Kwaliteit van CD-R t.o.v. originele CD's

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 9.474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Het valt mij op de CD's gebrand in de PC minder klinken dan het origineel. Vooral veel minder dynamiek. Ligt dat aan de brander (Philips 8 speed oudje) of aan de onafgeschermde pc kast die eigenlijk weinig geschikt is voor audio?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tsja, als je ze van MP3 af brand heb je natuurlijk een iets andere kwaliteit dan een originele audio cd. Iets met compressie enzo :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Audio CD's kun je het beste branden onder 8x speed, dus daar hoeft het niet aan te liggen. Gebrande cd's zijn anders ja dan geperste cd's... onvermijdelijk. Maar als het branden langzaam en secuur gebeurt dan zou het gewoon goed moeten gaan.

Maak je eerst images van de cd's die je gaat branden. Wel zo handig want ik heb zo'n Philips 8x speed gehad en die bezit totaal geen buffer technologien...is van invloed op de uiteindelijke kwaliteit....

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Ligt er maar net aan hoe je de cd kopieert...
Als je 1 op 1 een kopie maakt zou je geen verschil moeten kunnen horen.
Of je moet de foutjes die tijdens het branden optreden moeten horen, maar dat lijkt me van niet.
Dan moet je wel eenheel brakke brander hebben, maar dan nog moet het kwa dynamiek niet uitmaken voor zover ik weet...

Als je eerst formaten gaat converteren en dan weer een audio cd maakt dan krijg je mogelijk wel te maken met een hoorbaar verschil

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 11:46

voodooless

Sound is no voodoo!

ow boy... dit gaat weer een van "die" discussies worden :+

ik wacht nog even af ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
gaat het om een directe kopie van de bron-cd of om een gecomprimeerde kopie?
als je de cd eerst naar bijv. MP3 codeert gaat er (afhankelijk van je instellingen/programma) natuurlijk data verloren...

zelf zou ik een programma als EAC aanraden, deze niks laten comprimeren, maar gewoon als .wav laten wegschrijven, en deze evt mbv .cue bestand weer op cd branden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
koekeeghan schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:33:
Het valt mij op de CD's gebrand in de PC minder klinken dan het origineel. Vooral veel minder dynamiek. Ligt dat aan de brander (Philips 8 speed oudje) of aan de onafgeschermde pc kast die eigenlijk weinig geschikt is voor audio?
Zoals reeds door anderen gevraagd, wat is je bron? Als je originele cd's 1 op 1 kopieert dan is dit onmogelijk tenzij je een flink verkeerde methode gebruikt. Zoals je waarschijnlijk wel weet is cd digitaal. Wanneer bij digitale audiosignalen storing optreedt in welke vorm dan ook dan zal dit nooit hoorbaar zijn als een klankkleurverandering, maar als pure datacorruptie wat zich uit als tikken, knallen, wegvallen van signaal, compleet stoppen met afspelen.
Bij analoge signalen is het relatief eenvoudig om een klankkleurverschil te krijgen, of zaken als ruis en storingen op te pikken. Deze zitten dan onherroepelijk in het muzieksignaal. De digitale overdracht van slechts éénen en nullen is veel minder storingsgevoelig. Om van een "0" een "1" te maken (of vice versa) heb je al een aanzienlijk zware storing nodig, maar het is niet uitgesloten dat er geen storing optreedt. Omdat S/PDIF de data golfvorm beschrijvend verstuurd (amplitude van elk sample) is het uitgesloten dat het willekeurig verstoren van deze digitale data een klankkleurverschil zal opleveren. Immers, er zullen gewoon willekeurige samples een verkeerde amplitude krijgen. Om de klankkleur bij een digitaal signaal te wijzigen heb al complexe DSP-algoritmen nodig. Geloof maar niet dat wat willekeurige storing hiertoe in staat is :)
swampy schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:36:
Audio CD's kun je het beste branden onder 8x speed, dus daar hoeft het niet aan te liggen. Gebrande cd's zijn anders ja dan geperste cd's... onvermijdelijk. Maar als het branden langzaam en secuur gebeurt dan zou het gewoon goed moeten gaan.
Ondertussen zijn de media reeds jarenlang geoptimaliseerd voor hogere brandsnelheden. Toch is het aangeraden een veiligheidsmarge in te bouwen en 2/3 van de opgegeven mediasnelheid als vuistregel te nemen. Bijvoorbeeld bij modern 52x media is de optimale brandsnelheid dus ongeveer 32x. Sterker zelfs, op lagere brandsnelheden durft de BLER (block error rate) soms zelfs wat hoger te liggen (alhoewel slechts marginaal). Bij hogere snelheden dan de 2/3e vuistregelsnelheid stijgt op de meeste media de error rate weer om soms dramatische hoogtes aan te nemen bij de opgegeven snelheid.

Op de ideale brandsnelheid is de error rate bij het uitlezen (bij gebruik van goed media) vaak zelfs beter dan die van geperste cd's recht uit de winkel!
Maak je eerst images van de cd's die je gaat branden. Wel zo handig want ik heb zo'n Philips 8x speed gehad en die bezit totaal geen buffer technologien...is van invloed op de uiteindelijke kwaliteit....
Als je geen anti-buffer-underrun-technologie in je brander hebt dan is het enige waar je op moet letten dat de datastroom niet onderbroken wordt. Is dat het geval, dan krijg je een buffer-underrun en is het schijfje verloren. Bij branders die wel BURN-Proof of equivalenten hebben zal de brander pauzeren wanneer er niet snel genoeg data aangeleverd wordt. Hierbij ontstaat een gap in de gebrande data. Een mythe uit de audiowereld is dat dit hoorbaar zou zijn, maar deze gap is zo klein en ligt ver binnen de door Red Book opgegeven toleranties dat dit absoluut geen probleem mag vormen. Mocht je onverhoopt toch een probleem vaststellen bij het afspelen dan is het tijd om je cd-speler buiten te gooien aangezien die zich niet aan de cd-standaard houdt.

Dus wat is er momenteel gaande? Of je bron is niet zuiver 1:1 gelijk aan de originele cd, of je bent slachtoffer van het "als je een verschil wil horen, zul je het horen" -syndroom waaraan heel veel audioliefhebbers lijden.

Dus begin al eens te omschrijven wat je kopieermethode is, je testmethodiek,... Kortom alle stappen die je ondernam om tot uw vaststelling te komen. Nu is het maar wat gokken voor ons.

Mocht je er nog geen gebruik van maken, gebruik zoals "DeeJayV" reeds vermeldde Exact Audio Copy (EAC) om je audio-cd's in te lezen naar een ongecomprimeerde wav in combinatie met een cue-sheet. Deze kun je dan weer branden met EAC (als je brander ondersteund is) of andere software zoals Alcohol, Nero, CDRWin,...
deepspace schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:39:
ik wacht nog even af ;)
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/bye.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan

ik wacht nog even af ;)
Zinloze toevoeging Deepspace. Bedankt.

Het gaat om het kopieëren van originele cd's. GEEN <128 Kbps MP3 naar CD dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Waarom kan de TS zelf geen test posten hier.
Een originele CDDA kopieren naar een WAVE-PCM/CUE image met een secure mode ripper (Exact Audio Copy).
Vervogens deze branden naar een CDR en deze weer rippen.
De verkregen wave bestanden vergelijken met de originele bestanden (EAC wave-compare).
Als je alles goed hebt ingesteld (read/write offset) krijg je identieke bestanden.

QED

Deepspace bedoelt dat deze discussie al heel vaak is gevoerd, o.a. ook hier op GoT, maar ook op talloze andere discussiefora (HA.org). Telkens nemen er weer mensen deel aan die discussie die (denken) verschil te horen, maar vervolgens weigeren om betrouwbare dubbelblind ABX luistertest resultaten te posten.

[ Voor 44% gewijzigd door Henk007 op 31-10-2005 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

koekeeghan schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 15:03:
Bedankt :+ Maar ik wist wel dat SatCP met een dergelijk verhaal zou komen, heb me dus maar even stil gehouden ;)
O-)

[ Voor 27% gewijzigd door voodooless op 31-10-2005 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Ok, ik ben wel erg benieuwd naar die andere topics, met www.ha.org kom ik nergens uit, wat is de volledige url? Alle goede audiodiscussiefora links zijn trouwens welkom!

Ik ga een AB vergelijking doen en het resultaat posten. Ik moet namelijk wel bekennen dat ik dat nog niet gedaan heb. Uiteraard wel cd's orgineel en kopie geluisterd maar niet blind na elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Rip ook het orgineel en de copie, en probeer de verschillen in het digitale domein te ontdekken. Meest simpele is de wavefroms visueel te vergelijken. Natuurlijk kun je ook een bit op bit vergelijking doen, en nog veel meer..

Btw, men doelt op deze forums: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 31-10-2005 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98057

Wat ik mij meer afvraag is hoe de kwaliteit van de schijfjes zelf zich verhoudt, dus krasbestendigheid, houdbaarheid, enz. :)\
Volgens mij zijn originele schijfjes namelijk veel minder krasgevoelig.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 98057 op 31-10-2005 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:56
De toevoeging van "<128KBps" is niet erg nuttig en kan volgens mij weer tot verwarring lijden, maarok, ik snap je :P

Welke software gebruik je nu om te kopiëren?

Ik zou me iig geen zorgen maken om je niet-audiofiel-verantwoorde-pc-case. :X

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Anoniem: 98057 schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:52:
Wat ik mij meer afvraag is hoe de kwaliteit van de schijfjes zelf zich verhoudt, dus krasbestendigheid, houdbaarheid, enz. :)\
Volgens mij zijn originele schijfjes namelijk veel minder krasgevoelig.
Originele schijven hebben speciale coating... die over het algemeen zeer sterk is.
CD-R's tegenwoordig hebben aardige coating maar.. natuurlijk geen coating zoals gedrukte cd-roms.

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 98057 schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:52:
swampy schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 17:36:
Originele schijven hebben speciale coating... die over het algemeen zeer sterk is.
CD-R's tegenwoordig hebben aardige coating maar.. natuurlijk geen coating zoals gedrukte cd-roms.
Originele cd's hebben dezelfde doodgewone polycarbonaat plasticlaag als opneembare cd's die aan de labelzijde (!!) bijzonder dun is. Een cd is dan ook sneller beschadigd door krassen aan de labelzijde dan door krassen aan de leeskant (bij dvd is dat niet het geval omdat daar de datalaag tussen 2 even dikke polycarbonaat schijven zit).

Bij de goedkopere cd-r merken is het inderdaad wel zo dat men vaak bespaarde op de dikte van de polycarbonaat coating en een eventueel verhardende coating. Bij sommige b-merken bladerde de datalaag inclusief (nauwelijks bestaande) polycarbonaat/coating na enkele maanden al los. De betere merken daarentegen hoeven qua krasgevoeligheid niet onder te doen voor standaard cd's. Sommige fabrikanten van cd-r media claimen zelfs extreem harde coatings te gebruiken die veel duurzamer zijn dan de polycarbonaatlaag van een gewone cd. Wel is het zo dat bij gewone geperste cd's er vaak nog een redelijk dikke opdruk op zit die je als een extra beschermingslaag zou kunnen beschouwen. Hoe dan ook, in de praktijk is de beste manier om (goede) schijfjes (zowel geperst als gebrand) lang te laten overleven, er heel voorzichtig mee omspringen.

Qua houdbaarheid heeft cd-r een nadeel doordat er een organische dye (soort lichtgevoelige verfstof) wordt gebruikt. Die kan onder invloed van licht en warmte vergaan. De dikte en de kwaliteit van de dye bepalen hier dan ook de levensduur van je schijfje. Helaas kun je dat niet zomaar aflezen of meten. Slechts met steekproeven jaren na het branden weet je met zekerheid of merk X in die periode zoveel jaar terug goed of slecht was. Niet echt praktisch, maar toch is het een goede gewoonte om regelmatig steekproeven te nemen van je gebrande data. Is de errorrate tegenover de laatste steekproef toegenomen en nadert ze kritieke grenzen, dan is het hoog tijd om de data van al die schijfjes over te zetten op nieuwe (en hopelijk betere).

In laboratoriumtesten waarbij men cd-r schijfjes kunstmatig verouderde is men tot de vaststelling gekomen dat de beste cd-r schijfjes makkelijk een heel mensenleven meegaan (als je ze voorzichtig behandelt). Minder goed nieuws is dat heel veel schijfjes echter al na enkele jaren een duidelijke achteruitgang vertonen. Je kunt er gerust van uit gaan dat de meerderheid van de schijfjes op de markt rommel is. Jammer genoeg is het niet altijd even eenvoudig om te zeggen ik neem merk Y, die zijn goed omdat merk Y soms z'n media laat maken door goede fabriek A en soms door matige fabriek B... Het is dan ook veel interessanter om naar de ATIP code (werkelijke maker) te kijken, dan naar de fabrikant die de schijfjes verkoopt. Van bepaalde merken is namelijk geweten dat ze vrijwel altijd topkwaliteit leveren. Maar slechts een klein percentage van de winkels vermelden de ATIP code. En erger, sommige b-merken immiteren de ATIP van topmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Wat is de meest objectieve manier om een AB test te doen? Welk ripprogramma raden jullie aan en waarmee kan ik branden? Normaal doe ik alles met Nero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
koekeeghan schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:37:
Wat is de meest objectieve manier om een AB test te doen? Welk ripprogramma raden jullie aan en waarmee kan ik branden? Normaal doe ik alles met Nero.
EAC is pas zo'n 2x genoemd hier geloof ik? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

[...]

