Ik volg dit topic al een tijdje en geef zo af en toe ook mijn mening. Ik heb een test gedaan.
In mijn CD collectie heb ik een extreem bekraste CD van George Micheal. De CD heeft zeker 5 jaar zonder hoesje in de kroeg gelegen waar ik ooit gewerkt heb. Als je de CD tegen het licht houd kijk je er op een aantal plekjes dwars doorheen. De reflectielaag aan de bovenkant is op die plekken volledig weg. Deze CD is zo erg bekrast dat bijna geen enkele track is af te spelen in mijn Denon. Bij de tracks die wel spelen hoor je duidelijk kleine tikjes (net een LP) en dropouts.
Ik heb deze CD geript met EAC (secure mode) en mijn Plextor waarbij ik 'skip track bij lees of synchronisatiefouten' heb uitgezet. EAC is daardoor een dag bezig (0,1 x speed) geweest om de CD te rippen. (Plextor is niet overleden, goed spul dus
Het resultaat:
Alle tracks waarbij de reflectielaag van de CD intact was zijn ZONDER fouten geript en geverifieerd als Acurate Rip!! Bij de tracks waarbij de reflectielaag ontbrak gaf EAC exact aan waar de fouten zitten.
Hoe klinkt de gebrande CD? Alle tracks met acurate rip klinken identiek aan een krasvrij origineel, die ik tevens in mijn bezit heb.
De tracks waarbij EAC fouten constateerde klinken net zo goed alleen op de plekken waar de fouten zitten hoor je een dropput. De tikken die ik hoorde bij het afspelen van de werkende tracks van het bekraste origineel ontbraken op de Rip. Met andere woorden klinkt in dit geval de CDR VELE malen beter dan het bekraste origineel.
De conclusie: De afspeelmedium is zeker van belang voor de geluidskwaliteit, een CD speler leest realtime en EAC mocht twee uur doen over één track met een dramatisch verschil in resultaat.
MAAR In het digitale domein komen ernstige fouten naar voren als dropouts en bijgeluiden in de vorm van tikjes e.d. Verschil in klankkleur, plaatsing, enz enz is er NIET!
Een 100% acurate rip is 100% gelijk aan het origineel. Daar is iedereen het dus wel over eens. De speler is de enige die roet in het eten kan gooien.
Dus Ejorne, welke CD speler heb je? Als de verscillen zo extreem hoorbaar zijn kan ik mij niet voorstellen dat jij de enige bent die dat merkt.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 14-05-2007 20:11
]