zo'n quick-release plaat die aan je camera kan blijven zitten en zit die ook bij het statief als je het koopt?

linkje kamera-express: http://www.kamera-express...=showproduct&product=2199
linkje Velbon: http://www.velbon-tripod.com/sherpa.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
compleet statief inclusief kop met quick-release. Die kop kan je ervan af halen, je kan een 2e plaatje kopen voor je 2e camera, maar alles zit er al bij vziw :)
http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=10999 is van de vorige serie, en nog iets goedkoper :)
http://foka.nl/pages/deta...312-2-10000000001820.aspx idem
Kamera-express doet het nu even niet bij mij :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The dynamic Fox
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-10-2022
Overweeg aanschaf van volgende fotostatief + kop combinatie:
Statief: Manfrotto 055PROB of 055MF3 (verschil 400 gram in gewicht). Het verschil in lengte zit hem vnml. in de middenkolom (7 cm).
Kop: Manfrotto 804RC2 of 460MG (verschil 320 gram in gewicht)
Ik wil er o.a. ook natuur en Macro-opnamen mee maken.
De lichtste combinatie is de 055MF3 met 460MG (2030 gram).
Ik weet alleen niet of de 055MF3 statief stabiel genoeg is voor mijn fotocamera:
EOS 400D met Canon 60 mm Macro 2.8 (tesamen 1 kg) + sigma ringflitser
of met Sigma 18-200 mm lens.
Daarnaast weet ik niet of de 460MG net zo prettig en snel werkt (misschien wel beter?) dan
de 804RC2. Ik heb van de 460MG nog geen commentaren gelezen.
Aangezien die combinatie niet zo goedkoop is (voor mij tenminste), zou ik een deskundig advies
wel op prijs stellen. Anderen adviseren trouwens ook de 488RC2 voor macro, maar volgens mij werkt dat niet zo precies. Bij voorbaat hartelijk dank voor de goede raad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Ik heb een Manfrotto 055MF3 met een Gitzo 1377 ballhead. Deze houdt (ook in portrait mode) zonder enig probleem mijn 400D + grip + 580EX + een 24-70L (mijn zwaarste lens) zonder enig probleem.
Ik denk dat de statief goed genoeg is en dat het meer afhankelijk is van je kop.

[ Voor 4% gewijzigd door coorz op 15-01-2007 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The dynamic Fox
Coorz reageerde met:
Ik heb een Manfrotto 055MF3 met een Gitzo 1377 ballhead. Deze houdt (ook in portrait mode) zonder enig probleem mijn 400D + grip + 580EX + een 24-70L (mijn zwaarste lens) zonder enig probleem.
Ik denk dat de statief goed genoeg is en dat het meer afhankelijk is van je kop.

Goorz, maak jij hiermee ook macro-opnamen?
Gek genoeg raadt Manfrotto op hun site voor Macro-opnamen o.a. een 055MF3 aan met een 488RC2 balhead, maar ook tweemaal een Manfrotto 222 als kop. Ik kan mij niet voorstellen
dat je dáár nu heel precies mee kunt afstellen op de mm. Iemand ervaring met de Manfrotto 222?

Waarom heb jij gekozen voor de Gitzo 1377 en voor welk doel?

Zou trouwens de Manfretto 460MG (max. 3 kg draagkracht) wel sterk genoeg zijn om de canon
eos 400d met grip + canon macro 60 mm 2.8 + sigma ringflitser (= ca. 1,5 kg) aan te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik wil niet echt reclame maken.. maar amvona op ebay heeft goede statieven voor weinig: http://search.ebay.com/_W0QQsassZamvonaQ2ecom . Heb ik laatst deze gekocht: http://cgi.ebay.com/PROFE...30094QQrdZ1QQcmdZViewItem voor weinig. Dynatran is het merk.. geen slecht spul als ik zo op internet kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even wachten met de aanschaf van Manfrotto. Zij hebben net een nieuwe lijn geintroduceerd, dus welicht daalt de oude lijn nu heel snel in prijs. De nieuwe hebben met name een beter kliksysteem voor de poten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 09:24
henkleerssen schreef op maandag 15 januari 2007 @ 11:04:
Ik wil niet echt reclame maken.. maar amvona op ebay heeft goede statieven voor weinig: http://search.ebay.com/_W0QQsassZamvonaQ2ecom . Heb ik laatst deze gekocht: http://cgi.ebay.com/PROFE...30094QQrdZ1QQcmdZViewItem voor weinig. Dynatran is het merk.. geen slecht spul als ik zo op internet kijk.
Ik heb ook een Monopod van Dynatran, ook via ebay gekocht. Ik was voor iets meer dan 50 euro klaar, inclusief balhoofd. Tis een carbon statief, zit goed in elkaar, en heeft een erg handige quick-release plaat. Als je een beetje oplet dan kun je een geveild statief voor weinig aanschaffen op e-bay!

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

[b][message=27309157,noline]Coorz, maak jij hiermee ook macro-opnamen?
Gek genoeg raadt Manfrotto op hun site voor Macro-opnamen o.a. een 055MF3 aan met een 488RC2 balhead, maar ook tweemaal een Manfrotto 222 als kop. Ik kan mij niet voorstellen
dat je dáár nu heel precies mee kunt afstellen op de mm. Iemand ervaring met de Manfrotto 222?

Waarom heb jij gekozen voor de Gitzo 1377 en voor welk doel?

Zou trouwens de Manfretto 460MG (max. 3 kg draagkracht) wel sterk genoeg zijn om de canon
eos 400d met grip + canon macro 60 mm 2.8 + sigma ringflitser (= ca. 1,5 kg) aan te kunnen?
Nee ik maak geen macro opnamen. Ik heb het geheel 2e hands gekocht en niet bewust voor gekozen.
1,5KG lijkt mij geen probleem voor de meeste statieven/koppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:49
Morgion schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:40:
Ik ben voor de nabije toekomst ook in de markt voor een statief, maar dan wel met een redelijk beperkt budget van ongeveer 100 euro.

