Verwijderd
Kijk eens wat verder dan je neus lang is zit ook een radbox bij waardoor het allemaal prima past aan de achterkant van je kast.NightCrawler_NX schreef op donderdag 15 december 2005 @ 21:14:
Ik zie 'm staan..... maar met dual rad.....
Zal eens moeten kijken of ik die op een beetje normale manier in mijn Lian Li V2000 krijg zonder te zagen....
NC™
Zoek op swiftechsite naar radbox voor uitleg.
Verwijderd
Gewoon aan de bovenkant vaan de case (binnekant) ?
En je de set gaat testen mag je dat met gewoon water doen ?
Ty
Verwijderd
Ik heb nu nog 2 Y stukken, en dan achter elk Y stuk 2 blokken.
Scheelt een berg slangen trouwens.
Maar die domme pomp maakt gewoon een klere herrie.
Hij staat nu zoals het hoort, helpt weinig.
Ik kan nu ook bij dat draai knopje onderop en als ik em helemaal terug draai dan is ie aardig stil maar dan is de flow ook ver weg.
Als ik em vol open zet dan is m'n 10cm hoog res te klein omdat er een dusdanige draaikolk ontstaat dat er altijd lucht de pomp wordt in gezogen (draaikolk tot aan de aanzuig leiding).
Het koelt wel goed...
Oh ja, grootste flow killer in m'n setup is de blackice extreem 2...
En de beiden swiftech storm extreme blokken hebben niet dezelfde weerstand maar dat heb ik uitgeffend met een klem op de slang, klein beetje geknepen maar zodat beide uitgangen hetzelfde beeld vertonen.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 22:59 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Ik draai nu op halve snelheid en onder full load komt er nog niks boven de 30 graden.
Alle blokken achter elkaar is al eens voorgestelt.
Om een of andere reden zie ik dat nog niet zo zitten.
Voorlopig gaan we even zo verder. Als ik de slangen wil veranderen moet m'n mobo uit de kast, de chipset blokken eraf, daar andere slangen op en dan alles weer in elkaar. Zolang het draait is het wel leuk die waterkoeling, maar om aan te werken is het niks. Misschien toch beter aquacomputer push in fittingen gepakt...
edit:
Ok, ik begin het te snappen.
Als ik de pomp op volle snelheid zet maakt ie herrie omdat ie gewoon constant luchtbelletjes staat te pompen omdat m'n res te klein is.
Als ik em op halve snelheid laat lopen stijgen de temps niet of nauwelijks en is na een paar minuten de pomp stiller als m'n asus voeding (waar ik de fan ga uitslopen en vervangen door een stillere).
Dus toch een best aardig pompje die mcp655.
Ik denk dat ik ook maar een ander res ga bestellen, een coolplex 25 ipv de coolplex 10 die ik nu heb.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 11:35 ]
Ik heb sinds kort de MCRES-MICRO van Swiftech:Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:08:
Dus toch een best aardig pompje die mcp655.
Ik denk dat ik ook maar een ander res ga bestellen, een coolplex 25 ipv de coolplex 10 die ik nu heb.

High-flow resje speciaal gemaakt voor de MCP655.. de enige res die ik ken die geen luchtbellen creëert op standje 4+. Is alleen wel echt micro (H 101mm - B 67,2mm - D 38mm) dus voegt niet veel toe aan koeling, maar je kan wel probleemloos op de hoogste stand draaien. (Standje 4 blijkt bij mij optimaal).
Zitten 2x 3/8" & 2x 1/2" fittingen en kost ongeveer 20 dollar incl transport..
Kepi_nl
Verwijderd
Eerst de 2 fans en daaronder de radiator of omgekeert ?
En hoe moeten de fans blazen in de radiator of niet ?
Alvast bedankt
Verwijderd
Als iemand me uitleg kan verschaffen?
Betere warmte afvoering betwijfel ik, water is wel erg goed. Verder is het nogal smerig + je moet erg vloeibare olie hebben want anders gaat je pomp het denk ik moeilijk krijgen.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 13:33:
Het klinkt misschien dom, maar waarom geen koelolie gebruiken? Geen algen, geen kalkaanslag of wat dan ook. Veel betere warmte afvoering. Alleen zien dat je olie hebt met de goeie vicositeit.
Als iemand me uitleg kan verschaffen?
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Verwijderd
Sjiek ding, erg klein, wel knap dus dat hij zo goed werkt.rabor schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 12:55:
[...]
Ik heb sinds kort de MCRES-MICRO van Swiftech:
[afbeelding]
High-flow resje speciaal gemaakt voor de MCP655.. de enige res die ik ken die geen luchtbellen creëert op standje 4+. Is alleen wel echt micro (H 101mm - B 67,2mm - D 38mm) dus voegt niet veel toe aan koeling, maar je kan wel probleemloos op de hoogste stand draaien. (Standje 4 blijkt bij mij optimaal).
Zitten 2x 3/8" & 2x 1/2" fittingen en kost ongeveer 20 dollar incl transport..
Es effe kijken of ik een plekje kan bedenken voor dat res, die coolplex hangt mooi achter buitenop de case namelijk.
