Er zijn ook niet zoveel benchmarks waarin aan Vertex Texture Fetching word gedaan toch?Jejking schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 11:39:
En wat dacht je van dit: er zijn momenteel nog geen benchmarks waaruit ATi's voordeel op dit moment blijkt, tenminste... dan heb ik het over benchies of techdemo's waarin veel Dynamic Branching geprogrammeerd zit. Of zit ik er nu gigantisch naast? Tell me...
Anyway, de SM3.0 implementatie van ATi is momenteel gewoon beter dan die van nV. Kunnen we lang over doorbabbelen, maar that's simply the way it is. Alleen kan ik me wel voorstellen dat mensen klagen dat je niet moet suggereren dat je alle SM3.0 features 100% ondersteund als dat niet het geval is.... maar goed, het blijft marketing natuurlijk...
Ook dat is waar, hoewel ik ATi zeker nog niet tot definitieve winnaar op dit gebied zou willen uitroepen. Er zijn momenteel geruchten dat nV geen 512mb GTX, maar een 512mb Ultra gaat releasen komende maand.Maar voor de rest: wat betreft Soft Shadows en HDR e.d. is de X1800XT toch wel fors wat sneller dan de 7800GTX, zie Extremetech.com's test in SC:CT [afbeelding] en [afbeelding]
Verder vallen de benches op Extremetech nogal opvallend slecht uit voor de GTX... ik denk dat de GTX op Extremetech van alle reviews zo'n beetje het "slechtst" presteerd in vergelijk met de X1800XT.
Als je de review van Rage3D erbij pakt, waar de reviewers eens de moeite genomen hebben om de recentste nV drivers te gebruiken, dan zul je zien dat het verschil al heeeel wat kleiner is - en in ieder geval gedeeltelijk toe te schrijven aan het 25% snellere geheugen van de XT.

En in datzelfde stuk staat een testje waarin de GTX nog veel harder kontschopt... deze discussie is al eerder gevoerd. Sommige tests draaien snellen op ATi hardware, en andere op nV hardware... dus een "moet je kijken hoe ATi (of andersom: nV) in deze ene speciefieke test kont schopt" is nogal zinloos.oeLangOetan schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 11:36:
A quick example I just tried : mandelbrot set algorithm rendered on moving mid size triangles. G7x architecture really likes it (lot of mads, scalar and vec2 instructions). I compute 129 iterations (-> ~400 instructions) :
7800GTX : 35.6 Mpix/s
X1800XL (my XT is back to ATI) : 13.1 MPix/s
Now I use a loop with a break under condition to early out when more iterations are not needed :
7800GTX : 17.7 MPix/s
X1800XL : 29.4 MPix/s
De uiteindelijke performance van de 2 architecturen in games is het enige wat er toe doet...
[ Voor 18% gewijzigd door Cheetah op 15-10-2005 16:14 ]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz