Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Henkie schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 10:34:
iemand ervaringen met het statief dat je nu krijgt bij een Zoom.nl abonnement? denk erover om het te bestellen!
http://www.digicamshop.nl...raveller-compact-pro.html en dan doorklikken naar reviews

Ik had hem trouwens ook al besteld, alleen dan bij abonnee voordeel, zonder er bij na te denken dat ik hem ook bij een abonnement 5 euro goedkoper kon krijgen + nog een half jaar extra zoom. :X

[ Voor 3% gewijzigd door photofreak op 12-06-2010 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 15:23
Wokkels schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 22:36:
Ik zit me de laatste tijd steeds vaker te ergeren aan mijn cheapo-statief. Wil ook dat m'n DSLR stevig en veilig staat. Nu zag ik deze toevallig vandaag:
http://www.fotokonijnenbe...04_rc2_statief_combi.html

Heeft iemand ervaring met dit statief/deze combo? En is het een beetje een goeie aanbieding?
* Wokkels is in doubt...
Zoals hiervoor ook al werd aangegeven is dat een prima statief voor een uitstekende prijs.
Ik heb 'm zelf ook, omdat het ding zeer stevig is, en er voor die prijs niets ook maar in de buurt komt.

Alleen is het helemaal geen aanbieding. Dit is de standaard prijs voor dat statief.
Manfrotto levert die kit altijd al met deze fors lagere prijs dan de losse componenten.

Een paar jaar geleden was FK hier nog eerlijk in en zag je dat dit de normale prijs was. Nu lijken ze KE te volgen en van alles een zogenaamde aanbieding te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 13:13

CasGas

.

Zijn er hier ook mensen die ervaringen hebben met swingheads?

Ik zie bijvoorbeeld wel koppen van NatureStuff en Wimberley, maar ik zie mijzelf nog geen kop kopen vanaf 249,- zonder te rechtvaardigen waarom dat a) zo duur moet zijn, b) de kwaliteit wel goed is..

Ik ben nu beetje bezig om te kijken of vogels fotograferen wat voor mij is, maar 249 voor een kop is mij in het begin toch echt te gek, iemand nog goede alternatieven?

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 18:06
CasGas schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 12:02:
Zijn er hier ook mensen die ervaringen hebben met swingheads?
Ik zie bijvoorbeeld wel koppen van NatureStuff en Wimberley, maar ik zie mijzelf nog geen kop kopen vanaf 249,- zonder te rechtvaardigen waarom dat a) zo duur moet zijn, b) de kwaliteit wel goed is..
Ik heb iets meer dan een maand geleden een RedGed RWC-3 gekocht voor mijn 500mm. Het principe van zo'n swinghead is erg goed, je merkt duidelijk dat de lens makkelijker te beheersen is dan op een gewoon balhoofd. Het is ook bijzonder prettig dat je de lens even kunt loslaten zonder dat er een ramp gebeurt.

Over de RedGed zelf ben ik iets minder positief, het werkt allemaal wel maar je krijgt waarvoor je betaalt. Alles loopt op glijlagers dus het is niet zo vloeiend als zou kunnen, ik heb hem uit elkaar gehaald en het vet wat erin zat vervangen. Waarom ze in zoveel chinese producten dit goedje gebruiken is me een raadsel. Het is dik, plakkerig en als smeermiddel dus waardeloos. Het staat in engels sprekende landen ook wel bekend als "gluebricant". |:( Met wat gewoon kogellagervet zijn de resultaten gelijk een stuk beter. Een ander minpunt is dat de kop alleen met moeite te vergendelen is, hij is nu weer té soepel geworden... Ondanks deze gebreken is het een zeer bruikbare statiefkop. Aanstaande vrijdag en zaterdag gaat hij dan ook mee naar de Luchtmachtdagen.

Overigens moet je er wel rekening mee houden dat er ook een stevig statief onder moet anders heb je er alsnog weinig aan. Wat voor camera en lens ga je erop zetten?

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:25
photofreak schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 11:13:
[...]

http://www.digicamshop.nl...raveller-compact-pro.html en dan doorklikken naar reviews

Ik had hem trouwens ook al besteld, alleen dan bij abonnee voordeel, zonder er bij na te denken dat ik hem ook bij een abonnement 5 euro goedkoper kon krijgen + nog een half jaar extra zoom. :X
Bij de mediamarkt (Rotterdam Alexander) hebben ze hem staan, dus daar zou je hem kunnen bekijken! Vond hem er wel degelijk uit zien, maar ben nog beetje aan het twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Roberttt schreef op maandag 14 juni 2010 @ 21:57:
[...]

Bij de mediamarkt (Rotterdam Alexander) hebben ze hem staan, dus daar zou je hem kunnen bekijken! Vond hem er wel degelijk uit zien, maar ben nog beetje aan het twijfelen.
Ach ja... Je moet eens een keer met een goed statief voor een redelijke prijs beginnen en de specificaties vond ik wel zodanig goed in vergelijking met de Velbon CX serie, etc. dat ik hem gelijk besteld heb. Ik doe liever eerst wat accessoires kopen voordat ik naar een spiegelreflex ga. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Dit klinkt echt als een n00b, maar heeft iemand enig idee hoe ik mijn statief van de kop kan scheiden?

Ik heb vorig jaar bij Konijn de Manfrotto 055XDB + 804 RC-2 kop gekocht, deze zaten al aan elkaar vast dus waren nooit los van elkaar geleverd. Ik zie wel wat schroeven aan de onderkant maar voordat ik dat ding uit elkaar ga halen, vraag ik het eerst maar even hier :)

Ik wil dus een andere kop monteren, vandaar dat die eraf moet :)

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Kurgan schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:33:
[...]

Ik heb iets meer dan een maand geleden een RedGed RWC-3 gekocht voor mijn 500mm. Het principe van zo'n swinghead is erg goed, je merkt duidelijk dat de lens makkelijker te beheersen is dan op een gewoon balhoofd. Het is ook bijzonder prettig dat je de lens even kunt loslaten zonder dat er een ramp gebeurt.
Daar heb je ook meteen het punt te pakken. Een swinghead heeft pas echt zin als je dat soort optisch geweld gebruikt. 'tuurlijk bij een 70-300 werkt 't ook allemaal wel maar het verschil is wat minder spectaculair.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ik geloof dat er aan de onderkant van 't stuk waar de kop op zit wat schroefjes zitten die de kop borgen. (3 stuks, platte schroevendraaier) Die kan je er een stukje uit schroeven. Dan kan je de kop gewoon losdraaien.

[ Voor 9% gewijzigd door abrakadaver op 15-06-2010 16:15 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

abrakadaver schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 16:14:
ik geloof dat er aan de onderkant van 't stuk waar de kop op zit wat schroefjes zitten die de kop borgen. (3 stuks, platte schroevendraaier) Die kan je er een stukje uit schroeven. Dan kan je de kop gewoon losdraaien.
Ah.. ff geprobeerd, eigenlijk te makkelijk :)
Maar toch bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Laatst online: 11-05 19:14
Ben op zoek naar een statief voor iemand die een camera heeft tussen een compact "klik klak" camera en een digitale spiegelreflex. (ik zou zeggen dat het een hybride is, maar weet niet of dat werkelijk de naam is).