Hij draait al de hele dag op standje 3 en de pomp hoor ik niet meer.
Verwijderd
Wel, leg me dan eens uit waarom wij in de metaalbewerking koelolie gebruiken (bij dingen die 300°C worden) ?lemming_nl schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 13:46:
[...]
Betere warmte afvoering betwijfel ik, water is wel erg goed. Verder is het nogal smerig + je moet erg vloeibare olie hebben want anders gaat je pomp het denk ik moeilijk krijgen.
edit: laat ff de kooktemp van water uit
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 18:39 ]
Het is ook afhankelijk van de temperatuur welk smeermiddel je gebruikt, als je een werkstuk om een bepaalde reden met een hoge temperatuur verspanend gaat verwerken wil je geen koud water (100°C is koud in sommige gevallen
[ Voor 53% gewijzigd door Dr. Donald op 20-12-2005 20:02 ]
Verwijderd
Omdat het over koelolie gaat, is smering niet de hoofdzaak en is dat bijkomstig (doch welkom). Werkenstukken worden gewoon verspaand, het is de temperatuur die gewoon hoog oploopt. En verder is het meestal zo dat bij de meeste verspanende bewerking je koelt van in het begin of niet koelt. Dan nog ff uw water op staal -> corrosie ontkrachtenDr. Donald schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 19:42:
Omdat water niet smeert?Er wordt overigens ook wel water gebruikt, maar dat is helemaal afhankelijk van de omstandigheden, temperatuur en materiaal ed. Met staal ga je uiteraard geen water gebruiken ivm corrosie
Het is ook afhankelijk van de temperatuur welk smeermiddel je gebruikt, als je een werkstuk om een bepaalde reden met een hoge temperatuur verspanend gaat verwerken wil je geen koud water over je werkstuk hebben omdat je dan de verkeerde kristalroosters blijft houden.)
Misschien moet je dan wel de koelblokjes vanbinnen van vorm veranderen.
De redenen dat we water gebruiken is vrij makkelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:43:
Omdat het over koelolie gaat, is smering niet de hoofdzaak en is dat bijkomstig (doch welkom). Werkenstukken worden gewoon verspaand, het is de temperatuur die gewoon hoog oploopt. En verder is het meestal zo dat bij de meeste verspanende bewerking je koelt van in het begin of niet koelt. Dan nog ff uw water op staal -> corrosie ontkrachten. HEt is niet water dat corrosie veroorzaakt maar zuurstof (de naam spreekt voor zich "zuur"stof
)
Misschien moet je dan wel de koelblokjes vanbinnen van vorm veranderen.
Er zijn geen stoffen die zo verkrijgbaar zijn met een hogere warmtecapaciteit als water. Het ziet er ook iets fijner uit dan olie in je slangen natuurlijk
De soortelijke warmte van olie is over het algemeen véél lager dan de soortelijke warmte van water. Dwz. de hoeveelheid warmte die het water op kan nemen is dat groter dan bij olie. En dat samen met de viscositeit van water, maakt hem veel geschikter om te gebruiken voor waterkoeling met een impellerpomp.
Kijk hier maar eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_warmte
Zuigen is bij radiateuren beter, omdat je airflow beter verdeeld is. Lees overigens nog eens de TS, want veel van je vragen staan daar gewoon in.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 13:09:
Neem nu dat ik da Radiator vanboven monteren aan de binnekant van de case , hoe moeten dan de 2 fans komen ?
Wat klopt er nietj-a-s-p-e-r schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:22:
Helemaal correct.
De soortelijke warmte van olie is over het algemeen véél lager dan de soortelijke warmte van olie. Dwz. de hoeveelheid warmte die het water op kan nemen is dat groter dan bij olie.
LOL!
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Als je ze onder de radiator doet laat je ze blazen, anders zuigen. Je wilt de warme lucht liever uit je kast krijgen. Ik zou gaan voor fans boven je rad, is voor mijn gevoel beter.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 13:09:
En hoe moeten de fans blazen in de radiator of niet ?
Alvast bedankt
Ik ga trouwens binnenkort ook weer waterkoeling installeren, mijn kachelradiator uit een oude volvo 144 wordt vervangen door een Alphacool NexXxos Xtreem II. Hier komen 2 redelijk stille ledfans boven, daaronder de rad, en daaronder 2 38 mm dikke sunons, om te kijken of dat veel scheelt en voor extra koeling als mijn pc toch in een lawaaiige omgeving staat (lanparty ofzo). Dan blazen er dus 4 120 mm fans doorheen
Iemand enig idee welke rad beter is; de Nexxxos Xtreme II of de alphacool 240 LE? Kan er geen goede review van vinden waar ze beiden worden vergeleken. Ik ga denk ik voor de Xtreme, maar lijkt me dat die LE toch ook heel goed is. Is ook iets dikker. Kan iemand trouwens met zekerheid zeggen of de Xtreme ook koperen buizen heeft? Kan het nergens vinden, alleen dat hij koperen lamellen en messing voorkamers heeft. Aan het gewicht te zien zijn de buizen ook van koper, maar je weet maar nooit. Het zou ook logischer zijn ivm de koperen lamellen.
