Nexxennium schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 20:34:
Vandaag was mijn PC thuis opeens niet meer bereikbaar. Thuisgekomen bleek dat de modem gewoon nog dingen deed, maar dat mijn IP-nummer gewijzigd is!

Ok, dynamisch IP, maar toch is het erg vervelend omdat ik mijn eigen website host, welke daardoor nu onbereikbaar is. (DNS records zijn bijgewerkt, maar propagatie duurt een tijd)
23-03-2006
Onderhoud Tiscali DSL netwerk, Dordrecht-Dubbeldam
Apparatuur is vervangen op die centrale om ADSL2+ mogelijk te maken onder andere. Krijg je een ander IP door, maar is daarna weer net zo 'dynamisch' als het was.
Als een ISP je een 'dynamisch IP' geeft houdt dat niet in dat hij elke 24 uur verandert altijd. Zo zie je bij Tiscali dat hij maanden en soms ruim een jaar hetzelfde kan zijn gewoon. De kans zelfs nog groter als je je modem niet uitzet (met router functie) voor langere periode.
Een ISP die je een 'vast IP' biedt geeft hiermee eigenlijk hetzelfde aan. Het is in princiepe vast, maar kan gewijzigd worden bij technische noodzaak. Veranderen ze hem niet werkt je verbinding niet immers dus dan kan je ook hoog en laag springen. Zelfs zakelijke aansluitingen kunnen een 'vast IP' hebben wat kan veranderen door technische noodzaak.
Echter bij de 'vast IP' abonnementen/ISP's wordt je vooraf wellicht netjes geinformeerd hierover.
Wat zakelijke ISP's wel aanbieden vaak is een extra IP blok op je verbinding. Al veranderd je WAN IP van je verbinding blijven die gewoon gelijk en heb je dus geen hinder van een ander WAN IP verder. Maar dan moet je wel de zakelijke prijs betalen natuurlijk...
'vast IP' kan nogsteeds via DHCP gewoon uitgedeeld worden en ook via DHCP aangevraagd moeten worden. Je moet het eigenlijk lezen als letterlijk een 'vast IP' of 'eigen IP' en niet de term 'statisch IP' gebruiken voor de verwarring.Is er, behalve een €€€-business-abo nemen, bij Tiscali een andere mogelijkheid om een vast IP adres te verkrijgen, eventueel tegen een schappelijke prijs? En/of is er een stiekem toch een hostname die wél vast is?
Als die mogelijkheid er zou zijn zou je dat hier wel gelezen hebben en moet het op tiscali.nl staan. Ik heb het nooit gezien in iedergeval.
[
Voor 168% gewijzigd door
bjck op 23-03-2006 20:54
]
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.