Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...
Natuurlijk niet! Je bent wel heel erg makkelijk met het naar je eigen mening toe draaien van conclusies.Ejorne schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:44:
Nou, dan ook lijkt me de test dus alsnog onnodig? Niets mis met mijn conclusie, lijkt me dan.
Meetbaar != hoorbaar. En verder is het van belang op welk punt je meet. Zoals bij de CD-R test zie je prima de verschillen tussen CD-R's. Dat wil echter niet zeggen dat er ook daadwerkelijk een verschil op de output meetbaar is al je die dingen gaat afspelen.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Anoniem: 217733
Natuurlijk wel! Waarom zou je gaan meten of er verschillen zijn als er altijd verschillen zijn?
Ik had uit die test met de geperste cd's opgemerkt dat ze de verschillen aan de output gemeten hadden. Heb ik dit mogelijk fout? if so: sorryvoodooless schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:47:
Dat wil echter niet zeggen dat er ook daadwerkelijk een verschil op de output meetbaar is al je die dingen gaat afspelen.
Ik heb al een paar keer aangegeven dat het mij niet om de jitter gaat die mogelijk het veschil veroorzaakt. Het gaat mij om het verschil zelf. Dat ik de richting jitter van jitter opperde was omdat ik info vond die het op de jitter gooide als verschil. Ik heb zelf nooit beweerd dat het ook daadwerkelijk jitter is die het verschil veroorzaakt. Ik vind het ook niet erg als het niet jitter maar iets anders oorzaak van het verschil is...voodooless schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:38:
Met andere woorden: die jitter van je heeft volgens dit artiekel van jou 0.0 invloed.
[ Voor 78% gewijzigd door Ejorne op 14-05-2007 20:00 ]
Anoniem: 205004
In mijn CD collectie heb ik een extreem bekraste CD van George Micheal. De CD heeft zeker 5 jaar zonder hoesje in de kroeg gelegen waar ik ooit gewerkt heb. Als je de CD tegen het licht houd kijk je er op een aantal plekjes dwars doorheen. De reflectielaag aan de bovenkant is op die plekken volledig weg. Deze CD is zo erg bekrast dat bijna geen enkele track is af te spelen in mijn Denon. Bij de tracks die wel spelen hoor je duidelijk kleine tikjes (net een LP) en dropouts.
Ik heb deze CD geript met EAC (secure mode) en mijn Plextor waarbij ik 'skip track bij lees of synchronisatiefouten' heb uitgezet. EAC is daardoor een dag bezig (0,1 x speed) geweest om de CD te rippen. (Plextor is niet overleden, goed spul dus
Het resultaat:
Alle tracks waarbij de reflectielaag van de CD intact was zijn ZONDER fouten geript en geverifieerd als Acurate Rip!! Bij de tracks waarbij de reflectielaag ontbrak gaf EAC exact aan waar de fouten zitten.
Hoe klinkt de gebrande CD? Alle tracks met acurate rip klinken identiek aan een krasvrij origineel, die ik tevens in mijn bezit heb.
De tracks waarbij EAC fouten constateerde klinken net zo goed alleen op de plekken waar de fouten zitten hoor je een dropput. De tikken die ik hoorde bij het afspelen van de werkende tracks van het bekraste origineel ontbraken op de Rip. Met andere woorden klinkt in dit geval de CDR VELE malen beter dan het bekraste origineel.
De conclusie: De afspeelmedium is zeker van belang voor de geluidskwaliteit, een CD speler leest realtime en EAC mocht twee uur doen over één track met een dramatisch verschil in resultaat.
MAAR In het digitale domein komen ernstige fouten naar voren als dropouts en bijgeluiden in de vorm van tikjes e.d. Verschil in klankkleur, plaatsing, enz enz is er NIET!
Een 100% acurate rip is 100% gelijk aan het origineel. Daar is iedereen het dus wel over eens. De speler is de enige die roet in het eten kan gooien.
Dus Ejorne, welke CD speler heb je? Als de verscillen zo extreem hoorbaar zijn kan ik mij niet voorstellen dat jij de enige bent die dat merkt.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 205004 op 14-05-2007 20:11 ]
Omdat het meetpunt heel erg van belang is.Ejorne schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:51:
Natuurlijk wel! Waarom zou je gaan meten of er verschillen zijn als er altijd verschillen zijn?
Ja, omdat ze misontworpen apparatuur gebruikt hebben, waar de servo en spin motor invloed uitoefent op de analoge output van de speler. Dat is al niet spannend, omdat als je dat hebt, letterlijk ieder CD anders zou klinken, en dat ook nog eens een keer iedere keer als je er erin doet om te luisteren.Ik had uit die test met de geperste cd's opgemerkt dat ze de verschillen aan de output gemeten hadden. Heb ik dit mogelijk fout?
Maar asl dat de werkelijke oorzaak is, dan zouden ze dat in zo een test toch wel vermelden als oorzaak. En het verschil niet toedichten aan de cd's? Lijkt me dat de financier van de test hier niet erg blij mee zou zijn, dat ze zoveel tijd hebben besteed aan het testen van verkeerde methoden....voodooless schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:56:
Ja, omdat ze misontworpen apparatuur gebruikt hebben, waar de servo en spin motor invloed uitoefent op de analoge output van de speler. Dat is al niet spannend, omdat als je dat hebt, letterlijk ieder CD anders zou klinken, en dat ook nog eens een keer iedere keer als je er erin doet om te luisteren.
En neem me niet kwalijk, maar ik schaar de gebruikte cd-spelers niet onder de meest brakke van hun soort...
[ Voor 7% gewijzigd door Ejorne op 14-05-2007 20:11 ]
Dat is precies wat ze doen! Nog een keer de zelfde quote dan maar:Ejorne schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:03:
Maar asl dat de werkelijke oorzaak is, dan zouden ze dat in zo een test toch wel vermelden als oorzaak.
The measurement of servo-related modulation at the output of
many one-box players is an important message to player
manufacturers. It would be relatively inexpensive to reduce
these effects considerably by improving isolation between the
servo/digital electronics and the DAC within the player.
De conclusie die je er eerder aan kan hangen is dat EAC geen interpolatie ondersteunt.Anoniem: 205004 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:56:
Ik volg dit topic al een tijdje en geef zo af en toe ook mijn mening. Ik heb een test gedaan.
In mijn CD collectie heb ik een extreem bekraste CD van George Micheal. De CD heeft zeker 5 jaar zonder hoesje in de kroeg gelegen waar ik ooit gewerkt heb. Als je de CD tegen het licht houd kijk je er op een aantal plekjes dwars doorheen. De reflectielaag aan de bovenkant is op die plekken volledig weg. Deze CD is zo erg bekrast dat bijna geen enkele track is af te spelen in mijn Denon. Bij de tracks die wel spelen hoor je duidelijk kleine tikjes (net een LP) en dropouts.
Ik heb deze CD geript met EAC (secure mode) en mijn Plextor waarbij ik 'skip track bij lees of synchronisatiefouten' heb uitgezet. EAC is daardoor een dag bezig (0,1 x speed) geweest om de CD te rippen. (Plextor is niet overleden, goed spul dus
Het resultaat:
Alle tracks waarbij de reflectielaag van de CD intact was zijn ZONDER fouten geript en geverifieerd als Acurate Rip!! Bij de tracks waarbij de reflectielaag ontbrak gaf EAC exact aan waar de fouten zitten.
Hoe klinkt de gebrande CD? Alle tracks met acurate rip klinken identiek aan een krasvrij origineel, die ik tevens in mijn bezit heb.
De tracks waarbij EAC fouten constateerde klinken net zo goed alleen op de plekken waar de fouten zitten hoor je een dropput. De tikken die ik hoorde bij het afspelen van de werkende tracks van het bekraste origineel ontbraken op de Rip. Met andere woorden klinkt in dit geval de CDR VELE malen beter dan het bekraste origineel.
De conclusie: De afspeelmedium is zeker van belang voor de geluidskwaliteit, een CD speler leest realtime en EAC mocht twee uur doen over één track met een dramatisch verschil in resultaat.
MAAR In het digitale domein komen ernstige fouten naar voren als dropouts en bijgeluiden in de vorm van tikjes e.d. Verschil in klankkleur, plaatsing, enz enz is er NIET!
Een 100% acurate rip is 100% gelijk aan het origineel. Daar is iedereen het dus wel over eens. De speler is de enige die roet in het eten kan gooien.
Dus Ejorne, welke CD speler heb je? Als de verscillen zo extreem hoorbaar zijn kan ik mij niet voorstellen dat jij de enige bent die dat merkt.
Serieuser: interpolatie gaat goed als er minder als ~13000 bits fout zijn (er moeten er meer dan ~3500 zijn). Dit is slechts ~3 ms.
Nou, ik vind het maar vreemd dat dit de conclussie is uit de test. Het is mogelijk een aanvullende bevinding. (of, omdat het technici zijn, zouden ze het van te voren al weten) Maar als dit werkelijk de enige conclusie is uit die test, dan hadden ze het mijns inziens waarschijnlijk allemaal wel veel korter gehouden.voodooless schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:10:
Dat is precies wat ze doen! Nog een keer de zelfde quote dan maar:
Weet je zeker dat je niet te kort door de bocht gaat wanneer je dit als enige oorzaak van het verschil toedicht? Maar je zult misschien wel gelijk hebben, je zult zeer waarschijnlijk meer overzicht in dergelijke gegevens hebben dan ik. Ik ben er tenslotte niet erg in thuis....
Verklaar je nader...TweakerNummer schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:13:
[...]
De conclusie die je er eerder aan kan hangen is dat EAC geen interpolatie ondersteunt.
Een Acuratie rip betekend dat het resultaat van de rip wordt vergeleken met een veelvoud van de zelfde CD's die in de databse voorkomen. Als deze identiek is, is deze identiek.
Blijkbaar is EAC in staat om zelfs zeer bekraste CD's goed uit te lezen met uiteraard de uitzondering van dat waar reflectie ontbreekt.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 205004 op 14-05-2007 20:36 ]
Anoniem: 178962
Interpolatie, foutcorrectie ed heeft er niet zoveel mee te maken, digitaal identiek is digitaal identiek.
Onder dezelfde omstandigheden zal er dus precies hetzelfde geluid uitkomen. Als je zelf een brakke speler hebt waarbij er storingen ontstaan na het omzetten naar analoog geluid en het dus anders klinkt heeft dat absoluut niets met de CD zelf te maken maar met de speler.