Nu zat ik op de site van kamera-express te kijken en mijn oog viel op de Velbon Sherpa 600 R.
Over een aantal dingen ben ik echter niet helemaal zeker.
Is dit nou een compleet statief inclusief kop?
Op de website van Velbon zelf staat er een QB-157 plaat bij vermeld.
Is dit nou zo'n quick-release plaat die aan je camera kan blijven zitten en zit die ook bij het statief als je het koopt?

linkje kamera-express: http://www.kamera-express...=showproduct&product=2199
linkje Velbon: http://www.velbon-tripod.com/sherpa.htm
Ik heb dit statief ook en moet zeggen dat hij super bevalt! Hij is stevig, eenvoudig uit te klappen, je kan de middenzuil eruit pakken en op de kop erin doen wat soms handig is, poten zijn ver uit te klappen etc. etc. Ik heb er 2e hands 1 op de kop getikt voor 60 euro maar is z'n geld meer dan waard!

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Manfrotto 055 pro b met deelbare middenzuil, dus je kan het statief bijna op de grond leggen.
Ook kan de middenzuil horizontaal worden gebruikt ideaal voor macro dus.
Mijn kop is de Manfrotto 322RC2 Ideaal supersnel en houd mijn 350D met mijn dikste zoomlens moeiteloos vast.
Afbeeldingslocatie: http://www.jakobenjeanne.nl/images/jakob/jopstatief.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.jakobenjeanne.nl/images/jakob/jopstatief1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.jakobenjeanne.nl/images/jakob/jopstatief2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 21:57 . Reden: Extra foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
kickassmen schreef op maandag 15 januari 2007 @ 14:58:
[...]
Ik heb dit statief ook en moet zeggen dat hij super bevalt! Hij is stevig, eenvoudig uit te klappen, je kan de middenzuil eruit pakken en op de kop erin doen wat soms handig is, poten zijn ver uit te klappen etc. etc. Ik heb er 2e hands 1 op de kop getikt voor 60 euro maar is z'n geld meer dan waard!
Op de site van Velbon lees ik: 'Other features include a splittable center column to allow near ground level operation and PH-157Q 3-way panhead with Velbon's quick release system and one touch locking of pan and tilt actions.'

Nog even hierop terugkomen, just to make sure. De kop van dit statief is ook gewoon langs 3 assen te verstellen he? (Dus ook zo, dat je horizon scheef komt te liggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:43

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ja, zie de foto om het te zien. Met de grote handel kun je naar links en rechts en op en neer en kun je de positie vastzetten door de handel aan het handvand om zijn as vast te draaien. Met behulp van de kleinere draaiknop kun je het plateau waarop je de snelkoppeling vastzet kantelen.

Hier trouwens nog een tevreden bezitter van de Velbon 600R

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v346/rbkaptein/statiefkop.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Rudedadude op 17-01-2007 20:16 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 21:53:
Ik heb de Manfrotto 055 pro b met deelbare middenzuil, dus je kan het statief bijna op de grond leggen.
Ook kan de middenzuil horizontaal worden gebruikt ideaal voor macro dus.
Mijn kop is de Manfrotto 322RC2 Ideaal supersnel en houd mijn 350D met mijn dikste zoomlens moeiteloos vast.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Wat is jouw zwaarste lens? Hoofd ziet er wel makkelijk uit (zie dat er ook waterpas inzit). Ik heb nu ook waterpas, alleen die 3-weg is wel iiri te bedienen (141RC4)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
Rudedadude schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 20:11:
Ja, zie de foto om het te zien. Met de grote handel kun je naar links en rechts en op en neer en kun je de positie vastzetten door de handel aan het handvand om zijn as vast te draaien. Met behulp van de kleinere draaiknop kun je het plateau waarop je de snelkoppeling vastzet kantelen.

Hier trouwens nog een tevreden bezitter van de Velbon 600R

[afbeelding]
Helemaal top. Foto's zeggen zoveel meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The dynamic Fox
Ik had eerst onlangs de Velbon 600R gekocht en was gecharmeerd van de mogelijkheden en het lichte gewicht.
Maar toen ik alles waterpas had gezet en nogmaals controleerde met een fotowaterpas op mijn
flits-schoen op de Eos 400D, merkte ik dat na elke 45 graden het luchtbelletje behoorlijk afweek van het midden.
Panoramafoto's zijn dus niet goed mogelijk.
Vervolgens een goedkoper statief, de Velbon CX-586 uitgeprobeerd. Die heeft een gradenaanduiding en bleef wèl 100% waterpas! Ook bij elke draai van 45 graden. Dus wèl geschikt voor panoramafoto's èn voor video!
Echter, voor macro opnamen en algemene fotografie heb ik ook nog een Manfrotto 055MF3 aangeschaft. Die is beter èn lager instelbaar.
Eerst met een Manfrotto 804CR2 kop geprobeerd. Die is wel snel instelbaar, maar niet precies snel waterpas in te stellen. Vervolgens geprobeerd met een Manfrotto 322RC2. Snel instelbaar maar kan niet omhoog gericht worden! Want balhoofdprincipe...
Dus als een vlinder, libelle of ander insekt boven je hoofd op een tak zit,
kun je die niet niet fotograferen.... Die kop viel dus ook af.
Daarom heb ik een Manfrotto 390RC2 besteld. Erg goedkoop bij Kamera Express of Konijn.
Razendsnel instelbaar, 70 graden omhoog te richten, 90 graden omlaag en lateraal ook nog eens 90 graden! Dus prima geschikt voor algemene fotografie + makro (volgens mij).
En belastbaar tot 5 kg. Dus kan ik er ook nog eens, buiten mijn Canon Eos 400D mijn anologe
camera Nikon F4S + zware 80-200 mm lens eenvoudig mee gebruiken.
Misschien koop ik er ook nog eens later de Manfrotto 405 geared kop bij, als ik in mijn rijke dagen kom. Want deze kop is erg snel èn nauwkeurig (op de mm) af te stellen voor algemene fotografie,
maar niet zo snel als de 390RC2, dus minder geschikt voor macro.
Tot zover mijn geringe ervaringen. Hopelijk heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
The dynamic Fox schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 01:16:
Ik had eerst onlangs de Velbon 600R gekocht en was gecharmeerd van de mogelijkheden en het lichte gewicht.
Maar toen ik alles waterpas had gezet en nogmaals controleerde met een fotowaterpas op mijn
flits-schoen op de Eos 400D, merkte ik dat na elke 45 graden het luchtbelletje behoorlijk afweek van het midden.
Ja vindje het gek, op die 600R zit een kop met één hendel waarmee je alle richtingen in kunt stellen.
Als je dus je kop ontgrendelt en 45 graden draait, kan het best zijn dat jij tegelijkertijd wat naar boven/onder hebt bewogen, en dáárdoor staat dan je waterpas niet meer goed ;)
Voor panorama's moet je óf gewoon na elke draai je waterpas controleren, óf gewoon een 2/3-weg kop op je statief zetten zodat je alléén horizontaal en alléén vertikaal kunt bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The dynamic Fox
Cyclonist schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 16:45:
[...]

Ja vindje het gek, op die 600R zit een kop met één hendel waarmee je alle richtingen in kunt stellen.
Als je dus je kop ontgrendelt en 45 graden draait, kan het best zijn dat jij tegelijkertijd wat naar boven/onder hebt bewogen, en dáárdoor staat dan je waterpas niet meer goed ;)
Voor panorama's moet je óf gewoon na elke draai je waterpas controleren, óf gewoon een 2/3-weg kop op je statief zetten zodat je alléén horizontaal en alléén vertikaal kunt bewegen.
Ik denk niet dat je helemaal gelijk hebt hoor. Hoe verklaar jij dan dat de kop van de Velbon
CX-586 wèl helemaal horizontaal waterpas blijft indien je de lange hendel (waarmee je ook in alle richtingen kunt stellen, behalve lateraal) vastdraait en alleen horizontaal draait naar links en rechts?
Dat heb ik ook met de Sherpa 600 R gedaan, maar het lukte mij niet. Wèl met de CX-586.
Op beiden kun je trouwens met een APARTE knop los te draaien de kop volledig 360 graden
draaien. De hendel blijft in beide gevallen vast en gebruik je alleen om de kop te draaien.
Volgens mij, maar ik ben maar een leek, is de ronde basisplaat van het statief van de Sherpa 600R niet helemaal 100 % vlak en die van de CX-586 wèl, anders valt dit niet te verklaren.
Overigens vind ik de Sherpa 600 R in het algemeen een veel beter statief, behalve dus voor panoramaopnamen. Overigens heeft de CX-586 ook een ronde basisplaat met een schaalverdeling....
dus je kunt precies zien hoeveel je de kop horizontaal verdraait.
Voor overlappende panoramaopnamen een plus, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The dynamic Fox
Roeligan schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:41:
[...]

Wat is jouw zwaarste lens? Hoofd ziet er wel makkelijk uit (zie dat er ook waterpas inzit). Ik heb nu ook waterpas, alleen die 3-weg is wel iiri te bedienen (141RC4)
Ik vind de Manfrotte 322RC2 ook ideaal om supersnel alles te stellen. Hij kan trouwens belast worden tot 5 kg!
Maar je kunt niet of nauwelijks je kop omhoog richten. De joystick kun je namelijk niet naar je toe
halen zodat je hogere objecten, denk aan een libelle, vlinder of ander insect op een tak kunt fotograferen! Of een kerktoren (of iets dergelijks) zonder twee poten van jouw statief veel lager te stellen, wat niet bevordelijk is voor de stabiliteit....
Dat geldt trouwens voor alle balhoofkoppen. Er zijn op de meeste maar één enkele uitsparing, waarmee je de kop 90 graden kunt kantelen. Daarmee houdt het op.
Daarom heb ik gekozen voor de Manfrotto 390RC2 (52 euro bij Kamera Express en 48 euro bij Konijnenberg). Razendsnel 75 graden omhoog en 90 graden omlaag te richten en natuurlijk
360 graden horizontaal. Verder ook nog eens 90 graden lateraal in te stellen, voor portretstand!
Licht (700 gram) en belastbaar tot 5 kg.
En nog licht gedempt ook nog.
Dus ook nog te gebruiken voor video. Wat wil je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The dynamic Fox schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:25:
[...]

Ik vind de Manfrotte 322RC2 ook ideaal om supersnel alles te stellen. Hij kan trouwens belast worden tot 5 kg!
Maar je kunt niet of nauwelijks je kop omhoog richten. De joystick kun je namelijk niet naar je toe
halen zodat je hogere objecten, denk aan een libelle, vlinder of ander insect op een tak kunt fotograferen! Of een kerktoren (of iets dergelijks) zonder twee poten van jouw statief veel lager te stellen, wat niet bevordelijk is voor de stabiliteit....
Dat geldt trouwens voor alle balhoofkoppen. Er zijn op de meeste maar één enkele uitsparing, waarmee je de kop 90 graden kunt kantelen. Daarmee houdt het op.
Daarom heb ik gekozen voor de Manfrotto 390RC2 (52 euro bij Kamera Express en 48 euro bij Konijnenberg). Razendsnel 75 graden omhoog en 90 graden omlaag te richten en natuurlijk
360 graden horizontaal. Verder ook nog eens 90 graden lateraal in te stellen, voor portretstand!
Licht (700 gram) en belastbaar tot 5 kg.
En nog licht gedempt ook nog.
Dus ook nog te gebruiken voor video. Wat wil je nog meer?
Hoezo kan je hem niet naar je toe halen ? Je kan de plaat op de joystick op drie verschillende manieren en op drie verschillende plaatsen schroeven.
Je ben toch niet in de war met de goedkopere uitvoering ,daar staat de camera loodrecht op de joystick.
Ik kan mijn camera geheel naar achteren/naar boven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The dynamic Fox
Bedoel jij de 322RC2?
Als je daarvan de handgreep rechts hebt, dan kun je echt niet de kop door naar je toe te halen naar boven laten kantelen of van je af naar beneden. Want de opening in het balhoofd zit dan links.
Indien je de handgreep links plaatst voor linkshandigen (dat kan) dan heb je hetzelfde probleem, de opening in het balhoofd zit dan rechts.
Indien je de handgreep naar je toe gericht houdt, dan kun je omdat de opening in het balhoofd van achteren zit, 90 graden naar beneden richten (de opening van het balhoofd zit dan n.l. van achteren) maar nauwelijks 20-30 graden graden naar boven (door de handgreep naar beneden te drukken).
En indien je de handgreep van je afgericht houdt, dan kun je hem wel 90 graden naar boven richten (de opening in het balhoofd zit dan van voren) maar nauwelijks 20-30 graden naar beneden. Dat probleem heb je nu eenmaal (volgens mij) met bijna elk balhoofd. Geen enkele verkoper in welke fotowinkel dan ook, kon mij iets anders laten zien.... Ik ben benieuwd hoe jij dat oplost, echt waar, want de 322RC2 is wèll degelijk uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
Gisteren de Sherpa 600 besteld, zal binnenkort mijn ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een tipje:

Bij http://www.cornevaniperen.nl zijn de Manfrotto statieven een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The dynamic Fox
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 10:06:
[...]