Heb net even in een winkel staan kijken, maar vond de Manfrotto statieven die er stonden erg dunnetjes bij de pootjes. De camera is niet zo heel zwaar en het statief moet wel een beetje stevig staan, niet omwaaien met camera en al.
Budget is tot +/- 100 euro.

Ik heb nu even een Hama Star 63 (incl. tas en quick release) meegenomen voor 27 euro.
Deze zag er wel stevig uit en heeft ook een goede hoogte (de gebruiker is 1,80 m)
Maar ik heb nu twijfels over dit statief.
De poten zien er stevig uit, in het midden kan je nog een extra tas als ballast hangen, maar in vergelijking met statieven die in dit topic langskomen is het wel heel goedkoop.

Iemand ervaringen met een Hama Star 63, of alternatieven voor een statief dat ik beter aan kan schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Misschien eens kijken naar de Manfrotto MY serie?! Die zijn volgens mij gemaakt voor dat soort camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijeh
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Mensen,

ik zoek een monopod met balhoofd voor mijn 1000d met 55-250 IS, wat kunnen jullie mijn aanbevelen?
http://www.fotokonijnenbe...18_aluminium_monopod.html
ik kwam deze tegen maar ik maak me zorgen over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Meijeh schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 15:50:
Mensen,

ik zoek een monopod met balhoofd voor mijn 1000d met 55-250 IS, wat kunnen jullie mijn aanbevelen?
http://www.fotokonijnenbe...18_aluminium_monopod.html
ik kwam deze tegen maar ik maak me zorgen over de kwaliteit.
Giotto is wel een goed merk alleen dat balhoofd is volgens mij niet erg handig met fotos maken.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijeh
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Gutteguttegut schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 15:57:
[...]
Giotto is wel een goed merk alleen dat balhoofd is volgens mij niet erg handig met fotos maken.
wat is er mis met dat balhoofd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:06

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hey jongens/meisjes,

Ik ben nu voor mijn Cullman statief op zoek naar een nieuw balhoofd (er zit nu zo'n panhoofd ding op, erg goedkoop en niet prettig)
Nu kan ik via samenkopen.net balhoofden van Falcon Eyes bestellen. Heeft iemand ervaring met hun balhoofden? (PH-691 - 692 - 693) Hier is op internet verder niet zo veel over te vinden helaas.
Misschien nog aanraders voor mij?

Wensen:
-Balhoofd
-Moet een Sony a200 + gemiddelde lens dragen (18-70, 80-200 enz)
-Rotatie los van het bal instelbaar
-Prijs tot 40,-
(Een vorm van quickrelease is wel handig, nog niet perse een eis)

Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door bartvl op 22-06-2010 16:03 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

€40 is wel weinig voor een goed balhoofd hoor, helemaal als je ook losse rotatie wilt. Ik wil zelf de RedGed RT-1 vervangen voor een RedGed RNB-2 en vroeg mij af of er mensen zijn die ervaringen hebben met dit balhoofd?

Kan op internet ook geen reviews vinden.

edi: Heb hem bij fotoboom in A'dam gehaald :) Meteen mijn zoom.nl cadeaubon van €15 ingewisseld :P Voelt goed en steving aan, baldiameter van 33mm geeft de camera een boel meer stabiliteit. Instellen van de camera gaat nu tenminste ook goed. (kogelbal van de rt-1 kruipt wanneer je hem vastzet)

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 23-06-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Op DealExtreme nog de volgende balhoofden gevonden. Een mooie prijs voor een best aardig balhoofd denk ik.

$44.15
Afbeeldingslocatie: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_12144_7.jpg

$30.50
Afbeeldingslocatie: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_37899_4.jpg

Maar toch besloten deze maand eens mijn geld ín mijn pocket te houden. Is misschien ook wel verstandig...
(damn... Via PayPal wisselkeurs: iets minder de 25,- en alstie mee moet op vakantie...

[ Voor 9% gewijzigd door bartvl op 23-06-2010 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
Ik heb een tijdje geleden een Manfrotto 494-RC2 aangeschaft. Een prima balhoofd, alleen te klein voor het "plateu" van mijn 190XPROB waardoor de locking schroefjes er uit kunnen vallen tijdens transport. Ik heb gekozen voor dit ballhead omdat het uit de tripod configurator van Manfrotto kwam rollen. Ik zal de 494-RC2 gaan gebruiken op een aan te schaffen monopod. Voor de tripod koop ik een passende 496-RC2.

Nou, misschien behoed ik iemand voor dezelfde fout door deze post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

@bartvl Die lijkt erg veel op mijn KK-0S van Triopo (don't ask, nepmerk uit China). Erg goed spul: geheel metaal, en rubber bij de draaiknoppen. Zeker de moeite waard :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Toch overstag, ik hoop me er voor €25,00 zeer gelukkig mee te maken (hoewel het er waarschijnlijk een beetje lomp uitziet op mijn statiefje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

bartvl schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:00:
Toch overstag, ik hoop me er voor €25,00 zeer gelukkig mee te maken (hoewel het er waarschijnlijk een beetje lomp uitziet op mijn statiefje)
Ik ben benieuwd naar je ervaring.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:02

sapphire

Die-hard pruts0r

Joor schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 20:40:
Ik heb een tijdje geleden een Manfrotto 494-RC2 aangeschaft. Een prima balhoofd, alleen te klein voor het "plateu" van mijn 190XPROB waardoor de locking schroefjes er uit kunnen vallen tijdens transport. Ik heb gekozen voor dit ballhead omdat het uit de tripod configurator van Manfrotto kwam rollen. Ik zal de 494-RC2 gaan gebruiken op een aan te schaffen monopod. Voor de tripod koop ik een passende 496-RC2.

Nou, misschien behoed ik iemand voor dezelfde fout door deze post ;)
die schroefjes vallen er niet zomaar uit hoor ;)
Mijne zitten al vanaf februari zo en ik heb ze nog steeds niet terug hoeven draaien ofzo, bewegen echt niks.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:24

bobcom

Dedicated dabbler

Heb lang zitten puzzelen maar zou nu toch graag mijn statiefdilemma "in de groep gooien". Ik heb een oud statief dat behoorlijk solide is maar verder alle snufjes mist, een een nieuwer met veel plastic - miskoop van 3 jaar terug. Ik kan tot maximaal 125 € gaan voor een nieuw statief voor mijn 40d met soms een tele- en een flitser erop - 400 mm L-glas zal er niet gauw op komen, misschien ga ik nog eens wat proberen te spelen met convertertjes en mijn 70-300 IS of een oude russische 500 mm katadiopter. Maar het zal vooral gaan om 's avonds trillingvrij te fotograferen, zorgvuldige macro's te maken en een beetje te spelen met panorama's.

Op mijn shortlist staan nu de Velbon Sherpa 600R en de Cullmann Magnesit 525M - alletwee rond de 1.60 m hoog, en een minimale hoogte van rond de 30 cm. De laatste is met 3-wegkop een paar tientjes duurder dan de Sherpa, maar heeft een lichte voorkeur omdat de middenzuil tevens monopod is en hij 6 kg. kan torsen i.pv. de Sherpa's 4.