Natuurlijk kan het goed voorkomen dat door beschadigingen, leesfouten ed de CD niet digitaal identiek is, maar dan krijg je dus de bekende tikken ed. Daar wordt de muziek niet anders van, enkel onderbroken.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 14-05-2007 20:37 ]
Nee, het staat er gewoon letterlijk. Iets anders dan bijgeluiden van servo en motor konden ze niet vaststellen.Ejorne schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:16:
Weet je zeker dat je niet te kort door de bocht gaat wanneer je dit als enige oorzaak van het verschil toedicht? Maar je zult misschien wel gelijk hebben, je zult zeer waarschijnlijk meer overzicht in dergelijke gegevens hebben dan ik. Ik ben er tenslotte niet erg in thuis....
Anoniem: 178962 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:36:
En dat is nu net het punt, CD's zijn digitaal en worden digitaal uitgelezen. Als dat digitale signaal identiek is maakt het geen reet uit wat je daarna doet, het zal gewoon identiek zijn.
Interpolatie, foutcorrectie ed heeft er niet zoveel mee te maken, digitaal identiek is digitaal identiek.
Onder dezelfde omstandigheden zal er dus precies hetzelfde geluid uitkomen. Als je zelf een brakke speler hebt waarbij er storingen ontstaan na het omzetten naar analoog geluid en het dus anders klinkt heeft dat absoluut niets met de CD zelf te maken maar met de speler.
Natuurlijk kan het goed voorkomen dat door beschadigingen, leesfouten ed de CD niet digitaal identiek is, maar dan krijg je dus de bekende tikken ed. Daar wordt de muziek niet anders van, enkel onderbroken.
Een CD bevat heel veel fouten, maar door foutcorrectie worden die eruit gehaald en het is net alsof er geen fouten opstaan. Soms kan de foutcorrectie het niet aan. Dan KAN er interpolatie optreden, afhankelijk van de lezer/software.Anoniem: 205004 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:17:
[...]
Verklaar je nader...
Een Acuratie rip betekend dat het resultaat van de rip wordt vergeleken met een veelvoud van de zelfde CD's die in de databse voorkomen. Als deze identiek is, is deze identiek.
Blijkbaar is EAC in staat om zelfs zeer bekraste CD's goed uit te lezen met uiteraard de uitzondering van dat waar reflectie ontbreekt.
Van de EAC site, over de EAC sound editor:
EAC als ripper doet wat hij moet doen: zo goed als het kan de CD uitlezen.Interpolation
From version 0.9pb11 on, this feature has been improved and now works quite like it should. The selected range has to be pretty small, otherwise the menu entry will be disabled.
This function will try to find replacements of the waveform. The waveform of the selected range will be interpolated from the waveforms of ranges left and right of the selected one. Of course if there are errors in the left or right replacement ranges, new errors are inserted into the result. This function should be used to remove detected pops.
Linear Interpolation will create a linear connection between the points of the wave in the selected range. This should only be used for very small ranges, as it doesn't produce correct sounding replacements, but it could be used to connect a jump in the waveform more gently.
Overigens is een CD lezer een heel fijngevoelig mechanisme. Als je heel snel achter elkaar een CD terug gaat lezen die "een paar fouten bevat", is de kans groot dat de laser teveel opwarmt en de CD daarna "veel meer fouten bevat".
Of de CD daadwerkelijk fouten bevat is iets voor philosophie.....
Klasse D is niet de D van digitaal!! De versterking vind dan ook niet plaats in het Digitale Domein.Ejorne schreef op maandag 14 mei 2007 @ 10:59:
[...]
Het versterkingsgedeelte vindt plaats in het digitale domein ergens vlak voordat het naar de speakers gestuurd wordt dan vind de conversie pas plaats...
Klasse D komt na A, B en C en is gewoon een op een volgende benaming van een bepaalde manier van versterking.
Bij klasse T versterking wordt de stijgende warme lucht afkomstig van de transistoren omgezet door een compressor in een extra boost in het uitgangssgnaal
Deze receiver zet een analoog signaal eerst om naar digitaal, en waarvoor zou dan zijn?Anoniem: 205004 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:08:
Klasse D is niet de D van digitaal!! De versterking vind dan ook niet plaats in het Digitale Domein.
Klasse D komt na A, B en C en is gewoon een op een volgende benaming van een bepaalde manier van versterking.
Nu weet ik heus wel dat de gehele receiver niet digitaal kan (of zal) zijn, er bestaan immers geen digitale speakers. Maar de da conversie vindt blijkbaar wel op een ander moment plaats dan de (nu nog) meer gangbare class-a/b... (met digitale ingangen)
[ Voor 4% gewijzigd door Ejorne op 14-05-2007 21:16 ]
Omdat ze dat allemaal doen, omdat ze dan lekker goedkoop bass/treble regeling kunnen doen, en ook looptijdaanpassing van de speakers.Ejorne schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:13:
Deze receiver zet een analoog signaal eerst om naar digitaal, en waarvoor zou dan zijn?
Nee! Classe D heeft weinig met digitaal te maken. Maar goed, dat is een heel ander verhaal.Maar de da conversie vindt blijkbaar wel op een ander moment plaats dan de (nu nog) meer gangbare class-a/b... (met digitale ingangen)
Precies maar wat is nou je punt? Als de rip aan het einde van het verhaal identiek is aan het origineel zonder fouten (acurate rip).TweakerNummer schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:46:
Een CD bevat heel veel fouten, maar door foutcorrectie worden die eruit gehaald en het is net alsof er geen fouten opstaan. Soms kan de foutcorrectie het niet aan. Dan KAN er interpolatie optreden, afhankelijk van de lezer/software.
wat ik heb willen aantonen is dat zelfs met een bizar slechte CD er geen verandering is in klankkleur e.d. maar dat alleen missende samples worden weergegeven als dropouts en tikken.
Dit topic gaat immers over verschil in geluidskwalitiet van CD tov CDR
Is inderdaad een ander verhaal maar:voodooless schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:21:
Nee! Classe D heeft weinig met digitaal te maken. Maar goed, dat is een heel ander verhaal.
Clear, Powerful Sound Via Digital Amplification
The benefits of digital technology are now available in a high-quality amplifier. Digital amplifiers are much more efficient than traditional analog amplifiers, generating less heat and taking up less space while still generating large amounts of clean output power. Sound quality is also improved by eliminating the digital to analog conversion necessary when connecting a digital source device, such as a DVD player, to an analog amplifier. All processing and amplification are done in the digital domain, resulting in low distortion and extremely low background noise.
niets lijkt me?
Dan doen ze omdat jouw receiver een DSP heeft of te wel een digital sound processor. Deze chip geeft jou de mogelijkheid om te kiezen tussen Dolby pro logic, rock arena, 5 channel stereo en noem ze allemaal maar op. Wil je dit analoog doen dan is dat niet te betalen en of niet eens mogelijk. Alle analoge signalen worden eerst digitaal gemaakt om ze vervolgens door de DSP te sturen. Aan het eind van het verhaal is er weer DA converter die het weer analoog moet maken. Pas daarna worden ze versterkt. In jouw geval middels het een klaase D principe maar het had ook zomaar klasse AB kunnen zijn.Ejorne schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:13:
[...]
Deze receiver zet een analoog signaal eerst om naar digitaal, en waarvoor zou dan zijn?
Nu weet ik heus wel dat de gehele receiver niet digitaal kan (of zal) zijn, er bestaan immers geen digitale speakers. Maar de da conversie vindt blijkbaar wel op een ander moment plaats dan de (nu nog) meer gangbare class-a/b... (met digitale ingangen)
Het kan misschien zo zijn dat bij jou het analoge voorversterkergedeelte wordt overgelagen en dat zelfs het volume e.d. worden geregeld door de DSP. Hoe dan ook wordt het signaal na de DSP analoog gemaakt om vervolgens te worden versterkt.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 205004 op 14-05-2007 21:55 ]
Ik denk dat dit in zeer rap tempo aan het veranderen is. Zeker als je vergelijkt in de budget prijsklasse. Over de panasonic sa-xr57 zijn de berichten al veelal bijzonder positief, de sa-xr700 is alweer een duidelijk stapje beter.voodooless schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:42:
Compleet digitale eindtrappen zijn niet erg goed.
Maar het was een heel ander verhaal....
Digitaal, want dat had ie al verteld dacht ik.voodooless schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:07:
Maareh, Ejorne: sluit je je speler digitaal of analoog aan?
Digitaal.voodooless schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:07:
Maareh, Ejorne: sluit je je speler digitaal of analoog aan?
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 205004 op 14-05-2007 22:15 ]
In dat geval blijft er eigenlijk alleen nog foutcorrectie over. En dat kunnen we makkelijk vaststellen
Heb je SPDIF input op je PC?
*Mopper* Dat schreef ik hier al: brama in "Kwaliteit van CD-R t.o.v. originele CD's"voodooless schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:14:
Ah, dat kun jij dus zeker geen last hebben van die problemen van de servo en en motor
In dat geval blijft er eigenlijk alleen nog foutcorrectie over. En dat kunnen we makkelijk vaststellen
Wel een beetje bij de les blijven hoor
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Een output wel, misschien zit er onboard ook nog ergens een ingang.voodooless schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:14:
Ah, dat kun jij dus zeker geen last hebben van die problemen van de servo en en motor
Heb je SPDIF input op je PC?
(asus p5b)
Maar ik zou moeten testen of ik de verschillen uberhaupt wel hoor via spdif. Ik gebruik nu de hdmi aansluiting. (dit klinkt op een of andere manier toch een stuk beter op deze receiver. (ondanks dat ik gelezen heb dat hdmi nogal jitter-gevoelig zou kunnen zijn)
Ik denk dat ik het verschil in geluid dat ik ervaar tussen hdmi en spdif wel ongeveer kan vergelijken met cd vs verbatim-cdr... (maar dat moet eerst echt blijken door te testen want ik heb al lang niet meer naar de spdif geluisterd...)
[ Voor 37% gewijzigd door Ejorne op 14-05-2007 22:24 ]
Jij gebruikt EAC, andere programma's (en ook EAC na een aanpassing) kunnen interpolatie toepassen waardoor er een verandering in klankkleur is ipv een dropouts of een tik bij missende samples.Anoniem: 205004 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:25:
[...]