In principe heeft hij wel gelijk.

Wat hij bedoelt is dat in dit soort topics op een gegeven moment een rel ontstaat.

Mensen die beweren dat een kopie van digitale media, de cd, niet kan verschillen in dynamiek Je hebt eentjes en nulletjes op een cd en als je die kopieert blijven die exact hetzelfde en wordt de muziek van gemaakt in je cd speler. Je zou met deze theorie natuurlijk ook van die kopie een kopie kunnen maken en dat een miljoen keer herhalen met precies dezelfde geluidskwaliteit.

Dan zijn er anderen, ik noem ze audiofielen, want deze beste mensen horen al verschil in de dynamiek als er op Mars een bodem monster wordt genomen. Deze mensen horen wel degelijk verschil tussen een kopie en een origineel, aangezien de putjes in de cd zijn geperst en niet gebrand, dit maakt nettere putjes dus de eentjes/enen en nullen zijn beter leesbaar en geven een mooiere klank.

Omdat ik er niet in geloof dat een 1 ook een halve 1 kan zijn, of een slordige 1, en ook geen verschil hoor op mijn midrange set, krijgen we zo direct de nutteloze discussie waar deepspace het over heeft omdat iemand anders het wel hoort. Ik heb daar respect voor, wat mensen horen zit in hun hoofd of is er echt, ik zag eens iemand waarvan de luidsprekerkabels de grond niet mochten raken en stapels mensen die het horen als hun versterker niet op rubbertjes staat. Het kan allemaal maar een blinde luistertest heb ik nog nooit bijgewoond, zou ik graag eens doen.

;)

[ Voor 20% gewijzigd door Pixal op 01-11-2005 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Laatst online: 08-07 19:06

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

een CD-R zal altijd slechter zijn dan het gedrukte origineel.

Het zou echter geen effect mogen hebben op de dynamiek van het geluid.

De effecten op een audio cd zouden zijn, skipping, weg vallen van geluid, of ruis.

maar niet het effect dat het ineens klinkt als een mp3 ofzo

ik denk dat het aan de manier van kopieren ligt, ik zou met bijvoorbeeld nero of dvddecrypter of clonecd een 1op1 copie maken, hij kijkt dan niet naar wat er op de disc staat maar copieerd gewoon de 1tjes en 0tjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het probleem is dat CD audio geen goede error correction heeft daardoor hoeft hetgene wat er ingelezen wordt niet altijd precies hetzelfde te zijn als wat er op de disc staat. Daarom is het goed om een programma als EAC in secure mode te gebruiken die alles 2 of meerdere keren inleest en zo inleesfouten beperkt.

Ik heb ooit eens gehoord dat Furio het beste programma is om te branden.... ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Tetsuo55 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 15:02:
Nu schrijft satscp zulke mooie replies, en dan nog staat dit soort onzin in het topic..

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

speel je de CD's af in dezelfde CD-speler?
Gaat het hier om een dubbel-blind test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Slogra schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 15:48:
Het probleem is dat CD audio geen goede error correction heeft
Audio CD geen goede error correctie... Ik zou toch maar beter de facts checken als ik jou was: http://en.wikipedia.org/wiki/Reed-Solomon_code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

...of aan de onafgeschermde pc kast die eigenlijk weinig geschikt is voor audio?
Wacht eens... hoe maak je eigenlijk een kopie van de cd?
volgens mij is dat nog steeds niet helemaal duidelijk beantwoord

Want er schiet me net te binnen... Je hebt het in je openingspost over de pc-kast.. of die wel goed is afgeschermd...
Laat je toevallig de audio binnenkomen via de geluidskaart? Lijkt me van niet, maarja... wat heeft anders de kast (en onderdelen zoals geluidskaart welke eventueel onderdeel van de kast zouden kunnen lijken voor sommige mensen) ermee te maken...

Natuurlijk, als je opname maakt van analoge bronnen als de platenspeler of casette-deck, maak je eventueel gebruik van de geluidskaart. Maar met het kopieren van een cd natuurlijk niet... Dat doe je 1-op-1... Maakt niet zo veel uit of je dat nou doet met Nero of andere, danwel specifiek audio gerelateerde brand-software...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
koekeeghan schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:37:
EAC in secure mode rippen, branden maakt niet veel uit, zelf gebruik ik vaak Burrrn of BurnatOnce.

De daadwerkelijke luistertest is iets lastiger. Daarvoor heb je een trusted 3rd party nodig namelijk om de CD's te wisselen.
Vraag een vriend om achtereenvolgens een track te spelen van een origenele CD (A) en een CDR ( B ) en daarna een willekeurige (random) keuze uit die twee (X). De vriend noteert de antwoorden van jou en de correcte antwoorden.
Jij zegt telkens A=X of B=X. Herhaal dit n keer (zonder te weten of je goed scoort) zodat je gokkans kleiner wordt dan een vooraf vastgestelde epsilon.
Normaal gesproken is n=10 wel voldoende.
What is a blind ABX test ?
edit: react maakt weer smilies van m'n tekst

[ Voor 16% gewijzigd door Henk007 op 01-11-2005 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:18

EraZor

Don't mention the war

bookmarked ;-)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het zo simpel zit als 1=1 en 0=0. vergelijk de kwaliteit van digitale loopwerken maar eens. Een (digitaal aangesloten) meridian speler of een el-cheapo dvd speltertje aan een GOEDE versterker met GOEDE DAC's maakt wel degelijk verschil (en nee, ik ben geen zelfbenoemde audiofiel oid). Ik denk alleen dat er dan wél extrene factoren mee gaan spelen zoals resonantie van het loopwerk e.d., maar dat is giswerk. Ik vraag me alleen wél heel erg af of een gebrande CD (1'jes en 0'etjes) afwijkt van een geperste, qua klank, in hetzelfde loopwerk. Ik neig naar 'nee', maar ben zéér beneiuwd naar een dubbelblinde test.

Op mijn mid-range systeem hoor ik iig géén verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door EraZor op 01-11-2005 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

EraZor schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 16:53:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het zo simpel zit als 1=1 en 0=0. vergelijk de kwaliteit van digitale loopwerken maar eens. Een (digitaal aangesloten) meridian speler of een el-cheapo dvd speltertje aan een GOEDE versterker met GOEDE DAC's maakt wel degelijk verschil (en nee, ik ben geen zelfbenoemde audiofiel oid).
Leg nou eens uit wat voor verschil dat kan maken dan?

Mijns inziens maakt de mooiheid van de 1tjes en 0letjes niks uit, dus het enige waar de el-cheapo last van zou kunnen hebben is jitter. Jitter uit zich in ruis, en dat zou je alleen in theorie kunnen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Varienaja schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:33: dus het enige waar de el-cheapo last van zou kunnen hebben is jitter. Jitter uit zich in ruis, en dat zou je alleen in theorie kunnen horen.
Jitter uit zich niet in ruis, maar in vervorming. Grote verschil tussen el-cheapo en duur is het analoge gedeelte en de DAC's. Ik geloof verder niet zo in loopwerktroubles eigenlijk.

Daarnaast ging het om CD en CD-r copie in de zelfde speler!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

deepspace schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:38:
Jitter uit zich niet in ruis, maar in vervorming.
Dat had ik al eens uitgezocht:
Varienaja in "Dolby Digital van computer naar receiver"
Jammer dat de linkjes het niet meer doen.
Daarnaast ging het om CD en CD-r copie in de zelfde speler!
Mijn mening is: geen verschil. En misschien is de CD-r zelfs beter..l als je 'm met EAC geript hebt in de super-paranoia mode.

edit:

Ik weet dat de super paranoia mode niet bestaat. Maar hoe dat allemaal precies wel heet weet ik niet uit m'n hoofd. Met super paranoia bedoel ik dan ook: de nauwkeurigste mode. ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Varienaja op 01-11-2005 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Varienaja schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:46:
[...]

Dat had ik al eens uitgezocht:
Varienaja in "Dolby Digital van computer naar receiver"
Jammer dat de linkjes het niet meer doen.

[...]
als je 'm met EAC geript hebt in de super-paranoia mode.
EAC heeft geen super paranoia mode.
De ingebouwde paranoid mode is sterk af te raden (Staat er zelfs bij). Gewoon secure mode met de juiste caching/C2 setting. Eventueel test&copy als je het nog niet vertrouwt. Krijg je bij test&copy dezelfde CRC, dan heb je "101%" zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13284

Valt toch wel tegen hoor. Als ik in Nero een 1 op 1 copy maak, hoor ik het verschil wel. Niet alleen ik, maar ook mijn vader en mijn oom (op 2 verschillende goede sets). Het klinkt allemaal net wat scherper.

Met EAC weet ik het niet aangezien ik het nooit geprobeerd heb, maar dat lijkt me een veel betere ripper.

Als je trouwens 2 verschillende dure loopwerken pakt, aangesloten op dezelfde DAC hoor je ook klank verschil. Toch wel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

Anoniem: 13284 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 21:21:
Valt toch wel tegen hoor. Als ik in Nero een 1 op 1 copy maak, hoor ik het verschil wel. Niet alleen ik, maar ook mijn vader en mijn oom (op 2 verschillende goede sets). Het klinkt allemaal net wat scherper.

Met EAC weet ik het niet aangezien ik het nooit geprobeerd heb, maar dat lijkt me een veel betere ripper.

Als je trouwens 2 verschillende dure loopwerken pakt, aangesloten op dezelfde DAC hoor je ook klank verschil. Toch wel raar.
Ook in de beruchte (al aangehaalde) dubbelblinde ABX test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

Anoniem: 13284 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 21:21:
wie is je? ben jij dat? Heb je dit ook echt dubbeldblind getest.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

ik wacht nog even af ;)
Het ziet er naar uit dat je gelijk gaat krijgen...
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 15:02:
Reden?

Testen tonen aan dat een cd-r dikwijls een lagere error rate heeft dan een gloednieuwe geperste cd uit de winkel. Natuurlijk blijft er bij cd-r het heikele punt van de levensduur, maar dat heeft geen invloed op de klankkleur of dynamiek.
ik denk dat het aan de manier van kopieren ligt, ik zou met bijvoorbeeld nero of dvddecrypter of clonecd een 1op1 copie maken, hij kijkt dan niet naar wat er op de disc staat maar copieerd gewoon de 1tjes en 0tjes.
Zo werkt cd kopiëren altijd, maar software als Nero past geen extra foutdetectie of -correctie toe, dvd decrypter is voor dvd's, en CloneCD wil je helemaal niet gebruiken want die software is ontwikkeld met het idee om leesfouten te negeren - absoluut niet wat we willen.

Exact Audio Copy aan de andere hand gebruikt gebruikt de zogenaamde Secure Mode waarbij elke sector tweemaal wordt uitgelezen en dan vergeleken. Zijn beiden hetzelfde, dan is de kans dat ze foutief ingelezen werden negeerbaar klein. Verschillen ze, dan weet EAC dat tenminste één van beiden foutief werd ingelezen. EAC zal dan trachten door middel van herlezen alsnog de juiste data te achterhalen. Natuurlijk, als de cd te zwaar beschadigd is kan ook EAC er niets verder mee aanvangen, maar de resultaten die EAC behaalt zijn vaak op z'n minst spectaculair te noemen. Lees er deze testresulaten van EAC in vergelijking met andere rippers maar eens op na. Waar klassieke burst copy mode software (de standaard extractiemethode door vrijwel alle rippers gebruikt) op de artificieel beschadigde cd maar liefst 12 van de 21 tracks niet zonder fouten kon uitlezen - en bovendien niet aanduidde dat er fouten optraden, was EAC in staat om 18 van de 21 tracks bit-voor-bit perfect in te lezen, en bij de overige 3 tracks duidde EAC de exacte locaties van de fouten aan. Natuurlijk heeft het tweemaal uitlezen van elke sector wel als gevolg dat EAC minstens de helft trager is dan de concurrentie die de snelle (maar onbetrouwbare) burst copy mode gebruiken.

Moderne optische drives bieden vaak zogenaamde C2-foutinformatie aan. Dit is simpel gesteld niet meer dan een vlaggetje dat aanduidt wanneer de cd-speler een onverbeterbare fout is tegengekomen. Het idee hierachter is om aan de softwarekant deze vlag te onderscheppen en counter-measures toe te passen zoals herlezen (EAC) of een geavanceerde vorm van interpolatie (CDex met cdparanoia). Het leuke hierbij is dat de software niet langer tweemaal moet herlezen om fouten te detecteren. De cd-speler kan het meteen bij de eerste leespoging meedelen.