Ik zal ze wsch. online moeten bestellen, want goed gesorteerde fotozaken zitten er weinig in mijn buurt. Enige andere opties hier zijn Manfrotto's en Gitzo's, maar die liggen echt way above budget. Kan iemand mij uit mijn dilemma helpen of een betere keus aan de hand doen? Bij voorbaat dank!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

RNB-2 balhoofd bevalt prima trouwens :) Is heel nauwkerig in te stellen en staat als een huis :) Nu nog een ander statief :)

V&A aangeboden: RedGed RTT-423

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 01-07-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik heb een Manfrotto 055CX3 statief in combinatie met een Manfrotto 488RC2 balhoofd waar een Canon 7D met een relatief lichte tilt/shift-lens op staat. Nu blijkt het balhoofd niet nauwkeurig genoeg bedienbaar om echt lekker met een tilt/shift-lens te kunnen werken. Daarom wil ik een geared statiefkop, een Manfrotto 410.

Ik plaats de camera regelmatig in portretstand op het statief. Dit betekend dat de camera naast de statiefkop hangt, waardoor de balans niet optimaal is. Bij de 488RC2 heeft de camera dan de neiging om een paar millimeter naar beneden te zakken, erg vervelend wanneer je alles perfect wilt uitlijnen. Ik geloof overigens dat zo'n beetje elk balhoofd hier last van heeft.

Mijn vraag:

Functioneert de 410 ook minder goed wanneer de camera in portretstand naast de statiefkop hangt, of heeft 'ie hier geen last van omdat het een geared statiefkop is?

Het probleem is op te lossen met een L-plaat. Deze L-platen zijn echter schrijnend duur, en vereisen in de regel een Arca-Swiss style clamp. Deze clamp zit niet op de 410, dus die zou ik er dan nog los bij moeten kopen. Al met al wordt het dan wel een heel duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-05 08:38
Het is vast al heul vaak langsgekomen, maar word geen wijs uit alle verhalen :)

Iemand een aantal suggesties voor een goede statief (voor fotocamera) en niet te duur <140?

En weet iemand of ik de canon speedlite 430 flitser op de lampstatief jinbei sj-200 kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-05 22:26
Ik heb een vergelijking gemaakt tussen de Manfrotto 324, 327 (de vervangers van de 322 joystick) en een normaal balhoofd (488) Interessant voor mensen die een van deze koppen overwegen.

http://www.victorvandijk.com/?p=50

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Jasper schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 18:02:

Iemand een aantal suggesties voor een goede statief (voor fotocamera) en niet te duur <140?

En weet iemand of ik de canon speedlite 430 flitser op de lampstatief jinbei sj-200 kan bevestigen?
Het lichtstatief heeft nog een swiffel (swivel) adapternodig. De Manfrotto 026 is een goede keuze. Verder heb je ook nog een hotshoe adapternodig als je radio trigger wilt gebruiken. #0138 van flashzebra.com bijvoorbeeld.

Wat betreft statieven is er een grote keus onder de 140 euro zolang je voor aluminium gaat. De Manfrotto 055 serie is geschikt voor de 5D (mk2) en de lenzen die je hebt. Let wel op dat je ook nog een statiefkop nodig hebt. Die zitten er in dit prijs- / kwaliteitsegment niet altijd bij.

[ Voor 34% gewijzigd door vandijk op 21-07-2010 11:42 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Jasper schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 18:02:

Ik zal het statief waar ik al een jaar of 2 meer rondzeul een keer pluggen. Voor 80 euro gekocht heb ik een poos geleden de Bilora 1122 bij de cityfoto in eindhoven gekocht. Hij is her en der nog wel te vinden op het internet.
Een goed stevig statief, maar mogelijk wel aan de zware kant met zijn 3kg.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-01 19:17

wavemaster100

Very ZEISS

Wat doen jullie met je statief als je het mee neemt in het vliegtuig?

Mee met de handbagage? mijne is ingeklapt 61cm excl balhoofd.
Denk niet dat ze daar in de cabine blij mee zijn.

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25
Mijn statief gaat in het vliegtuig altijd in de koffer die in de ruimbagage gaat. Dus niet mee met de handbagage. Een statief kan wel tegen een stootje, en die durf ik dus wel in de koffer te doen. De rest gaat wel altijd mee met handbagage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
En als je bang bent voor buigen van je statief, kijk dan eens voor een kartonnen of PVC koker waar je 'm in stopt. Zelf heb ik dit nog nooit gedaan en m'n statief is altijd zonder problemen aangekomen en m'n tassen hebben geen harde buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 09-05 09:23
Ik heb nu een half jaar de Redged TSA-424 met een Manfrotto 486RC2. Redged bevalt ontzettend goed, zo goed dat ik een carbon versie (TSC-424), een redged carbon monopod en een nieuw redged balhoofd overweeg. De manfrotto bevalt namenlijk niet zo goed, ik vind het vooral een 'gammel', onnauwkeurig ding. De hydrolische Redged koppen lijken me wel wat, en ze zijn dirt cheap.

[ Voor 12% gewijzigd door Makkelijk op 29-07-2010 10:45 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
wavemaster100 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 15:29:
Wat doen jullie met je statief als je het mee neemt in het vliegtuig?

Mee met de handbagage? mijne is ingeklapt 61cm excl balhoofd.
Denk niet dat ze daar in de cabine blij mee zijn.
Statieven en monopods mogen in principe niet mee als handbagage.

Ik stop mijn statief altijd in de koffer. een badhandoek tussen en om de poten gerold. Ik verwijder wel altijd de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
vandijk schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 14:32:
Statieven en monopods mogen in principe niet mee als handbagage.
Dit geldt bij KLM, BA, Iberia en Malaysian Airlines voor monopods maar niet voor statieven (eigen ervaring) maar je kunt het beste informeren bij de maatschappij waarmee je vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362344

http://www.sachtler.de/de.html
http://www.sachtler.com/index.php?id=3

Durf zo te zeggen dat deze beter zijn dan Manfrotto, gelijk aan Gitzo; zo niet veeeeeeel beter..

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 362344 op 31-07-2010 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:59
Anoniem: 362344 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 23:11:
http://www.sachtler.de/de.html
http://www.sachtler.com/index.php?id=3

Durf zo te zeggen dat deze beter zijn dan Manfrotto, gelijk aan Gitzo; zo niet veeeeeeel beter..
Lekker onderbouwd, is ook nog al een prijsverschil |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Was even voor de mensen die zeggen dat er niets beters is dan Gitzo en Manfrotto, het is dan wel duurder.. Maar ook beter. Dus het einde zijn die 2 merken echt niet.

