Verwijderd
Ik niet, kijk eens naar de MSI S260. Die vind ik niet lelijker dan een iBook.Canaria schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 23:01:
[...]
Ik vind de PowerBooks mooier dan de iBooks.
Maar in de rest van je post ga je vooral in op de iBook en z'n beeldschone uiterlijk (vergeleken met Windows laptops) en wat dat betreft ben ik het volledig met je eens
En dan niet gaan zeuren over dat ze het gejat hebben, want dat is wel zo, maar dan alsnog vind ik de MSI mooier dan een iBook.
Powerbook natuurlijk niet
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Verwijderd
Verwijderd
Weer problemen met Accu's in Powerbooks en Ibooks
Ik ben nog steeds ontzettend tevreden met m'n Powerbook. Ik merk ook dat ik 's avonds lekker kan gaan zitten en surfen. Openklappen en gaan. Het enige wat ik heel erg mis is Total Commander op de PC. Maar dat overkombaar.
Ik ben overigens aan het kijken naar een grotere harde schijf, maar ik wacht even tot m'n garantie helemaal verlopen is, zodat ik dat zelf kan inbouwen. Ik weet niet in hoeverre ze het kunnen zien als ik al m'n harde schijf zelf vervang?
Ik heb ook gedubd en heb voor een iBook gekozen mede door het geringe verschil in Specs en de ietwat mooiere vorm (persoonlijk) van de IBook. Ik hoop dat ie vandaag nog geleverd wordt!Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 15:53:
ik wil ook een mac kopen maar zit nog erg te dubben tussen de ibook en de powerbook
Verwijderd
Dat is in het algemeen zeker waar. Alleen jammer dat bij sommige iBooks de batterij niet naadloos in de behuizing zit, terwijl velen van ons zo'n product ook voor het uiterlijk & afwerking kopen. Maar ondanks dit afwerkingsmissertje, is er voor de 'stijlpurist' weinig alternatief.Nitai schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 13:20:
De kleur mag wel hetzelfde zijn, maar de iBook en ook Powerbook zijn vele malen beter afgewerkt. (Batterij, ingangen, zelf oplaadplugje).
Dat blijft toch triest aan die niet-apple laptops.

Glimt ' ie nou echt zo, of valt dat mee en ligt het aan de foto?
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Verwijderd
BTW markclausing, mijn nieuwe acer gaat gewoon direct netjes in standby als ik hem dichtklap, en zo ook wanneer ik hem weer openklap.. Dus waar je die fabel vandaan haalt?? ( baseer je dit op 3 jaar oude windows laptops?
EDIT:
Ja, de ibook glimt enorm.. Is wel mooi, lijkt net een stuk gepolijst marmer.. Houdt er wel rekening mee dat het kunststof blijft en dat je daardoor gegarandeerd krassen erop krijgt (je kan hier tegen doen wat je wilt, maar tenzij je een condoom eroverheen hangt krijg je die).. Hij wordt ook snel vettig, ook al vreet je geen chips.. Oplossing ervoor is natuurlijk lichtjes doekje met glassex eroverheen halen (voor vet natuurlijk, voor krasjes is geen oplossing)...
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 19:36 ]
[ Voor 8% gewijzigd door awwexl op 14-10-2005 20:17 ]
Ik vind dat hij erg glimt. Of je het nou mooi vind of niet. Persoonlijk vind ik het wel mooi!Ethnocentrix schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 19:18:
Ik sta op het punt om een apple notebook te kopen, maar ik zit nog met een vraagje. Op deze foto lijkt het alsof de iBook enorm glimt:
[afbeelding]
Glimt ' ie nou echt zo, of valt dat mee en ligt het aan de foto?
Verwijderd
Zie de volgende links voor nieuws en discussie:
Apple Insider
Mac World artikel
Ars Technica 1
EDIT:
Alle discussie over dit onderwerp trouwens aub -> hiero. Ik heb d'r even een aparte thread van gemaakt.
[ Voor 15% gewijzigd door Liegebeest op 14-10-2005 22:32 ]
Liege, liege, liegebeest!
Verwijderd
LOL wat een leuke aanval meteen.. Had het al een beetje in mijn hoofd voorspelt toen ik dit schreef..awwexl schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 20:15:
Ik vind niet dat je alles goed onderbouwt. Het zijn steeds persoonlijke ergenissen maar dat je nou echt duidelijk ergens voor staat zie ik niet terug. Je zegt een aantal keren ruk-OS. Maar waarom nou echt? Ik wil de iBook niet verdedigen maar ik vind wel dat je met sterkere argumenten moet komen wil je je vriendenkring ervan weerhouden geen iBook te nemen. Want ik zou door jou stuk te lezen alsnog switchen naar een iBook. En de nou jou mening kut-trackpad heb je ook op Windows-Laptops.
- het zit onlogisch in elkaar. menu's zijn onoverzichtelijk, opties zitten op onlogische plaatsen. neem nou de menubalkjes van OS X.. je kan dus nooit een app met de muis sluiten, als je het raampje sluit/minimaliseert, dan doe je alleen die actie met het raampje van de app.. de app zelf is niet afgesloten/geminimaliseerd dus dat werkt verwarrend
- task-switchen is een mythe; ook vanwege de bovengenoemde menu structuur (menu-bar blijft altijd, en je weet pas dat je in een andere app komt op het moment dat je appeltje tab doet). de dock is gewoon geen taskbar (daar het ook geen meerdere instanties van de programma's toelaat, heb mij hier 1 uur naar rotgezocht maar het bestaat gewoon niet, of ze hebben het op een erg domme plek gestopt). en exposé? pfff, ik wil toch niet veertig keer moeten klikken met een kut trackpad voordat ik überhaupt switch? het overzicht van open apps moet er constant zijn en dat is er niet..
- java/flash etc. werkt niet of slecht (noch in safari, nog in firefox werkt dit lekker), de browsertjes worden er niet al te stabiel van.
- andere stabiliteitsproblemen; zodra er veel apps draaien, of zodra er veel tabs binnen firefox open zijn, kan de computer het niet meer aan (vrij verassend voor een ibook @ 1,2 GHz. en met 1,25 GB aan RAM).. Het stottert/hapert tot het crasht..
- netwerkproblemen; ik laat even de problemen met aanmelden op een windows domain buiten beschouwing (daar ik geen vinger durf te wijzen of het een fout is die van de kant van apple komt of vanuit microsoft, hoewel het mij wel bevreemd dat andere samba machines binnen mijn huishouden op en top weten te connecten met mijn w2k3 domain, alleen de apple niet, met dezelfde instellingen...) OS X kampt dan vooral ook met draadloze netwerkproblemen.. waar ik met willekeurige windows laptop op 2 zekere plekken draadloos kan internetten, wil de apple dat gewoonweg niet (ook niet met instellingen @ verschillende locaties). deze twee verschillende locaties zijn twee degelijke linksys routers.. en de apple wil bij allebei nogal eens vaak moeilijk doen.. opnieuw handmatig ip-adressen instellen of zelfs met de terminal moeten gaan klooien om verbinding te krijgen.. ja, supergebruikersvriendelijk..

- ik heb de ibook aan mijn vriendin gegeven. nu zou het volgens de beargumentatie van menig apple evangelist zo moeten zijn dat zij er dan binnen no time perfect mee overweg kan.. en ik heb nog geen negatief woord tegen haar gezegd over de apple.. maar ik hoor d'r nu al schreeuwen en tieren.. " waarom gaat safari niet dicht???
- natuurlijk zijn trackpads van windows laptops ook ruk.. maar die van de ibook vond ik persoonlijk 10 x rukker.. gewoon veels te stug, ik vond het net een auto met een veels te kleine draaihoek, je kon het wel instellen maar het bleef gewoon stug.. ( en zonder extra programma's had ik de luxe van scrollen helemaal niet, moet ik dat dan alleen aan het toetsenbord overlaten?

Er zijn natuurlijk een paar positieve kanten aan OS X
- het ziet er leuk uit
- spotlight is beter dan windows search
Wil ik graag van jou weten wat jij zo geweldig vind aan OS X.. Niet omdat ik je niet geloof, maar omdat ik mij gewoon wil inleven over hoe anderen daarover denken..
Verwijderd
instant standby kan ook gewoon perfect werken op windows laptops. Met mijn IBM T42 werkt dit net zo goed als met bv een ibook G4. Dit neemt niet weg dat ik OS X erg plezierig vind werken.markclausing schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 18:51:
hehe ik zie het al voor me. Een iBook lookalike die je niet kan dichtklappen voor instant-standby, maar dat je eerst moet 'hibernaten'. En dat ie dan ook niet binnen 1sec weer helemaal aan is.
Dat blijft toch triest aan die niet-apple laptops.
Voor mij heeft apple weer het plezier in computeren teruggebracht. Zelf heb ik (nog) geen apple, maar ik heb al veel met de ibook G4 van mn broer zitten spelen. Het is zo lekker ongecompliceerd en dat bevalt me wel na jarenlang getweaked, geklooit, etc etc te hebben om mn windows installatie zo soepel snel en stabiel mogelijk te laten werken. Het is dat ik voor mn studie met veel geavanceerde software moet werken die er niet voor apple is, maar anders zou ik mn desktop zo de deur uit doen
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 22:58 ]
Verwijderd
Vreemd, jij laat je emotie over het 'ruk-OS' etc de vrije loop; iemand vraagt je om meer onderbouwing, en dan heb jij het over "aanval"?!Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:29:
[...]
LOL wat een leuke aanval meteen.. Had het al een beetje in mijn hoofd voorspelt toen ik dit schreef..
En denk nou eens na! Denk je echt dat alle Mac gebruikers werken en/of willen werken op hun Mac op de manier die jij hier schetst?! Ik denk toch echt dat het mislukken van jouw Mac experiment lag aan je eigen kortzichtigheid, dwz dat je niet open stond/staat voor een nieuwe ervaring, voor een andere benadering. Een grote fout die switchers maken, weet ik uit eigen ervaringen, is het te moeilijk maken, waardoor je de simpliciteit van het geheel uit het oog verliest, en bv dingen in de Terminal gaat doen, welke je met één of twee muisklikken via de GUI kon oplossen.
Succes verder.
Tuurlijk, als je op een Apple forum OS X aanvalt kun je zoiets verwachten. Vraag je overigens eens af waarom mensen hun Apple zo geliefd vinden dat ze zo'n aanval persoonlijk opvatten. Dat heb ik een Windows user nog nooit zien doen
Ik heb zelf een Apple laptop gekocht om onderweg te werken, ik reis veel en dan is een 12" dingetje met lang meegaande accu leuk. Alles wat ik onderweg nodig heb draait er gewoon op, het praat met Windows en voor het echte werk op mijn kamer had ik toch een mooie Athlon 2600+ met 1 GB geheugen staan. Nu mag jij eens raden hoe vaak ik die nog aan zette 1 maand nadat mijn PowerBook binnen was.