Precies maar wat is nou je punt? Als de rip aan het einde van het verhaal identiek is aan het origineel zonder fouten (acurate rip).
wat ik heb willen aantonen is dat zelfs met een bizar slechte CD er geen verandering is in klankkleur e.d. maar dat alleen missende samples worden weergegeven als dropouts en tikken.
Dit topic gaat immers over verschil in geluidskwalitiet van CD tov CDR
En zelfs bij een perfecte rip betekent niet dat het opnieuw gebrande schijfje perfect gelezen wordt door een andere speler.
Als we ook echt de E32 flag willen meten, zouden we dat moeten doen op Ejorne's speler terwijl die afspeelt. Ik denk alleen niet dat we zijn dure speler mogen modden.
[ Voor 17% gewijzigd door TweakerNummer op 14-05-2007 22:34 ]
Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of je kicked op de aandacht die je krijgt maar je bevindingen.Ejorne schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:19:
[...]
Ik denk dat ik het verschil in geluid dat ik ervaar tussen hdmi en spdif wel ongeveer kan vergelijken met cd vs verbatim-cdr... (maar dat moet eerst echt blijken door te testen want ik heb al lang niet meer naar de spdif geluisterd...)
Stuur als je wilt het origineel en de gebrande CD op naar mijn huisadres en ik zal hier luisteren of ik verschil hoor.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 205004 op 14-05-2007 23:45 ]
Als na foutcorrectie het eindresultaat het zelfde is als meerdere onbeschadigde originelen waar zit dan het verschil volgens jouTweakerNummer schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:29:
[...]
Jij gebruikt EAC, andere programma's (en ook EAC na een aanpassing) kunnen interpolatie toepassen waardoor er een verandering in klankkleur is ipv een dropouts of een tik bij missende samples.
Dat dacht ik ook al, als ik 2 keer aandraag waarom dat ene artikel inhoudelijk niet klopt en mensen kijken niet eens naar de argumenten dan gaat het hier om andere dingen dan een inhoudelijke discussie.Anoniem: 205004 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:31:
[...]
Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of je kicked op de aandacht die je krijgt maar je bevindingen.
Er zijn wel pogingen gedaan om compleet digitale speakers te bouwen. Die hebben dan zestien spreekspoelen, en de stroom door iedere volgende spoel is de helft van z'n voorganger. Gezien de complexiteit die dat oplevert voor een conus met een gewikkelde spoel kom je al snel in bandluidsprekers terecht, en ook daar is het een behoorlijk probleem om niet alleen nauwkeurig 16 keer een stroom te halveren, maar ook om 'm in een perfect homogeen magneetveld te krijgen. Geen verbazing dus dat dat nog altijd in een hoekje van het lab ligt te verstoffen.voodooless schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:42:
Ze zetten er bij classe D altijd bij dat het digitaal zou zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker#Digital_speakers
I don't like facts. They have a liberal bias.
Als het multiplexen van audio en video het enige punt is dat jitter veroorzaakt dan heb ik daar mogelijk geen last van. Op de speler heb ik namelijk hdmi-audio-only geactiveerd. Als ik het goed begrijp zal het video-signaal dus niet aanwezig zijn... (onderstreept natuurlijk niet dat jitter wel het probleem is) Maar verklaard mogelijk wel dat het geluid beter is dan spdif. Het betreft misschien een ander type ingang ofzo? Het is in ieder geval mogelijk om 192Khz/24bit te versturen itt spdif waarop max 96Khz verstuurt kan worden. (natuurlijk weet ik dat 44.1Khz/16bit van cd niets van doen heeft met 96 of 192, maar toch geeft hdmi een hoorbaar beter resultaat dan spdif (op mijn combi dan he, ik kan dat natuurlijk niet voor andere combi's zeggen)voodooless schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:30:
Klopt. HDMI is helemaal een ramp m.b.t jitteraudio en video zitten namelijk gemultiplexed. Clock recovery is derhalve nog een stapje lastiger. Onderstreept dus ook dat jitter zeer zeker niet het probleem is.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Mogelijk... maar dat is bij mij niet het geval. 44.1/16 wordt gewoon door mijn receiver op hdmi ontvangen. Evenzo kan ik dvda op 44.1/16 via hdmi naar de receiver sturen...brama schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:58:
Beetje off-topic, maar: Gaat de kwaliteit sowieso niet achteruit als je moet converteren van 44.1Khz, 16 bits, naar een andere frequentie die niet eens een mooi veelvoud is? Dat introduceert ook weer herberekeningen van de digitale representatie van de geluidsgolf.
En ook daar heb je dus dat het tikjes zouden worden ipv een daadwerkelijk verschil in hoe het geluid klinkt, je merkt het meteen als er fouten in zitten dus lijkt me dat dat een non-issue is.
Of komt het juist door de anti-jitter procedures die het geluid veranderen op een of andere manier?
[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 14-05-2007 23:55 ]
Nee, jitter zorgt niet voor bitfouten.Anoniem: 178962 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:47:
Jitter zorgt hooguit voor wat bitfouten lijkt me? En de error correctie haalt het ook eruit.
Lekker handige post zo....
Waarvoor zorgt het dan?
