Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 09:15
Ik heb zelf de gok gewaagd om bij Amazon UK een goedkoop statief te kopen (22 euro) ondanks dat men hier toch eerder aanraad iets meer uit te geven.
Ex-Pro TR-570AN

Tot 1.70m hoog, waterpas ingebouwd en inclusief quick release leek het mij wel een handig statief. Ik heb het nu een paar keer gebruikt en ben er vrij tevreden over. Het opzetten gaat snel, het is niet te zwaar, en voelt toch voldoende stevig.
Een beetje speling op de poten is wel te voelen, maar lijkt me niet problematisch. Op maximale hoogte zou ik het wel niet in winderige of minder stabiele omstandigheden gebruiken. De quick-release werkt goed, en ook de camera in portretstand zetten kan. Met een zware lens+camera weet ik niet zeker of hij mooi recht zou blijven staan dan, maar met m'n 550D+17-70 gaat het wel goed.
Een ander puntje waar het iets minder presteert is het naar boven/onder kantelen van de camera. Dit is een beetje stroef,waardoor je makkelijk iets te hoog of te laag uitkomt.
Al bij al ben ik er zeker voor die prijs erg tevreden over en voldoet het voor mij.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:51

sapphire

Die-hard pruts0r

Lijkt verdacht veel op een Hama Star 63 :P

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 09:15
Inderdaad, die is zelfs nog ietsje goedkoper te vinden op Amazon :P
Vreemd dat ik die in mijn zoektocht niet ben tegengekomen.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 22:51
Goedemiddag,

Ben aan het rondkijken voor een statief en zie weer vele smaken en kleurtjes. Ik hoef geen professioneel statief, maar iets waar een beginner zich goed mee kan redden.

Via marktplaats stuitte ik op een Dynaphos statief:
http://www.dynaphos.com/p...p?c=14&sc=58&id=140&ln=EN

Afbeeldingslocatie: http://www.dynaphos.com/catalog/P2865ZFLSjnkFQkQPZ6Hy3fwdym2UL1J.jpg

Iemand die hier ervaring mee heeft?

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Op die site staat dat ie 4 kilo weegt, ik weet niet of dat klopt maar dat is erg veel.
Ik zou zelf voor iets meer een manfrotto 055xdb met 804rc kop kopen. Manfrotto is een erg goed merk, er is veel voor te krijgen en die combinatie is gewoon erg stevig (heb 'm zelf ook gehad) Oh en als ie niet bevalt verkoop je 'm zo weer, die dingen zijn best gewild en schrijven niet veel af. Kost ongeveer 150 euro nieuw bij kamera express, konijnenberg enz.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• LinkinTED
Bedankt voor je reactie.

De Dynaphose kan ik voor 25€ kopen... dat maakt nogal een verschil.
Zou later altijd een beter en lichter statief kunnen kopen.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
LinkinTED schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:29:
Bedankt voor je reactie.

De Dynaphose kan ik voor 25€ kopen... dat maakt nogal een verschil.
Zou later altijd een beter en lichter statief kunnen kopen.
Voor 25 euro zul je er geen buil aan vallen.
Als je het statief op gaat halen kun je het nog even proberen of het stevig genoeg is, let dan vooral ook op hoe snel de trilling uitgedempt is. Geeft een tik tegen het statief en kijk door de zoeker.
Als dat lang duurt dan weet je dat het geen stevig statief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Aangeschaft!

Statief is inderdaad aan de zware kant, maar dat zorgt anderzijds voor dat hij stabiel staat.
Ondanks zijn gewicht is het voor mij een goed statief om mee te beginnen. Een beter statief volgt wellicht later.

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
... en inderdaad, de Gorillapod Focus is géén miskoop, veel lol van gehad tijdens mijn vakantie. Een D300 met 105 micro lens gaat prima. Al met al een stabiel statiefje, en heel licht om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 20:29

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik ben opzoek naar een degelijk statief die redelijk hoog kan, gewicht en ingeschoven lengte is niet echt een probleem omdat ik die niet veel zal meenemen (ik heb een compact en licht statief die goed genoeg is, zeker wanneer ik mijn afstandsbediening gebruik, plus een Gorrilapod SLR), er zal niet enorm veel gewicht op komen, voor nu zal dat hooguit zo'n 1,5 kilo zijn, mogelijk in de toekomst naar de 2,5 max.

Ik heb al wat rondgekeken, maar je komt erg veel reis statieven tegen waarvan ik er al 1 heb of je komt bij het spul van 150+, zelf zit ik meer rond de 50 euro te denken doordat ik hem maar weinig zal gebruiken en zo zwaar zijn mijn spullen allemaal niet, plus in combinatie met mijn afstandsbediening is stabiliteit een minder groot probleem.

Tevens ben ik opzoek naar een snelkoppelings/wisselplaat waarvan ik er 1 op de statief kan plaats, zeker door het gemak van het plaatsen en het gewicht vind ik mijn gorillapod zeer handig, alleen de camera erop schroeven vind ik niet echt prettig (je kan bijna niet bij het schroefje komen tenzij je een schroevendraaier gebruik), ik had van bijvoorbeeld Benro wel mooie plaatjes voor op je camera gezien, maar ik kan niets terug vinden voor iets op een statief zelf.

Voor de mensen die trouwens twijfels hebben over de gorilla pods hebben, moet je niet doen, ze zijn zeer degelijk, nou weet ik ook niet of ik er een setje van 10.000,- er op zou zetten en dan hem aan een tak van een boom hangen, maar ik heb het wel met mijn camera gedaan (Nikon D3000 + 70-300) en dat ging perfect, gezien je ook nog een sterkere versie heb zou toch vrijwel alles te doen moeten zijn.

De poten zakken niet in elkaar, wel kan het soms wat lastig zijn om ze in de positie te krijgen zoals je dat wilt (ze zijn immers wat stug), maar eenmaal in positie en hij staat stabiel, tevens kan je ook zorgen dat 2 'balletjes' de grond raken waardoor je nog meer stabiliteit heb. Ook met het bevestigen aan voorwerpen is het geen probleem, ik heb hem aan takken gehad, hekjes, bankjes enz en dan op 300mm geschoten zonder problemen.

Persoonlijk zou ik iedereen aanraden om er 1 te kopen, het fijne is dat door het gewicht en grote altijd makkelijk mee te nemen is, en het grote verschil tussen kleine statieven en deze is dat je altijd hiermee bijna altijd wel een foto kan nemen, juist doordat je hem overal op kan zetten of hangen kan je de hele wereld als een verlengstuk gebruik van je statief, of het nou een bankje is bij een mooi stuk landschap, een vuilnisbak in de stad of je wilt over een oneven stenen rand fotograferen waar je normale statief niet hoog genoeg voor is, dit statief werkt altijd. Natuurlijk is die niet voor alles perfect, maar het maakt alle andere compacte statieven geheel overbodig naar mijn mening.

Indien gewenst wil ik hier ook wel een review over schrijven met foto's enz.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Na de aanschaf van een D90 18-105 kit en een paar weken spelen wil ik toch kijken naar een statief, heb al een gorrila ZOOM liggen, leuk speelgoed maar uiteraard bedoelt als toevoeging op.

budget: 150-200EU
merk: manfrotto lijkt iedereen wel positief over te zijn?

Grootste vraag is, wat is nou handig, ballhead of niet? ik zoek een multi-functional ding, landschap / portret / overig wat ik nog niet ontdekt heb , maar moet dus ook wel mobiel zijn / lichtgewicht.

Heb al setjes als de Manfrotto 055XPROB Basic Tripod 804RC2 head gevonden, zit je zo rond de 200EU ( of net erboven ) , maar als je eerst aan 2/3 dingen moet zitten om hem te krijgen zoals je wilt, neig ik misschien toch meer naar een balhoofd. maar dan 'denk' ik weer dat je hem moeilijk waterpas krijgt...

