Of het al oude gezegde geld gewoon: kwaliteit kost wat.ssj3gohan schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:32:
Manfrotto vindt men meestal overpriced (en dat is het ook), Velbon wordt vaak het meest positief ontvangen door de combinatie prijs-kwaliteit.
Niks mis met velbon, ik heb er ook een. 30 jaar oud... kan er een moord mee plegen zo stevig istie.
en zwaar
en zwaar

[ Voor 7% gewijzigd door psyBSD op 03-02-2010 17:02 ]
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Verwijderd
Zoals reeds gezegd denk ik dat er weinig verkopers zijn met ervaringen buiten de winkel. Daarnaast weet ik niet hoeveel winkels er zijn die redged verkopen dus er ook daadwerkelijk ervaring mee hebben.ssj3gohan schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:32:
Ik heb nu al twee fotozaak-verkopers erg negatief horen zijn over Redged, zeker vergeleken met Manfrotto en Velbon. Ze vinden de kwaliteit op zich wel aardig als je hem in de winkel vasthebt, maar zodra je hem een tijdje gebruikt vallen ze half uit elkaar doordat ze eigenlijk gewoon goedkoop gemaakt zijn.
Dank je wel dat jij even bepaalt voor iedereen wat een dergelijk statief waard is. Manfrotto heeft -terecht- een reputatie dat het solide spul is. Als professional ga je niet lopen kloten met spul dat makkelijker stuk gaat/onderdelen slecht leverbaar zijn. Daarnaast onderschat je Manfrotto schromelijk mbt de keuze aan producten.Manfrotto vindt men meestal overpriced (en dat is het ook), Velbon wordt vaak het meest positief ontvangen door de combinatie prijs-kwaliteit.
MAnfrotto heeft inderdaad een indrukwekkende lineup maar als ik in een winkel hun spul vergelijk met andere merken heb ik toch de (uiterst subjectieve) indruk dat je een paar tientjes extra betaald voor de naam. Of je het met me eens bent en of je het een probleem vind is iets dat ieder voor zich moet uitmaken.
Zo'n oude velbon heb ik ook nog te "leen" van m'n vader. Koppelingen zijn wat losjes geworden in de loop van de jaren maar verder is het nog prima.
Zo'n oude velbon heb ik ook nog te "leen" van m'n vader. Koppelingen zijn wat losjes geworden in de loop van de jaren maar verder is het nog prima.
[ Voor 43% gewijzigd door Wijnands op 03-02-2010 17:24 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Ik kan daarover weinig melden want ik ken de line-up van Velbon niet. Ik zou niet weten welke statieven je tegenover elkaar moet zetten. Feit blijft dat het aantal garantieclaims met Manfrotto zeer klein is en je dus in ieder geval betaalt voor wat je krijgtWijnands schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:22:
MAnfrotto heeft inderdaad een indrukwekkende lineup maar als ik in een winkel hun spul vergelijk met andere merken heb ik toch de (uiterst subjectieve) indruk dat je een paar tientjes extra betaald voor de naam.
Velbon/manfrotto is net als canon/nikon, erg lastig 1 op 1 te vergelijken. Waar Velbon heel sterk is en manfrotto echt weinig doet is het segment 60-130 euro.
Overigens heb ik het idee dat naast deze twee ook Gitzo knap spul heeft en dat je met name met een grote boog om die onbekende merken van minder dan 50 euro moet lopen.
Overigens heb ik het idee dat naast deze twee ook Gitzo knap spul heeft en dat je met name met een grote boog om die onbekende merken van minder dan 50 euro moet lopen.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
True, maar het segment van 60-130 euro is leuk als instapstatief. Als je kijkt naar Manfrotto dan zul je zien dat zij zich niet primair richten op dit segment, dus is het prima als een ander merk dat doet. Ik vind dan ook dat daar je vergelijking scheef gaat 
Gitzo, tsja dat is een heel ander verhaal. Volledig handgemaakt. Mooi carbon spul
Gitzo, tsja dat is een heel ander verhaal. Volledig handgemaakt. Mooi carbon spul
Ok, laat ik het dan anders formuleren. Is er een goed statief van rond de 100 euro, die ook van die makkelijke sliplocks heeft, waarvan het middenstuk weg te halen en / of om te draaien is, en tegelijkertijd licht en stevig is? Moet eentje zijn waar balhoofd op kan, dus zonder een ingebouwde statiefkop.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Hoop eisen voor zo'n prijs 
Manfrotto 190XPROb iets?
rond de 100 euro, clips om de poten te laten zakken, 1,8kg, verwijderbare center kolom + horizontaal instelbare middenkolom.
Manfrotto 190XPROb iets?
rond de 100 euro, clips om de poten te laten zakken, 1,8kg, verwijderbare center kolom + horizontaal instelbare middenkolom.
Hihisapphire schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:50:
Hoop eisen voor zo'n prijs
Manfrotto 190XPROb iets?
Thx iig, zal die morgen eens trachten te vinden.
Helaas, ik zat er dicht bij, ik heb de 679B. Maar die bevalt goedGutteguttegut schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 12:01:
Ik ben op zoek naar een redelijk stevige lowbudget monopod.
Nu heb ik de Manfrotto 676B gevonden maar kan weinig gebruikers ervaringen van vinden.
[afbeelding]
Zijn er tweakers welke deze monopod gebruiken of gebruikt hebben?
(ik kan alleen tweaker Sylvia vinden maar deze is niet echt aktief op GoT).
Het vervelende is ook at de lokale foto boeren deze niet hebben staan/liggen.
PSN & XBL: Denkoyugo
Vandaag poosje bij de Foka rondgehangen en statiefjes bekeken. De eerder getipte Manfrotto 190XB gezien, en hoewel het me een prima statief lijkt, met een hele slimme en fijne oplossing om de middenkolom te verwijderen en de camera direct op statief zelf te monteren, vond ik desondanks de Redged 424 een betere oplossing, prijs ook in beschouwing nemende. Statief kan nagenoeg hetzelfde, heeft een middenkolom die ook ingekort kan worden (staat uiteindelijk nog wel iets hoger van de grond dan de 190Xb), en wordt voor iets minder geld netjes geleverd met mooie draagtas. Bijbehorende draagtas van de Manfrotto zou 75 euro kosten
. (dan had ik wel even naar een b-merk tasje gezocht natuurlijk, ben niet gek). Redged statief zat ook nog eens in een combi aanbieding met een balhoofd, dus kwam ik uiteindelijk nog goedkoper uit. Kwam zo op 160 euri uit totaal, tegen zo'n 200 voor de manfrotto + balhoofd.
Over de kwaliteit kan ik zo 123 niks zeggen, maar op het eerste gezicht leek het niet minder stevig dan de Manfrotto. Iemand had het over uit elkaar vallen van geschroefde delen, maar zag enkel dingen die gewoon weer vastgezet konden worden met een imbus sleuteltje, dus dat zal wel meevallen denk ik. En dan moet het ook nog blijken dat die delen uiteindelijk los zullen komen natuurlijk. Manfrotto voelde iets stabieler aan misschien, maar de Redged heeft netjes een haak waar je je tas aan kan hangen, waardoor die weer veel stabieler staat als de Manfrotto. Denk dat ze uiteindelijk niet veel voor elkaar onder zullen doen, en het is iig lichtjaren beter dan het Hama statiefje die ik nu heb
).
Over de kwaliteit kan ik zo 123 niks zeggen, maar op het eerste gezicht leek het niet minder stevig dan de Manfrotto. Iemand had het over uit elkaar vallen van geschroefde delen, maar zag enkel dingen die gewoon weer vastgezet konden worden met een imbus sleuteltje, dus dat zal wel meevallen denk ik. En dan moet het ook nog blijken dat die delen uiteindelijk los zullen komen natuurlijk. Manfrotto voelde iets stabieler aan misschien, maar de Redged heeft netjes een haak waar je je tas aan kan hangen, waardoor die weer veel stabieler staat als de Manfrotto. Denk dat ze uiteindelijk niet veel voor elkaar onder zullen doen, en het is iig lichtjaren beter dan het Hama statiefje die ik nu heb
Verwijderd
Ik vraag me al een tijd iets af, en het valt waarschijnlijk buiten mijn kostenplaatje, maar ik probeer het toch even.
Als ik filmpjes van Joe Mcnally en/of ChaseJarvis bekijk zie ik ze zeer vaak tethered shooten met een macbook vanaf een groot statief dat zowel de camera als de laptop omhooghoud. Ik besef dat je daarvoor een stevige driepoot voor nodig heeft, maar wat voor een balhoofdcombinatie zit daar dan op?
Als ik filmpjes van Joe Mcnally en/of ChaseJarvis bekijk zie ik ze zeer vaak tethered shooten met een macbook vanaf een groot statief dat zowel de camera als de laptop omhooghoud. Ik besef dat je daarvoor een stevige driepoot voor nodig heeft, maar wat voor een balhoofdcombinatie zit daar dan op?
Verschillende mogelijkheden, maar bijvoorbeeld gitzo heeft een laptop platform dat je dan weer op zo'n ding kan vastmaken.
dit kan ook een optie zijn.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Jij bent wel goed in scherpe opmerkingen maken hèVerwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:05:
[...]
Zoals reeds gezegd denk ik dat er weinig verkopers zijn met ervaringen buiten de winkel. Daarnaast weet ik niet hoeveel winkels er zijn die redged verkopen dus er ook daadwerkelijk ervaring mee hebben.
[...]
Dank je wel dat jij even bepaalt voor iedereen wat een dergelijk statief waard is. Manfrotto heeft -terecht- een reputatie dat het solide spul is. Als professional ga je niet lopen kloten met spul dat makkelijker stuk gaat/onderdelen slecht leverbaar zijn. Daarnaast onderschat je Manfrotto schromelijk mbt de keuze aan producten.
Verwijderd
Al met al dus niet helemaal objectieve bronnen aangezien ze:
1) redged verkopen in de winkel
2) bezig zijn om jou prive een redged te verkopen

Verwijderd
Als ik voor optie 1 ga, het gitzo laptop platform met de manfrotto dubbele horizontale arm ben ik ongeveer 190 euro lichter als ik bij kamera expres bestel. Dan moet ik natuurlijk nog een tripod vinden die iets van een 5-10 kilo kan dragen. Zal dan wel rond de 400 euro zitten. Daar moet ik toch eens goed over nadenken.abrakadaver schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 09:44:
Verschillende mogelijkheden, maar bijvoorbeeld gitzo heeft een laptop platform dat je dan weer op zo'n ding kan vastmaken.
Er zal ook vast wel iets goedkopers te verzinnen zijn, maar dit was ff om je op 't spoor te zetten
Nee, ze verkochten me een flitser en een Sigma 24/1.8.Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 10:21:
Al met al dus niet helemaal objectieve bronnen aangezien ze:
Verwijderd
Ah, "iets" gemist 
Nu ja, over een maand heb ik een onderbouwde mening over redged
Nu ja, over een maand heb ik een onderbouwde mening over redged
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2010 15:34 ]
Verwijderd
Heb mijn Slik Sprint Mini II binnen. Eerste impressie: lekker compact, precies wat ik zocht. Balhoofd houd ook D40+12-24 onder 90 graden. Ook op maximale extensie. Zit wel wat speling in de benen + middending. Zal het buiten in wat wind eens moeten testen. Maar ik weet vrij zeker dat ik er wel nachtfoto's kan maken in wat lichte wind.Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 21:28:
[...]
Na alles gelezen te hebben wat er te vinden was over het ding maar gewoon besloten hem te bestellen ($95 / €68 incl shipping). Kon ook geen NL winkel vinden waar ze de nieuwe versie hadden en dit was toch goedkoper dan NL shops met de oudere versie (zonder QL). Zie wel hoe het uitpakt als het niets is gooi ik hem gewoon op marktplaats (zal wel prima werken met bijv een bridge camera), post wel een review als ik hem heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2010 15:27 ]
Nog even terugkomend op mijn vraag van vorig jaar (......) Het is de Vanguard SBH-300 geworden, groot en stevig balhoofd, erg tevreden mee na een paar keer getest te hebben met zowel 12~24mm als 150~500mm. Werkt met beide perfect, licht verstelbaar en goed instelbaar, mooie grote knoppen, ideaal met handschoenen/koud weer combinatie 
Erg tevreden mee dus, € 100 voor betaald bij KE.

Review
Erg tevreden mee dus, € 100 voor betaald bij KE.

Review
[ Voor 5% gewijzigd door Wobcat op 03-03-2010 17:40 ]
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Sinds vandaag heb ik een 2e hands Sigma 400mm f/5.6 HSM Macro
Maar 400mm zonder IS/VR/OS betekend: Statief.
Ik wil dus een statief, maar wel heel strak zodat ik geen bewegings onscherpte krijg. Op 400mm krijg je dat veel sneller zoals je wel kan begrijpen.
Toen ik vanmiddag met de verkoper bezig was op zijn statief zag ik hem ook alsnog trillen. Ik had hem toen in een redelijk losse stand zodat ik mn compositie's kon maken, dus bewegings onscherpte is zo vreemd nog niet. Als je hem helemaal dicht draait zodat hij heel strak staat zou hij waarschijnlijk geen bewegings onscherpte veroorzaken, maar dan kan je ook nog bewegings onscherpte krijgen doordat je met je hand de camera aanstuurt. Een ander minpunt is dan dat je niet je compositie kan bijstellen of veranderen. En dat laatste punt is heel lastig met dieren fotografie (waar ik deze lens voor gebruik). Dieren zitten immers (bijna) nooit stil en ik wil graag weten hoe jullie dit oplossen.
De zoektocht naar een goed statief doe ik zelf nog wel, maar ik ben vooral benieuwd hoe jullie met het statief omgaan om bewegings onscherpte te voorkomen. Rekening houdend met het feit dat dieren kunnen lopen/vliegen en dus het onderwerp moet kunnen volgen.
Maar ik zou dus graag willen weten hoe jullie hier mee omgaan, wat zijn jullie tips en tricks?
Ik wil dus een statief, maar wel heel strak zodat ik geen bewegings onscherpte krijg. Op 400mm krijg je dat veel sneller zoals je wel kan begrijpen.
Toen ik vanmiddag met de verkoper bezig was op zijn statief zag ik hem ook alsnog trillen. Ik had hem toen in een redelijk losse stand zodat ik mn compositie's kon maken, dus bewegings onscherpte is zo vreemd nog niet. Als je hem helemaal dicht draait zodat hij heel strak staat zou hij waarschijnlijk geen bewegings onscherpte veroorzaken, maar dan kan je ook nog bewegings onscherpte krijgen doordat je met je hand de camera aanstuurt. Een ander minpunt is dan dat je niet je compositie kan bijstellen of veranderen. En dat laatste punt is heel lastig met dieren fotografie (waar ik deze lens voor gebruik). Dieren zitten immers (bijna) nooit stil en ik wil graag weten hoe jullie dit oplossen.
De zoektocht naar een goed statief doe ik zelf nog wel, maar ik ben vooral benieuwd hoe jullie met het statief omgaan om bewegings onscherpte te voorkomen. Rekening houdend met het feit dat dieren kunnen lopen/vliegen en dus het onderwerp moet kunnen volgen.
Maar ik zou dus graag willen weten hoe jullie hier mee omgaan, wat zijn jullie tips en tricks?
Zorgen voor kortere sluitertijden, dus de iso maar wat omhoog gooien (iso800 moet toch wel lukken op een 1000D).
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Heeft iemand misschien ervaring met deze statiefkop van NatureStuff? Het ziet er wel aardig uit maar is het ook een beetje stevig en vooral soepel? Ik zou er een Nikon 500 f/4 op zetten dus dat is toch best wel een flinke last.
Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
Eerst over de Hama Star 61, heb er zelf verder geen ervaringen mee, maar uit uit de talloze reviews blijkt dat ie waar voor zijn geld is. Alleen is ie best groot om mee te nemen. Met de Hama Ministatief in combinatie met een TZ6 heb ik minder goede ervaringen. Het schroefje om de balhoofd mee vast te zetten werkt niet erg goed met een zwaardere compact als een TZ6 en hij is al snel op een ongelijk oppervlak in stabiel, maar hij is verder wel handig in gebruik. Misschien is de JOBY GorillaPOD een alternatief, deze kan je makkelijk ergens omheen wikkelen, is sterk/stijf genoeg om een zwaardere compact te dragen en heeft een snelkoppelingsplaat. Maar hij is wel onhandig om als normaal tafelstatiefje je gebruiken en het duurt even voordat je de pootjes weer normaal hebt gekregen.kavish schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:46:
Ik wil voor mijn TZ6 een statief aanschaffen.
Alleen weet ik niet welke. Ik zat naar deze te kijken. Is dat dan slim, of kan ik beter iets meer uitgeven aan zoiets?
Dus misschien is een combinatie van JOBY GorillaPOD en Hama Ministatief goed, gebruik ik zelf ook. Meer geld uitgeven dan 30 euro is niet nodig, want dan krijg je er toch niet meer voor (ja, wel een tamrac zipshot)
Oké bedankt.photofreak schreef op zondag 04 april 2010 @ 13:50:
[...]
Eerst over de Hama Star 61, heb er zelf verder geen ervaringen mee, maar uit uit de talloze reviews blijkt dat ie waar voor zijn geld is. Alleen is ie best groot om mee te nemen. Met de Hama Ministatief in combinatie met een TZ6 heb ik minder goede ervaringen. Het schroefje om de balhoofd mee vast te zetten werkt niet erg goed met een zwaardere compact als een TZ6 en hij is al snel op een ongelijk oppervlak in stabiel, maar hij is verder wel handig in gebruik. Misschien is de JOBY GorillaPOD een alternatief, deze kan je makkelijk ergens omheen wikkelen, is sterk/stijf genoeg om een zwaardere compact te dragen en heeft een snelkoppelingsplaat. Maar hij is wel onhandig om als normaal tafelstatiefje je gebruiken en het duurt even voordat je de pootjes weer normaal hebt gekregen.
Dus misschien is een combinatie van JOBY GorillaPOD en Hama Ministatief goed, gebruik ik zelf ook. Meer geld uitgeven dan 30 euro is niet nodig, want dan krijg je er toch niet meer voor (ja, wel een tamrac zipshot)
Bedoel je met de JOBY GorillaPOD dezepricewatch: Joby Gorillapod SLR-ZOOM ? (kost 45 euro)
Ik heb deze recentelijk aangeschaft voor gebruik met een D700 + 300/4 AF-S + TC en daar is de kop goed genoeg voor. Maar ik zou er zelf geen 500/4 op zetten; daarvoor vind ik 'm toch iets te instabiel (zeker in combinatie met mijn statief).Kurgan schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:41:
Heeft iemand misschien ervaring met deze statiefkop van NatureStuff? Het ziet er wel aardig uit maar is het ook een beetje stevig en vooral soepel? Ik zou er een Nikon 500 f/4 op zetten dus dat is toch best wel een flinke last.
De kop lijkt erg op die van Han Bouwmeester (even zoeken) die ook via Camera Tools verkocht wordt. Je zou daar eens kunnen informeren. Alternatieven zijn er ook van Wimberley, Kirk en Jobu.
Bedankt voor de tip, dit is precies het soort info wat ik nodig heb. 
Ik heb gezocht en gevonden. Hij lijkt er niet alleen op, hij ís het - echt exact dezelfde. Wimberley is véél te duur, het zal best goed spul zijn maar de prijs/kwaliteitverhouding is belabberd. De Manfrotto 393 heb ik al eens getest, die vond ik vrij wiebelig. Jobu, RedGed en Kirk zijn alledrie nog mogelijkheden.kdbruin schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 09:25:
[...]De kop lijkt erg op die van Han Bouwmeester (even zoeken) die ook via Camera Tools verkocht wordt. Je zou daar eens kunnen informeren. Alternatieven zijn er ook van Wimberley, Kirk en Jobu.
Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
Wat ik trouwens een heel groot nadeel vind van de NatureStuff is dat ik de kop niet op m'n statief vast kan zetten met het kleine schroefje in de basisplaat van het statief doordat de binnenkant van de basisplaat van het statif niet massief is. Hierdoor is het dus gemakkelijker voor de kop om los te komen.
Je zou óf voor een statief met een goed balhoofd met instelbare frictie kunnen gaan óf voor een swinghead. Om een keuze te kunnen maken is het belangrijk om te weten wat je budget is.Scirocco schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 20:58:
Sinds vandaag heb ik een 2e hands Sigma 400mm f/5.6 HSM Macro
Ik hou zelf rekening met een extra diepte investering van circa 1500 euro voor een statief met gimbal head bij mijn toekomstige teleprime. Voor dat geld heb je een heel degelijk statief en een goede 'kop' met accessoires.Recoil schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:59:
[...]
Je zou óf voor een statief met een goed balhoofd met instelbare frictie kunnen gaan óf voor een swinghead. Om een keuze te kunnen maken is het belangrijk om te weten wat je budget is.
Beknibbelen op statief e.d. krijg je 9 van de 10 keer keihard terug in je gezicht. Ik ben inmiddels aan mijn 3de 'doordeweeks' statief toe, omdat ik zo nodig op mijn statief en balhoofd moest bezuinigen. Eerst te licht/instabiel en daarna stabiel, maar te zwaar. Hierdoor een kleine 300 euro weggegooid (na ze weer verkocht te hebben).
Daarnaast ook geleerd dat merk (lees: marketing) ook niet alles is. Zo heb ik mijn Gitzo GH2780QR balhoofd na een berg frustratie de deur uitgedaan en voor een 'minder bekende' Arca-Swiss Z1 'ingeruild'. Die gasten hebben niet eens een website
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Nee, ik bedoel de gewone versie, dus de goedkoopste en de kleinste ook wel de Gorillapod Original 15 a 20 euro heb hem zelf ook alleen dan de bulk versie voor een tientjekavish schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:23:
[...]
Oké bedankt.
Bedoel je met de JOBY GorillaPOD dezepricewatch: Joby Gorillapod SLR-ZOOM ? (kost 45 euro)
Die hebben geen website nodig, ze hebben genoeg aan hun reputatie !BlaTieBla schreef op woensdag 07 april 2010 @ 19:06:
[...]
'minder bekende' Arca-Swiss Z1 'ingeruild'. Die gasten hebben niet eens een website. Deze gaat waarschijnlijk de rest van mijn leven mee. Briljant ding en kan een tank dragen.
Klopt voor de volle 100%, maar doordat er weinig aan marketing (lees: niets) gedaan wordt door die gasten kennen niet veel mensen het merk. Als je jezelf een beetje aan het orienteren ben, dan zijn het vooral de normale merken (Manfrotto, Velbon, Redged, Gitzo, e.d.) die voorbijkomen. Da's jammer want een irrtante Gitzo kop kost praktisch even veel als een briljante Arca kop.sapphire schreef op woensdag 07 april 2010 @ 19:33:
[...]
Die hebben geen website nodig, ze hebben genoeg aan hun reputatie !
Aan de andere kant doordat er geen geld in marketing gaat zitten.......
Bedankt voor je reactie, ik denk dat dat inderdaad een goede oplossing is. Ik heb namelijk nog geen 500mm a 4kg en ook geen body van 1.5kg dus een goed statief is misschien minder belangrijk in vergelijking tot een goede statiefkop.Recoil schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:59:
[...]
Je zou óf voor een statief met een goed balhoofd met instelbare frictie kunnen gaan óf voor een swinghead. Om een keuze te kunnen maken is het belangrijk om te weten wat je budget is.
Maar waar moet ik dan op letten als ik een goede balhoofd wil? draagkracht? Of moet ik gwoon 12miljoen reviews lezen? of gewoon de arca swiss blindelings kopen?
Heb echt 0,0 ervaring met statieven, laat staan balhoofden.
Volgens mij is het handiger om twee statieven te hebben. 1 groot en relatief zwaar statief voor de grote teleprimes en een lichter/kleiner statief voor 'normaal' gebruik. Wil niet zeggen dat je op de kleine dan maar moet bezuiningen.
Arca-Swiss 'meuk' kan je o.a. bij Fotokonijnenberg halen (of laten bezorgen).
Ik ga geen verhaal houden dat je het een of ander moet kopen. Ik kan nml niet in je portomonee kijken en weet ook niet hoe actief je met fotograferen bezig bent (allemaal zaken die een hoger budget al dan niet toelaten).
Bij statieven kan je redelijk op de cijfertjes afgaan (gewicht, draagvermogen e.d.). Balhoofden / statiefkoppen iets minder is mijn ervaring. Reviews helpen wel wat. Door reviews is mijn oog o.a. op de Arca-Swiss gevallen. Dat (de kop) is nml dat dat ene onderdeel waar je redelijk veel mee in de weer bent en dat moet dan (in mijn geval) ook lekker werken. Die eerder genoemde Gitzo kop heeft een te grote knop naar mijn smaak, maar daar kwam ik pas achter op het moment dat het vroor en ik moeite had om met koude vingers kracht te kunnen zetten. Daarnaast had hij redelijk veel slagen nodig om goed vast te zitten. Verder was er technisch (draagvermogen e.d.) bijna niets mis met het ding.....
Overigens is Markins ook een behoorlijk goed merk voor een ergonomische kop. Alleen geen idee waar je die kan halen. Bijna al die relatief onbekende merken maken wel gebruik van een universeel plate systeem die je onder je camera/lens monteer. Nadeel is wel dat die dingen ook niet het aller goedkoopst zijn (een really right stuff L-Plate voor een Nikon D300 is al snel 150 euro....). Voor velen is dat de prijs van een statief met kop.
