Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamahuhu
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 12:49
MBV schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 16:53:
[...]

Velbon Sherpa is een stuk lichter dan Manfrotto, en bij Foka maar €79. Wat wil je nog meer? Oh ja, balhoofd ;). Nou, de kop kan je hier vanaf halen, zodat je later een balhoofd kan aanschaffen. Voordeel van dit statief is trouwens dat je met 1 stang de horizontale en verticale beweging los- en vast zet. Zodra ik mijn geld binnenheb ga ik hem ook kopen :)

http://www.foka.nl/pages/...184-2-10000000001820.aspx

offtopic:
bedoelde je niet de RUP-40, zo'n eenpoot statief?
Dat ziet er inderdaad goed uit en een mooie prijs.
Wat is het verschil tussen Sherpa600 en Sherpa600 R/F, behalve de prijs? :?

Heb je ook naar de Velbon Maxi serie gekeken? Deze zijn ongeveer net zo duur, maar een stuk lichter (<1kg) en kleiner om te dragen. (link)
Heeft er iemand ervaring met de duurzaamheid van Velbon statieven?

[ Voor 2% gewijzigd door mamahuhu op 27-01-2006 11:18 . Reden: R/c is R/F ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 20:20
Die heb ik er toen niet gezien. Duurzaamheid zal wel goed zitten, kijk maar naar wat er op marktplaats staat. Is allemaal 20 jaar oud :P En wat kan er nou slijten, als alles van metaal is?

Ik heb het vermoeden dat R/C de benaming is voor de nieuwe versie. Geen idee wat voor nieuwe features die serie heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126062

-Daniël- schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 16:44:
Klinkt als een hele rare vraag, maar zou iemand voor mij de diameter van een Manfrotto 679/680/681 (als hij helemaal uitgeschoven) kunnen opmeten?

Ik heb nu een Velbon UP-40, maar wil graag deze toevoeging aanschaffen.

Op DPReview stond een foto van een 681 met deze toevoeging, waarop een 20D+400/5.6L was gemount, op de grond (zonder vast te houden ofzo)
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Provak is de Nederlandse importeur van die dingen. Wellicht houden ze van een uitdaging en kunnen ze je helpen. Ik kan je niet helpen (heb de 434 oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 13:56
Zelf ben ik ook voor een Velbon aan het kijken voor mijn EOS 350D namelijk de Sherpa 750R. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of een van de andere Sherpa's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:18
Jeroennl schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:53:
Zelf ben ik ook voor een Velbon aan het kijken voor mijn EOS 350D namelijk de Sherpa 750R. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of een van de andere Sherpa's?
Dat is ook het model wat mij wel interessant lijkt, ik ben namelijk opzoek naar een degelijk,
en toch zo compact mogelijk statief. Als ik zo de ervaringen lees denk ik dat het een fijn model is,
alleen best wel aan de prijs.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 13:56
Cyclonist schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:57:
[...]

Dat is ook het model wat mij wel interessant lijkt, ik ben namelijk opzoek naar een degelijk,
en toch zo compact mogelijk statief. Als ik zo de ervaringen lees denk ik dat het een fijn model is,
alleen best wel aan de prijs.. :+
Och ja. Liever meteen iets goeds. Zou je wellicht een paar links van de reviews kunnen plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroennl op 29-01-2006 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:07

Barrycade

Through the...

MBV schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:17:
vanguard is plastic, sherpa niet, maar Velbon heeft ook plastic statieven. Velbon Sherpa (metaal dus) overweeg ik ook om te kopen. Heb jij er ervaring mee? Na 4x vragen in dit topic om ervaringen ermee had ik de hoop namelijk een beetje opgegeven :)

edit:
Ik moet dus leren lezen...
Naja, ik denk dat het hem toch wordt. Stuk goedkoper dan Manfrotto :)
Ok uiteindelijk is de kogel door de kerk gegaan en heb ik
(welliswaar gekregen van mijn vriendin voor mijn verjaardag, maar opdracht toe gegeven :D)

Een velbon sherpa 250N.(de kleinste uit de Sherpa serie)

Eerste indruk: wow wat een stevig ding! Hij lijkt veel zwaarder dan de 2 kg die hij weegt.
Hij ziet er mooi afgewerkt uit en zit in een passende tas.

Als je niet beter zou weten dan zou je zeggen dat hij in een veel hogere prijscategorie zou vallen.

Ben blij dat ik die rammeldingetjes van 50 euro links heb laten liggen en meteen voor deze ben gegaan.

Ik heb geen 300+ lens maar mijn combi van D50 + Sigma 18-125 staat er zo vast als een huis op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
gefeliciteerd met je aankoop :).

Waarom eigenlijk de kleinste? 1.54m hoog lijkt mij niet echt lekker werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

MBV schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 20:14:
gefeliciteerd met je aankoop :).

Waarom eigenlijk de kleinste? 1.54m hoog lijkt mij niet echt lekker werken..
Valt eigenlijk wel mee.
Met camera (D50) zit het oculair op 1,64 meter. Ik ben zelf 1,87 meter.
Dat is eigenlijk niet bukken. Ik ben geen portretfotograaf dus ik zal niet uren achter elkaar het statief gaan gebruiken. En 1,64 is best hoog trouwens:

Crappie foto-tje (aangezien de D50 op het statief zit)
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/littlejoannes/velbonweb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
hoeveel kan je de camera bewegen als je een beetje kracht zet? Niet, of heel dicht in de buurt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

MBV schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 22:44:
hoeveel kan je de camera bewegen als je een beetje kracht zet? Niet, of heel dicht in de buurt? :P
Snap je vraag niet zo, maar je zal bedoelen hoe stevig staat het geheel dan?
Ik heb niet het gevoel dat ie meteen omvalt als ik er aan kom of zo.
Ik zou 'm met een redelijk briesje durven laten staan zo.
Camera beweegt eigenlijk niet als je bv sluiter ontspant.

Ok het geheel is steviger als je de camera iets laat zakken. Maar voor binnenwerk of bij wind stil weer kan het best zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Wazige vraag idd. Kan je een indicatie geven hoeveel millimeter je je lens op en neer kan bewegen zonder extreme kracht te zetten?

en ik snap ineens waarom littlejoannes de kleinste koopt /flauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb ook een statief gekocht. Ik gebruik zeer zelden een statief, dus voorop stond dat het geen Gitzo of Manfrotto ging worden. Ik heb hier wel een tijdje over getwijfeld, maar mijn aankoop was puur een kwestie van "als het maar stabieler is dan mijn handen 's nachts, is het goed".

Dus ik heb voor 17,10 bij de IAPC een goedkoop statief gekocht. Ik had die van de Kijkshop, maar deze was een stuk degelijker en ook nog wat hoger. Inclusief 2 waterpassen en een quicklock bevestiging. Nee, hij is niet superstabiel, maar stabiel genoeg. Als ik op een statief fotografeer, gebruik ik toch de zelfontspanner als dat mogelijk is, dus dat is niet echt een issue :) Hij kan 3,5kg hebben, dus dat is ook genoeg voor m'n D30 + grip + 80-200/2.8...

Anyway: ff lekker eigenwijs tegen al het advies in dit topic ingegaan :+

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

MBV schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 23:27:
Wazige vraag idd. Kan je een indicatie geven hoeveel millimeter je je lens op en neer kan bewegen zonder extreme kracht te zetten?

en ik snap ineens waarom littlejoannes de kleinste koopt /flauw
OK even getest voor je, hij stond er toch nog (en gelukkig voor je ben ik niet gevoelig voor flauwe grapjes ;)) : als ik op de lens druk, met een kracht die ik normaal er niet op zou uitoefenen dan gaat het uiteinde van de lens een mm of 1 à 2 heen en weer.

Maar dan druk ik er zeker met een kg of 5 op. (geschat)

Zo little ben in ook weer niet met mijn 1,87m ??ik hoef niets te compenseren hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Vandaar die /flauw. Bedankt, dat was wat ik wilde weten. Ook een goedkoop statief van €17,10 :P valt niet om als het stormt, dat is het probleem niet. Ook de poten zijn stevig genoeg. Vaak is het alleen zo dat die plastic quick-release plaatjes ervoor zorgen dat je camera 5mm kan bewegen, zonder veel kracht te zetten. Daar helpt ook geen gewicht aan dat haakje tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

MBV schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 15:49:
Vandaar die /flauw. Bedankt, dat was wat ik wilde weten. Ook een goedkoop statief van €17,10 :P valt niet om als het stormt, dat is het probleem niet. Ook de poten zijn stevig genoeg. Vaak is het alleen zo dat die plastic quick-release plaatjes ervoor zorgen dat je camera 5mm kan bewegen, zonder veel kracht te zetten. Daar helpt ook geen gewicht aan dat haakje tegen...
Nou dat is bij deze geen probleem. Quickrelease-plaatje is van stevig metaal. Ik had meer het gevoel dat ik eerder de lens er af zou duwen dan dat het plaatje zou bewegen.

Heb het maar niet geprobeerd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:05

paQ

ik heb gisteren een Giottos DT-809 gekocht :)

superlicht, stabiel genoeg.
Geen top kwaliteit, maar voor de prijs van 79 euro een prima ding.
Afbeeldingslocatie: http://www.warehousephoto.com/mmWP/Images/6805.JPG

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:40
ik ben in het bezit van een Konica Minolta Dimage Z5 en ik ben erachter gekomen dat een statief echt verrekte handig is. mijn eis is dat het ding stabiel is en niet omwaait bij de minste geringste briesje.

Mijn oog was gevallen op de SLIK 6600...voor 50 euro redelijk goedkoop. In eindhoven is een winkeltje waar je die kunt krijgen. Ik woon in het zuiden van limburg, dus ik denk dat ik em gewoon bestel. Wat ook handig is, zijn die "tafelmodellen" statieven.

Heeft iemand toevallig wat ervaring met die 6600 van SLIK?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Deathchant schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 20:32:

Ik lijk wel een vaste poster hier te worden ;),
Als ik die 6600 opzoek op google komt naar voren dat het een camcorder statief is. Dat betekent dat het bevestigingsplaatje een nippeltje heeft om je camcorder recht te houden. Dat is niet zo handig met je camera. Maar doet niets af aan het statief opzich natuurlijk, maar lijkt mij niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
MBV schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 15:49:
Ik heb op het moment ook een cheap-ass statiefje, maar prima om af en toe mee te experimenteren.
Aangekocht om te kijken of ik wel iets deed met een statief, en aangezien hij best vaak uit de kast komt, denk ik erover om een mooie velbon sherpa te kopen. Het nadeel is dat deze alleen 50cm + zijn opgevouwen, en die ik nu heb ongeveer 35cm, en rechtop in mijn tas past. De 750 is de kleinste, maar ook niet echt hoog instelbaar en opgevouwen past het niet meer in mijn tas, dus ik denk dat ik dan maar gewoon de grootste neem omdat dat ook wel prettig is met mijn lengte. (1,98 ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:48
geloof me, zo'n groot ding laat je vaak thuis. Zijn zeker wel handig voor de wat extremere gevallen, maar bewaar dat cheap-ass statief maar. Grootte/Gewicht bepalen eigenlijk wel hoe vaak je 'm meeneemt... (een klein statief zul je vaker als zijnde standaarduitrusting meenemen)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Deathchant schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 20:32:
ik ben in het bezit van een Konica Minolta Dimage Z5 en ik ben erachter gekomen dat een statief echt verrekte handig is. mijn eis is dat het ding stabiel is en niet omwaait bij de minste geringste briesje.

Mijn oog was gevallen op de SLIK 6600...voor 50 euro redelijk goedkoop. In eindhoven is een winkeltje waar je die kunt krijgen. Ik woon in het zuiden van limburg, dus ik denk dat ik em gewoon bestel. Wat ook handig is, zijn die "tafelmodellen" statieven.

Er is geen statief dat omvalt onder het gewicht van je camera. Zelfs een van €15 zal niet omvallen, daarvoor is een 3poot te stabiel. Zeker als er een haakje onder je middenzuil zit, kan je hem zo rotsvast maken als je wilt.
Probleem is vaak de quick-release plaatjes, die speling hebben.

@Paq: voor dat geld kan je bij Foka een Velbon Sherpa 600 bestellen :). Die is helemaal metaal, en staat als een huis.

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 08-02-2006 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ach, speling, 't valt wel mee. Als ik de cam gewoon erop zet en met timer release een foto maak, merk je daar niks van en dat is hoe ik een statief gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Da's leuk en aardig, maar ik zag mijn lens (kitlens) millimeters op en neer bewegen met oud en nieuw, gewoon door de wind. Nu heb ik ook een echte el-cheapo, maargoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hmm, tsja, ik ben er nog niet mee in volle wind gaan staan, die ervaringen volgen nog wel. Maar goed, da's af en toe een probleem, de kans dat ik een statief nodig heb _en_ het hard waait is zo onnoemelijk klein dat ik daarvoor geen 100+ euro kostend statief ga kopen. Zeker als student kan ik m'n geld wel beter besteden denk ik, dan liever dat geld bij een flitser doen, want dat mis ik nog.

Achja, eerst maar 's afstuderen, dan heb ik ook geld voor al dat moois :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:40
offtopic:
hey grrrrrrrene je hebt wel een mooie avatar

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Ik heb deze op het oog: Monopod van Gitzo

Uitgaande van een max gewicht: D200 met een Bigma (Bigma heb ik niet, maar dan ben ik zeker van dat ie dat wel aan kan, snapu?)

Zijn er ervaringen met deze? Kan ik hier ook een Quickrelease opzetten?

You can either agree with me or be wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarschijnlijk zul je er nog een kop bij moeten kopen. Afhankelijk van de kop hebben deze inderdaad snelkoppelin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
een kop heb je idd nodig, zonder 'scharnier' is zo'n monopod erg irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG_G

BiG_G

Master of Gods

Dat was wel m'n bedoeling.
Iemand een goed voorstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Een lichte, niet al te grote kop lijkt me belangrijk. Met en monopod lijkt mij een balhoofd handig. Je wilt immers niet 'vergrendelen' maar stabiliseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG_G

BiG_G

Master of Gods

Ok, dan was mijn gedachtengang goed.

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
'n Manfrotto 234 (RC) is veel gebruikt op monopods :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

He mensen :)

vanaf 29-06 is er een statief te koop bij de lidl. (hij komt maar 94 cm hoog?)
Nu ben ik benieuwd of iemand dit ding kent (staat geen naam bij namelijk), wat jullie ervan vinden en of het te gebruiken valt. Het wordt mijn eerste statief dus ik verwacht geen 5kilo statief die met een orkaan blijft staan. Misschien ook voor jullie een idee?...een cameratas verkopen ze ook

is dit iets?

