20 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd
Verwijderd
Heb intussen al wat meer opzoekingswerk gedaan, en ik moet eerlijk toegeven dat deze camera zowat geloofd wordt in tal van reviews (ook op dpreview.com)
NU zal ik toch nog wat verder kijken (vooral waar ik in belgië in godsnaam goedkope camera's kan kopen
Als je geen aandacht besteedt aan het maken van een foto, dan kun je beter een goedkoop prul halen. Een beetje aandacht, kennis van je toestel en wat basis compositieregels en je foto's gaan met sprongen vooruit. Dat hoeft ook allemaal niet zo gek veel te kosten.Beamer schreef op maandag 06 november 2006 @ 10:34:
alleen de image stabilisator van de 850 lijkt me ook erg handig omdat ik vaak nogal slordig ben met het nemen van de foto's.
Een IS helpt alleen tegen het trillen bij langere sluitertijden. Op een zonnige dag heb je er niets aan en aangezien IS ook niet werkt bij bewegende objecten heb je er in de kroeg ook niet zo gek veel aan. Een bruikbaar hoge ISO en een lichtsterk lensje is vaak prettiger in donkere situaties.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
1. Olympus MJU-740 | 4x optische zoom, 8MP (€315)
2. Canon A-630 | 5x optische zoom, 7.1MP (€310)
Het budget is rond de €300. (€350 kan etc
Zelf heb ik weinig verstand van deze dingen, het enigste wat ik eigenlijk weet is dat het aantal MP geen rol speelt en hoe meer optische zoom hoe beter.
Dus aan jullie, welke is de beste?
qua zoom is misschien een panasonic wel fijn: F27 bijv. link, nadeel is dat hij niet erg goede iso-prestaties heeft, binnen gauw ruis.MensionXL schreef op donderdag 16 november 2006 @ 17:51:
Ik ga binnenkort een nieuwe camera kopen maar ik twijfel nog tussen de volgende 2:
1. Olympus MJU-740 | 4x optische zoom, 8MP (€315)
2. Canon A-630 | 5x optische zoom, 7.1MP (€310)
Het budget is rond de €300. (€350 kan etc)
Zelf heb ik weinig verstand van deze dingen, het enigste wat ik eigenlijk weet is dat het aantal MP geen rol speelt en hoe meer optische zoom hoe beter.
Dus aan jullie, welke is de beste?
Optisch wel sterk.
Misschien dat anderen het eigenlijk wel beter weten, deze camera kende ik als zijnde best goed, maar er is ondertussen vast al weer genoeg veranderd.
Ze stonden allebei in het Marko krantje van deze week in de aanbieding, en aangezien onze oude camera aan vervanging toe is en we niet goed weten wat we moeten nemen wilde ik het hier vragenVerbal_Kint schreef op donderdag 16 november 2006 @ 18:48:
Wat voor foto's wil je gaan maken? Hoe ben je bij deze twee toestellen uitgekomen? Heb je al gezocht naar reviews van de toestellen? Ze zijn namelijk niet echt heel erg hetzelfde volgens mij..
Reviews? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Maargoed; zijn dit een beetje redelijke camera's? En welke raden jullie mij aan?
[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 16-11-2006 20:06 ]
klik hier voor een vergelijking van specs als je per se tussen deze camera's wil kiezen..
Nou niet perse, maar deze vielen mij iig op. Welke zou je mij aanraden dan?Verbal_Kint schreef op donderdag 16 november 2006 @ 20:11:
Als je niks bijzonders wil doen ermee voldoet bijna elke camera wel IMO. Verschilletje: de Canon gebruikt batterijen, de Olympus een Accu. Ook kan je op de Canon meer zelf instellen.
klik hier voor een vergelijking van specs als je per se tussen deze camera's wil kiezen..
Accu lijkt mij beter te werken, niet?
[ Voor 3% gewijzigd door MensionXL op 16-11-2006 20:53 ]
Over batterijen <--> accu: Batterijen kan je makkelijker vervangen, accu's zorgen over het algemeen voor een snellere camera, vooral de tijd tussen flitsen wordt korter. Ook zijn cam's met een accu vaak compacter.
Prijsklasse: 280 Euro (ik reken 20 voor verzending naar België)
Gebruik: meestal redelijk goede omstandigheden, dikwijls ook party-fotografie, maar in mindere mate
Grootte: zou toch moeten passen in mijn broekzak, liefst niet groter dan mijn A70, kan er nog net door.
Zoom: liefst meer dan 4-5 optisch
Batterijen: Gewone herlaadbare
Ik had zitten denken aan de Canon 710 IS ofwel aan een Ixus, Iemand ervaring?
Nu zit ik te twijfelen tussen de canon ixus 850 of de casio S770
http://www.letsgodigital....cification/1369/show.html
http://www.letsgodigital....cification/1433/show.html
De canon heeft voor mij als merk een voordeel. Ben altijd tevreden over de kwaliteit van de ixus serie.
Daarbij heeft de casio het voordeel dat ie goedkoper is en qua formaat platter is.
Met de prijs wil ik niet boven de 375.00 euries uitkomen.(ex geh kaart)
Ik wil snel foto's kunnen maken, dus niet wanneer je de slutierknop indruk dat je even moet wachten tot de foto echt genomen wordt. De camera is voor prive (vakantie/feestjes enzovoort). De kwaliteit van de foto moet gewoon goed zijn en de camera moet een beeldstabilisator hebben.
Verwijderd
+ de 710IS is iets kleiner dan de A60, ...
- maar niet veel;
+ door 2 batterijen i.p.v. 4 is 'ie ook iets lichter, ..
- maar duurt het ook langer om de flits te laden na een flitsfoto
+ de foto's zijn scherper en de kleuren neutraler (A60/70 geeft toch altijd wat 'gezonde' blos bij gezichten): dit kan je trouwens ook nog instellen;
+ het LCD scherm is veel groter en duidelijker
+ opstarttijd en tijd tussen 2 foto's is aanmerkelijk korter (behalve dus bij flitsen);
+ het vanzelf kantelen van foto's die verticaal zijn genomen, ook bij afkijken is waanzinnig (als je de camera kantelt kantelen foto;s mee. wicked!)
+ meer optische zoom
Meer plussen dus, vooralsnog ben ik tevreden. Meer als de Sint is langs geweest.
beOnt schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 22:28:
Mijn Canon A70 is aan het overlijden, daarom ben ik op zoek naar een vervanger (reeds ervaring met Panasonic en Nikon, maar niet erg overtuigd) dus liefst hetzelfde merk.
Prijsklasse: 280 Euro (ik reken 20 voor verzending naar België)
Gebruik: meestal redelijk goede omstandigheden, dikwijls ook party-fotografie, maar in mindere mate
Grootte: zou toch moeten passen in mijn broekzak, liefst niet groter dan mijn A70, kan er nog net door.
Zoom: liefst meer dan 4-5 optisch
Batterijen: Gewone herlaadbare
Ik had zitten denken aan de Canon 710 IS ofwel aan een Ixus, Iemand ervaring?
Dank voor de infoVerwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 12:29:
Ik heb mijn Powershot A60 vervangen voor een 710IS. Ik heb even wat kleine testjes gedaan (hij moet in de zak voor Sinterklaas). Wat opviel:
+ de 710IS is iets kleiner dan de A60, ...
- maar niet veel;
+ door 2 batterijen i.p.v. 4 is 'ie ook iets lichter, ..
- maar duurt het ook langer om de flits te laden na een flitsfoto
+ de foto's zijn scherper en de kleuren neutraler (A60/70 geeft toch altijd wat 'gezonde' blos bij gezichten): dit kan je trouwens ook nog instellen;
+ het LCD scherm is veel groter en duidelijker
+ opstarttijd en tijd tussen 2 foto's is aanmerkelijk korter (behalve dus bij flitsen);
+ het vanzelf kantelen van foto's die verticaal zijn genomen, ook bij afkijken is waanzinnig (als je de camera kantelt kantelen foto;s mee. wicked!)
+ meer optische zoom
Meer plussen dus, vooralsnog ben ik tevreden. Meer als de Sint is langs geweest.
[...]
Ivm het kantelen van foto's, daar wist ik niets van, lijkt mij wel handig!
Ben daarnet even langsgeweest bij media markt, (om eens toestellen te vergelijken) ben toch verschoten hoe schoon het design van de Ixus serie is, maar ik mis toch die 6x optische zoom en prijs is ook ietsje duurder.
Ne mens kan spijtig genoeg niet alles willen
Zal komende week eens kijken om de 700 te laten opsturen naar België, of eens tot ginder te rijden met een collega die in Nederland woont.
Ik denk dat de ixus 800IS wel een nette camera is. Maar als enige echt nadeel vind ik dat hij een accu gebruikt. Heeft iemand hier ervaring met hoeveel foto's je ongeveer op 1 acculading kan maken? Ik heb al 2x4 batterijen door de A70 namelijk. Als er iemand gebruikerservaring heeft, hoe bevallen de foto's vooral bij hogere resolutie.
Of kan iemand een mooi alternatief geven voor de 800IS? Ik heb inmiddels zoveel type camera's gezien dat ik door de bomen het bos niet meer zie

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Verwijderd
Een maand voor afgelopen zomer vakantie heb ik een PowerShot A610 aangeschaft...
Wauw, wat een camera!! Eigenlijk heb ik er niks negatiefs over te melden.
De kwaliteit, instelmogelijkheden, het draai/klap scherm... Alles zit er in en erop.
Maar er is een ding waarom ik er vanaf wil, hij is wat te groot. Mijn fout, ik had van te voren kunnen bedenken dat ik hem wat te groot vind om regelmatig in mn broek, jas of tas mee te nemen. Heb hem sinds dien alleen nog maar gebruikt voor enkele auto shows ( meeste Ford Mustangs ).