Ik vind overal specifieke reviews, maar kan als beginner heel moeilijk een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Voordeel van een balhoofd is dat je idd maar aan 1 knop hoeft te draaien om hem te verstellen. dat is ook gelijk het nadeel ervan, als je op 1 as een aanpassing wilt maken gaat dat moeilijker met een balhoofd.
Nadeel van een panhead is inderdaad dat je soms aan drie knoppen moet draaien om hem te verstellen, voordeel is dat je 1 as kunt verstellen en de rest blijft gewoon staan.
Beide zijn voor en nadelen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Dit weekend heb ik het statief binnen dat bij het Zoom.nl abonnement komt: de Hama Traveller Compact Pro
Ik had me 13 september aangemeld, dus binnen 5 weken ontvangen, dus best netjes.

Nu heb ik verder 0.1 ervaring met statiefen (ik heb een heel oud cheap-ass statief die verder niks kan en een Gorilla Pod, waar inmiddels één pootje korter is dan de rest) dus voor mij is alles een verbetering. In ieder geval vind ik het voor 42 euro een goed statief. Hoog genoeg, allerlei dingen die ingesteld kunnen worden en losgeschroefd worden. Ook zit er een waterpas op.

Deze heeft een balhoofd en het is denk ik wel wennen, het andere statief kon ik verstellen met zo'n joystick. Statief kan best hoog (zeker met wat ik gewend ben), maar is dan wel gevoeliger voor trillingen.

Ik ben wel tevreden en ik krijg er nog een jaarabonnement van zoom bij.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

sapphire schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 23:32:
Voordeel van een balhoofd is dat je idd maar aan 1 knop hoeft te draaien om hem te verstellen. dat is ook gelijk het nadeel ervan, als je op 1 as een aanpassing wilt maken gaat dat moeilijker met een balhoofd.
Nadeel van een panhead is inderdaad dat je soms aan drie knoppen moet draaien om hem te verstellen, voordeel is dat je 1 as kunt verstellen en de rest blijft gewoon staan.
Beide zijn voor en nadelen :)
Ik heb een 3 wegskop gehad met een manfrotto statief maar wat een gezeik om zo'n ding goed in te stellen zeg :D Nee, geef mij maar een balhoofd. Wat je zegt is wel waar, maar het instellen gaat zo veel sneller met een balhoofd. Howel de mijne een aparte knop heeft voor links/rechts bewegingen.

Zelf heb ik een RedGed RTA-424 statief en een RNB-2 balhoofd. Paar weken terug echt getest bij scheveningen door in een stevige wind een foto met een sluitertijd van 6min20 te maken, combinatie heeft alles perfect stil gehouden (combi woog ongeveer 1.5KG). Giotto en Manfrotto vind ik wat te duur, helemaal als je gaat kijken naar een steving maar lichtgewicht statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik gebruik gewoon een Manfrotto balhoofdje én 3-weg panhoofd. 2 middenkolommen en 1 drie poot, lekker makkelijk wisselen :)

Maar als ik al weet dat ik lekker relaxed foto's ga maken bv. snachts ofzo dan neem ik liever toch m'n panhoofd mee, niets zo irritant als bijna je compositie gemaakt te hebben, alleen nog een tikkie naar links en je balhoofd schiet net ff verkeerd.....:(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Ik had eerst een RedGed RT1 en die had maar 1 knop, plus dat deze ging creepen (schoof iets naar links) als ik de lock-knop aandraaide. Rete irritant als je met een watepas werkt...

RNB-2 heeft twee knoppen en is hydraulisch, veel nauwkeriger in te stellen. 100% exact gaat toch niet, een foto op een 20" beeldscherm ziet er toch iets anders uit dan op zo'n klein LCD schermpje of OVF van een ethousiast dSLR. Ik snij altijd wel iets bij in Lightroom.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 18-10-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Als het goed is kan ik via MP nu aan een manfrotto 488RC4 komen, nieuw in doos. dit in combinatie met een nieuwe 055XPROB denk ik dat je een kek setje te pakken hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Anoniem: 50624 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:40:
Ik had eerst een RedGed RT1 en die had maar 1 knop, plus dat deze ging creepen (schoof iets naar links) als ik de lock-knop aandraaide. Rete irritant als je met een watepas werkt...

RNB-2 heeft twee knoppen en is hydraulisch, veel nauwkeriger in te stellen. 100% exact gaat toch niet, een foto op een 20" beeldscherm ziet er toch iets anders uit dan op zo'n klein LCD schermpje of OVF van een ethousiast dSLR. Ik snij altijd wel iets bij in Lightroom.
Voor 100% waterpas ben je volgens niet aan het juiste adres bij een balhoofd, en een standaard 3-wegshoofd is dat natuurlijk ook niet echt.... ooit een 3-wegs geared hoofd geprobeerd? Gaat bijzonder rap en accurater kan niet.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287184

Wie kan me met het volgende helpen?

Ik ben opzoek naar een nieuwe statief quickrelease plate aangezien ik de mijne na het uitlenen niet meer terug heb gekregen.
Ik heb een manfrotto 804rc2 kop. Volgens een manfrotto tabel zou ik de 200PL-14 moeten hebben. Echter, deze quick release plate ziet er heel anders uit dan dat ik had.

En klopt het dan ook dat ik een 1/4de inch schroefdraad nodig heb of toch een 3/8ste?
De plate moet vastgeschroefd worden op een grip van een 40D.

Dit is de 200PL-14
Afbeeldingslocatie: http://www.bristolcameras.co.uk/images/manfrotto-mn200pl14-lrg.jpg

Is deze hetzelfde als de bijgeleverde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196662

De afgebeelde 200PL-14 is de standaard plate voor de RC2 koppen. Schroefdraad is 1/4.

Het is meestal tussen kop en statief dat er problemen zijn. Daarom krijg je bij statieven vaak beide 1/4 en 3/8 vijs mee.
Bij manfrotto heb je normaal 3/8 op het statief en 1/4 op de plate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287184

Bedankt voor je reactie.

Bij mijn statief en kop kreeg ik niks extra's bijgeleverd. De kop wordt op het statief geschroefd (en dat zou heel goed 3/8ste kunnen zijn, geen idee eigenlijk). Maar goed, dat zit er dus gewoon altijd op en haal ik nooit los.
Maar dan kan ik dus met een gerust hart de 200PL-14 bestellen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 23:13
G-Tus schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 01:11:
[...]

Voor 100% waterpas ben je volgens niet aan het juiste adres bij een balhoofd, en een standaard 3-wegshoofd is dat natuurlijk ook niet echt.... ooit een 3-wegs geared hoofd geprobeerd? Gaat bijzonder rap en accurater kan niet.
Als je je camera graag waterpas wilt hebben zou ik inderdaad voor een geared hoofd gaan, ik heb een 804RC2 en het is echt een kriem om zo'n standaard 3-wegshoofd goed waterpas te zetten. En vooral als je statief niet helemaal recht staat en je mikt de camera ergens anders op en je moet weer opnieuw waterpas stellen ga je het betreuren als je geen geared hoofd gekocht heb.
Ik zit er serieus over na te denken om over te stappen op een geared hoofd.

Of als je echt een flink budget heb ga je voor een Gitzo Athena ofzo :9~

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 10-11-2010 20:43 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:33

polthemol

Moderator General Chat
Anoniem: 287184 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 19:01:
Bedankt voor je reactie.