Hoezo kan je hem niet naar je toe halen ? Je kan de plaat op de joystick op drie verschillende manieren en op drie verschillende plaatsen schroeven.
Je ben toch niet in de war met de goedkopere uitvoering ,daar staat de camera loodrecht op de joystick.
Ik kan mijn camera geheel naar achteren/naar boven draaien.
Zie mijn laatste opmerking.
Hierbij de specificaties van Manfrotto zelf voor de 322RC2.
http://www.manfrotto.com/...che/off/pid/2319?livid=80|81&idx=83
front tilt - 90 graden (naar beneden gericht dus)
en slechts 3 (!!) graden (naar boven gericht).
Lateraal wel - 90 graden en + 90 graden, maar dan staat de camera in de portretstand....
De 390RC2 kan buiten de 360 graden horizontale draai frontaal + 90 graden (naar beneden gericht dus) en 75 graden naar boven gericht worden! Zie de specificatie van Manfrotto:
http://www.manfrotto.com/...che/off/pid/2349?livid=80|81&idx=82
Zelfs de door mij bewonderde 405 geared head kan dat niet!
Zie maar: Front tilt +90 graden (naar beneden) en + 30 graden (naar boven gericht).
http://www.manfrotto.com/...che/off/pid/2345?livid=80|81&idx=85
Hopelijk heb je hier iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The dynamic Fox
The dynamic Fox schreef op maandag 22 januari 2007 @ 01:33:
[...]

Zie mijn laatste opmerking.
Hierbij de specificaties van Manfrotto zelf voor de 322RC2.
http://www.manfrotto.com/...che/off/pid/2319?livid=80|81&idx=83
front tilt - 90 graden (naar beneden gericht dus)
en slechts 3 (!!) graden (naar boven gericht).
Lateraal wel - 90 graden en + 90 graden, maar dan staat de camera in de portretstand....
De 390RC2 kan buiten de 360 graden horizontale draai frontaal + 90 graden (naar beneden gericht dus) en 75 graden naar boven gericht worden! Zie de specificatie van Manfrotto:
http://www.manfrotto.com/...che/off/pid/2349?livid=80|81&idx=82
Zelfs de door mij bewonderde 405 geared head kan dat niet!
Zie maar: Front tilt +90 graden (naar beneden) en + 30 graden (naar boven gericht).
http://www.manfrotto.com/...che/off/pid/2345?livid=80|81&idx=85
Hopelijk heb je hier iets aan.
Terugkomend op de voorgaande berichtenwisseling, werd mij vandaag nog iets duidelijk gemaakt door een verkoper van K.E.
Namelijk dat de 2 pijlen, die aan de onderkant van het snelkoppelingsplaatje op de statiefkop staan,
alleen daar staan om de richting aan te geven waarheen het objectief gericht moet worden.
Op mijn vraag wat er zou gebeuren als je de camera 180 graden in de andere richting zou plaatsen, was het antwoord: niets.... Deze pijlen waarschuwen alleen voor bepaalde objectieven die eventueel
beschadigd zouden kunnen worden, als je ze niet in de juiste richting (van de pijlen) vastzet op het snekoppelingsplaatje. Dus toch wel oppassen.
Consequentie: Door 180 graden te draaien, kun je ook met een balhoofd met slechts één uitsparing er in, 90 graden in één richting na voren (beneden) en als je het objectief dus 180 graden draait op het plaatje, 90 graden naar achteren (dus naar boven) richten.
Dat geldt dus ook voor de Manfrotto 222 (ook gebaseerd op het balhoofdprincipe).
Weer wat geleerd.
Maar ik blijf desondanks bij mijn keus voor de Manfrotto 390RC2, omdat die 75 graden naar boven
(meestal is 30 graden reeds voldoende) en 90 graden naar beneden gericht kan worden, ZONDER dat je de camera 180 moet draaien op het snelkoppelingsplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

QuestionMarc schreef op maandag 15 januari 2007 @ 13:05:
[...]

Ik heb ook een Monopod van Dynatran, ook via ebay gekocht. Ik was voor iets meer dan 50 euro klaar, inclusief balhoofd. Tis een carbon statief, zit goed in elkaar, en heeft een erg handige quick-release plaat. Als je een beetje oplet dan kun je een geveild statief voor weinig aanschaffen op e-bay!
Wat was je kwijt aan verzendkosten? Als ik vragen mag :)

Ik zit nu namelijk ook de te kijken naar de statieven van Dynatran.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de hama star61 aangeschaft, omdat ik een beetje laag budget had, maar nog toe geen enkele spijt dat ik die genomen heb. Oke het is niet het beste statief, maar heeft zeker een goede prijs kwaliteits verhouding en zolang ik niet al te zware lensen gebruik is hij ook behoorlijk stabiel. Ik heb nog geen last van doorzakken gehad of instabilitiet, zelf niet met het middenstuk helemaal omhoog gedraait.

Nee voorlopig is dit statief goed genoeg voor me en kan ik rustig sparen voor een carbon of metalen pro statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik ben ook nog op zoek naar een nieuw statief.
Het aanbod is alleen zo groot en breed dat je door de bomen het bos niet ziet.

Ik zoek iets van rond de 75 euro. Liefts 1m60 hoog en genoeg draagkracht voor een EOS 400D met grip, 55-200mm lens en 430EX flitser.

Er is mij verteld dat Velbon voor de lagere prijsklasse wel een redelijke prijs/kwaliteitsverhouding heeft.

Ik heb nu een goedkoop statief wat ik ooit cadeau heb gekregen van iemand.
Merkloos, en gekocht op een markt in bulgarije. Van dat lekkere goedkope plastic allemaal.
Je kunt je wel voorstellen wat voor een kwaliteit dat zal zijn.

Voor mn digicompact maakte het niet veel uit, maar mn huidige apparatuur is toch wat duurder en zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 09:24
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:19:
[...]Wat was je kwijt aan verzendkosten? Als ik vragen mag :)

Ik zit nu namelijk ook de te kijken naar de statieven van Dynatran.
Ja dat is idd een probleem bij Dynatran. Ik heb er indertijd 2 besteld, 1 voor 37 en de andere voor 38 dollar. Verzendkosten 57 (!) dollar. Totaal dus zo'n 130 dollar, geen slechte prijs voor 2 carbon monopods incl ballhead.
Verzendkosten zijn bij Dynatran echt gigantisch hoog. Maar dan nog zijn het zeker goede prijzen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door QuestionMarc op 06-03-2007 13:24 ]

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Velbon Sherpa is voor dat geld denk ik de beste: metalen kop en plaatje enzo.

Ik heb voor mijn verjaardag een Manfrotto gekregen. Nou ben ik zo stom om de exacte nummers te vergeten :X Een three-way head iig, met het standaard onderstel. Ik had zelf al besloten om een velbon te kopen, dus dat was eerst even slikken. Ach, hij voldoet ook prima, en als hij echt niet bevalt dan knal ik er toch een velbon-kopje op ;)

Wel irritant: de kop kan niet meer dan 30 graden omhoog. Leuk, met zo'n maansverduistering...

edit:
055DB (zat in kit met 128RC, die ze eruit hebben gehaald. waren alleen het boekje vergeten ;)) + 804(RC?). Even nagezocht op een andere verkoopsite, 804 staat niet eens op de site van Foka (waar hij vandaan komt 8)7)

[ Voor 18% gewijzigd door MBV op 06-03-2007 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:25:
Bij een bekende fotowinkel in Capelle aan den IJssel zie ik de sherpa 550 staan voor 99 euro. Komen nog wel verzendkosten bij.

Het is wel wat duurder, maar ziet er wel stukken mooier uit dan de CX serie.
Ik zou er eigenlijk eens een aantal moeten gaan bekijken. Op inet is het moeilijk beoordelen.

Hier in Zeeuws-Vlaanderen heb je echter niet echt veel goede fotozaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Bij foka was hij goedkoper, en bij konijnenberg krijg je een 600 voor dat geld. Hét grote verschil tussen CX en sherpa: geen plastic kop. Elk statief met een plastic kop (en quick-release) dat ik heb gezien, laat het toe dat je toestel wiebelt. Hoe stabiel het voor de rest ook is, er zit altijd speling bij de quick-release en de scharnierpunten van de kop.

Een metalen kop kan jaren meegaan, veel langer dan plastic. Spaar even die 3 tientjes door, of koop een baggerding van 20 euro. Iets er tussenin heeft IMHO weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Bij foka zie ik de sherpa 550 staan voor €119.
gegevens komen overigens niet overeen met de site van velbon, of ik moet niet goed kijken.

De 600 staat er voor € 99.

Bij konijnenberg is de 600 € 95, alleen zijn de verzendkosten daar weer wat hoger.

Wat is trouwens het verschil tussen bijv een 600R en een 600R/F, of is er geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb afgelopen zondag een Vanguard MG-2 gehaald voor mijn 400D.
Ziet er mooi uit, is zwart, is van metaal, en heeft een waterpas.
Gaat verbazend hoog (en dat is fijn met mijn lengte.)

Heb er nog geen buitenfoto's mee geschoten, binnen wel een paar testdingetjes..
Maar de 400D met een 70-300 erop houdt ie in ieder geval makkelijk.

65,- euro bij de Mediamarkt in Breda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

MBV schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:25:

Ik heb voor mijn verjaardag een Manfrotto gekregen. Nou ben ik zo stom om de exacte nummers te vergeten :X Een three-way head iig, met het standaard onderstel. Ik had zelf al besloten om een velbon te kopen, dus dat was eerst even slikken. Ach, hij voldoet ook prima, en als hij echt niet bevalt dan knal ik er toch een velbon-kopje op ;)

Wel irritant: de kop kan niet meer dan 30 graden omhoog. Leuk, met zo'n maansverduistering...

edit:
055DB (zat in kit met 128RC, die ze eruit hebben gehaald. waren alleen het boekje vergeten ;)) + 804(RC?). Even nagezocht op een andere verkoopsite, 804 staat niet eens op de site van Foka (waar hij vandaan komt 8)7)
Waarom zou je een 804RC2 omwisselen voor een Velbon? :/

Maar goed, je kan je camera echt wel verder omhoog krijgen, maar dan moet je 1 poot wat platter (of korter) zetten.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
goh, zo slim was ik ook nog ;). En ik werd gewoon gek van die hendels: alledrie even lang, terwijl velbon 1 lange heeft wat intuïtiever werkt. Als dat echt niet went dan moet ik daar iets op verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
nogmaals.

weet iemand wat het verschil is tussen velbon sherpa 600R en 600R/F????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
een versienummer. Geen echte verschillen, zolang het nummer maar hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:11
MvdKelen schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 14:08:
nogmaals.

weet iemand wat het verschil is tussen velbon sherpa 600R en 600R/F????
Velbon zelf zegt de F voor Flat te gebruiken (staat ergens bij de Maxi Series).

En dat klopt wel als ik de gegevens bekijk: De 600R(/F) kan lager als de 550R.

Maar de 450 heeft weer geen lage stand en daar zet Foka ook een F achter 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
De R/F is de nieuwste, daarvoor was er de R en daarvoor zonder letter ofzo. Ik zou er niet op letten, verschillen zijn vziw nihil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Als R/F de nieuwste zou zijn, dan loopt de site van Velbon achter.
Daar staat namelijk 600R met "new!" erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Voor de geinteresseerden.

de velbon sherpa 600R is bij foka € 10 gezakt in prijs, nu kost ie nog € 89.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou graag een statief kopen, maar nu heb ik 1 probleempje: ik heb echt géén verstand van statiefen. En daarom zou ik graag een beroep doen op jullie.