Nu wil ik een wat kleinere camera kopen ( mits ik een koper kan vinden voor mijn z.g.a.n. A610 of ruilen ) die kwa beeld kwaliteit niet veel slechtere foto's afleverd dan mij A610. Dat is moeilijk hé? of niet.
Wat ik er mee doe: Autoshow ( buiten en binnen ), tijdens het uitgaan ( binnen en donker ), overdag... Als ik hem bij heb, wil ik eigenlijk altijd fatsoenlijke foto's kunnen maken.
Ik heb zitten denken aan de volgende kandidaten:
- Pentax Optio A10 (8MP, 3x zoom, 38-114mm, f/2.8-5.4) link
- Casio Exilim EX-Z700 (7MP, 3x zoom, 38-114mm, f/2.7-4.3) link
Maximaal € 250,-... Verder 7 of 8 MP, 10 vind ik overdreven.
3 x Optische zoom.. lijkt me vrij standaard en Beeld Stabillization, beide bovengenoemde camera's beschikken hier over. Heeft iemand een beter voorstel of heb ik hier de 2 beste wel zo ongeveer uitgezocht ?
De Pentax krijgt mijn voorkeur vanwege het uiterlijk, maar heb erover gelezen dat de belichtingsfunctie minder goed werkt ?
Canon valt af men hun Ixus... de enige met beeld stabilisatie is de 800 IS, en die is me te duur.
Iemand geinteresseerd in mij A610 ? Staat ook op Marktplaats.nl
Mail even naar bartjejansen @ hotmail . com
Verwijderd
sony dsc-h5
fuji finepix s9500/6500
Konica Minolta Dynax 5D
Panasonic DMC-FZ30
Wat wil ik er mee?
Me toeleggen op fotograferen, maar met mogelijkheid tot automatisch ingestelde quickshots aangezien hubbie er ook mee moet kunnen werken. Vandaar (nog geen) dslr.
Wat ga ik vnl. fotograferen?
Actiefoto´s van onze grote hobby: (politie)honden africhten. Daarnaast landschappen, portretten.
Wat wil ik?
Redelijk aantal mp (>6) ivm croppen, hoog zoombereik, met mogelijkheid tot voorzetlensen als ik wat verder ben.
Prijs mag naar de 500 euro.
Die camera heeft ook gewoon een zogenaamde 'quickshot' instelling waardoor je hubbie er ook mee kan werken.
Op zich is het geen slechte kandidaat voor wat je wilt. Je kunt door het kopen van de juiste lens een behoorlijk zoombereik verkrijgen. Voor de andere zaken zoals landschappen en portretten kun je dan ook weer specifieke lenzen kopen.
Je gaat dan echter wel (ver) over die 500 euro heen.
Bij de overige camera's moet je even goed letten op de vertraging die de camera evt. vertoont bij het maken van de foto (shutterlag/sluitervertraging). Daar hebben ze, i.t.t. een dSLR, nog wel eens last van en dat is met name bij actiefoto's irritant aangezien je dan net dat ene fraaie moment mist.
hier een topic waar iemand de afweging maakt tussen 2 camera's die in ieder geval in je rijtje staan:
FZ50 of S6500FD of S9100
gaat wel over een FZ50 i.p.v. een FZ30, maar volgens mij is het verschil niet verbijsterend groot m.u.v het aantal MPixels
en hier over de Sony:
Sony DSC-H2 en DSC-H5
wellicht kun je daar wat meer uit halen.
[ Voor 6% gewijzigd door YellowCube op 22-11-2006 11:46 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
En de s9500 is dusdanig geavanceerd dat je die ook wel met een dSLR kan vergelijken. Alleen heeft die 1 vaste lens. De meeste dSLR's hebben gewoon een n00b (auto) stand waarmee iedereen een foto-tje kan maken. De andere 2 camera's ben ik niet mee bekend, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Je financiele grens zal waarschijnlijk de doorslag geven om niet voor een dSLR te gaan, de goedkoopste is rond de 550 euro (met kitlens) maar dan heb je nog geen telebereik. De s9500 heeft wel een telebereik en komt het dichtst bij de dSLR look en feel.
Succes met de keuze
Verwijderd
Voor wat ik wil is een camera met een sluitertijd van 1/1000 beter dan een laagste van 1/4000 toch?
Dan is de H5 een goede optie volgens reviewsites. Zelf val ik voor s9500 door telebereik en bijna sSLR.
KM 5d is voor mij (ook qua prijs) een aantrekkelijke dSLR, betekent dat ik een maandje (of 2) moet doorsparen(dan is feestdagen + verjaardag niet voldoende), maar ben ik toebereid. Maar dan zit ik met de sluitertijd...
1/4000 (0,00025 seconde) is een kortere sluitertijd, dus beter in staat om bewegingen te bevriezen, maar meestal voldoet 1/1000 (0,001 seconde) ook wel denk ik. Voordeel van 1/4000 is dat je bij heel zonnig weer wat meer ruimte houdt om het diafragma ver open te laten staan. Maar dan moet het wel heel erg zonnig zijn. Ik heb zelf enkel tijdens de wintersport ooit behoefte gehad aan een sluitertijd van minder dan 1/1000.Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 12:16:
Dank jullie voor de reply´s.
Voor wat ik wil is een camera met een sluitertijd van 1/1000 beter dan een laagste van 1/4000 toch?
Dan is de H5 een goede optie volgens reviewsites. Zelf val ik voor s9500 door telebereik en bijna sSLR.
KM 5d is voor mij (ook qua prijs) een aantrekkelijke dSLR, betekent dat ik een maandje (of 2) moet doorsparen(dan is feestdagen + verjaardag niet voldoende), maar ben ik toebereid. Maar dan zit ik met de sluitertijd...
Voor meer info over wat sluitertijd en dergelijken precies betekenen zou ik als ik jou was hier eens een kijkje nemen:
Fotografie technische FAQ en Koopadviezen
en
[fotocursus] Sluitertijd en diafragma (deel 2)
[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 22-11-2006 12:24 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
Wauw, wat een camera!! Eigenlijk heb ik er niks negatiefs over te melden.
De kwaliteit, instelmogelijkheden, het draai/klap scherm... Alles zit er in en erop.
Maar er is een ding waarom ik er vanaf wil, hij is wat te groot. Mijn fout, ik had van te voren kunnen bedenken dat ik hem wat te groot vind om regelmatig in mn broek, jas of tas mee te nemen. Heb hem sinds dien alleen nog maar gebruikt voor enkele auto shows ( meeste Ford Mustangs ).
Nu wil ik een wat kleinere camera kopen ( mits ik een koper kan vinden voor mijn z.g.a.n. A610 of ruilen ) die kwa beeld kwaliteit niet veel slechtere foto's afleverd dan mij A610. Dat is moeilijk hé? of niet.
Wat ik er mee doe: Autoshow ( buiten en binnen ), tijdens het uitgaan ( binnen en donker ), overdag... Als ik hem bij heb, wil ik eigenlijk altijd fatsoenlijke foto's kunnen maken.
Ik heb zitten denken aan de volgende kandidaten:
- Pentax Optio A10 (8MP, 3x zoom, 38-114mm, f/2.8-5.4) link
- Casio Exilim EX-Z700 (7MP, 3x zoom, 38-114mm, f/2.7-4.3) link
Maximaal € 250,-... Verder 7 of 8 MP, 10 vind ik overdreven.
3 x Optische zoom.. lijkt me vrij standaard en Beeld Stabillization, beide bovengenoemde camera's beschikken hier over. Heeft iemand een beter voorstel of heb ik hier de 2 beste wel zo ongeveer uitgezocht ?
De Pentax krijgt mijn voorkeur vanwege het uiterlijk, maar heb erover gelezen dat de belichtingsfunctie minder goed werkt ?
Canon valt af men hun Ixus... de enige met beeld stabilisatie is de 800 IS, en die is me te duur.
Iemand geinteresseerd in mij A610 ? Staat ook op Marktplaats.nl
Mail even naar bartjejansen @ hotmail . com
Ik kan zelf mijn met 800IS ruim 200 foto's schieten, denk maar aan de aanbevolen 240 die haal ik over het algemeen wel denk ik. Heb al enkele malen thuis zitten experimenteren met de uithoudingsvermogen van de 800IS en dan filmen, foto's met flits, zonder flits, aan en uitzetten en degelijke en toen haalde ik dus ruim 200 foto's per lading. Heb het drie keer gedaan, eigenlijk wel tijdverspilling maar goed, ik wilde het namelijk wel weten voor mezelf.Xaverius schreef op maandag 20 november 2006 @ 20:18:
Ik ben van plan binnen een weekje een nieuwe camera te kopen aangezien mijn A70 overleden is(Tijdens de eerste foto's op vakantie nog wel). Mijn eisenpakket (of eigenlijk van mij vriendin) is dat hij klein moet zijn. Aangezien we een canon hadden en die opzich prima beviel heb ik me op de ixusreeks gestort. (dat was even wennen na het zoeken naar een spiegelreflex)
Ik denk dat de ixus 800IS wel een nette camera is. Maar als enige echt nadeel vind ik dat hij een accu gebruikt. Heeft iemand hier ervaring met hoeveel foto's je ongeveer op 1 acculading kan maken? Ik heb al 2x4 batterijen door de A70 namelijk. Als er iemand gebruikerservaring heeft, hoe bevallen de foto's vooral bij hogere resolutie.
Of kan iemand een mooi alternatief geven voor de 800IS? Ik heb inmiddels zoveel type camera's gezien dat ik door de bomen het bos niet meer zie
Wil je in donkere omgevingen of indoor veel foto's maken dan zou ik toch ook even kijken naar de Fuji F30 of anders de F31fd die binnen nu en eind van het jaar goed beschikbaar moet zijn. Die maakt echt hele mooie foto's in low light. En als je dat wilt kan je toch aardig wat handmatig instellen. Wat mij heel erg fijn lijkt van de Fuji is dat het de mogelijkheid heeft om 2 foto's achter elkaar te maken, een met en een zonder flits en deze allebei opslaat zodat je later nog kan kiezen welke je behoudt.
Ik ben zeer tevreden met mijn ixus 800is maar zit nu toch ook wel te twijfelen of ik niet voor de Fuji F31fd ga en mijn 800is verkoop. Het nadeel van de Fuji is dat hij bij veel licht mindere foto's maakt dan de ixus van wat ik hier en daar lees en ik vind hem minder mooi dan de 800is. Moeilijk moeilijk ...
Neem even deze twee reviews door en neem eens een kijkje hier op het forum bij de volgende twee topics:
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/
http://www.dpreview.com/reviews/canonsd700is/
Fuji F30 compacte digicam met ISO 3200
Canon Ixus i-zoom/50/55/60/65/750/800IS Ervaringen
Succes met je keuze.
| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |
Ja, ik werd IRL ook al gewezen op de F30. Ik dacht dat dat een relatief grote camera was, maar dat had ik dus mis. Ik heb vandaag besloten dat die het ook gaat worden. De specificaties waren toch wel goed, de reviews ook. Nu nog even snel bestellen zodat ik voor volgende week vrijdag mijn vriendin even kan uitleggen hoe alles precies werkt

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |
Verwijderd
Ik heb net ook al in het S9500 topic gezegd dat ik twijfel of deze camera mijn ding is. Op internet zie ik veel foto's met dikke ruis die mij afschrikt, en in het net genoemde topic schitterende foto's (al dan niet van de S9600).
Nu kan ik, voor wat meer geld, ook een Canon EOS 350D kopen, maar als ik daar telelenzen met een optische zoom van 10x wil kopen, ben ik honderden kwijt. Kan dit goedkoper, zodat ik met die tweedehands EOS 350D (met kitlens) + telelens ook rond de 500 zweef?
BVD
Edit: Na wat research heb ik de Canon S3 IS gevonden, die wél mooie plaatjes geeft, en zelfs nog minder kost dan de S9500
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 09:48 ]
Verwijderd
Een 10x zoomlens op een 350D geeft over het algemeen geen goede foto's.
Veel distortion o.a.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 10:09 ]
mijn eisen
*compact
*zo veel mogelijk zoom
*goede kwaliteit foto's
*minimaal 5 megapixels
*groot scherm
Kandidaten
Panasonic Lumix DMC-FX50
3.6x optische zoom
7 megapixels
Olympus Mju 750
5x optische zoom
7 megapixels
canon ixus 800
4x optische zoom
6 megapixels
Tot nu toe heeft de olympus de beste kansen met zijn 5x zoom wat ik erg kan waarderen.
Wat zijn de nadelen van deze olympus tenopzichte van deze andere camera's of welke camera kijk ik echt over het hoofd die ook in dit rijtje thuis hoort?
De S3 is iets compacter dan de S9500/9600, maar dat is ook zijn enige voordeel. Veel meer ruis, minder details in je foto's, mindere ergonomie, minder mp (for what its worth) en minder veel handmatig te bereiken.Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:59:
Hier maar eens proberen dan:
Ik heb net ook al in het S9500 topic gezegd dat ik twijfel of deze camera mijn ding is. Op internet zie ik veel foto's met dikke ruis die mij afschrikt, en in het net genoemde topic schitterende foto's (al dan niet van de S9600).
Nu kan ik, voor wat meer geld, ook een Canon EOS 350D kopen, maar als ik daar telelenzen met een optische zoom van 10x wil kopen, ben ik honderden kwijt. Kan dit goedkoper, zodat ik met die tweedehands EOS 350D (met kitlens) + telelens ook rond de 500 zweef?
BVD
Edit: Na wat research heb ik de Canon S3 IS gevonden, die wél mooie plaatjes geeft, en zelfs nog minder kost dan de S9500I think we've got a winner
Over de 350D, tja, het is een hele andere wereld die gewoon niet te vergelijken is. Een 350D moet te scoren zijn voor 400 euro of minder, en een goedkoop tele-lensje erbij voor 150 is ook geen probleem. Dan heb je ook best die 10x zoom zoals jij die wilt, maar ook de handling, feeling, snelheid, detail, manual mogelijkheden, aanpasbaarheid etc etc etc van een DSLR!......
Voor mij is het moeilijk redeneren omdat ik zelf een DSLR heb en weet hoe blij ik ermee ben, maar als je toch een wat grotere camera wilt, zou ik echt niet meer weten waarom je een S9500 neemt of een S3. Mocht je geen DSLR nemen en voor een prosumer als de S3 en S9500 twijfelen, neem dan niet de S3, maar een S9500. Die is gewoon beter.
Verwijderd
1-Goedkoper
2-Betere lens, lens in s9600 is lichtsterker, en geeft minder distortion. Dat de lens lichtsterker is compenseert deels de lichtgevoeligerheid van de dSLR sensor. De lens kan lichtsterker en distortion vrijer zijn doordat de sensor kleiner is.
3-Kleiner
De ergonomie van de s9600 is waarschijnlijk beter dan die van de EOS 350D. Mijn s5600 ligt mij fijner in de hand dan een 350d (krijg ik gewoon pijn van). Aangezien de s9600 zeg maar de grotere broer is van de s5600, ligt die waarschijnlijk beter in de hand. En ach, bij een 350D moet je ook een menu in duiken om de ISO waardes te veranderen(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2006 13:36 ]
panasonic lumix 50
+ Groter scherm
+ mooiere/stevigere behuizing
+ betere lens
OF
Ricoh captio r5
+ 7.1x optische zoom!
beide hebben een groothoeklens wat ik erg kan waarderen
de olympus is na het zien in het echt toch afgevallen. Ik vind het heel erg lastig wat nu te kiezen. Hoe staat het met het kwaliteitsverschil tussen de panasonic en de ricoh? In de winkel vertelde ze mij dat de panasonic wel betere kwaliteit heeft maar ja is het het waard om dan geen 7.1x optische zoom te hebben.
Ik zat ook al te kijken naar die panasonic, maar las van verschillende review sites dat hij echt gigantisch veel ruis had. Zelfs bij een iso van 200 was dit al merkbaar.
Ben nu ook aan het twijfelen over welke camera ik ga kopen. Wil graag een ultra compacte met een groot lcd scherm en behoorlijk wat instelmogelijkheden. Lijkt wel alsof er met elke camera in deze categorie wel iets mis is.
Heeft iemand nog goeie ideeen voor me? Money is no issue..
- Canon Powershot A710IS (6X zoom 7.1MP)
- Canon Ixus 800IS (4X zoom 6MP)
De Powershot heeft veel meer instelmogelijkheden maar is deze nog makkelijk mee te nemen in je broekzak en krasbestendig?
De Ixus is dan weer compacter (makkelijker te bedienen heb ik mij laten vertellen) maar loopt een beetje achter in de specs. Hij zou toch liefst een aantal jaartjes moeten mee kunnen.
Kan achter geen afweging maken tussen deze 2, gaarne tips over wat te kiezen.
Edit: Nvm het is dus de powershot geworden omdat ze de ixus niet meer hadden.
[ Voor 4% gewijzigd door Attixx op 06-12-2006 12:21 ]
Verwijderd
Voor 350 euro heb ik op marktplaats een Canon EOS D60 incl grip gevonden. Oud beestje, maar toch 6MP CMOS sensor, gaat redelijk tot ISO800 en alles. Hoe verhoudt zo'n camera zich nou tot bv Fujifilm s6500fd?
Die is ongeveer even duur.
Ik heb momenteel de Nikon D70, oke erg leuke camera, maar soms heb ik totaal geen zin om deze mee te nemen naar mijn werk of zo...daarnaast mis ik de video optie
Goed ik wil naast mijn DSLR ook nog een compact 1 hebben die goeie en mooie foto's maakt + filmpjes met geluid. De aantal MP's maken mij niet echt uit, al moet het wel MIN bij 3MP blijven
Wat ik voornamelijk fotografeer is:
Wolken / Zonsondergang / Macro / etc etc ook bij stormschade of wat dan ook moet ik goeie foto's hebben, deze zijn voor mijn weerverslagen.
Binnenkort bezit ik over vrij veel webspace, daarom zullen er ook filmpjes erop komen te staan. Momenteel worden ze gehost door Google, leuk en wel, maar de kwaliteit en het geluid gaat dramatisch achteruit , liefst dan ook een beetje hoge resolutie en natuurlijk ook goed beeld. Omdat ik graag stormen/onweer/regen etc etc film is dus redelijk wat zoom wel aanbevolen, vooral bij stormschade zou dit op afstand wel handig zijn. Daarnaast is een optie "onderwaterbehuizing" geen overbodige luxe, kortom, als het een beetje kan zou deze optie er mooi bijpassen
Waarom ga je nou niet voor een filmcamera?
Puur omdat ik ook als ik even op uit ga, dat ik ook wel eens foto's wil gaan nemen, ook als ik naar mijn werk ga, of even de stad in ga wil ik wel eens foto's nemen of filmpjes maken wil dan gewoon bijn DSLR thuis laten, die gebruik ik meer voor mooie wolken zoals: Whales Mouth / Rolwolk / Shelf Cloud etc
Maar goed, ik hoop dat ik met jullie wat wijzer wordt ik wordt namelijk knetter gek van het zoeken
Over de kwaliteit van de filmpjes ben ik zowel van het geluid als beeld heel erg te spreken enkel zijn ze nogal groot (18mb voor 11sec 640*480, maar dit kan je vast wel compressen). Voor filmpjes is verder wel een snelle SD kaart aan te raden zoals de scandisk extreme.
Verder kan je voor de powershot ook een onderwatercase kopen (wel nietzo goedkoop).
En wat vooral het voordeel is van de powershot reeks is dat je alles manueel kan instellen: iso, diafragma, sluitertijd, belichting, flitssterkte,... De 710 heeft een optische zoom van 6X en een functie genaamd "image stabilizer" die ervoor zorgt dat je toch nog scherpe foto's trekt als de camera beweegt. En je kan er ook een breedhoeklens opzetten moest je willen
Eventueel kan je ook eens kijken naar de powershot 610/620 serie heeft ongeveer dezelfde beeldkwaliteit maar mist de image stabilizer functie en heeft 4X inplaats van 6X zoom. Daartegenover staat dat deze wel goedkoper is.
Dit vond ik wel een leuke review: http://www.letsgodigital....ra/review/120/page_1.html
Enigste waar ik wat minder over te spreken ben is de laattijd van de flitser wat toch soms wel rond de 3-4 seconden is. Schijnt beter te zijn bij de 600 serie omdat deze 4AA batterijen gebruiken inplaats van 2 bij de powershot 700 reeks.
De flitser maakt mij verder niet uit, die zal ik niet echt vaak gaan gebruiken
Filmpje 1: 640*480 - 30fps: 106MB (59sec) = 8.96minuten op een 1 gig kaartje
Filmpje 2: 640*480 - 15fps: 54,3MB (60sec) = 17,79minuten " " "
Filmpje 3: 320*240 - 30fps: 36,8MB (60sec) = 26.25minuten " " "
Filmpje 4: 320*240 - 15fps: 18.4MB (58sec) = 50.75minuten " " "
Edit: net eens eens een volledig filmpje gedaan op hoogste kwaliteit en men 1gig kaartje zat vol na 9min 21sec.
[ Voor 16% gewijzigd door Attixx op 08-12-2006 23:43 ]

Na steeds foto's maken met mijn ouders fotocamera (Sony DSC-W5) wil ik zelf eens een echte fotocamera. Aan een SLR begin ik nog maar niet. Eerst vind ik dat ik zelf beter kan leren omgaan met een camera om daarmee goede foto's te maken. Als ik meer met fotografie wil doen kan ik later altijd nog een SLR gaan kopen. En natuurlijk zien ze er lekker pro uit.
Wat wil ik gaan fotograferen:
Met de camera wil ik echt allerlei dingen fotograferen. Van kleine beestjes, snelle auto's tot portret en landschap foto's. Van alles wat dus. Qua formaat heb ik het liefst een SLR-like formaat, omdat deze handig zijn om stabiel te houden.
Budget:
Ik heb een budget beschikbaar gemaakt van maximaal 500 euro. Deze mag wel een eurotje of 50 uitlopen. Hierbij wil ik dan ook graag accessoires als een tas, misschien een statief, een verzekering, goede batterijen, een geheugenkaartje en dergelijke. Lijkt me een redelijk budget, niet dan?
Zelf heb ik op het moment 2 camera's op het oog:
Canon PowerShot S3 IS

Sony DSC-H5

Dit lijken me redelijk goede camera's. Als jullie denken dat ik beter een andere camera kan kopen, roep het want misschien heb ik niet genoeg rondgekeken.
Zowieso heb ik nog een aantal kleine vraagjes:
• Chromatic aberration and purple fringing
Hier schijnen meer camera's last van te hebben. Deze camera's ook (volgens dpreview.com). Maar wanneer heb je hier nu last van en wanneer niet?
• Macrofunctie
De Canon Powershot S3 IS heeft een macro range van 10/0 cm. De Sony DSC-H5 heeft er een van 2 cm. Dat bij de Canon begrijp ik niet.. Die 2 cm van sony staat voor de afstand van het voorwerp tot de lens? Ik dacht dat het de brandpunts afstand was. Wat is hiervoor een aanemelijke waarde, als je bijvoorbeeld, laten we zeggen, een mier wilt fotograferen.
• Sluitertijd
Een sluitertijd van 1/1000 is gebruikelijk bij de meeste camera's van deze prijsrange. Alleen de Sony springt eruit met 1/3200. Merk je hier veel van?
• DOF
De scherptediepte, is die goed bij deze camera's? Bij een kleiner diafragma zou volgens de FAQ de scherptediepte groter moeten zijn. Maar wat moet ik hierbij indenken? Misschien dat iemand hiermee ervaring heeft?
• Accessoires
Hiervoor heb ik dus nog over: 120 tot 140 euro (afhankelijk van de camera die ik kies). Eventueel dan nog met de uitloop, van maximaal 50 euro extra, maar liever niet. Alleen als het echt nodig is/wordt aangeraden. Voor accesoires heb ik nog niet zo veel gekeken. Belangrijk is in ieder geval de batterijen en het geheugenkaartje. Dat lukt mezelf wel.
Wat betreft de tas, is een standaard tas goed, of is het misschien handig om een iets grotere tas te kopen? Zijn er ook nog verschillen in de bescherming die een tas biedt? En kan je in de meeste tassen ook bijvoorbeeld je oplader kwijt (wanneer je op vakantie gaat of iets dergelijks)?
Verder, het statief lijkt me zeker een aanrader. Zijn er veel verschillen hierin? Welke raden jullie me aan, wanneer ik een statief wil wat makkelijk mee te nemen is?
Als laatste, een verzekering voor de fotocamera, is dat verstandig? Het is toch 500 euro die je eraan spendeert. Wat zijn ongeveer de kosten van een verzekering en als het de moeite waard is, wat voor verzekering raden jullie me dan aan?
Als ik dan een totaal budget opstel kom ik hierop ongeveer uit:
Onderdeel | Prijs |
Camera | 360 tot 380 euro |
Geheugenkaartje (2gb compactflash) | 40 euro |
Batterijen | 30 euro |
Statief | 40 euro |
Tas | 20 euro |
Totaal | 490/510 euro |
Tot slot:
Heel erg bedankt indien jullie antwoord zouden willen geven op een of meer van mijn vragen!
_@/'
Ik heb van de week een paar uur de H5 in mn handen gehad en wat een brolding is dat zeg. Helemaal naadje met instellingen, preflash en shutterlag (aka Sony sloomheid) niet lekker met zoomen en reviewfuncties en de platen waren best redelijk en goed van kleur maar om zo'n ding uberhaupt te laten doen wat je wil...
Ze wil nu een upgrade, waarbij ze denkt aan een Canon A640 (300+ euro). Het is voornamelijk bedoeld voor het betere point-shoot werk. Met ISO, sluitertijden etc etc wenst ze zich niet in te laten. Ik heb op GoT gelezen dat de F30/F31 zeer mooie foto's KAN maken, maar dan moet je de boel wel zelf instellen.
Is die Canon A640 geschikt voor dit doel? Zijn er nog alternatieven die ze moet overwegen? Persoonlijk snap ik niet dat ze weer een Canon wil kopen, maar ja, vrouwen

Verwijderd
Misschien de Fuji F20? die is meer point & shoot..sphere schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:27:
Mijn vriendin heeft op dit moment een Canon Powershot A200. Om kort te gaan, het is een vreselijk apparaat. De eerste foto die je wil maken nadat je hem net aanzet komt altijd te laat. Of niet. Ergernis alom. Bij aanschaf kostte hij ook niet de wereld, en de afgelopen jaren heeft hij zijn dienst op zich wel bewezen.
Ze wil nu een upgrade, waarbij ze denkt aan een Canon A640 (300+ euro). Het is voornamelijk bedoeld voor het betere point-shoot werk. Met ISO, sluitertijden etc etc wenst ze zich niet in te laten. Ik heb op GoT gelezen dat de F30/F31 zeer mooie foto's KAN maken, maar dan moet je de boel wel zelf instellen.
Is die Canon A640 geschikt voor dit doel? Zijn er nog alternatieven die ze moet overwegen? Persoonlijk snap ik niet dat ze weer een Canon wil kopen, maar ja, vrouwen
Je bedoelt meer point-and-shoot dan de Canon A640?Verbal_Kint schreef op maandag 18 december 2006 @ 00:01:
[...]
Misschien de Fuji F20? die is meer point & shoot..
i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd
mooie cam, maar manual focus is geen doen met de powershot serie, je schermpje heeft daar gewoon niet genoeg resolutie voor. Verder een helemaal prima cam. Manual focus is gewoon niet te doen met welke compact dan ook. Niet via een lcd-schermpje althansrodemannetje schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 07:16:
Heb me ook aardig verdiept in de revieuws. Ik zocht, naast goeder revieuws, een cam met optische beeldstabilisatie, optische viewfinder en mogelijkheid van manuele focus. Eigenlijk bleef alleen de Canon Powershot A710IS (6X zoom 7.1MP over. Dus deze gaat het toch worden.
dan de f30sphere schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:25:
[...]
Je bedoelt meer point-and-shoot dan de Canon A640?
Verwijderd
Ik wil natuurlijk kwaliteits foto's dus ik zat er zelf aan te denken om geen compact te nemen maar een bridge. Na veel op GoT gelezen te hebben en een hoop review sites gelezen te hebben is mijn oog gevallen op een 3 tal camera's waar ik echter moeilijk een keuze uit kan maken. Ik zit vooral te twijfelen tussen de Canon S3 IS, Fujifilm s9500 en Fujifilm s6500fd.
De Canon heeft meer zoom, IS en een goeie jpeg compressie (geen raw). Ik ben van de week in een fotozaak geweest voor informatie en daar raden ze mij deze aan omdat hij dus IS heeft wat volgens de verkoper toch echt een must is met 12x zoom.
De s9500 is beter als ik de GoT-ers hier mag geloven maar je wordt geforceerd om in raw te schieten waardoor ik natuurlijk duurder uit ben aan extra geheugen (externe HDD). Verder heb ik gelezen dat de Command dial nog wel eens kapot wil gaan en dat is natuurlijk 't laatste wat ik wil als ik daar zit! De s9600 gaat eigenlijk over mijn budget.
Ik heb vandaag wat gelezen over de s9600fd en dat lijkt me ook een zeer mooie camera. De dpreview.com review was zeer positief. Deze zou ik op het moment eerder kiezen als een s9500 puur vanwege de fragiele command dial knop.
Als ik het goed begrepen heb zijn de Fuji's dus beter kwa kleur / ruis etc t.o.v. de Canon en het handmatig zoomen lijkt me echt veel relaxter als d.m.v. wat knopjes. Waar ik bang voor ben is dat als ik een Fuji zou nemen dat ik mijn foto's ga verneuken omdat ik geen vaste hand heb. Dan kun je natuurlijk je ISO omhoog gooien maar dan denk ik dat je met de Canon misschien nog wel beter foto's schiet i.v.m. ruis. Ik weet ook niet hoe het is om in slecht belichte omgevingen foto's te maken zonder IS omdat je daar ook wel eens met hogere sluitertijden gaat werken denk ik. Een statief zie ik niet zo zitten.
Ik ben dus op zoek naar een camera die onder de meeste omstandigheden er het beste uit komt kwa foto's. Wat zouden jullie mij aanraden?
De S9600 nemen. Waarom, omdat die gewoon veel meer kan, beter vast houd, beter focust, beter bereik heeft (meer groothoek, veel belangrijker dan dat laatste stukkie tele ofzo) en omdat hij meer bedoeld is voor serieuse fotografen. Dat merk je aan dedicated knopjes etc.Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:25:
Ik ga eind januarie voor 5 maanden stage lopen in Japan en nu wil ik natuurlijk wel een degelijke camera om mijn ervaringen vast te leggen. Ik heb tot nu toe zeer weinig ervaring met fotografie. Ik heb wel eens thuis met een enkele keer wat met een compact geklooit maar verder kwam 't niet. Nu heb ik wel redelijk goed in de gaten hoe een fototoestel werkt en wat je allemaal kan instellen en ik ben ook best bereid om te experimenteren met instellingen.
Ik wil natuurlijk kwaliteits foto's dus ik zat er zelf aan te denken om geen compact te nemen maar een bridge. Na veel op GoT gelezen te hebben en een hoop review sites gelezen te hebben is mijn oog gevallen op een 3 tal camera's waar ik echter moeilijk een keuze uit kan maken. Ik zit vooral te twijfelen tussen de Canon S3 IS, Fujifilm s9500 en Fujifilm s6500fd.
De Canon heeft meer zoom, IS en een goeie jpeg compressie (geen raw). Ik ben van de week in een fotozaak geweest voor informatie en daar raden ze mij deze aan omdat hij dus IS heeft wat volgens de verkoper toch echt een must is met 12x zoom.
De s9500 is beter als ik de GoT-ers hier mag geloven maar je wordt geforceerd om in raw te schieten waardoor ik natuurlijk duurder uit ben aan extra geheugen (externe HDD). Verder heb ik gelezen dat de Command dial nog wel eens kapot wil gaan en dat is natuurlijk 't laatste wat ik wil als ik daar zit! De s9600 gaat eigenlijk over mijn budget.
Ik heb vandaag wat gelezen over de s9600fd en dat lijkt me ook een zeer mooie camera. De dpreview.com review was zeer positief. Deze zou ik op het moment eerder kiezen als een s9500 puur vanwege de fragiele command dial knop.
Als ik het goed begrepen heb zijn de Fuji's dus beter kwa kleur / ruis etc t.o.v. de Canon en het handmatig zoomen lijkt me echt veel relaxter als d.m.v. wat knopjes. Waar ik bang voor ben is dat als ik een Fuji zou nemen dat ik mijn foto's ga verneuken omdat ik geen vaste hand heb. Dan kun je natuurlijk je ISO omhoog gooien maar dan denk ik dat je met de Canon misschien nog wel beter foto's schiet i.v.m. ruis. Ik weet ook niet hoe het is om in slecht belichte omgevingen foto's te maken zonder IS omdat je daar ook wel eens met hogere sluitertijden gaat werken denk ik. Een statief zie ik niet zo zitten.
Ik ben dus op zoek naar een camera die onder de meeste omstandigheden er het beste uit komt kwa foto's. Wat zouden jullie mij aanraden?
De S3 is een mooie camera, maar vooral qua features op papier, een S9600 lijkt me in de praktijk veel fijner voor je werken. (ik heb nu een dslr, maar heb een s9500 ook gehad).
Verwijderd
ik zag echter wel een negatief verhaal hier:
http://www.dpreview.com/r...inepixs9100&opinion=34304
geklaag over noise ed op hogere iso's. dat wil ik dus juist weer niet.....
hier quote van positief verhaal:
Tech Note:
High ISO Capabilities ( With Acceptable Noise Levels ) are the ONLY Cure for Stopping Motion-Blur within a Shot when the Subject themselves are moving.
In-Camera IS Systems have NO EFFECT and Can NOT Stop Motion-Blur caused by Anything Other than an UnSteady Camera.
en
It's Low Light capabilities are AMAZING !
Hoe zit het nou ? wie heeft hier ervaring mee ? en misschien voorbeeldfotos ? op dpreview staat ook geen review..alleen wat user ervaringen.
Op dpreview staat wel een review van de 9000 (=9500): http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms9000/Hoe zit het nou ? wie heeft hier ervaring mee ? en misschien voorbeeldfotos ? op dpreview staat ook geen review..alleen wat user ervaringen.
Verwijderd
klopt, maar dat is de voorloper...kdekker schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 13:23:
[...]
Op dpreview staat wel een review van de 9000 (=9500): http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms9000/
Verwijderd
Bedankt voor je reactie. Ik begin stilaan toch ook wel overtuigt te raken dat IS een overrated iets is. De kans is dus groot dat ik toch voor een van de Fuji's ga. Ik moet alleen nog even uitzoeken of ik de (veel duurdere) s9600 wil of de s6500fd. Beiden moeten erg goed zijn en de s6500fd zou zelfs nog minder ruis moeten hebben als ik me niet vergis. Daar staat tegenover dat je geen kantelscherm hebt, geen hotshoe en 6MP ipv 9MP en misschien nog wat kleine dingetjes.
ligt er een beetje aan wat je wilt fotograferen, het grootste voordeel van de s9600 voor mij zou de intelligente hotshoe zijn, die ook overweg kan met TTL. De s9500 e.d. kon dat nog niet en dan moet je de flitser handmatig instellen naast je body. Wanneer je er over na denkt om veel binnen te fotograferen en dus zal flitsen, dan is een externe flitser echt aan te raden en dus ook een S9600. Daarnaast heeft de s9600 natuurlijk ook andere voordelen, maar hij is ook duurder. De s6500 ken ik eigenlijk niet zo goed, alleen wat specs en foto's van internet.Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 16:59:
@ nomad85:
Bedankt voor je reactie. Ik begin stilaan toch ook wel overtuigt te raken dat IS een overrated iets is. De kans is dus groot dat ik toch voor een van de Fuji's ga. Ik moet alleen nog even uitzoeken of ik de (veel duurdere) s9600 wil of de s6500fd. Beiden moeten erg goed zijn en de s6500fd zou zelfs nog minder ruis moeten hebben als ik me niet vergis. Daar staat tegenover dat je geen kantelscherm hebt, geen hotshoe en 6MP ipv 9MP en misschien nog wat kleine dingetjes.
Verwijderd
ik heb de s6500fd(s6000), s9100(s9600) en de sony H5 naast elkaar gezet:
http://www.dpreview.com/r...100%2Csony_dsch5&show=all
6500fd heeft fd, groter LCD dan de 9600 en schijnt minder noise ed te hebben dan de 9600. maar 6mp ipv 9 en geen IS
9100 heeft, dus geen fd, 9MP, iets kleiner scherm en 1 generatie ouder chip dan de 6500. geen mechanical IS, maar wel electronic IS ?
quote:
Picture Stabilization - The S9100 includes a picture stabilization mode, but this is purely electronic: there is no moving element in the lens or supporting the sensor.
bron: http://www.digitalcamerai.../Connectivity--Extras.htm
sony zit er tussenin met 7MP, iets meer zoom 12x ipv 10. schutter is 1/1000 tov 1/4000 van beide fuji's en heeft wel IS en 3" LCD, maar geen RAW
wat ik wil is een cam die bij minder licht mooie plaatjes maakt (liefts zonder flits) en bewegende objecten goed kan pakken zonder motion blurring.
dat hele IS verhaal geloofde ik niet zo in, maar kan best handig zijn als je op volledig zoom een foto maakt.....aan de andere kant is een hogere shutterspeed weer handiger om het object zelf stiller te krijgen. ook RAW leek mij niet zo nuttig, maar schijnt bij hogere iso's minder noise reduction artifacten te geven. ook het uitlichten van de 9600 spreekt me wel aan..hij schijnt we lte flisten maar daarbij rekening te houden met omgevingslicht.
wie kan mij hier advies in geven ? qua prijs maakt het me niet uit..ik wil gewoon "de beste" SLR like cam
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 14:16 ]
lees nou gewoon even wat ik boven jouw post typ, want daar staat dus in dat je heel goed in staat bent om in het donker mooie foto's te maken, mits je een goede externe flitser hebt. De S9600 bied dan volgens mij alles wat je wilt.Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 14:12:
pff het wordt nu best moeilijk
ik heb de s6500fd(s6000), s9100(s9600) en de sony H5 naast elkaar gezet:
http://www.dpreview.com/r...100%2Csony_dsch5&show=all
6500fd heeft fd, groter LCD dan de 9600 en schijnt minder noise ed te hebben dan de 9600. maar 6mp ipv 9 en geen IS
9100 heeft, dus geen fd, 9MP, iets kleiner scherm en 1 generatie ouder chip dan de 6500. geen IS
sony zit er tussenin met 7MP, iets meer zoom 12x ipv 10. schutter is 1/1000 tov 1/4000 van beide fuji's en heeft wel IS en 3" LCD, maar geen RAW
wat ik wil is een cam die bij minder licht mooie plaatjes maakt (liefts zonder flits) en bewegende objecten goed kan pakken zonder motion blurring.
dat hele IS verhaal geloofde ik niet zo in, maar kan best handig zijn als je op volledig zoom een foto maakt.....aan de andere kant is een hogere shutterspeed weer handiger om het object zelf stiller te krijgen. ook RAW leek mij niet zo nuttig, maar schijnt bij hogere iso's minder noise reduction artifacten te geven. ook het uitlichten van de 9600 spreekt me wel aan..hij schijnt we lte flisten maar daarbij rekening te houden met omgevingslicht.
wie kan mij hier advies in geven ? qua prijs maakt het me niet uit..ik wil gewoon "de beste" SLR like cam
oh en RAW is heeel fijn als je in het donker schiet.
Verwijderd
zag ik ook wellees nou gewoon even wat ik boven jouw post typ, want daar staat dus in dat je heel goed in staat bent om in het donker mooie foto's te maken, mits je een goede externe flitser hebt. De S9600 bied dan volgens mij alles wat je wilt.
oh en RAW is heeel fijn als je in het donker schiet.
je haalt wel wat dingen door elkaar en zegt dingen die niet helemaal kloppen. Flitsen betekent niet je sfeer verpesten, dat is slecht flitsen. Een voorbeeld van mij waarin flitsen echt wel noodzakelijk was, maar de foto en sfeer niet verpestte. (de slagschaduw die je ziet komt niet door mijn flits, maar een felle lamp achter mij die pas later opviel.)Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 14:20:
[...]
zag ik ook welmaar ik wil juist niet slepen met een externe flitser. ik wil dat de flitser geod genoeg is om bij te lichten...die op de 9600 is volgens mij best krachtig. ik hou niet zo van flitsen...daarmee flits ik vaak de "sfeer" weg
maar goed.....op alle cams kun je de flitser instellen zodat ie meer bijlicht ipv een ziekenhuis plaatje ervan te maken....en de 9600 schijnt dus dat intelligente flitsgedoe te hebben die dus rekening houdt met omgevingslicht.....maar goed weer geen IS....tenminste geen mechanical, maar wel electronic ? zie mijn ge-edit bericht.
De s9600 heeft een intelligente shoe, dus communiceert met je flitser, je interne flitser zal nog steeds die sfeer verpesten waarschijnlijk, ook met de s9600. Kortom je houd niet van flitsen omdat je sfeer verloren gaat, ik zeg je dat dat dus niet hoeft. You no longer have to hate the flash
IS is leuk, maar alleen wanneer je onderwerp stil staat. De s9600 heeft geen IS, alleen hoge bruikbare iso-waardes (tot 400 gaat prima, 800 is te doen). Ook geen electronische IS.
[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 02-01-2007 23:42 ]
Op dit moment beschik ik over een Konica Minolta Dimage X31. Dit is een leuke compacte camera, maar ik wil meer met mijn camera kunnen doen.
Waar ben ik naar op zoek?
De Konica Minolta Dimage X31, heeft een digitale zoomfunctie waar je niet gelukkig van wordt en in het donker heeft hij problemen met het maken van foto's (ze worden vaak wazig, ook mede door de zoomfunctie). Verder moet ik ook vaak lang wachten bij het aanzetten of opslaan van een foto (dit wil ik dus niet).
Verder was het meer een beginners camera en wil nu een stap verder maken. Ik wil echter nog niet de stap nemen naar een voor mij dure DSLR, maar wil wel graag een SLR-like camera met veel mogelijkheden om in te stellen en dus geen compacte digitale camera. Ik ben eigenlijk een beginner op het gebied van fotografie, maar wil hier wel mee verder en wil zoveel mogelijk kunnen doen met een camera van rond de €300 a 350 (mag ook iets meer zijn).
Wat wil ik fotograferen?
Ik wil eigenlijk vanalles gaan fotograferen. Dus op familiefeesten, maar ook landschappen, portretten, macro's, foto's met bewegingen (zou ik heel fijn vinden), etc.
Wat is voor mij dan belangrijk?
Dat is een hele goede vraag. Aangezien ik niet veel weet van dit soort camera's, kom ik natuurlijk hier. Wat ik in ieder geval belangrijk vind is dat ik zoveel mogelijk zelf kan instellen. Dit natuurlijk omdat ik het wat serieuzer wil aanpakken en wat professionelere foto's wil maken dan de standaard vakantiefoto's.
Ik wil het fotograferen wat serieuzer aan gaan pakken en wil dus de vrijheid hebben om zoveel mogelijk te bepalen, maar het zou handig zijn als iemand anders (mijn vriendin of broertje) ook gebruik kunnen maken van de camera en dan niet zoveel hoeven in te stellen. Maar ik denk dat dit met de meeste camera's wel mogelijk moet zijn, toch?
Een lijst met wat eigenschappen:
- Uiterlijk (niet echt belangrijk):
Tja, qua uiterlijk zou ik graag een mooie SLR-like (iets in de richting van een EasyShare Z740 Zoom) willen hebben, maar daar draait het natuurlijk niet om. Dus dit is alleen maar bijkomstigheid. - Zoom:
Waar het echt om gaat is dat ik geen digitale zoomfunctie wil hebben als de Konica Minolta, want dit maakt de foto´s alleen maar minder in kwaliteit. Ik vind hierom een goede Optische Zoom erg belangrijk. - Sluitertijd e.d.:
Omdat ik foto´s wil maken van bewegende beelden, denk ik dat het handig is om een instelbare sluitertijd te hebben en hierbij ook instelbare ISO mogelijkheden. Volgens mij heeft een zogenaamde 'Shutter Priority' hiermee te maken Of zeg ik nu heel iets stoms? - MegaPixels:
Verder wil ik scherpe foto's maken en weet dat MegaPixels niet het belangrijkste zijn, maar wil toch wel een redelijk aantal MP's hebben om foto's uit te printen of te croppen en dus denk ik toch aan minimaal 5 a 6 MP ofzo. Omdat ik ook wel landschappen e.d. wil maken, denk ik dat het instellen van de scherptediepte ook wel fijn zou zijn. - Opslagmedium:
Uhm, maakt niet echt uit. De kaartjes zijn nu toch behoorlijk goedkoop. 2Gb is nu al rond de €25 geloof ik, dus dat komt wel goed lijkt me. - Budget:
Tja, dat is zo rond de €350 denk ik dan, dus incl. accesoires zou ik dan op €400 uitkomen denk ik zo. - Merken:
Hm, het maakt me niet echt uit, zolang het maar aan mijn eisen voldoet. Om de een of andere reden heb ik voornamelijk naar Canon, Kodak, Panasonic en Nikon gekeken. Maar wat denk jij? - Uitbreidingsmogelijkheden:
Zou leuk zijn, maar hoeft op dit moment nog niet. Als ik nog serieuzer mee verder wil denk ik dat ik een SLR ga halen. Maar ik wil eerst een stap verder dan de Konica Minolta Dimage X31 en kijken wat ik ervan vindt, dan kijk ik over een tijd wel weer naar de volgende stap. Maar als er uitbreidingsmogelijkheden zijn is dat natuurlijk makkelijker, alhoewel het geen vereiste is.
Ik heb hier op GoT gekeken, maar het wordt me allemaal te veel met de vele soorten. Ook op Flickr Camera Finder heb ik een beetje rondgekeken en op dpreview.com (compare pagina), maar ik heb geen idee wat ik precies moet invullen.
Verder heb ik in een aantal zaken in Rotterdam gekeken, maar ik vraag me af of de verkoopers me echt iets aanraden of dit alleen zeggen omdat ze iets willen verkopen. Daarom wil ik eerst hier wat informatie verzamelen en jullie hulp inschakelen, zodat ik dan wellicht later nog in de winkels om informatie kan vragen. Maar misschien is dat helemaal niet meer nodig als ik van jullie genoeg hulp krijg
Ik hoop dat iemand me een beetje in de juiste richting kan sturen, alvast bedankt.
Ik heb hem vanmiddag gehaaldrodemannetje schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 07:16:
Heb me ook aardig verdiept in de revieuws. Ik zocht, naast goeder revieuws, een cam met optische beeldstabilisatie, optische viewfinder en mogelijkheid van manuele focus. Eigenlijk bleef alleen de Canon Powershot A710IS (6X zoom 7.1MP over. Dus deze gaat het toch worden.
Is het lcd scherm duidelijk genoeg, de resolutie schijnt wat laag te zijn. Ik twijfel nog tussen deze en de G7, maar ben er nog niet uit of de G7 de hoge prijs waard is.MensionXL schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 18:17:
[...]
Ik heb hem vanmiddag gehaaldHeerlijk dingetje, zou het zo weer kopen.
Het scherm is meer dan duidelijk. (lekker groot ook) Veel scherper dan de olympus van de buurman die ook wat heeft gekost.Het Fantoom schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 22:52:
[...]
Is het lcd scherm duidelijk genoeg, de resolutie schijnt wat laag te zijn. Ik twijfel nog tussen deze en de G7, maar ben er nog niet uit of de G7 de hoge prijs waard is.
De resolutie is met 3072x2304 meer dan genoeg voor mij
Als je een plaatje wilt zien dan kan ik er wel 1tje uploaden.
[ Voor 6% gewijzigd door MensionXL op 30-12-2006 12:16 ]
Graag, ik ben altijd geinteresseerd in testfoto's!MensionXL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 12:15:
[...]
Als je een plaatje wilt zien dan kan ik er wel 1tje uploaden.
Met de resolutie doelde ik op de resolutie van het lcd-scherm, die schijnt (o.a. op dpreview) wat pixelig te zijn net als bij de a640. Maar dat valt dus wel mee?
[ Voor 26% gewijzigd door Het Fantoom op 30-12-2006 13:09 ]
Het Fantoom schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 13:06:
[...]
Graag, ik ben altijd geinteresseerd in testfoto's!
Met de resolutie doelde ik op de resolutie van het lcd-scherm, die schijnt (o.a. op dpreview) wat pixelig te zijn net als bij de a640. Maar dat valt dus wel mee?

Groot

Groot
Aangezien dit mijn eerste 'goede' digicam is, valt er nog veel te verbeteren

De foto's zijn overigens vanmorgen gemaakt.
Ik heb nu een Nikon Coolpix 4300, best oude camera inmiddels, denk ongeveer 3 jaar oud. Ik ben nu een beetje aan het oriënteren voor een nieuwe camera van ongeveer €300. Zelf zat ik te denken aan camera's van Nikon, Sony of Panasonic (leica lenzen!). Van elk merk zat ik ongeveer te denken aan het volgende:
Nikon: S5/S6
Sony: W100
Panasonic: DMC-FX07
En stiekem kijk ik ook nog wel een beetje naar de D50 van Nikon, kost rond de €550, en lijkt me echt een prachtcamera. Nadeel is toch dat hij ietwat duur is, maar toch misschien een optie qua kwaliteit? Als de kwaliteit van deze camera namelijk hoger is dan die van de bovengenoemde is het misschien het overwegen waard.
Iemand andere tips/suggesties?
PS: Ik heb liever geen Canon...
Edit: Ik heb even verder gekeken en ben een aantal camera's tegengekomen. Wat vinden jullie van deze camera's rekeninghoudend met mijn bovenstaande post? Zijn er misschien betere camera's in tegenstelling tot de onderstaande? Ik hoop dat iemand me iets kan adviseren, alvast bedankt. Hier zijn de camera's:
- Fujifilm FinePix S6500fd
- Panasonic Lumix DMC FZ7
- Canon Powershot S3 IS
- Olympus SP-510 UZ
[ Voor 80% gewijzigd door ktart op 02-01-2007 21:51 ]
De olympus en de panasonic hebben veel last van ruis op hogere ISO waarden. Persoonlijk zou ik dan gaan voor de Canon S3 IS.ktart schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 22:48:
Heeft iemand nog een suggestie voor mij? Zie een paar post hierboven of hier. Thanks.
Edit: Ik heb even verder gekeken en ben een aantal camera's tegengekomen. Wat vinden jullie van deze camera's rekeninghoudend met mijn bovenstaande post? Zijn er misschien betere camera's in tegenstelling tot de onderstaande? Ik hoop dat iemand me iets kan adviseren, alvast bedankt. Hier zijn de camera's:Ik heb verder ook nog naar de Kodak EasyShare Z serie gekeken, maar die valt volgens mij onder een lagere klasse camera's (lees meer richting de consumentenreeks) en past volgens mij eigenlijk niet in dit rijtje thuis, omdat ik het wat serieuzer wil aanpakken. Wat lijkt jullie een goede keuze?
- Fujifilm FinePix S6500fd
- Panasonic Lumix DMC FZ7
- Canon Powershot S3 IS
- Olympus SP-510 UZ
Of voor de fuji. Die volgens mij ook bekend staan om redelijk goede sensor en bovendien een veel praktischer zoombereik hebben. De canon mist namelijk enige vorm van groothoek, terwijl de fuji dat met z'n 28mm ondergrens wel biedt.VeeGee schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 21:58:
[...]
De olympus en de panasonic hebben veel last van ruis op hogere ISO waarden. Persoonlijk zou ik dan gaan voor de Canon S3 IS.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
Ik zit zelf ook nog steeds te twijfelen welke ik moet nemen. De keus is zo lastig omdat ze allebei goeie dingen hebben die bij de een er wel op zit en bij de ander niet.
Canon S3 IS
IS
Meer zoom (12x)
Kleiner en lichter
Draaibaar LCD
Fuji s6500fd
Handmatige zoom en focus mbv een ring
Minder ruis, vooral op hogere iso's is 't verschil best groot.
Ligt veel lekkerder in de hand vind ik
Raw
Groter LCD
De Fuji is volgensmij wel de betere camera, de Canon daar in tegen is kleiner en dus handiger mee te nemen. En dan heb je natuurlijk nog 't gebrek aan IS van de Fuji. Ik ben er van overtuigd dat je scherpe foto's kan schieten door de ISO omhoog te gooien wat bij de Fuji geen probleem is. Ik denk wel dat het lastiger is om een mooie plaat te schieten van een stilstaand object omdat je constant beweegt. Dus de compositie zo krijgen als je wilt is een stuk lastiger denk ik. Hier heb je natuurlijk vooral last van als je gaat zoomen.
Ik denk dat je uiteindelijk een keuze moet maken of je een compactere cam wilt met IS en dan inleveren op fotokwaliteit in slecht belichte omgevingen of gaan voor de betere kwaliteit foto's maar dan zonder IS en klapbaar scherm.
Voor de Canon zijn btw wel meer voorzetlenzen en de optie voor externe flitser aanwezig. Voor mij speelt dat niet echt mee in men keuze omdat ik zowiezo niet van plan was die dingen te gaan kopen.
Mijn mening is btw puur op reviews gebaseerd, ervaring met fotografie heb ik zo goed als niet. Als bepaalde dingen niet kloppen hoor ik dat graag. Ik hoop dat er nog mensen zijn die wat tips kunnen geven. Ik wil vrijdag 't liefst een camera gaan halen dus dat wordt donderdag of vrijdag morgen de knoop doorhakken.
Verwijderd
Volgens sommigen is IS een gimmick, volgens anderen is het het beste sinds AF (bijna dan).
Volgens mij is de Fuji beter.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 17:10 ]
Het klapbaar scherm is niet echt iets wat me trekt. Ik heb zelf het idee dat er eerder iets mee gebeurt dan met een scherm wat niet klapbaar is. Maar dat kan ik ook helemaal mis hebben hoor. Verder kan de Canon wel kleiner zijn dan de S6500fd, maar hij zal niet klein genoeg zijn om in je broekzak te stoppen. Dus die reden valt voor mij ook weg. Wat betreft de IS functie... ik heb er heel veel over gelezen en ook al heeft de S6500fd 't niet. Met een hoger ISO schijnt het allemaal wel goed te komen. Dus dit weegt elkaar eigenlijk af.Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 17:01:
Ja en zo kom je weer in de S3 IS vs s6500fd discussie.
...
De Fuji is volgensmij wel de betere camera, de Canon daar in tegen is kleiner en dus handiger mee te nemen. En dan heb je natuurlijk nog 't gebrek aan IS van de Fuji. Ik ben er van overtuigd dat je scherpe foto's kan schieten door de ISO omhoog te gooien wat bij de Fuji geen probleem is. Ik denk wel dat het lastiger is om een mooie plaat te schieten van een stilstaand object omdat je constant beweegt. Dus de compositie zo krijgen als je wilt is een stuk lastiger denk ik. Hier heb je natuurlijk vooral last van als je gaat zoomen.
Ik denk dat je uiteindelijk een keuze moet maken of je een compactere cam wilt met IS en dan inleveren op fotokwaliteit in slecht belichte omgevingen of gaan voor de betere kwaliteit foto's maar dan zonder IS en klapbaar scherm.
Ik ga nog even verder kijken en aan het eind van de maand ga ik er een halen. Dus ik ga ook binnenkort de knoop doorhakken. Ik neig zelf al wel meer naar de S6500fd. Ik heb het idee dat dit wel een goede keus is, tenzij iemand nog een andere suggestie heeft.
Ik heb een klein vraagje, beetje onnodig om daar een nieuw topic voor te openen.
Weet iemand of de Exilim EX-S770 ook 4GB SD-kaartjes slikt?
Of pakt de camera niet meer als 1GB geheugen?
Thnx
(owhja is het verstandig om een highspeed kaart te kopen of is dat bij deze camera niet van toepassing, zo ja is deze hier geschikt voor (de 4 GB hyperspeed variant, er staan 133× maar wat houdt dat in?)
De s6500 is eigenlijk even duur als de s9500/9600. Je zou even kunnen kijken of je tussen die 2 ook de juiste keuze maakt. Ik weet zo de voordelen en nadelen niet, maar het is de moeite van het kijken waard. Qua prijs zijn ze wel ongeveer gelijk.ktart schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:46:
Allereerst iedereen bedankt voor de reacties. Hier heb ik zeker wat aan. Ik heb mijn keuze inmiddels ook beperkt tot de Canon S3 IS en de FujiFilm S6500fd. Blijkbaar is het grootste deel het hier ook mee eens.
[...]
Het klapbaar scherm is niet echt iets wat me trekt. Ik heb zelf het idee dat er eerder iets mee gebeurt dan met een scherm wat niet klapbaar is. Maar dat kan ik ook helemaal mis hebben hoor. Verder kan de Canon wel kleiner zijn dan de S6500fd, maar hij zal niet klein genoeg zijn om in je broekzak te stoppen. Dus die reden valt voor mij ook weg. Wat betreft de IS functie... ik heb er heel veel over gelezen en ook al heeft de S6500fd 't niet. Met een hoger ISO schijnt het allemaal wel goed te komen. Dus dit weegt elkaar eigenlijk af.
Ik ga nog even verder kijken en aan het eind van de maand ga ik er een halen. Dus ik ga ook binnenkort de knoop doorhakken. Ik neig zelf al wel meer naar de S6500fd. Ik heb het idee dat dit wel een goede keus is, tenzij iemand nog een andere suggestie heeft.
Verwijderd
ja 9500 dan idd, de 9600 is wel wat duurder zie ik. Gelukkig is de 9600 meer een evolutie dan een revolutie en is de 9500 meer dan uitstekend. Of hij beter is dan de s9500 is weet ik niet, ligt misschien aan wat je ermee wilt doen.Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 12:20:
Ik denk dat nomaatje de 9500 bedoelt, want de 9600 is toch echt 90 euro duurder. Wellicht dat dat met de burnrate van nomad weinig geld is, maar ik hoor van klanten toch vaak dat dit vervolgens iets buiten budget valt
Trouwens, burnrate?, ik ben best blut en zo heel veel geld heb ik nou ook weer niet uitgegeven aan spul.