Verder twijffel ik nog over het wel of niet nemen van een reservoir. De meeste kunststof doosjes die ik tegenkom hebben veel te dunne wanden om fittingen in te bevestigen en kant en klare res's zijn zo duur voor wat je er voor krijgt vind ik...
Klik mee voor GoT!........
en zoja ... ervaren jullie ook dat jullie zo'n trage flow hebben ?
Ik heb een eheim 1250 pomp erachter staan, dus die zou het wel moeten trekken. verder heb ik geen andere koelblokken ertussen. Kheb gisteren er een ander blok tussen gehad, en m'n reservoir begon gewoon te schuimen zo hard spoelde het. Iemand die hier een idee heeft hoe dit zou kunnen?
Zou het echt zo'n flowkiller zijn. Draai al een poosje met het blok, hij koelt wel goed, maar het kan natuurlijk altijd beter
klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel
Jouw pomp heeft "maar" 2 meter head, terwijl een Swiffi MCP655 al boven de 3 meter zit. Die doet het dan ook stukken beter met een dergelijk blok. Als je het maximale eruit wil halen moet je een dergelijke pomp kopen!
Lees: http://www.pcmoddingmy.com/content.php?review.327.1
[ Voor 8% gewijzigd door aramdin op 22-12-2005 00:48 ]
Verwijderd
Bij mij is m'n black ice 2 een grotere flowkiller als m'n 2 swiftech storm extreme paralel.aramdin schreef op donderdag 22 december 2005 @ 00:48:
Het is echt een flowkiller, heb je wel eens het binnenwerk gezien van de Storm? Dat zijn zulke kleine jets waar het water doorheen moet...Ik vond dat mn cascade al kleine jets had maar dit sloeg allesEr zijn 35 mini jets waar het water doorheen moet...
Jouw pomp heeft "maar" 2 meter head, terwijl een Swiffi MCP655 al boven de 3 meter zit. Die doet het dan ook stukken beter met een dergelijk blok. Als je het maximale eruit wil halen moet je een dergelijke pomp kopen!
Lees: http://www.pcmoddingmy.com/content.php?review.327.1
Ik denk dat je beter zo'n rad kunt hebben met een pijp door de lamellen ipv van die reservoirtjes op het einde van de rad zoals de blackice heeft.
Ohja, was nog niet helemaal wakker geloof ik
Hoe weet je dat?Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 08:49:
[...]
Bij mij is m'n black ice 2 een grotere flowkiller als m'n 2 swiftech storm extreme paralel.
Ik denk dat je beter zo'n rad kunt hebben met een pijp door de lamellen ipv van die reservoirtjes op het einde van de rad zoals de blackice heeft.
Pijp door lamellen geeft een stuk slechtere warmte overdracht, die worden voornamelijk gebruikt voor gas toepassingen onder druk. In auto's worden over het algemeen voornamelijk rad's gebruikt met "platte buizen"... en dat is niet zonder reden
Conclusie een black ice 2 (pro) heeft niet zo'n gek hoge flow resistance (en de rest van m'n spullen ook niet).
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
De uitgang van de rad geeft altijd maar een gedeelte van de flow van de ingang, ongeacht waar de rad zit. Ik zie het ook aan m'n slangen. De slang die "uit" de rad komt staat nooit "vol"
Ik heb ook een draaikolk in m'n res, onafhankelijk van pomp (mcp655) snelheid. Alleen de hoogte van de draaikok varieert. Bij laagste stand is het 1cm, bij hoogste stand meer als 10cm (meer als m'n res hoog is)
Warmte overdracht van een pijp rad mag dan slechter zijn, de weerstand lijkt me een stuk beter. Ik weet eigenlijk niet hoe efficient de 2 rads zijn, zijn daar gegevens over?
Auto's met waterkoeling heb ik weinig verstand van, ik rij enkel luchtgekoeld (check my nick).
specs waterkoeling:
- eheim 1250
- blackice pro2
- repack reservoir
- 12mm slangen uitgevoerd ..
klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel
*twijfelt nog steeds over het wel of niet nemen van een reservoir*
Ik dacht, misschien dat andere mensen wat aan dat tabelletje hebben. De prijzen heb ik maar weg gehaald, omdat dit toch verandert.