Helaas, amper een handvol programma's kan gebruik maken van deze C2-informatie. De belangrijksten onder hen zijn EAC, CDex en PlexTools. PlexTools valt voor de meesten al meteen af omdat dit enkel werkt in combinatie met een Plextor drive (en liefst een moderne). CDex heeft dan weer als nadeel dat het enkel betrouwbaar werkt bij drives die geen caching toepassen, en laat nu net het merendeel van de moderne drives audio-caching hebben. Dus blijft weermaals EAC als een van de weinigen over die er wel goed gebruik van kan maken. Maar, hoe ideaal C2 ook lijkt, door verschillen in implementaties van de CIRC-decoder (het hart van de foutdetectie en -correctie van elke cd-speler) of ronduit verkeerde implementaties (AOpen cd-rom drives bijvoorbeeld) is de betrouwbaarheid van de C2 vlag niet gegarandeerd. Bij heel wat cd-romspelers is ze compleet waardeloos, maar bij top drives is het een handig hulpje om het extractieproces zonder kwaliteitsverlies te versnellen. Door de vaak erbarmelijke implementaties van de C2 vlag worden rips gemaakt met software waar C2 ingeschakeld is vaak niet aanvaard op High Quality trading lists (omwille van de onzekerheid dat wel een betrouwbare drive is gebruikt).

Dat C2 wanneer goed geïmplementeerd wel degelijk voordelen kan opleveren toont het eerder vernoemde PlexTools. PlexTools gebruikt de burst copy mode omwille van de hoge snelheid gekoppeld aan foutdetectie via C2. Hierbij wordt van de gevaarlijke veronderstelling uitgegaan dat de C2-informatie onvoorwaardelijk betrouwbaar is, maar aangezien enkel Plextor drives (waarvan de recentere generaties allemaal nagenoeg perfecte C2 hebben) ondersteund zijn, is dat niet zo'n probleem. De correctie van fouten gebeurt op dezelfde wijze als bij EAC - door herlezen. Zoals je in de eerder gegeven link waarin EAC vergeleken wordt kunt zien legt deze werkwijze geen windeieren: PlexTools verslaat zelfs EAC! Ook Cdfreaks testte PlexTools en loofde de fenomenale correctiecapaciteit gecombineerd met een zeer hoge snelheid. Maar voor de meesten is PlexTools niet bruikbaar door de specifieke hardware vereisten. Dus blijft EAC de meest logische keuze.
Slogra schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 15:48:
Het probleem is dat CD audio geen goede error correction heeft daardoor hoeft hetgene wat er ingelezen wordt niet altijd precies hetzelfde te zijn als wat er op de disc staat. Daarom is het goed om een programma als EAC in secure mode te gebruiken die alles 2 of meerdere keren inleest en zo inleesfouten beperkt.
Je bedoelt het goed, maar zegt het verkeerd. De foutdetectie- en correctiemogelijkheden van audio-cd zijn buitengewoon krachtig. Tot een bepaalde hoeveelheid fouten maakt het niet uit of de data op een cd fouten bevat.

Ook een cd nieuw uit de winkel leest reeds ettelijke fouten per seconde. Sterker zelfs, zonder de CIRC-decoder (Cross Interleaved Reed-Solomon Code - het hart van de foutdetectie/correctie) zou een cd op z'n best klinken als een zwaar beschadigde LP. CIRC is in staat om (naar verhouding) gigantisch grote fouten volledig foutvrij te verbeteren.

Om de situatie wat te verduidelijken ga ik even kort schetsen hoe een cd-speler intern fouten corrigeert. De audiodata die de cd-speler leest worden verwerkt door de interne CIRC-decoder. De CIRC-decoder bestaat uit 2 Reed-Solomon-decoders (C1 en C2) en enkele de-interleaving-stadia. Dit zit natuurlijk allemaal in één chip. De C1-decoder is de eerste decoder die de kleine random-fouten afhandelt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de foutvlaggen E11, E21 en E31. E31 betekent dat er 3 of meer symboolfouten optraden aan de ingang van de C1-decoder. Dit kan de C1-decoder niet meer verbeteren en zal de foute symbolen aanduiden met een vlag en aanbieden aan de C2-decoder na de- interleaving. De C2-decoder is vrijwel identiek van opbouw, maar kan dankzij de voorgaande de-interleavingstap grotere fouten corrigeren. En middels de vlaggen van de C1-decoder kunnen nog meer fouten verbeterd worden. De C2-decoder hanteert net als de C1-decoder vlaggen, E12, E22 en E32. E32 is de enige foutvlag van de CIRC-decoder die aanduidt dat een fout oncorrigeerbaar is. Deze vlag wordt dan ook doorgaans gebruikt om het foutverhulling-circuit aan te sturen. Dit kan bestaan uit interpolatie- of muting-circuits. Afhankelijk van de kwaliteit hiervan kunnen oncorrigeerbare fouten tot een bepaalde grootte nog steeds onhoorbaar gemaskeerd worden, maar bij grotere fouten leidt dit meestal tot hoorbare artifacten in het geluid zoals tikken en plops.

Het is pas wanneer dit foutverhullings-circuit inschakelt dat er werkelijk dataverlies en meetbaar kwaliteitsverlies optreedt. Op een gave en goed geperste cd treedt dit nooit op. Zelfs de eerste generatie cd-spelers was optisch goed genoeg en voldoende stabiel om zonder enig probleem cd's uit te lezen zonder de foutcorrectie te laten struikelen.

Diezelfde E32-vlag is trouwens de zogenaamde C2 foutinformatie waarover we eerder spraken. Computersoftware krijgt de audiodata aangeboden voor eventuele interpolatie- of muting-circuits. Dat is ook de reden waarom een beschadigde cd die schijnbaar nog foutloos afspeelt in een gewone standalone cd-speler bij het rippen met een cd-romspeler heel wat fouten kan vertonen.

Om terug te komen op de noodzaak voor software als EAC. Hoe krachtig CIRC ook mag lijken, het is vaak niet voldoende. Maar vanuit het ontwerp van Sony en Philips is bewust gekozen voor het corrigeren van grote fouten door middel van interpolatie of muting omdat betere foutdetectie/correctie ook meer ruimte op het schijfje zou innemen waardoor de speelduur weer afneemt.

Voor computerdata is CIRC echter al niet meer krachtig genoeg. Waar bij audio (in de mening van Sony en Philips) het niet erg is dat de data niet 100% identiek is, maar het origineel goed genoeg benaderd wordt, is dit bij computerdata absoluut niet het geval. Zelfs de kleinste afwijking kan hier een programma of je gebruikersdata onwerkbaar maken. Daarom werd voor de data-cd alsnog een extra ECC-laag aangebracht voor extra foutdetectie en -correctie.

Aangezien audio hier niet over kan beschikken, en er wel degelijk onverbeterbare fouten kunnen optreden is het dus van belang om extractiesoftware te gebruiken die fouten kan herkennen en liefst nog verbeteren. Dit is weer waar EAC in het plaatje komt...
Ik heb ooit eens gehoord dat Furio het beste programma is om te branden.... ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Je bedoelt Feurio!. Dat is inderdaad een uitstekend programma om audiodata mee te branden, maar er is geen verschil in brandkwaliteit tussen de verschillende programma's. Het verschil zit 'em in de functie-omvang die ze aanbieden. Als je een wav+cue image brandt met Nero zal die identiek zijn als wanneer gebrand met Feurio! (*).

*: Kleine kanttekening; Nero kan geen offsetcorrectie toepassen waardoor er wel een verschuiving kan optreden tegenover Feurio!. Maar dit is niet van zo'n groot belang zoals je kunt lezen in The Truth About Offsets en zal zeker geen kwaliteitsverschil als gevolg hebben. Een twee punt bij Nero is de gebrekkige ondersteuning van het cue-sheet formaat. Maar ook hier geldt weer dat dit geen kwaliteitsverlies zal opleveren, hoogstens ietwat verkeerd gepositioneerde track indices.
EraZor schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 16:53:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het zo simpel zit als 1=1 en 0=0. vergelijk de kwaliteit van digitale loopwerken maar eens. Een (digitaal aangesloten) meridian speler of een el-cheapo dvd speltertje aan een GOEDE versterker met GOEDE DAC's maakt wel degelijk verschil (en nee, ik ben geen zelfbenoemde audiofiel oid).
En hier bega je al de fout in de fabeltjes uit de high-end wereld te geloven... Zelfs spotgoedkope loopwerken zijn in staat om een digitaal signaal te leveren dat het ideale signaal zo nauw benadert dat het onmogelijk is dat er hoorbare verschillen optreden. Een één is een één, en een nul is een nul. Daar kun je niets aan veranderen. Als er geen ontwerpfouten in de speler zitten dan zullen ze allemaal dezelfde data lezen (even in de veronderstelling dat er geen onverbeterbare fouten optreden).

Een punt dat wel vaak aangehaald wordt is de klokvastheid van het digitale signaal wat bij goedkope spelers erg belabberd zou zijn. Binnenin één toestel is de kloksynchronisatie natuurlijk geen probleem want men kan alle klokken afleiden van één masterklok, of alle klokken eenvoudig met elkaar synchroniseren.

Bij communicatie tussen toestellen via een (eigenlijk achterhaalde) interface als S/PDIF gaat deze vlieger niet meer op en zouden er inderdaad problemen kunnen ontstaan. SatCP zou SatCP niet zijn mocht hij dat jaren geleden ook niet getest hebben (wel meer bij toeval want ik was eigenlijk iets anders aan het meten ;)). Op school kon ik beschikken over logic analyzers in prijsklasses waarvan de meesten onder ons enkel kunnen dromen. De ideale omgeving om zulke zaken te testen. Ik had toen wel niet de beschikking over een degelijke cd-speler zoals ik nu heb, maar hoe slechter de afspeelhardware, hoe representatiever de test. Omdat de meeste digitale bewerkingen intern in de chipsets gebeuren is het volgen en meten van die signalen praktisch onbegonnen werk. In m'n metingen gebruikte ik een sample-rate convertor. Deze zet weer netjes een S/PDIF signaal op de uitgang wat makkelijk te meten valt. Wanneer de ingang en uitgang op dezelfde sample-rate gezet worden dan zou in theorie de uitgang identiek aan de ingang moeten zijn. De sample-rate convertor gebruikt dan gewoon een soort pass-through gesynchroniseerd aan z'n eigen klok.

Met de logic analyzer kon ik zowel het digitale ingangssignaal als uitgangssignaal tegelijk bekijken en vergelijken. De conclusie? Het kloksignaal dat de goedkope cd-speler afleverde voor de flank-timings van het S/PDIF-signaal was inderdaad niet zo zuiver als die van de sample-rate convertor (die wel ettelijke prijsklasses hoger zat ;)). Maar de afwijking was in vergelijking met de sample-rate zo klein dat je deze gerust volledig kunt negeren. We praten over afwijkingen die niet eens enkele procenten van een enkele periode naderen. Als een toestel dat deze imperfecte data krijgt hierdoor in de war raakt, dan gooi je best dat toestel weg want de fout zit in het toestel en niet in het imperfecte signaal.

Wel een probleem is zoals eerder gezegd de synchronisatie tussen beide toestellen. Omdat ik beperkt was door het geheugen van de analyzer kon ik maar beperkt lange samples nemen die misschien niet volledig representatief zijn, maar over de gehele meetduur werd het gebrek in synchronisatie nooit een probleem. Het zou echter kunnen dat over zeer lange periodes er wel fouten optreden, maar het zou me verbazen. Digitale fouten zijn vrijwel steeds duidelijk hoorbaar en mocht dat het geval zijn dan hadden er veel meer mensen met een digitale geluidsinstallatie (zonder systeemwijde klok) geklaagd over frequente tikken in het geluid.

Wel zat er een aanzienlijke delay tussen het ingangsignaal van de convertor en z'n uitgangssignaal. Dat kan wijzen op de buffering, maar valt buiten dit topic en heeft natuurlijk ook geen invloed op de kwaliteit.

Je kunt er bij gewone consumer hardware dus wel vanuit gaan dat de minieme timingsverschillen nooit, of negeerbaar zelden een probleem zullen opleveren. World clocks kunnen echter wel van belang zijn in toepassingen waar je zeer lage en vooral gelijke latencies wilt hebben. Bij gewone consumer toepassingen speelt dat echter absoluut geen rol.

Als we het verhaal analoog gaan beschouwen zien we natuurlijk wel wezenlijke verschillen tussen de DAC van een paar tientjes in de goedkope speler tegenover de professionele DAC in de duurdere speler, maar dat valt buiten deze discussie.

[ Voor 3% gewijzigd door satcp op 01-11-2005 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

^^Slightly stunned!

Mooi verhaal over die RSPC foutcorrectie, nooit precies geweten hoe dat werkte, en nu dus wel! Lijkt me een moeilijk te ontkrachten verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

j-w schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 21:39:
[...]

wie is je? ben jij dat? Heb je dit ook echt dubbeldblind getest.... ?
"Je" hoeft me niet zo aan pakken hoor. Heb je zelf wel eens de moeite genomen om een iets te gaan testen? Of zit je alleen maar andere na te praten en ben je al overtuigd dat theorie en praktijk altijd dezelfde uitkomsten geven.

Ik was zelf ook scepties hoor. Ik ben de eerste die toegeeft dat bijv. die blinde test met die mp3's hier op got erg moeilijk was, met voor mij eigenlijk geen merkbaar verschil. Ook hoor ik geen verschil in de verschillende cinch kabels die ik hier heb liggen (maar ik ben niet zo arrogant, zoals vele hier, om dan te zeggen dat er absolute geen verschil kan zijn). Maar een blinde test was voor deze vergelijking compleet overbodig aangezien het verschil er duidelijk was.