(En je kan natuurlijk ook gewoon reageren op m'n post ipv alleen zo'n enkel zinnetje, komt nou niet bepaald vriendelijk over zo weet je)
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 15-05-2007 01:37 ]
Jitter is namelijk klokruis, oftewel de verschuiving van de bemonstering in delta t relatief aan de andere bemonsteringen. Een onzuivere klok dus. Dit is echter op zo een kleine schaal (44.100 keer per seconde) en zo irregulier dat het enkel voor ruis kan zorgen op een schaal die ver onder het door ons te horen ruisvloer ligt.
Jitter is een onbalans in het kloksignaal. Een digitaal audio signaal heeft 48.000x per seconde een bepaalde waarde. Zet al deze waarden achter elkaar en je hebt je geluid. Deze waarden, noem het puntjes die je daarna verbindt, moeten precies 1 / 48.000 seconde uit elkaar liggen om het goede signaal neer te zetten. Als deze hier en daar dichter op elkaar liggen en verderop weer iets verder uit elkaar, dan klopt je signaal niet meer. Een plaatje om het te illustreren (heb een betere maar m'n scanner is momenteel niet aangesloten)Anoniem: 178962 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 01:36:
[...]
Lekker handige post zo....![]()
Waarvoor zorgt het dan?
(En je kan natuurlijk ook gewoon reageren op m'n post ipv alleen zo'n enkel zinnetje, komt nou niet bepaald vriendelijk over zo weet je)

De gele lijn is het correcte signaal. De rode lijn onderhevig aan jitter. Als je goed kijkt zijn de waarden bij de gele en rode even hoog of laag (de verticale as), alleen verschillende ze in tijd (de verticale as). Jitter heeft dus niks te maken met missende bitjes, maar met sampling waarden welke net te vroeg of te laat worden weergegeven waardoor je golfvorm iets anders is.
Error correctie lost dit niet op, de waarden zijn gewoon goed. Enige oplossing is de waarden in een buffer opvangen, en dit opnieuw uitsturen met een stabiel kloksignaal.
Het concept Jitter wordt namelijk nogal veel gebruikt in veel doelgebieden en betekent vaak iets anders terwijl het in principe op hetzelfde neerkomt. Zoals ik het begrijp kan het bij HDMI alleen zorgen voor bitfouten die door de error correctie met gemak goed gezet kunnen worden, mocht dat niet lukken dan krijg je een tikje of een hele korte pauze.
Hoe kun je nou op een digitaal signaal ruis toevoegen (en dan helemaal onhoorbare ruis), dat lijkt me toch niet mogelijk. Ook kan je bij HDMI een ge-encode audio signaal hebben (weet niet of dat veel gebruikt wordt) en dan lijkt het me al helemaal onmogelijk.
Overigens bouw ik embedded aansturing hardware en software voor koelsystemen, dus ik weet hoe een clock werkt.
Maar ik snap het inderdaad, het zorgt dus voor een verschuiving in het signaal terwijl de data identiek is. Alleen kan ik me even niet voorstellen hoe je dat dan zou moeten zien cq horen?
Dat moet toch een raar effect geven lijkt me? Zelfs bij een minimale verschuiving.
Of is echt het enige probleem dat het ruis geeft op PCM audio?
Wat doet het dan met het beeldsignaal waar een ingewikkeldere encoding opzit waarmee ook timings issues opgelost kunnen worden. Waarschijnlijk niets omdat het inderdaad opgelost wordt?
Overigens kan ik me niet voorstellen dat het echt een serieus probleem is gezien hoe populair de standaard is.
[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 15-05-2007 02:30 ]
Ow, ja heb verder het topic niet echt gelezen, zag alleen het laatste gedeelte en dacht het helder te kunnen uitleggen, maar dat was al vaker getracht dus.Wilf schreef op maandag 14 mei 2007 @ 12:12:
Ik bewonder je geduld, Shitty Old Man, daar dit al vele malen eerder en in diverse analogieën is uitgelegd maar de boodschap niet aankomt
Maar analogieën moet je niet teveel gebruiken. Als een gewone uitleg niet voldoende duidelijk is weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt en kun je verdere discussie direct staken. Helemaal dit soort audio discussies. Het levert enkel frustraties op, je komt geen stap verder, en het is over het algemeen een verspilling van tijd. Het is een terugkerend fenomeen, niet alleen hier. Eerst een boel theorie, dan wordt er geopperd om een (blinde) luister test te houden wat er vervolgens nooit van komt. Enige tijd later is er iemand anders welke een topic start en een nieuwe discussie komt op gang met precies hetzelfde patroon.
De mensen die enkel op hun oren vertrouwen zoeken verklaringen in onmogelijke dingen omdat ze geen verstand hebben van de achterliggende techniek. De mensen die hier wel verstand van hebben kunnen niet bevatten dat er in audio beleving meer speelt dan enkel techniek en dat mensen hier onbewust(?) veel waarde aan hechten. Dat botst.
Een grap is voor velen nou eenmaal leuker als een volle zaal mee lacht dan wanneer je er in je eentje naar luistert. Ook al wordt deze op exact dezelfde wijze verteld. De grap is hetzelfde, en toch is het leuker. Kun je uren over discussiëren. Maar ik raad het af
toch nog een analogie
Dat ben ik in ieder geval met je eens. En ja, in bepaalde gevallen kan (hele grote) jitter voor fouten in een datalink zorgen. Of, als de marges heel klein zijn. In 'mijn' vakgebied (internet) is jitter op een 10GE-link wel een probleem. Met een klokfrequentie van 10.000.000.000Hz is de marge minimaal:Anoniem: 178962 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 02:15:
Hoe kun je nou op een digitaal signaal ruis toevoegen (en dan helemaal onhoorbare ruis), dat lijkt me toch niet mogelijk.

als je het vergelijkt met het brandschone en prima leesbare oog-patroon van een CD of DVD:

In die situatie (een digitaal signaal met jitter of minimale timing-marges) leidt jitter tot fout gelezen bits. Op een analoog signaal geeft jitter een verlaging van de haalbare SNR.
Dat is dus precies wat jitter niet isAnoniem: 178962 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 02:15:
Het concept Jitter wordt namelijk nogal veel gebruikt in veel doelgebieden en betekent vaak iets anders terwijl het in principe op hetzelfde neerkomt. Zoals ik het begrijp kan het bij HDMI alleen zorgen voor bitfouten die door de error correctie met gemak goed gezet kunnen worden, mocht dat niet lukken dan krijg je een tikje of een hele korte pauze.
Het resultaat van de jitter zie je pas op de output, dus na DA conversie.Hoe kun je nou op een digitaal signaal ruis toevoegen (en dan helemaal onhoorbare ruis), dat lijkt me toch niet mogelijk. Ook kan je bij HDMI een ge-encode audio signaal hebben (weet niet of dat veel gebruikt wordt) en dan lijkt het me al helemaal onmogelijk.
Is niet erg, daar hebben meer mensen last vanMaar ik snap het inderdaad, het zorgt dus voor een verschuiving in het signaal terwijl de data identiek is. Alleen kan ik me even niet voorstellen hoe je dat dan zou moeten zien cq horen?
HDMI beeld bevat geen encoding (behalve dan die nooit toegepaste HD encoding). Timing problemen zijn hier niet echt een probleem aangezien je sowieso info stuurt over de beeldopbouw en je moet een heel frame in memory krijgen voordat je het weergeeft.Wat doet het dan met het beeldsignaal waar een ingewikkeldere encoding opzit waarmee ook timings issues opgelost kunnen worden. Waarschijnlijk niets omdat het inderdaad opgelost wordt?
Is het ook niet echt, maar voor de audiofielen die het niet begrijpen natuurlijk welOverigens kan ik me niet voorstellen dat het echt een serieus probleem is gezien hoe populair de standaard is.
Anoniem: 37864
Dit geldt ook voor audio. Je hebt effectief een hele sample nodig (van 16 bits) om 'm te kunnen converteren van D naar A. Individuele verschuivingen van bits in de tijd maken hier helemaal niks uit.voodooless schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:08:
Is niet erg, daar hebben meer mensen last vanEffectief zorgt het voor iets meer ruis in je signaal. De verschuivingen zijn echter vele ordes kleiner dan in de plaatjes te zien, de extra ruis valt daarmee in verreweg de meeste gevallen nog onder de bestaande ruisvloer (zoals al vaker aangegeven). Veel mensen beweren echter een beter stereobeeld te horen met meer "focus". Dat laatste is ongetwijfeld een letterlijke vertaling van de in tijd verschoven samples, immers moet het beeld wel scherper zijn als de samples exact op tijd komen
.
[...]
HDMI beeld bevat geen encoding (behalve dan die nooit toegepaste HD encoding). Timing problemen zijn hier niet echt een probleem aangezien je sowieso info stuurt over de beeldopbouw en je moet een heel frame in memory krijgen voordat je het weergeeft.
Als populaire standaard de maatstaf is hoe goed die standaard is dan roep ik je toch terugAnoniem: 178962 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 02:15:Overigens kan ik me niet voorstellen dat het echt een serieus probleem is gezien hoe populair de standaard is.
Niet verwarring zaaien hèShittyOldMan schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 02:10:Een digitaal audio signaal heeft 48.000x per seconde een bepaalde waarde.
Voor mij ook niet hoor. Ik heb de oplossing binnen handen, dus ik heb nergens een probleem mee. Alleen heb ik geen verklaring kunnen vinden. Maar die komt vast nog wel een keer...voodooless schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:08:
Is het ook niet echt, maar voor de audiofielen die het niet begrijpen natuurlijk wel
En mocht later ooit blijken dat ook deze cd's niet helemaal goed genoeg zijn, wanneer de apparatuur nog verfijnder wordt. Dan kan ik de cd's altijd weer rippen naar de computer. Dan zijn ze weer identiek aan het orgineel en kan ik opnieuw beginnen. Of ze dan op het nieuwe media schrijven. Blue-ray/hddvd of de opvolger daar weer van ofzo...
Jo no problemo...
TuurlijkAnoniem: 37864 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:28:
Dit geldt ook voor audio. Je hebt effectief een hele sample nodig (van 16 bits) om 'm te kunnen converteren van D naar A. Individuele verschuivingen van bits in de tijd maken hier helemaal niks uit.