| Radiator | koelers | DxLxB (mm) | Materiaal leiding | Materiaal lamellen | massa (g) | aansluiting | aantal zijden fans |
| Airplex EVO 240 | 2 | 51x285x130 | koper | aluminium | 1015 | G1/4" | ? |
| Airplex EVO 360 | 3 | 51x405x130 | koper | aluminium | 1400 | G1/4" | ? |
| Alphacool NexXxos Xtreme II | 2 | 46x315x135 | koper? | koper | 1550 | G1/4" | 2 |
| Alphacool NexXxos Xtreme III | 3 | 46x415x135 | koper? | koper | 1750 | G1/4" | 2 |
| Alphacool NexXxos HC 240 LE | 2 | 57,5x264x134 | koper | aluminium | 1260 | G1/4" | 1 |
| Alphacool NexXxos HC 360 LE | 3 | 57,5x407x130 | koper | aluminium | 1840 | G1/4" | 1 |
| Alphacool NexXxos Pro II | 2 | 30x278x132 | koper? | aluminium | 680 | G1/4" | 2 |
| Alphacool NexXxos Pro III | 3 | 30x400x132 | koper? | aluminium | 840 | G1/4" | 2 |
| Black Ice Extreme II | 2 | 47x280x132 | koper | koper? | ? | G1/4" | 2 |
| Black Ice Extreme III | 3 | 47x400x132 | koper | koper? | ? | G1/4" | 2 |
| Black Ice Pro II | 2 | 30x280x132 | koper | koper? | ? | G1/4" | 2 |
| Black Ice Pro III | 3 | 30x400x132 | koper | koper? | ? | G1/4" | 2 |
| Innovatek Radi dual | 2 | 45x320x145 | koper? | koper | 1000 | G1/4" (8x1) | ? |
| Watercool HTF3-X Dual Radiator | 2 | 59x290x134 | koper | aluminium | 1540 | G1/4" | 2 |
| Watercool HTF3-X Triple Radiator | 3 | 59x410x134 | koper | aluminium | 2200 | G1/4" | 2 |
En het typwerk zorgt voor weer een aantal aanslagen voor WhatPulse
Bij http://www.xcsystems.nl kan je veel vinden voor een goede wc setup.
Ook even een tip: neem de Swiftech MCP655 pomp, die is echt super stil en heel erg krachtig (ik heb hem ook namelijk
* Mrlten heeft zijn waterkoeling na een half jaar op lucht te hebben gedraaid ook weer in elkaar gezet...
Mijn cpu block bleef tot 3 keer toe lekken dus had ik hem daarna maar lekker onder gesmeerd met plastic lijm. De fittings krijg ik nooit meer los
Zeker wel.Ikke! schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 20:09:
Ik dacht, misschien dat andere mensen wat aan dat tabelletje hebben. De prijzen heb ik maar weg gehaald, omdat dit toch verandert.
[/small]
Aanvullingen op dit schema kunnen gemaild worden.
[ Voor 7% gewijzigd door Roamor op 24-12-2005 21:12 ]
Roamor heeft in de startpost een beschrijving staan om het probleem te verhelpen, maar wat wordt er nu eigenlijk gedaan? Ik heb het idee dat er een stap overgeslagen wordt oid. Iets met tape? Op andere fora heb ik ook iets gelezen over een plastic ring vastlijmen aan de magneet.
Ik bekeek mijn hydor L20 laatst toevallig, ga hem binnenkort weer in gebruik nemen. Maar ik zag dat de magneten en het schoepenwieltje totaal uit ballans waren. Als ik het asje ronddraai, zwabberen ze nogal. Zit verder geen speling in, alles zit er strak op. Dus ben benieuwd wat voor herrie dat straks geeft.
Lijmen kan ook, maar is erg permanent. Zodra je het witte schoepje hebt verwijderd, moet je om het iets donkerder plastic enkele laagjes teflon doen. (Dat is de stap die je "mist" denk ik? Omdat het verslag dan het al getapede deel laat zien?) Niet teveel, want dan heeft de pomp heel soms moeite met opstarten.MadMarky schreef op maandag 26 december 2005 @ 17:50:
Ik heb het idee dat er een stap overgeslagen wordt oid. Iets met tape? Op andere fora heb ik ook iets gelezen over een plastic ring vastlijmen aan de magneet.

Zo, ben van asus a8n-sli naar dfi lanpartyUTnf4 ultra-D gegaan.
spulletjes netjes weer ingebouwd, en draaien maar, nu draaiend op 2,48ghz (nog steeds aan het primen) zalman koeler op m'n videokaart gebouwd. deze houd 'm super koel ! boven verwachting zelfs (40c' @ overclocked). ik ben er super trots op
Alleen 1 ding, nadat het pompje weer in elkaar zit rammelt deze nog harder dan eerst. Ook komen er kleine bubbels uit de uitvoerslang ookal zit er zeker weten geen lucht in de pomp. Volgens mij zijn de 'bubbels' die ik zie gewoon turbulentie in het water omdat er intern iets niet lekker loopt?
Zal morgen nog eens verder kloten, als dat niet helpt bestel ik gewoon een nieuwe.
[ Voor 7% gewijzigd door MadMarky op 29-12-2005 00:10 ]
gisteren avond flink aan het testen geweest, en vanacht laten primen. vandaag is kijken of ie nog harder wil
oke .. dat wil ie dus
hij is uitgeclockt bij 2,7ghz @ 1,675 volt, verder durfde ik het voltage niet op te voeren.
[ Voor 37% gewijzigd door waterking op 29-12-2005 15:50 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Verwijderd
Controleer na een aantal uren draaien of je slangpilaren nof strak zitten.
Bij mij zaten er ondertussen 2 van de 4 los met een dikke druppel eraan.
Er zit trouwens best wat kalk in gedeminiraliseerd water zie ik nu.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 22:06 ]
Verwijderd
Dit ziet eruit als een 7800GT(X) ? Mag ik je vragen hoe je dat gedaan hebt met je mem ? Ik zie dat je een deel hebt laten zitten van de stock koeling ?thabazzman schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 14:51:
[...]
Dit mag toch niet veel uitmaken ? Ze ondersteunen elkaar, mits ze dezelfde kant op pompen
(edit: verkeerd gezien, het zijn 2 kringlopen)
Ter opening, ook een foto van mijn reeds aangebrachte watercoolingset van Asetek.
Het betreft de KT12AT-L30/220V/Dual Radiator kit! Een hele mond vol, maar ben er uitermate tevreden over, op de bijgeleverde ADDA-fans na, die zijn te rumoerig op 12v. Temps. zijn Idle/Load ongeveer 29/41 graden met een kamertemperatuur van 20 graden.![]()
[afbeelding]
@ Heefstan, waar blijven die foto's !
230 volt pompen starten zonder pompcontroller niet vanzelf opmeat106 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:39:
Start dit pompje Hydor Seltz L20 ook automatische op met de pc als ik die aan zet.
heb nu mijn D-Tek Customs White Water + All USMA Cpu adapter draaien op mijn nieuwe amd64 x2 3800+. load 30 graden
rest van setje
rad: dangerden heatcore dual
pomp: swiftech mcp-650
alles met 13mm dangerden blue darmpies ( zachter en buigzamer dan tygon knikt iets sneller).
Volgens z'n sig is het een 6800Ultra @ 470/1250 maar ik weet dus niet of dat nog klopt...ik denk het trouwens van wel want z'n 2e beeldscherm uitgang ziet eruit als een vga en geen dvi wat de 7800's wel hebbenVerwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:27:
[...]
Dit ziet eruit als een 7800GT(X) ? Mag ik je vragen hoe je dat gedaan hebt met je mem ? Ik zie dat je een deel hebt laten zitten van de stock koeling ?
Verwijderd
Handig omdat ik een molex-stopcontactje heb op de achterzijde van mijn Antec voeding

Verder heb ik hier onlangs een lek gehad,.... ik had bij het aansluiten van mijn nieuwe TFT achteraan mijn PC-meubel vergeten de 220 van mijn pomp in te pluggen, PC opgestart... geen flow dus, BIOS deed door max.cpu-temp mijn PC uitvallen,.... water is bij herstart beginnen koken in de cpu blok en het krakje dat reeds aanwezig was aan de zijkant van de plexi op mijn blokje is dan helemaal gecrackt
De flow had ik gelukkig eens heropgestart door de pomp los van de PC te activeren,... de PC stond dus niet op toen het lek er was,..... pfff,.. wat een geluk of mijn v9999GE kon ook nog eens om zeep geweest zijn.
Nu staat er terug een air-cooler op maar er is reeds nieuw Alphacool materiaal besteld bij B@W.
En welke van de 3 past er op.
http://www.xcsystems.nl/product_info.php?products_id=358
http://www.xcsystems.nl/product_info.php?products_id=177
http://www.xcsystems.nl/product_info.php?products_id=167
Verwijderd
Of krijg je dan last van enorm koel / prestatie verlies? Mijn idee was namelijk om een compleet asetek setje aan te schaffen en deze uit te breiden met een alphacool of coolplex reservoir.
Alvast bedankt
http://shop.freezinghardw...sp?Pagina=00002&SubID=114Mcdeath schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 18:39:
zijn er ook waterkoelers voor harddisks te krijgen, liefst met een 12mm aansluiting..??
Als je je CPU koelt kan je in je bios instellen dat je PC uitvalt als hij hoger is dan X graden maar dat heb je dacht ik niet voor een GPU.
Ik wilde een watercooling voor enkel en alleen mijn GPU's (SLI) maar ben er als de dood voor dat het pompje uitvalt en je pas na een paar seconde door hebt dat je pompje de geest heeft gegeven
Het zal niet op secondes aankomen. Doordat koper makkelijk warmte afgeeft zal je koelwater eerst langzaam opwarmen. Je hebt denk ik meer risico bij een fan als die uitvalt. Bij waterkoeling heb je in iedergeval een veiligheidsmarge.killingdjef schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 23:25:
Misschien een simpele vraag maar bestaat er ook een manier dat wanneer je pompje uitvalt je PC ook uitvalt?
Als je je CPU koelt kan je in je bios instellen dat je PC uitvalt als hij hoger is dan X graden maar dat heb je dacht ik niet voor een GPU.
Ik wilde een watercooling voor enkel en alleen mijn GPU's (SLI) maar ben er als de dood voor dat het pompje uitvalt en je pas na een paar seconde door hebt dat je pompje de geest heeft gegeven
Klopt, hij zal waarschijnlijk niet meteen doorbranden maar omdat ik van plan ben een stil pompje te nemen en mn kast te isoleren ben ik bang dat ik het niet ga horen als mijn pompje onverwacht uit zou vallen.Jfwiet schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 23:32:
[...]
Het zal niet op secondes aankomen. Doordat koper makkelijk warmte afgeeft zal je koelwater eerst langzaam opwarmen. Je hebt denk ik meer risico bij een fan als die uitvalt. Bij waterkoeling heb je in iedergeval een veiligheidsmarge.
Tenzij er in de bios van videokaarten ook een alarm ingesteld kan worden bij temp X en "Shutdown at X temperatuur" zou ik graag de experts over watercooling in dit topic om hun mening vragen
1: pompjes vallen niet zomaar uit, tenzij ze van Thermaltake zijn
2: als het pompje al uitvalt duurt het nog vrij lang voordat het water in de koelblokken echt opgewarmd is, daar gaat veel energie en tijd in zitten (meerdere minuten onder load denk ik)
3: moderne videokaarten zijn redelijk beveiligd tegen oververhitting, m'n 6800LE bijvoorbeeld klokt zichzelf terug vanaf een instelbare temperatuur
Ik heb een TT CPU Blockje.
Maar de diameter van de slangen bevalt me niet. Ik wil dus een grotere diameter erop hebben. Kan ik niet gewoon een willekeurige inschroefverbinding kopen en die er in schroeven. Of moet ik dan nog opletten qua schroefdraad enzo?
Ik kan hier wel een hele rant houden over TT waterkoelsetjes, maar daar heb ik nu geen zin in. Feit is dat TT een kleine niet-standaard maat gebruikt (6mm binnen-, 8mm buitendiameter dacht ik) en je daarvoor weinig producten zult vinden. Bij andere fabrikanten begint het bij bij 8mm binnendiameter.
Neem geen te sterke pomp, zoals een Eheim 1048 of vergelijkbaar/beter. Met de standaard slangmaat van TT knijp je hem te hard af met als resultaat een harde diepe brom van de pomp. Geloof me, ik praat uit ervaring
Mijn tip: spaar je geld uit en investeer dan in bv een Asetek setje of custom samenstellen.
Ik moet zeggen dat ik toch aardig tevreden ben over deze pomp. Hij heeft het 3 jaar vol gehouden zonder enig probleem, geen geratel oid. Mijn pc staat elke dag wel aan(muv vakanties ed). En regelmatig toch ook gewoon 24 uur. (Gemiddeld toch wel 3 dagen in de week ook snachts). Ook heb ik uv-reactive toevoeging in mijn water, wat geen probleem was.
Gezien de prijs en de prestaties van deze pomp vind ik dit totaal niet verkeerd. Als ik bv. kijk naar de rattelende hydor van mn broertje. (ondanks mod blijft er een ratteltje). En de duurdere Eheim vind ik dit gewoon de beste pomp.
Ik heb dan ook weer een nieuwe Sicce idra besteld.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Ik probeer alleen maar te vertellen dat andere slangen helemaal niets uit gaan maken voor je doorvoer. Denk nu zelf eens, waar zitten de knelpunten in je koelsysteem en waar blijven zie zitten? Juist, het koelblok, de radiator en het reservior die allemaal dezelfde diameter houden. Je kunt best de slangen vervangen maar je zult er weinig van merken.Heaget schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 21:48:
Ik wil dus een andere pomp he. Eentje die sterker is. Daarom wil ik dikker slangen zodat er gelijk meer water door kan. Na verloop van tijd ga ik ook zeker over op andere koelblokken.
Het beste spaar je voor een andere set of fatsoelijke luchtkoeling, je moet echt geen geld steken in een upgradepoging van je TT set.
nog een vraagje: zou het kwaad kunnen moest ik een flesje UV nagellak in m'n water-antivries mengsel kappen ???
Ward Vr schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 12:04:
nog een vraagje: zou het kwaad kunnen moest ik een flesje UV nagellak in m'n water-antivries mengsel kappen ???
Hoewel ik geen bal van je vraag snap
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Oh, hehe. Verkeerd begrepenMadMarky schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 01:48:
[...]
Ik probeer alleen maar te vertellen dat andere slangen helemaal niets uit gaan maken voor je doorvoer. Denk nu zelf eens, waar zitten de knelpunten in je koelsysteem en waar blijven zie zitten? Juist, het koelblok, de radiator en het reservior die allemaal dezelfde diameter houden. Je kunt best de slangen vervangen maar je zult er weinig van merken.
Het beste spaar je voor een andere set of fatsoelijke luchtkoeling, je moet echt geen geld steken in een upgradepoging van je TT set.
Tip: koop een goedkope uv stift, liefst zo eentje met een reservoir waar je de vloeistof ziet zittenWard Vr schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 13:35:
gewoon...ik zoek nog een goedkope truc om m'n WCuv reactief te krijgen, en voor de moment zit er dus water + antivries in, en mijn vraag is of het kwaad kan als ik er nog van die uv nagellak bij doe...gewoon voor het effect idd.
[edit]
Jip! Die ja
[ Voor 3% gewijzigd door aramdin op 08-01-2006 14:31 ]
zijn alle merken uv reactief ? thnx voor de geneale tip !
Een voor s939
en een voor een sapphire Radeon X800GTO²
Iemand een idee,
heb nu een setup met kleine plug n cool fittingen met 8mm buiten 6mm binnen en volgens mij 1/4" slanpilaren in de blokjes (die er dus inkunnen als er andere aansluitingen opzitten)
Nu dus mijn vraag, welke blokjes raden jullie aan?