Wat mij ook erg veraste, was de hoeveelheid klank verbetering er optrad toen ik een betere stroomkabel plaatste bij een eindversterker. Aangezien ik altijd van mening was, dat het in de muur weer gewoon als een dun kabeltje verder ging. Maar dat is natuurlijk weer een andere discussie.

Zo blijkt maar weer dat niet alles afgeschoven kan worden als onzin. Ga zelf eens aan de gang met wat spul en vorm dan een mening voor je zelf en niet over een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

Anoniem: 13284 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 23:21:
[...]
Ik was zelf ook scepties hoor. Ik ben de eerste die toegeeft dat bijv. die blinde test met die mp3's hier op got erg moeilijk was, met voor mij eigenlijk geen merkbaar verschil. Ook hoor ik geen verschil in de verschillende cinch kabels die ik hier heb liggen (maar ik ben niet zo arrogant, zoals vele hier, om dan te zeggen dat er absolute geen verschil kan zijn). Maar een blinde test was voor deze vergelijking compleet overbodig aangezien het verschil er duidelijk was.
Het was maar een vraag :) Ik heb helemaal nog geen mening over deze zaak. Maar als iemand beweert een verschil te horen, wil ik wel graag weten hoe er getest is. Dubbelblind testen geeft namelijk zoveel meer zekerheid omdat je compleet uitsluit dat je verwachtingen een rol spelen.

[ Voor 11% gewijzigd door j-w op 01-11-2005 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

SatCP schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 22:51:
[...]
Reden?

Testen tonen aan dat een cd-r dikwijls een lagere error rate heeft dan een gloednieuwe geperste cd uit de winkel. Natuurlijk blijft er bij cd-r het heikele punt van de levensduur, maar dat heeft geen invloed op de klankkleur of dynamiek.
.
Het grootste bewijs voor mij zelf zijn backup van games, vooral bij playstation1 en gamecube is het extreem duidelijk dat de backup slechter is dan het origineel.

Ongeacht brander/media.

Bij ps1 games is het opvallend, dat bij een backup de laadtijden langer zijn, en er bij de streaming videos een duidelijk blok-effect optreedt dat niet te zien is bij het origineel.

dit terwijl ze op de beste media zijn gebrand met de beste brander, en de pi/po tests met glans doorstaan....

Er is gewoon een enorm verschil tussen de cd-r en het origineel, er zullen altijd fouten op de copie zitten dat kun je niet voorkomen, er zal altijd een vuiltje, stofje of leesfout zijn die een foutje maakt hier en daar...

ik was inderdaad vergeten dat clonecd de errors negeerd om zo de beveiliging te omzeilen,..

als ik een data cd copieer met bijvoorbeeld nero dan zal hij dat dus ook in burstmode doen?

[ Voor 9% gewijzigd door Tetsuo55 op 01-11-2005 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:46
Ik weet niet of ik de link nog kan vinden, maar het volgende kwam ik ooit op een audiofiel site tegen (inclusief metingen):

een audiocd kun je onmogelijk 100% 1:1 kopieren. Sterker nog, zelfs waneer audio-CD's geperst worden, treedt er kwaliteitsverlies op. Dit is "merkbaar" in de dynamiek.

Reden hiervoor is dat muziek op een audio-CD niet raw als nullen en enen is opgeslagen, maar er nog een "codering/formaat" overheen zit. Hierdoor word een audio-CD gevoelig waneer er een minescuul (echt echt heel klein, zo klein dat het dus zelf bij persen van CD's meetbaar is) afstandsverschil zit tussen de nullen en enen (putjes).

Beetje kort, ik ga ff googlen op die link, daar stond het verhaal heel mooi en uitgebreid op...

[ Voor 6% gewijzigd door Klaus_1250 op 01-11-2005 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

j-w schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 23:24:
[...]

Het was maar een vraag :) Ik heb helemaal nog geen mening over deze zaak. Maar als iemand beweert een verschil te horen, wil ik wel graag weten hoe er getest is. Dubbelblind testen geeft namelijk zoveel meer zekerheid omdat je compleet uitsluit dat je verwachtingen een rol spelen.
Ok, mijn fout. Ik dacht een cynische toon te bespeuren :) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeg, SatCP, ik bewonder echt je beduld om al die lappen tekst telkens weer opnieuw erneer te toveren _/-\o_ . Zeker omdat een paar linkjes, zoals ik deed met reed-solomon vaak ook prima voldoen :) Maar misschien wordt het op deze manier ook ECHT gelezen, i.p.v in de wind geslagen :+ Je weet maar nooit natuurlijk ;)

edit: je weet idd maar nooit...:
Klaus_1250 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 23:37:
een audiocd kun je onmogelijk 100% 1:1 kopieren. Sterker nog, zelfs waneer audio-CD's geperst worden, treedt er kwaliteitsverlies op. Dit is "merkbaar" in de dynamiek.

Reden hiervoor is dat muziek op een audio-CD niet raw als nullen en enen is opgeslagen, maar er nog een "codering/formaat" overheen zit. Hierdoor word een audio-CD gevoelig waneer er een minescuul (echt echt heel klein, zo klein dat het dus zelf bij persen van CD's meetbaar is) afstandsverschil zit tussen de nullen en enen (putjes).
:O Succes met googelen naar onzin... Lees AUB ff SatCP's verhaal! Wat je zegt is echt volstrekte onzin :'(

[ Voor 60% gewijzigd door voodooless op 02-11-2005 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 23:25:
Het grootste bewijs voor mij zelf zijn backup van games, vooral bij playstation1 en gamecube is het extreem duidelijk dat de backup slechter is dan het origineel.
Ja, maar dat is omdat men hier met speciale kopieerbeveiligingen zit die eigenlijk buiten de Red Book standaard vallen. Hierdoor wordt kopiëren net iets complexer dan gewoon eentjes en nullen kopiëren. Het mag gek klinken, maar een cd-lezer/brander kan niet 1:1 kopiëren als de brondata niet aan bepaalde eisen voldoet. De cd werd origineel ontwikkeld zodat er (voor de cd-speler) een bepaald verwachtingspatroon in de data zit (bepaalde bytecombinaties kunnen bijvoorbeeld niet voorkomen). Door nu express foutieve data op het schijfje te zetten, kun je de hele handel in het honderd laten lopen.

Daarnaast is met name de PlayStation erg kieskeurig qua media door de afstelling van het loopwerk. Waar een bepaals schijfje op de pc uitstekende lage error rates laat opmeten kan dit in de PS totaal anders liggen.

Ook bij audio-cd bestaan er enkele zeer vuile kopieerbeveiligingen. Zo zijn ook hier beveiligingen in de omloop waarbij opzettelijk corrupte data doorheen het muzieksignaal wordt gezet. Het idee hierachter is dat (zoals eerder gezien) de stand-alone audio-cd-spelers deze fouten zullen maskeren met hun interpolatiecircuits. Bij het rippen op de pc worden deze circuits echter niet gebruikt wat er voor zorgt dat de tikken mee worden ingelezen. Software als EAC loopt hier helemaal op vast omdat EAC er vanuit gaat dat de juiste data wel op het schijfje staat, maar (deels) onleesbaar is geworden. Maar de juiste data staat gewoonweg niet op het schijfje... Dus faalt EAC hier compleet.
Waarom noem ik deze beveiliging vuil? Omdat je met EAC geen perfecte rips kan maken (noch met enige andere software)? Alvast, maar de hoofdreden is dat dit geen cd is... Dit is een opzettelijk defect product waarvoor je zelfs hebt betaald! In plaats van naar de muziek te luisteren, krijg je de foutverhullingscircuits van je cd-speler te horen die het origineel benaderen...

Echter, de meeste audiokopieerbeveiligingen zijn probleemloos te kopiëren met de juiste software - eventueel in combinatie met bepaalde hardware.
Er is gewoon een enorm verschil tussen de cd-r en het origineel, er zullen altijd fouten op de copie zitten dat kun je niet voorkomen, er zal altijd een vuiltje, stofje of leesfout zijn die een foutje maakt hier en daar...
Even veronderstellend dat er geen beveiliging op de cd zit en de cd niet te zwaar bekrast is, zijn 100% kopieën wel degelijk mogelijk (op de eerder vernoemde - maar onbelangrijke offset na). Je kunt dit makkelijk zelf testen. Rip een cd naar een image. Brand deze image op cd en rip deze weer naar de pc. Laat een bestandsvergelijker los op de twee images. Zijn de bestanden hetzelfde (op een offset na), dan kun je spreken van een 100% kopie. Image 1 is dan bit-voor-bit identiek aan Image 2.
als ik een data cd copieer met bijvoorbeeld nero dan zal hij dat dus ook in burstmode doen?
Bij data cd is de burst copy mode geen enkel probleem omdat de extra ECC laag voor voldoende foutdetectie zorgt. Zijn er leesfouten dan zal de foutinformatie die uit deze laag verzameld kan worden dit melden. De kans dat een beschadiging op een data-cd onopgemerkt gekopieerd wordt is bijzonder klein.

Audio-cd daarentegen moet het doen zonder deze extra ECC-laag. Daarom net is het gebruik van software als EAC - welke fouten kan herkennen van groot belang.
Klaus_1250 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 23:37:
Ik weet niet of ik de link nog kan vinden, maar het volgende kwam ik ooit op een audiofiel site tegen (inclusief metingen):
[en verdere onzin]
Mocht deze onzin waar zijn, verklaar dan eens waarom je eindeloos generatiekopieën kunt maken van audio cd's zonder dat er bitverschillen optreden. Mensen, test aub zelf vooraleer je zulke onzin aanneemt... In de high-end audiowereld gaan zoveel fabeltjes rond (inclusief "bewijzen" en "metingen") die je zelf met enkele eenvoudige testen kunt weerleggen.

Neem een gave audio cd, rip deze met (een goed geconfigureerde) EAC naar een wav+cue en markeer deze image als de referentie. Brand deze wav+cue naar een cd (pak best een cd-rw - kwestie van niet een berg cd's weg te gooien). Rip de gebrande cd weer naar wav+cue met EAC en brand deze image opnieuw. Herhaal deze stappen desgewenst tientallen malen. Ben je het kopiëren beu, dan rip je de laatst gebrande cd weer naar wav. Gebruik nu een audio file compare tool (het makkelijst is de ingebouwde compare functie van EAC te gebruiken) om de referentie wav te vergelijken met de wav geript van de laatst gebrande cd. Afhankelijk van je hardware zul je een offset bemerken (die eerder reeds uitgelegd werd en verder van geen belang is) en tevens dat de wav voor de rest bit-voor-bit identiek is! Hoe kan dat als 1:1 kopiëren onmogelijk is.

Verder is het zoals reeds meermaals gezegd in deze thread onmogelijk dat er iets aan het klankbeeld of de dynamiek veranderd wanneer er fouten optreden bij digitale overdracht. Dus mocht er door een defect in je brander of een kwalitatief slecht cd-r schijfje in de voorgaande lees/brand-stappen iets mis zijn gelopen, dan zal dit zich niet uiten als een verschil in dynamiek maar als harde digitale artifacten.
Reden hiervoor is dat muziek op een audio-CD niet raw als nullen en enen is opgeslagen, maar er nog een "codering/formaat" overheen zit.
Het is net dankzij die codering (Cross Interleaved Reed-Solomon Code) dat het mogelijk is om een audio-cd zonder fouten uit te lezen. Mocht je gewoon de raw audio data in één lineaire stream zetten dan zou de audio-cd niet eens kunnen afspelen. Hoe zou de cd-speler sectorbepaling kunnen doen (er is namelijk geen plaatsbepalingsinformatie in het raw signaal)? Hoe zou de cd-speler fouten kunnen herkennen (er is namelijk geen foutdetectie-informatie in het raw signaal)? Hoe zou de cd-speler z'n klok kunnen synchroniseren met de data op de cd (er is namelijk geen klokinformatie in een raw audio signaal zoals dat wel bij de EFM-codering het geval is)? ... Kortom, een waardeloos onwerkbaar product zou je dan hebben.
Hierdoor word een audio-CD gevoelig waneer er een minescuul (echt echt heel klein, zo klein dat het dus zelf bij persen van CD's meetbaar is) afstandsverschil zit tussen de nullen en enen (putjes).
Die verschillen in lengte van gelijke pits en tussenafstanden door imperfectuies van het brand- en persproces zijn zo klein dat ze ver binnen de toegestane toleranties van Red Book liggen. Als uw cd-speler er dus problemen mee heeft, dan zit er een probleem in die speler, niet in de cd's welke wel aan de Red Book standaard voldoen en perfect foutloos - en identiek - af te spelen zijn op hardware die ook aan Red Book voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Damn, doe je het alweer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Laatst online: 08-07 23:46
Niet echt kunnen vinden, maar wel:
http://stereophile.com/reference/590jitter/index.html

Hoe past de technologie die Yamaha gebruikte, Audio Master, precies in het bovenstaande verhaal?
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=112583
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=81615

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Briljant he, zo'n artiekel. Ik hoef alleen maar de concusie te lezen, en dan weet ik al voldoende:
Conclusion
From my measurements, it is apparent that none of these CD tweaks have any effect on a player's error-correction ability or on the amount of jitter in the HF signal. However, it is beyond doubt that they increase the musicality of CDs. Just as in analog audio, there are things going on in digital audio that have not been identified, but influence sonic characteristics.
Zo van: "Tja, we hebben een berg meetgegeven die aantonen dat er niks aan de hand is.., maar ach, die gooien we weg, want we horen immers de magische verschillen". Men vind in de metingen niks vreemds, en gaat dan met ongechekte uitspraken van derden aan de haal :r

Verder constateert men dat verschillende CD verschillende Jitter patronen kunnen hebben. De vraag is echter of de DAC zich daar druk om maakt. Het artiekel rept wat over JVC designers die claimen dat jitter zefs door een asynchrone buffer nog waarneembaar is, maar met een bewijs of uitleg komt men vervorgens niet. Daarnaast zou dit zelfs een indicatie kunnen geven dat een gecopieede CD beter zou kunnen klinken dan het orgineel, als daar de putjes wel "strakker" staan... Kortom... het is gewoon weer het eeuwenoude jitter verhaal.

Ook briljant:
Their research also confirmed that even the smallest amounts of jitter in the word clock that synchronizes the D/A converter affect the musicality of digital playback. A shift of as little as 100 picoseconds (0.1 nanoseconds, or 1/10 of a billionth of a second) in the word clock causes audible conversion-timing errors.
Sinds waneer is muzikaliteit een wetenschappelijke grootheid? Hoe testen ze de hoorbaarheid van dit soort dingen? Daarnaast: de klok van een DAC is niet gewoon 44.1 Khz, maar meerdere Mhz'en. er wordt oversampling gedaan om beter te kunnen filteren, en de troep van de 1 bit DAC's ver weg te houden. Met bijvoorbeeld 128X oversampling heb je automagisch een soort jitter reductie, aangezien de de 44.1 Khz stukjes in 128x kleinere stapjes verdeelt worden. Deze hebben een vele malen geringere tollerantie, dan het oorspronkelijke 44.1 Khz signaal. De echte clock van de DAC is echter nog een factor 4 tot 5 hoger, dus de tolleranties zijn eigenlijk zelfs nog veel kleiner.

Daar kan SatCP vast ook nog wel een heleboel over vertellen (en me corrigeren als ik het niet helemaal bij het juiste eind heb) :+

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 02-11-2005 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Hmm ik was wellicht niet helemaal duidelijk in m'n post: ik denk ook dat er geen verschil is tussen kopie en origineel ;) De discussie of je verschillen inloopwerken hoort/opmerkt hoort dan ook niet thuis in dit topic: enige dat ik wilde zeggen is dat je niet altijd kan zeggen 1=1, 0=0. Bij de (en nou doe ik 't zelf toch) verschillen tussen de loopwerken merkte ik voornamelijk dat het geluid wat 'zweefde' bij de dvd speler: net alsof je een lp speelt met een niet-constant toerental. En ja: dat heb ik dubbelblind getest. Was ook een speler die op instorten stond, overigens. Ik ben dan ook van mening dat de klanklmatige verschillen van cd spelers met name in het DAC gedeelte zal zitten (en je kan er vanuit gaan dat de gemiddelde DAC uit een cd speler beter is dan die in een receiver)

Maar goed: ik dwaal wat af; nogmaals daar gaat deze hele discussie niet over.

Heeft de TS al blind getest inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

EraZor schreef op woensdag 02 november 2005 @ 14:20:
Maar goed: ik dwaal wat af; nogmaals daar gaat deze hele discussie niet over.
Klopt, maar wel over de hoorbare verschillen tussen een CD-R en het orgineel, en het hierboven aangehaalde artiekel probeert dat zo'n beetje te verklaren (tevergeefs). Nouja, het gaat niet exact om CD-R's maar men zou het verhaal daar naartoe kunnen doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

deepspace schreef op woensdag 02 november 2005 @ 14:31:
[...]

Klopt, maar wel over de hoorbare verschillen tussen een CD-R en het orgineel, en het hierboven aangehaalde artiekel probeert dat zo'n beetje te verklaren (tevergeefs). Nouja, het gaat niet exact om CD-R's maar men zou het verhaal daar naartoe kunnen doortrekken.
Volgens mij zijn WIJ 't allang eens hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:57

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Tetsuo55 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 23:25:
[...]

Ongeacht brander/media.

Bij ps1 games is het opvallend, dat bij een backup de laadtijden langer zijn, en er bij de streaming videos een duidelijk blok-effect optreedt dat niet te zien is bij het origineel.

dit terwijl ze op de beste media zijn gebrand met de beste brander, en de pi/po tests met glans doorstaan....

ik was inderdaad vergeten dat clonecd de errors negeerd om zo de beveiliging te omzeilen,..

Je geeft hier een perfect voorbeeld uit het PSX1 tijdperk: de cd`s (op hogere snelheid gebrand) die door een te zwakke lens (PSX 1000-5000 & 9000 Serie) gelezen moest worden. Zulke backups diende op 2x gebrand te worden (liefst zelfs 1) en dan had ik hier cd`s die het beter deden dan het origineel. Ik gebruikte destijds altijd KODAK-Gold cd`s welke perfect leesbaar waren.

Het verhaal van blokkige filmpjes duidt eerder op compressie vermoed ik of de VEKEERDE foutcorrectie die brandsoftware destijds toepastte op PS1 games.

Van een gamecube game is nog geen identieke 1 op 1 midi-dvd kopie te spelen... dus een vergelijking met half-open cubes/ethernet-streamed games gaat ook niet op.

Je zegt hier zelf al dat de CD`s al je tests doorstonden toen, het probleem lag dus ergens anders.
Heel veel PS1`s hadden slechte/minder lenzen die alleen geschikt waren (lees gecalibreerd) voor originele psx cd-roms... en dan bij voorkeur blauwe of zwarte.

[ Voor 8% gewijzigd door Michael Knight op 02-11-2005 14:54 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Laatst online: 05-07 11:03

ranzige pad

kwaaak kwaak

(jarig!)
voor audio cd's doe ik het volgende
1 nooit mp3's branden of iemand moet perse iets baggers willen hebben
2 koop goede cd-r's beetje merk kan geen kwaad toch ipv goedkope princo's/ariat's
3 om jitter te reduceren, lees in op 1speed en brand eventueel op 1speed(zo lag mogelijk iig). zoniet, dan pak je de copy er gemakkelijk op op een cd speler van rond de 1000euro.
audio cd's zijn nu eenmaal opgenomen in mode1, mode1 ken geen error correctie. Data cd's zijn mode 2 en kennen wel data correctie, dus kennen dit probleem niet/minder.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:38:3 om jitter te reduceren, lees in op 1speed en brand eventueel op 1speed(zo lag mogelijk iig). zoniet, dan pak je de copy er gemakkelijk op op een cd speler van rond de 1000euro.
audio cd's zijn nu eenmaal opgenomen in mode1, mode1 ken geen error correctie. Data cd's zijn mode 2 en kennen wel data correctie, dus kennen dit probleem niet/minder.
Zucht...al die moete die CatSP gedaan heeft weer voor niks... Neem nu eens de moeite om dat te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:38:
Bagger ... bagger... is dat niet een beetje overtrokken?
Of ben jij er ook zo eentje die elke mp3 "eruit vist" ook al is dit gedaan met een goede encoder en met een gemiddelde bitrate van >256kbs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
voor audio cd's doe ik het volgende
2 koop goede cd-r's beetje merk kan geen kwaad toch ipv goedkope princo's/ariat's
3 om jitter te reduceren, lees in op 1speed en brand eventueel op 1speed(zo lag mogelijk iig). zoniet, dan pak je de copy er gemakkelijk op op een cd speler van rond de 1000euro.
Zo en nu nog graag de onderbouwing van bovenstaande beweringen.
Helaas is de Grote GoT luistertest nooit netjes afgerond,
Luistertest van lossy formaten ** Test staat online **

maar mp3 (lame397b -V 2 --vbr-new) is transparant voor de meeste luisteraars en de meeste samples. Daarmee wil ik niet beweren dat mp3 de efficiëntste audio compressie codec is, verre van zelfs. Maar die discussie is erg offtopic hier.
1x speed branden is lariekoek, moderne branders zijn op veel hogere snelheden geöptimaliseerd (zie uitstekend betoog van SatCP)

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 02-11-2005 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

(jarig!)
zie je, daar heb je ze al. De mensen die beweren dat het onzin is. Waarom zijn er zulde dure loopwerken? om jitter te reduceren, dus bits die wegvallen door trillingen. Nu heeft je cd speler wel wat ingebouwd gekregen om dit te compenseren, maar meestal behaalt dit het orginwele signaal niet. dus gegevens verlies.

Enjah ik pak ze er uit, vaker gedaan, ook blind. Copieen zijn fletser tenzij goed gecopieerd, dus op 1speed (lezen/schrijven).

De meeste mensen met high end apparatuur gebruiken geen copieeen.(instalaties >15k).

Het kritiek wat ik hier bovenleest komt van het zelfde soort persoon wat geen heil ziet in kabels van 25euro of 1000euro

[ Voor 11% gewijzigd door ranzige pad op 02-11-2005 16:36 ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:34:
...

De meeste mensen met high end apparatuur gebruiken geen copieeen.(instalaties >15k).
Sorry hoor, maar da's zéker geen argument.... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

(jarig!)
ach waarom bemoei ik mij ook met dit soort discussies. laat maar en denk zoals je wil. Ik weet wat ik hoor.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:34:
zie je, daar heb je ze al. De mensen die beweren dat het onzin is. Waarom zijn er zulde dure loopwerken? om jitter te reduceren, dus bits die wegvallen door trillingen. Nu heeft je cd speler wel wat ingebouwd gekregen om dit te compenseren, maar meestal behaalt dit het orginwele signaal niet. dus gegevens verlies.
Echt gewoon vreselijke onzin! Bittjes vallen door Jitter niet om... Bij jitter praten we over picosecondes, dat is dus 1x10^-12 seconde! Een sample duurt 2.2675737 x10^-6 seconde om maar ff het verschil aan te geven. Dat is een factor 2267573,7 verschil! En dat ga je horen denk je :? Dure loopwerken is gewoon vooral marketing. Kwaliteit gaat hem veel meer zitten in de dac het het analoge circuit, maar dat snapt de consument niet, dus wordt daar ook veel minder over gezegt. Daarnaast zag ik laatst een review van een high-end CD-speler (>1000 euro, weet niet meer hoever daarboven), die blijkbaar super klonk. Had jitter van wel 1200ps...
Nee, dan zouden ze meteen als idioot worden uitgemaakt door hun maatjes.
Het kritiek wat ik hier bovenleest komt van het zelfde soort persoon wat geen heil ziet in kabels van 25euro of 1000euro
De tegenovergestelde personen kunnen nooit met valide verklaringen aankomen... Vraag: wie is dan geloofwaardiger? En dan krijg je idd het ultime argument:
ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:37:
ach waarom bemoei ik mij ook met dit soort discussies. laat maar en denk zoals je wil. Ik weet wat ik hoor.
Briljant hoor. Als er iets onbetrouwbaar is, dan is het wel je oren (of eigenlijk veel meer: je hersenen). Een discussie voer je aan de hand van valide argumenten, zolang je die niet denkt te hebben, kun je idd maar liever niet meedoen.

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 02-11-2005 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

(jarig!)
jah het heeft toch geen zin, je bent toch al vooraf bevooroordeeld. ik kan lullen als brugman maar jij blijft skeptisch. Nou daar het ik geen zin in, te vaak mee gemaakt en "ze" horen toch niet wat ik hoor en verklaren mij voor gek. Dus pas ik daar voor.

Maar horen is geloven. jij zult het wel niet horen.

Ach jah als je geloofd dat dure cd loop werken puur marketing is, dan is dat gewoon een te kort koming.

[ Voor 31% gewijzigd door ranzige pad op 02-11-2005 17:05 ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 17:01:
jah het heeft toch geen zin, je bent toch al vooraf bevooroordeeld. ik kan lullen als brugman maar jij blijft skeptisch. Nou daar het ik geen zin in, te vaak mee gemaakt en "ze" horen toch niet wat ik hoor en verklaren mij voor gek.
jah het heeft toch geen zin, je bent toch al vooraf bevooroordeeld. ik kan lullen als brugman maar jij blijft skeptisch.

Kijk, het zelfde is bij jou van toepassing :+ Jij bent hier ook minstens net zo bevooroordeeld. Naar technische argumenten heb je totaal geen oor, je eigen technische argumenten kloppen van geen kant. Ga er dan op zijn minst op in als je het er niet mee eens bent! Waarom zou ik je dan moeten geloven? Op je woord? Als ik dat moet doen, dan kan ik iedereen wel geloven. Nee, zo werkt dat helaas niet bij mij.

Tja, dit is gewoon een eindelose discussie tussen ratio en geloof... Doe je niks aan.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 02-11-2005 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

(jarig!)
nou nee, ik vertel jou wat ik hoor als ik het verschil tussen beide probeer. Jij zegt direct onzin. wie is er dan niet voor rede vatbaar.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 17:08:
nou nee, ik vertel jou wat ik hoor als ik het verschil tussen beide probeer. Jij zegt direct onzin. wie is er dan niet voor rede vatbaar.
Tja, zonder dat je exact vertelt hoe je getest hebt heb ik natuurlijk niks aan je "test". Onzin zijn je technische argumenten. Dat je HQ Mp3 ertussenuit kunt plukken geloof ik wel, met de test is dat immers ook enkel personen idd gelukt (met niet eens high-end apperatuur). Maar copieen die anders klinken... nee. Horen doe je helaas niet alleen met je oren, dus als je test, moet dat een degelijke ABX test zijn. En als er een verschil idd echt waarneembaar zou zijn, dan moet er een verklaring zijn, en die is veel interessanter dat te weten of iemand het idd kan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

(jarig!)
anders klinken moet je lezen als in kleine details die wegvallen, dynamiek, stereobeeld en soms imperfecties van de cd-r.