Wat ik hier wel veel lees.
Als ik zie wat sommige hier in een statief willen steken, je kan daar voor +/-400/500 ook klaar zijn.
Als we het over statieven voor 't leven hebben :+

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 362344 op 31-07-2010 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 08:18

jd1987

cliquefotografie.nl

Heb je de prijs van een sachtler statief überhaupt wel opgezocht? Die beginnen bij €1500 en gaan tot een paar duizend euro, nogal logisch dat het een stuk beter is dan manfrotto. Sachtler maakt high end film stuff, manfrotto is low end/consumer spul, werkt verder ook prima. Ik had ook liever een FSB8 gehad, maar dat zit voorlopig nog niet in het budget dus moet ik het met een manfrotto 503hdv toen, wat ook niet echt een straf is. Als je voor een sachtler statief voor €500 klaar was had ik er al lang een gehad.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
Wat is "het einde" voor een fotostatief? Voor thuisgebruik - en in de studio - is het zwaarste statief het beste, maar op reis willen we graag lichter. Dat gaat ten koste van degelijkheid en stijfheid, tenzij we er heel veel geld tegenaangooien. Zo leerde ik ooit (in de tijd dat de dieren nog konden spreken) dat een statief waarvan de poten niet onderling verbonden waren, nooit kon deugen als fotostatief. Wie vandaag de dag een dergelijk argument ter tafel brengt, wordt als "fossiel" beschouwd, maar mijn 40 jaar oude aluminium statief functioneert nog prima. Mocht ik "laag bij de grond" willen werken, dan kan de kop van mijn "antieke" driepoot probleemloos worden verplaatst naar de onderzijde van de zuil. Hmm, ja, of nee eigenlijk, "quickrelease" is niet standaard op m'n ouwetje, maar then again, op m'n hypermoderne Manfrotto monopodkop zit een RC2... Man, je wilt niet weten hoeveel speling daarop zit (af fabriek)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
ik zie nu pas dat er een topi is over statieven
ik heb laatst via marktplaats 2 statieven gekocht. ene is een vanguardm andere weet ik geen naam van
heb geen ervaring met staieven, maar het viel me toch wel wat tegen
eerste staief dat ik neerzette was ddie van vanguard. dunne pootjes. en dus wat wiebelig. kreeg hem ook niet echt waterpas. bleek dus gewoon omdat dat waterpas rondje dus gewoon los zat .. dat gaat dus helaas niet werken. er kan verder weinig aan worden ingesteld, en het is veel plastic. nadeel is dus dat bij vast en losdraaien je toch een en ander een beetje vervormd, waardoor je ook niet echt makkelijk je toestel mooi recht kan zetten, of juist lastig een tikkeltje bij stelt.

dat ik hem niet waterpas kreeg is dan extra lastig, omdat je dan bij elke draai die je aan het toestel geeft, het toestel dan dus eigenlijk scheef komt te staan.

viel dus behoorlijk tegen.

de andere is erg stabiel en stevig. en voelt ook best zwaar aan
helaas zit er daar behoorlijk speling op het handvat en zit alles niet lekker draaiende schroefknoppen vast.

maar zo leer je dus wel dat een statief best wel belangrijk is. en dus ook goed moet werken, en waar je dus op moet letten.wat mij het meest ideaal lijkt is een statief waarbij je zonder los en vastdraaien de verschillende vrijheden kunt instellen door bijvoorbeeld een draaihendel of knop. je voorkomt dan dat je last krijgt van de eventuele speling met het los en vastzetten van je statief.

ander belngrijk punt is dat je het statief zelf goed waterpas moet kunnen zetten, zodat je de camera vervolgens makkelijk kunt draaien zonder het weer recht te hoeven zetten.

tot zover mijn input/bijdrage voor nu.
ik zal dit topic verder eens doorlezen en bijhouden, om te kijken welke adviezen ik er uit kan halen...

misschien is het verder zo dat e.e.a. me tegebnviel omdat ik bepaalde verwachtingen van een statief had vanuit de ervaring die ik heb met statieven die men gebruikt voor waterpasintrumenten en landmeetkunde. waarbij je dus zeker het statief eerst goed moet zetten en pas daarna het instrument daarop zet, en dan nog eens fijnafstelt qua waterpas etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jd1987 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 00:57:
Heb je de prijs van een sachtler statief überhaupt wel opgezocht? Die beginnen bij €1500 en gaan tot een paar duizend euro, nogal logisch dat het een stuk beter is dan manfrotto. Sachtler maakt high end film stuff, manfrotto is low end/consumer spul, werkt verder ook prima. Ik had ook liever een FSB8 gehad, maar dat zit voorlopig nog niet in het budget dus moet ik het met een manfrotto 503hdv toen, wat ook niet echt een straf is. Als je voor een sachtler statief voor €500 klaar was had ik er al lang een gehad.
Dan heb jij niet goed gekeken ;) En had je er dus al lang een kunnen hebben...
Heb er sinds kort zelf een.. (die beginnen bij 200 euro en gaan tot zo'n 22 duizend euro)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 362344 op 01-08-2010 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:59
En die van 200 zijn dan dus beter als een Gitzo van drie keer zo veel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Die lowend sachtlers zijn even goed al gelijk geprijsde manfrotto's, sterker nog het zijn manfrotto's in een sachtler jasje. Sinds Vinten, Manfrotto, Bogen en Sachtler samen zijn gegaan in de Vitec Group is veel spul gewoon gerebadged materiaal een Vinten Pro 5 is gewoon een Manfrotto 503hdv, etc. Het is ook pas sinds dat sachtler bij de Vitec Group zit dat ze een low end lijn aanbieden. Vanaf de FSB6 heb je pas een "echte" sachtler. Erg jammer dat het bedrijf op deze manier zijn goede naam toch een beetje ten grabbel gooit.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Jip
Denk van wel, maar om echt iets te kunnen vergelijken, moet je er een pakken die ook 3x zo veel kost..

@jd1987
Ik vond die Manfrotto's, ook wel erg op de Sachtlers lijken (sommige), maar ben er wel van overtuigd, als je die echte Sachtlers hebt, je een heel goed statief bezit. Ik ben er zelf erg tevreden over, dat was ik niet alijd over mijn vorige statieven.
Maar is inderdaad erg jammer. Zo komt het de kwalliteit ook niet meer ten goede.
De top van de manfrotto lijn, zal wel de instap van de sachtler lijn zijn dan. (die 500 euro waar ik het over had, was uiteraard zonder statief kop)

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 362344 op 01-08-2010 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Mooi dat je er blij mee bent, welke heb je eigenlijk? Maar het is dus niet zo dat Sachtler perse beter is dan andere merken, dat hun high end eind lijn een goede naam heeft. Low end is het allemaal hetzelfde spul. Kijk ook eens naar Miller statieven als je geintresseerd bent in de wat duurdere statieven, die maken ook mooi spul;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat wilde ik ook niet bereiken, met mijn post, maar ik wilde mede delen dat er meer merken zijn dan alleen Manfrotto en Gitzo, ook in diverse prijs segmenten. Ik heb vroeger, ook een Alta + gehad van Vanguard, was ook helemaal niet slecht, heb 2 manfrotto's gebruikt, daarna een Redget en nu de Sachtler speed lock 75 CF + Sachtler FSB 6.
Is lang niet top of the bill, bij sachtler. Maar is stukken beter dan mijn anderen statieven.

Ik wil alleen maar opmerken dat mensen ook verder kunnen kijken, dan wat er standaard geroepen word. Vaak valt er voor minder dezelfde kwalliteit te halen, en voor uiteraard een relatief bescheiden extra bedrag meer te halen bij weer een anderen partij.

thnx voor de tip trouwens, maar ik hoop met deze lang te kunnen doen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 362344 op 01-08-2010 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 12:27
Eigenlijk al genoeg voor onderzoek gedaan maar voor de zekerheid vraag ik het nog even na:

Ik heb:
Canon 50D
Canon 70-200mm f4 L (voorlopig grootste en zwaarste lens)

Ik wil een statief met:
Min. hoogte: +/- 160cm
Draagkracht: Canon 50D + 70-200mm f4 L (+/- 1,5kg)
Gewicht: Laag (< 2,5 kg)
Budget: € 200,-

Hier uit is gekomen het volgende de Velbon Sherpa Pro CF-530 te krijgen voor zo'n € 150,- en voldoet precies aan mijn eisen.

Rest mij nog een vraag, een quick release systeem en balhoofd met waterpas alleen hier heb ik niet echt zicht op dus heeft er hier voor iemand nog een betaalbare suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 19:31:
Rest mij nog een vraag, een quick release systeem en balhoofd met waterpas alleen hier heb ik niet echt zicht op dus heeft er hier voor iemand nog een betaalbare suggestie?
Eigenlijk niet. Ik heb een 486CR2 manfrotto balhoofd op een monopod, maar ik erger me groen en geel aan de speling in die quickrelease en daar zit niet eens een waterpas op. Met jouw gear levert het aandraaien van een old fashion schroef in de body waarschijnlijk minder ergernis op dan een gammele quickrelease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
Toff schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 01:36:
[...]
Eigenlijk niet. Ik heb een 486CR2 manfrotto balhoofd op een monopod, maar ik erger me groen en geel aan de speling in die quickrelease en daar zit niet eens een waterpas op.
Als je hem na het inklikken aandrukt heeft hij toch geen speling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Dan moet ik alsnog uit gaan van een balhoofd neem ik aan alleen zonder quick release, het idee was inderdaad wel dat het nagenoeg muur vast zou zitten zo'n quick release systeem. Hier in huis voor de compact camera een statief van € 20,- alu tot 180cm hoog maar dat is absoluut geen dSLR-ready spul.

Ik kan even snel alleen balhoofden van meer dan € 100,- vinden met waterpas, dat moet toch ook goedkoper te vinden zijn? Of hecht ik nu te veel aan het idee dat ik een water pas nodig ga hebben voor rechte foto's? Wat zijn de ervaring hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255680

GewoonWatSpulle schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 10:18:
Dan moet ik alsnog uit gaan van een balhoofd neem ik aan alleen zonder quick release, het idee was inderdaad wel dat het nagenoeg muur vast zou zitten zo'n quick release systeem. Hier in huis voor de compact camera een statief van € 20,- alu tot 180cm hoog maar dat is absoluut geen dSLR-ready spul.

Ik kan even snel alleen balhoofden van meer dan € 100,- vinden met waterpas, dat moet toch ook goedkoper te vinden zijn? Of hecht ik nu te veel aan het idee dat ik een water pas nodig ga hebben voor rechte foto's? Wat zijn de ervaring hier over?
Zo'n waterpas vind ik wat overrated. Je kan ook alles rechtzetten door je camera er op te zetten en door middel van de lijnen in de vieuwfinder alles waterpas te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Joor schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:40:
Als je hem na het inklikken aandrukt heeft hij toch geen speling?
Wel dus. Met een monopod heb je er waarschijnlijk meer last van dan wanneer de camera los staat op een tripod en door z'n eigen gewicht (c.q. dat van het objectief) blijft staan of hangen.
Anoniem: 255680 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 10:23:
Zo'n waterpas vind ik wat overrated. Je kan ook alles rechtzetten door je camera er op te zetten en door middel van de lijnen in de vieuwfinder alles waterpas te zetten.
Mijn zoekerdekking is sowieso geen 100%, dus er is eventueel wel iets speling om achteraf recht te zetten. Die viewfinderlijnen zitten niet op alle camera's, maar die mis ik ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Anoniem: 255680 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 10:23:
[...]

Een waterpas is veel nauwkeuriger. Bovendien heb je niet altijd de beschikking over referentielijnen, of staan de referentielijnen zelf niet waterpas.

Horizontaal waterpas zetten lukt zo nu en dan op het oog. Verticaal waterpas zetten is een heel ander verhaal, en bij sommige vormen toch essentieel om hetzij convergerende, hetzij divergerende verticalen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Het horizontaal zetten van een statief is meestal een ramp. Niet alleen noodzakelijk voor landschap (panorama) en architectuur, maar helemaal als je aan het pannen gaat met een video kop. Gelukkig is er een oplossing voor: De levelling base. Manfrotto heeft de 438 voor ongeveer €65.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4080/4853822407_2190754e4d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Hmm ziet er wel uit als de oplossing alleen hierdoor gaat het prijs kaartje door het dak van het budget, is € 200,- dan echt te weinig voor een:
  • Relatief licht statief (< 2,5kg totaal gewicht)
  • Min. hoogte 160cm (zonder balhoofd)
  • Horizontale pan mogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
vandijk schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 18:22:
Het horizontaal zetten van een statief is meestal een ramp. Niet alleen noodzakelijk voor landschap (panorama) en architectuur, maar helemaal als je aan het pannen gaat met een video kop. Gelukkig is er een oplossing voor: De levelling base. Manfrotto heeft de 438 voor ongeveer €65.

[afbeelding]
Waarom een leveling base, en geen balhoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
In eerste instantie gebruikte ik ook een balhoofd in mijn panorama setup:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3239/2767895754_19a42d47e5_m.jpg

De 488rc2 is een prima balhoofd, maar erg hoog en bovendien draait de bal als je hem vastzet een beetje. Ik heb mijn balhoofd inmiddels voor de meeste toepassingen vervangen door de 327rc2 joystick kop. zie http://www.victorvandijk.com/?p=50

Echter ter ondersteuning van de panorama setup vind ik die niet ideaal ook ontbrak in mijn setup een waterpas :). Even verder gezocht en toen kwam ik uit bij de levelling head. icm met de korte center kolom. Ik kan nu vrij vlot van 'general pupose' naar panorama mode switchen door de ene kolom met kop eruit te halen en de andere erin te stoppen.

[ Voor 57% gewijzigd door vandijk op 04-08-2010 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Grappig jouw review was ik al tegen gekomen in mijn eerste zoektocht opzoek naar info over een balhoofd/panhoofd, alleen haak ik toch af op de prijzen van deze speeltjes.

Ik ga denk als eerste statief lekker een goedkooppie halen Kamera Express heeft een leuk dingetje voor € 40,- met een Manfrotto 128LP en ik ga dan als het statief gebruik een beetje bevalt er nog een leveling base erbij halen mocht ik het beginnen te missen of heel nieuwsgierig naar zijn.

In ieder geval bedankt voor de info, een statief is dus niet alleen 3 stokjes en een schroefje is me nu wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:22

Spikey

Make it accessible!

GewoonWatSpulle schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 23:14:
Ik ga denk als eerste statief lekker een goedkooppie halen

In ieder geval bedankt voor de info, een statief is dus niet alleen 3 stokjes en een schroefje is me nu wel duidelijk.
please don't. je spreekt jezelf al tegen in je post, maar achteraf ga je er spijt van krijgen.
het loont werkelijkwaar om desnoods X maanden door te sparen en een degelijk statief te kopen.
hoeft geen carbon te zijn, maar er zit veel verschil tussen aan ding van 40,- of een manfrotto 190xdb

een onstabiel/ wiebelig statief is een statief dat je nooit gebruikt en dus money down the drain..

The future is accessible | Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Grappig jouw review was ik al tegen gekomen in mijn eerste zoektocht opzoek naar info over een balhoofd/panhoofd, alleen haak ik toch af op de prijzen van deze speeltjes.

Ik ga denk als eerste statief lekker een goedkooppie halen Kamera Express heeft een leuk dingetje voor € 40,- met een Manfrotto 128LP en ik ga dan als het statief gebruik een beetje bevalt er nog een leveling base erbij halen mocht ik het beginnen te missen of heel nieuwsgierig naar zijn.

Wat moet je in godsnaam met een videokop, ga je filmen? Nee, ik snap ook niet helemaal waarom je niet gewoon een in één keer een fatsoenlijk statief koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Laatst online: 08:29

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

mcdronkz schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 19:59:
[...]

Waarom een leveling base, en geen balhoofd?
Omdat je daarmee je horizon horizontaal kan krijgen. Met een balhoofd krijg je de camera wel horizontaal, maar als je gaat roteren is de kans erg groot dat je horizon naar boven en/of beneden verplaatst (golfbeweging). Dat voorkom je met een levelling base.
Al eens geprobeerd om je statief 100% waterpas te krijgen? Dat lukt je in het 'veld' bijna niet. Zo'n levelingbase (de basis vlak maken) doet dat nml voor je.

Ik moet wel zeggen dat wanneer je hem alleen maar gebruikt om foto's te maken waar je zelf op staat (dus als vervanging van je eigen hand), of voor het bepalen van de compositie kan in goede omstandigheden (genoeg licht, e.d.) een goedkoop (licht) statiefje uitkomst bieden. Als het voor stabilisatie is (langere sluitertijden, macro, e.d.), dan is het echt weggegooid geld (been there, done that).

[ Voor 48% gewijzigd door BlaTieBla op 05-08-2010 07:59 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Ik zag pas een mooi statief staan, allee had hij geen balhoofd. Wat is daar precies het voordeel van ? Volgens mij kan ik met dat hoofd wat op die statief zit net zoveel als met een balhoofd, alleen kan ik de camera dan niet 90 graden draaien(van |_| naar |=| )

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
BlaTieBla schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 07:54:
[...]

Omdat je daarmee je horizon horizontaal kan krijgen. Met een balhoofd krijg je de camera wel horizontaal, maar als je gaat roteren is de kans erg groot dat je horizon naar boven en/of beneden verplaatst (golfbeweging). Dat voorkom je met een levelling base.
Al eens geprobeerd om je statief 100% waterpas te krijgen? Dat lukt je in het 'veld' bijna niet. Zo'n levelingbase (de basis vlak maken) doet dat nml voor je.
Ik denk niet dat je me helemaal begrijpt. Een balhoofd in plaats van een leveling base zou prima moeten werken. Als je het balhoofd waterpas zet, kun je met de video- of panoramakop die daar bovenop staat perfect horizontaal blijven pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
@Cornelisjuh:
Het voordeel van een statief zonder balhoofd: je kan zelf een type kop uitkiezen. balhoofd, joystick, 3 way, panorama, video, gimball etc. Ook kan je zelf bepalen welk merk en voor welke gewichtsklasse je gaat.

@mcdronkz
Helemaal correct. Bovenop de ballhead staat in mijn geval de 300N panoramic head, die verantwoordelijk is voor de rotatie. De ballhead wordt niet gebruikt om te roteren.

[ Voor 33% gewijzigd door vandijk op 05-08-2010 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
mcdronkz schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 00:56:
Wat moet je in godsnaam met een videokop, ga je filmen? Nee, ik snap ook niet helemaal waarom je niet gewoon een in één keer een fatsoenlijk statief koopt.
De pan mogelijkheid, en in 1x een fatsoenlijk statief komt eigenlijk net boven de prijs uit, tenzij ik de gewichtseis aan de kant gooi misschien dat er dan een oplossing onder de € 200,- te vinden is voor het kunnen pannen, de video kop leek mij gewoon een makkelijke oplossing voor het pannen en niet te duur voor een kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Spaar gewoon een paar maanden door en koop in één keer iets fatsoenlijks. Dit is gewoon tobben, een vloeistofkop is onzinnig voor jouw doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
De videokoppen hebben een nadeel: portrait stand is niet mogelijk.

@GewoonWatSpulle:
Kijk eens naar een 190xprob of 055xprob en een 488 of 498 ballhofd met snelkoppeling. 2e hands moet dat kunnen voor rond (of onder) de €200.

http://link.marktplaats.nl/365187970

http://link.marktplaats.nl/365903960

[ Voor 64% gewijzigd door vandijk op 05-08-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Het kan natuurlijk wel weer met zo'n L-bracket waarvan ik de naam kwijt ben :X

Budgettechnisch ga je dan niet uitkomen. Mijn advies is om iets goeds te kopen. Ook ik heb een goedkoop statief gehad van een paar tientjes dat werkelijk nooit recht stond, altijd doorzakte en bij lange sluitertijden waardeloos was... Koop desnoods een paar goede 2e hands poten en een goedkopere kop die je over een tijdje gaat vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
vandijk, mig29 ik ben weer verder aan het kijken houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:01:
Je kunt de camera ook een slag draaien op de QR plate en de kop helemaal voorover laten tilten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

mcdronkz schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 10:18:
[...]

Ik denk niet dat je me helemaal begrijpt. Een balhoofd in plaats van een leveling base zou prima moeten werken. Als je het balhoofd waterpas zet, kun je met de video- of panoramakop die daar bovenop staat perfect horizontaal blijven pannen.
Aha, op die manier :)
Ik zou dan nog eerder voor een leveling plate gaan (als je echt into pano's bent). Balhoofd is extra hoogte = onstabieler, maar dat terzijde.
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:01:
[...]
Een L-plate ja :) Die zijn er van Really-Right-Stuff, Kirk, Arca, Wimberley, e.d.. Maar voor een L-plate en geschikte kop/snelkoppeling (zonder statief) e.d. heb je een behoorlijk manfrotto statief MET balhoofd en snelkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Ik maakte al een voorbehoud op budgetgebied! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Mocht je geen geschikt balhoofd kunnen vinden dan heeft Deal Extreme ook hele mooie waterpasjes voor op je flitschoen. Ze hebben nu trouwens ook wel een aardig balhoofdje voor zo'n 30$. Iemand daar ervaring mee toevallig?

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ja, dat hij nog steeds niet geleverd is, nog steeds back ordered staat... Ow wacht, sinds vandaag niet meer! Dat betekent dat ie over een tijdje hier binnenkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Ik ben binnenkort jarig en mag dus weer eens wat uitzoeken :) Ik wil heel graag een goede monopod met de mogelijkheid om de camera eenvoudig van landscape naar portrait te draaien en terug. Ik kom er alleen niet achter welk accessoire dat mogelijk maakt. Het geheel moet een D300+MBD10 grip + 80-200 F/2.8 AF-S gaan ondersteunen. Het liefst zou een kop hebben met zo'n quicklock zodat je niet steeds hoeft te schroeven. Kan iemand me een eindje op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 21:40
Bijna alle ballhoofden hebben een uisparing, dan kun je de kop dus 90graden kantelen in die uitsparing waardoor je camera zijwaards naast de kop in portrait stand staat.
Afbeeldingslocatie: http://www.alzodigital.com/images/equipment/alzo_large_ball_head_tripod_canon_portrait_250w.jpg

Dit maakt het alleen wel minder stabiel, dus je hebt een stevig statief en ballhoofd nodig.

