Als je genoeg licht hebt is AI-servo ok, zodra je lens gaat jagen: hup terug op one-shot, AF-assist van je flitser gebruiken en lekker schieten.
Hoe je je diafragma instelt is een onderdeel van je stijl, heel veel (party)fotografen houden hem het liefst zo open mogelijk omdat er dan meer licht binnenkomt, maar dat geeft niet altijd het mooiste resultaat.

Overige ideetjes:
Ook qua metering mode ga ik het eens anders aanpakken, ik neig richting "Centre-Weighted" ([
afbeelding]). Eerst schoot ik altijd op "Evaluative" ([
afbeelding]), dus eens kijken of dat andere platen oplevert.
Lichtmeting doe ik nagenoeg altijd op gevoel, maar centerweighted en spot gebruik ik af en toe wel ter referentie
Liever die plaatjes niet deeplinken :-)Ook neem ik een tip mee van de vorige keer, en dat is de omnibounce van mijn 420EX niet naar voren richten maar hem op 60 graden via het plafond laten bouncen. Ow ja, en als dat nog niet genoeg is, ga ik vanavond een keer helemaal op M schieten, om toch wat meer sfeer in de foto's te krijgen. Ik loop dan wel het risico dat de foto's wat minder uitpakken, mjah je leert met vallen en opstaan... Mijn 17-40 komt ook regelmatig uit de tas denk ik..

Mijn tip zou juist zijn om vrij veilig te beginnen, met de techniek en aanpak die je al beheerst. Als je dan al waat goede resultaten hebt, dan kan je bijvoorbeeld eens een half uurtje met een nieuwe techniek spelen. Op die manier ben je wel zeker van het eindresultaat en kan je dus op een veilige manier nieuwe dingen proberen.
Gelijk van Av/Tv naar M stappen en nieuwe lens en anders met de flitser... Te veel nieuwe variabelen!
Hmm, gisteren ging het niet zoals gepland was..
8< 8<
Batterij-problemen.
Je hebt nu wel geleerd dat je alle spullen die je gebruikt van te voren moet testen. In mijn aanloop naar een shoot maak ik mijn spullen allemaal schoon, laad alle batterijen op, haal alle CF&SD leeg en test daarna alles. Dit eenvoudigweg om te dubbelchecken of wat ik heb gedaan ook daadwerkelijk klopt, het is "vrij naar" als je betaald wordt om ergens foto's te maken, maar dat niet kunt omdat je apparatuur niet doet wat je verwacht.

Daarnaast moest ik als ik de 50 prime erop geschroef had veel ste ver naar achteren gaan staan. Toch moet ik zeggen dat de 50 prime wel een zeer nice lensje is!! Super mooie kleuren en weinig inflitsen!.
Er was toch al aangegeven dat je even een andere lens op 50mm moest proberen om te kijken hoe deze lensafstand zou bevallen? (Of was dat die concert-thread?) Anyway, op je 20D wordt de 50mm vergelijkbaar met een 80mm op FF, dat is op zich al het tele-bereik, dus dan weet je dat je meer afstand moet bewaren. Als je liever niet meer dan 50mm effectief hebt, dan zou ik
deze lens aanraden, hoewel die wel 2-3 keer zo duur is (en -ook- geen USM heeft).
Hand(ig!)strap:
En wat een heerlijk iets is die handstrap zeg! Ik kan dit iedereen aanraden! Het is wel ff pielen om hem aan je camera te krijgen, maar je krijgt er zo veel gebruiksgemak voor terug dat is echt niet normaal. Voor de mensen die willen weten hoe je dit ding moet bevestigen, die verwijs ik ff naar de manual van de 1D mk II, daar staat het nl in. Ik heb nu zowel mijn neck- als mijn handstrap eraan zitten en ik moet zeggen dat het een zeer goede combi is!
Staat overigens ook in de handleiding van de 1D, die wellicht wat gemakkelijker te vinden is

Het zwarte gat:
Ook had ik de zonnekap op mijn 17-40 geschroefd ivm bescherming. Bleek alleen dat die kap gedeeltelijk voor de interne flitser zat, dus heb ik op sommige foto's een zwarte vlek.. (Zie foto 2) Weer wat geleerd...
Binnen een zonnekap gebruiken heeft helemaal geen zin, ja mensen kunnen misschien ietsjes moeilijker aan je lens komen, maar die zonnekap stelt dermate weinig voor dat je het beter laten kunt. Interne flitsers op DSLR's moeten ze sowieso verbieden

Rare gezichten:
Ik moet ook wel zeggen dat ik veel foto's heb waar mensen met dichte ogen, een rare smoel of wat dan ook opstaan, zonder dat ze het opzettelijk deden. Is dit gewoon pech hebben, of is dit een techniek die ik nog niet onder de knie heb?
In mijn ervaring is het goed om even goed hard te gillen (over het geluid heen) van 1-2-komtie! zodat men er klaar voor is

De meeste foto's zijn genomen op f/4 met 1/60ste (M) en op ISO 100, dit was trouwens een instelling die ik met de 50 1/8 had gemaakt en was vergeten omhoog te schroeven... Hierdoor is wel veel van de sfeer weg, omdat de camera veel bijflitst. Ook dit neem ik mee naar de volgende keer.
Laat ik je niet ook doorzagen over die ISO100, maar ook met je 50-je is dat niet de instelling om voor te kiezen. 400 is echt een absoluut minimum, 800 heeft voorkeur. Het is dat je geen 640 of 1000 in kunt stellen, anders zou ik dit aanraden.
Samenvatting:
Ik baalde ervan dat ik het setje originele batterijen thuis had gelaten, waardoor ik dus was aangewezen op de originele flitser. Bouncen via plafond moet dus wachten tot de volgende keer...
Als het plafond laag genoeg is ja, anders gewoon je omnibounce erop en alsnog een beetje omhoog mikken (of naar de zijkant) om een beetje interessanter lichtspel te krijgen.
(Bouncen jullie (meestal) op 60?) Daarnaast vond ik het best een uitdaging om op manual te schieten maar vergat ik weer mijn ISO waarde goed te zetten..
Ik doe vanalles om het shot te krijgen, bouncen, direct, indirecht, met en zonder omni...