Hoe het te verklaren valt(jij verkaart mij toch direct weer voor gek en komt met cijfers aan).
tijdens het inlezen valt er gewoon informatie weg, hoe weinig het ook is.
Dat signaal wordt weer terug gezet op cd-r waar ook weer verlies optreed door vaak al een nog trillings gevoeliger loopwerk.
Daarnaast is de refectie van een cd-r anders als een cd-rom.

Hoe klein het verschil ook mag zijn, een goede instalatie kan dat verschil hoorbaar maken als je maar weet waar je naar moet luisteren.

Enven de vraag andersom draaien, hoe verklaar JIJ dat ik verschil hoor, en kom nu niet weer aan met cijfers.

Maar laat mij raden, jij ziet ook niets in kabel bruggen, een apparte groep voor audio met 25amp zekering, geen kruisende kabels enz.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kom gewoon ff met je testmethode, dan kunnen we verder te praten ;)

Hoe jij dingen hoort die er misschien niet zijn. Dat is niet zo moeilijk te verklaren, Ga maar ff in de psychoacoustiek kijken. Als je die volledig kunt uitsluiten, dan heb je idd een valide hoortest gedaan.

Ik zal later nog wel ff wat van je argumenten weerleggen, moet nu eerst ff naar huis en eten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 17:22:
Hoe het te verklaren valt(jij verkaart mij toch direct weer voor gek en komt met cijfers aan).
tijdens het inlezen valt er gewoon informatie weg, hoe weinig het ook is.
Dat signaal wordt weer terug gezet op cd-r waar ook weer verlies optreed door vaak al een nog trillings gevoeliger loopwerk.
Daarnaast is de refectie van een cd-r anders als een cd-rom.
Als je geen trol bent, doe dan eens met mij mee:
  1. Neem een originele CDDA (red book)
  2. Installeer en configureer EAC
  3. Lees een track in naar track.wav
  4. Brand deze track naar CDR
  5. Lees deze track naar track2.wav
  6. Voer een wave-compare uit met EAC tussen track.wav en track2.wav
  7. Merk op dat de bestanden identiek zijn (uitgezonderd een eventuele offset)
  8. Heroverweeg de beweringen uit bovenstaande quote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat verschil wat jij hoort, dat komt door je hersenen, niet door daadwerkelijk geluidsverschil, maar een verschil wat jij wilt horen. ;)

Ik geloof in klankleurverschillen, dynamiekverschillen, etc. In het analoge domein.

Het analoge domein is namelijk veel gevoeliger voor beïnvloeding dan het digitale domein. Een lelijke 1 of 0 blijft herkend worden als een 1 of een 0, dus de waarde die dat ding vertegenwoordigd. Of het nu een haarscherpe 1 is of een blurry 1, zo lang dat ding herkend wordt als een 1, is er niets aan de hand, en veranderd er niets aan de dynamiek of het stereobeeld of whatever.

Als rijen van die dingen niet goed herkend worden heb je geen gebrek aan dynamiek etc, dan heb je digitale artifacts. Jij snapt schijnbaar niet hoe het werkt in het digitale domein, namelijk totaal anders dan het anaolge domein, waar heel andere dingen belangrijk zijn dan in het digitale domein. Bij het analoge domein praat je over audio, het digtale domein is eigenlijk stomweg data. :) De stream bepaald hoe iets klinkt (of niet) niet de kwaliteit van die stream. Als de stream juist herkend wordt, (dus alle 1'tjes en 0'etjes) zal de output altijd hetzelfde klinken, duur kabeltje of niet, vieze bitjes ja of nee. :)

En dan doet vervolgens de marketing de rest wel. Die komt wel met fabeltjes dat jouw digitale signaal over die interlink van 600 euro veel beter klinkt, meer dynamiek, breder stereobeeld, blabla.

Zij ook weer lekker verdiend met dingen waar je mensen hebt die dan zelf daadwerkelijk verschillen horen die er niet zijn, omdat ze het graag willen horen. De marketing past dan ook trucjes toe voor hun apparaten en kabels, die van toepassing waren in het analoge domein (wat mensen nog steeds kennen) en wat voor geen meter meer opgaat in het digitale domein.

Je moet het zo zien: Stel je (digitale) muziek is een rarretje of een zipje. Er veranderd geen kont aan de inhoud, of je het kreng nu binnenhaalt met een 28k8 modem, adsl, kabel of whatever. De inhoud blijft gelijk. Zo lang jij het bestand kunt openen, zal er hetzelfde inzitten als aan de andere kant.

[ Voor 34% gewijzigd door GaMeOvEr op 02-11-2005 17:47 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Michael Knight schreef op woensdag 02 november 2005 @ 14:52:
[...]

Je geeft hier een perfect voorbeeld uit het PSX1 tijdperk: de cd`s (op hogere snelheid gebrand) die door een te zwakke lens (PSX 1000-5000 & 9000 Serie) gelezen moest worden. Zulke backups diende op 2x gebrand te worden (liefst zelfs 1) en dan had ik hier cd`s die het beter deden dan het origineel. Ik gebruikte destijds altijd KODAK-Gold cd`s welke perfect leesbaar waren.

Het verhaal van blokkige filmpjes duidt eerder op compressie vermoed ik of de VEKEERDE foutcorrectie die brandsoftware destijds toepastte op PS1 games.

Van een gamecube game is nog geen identieke 1 op 1 midi-dvd kopie te spelen... dus een vergelijking met half-open cubes/ethernet-streamed games gaat ook niet op.

Je zegt hier zelf al dat de CD`s al je tests doorstonden toen, het probleem lag dus ergens anders.
Heel veel PS1`s hadden slechte/minder lenzen die alleen geschikt waren (lees gecalibreerd) voor originele psx cd-roms... en dan bij voorkeur blauwe of zwarte.
duidelijk

ik brande ook alles op 1 of 2x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Ok duidelijk, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 03-07 16:31

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Mijn got, even wat commentaar geven...

Om maar met jitter te beginnen.
Als je een cd ript op je computer dan lees je die in met alle fouten en ellende die er bij hoort als hierboven ergens beschreven. Daar kan je software matig iets aan doen, dus gaan we er even vanuit dat we een idiale image hebben gemaakt van de audio cd. Vervolgens gaan we dat ding branden, de brander die we daar voor gaan gebruiken introduceert jitter. Het aan en uitzetten van de laser gaat immers niet perfect op tijd, dus je zit er zo een fors aantal pico seconden naast.

Nu gaan we de cd afspelen, afgezien van de mensen met een wat beter speler, zullen de meeste speler de data van de cd direct inlezen in een klein geheugen. Hierbij kan het gebeuren dat het uitlezen niet helemaal synchroon verloopt met het draaien van de cd in het loopwerk, dus het kan voorkomen dat de cd niet op de juiste plek is voor de laser. Dit komt doordat de data op de cd er met jitter is op gezet. Het houd dus in dat de putjes niet op de juiste plek zitten waar de speler ze verwacht. Nu zal het digitale filter dat wel oplossen, maar netjes is anders. Want als je het MSB mist...

Dan komt de jitter van de D/A conversie der nog bij, je speler heeft een master clock, meestal een prut ding. Als de timing hiervan niet goed is dan zullen de schakelaartjes in je D/A convertor niet precies allemaal tegelijk omgaan. Dit resulteert in een erg scherp en onprettig hoog. Tevens is dit makkelijk met een wat duurder scope te meten. Met een spectrum analyser is het nog makkelijker :) maar die zal niet iedereen hebben. Je ziet dan heel duidelijk de hoogfrequente rommel reflecteren in het laag.

Daarnaast komt er nog bij dat de grootste boosdoener in de cd speler de uitgangs trap is, de versterkings trap direct achter de D/A convertor. Deze bevat meestal op-amps. Op-amps zijn best leuk, maar niet achter een D/A convertor. De D/A convertor is tijd discreet, en zal dus een stapsgewijs signaal geven, hij heeft immers een bepaalde resolutie. Om iedere stap bij te houden zal de op-amp dus altijd zijn max slew rate nodig hebben om dit bij te houden, ofwel een klote geluid. Dus neem een speler zonder op-amps of bouw ze zelf om :) (check hiervoor mn site...)

Over de invloed van de voeding van cd-speler zal ik maar niet beginnen...

Als je hier meer van wilt weten, dan kan je verder lezen op diyaudio.com, of op tentlabs.com

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MidiMaze schreef op woensdag 02 november 2005 @ 18:32:
Om maar met jitter te beginnen.
Als je een cd ript op je computer dan lees je die in met alle fouten en ellende die er bij hoort als hierboven ergens beschreven. Daar kan je software matig iets aan doen, dus gaan we er even vanuit dat we een idiale image hebben gemaakt van de audio cd. Vervolgens gaan we dat ding branden, de brander die we daar voor gaan gebruiken introduceert jitter. Het aan en uitzetten van de laser gaat immers niet perfect op tijd, dus je zit er zo een fors aantal pico seconden naast.
Zucht... lees nu eens echt het hele verhaal... De Cd bevat geen tijd informatie, en wordt ook NIET gebruikt om de clock te genereeren. Data wordt in blokken gelezen en gedecodeert door de foutdetectie/decoder. Data komt dus altijd in een stukje logica terecht, waar het uit wordt geklokt op de master clock waar ook de DAC op aangesloten is. Of de putjes dus nu verder of dichter bij elkaar staan, maak echt geen bast uit.
Nu gaan we de cd afspelen, afgezien van de mensen met een wat beter speler, zullen de meeste speler de data van de cd direct inlezen in een klein geheugen. Hierbij kan het gebeuren dat het uitlezen niet helemaal synchroon verloopt met het draaien van de cd in het loopwerk, dus het kan voorkomen dat de cd niet op de juiste plek is voor de laser. Dit komt doordat de data op de cd er met jitter is op gezet. Het houd dus in dat de putjes niet op de juiste plek zitten waar de speler ze verwacht. Nu zal het digitale filter dat wel oplossen, maar netjes is anders. Want als je het MSB mist...
Bron :? Again: LEES aub wat SatCP schrijft!
Dan komt de jitter van de D/A conversie der nog bij, je speler heeft een master clock, meestal een prut ding. Als de timing hiervan niet goed is dan zullen de schakelaartjes in je D/A convertor niet precies allemaal tegelijk omgaan. Dit resulteert in een erg scherp en onprettig hoog. Tevens is dit makkelijk met een wat duurder scope te meten. Met een spectrum analyser is het nog makkelijker :) maar die zal niet iedereen hebben. Je ziet dan heel duidelijk de hoogfrequente rommel reflecteren in het laag.
Schakelaartjes niet allemaal tegelijk omgaan :? Zo'n klok osscileertr gewoon tussen van 0 naar 1 en omgedraait. Het is een enkel lijntje, en niet meerdere die om de een of andere rede niet synchroon lopen. Hoe zou een lijntje ervoor zorgen dat dat schakelaars niet tegelijk omgaan? Meting: bron? Wat jij beschrijft is eerder het effect van slechte analoge en digitale filtering, en niet een jitter probleem. Jitter kan (met de nadruk op kan) harmonische vervorming veroorzaken, maar zeker geen scherper hoog, of een verkeerde response.
Daarnaast komt er nog bij dat de grootste boosdoener in de cd speler de uitgangs trap is, de versterkings trap direct achter de D/A convertor. Deze bevat meestal op-amps. Op-amps zijn best leuk, maar niet achter een D/A convertor. De D/A convertor is tijd discreet, en zal dus een stapsgewijs signaal geven, hij heeft immers een bepaalde resolutie. Om iedere stap bij te houden zal de op-amp dus altijd zijn max slew rate nodig hebben om dit bij te houden, ofwel een klote geluid. Dus neem een speler zonder op-amps of bouw ze zelf om :) (check hiervoor mn site...)
Dit slaat echt alles.... Waarom denk met toch dat er "stapjes" uit een DA convertor komen :? Die dingen hebben dikke oversampling, een digitaal filter, en ook nog vaak een analoog filter ingebouwt. Van stapjes is geen al helemaal geen sprake meer. Daarnaast: die stapje wil je juist weg hebben (ander krijg je idd een berg HF zooi uit je CD-speler), dus je hebt een low-pass filter nodig, en precies daarvoor is een opamp nodig. Ziek hoge slew rates zijn dat ook niet nodig. Als ie zo'n 2 Mhz kan verwerken is dat al dik voldoende.

Kortom, veel luidende klokken, maar geen klepels te bekennen. Jammer dat dit van iemand moet komen die Gentoo draait B)

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 02-11-2005 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

CD's kopiëren mag toch helemaal niet? :+

Verder allemaal héél boeiend wat ik hier heb gelezen maar mij maakt het allemaal verder weinig uit. Ik koop cd's omdat ik lekker legaal bezig wil zijn en omdat ik de doosjes mooi vind staan, of het nu beter klinkt als een CD-R, maakt mij geen h*l uit, ik heb namelijk toch geen enkele CD-r om mee te vergelijken.

Gaan jullie maar lekker verder met discussiëren, ik zet dan wel lekker een CD'tje op :Y)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TomSwinnen schreef op woensdag 02 november 2005 @ 19:27:
CD's kopiëren mag toch helemaal niet? :+
Tuurk mag dat wel! Het staat zelfs op de meeste CD's dat het mag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Heb je het topic eigenlijk wel gelezen? Het is makkelijk zelf te testen en aan te tonen dat je bij hoge leessnelheden en brandsnelheden niet noodzakelijk slechtere kwaliteit krijgt. Sterker, testen tonen aan dat cd's gebrand op de vuistregelsnelheid (zie eerder) een (marginaal) lagere error rate vertonen dan schijfjes die op 1x gebrand zijn. Wanneer je de maximaal toegestane snelheid benaderd stijgt de error rate doorgaans wel heel erg. Maar veel hangt ook af van de kwaliteit van het gebruikte media. Hoe dan ook, van 1x tot de vuistregelsnelheid kun je gerust stellen dat de brandkwaliteit uitmuntend zal zijn. Daarboven is het onzeker.

Mensen die dus hardnekkig vasthouden aan op 1 - 4x branden (want 1x branden gaat met de meeste branders al lang niet meer) verdoen gewoon hun tijd. Sneller is net zo goed.

Wat het inlezen betreft maakt jitter nauwelijks wat uit. Cd-romspelers die last hebben van jitter (en jitter is nauwelijks de juiste term in dit geval - het gaat eerder om lineaire synchronisatie) zijn nauwelijks nog te vinden. Enkel antieke drives uit het pre 12x (lezen!) tijdperk en een aantal crap drives zoals de AOpen cd-romspelers hebben daar soms last van. Overigens is dit ook probleemloos te corrigeren met software als EAC.

Het verlagen van de leessnelheid kan wel een goed idee zijn op beschadigde cd's omdat doorgaans de error rate ietwat lager ligt. Zeker bij optisch mindere media is het verschil duidelijk merkbaar.Maar het verlagen van de leessnelheid heeft niet in alle gevallen een positieve invloed op het aantal gelezen fouten. In testen die ik in opdracht van een bekende cd-spelerfabrikant heb uitgevoerd bleek dat grote burstfouten het meeste kans hadden om correct uitgelezen te worden op maximale snelheid. Op lagere snelheden daalde de kans aanzienlijk. Maar dit is eigenlijk van weinig belang omdat alle goede rippers zelf de leessnelheid zullen regelen naar gelang de situatie. Is het aan maximale snelheid niet meer leesbaar, dan vertraagt ie tot het leesbaar wordt of er besloten kan worden dat het echt onherstelbaar is. Daarom heeft het mijns inziens weinig zin om standaard steeds op pakweg 1/4/8x te rippen. Op de stukken waar de cd-romspeler een lage error rate haalt kun je gerust gebruik maken van de volle leessnelheid. En daar waar fouten optreden zal de software de snelheid wel omlaag halen.
Mensen, is het nu echt zo moeilijk om eens een boek over cd vast te nemen? Wat je daar allemaal uitkraamt is onzin van de bovenste plank.

Stelling "audio cd's zijn nu eenmaal opgenomen in mode1": Fout. Mode 1 is exclusief voorbehouden aan data-cd's. Nergens in Red Book zul je Mode 1 tegenkomen. Mode 1 is de eerste standaard uit het Yellow Book (data-cd). Praktisch alle data-cd's zijn in Mode 1.

Stelling "mode1 ken geen error correctie": Mode 1 heeft net de krachtigste ECC-laag. Met maar liefst 288 bytes aan ECC data per 2048 bytes data is Mode 1 in staat om een error rate van maar liefst 10-17 neer te zetten. Ja, ga even zitten om dat op een papiertje uit te tekenen. Dat kun je gerust bijzonder krachtig noemen.

Deze ECC-laag komt trouwens gewoon bovenop de reeds aanwezige foutdetectie en -correctielaag (CIRC) van de audio-cd. CIRC alleen haalt een ruwe foutgraad van "slechts" 10-6, wat niet zo slecht is, maar zeker niet uitmuntend te noemen is. Daarom dat we ook zo hameren op het gebruik van EAC. Daarmee kun je de foutgraad spectaculair doen afnemen.

Stelling "Data cd's zijn mode 2 en kennen wel data correctie": Mode 2 is nu net een mode waarin géén foutdetectie en -correctie wordt toegepast (naast de altijd aanwezige CIRC). Mode 2 haalt dus slechts dezelfde databetrouwbaarheid als de klassieke audio-cd, alhoewel mode 2 wel voorziet in extra synchronisatieheaders (een groot gemis bij de audio-cd). Voor computerdata is deze Mode 2 dus nauwelijks bruikbaar tenzij je er niet mee inzit dat wat krasjes je data meteen onherroepelijk beschadigen. De reden dat Mode 2 toch aanwezig is in het Yellow Book zijn toepassingen als video. Net als bij geluid is het hier van ietwat minder belang dat er even een bitje verkeerd wordt gelezen. Dat geeft hoogstens een kort artifactje in het beeld, maar zal verder geen fatale gevolgen hebben. Bij echte computerdata kan één verkeerd bitje echter wel het verschil betekenen tussen een werkend programma en eentje dat niet eens te openen is.

[ Voor 4% gewijzigd door satcp op 02-11-2005 22:17 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik heb niet eens alles precies gelezen maar ik kan je simpelweg vertellen dat geen enkele zelfgebakken copie. Ook niet op een prof recorder van marantz van € 4.500,-- de exacte kwaliteit haalt van het origineel.
Ik kan een hele discussie aangaan maar er is maar 1 simpele oplossing. De geen die denkt het te kunnen mag met het origineel en de copie afspelen op mijn installatie en ik zal je de verschillen laten horen :) simple as that

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
StuiTeR schreef op woensdag 02 november 2005 @ 22:29:
ik heb niet eens alles precies gelezen maar ik kan je simpelweg vertellen dat geen enkele zelfgebakken copie. Ook niet op een prof recorder van marantz van € 4.500,-- de exacte kwaliteit haalt van het origineel.
Ik kan een hele discussie aangaan maar er is maar 1 simpele oplossing. De geen die denkt het te kunnen mag met het origineel en de copie afspelen op mijn installatie en ik zal je de verschillen laten horen :) simple as that
't is dat ik geen zin heb om langs te komen, maar ik hoop eigenlijk dat iemand dat wel gaat doen. Ik wens je iig heel erg veel succes. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48

GaMeOvEr

Is een hork.

Achja, je hebt altijd mensen die eigenschappen aan bepaalde technieken toewijzen die er helemaal niet in zitten. :+

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

beweer je nu dat je in een blinde test het orgineel van met een kopie kan onderscheiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

StuiTeR schreef op woensdag 02 november 2005 @ 22:29:Ik kan een hele discussie aangaan maar er is maar 1 simpele oplossing. De geen die denkt het te kunnen mag met het origineel en de copie afspelen op mijn installatie en ik zal je de verschillen laten horen :) simple as that
Als jij accoord gaat met een volledig juist uitgevoerde ABX test, dan wil ik die uitdaging wel eens aangaan hoor! Je mag de CD's orgineele CD ook van te voren "demagnetiseren" als je denk dat het dat makkelijker maakt.

Je mag het ook eerst een keer zelf blind testen, om er zeker van te zijn dat je het echt wel kunt :P

Maareh, just out of curiosity, wat is jou rede om het te kunnen horen?

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 02-11-2005 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

(jarig!)
ik ben blij dat er toch iemand mijn mening deelt.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-07 23:54
ranzige_pad schreef op donderdag 03 november 2005 @ 08:56:
[...]

Als jullie beide enigszins een benul hadden van hoe die technoligie werkelijk werkt, dan zou je mss beseffen dat wat je zegt op niets slaagt. Uit hetgeen wat satcp getypt heeft moet je toch iets hebben opgestoken?

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

FragileM64 schreef op donderdag 03 november 2005 @ 11:29:
Als jullie beide enigszins een benul hadden van hoe die technoligie werkelijk werkt, dan zou je mss beseffen dat wat je zegt op niets slaagt. Uit hetgeen wat satcp getypt heeft moet je toch iets hebben opgestoken?
"Ja maar.... Ik hoor het toch ... :'( "

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-07 08:51

2mb

ranzige_pad schreef op donderdag 03 november 2005 @ 08:56:
[...]
Ik blijf het leuk vinden dat in deze topics (zie ook 'onze' luistertest van een tijdje terug) sommige mensen hun beweringen altijd netjes wetenschappelijk kunnen onderbouwen en dat anderen vooral op hun eigen gehoor blijven vertrouwen.

Maar ik meng me niet verder in deze discussie, alleen lezen is al interessant genoeg. :)

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Ja, de kwaliteit van cd's heeft ook veel te maken met de klank van het kunststof dat gebruikt wordt.
Heb je goedkope cdr's dan klinkt het schijfje noemenswaardig minder dynamisch. je kunt dit vrij makkelijk testen door met je nagel tegen de zijkant van de cd-r te tikken... Je hoort dan direct of het dynamische bereik op de tocht komt te staan en/of jitter roet in het eten komt gooien...

Dat stomme goedkope plastik ook... Ik vraag me af waarom geen schijfjes van puur platinum gemaakt worden met een goud/zilver finish... Dat klink echt vele malen beter !!!

Ik heb ook een speciale bocht-vrije optische kabel gekocht met een dynamiek !!! De verkoper zij al dat ik me erg ging verbazen over het verschil... het kabeltje kostte wel vrij veel, 139 euro...
Maarja, als ik mijn Schneidder set had moeten inruilen dan was dat nog veel duurder geworden natuurlijk. Nu heb ik ook mijn cd-speler van binnen belegd met loodbitumen... Nouja zeg !!! Ik hoor ineens dingen die ik eerder nooit hoorde... ik hoor wel wat rammelen van het loodbitumen... Maar voor de rest klinkt het echt fantastisch !!!

Ik heb trouwens ook de perfecte manier gevonden om cd's te kopieren... Hiermee heb ik het naddel van het goedkope kunststof van de baan geveegd.
Ik neem een audio cd en speel die af op mijn cd speler. Met totalrecorder neem ik het geheel op. Vervolgens gooi ik met speciale software de tikjes en plopjes weg. De software is eigenlijk bedoeld voor oude grammafoonplaten. Maar het heeft de tikjes van de jitter fouten ook heel mooi in de gaten.
Vervolgens maak ik van de wav een mp3, met een kbs van 160. Als je meer doet dan krijg je weer last van artifacten en daar zit je niet op te wachten natuurlijk... Doe je minder dan werkt je onder de grens van het goedkope plastik... Dat wil je ook niet...

Nu komt doe foef !!!
Het branden... Je weet dat de omwentelingssnelheid binnen in het schijfje langzamer is dan aan de buitenkant. Speel hier dan ook op in!!! Brand dus de schijf in meerdere sessies. Ik doe normaal gesproken ongeveer 2 nummers per sessie. Sessie 1 brand ik op een hoge snelheid, sessie 2 op een minder hoge snelheid... enzovoort... Het resultaat is echt bewonderswaardig. Hiermee behaal je dus vrijwel dezelfde brandsnelheid over de gehele cd... Enof je dat hoort !!! Vergeet niet aan het einde de cd te sluiten.

Er hangt 1 nadeeltje aan dit systeem... Niet alle cd-spelers zijn in staat om multiesessie te lezen...
Marja, een geode cd speler kost ookniet zoveel meer tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
Ejorne schreef op donderdag 03 november 2005 @ 11:37:
Ja, de kwaliteit van cd's heeft ook veel te maken met de klank van het kunststof dat gebruikt wordt.
Heb je goedkope cdr's dan klinkt het schijfje noemenswaardig minder dynamisch. je kunt dit vrij makkelijk testen door met je nagel tegen de zijkant van de cd-r te tikken... Je hoort dan direct of het dynamische bereik op de tocht komt te staan en/of jitter roet in het eten komt gooien...

Dat stomme goedkope plastik ook... Ik vraag me af waarom geen schijfjes van puur platinum gemaakt worden met een goud/zilver finish... Dat klink echt vele malen beter !!!

Ik heb ook een speciale bocht-vrije optische kabel gekocht met een dynamiek !!! De verkoper zij al dat ik me erg ging verbazen over het verschil... het kabeltje kostte wel vrij veel, 139 euro...
Maarja, als ik mijn Schneidder set had moeten inruilen dan was dat nog veel duurder geworden natuurlijk. Nu heb ik ook mijn cd-speler van binnen belegd met loodbitumen... Nouja zeg !!! Ik hoor ineens dingen die ik eerder nooit hoorde... ik hoor wel wat rammelen van het loodbitumen... Maar voor de rest klinkt het echt fantastisch !!!
Ik hoop echt voor jou dat deze repy ironisch bedoeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:57

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Al goed, maar een lachertje op z`n tijd moeten kunnen he ;)

[ Voor 155% gewijzigd door Michael Knight op 03-11-2005 19:23 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Laten we het wel ff serieus houden jongens. Die mensen menen het gewoon echt serieus. Er dan de spot mee drijven hebben ze niet verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

deepspace schreef op woensdag 02 november 2005 @ 22:46:
[...]