Bij de canon 70-200 zit er een statief gondel bij:
Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/NPICS1/EF70-200_2.8_ISIIUSM_2_L.JPG
De zorgt dat de camera-objectief combi beter gebalanceerd is, ook kun je de camera met die gondel van portrait naar landscape wisselen door de schroef op de gondel losser te draaien en de combinatie te kantelen.
Wel oppassen dat de lak er dan niet afgaat en er geen krassen ontstaan! (dit is de rede dat ik dit eigenlijk nooit gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Voor een monopod is het gebruik van een tilt head aan te raden boven een ballhead. Een ballhead flappert alle kanten op als je hem ontgrendeld. Een stabielere optie is de joystick head. Manfrotto 222, 322, 324 of 327.
Kijk eens naar de Manfrotto 234rc. Overhet algemeen gebruik je die om naar voor en naar achter te kunnen kantelen. De statiefring op de lens gebruik je voor portrait/landscape rotatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

De statiefgondel heb ik ook op mijn Afbeeldingslocatie: http://www.caojin.net/equipment/img/afs80200.jpg zitten. Maar ik kan me niet voorstellen dat je die moet gebruiken om constant te draaien van landscape naar portrait en andersom. Misschien moet ik naar zoiets kijken?

[ Voor 36% gewijzigd door wizl op 06-08-2010 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

wizl schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:12:
De statiefgondel heb ik ook op mijn [afbeelding] zitten. Maar ik kan me niet voorstellen dat je die moet gebruiken om constant te draaien van landscape naar portrait en andersom. Misschien moet ik naar zoiets kijken?
Je hebt er ook 1 van Manfrotto (waarschijnlijk goedkoper ;) ). Of als je het goed wilt doen met een zwaluwstaart koppeling. Doe dan meteen een L-Plate er bij voor je camera en je bent op monopod-vlak helemaal bij (op de monopod zelf na dan :) ). Eenvoudig van landscape naar portrait (via de L-Plate, of via de statiefgondel op de telelens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 21:59
Enzo Dizono schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 01:03:
Mocht je geen geschikt balhoofd kunnen vinden dan heeft Deal Extreme ook hele mooie waterpasjes voor op je flitschoen. Ze hebben nu trouwens ook wel een aardig balhoofdje voor zo'n 30$. Iemand daar ervaring mee toevallig?
Ik heb hem en ik ben er redelijk tevreden over. De kogel draait nog niet helemaal soepel, maar dat komt waarschijnlijk nog wel na wat meer gebruiken. Hij voelt wel goed stevig aan en kan prima overweg met mijn 5D2+grip+24-70L.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
@wizl: Bij de Canon variant weet ik dat je de gondel losser kunt maken zonder dat hij open klapt. Ik neem aan dat dat met die van Nikon ook kan. Dan kun je de lens (en dus de body) een kwartslag draaien en de gondel weer vergrendelen.

@universal creations: ahh, top. Misschien bestel ik er nog eentje voor mijn oude velbon. Al zou ik liever een niet te dure panhead zien om mijn carbon Dynatran mee uit te breiden. Een balhead in combinatie met een shiftlens is niet ideaal.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
vandijk schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:07:
Voor een monopod is het gebruik van een tilt head aan te raden boven een ballhead. Een ballhead flappert alle kanten op als je hem ontgrendeld.
MIjn Manfrotto 496RC2 heeft een knop om de voorinstelling te regelen, waardoor dat "zwieberen" heel goed voorkomen kan worden.
Lennart_1337 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:53:
Bijna alle ballhoofden hebben een uisparing, dan kun je de kop dus 90graden kantelen in die uitsparing waardoor je camera zijwaards naast de kop in portrait stand staat.
[afbeelding] Dit maakt het alleen wel minder stabiel, dus je hebt een stevig statief en ballhoofd nodig.
Op een monopod lijkt me dit niet erg praktisch. Ik heb het zelf nog nooit gedaan iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 21:40
Ik had idd. over monopod heengelezen en dacht dat het voor een statief was ;)
Zelf heb ik nog nooit een monopod gebruikt, maar het lijkt me dat een joystick head dan het makkelijkste is zoals hierboven al aangegeven.

Knoeien met draaien in de gondel is wel lekker makkelijk en snel maar daar krijg je later spijt van.

Voor portrait lijkt me een L bracket het beste, alleen weet ik niet of je op beide zijde een quickrelease plaatje kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
De L bracket is een L vormige quickrelease plate, speciaal op maat gemaakt voor je camera. Doordat ze nauw aansluiten op de camera heb je er weinig last van als je hem op de camera laat zitten.

Er zijn ook wel 'universele' L brackets zoals de manfrotto 341, maar die is uiterst lomp, die laat je niet voor de lol op je camera zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Ik heb een door Kirk gemodificeerde 234RC en de gebruik ik voornamelijk om gemakkelijk naar onder en boven te kunnen schieten zonder m'n monopod te hoeven kantelen. Voor portretfoto's is het draaien via de statiefgondel toch echt het gemakkelijkst of via de L-brackets voor lenzen zonder statiefgondel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Inmiddels in het bezit van mijn eerste statief:
  • Manfrotto 055X Pro B.
  • Manfrotto 496RC2 balhoofd met QR
  • Custom made panorama head inc. QR voor op het balhoofd
Ik had op het internet gelezen dat er mogelijk wat speling op de QR zou zitten, maar dit is enkel als je hem nog niet hebt aangedrukt, anders is het echt rock solid, het statief zelf geeft meer mee dan het balhoofd met QR. Over kunnen nemen voor slechts € 170,- oftewel mooi binnen mijn budget van € 200,- en nu al erg blij met m'n statief!

offtopic:
Iets met een 70-200 op f16 zonder spook foto's als resultaat! _/-\o_
Toff schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 19:40:
MIjn Manfrotto 496RC2 heeft een knop om de voorinstelling te regelen, waardoor dat "zwieberen" heel goed voorkomen kan worden.
Kan ik beamen, er zit een ontgrendel draaiknop op, en een "force" draaiknop die maakt hem floppy zoals vandijk zei, of nagenoeg rock solid zelfs zonder vergrendel draaiknop er bij, al is het verloop in force te vaag voor een combinatie van een Canon 50D + 70-200.