De minimale eisen waaraan het statief moet voldoen:
- Schappelijke prijs (liefst onder de €100)
- Hij moet verstelbaar kunnen zijn in hoogte (zowel te gebruiken als groot statief en als kleiner statief dus)
- Hij moet inklapbaar kunnen zijn zodat hij in een tas past
- Hij moet natuurlijk van goede kwaliteit zijn.
- Hij moet stevig zijn maar niet te zwaar
- Hij moet geschikt zijn voor een Fuji Finepix S9500

Ik hoop dat jullie met deze info mij een statief aan kunnen raden. Ik dank jullie hier alvast hartelijk voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrittyKitty
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

- Hij moet verstelbaar kunnen zijn in hoogte (zowel te gebruiken als groot statief en als kleiner statief)
Heb nooit een statief gezien die niet verstelbaar is qua hoogte, behalve table tripod.
- Hij moet inklapbaar kunnen zijn zodat hij in een tas past
Wat bedoel je met inklapbaar. Alle statieven zijn inklapbaar. Hoe groot is je tas?
- Hij moet geschikt zijn voor een Fuji Finepix S9500
Een statiefkop lijkt me ook handy. Je camera meteen op statief zetten is niet praktisch, bovendien ik weet niet of je camera rechtstreks op je statief kan schroeven.

Er zijn goede statieven van verschillende merken (Manfrotto/ Gitzo/ Velbon/ Vanguard e.d). het is beetje lastig om advies te geven. Je geef aleen maar de helft van de info. Wat ik wil weten is: wat ga je doen met het tripod? (studio fotografie/ natuur & landschap op ruig terrein/ steden e.d).

Morgen is zaterdag. ga lekker langs en fotozaak en vraag om advies. Je hoeft niet meteen eentje aan te schaffen.

Er is een oude manfrotto 190 Db te koop voor tussen E80,- totE100,-.Het is lichtgewicht, inklapbaar, zou in je tas passen, hoogte verstelbaar, en ook geschikt voor je Finepix (mits je een statiefkop gebruikt).Ik zeg oud: ja oud uit jaar 2000. Google gebruiken dus.

Ik ga persoonlijk even wachten tot de Manfrotto 190X PROB (http://services.manfrotto.com/190x/prehome.html) uit zou komen als vervanger van mijn loodzware manfrotto190B. Het zou ca. 150 gaan kosten, hoop ik

At last: ik vertel aleen maar over die Italiaanse merk omdat geen ervaring heb met ander merk.

[ Voor 16% gewijzigd door GrittyKitty op 24-03-2007 00:59 ]

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GrittyKitty schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 00:47:
[...]

Heb nooit een statief gezien die niet verstelbaar is qua hoogte, behalve table tripod.

[...]

Wat bedoel je met inklapbaar. Alle statieven zijn inklapbaar. Hoe groot is je tas?

[...]

Een statiefkop lijkt me ook handy. Je camera meteen op statief zetten is niet praktisch, bovendien ik weet niet of je camera rechtstreks op je statief kan schroeven.

Er zijn goede statieven van verschillende merken (Manfrotto/ Gitzo/ Velbon/ Vanguard e.d). het is beetje lastig om advies te geven. Je geef aleen maar de helft van de info. Wat ik wil weten is: wat ga je doen met het tripod? (studio fotografie/ natuur & landschap op ruig terrein/ steden e.d).

Morgen is zaterdag. ga lekker langs en fotozaak en vraag om advies. Je hoeft niet meteen eentje aan te schaffen.

Er is een oude manfrotto 190 Db te koop voor tussen E80,- totE100,-.Het is lichtgewicht, inklapbaar, zou in je tas passen, hoogte verstelbaar, en ook geschikt voor je Finepix (mits je een statiefkop gebruikt).Ik zeg oud: ja oud uit jaar 2000. Google gebruiken dus.

Ik ga persoonlijk even wachten tot de Manfrotto 190X PROB (http://services.manfrotto.com/190x/prehome.html) uit zou komen als vervanger van mijn loodzware manfrotto190B. Het zou ca. 150 gaan kosten, hoop ik

At last: ik vertel aleen maar over die Italiaanse merk omdat geen ervaring heb met ander merk.
Alle statieven zijn dus verstelbaar in hoogte? Oke, dat is mooi.

Over dat inklapbaar.. Ja hij moet gewoon in een standaard Eastpak tas passen. Maar ook alle statieven zijn dus inklapbaar. Ook mooi.

Wat is een statiefkop dan? Wordt die bij een statief geleverd of moet je die los kopen?

Wat ik met het statief wil doen: Auto's fotograferen, 's nachts fotograferen, mee naar de Autorai, en vogels fotograferen (dus hij moet stevig zijn om met het inzoomen het beeld scherp te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrittyKitty
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Wat is een statiefkop dan? Wordt die bij een statief geleverd of moet je die los kopen?
Sommige beginners statieven zijn meegeleverd met statiefkop (of je deze kop los kan koppelen met de poot weet ik niet). Profi statieven meestal los van elkaar.
Statief = driepoot. (voorbeeld zie http://www.manfrotto.com/...che/off/pid/1882?livid=68|69&idx=69)
Statiefkop = plaats je boven op de statief. Je camera zet je vast op de statiefkop. Deze heeft meestal 3 assen of een balhoofd.(voorbeeld zie http://www.manfrotto.com/...9?livid=80&lsf=80&child=1)
Wat ik met het statief wil doen: Auto's fotograferen, 's nachts fotograferen, mee naar de Autorai, en vogels fotograferen (dus hij moet stevig zijn om met het inzoomen het beeld scherp te houden).
De laatste is beetje lastig, want heeft andere eisen.

Ik zou je eerst op de webwinkel/ website van de statief fabrikant te zoeken. Kies 2 of 3 daarvan en verder vraag weer om advies.
Anders geeft je de moderator het idee dat je geen zoekwerk heeft verricht.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
losse driepoten en statiefkoppen zijn voor hem niet van toepassing denk ik.
In de prijscategorie 80-100 euro is bijna alles wel als compleet statief.

Wat betreft het opklapbare, daar heb je nog 2 mogelijkheden. 2 traps of 3 traps.
een 3 traps statief is korter als hij ingeklapt is, maar het is meer werk om op te stellen, en misschien ook iets minder stabiel (naar mijn gevoel, heb geen bewijzen).

Zelf heb ik net de velbon sherpa 600 besteld. voor 89 euro. kan van 29cm tot 165cm hoog.
is 2 traps (ik dacht 60cm lang ingeklapt). De kop is een metalen bolkop.
De goedkope statieven (20-60 euro) zijn meestal met plastic koppen en koppelingen.
Voor nauwkeurig instelwerk met bijv macro of telelenzen is de speling daarvan niet bepaald handig.

Edit:
Ik heb zojuist de velbon sherpa 600 binnen gekregen.
Ik sta eigenlijk verbaasd van de stevigheid en degelijkheid van het statief.
Hij weegt wel redelijk zwaar, maar daar ontkom je niet aan als je een stevig statief wilt hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door M a r c o op 26-03-2007 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zijn er ook mensen met ervaringen met de velbon ultra luxi F. Kost zo'n 100 euro.
Ik zoek een compact statief die makkelijk mee te nemen. Deze kan bovendien ook nog heel laag, wat handig is voor macro fotografie, al gebruik ik daar zelden een statief voor. Verder is het erg belangrijk dat hij stevig is, want ik heb nu een plastic kraak statief, wil nu een die gewoon een stevige kop heeft.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilles de Geus
nomad85 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:39:
zijn er ook mensen met ervaringen met de velbon ultra luxi F. Kost zo'n 100 euro.
...
Hier vind je een review van het statief, met de conclusie dat dat dik in orde is.
Alleen over de kop zegt ie weinig, behalve dat ie hem wil vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Die kop vind hij vooral een beetje zwaar en hij heeft liever bal koppen, kortom, best positief.
Wat ik wel jammer vind is dat die 39cm ingeschoven dus ook betekent dat de kop eraf is...dat zeggen ze er niet bij op de site of verkoopwinkels.
Nog even nadenken, maar ik denk dat ik hem wel neem, hij is iig een stukje compacter en steviger dan wat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mensen die een klein, licht en redelijk stevig statief zoeken (voor bijvoorbeeld een prosumer camera of een instapreflexcamera zonder enorme teleobjectieven): de Manfrotto 785.

Bij dit statief kun je een schakelaar op de kop omzetten om hem van een fotokop naar een videokop te transformeren (-1 vrijheidsgraad) en de poten zijn verstelbaar voor macrofotografie (3 standen). Daarnaast is hij met zijn 8 tientjes goed te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mig29: die raad je aan boven de ultra luxi F ?....jij hebt wat meer kennis van zaken hierover dan ik dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:55
Na een jaar uitstellen (ook omdat ik geen flauw idee had wat ik moest nemen) heb ik nu ook een statief. Het is een Manfrotto 055PROB geworden met 488RC4 balhoofd. Eigenlijk wou ik een iets lichter en handzamer statief maar die bleken allemaal minder stevig op hun poten te staan. Zelfs de tweemaal zo dure carbon variant had meer speling/beweging dan deze metalen driepoot plus dat ik het verschil in gewicht (400gram) in de praktijk niet zo groot vind. Vooralsnog ben ik er erg blij mee :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

je hebt een heel populair statief en balhoofd, heel veel mensen hebben deze combi...is ook een erg goede combi. Bij mij gaat het vooral ook om lengte van statief ingeklapt, want dan hangt hij onder mijn tas, het statief dat ik nu heb is zo lang dat ik bijna moeite heb om door deuropeningen te lopen.
Bovendien is die dus niet erg stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:31:
Voor mensen die een klein, licht en redelijk stevig statief zoeken (voor bijvoorbeeld een prosumer camera of een instapreflexcamera zonder enorme teleobjectieven): de Manfrotto 785.
max 0,98 KG

Minolta 5D met accu 670 gram dus nog 310 gram over. Kitlens = 240 gram dus mag nog net,bijna elke andere lens die ik ken is zwaarder. Eigenlijk valt er dan wel erg veel af. Als je alleen al een flitser/grip/kitlens op een instap DSLR zet zit je al aan/over het maximum gewicht.

Ik denk dat het met een instap DSLR verstandig is om te kijken naar een draagvermogen van tenminste 1,5-2 KG. Zeker als je wil dat het lang mee gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door martijn_tje op 29-03-2007 14:40 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Die velbon sherpa 600 van mij heeft draagvermogen van 3,5-4 kg.
Hij is zeer stabiel en degelijk uitgevoerd, ook de kop.

Nadeel is wel dat hij ingeschoven nog steeds vrij lang is (poten bestaan maar uit 3 secties).
Ik dacht ergens in de 60 cm.
Het gewicht van het statief is ca 2kg, dus ook niet heel erg licht voor mobiel gebruik.

Verder ben ik er erg tevreden over tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nomad85 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:45:
mig29: die raad je aan boven de ultra luxi F ?....jij hebt wat meer kennis van zaken hierover dan ik dus :)
Nee, was meer voor mensen met wat minder glas en die toch een acceptabel statief zoeken. Jij hebt meer aan een zwaarder alternatief als de 190x oid. Heeft die Velbon een losse kop of is het een vaste combi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:20:
Na een jaar uitstellen (ook omdat ik geen flauw idee had wat ik moest nemen) heb ik nu ook een statief. Het is een Manfrotto 055PROB geworden met 488RC4 balhoofd. Eigenlijk wou ik een iets lichter en handzamer statief maar die bleken allemaal minder stevig op hun poten te staan. Zelfs de tweemaal zo dure carbon variant had meer speling/beweging dan deze metalen driepoot plus dat ik het verschil in gewicht (400gram) in de praktijk niet zo groot vind. Vooralsnog ben ik er erg blij mee :P
De 488 kop is idd erg relaxt. :) Ik heb er al erg veel plezier van gehad, zowel met m'n statief als m'n monopod. 3.5-4 kg is geen enkel probleem, ik heb het idee dat ie met gemak nog veel zwaarder werk aan kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 21:44:
[...]

Nee, was meer voor mensen met wat minder glas en die toch een acceptabel statief zoeken. Jij hebt meer aan een zwaarder alternatief als de 190x oid. Heeft die Velbon een losse kop of is het een vaste combi?
het is een losse combi....je koopt het wel samen, maar de kop is demonteerbaar. De poten opzich zijn los vast ook wel te koop.
Ik heb eigenlijk niet zo zwaar glas, de 70-200 heb ik nog niet, maar je hebt ook wel weer een punt, want ik zoek wel naar een 70-200 en daar moet ik dan ook rekening mee houden met statief.
Die velbon lijkt me vooral vervoerbaar en met in gedachte: het beste statief is het statief dat je bij je hebt, dacht ik dat de velbon geen slecht idee is. Had er alleen geen rekening mee gehouden dat de lengte die velbon geeft voor dat statief wel zonder kop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 23:10

Paladin

Play Ball!

Ik zie door alle statieven op het moment het bos niet meer, misschien kan een van jullie mij een beetje in de goede richting helpen. Ik zoek een stevig en draagbaar statief (moet mee op reis naar China) maar moet wel sterk genoeg zijn om mijn 30D + 70-200 F4 is en waarschijnlijk grip te kunnen vast houden.

Hebben jullie een x aantal types die hiervoor geschikt zijn dan kan ik vanuit daar gaan kijken wat echt het best bij mij past.

Budget: rond de 100-150 euro moet toch wel te doen zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Paladin op 30-03-2007 07:36 ]

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Paladin schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 06:59:
Ik zie door alle statieven op het moment het bos niet meer, misschien kan een van jullie mij een beetje in de goede richting helpen. Ik zoek een stevig en draagbaar statief (moet mee op reis naar China) maar moet wel sterk genoeg zijn om mijn 30D + 70-200 F4 is en waarschijnlijk grip te kunnen vast houden.

Hebben jullie een x aantal types die hiervoor geschikt zijn dan kan ik vanuit daar gaan kijken wat echt het best bij mij past.

Budget: rond de 100-150 euro moet toch wel te doen zijn?
Kijk even rond bij manfrotto en bij velbon. Manfrotto is over het algemeen nog wat steviger, maar ook wat zwaarder. Statieven moet je toch eigenlijk een beetje voelen en sjorren voordat je hem koopt, beste dus toch even naar een winkel. Konijn heeft best veel van die dingen op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Manfrotto zal beter verkrijgbaar zijn dan Velbon modellen (iig in de reguliere fotohandel). De eerder genoemde Manfrotto 190 (prob, DB of gewoon B) zijn prima statieven, maar ze zijn wel uitlopend. Als je dit goede en wat goedkopere statief wilt hebben dan moet je snel zijn. Je betaalt voor dit statief ergens rond de 110 euro. De nieuwe variant ervan (190X oid) is wat duurder omdat de losse onderdelen nu wat intelligenter aan elkaar zijn geknoopt (makkelijker met macro). De 190x zit rond de 150 euro. Bedenk jezelf wel dat je nog een kop nodig hebt. Hiervoor zou ik voor de 486RC2 oid gaan. Let erop dat je iig wel een snelkoppelingsplaatje op je kop hebt en dat de frictie instelbaar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:55
nomad85 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 07:48:
[...]

Statieven moet je toch eigenlijk een beetje voelen en sjorren voordat je hem koopt, beste dus toch even naar een winkel. Konijn heeft best veel van die dingen op voorraad.
Yup, dat heb ik ook gedaan. Zo kwam ik er achter dat een wat lichter statief het voor mij toch niet doet (teveel beweging). Zou het iedereen aanraden en dus niet zo'n ding ongezien kopen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Abbadon schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 10:25:
[...]

Yup, dat heb ik ook gedaan. Zo kwam ik er achter dat een wat lichter statief het voor mij toch niet doet (teveel beweging). Zou het iedereen aanraden en dus niet zo'n ding ongezien kopen.
Gewoon via internet kopen en binnen 7 dagen terugsturen :+

Zit je alsnog met transportkosten enzo, dus even langs een winkel gaan is wel zo handig. Of regel een vader die hem cadeau geeft voor je verjaardag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilles de Geus
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 22:41:
[...]

De 488 kop is idd erg relaxt. :) Ik heb er al erg veel plezier van gehad, zowel met m'n statief als m'n monopod. 3.5-4 kg is geen enkel probleem, ik heb het idee dat ie met gemak nog veel zwaarder werk aan kan. :)
Kan die kop nou nog om zijn as draaien terwijl ie verticaal vergrendeld is?

Zoiets meen ik op te mken uit de Manfrotto site, maar echt duidelijk is ie niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ik moet ook nog een statief hebben.
Wil best voor een 3-poot met losse kop gaan, maar heb werkelijk geen idee welke kop :)
Bal of 3-weg.... Ik snap de vrijheid van een bal, maar tegelijkertijd lijkt die me ook vrij onhandig voor pano's, en die was ik toch ook van plan er mee te maken. Wat moet ik nou voor kop hebben dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

pano's maken is met een balhoofd een stukje vervelender, omdat je meteen alles los zet, je kan niet alleen horizontaal "losmaken". Ik denk dat je voor een pano kop moet gaan, die doen dat heel goed.
Ikzelf ga waarschijnlijk binnenkort (zodra hij lokaal weer te koop is) voor de ultra luxi F van velbon, daar zit trouwens een pano kop op en is ontzettend klein om mee te nemen...wat ik weer belangrijk vond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ja dat dacht ik dus al. Maar een pure pano kop zie ik ook niet zo zitten eerlijk gezegd..
Is die Velbon UltraLuxi overigens ook in zwart te krijgen? Dat goud vind ik maar niks :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
dat je met een balhoofd geen pano's kan maken ben ik niet helemaal met je eens.
De velbon 600R die ik heb is een balkop.

Als ik de hendel maar licht losdraai, dan zit de kop in verticale richting nog redelijk goed vast, en kan ik hem horizontaal pannen. weliswaar met een licht verhoogde weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

MvdKelen, dat het kan snap ik, maar het is minder dan ideaal, het kan wel goed idd.

UltraSub, nee volgens mij maar in 1 kleur, boeit dat nou werkelijk? (hoewel ik hem ook liever in het zwart zie :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 486 kan ik zelfs alleen laten pannen. Hier zit een speciale knop voor op de kop.
Pagina: 1 ... 3 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.