Ligt maar net aan je budget. Anders zou ik idd ook zeggen "het beste van het beste". Daarnaast: hoe ziet de rest van je setup eruit?JBplap schreef op zondag 08 januari 2006 @ 18:31:
Ik moet nieuwe blokjes voor mn nieuwe systeem hebben,
Een voor s939
en een voor een sapphire Radeon X800GTO²
Iemand een idee,
heb nu een setup met kleine plug n cool fittingen met 8mm buiten 6mm binnen en volgens mij 1/4" slanpilaren in de blokjes (die er dus inkunnen als er andere aansluitingen opzitten)
Nu dus mijn vraag, welke blokjes raden jullie aan?
Welke pomp etc etc
[ Voor 87% gewijzigd door Vandread op 08-01-2006 19:41 ]
Zeg dan ook even dat hij een nieuwe pomp moet kopen want storm wil toch wel beetje flow, nieuw rad want de huidige heeft wellicht mieters kleine koppelingen die dus een killer zou zijn.experience_ik schreef op zondag 08 januari 2006 @ 19:00:
swiftech storm
Niet te vergeten slangen, en sinds wanneer past een storm op een gpu
Kortom, iets uitgebreider antwoorden mag ook wel.
de rest ook gelijk maar aanpassen
[ Voor 17% gewijzigd door waterking op 08-01-2006 19:43 ]
Budget: 50 euro per blokje lijkt me voldoendearamdin schreef op zondag 08 januari 2006 @ 19:03:
[...]
Ligt maar net aan je budget. Anders zou ik idd ook zeggen "het beste van het beste". Daarnaast: hoe ziet de rest van je setup eruit?
Welke pomp etc etc
Overige setup:
Airplex evo 240 (rad)
Aquatube (res)
Hydor L20 (pomp)
Lian-li pc70 (met 4*80 + 2*120, dus airflow genoeg)
Heb tot nu toe altijd nog die blokjes uit een IA gehad, van die homemade dingen, puur koper met plexi top, maar of die nu nog mee kunnen?
vga maybe wel, als mounting holes nog hetzelfde zijn, maar heb het liefst koeler die ook het mem mee pakt, word namelijk me de standaard cooler nu al wel gedaan.
Edit^^:
het is dus NIET de bedoeling om de rest aan te passen, kast was al duur zat
[ Voor 8% gewijzigd door JBplap op 08-01-2006 19:44 ]
http://www.alphacool.de/xt/index.php?cPath=5_18_66_173
En wie levert hetJBplap schreef op zondag 08 januari 2006 @ 21:25:
mja, maar heb het liever uit NL, ivm snelheid en kosten
http://shop.freezinghardware.nl ook btw!
[ Voor 14% gewijzigd door aramdin op 08-01-2006 22:14 ]
Verwijderd
betreft een Alphacool Alphacool NexXxoS XP Bold AMD 64 blokje voor mijn cpu en een GP1X-NV40 6800 blokje voor mijn v9999GE en dit nu met 8/10mm tubes i.p.v. 10/8mm tubes waarme mijn vorige,.. enkel cpu-gekoelde set-up,.. met uitgerust was.
Pomp is een NOVA Sicce 800l/uur.
Nu wat voor vloeistof gebruik ik nu het beste voor mijn set-up
Voorheen had ik een mengeling van demi-water en kant-en-klare koelvloeistof voor de wagen maar die blijkt achteraf gezien zo'n witte aanslag achter te laten in mijn tubes,... is dit normaal te noemen,.. is dit schadelijk
Is een mengeling van demi-water met anti-corro vloeistof beter want dat ben ik aan het overwegen om met mijn nieuwe set-up te gan gebruiken.
Graag had ik eventueel mijn koelvloeistof ook wel UV-reactive gekregen aangezien ik met aan UV-ccfl in mijn case. Liefst geel want al de rest is reeds geel UV-reactive,... sleeves en sloten van mijn DFI bedoel ik dan. Fan's zijn blue UV-reactive.
Tips graag
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2006 22:24 ]
Gebruik ik ook al lange tijd naar volle tevredenheid!experience_ik schreef op zondag 08 januari 2006 @ 22:32:
voor het water gebruik kan ik je innovatec protect ip aanraden. deze gebruik ik ook, en laat geen aanslag / sporen van gebruik achter. en het is kant en klaar. uv vloeistof kun je overal wel halen (www.freezinghardware.nl)
Verwijderd
Ik zat te denke om een TT bigwater te kopen maar als ik iedereen nu hoor hoe "slecht" hij eigelijk is voor een waterkoeling kit ...
Dus toen dacht asetek setjes komen overal goed uit de test. Dus laat ik oowk maar een asetek setje kope
ik d8 zelf aan deze: http://www.asetek.com/main/page.asp?sideid=680
9 januari:
Ik zat net ff rond te surfen op alphacool.de en kwam dit setje tegen:
http://www.alphacool.de/x...s_id=3620&cPath=5_302_168
is dit setje beter dan de asetek?
