Ligt het nu aan mij, of is er haast geen DIY meer? Koopt iedereen zijn blokken gewoon in de winkel?
Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met mijn zomervakanties-DIY-project. Toen de zomervakantie van 2004 voorbij was heb ik er niets meer aan gedaan omdat ik in Delft zat en daar geen gereedschap had. Maar afgelopen zomer had ik het weer tot mijn beschikking en heb ik het afgemaakt.
Mijn koelblok heb ik gebaseerd op een ontwerp uit het
ProCast simulatie topic, wat eigenlijk weer een combinatie tussen maze 2 en 3 is. Mijn buurman dacht dat hij op zijn werk nog wel een freesbank had staan en wilde wel even voor mij dat kanaaltje uitfrezen. Maar dat bleek helaas niet meer het geval dus toen heeft hij maar gaten geboort waar het kanaal moest komen. Ik heb toen zelf met een dremel-kloon met freesje het kanaal zo netjes mogelijk afgewerkt. Dekseltje erop gesoldeerd en van een stukje koperbuis twee hele mooie slangpilaren gemaakt.
Voor de radiator ben ik een middagje bezig geweest op de sloop, ik ben daar flink in de weer geweest met een Suzuki busje en die vent daar was zo blij dat we weer weggingen dan ik de radiator gratis mee gekregen heb. Daaromheen heb ik van MDF een fanschroud gemaakt en daar een heerlijk stille 120mm SilenX fan op gezet.
Ik heb voor de pomp gekozen voor een Eheim Compact 600, deze is goedkoop en compact (

) en is toch van een goed merk, dus ik hoop dat hij het lang uithoud. Ik ben toch niet helemaal tevreden mee omdat hij toch nog behoorlijk trilt en daardoor hoor je een lichtelijk gezoem van de resonerende zijpanelen afkomen. Je moet wel goed luisteren, maar als het helemaal stil is, is het toch wel aanwezig.
De pomp heb ik verstopt in een bakje van de Blokker, waar ik in de zijkant een inlet heb gemaakt. In het deksel heb ik twee gaten gemaakt voor de slang en het snoer. Zo'n zelfde soort deksel heb ik ietwat aangepast gebruikt om het koelblok op de processor vast te zetten.
Dit hele zaakje houd mijn Athlon XP 2200+ @ 2185MHz, 1.75V op een aangename temperatuur van 32° idle en 37° stressed. En toch heel wat koeler en vooral stiller dan de Dragon Orb III die ik hiervoor had. Maar toch nog niet helemaal stil genoeg, mijn videokaart maakt nu het meeste geluid, dus als ik mijn auto weer klaar en in elkaar heb wordt dat het volgende project.
Ik wilde hiervoor een
Innovatek Cool-Matic achtig koelblok maken. Ik heb al op het internet gekeken, maar ik kan nergens iets vinden van afmetingen van mijn videokaart. Ik kan natuurlijk mijn huidige koelblok op gaan meten, maar dat wordt natuurlijk nooit zo nauwkeurig. En ik wil die afmetingen toch wel even goed hebben aangezien je helemaal niet kunt zien of het blok er goed op zit en dus heel gemakkelijk ongemerkt kortsluiting kunt maken. Met een gefrituurde kaart als gevolg. Dus als iemand nog ergens de exacte afmetingen heeft, graag