Dan moet je het ook wel goed doen.Wilf schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:30:
Niet verwarring zaaien hèDAT tape = 48.000 samples per seconde. CD = 44.100.
Tis me nu duidelijk.voodooless schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:08:
[...]
Dat is dus precies wat jitter niet isverder heeft HDMI geen foutcorrectie. Als er iets fout is, heb je pech.
Overigens heeft HDMI wel foutcorrectie:
http://www.hdmi.org/download/HDMI_Spec_1.3_GM1.pdf
5.2.3:
During the Data Island, each of the three TMDS channels transmits a series of 10-bit characters
encoded from a 4-bit input word, using TMDS Error Reduction Coding (TERC4). TERC4
significantly reduces the error rate on the link by choosing only 10-bit codes with high inherent
error avoidance.
...
All data within a Data Island is contained within 32 clock Packets. Packets consist of a Packet
Header, a Packet Body (consisting of four Subpackets), and associated error correction bits.
Each Subpacket includes 56 bits of data and is protected by an additional 8 bits of BCH ECC
parity bits.
...
To improve the reliability of the data and to improve the detection of bad data, Error Correction
Code (ECC) parity is added to each packet. BCH(64,56) and BCH(32,24) are generated by the
polynomial G(x) shown in Figure 5-5.
De standaard laat genoeg ruimte voor encoding van het videosignaal, dat het op dit moment nog niet gebruikt wordt zegt niet zo heel veel natuurlijk.HDMI beeld bevat geen encoding (behalve dan die nooit toegepaste HD encoding). Timing problemen zijn hier niet echt een probleem aangezien je sowieso info stuurt over de beeldopbouw en je moet een heel frame in memory krijgen voordat je het weergeeft.
De beste is natuurlijk per definitie de meestgebruikte. Het kan nog zo brak zijn, als het de populairste is dan doen ze iets goed daar waar het belangrijk is (ook al kan dat ook per toeval zijn).Wilf schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:30:
[...]
Als populaire standaard de maatstaf is hoe goed die standaard is dan roep ik je toch terugDe populaire standaard is 99% van de tijd nooit de beste (denk terug aan VHS dat het won van Betamax, Windows van $OS - om discussies te voorkomen
-, mp3 van OGG, minidisc van DCC etc. etc.). Ik kan mij bijvoorbeeld erg irriteren aan de JPEG compressie van DVD-films. Ook al beken ik dat ik thuis ook veel mp3's luister, ondanks de vervelende bijklanken die Ejorne omschrijft (vervaagde impulsklanken, vertekend stereobeeld, kabbelende beekjes in het hoog dankzij FFT).
Wel hoeft het niet zo te zijn dat de beste kwalitatief ook de beste is. Zo kun je bijvoorbeeld extreem hoog kwaliteits spul hebben, maar als dat veel te duur is dan zullen mensen toch genoegen nemen met wat minders.
Maar ik begrijp wat je bedoelt
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 15-05-2007 16:41 ]
Oke dan, mijn foutAnoniem: 178962 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:31:
Tis me nu duidelijk.
Overigens heeft HDMI wel foutcorrectie:
http://www.hdmi.org/download/HDMI_Spec_1.3_GM1.pdf
Dat komt doordat DVD+RW's oud worden. RW's werken dmv het kristalliseren en amorf maken (enen en nullen) van een bepaald materiaal (weet ff niet meer wat precies). Na verloop van tijd gaat het vanzelf kristalliseren (zeker de oudere, en je zei al dat het duur was, dus zal wel oud wezenTweakerNummer schreef op maandag 14 mei 2007 @ 17:05:
[...]
Je deel jouw vertrouwen in de techniek niet. Ik heb hier Philips DVD+RW's (die krengen zijn duur) en tot mijn schrik kwam ik erachter dat ik pas een Data CD heb gebrand (met grote en kleine files) waarbij ik de grote files niet meer terug kan lezen (CRC errors). Ik heb de hele DVD+RW leeg gemaakt (full) en als ik daarne weer iets erop brand krijg ik weer CRC errors terug. Ik heb ze pas maximaal 10x herbeschreven
Met "Ik heb de hele DVD+RW leeg gemaakt (full)" bedoelde ik dat hij volledig is gewist zonder de snel mode te gebruiken. Misschien werkt het als ik het nog een paar keer wis. Ik kan iigv geen krassen op de DVD+RW vinden.stefan001 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 19:19:
[...]
Dat komt doordat DVD+RW's oud worden. RW's werken dmv het kristalliseren en amorf maken (enen en nullen) van een bepaald materiaal (weet ff niet meer wat precies). Na verloop van tijd gaat het vanzelf kristalliseren (zeker de oudere, en je zei al dat het duur was, dus zal wel oud wezen). Het nadeel van RW's is dat bij het brandproces niet alles opnieuw gekristalliseerd wordt als dat niet nodig is. Oplossing: je moet de DVD een keer volledig wissen ipv snel
.
Woops, niet helemaal goed gelezen dusTweakerNummer schreef op maandag 21 mei 2007 @ 19:55:
[...]
Met "Ik heb de hele DVD+RW leeg gemaakt (full)" bedoelde ik dat hij volledig is gewist zonder de snel mode te gebruiken. Misschien werkt het als ik het nog een paar keer wis. Ik kan iigv geen krassen op de DVD+RW vinden.