(heb deze post ook ergens anders neergezet, maar dat was een dood draadje, dus vandaar de dubbelpost)

[ Voor 15% gewijzigd door Nomad op 22-06-2006 15:51 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb in het dode draadje gereageerd..... ;)

offtopic:
Vieze crossposter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik denk ook dat het waarschijnlijk niet dit statief wordt voor mij, ook omdat hij gewoonweg niet hoog genoeg kan. 1.60 meter hoog moet exclusief camera zeker kunnen, anders zijn portretten etc niet fijn, bovendien staat het vervelend voor de fotograaf zelf. (ben 1.86m)
Budget: onder de 50 euro. Zoals je kan zien gebruik ik een D50 met 70-300 apo sigma als zwaarste lens, samen 1.2 kilo ofzo (gokje)?
Welke statief raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

Anoniem: 22659 schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 15:56:
Ik heb in het dode draadje gereageerd..... ;)

offtopic:
Vieze crossposter :P
idem, wel goed gewicht gegokt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 23:57

mphilipp

Romanes eunt domus

nomad85 schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 15:49:
vanaf 29-06 is er een statief te koop bij de lidl. (hij komt maar 94 cm hoog?)
Wees nou wijs en koop een fatsoenlijk statief. Je hebt een cam van een paar honder eu en wat lenzen. Koop in één keer iets goeds en je bent van al het gezeik af. Een slecht statief verpest meer dan dat je er plezier van hebt. Ik heb een hele tijd met 2 prutsdingen gewerkt. Nou ja...prutsdingen, het waren videostatieven die ik te leen had van mijn broer. Zelfs met mijn Minolta A1 begon het ding naar verloop van tijd door te zakken (de kop). Met mijn 1D erop viel het ding haast om als de spiegel opklapte.

Nu heb ik een Manfrotte 055ProB. Ik zeg niet meteen dat je die moet kopen, maar het ding voldoet aan mijn eisen. Hij is hoog (1.76), heeft een aantal unieke features (split column, mogelijkheid tot horizontaal plaatsen column). Ik heb er een 486RC2 kop bij en samen is dat dan €211. Dat is denk ik een beetje boven je budget, maar bedenk gewoon goed wat je wilt doen. Ik heb met een 190ProB gespeeld van een vriend en die is praktisch hetzelfde, op de lengte na. Nu vind hij 'm achteraf toch ook een beetje te laag (bukken!). Als je de horizontale kolom niet nodig denkt te hebben kun je ook af met een non-Pro model. Maar wat je ook doet, besef dat je met goed spul gewoon lekkerder werkt. Ook blijven die dingen langer goed, je kunt langer reserve onderdelen krijgen en ze houden hun waarde. Statieven hebben een gewichts-rating en dat is niet voor niets. In eerste instantie merk je niets, maar als je een ding hebt wat geschikt is voor 1kg, gaat ie na een paar maanden al doorzakken. Ook zul je merken dat de kogelkop van zo'n prul niet lekker blijft zitten. Bij Manfrotto is vast vast. Zakken doet ie dan niet meer.

Kost een paar centjes meer als zo'n Lidl ding, maar je krijgt in beide gevallen waar je voor betaalt...en die van de Lidl is in mijn ogen een dure manier om geld te besparen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik ga ook niet voor de lidl actie. Jullie hebben wat dat betreft gelijk, ik zoek een degelijk vanguard ofzo, met metalen pootjes en degelijk koppie :)

thnx for the replies....ik wacht nog even met de aankoop, want heb hem eerst nog niet nodig, maar zal hem wel op mijn verlanglijst zetten (en redelijk bovenaan, net na mijn 18-125 sigma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Vanguard en degelijk mag alleen in één zin voorkomen als er bij een van de twee woorden een ontkenning staat. Je mag de mijne hebben voor 2 tientjes. Oh ja, hij heeft een klein nadeeltje: de kop kan niet precies horizontaal komen, je camera hangt altijd 2 graden naar links :X Maar dat kan je compenseren met een van de poten inschuiven, dus niks aan de hand O-). Ook trilt de quick-release een beetje in de wind, maar als je korte sluitertijden gebruikt is dat geen probleem 8)7

Maar hij zal niet omvallen, zolang je het zwaartepunt niet te ver naar voren plaatst (zoals een 70-210 uitschuiven). Anders hang je toch gewoon een gewichtje onder de middenkolom? Kan hij niet meer omvallen :+

Oh ja, de pootjes zijn van metaal, alu ofzo. Lekker licht, en flexibel. Als je hem op ijs neer zou zetten zouden de pootjes 10cm wijder komen te staan dan neerplanten op asfalt.

Dat is dus de €20 mediamarkt variant die ik een paar jaar geleden heb gekocht. Ik denk dat ik voor mijn vakantie in frankrijk die velbon ga halen :9

[ Voor 37% gewijzigd door MBV op 23-06-2006 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mbv je hebt me overtuigd, die wordt het dus ook maar niet......volgens mij tegen de tijd dat ik hier klaar ben, is mijn portemonnee een stuk lichter.....die adviezen van jullie zijn wel duur hoor ;)

Velbon CX-660
is dit dan wat?...vooral de prijs is nogal aanvaardbaar :)
is dit inclusief kop en dus zo bruikbaar of moet er nog wat bij?

in de CX serie heb je nogal keuze, zijn de goedkopere versies ook prima?... hoogte en draaggewicht zijn van de CX 660 dus beter, maar is het nodig voor mijn gear (1.2kilo) en merk ik het ook etc?

[ Voor 57% gewijzigd door Nomad op 23-06-2006 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137471

Geinig verhaal, heb er om gelachen. Ook geen Vanguard voor mij als ik et zo hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
dit is een redelijke budgetoplossing:
manfrotto 055D black, met een 141RC kop erop.
http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=5597
Voor die 141RC kop is nu een vervanger (804RC2) die wat minder weegt, is ook in dat setje te koop en kost een tientje meer.

Dit is denk ik het goedkoopste statief in deze klasse.
er zijn ook een paar nadeeltjes tov de 055ProB poten,
  • het gewicht (hoewel de 804RC2 kop 20% lichter is)
  • de pootjes van het statief werken met vleugelschroeven ipv klemmen. wel wat betrouwbaarder maar werkt trager.
en met wat van die verwarmingsbuisisolatie en ducttape is ie ook nog lekker te dragen als het koud is. (ijzeren poten zijn anders erg koud in de winter ;) )
of zoiets: http://www.earthboundligh...ips/tripod-leg-wraps.html

[ Voor 6% gewijzigd door abrakadaver op 23-06-2006 14:34 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

MBV schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 13:14:
Vanguard en degelijk mag alleen in één zin voorkomen als er bij een van de twee woorden een ontkenning staat. Je mag de mijne hebben voor 2 tientjes. Oh ja, hij heeft een klein nadeeltje: de kop kan niet precies horizontaal komen, je camera hangt altijd 2 graden naar links :X Maar dat kan je compenseren met een van de poten inschuiven, dus niks aan de hand O-). Ook trilt de quick-release een beetje in de wind, maar als je korte sluitertijden gebruikt is dat geen probleem 8)7

Maar hij zal niet omvallen, zolang je het zwaartepunt niet te ver naar voren plaatst (zoals een 70-210 uitschuiven). Anders hang je toch gewoon een gewichtje onder de middenkolom? Kan hij niet meer omvallen :+

Oh ja, de pootjes zijn van metaal, alu ofzo. Lekker licht, en flexibel. Als je hem op ijs neer zou zetten zouden de pootjes 10cm wijder komen te staan dan neerplanten op asfalt.

Dat is dus de €20 mediamarkt variant die ik een paar jaar geleden heb gekocht. Ik denk dat ik voor mijn vakantie in frankrijk die velbon ga halen :9
Heb jij mijn oude statief :*) Ik heb precies dezelfde staan, uit de tijd dat ik nog niet wist dat goed spul zijn gewicht in goud waard is als het er op aan komt.

Nog even wat constructiefs. Voor de mensen die in de buurt van een Talens fotozaak wonen. Zij verkopen onder eigen label een Velbon statiefkloon die helemaal niet slecht is. Voor 100 euro ofzo een erg mooi en stevig ding, met deelbare middenzuil, goede vergrendeling en een niet onaardige kop met quickrelease. Plaatjes zijn wat lastig te krijgen, dus heb ik vervangen door een Manfrotto kop. Deze gaat al een tijd goed mee met als zwaarste camera combi een Minolta XM (900gr) met 300mm (700gr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
grr, toch te lang lopen dubben, deze was een hele poos €79. Helemaal metaal enzo. Nu €99, dus waarom zou je voor dat geld een kloon kopen? Bij Broer Konijn trouwens ongeveer €130 als ik me niet vergis.

De Velbon-statieven van €59 zijn al een stuk beter dan de vanguard, maar hebben nog steeds teveel plastic naar mijn smaak. De hele kop zo ongeveer. Die sherpa-serie heeft ook een metalen kop, en is een stuk goedkoper dan manfrotto (€150).
Anoniem: 54122 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 14:38:
[...]

Heb jij mijn oude statief :*) Ik heb precies dezelfde staan, uit de tijd dat ik nog niet wist dat goed spul zijn gewicht in goud waard is als het er op aan komt.
'k weet het niet, ik heb een VT930.

Vanguard heeft nu trouwens ook wel een 'professionele' lijn van iets betere plastic statieven, kwaliteit is vergelijkbaar met goedkope velbon-dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ga je toch gewoon langs en vraag je of ze de aanbieding voor je kunnen verlengen... Het blijft een accessoire, dus ze verdienen er voldoende op.

Tip: geef duidelijk aan dat je hem voor dat geld kwam halen en dat je nu verbaasd bent dat de prijs is veranderd.... zielig enzo.... prijs aanpassen aub ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Nou, ik heb al een aantal jaar een Vanguard. Op zich een sterk en licht (alu poten) ding, maar al vrij snel begaven de plastic klemmen/clips 't. Er spring gewoon plastic vanaf! Toen ik 'm vorige week weer 's 'n keer gebruikte (na provisorisch te hebbben gefixed) sprong er weer een clip kapot }) De kop was trouwens ook van plastic. Zal 's kijken of ik kan achterhalen welk type.

Ik ga dus maar 's wat beters halen over een tijdje. Denk aan een instap Manfrotto oid. Dan weet ik in ieder geval dat ik er nog heel wat jaren mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameBoy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-01 22:53
Als je een degelijk statief zoekt kan ik je deze aanraden:

Manfrotto 055DB met 141RC statiefkop

Afbeeldingslocatie: http://www.fotolab30.com/xcart/images/thumbnails/t_3222.gif
Plaatje bij Konijn klopt alleen niet.

Die prijs bij Konijn is echt super! Normaal betaal voor zo'n statief zonder kop al snel € 130,-.
Het is misschien niet echt goedkoop, maar zo'n statief gaat ook wel behoorlijk lang meer. Ik denk dat je erg je best moet doen zoeits te verslijten.

Natuurlijk zijn er betere en lichtere statieven (Gitzo is ook erg mooi) Maar je moet niet raar opkijken als je dan minimaal het dubbele betaald. Vanguard en Hama moet je al niet eens naar kijken als je een dSLR hebt vind ik. Velbon heeft ook wel redelijke leuke statieven in de duurdere segmenten.

[ Voor 9% gewijzigd door FlameBoy op 28-07-2006 12:26 ]

www.lenswork.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
da's idd een mooi statief, maar qua gewicht een stuk zwaarder dan de Velbon-tegenhanger. En bij de velbon heb je het voordeel dat tilt en swivel (zo heet dat toch? verticaal en draaien) met 1 knop te bedienen is, itt tot de 2 knoppen van manfrotto. Voor de iets dynamischere dingen is dat erg prettig, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 16:31
FlameBoy schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 12:23:

[afbeelding]

Die prijs bij Konijn is echt super! Normaal betaal voor zo'n statief zonder kop al snel € 130,-.
Het is misschien niet echt goedkoop, maar zo'n statief gaat ook wel behoorlijk lang meer. Ik denk dat je erg je best moet doen zoeits te verslijten.

Natuurlijk zijn er betere en lichtere statieven (Gitzo is ook erg mooi) Maar je moet niet raar opkijken als je dan minimaal het dubbele betaald. Vanguard en Hama moet je al niet eens naar kijken als je een dSLR hebt vind ik. Velbon heeft ook wel redelijke leuke statieven in de duurdere segmenten.
Ik heb een paar weken geleden ook de 055DB aangeschaft, maar dan met de 804RC2 kop. Dat is de opvolger van de naar het schijnt populaire 141RC kop te zijn (zie de manfrotto-site). Heb 'm meegehad tijdens een paar dagen Salzburg; ben er erg blij mee :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Hé MBV nog steeds geen statief? Oh wacht ik zie het al, het schip is nog niet binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MBV schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 19:53:
da's idd een mooi statief, maar qua gewicht een stuk zwaarder dan de Velbon-tegenhanger.
En hoe zit dat dan met de prijs? Lichte statieven zijn niet bepaald goedkoop. Ik heb nu een 055ProB en dat is al niet goedkoop, maar wél erg stevig en stabiel. En helaas is de keerzijde daarvan het gewicht. Maar ik wil wél die hoogte hebben van de 055 en de stabiliteit. Ik plak er wel een 1D op met het nodige glas. En dan roepen er altijd weer een paar dat je dan een carbon moet pakken. Leuk, maar bv Mafrotto heeft een leuke carb staan die 2x zo duur is als de 055, maar slechts een halve kilo lichter is. Dus ja...als je graag €350 aan een statief+kop uitgeeft is een licht statief the way to go. Er zal ongetwijfeld goedkoper spul zijn, maar ik bedoel dan iets in de categorie van de 'frotto. Kwalitatief gewoon goed, duurzaam en stabiel.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameBoy
mphilipp schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 00:35:
[...]

En hoe zit dat dan met de prijs? Lichte statieven zijn niet bepaald goedkoop. Ik heb nu een 055ProB en dat is al niet goedkoop, maar wél erg stevig en stabiel. En helaas is de keerzijde daarvan het gewicht. Maar ik wil wél die hoogte hebben van de 055 en de stabiliteit. Ik plak er wel een 1D op met het nodige glas. En dan roepen er altijd weer een paar dat je dan een carbon moet pakken. Leuk, maar bv Mafrotto heeft een leuke carb staan die 2x zo duur is als de 055, maar slechts een halve kilo lichter is. Dus ja...als je graag €350 aan een statief+kop uitgeeft is een licht statief the way to go. Er zal ongetwijfeld goedkoper spul zijn, maar ik bedoel dan iets in de categorie van de 'frotto. Kwalitatief gewoon goed, duurzaam en stabiel.
Amen. Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Manfrotto heeft ook de "digi" lijn statieven, maar is eigenlijk ook niet echt stevig te noemen. Je moet niet vergeten dat zo'n ding misschien wel de rest van je leven meegaat en dat je er in de toekomst nog wat zwaarder glas en/of bodies op wilt kunnen zetten....

www.lenswork.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
deze heb ik al vaker aangeraden. Kost €88, en is steviger (en beter te gebruiken) dan de digi-statieven van manfrotto.
En toekomstperspectieven: ik zie mezelf nog geen lenzen van €1000 kopen, dus erg bang ben ik niet dat hij het niet gaat houden.

[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 29-07-2006 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameBoy
Ok prima, maar je hoeft niet perse € 1000,- uit teven voor een teleobjectief waarme je al problemen kunt krijgen op een onstabiel statief.

Je moet die dingen gewoon gaan uitproberen in een winkel en beslis dan wat je wel of niet handig/stevig vind.

www.lenswork.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 18:05
RoelJewel schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 00:25:
[...]
Ik heb een paar weken geleden ook de 055DB aangeschaft, maar dan met de 804RC2 kop. Dat is de opvolger van de naar het schijnt populaire 141RC kop te zijn (zie de manfrotto-site). Heb 'm meegehad tijdens een paar dagen Salzburg; ben er erg blij mee :).
Ik heb de Manfrotto 055DB met wel de 0141RC-kop en ben er ook nog steeds erg blij mee.

Ik zet er wel es een D200 met 17-55 of 70-200 op en werkt prima; stable like a rock.

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 29-07-2006 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
FlameBoy schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 12:23:

[afbeelding]

Ziet er aantrekkelijk uit ja. Had de 055DB al in gedachte, maar deze combinatie met kop was ik nog niet tegengekomen. Ik zal 't in gedachten houden. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door dutch79 op 31-07-2006 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

MBV schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 16:05:
deze heb ik al vaker aangeraden. Kost €88, en is steviger (en beter te gebruiken) dan de digi-statieven van manfrotto.
En toekomstperspectieven: ik zie mezelf nog geen lenzen van €1000 kopen, dus erg bang ben ik niet dat hij het niet gaat houden.
Ziet er goed uit. Heb een D50 met 70-300 als zwaarste lens (sigma APO versie). Ik had een statief gekocht waar ze bij MM erg enthousiast over waren (vonden hem de beste onder de 100 euro, star van HAMA), maar wanneer ik mijn compositie had bepaald en dan alle dingen vast draai, zakt mijn compositie daarna alsnog door de buiging van plastic. Dit wil ik absoluut niet, gaat dit gebeuren bij dit stattief? Wat is je ervaring met dit statief....hij klinkt goed iig :)...ik zoek niet iets volledig professioneel, maar wel iets degelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MBV schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 16:05:
Ik ken dat specifieke statief niet, dus wat ik ga zeggen is daar misschien niet op van toepassing.

Ik heb een jaartje of 1.5-2 met een (later nog een) relatief goedkoop statief gewerkt die ik te leen had van mijn broer (lagen op zolder te verstoffen). De een was een Vanguard en de ander een Sony. De eerste 1.5 jaar had ik 'slechts' een Minolta A1 en ik heb die statieven best intensief gebruikt. In eerste instantie deden ze het goed. Probleem is dat die statieven een vrij lage gewichtsrating hebben. Het zijn statieven voor videocamera's en die kleine dingen wegen niets meer. Na een tijdje intensief gebruik en je gaat er in de strijd ook niet altijd heel erg zachtzinnig mee om (ik ben niet lomp, maar soms geef je er ook een ruk aan zeg maar). Na een tijd was het ding gewoon niet meer lekker stabiel. De kop verliep al zowat voordat je camera erop zat. Als je laten we zeggen precies op iets mikt en je wilt 'm fixeren, gaat dat niet omdat ie nooit in 1x goed staat. Erg vervelend. En dat is het probleem met de budget statieven.

Over het algemeen is dat het probleem met álle budget spullen (in het algemeen dus, er zijn uitzonderingen). Het zijn budgetspullen en de prijs is vaak erg veel lager dan de gevestigde merken. Tuurlijk zit er op Manfrotto ook een stuk merk-opslag, maar dat is niet het hele verhaal. Je moet goed kijken hoe je het spul denkt te gaan gebruiken. Ben je echt van plan om het statief vaker te gaan gebruiken en ook in omstandigheden waar het er misschien wel eens minder zachtzinning aan toe kan gaan, denk dan 2x na over aanschaf van een budgetmodel. Spaar desnoods even door. Je hebt er uiteindelijk gewoon veel meer plezier van.

Ook zo met camera tassen. Ik heb nu, na wat omzwervingen een LowePro backpack en een Billingham schoudertas. Wat een verademing is dat! Ze kosten wat, maar als je ziet hoe die tas werkt en hoe men heeft nagedacht over het gebruik en de vreselijke handy features, snap je dat gewoon. En ik heb 'm overigens redelijk cheap kunnen scoren. Gebruikt, maar een Billy gaat eeuwig mee. Ik heb overigens nog een 225 te koop voor geïnteresseerden (was nét een tandje te klein voor mijn 1D, heb nu de 335).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mphilipp schreef op zondag 30 juli 2006 @ 01:14:
[...]

Ik ken dat specifieke statief niet, dus wat ik ga zeggen is daar misschien niet op van toepassing.

Ik heb een jaartje of 1.5-2 met een (later nog een) relatief goedkoop statief gewerkt die ik te leen had van mijn broer (lagen op zolder te verstoffen). De een was een Vanguard en de ander een Sony. De eerste 1.5 jaar had ik 'slechts' een Minolta A1 en ik heb die statieven best intensief gebruikt. In eerste instantie deden ze het goed. Probleem is dat die statieven een vrij lage gewichtsrating hebben. Het zijn statieven voor videocamera's en die kleine dingen wegen niets meer. Na een tijdje intensief gebruik en je gaat er in de strijd ook niet altijd heel erg zachtzinnig mee om (ik ben niet lomp, maar soms geef je er ook een ruk aan zeg maar). Na een tijd was het ding gewoon niet meer lekker stabiel. De kop verliep al zowat voordat je camera erop zat. Als je laten we zeggen precies op iets mikt en je wilt 'm fixeren, gaat dat niet omdat ie nooit in 1x goed staat. Erg vervelend. En dat is het probleem met de budget statieven.

Over het algemeen is dat het probleem met álle budget spullen (in het algemeen dus, er zijn uitzonderingen). Het zijn budgetspullen en de prijs is vaak erg veel lager dan de gevestigde merken. Tuurlijk zit er op Manfrotto ook een stuk merk-opslag, maar dat is niet het hele verhaal. Je moet goed kijken hoe je het spul denkt te gaan gebruiken. Ben je echt van plan om het statief vaker te gaan gebruiken en ook in omstandigheden waar het er misschien wel eens minder zachtzinning aan toe kan gaan, denk dan 2x na over aanschaf van een budgetmodel. Spaar desnoods even door. Je hebt er uiteindelijk gewoon veel meer plezier van.

Ook zo met camera tassen. Ik heb nu, na wat omzwervingen een LowePro backpack en een Billingham schoudertas. Wat een verademing is dat! Ze kosten wat, maar als je ziet hoe die tas werkt en hoe men heeft nagedacht over het gebruik en de vreselijke handy features, snap je dat gewoon. En ik heb 'm overigens redelijk cheap kunnen scoren. Gebruikt, maar een Billy gaat eeuwig mee. Ik heb overigens nog een 225 te koop voor geïnteresseerden (was nét een tandje te klein voor mijn 1D, heb nu de 335).
Daarvoor hebben we Vraag & Aanbod. Het is dus niet de bedoeling dat je het hier post.

Ontopic: ja je hebt gelijk dat je beter goed spul kan kopen dan 2x iets kopen en dan de tweede keer pas de degelijke versie koopt. Aan de andere kant ben ik iemand die altijd het beste van het beste koopt, precies vanwege jou redenatie, wat niet altijd het beste voor mij is.
In dit geval: ik zoek een statief, maar ik zal hem niet veel gebruiken, dat weet ik nu al. Ik mis hem zeker wel eens, maar ik kan er nog prima mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Mphillip: Die Vanguard Sherpa-reeks is van 100% metaal, geen plastic. En voor zover ik weet ook gemaakt voor fotospullen. Qua gewicht en prijs is het een mooie tussenstap tussen Manfrotto en plastic, lijkt mij :) Met als duidelijk voordeel dat je tilt en swivel in 1 handbeweging kan doen. Gewichtsrating is ook wel OK, zat niet veel onder de Manfrotto.
Velbon is in Duitsland een gerespecteerd merk, en heeft ook een lijn voor het zwaardere werk. Als ik me niet vergis kan je van de Sherpa ook een carbon-versie kopen, om het niveau van het merk aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MBV schreef op zondag 30 juli 2006 @ 23:36:
@Mphillip: Die Vanguard Sherpa-reeks is van 100% metaal, geen plastic.
Vandaar ook die disclaimer. Overigens was die geleende Vanguard ook van metaal. Op zich zegt dat niet veel. Er zit wel een wereld van verschil in 'look & feel' tussen die ene vanguard en de manfrotto. Zit natuurlijk ook in de prijs; je kunt nu eenmaal niet verwachten dat iets van €80 hetzelfde is als iets van €200. Goedkope statieven zijn ook helemaal niet slecht, je moet alleen goed kijken wat je ermee gaat doen. Persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat als je het wat vaker gaat gebruiken, je beter even door kunt sparen. Gaat dat te lang duren, kijk dan naar een 2de hands.

Ik heb ook helemaal geen merken afgekraakt. Je moet misschien mijn hele verhaal lezen. Ik geef nergens op af en heb me zo genuanceerd mogelijk uitgelaten. En carbon statieven vind ik voorlopig alleen maar duâh. Echt heel veel voordeel brengt het me niet. 2x zoveel betalen voor iets dat 500g lichter is snap ik niet goed.

@Nomad: niet zo zeuren over 1 zielig regeltje. Heb je daar nu echt zoveel last van?

[ Voor 17% gewijzigd door mphilipp op 30-07-2006 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik wil ook geen merken afkraken, maar mijn ervaring is dat de plastic klemmen/clips van m'n Vanguard (onder de 100 euro) al vrij snel gewoon kapot sprongen. Dan ga ik nu toch echt niet meer een Velbon of Vanguard kopen van rond de 100 euro, maar kies ik liever voor een instapmodel Manfrotto. Dan kom je al snel bij de 055DB met een kop als de 141RC.

http://www.manfrotto.com/...uct_images/zoom/055DB.jpg

Zit je wel rond de 125 euro, maar het is een aankoop waar je nog heel lang mee zou moeten kunnen doen, dus die paar tientjes extra zijn 't wel waard. Denk dat ik hier maar 's voor ga sparen. 8)

[ Voor 17% gewijzigd door dutch79 op 31-07-2006 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mphilipp schreef op zondag 30 juli 2006 @ 23:53:
[...]

(knip)

@Nomad: niet zo zeuren over 1 zielig regeltje. Heb je daar nu echt zoveel last van?
Nee die ene regel is niet zo erg, maar het hoort gewoon niet, bovendien als mensen erop reageren blijft het niet bij 1 regel, maar dit is verder offtopic en ga ik verder niet op meer op in.

edit: verkeerde topic.

[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 31-07-2006 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Laatst online: 06-06 10:59

xces

To got or not to got..

Jongens ik ga in september op vakantie. Ik heb nu al een vanguard statief maar wil graag in Turkije (waar ik dus heen ga) mooie foto's maken zonder dat ik heel dat statief iedere keer moet uitklappen. Het gaat dan vooral om foto's van mij vriendin en "de natuur om me heen".. Is een monopod iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:58

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Tip: koop een (stevig) mini-statiefje of een bonenzak...
Past altijd wel in je fototas.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Monopod (van Velbon :Y)) heb ik nu ook. Ik gebruik hem alleen niet gek veel. Voor 's avonds is het wel handig, je kan er (zeker met tele) veel winst mee halen. Waarom vooral met tele? Echt extreme tijden kan je er niet mee halen, 1/10 is voor mij wel zo'n beetje het maximum. En dat verschilt niet zo gek veel van het maximum uit de hand. Voordeel is dus wel dat je 300mm óok op 1/20 ofzo kan doen :Y)

Het is vaak een mooie middenweg tussen een driepoot en uit de hand. Een monopod kan ik aan mijn camera laten hangen met lopen, tripod niet :)

[ Voor 15% gewijzigd door MBV op 31-07-2006 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:01

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[b][message=26219152,noline]... maar kies ik liever voor een instapmodel Manfrotto. Dan kom je al snel bij de 055DB met een kop als de 141RC.

http://www.manfrotto.com/...uct_images/zoom/055DB.jpg

Zit je wel rond de 125 euro, maar het is een aankoop waar je nog heel lang mee zou moeten kunnen doen, dus die paar tientjes extra zijn 't wel waard. Denk dat ik hier maar 's voor ga sparen. 8)
Die heb ik ook. Helaas niet geschikt voor macro opnames echt dicht bij de grond (door de vrij hoge centerkolom). Voor de rest een echte aanrader. Zeer stabiel en niet van dat goedkope (en breekbare) kunststof wat in de velbons etc word gebruikt. Helaas komt stabiliteit altijd met een stukje extra gewicht (je wilt hem ook niet zo om kunnen stoten natuurlijk)

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 31-07-2006 20:55 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Laatst online: 06-06 10:59

xces

To got or not to got..

Ja het is inderdaad vooral voor mijn 70-300 die ik onlangs gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bor de Wollef schreef op maandag 31 juli 2006 @ 20:55:
[...]
Die heb ik ook. Helaas niet geschikt voor macro opnames echt dicht bij de grond (door de vrij hoge centerkolom).
Zo te zien op de site is de 055DB op zijn laagst 8 cm hoog. Volgens mij kun je de centerkolom vervangen door een klein tobbeke zodat je 'm laag kunt zetten. En bij mij (055ProB) kun je de centerkolom ook ondersteboven plaatsen; misschien kan die DB dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
centerkolom kan je ook andersom hangen bij 055DB indd, dan werkt het wel heel dichtbij, moet je ook effe je quickrelease plaatje achterstevoren op je camera draaien. (Hoekzoeker is dan wel aan te raden :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameBoy
xces schreef op maandag 31 juli 2006 @ 18:12:
Jongens ik ga in september op vakantie. Ik heb nu al een vanguard statief maar wil graag in Turkije (waar ik dus heen ga) mooie foto's maken zonder dat ik heel dat statief iedere keer moet uitklappen. Het gaat dan vooral om foto's van mij vriendin en "de natuur om me heen".. Is een monopod iets?
Ik gebruik voor op vakantie dit tafelstatief van Manfrotto:

Afbeeldingslocatie: http://www.manfrotto.com/webdav/site/manfrotto/shared/_images/Manfrotto/product_images/zoom/709B.jpg

Er zijn maar weinig mini-statieven die een dSLR met objectief houden en ook nog eens de camera verticaal kunnen zetten. Ideaal ding. Je moet 'm natuurlijk op een muurtje, de tafel of op de grond zetten. Er zit een balhoofd op zodat je de camera goed kunt "richten".

www.lenswork.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 20:01

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

abrakadaver schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 10:33:
centerkolom kan je ook andersom hangen bij 055DB indd, dan werkt het wel heel dichtbij, moet je ook effe je quickrelease plaatje achterstevoren op je camera draaien. (Hoekzoeker is dan wel aan te raden :) )
Centerkolom eruit halen en ondersteboven hangen kan wel inderdaad maar werkt imho niet fijn. De camera hangt dan op de kop, de poten gaan in de weg zitten etc. Ik raad het in ieder geval niet aan wil je vaak laag bij de grond schieten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
indd als je het vaak doet dan is een 055ProB beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
sdirkx schreef op maandag 31 juli 2006 @ 00:30:
... Dan ga ik nu toch echt niet meer een Velbon of Vanguard kopen van rond de 100 euro, maar kies ik liever voor een instapmodel Manfrotto. Dan kom je al snel bij de 055DB met een kop als de 141RC.
Klinkt als een prima advies. Ik heb dezelfde combinatie al een paar jaar en dat spul is echt degelijk.
Ik ben ermee op vakantie geweest (meerdere maanden) en het statief niet al te zachtzinnig behandeld (itt de camera...). Statief is op wat krasjes op de kop nog steeds als nieuw. Ik weet niet wat voor verf op de poten wordt gebruikt maar dat is echt topspul. Ook het verstellen van de poten en de kop gaat nog steeds als in het begin. Aanrader !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameBoy
Bor de Wollef schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:11:
[...]

Centerkolom eruit halen en ondersteboven hangen kan wel inderdaad maar werkt imho niet fijn. De camera hangt dan op de kop, de poten gaan in de weg zitten etc. Ik raad het in ieder geval niet aan wil je vaak laag bij de grond schieten.
Je kan de poten ook heel wijd zetten, dan gaat het beter. Maar dit is bij de ProB toch niet anders? Het enige verschil is dat daar de centrerkolom ook horizontaal kan toch?

www.lenswork.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

FlameBoy schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 12:04:
[...]
Je kan de poten ook heel wijd zetten, dan gaat het beter. Maar dit is bij de ProB toch niet anders? Het enige verschil is dat daar de centrerkolom ook horizontaal kan toch?
Volgens mij ook. Bij de ProB kun je de centerkolom splitsen. Ik weet niet of dat bij de DB ook is, of dat er gewoon een mini centerkolom bij zit. Je kunt 'm in ieder geval ook heel laag zetten.

Het horizontaal plaatsen is bv handy als je reproducties wilt maken of met een fish wilt knippen en de poten er niet op wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameBoy
mphilipp schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 12:15:
[...]

Volgens mij ook. Bij de ProB kun je de centerkolom splitsen. Ik weet niet of dat bij de DB ook is, of dat er gewoon een mini centerkolom bij zit. Je kunt 'm in ieder geval ook heel laag zetten.

Het horizontaal plaatsen is bv handy als je reproducties wilt maken of met een fish wilt knippen en de poten er niet op wilt.
Aha, dat is dus wel een probleempje bij de DB. Als je de poten van het statief heel laag zet, kan de cam toch niet lager vanwege de te lange centerkolom. De enige manier om je camera zo laag bij de grond te krijgen is ondersteboven.

Het punt is alleen dat de DB met kop combo dus € 125,- kost bij onze grote vrienden in Den Ham, en dat de Pro B een stuk duurder is en dan moet je nog de kop er los bijkopen. Daarom heb ik afgezien van de Prob. Ik vind de vlindermoeren op de DB ook minder handig dan de clips. En de Prob heeft fancy foam rond de poten aan de bovenkant voor in de winter ;).

Beetje offtopic maar heeft iemand enig idee of die clips van de ProB los te bestellen zijn en op een DB te plaatsen zijn?

www.lenswork.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

FlameBoy schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:44:
Aha, dat is dus wel een probleempje bij de DB. Als je de poten van het statief heel laag zet, kan de cam toch niet lager vanwege de te lange centerkolom. De enige manier om je camera zo laag bij de grond te krijgen is ondersteboven.
Zit er niet zo'n klein dingetje bij dan dat je kunt gebruiken ipv de centerkolom. Zo lijkt het nl wel op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameBoy
Ik zit inderdaad ook te kijken en dat onderdeeltje is ook terug te vinden onder accessoires.
Bij mij zit het iig er niet bij. Ik vraag me af of daar rechtstreekt de camera op komt of dat je telkens je statiefkop los moet schroeven.
Ik ga eens kijken of dat onderdeel niet ergens los te krijgen is. Ik zag ook dat je een kortere centerkolom kunt krijgen. Wellicht dat dat iets is, die gebruik ik toch bijna nooit. In ieder geval nooit maximaal.

Ik heb contact gehad met Fotokonijnenberg en zij wisten (natuurlijk weer) van niets. Ik kan die losse adapter bestellen voor € 4,90. Op zich ook geen probleem behalve dan dat de verzendkosten duurder zijn dan de adapter. :(

[ Voor 20% gewijzigd door FlameBoy op 01-08-2006 15:02 ]

www.lenswork.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Niet online
Ik ben sinds vandaag in het bezit van een FanCier FT-6103 statief.

Het voelt aan als een degelijk statief; gemaakt van een aluminiumlegering, de uitklapkleppen aan de poten voelen degelijk en zijn geschroefd, niet gelijmd. Verder zit er een bal-kop op. Wat ik heel handig vond was dat de centerkolom uit het tripod-gedeelte kan en er ondersteboven in kan. Verder is de centerkolom ook los te gebruiken. Er zit namelijk een telescoopmechanisme in, zodat je ineens een eenpoot-statief hebt!
Ik was op zoek naar een statief voor natuur- en concertfotografie, en met dit statief heb ik een twee-in-een oplossing, voor 129 euro. Kreeg er nog een tas, extra plaatje en handig imbus/kruisschroevendraaiertje bij.

Ik heb wat nagezocht, en ik kan op het wijde net maar een paar dingen vinden, en dat komt erop neer dat het een chinees bedrijf is (of subtak van producent van megaconcern) dat deze dingen sinds 2002 aan de man brengt. Blijkbaar heeft pnieuwla er ook ooit een gekocht.

Zijn er nog mensen die van dit merk gehoord hebben?

Roses are red, my screen is blue. I may have deleted system32...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
oeh, monopod en tripod ineen, waarom hebben niet meer mensen dat verzonnen? Heeft de monopod ook een 'sok' eromheen zodat je hem makkelijker beetpakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Niet online
Nee, dat niet, maar als ik 'm vastheb is 't stevig genoeg. :) Ik krijg dan toch ergens dat Neanderthaler-met-knuppel-gevoel.
En ik mis ook 'n beetje een touwtje om 'm vast te houden of iets om 'm makkelijk aan je riem te steken.

Roses are red, my screen is blue. I may have deleted system32...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-06 15:33
Jammer dat dit topic een beetje weggezakt is, vooral omdat ik een statief zoek en wel binnen 3 weken :-)
Ik ga dus op vakantie en heb voor mijn D50 met AF-S DX VR 18-200 lens een statief nodig.
Nu heb ik Manfrotto 055DB/141RC combi gezien bij Foto Konijnenberg maar mijn belangrijke vraag blijft vooralsnog onbeantwoord... Hoe neem je zoiets mee in een vliegtuig ?
Tips trucs daarvoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
kevertje1977 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:03:
Jammer dat dit topic een beetje weggezakt is, vooral omdat ik een statief zoek en wel binnen 3 weken :-)
Ik ga dus op vakantie en heb voor mijn D50 met AF-S DX VR 18-200 lens een statief nodig.
Nu heb ik Manfrotto 055DB/141RC combi gezien bij Foto Konijnenberg maar mijn belangrijke vraag blijft vooralsnog onbeantwoord... Hoe neem je zoiets mee in een vliegtuig ?
Tips trucs daarvoor ?
Ligt eraan wat voor tas je meeneemt. Ik heb de 055DB/804RC2 (opvolger van de 141RC!! Kijk er even naar voordat je de 141RC gaat kopen....) meegenomen naar Salzburg een week of 4 geleden. Die heb ik rechtop in m'n backpack van 70 liter gestopt. Neemt wat ruimte in (maar dat was voor een paar dagen niet heel erg), maar werkte perfect. Ik had er al een aparte strap voor gekocht om 'm onderweg mee te nemen (kun je 'm over je schouder hangen). Werkt ook prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
De strap van een sporttas schijnt ook goed te werken, en Manfrotto kennende scheelt dat aardig wat euro's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
RoelJewel schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:37:
[...]