Als jij accoord gaat met een volledig juist uitgevoerde ABX test, dan wil ik die uitdaging wel eens aangaan hoor! Je mag de CD's orgineele CD ook van te voren "demagnetiseren" als je denk dat het dat makkelijker maakt.

Je mag het ook eerst een keer zelf blind testen, om er zeker van te zijn dat je het echt wel kunt :P

Maareh, just out of curiosity, wat is jou rede om het te kunnen horen?
tja reden ? Ik heb al een jaar of 2 eigenlijk geen enkele copie meer in huis omdat het resultaat me altijd tegenvalt.

enn @JW..ja dus :)

Ik ben zo'n extreme audiofiel met een te dure installatie en kapitale kabels etc die eigenlijk alles wel getweakt heeft op de ultieme luister ervaring.

Hoe het technisch precies zit kan ik je niet vertellen. Wellicht dat het te maken heeft met het uitlezen / terugschrijven en de jitter die daarbij optreedt ? ik weet het niet.

Het lijkt me echt wel enigzins logisch dat als ik een dvdrom pak van 15 euro een writer van 60 euro en een handvol pc onderdelen dat het eindresultaat niet vergelijkbaar is met een originele disc die ik afspeel in een loopwerk van 9000,-- euro.

Ik hoor echt verschil in staging en openheid. Hoe beter het origineel, hoe groter het verschil met het copie. En ik wil best een blinde test doen. Ik beweer niet dat ik 100% zal scoren maar het zal er dicht naast zitten. Vooral natuurlijk bij muziek die ik ken. Soms zijn de verschillen ook niet supergroot maar ze zijn er toch echt wel.

@deep space. Ik ben het niet met je eens dat je de dac belangrijker stelt dan het loopwerk. Ik weet proefondervindelijk dat het loopwerk echt de belangrijkste factor is. Hij zit immers ook het dichts bij de bron. Mijn loopwerk en Dac hebben trouwens een clocklink zodat jitter vrijwel onmogelijk is. Tuurlijk zijn die dingen overpriced. Mijn combi kostte in '92 fl 70.000,-- wat natuurlijk waanzin is. Echter dit geldt voor alles. Koop ik een cd speler van 150 euro heb ik ook maar 15 euro in mijn hand. sure de marges zijn anders maar de gedachte is mijn inziens niet anders. Goed nieuw kopen zal en kan ik ook niet maar dat kwaliteit nu eenmaal geld kost kan je niet ontkennen

[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 03-11-2005 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
StuiTeR schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:14:
[...]

tja reden ? Ik heb al een jaar of 2 eigenlijk geen enkele copie meer in huis omdat het resultaat me altijd tegenvalt.

Ik ben zo'n extreme audiofiel met een te dure installatie en kapitale kabels etc die eigenlijk alles wel getweakt heeft op de ultieme luister ervaring.

Hoe het technisch precies zit kan ik je niet vertellen. Wellicht dat het te maken heeft met het uitlezen / terugschrijven en de jitter die daarbij optreedt ? ik weet het niet.

Het lijkt me echt wel enigzins logisch dat als ik een dvdrom pak van 15 euro een writer van 60 euro en een handvol pc onderdelen dat het eindresultaat niet vergelijkbaar is met een originele disc die ik afspeel in een loopwerk van 9000,-- euro.

Ik hoor echt verschil in staging en openheid. Hoe beter het origineel, hoe groter het verschil met het copie. En ik wil best een blinde test doen. Ik beweer niet dat ik 100% zal scoren maar het zal er dicht naast zitten. Vooral natuurlijk bij muziek die ik ken. Soms zijn de verschillen ook niet supergroot maar ze zijn er toch echt wel.
Wat een proffesionele zever zeg ik dan. Ik kan je bewijzen dat ik een exacte 1:1 copie kan maken van het orgineel volgens de methode die hier een beetje boven al eens vermeld is. Hier heb je ze nog eens:

Neem een originele CDDA (red book)
Installeer en configureer EAC
Lees een track in naar track.wav
Brand deze track naar CDR
Lees deze track naar track2.wav
Voer een wave-compare uit met EAC tussen track.wav en track2.wav
Merk op dat de bestanden identiek zijn (uitgezonderd een eventuele offset)
Heroverweeg de beweringen uit bovenstaande quote

Jij bent een van die mensen die geen flauw benul heeft hoe informatie op een cd wordt opgeslagen en wat het verschil is tussen een digitaal en een analoog signaal. Een analoog signaal kan tijdens het repliceren vervormd worden. Een digitaal signaal kan je echter wanneer je de juiste manier gebruikt wel 1000 keer kopiëren zonder dat er vervorming optreedt. Je kan naar mijn mening jezelf geen audiofiel noemen wanneer je niet weet hoe je muziek wordt opgeslagen op je medium waarvan je het afspeelt.

[ Voor 4% gewijzigd door FragileM64 op 03-11-2005 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

tja dan zal het verschil optreden bij het uitlezen omdat de copie cd minder stabiel is... ik weet niet waar het zit. Wellicht dat de data identiek is zoals jij stelt maar het daarna mis gaat.....Nogmaals dit is idd de eeuwige discussie tussen het enkel rationeel benaderen en gewoon luisteren.... Ik ga dus maar ff lekker een paar cdtjes draaien, origineel natuurlijk.................:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

StuiTeR schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:29:
Ik ga dus maar ff lekker een paar cdtjes draaien, origineel natuurlijk.................:)
I like you O+ ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159261

misschien is het verhelderend / interessant om naast de discussie over het productieproces van cdrs ook het productieproces van geperste cds te beschouwen.

Het is dan nl. de vraag of een originele cd kwalitatief wel zo goed is. De glassmaster waarmee de fabriek de cds perst wordt gemaakt van een cdr.

In feite is een 'originele' cd dus ook maar een copie van een 'originelere' cdr. Maar wel een exacte!
Dus ook de schrijffouten van die cdr zitten in de geperste cd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is idd weer een argument dat al eerder onderuit gehaalt is.
Het is net zo onlogisch als de prijs die er aan het loopwerk hangt (zoals je zelf al zegt). Net zo onlogisch als kabels die voor 1 euro/meter worden ingekocht bij een grote fabriek, en dan voor 150 euro/meter verkocht worden...
Ik beweer niet dat ik 100% zal scoren maar het zal er dicht naast zitten. Vooral natuurlijk bij muziek die ik ken. Soms zijn de verschillen ook niet supergroot maar ze zijn er toch echt wel.
Je hoeft ook niet 100% te scoren. Een vergissing maakt iedereen wel eens. Welke CD's je wil testen maakt me niet uit, als ze maar goed te rippen zijn zonder fouten (wat zonder meer mogelijk is als er geen krassen op zitten).
Mijn loopwerk en Dac hebben trouwens een clocklink zodat jitter vrijwel onmogelijk is.
Een echt goede reclock DAC dus (specs?)? Als sowiso geen jitter meer is, waar moet dan nog het verschil zijn tussen copie en orgineel? Enige wat dan nog overblijft zijn omvallende bitjes.

Dat is makkelijk te testen: hang je loopwerk of DAC via SPDIF aan de PC, en neem beiden digitaal op. Vergelijk dan de twee bestanden. Zo kun je precies zien waar de digitale verschillen zijn. Zijn die er niet, dan is er ABSOLUUT geen mogelijkheid om verschil te horen.

Dus jij wil zeggen dat je ondanks je goede loopwerk en jitter vernietigende DAC het verschil kan waarnemen :?
Koop ik een cd speler van 150 euro heb ik ook maar 15 euro in mijn hand.
Dat valt nog reuze mee hoor. Voorbeeld: mijn Marantz CD-5400, die zo'n 250 euro kost, en ver boven zijn budget presteert.

Zo'n kast kost al snel meer dan 15 euro. DAC chipje alleen kost al 6,30 (natuurlijk meer met grote aantallen, maar het is maar ff op wat aan te geven). Loopwerk kost ook al snel meer dan 15 euro. Dan heb je nog geen printplaat met onderdelen, waaronder enkele duurdere opamps, voeding. Ik denk toch wel dat je snel zo'n 70~110 euro kwijt bent (inkoop). Dan moet het nog gemaakt worden, en met de boot hierheen komen, en in de winkel terecht komen. Ondertussen verdienen er nog heel wat mensen aan. Marge op zo'n ding zal uiteindelijk niet een zo groot zijn.
Ik ga dus maar ff lekker een paar cdtjes draaien, origineel natuurlijk.................:)
Veel plezier :D . Ik ga hetzelfde doen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 03-11-2005 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 03-07 16:31

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

deepspace schreef op donderdag 03 november 2005 @ 11:54:
Laten we het wel ff serieus houden jongens..
Idd, ga je eerst even inlezen op een aantal onderwerpen want af en toe sla je helaas toch echt de plank mis... Verder discusieren doe ik wel op diyaudio :|

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Wanneer je het over analoge spullen had, dan zou ik je geloven. We hebben het hier echter over digitale media. Kijk; een computer van 9000 euro rekent 100*100 niks beter uit dan eentje van 15 euro, de uitkomst is en blijft gewoon 10000.

Nog iets anders, gewoon een vraagje uit interesse: je zegt verschil te kunnen horen tussen kopie en origineel. Denk je dat je nog weer meer verschillen hoort als de kopie gezipt, ge-unzipped en dan gebrand wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MidiMaze schreef op donderdag 03 november 2005 @ 21:21:
Idd, ga je eerst even inlezen op een aantal onderwerpen want af en toe sla je helaas toch echt de plank mis... Verder discusieren doe ik wel op diyaudio :|
En ben jij blijk baar niet in staat om met tegenargumenten te komen. Als je vind dat ik niet gelijk heb, kom dat met argumenten, want dit slaat natuurlijk nergens op. Succes op DIYaudio, want daar zullen ze je ook een flink (viritueel) pak slaag geven!

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 03-11-2005 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Nou, ik weet niet wat ik allemaal losgemaakt heb. Ik ben in ieder geval diep onder de indruk van de technische kennis van Satcp _/-\o_ , en het bijbehorende monnikengeduld om de verhalen te typen. Ode. De theorie liegt er niet om. Ik ben iemand die weet dat de wetenschap meestal gelijk heeft en ik kan me bijna niet voorstellen dat het nu anders is en dat onmeetbare zaken het verschil uitmaken zoals in die idiote conculsie in de Stereophile test. Een niet eerder genoemd argument wat de mening van de high-enders verklaart is dat ze de enorme aanschafprijzen rationaliseren en rechtvaardigen naar zichzelf en naar anderen toe. Toegeven dat je een miskoop van €50.000 maakt is moeilijk.

(Pure nieuwsgierigheid, maar wat doet Satcp in het dagelijks leven, en wat heeft die knakkker gestudeerd?)

Zelf dacht ik altijd dat gebrande cd's gelijk waren maar steeds vaker 'denk' ik te horen dat een kopie minder is. Ik ken veel mensen die met high-end werken waaronder
'beleivers' en criticasters, en heb de beschikking over veel apparatuur en ga hiermee aan de slag. Die blinde ABX test moet gewoon uitlsuitsel geven. Ik kan niet wachten om de grote 'beleivers' te testen met hun eigen gehoor en hun eigen muziek. Zal helaas nog even duren, maar het gaat gebeuren. Ik hoop volgende week de test te doen.

[ Voor 27% gewijzigd door koekeeghan op 04-11-2005 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 10:22

Jimbolino

troep.com

Ik ben benieuwd naar de resultaten van StuiTeR zijn luistertest. Iedere tweaker die weet hoe een cdda in elkaar zit, weet dat een 1 op 1 kopie van een digitaal medium, 100% gelijk is aan het origineel.

Ik denk dan ook dat je (als je al verschil kan horen) het aan je 1500-euro-cdspeler ligt, die niet goed om kan gaan met gebrande cd's

ps. ik vraag me af of het mogelijk is (en wat er gebeurt) als putjes verder uit elkaar (of dichter bij elkaar) staan, dan bij een originele cd. Want als een cdspeler deze cd op 1x afspeelt, dan komen de bitjes te snel of te langzaam binnen...

Past de cdspeler dan automatisch de snelheid aan, of heeft deze een buffer zodat ie af en toe een track dubbel kan lezen?

edit: ik heb alleen de berichten van SatCP gelezen. Dit leek me wel een betrouwbare bron voor informatie over dit onderwerp.

[ Voor 68% gewijzigd door Jimbolino op 04-11-2005 02:40 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jimbolino schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 02:00: Iedere tweaker die weet hoe een cdda in elkaar zit, weet dat een 1 op 1 kopie van een digitaal medium, geen 100% gelijk is aan het origineel.
Oja :?

Jongens, lees aub het topic, voordat je uitspraken doet die al eerder weerlegt zijn! Ben je het er niet mee eens, kom dan met een zinvolle verklaring en weerleg datgene wat al gezegt is. Dit draagt gewoon niks bij tot de discussie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 10:22

Jimbolino

troep.com

oops, ik snap niet hoe die "geen" ertussen is gekomen, maar ik stel voor dat iemand een luistertestmiddag organiseert om deze eeuwige discussie tot een einde te brengen.

Ik begrijp dat hiervoor een "dubbelblinde ABX test" nodig is, maar dit lijkt me geen probleem toch?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste