Ejorne schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:38:
[...]
Het betreft daar jitter dat een verschil in geluid zou weergeven. Maar heel vaak wordt ook die mogelijkheid door de technici ontkent. "Jitter kent geen verkleuring van geluid, jitter dit jiiter dat...allemaal eentjes en nulletjes"
Alles wat invloed heeft op het uiteindelijke analoge signaal, kan de geluidsbeleving technische gezien beinvloeden. Als je een slechte DAC hebt, kan die dus een slechter analoog signaal produceren. Daar twijfel ik niet aan. Ik sluit het effect van jitter op het genereren van een analoog signaal uit een bitstream door de DAC ook niet uit, maar mijn punt (en het punt van het jitter.de artikel idem), is dat dit dan ligt aan de DAC, en niet aan de CD.
Zou de CD dus daadwerkelijk van invloed zijn op de uiteindelijke geluidskwaliteit, dan moet deze op de een of andere manier de DAC beinvloeden.
Maar kennelijk proberen ze daar aan te tonen dat een weergave met weinig jitter beter klinkt dan met wat meer jitter.
Ja, jitter in het DAC-circuit, niet jitter in het circuit dat de bitjes van de CD leest.
Nu zijn er elders ook veel verhalen te lezen over mensen die verschil tussen cd en cdr horen. Ook zijn er metingen waarbij aantoonbaar is dat de hoeveelheid jitter verschilt tussen deze schijfjes...
Beide beweringen kloppen, maar er is geen relatie aangetoond met metingen tussen jitter bij het inlezen van de CD, en jitter in het DAC circuit (dankzij de buffer). En dat is wel cruciaal, aangezien jitter in *elk* circuit zit wat tijdsgebaseerd is.
Mensen die zeggen dat ze het horen heb je bij een discussie als deze niets aan, iedereen kan wel wat beweren. Ik wil overigens best jou een test afnemen, zodat ik met eigen ogen kan aanschouwen of je de waarheid spreekt, en dat je brein je niet voor de gek houdt (vooral dat laatste, ik wil wel geloven dat je het verschil hoort, maar dat wil niet zeggen dat het er ook is!).
Dus ik link deze twee aan elkaar, als mogelijk zit daar een verband. Ik pretendeer helemaal niet dat daar de oplossing ook werkelijk ligt en dat dat de verklaring van alles is. Dan lezen jullie niet goed als je meent dat dat wel zo is.
Let wel op dat 'jitter op punt A' en 'jitter op punt B' niet betekent dat het laatste het gevolg is van het eerste, dat impliceer je nl. wel. Mijn stelling is dat jitter op punt B onafhankelijk is van jitter op punt A (DAC vs inlezen), tenzij er een verband aangetoond kan worden tussen die twee. Ik ben dan overigens ook niet zo snel om te zeggen dat het ABSOLUUT NIET KAN (wat anderen dan weer wel doen). Het is theoretisch niet onmogelijk dat het inlees-circuit het dac-circuit beinvloedt, maar waarschijnlijk is het niet.
Dus je kunt me wel wijzen op denkfouten verkeerde interpretaties en allerlei andere zaken, die me voornamelijk toch allemaal veel te technisch zijn. Maar je gehoor kun je hiermee toch echt niet beïnvloeden...
Als je in de buurt woont (Ehv), dan ben ik bij deze bereid om de luistertest aan te gaan.
Overigens, ik vind dat sommigen in dit topic (bijv. Burne) wel heel stekelijk reageren. Je mag het dan niet eens zijn met iemand, maar om nou meteen iemands pogingen de zaak te doorgronden de grond in te boren met 'net zo idioot als 9/11 conspiracy aanhangers' is echt niet de manier om een zinnige discussie aan de gang te houden. Ook al is in jouw optiek de ander dom, onwetend, of wat dan ook. Tot dat moment vond ik dat Ejorne schappelijk reageerde, en geen reden gaf om zo kinderachtig te reageren.
I mentioned it once, but I think I got away with it.