Dat is, zoals veel andere dingen overigens, iets wat je alleen maar 'onlogisch' vind omdat je Windows gewend bent en het op een andere plek zit. Ik kan trouwens prima programma's met de muis sluiten: Programma-menu, Quit. Op dezelfde plek, in ieder programma. Als ik op het kruisje van een venster druk wil ik dat venster sluiten, niet het programma. Als je wilt kun je alles logisch uitleggen- het zit onlogisch in elkaar. menu's zijn onoverzichtelijk, opties zitten op onlogische plaatsen. neem nou de menubalkjes van OS X.. je kan dus nooit een app met de muis sluiten, als je het raampje sluit/minimaliseert, dan doe je alleen die actie met het raampje van de app.. de app zelf is niet afgesloten/geminimaliseerd dus dat werkt verwarrend
Die twee dingen spreken elkaar tegen. Het applicatie-menu laat je juist zien in welk programma je zit: linksboven, naast het Appletje, staat altijd de naam van het actieve programma. Dat vind ik nu juist niet verwarrend. Idem voor het menu bovenin, zwiep de muis omhoog en je zit in het menu. Altijd. Ook het wisselen van programma's en vensters kan ik niet verwarrend vinden:- task-switchen is een mythe; ook vanwege de bovengenoemde menu structuur (menu-bar blijft altijd, en je weet pas dat je in een andere app komt op het moment dat je appeltje tab doet). de dock is gewoon geen taskbar (daar het ook geen meerdere instanties van de programma's toelaat, heb mij hier 1 uur naar rotgezocht maar het bestaat gewoon niet, of ze hebben het op een erg domme plek gestopt). en exposé? pfff, ik wil toch niet veertig keer moeten klikken met een kut trackpad voordat ik überhaupt switch? het overzicht van open apps moet er constant zijn en dat is er niet..
Programma wisselen: F9, Apple-Tab, of op het programma klikken op de dock.
Venster van het huidige programma wisselen: F10, Apple-`, of lang klikken op de dock en het venster kiezen.
Dat kun je onhandig vinden omdat het anders is, maar verwarrend is het niet, het is juist erg consistent. Overigens: het overzicht van open apps is er altijd: ieder icoontje in de dock met een pijltje eronder. Jij mist het overzicht van open windows. Tsja, ik niet
Zou kunnen, zelf kijk ik niet zo veel flash-intensieve sites dus weinig last van. Wel wordt Safari af en toe wat traag als het een week draait.- java/flash etc. werkt niet of slecht (noch in safari, nog in firefox werkt dit lekker), de browsertjes worden er niet al te stabiel van.
FireFox is niet OS-X native. Met Safari had ik nooit last van crashes (het werd alleen trager) en Camino zou ook beter moeten werken. Overigens is dit, lijkt me, een applicatie-probleem.- andere stabiliteitsproblemen; zodra er veel apps draaien, of zodra er veel tabs binnen firefox open zijn, kan de computer het niet meer aan (vrij verassend voor een ibook @ 1,2 GHz. en met 1,25 GB aan RAM).. Het stottert/hapert tot het crasht..
Dat is vreemd, want ik gebruik mijn laptop tegenwoordig vaak om draadloze netwerken te testen en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Ik vind het wireless instellen nu juist een van de grote pluspunten van mijn PowerBook... Ik heb overigens verhalen gehoord van plekken waar netwerken 'bewust' alleen voor windows gebruikers werden open gehouden, misschien had je daar last van. Of misschien had je gewoon pech- netwerkproblemen; ik laat even de problemen met aanmelden op een windows domain buiten beschouwing (daar ik geen vinger durf te wijzen of het een fout is die van de kant van apple komt of vanuit microsoft, hoewel het mij wel bevreemd dat andere samba machines binnen mijn huishouden op en top weten te connecten met mijn w2k3 domain, alleen de apple niet, met dezelfde instellingen...) OS X kampt dan vooral ook met draadloze netwerkproblemen.. waar ik met willekeurige windows laptop op 2 zekere plekken draadloos kan internetten, wil de apple dat gewoonweg niet (ook niet met instellingen @ verschillende locaties). deze twee verschillende locaties zijn twee degelijke linksys routers.. en de apple wil bij allebei nogal eens vaak moeilijk doen.. opnieuw handmatig ip-adressen instellen of zelfs met de terminal moeten gaan klooien om verbinding te krijgen.. ja, supergebruikersvriendelijk..
Jammer, meestal zijn juist vrouwen erg te spreken over Apple ('Oh wat lief, hij slaapt!' 'Oh wat schattig, dat programmatje springt omdat hij blij is dat hij aan de beurt is- ik heb de ibook aan mijn vriendin gegeven. nu zou het volgens de beargumentatie van menig apple evangelist zo moeten zijn dat zij er dan binnen no time perfect mee overweg kan.. en ik heb nog geen negatief woord tegen haar gezegd over de apple.. maar ik hoor d'r nu al schreeuwen en tieren.. " waarom gaat safari niet dicht???" op zich zal het een kwestie van wennen zijn, en ook al zal dat de nodige tijd innemen, mijn vriendinnetje is minder veeleisend dus zal er sneller blij mee mij zijn (alhoewel ik mijn vingers gekruist hou voor het moment dat ik haar moet leren om in de terminal te werken).
Waarom zou je je vriendin overigens willen leren met Terminal te werken? Die van mij kan prima met mijn PowerBook werken zonder de Terminal ooit gezien te hebben. Net zoals 90% van de Windows-gebruikers nooit in CMD komt overigens.
Tsja, weinig over te zeggen. Ik kan prima overweg met het trackpad, maar smaken verschillen- natuurlijk zijn trackpads van windows laptops ook ruk.. maar die van de ibook vond ik persoonlijk 10 x rukker.. gewoon veels te stug, ik vond het net een auto met een veels te kleine draaihoek, je kon het wel instellen maar het bleef gewoon stug.. ( en zonder extra programma's had ik de luxe van scrollen helemaal niet, moet ik dat dan alleen aan het toetsenbord overlaten?)
Nou vooruit danWil ik graag van jou weten wat jij zo geweldig vind aan OS X.. Niet omdat ik je niet geloof, maar omdat ik mij gewoon wil inleven over hoe anderen daarover denken..
-Het werkt gewoon. M'n Apple is ruim een half jaar oud en heeft precies één systeemcrash gehad. Verder nog een paar keer een crashende Adium en dat was het. Maar dat is dan ook een Beta. Voor de rest, waar ik ook ben, klepje open en binnen twee seconden ben ik aan het werk. Draadloos netwerk (ja, bij mij wel), Bluetooth-telefoon, alles kan ik mee verbinden en met drie klikken werkt het zoals ik het wil.
-Het werkt productiever. Het klinkt als een cliche, maar het is echt zo. Laatst moest ik een 40tal fotos uitzoeken, sommige van formaat veranderen, en in presentatie stoppen. Foto's in iPhoto, bladeren door het bewerkschermpje, sommige fotos resizen, even tussen door vanuit iPhoto op cd zetten, en vervolgens heb ik vanuit iPhoto toegang tot de foto's. Uurtje werk. Op Windows was ik er een halve dag mee bezig geweest (Ja, ervaring)
En als ik niet voldoende vind te kunnen met de meegeleverde programma's heb ik een volledige set unix-commando's tot mijn beschikking.
-Alles werkt samen. Zoals ik net al zei, vanuit Keynote kan ik afbeeldingen uit iPhoto halen, en muziek uit iTunes. Ik kan via Bluetooth smsjes typen en (met een extra programma, ok) mijn telefoon als afstandsbediening gebruiken voor tig programma's.
-Jij mag het dan verwarrend vinden, ik vind het juist een stuk consistenter dan Windows. Overal waar ik zit zal ik bovenaan de menubalk vinden, met eerst een applicatie-menu en dan iets wat op bestand lijkt. In ieder programma kan ik met Apple-Q aflsuiten, met Apple-W het scherm sluiten, met Apple-, de voorkeuren oproepen, enzovoorts. In vrijwel ieder programma heb ik spellingscontrole.
-Ik heb het gevoel het beste van twee werelden te hebben: Ik heb een mooi consumenten-os met alles wat 'iedereen' gebruikt: office, photoshop, internet, e-mail, foto-opslag, muziek, enzovoorts. En ik heb als ik dat wil toegang tot een krachtige (en veilige) unix-omgeving waar ik alles kan doen wat de tweaker wil
-En om het mooi samen te vatten, een quote van Fritz Anderson: "I don't do .INI, .BAT, or .SYS files. I don't assign apps to files. I don't configure peripherals or networks before using them. I have a computer to do all that. I have a Macintosh, not a hobby."
Natuurlijk is een Apple geen perfecte, heilige computer, en het zal niet voor iedereen werken. Maar voor mij werkt het prima, en ik denk voor 90% van de mensen die gewoon 'een pc' willen ook. Ik zal mensen dan ook zeker aanraden er een te overwegen. Alhoewel dat me een hoop geld kost, als ik minder vaak spyware kan komen opruimen
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Verwijderd
offtopic: Het is gebruiksvriendelijk en niet gebruikersvriendelijk.
Ik heb je verhaal gelezen maar het lijkt mij dat je teveel van Windows uit gaat. Windows is namelijk niet de standaard, deze is er niet eens. OS X zit gewoon anders in elkaar en is opgesteld met een andere gedachte. Dat jij dat niet kan waarderen is mogelijk. Maar geef niet de schuld van OS X. OS X is een besturingssysteem dat anders in elkaar zit dan Windows en je moet OS X wel de kans geven om er aan te wennen. Wanneer je daar niet voor open staat, dan kun je inderdaad beter Windows blijven gebruiken aangezien je dat gewend bent.
Ik zeg niet dat Windows helemaal niets is en OS X super, maar ik geef veel om gebruiksvriendelijkheid mede doordat mijn opleiding hier rondom is opgebouwd en ik kan je mededelen dat OS X gebruiksvriendelijker in elkaar steekt dan Windows. Maar gelukkig mag iedereen een keus maken tussen de verschillende besturingssystemen.
Verwijderd
Ik ben het totaal met je eens dat iedereen zijn eigen keuze heeft kwa OS/PC.. Maar geloof mij, ik was zéér open ten opzichte van OS X toen ik mijn iBook kreeg (anders had ik dat ding toch nooit gekocht?).. Het was ook leuk in het begin..Om iets nieuws te leren.. Alleen toen ik er serieus mee aan het werk trachtte te gaan, bemerkte ik gewoon dat het te beperkt was.. Mijn werk kon ik niet efficiënt verrichten en maand na maand werdt dit des te frustrerender.. Vorige week op de woonbeurs waar ik een paar mensen een video-presentatie wou laten zien werdt het voor mij de druppel.. Ik had maar vijf apps openstaan en het ding begon ontzettend te haperen (video stond gewoon @ HD).. Als je zegt dat OS X gebruikersvriendelijker in elkaar steekt, vraag ik mij af op welke vakken.. Hertog heeft wél gelijk mbt iPhoto, dat is een bijzonder slim appje (maar voor mijzelf niet zo relevant). Als ik mensen met mijn iBook laat werken zeggen ze altijd eerst; "ow, wat een leuk ding".. en "hee dat ziet er gaaf uit".. Dan werken ze er een half uur mee en zeggen ze "bah, ik snap hier de ballen van"... Mijn vriendin smeekt me nu om ubuntu erop te zetten, maar wie weet lukt het haar nog om van het OS te gaan houden.. Elke keer als het OS mij teleurstelde trachtte ik weer de positieve kanten ervan te belichten.. Maar keer op keer vervaagde deze steeds verder.. Nu werk ik sinds 3 dagen met een windows laptop en ik vind het een totale verademing.. Niks geen getweak of gehobby.. OS erop zetten en apps installeren, klaar... Misschien heb ik inderdaad, zoals caullin ooit al zei, een soort gremlin die in mijn apples kruipen zodra ik ze aanschaf (het was niet mijn eerste, wellicht is dit nu wel mijn laatste). Zo heeft iedereen zijn eigen smaal, en ik voeldde mij verplict om even op dit forum te melden hoe mijn ervaring met een apple was.. Daarmee hoeft niemand het als waarheid op te vatten en kunnen ze dit gewoon zien als een van de weinige (naast die van Terw_Dan) negatieve ervaringen met apple (wat op zich ook genoeg zegt). Maar goed, ik haat apple niet, het is gewoon geen alternatief voor mij.. (of het dat ook wordt vraag ik mij af; 95% van de omzet die apple maakt komt van ipods af)..Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 01:05:
[...]
offtopic: Het is gebruiksvriendelijk en niet gebruikersvriendelijk.
Ik heb je verhaal gelezen maar het lijkt mij dat je teveel van Windows uit gaat. Windows is namelijk niet de standaard, deze is er niet eens. OS X zit gewoon anders in elkaar en is opgesteld met een andere gedachte. Dat jij dat niet kan waarderen is mogelijk. Maar geef niet de schuld van OS X. OS X is een besturingssysteem dat anders in elkaar zit dan Windows en je moet OS X wel de kans geven om er aan te wennen. Wanneer je daar niet voor open staat, dan kun je inderdaad beter Windows blijven gebruiken aangezien je dat gewend bent.
Ik zeg niet dat Windows helemaal niets is en OS X super, maar ik geef veel om gebruiksvriendelijkheid mede doordat mijn opleiding hier rondom is opgebouwd en ik kan je mededelen dat OS X gebruiksvriendelijker in elkaar steekt dan Windows. Maar gelukkig mag iedereen een keus maken tussen de verschillende besturingssystemen.
Ik onderbouw het toch?Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:45:
[...]
Vreemd, jij laat je emotie over het 'ruk-OS' etc de vrije loop; iemand vraagt je om meer onderbouwing, en dan heb jij het over "aanval"?!
En denk nou eens na! Denk je echt dat alle Mac gebruikers werken en/of willen werken op hun Mac op de manier die jij hier schetst?! Ik denk toch echt dat het mislukken van jouw Mac experiment lag aan je eigen kortzichtigheid, dwz dat je niet open stond/staat voor een nieuwe ervaring, voor een andere benadering. Een grote fout die switchers maken, weet ik uit eigen ervaringen, is het te moeilijk maken, waardoor je de simpliciteit van het geheel uit het oog verliest, en bv dingen in de Terminal gaat doen, welke je met één of twee muisklikken via de GUI kon oplossen.
Succes verder.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 11:19 ]
En deze tekst had je vast ook al voorbereid, ongeacht wat de reactie op jouw post wasVerwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:29:
[...]
LOL wat een leuke aanval meteen.. Had het al een beetje in mijn hoofd voorspelt toen ik dit schreef..
Want ik kan echt niet de 'aanval' uit de post van awwexl halen, die jij noemt.
Het is niet dat jouw ervaringen vernieuwend zijn voor Apple gebruikers ofzo. Er zijn altijd al mensen geweest die Mac OS niks vinden. Maar jouw tekst komt over als een persoonlijke frustratie doordat je er niet aan kon wennen. Ik snap dan ook je "LOL" niet, of ik heb de grap gemist
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Verwijderd
De reden van mijn "lol" is omdat ik het al een beetje voelde aankomen dat er zo gereageerd zou gaan worden. Tot nu toe is mijn ervaring geweest (en dat blijkt dus nu ook weer), dat als ik kritiek uit over apple of haar OS.. Dan komen altijd de volgende argumenten naar boven:Canaria schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 11:10:
[...]
En deze tekst had je vast ook al voorbereid, ongeacht wat de reactie op jouw post was
Want ik kan echt niet de 'aanval' uit de post van awwexl halen, die jij noemt.
Het is niet dat jouw ervaringen vernieuwend zijn voor Apple gebruikers ofzo. Er zijn altijd al mensen geweest die Mac OS niks vinden. Maar jouw tekst komt over als een persoonlijke frustratie doordat je er niet aan kon wennen. Ik snap dan ook je "LOL" niet, of ik heb de grap gemist
1. my personal favorite; "het ligt aan de user"...
2. "je beargumenteerd het niet goed"; het lijkt net of mensen niet willen dat ik mijn ervaringen over apple deel.. moet het hier dan een zuiver en alleen positief getekend beeld zijn over apple computers? en dan onderbouw ik het, zijn er gelukkig mensen die normaal reageren (thank you, hertog), en andere mensen die door blijven tieren dat ze nog steeds niet blij zijn met de argumenten..
Het is frustrerend dat er zo negatief en aanvallend gereageerd wordt.. Ik zit wellicht fout door te zeggen "OS X vind ik een ruk OS".. Maar het is een objectieve mening en geen verdere aanval op jullie computer plezier.. Het lijkt mij dat dit een ervaringen-topic is, maar heb juist het idee dat bepaalde mensen gefrustreerd raken dat anderen niet met apple overweg kunnen, en dat er dan ook individuen zijn die alles op alles zullen zetten om de user er blaam van te geven.. Kan het niet als iets positiefs gezien worden? In de zin van, deze gebruiker is nieuw en heeft deze kritiek te uiten op OS X, ben het over bepaalde punten eens en andere weer niet.. Lijkt mij ook iets goeds voor jullie, dat Apple te weten komt wat er nog verbeterd kan worden.. Want eveneens als windows is OS X gewoon géén perfect os...
@Swedish: het is natuurlijk "Cailin" en niet "Caulin"
Ik en met mij vele anderen zagen het ook niet als een aanvalVerwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 11:36:
[...]
De reden van mijn "lol" is omdat ik het al een beetje voelde aankomen dat er zo gereageerd zou gaan worden. Tot nu toe is mijn ervaring geweest (en dat blijkt dus nu ook weer), dat als ik kritiek uit over apple of haar OS.. Dan komen altijd de volgende argumenten naar boven:
1. my personal favorite; "het ligt aan de user"...vind het knap dat ook jij hetzelfde non-argument gebruikt want het slaat helemaal nergens op.. nergens aan kunnen wennen en daarom gefrustreerd raken? lijkt mij erg stug.. we hebben het hier over een computer, niet een vriendin.. het blijkt dus moeilijk voor veel mensen te begrijpen dat als je er niet mee overweg kan dat iets voor jou persoonlijk een flaw is in het OS.. waarom dat dan als aanval op het OS gezien moet worden snap ik niet.. ik gebruik ook duidelijk "ik vind" en niet "het is"..
"het is persoonlijk" en "het ligt aan de user" zijn voor mij twee manieren om hetzelfde uit te drukken. Jij zegt uitdrukkelijk: "het is persoonlijk" maar "het ligt aan de user" vind je een non-argument. Daar loopt de discussie scheef
Het is geen objectieve mening zolang er mensen zijn die beargumenteerd het tegendeel beweren. Meningen zijn altijd subjectief. En er zijn hier mensen die wel een zeer positieve ervaring hebben met Mac OS X, die kunnen toch ook over een van jouw uitspraken zeggen dat ze het er niet mee eens zijn?2. "je beargumenteerd het niet goed"; het lijkt net of mensen niet willen dat ik mijn ervaringen over apple deel.. moet het hier dan een zuiver en alleen positief getekend beeld zijn over apple computers? en dan onderbouw ik het, zijn er gelukkig mensen die normaal reageren (thank you, hertog), en andere mensen die door blijven tieren dat ze nog steeds niet blij zijn met de argumenten..
Het is frustrerend dat er zo negatief en aanvallend gereageerd wordt.. Ik zit wellicht fout door te zeggen "OS X vind ik een ruk OS".. Maar het is een objectieve mening en geen verdere aanval op jullie computer plezier..
Dat zal niemand ontkennen. Het gaat er ook niet om dat je kritiek uit op Mac OS, maar de manier waarop was behoorlijk uitlokkend en dan moet je ook niet achteraf vreemd en verbolgen opkijken dat mensen daarop reageren, terwijl je zelfs al bij voorbaat weet dat die reacties er komen en hoe de inhoud is.Het lijkt mij dat dit een ervaringen-topic is, maar heb juist het idee dat bepaalde mensen gefrustreerd raken dat anderen niet met apple overweg kunnen, en dat er dan ook individuen zijn die alles op alles zullen zetten om de user er blaam van te geven.. Kan het niet als iets positiefs gezien worden? In de zin van, deze gebruiker is nieuw en heeft deze kritiek te uiten op OS X, ben het over bepaalde punten eens en andere weer niet.. Lijkt mij ook iets goeds voor jullie, dat Apple te weten komt wat er nog verbeterd kan worden.. Want eveneens als windows is OS X gewoon géén perfect os...
[ Voor 4% gewijzigd door Canaria op 15-10-2005 12:37 ]
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Het is simpeler. Dingen zijn in te stellen zonder veel kennis (lees: iedereen kan het doen) en het werkt echt prettig als je er voor open staat. Zoals hierboven al is genoemd zijn een paar dingen echt anders in OSX. Maar dit is slechts een kwestie van gewenning.
In princiepe hoef je in OSX geen programma af te sluiten. Mijn Firefox sluit ik nooit af. Dat geld ook voor Mail. Wil ik dat wel dan is het gewoon appeltje-Q. Kwestie van wennen, maar er is zeker wel over nagedacht.
Die #$@%-trackpad heb je bij alle laptops. Zoveel mogelijk vermijden en als het kan een externe muis gebruiken.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
Verwijderd
Het enige waar ik erg aan moet wennen bij OSX is dat je niet echt met een druk op de knop een scherm geheel kunt maximaliseren zoals bij windows. Dat mis ik wel, maar zelfs dat went
Wat heb ik dan gedaan: mysql en php geinstalleerd, nog wat andere standaard programma's maar die slurpen geen geheugen & cpu zolang ze niet aanstaan en nog wat meuk om lyx aan de praat proberen te krijgen. Waarschijnlijk is het die meuk geweest. Geen lyx dan maar.
Wat me verder nog tegenvalt is finder. Als ik connect naar een netwerkserver kan ik nooit bestanden schrijven op die server. Niet via ftp en niet via smb, dus daarvoor heb ik ook weer een apart programma nodig. Daarnaast mis ik een programma om ssh mounts mee te maken in finder.
En tenslotte: de rare manier van overschrijven. Wat ik daarmee bedoel is dat als ik bijvoorbeeld de volgende mappen structuur heb:
phpscripts
bestand1.php
bestand2.php
Als er nou een patch wordt uitgebracht omdat er bv een fout in bestand1.php zit dan ziet de mappenstructuur er van die patch zo uit:
phpscripts
bestand1.php
Als ik nou met die patch de oude bestanden en mappen wil overschrijven gooit hij eerst alles weg (dus de hele map phpscripts) en plaats dan de mappenstructuur er van de patch in. Terwijl als ik dit in windows doe de map phpscripts netjes blijft bestaan en alleen bestand1.php wordt overschreven. Onder mac os ben je dus bestand2.php kwijt. Ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is maar ik weet het niet beter uit te leggen.
Kijk, een OS is iets waarmee je opgroeit en dat vorm tje referentiekader. Om over te stappen moet je ten eerste bereidt zijn om iets nieuws te leren en je moet ook het voorgaande achter je zien te laten. Indien je steeds teruggrijpt of vergelijkt, dan schiet het niet op en wen je nooit aan dat nieuwe. Ikzelf heb de eerste 2 maanden ook met OSX niets gedaan en alleen een beetje rondgeklikt, voor het betere werk ben ik nog steeds een Windowswarrior. Echter, ik wil van Windows af en wat OSX laat zien is toch best indrukwekkend...... zodoende ben ik na 2 maanden een beetje rotzooien applicatie voor applicatie gaan uitzoeken hoe en wat. En inmiddels draait alles behalve fotoverwerksoftware onder OSX als een zonnetje. Maar nog steeds zal ik aan Windows meer hebben als ik meer wil.
En ja, net als Windows heeft OSX ook z'n nukken en gebreken. Zo kan ik nu nog steeds niet ff een spel minimaliseren zoals winXP dat met Crtl+Esc deed als ik Adium hoor piepen. Maar dat gebrek ligt meer aan mij dan aan OSX. En dat zal bij Sweedich misgegaan zijn, want die blijf terugkijken naar WinXP.
Misschien is dat een algemene tip: OSX is anders dan WinXP..... en laat het 'beter' of 'slechter' gewoon in de kast liggen als je gaat vergelijken. Dan valt het zeker 100% mee. Het enige directe voordeel is dat je je PC niet meer hoeft te tunen.... OSX draait zoals je 'm achterlaat en heeft geen virussen of ander onderhoud nodig.
Verwijderd
Ik vind die scrolling trackpads toch verdomd fijnkiddyl schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 13:09:
Die #$@%-trackpad heb je bij alle laptops. Zoveel mogelijk vermijden en als het kan een externe muis gebruiken.
Ik ben inmiddels _echt_ om. Eind volgend jaar is m'n desktop afgeschreven en dan komt er een Intel Powermac voor het bureauwerk
Enige nadeel dat ik nu heb is dat Firefox matig presteerd. Als ik uit de suspend kom wil Firefox nog wel eens weigeren te scrollen of erg traag worden. Sommige websites crasht ie op. Safari heeft dat totaal niet... maar ik ben een beetje verslingert aan Firefox
Verder is, op bluetooth-networking na, het hele netwerkgebeuren geweldig. Ik log in op beveiligde netwerken zonder patches en speciale software, op de adsl aansluiten bij vreemden werkt probleemloos, files lezen en schrijven van shares gaat goed, ook op een advanced server.
Programmen, webdevelopen en via terminal connecten gaat 'without a glitch'.
Je hoort mij niet klagen
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Verwijderd
En werkt deze browser dan niet beter dan firefox? http://www.caminobrowser.org/Speedpete schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 20:29:
Ik vind de trackpad ook geweldigZit op Win-laptops continue met 2 vingers te klooien
Ik ben inmiddels _echt_ om. Eind volgend jaar is m'n desktop afgeschreven en dan komt er een Intel Powermac voor het bureauwerkMaandag ga ik bij een ouder echtpaar op de koffie die willen gaan internetten... en ik neem zowel m'n powerbook als m'n oude Acer mee en dan mogen ze kiezen
Enige nadeel dat ik nu heb is dat Firefox matig presteerd. Als ik uit de suspend kom wil Firefox nog wel eens weigeren te scrollen of erg traag worden. Sommige websites crasht ie op. Safari heeft dat totaal niet... maar ik ben een beetje verslingert aan Firefox
Verder is, op bluetooth-networking na, het hele netwerkgebeuren geweldig. Ik log in op beveiligde netwerken zonder patches en speciale software, op de adsl aansluiten bij vreemden werkt probleemloos, files lezen en schrijven van shares gaat goed, ook op een advanced server.
Programmen, webdevelopen en via terminal connecten gaat 'without a glitch'.
Je hoort mij niet klagen
Na in totaal 5 minuten (misschien zelfs minder) gespeelt te hebben op een PowerBook in de Apple Store, wist ik het; als ik een laptop haal : It's gotta be Apple. Toen ik hem kreeg, had ik er dus nog nooit langer als 5 minuten mee gewerkt. OSX is heeeeel gebruikers vriendelijk ALS je je even los maakt van de manier hoe windows dingen doet; alles is heeeel logish en je vind juist meestal de simpelste opties in menu-tjes; die je bij windows via omwegen moet krijgen ( bv. Eigenschappen Beeldscherm > Tabblad "instellingen" > Geavanceerd > etc etc, is ook niet bepaald gebruikers vriendelijk... niet dat ik het erg vind!) Want ik snap hoe je bij windows dingen voor elkaar moet krijgen, en bij de mac kon ik het grote gros van instellingen me zo eigen maken, aangezien het opzich best logisch in elkaar zit; echter zit je continu te denken van : Ja maar, bij windows moet het zo ! ..... dan denk ik ; ja ga dan niet van het windows platform afwijken, als je er toch naar blijft verlangen.....
Niet dat OSX geen tekortkomingen heeft; maar om te zeggen : het is een RUK-OS... ga heen man; ga dan zelf een OS ontwerpen als je het beter weet en ik kan je verzekeren : dat wordt pas een ruk-OS.
Dit is geen flame Swedish Sausage; want ik waardeer windows ook heel erg veel : Gamer4life

Ook Expose is te bedienen met alleen het keyboard... dus een gedeelte van dat gezeur op die trackpad slaat ook nergens op.... 't is maar dat je het weet! Voor de rest is het leuk om te zien dat er door jou post een discussie op gang komt
Verwijderd
Verder over het aanpassen, ik sta open voor allerlei OSsen, ik werk ook met Ubuntu, Fedora Core, Red Hat.. Ook Solaris 10 is grappig. Zelf geef ik de voorkeur dan tóch aan een Linux distributie dan aan OS X.. Misschien wil ik te gecompliceerd doen en hebben jullie wat dat betreft gewoon gelijk.. Het problematische is dan voor mij een beetje dat je verwacht van OS X dat het heel veel dingen logischerwijs doet, maar dat het dan teleurstellend is wanneer het dat niet doet (om niet logisch verklaarbare redenen), en dat je dan alsnog in de terminal moet gaan sudo'en.. Ook iets vreemds aan OS X (misschien wel positief op te vatten), was het feit dat ik mij naar een tijdje gewoon verveelde.. Het was niet "uitdagend" en dat gevoel had ik bij Linux/Windows wél (zijn natuurlijk tweak-OSsen)..
Ik denk dat ik wat dat betreft de mac-user wat beter begin te begrijpen.. Zij willen gewoon de meeste dingen zonder te veel gefoef en getweak kunnen doen.. Jullie idee van een PC is dat het een tool moet zijn, wat geen onderhoud e.d. nodig heeft, wat zelf de touwtjes in handen neemt, voor jou.. Vind het idee wel mooi, maar uit mijn ervaringen is (voor mij) gebleken dat het OS daar nog niet rijp genoeg voor is.. Er zijn toch nog wel héél veel opties binnen de onderliggend motor (darwin), die gewoon niet in de GUI verwerkt zijn.. Natuurlijk, alles erin verwerken kan natuurlijk ook niet, dan maak je het weer onbedoeld overgecompliceerd..
Nu ken ik toevallig iemand die bij UPC werkt, die bepaalde netwerkinstellingen vereist (netbios namen etc.) Nu krijgt hij zowel windows als mac users aan de lijn; de windows users kunnen dit makkelijk in GUI-formaat veranderen.. De trotse mac users denken dan "ow ja, ik moet zeker onder network in system preferences kijken".. Versteld staan ze dan als ze commands in de terminal moeten gaan intiepen.. Dit zeg ik niet om te bewijzen dat windows beter is dan os x (want dat is het niet, omdat dit puur aan persoonlijke voorkeur ligt), maar om er een punt van te maken dat OS X gecompliceerder is dan iedereen op de eerste hand denkt..
Verwijderd
Wat is dat dan voor iets dat je voor UPC in het 'netbios' moet? Leg maar eens uit, graag. Volgens zit is die UPC medewerker op hetzelfde verkeerde spoor over het Mac OS als jij...Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 22:51:Nu ken ik toevallig iemand die bij UPC werkt, die bepaalde netwerkinstellingen vereist (netbios namen etc.) Nu krijgt hij zowel windows als mac users aan de lijn; de windows users kunnen dit makkelijk in GUI-formaat veranderen.. De trotse mac users denken dan "ow ja, ik moet zeker onder network in system preferences kijken".. Versteld staan ze dan als ze commands in de terminal moeten gaan intiepen.. Dit zeg ik niet om te bewijzen dat windows beter is dan os x (want dat is het niet, omdat dit puur aan persoonlijke voorkeur ligt), maar om er een punt van te maken dat OS X gecompliceerder is dan iedereen op de eerste hand denkt..
UPC is zo'n brakke provider die nog met een vast MAC adres werkt; en dat geeft nou precies een aardig inzicht in het gebruiksgemak-verschil Win en Mac: zoek maar eens een MAC adres op in een Wintel, en zoek een MAC adres in een Mac...
Verwijderd
Haha kerel voel je eens niet zo beledigd.. We hebben we het over dion_b ( moderator @ gotVerwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 23:17:
[...]
Wat is dat dan voor iets dat je voor UPC in het 'netbios' moet? Leg maar eens uit, graag. Volgens zit is die UPC medewerker op hetzelfde verkeerde spoor over het Mac OS als jij...
UPC is zo'n brakke provider die nog met een vast MAC adres werkt; en dat geeft nou precies een aardig inzicht in het gebruiksgemak-verschil Win en Mac: zoek maar eens een MAC adres op in een Wintel, en zoek een MAC adres in een Mac...

Verder hoef ik mij niet te verdedigen.. Ik en ook anderen (ja, het is nou eenmaal zo, ik ben niet de enige zielige ziel die het OS niet fijn vind), zien duidelijk dat OS X een paar belangrijke flaws heeft.. Wat nog grappiger is, dat je UPC blaam treft van het iets moeten oplossen in een terminal..

Dit dacht ik dus zelf absoluut ook toen ik die mooie glimmende iBook voor het eerst zag.. Compact, klein, lekker draagbaar, lange batterijduur, en het is weer eens wat anders dan Windows, dat OS X.. Meeste dingen vond ik wel logisch inderdaad in OS X, dat is ook niet zozeer mijn probleem (hoeweel ik andere dingen wat minder vond heb ik mij naar verloop van tijd vanaf gezet). Je argument voor beeldscherminstellingen in windows klopt ook niet geheel.. Je kan op je desktop met je rechtermuisknop klikken, en afhangende van de fabrikant van je videokaart krijg je top of the list direct ATI Control Center of nVidia Settings opties.. En anders druk je gewoon op preferences, niet heel moeilijk me figures.. Ik heb nooit echt gedacht van; bij windows moet het zo, os x zit structureel anders in elkaar.. Wat ik wél vond is dat als bepaalde dingen het doen in windows is dat deze het ook direct dienen te doen in OS X (mijn voorbeeld van ibook wat moeite heeft met access points).. .BaT schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 22:48:
Na in totaal 5 minuten (misschien zelfs minder) gespeelt te hebben op een PowerBook in de Apple Store, wist ik het; als ik een laptop haal : It's gotta be Apple. Toen ik hem kreeg, had ik er dus nog nooit langer als 5 minuten mee gewerkt. OSX is heeeeel gebruikers vriendelijk ALS je je even los maakt van de manier hoe windows dingen doet; alles is heeeel logish en je vind juist meestal de simpelste opties in menu-tjes; die je bij windows via omwegen moet krijgen ( bv. Eigenschappen Beeldscherm > Tabblad "instellingen" > Geavanceerd > etc etc, is ook niet bepaald gebruikers vriendelijk... niet dat ik het erg vind!) Want ik snap hoe je bij windows dingen voor elkaar moet krijgen, en bij de mac kon ik het grote gros van instellingen me zo eigen maken, aangezien het opzich best logisch in elkaar zit; echter zit je continu te denken van : Ja maar, bij windows moet het zo ! ..... dan denk ik ; ja ga dan niet van het windows platform afwijken, als je er toch naar blijft verlangen....
Ben het met je eens.. Die opmerking kwam van mijn kant iets te uitlokkend uit de hoek. Ook al zou dat mijn mening mogen zijn kan ik dat op zijn minst "nuanceren"..Niet dat OSX geen tekortkomingen heeft; maar om te zeggen : het is een RUK-OS... ga heen man; ga dan zelf een OS ontwerpen als je het beter weet en ik kan je verzekeren : dat wordt pas een ruk-OS.
/me vindt BeOS errug saai
Don't worry, ik vat het ook niet op als flame..Dit is geen flame Swedish Sausage; want ik waardeer windows ook heel erg veel : Gamer4lifeEn dat zie ik op de Mac niet zo snel gebeuren.... Echter vind ik OSX 'leuker' werken als Windows als het aan komt op browsen en simpele dingetjes; ook duurt het soms langer om dingen voor elkaar te krijgen als op me windows bak: ik vermaak me tenminste

Ik heb nog nooit exposé met de muis/trackpad bedient, deed ik altijd met F-toetsen.. Vond het alleen omslachtig.. Mijn kritiek op het trackpad (ook hardware gerelateerd), was bedoeld aan de stroefheid van het ding, ook na het hoger zetten van de gevoeligheid.. Vond het een beetje een "2-standen" geval, alles of niets..Ook Expose is te bedienen met alleen het keyboard... dus een gedeelte van dat gezeur op die trackpad slaat ook nergens op.... 't is maar dat je het weet! Voor de rest is het leuk om te zien dat er door jou post een discussie op gang komt
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2005 00:01 ]
Verwijderd
Ach, btw, doe ook maar geen moeite; uit een worst komt toch alleen maar vette troep...
Ik zou zeggen: je hebt met die duizend (ofzo) regels je punt meer dan duidelijk gemaakt, en inmiddels val je in de herhaling. Apple/Mac is ruk, dus het wordt dan tijd om uit Apple Talk te verdwijnen, en ruimte te geven aan andermans PowerBook/iBook ervaringen, want er is meer op de wereld dan Swedish_Sausage.
Doei!
(NB: je weet het blijkbaar nog niet, maar een mening is per definitie subjectief.)
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2005 00:41 ]
Zeker Linux. Maar wat miste je onder OS X dat je onder Linux wel had? Open de terminal (voor mijn part open je er 10Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 22:51:Het was niet "uitdagend" en dat gevoel had ik bij Linux/Windows wél (zijn natuurlijk tweak-OSsen)..
Nu spreek je jezelf tegen, want een paar posts geleden schreef je nog dat je het OS niet gebruiksvriendelijk genoeg vond omdat iedereen de terminal in moest.Ik denk dat ik wat dat betreft de mac-user wat beter begin te begrijpen.. Zij willen gewoon de meeste dingen zonder te veel gefoef en getweak kunnen doen.. Jullie idee van een PC is dat het een tool moet zijn, wat geen onderhoud e.d. nodig heeft, wat zelf de touwtjes in handen neemt, voor jou..
Wat voor opties miste je dan zoal in de GUI? En hoeveel van de opties heeft een gewone gebruiker (die gewoon wil internetten, emailen, brieven typen, muziek spelen, foto bewerken, etc.) nodig? Je zei net dat je zelf graag 'tweakt', dat je daarvoor de terminal in moet is niet vreemd, toch?Er zijn toch nog wel héél veel opties binnen de onderliggend motor (darwin), die gewoon niet in de GUI verwerkt zijn.. Natuurlijk, alles erin verwerken kan natuurlijk ook niet, dan maak je het weer onbedoeld overgecompliceerd..
Geheimpje: de netbios-naam hoef je helemaal niet via de terminal te wijzigen. En zelfs als dat zou moeten: netbios is niet het meest veilige systeem en een internetprovider die dat verplicht stelt zou ik direct dumpen, ook toen ik nog Windows had.Nu ken ik toevallig iemand die bij UPC werkt, die bepaalde netwerkinstellingen vereist (netbios namen etc.) Nu krijgt hij zowel windows als mac users aan de lijn; de windows users kunnen dit makkelijk in GUI-formaat veranderen.. De trotse mac users denken dan "ow ja, ik moet zeker onder network in system preferences kijken".. Versteld staan ze dan als ze commands in de terminal moeten gaan intiepen..
Ook dat is persoonlijk. Ik dacht op de eerste hand niet veel over OS X en vond het uiteindelijk ontzettend veel makkelijker. En inderdaad, smaken verschillen. Maakt dan iets een ruk-os? Ik vind windows onveilig en vaak erg onhandig, maar nog steeds geen ruk-os.Dit zeg ik niet om te bewijzen dat windows beter is dan os x (want dat is het niet, omdat dit puur aan persoonlijke voorkeur ligt), maar om er een punt van te maken dat OS X gecompliceerder is dan iedereen op de eerste hand denkt..
Overigens heb je wel een keer gezegd dat je het fijn vond dat ik gewoon antwoord gaf op jouw vragen, maar op dat antwoord heb je niet gereageerd. Ik ben wel benieuwd wat je ervan te zeggen hebt, eigenlijk.
En aan de mensen die vinden dat SS hier maar weg moet: dit topic vraagt om ervaringen, daar horen ook negatieve ervaringen in thuis. Ik ben het met jullie eens dat hij af en toe wat persoonlijke meningen als feit neergooit, maar daar valt over te discussiëren, daarmee hoef hij nog niet meteen weg. Hoe vreemd het ook klinkt, er zijn blijkbaar ook mensen die OS X helemaal niets vinden...
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ik denk zelf dat Swedish_Sausage van een koude mac-kermis is thuisgekomen en dat wil aangeven, en dat meerdere keren doet. Commentaar van de maccers bij wie het goed bevalt kan dan best frustrerend zijn.
Als het je niet bevalt moet je niet meer Maccen, simpel. Als het niets voor je is moet je er niet aan beginnen. Dat zeg ik ook tegen iedereen die kwijlt over m'n powerbook.
@Swedish_Sausage
Ik begrijp je situatie volkomen maar ik denk dat er toch een stukje 'niet kunnen aanpassen' inzit. FN-backspace ervaar ik niet als storend en andere toetscombinaties die - onder Windows standaard - toetsen vervangen kosten geen extra tijd bij het typen. Althans, niet bij mij... Dat is eenmaal fundamenteel anders bij de Mac en dat kan je accepteren of niet. Ik zal dan ook niet gaan roepen dat Apple zich aan moet passen. Je kiest voor 'iets anders' en past je daar op aan. Elk OS heeft z'n nadelen en zo hebben de Mac en Windows dat ook. Ik ben voor mijn werk veel productiever op een Mac dan op m'n PC. Ik heb op m'n werk een 3ghz intelbak die vervangingen in tekstbestandeen (ca. 10000 per keer) netjes in een minuut deed. M'n 1,67ghz Apple doet dezelfde bewerking echter in 20 sec. Best een verschil, en als je 50 bestanden moet doen met elk een tiental vervangingen scheelt dat veel tijd.
Daarnaast, de problemen die iemand heeft hoeven niet voor iedereen te gelden. Jouw iBook had problemen met accesspoints... Ik log probleemloos in op grote zenders, belkin, linksys en speedtouch (overigens niet getest). Geen enkel probleem. Ik heb op m'n pc geen extra linkjes en troep van m'n videokaart, vind ik persoonlijk niet nodig. Mijn famile koopt Dells met een simpel videokaartje en heeft ook geen speciale rechterrmuisknopmenu's. Als je het op die manier bekijkt is de Mac weldegelijk gebruiksvriendelijker. Het ligt er alleen heel erg aan in welke situaties je zit, maar die situatie bepaald ook of je wel een Mac moet aanschaffen. Als je in een Win-only omgeving zit waarbij je veel technieken en software gebruikt waarbij je vast zit aan je OS, moet je dan wel aan een Mac beginnen?
Daarnaast vind ik persoonlijk, al denk ik dat het niet echt een discussiepunt is, dat UPC zich wel achter de oren moet krabben als een techniek nodig is die de fabrikant zelf liever niet gebruikt (installeer MS Antispyware en 1 van de eerste acties is netbios uitschakelen).
Wel grappig, jij switched van Apple naar Acer en ik ben van Acer naar Apple geswitch met gevoelens een ervaringen over Acer waardoor ik nog altijd iedereen adviseer om er alsjeblieft niet aan te beginnen.
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Chill een beetje man

@Hertog:
Wat betreft zaken die niet via de (default) GUI zijn te wijzigen maar die wel via de Terminal zijn te doen: het zijn er te veel voor woorden en zijn allemaal gerelateerd aan de technisch diepgaandere zaken. Firewall, webserver, startup scripts voor daemons en andere processen, Samba shares en security... Dat soort zaken.
Maar waarom ik zo blij ben met mijn Mac.
1 - Mijn draadloos valt over het algemeen nooit weg hier in huis. Met de laptop had ik daar veel meer last van en dat was niet de minste laptop, dat was een sony vaio die voldeed aan de centrino eisen.
Nu is wegvallen van een verbinding geen ramp...... tenzij je met een CMS systeem werkt voor je website, net een ontiegelijk lange lap tekst hebt getikt en bij het submitten de verbinding weg valt.
Ik heb wel eens op het punt gestaan het ding zo de straat op te flikkeren uit woede..... nooit gedaan gelukkig, ik gooi alleen met draadloze muizen ;-)
2 - Looks. Ook meteen de reden waarom ik voor een iBook koos en niet voor een powerbook.
Vriend van me heeft een megabook van MSI en je kunt lullen wat je wil maar het ding verliest het op alle terreinen qua afwerking.
Een powerbook heb ik weer niet gekocht omdat ik hem meer bij een grijze muis (man in pak) vind passen..... en een pak staat me niet dus heb ik die powerbook ook maar achterwege gelaten ;-)
3 - Stevigheid van de laptop. Ook weer een reden waarom ik voor een iBook koos en niet voor een Powerbook overigens. Plastic kan tegen een tik.... doe dat niet met je powerbook want je hebt een deuk en een deuk is echt pislelijk op zo'n ding.
Echter zijn al mijn oude laptops na niet al te lange tijd gesneuveld op dit vlak. Ik hobby in de weekenden behoorlijk bij als DJ en ben een final scratch gebruiker (voor de mensen die niet weten wat dat is -> http://www.aboutdj.nl/content/view/148/2/ ) en dat betekent dus dat mijn laptop tussen de platen, headphone en alle andere shit in de tas moet. Met die tas word over het algemeen niet zachtzinnig omgegaan en dus is het me wel eens gebeurd dat een scherm weigerde dienst te doen op mijn vaio, mijn acer het leuk vond om maar helemaal dood te gaan, en ik mijn (inmiddels ex) vriendin mocht gaan vertellen dat de barst in haar Toschiba niet zo heel erg was....... zolang je hem maar niet op pakte ;-)
4 - Accu. Ik ben veel onderweg en dus wil ik een laptop die lang zonder prik kan en dus minimaal 4 uur op de accu moet kunnen draaien..... met mijn 12 maanden oude iBook die een behoorlijk beetje load cycles achter zijn naam heeft staan haal ik 4 uur en aan die onzin als airport uit, scherm dimmen tot je er bijna niets op ziet e.d doe ik niet..... en dan toch 4 uur. Dat heb ik met geen enkele centrino meer kunnen halen na een jaar en zoveel load cycles. Althans niet degeen die ik in handen heb gehad.
5 - Handzaamheid. Niet echt een punt maar 12" blijf ik geweldig vinden voor onderweg.
En dat was het wel zo'n beetje. Ik heb nooit een iBook gekocht voor OS-X en als er windows op het ding zou kunnen draaien...... dan deed ik het er bij.
Echter kom ik ook niets tekort met OS-X. Ik kan gewoon een beetje de website bijhouden en met dreamweaver werken, photoshop op een 12" is verre van ideaal maar ach het werkt en op een 15" is het net zo ruk.... (en alles boven de 15" noem ik geen draagbaar iets meer.) en eigenlijk vind ik het ook wel weer grappig om iets te hebben wat niet veel anderen hebben (beetje rare tic van me maar daarom zou ik bijvoorbeeld al een mac kunnen kopen).
[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 16-10-2005 03:10 ]
Vandaar dat ik vroeg hoeveel van die zaken de 'gewone gebruiker', dus niet de tweaker, nodig heeft. Behalve dat weet ik niet precies wat je bedoelt, want de webserver, firewall (system preferences -> sharing) en samba-verbinding met windows-pcs (gewoon via finder) kan ik prima via de GUI doen.cailin_coilleach schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 02:56:
@Afdak:
Chill een beetje manOm je vraag rond die MAC van de Windows bak te antwoorden: Start -> Run -> ipconfig. Simpel toch?
@Hertog:
Wat betreft zaken die niet via de (default) GUI zijn te wijzigen maar die wel via de Terminal zijn te doen: het zijn er te veel voor woorden en zijn allemaal gerelateerd aan de technisch diepgaandere zaken. Firewall, webserver, startup scripts voor daemons en andere processen, Samba shares en security... Dat soort zaken.
Maar waar het om gaat is: SS noemde OS X niet gebruiksvriendelijk. Ik noem het draaien van een of andere daemon niet iets wat de doorsnee gebruiker zou willen doen. En de tweaker is daarvoor in Linux ook aangewezen op een shell. Sterker nog, die doet meestal dingen die ook via de GUI kunnen liever via de shell
Verwijderd
Iemand met 13 posts op héél GoT die geen respect weet te uiten voor zijn medegotters en alleen maar gaat flamen/trollen ben ik geen uitleg verschuldigd.. Aan jou hoef ik dus geen woorden meer vuil te maken..Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 00:15:
Kun je nou niet eens gewoon antwoord geven, ipv zo'n jank verhaal op te hangen?
Ach, btw, doe ook maar geen moeite; uit een worst komt toch alleen maar vette troep...
Ik zou zeggen: je hebt met die duizend (ofzo) regels je punt meer dan duidelijk gemaakt, en inmiddels val je in de herhaling. Apple/Mac is ruk, dus het wordt dan tijd om uit Apple Talk te verdwijnen, en ruimte te geven aan andermans PowerBook/iBook ervaringen, want er is meer op de wereld dan Swedish_Sausage.
Doei!
(NB: je weet het blijkbaar nog niet, maar een mening is per definitie subjectief.)
Het is niet zo zeer missen.. Het is de verwachting dat alles opgelost kan worden via de GUI, en het is een beetje teleurstellend wanneer dat niet kan..Hertog schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 01:06:
[...]
Zeker Linux. Maar wat miste je onder OS X dat je onder Linux wel had? Open de terminal (voor mijn part open je er 10) en je kunt naar hartelust klooien met Unix. Goed, het is geen unix maar een bsd-core, maar als je wilt tweaken kan dat daar prima.
Dan gebruik ik weer hetzelfde argument, de verwachting dat het niet hoeft (tweaken in de terimnalNu spreek je jezelf tegen, want een paar posts geleden schreef je nog dat je het OS niet gebruiksvriendelijk genoeg vond omdat iedereen de terminal in moest.
Nee het is niet vreemd inderdaad, maar de diepte met welke de GUI je toestaat om de core van het OS te beïnvloeden is ietwat beperkt. Zo zijn een hoop samba instellingen (hoe samba bijvoorbeeld bestanden moet lezen, hoe deze passwords moet authenticaten), niet in de GUI te benaderen en dat vind ik dan jammer.. (of het is wél te benaderen, maar de mogelijke instellingen zijn dan te beperkt).Wat voor opties miste je dan zoal in de GUI? En hoeveel van de opties heeft een gewone gebruiker (die gewoon wil internetten, emailen, brieven typen, muziek spelen, foto bewerken, etc.) nodig? Je zei net dat je zelf graag 'tweakt', dat je daarvoor de terminal in moet is niet vreemd, toch?
Mee eensch; alhoewel je natuurlijk niet altijd in handen hebt waar je naar toe gaat met je draagbare geval..Geheimpje: de netbios-naam hoef je helemaal niet via de terminal te wijzigen. En zelfs als dat zou moeten: netbios is niet het meest veilige systeem en een internetprovider die dat verplicht stelt zou ik direct dumpen, ook toen ik nog Windows had.

Nee, maar je moet dat statement ook niet als subjectief opvatten.. Een mening is inderdaad subjectief voor jezelf, maar hoeft het niet voor anderen te zijn.. Het doel van een dergelijk statement is juist om een discussie teweeg te brengen.. Mijn fout is inderdaad het ontbreken van nuance in dit geval, en daarvoor mijn welgemeende excuses..Ook dat is persoonlijk. Ik dacht op de eerste hand niet veel over OS X en vond het uiteindelijk ontzettend veel makkelijker. En inderdaad, smaken verschillen. Maakt dan iets een ruk-os? Ik vind windows onveilig en vaak erg onhandig, maar nog steeds geen ruk-os.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld? Heb een keer je naam gebruikt om te zeggen dat ik het juist waardeerde dat je onderbouwd reageert op mijn posts..Overigens heb je wel een keer gezegd dat je het fijn vond dat ik gewoon antwoord gaf op jouw vragen, maar op dat antwoord heb je niet gereageerd. Ik ben wel benieuwd wat je ervan te zeggen hebt, eigenlijk.
Ik waardeer je steun.. Mijn doel is ook niet om de ervaringen van mac users te verzieken maar om een ander perspectief en inzicht op zaken te brengen.. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat het misschien wat slimmer is om de verwachtingen voor toekomstige apple users niet al te hoog te spannen, het beste is hen zelf er mee te laten werken en kijken wat ze er van vinden.. Mocht ik persoonlijke meningen als feit neergegooid hebben, dan heb ik ook van dat misgedrag spijt. Ik ben niet heilig, maar mijn mening dient in ieder geval opgevat te worden als diegeen die tot mij behoort, niet een die voor iedereen geld..En aan de mensen die vinden dat SS hier maar weg moet: dit topic vraagt om ervaringen, daar horen ook negatieve ervaringen in thuis. Ik ben het met jullie eens dat hij af en toe wat persoonlijke meningen als feit neergooit, maar daar valt over te discussiëren, daarmee hoef hij nog niet meteen weg. Hoe vreemd het ook klinkt, er zijn blijkbaar ook mensen die OS X helemaal niets vinden...
Verwijderd
Ik dacht dat die chill toch vooral van Zweeds Worst moest komen, na al die emotionele ontboezemingen en de nogal opgewonden replies. Het is natuurlijk zo dat dit topic over meer gaat dan over 'Swedish_Sausage versus de rest'. Maar goed, ik zal me er verder niet meer mee bemoeien.cailin_coilleach schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 02:56:
@Afdak:
Chill een beetje manOm je vraag rond die MAC van de Windows bak te antwoorden: Start -> Run -> ipconfig. Simpel toch?
Cailin_coilleach: dat is nou de grap; het MAC adres van de WiFi poorten vind je op de Mac waar je ze m.i. ook kunt verwachten: in het voorkeurspaneel Netwerken onder de betreffende tab (ok, Apple noemt het ID, dat dan weer wel.)
In Windows onder: 'ipconfig'. Als je nou weinig van computers weet (wilt weten), maar ze gewoon wilt gebruiken, denk je dan dat zo'n iemand dit gemakkelijk zal vinden? En dààr gaat het om; want nerds zoals wij zullen alles vinden. (ps: je kunt het MAC adres in Windows ook vinden door een mouse-over te maken over het eigenschappen paneel van betreffende poort -logisch toch???)
Hulde
Verder moet ik Hertog idd gelijk geven wat betreft de meer diepgaande opties rond zaken als firewall/webserver/daemons e.d. -> je hebt gelijk, de "normale" user wil dat soort dingen inderdaad niet doen. En dus zijn "power users" aangewezen op zaken als Terminal en text files.
Persoonlijk vind ik dat niet erg en eigenlijk zelfs leuk: ik doe dat soort dingen ook voor mijn dagelijks brood en kan er dus ook makkelijk mijn doel mee bereiken. Ik denk dan ook dat Swedish' verwachtingen idd iets te hoog gespannen waren (niet zijn schuld natuurlijk)
EDIT:
Persoonlijk denk ik dat techno nono's die hun MAC adres ergens voor nodig hebben wel op de een of andere wijze naar dit commando worden gestuurd ja. Zij het door de help desk die ze aan de lijn hebben, of door de handleiding van hetgeen zij willen gebruiken. Dus ja, ik denk wel dat ze dat kunnen vindenIn Windows onder: 'ipconfig'. Als je nou weinig van computers weet (wilt weten), maar ze gewoon wilt gebruiken, denk je dan dat zo'n iemand dit gemakkelijk zal vinden?
[ Voor 31% gewijzigd door Liegebeest op 16-10-2005 10:58 ]
Verwijderd
Tegenwoordig heb je toch al snel het 802.11 MAC adres nodig, ivm met MAC filtering in een WiFi router. Ik krijg idd regelmatig de vraag: "waar MAC adres te vinden?"cailin_coilleach schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 10:56:Persoonlijk denk ik dat techno nono's die hun MAC adres ergens voor nodig hebben wel op de een of andere wijze naar dit commando worden gestuurd ja. Zij het door de help desk die ze aan de lijn hebben, of door de handleiding van hetgeen zij willen gebruiken. Dus ja, ik denk wel dat ze dat kunnen vinden
En dat is het punt:
Bij een goed OS heb je geen helpdesk, en zo min mogelijk Help-files nodig: het zou zichzelf moeten wijzen. Het hoort 'logisch' te zijn, oftewel 'intuïtief'. Ik denk dat dàt ook de reden is dat veel Apple gebruikers zo weglopen met hun Macje: ze hebben het idee dat ze een computer hebben 'die mij begrijpt'.
Dat hier het tegenovergestelde het geval is bij Swedish, vind ik oprecht jammer voor hem. Het wilde om hem heen slaan na zijn eerste posting hier, daar heb ik weinig begrip voor, 13 postings of niet.
Over het algemeen ben ik dik tevreden over het ding, op wat kleine dingen na:
- wlan bereik valt tegen.
- de volumeregeling is soms zo traag als stront.
- soms als ik bij de audio settings kijk in system preferences staat de balans helemaal naar links
- finder vindt het niet leuk als wlan wegvalt terwijl ik met een smb share bezig ben.
Verder gebruik ik voor school het gewoonlijke word/excel/powerpoint gedoe, heb ik gekocht via surfspot. Ook Zterm is wel mooi om een terminal verbinding te maken met cisco spul (icm een keyspan usb-rs232 adapter).
Programma's als Quicksilver en Stickywindows gebruik ik erg vaak. Zonder QS kan ik niet meer werken
[ Voor 7% gewijzigd door Falconey op 16-10-2005 11:37 ]
Verwijderd
De mac begint na een tijd te haperen als je intensief gebruik makt van de airport (denk aan bijv. bittorrent). De muis wordt bijna onbestuurbaar omdat hij zo hapert, en het is simpel weer te stoppen door de aiport uit te schakelen. Als ik hem daarna echter weer inschakel hapert hij weer net zo hard verder en moet ik restarten.
Verder verliest hij ook volledig de huidige verbinding die er was, zelfs als je gewoon naast de access point staat, dus daar ligt het niet aan. Het blijkt een bekend probleem bij bijv. de apple support discussion forums > http://discussions.info.a...6.XyfKaMaU1ai.1@.68b7c1b7
Er zijn al meerderen die naar ee apple store zijn geweest om het te laten fixen, en die vertelden ze dat de antenne los zat ofzo, maar geen van allen heeft (volgens mij) al een echt opflossing voor het probleem.
Het probleem komt zich niet voor als je bijv. 1GB RAM in je iBook hebt.
Anderen hier met hetzelfde probleem?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2005 12:49 ]
Verwijderd
Misschien een stomme vraag, maar heb je al gecheckt of het aan je geheugen ligt? Misschien is je RAM gewoon brak. Als het goed zit er ergens op je Mac (of op je cd's, weet niet uit m'n hoofd) een hardwarechecktooltje, die controleert of je RAM wel goed is.Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 12:48:
Ik heb nu een tijdje een iBook G4 12" en sinds ik het geheugen heb verhoogd tot zijn max (1.5gb) heb ik een vaag probleem.
De mac begint na een tijd te haperen als je intensief gebruik makt van de airport (denk aan bijv. bittorrent). De muis wordt bijna onbestuurbaar omdat hij zo hapert, en het is simpel weer te stoppen door de aiport uit te schakelen. Als ik hem daarna echter weer inschakel hapert hij weer net zo hard verder en moet ik restarten.
Verder verliest hij ook volledig de huidige verbinding die er was, zelfs als je gewoon naast de access point staat, dus daar ligt het niet aan. Het blijkt een bekend probleem bij bijv. de apple support discussion forums > http://discussions.info.a...6.XyfKaMaU1ai.1@.68b7c1b7
Er zijn al meerderen die naar ee apple store zijn geweest om het te laten fixen, en die vertelden ze dat de antenne los zat ofzo, maar geen van allen heeft (volgens mij) al een echt opflossing voor het probleem.
edit: gevonden in de faq: FAQ Apple Talk (APL) (Updated 9 Oktober 2005)
[ Voor 4% gewijzigd door The Evil Brain op 16-10-2005 18:01 ]
Verwijderd
Kan misschien dom klinken, maar gebruik je toevallig soms ook Azureus?
Ik heb op mijn Windows-bakie nu ook 1gb geheugen gestoken, en laat hem soms ook een aantal uurtjes op een paar torrentjes staan en dan krijg ik net dezelfde probleempjes. Kan misschien dus gewoon aan Azureus liggen?
Ik ben een iBookie aan het overwegen (lees: de laatste restjes nog aan het sparen), en ik moet zeggen dat ik in dit topic al veel bijgeleerd heb over OSX
Verwijderd
Let wel: het is een liefhebbers-site en forum, en niet 'gemengd', zoals hier op GoT; dus flame's worden niet zo gewaardeerd.
Ja, zelfde probleem hier. Reeds vermeld aan het begin van dit deel van het topic. Zelf een Apple Store bezocht in Seattle, hebben er een uur naar gekeken maar konden nix vinden. Eerder ook al gebeld met AppleCare maar die wisten van nix. Maar dat was vrij vroeg na het uitkomen van de nieuwe modellen (had een paar dagen na de introductie 1 in huis). En het gebeurt niet alleen met Azureus als ik anderen mag geloven (en ook met de standaard 512 MB), ikzelf gebruik eigenlijk weinig andere programma's die veel netwerktraffic genereren en netwerkshares heb ik niet. Overigens is er maar 1 persoon op het Apple messageboard van wie de antenne loszat, maar dat was een heel ander probleem (weinig bereik). Morgen nog maar eens met AppleCare bellen...Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 12:48:
Ik heb nu een tijdje een iBook G4 12" en sinds ik het geheugen heb verhoogd tot zijn max (1.5gb) heb ik een vaag probleem.
ben ik maar voor een iMac G5 gegaan. Apple schijnt bezig te zijn met het
oplossen van dit probleem, ik hoop dat het met 10.4.3 wordt gefixed. Tot
die tijd kun je je naam toevoegen in het rijtje op de Apple discussieforums.
Hee Straat, ik zat bij Maarten in de klas op het JvO...
Laat ik dan ook maar even bellen morgen. Dan dringt het hopelijk door dat het een groot probleem is
Verwijderd
Het gebied aan de onderkant, vlak naast de batterij (zeg het maar het stuk onder het scherm-open-knopje (ja wist ff niet een goede naam ervoor) ) wordt helemaal magnetisch! Zelfs zo erg dat mijn balpen er aan vast bleef plakken. Kan dat kwaad of is dat normaal? Ik pas iig wel even op waar ik mijn bankpas/creditcard neerleg als ik aan het internetbankieren ben......

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2005 13:18 . Reden: ff fotootje geplaatst om het één en ander te illustreren: ]
Verwijderd
Wist trouwens niet dat die sluiting zodanig magnetisch is dat je lepel blijft hangen, of heeft je hand meegeholpen?
Verwijderd
[ Voor 171% gewijzigd door bite op 18-10-2005 15:58 ]
Super, bedankt voor deze link. Ik heb mijn eerste Apple Mac sinds gisteren en ben compleet nieuw, dus dit is ideaal voor mij! Thx!!!!Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 21:50:
Wil je nog meer bijleren, kan ik je wel aanraden ook eens een kijkje te nemen op het forum van www.MacOSX.nl , o.a. ook voor het 'Switchers' gedeelte.
Let wel: het is een liefhebbers-site en forum, en niet 'gemengd', zoals hier op GoT; dus flame's worden niet zo gewaardeerd.
OS X update zou binnenkort uit moeten komen, ik hoop maar op het beste. Support van Apple's kant valt me een beetje tegen als het gaat om andere zaken dan standaard garantieaanvraagjes. Maargoed, als het werkt dan werkt het ook lekker.Gluten Parody schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 15:38:
iBookprobleem is ook bij mij bekend, na 2 iBooks die dit probleem hadden
ben ik maar voor een iMac G5 gegaan. Apple schijnt bezig te zijn met het
oplossen van dit probleem, ik hoop dat het met 10.4.3 wordt gefixed. Tot
die tijd kun je je naam toevoegen in het rijtje op de Apple discussieforums.
Hee Straat, ik zat bij Maarten in de klas op het JvO...
zat jij niet meer bij S&F dan op school
De 15 en 17" met een hogere resolutie is wel erg mooi. Denk dat iedereen die een nieuwe 15" of 17" willen het best nu meteen kunnen bestellen.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
Ik heb alleen een echt dringende vraag waar ik nog weinig antwoorden op kan vinden! Wanneer is een goede tijd voor de aanschaf?
Ik weet dat de nieuwe Intel-proc's komen, maar in hoevere zou je hier op moeten wachten? Is het overigens niet beter om uberhaupt een PPC processor te nemen als je toch geen Windows meer wilt draaien?
Verwijderd
De PowerBooks zijn net precies (een uur geleden) geupdate, dus dit is de perfecte tijd van aanschaf!Coreantes schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 19:56:
Ik heb vandaag voor de 2e keer achter MacOS X gezeten, en weet nu 100% zeker dat ik over wil stappen van Windows naar MacOS X. Mijn keuze is gevallen op de 15" Powerbook!
Ik heb alleen een echt dringende vraag waar ik nog weinig antwoorden op kan vinden! Wanneer is een goede tijd voor de aanschaf?
Ik weet dat de nieuwe Intel-proc's komen, maar in hoevere zou je hier op moeten wachten? Is het overigens niet beter om uberhaupt een PPC processor te nemen als je toch geen Windows meer wilt draaien?
Je hoeft nergens op te wachten, de vraag is hoe lang je wilt wachten. De Intel Apples duren denk ik nog zeker wel een jaar, en de PowerBook zal niet het eerste apparaat zijn wat ervan voorzien wordt.. Bovendien hebben de eerste Intel-Macs waarschijnlijk nog wat kinderziektes.
Wil je hierop wachten? Mij lijkt het van niet..
Over de ondersteuning van de G5 hoef je je niet druk te maken, deze zal zeker nog jarenlang ondersteund worden en ook de software zal er voor uitgebracht worden. Wat je zegt over PPC en Windows vind ik een beetje vreemd.. met een Intel-Mac heb je zometeen net zo weinig te maken met Windows als nu hoor, dat maakt niet zo veel uit.
Jij zegt in principe dat het geen zin heeft om te wachten op de Intel-Mac?HyperioN. schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:09:
[...]
De PowerBooks zijn net precies (een uur geleden) geupdate, dus dit is de perfecte tijd van aanschaf!
Je hoeft nergens op te wachten, de vraag is hoe lang je wilt wachten. De Intel Apples duren denk ik nog zeker wel een jaar, en de PowerBook zal niet het eerste apparaat zijn wat ervan voorzien wordt.. Bovendien hebben de eerste Intel-Macs waarschijnlijk nog wat kinderziektes.
Wil je hierop wachten? Mij lijkt het van niet..
Over de ondersteuning van de G5 hoef je je niet druk te maken, deze zal zeker nog jarenlang ondersteund worden en ook de software zal er voor uitgebracht worden. Wat je zegt over PPC en Windows vind ik een beetje vreemd.. met een Intel-Mac heb je zometeen net zo weinig te maken met Windows als nu hoor, dat maakt niet zo veel uit.
Het is nogal een smak geld, moet ik eerlijk toegeven! Ik heb het er zeker voor over, en ga er dan ook zeker één aanschaffen, maar wil wel zeker zijn dat ik voorlopig even vooruit kan!

Dus ik weet niet hoe lang je met die PowerBook mee kan, dat is voor iedereen persoonlijk. Sommigen mensen vinden het nu nog te doen om OS X op een 500Mhz G3 te draaien, terwijl sommigen een 1000MHz G4 daar al te traag voor achten. Ik zeg wel dat je nu nog net zo lang met je G5 vooruit kan, als straks met je Intel...
Verwijderd
1. de SuperDrive
2. 20 GB extra HD
Ik vraag me af of dit niet wat zuinig is? Ik had graag gezien dat er een iSight in zat en waarom
ze het toetsenbord niet de backlight hebben gegeven snap ik niet. ook de widescreen optie is een gemiste kans.....
Maar er is een update, dat is het belangrijkste! Ik ga er over nadenken of ik er een wil hebben.
Ik weet niet waarom je het steeds over de G5 hebt
@Coreantes:
Maak je geen zorgen over het Intel verhaal. Apple heeft aangegeven (en de ervaring met de vorige switch wijst dit uit) dat ze nog minstens drie jaar lang ondersteuning voor de PPC processoren in hun producten inbouwen. Dus ook software die in de komende jaren uit komt zal je kunnen blijven draaien. Het is namelijk ook de bedoeling dat software leveranciers gedurende die tijd gaan werken met zgn "fat binaries" die op zowel Intel als IBM gaan draaien.
Echt: maak je geen zorgen en ga d'r nu gewoon voor. Wat Hyperion zei: de laatste upgrade is gisteren geweest -> er is geen beter moment!
De Powerbookserie heeft idd gisteren de update ondergaan. En hoewel ik daar nogal gemengde gevoelens over heb....
De 12" is namelijk een tikkie duurder geworden en heeft nog steeds exact dezelfde hardware en nu alleen de DVD-brander extra. Zeker ten op zichte van PC's of iBook is de 12" feitelijk te duur voor de prestaties.
Echter, de 15" is voor jou de vraag. Hier is de update in principe ook aan voorbij gegaan, maar als de rookwolken optrekken zie je dat voor een iets hogere prijs je nu alles incluis krijgt: de snellere CPU, de 128 Mb geheugen en nu ook een beter scherm enz. Dit model heette vroegah het volledige 'loaded' model ofwel alle toeters en bellen... die zijn sinds gisteren dus allemaal standaard. En hoewel deze dingen hetzelfde zijn ten op zichte van eergisteren.... is de prijs van al dit lekkers iets van 500-600 euro lager.
Niet alleen een Superdrive extra maar ook een 80gb schijf ipv een 60gb schijf.Ecteinascidin schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 09:08:
De 12" is namelijk een tikkie duurder geworden en heeft nog steeds exact dezelfde hardware en nu alleen de DVD-brander extra.
Verwijderd
Verwijderd
De 12" PowerBook heeft altijd al een 80gb HD gehadNitai schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 12:59:
[...]
Niet alleen een Superdrive extra maar ook een 80gb schijf ipv een 60gb schijf.
Alleen BTO.Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:21:
[...]
De 12" PowerBook heeft altijd al een 80gb HD gehad
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Voor zover ik weet bezorgen ze wel op zaterdag. Ik heb al eens een pakket via UPS mogen ontvangen geloof ik! Kan het op de site eigenlijk niet vinden!Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:09:
Mooi..de nieuwe Powerbook is inmiddels verscheept! Wordt er ook UPS ook in het weekend bezorgd?
Alvast veel plezier, mochten ze morgen bezorgen, en post dan ook even een pic, wil je!?
Ja volgens mij ook, en het leuke is dat het wereldwijd zo staat afgebeeld. Eigenlijk moeten we als Nederlanders nu korting krijgen op de powerbookwillem169 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:39:
Even offtopic, maar heeft Apple nu een foto van de Erasmusbrug op de website staan?
[afbeelding]
Verwijderd
Inderdaad, bij de 15" betreft het een prijsverhoging van 200 euro, bij de 17" kun je kiezen voor een 120GB 5200rpm of een 100GB 7200rpm zonder prijsverhoging. Ik ben benieuwd of de geluidsproductie van een 7200rpm harde schijf veel hoger zal zijn dan een 5200rpmGoEV6 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:13:
Zag net ook dat er een nieuwe 'optie' is, een 7200 toeren HD van 100gb.
ben al aardig gewent.. ben altijd een windows gebruiker geweest maar ben blij met mn switch:D
ben nu lekker aan het surfen favorieten bijwerken enzo msne enz..
ik hou iedereen op de hoogte:D
Scherp opgemerktwillem169 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:39:
Even offtopic, maar heeft Apple nu een foto van de Erasmusbrug op de website staan?
[afbeelding]
Verwijderd
Waren 1.519 euro. Nu kost de NIEUWE 12 inch 1.489 euro met 80 GB HD.
die worden niet meer gemaakt. Misschien dat er nog Apple Centres zijn die hem in voorraad hebben en hem voor lagere prijzen weg doen.Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:55:
weet iemand wat er gebeurt met de OUDE 12 inch Powerbooks, die met 60 GB en DVD rom?
Waren 1.519 euro. Nu kost de NIEUWE 12 inch 1.489 euro met 80 GB HD.
Launching containers into space
Verwijderd
mooi, als jullie nog enkele zaken weten die dat doen, ik ben geinteresseerd....Whieee schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 21:33:
[...]
die worden niet meer gemaakt. Misschien dat er nog Apple Centres zijn die hem in voorraad hebben en hem voor lagere prijzen weg doen.
Hoe kom je bij die prijs?Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:55:
...Nu kost de NIEUWE 12 inch 1.489 euro met 80 GB HD.
Weet iemand trouwens of de nieuwe 12" er ook op vooruit is gegaan qua batterijduur, of geldt dat alleen voor de 15" en 17"?
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Verwijderd
als je de combodrive neemt kost ie 1489.Melkbus schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 16:24:
[...]
Hoe kom je bij die prijs?Bij mij is ie in de applestore toch echt €1599,- (of €1470,84 met studentenkorting)...
Weet iemand trouwens of de nieuwe 12" er ook op vooruit is gegaan qua batterijduur, of geldt dat alleen voor de 15" en 17"?
Verwijderd
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:04:Werkt dit geheugen goed samen met het standaard DDR2 geheugen in een Powerbook?
Dat is nog niet te zeggen daar er volgens mij nog niemand is met het nieuwe model met DDR2.[message=24445568,noline]Trojan Pony schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 20:16
Werkt dit geheugen goed samen met het standaard DDR2 geheugen in een Powerbook?
Ik ga er zelf maandag een bestellen (15Inch met 2GB) maar neem het "dure" Apple geheugen i.v.m. garantie e.d.
Daarnaast is de compatibiliteit natuurlijk nooit volledig gegarandeerd bij 3th party's als Corsiar?kingston/Dane-Elec e.d. (CAS latenvy's of Voltage e.d.)
Dit topic is gesloten.