Ik heb een D50, met 3 lenzen die niet echt duur te noemen zijn relatief (200 euro, 280 euro en 400 euro), en een flitser (250 euro)
pricewatch s9500 en s6500. Met een verschil van 30 euro vind ik het niet zo heel veel, dus wel het bekijken waard
[ Voor 18% gewijzigd door Nomad op 12-01-2007 14:35 ]
[ Voor 13% gewijzigd door kdekker op 12-01-2007 17:25 ]
Verwijderd
30 euro verschil is inderdaad niet zo'n groot verschil, maar zoals hier al is gezegd is de s9500 niet veel meer te vinden. Vandaar dat ik die eigenlijk in mijn lijst heb geplaatst. Maar nu een aantal van jullie me hier toch op wijzen, zal ik er wel even naar gaan kijken.nomad85 schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 14:32:
[...]
pricewatch s9500 en s6500. Met een verschil van 30 euro vind ik het niet zo heel veel, dus wel het bekijken waard
Ik had een besluit genomen om de s6500 te nemen, maar als de oudere s9500, maar toch van hogere klasse liggende camera in vergelijking beter is. Is het misschien wel waard om er naar te kijken. Bedankt voor het advies!
Oh en aan de poster hierboven, dat is goed om te horen! Ik ben echt heel erg benieuwd naar de resultaten. Over een week of 2 ben ik ook de eigenaar van de s6500 of wellicht de s9500. Ik kom er nog wel op terug
Ik ben op zoek naar een goede kleine camera die mooie foto's maakt en een mogelijkheid heeft om s'avonds ook foto's te maken.
- Budget niet meer dan 250,- euro
- Liefst broekzak model
- Megapixels maakt niet uit als de kwaliteit maar goed is.
- Merk maakt ook niet uit
Wie kan mij helpen aan een goede broekzak Camera!
bij een bedrag tot 250 euro hebben wij ook een topic, eentje speciaal voor camera's onder de 250 euroSmattie schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:27:
Beste Tweakers, Foto Shooters, enz, enz!
Ik ben op zoek naar een goede kleine camera die mooie foto's maakt en een mogelijkheid heeft om s'avonds ook foto's te maken.
- Budget niet meer dan 250,- euro
- Liefst broekzak model
- Megapixels maakt niet uit als de kwaliteit maar goed is.
- Merk maakt ook niet uit
Wie kan mij helpen aan een goede broekzak Camera!
Verwijderd
Op dit moment ben ik een trotse eigenaar van een Canon IXUS V2 (jaja, begin van de Ixus tijdperk
Wat ik wil is geen groot toestel, wil iets compact, maar met een uitgebreid scala aan instellingsmogelijkheden voor de camera. Hetzij de sluitertijd, diafragma, ISO, eigenlijk alles wat een DSLR in huis heeft, maar dan één dat in je broekzak past. liefst met viewfinder of een bridge (, maar die zijn weer wat groter).
De volgende camera's zijn een mogelijke optie, :
- Canon Powershot A710IS
- Canon Powershot G7
- Canon Powershot S80 (is die nog wel verkrijgbaar in NL?)
- Ricoh GR
- Fuji E900
Ik heb wel een voorkeur voor een groothoek van 28mm lens, maar hoeft niet perse.
De S80 heeft een 28 mm, maar geen idee of die nog in NL te verkrijgen is, weet iemand dit toevallig?
En er is nog geen nieuws bij canon voor een opvolger, S90 met IS ofzoiets dergelijks.
De Canon Ixus 850IS, is ook een leuk optie, met 28mm lens en IS, maar dan weer geen instelmogelijkheden.
Iemand tips of andere camera's met deze eigenschappen van instelmogelijkheden en compact?
Verwijderd
alvast bedankt voor je reactie
hij zal ongeveer het formaat hebben van de andere powershots?Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:23:
Hey over die Powershot710 IS, is hij compact genoeg? Vond de andere powershot series redelijk log om makkelijk mee te nemen..
alvast bedankt voor je reactie

Een collega wees mij op de site dpreview.com en na het lezen van hun recentelijke review van de Canon Ixus 850 IS was mijn keuze eigenlijk al gemaakt. Volgens deze expert-site (toch?) een enkel miniem minpuntje, wat ruimschoots gecompenseerd wordt door de wide-angle lens. Dat laatste lijkt me namelijk juist voor een kiekjes schieter een erg leuke extra dimensie aan de foto's geven.
Echter, na dit topic doorzocht te hebben op reacties op deze camera, waren er toch enkele posters die die "minime minpuntjes" toch als niet zo heel miniem ervaarden. Vooral de ruis die volgens de posts bij wat donkerdere omgevingen optreed doet me twijfelen. Bij de jaren oude Nikon Coolpix van een kennis is dat namelijk onverdraaglijk lelijk aanwezig (zelf voor een n00b als ik ), dus die ruis wil ik heel graag zoveel mogelijk beperken. Maar ik besef dat bij een compact camera concessies gedaan moeten worden dus het hoeft absoluut niet pixel-perfect te zijn. Maar ik wil ook bij feestjes thuis of in de kroeg aardige pret-foto's kunnen schieten. Iemand toevallig voorbeelden van schemerige binnenfoto's van deze camera?
Ik lees dat de Fuji F30 en 31 juist heel goed scoren op het gebied van (weinig) ruis. Verder las ik dat een aantal mensen aan het twijfelen waren over de Casio S770 vanwege de platte vorm. En nadat ik deze camera bij de Media Markt heb vergeleken met de Canon, snap ik waarom.
Kortom, begin deze week had ik bijna de Canon Ixus 850 besteld, nu weet ik het niet meer.
Verwijderd
De eisen die ik heb bedacht:
- Wide angle
Om zo veel mogelijk op de foto te krijgen. Als mensen je met 50km/u+ je voorbij razen, kan het knap lastig zijn om op het goede moment t knopje in te drukken. Ook een leuke functie als er meerdere personen op de foto moeten.
- Serie foto's
Om een cherrypick te kunnen doen, of gewoon om een mooie serie foto's te hebben.
- snelle sluitertijd
Spreekt voorzich lijkt me.
- Film
Niet zo belangrijk als de eerste 3 eisen, maar t zou leuk zijn als ik een beetje leuke filmpjes mee kan schieten.
na wat gezocht te hebben leken deze me wel wat, maar ik heb eigenlijk geen idee
Kodak P850
Kodak P712
Olympus C-765 UltraZoom
Verwijderd
Verwijderd
Ik zal zeker gaan kijken naar je suggesties.
[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2007 19:16 ]
24mm wideangle, dat is wel heel uberVerwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 10:38:
Heb je die Olympus uit de consumentengids gehaald oid? Dat ding is al ruim een jaar (ik denk al veel langer) uitlopend. Heb je al gekeken naar de Fuji 6500? Verder zou ik binnen Kodak wel bij de P serie blijven.Mooi 24 mm wideangle.
Als het voor de rest ook een beetje een goede cam is is die misschien wel wat voor mij voor ernaast. Ga er iig eens naar kijken
Iets wat ik belangrijk vind, maar ik maar niet kan uitvinden is de oplaad/transfer mogelijkheid naar de PC. Een aantal sites heeft het over een dock of cradle, maar daar zit ik niet op te wachten! Als ik op vakantie ga wil ik er gewoon een kabeltje in kunnen steken en opladen / overpompen.
Kan iemand mij vertellen of dit zonder Dock kan bij de EX-S770?
Flickr PSN ID= cheironnl
Uhm, die P712 heeft volgens DPReview toch echt maar een bereik van 36 - 432mmVerwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 10:38:
Heb je die Olympus uit de consumentengids gehaald oid? Dat ding is al ruim een jaar (ik denk al veel langer) uitlopend. Heb je al gekeken naar de Fuji 6500? Verder zou ik binnen Kodak wel bij de P serie blijven.Mooi 24 mm wideangle.
Ik zie hier alleen de P880 die 24mm wideangle heeft. Maar die heeft dan weer maar 6x zoom en dus geen telebereik.
[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 29-01-2007 12:52 ]
En mag ik toevoegen dat ik de P880 wel ontiegelijk lelijk vind. Ik postte hierboven ook al dat ik het wel gaaf vond dat een compact zo'n enorme groothoek had, maar zo compact is die ook weer niet en moeders mooiste is die al helemaal nietOrion84 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:48:
[...]
Uhm, die P712 heeft volgens DPReview toch echt maar een bereik van 36 - 432mm
Ik zie hier alleen de P880 die 24mm wideangle heeft. Maar die heeft dan weer maar 6x zoom en dus geen telebereik.
Ik denk wel dat dat mogelijk is, er zit tenslotte ook een usb-kabel bij. Zou met niet kunnen voorstellen waar deze anders voor is. En ik heb nog een vraag over deze camera, kan deze tijdens de videofunctie ook in en uitzoomen. Dus tijdens het opnemens, in en uitzoomen.cheiron schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:38:
Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen voor een nieuwe compactcamera voor vakantie en -om-het-huis -kiekjes. Nu heb ik vanochtend de EX-s770 van Casio in mijn handen gehad, en ik vind het werkelijk een pracht-apparaat. Wat een heerlijk dun ding!
Iets wat ik belangrijk vind, maar ik maar niet kan uitvinden is de oplaad/transfer mogelijkheid naar de PC. Een aantal sites heeft het over een dock of cradle, maar daar zit ik niet op te wachten! Als ik op vakantie ga wil ik er gewoon een kabeltje in kunnen steken en opladen / overpompen.
Kan iemand mij vertellen of dit zonder Dock kan bij de EX-S770?
Vond op de site van Computer! Totaal van niet, maar daar stond ook dat het lastig was om de videofunctie te activeren. Dat terwijl er een speciale videostartfunctie opzit.
Sites over de camera
Fotocentraal
Officiele Casio Exilim site
Dit topic is gesloten.