Ik had ook al in een ander topic een opsomming gemaakt met een aantal kandidaten (Was lichtelijk offtopic, daarom hier nogmaals). De kandidaten zijn ook vrijwel allemaal boven de € 250,- (op Fuji na).
Mijn eisen zijn:
- compactcamera (borstzak model)
- 3" LCD
- minimaal 5x optische zoom
- minimaal 6 MP
- fotokwaliteit, dag en nacht
- vrouw-vriendelijk (point-and-shoot

)
De mooi meegenomen opties zijn:
- design
- lichtgewicht
- IS
- 16:9 modus
- geen xD of Memorystick
Hier kwam ik op uit met daarbij wat plus- en minpunten in mijn ogen:
Canon Ixus 65
+ goede prijs/kwaliteitsverhouding
+ 3" LCD
+ 16:9 modus
+ licht
+ SD
- scherpte ontbreekt
- lage optische zoom
- oud model
Canon Ixus 75
+ redelijke prijs
+ 3" LCD
+ licht
+ SD
- lage optische zoom
Canon Ixus 800IS
+ Fotokwaliteit
+ SD
+ IS
- 2,5" LCD
- lage optische zoom
Casio Exilim 1050
- lage optische zoom
- lage resolutie 2,6" LCD
Sony DSC T100
+ design
- slechte foto's op hogere ISO's
- prijs
- memorystick
Panasonic TZ3
+ 3" LCD
+ 10x optische zoom !!
- zwaar
- minder op hogere ISO's
- prijs
Fuji F30
+ prijs
+ uitstekend op hogere ISO's
+ super-accu !!
- scherpte ontbreekt
- daglicht foto's zijn minder
- xD
- 2,5" LCD
Fuji F650
+ zeer goedkoop !!
+ 5x optische zoom
+ 3" LCD
- oud model
- ISO400 max.
- xD (gezien de erg lage prijs van de camera, opzich geen probleem)
- geen IS (maar reviews zeggen dat dit geen gemis is)
Als ik op basis van specs een keuze moet maken, is de Panasonic TZ3 ongetwijfeld de winnaar.
Als ik op basis van fotokwaliteit een keuze moet maken, is de Canon 800IS ongetwijfeld de winnaar.
Als ik op basis van prijs een keuze moet maken, is de F650 of F30 ongetwijfeld 1 van de winnaars.
Als ik op basis van design een keuze moet maken, is de Canon Ixus 65/75 of Sony DSC-T100 ongetwijfeld 1 van de winnaars.
De TZ3 en T100 zijn echt niet goedkoop. Prijs gaat al richting de € 400,- en dan moet je nog geheugen aanschaffen. Daar kan ik bij wijze van al 2 Fuji's voor kopen. Ik heb de Canon 700IS uitvoerig kunnen testen van een vriend. Ik was daar behoorlijk tevreden over, de 800IS is de opvolger en de fotokwaliteit is prima in orde. Toch zie ik liever een 3" LCD en vind ik 4x optische zoom echt te weinig, laat staan 3x. Ik gebruik nu zelfs nog een 5 jaar oude Minolta Dimage S404 waar al 4x optisch op zat. Hierin wil ik minimaal wat op vooruit. Als ik mezelf zo zie typen, denk ik dat de Fuji F650 eigenlijk een uitstekende keuze zou zijn (En ik in het verkeerde topic zit..

). Need advice!