Arca-Swiss 'meuk' kan je o.a. bij Fotokonijnenberg halen (of laten bezorgen).
Ik ga geen verhaal houden dat je het een of ander moet kopen. Ik kan nml niet in je portomonee kijken en weet ook niet hoe actief je met fotograferen bezig bent (allemaal zaken die een hoger budget al dan niet toelaten).
Bij statieven kan je redelijk op de cijfertjes afgaan (gewicht, draagvermogen e.d.). Balhoofden / statiefkoppen iets minder is mijn ervaring. Reviews helpen wel wat. Door reviews is mijn oog o.a. op de Arca-Swiss gevallen. Dat (de kop) is nml dat dat ene onderdeel waar je redelijk veel mee in de weer bent en dat moet dan (in mijn geval) ook lekker werken. Die eerder genoemde Gitzo kop heeft een te grote knop naar mijn smaak, maar daar kwam ik pas achter op het moment dat het vroor en ik moeite had om met koude vingers kracht te kunnen zetten. Daarnaast had hij redelijk veel slagen nodig om goed vast te zitten. Verder was er technisch (draagvermogen e.d.) bijna niets mis met het ding.....
Overigens is Markins ook een behoorlijk goed merk voor een ergonomische kop. Alleen geen idee waar je die kan halen. Bijna al die relatief onbekende merken maken wel gebruik van een universeel plate systeem die je onder je camera/lens monteer. Nadeel is wel dat die dingen ook niet het aller goedkoopst zijn (een really right stuff L-Plate voor een Nikon D300 is al snel 150 euro....). Voor velen is dat de prijs van een statief met kop.
De écht goede merken zijn Arca Swiss, Really Right Stuff en Markins. Ik heb een Markins M10. Ding weegt iets meer dan een halve kilo en kan er 40 aan. Instelbare frictie is enorm handig. Eenmaal je het gewend bent wil je niet meer zonder. Markins kun je wel enkel in deze Duitse webshop bestellen: https://www.photoproshop.com/
[ Voor 12% gewijzigd door FLuKee op 08-04-2010 08:46 ]
even een korte vraag. Ik heb hier een oude velbon statief waar dus alleen een m10(?) schroef op zit. Nu wil ik eigenlijk geen geld uitgeven aan een nieuw statief, maar wil iets van een quickrelease erop zetten. Dat lijkt mij wel een mogelijkheid.
Maar moet ik dan echt gaan denken aan 70 euro voor zo'n quickrelease of kan het met veel minder af? Wellicht dat men hier weet wat ik nodig heb (eventueel met L bracket voor een d90)
Maar moet ik dan echt gaan denken aan 70 euro voor zo'n quickrelease of kan het met veel minder af? Wellicht dat men hier weet wat ik nodig heb (eventueel met L bracket voor een d90)
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
En vergeet ook Kirk niet. Sinds enige tijd zijn al deze merken (met uitzondering van Markins) ook in NL te koop (Foto Konijnenberg, CameraNU, CameraTools).FLuKee schreef op donderdag 08 april 2010 @ 08:44:
De écht goede merken zijn Arca Swiss, Really Right Stuff en Markins.
Zelf heb ik een Markins M10 en ben hier erg blij mee. Als statief heb ik een Gitzo GT2942 (basalt ipv carbon) en ook die bevalt prima. Sinds kort heb ik er ook een NatureStuff swinghead bij maar daar heb ik nog niet zoveel mee kunnen spelen. Voor m'n arsenaal aan lenzen is dit meer dan genoeg maar als je voor een 500mm gaat, zul je toch wat stevigers moeten nemen.
Jullie raden mij de top of the bill statiefkoppen aan, maar ik heb het idee dat ik die nog niet nodig heb en ook niet kan/wil betalen.
Ik heb nog maar een cheap-ass beginners teleprime, de sigma 400mm 5.6 hsm macro die 1,4kg weegt en een 1000D met BG die ongeveer 500-700gram weegt.
Heb ik dan al zulke statiefkoppen nodig?
Ik heb zelf eens rond gekeken en kwam een statief van hama tegen die er degelijk uit ziet, 10kg kan dragen en een 3d balhoofd heeft http://www.digicamshop.nl...raveller-compact-pro.html
Dan kan ik alvast wat ervaring op doen met dat balhoofd dat erbij zit en zo kom ik erachter wat voor balhoofd ik nodig heb en die ik dus daarna moet gaan aanschaffen.
Dit leek mij een prima statief voor mij of niet?
Ik heb nog maar een cheap-ass beginners teleprime, de sigma 400mm 5.6 hsm macro die 1,4kg weegt en een 1000D met BG die ongeveer 500-700gram weegt.
Ik heb zelf eens rond gekeken en kwam een statief van hama tegen die er degelijk uit ziet, 10kg kan dragen en een 3d balhoofd heeft http://www.digicamshop.nl...raveller-compact-pro.html
Dan kan ik alvast wat ervaring op doen met dat balhoofd dat erbij zit en zo kom ik erachter wat voor balhoofd ik nodig heb en die ik dus daarna moet gaan aanschaffen.
Dit leek mij een prima statief voor mij of niet?
[ Voor 12% gewijzigd door Scirocco op 08-04-2010 11:32 ]
Verwijderd
Ik zou zelf altijd voor iets gaan met een tweede knop voor het instellen van de frictie, zodat je het instellen en draaien van de kop gescheiden kunt houden. Zoiets dus (maar dan wel met een fatsoenlijk snelkoppelingsplaatje):

Edit: ik heb alleen geen betaalbaar statief met een dergelijke kop gevonden.... Argh..

Edit: ik heb alleen geen betaalbaar statief met een dergelijke kop gevonden.... Argh..
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2010 11:38 ]
Niet echt. Een balhoofd als die op het plaatje van Mig29 zal wel aan je eisen voldoen. Alleen kan het geen kwaad om toekomstgericht te denken. Ik heb me ook eerst zo'n Manfrotto balhoofd aangeschaft omdat ik niet te veel geld wilde uitgeven aan een statief/balhoofd, maar na een paar jaar voldeed het toch niet meer aan m'n eisen (vooral mbt macrofotografie). Voor mij is de goedkopere optie dus net de duurste gebleken.Heb ik dan al zulke statiefkoppen nodig?
Nog een voordeel van de Markins koppen (van Kirk/Arca/RRS weet ik het niet) is dat ze "self cleaning" en "self lubricating" zijn.
Het punt is dat je met een wensenlijstje komt waar alleen top of the bill balhoofden echt goed aan voldoen.Scirocco schreef op donderdag 08 april 2010 @ 11:29:
Jullie raden mij de top of the bill statiefkoppen aan, maar ik heb het idee dat ik die nog niet nodig heb en ook niet kan/wil betalen.
Maargoed, je kunt, als je niet zeker weet of het wel helemaal je ding is, het met een goedkoop balhoofdje proberen. Let wel op dat ook een goedkoop balhoofd een kwestie van je zuurverdiende euro's uitgeven is. Mocht je een heel goed balhoofd willen ben je dus nog meer kwijt.
Ik heb laatst een Manfrotto 494RC2 balhoofdje gekocht voor erbij (houd dus 4 KG) en die is ook niet verkeerd hoor.
Uiteindelijk misschien beter voor de 496RC2 kunnen gaan maar in principe houd de kop een 5D met 70-200/4 (zonder statiefgondel) gewoon prima
Geloof dat ik er 57 euro ongeveer voor betaald heb, dus dat is te doen
Uiteindelijk misschien beter voor de 496RC2 kunnen gaan maar in principe houd de kop een 5D met 70-200/4 (zonder statiefgondel) gewoon prima
Geloof dat ik er 57 euro ongeveer voor betaald heb, dus dat is te doen
Heel herkenbaar. Je mag er vanuit gaan dat je nog 50-70% terug kan krijgen voor je oude kop. Dus helemaal weggegooid geld is het niet. Ik zie het zelf meer als leer-geld (ervaring rijker, illusie armerFLuKee schreef op donderdag 08 april 2010 @ 11:46:
[...]
Niet echt. Een balhoofd als die op het plaatje van Mig29 zal wel aan je eisen voldoen. Alleen kan het geen kwaad om toekomstgericht te denken. Ik heb me ook eerst zo'n Manfrotto balhoofd aangeschaft omdat ik niet te veel geld wilde uitgeven aan een statief/balhoofd, maar na een paar jaar voldeed het toch niet meer aan m'n eisen (vooral mbt macrofotografie). Voor mij is de goedkopere optie dus net de duurste gebleken.
[...]
Uiteraard leg het er ook aan waarvoor je een statief en kop gebruik. Ik gebruik hem zowel voor compositie (dan is stabiliteit minder belangrijk, zeker als je sluitertijden >2x je focal length zijn), als bij avond/nacht/long-exposure zaken en dan is een stevig/stabiel statief en goede kop onontbeerlijk.
niemand heeft suggesties voor een goedkope quickrelease oplossing voor een bestaand statief?
Verwijderd
Duik zelf even de Manfrotto catalogus in; daar staat zo ontzettend veel in, vast ook wel wat jij zoekt.justice strike schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:18:
niemand heeft suggesties voor een goedkope quickrelease oplossing voor een bestaand statief?
Manfrotto RC2, 3 of 4 mogelijkheden genoeg volgens mij en voor ieder budget.justice strike schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:18:
juist. Daar heb ik gekeken, maar ik ben niet zo bekend met de prijzen. Dus concreet vraag ik me dus erg af of 50 euro een reeele prijs is voor een quickrelease, ik vind het namelijk aan de hoge kant voor 2 plaatjes metaal. (wellicht is dat een betere formulering van de vraagVerwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:32:
[...]
Duik zelf even de Manfrotto catalogus in; daar staat zo ontzettend veel in, vast ook wel wat jij zoekt.
Als het alleen om de plaatjes gaat dan heb je in het geval van de meeste reguliere merken Manfrotto, Velbon, Gitzo e.d. weinig keus. Allemaal propriatary spul.justice strike schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:15:
[...]
juist. Daar heb ik gekeken, maar ik ben niet zo bekend met de prijzen. Dus concreet vraag ik me dus erg af of 50 euro een reeele prijs is voor een quickrelease, ik vind het namelijk aan de hoge kant voor 2 plaatjes metaal. (wellicht is dat een betere formulering van de vraag)
Ga je richting de Wimberley, Kirk, Markin, ArcaSwiss koppen, dan zijn de platen opeens redelijkuitwisselbaar en kan je makkelijker shoppen voor de goedkoopste (die dan nog altijd duurder is dan een doorsnee Manfrotto QR plaat......)
het gaat om een quickrelease systeem wat ik op een bestaande statief kan schroeven. (geen complete kop alleen de 2 plaatjes die je op de statief en op de camera kwijt kunt) Ik heb echt geen flauw idee wat gangbare prijzen zijn en wat nu verstandig is om te halen (arcaswiss is standaard?)BlaTieBla schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 13:26:
[...]
Als het alleen om de plaatjes gaat dan heb je in het geval van de meeste reguliere merken Manfrotto, Velbon, Gitzo e.d. weinig keus. Allemaal propriatary spul.
Ga je richting de Wimberley, Kirk, Markin, ArcaSwiss koppen, dan zijn de platen opeens redelijkuitwisselbaar en kan je makkelijker shoppen voor de goedkoopste (die dan nog altijd duurder is dan een doorsnee Manfrotto QR plaat......)
[ Voor 5% gewijzigd door justice strike op 10-04-2010 23:46 ]
Wimberley is iets goedkoper, maar doet zeker qua plaatjes niet onder voor ArcaSwiss.
Ik heb zelf op mijn Manfrotto monopad een Wimberley C-10 zitten (nog zonder kop, omdat ik nog geen fatsoenlijke gevonden heb voor mijn monopod). De plates (Wimberley P-5, P-10 en een Really Right Stuff L-plate voor een D300) die ik heb passen daar in, maar ook in mijn Arca-kop.
Zoek bij konijnenberg eens op Wimberley en je krijgt een overzicht wat er allemaal is en (vooral ook) wat het kost.
Geef ze desnoods eens een telefoontje (of stuur een e-mail). Leg uit wat voor kop je heb en dat je daar een andere QR op wilt hebben.
Ik heb zelf op mijn Manfrotto monopad een Wimberley C-10 zitten (nog zonder kop, omdat ik nog geen fatsoenlijke gevonden heb voor mijn monopod). De plates (Wimberley P-5, P-10 en een Really Right Stuff L-plate voor een D300) die ik heb passen daar in, maar ook in mijn Arca-kop.
Zoek bij konijnenberg eens op Wimberley en je krijgt een overzicht wat er allemaal is en (vooral ook) wat het kost.
Geef ze desnoods eens een telefoontje (of stuur een e-mail). Leg uit wat voor kop je heb en dat je daar een andere QR op wilt hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door BlaTieBla op 11-04-2010 11:33 ]
Dit had ik ook maar miste toch wat flexibiliteit in het bewegen van de camera/lens. Ik heb nu een door Kirk aangepaste Manfrotto 234 kop en dat werkt erg goed. Ik kan nu de camera gemakkelijk naar boven of naar beneden laten wijzen en voor landschap/portret kan ik de lens in z'n statiefgondel draaien.BlaTieBla schreef op zondag 11 april 2010 @ 11:30:
Ik heb zelf op mijn Manfrotto monopad een Wimberley C-10 zitten (nog zonder kop, omdat ik nog geen fatsoenlijke gevonden heb voor mijn monopod).
Linkje: http://www.kirkphoto.com/...h_Kirk_Quick_Release.html
Daar heb ik ook naar gekeken, maar die QR kan je niet een kwartslag draaien (dus kantelen naar voor en achter ipv links en rechts). Als dat kan zou ik uit de brand zijn. Ik heb nog geen zin gehad om die kop te kopen en zelf wat te prutsen (ben op zoek naar ene kant-en-klare flexibele oplossing).kdbruin schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:13:
[...]
Dit had ik ook maar miste toch wat flexibiliteit in het bewegen van de camera/lens. Ik heb nu een door Kirk aangepaste Manfrotto 234 kop en dat werkt erg goed. Ik kan nu de camera gemakkelijk naar boven of naar beneden laten wijzen en voor landschap/portret kan ik de lens in z'n statiefgondel draaien.
Linkje: http://www.kirkphoto.com/...h_Kirk_Quick_Release.html
Dank je! Dat moest ik precies wetensapphire schreef op donderdag 08 april 2010 @ 17:11:
Ik heb laatst een Manfrotto 494RC2 balhoofdje gekocht voor erbij (houd dus 4 KG) en die is ook niet verkeerd hoor.....maar in principe houd de kop een 5D met 70-200/4 (zonder statiefgondel) gewoon prima
Verwijderd
Zelf overweeg ik een Manfrotto 190CXPRO4 aan te schaffen, omdat ik mijn huidige statief een oude VELBON BG-3 links laat liggen. De Manfrotto is klein en licht om mee te nemen. Maar ik twijfel omdat de versie met poten in 4 delen wellicht niet zo stabiel is (in vergelijking tot de 190XPROB of de 190CXPRO3). Bij mij in de regio heb ik hem nergens kunnen proberen. Iemand ervaring?
Mijn tweede probleem is de combi die ik er op wil zetten: een 450D met battery grip, 17-55 lens en 430 EX. Qua gewicht moet de kop dat makkelijk aankunnen. Ik ga voor de 498RC2 of 498RC4 omdat de 498 een aparte pano-knop heeft (de 496 niet). Alleen vrees ik dat mijn combi met flitser te veel zal zijn voor een RC2 quick release.
Heeft iemand ervaring met de Manfrotto rc2 quick release in portretstand bij een camera met externe flitser?
Mijn tweede probleem is de combi die ik er op wil zetten: een 450D met battery grip, 17-55 lens en 430 EX. Qua gewicht moet de kop dat makkelijk aankunnen. Ik ga voor de 498RC2 of 498RC4 omdat de 498 een aparte pano-knop heeft (de 496 niet). Alleen vrees ik dat mijn combi met flitser te veel zal zijn voor een RC2 quick release.
Heeft iemand ervaring met de Manfrotto rc2 quick release in portretstand bij een camera met externe flitser?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 23:37 ]
Dat gaat prima, ik denk alleen dat je beter een 055 statief kunt nemen met een **6 of **8 head. Volgens Manfrotto zelf is dat ook beter in balans. Ik vind mijn 190XPROB soms nog best slap op maximale hoogte met dezelfde combi. Laat staan als je de kop horizontaal zet.
Die plaatjes zijn sterk zat....
Die plaatjes zijn sterk zat....
[ Voor 6% gewijzigd door Joor op 19-04-2010 13:41 ]
Er zit gewoon een imbussleutel bij zodat je de QR-klem kan draaien.BlaTieBla schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:08:
[...]