[ Voor 32% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 11-08-2010 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
dus:
een statief moet stevige poten hebben, en niet doorbuigen.

vaak zit er een iets op om het statief hoger of lager in te stellen. met een klem kun je iets omhoogschuiven, of met een hendel ( telescopisch) draai je hem omhoog of omlaag. om die as kun je ook draaien.
als je die as wilt gebruiken om je camera te draaien moet je zorgen dat die as dus exact waterpas is. anders stel je hem horizontaal in, maar staat bij een draaiing opeens de horizon niet meer horizontaal.

om hem horizontaal te zetten kun j ebeginnen met de poten. vaak werken die met een shoef of klem en verschuift e.e.a. bij het vastzetten.

daarnaast kun je vaak met de kop dingen in alle kanten laten bewegen. met een balhoofd heb je 1 klm om alles vast te zetten. om daarmee compleet waterpas te bereiken is wel een kwestie van " geluk" of kwaliteit van je balhoofd. camrea erop is kopzwaar, je hebt maar 1 hand om te bewegen, en bewegt daarmee ook het statief mee, en a het vatzetten is ie al niet meer recht. de horizon op dat moment kun je makkelijk recht zetten, maar om hem helemaal vlak te zetten is lastig. wil ej dan gaan draaien, kun je opnieuw horizontaal gaan stellen.

er zijn ook hoofden waar je voor elke richting( x,y,z) en voor het draaien een as hebt die je kunt vast zetten.
dan waterpas zetten is dus een kwestie van veel keer vastzetten, met speling en de kans dat e.e.a. niet meer exact 90 graden maakt met elkaar.
een leveling base zijn 2 platen, waarvan je de bvenste 1 keer exact horizontaal zet, gewoon door 3 wartels meer of minder te verdraaien. deus speling of afwijkingen heb ej ook niet meer. het scheelt in de hoogte die je kwijt bent en is ds stabieler. draaien levert geen enkel probleem op, en van portrait naar landscape.. daar s wel iets op te verzinnen denk ik.

het hangt er dus volledig vanaf welke functionaliteit je wilt. leveling base is snel en erg nauwkeurig, en hoeft elke keer maar 1 keer.

al het andere bevat eel schroeven en klemmen die onnauwkeurigheid opleveren en meer werk zijn bij het waterpas stellen. voor 1 shot zonder pan of draaien is dat nog wel te doen. een balhoofd heeft veel vrijheden, en 1 klemschref, en is daardoor erg snel. op een monopod maakt waterpas niet zoveel uit, want dat doe je met je hand als het goed is.....

dus ik denk dat zodra je iets wilt doen met pannen of verdraaien, ( en dus ook bij film) is een levelingbase het meest functioneel. maar als een levelingbase al het meest overeenkomt met waar je hem voor wilt gebruiken, is een rotsvast statief ook al een must.

en @ hierboven: pics or it didn't happen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Pictures! Manfrotto 055X Pro B + Manfrotto 496RC2

Afbeeldingslocatie: http://shashinki.com/shop/images/MAN-496RC2.jpg

Zie hier de "friction" draaiknop, om het floppy gedrag tegen te gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 12-08-2010 16:43 . Reden: omg.. wat een typo.. gedracht ipv gedrag en zo laat was het nog niet eens.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik ben op zoek naar een leuk statief, mijn budget ligt rond de 50 euro, enigst nadeel is dat mijn D70 + 18-70 al redelijk zwaar is voor wat je eigenlijk hebt qua prestaties...

maar, bestaan er leuke (2dehands) statieven voor een eurootje of 50? of ben je voor een redelijk statief gewoon meer kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 21:59
Voor 50euro heb je een heel aardig statief op dealextreme.com zoals deze.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik vond op marktplaats een aantal Vanquard VT 432, zijn dat redelijke dingen?

Toch maar gekocht, 20 euro vond ik niet veel :)

Fijn dingetje voor dit geld, ik kan zonder te bukken goed door mijn camera kijken, en hoewel mijn setje voor dit statiefje toch redelijk zwaar is, is er amper speling of beweging.

Een statief van 500 euro zal het vast beter doen, maar met dit ben ik erg tevreden :D

[ Voor 67% gewijzigd door natasdiamon op 21-08-2010 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Misschien de actie van Zoon.nl? Een Hama Traveller compact Pro voor 45 euro inclusief verzendkosten. heeft een balhoofd in plaats van een 2-way kop. En ook nog aantrekkelijk op het gebied van gewicht en lengte.
De levertijd is wel een paar weken. Ik heb er 9 weken op gewacht :X

[ Voor 34% gewijzigd door photofreak op 24-08-2010 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-04 11:44

Metten

ik hou het graag simpel

Heeft iemand ervaring met die Hama traveller compact pro? Hij lijkt mij wel geschikt, maar heb verder geen ervaring met die dingen :)

Mocht het niks zijn: ik heb zo'n 75 euro aan een statief te besteden (kadootje O-) ), enige voorwaarde is wel dat ik hem vandaag of morgen ergens kan halen in de regio Amsterdam (geen webwinkel dus). Iemand andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Deervarign die ik heb met de Hama traveller compact pro zijn goed. uitgeschoven komt ie op 1.62meter plus nog de 8cm van de zoeker. Maar je moet de middenzuil echt niet uitschuiven als je met een telelens werkt, daarvoor krijg je te veel trillingen. Maar met de middenzuil ingeschoven en met een tas als extra gewicht er onder hangen is ie wel goed. De opgevouwen lengte en het gewicht vallen ook erg mee in vergelijking met vergelijkbare statieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
heeft er iemand ervaring met de "Novoflex Ministatief MINIPOD"? Wil graag een klein statiefje hebben, die de mogelijkheid biedt om laag bij de grond te fotograferen. Heb ook gekeken naar zo'n Gorilla pod, maar heb daar wat twijfels bij, met name hoe stabiel zo'n flexibel statief is.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2u76mwi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 01-04 13:56
Amrit schreef op zondag 05 september 2010 @ 12:25:
heeft er iemand ervaring met de "Novoflex Ministatief MINIPOD"? Wil graag een klein statiefje hebben, die de mogelijkheid biedt om laag bij de grond te fotograferen. Heb ook gekeken naar zo'n Gorilla pod, maar heb daar wat twijfels bij, met name hoe stabiel zo'n flexibel statief is.

[afbeelding]
Om eerlijk te zijn heb ik meer vraagtekens bij deze dan bij een gorilapod.
Je zou eventueel te namaak gorilla pod van Dealextreme kunnen kopen?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13610
Ik heb mijn camera er al mee op de kop aan een regenpijp gehangen, je krijgt er even de kriebels van, maar dat went ook wel weer :)
Ik verbaas me iedere keer weer over de stevigheid/stabiliteit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Amrit schreef op zondag 05 september 2010 @ 12:25:

[afbeelding]
Novoflex maakt wel heel degelijk spul (ik heb nml wat Novoflex materiaal liggen voor macro e.d.). Ik zou de specs er gewoon op na slaan mbt draagvermogen e.d. of hij een camera met objectief goed kan dragen.
Als zowel de Gorillapod als de Novoflex dezelfde 'draag'specs hebben kies ik denk ik eerder voor de Novoflex. Ik heb een Gorilladingus voor een P&S, maar gebruik hem eigenlijk nooit.

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik heb beide statiefjes in handen gehad en ben uiteindelijk maar voor de gorrilapod focus gegaan, toch wat flexibeler letterlijk en figuurlijk. De Novoflex is erg mooi, kan twee keer zoveel gewicht aan en is denk ik preciezer maar het zal ook wat meer tijd kosten om in te stellen. Eigenlijk wil ik ze alle twee, ook gezien de reacties hier denk ik dat geen van beide een miskoop is. De tijd zal het leren. (en thnx voor de comments)
Pagina: 1 ... 14 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.