Maar weet iemand of deze setjes goed genoeg is voor een P4 3.2ghz@ 3.7ghz te koelen hij is nu idle 47 en stressed soms over de 70 grade
Weet iemand dan gelijk een shop waar ik dit Goedkoop kan kopen
tnx mense!!!!
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 09:30 . Reden: Linkje deed het nie :S ]
Verwijderd
Van welk materiaal zijn die koppelingen van Alphacool eigenlijk gemaakt
Dat is niet echt nodig, maar als je gewoon vloeistof met anti-algenspul neemt zit daar ook vaak wel anti corrosiespul bij. Ik gebruik antivries, wat ook in autokoelvloeistof wordt gebruikt. Nadeel is wel dat de koelprestaties iets achteruit gaan.Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 22:49:
Als je enkel koper onderdelen in je set-up hebt zitten,.. is het dan nodig om in de vloeistof anti-corro fluid bij te voegen![]()
Van welk materiaal zijn die koppelingen van Alphacool eigenlijk gemaakt
Slangkoppelingen zijn meestal van vernikkeld messing, of van kunststof. Bij beiden hoef je je geen zorgen te maken over corrosie.
Verwijderd
Toch zit mij nog wel wat dingetjes dwars. Ik hoop dat jullie ze voor me kunnen beantwoorden.
- Mijn barton loopt nu op 2.2 ghz. Is het mogelijk dat ik nog wat hoger kom, aangezien ik wel bartons heb gezien die als een trein lopen. (dit is wel een prioriteit!)
- Kan ik ook een tweede rad er bij kopen, voor extra koeling. Of gaat dat ten koste van de flow?
- Is het ook mogelijk om die nieuwe dubbele rad te kopen die bij de nieuwe bigwater set zit, en dan aansluiten op deze set? (voor socket A)
- Zijn er ook problemen qua ruimte? Je kunt toch ook alles buiten je pc zetten? Bijvoorbeeld, de rads of pomp?
- Stanaard CPU block vervangen door deze? Volcano 4005
Hier moet het in:
Hoe denken jullie ervaren ''water-experts'' erover?
Verwijderd
En welke dan van Alphacool? En wat zo ik er dan bij moeten kopen.. of gewoon zo...aramdin schreef op maandag 09 januari 2006 @ 00:05:
Voor 150euro kan je beter uitwijken naar een Alphacool setje ipv TT. Presteert vele malen beter + is van hogere kwaliteit!
Geen idee wat ik allemaal moet hebben
Zo te zien heb je toch al een paar posts.... dusss wat zou je moeten hebben? Kijk eens bij post nummer 1 in dit topic
Kijk eens op www.alphacool.de (uiteindelijk kan je ook bv bij bytesatwork.be ofzo bestellen) en doe eens een gooi naar een config, je krijgt dan wel feedback.
Als je je gpu ook nog eens wilt koelen, kijk naar een 240mm rad.
Durf je te modden aan je kast? Gewoon rad bovenin je kast monteren ofzo?
Verwijderd
Ik heb even gekeken bij alphacool. Kzag een rev 2 en een rev 3 staan. Is het die 20 euro verschil waard?
Asetek is ook een goed merk me dunkt?
Ik kan geen keuze maken...
Klik: http://tweakers.net/aanbo...oduct_naam&order_sort=ASC
Verwijderd
Iemand ??Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 22:48:
Hallo mense
Ik zat te denke om een TT bigwater te kopen maar als ik iedereen nu hoor hoe "slecht" hij eigelijk is voor een waterkoeling kit ...![]()
Dus toen dacht asetek setjes komen overal goed uit de test. Dus laat ik oowk maar een asetek setje kope![]()
ik d8 zelf aan deze: http://www.asetek.com/main/page.asp?sideid=680
9 januari:
Ik zat net ff rond te surfen op alphacool.de en kwam dit setje tegen:
http://www.alphacool.de/x...s_id=3620&cPath=5_302_168
is dit setje beter dan de asetek?![]()
Maar weet iemand of deze setjes goed genoeg is voor een P4 3.2ghz@ 3.7ghz te koelen hij is nu idle 47 en stressed soms over de 70 grade(sinds vandaag pas hoor hep hem vandaag pas naar 3.7 geclockt met hulp van DarkGreen
)
Weet iemand dan gelijk een shop waar ik dit Goedkoop kan kopen![]()
tnx mense!!!!![]()
![]()
Het zal weinig schelen.
Koop anders 2e hands
heb even rond gekeken,
en kom volgens mij tot de conclusie dat iig mijn oude GPU blokje mee moet kunnen naar mijn x800 kaart
afbeelding hier: http://www.martijn-cornel....nl/gpucoolingmafkees.jpg
Dit is een blokje van een ooit gehouden IA, inmiddels plug n cool pluggen erin maar dat maakt niet uit.
Volgens mij moet dit geen problemen geven? Alleen heatsinks op geheugen plakken ? aangezien die er standaard op zitten.
Verder deze nog gevonden:
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=2469
Maar word het geheugen op de achterkant daar ook gekoeld ?