Daar heb ik ook naar gekeken, maar die QR kan je niet een kwartslag draaien (dus kantelen naar voor en achter ipv links en rechts). Als dat kan zou ik uit de brand zijn. Ik heb nog geen zin gehad om die kop te kopen en zelf wat te prutsen (ben op zoek naar ene kant-en-klare flexibele oplossing).
Dat is andere info dan dat ik van twee winkels kreeg. Die gaven aan dat de plaat zelf niet te draaien was (en dus alleen heen en weer kon kantelen ipv voor en achter).kdbruin schreef op woensdag 14 april 2010 @ 08:02:
[...]
Er zit gewoon een imbussleutel bij zodat je de QR-klem kan draaien.
Kan je daar misschien eens een foto van laten zien?
Verwijderd
Bedankt Joor. Je hebt dezelfde combi gekocht? De 498RC2 ballhead lijkt me een must met mijn combi, ondanks het gewicht.
Wie heeft er ervaring met de 190XCPRO4 of 190CXPRO3 en portretstanden. De statieven zouden 5kg aan moeten kunnen, maar ze hebben zelf slechts een gewicht van 1,3 kg. Met een 450D op grip met flitser vrees ik het ergste.
De 055CXPRO3 of 055CXPRO4 lijken me met 1,8 kg te zwaar om zomaar mee op reis te nemen. Iemand ervaring?
Wie heeft er ervaring met de 190XCPRO4 of 190CXPRO3 en portretstanden. De statieven zouden 5kg aan moeten kunnen, maar ze hebben zelf slechts een gewicht van 1,3 kg. Met een 450D op grip met flitser vrees ik het ergste.
De 055CXPRO3 of 055CXPRO4 lijken me met 1,8 kg te zwaar om zomaar mee op reis te nemen. Iemand ervaring?
1.8 kilo valt op zich wel mee. Het probleem is dat je ook nog andere spullen meezeul 
Het lig er aan wat je op vakantie doe. Rondreis, trektocht (te voet)?
1.8 kilo in een koffer (vliegreis) moet volgens mij goed kunnen. Mijn statief gaat (als het meegaat) ook gewoon in de koffer en nog nooit in de buurt van die maximale 20 kilo geweest (ik reis überhaupt relatief licht).
Lichter wordt veelal een (heel) stuk duurder.
De portretstand van de balhoofden heeft mij altijd geïrriteerd (rare en relatief lage positie 'naast' het statief). Daarom heb ik nu een L-plate. Op die manier heb je het volledige gewicht altijd boven je statief ipv ernaast (bij portret mode).
Het lig er aan wat je op vakantie doe. Rondreis, trektocht (te voet)?
1.8 kilo in een koffer (vliegreis) moet volgens mij goed kunnen. Mijn statief gaat (als het meegaat) ook gewoon in de koffer en nog nooit in de buurt van die maximale 20 kilo geweest (ik reis überhaupt relatief licht).
Lichter wordt veelal een (heel) stuk duurder.
De portretstand van de balhoofden heeft mij altijd geïrriteerd (rare en relatief lage positie 'naast' het statief). Daarom heb ik nu een L-plate. Op die manier heb je het volledige gewicht altijd boven je statief ipv ernaast (bij portret mode).
Geen foto maar misschien wel wat verduidelijking:BlaTieBla schreef op woensdag 14 april 2010 @ 08:58:
Dat is andere info dan dat ik van twee winkels kreeg. Die gaven aan dat de plaat zelf niet te draaien was (en dus alleen heen en weer kon kantelen ipv voor en achter).
Kan je daar misschien eens een foto van laten zien?
De kop zelf kan alleen maar kantelen en dat is ook genoeg aangezien je kunt draaien door de monopod te draaien. De orientatie van de QR-klem kan met een imbussleutel aangepast worden. Je kunt dus een camera met QR-plaat gebruiken (QR-klem haaks op de kantel richting) of een lens met QR-plaat (QR-klem in het verlengde van de kantel richting).
In het geval van een camera met QR-plaat kun je de camera dus of alleen vooruit/achteruit kantelen, of alleen zijwaarts kantelen (door de orientatie van de QR-klem aan te passen). Als je dan een portret foto wilt maken heb je een probleem wanneer de orientatie van de QR-klem niet goed is. Dit kun je oplossen door een L-bracket te gebruiken.
Bij al mijn lenzen kun je gemakkelijk de lens in z'n gondel draaien om naar portret stand te gaan.
Misschien dan maar eens zo'n ding aanschaffen.
Misschien niet spectaculair, maar wel waar ik op zat te wachten. Als m'n drie vaste fotoadressen mij niet voor een prijs in deze richting kunnen helpen, zal er wel niet gek veel marge op deze dingen zitten. €45,- thuisgestuurd vind ik prachtig, bedankt voor de tip!Gutteguttegut schreef op maandag 19 april 2010 @ 00:35:
Nog tot 19 april 2010 - 12:00uur:
pricewatch: Joby Gorillapod SLR-ZOOM
niet echt spectaculair..
Mis op die Joby wel het bijpassende balhoofd wat eigenlijk onmisbaar is met een dslr.
Op factoryprices.nl voor de meerprijs van 30,- verkrijgbaar, wordt het wel een stuk duurder allemaal helaas.
Op factoryprices.nl voor de meerprijs van 30,- verkrijgbaar, wordt het wel een stuk duurder allemaal helaas.
[ Voor 52% gewijzigd door C0nscious op 19-04-2010 11:11 ]
"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."
Klopt, maar die zit dus standaard niet bij deze SLR-Zoom, maar Joby heeft zelf een aantal ballheads die je zou kunnen gebruiken, naast dat je dus ieder ander soort balhoofd zou kunnen gebruiken.C0nscious schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:09:
Mis op die Joby wel het bijpassende balhoofd wat eigenlijk onmisbaar is met een dslr.
Ik ga deze vooral gebruiken als extra steuntje voor lange telelenzen vanuit de auto: Raam open en leunen over de opening. Zeg maar als een gefixeerde rijstzak (maar dan dus ook niet gestabiliseerd).
Maar natuurlijk ga ik ook nog eens hiermee spelen in de vrije 'natuur'! Lijkt me leuk, zo'n ding aan de boom hangen, "voer" eronder en dan remote trigger beestjes lokken en fotograferen van dichtbij!
Dus nogmaals dank voor deze tip!
Een must alsin qua gewicht? want dan ga ik echt heel erg hard lachen als je denkt dat een 450D met grip, lens en flitser richting de 8 kg gaat. Als het is om de Pano functie dan zeg ik niksVerwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 18:51:
Bedankt Joor. Je hebt dezelfde combi gekocht? De 498RC2 ballhead lijkt me een must met mijn combi, ondanks het gewicht.
Overigens als manfrotto zegt dat een statief 5 KG aankan dan kan 1) jou combi zoals nu beschreven er met gemak op qua gewicht en 2) de specs die ze opgeven klopt echt wel, zwaarder kan zelfs ook nog al is dat niet aan te raden
Verwijderd
Sapphire, bij de 498RC2 gaat me inderdaad om de pano-functie aangezien die helaas ontbreekt bij de 496RC2.
Wat ik wil voorkomen is dat als ik een portretstand gebruik de 190CXPRO4 omkiept, omdat er ook nog een flitser op het toestel zit. Het enige nadeel is dat ik in een winkel natuurlijk niet mijn hele camer er even aan kan hangen om mijn vrees de das om te doen, zodat ik meteen daarna mijn set kan kopen.
Het lastigste vind ik de keuze tussen de CXPRO3 en CXPRO4, omdat de 190CXPRO4 slechts pootjes heeft met een diameter van 11 mm, vergeleken met de CXPRO3 die 16mm pootjes heeft. Daar staat tegenover dat de pro4 8 cm korter is, wat flink wat kan uitmaken bij het inpakken in een koffer.
Wat ik wil voorkomen is dat als ik een portretstand gebruik de 190CXPRO4 omkiept, omdat er ook nog een flitser op het toestel zit. Het enige nadeel is dat ik in een winkel natuurlijk niet mijn hele camer er even aan kan hangen om mijn vrees de das om te doen, zodat ik meteen daarna mijn set kan kopen.
Het lastigste vind ik de keuze tussen de CXPRO3 en CXPRO4, omdat de 190CXPRO4 slechts pootjes heeft met een diameter van 11 mm, vergeleken met de CXPRO3 die 16mm pootjes heeft. Daar staat tegenover dat de pro4 8 cm korter is, wat flink wat kan uitmaken bij het inpakken in een koffer.
Zo, ook ik moet maar eens aan een statief geloven. Ben em van plan om em mee te nemen op vakantie per vliegtuig en auto. Ding gaat gebruikt worden voor panorama's en nightshots. Wil dus niet een te zware hebben (max <2kg ofzo). Daarnaast heb ik ongeveer een budget van 100 euro incl kop. Heb het topic grotendeels doorgebladerd en zie voornamelijk Manfrotto's voorbijkomen.
Nu ben ik zelf op een een aantal modellen gestuit die mij wel interessant leken en voldoende draaggewicht hebben voor mijn setup (400D + BG + 17-55 / + evt. 430EX II). Helaas heb ik deze modellen niet in dit topic voorbij zien komen:
- Manfrotto 7301 YB
1.67KG, max 3.5KG, 36cm-143cm
- Giotto's MT 9251 i.c.m. een MH-5001 3way kop
1.65KG, max 5KG, 23cm-161cm
- Manfrotto 728B
1.75KG, max 3.5KG, 48.5cm-164.5cm
Iemand ervaringen met de bovenstaande statieven? Op- en of aanmerkingen zijn welkom, dit wordt namelijk mn eerste statief, dus ben nog niet heel bekend ermee.
Daarnaast, Mennovanw, mocht je dit lezen; ik kan me herinneren iets gelezen te hebben dat jij zelf ook de Giotto's MT 9251 hebt (gehad). Is dit je goed bevallen?
Nu ben ik zelf op een een aantal modellen gestuit die mij wel interessant leken en voldoende draaggewicht hebben voor mijn setup (400D + BG + 17-55 / + evt. 430EX II). Helaas heb ik deze modellen niet in dit topic voorbij zien komen:
- Manfrotto 7301 YB
1.67KG, max 3.5KG, 36cm-143cm
- Giotto's MT 9251 i.c.m. een MH-5001 3way kop
1.65KG, max 5KG, 23cm-161cm
- Manfrotto 728B
1.75KG, max 3.5KG, 48.5cm-164.5cm
Iemand ervaringen met de bovenstaande statieven? Op- en of aanmerkingen zijn welkom, dit wordt namelijk mn eerste statief, dus ben nog niet heel bekend ermee.
Daarnaast, Mennovanw, mocht je dit lezen; ik kan me herinneren iets gelezen te hebben dat jij zelf ook de Giotto's MT 9251 hebt (gehad). Is dit je goed bevallen?
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Hmm. Heb gisteren de 7301YB eens bekeken bij de lokale fotoboer. Lekker licht dingetje, en opzich helemaal niet verkeerd. Hij is inderdaad niet zo stevig als een 055 of 190, maar had helaas mn gear niet mee, dus kon het niet testen. De 728 van Manfrotto valt bij deze al af, deze hadden ze niet, maar als ik puur naar de specs kijk heeft deze nóg dunnere pootjes als de 7301YB en bij die laatste vond ik de laatste tubes (14mm) al krap aan.Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 09:41:
Beide Manfrotto's zijn imo te licht voor jouw wensen. De Giotto ken ik niet echt.
Verder sprak me het gewicht en formaat erg goed aan! Alleen ja, weet ook niet of ik wel een dergelijk bedrag (kan em krijgen voor ~120 euro), wil veroorloven voor een 'mwoa'-statiefje.
Rest me nu alleen nog een adresje in de buurt te vinden met de Giotto's 9251.
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Verwijderd
Sinds twee weken heb ik een satief van Benro.
De Benro A-069M8 + B-00 + PU-40
Lekker compact, voelt degelijk en solide aan en zeer goed afgewerkt.
Een aanrader
De Benro A-069M8 + B-00 + PU-40
Lekker compact, voelt degelijk en solide aan en zeer goed afgewerkt.
Een aanrader
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2010 21:25 ]
Zo, vraagje of iemand hier iets over weet:
Ik ben de laatste tijd bezig met wat timelapse filmpjes. Op statief zijn deze erg statisch, geen draaiende beelden bijvoorbeeld. Nu ben ik op zoek naar een automatisch draaiende statiefkop. Dit moet wel héél langzaam gaan (5-10 graden in een kwartier oid, en het liefste nog een beetje in te stellen).
Ik kan hier zelf niks over vinden.
Ik ben de laatste tijd bezig met wat timelapse filmpjes. Op statief zijn deze erg statisch, geen draaiende beelden bijvoorbeeld. Nu ben ik op zoek naar een automatisch draaiende statiefkop. Dit moet wel héél langzaam gaan (5-10 graden in een kwartier oid, en het liefste nog een beetje in te stellen).
Misschien dat zoiets lukt met die panoramamakers. Ik zal eens even zoeken.TranceSetter schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 13:55:
Zo, vraagje of iemand hier iets over weet:
Edit: Gigapan is een merk wat dit soort dingen heeft. Als je een niet al te zware combi van DSLR en lens neemt, dan kun je met een EPIC 100 aardig uit de voeten. Wat er precies mogelijk is met timelapse moet je maar even uitpluizen.
[ Voor 17% gewijzigd door Universal Creations op 05-05-2010 17:40 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Zojuist bij KE de aanbieding van Gitzo besteld met een Manfrotto balhoofd. Voor 17en besteld, morgen in huis. Ik ben benieuwd! http://www.kamera-express...age=product&product=26882
Wellicht is het niet zo, maar als ik de afbeeldingen zie van de Gitzo. Dan heb ik zo iets zijn die wel stevig
Ik was hier ook naar aan het kijken namelijk

Ik was hier ook naar aan het kijken namelijk
2250 WP Zuid PVoutput
Oké ik ben een beetje de weg kwijt. Ik ben al een tijdje op zoek naar een statief, maar zie door de statieven het bos niet meer.
Ik zoek een statief voor me D90 welke niet al teveel weegt, ik dus makkelijk mee kan nemen, maar toch als een huis staat voor o.a. long exposure van o.a. landschappen/natuur/urban maar ook voor portretten (maar wel veelal buiten).
Ik heb nu nog een minolta uit het jaar kruik, maar als ik een keer nies is het dag met me camera.
Dus kortom:
Stevig/sterk,
geschikt voor buiten (ongelijk terrein,
Licht,
Compact om mee te nemen,
Kan tegen een spatje water.
Een allrounder dus. Heb al gekeken naar verschillende manfrotto's maar heb een budget van rond de €100. Iets meer of minder mag.
Ik zoek een statief voor me D90 welke niet al teveel weegt, ik dus makkelijk mee kan nemen, maar toch als een huis staat voor o.a. long exposure van o.a. landschappen/natuur/urban maar ook voor portretten (maar wel veelal buiten).
Ik heb nu nog een minolta uit het jaar kruik, maar als ik een keer nies is het dag met me camera.
Dus kortom:
Stevig/sterk,
geschikt voor buiten (ongelijk terrein,
Licht,
Compact om mee te nemen,
Kan tegen een spatje water.
Een allrounder dus. Heb al gekeken naar verschillende manfrotto's maar heb een budget van rond de €100. Iets meer of minder mag.
there's no tweak without the tweaker
Verwijderd
ik heb laats een vanguard 203AP gekocht voor mijn camera d5000 mooi ligt dingetje. Poten zijn allemaal apart in hoogte en hoek verstelbaar.
was bij de saturn 79 euro misschien een optie?
http://www.vanguardworld....to-video/list-1-4-16.html
was bij de saturn 79 euro misschien een optie?
http://www.vanguardworld....to-video/list-1-4-16.html
Verwijderd
@VirtualJack: Is j budget incl. balhoofd? Voor €129 heb je een RedGed TSA-424 (weegt 1.3KG, kan 8KG dragen en is ingeklapt 38cm.) Maar dat is zonder balhoofd
Voor L.E., wat ik zef veel doe, heb je echt een goed statief plus goed balhoofd nodig en kwaliteit kost nu eenmaal geld.
Voor L.E., wat ik zef veel doe, heb je echt een goed statief plus goed balhoofd nodig en kwaliteit kost nu eenmaal geld.
Verwijderd
ben opzoek naar een statief voor macro fotografie voor mijn eos 450D .
qua prijs wil ik onder de 100 euro blijven en hij moet makkelijk te hanteren zijn,
heb de Velbon Sherpa 600R al op het oog..
verder nog tips?
qua prijs wil ik onder de 100 euro blijven en hij moet makkelijk te hanteren zijn,
heb de Velbon Sherpa 600R al op het oog..
verder nog tips?
Ik heb de Velbon sherpa 600 ook (onder andere), een heel fijn statief en macro gaat prima, maar als je veel 1:1 wil schieten is het niet altijd heel erg practisch om te focusen (dat doe je namelijk door de camera te bewegen, niet door je focus ring te draaien). In zo'n geval moet je vaak wat prutsen met de lengte van de achterste poot, een focus rail gebruiken, of gewoon besluiten dat je dichtbij genoeg zit en toch de focus ring gebruiken.
Dat statief gebruik ik in combinatie met macro ondertussen eigenlijk alleen maar voor productfotografie (in lightbox), sommige bloemen en experimenteel spul zoals waterdruppels.
't Is wel mijn fijnste statief qua handling. Enige nadeel is dat hij wel een stukje wil verschuiven als je hem hard aandraait.
Dat statief gebruik ik in combinatie met macro ondertussen eigenlijk alleen maar voor productfotografie (in lightbox), sommige bloemen en experimenteel spul zoals waterdruppels.
't Is wel mijn fijnste statief qua handling. Enige nadeel is dat hij wel een stukje wil verschuiven als je hem hard aandraait.
Inmiddels al een paar weken in huis en ik moet zeggen..., mooi spul! De onderste poten zijn een beetje te zwak, dus die zet ik niet zo vaak uit, maar daar en tegen kan de middenkolom wel uit zonder al te veel stabiliteit te verliezen.mtissink schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 17:34:
Zojuist bij KE de aanbieding van Gitzo besteld met een Manfrotto balhoofd. Voor 17en besteld, morgen in huis. Ik ben benieuwd! http://www.kamera-express...age=product&product=26882
Het balhoofd is nog even wennen om deze precies over alle 3 de assen waterpas te krijgen, maar dat is een kwestie van wennen denk ik.
Kortom, voor een statief van 1,6 kg (inclusief kop) is het een erg fijn ding en ben dan ook zeker tevreden over de aankoop! (maar dat mag ook wel voor 250 euro)
[ Voor 2% gewijzigd door mtissink op 26-05-2010 10:06 . Reden: prijs toegevoegd ]
Ik overweeg om de draagband van m'n eenbeenstatief http://www.kamera-express.nl/productdetail.aspx?id=2167 te slopen, daar ik tot nu toe nog geen fijne manier heb gevonden om het ding eraan te dragen. Zo zit bijvoorbeeld de schouderpad aan de bovenkant, waar het statief met balhoofd nu net het zwaarst is. Kan iemand mij positieve gebruikerservaring melden met een dergelijke band?
Er zijn 2 manieren van slopen (het verbaasde mij eigenlijk dat het ding niet gewoon "af fabriek" verwijderbaar was):
1- Bandje lostornen en metalen klemmen laten zitten voor mogelijk toekomstig gebruik
2- Metalen pennetjes uitboren, waarna beide klemmen incl de draagband verwijderd kunnen worden.
Zinnige suggesties welkom.
Er zijn 2 manieren van slopen (het verbaasde mij eigenlijk dat het ding niet gewoon "af fabriek" verwijderbaar was):
1- Bandje lostornen en metalen klemmen laten zitten voor mogelijk toekomstig gebruik
2- Metalen pennetjes uitboren, waarna beide klemmen incl de draagband verwijderd kunnen worden.
Zinnige suggesties welkom.
Ik heb nu een quickrelease op de statief voet van mn 400mm, maar als ik mn body met 18-50 op het statief wil, moet ik telkens die quickrelease afwisselen. Dat gaat ook een beetje voorbij aan het quick releasen.
Ik wilde daarom een 2e quickrelease bestellen maar ik weet niet of elke quickrelease hetzelfde is en of ik ze los kan bestellen.
Het gaat om een Hama Traveler Compact Pro met bijbehorend balhoofd.
Weten jullie of ik ergens een 2e quickrelease plaatje kan kopen en of hij dan hetzelfde is als degene die ik nu heb?
Ik wilde daarom een 2e quickrelease bestellen maar ik weet niet of elke quickrelease hetzelfde is en of ik ze los kan bestellen.
Het gaat om een Hama Traveler Compact Pro met bijbehorend balhoofd.
Weten jullie of ik ergens een 2e quickrelease plaatje kan kopen en of hij dan hetzelfde is als degene die ik nu heb?
Het lijkt een beetje op een Redged RT-1

Van het ZOOM abonnement statief.
Ik zoek ook nog voor deze een losse "plaat".

[ Voor 19% gewijzigd door Gutteguttegut op 09-06-2010 15:44 ]
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Volgens mij zou het deze wel eens kunnen zijn: http://www.agami.be/portal/articleId*19193351/action*2563Scirocco schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 14:57:
Deze:Gutteguttegut schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 15:43:
Het lijkt een beetje op een Redged RT-1
[afbeelding]
[afbeelding]
http://www.cameraland.nl/product/588/14821/
Volgens mij ook, bedankt Toff!Toff schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 15:50:
[...]
Volgens mij zou het deze wel eens kunnen zijn: http://www.agami.be/portal/articleId*19193351/action*2563
Kan je daar alleen bestellen als je daar inlogt, of kan het uberhaupt niet?
[ Voor 13% gewijzigd door Scirocco op 09-06-2010 19:12 ]
Dan zou ik er eentje van manfrotto bestellen, die kan je met de hand aandraaien. Wat ik van die redged dingen heb gezien moet je altijd een stuiver bij je hebben. (toch?)
klik! Deze past als 't goed is ook.
[ Voor 5% gewijzigd door abrakadaver op 09-06-2010 20:10 ]
Zijn dat altijd standaard maten? (Hama, Redged, Manfrotto)abrakadaver schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:09:
Dan zou ik er eentje van manfrotto bestellen, die kan je met de hand aandraaien. Wat ik van die redged dingen heb gezien moet je altijd een stuiver bij je hebben. (toch?)
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Denk het niet helaas, het is de importeur voor België en Luxemburg. Zoeken op de EAN-code levert hier helaas ook niets op, maar een Hama-leverancier in jouw omgeving zou hem wel moeten kunnen bestellen.Scirocco schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 18:55:
Kan je daar alleen bestellen als je daar inlogt, of kan het uberhaupt niet?
Daar zou ik niet te zeker van zijn. De afmetingen van de Hama zijn, 50x45, Redged meet 50x40 en mijn Manfrotto CR2 meet ik net als (bij benadering) 52x42 mm. Zelfs origineel-op-origineel CR2 is niet helemaal vrij van speling, dus ik zou zelf niet gaan experimenteren met andere merken. @ Sirocco: een kaduke 1.4 is al erg genoeg voor je.abrakadaver schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:09:
dan ga ik maar een andere leverancier zoeken.Toff schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 21:28:
[...]
Denk het niet helaas, het is de importeur voor België en Luxemburg. Zoeken op de EAN-code levert hier helaas ook niets op, maar een Hama-leverancier in jouw omgeving zou hem wel moeten kunnen bestellen.
[...]
@ Sirocco: een kaduke 1.4 is al erg genoeg voor je.
Ja als mn sigma en 1000D nog kapot zouden gaan door een verkeerd plaatje dan:

Dus indd toch maar voor een hama gaan, zeker ook gezien de maten die jij ook al geeft.
Ik zit me de laatste tijd steeds vaker te ergeren aan mijn cheapo-statief. Wil ook dat m'n DSLR stevig en veilig staat. Nu zag ik deze toevallig vandaag:
http://www.fotokonijnenbe...04_rc2_statief_combi.html
Heeft iemand ervaring met dit statief/deze combo? En is het een beetje een goeie aanbieding?
* Wokkels is in doubt...
http://www.fotokonijnenbe...04_rc2_statief_combi.html
Heeft iemand ervaring met dit statief/deze combo? En is het een beetje een goeie aanbieding?
* Wokkels is in doubt...
Permanent wintericon!
lijkt me een prima combi. met deze kop kun je alle assen los van elkaar instellen, de een vindt dat prettiger de ander heeft liever een balhoofd. persoonlijke keuze als je het mij vraagt. als je de losse prijzen bij elkaar optelt is het een mooie setprijs
Manfrotto 055XDB - 124,-
Manfrotto 804 RC-2 Basis Panor. Tilt Kop - 69.95
scheelt toch 55 euro (en set is 10,- goedkoper dan bij KE)
ik heb zelf recentelijk de 055xpro-b gekocht. volgens mij op de kantelbare middenzuil na hetzelfde. hiuj bevalt mij uitstekend!
Manfrotto 055XDB - 124,-
Manfrotto 804 RC-2 Basis Panor. Tilt Kop - 69.95
scheelt toch 55 euro (en set is 10,- goedkoper dan bij KE)
ik heb zelf recentelijk de 055xpro-b gekocht. volgens mij op de kantelbare middenzuil na hetzelfde. hiuj bevalt mij uitstekend!
Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019
iemand ervaringen met het statief dat je nu krijgt bij een Zoom.nl abonnement? denk erover om het te bestellen!
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Dit topic is gesloten.