Ligt eraan wat voor tas je meeneemt. Ik heb de 055DB/804RC2 (opvolger van de 141RC!! Kijk er even naar voordat je de 141RC gaat kopen....) meegenomen naar Salzburg een week of 4 geleden. Die heb ik rechtop in m'n backpack van 70 liter gestopt. Neemt wat ruimte in (maar dat was voor een paar dagen niet heel erg), maar werkte perfect. Ik had er al een aparte strap voor gekocht om 'm onderweg mee te nemen (kun je 'm over je schouder hangen). Werkt ook prima :).
We gaan vliegen en dan in de States/Canada hebben we een auto. Dus dat is geen probleem. Gaat me er meer om of jullie hem bijvoorbeeld in de bagage gooien van het vrachtruim.

Maar is het statief een beetje OK ? Hoe zwaar is die combinatie die jij noemt ?
En de ingeklapte lengte ?
Ik ga nog wel even zoeken op internet. Heb ook nog wat filters nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door kevertje1977 op 30-08-2006 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

kevertje1977 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 08:33:
[...]
Zelf heb ik een "oudere" 055 en ben er nog steeds tevreden over... :)

Specs kun je op hun site vinden: 055DB, 804RC2

Mocht je er een strap zoals RoelJewel willen hebben...
Zou je kunnen kijken naar een NAT versie ipv de DB, inplaats van zwart is deze leger achtig groen. Deze kwam altijd incl. strap, spikes en gedeeltelijk "bekleede" poten...
Alleen jammer dat ze alleen de 222 in NAT versie leveren...

Edit:
Ander puntje is het prijs verschil, ff bij konijnenberg gekeken
055DB + 141RC: 115 Euro, 055NAT3: 183 Euro

Duh, toen ik hem kocht was de 055NAT + 141RCNAT "slechts" 100 gulden duurder dan
een 055DB + 141RC.... :/

[ Voor 11% gewijzigd door Hexley op 30-08-2006 09:49 . Reden: Prijs enzo... ]

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
kevertje1977 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 08:33:
[...]

We gaan vliegen en dan in de States/Canada hebben we een auto. Dus dat is geen probleem. Gaat me er meer om of jullie hem bijvoorbeeld in de bagage gooien van het vrachtruim.

Ik ga nog wel even zoeken op internet. Heb ook nog wat filters nodig.
Ingeklapt issie 80 cm (statief + kop erop), totaalgewicht: 3,0 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172373

Welk statief adviseren jullie voor gebruik met een D200 met batterijgrip + zware lenzen (500mm en 1000mm). Ik weet dat er een kop bestaat waar je de lens in kan ophangen, maar kan niet vinden van welk merk die is. Gewicht en prijs zijn minder belangrijk dan echt rotsvast staan omdat ik al een licht carbon statief van manfrotto heb, maar die wiebelt toch teveel (ondanks dat die een payload van 8 kilo zou moeten aankunnen)

Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

U vraagt, wij draaien.

Update: en nog eentje naar de sidekick.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 30-08-2006 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172373

Thanks Mig29...

Die Wimberley is inderdaad wat ik bedoel... Ga 'm gelijk bestellen... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Ik ben de weg kwijt... Ik dacht eerst voor de Manfrotto te gaan maar de 61cm ingeklapte versie vond ik net iets te veel (heb even mijn koffer opgemeten)
http://www.velbon-tripod.com/sherpa.htm
Nu zie ik die 750R van Velbon. Is dat wat ?
Ik heb een D50 met AF-S DX VR 18-200 lens.
Zie ik het goed dat dit een set is waar je geen balhoofd of iets dergelijks bij hoeft te kopen ?
Hoe doet Velbon het ?

Ik wil hem op vakantie gebruiken en soms thuis.
Maar in het vliegtuig is het lastig als ie meer dan 55 cm is. (ivm mijn koffer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

kevertje1977 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 19:52:
Ik wil hem op vakantie gebruiken en soms thuis.
Maar in het vliegtuig is het lastig als ie meer dan 55 cm is. (ivm mijn koffer)
Tja, je wil een klein model? Dan is meestal de maximale hoogte ook niet echt veel...
En hoeveel gewicht wil je er op plaatsen?

Heb nog ff bij Manfrotto gekeken.
En kom er een paar kleine statiefjes tegen.

190MF4, ingeklapt 46 cm, max 131 cm, max belasting 4 kg, eigen gewicht 1,6 kg.
714B, ingeklapt 44 cm, max 163 cm, max belasting 2,5 kg, eigen gewicht 1,15 kg.
714SHB, ingeklapt 35 cm, max 121 cm, max belasting 2,5 kg, eigen gewicht 1 kg.

Volgens mij kun je de 190MF4 nog verlengen als je wilt... :)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Hexley schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 00:10:
[...]

Tja, je wil een klein model? Dan is meestal de maximale hoogte ook niet echt veel...
En hoeveel gewicht wil je er op plaatsen?

Heb nog ff bij Manfrotto gekeken.
En kom er een paar kleine statiefjes tegen.

190MF4, ingeklapt 46 cm, max 131 cm, max belasting 4 kg, eigen gewicht 1,6 kg.
714B, ingeklapt 44 cm, max 163 cm, max belasting 2,5 kg, eigen gewicht 1,15 kg.
714SHB, ingeklapt 35 cm, max 121 cm, max belasting 2,5 kg, eigen gewicht 1 kg.

Volgens mij kun je de 190MF4 nog verlengen als je wilt... :)
Volgens mij is de 18-200 lens iets van 560 gram. De camera zelf zal ook zoiets zijn gok ik.
Ik ga nog wel even zoeken. Er is gewoon teveel keus.

[ Voor 6% gewijzigd door kevertje1977 op 02-09-2006 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@DSLR: maak je wel een foto als ie binnen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Laatst online: 19-05 18:35

pvr

Ik volg deze topic, want ik wou ook een statief kopen, totdat ik vorige maand op een rommelmarkt een Velbon DV-10 zag staan, en ik mocht hem meenemen voor 5€ :9
Hier wat pic,s voor een indruk :)

Pics are gone ;(

Statief blijft stevig staan met een Nikon D70S, Nikkor AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G 8)

[ Voor 38% gewijzigd door pvr op 26-11-2006 19:41 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• kevertje1977
Vandaag de Velbon Sherpa 750R binnen gekregen. Dinsdagavond besteld bij Foto Konijnenberg en vandaag binnen gekregen met TPG Post. (zelfs om 1900 !!!)

Ben er erg blij mee. Hij is stevig en toch hoog genoeg. Zal vanavond of van het weekend wel wat fotos maken.

• Cyclonist
kevertje1977 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:20:
Vandaag de Velbon Sherpa 750R binnen gekregen. Dinsdagavond besteld bij Foto Konijnenberg en vandaag binnen gekregen met TPG Post. (zelfs om 1900 !!!)

Ben er erg blij mee. Hij is stevig en toch hoog genoeg. Zal vanavond of van het weekend wel wat fotos maken.
Héé daar ben ik ook voor aan het kijken, is hij jou wel hoog genoeg? (Wat is je lengte? :))
Ik vrees namelijk dat ik met 1.97 een vrij klein statief heb aan de 750, hij is alleen lekker compact :X
Pagina: 1 2 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.