Bij mijn statief en kop kreeg ik niks extra's bijgeleverd. De kop wordt op het statief geschroefd (en dat zou heel goed 3/8ste kunnen zijn, geen idee eigenlijk). Maar goed, dat zit er dus gewoon altijd op en haal ik nooit los.
Maar dan kan ik dus met een gerust hart de 200PL-14 bestellen. :P
heb diezelfde manfrottokop liggen hiero (ook zonder statiefplaatjes ;P ) maar als ik die foto zie komen ze perfect overeen met wat ik erop had zitten

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
MewBie schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:34:
Als je je camera graag waterpas wilt hebben zou ik inderdaad voor een geared hoofd gaan
Nope, dan moet je zorgen dat je een leveling base hebt in combinatie met een simpel waterpasje voor je balhoofd. De leveling base zit tussen je statief en balhoofd en zorgt ervoor dat de basis van het balhoofd waterpas staat. Door een simpel waterpasje (ik heb er een voor de hotshoe) te gebruiken kun je nu netjes je camera waterpas zetten en dan ronddraaien zonder dat het gaat verschuiven.

Een geared head heeft alleen voordelen als je precies wilt kunnen afstellen, verder zie ik alleen maar nadelen ten opzichte van m'n Markins balhoofd.

• MewBie
kdbruin schreef op donderdag 11 november 2010 @ 08:08:
[...]

Nope, dan moet je zorgen dat je een leveling base hebt in combinatie met een simpel waterpasje voor je balhoofd. De leveling base zit tussen je statief en balhoofd en zorgt ervoor dat de basis van het balhoofd waterpas staat. Door een simpel waterpasje (ik heb er een voor de hotshoe) te gebruiken kun je nu netjes je camera waterpas zetten en dan ronddraaien zonder dat het gaat verschuiven.

Een geared head heeft alleen voordelen als je precies wilt kunnen afstellen, verder zie ik alleen maar nadelen ten opzichte van m'n Markins balhoofd.
Met een balhoofd heeft een leveling base ook niet echt veel nut volgens mij, en zeker niet in de volgorde die jij omschrijft :+
Met een leveling base je balhoofd waterpas zetten en vervolgens je camera met het balhoofd waterpas zetten, dan zit je nog steeds met de onnauwkeurigheid van je balhoofd.
Dan zou je moeten gaan voor balhoofd + panorama base (met eventueel een leveling base er tussen in). Met de balhoofd je panorama base zo goed mogelijk waterpas zetten zodat je je camera over de panorama base kan draaien.

En dan heb je je camera eindelijk volledig waterpas staan op je balhoofd en dan wil je tilten/pannen, veel succes met opnieuw waterpas zetten. Met een geared 3-weghoofd is het dan een kwestie van aan een knopje draaien om hem na tilten of pannen weer waterpas te krijgen.

Leveling base + geared 3weg is dan volgens mij een betere optie als je na pannen niet waterpas wilt hoeven stellen.

*beeeeep*

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 12:34
Panorama setup met balhoofd:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3239/2767895754_19a42d47e5.jpg

Panorama setup met levelling head:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4080/4853822407_2190754e4d.jpg

De laatste heeft voor mij de voorkeur. Het is iets compacter en een stuk makkelijker waterpas te zetten.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
^^ krijg je met die constructie en 10-22 op 10mm niet ook je statief op de foto? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ik zou hem sowieso niet op 10mm willen gebruiken voor panorama's, dan krijg je flinke vervorming vooral in de hoeken. Zet hem op een brandpunt wat minimale vervorming geeft en maak een paar extra shots, werkt iig beter :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Wouter87 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 00:03:
^^ krijg je met die constructie en 10-22 op 10mm niet ook je statief op de foto? ;-)
10mm op crop en 17mm op fullframe zijn geen enkel probleem. En als je voldoende overlap tussen de shots hebt (geen enkel probleem met de 300N panorama kop) heb je eigenlijk geen enkele last van de vertekening.

En waarom zo'n lange macro rail? De 10-22 heeft het nodal point +/- 10cm voor de sensor liggen!

10-22@10mm :
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3214/2845755955_21ca758d44.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3083/2848062157_de6583422f.jpg

Afhankelijk van je onderwerp kan het perspectief van een 10mm lens bijzondere effecten opleveren. Bij landschappen zal je er minder last van hebben dan bij architectuur.

[ Voor 32% gewijzigd door vandijk op 12-11-2010 13:52 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
vandijk schreef op donderdag 11 november 2010 @ 22:58:
Panorama setup met balhoofd:
[afbeelding]

Panorama setup met levelling head:
[afbeelding]

De laatste heeft voor mij de voorkeur. Het is iets compacter en een stuk makkelijker waterpas te zetten.
Maar zo'n panorama setup is dan weer niet handig voor dagelijks gebruik lijkt mij.
Ik blijf erbij, als je makkelijk waterpas wilt kunnen stellen tijdens dagelijks gebruik is een geared 3-weg hoofd de oplossing.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Voor dagelijks gebruik is een panorama setup niet echt handig inderdaad. Te lomp en te zwaar. De 3-weg kop versus balhoofd keuze is erg persoonlijk vind ik. Mijn keuze voor normaal gebruik is een balhoofd of de 'joystick'

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4104/4838223989_140fd19279.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb een Redged RT-1 (van het wel bekende Zoom statief).
Daar wil ik nu een extra quick release plate voor hebben maar een originele is me te duur.
Via ebay kun je goedkoop aan Manfrotto (look-a-likes?) komen maar ik heb geen idee of die ook passen.
Heeft iemand ervaring met alternatieve quick release plates op de RT-1?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
Wat is te duur? Als je gear op het beton klettert omdat je een paar euro hebt bespaard op een neppe QR, dan is "duur" opeens van een heel andere orde. Ik zou het risico niet nemen iig. Eigenlijk vind ik de originele QR's al riskant genoeg om te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Serieus Toff? Weet je hoe stevig die Manfrotto RC2 (bv.) QR's zijn? Als je die handel goed vast zet is eht belachelijk stevig, tenzijn je een achterlijk grote combi gebruikt. Dan heb ik het echt over veel kilo's, want een standaard dSLR met grip, en dikke tele lens houd zo'n RC2 QR met gemak goed vast !

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
sapphire schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:02:
Serieus Toff? Weet je hoe stevig die Manfrotto RC2 (bv.) QR's zijn?
Ja, de mijne heeft speling (vanf dag 1). Moet er niet aan denken dat hij van minderwaardig materiaal gemaakt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Gutteguttegut schreef op maandag 15 november 2010 @ 20:39:
Heeft iemand ervaring met alternatieve quick release plates op de RT-1?
De enige manier is om zeker te zijn is om te zoeken op het type nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 22:15:
[...]

De enige manier is om zeker te zijn is om te zoeken op het type nummer.
RQR-2 PL net gevonden
Maar ik zie nu dat deze maar €13 kost.
Dus eigenlijk vervalt mn vraag daarmee :$

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Toff schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 20:10:
[...]

Ja, de mijne heeft speling (vanf dag 1). Moet er niet aan denken dat hij van minderwaardig materiaal gemaakt zou zijn.
mijn twee koppen zitten muur en muur vast :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
sapphire schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 23:50:
[...]

mijn twee koppen zitten muur en muur vast :?
Koppen? Ik heb het over dat plaatje wat ik aan mijn statiefgondel schroef, t.o.v. de 496RC2. Het valt niet uit elkaar, maar het beweegt wel, op mijn monopod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Toff schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 20:10:
[...]

Zit er geen speling op de hendel van de QR?
Daar had de mijne ook last van, op een gegeven moment kon ik de QR helemaal niet meer vast zetten.
Was een kwestie van de inbus 1x goed stevig aandraaien.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toff schreef op woensdag 17 november 2010 @ 00:31:
[...]

Koppen? Ik heb het over dat plaatje wat ik aan mijn statiefgondel schroef, t.o.v. de 496RC2. Het valt niet uit elkaar, maar het beweegt wel, op mijn monopod.
Daar kan het toch echt moeilijk fout gaan. Geef er eventueel nog een extra kwartslag aan door een schroevendraaier door te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-05 14:28
[...]

Zet je hem niet verkeerd om op het statief (achter <-> voor) O-) , aangezien als ik dat doe zit hij wel vast maar heb ik ook speling. Als ik hem er goed op zet kan hij geen kant op.

En idd, de RC2 kan flink wat kilos aan voordat je ook maar het idee hebt dat het niet stevig genoeg is. En dan heb je ook altijd nog het safety palletje, zodat hij niet los kan schieten.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Speling met de RC2 is voor mij ook de reden geweest om over te stappen van een Manfrotto naar een Markins balhoofd. En ik heb, ondanks dat het veel meer kost, daar nog geen dag spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Anoniem: 196662 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 06:12:
[...]

Daar kan het toch echt moeilijk fout gaan. Geef er eventueel nog een extra kwartslag aan door een schroevendraaier door te steken?
Het gaat over de quick release plate die loskomt van het statief. Niet de QR die loskomt van de camera.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

ja koppen...
Ik heb een 804RC2 en een balhoofdje met RC2 en 2 plaatjes en maakt niet uit welke kop/plaatje ik gebruik de QR plaatjes zitten op beide koppen muur en muur vast. Juist de reden dat ik zo blij was/ben met manfrotto

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:25

mphilipp

Romanes eunt domus

sapphire schreef op woensdag 17 november 2010 @ 11:33:
[...]
ja koppen...
Ik heb een 804RC2 en een balhoofdje met RC2 en 2 plaatjes en maakt niet uit welke kop/plaatje ik gebruik de QR plaatjes zitten op beide koppen muur en muur vast. Juist de reden dat ik zo blij was/ben met manfrotto
Precies! Het zit gewoon muurvast met die QR plaatjes. Ik heb met mijn monopod over mijn schouder rondgelopen met daaraan een 1D met een 70-200L eraan. Geen probleem. Een beetje speling wil niet zeggen dat het uit elkaar valt. Sommige mensen praten zichzelf graag wat aan lijkt het wel.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• Toff

Toff

FP ProMod
MewBie schreef op woensdag 17 november 2010 @ 00:32:
[...]

Zit er geen speling op de hendel van de QR?
Daar had de mijne ook last van, op een gegeven moment kon ik de QR helemaal niet meer vast zetten.
Was een kwestie van de inbus 1x goed stevig aandraaien.
De inbus onder de grote hendel kon iets strakker inderdaad. Wanneer ik de hendel nu, na het inklikken, met de hand nog iets verder aandruk, is de speling verdwenen. Goede tip dus, ik had me al verzoend met de speling.
Anoniem: 196662 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 06:12:
[...]
Geloof me, die zet ik zonder hulpmiddelen muurvast 8) , maar daar zat het niet in, zie boven.
trinite_t schreef op woensdag 17 november 2010 @ 08:24:
[...]

Zet je hem niet verkeerd om op het statief (achter <-> voor) O-) , aangezien als ik dat doe zit hij wel vast maar heb ik ook speling. Als ik hem er goed op zet kan hij geen kant op.
AFAIK is er maar één manier, waarop het plaatje van de RC2 past in de basis. Of je de hendel links of rechts wilt is een persoonlijke voorkeur IMHO. Het mag geen verschil maken in speling, lijkt mij.
mphilipp schreef op woensdag 17 november 2010 @ 11:53:
[...]

Precies! Het zit gewoon muurvast met die QR plaatjes. Ik heb met mijn monopod over mijn schouder rondgelopen met daaraan een 1D met een 70-200L eraan. Geen probleem. Een beetje speling wil niet zeggen dat het uit elkaar valt. Sommige mensen praten zichzelf graag wat aan lijkt het wel.
Ik sjouw er regelmatig iets meer mee op de monopod en dan is een beetje speling gewoon niet fijn. Ik schreef al, dat het niet uit elkaar viel, maar het voelde gewoon niet lekker. Het plaatje verschoof ongeveer 0,5mm in de basis.

Waar het eigenlijk om ging was de vraag, of je een imitatieplaatje zou moeten willen. Ik blijf erbij dat mijn spul te kostbaar is om aan een merkloos 3e partij plaatje uit Azië te hangen. Zo veel bespaar je nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
En omdat ik geen 100+ euro wil uitgeven aan een statief op dit moment, heb ik er besloten om er eentje van dealextreme af te halen voor een kleine 15 euro. Ik laat m'n ervaringen hier wel weten zondra tie binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
theHoff schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 16:50:
En omdat ik geen 100+ euro wil uitgeven aan een statief op dit moment, heb ik er besloten om er eentje van dealextreme af te halen voor een kleine 15 euro. Ik laat m'n ervaringen hier wel weten zondra tie binnen is.
*snip* beetje offtopic Veel geluk met je 15 euro-statief. Persoonlijk zou ik er niet meer dan een flitser op durven monteren, maar we zien je ervaringen wel dan.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 21-11-2010 10:00 . Reden: Vriendelijkheid is key ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Toff schreef op donderdag 18 november 2010 @ 00:10:
[...]

De inbus onder de grote hendel kon iets strakker inderdaad. Wanneer ik de hendel nu, na het inklikken, met de hand nog iets verder aandruk, is de speling verdwenen. Goede tip dus, ik had me al verzoend met de speling.
Ik heb even wat foto's van mijn 804RC2 gemaakt om het aan iedereen duidelijker te maken wat er aan de hand is/was met die inbus :)

Kop zonder RC2 plaat, hendel in de positie dat de plaat er ingeklikt kan worden.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5jYhsudjs8fjiB4dh1M7QcgK/full.jpg

Kop met RC2 plaat, let op de gleuf in de rode cirkel. Op dit moment kan de RC2 plaat niet verschoven worden.
De hendel heb ik niet extra aangedrukt.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wBTDp031yoC1TmiteR3gyyWq/full.jpg

Duw ik de hendel echter iets terug zodat eerder genoemde gleuf weg is zit er wel speling in het geheel, te zien bij de rode pijlen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CmrsEpv02NxhsBKZpBVrxBFh/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kSN5lOyaYvA19voZtJyghzPR/full.jpg

De RC2 plaat wordt op z'n plek gedrukt door de schuine zijkant van de hendel.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gKTtcQuhTm6OhbmSSsUlsr5m/full.jpg

Zit de inbus niet goed vast dan kan de hendel een stukje omhoog en heb je dus geen/minder druk op de RC2 plaat en heb je eerder genoemde of zelfs nog meer speling.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EBdiCPg0VtuA6LDmBWhgZiNn/full.jpg

De RC2 plaat kan er trouwens niet achterstevoren in.

Zelf heb ik op het moment een Manfrotto 410 Junior geared hoofd op m'n statief staan :)
De RC2 plaat is wel gebruiksvriendelijker als de grotere RC4 (410PL) plaat. Wie heeft in godsnaam bedacht dat het wel handig zou zijn om de plaat niet recht onder je camera te kunnen plaatsen, om nog maar niet te spreken over het formaat van de plaat en het niet met de hand aan kunnen draaien van de schroef (daar heb je een grote schroevendraaier voor nodig).
Het vergrendelmechanisme van de 410PL is dan wel weer beter.

[ Voor 12% gewijzigd door MewBie op 21-11-2010 17:15 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
MewBie schreef op zondag 21 november 2010 @ 17:08:
[...]
(Goed verhaal)
De RC2 plaat kan er trouwens niet achterstevoren in.
Maar je kan je gear er wel op verschillende manieren op monteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Toff schreef op zondag 21 november 2010 @ 18:04:
[...]

Maar je kan je gear er wel op verschillende manieren op monteren...
Tuurlijk kan dat, er is niets dat je tegenhoudt de plaat achterstevoren onder je camera te schroeven.
Heb ik ook een keer gedaan toen ik recht omhoog wou fotograferen, dat kan namelijk niet met de 804RC2 als je alles op de correcte wijze monteerd. :+

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
MewBie schreef op zondag 21 november 2010 @ 18:37:
[...]

Tuurlijk kan dat, er is niets dat je tegenhoudt de plaat achterstevoren onder je camera te schroeven.
Heb ik ook een keer gedaan toen ik recht omhoog wou fotograferen, dat kan namelijk niet met de 804RC2 als je alles op de correcte wijze monteerd. :+
Ow, je zet hem op je camera... Ik schroef de mijne aan een statiefgondel.
Volgens mij is er geen "correcte wijze" BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3570/3468940496_02512959e9_z.jpg?zz=1
Foto ergens op flickr gevonden

Er staan twee pijlen met de tekst "LENS" op de onderkant, dus in die zin is er wel een correcte wijze van monteren.

[ Voor 10% gewijzigd door MewBie op 21-11-2010 22:40 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Toff schreef op zondag 21 november 2010 @ 22:31:
[...]

Ow, je zet hem op je camera... Ik schroef de mijne aan een statiefgondel.
Volgens mij is er geen "correcte wijze" BTW.
haha hebben al jou lenzen statief gondels dan Toff ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:10
Misschien handig om eens te ruiken aan "lange belichtingen", maar voor de stabiliteit met telelenzen zal hij waarschijnlijk niet geschikt zijn.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
sapphire schreef op zondag 21 november 2010 @ 22:42:
[...]
haha hebben al jou lenzen statief gondels dan Toff ;)
Haha...(geloof ik), ik gebruik mijn 496RC2 uitsluitend i.c.m. een monopod en een 300mm lens, eventueel met 1.4x TC. Korter spul gebruik ik in het algemeen zonder statieven, danwel heel incidenteel ouderwets door de body op een antieke driepoot te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Ik zoek een statief (Joh :P ) tussen de 30/35 euro. Mijn camera weegt tussen de 799,1 en de 1000 gram.
Nu kon ik online wel wat vinden, maar nergen staat bij of dit inclusief hoofd is :/

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:16

Vis

Ik ben ook opzoek naar een statief met balhoofd en quickrelease voor om en nabij de 30/40 euro voor een compact camera

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vis schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:42:
Ik ben ook opzoek naar een statief met balhoofd en quickrelease voor om en nabij de 30/40 euro voor een compact camera
Als je budget een 10tje meer mag zijn:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15247

Als 35 echt de max is, dan heeft MM een statief dat Star63 heet uit mijn hoofd. Een plastic statief, maar wel met alles er op en eraan (3weg kop, kan lekker hoog etc).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Toff schreef op donderdag 18 november 2010 @ 00:10:
[...]
Ik blijf erbij dat mijn spul te kostbaar is om aan een merkloos 3e partij plaatje uit Azië te hangen. Zo veel bespaar je nu ook weer niet.
Ik snap op zich de reserve tegen noname spullen wel, maar in de praktijk blijkt dat als je de juist opzoekt, er best goed spul tussen zit voor een prikkie. Dat is met internet niet zo'n probleem, ervaringen genoeg te vinden zo links en recht. Belangrijk is dat je je niet zomaar een (te) duur merk laat aanpraten op basis van angst. Zo heb ik voor mijn 5D een immitatie-batterijgrip gekocht. Kost een stuk minder dan de originele van Canon en hier op het forum natuurlijk genoeg wijsneuzen die maar vonden dat je origineel Canon moest hebben. Ik heb iedereen uitgenodigd om zelf te komen kijken en zichzelf te overtuigen van de hoge kwaliteit van het ding. Maar ja...dan hoor je niemand meer.

Er wordt natuurlijk genoeg prut verkocht door nonames, maar ook goed spul. Vergeet niet waar Manfrotto et al hun spullen laten maken...vaak bij dezelfde fabrieken in China.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
mphilipp schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 18:14:
[...]
Er wordt natuurlijk genoeg prut verkocht door nonames, maar ook goed spul. Vergeet niet waar Manfrotto et al hun spullen laten maken...vaak bij dezelfde fabrieken in China.
Ja, babymelkpoeder maken ze ook in China... Ik vind het al moelijk genoeg om het juiste plaatje van het juiste merk te vinden, laat staan een imitatie die er op een plaatje wel wat op lijkt. Tot het misgaat, kan je aan metaal vaak niet zien dat het niet deugt. Zo'n plaatje kost minder dan 20 euro, origineel. Wat zou je dan nog gaan bezuinigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Toff schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 23:48:
[...]
Ja, babymelkpoeder maken ze ook in China...
Da's een hele flauwe.
Zo'n plaatje kost minder dan 20 euro, origineel. Wat zou je dan nog gaan bezuinigen?
Het ging mij om het principe van het standaard afwijzen van 'immitatie' uit China. Sowieso wordt er heel krampachtig gedaan over spullen uit China. Da's voornamelijk het gevolg van (succesvolle) FUD campagnes en vooroordelen. Dat alle Apple meuk, Lenovo (ex-IBM) en PlayStations (om maar een paar te noemen) ook gewoon in China geproduceerd worden is blijkbaar veel mensen ontgaan. Er komt ook best veel goede shit vandaan. Ik ben bereid om daar naar te kijken. Niet omdat ik het geld niet heb (ik heb tenslotte een 5D), maar omdat een accu van €40 een beetje belazerd is, als een Chinees een gelijkwaardig ding verkoopt voor $10. Waarschijnlijk komt het nog uit dezelfde fabriek ook. Toen ik nog een 1D had, kocht ik ook geen Canon accus van €150, maar ook een Chinees van €35. Nooit een centje pijn van gehad.

Verschil is dat ik uit de praktijk praat, uit eigen ervaring en geen vooroordeel spui/napraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Indd, en je hebt een 1D gehad en waarschijnlijk nog een berg L lenzen. Waarom dan bezuinigen op een statief en accuutje??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
mphilipp schreef op woensdag 24 november 2010 @ 00:15:
Verschil is dat ik uit de praktijk praat, uit eigen ervaring en geen vooroordeel spui/napraat.
Verschil waarmee? Ik gebruik ook probleemloos imitatieaccu's, maar kwa ijzerwaren ben ik wat voorzichtig geworden. Ooit een foute steeksleutel voelen bezwijken in je hand? Uitsluitend merkgereedschap gebruikt sinds dat moment, al ben ik maar een hobbyist, tot die keer dat ik even snel voor iemand iets deed met zijn geleende doppendoos en een tand verpeeld heb. Had ik een mooie 5D van kunnen kopen, als ik die zou willen, van wat dat grapje me gekost heeft. :) Als je op nog geen twee tientjes gaat bezuinigen om er vervolgens voor 2-3k aan spul aan te hangen, dan ben je IMHO verkeerd bezig. Mag je fijn zelf weten hoor, maar ga a.u.b. niet lopen roepen over vooroordelen spuien/napraten, want iedereen maakt zijn eigen afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Scirocco schreef op woensdag 24 november 2010 @ 00:48:
[...]
Indd, en je hebt een 1D gehad en waarschijnlijk nog een berg L lenzen. Waarom dan bezuinigen op een statief en accuutje??
Waarom zou ik er een vermogen aan uitgeven als het niet hoeft? Als ik een Mercedes rijd, mag ik dan niet bij Tinq tanken? Als het qua werking en betrouwbaarheid geen ruk uitmaakt, waarom dan een dure kopen? Voor het labeltje? Daar ben ik al 30 jaar niet meer mee bezig.

Overigens heb ik een Manfrotto statief & alles wat erbij hoort. Ik probeer alleen een principe aan te geven, maar het ontgaat jullie. Dus laat maar verder...ik begrijp dat ik een tè ingewikkeld verhaal probeer te vertellen.

@Toff: je hebt iets gemist in mijn verhaal geloof ik. Ik zei: check de ervaringen van anderen. Dat heb ik ook gedaan met die grip voor mijn 5D. Ik heb daar hele goede verhalen over gelezen, foto's bekeken van het ding en besloten dat ik het best erop kon wagen. En dat bleek terecht. Ik heb nooit gezegd dat je zomaar blindelings een immitatie ding moet kopen.

Het blijkt erg moeilijk om door dit soort zaken heen te breken. Ik probeer juist heel genuanceerd en vanuit eigen praktijkervaringen iets duidelijk te maken. Profiteer ervan, steek het in je zak en probeer nou niet om het onderuit te halen, want het is gebasseerd op ervaring, niet op vooroordelen.

Het doet met denken aan de oeverloze discussie die ik hier een keer had met L-glas fanaten. Die verkondigden steeds maar dat L het allerbeste was en dat Sigma's of andere merken daar niet aan konden tippen. Omdat ik - wederom uit eigen ervaring - iets heel anders had gezien, heb ik uiteindelijk een meeting georganiseerd waarbij iedereen zijn glas mee zou nemen om zo zelf een te zien hoeveel het nu werkelijk uitmaakt (als er al een duidelijk waarneembaar onderscheid is). En je raad het al: dat viel best mee. En de grootste blaat-apen waren er niet...go figure.

Ik zeg dus niet dat je een immitatie moet nemen, maar dat je het niet bij voorbaat moet uitsluiten. Checken kan geen kwaad. Geld uitgeven doe ik het liefst uit noodzaak, niet uit angst. Maar misschien ben ik daar heel raar in.

[ Voor 49% gewijzigd door mphilipp op 24-11-2010 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
mphilipp schreef op woensdag 24 november 2010 @ 01:21:
[...]

Waarom zou ik er een vermogen aan uitgeven als het niet hoeft? Als ik een Mercedes rijd, mag ik dan niet bij Tinq tanken? Als het qua werking en betrouwbaarheid geen ruk uitmaakt, waarom dan een dure kopen? Voor het labeltje? Daar ben ik al 30 jaar niet meer mee bezig.
Verkeerde vergelijking, euro95 is euro95, diesel is diesel etc...
Als je een porsche rijd en je zet er cheap 'all season' banden onder ipv de normale sportbanden, weet je zeker dat je gaat crashen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdtThys
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 17:05
Het verschil zit hier tussen no name spullen uit china bestellen zoals een accu, voorzetlenzen, afstandsbedieningen,... en dingen zoals een statief. Het verschil is dat als een statief (of het plaatje) het begeeft al je dure apparatuur wat erop staat ook een grote kans heeft om klaar voor de vuilbak te zijn. Terwijl een slecht presterende batterij, niet werkende afstandsbedieningen je hooguit een tientje hebben gekost.

Je moet al sterk gaan zoeken om een immitatie plaatje te gaan vinden met voldoende reacties om er van overtuigd te zijn dat het goed is, en nooit zal je zeker zijn dat het even goed is als een merk plaatje. Die dingen worden wrs in dezelfde fabriek gemaakt, maar een merk zoals manfrotto stelt bepaalde kwaliteitseisen aan hun chinese leveranciers, terwijl een no name chinees merk dit nu eenmaal niet of veel minder doet.

Dat mensen nu eenmaal 10$ meer willen betalen voor iets wat op momenten verantwoordelijk is voor wel 1000'en euro's te torsen, is dan heel begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

mphilipp schreef op woensdag 24 november 2010 @ 00:15:
[...]

Da's een hele flauwe.

[...]

Het ging mij om het principe van het standaard afwijzen van 'immitatie' uit China. Sowieso wordt er heel krampachtig gedaan over spullen uit China. Da's voornamelijk het gevolg van (succesvolle) FUD campagnes en vooroordelen. Dat alle Apple meuk, Lenovo (ex-IBM) en PlayStations (om maar een paar te noemen) ook gewoon in China geproduceerd worden is blijkbaar veel mensen ontgaan. Er komt ook best veel goede shit vandaan. Ik ben bereid om daar naar te kijken. Niet omdat ik het geld niet heb (ik heb tenslotte een 5D), maar omdat een accu van €40 een beetje belazerd is, als een Chinees een gelijkwaardig ding verkoopt voor $10. Waarschijnlijk komt het nog uit dezelfde fabriek ook. Toen ik nog een 1D had, kocht ik ook geen Canon accus van €150, maar ook een Chinees van €35. Nooit een centje pijn van gehad.

Klopt zo'n beetje alle merk-meuk word in China en zuid-oost azië gemaakt. Uit dezelfde fabriek betwijfel ik gezien bv. alle originele Canon accu's niet eens uit één fabriek komen maar uit verschillende. Er zijn namelijk echt vele duizenden fabriekjes die spullen maken voor fabrikanten/namaken. Probleem is alleen wi zegt dat die namaak-fabrikant het precies volgens de Canon specs maakt en niet enkele centen bezuinigd omwille van meer winst?
Ik zelf gebruik ook al zolang ik plaatjes schiet imitatie accu's en zal dat ook voorlopig blijven doen maar ik heb er ondertussen al 2~3 zien overlijden terwijl m'n originele Canon accutje die even oud is vrolijk doorwerkt. Voor het geld van een Canon kan ik wel 6 imitaties halen die lang genoeg werken om het rendabel te houden maar toch merkte ik na een aantal jaar pas dat de kwaliteit minder is.

Zelfde met zo'n manfrotto plaatje, dan bespaar je 10 euro maar het kan zijn dat ze slechtere kwaliteit staal gebruikt hebben dan de originele en dat nét op dat kritieke moment je imitatie plaatje *krak* zegt terwijl de manfrotto het gehouden zou hebben.

Begrijp me niet verkeerd ik gebruik legio Chineese foto spulletjes (remote radio triggers, wired remote+time remote, body en lens doppen, ect., ect.) maar sommige dingen bespaar ik liever niet op :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik volg Mike in de discussie. Maar anderzijds niet slim om op dit forum te zeggen want je weet dat de meerderheid met haat gaat komen.
Dingen veranderen hier niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 196662 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 10:06:
Ik volg Mike in de discussie. Maar anderzijds niet slim om op dit forum te zeggen want je weet dat de meerderheid met haat gaat komen.
Ach...who cares. Ik ben niet op de wereld om anderen te overtuigen. Ik probeer wat ervaring over te brengen. Niet om de slimmerd uit te hangen, maar om iemand iets te leren. Dat krijg je als je zo'n ouwe lul bent als ik... ;) Profiteer ervan of negeer me, I don't care... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik merk geen haat hier hoor Rizon. We zouden alleen niet willen dat Mike zijn spulletjes sloopt :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-05 10:43

D-rez

dexels

5kg, das al een hele puist aan materiaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Die 5kg moet je niet te letterlijk nemen, bij sommige fabrikanten geeft zo'n getal het gewicht aan waarbij je 'm nog goed kan gebruiken maar bij anderen is dat het gewicht waaronder hij net niet in elkaar zakt ;)

In de regel is 't hoe goedkoper het statief, hoe minder serieus je de maximale belasting moet nemen (ga dan uit van ongeveer de helft van de specificaties, in dit geval 2,5kg en dus voor de meesten nog ruim voldoende).

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 21:30

EXX

EXtended eXchange

Ik ben op zoek naar een goede, niet al te dure, monopod en ben uitgekomen op een Manfrotto 679B. Nu zie/lees ik vaak dat men daar een kop bij koopt, zoals bv. een Manfrotto 234RC kop. Waarom is dat? Kun je de monopod niet direct onder de camera schroeven?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Kan wel maar met zo'n kop krijg je een quickrelease erbij wat het leven een stuk prettiger maakt.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 21:30

EXX

EXtended eXchange

Hoe zit het met een statief? Stel ik koop in een later stadium ook een Manfrotto statief, kan ik dan dezelfde kop gebruiken, of is dat niet aan te raden?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of het kan maar als het kan lijkt het me nogal vervelend steeds die kop er af en er op te moeten schroeven.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Ik zag dat m'n opmerking een aardige discussie teweeg heeft gebracht. Kleine update. Inmiddels is het spul op de post en met een beetje mazzel heb ik het voor de kerst binnen. Ik laat dan absoluut weten of het duurkoop was of niet hoor. Heb wel een beetje technisch inzicht met m'n WTB studie en eerdere ervaring met statieven en mocht ik twijfelen aan de kwaliteit van het statief dan zal ik zeker niet mijn spullen er op zetten en 'm alleen gebruiken voor ander simpel werk. Ik zal de boel ook wel even aardig belasten en controleren op eventuele schade. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

martijn--g schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:33:
Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of het kan maar als het kan lijkt het me nogal vervelend steeds die kop er af en er op te moeten schroeven.
Als het goed is kun je alle manfrotto koppen gewoon uitwisselen, echt neit zo'n probleem hoor. Hier bij m'n statief is het drie schroefjes losdraaien, kop erafdraaien en zelfde handelingen andersom voor nieuwe kop. 2 minuten werk :)

ik zie overigens net dat de kop die je aanhaalt wel een mono-pod kop is, echt nuttig op een statief is dat niet...

Als het geen manfrotto hoeft te zijn, ik meen me te herinneren dat fotoshopaalten ook wel leuke mono-podjes heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door sapphire op 01-12-2010 12:15 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
theHoff schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:50:
Ik zag dat m'n opmerking een aardige discussie teweeg heeft gebracht. Kleine update. Inmiddels is het spul op de post en met een beetje mazzel heb ik het voor de kerst binnen. Ik laat dan absoluut weten of het duurkoop was of niet hoor. Heb wel een beetje technisch inzicht met m'n WTB studie en eerdere ervaring met statieven en mocht ik twijfelen aan de kwaliteit van het statief dan zal ik zeker niet mijn spullen er op zetten en 'm alleen gebruiken voor ander simpel werk. Ik zal de boel ook wel even aardig belasten en controleren op eventuele schade. Ben benieuwd.
LOL, ik dacht dat je hem ging afhalen? :)
Heb je een link trouwens, dan kunnen we ook eens zien wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:45
offtopic:
'Van dealextreme af te halen' suggereert toch op geen enkele manier dat hij het daar gaat afhalen? Dan zou het 'bij dealextreme af te halen' moeten zijn.

Zo'n simpel statiefje lijkt me trouwens best prima in veel gevallen. Als je er geen zware lenzen opzet, het statief niet op z'n hoogst instelt en niet teveel gekke kanteltrucjes uithaalt, dan zal alles wel prima blijven staan. Je merkt zelf wel of je een geavanceerder statief nodig hebt en dat ding kan je zo weer voor dezelfde prijs op marktplaats verpatsen.

Verzendingen vanuit China duren bij mij trouwens gemiddeld gezien een weekje. Misschien nu ietsjes langer vanwege de kerstdrukte, maar je zal hem ruim voor de kerst binnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Toff schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:25:
[...]

LOL, ik dacht dat je hem ging afhalen? :)

[...]

Heb je een link trouwens, dan kunnen we ook eens zien wat je bedoelt.
Hihi, ja ik had op google maps gekeken en het was maar een paar duizend kilometer op de jetski ;)
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2518 is het. Op dit moment 22 dollar. Reviews zijn okay (dus niet goed) maar dat verwacht ik ook niet voor de prijs. Wordt ook in de reviews duidelijk afgeraden om je goeie spul er op te zetten en dat ga ik zelf ook niet doen. Tegen de tijd dat ik dat doe dan ga ik natuurlijk voor een fatsoenlijk statief, maar ik ben toch stiekem erg benieuwd naar dit dingetje. Ik ga 'm eigenlijk alleen gebruiken voor low light fotografie, dus bliksem en auto foto's. Weinig spannends dus en zeker geen dagelijks gebruik, vandaar ook de keus (nog) geen 100+ euro uit te geven aan een statief, dan heeft het voor mij op het moment meer nut om een betere lens te nemen. Ik hou jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Dat ding lijkt verdraaid veel op het hama statief wat ze bij de mediamarkt voor ongeveer dezelfde prijs hebben staan.
Het goeie nieuws is dat je voor lange belichtingen minder last hebt van een matig statief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EXX schreef op woensdag 01 december 2010 @ 10:35:
Ik ben op zoek naar een goede, niet al te dure, monopod en ben uitgekomen op een Manfrotto 679B. Nu zie/lees ik vaak dat men daar een kop bij koopt, zoals bv. een Manfrotto 234RC kop. Waarom is dat? Kun je de monopod niet direct onder de camera schroeven?
Ikzelf gebruik een 234RC op een Feisol CM-1471.
234RC werkt aangenaam en het gebruikt de RC2 wat je ook op veel van hun andere koppen vindt.

En het is wel sterk aan te raden om een monopod kop voor een monopod aan te schaffen. Anders moet je voor hoger/lager steeds je statief naar achter/voor gaan sleuren. Naar achter valt nog mee als je lening bent maar naar voor moet je beginnen stappen en komt dat statief tussen je kruis en ...
Gewoon zo'n 234RC (of 243 als je geen nood aan een plate hebt) opzetten om veel ongemak op te lossen dus ;)

edit: Als je later een driepoot koopt kan je die 234(RC) er gewoon opdraaien ja. Maar voor een driepoot is het dan weer niet aan te raden omdat je dan een as ontbreekt aangezien die kop enkel hoger of lager gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 196662 op 01-12-2010 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 20:43
Ik heb een 5D mark II met o.a. een 70-200 f/2.8 IS (incl. statiefgondel) en een 2x extender.
Is een behoorlijk zware combinatie.
Ik zoek dus een stevig statief geschikt voor tele met waarschijnlijk een balhoofd, want ik wil er ook mee kunnen filmen (dus vrij draaien).
Is een balhoofd stevig genoeg om het gewicht stil te kunnen houden?
Zat te denken aan een bedrag tussen de 200 en 300 euri.
Ik weet dat er voor video ook van die gedempte hoofden zijn die zorgen voor vloeiend geremde bewegingen, maar die zullen wel duur zijn neem ik aan?
Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:10

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

MadButcher schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:58:
Ik heb een 5D mark II met o.a. een 70-200 f/2.8 IS (incl. statiefgondel) en een 2x extender.
Is een behoorlijk zware combinatie.
Ik zoek dus een stevig statief geschikt voor tele met waarschijnlijk een balhoofd, want ik wil er ook mee kunnen filmen (dus vrij draaien).
Is een balhoofd stevig genoeg om het gewicht stil te kunnen houden?
Zat te denken aan een bedrag tussen de 200 en 300 euri.
Ik weet dat er voor video ook van die gedempte hoofden zijn die zorgen voor vloeiend geremde bewegingen, maar die zullen wel duur zijn neem ik aan?
Iemand nog tips?
Kijk eens naar Arca-Swiss, Markin, Kirk, Realy Right Stuff, e.d. Die bieden allemaal sterke balhoofden die jouw opstelling makkelijk aan kunnen. Op het film vlak heb ik geen ervaring met die balhoofden (ik film nml niet). Zelf heb ik een Arca-Swiss Z1 balhoofd. Wil nooit meer zonder.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 13:58
@Mad

Een balhoofd voor filmen is niet echt ideaal omdat een balhoofd elke kant kan op kan gaan. Ik denk dat je meer naar zoiets moet: http://manfrotto.com/prod...Pro_Fluid_Video_Mini_Head Houd tot 4kg en is speciaal voor video.
Voor foto is misschien dit handig: http://manfrotto.com/prod...Heavy_Duty_Grip_Ball_Head
Zelf geen ervaring mee maar schijnt wel goed te zijn.

Oeps: kijk naar deze anders http://manfrotto.com/prod...5_MAG_PHOTO-MOVIE_HEAD_Q5 Foto en Video head in 1! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Hoewel een gimbal head vooral bedoeld is voor de hele grote en zware tele prime's, lijkt me een gimbal in jou geval ook wel geschikt. Kan je geleidelijk je onderwerp mee volgen bij het filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
BarôZZa schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:58:
offtopic:
'Van dealextreme af te halen' suggereert toch op geen enkele manier dat hij het daar gaat afhalen? Dan zou het 'bij dealextreme af te halen' moeten zijn.
Hm, mogelijk een taalprobleem NL<>BE? Geen punt hoor, maar mijn NL taalgevoel zegt bij "afhalen" dat je fysiek ergens heen gaat om iets te halen (als we het afhalen van boontjes even buiten beschouwing laten). Mogelijk gebruikt men in België "afhalen" waar men in Nederland eerder "afnemen" zou gebruiken? Zou zomaar kunnen hoor en ik pretendeer niet dat Nederlands beter is dan Vlaams ofzo. Plaatselijke verschillen, lijkt me. OK?
theHoff schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:57:
[...]Reviews zijn okay (dus niet goed) maar dat verwacht ik ook niet voor de prijs. Wordt ook in de reviews duidelijk afgeraden om je goeie spul er op te zetten en dat ga ik zelf ook niet doen. Tegen de tijd dat ik dat doe dan ga ik natuurlijk voor een fatsoenlijk statief, maar ik ben toch stiekem erg benieuwd naar dit dingetje. Ik ga 'm eigenlijk alleen gebruiken voor low light fotografie, dus bliksem en auto foto's. Weinig spannends dus en zeker geen dagelijks gebruik, vandaar ook de keus (nog) geen 100+ euro uit te geven aan een statief, dan heeft het voor mij op het moment meer nut om een betere lens te nemen. Ik hou jullie op de hoogte :)
Reviews zijn altijd moeilijk in te schatten. Voor dat geld kan je altijd kijken of het wat is inderdaad. Gezien de dwarsverbindingen tussen de poten en de hoofdbuis (of hoe zo'n ding ook heet) zal de stabiliteit misschien nog mee kunnen vallen. Als ik lees dat de QR-plate niet secure is, dan krabbel ik toch weer even achter mijn oren, maar ik ben - nogmaals - benieuwd naar betrouwbare ervaringen. Zelf heb ik ook een "gorilla"pod van DX en die bevalt me prima, voor een flitser. Ik heb nog niet het lef gehad om er een echte camera op te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 12:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Om even in te haken op de videokoppen: heb zelf ook naar spul van Manfrotto gekeken, maar op cinema5d.com worden dat soort producten helemaal afgebrand. De constructie schijnt erg goedkoop te zijn (plastic schijven + olie), waardoor de prestaties afhankelijk zijn van de omgevingstemperatuur en de boel gewoon niet lekker soepel loopt. Ook valt de weerstand niet in de stellen.

Qua koppen met een goede prijs/kwaliteitverhouding wordt op dat filmforum vaak Sachtler genoemd, en dan met name FSB4 en Cine DSLR. Goed in te stellen, werkt met veren i.p.v. wrijving etc. Maar wel een andere prijsklasse.

Mijn vraag dus hier, vallen die Manfrotto-videokoppen echt tegen? Merk je dat ze nogal beperkt zijn? Ik geef liever 1x wat meer geld uit dan dat ik 2x iets moet kopen doordat ik eerst teleurgesteld ben. Maar misschien zijn ze ook wat overdreven kritisch @ cinema5d.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 11-12-2010 16:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Zijn er hier mensen die een top panning bal hoofd kennen?
Dus een balhoofd met een panningfunctie boven het balhoofd in plaats van daaronder zodat je ook als het statief scheef staat, door het balhoofd goed af te stellen, pano's kunt maken.

Ik ken eigenlijk alleen de arca swiss P0. Maar hij moet op een Gitzo 1 serie traveler komen, en daarvoor lijkt hij me een beetje te groot en te zwaar.

Als ik bij de koppen van Gitzo, en RRS kijk zit er nooit een top panning functie op, of het moet een groot en zware kop zijn.
Iemand die een altenatief kent?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Afbeeldingslocatie: http://reallyrightstuff.com/mmRRSNET/Images/gallery/PCL1.png
RRS Panning Clamp of vergelijkbaar apparaat op je balhoofd zetten is een optie.
Afhankelijk van de fabrikant die je kiest een hele dure optie :+

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
MewBie schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:24:
[afbeelding]
RRS Panning Clamp of vergelijkbaar apparaat op je balhoofd zetten is een optie.
Afhankelijk van de fabrikant die je kiest een hele dure optie :+
Super, en ziet er niet al te groot uit!

Of het nu arcaswiss is of RRS, qua prijs is het wel een beetje vergelijkbaar, dus dat zit wel goed.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb sinds een week een Manfrotto 055xpro-b statief, niet het meest gammele wat er te krijgen is. Met alleen een statiefkop + camera erop staat hij als een huis. Zet ik er echter iets groters op, dat uitsteekt aan de zijkanten, dan wiebelt de middenkolom alle kanten op, hoe strak ik het ook aandraai.

In mijn geval zet ik er de allerlichtste slider van Slidekamera op. Zelfs zonder statiefkop en zonder camera wiebelt het geheel. Heb gekeken of de positie van de kolom (helemaal in, helemaal uit, halverwege, etc.) nog uitmaakt, maar hij wiebelt altijd.

Zijn er truukjes voor om dit beter te krijgen? Heb ik toch een te licht statief gekocht? De 055 moet 7KG aankunnen, de slider is 4kg en wordt precies in het midden op het statief bevestigd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 11:18
Dat is raar, want ik heb hetzelfde statief en met mijn 5DII + 70-200 f/2.9 zit er totaal geen speling tussen het statief en de middenkolom. Hoef hem ook niet giga hard aan te draaien trouwens. Is het echt de middenkolom of is het het hoofd dat het niet houd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De middenkolom. Ik zal eens een filmpje maken om te laten zien wat ik bedoel.
edit:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=QQw5XBjIZ40]

Ik druk er maar met één vinger op en ook niet al te hard. Als er een camera overheen rijdt krijg je hetzelfde effect: tijdens het sliden zie je dat het beeld trilt, en als je stopt trilt het geheel ook nog even na. De slider zelf is het niet, die is heel erg stevig.

offtopic:
Hoe zit dat trouwens? Ik upload een 720p file naar youtube, maar je kunt niet hoger dan 360p kiezen bij het afspelen? :P

[ Voor 75% gewijzigd door Gizz op 29-12-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Als je middenkolom een haak heeft zou ik daar iets aan hangen (lichte fototas ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee, alleen de plek waar de drie poten samenkomen heeft een haakje. Dus dat zal wel iets helpen om de poten nog stabieler te krijgen, maar de kolom zelf zit nog steeds niet 100% vast.

Heb het ook geprobeerd door het zo strak aan te draaien dat ik twee handen nodig had om hem weer los te krijgen. Maar nog steeds hetzelfde gewiebel in het deel waar de middenkolom door de plastic klemmen wordt vastgehouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 29-12-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Gizz schreef op woensdag 29 december 2010 @ 16:12:
Nee, alleen de plek waar de drie poten samenkomen heeft een haakje. Dus dat zal wel iets helpen om de poten nog stabieler te krijgen, maar de kolom zelf zit nog steeds niet 100% vast.

Heb het ook geprobeerd door het zo strak aan te draaien dat ik twee handen nodig had om hem weer los te krijgen. Maar nog steeds hetzelfde gewiebel in het deel waar de middenkolom door de plastic klemmen wordt vastgehouden.
Ik denk dat je het wiebelen helemaal niet kan verminderen met dat statief.
Een klein beetje beweging in de middenkolom is vergoot zichtbaar aan het uiteinde van je slider, ik denk dat zelfs het licht buigen van de middenkolom al genoeg is voor een flinke trilling in je slider.

*beeeeep*

Pagina: 1 ... 15 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.