Ik heb vandaag ook geheugen besteld voor m'n powerbook. Ik weet dat het PC2700 SO-DIMM geheugen moet zijn, maar ik heb moeten gokken als het gaat om latencies. Nu heb ik Kingston RAM gekozen CAS 2,5 en ik hoop dat het werkt.
Valt wel mee, die Latency's staan in de developer-docs. En met 2.5 zit je goed want dat moet er in je Powerbook.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Macfreak had iets leuks te melden over de nieuwe PBs, http://www.macfreak.nl/cg...7&newscount=27#1130096947Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:02:
Hebben Powerbook bezitters het volgende ook al wel eens gehad:
Het gebied aan de onderkant, vlak naast de batterij (zeg het maar het stuk onder het scherm-open-knopje (ja wist ff niet een goede naam ervoor) ) wordt helemaal magnetisch! Zelfs zo erg dat mijn balpen er aan vast bleef plakken. Kan dat kwaad of is dat normaal? Ik pas iig wel even op waar ik mijn bankpas/creditcard neerleg als ik aan het internetbankieren ben......
[afbeelding]
Dat er een magneet in zit wist ik wel, maar dat die zo sterk is was me nooit opgevallen!
Heb al een heletijd een pb...
Ga nu ook maar even oppassen met me CC en bankpasjes. en me horloge...
Ik zit er aan te twijfelen om me desktop ook te vervangen voor een 17" PB... vraag me alleen af of een iMac G5 geen betere keuze is... keuzes
V
Dat lijkt mij een software functie en niet relevant aan de hardware. Hopelijk komt het met 10.4.3 ook in de huidige generaties PowerBook's en iBook's.
Neem een 12" powerbook met een externe 23" cinema display..... Daar zou ik dan voor kiezen. Mobiel maar ook een ultiem pats scherm op je bureau.Qorne schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 00:19:
[...]
Ik zit er aan te twijfelen om me desktop ook te vervangen voor een 17" PB... vraag me alleen af of een iMac G5 geen betere keuze is... keuzesheeft iemand nog een tip oid? geld maakt niet zo veel uit
(Nee kom nou niet aan neem een 17" PB en een iMac dat gaat me te ver
)
V
Extern toetsenbordje en een mighty mouse er aan... ik zou het wel weten.
Dan zou ik voor de 15" gaan. Laten we wel wezen; die Gefarce 5200 kan natuurlijk geen 3D op 1900 bij 1200 afspelen, een Radeon met nu 128 Mb VRAM heeft daar al een stuk minder moeite mee.
Qorne moet zich afvragen of 'ie mobiel wil zijn of een snelle bureau-PC nodig heeft. En zelfs dan nog, een iMac G5 en een PB 12" komt qua prijs aardig in de buurt van een 17". En dan ben je zowel mobiel als loaded op je desktop..... Just a thought.
Qorne moet zich afvragen of 'ie mobiel wil zijn of een snelle bureau-PC nodig heeft. En zelfs dan nog, een iMac G5 en een PB 12" komt qua prijs aardig in de buurt van een 17". En dan ben je zowel mobiel als loaded op je desktop..... Just a thought.
Reind schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 02:47:
[...]
Neem een 12" powerbook met een externe 23" cinema display..... Daar zou ik dan voor kiezen. Mobiel maar ook een ultiem pats scherm op je bureau.
Extern toetsenbordje en een mighty mouse er aan... ik zou het wel weten.
Ik zoek alleen nog een krachtig systeem...
Alleen als ik een PM koop heb ik er alleen thuis wat aan...
ik denk dat ik in eerste instantie gewoon een LCD scherm koop en dan nog even wacht op echte snelle PBs
Nee, Dell is geen optie, lelijk
Koop ik nog liever een Eizo display dan een Dell maar dat vooral door mijn problemen met Dell een paar jaar terug. Ik hou niet zo controles bij de BKR voor een computer (!!!)

Verwijderd
Ik weet totaal niet waar je het over hebt, maar bovenstaand scherm heeft totaal geen last van problemen. Het heeft dacht ik hetzelfde LCD-scherm als de Cinema Display, maar dan met normale knoppen op de voorkant, de ondersteuning voor lage resoluties én een gangbare prijs.
Ik heb die 24" dell en die is PERFECT 
Heb ook naar de 23" gekeken van apple, maar prestaties/prijs liggen echt ver onder die van de dell.
Te ver om het design van apple als dusdanige plus te noemen.
En daar komt nog eens bij dat die dell niet lelijk is.
Heb ook naar de 23" gekeken van apple, maar prestaties/prijs liggen echt ver onder die van de dell.
Te ver om het design van apple als dusdanige plus te noemen.
En daar komt nog eens bij dat die dell niet lelijk is.
Meningen verschillen over wat mooi is of niet.
Dat kan komen doordat men een design echt helemaal geweldig of juist niets vindt, of omdat er Dell of Apple op staat of welke reden dan ook.
Dus laten we de discussie over de schermen links liggen; dit topic gaat tenslotte over PowerBooks en iBooks.
Dat kan komen doordat men een design echt helemaal geweldig of juist niets vindt, of omdat er Dell of Apple op staat of welke reden dan ook.
Dus laten we de discussie over de schermen links liggen; dit topic gaat tenslotte over PowerBooks en iBooks.
[ Voor 23% gewijzigd door Canaria op 24-10-2005 14:18 ]
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
om eens verder te gaan op die imac G5 20" of powerbook 17"..
Ik lig hier ook constant te twijfelen.
Ik heb nu een mac mini en deze doet het goed voor zover ik hem al gebruikt heb. Nu deze mini is van men moeder dus wil ik men eigen systeem kopen. Ik twijfel tussen Powerbook 17", Imac G5 20" en een powermac G5
Ik ga helemaal geen videobewerking doen of zware photobewerking. Ik ben een programmeur...
(web en apps)
Overdag zit ik meestal op 1 locatie. Maar 's avonds ben ik het daar beu en zou het kunnen dat ik ergens anders naartoe ga of ergens anders in huis ga zitten. Daarom de intresse in de powerbook. Maar ik ben een beetje bang voor de performantie van die powerbook ... het is "maar" een 1.67 ghz ...
wat denken jullie?
Ik lig hier ook constant te twijfelen.
Ik heb nu een mac mini en deze doet het goed voor zover ik hem al gebruikt heb. Nu deze mini is van men moeder dus wil ik men eigen systeem kopen. Ik twijfel tussen Powerbook 17", Imac G5 20" en een powermac G5
Ik ga helemaal geen videobewerking doen of zware photobewerking. Ik ben een programmeur...
(web en apps)
Overdag zit ik meestal op 1 locatie. Maar 's avonds ben ik het daar beu en zou het kunnen dat ik ergens anders naartoe ga of ergens anders in huis ga zitten. Daarom de intresse in de powerbook. Maar ik ben een beetje bang voor de performantie van die powerbook ... het is "maar" een 1.67 ghz ...
wat denken jullie?
It's dark but I don't want to find the light
Ik heb dus nu al een PB 1.33Ghz met 1.25GB ram, deze is voor alles al snel zat alleen is de hdd soms even iets te traag maar dit is ook een 4200rpm, ik heb laatst een tijdje met een 17" gewerkt met 1.5GB en 5400rpm hdd, deze was al een heeel stuk rapper. (nog rapper)
heb een iMac 20" G5 op de zaak staan, deze is ook super snel...
Alleen misschien niet de juiste keuze voor mij... ik weet niet of we misschien topic mogen openen over het wat handiger is een desktop, of een portable desktop (denk dan aan een 17" of een 15" met extern scherm) dat we daar dan bevindingen mogen posten...
heb een iMac 20" G5 op de zaak staan, deze is ook super snel...
Alleen misschien niet de juiste keuze voor mij... ik weet niet of we misschien topic mogen openen over het wat handiger is een desktop, of een portable desktop (denk dan aan een 17" of een 15" met extern scherm) dat we daar dan bevindingen mogen posten...
Bovendien is het een G4, en geen G5. Echter, mobiliteit is ook wat waard. Ik kan je niet helpen met de keuze of je mobiel wilt zijn of niet, maar als het "niet zoveel uitmaakt", heb je voor hetzelfde geld echt een stuk meer performance met een i / powerMac dan met een Powerbook. Zowel de iMac als de Powermac zijn recent van een goede update voorzien, dus het lijkt me niet heel onverstandig om er een aan te schaffen.het is "maar" een 1.67 ghz ...
Idd voor hetzelfde geld heb je een heuse G5 
Momenteel heb ik hier een desktop pc.. waarvan ik 90% van de tijd de kracht niet van gebruik.
10% van die tijd is: extracten van rar bestanden
Nu ik denk dat dat met een powermac hetzelfde zou zijn. Ik heb uiteindelijk al een desktop pc. De mini, en die voldoet voor alles eigenlijk.
Ik ben iemand die graag alles op 1 comp. heeft. Dus daarom leun ik beetje naar de laptop.
Ik denk ook dat ik meer plezier van de laptop ga hebben omdat ik dan niet op 1 en dezelfde plaats vast hang. Als ik beneden wil werken ga ik gewoon naar beneden ... geen probleem
Momenteel heb ik hier een desktop pc.. waarvan ik 90% van de tijd de kracht niet van gebruik.
10% van die tijd is: extracten van rar bestanden
Nu ik denk dat dat met een powermac hetzelfde zou zijn. Ik heb uiteindelijk al een desktop pc. De mini, en die voldoet voor alles eigenlijk.
Ik ben iemand die graag alles op 1 comp. heeft. Dus daarom leun ik beetje naar de laptop.
Ik denk ook dat ik meer plezier van de laptop ga hebben omdat ik dan niet op 1 en dezelfde plaats vast hang. Als ik beneden wil werken ga ik gewoon naar beneden ... geen probleem
Dat is inderdaad een voordeel, maar als je het economisch gaat bekijken, dan zie ik aan de ene kant een Powerbook van 2600 euro (met eventueel extra kosten voor RAM en een tas), en in de andere hoek een complete 20" iMac voor 1800 euro, die al redelijk compleet geleverd wordt, op het RAM geheugen na.
Kortom, een prijsverschil van 800 euro, ten nadele van de powerbook. Daarbij is deze een stukje minder snel, (CPU, GPU, HD, en een kleiner scherm). Als ze beiden even duur waren, dan had ik het wel geweten, maar die 800 euro lijken me nou niet echt de meest verstandige investering die je kunt doen. Mijn alternatief, voor als we rond de 2000 euro moeten denken:
Een Mac Mini van 1,42 GHz, kost je 629 euro, en dan kun je er nog een mooi cinema display bijkopen. Als je een normale TFT koopt kun je zelfs twee mini's met scherm kopen, en dan kun je zowel boven als beneden gewoon computeren
Echt, ik denk dat als je een G5 te snel vind, beter af bent met een Mini. Eigenlijk gewon eentje, en dan mooi uitgebreid met lekker veel geheugen, een leuke externe firewire schijf, een mooi Cinema Display, en wat leuke speakertjes.
Kortom, een prijsverschil van 800 euro, ten nadele van de powerbook. Daarbij is deze een stukje minder snel, (CPU, GPU, HD, en een kleiner scherm). Als ze beiden even duur waren, dan had ik het wel geweten, maar die 800 euro lijken me nou niet echt de meest verstandige investering die je kunt doen. Mijn alternatief, voor als we rond de 2000 euro moeten denken:
Een Mac Mini van 1,42 GHz, kost je 629 euro, en dan kun je er nog een mooi cinema display bijkopen. Als je een normale TFT koopt kun je zelfs twee mini's met scherm kopen, en dan kun je zowel boven als beneden gewoon computeren
Echt, ik denk dat als je een G5 te snel vind, beter af bent met een Mini. Eigenlijk gewon eentje, en dan mooi uitgebreid met lekker veel geheugen, een leuke externe firewire schijf, een mooi Cinema Display, en wat leuke speakertjes.
Mja the thing is ik heb hier uiteindelijk al een mini staan ... met 1 gig ram, extra hdd, 20" beeldscherm, (wat binnekort een 23" cinema zou moeten worden) ...
Daarnaast heb ik een media center pc die ik opt moment enkel gebruik voor te downloaden / tv op te nemen ... downloaden kan ik ook op de mini, en voor de tv op te nemen wil ik een hdd recorder kopen. (kwestie van energie te besparen)
Een windows laptop van het werk.
dus in principe kan ik die media center verkopen ... en het daarbij laten.
Nu over dat boven en beneden... Ik bedoelde eigenlijk; in de zomer in de tuin
en 's avonds voor tv of bij mijn vriendin, in de weekends mee op schok in de auto ...
Ok ik heb hem daarom niet nodig, ik heb die dell laptop ... maar toch denk ik veel meer plezier te hebben aan een powerbook dan aan een vaste pc ... (ook voor het minder kabels, minder energie, ...)
800 euro meer is veel idd ...
Daarnaast heb ik een media center pc die ik opt moment enkel gebruik voor te downloaden / tv op te nemen ... downloaden kan ik ook op de mini, en voor de tv op te nemen wil ik een hdd recorder kopen. (kwestie van energie te besparen)
Een windows laptop van het werk.
dus in principe kan ik die media center verkopen ... en het daarbij laten.
Nu over dat boven en beneden... Ik bedoelde eigenlijk; in de zomer in de tuin
Ok ik heb hem daarom niet nodig, ik heb die dell laptop ... maar toch denk ik veel meer plezier te hebben aan een powerbook dan aan een vaste pc ... (ook voor het minder kabels, minder energie, ...)
Toch kan het niet op tegen....

Overigens vond ik de oude schermen met de doorzichtige rand er om heen zoals deze ->

toch wel weer een tikkeltje mooier, vind ze net ff wat hipper en iets minder strak.
Maarja voorlopig houd ik het even bij mijn iBook. De apple vervanger voor mijn huidige shuttle barebone komt zodra de eerste intel macs te krijgen zijn.
Vind het namelijk een beetje zonde van mijn geld om nu te investeren in bijvoorbeeld een mini terwijl mijn huidige PC nog makkelijk een jaar mee kan (P4 3Ghz in een shuttle barebone systeem) en ik weet dat er volgend jaar een erg grote verandering door gevoerd word.
Om die reden zou ik nu bijvoorbeeld ook nooit mijn iBook vervangen voor een nieuwer exemplaar. Ik heb nu de 1,2 Ghz G4 en ik schiet er naar mijn mening veel minder mee op door nu te upgraden dan te wachten op de intel iBooks...
Maar die mini is niet jouw eigendom toch? Reden genoeg om er eentje aan te schaffen dananyonas schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:43:
Mja the thing is ik heb hier uiteindelijk al een mini staan ... met 1 gig ram, extra hdd, 20" beeldscherm, (wat binnekort een 23" cinema zou moeten worden) ...
Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar dat je meer plezier hebt aan een Powerbook dan aan een Dell laptop wil ik nog wel een beetje in twijfel trekken. Wat ga je er namelijk mee doen 's avonds voor de tv, bij je vriendin? Ik vermoed dat het niet meer is dan een beetje internetten, en dat kan op zich ook op een Wintel bakje. Hij ziet er wat minder elegant uit, en als ik de keuze zou hebben zou ik ook zeker voor een Apple gaan, maar als het toch enkel daarom gaat is een Powerbook erg duur.anyonas schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:43:
Nu over dat boven en beneden... Ik bedoelde eigenlijk; in de zomer in de tuinen 's avonds voor tv of bij mijn vriendin, in de weekends mee op schok in de auto ...
Meer plezier aan een powerbook dan aan een vaste PC kun je alleen maar voor jezelf bepalen. Ik zou er alleen héél goed over nadeken of dat extra plezier je bijna duizend euro waard is.
Mag ik er wel even opwijzen dat een G4 processor per klok sneller is dan een G5? Dat de G4 minder goed schaalt ok, daar valt over te praten, maar een G4 op 1,67GHz is dus behoorlijk rap en je hebt grote kans dat ie de single G5 1,8GHz er uit rent. Enige voordeel van de G5 zijn de zaken die er omheen zitten, zoals snellere bus en hardeschijf. Dit zijn natuurlijk net zo essentiele zaken als de processor, maar om nou te zeggen dat de G4 prut is. Nee, vind van niet. Betrouwbare bakbeesten.Kurkentrekker schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:51:
[...]
Bovendien is het een G4, en geen G5. Echter, mobiliteit is ook wat waard. Ik kan je niet helpen met de keuze of je mobiel wilt zijn of niet, maar als het "niet zoveel uitmaakt", heb je voor hetzelfde geld echt een stuk meer performance met een i / powerMac dan met een Powerbook. Zowel de iMac als de Powermac zijn recent van een goede update voorzien, dus het lijkt me niet heel onverstandig om er een aan te schaffen.
Dat hoor je mij ook niet zeggen. De G5 is per kloktik misschien niet sneller dan de G4, maar als als je op dit moment een computer koopt met een G4 processor, dan zal deze in geen geval sneller zijn dan de beschikbare G5 modellen van dezelfde prijs. Een G5 heb je in de 20" iMac voor 1800 euro, en als je voor dat bedrag een powerbook koopt heb je gewoon een veel tragere machine.maar om nou te zeggen dat de G4 prut is. Nee, vind van niet
Ben overigens nog steeds tevreden met mijn 1 GHz G4 iBookje hoor
Maar nu vergelijk je desktop-systemen met portables qua prijs en dat kun je ook niet doen... Portables zijn meestal altijd duurder dan desktop-systemen met dezelfde specs, hoewel het verschil steeds kleiner begint te worden.Kurkentrekker schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 12:02:
[...]
Dat hoor je mij ook niet zeggen. De G5 is per kloktik misschien niet sneller dan de G4, maar als als je op dit moment een computer koopt met een G4 processor, dan zal deze in geen geval sneller zijn dan de beschikbare G5 modellen van dezelfde prijs. Een G5 heb je in de 20" iMac voor 1800 euro, en als je voor dat bedrag een powerbook koopt heb je gewoon een veel tragere machine.
Ben overigens nog steeds tevreden met mijn 1 GHz G4 iBookje hoor.
Verwijderd
Heb vandaag nogmaals de 12” iBook en de 12” PowerBook vergeleken maar weet niet welke ik moet kiezen. Als ik puur naar de kosten kijk zou ik graag voor de iBook gaan maar het enige dat mij hier van weerhoud is het feit dat de iBook niet goed overweg kan met externe schermen. Mij is namelijk in de Apple shop verteld dat de iBook beperkt is tot het weergeven van een resolutie van 1024x768 op een extern scherm. Iets wat mijn erg slecht uitkomt aangezien ik dan een erg ‘wazig’ beeld krijg op mijn 17” TFT monitor.
Ik vraag me dan ook af of deze in mijn ogen ‘beperking’ binnenkort word verholpen door hardware matige update, zoals die wel vaker plaatsvinden. Het lijkt me namelijk vrij voorspelbaar dat het niet altijd even royaal werkt op een toch al relatief klein 12” scherm en dus zou het erg lastig zijn deze thuisgekomen niet aan te kunnen sluiten op een extern scherm en op een resolutie van bijvoorbeeld 1280x1024 te werken.
Het gaat uiteindelijk toch om een bedrag van €560 verschil. Weten er hier misschien mensen iets over een eventuele verandering van deze beperking? Of zijn er zelfs mensen die hier een oplossing voor hebben gevonden zonder het recht op garantie kwijt te raken.
Wat vinden jullie een goed moment om een iBook / PowerBook aan te schaffen? Is er bijvoorbeeld al eventueel data bekend over upgrades voor de iBook / PowerBook die o.a. het probleem met het externe scherm resolutie van de iBook verhelpen?
Ik hoor het graag.
Ik vraag me dan ook af of deze in mijn ogen ‘beperking’ binnenkort word verholpen door hardware matige update, zoals die wel vaker plaatsvinden. Het lijkt me namelijk vrij voorspelbaar dat het niet altijd even royaal werkt op een toch al relatief klein 12” scherm en dus zou het erg lastig zijn deze thuisgekomen niet aan te kunnen sluiten op een extern scherm en op een resolutie van bijvoorbeeld 1280x1024 te werken.
Het gaat uiteindelijk toch om een bedrag van €560 verschil. Weten er hier misschien mensen iets over een eventuele verandering van deze beperking? Of zijn er zelfs mensen die hier een oplossing voor hebben gevonden zonder het recht op garantie kwijt te raken.
Wat vinden jullie een goed moment om een iBook / PowerBook aan te schaffen? Is er bijvoorbeeld al eventueel data bekend over upgrades voor de iBook / PowerBook die o.a. het probleem met het externe scherm resolutie van de iBook verhelpen?
Ik hoor het graag.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 13:49 ]
Zoek eens op screenspanning hack
Dit is een softwarematige aanpassing, de iBook kan stiekem gewoon een extern scherm aansturen op een andere resolutie.
[ Voor 29% gewijzigd door Canaria op 25-10-2005 14:05 ]
Er is net een kleine update geweest. Grotere updates kunnen nog wel even duren.
Kom je misschien in aanmerking voor onderwijskorting?
http://store.apple.com/Catalog/nl/Images/routingpage.html
Dat scheelt ook altijd weer iets...
Kom je misschien in aanmerking voor onderwijskorting?
http://store.apple.com/Catalog/nl/Images/routingpage.html
Dat scheelt ook altijd weer iets...
[ Voor 14% gewijzigd door kaassouffle op 25-10-2005 14:06 ]
Weet niet echt waar ik het moest posten, maar hier dan een plaatje van mijn Powerbook opstelling met een Dell 2405FPW.

De Powerbook staat op een zelf gemaakte stelling. De fan slaat namelijk erg snel aan met de externe monitor. Op deze manier heb ik met minimale geluid van de 3*80mm fans een gekoelde Powerbook. Front Row werkt zoals het moet en is evt te besturen met een BT telefoon.

De Powerbook staat op een zelf gemaakte stelling. De fan slaat namelijk erg snel aan met de externe monitor. Op deze manier heb ik met minimale geluid van de 3*80mm fans een gekoelde Powerbook. Front Row werkt zoals het moet en is evt te besturen met een BT telefoon.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
Verwijderd
Ik heb er wel naar gekeken maar zover ik weet kom ik er niet voor in aanmerking. Ik ben namelijk 15 jaar oud en ben een 'gewone' middelbare scholier. Dacht ook 18 jaar of ouder te moeten zijn.
Bij het gebruik van die screen spanning hack, heb je dan nog recht op garantie? Kwam inderdaad ook Screen Spanning Doctor tegen.
Bij het gebruik van die screen spanning hack, heb je dan nog recht op garantie? Kwam inderdaad ook Screen Spanning Doctor tegen.
Volgens mij gaat een van die kommetjes het binnenkort begevenkiddyl schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:14:
Weet niet echt waar ik het moest posten, maar hier dan een plaatje van mijn Powerbook opstelling met een Dell 2405FPW.
[afbeelding]
Maar hoe kom je aan frontrow?
Kijk gewoon naar de bekende BT sites
. Dat kommetje is ingedeukt door een 80mm fan die daar zit. De Powerbook is niet zo zwaar dat het in kan zakken. Dat de fan zo snel aanslaat vind ik toch wel een groot nadeel van de 1.5 GHz 12" Powerbook. De 1.33 GHz heeft dat veel minder, maar op deze manier vind ik het nog goed werken.
Stoer hoor een illegale versie van Front Rowkiddyl schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:14:
[afbeelding]
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Je moet gewoon even alles proberen. Front Row is maar een dl van 2.5MB. Is niet echt functioneel trouwens vind ik. Meer leuk voor even, maar verder niet echt nuttig. Wel misschien als je bezoek hebtNitai schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:24:
[...]
Stoer hoor een illegale versie van Front Row, maar je kan je opstelling posten in Het grote "Show je Apple computer" topic Deel 2
Verwijderd
3 vragenkiddyl schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:24:
Kijk gewoon naar de bekende BT sites. Dat kommetje is ingedeukt door een 80mm fan die daar zit. De Powerbook is niet zo zwaar dat het in kan zakken. Dat de fan zo snel aanslaat vind ik toch wel een groot nadeel van de 1.5 GHz 12" Powerbook. De 1.33 GHz heeft dat veel minder, maar op deze manier vind ik het nog goed werken.
1. wat is front row ?
2. maakt de 1.5 dan veel meer lawaai dan de 1.33 ?
3. is het irritant die fan?
FrontRow is een soort media center voor de Mac. Wordt alleen maar meegeleverd bij de iMac maar het je kan het ook op elke andere Mac installeren met een beetje getweak
. De fan van de Powerbook kan bet blazen, maar vergeleken met mijn pc is het niets. Ik denk dat de 1,5 niet meer geluid maakt dan de 1,33. Fan is idd best wel irri omdat *books verder heel stil zijn.
Hmm bij mij loopt Frontrow als een trein
(alleen minimalisatieprobleempje). Vanuit de andere kant van mijn kamer kan ik met mijn mobieltje navigeren. Ik vind het fantastisch en wil er best voor betalen. Maar ik denk niet dat Apple er ook mee gaat komen op andere macs, tenzij ze daar eerst infrarood in gaan bouwen. En dat vind ik heel erg jammer. Het enige probleem is dat mijn mobiel (k750i) tijdens de externe besturing nogal eens vastloopt
[ Voor 200% gewijzigd door GSL op 25-10-2005 21:08 ]
Ik vind het op zich best nuttig zoals andere programma's soms nuttig kunnen zijn. Om gewoon muziek te spelen terwijl je bezig bent is het handig. En ik keek eerst wel eens trailers via apple.com/trailers, dat gaat nu ook makkelijker, sneller en full screen. Alleen, omdat het een rip is die je draait op een systeem dat er niet voor bedoeld is wil er nog wel eens iets mis gaan. Ik krijg bijvoorbeeld best vaak een communicatie-fout met iTunes. Maar als Apple dit bundelt met een remote en verkoopt hebben ze al minstens één klant. Hoor je dat, Apple?kiddyl schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:32:
[...]
Je moet gewoon even alles proberen. Front Row is maar een dl van 2.5MB. Is niet echt functioneel trouwens vind ik. Meer leuk voor even, maar verder niet echt nuttig. Wel misschien als je bezoek hebt
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
1: kijk op Apple.nl bij de nieuwe iMac G5Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 20:29:
[...]
3 vragen
1. wat is front row ?
2. maakt de 1.5 dan veel meer lawaai dan de 1.33 ?
3. is het irritant die fan?
2: als de fan blaast maakt hij evenveel geluid als een 1.33, maar hij gaat dus veel eerder aan bij dezelfde taken. Je kan dus zeggen dat hij eerder 'lawaai' gaat maken.
3: als hij voluit blaast is het vrij irritant, maar dat komt omdat ik tot nu toe alleen zeer stille Apples heb gehad: iBook G3 800 en iBook G4 800. Een vriend van mij heeft een 1.33 en die wordt echt minder warm.
Ja daar weet ik wel wat over te vertellenVerwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:46:
Heb vandaag nogmaals de 12” iBook en de 12” PowerBook vergeleken maar weet niet welke ik moet kiezen. Als ik puur naar de kosten kijk zou ik graag voor de iBook gaan maar het enige dat mij hier van weerhoud is het feit dat de iBook niet goed overweg kan met externe schermen. Mij is namelijk in de Apple shop verteld dat de iBook beperkt is tot het weergeven van een resolutie van 1024x768 op een extern scherm. Iets wat mijn erg slecht uitkomt aangezien ik dan een erg ‘wazig’ beeld krijg op mijn 17” TFT monitor.
Ik hoor het graag.
Ik heb zelf een 15" G4 1,5 GHz Powerbook en ben er super blij mee! Vandaag heb ik er 1 Gb geheugen extra bij gedaan wat ik iedereen die Tiger draait wel aan kan raden. Het is eigenlijk schandalig dat Apple die apparaten met Tiger verkoopt met 512MB want dit loopt echt niet lekker.
Een gast uit mn klas heeft een iBook 15" en ik heb daar ook een beetje achter zitten rommelen. Als ik de 2 laptops zo naast elkaar vergelijk moet ik zeggen dat als ik zou twijfelen tussen een iBook en een gewone pc-laptop, dat ik zeker een windows machine zou kopen. De iBook voelt gewoon niet lekker aan. Hij voelt hol aan en plastic achtig. Ik vind het (na het wennen aan mijn eigen Powerbook echt helemaal niks)
Nu is het wel zo dat ik mezelf een verwend pestjoch heb gemaakt omdat ik het liefst het beste van het beste wil hebben. Ik spaar liever dat ik wat beters heb dan dat ik voor een "dubbeltje" alsnog op de 3e rij zit. Kortom luidt mijn advies: ben je heel kieskeurig: koop een Powerbook (met extra geheugen, maar dan niet mij Apple omdat het daar te duur is)
Wil je wel ECHT heeeel graag een Mac en spaar je je al helemaal leip voor een iBook, koop dan een iBook.
Maakt het je niet zoveel uit, maar wil je een kleine laptop, kijk dan verder naar een kleine Windows machine (wel Centrino, die kan lekker lang met de accu mee en is over het algemeen ook licht)
PS: de tv-out van de Powerbook is ECHT heel goed. Zowel DVI (heb hem met 1600x1200 op mn TFT en dat doet ie ook volautomatisch zonder iets in te stellen) als S-Video.
[ Voor 4% gewijzigd door eerdepeer op 25-10-2005 22:26 ]
Verwijderd
ben dus nog steeds aan het twijfelen tussen iBook en PowerBook, de looks van de PB zijn gewoon top. Specs van een iBook zijn prima voor mij. Hoe zit het met het wifi bereik van je PB t.o.v. je iB Kiddyl?kiddyl schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:18:
[...]
3: als hij voluit blaast is het vrij irritant, maar dat komt omdat ik tot nu toe alleen zeer stille Apples heb gehad: iBook G3 800 en iBook G4 800. Een vriend van mij heeft een 1.33 en die wordt echt minder warm.
(davidgilmour die hier met een PSP 1.0 zit uit japan, besteld in maart bij K. thanx)
iBook heeft beter WLAN bereik, aangezien plastic minder afschermt dan aluminium. Maar ik moet zeggen dat het WLAN bereik van mijn PowerBook niet slecht is. Dat van mijn oude iBook was iets beter, maar het verschil is niet extreem.
Launching containers into space
Ik had met de iBooks goed ontvangst en met mijn Powerbook ook. Ik denk dat de ruimte waarin je Wifi hebt van groter beland is dan het verschil in bereik tussen de iBook en Powerbook.
Ik doe geen 1.0 PSP's meer
. Alleen nog de 'Apple Witte' PSP
Ik doe geen 1.0 PSP's meer
Vanavond even getest met een vriend van me en ik kan 5 meter verder lopen met de iBook voor het signaal weg valt dan hij kan met zijn powerbook......
Gewoon een goede finder als Traffic Control gebruiken in je dashoboard en je kunt het verschil zo zien.
Overigens is traffic control sowiezo makkelijk om op je mac te hebben, handig voor het opsproren van een onbeveiligd netwerkje als je net even dat ene mailtje wil gaan versturen, of wanneer je wilt weten op welk terras je je i/Powerbook open kunt klappen onder het genot van een verkoelend drankje... (en er zijn vandaag de dag meer onbeveiligde netwerken dan kerken in NL dus zo moeilijk moet het niet zijn er 1 te vinden).
Overigens hebben iBook's en powerbooks wel een veeeeeeeel groter bereik dan normale notebooks, ik pak hier op de iBook nu 5 draadloze netwerken, de vaio die er naast staat vind er 2..... en die staan notabene beide in mijn eigen huis.
Gewoon een goede finder als Traffic Control gebruiken in je dashoboard en je kunt het verschil zo zien.
Overigens is traffic control sowiezo makkelijk om op je mac te hebben, handig voor het opsproren van een onbeveiligd netwerkje als je net even dat ene mailtje wil gaan versturen, of wanneer je wilt weten op welk terras je je i/Powerbook open kunt klappen onder het genot van een verkoelend drankje... (en er zijn vandaag de dag meer onbeveiligde netwerken dan kerken in NL dus zo moeilijk moet het niet zijn er 1 te vinden).
Overigens hebben iBook's en powerbooks wel een veeeeeeeel groter bereik dan normale notebooks, ik pak hier op de iBook nu 5 draadloze netwerken, de vaio die er naast staat vind er 2..... en die staan notabene beide in mijn eigen huis.
Niet helemaal waar. Ik heb hier nog een NEC Versa P520 staan (2003 TU/e laptop), en daarmee kan ik zelfs het onbeveiligde netwerk van mijn schuinachter-buurman zien (50m line-of-sight), wat zowel mijn PowerBook als mijn iBook die ik ervoor had niet zien. Het signaal is weliswaar wel minimaal, maar het is er. Het is dus niet veel en veel beter. Een goede non-Apple notebook kan qua bereik net zo goed zijn als de iBookReind schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 01:08:
...
De iBook schijnt wel wat beter in bereik dan de Powerbook. Maar ik heb zelf een Powerbook en ik heb over het bereik niets te klagen, dus het zal allemaal wel meevallen.
Ik vind het verhaal over het lelijk zijn van de iBook erg subjectief. Ik vind de iBook juist erg mooi, en ben in het algemeen wel gecharmeerd van het Apple wit van de iBook, iPod en iMac. Ik vind het een pracht van een laptop voor het geld dat-ie kost. Dat is natuurlijk persoonlijk, maar om het nou als goedkoop plastic ding af te schilderen... neh.
Hier stond achterhaalde informatie…
Heb ik ook al vaker gezegt, vriend van me riep het ook altijd....... tot ie putjes in zijn powerbook kreeg en er een kras op zat.DiGiSTORM_ schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 02:00:
Ik vind het verhaal over het lelijk zijn van de iBook erg subjectief. Ik vind de iBook juist erg mooi, en ben in het algemeen wel gecharmeerd van het Apple wit van de iBook, iPod en iMac. Ik vind het een pracht van een laptop voor het geld dat-ie kost. Dat is natuurlijk persoonlijk, maar om het nou als goedkoop plastic ding af te schilderen... neh.
Goh mijn iBook heeft geen last van putjes en krassen doet ie wel maar goh die zie je veel minder opvallend. Altijd leuk om zo'n iemand dan mee te pesten ;-) (stiekum ben ik wel een beetje jaloers dat hij een powerbook 15" heeft maar das een ander verhaal ;-) In mijn geval zou de aanschaf van een powerbook ook absoluut niet vanwege de snelheids winst hoeven... ik haal nog niet eens het maximale uit de iBook )
Out of the box vind ik een powerbook heeeeeeeeeel mooi maar ik weet dat ik best wel redelijk slordig met zulke dingen om ga. Flikker het ding onbeschermd in mijn platentas tussen de headphone en de platen + cd's + final scratch zooi in en doordeweeks ligt ie op de bank en wil er nog wel eens een aansteker, sleutelbos of weet ik veel wat op belanden. In mijn geval zou een powerbook dus niet de beste optie zijn qua casing.
Das dan de enige waarschijnlijk ook. Ik heb hier Vaio's, Toshiba's, Dell's you name it over de vloer gehad en geen van alleen zien ze de draadloze netwerkjes bij de buren.Whieee schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 01:22:
[...]
Niet helemaal waar. Ik heb hier nog een NEC Versa P520 staan (2003 TU/e laptop), en daarmee kan ik zelfs het onbeveiligde netwerk van mijn schuinachter-buurman zien (50m line-of-sight), wat zowel mijn PowerBook als mijn iBook die ik ervoor had niet zien. Het signaal is weliswaar wel minimaal, maar het is er. Het is dus niet veel en veel beter. Een goede non-Apple notebook kan qua bereik net zo goed zijn als de iBook
Ik ben er overigens heel blij mee dat de mac het zo goed doet op dat gebied, versatel wil er hier nog wel eens uit liggen en aangezien ik een website heb die onderhouden moet worden is het altijd handig als je even over het onbeveiligde netwerk van de buren heen kunt ;-)
Draadloos is wat dat betreft de beste uitvinding sinds het internet zelf ;-)
Sinds wanneer heeft apple 15" iBooks?eerdepeer schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:22:
[...]
Een gast uit mn klas heeft een iBook 15" en ik heb daar ook een beetje achter zitten rommelen. Als ik de 2 laptops zo naast elkaar vergelijk moet ik zeggen dat als ik zou twijfelen tussen een iBook en een gewone pc-laptop, dat ik zeker een windows machine zou kopen. De iBook voelt gewoon niet lekker aan. Hij voelt hol aan en plastic achtig. Ik vind het (na het wennen aan mijn eigen Powerbook echt helemaal niks)
En dat een iBook niet lekker aan voelt zit tussen je oren. iBook zit namelijk prima stevig in elkaar en dat is iets waar de gemiddelde windows laptop nog wel eens een steekje laat vallen. Fujitsu siemens, Acer e.d zijn nou namelijk niet echt dat je zegt ontiegelijk stevige laptops terwijl ze voor dezelfde bedragen in de schappen liggen.
Als je een stevige laptop wil kom je uit bij Dell, Sony, Toshiba etc etc. Als ie dan ook nog eens een keer krachtig moet zijn, er mooi uit moet zien en lang op de accu mee moet gaan red je het vaak niet meer met het bedrag wat je voor een iBook neer legt.
Hol en plastic? Ik heb een 12"en die van mij is alles behalve hol en plastic, ik denk ook dat er weinig ruimte is voor extra lucht ;-)
Daarnaast heb je het wel over een plastic waarvan ik je kan vertellen dat je er meer last van zult hebben bij het terug koppen dan de iBook zelf.
Dat zegt apple er zelf over. Polycarbonaat worden o.a cd's en kogel werend glas van gemaakt... probeer eens een cd kapot te gooien voor de gein. Zul je erg hard voor moeten gooien, een iBook heeft ook nog eens een magnesium frame om de flex van het matriaal op te vangen.The iBook was designed with durability in mind, using ultratough polycarbonate plastic — the same material used in bulletproof glass — with an internal magnesium frame for added strength. The hard disk drive is rubber-mounted for impact resistance. And there are no doors or protruding elements that can accidentally get triggered, break off or snag on clothing.
Dat een powerbook dus zoveel steviger is tijdens dagelijks gebruik is iets wat ik durf te betwijfelen. Alleen is zoiets moeilijk aan te tonen, zie maar eens 2 randdebielen te vinden die vrijwillig hun iBook en powerbook aan zo'n test willen onderwerpen. De eerste de beste die de mijne voor zoiets zou willen gebruiken mag daarna ook in een magnesium frame gehangen worden.... om te herstellen van de botbreuken ;-)
Moraal van het verhaal, iBook donderd echt niet sneller uit elkaar dan een powerbook. En een powerbook kopen omdat ie steviger is is naar mijn mening onzin. Als men hem nou koopt omdat ie een hoger pats gehalte heeft, sneller is en er deftiger uit ziet , of omdat je gewoon een smak geld over hebt / het geduld had om even door te sparen....... oké ;-)
[ Voor 78% gewijzigd door R2D2 op 26-10-2005 03:12 ]
Verwijderd
Ondanks de iBook prachtig is, moet ik zeggen dat bij hard gebruik het witte gedeelte bij het scharnier behoorlijk vies wordt.DiGiSTORM_ schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 02:00:
Ik heb hier nog een reepje 512mb sodimm liggen van dane-elec, alleen dit is pc2700. Ik zie dat er in de nieuwe powerbooks pc4200 gaat. Nou wil ik binnenkort een powerbook aan gaan schaffen en vroeg ik me af of dit erbij kan of dat ik pc4200 geheugen moet gaan kopen.
Als iTunes actief laat (opstarten en bijv. minmaliseren) dan krijg je geen communicatiefouten.Hertog schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:00:
[...] Ik krijg bijvoorbeeld best vaak een communicatie-fout met iTunes.
Maar ik zou er ook voor willen betalen hoor, zeer zeker wel, het ziet er mooi en vooral simpel uit.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Ik heb laatst voor iemand anders een nieuw iBook geïnstalleerd, en ik vond het een erg leuk ding. Het voelde bepaald niet goedkoop aan en was sneller dan ik dacht, zelfs met de standaard 512 MB geheugen.DiGiSTORM_ schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 02:00:
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Straks mijn nieuwe PowerBook 15" met 100GB 7200RPM schijf ophalen alleen een probleempje: Er is nog geen extra geheugen voor te krijgen 
Heb nu 2GB in mijn 1.33Ghz zitten maar dat is DDR en in de nieuwe zit DDR2 en daar heb ik nog geen nieuwe voor gevonden...
Heb nu 2GB in mijn 1.33Ghz zitten maar dat is DDR en in de nieuwe zit DDR2 en daar heb ik nog geen nieuwe voor gevonden...
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Verwijderd
Ik denk dat Apple wel voor een bepaalde kwaliteit gerant staat. Een goede wel te verstaan, dat mag ook wel voor die prijzen. Maar dat is ook niet het punt van twijfel voor mij. Ik twijfel tussen het aanschaffen van iBook / PowerBook omdat ik me afvraag of de iBook wel krachtig genoeg is voor mijn gebruik. Ik maak op computers over het algemeen alleen gebruik van de ‘standaard office applicaties’. Daarmee bedoel ik: Word, Excel, Outlook, PowerPoint, Firefox, Encarta en (MSN) Messenger.
Heb ook gekeken naar de kleinere laptops van Sony en wat andere merken. Maar deze zagen er naar mijn mening minder mooi en goed afgewerkt uit. Ook bij het optillen van de modellen kon je gewoon het materiaal horen kraken, iets wat ik ook bij andere laptops merkte. Daarentegen voelde de iBook en PowerBook laptops erg stevig aan. Ook hebben ze beide een erg mooi design.
Hoewel ik de PowerBook mooier vind dan de iBook zie ik daarin niet meteen een reden om ongeveer €560,- meer uit te geven voor een design dat me iets meer aanspreekt. Hardware matig vind ik de 12” iBook en 12” PowerBook zo dicht bij elkaar in de buurt komen dat ik voor een iBook zou gaan voor mijn hierboven genoemde gebruik. Het enige dat mij zorgen baart is de problemen dat de iBook heeft met het weergeven van hogere resoluties (hoger dan 1024x768) op externe schermen. Dit kon dan weer verholpen worden met een spanning ‘hack’, maar ik wil natuurlijk wel mijn garantie behouden, want dat was volgens mij na het toepassen van die ‘hack’ niet meer het geval.
Zijn er nog mensen met wat voor en nadelen of opmerkingen tussen de twee of over Apple laptops ten opzichte van ‘normale’ laptops?
Ik heb ook een aantal topics gelezen over het 12" scherm van de iBooks, maar dit ging volgens mij nog over de G3. Hoe bevalt het 12" scherm van de iBook G4? Is het niet te klein om op te werken? In de Apple Shop vond ik het wel gaan, maar dan kijk je er ook maar een paar minuten naar. Hoe gaat dat als je er een aantal uur achter werkt?
Wat is een goede tijd voor het kopen van een Apple laptop? Moet ik bijvoorbeeld nog een aantal maandjes wachten of is dit het juiste moment om bijvoorbeeld een iBook te kopen of zijn er al plannen voor een nieuwe upgrade?
Heb ook gekeken naar de kleinere laptops van Sony en wat andere merken. Maar deze zagen er naar mijn mening minder mooi en goed afgewerkt uit. Ook bij het optillen van de modellen kon je gewoon het materiaal horen kraken, iets wat ik ook bij andere laptops merkte. Daarentegen voelde de iBook en PowerBook laptops erg stevig aan. Ook hebben ze beide een erg mooi design.
Hoewel ik de PowerBook mooier vind dan de iBook zie ik daarin niet meteen een reden om ongeveer €560,- meer uit te geven voor een design dat me iets meer aanspreekt. Hardware matig vind ik de 12” iBook en 12” PowerBook zo dicht bij elkaar in de buurt komen dat ik voor een iBook zou gaan voor mijn hierboven genoemde gebruik. Het enige dat mij zorgen baart is de problemen dat de iBook heeft met het weergeven van hogere resoluties (hoger dan 1024x768) op externe schermen. Dit kon dan weer verholpen worden met een spanning ‘hack’, maar ik wil natuurlijk wel mijn garantie behouden, want dat was volgens mij na het toepassen van die ‘hack’ niet meer het geval.
Zijn er nog mensen met wat voor en nadelen of opmerkingen tussen de twee of over Apple laptops ten opzichte van ‘normale’ laptops?
Ik heb ook een aantal topics gelezen over het 12" scherm van de iBooks, maar dit ging volgens mij nog over de G3. Hoe bevalt het 12" scherm van de iBook G4? Is het niet te klein om op te werken? In de Apple Shop vond ik het wel gaan, maar dan kijk je er ook maar een paar minuten naar. Hoe gaat dat als je er een aantal uur achter werkt?
Wat is een goede tijd voor het kopen van een Apple laptop? Moet ik bijvoorbeeld nog een aantal maandjes wachten of is dit het juiste moment om bijvoorbeeld een iBook te kopen of zijn er al plannen voor een nieuwe upgrade?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 10:27 ]
Je kan ook eens langs gaan bij een Apple store / centre. In utrecht loop ik nog wel eens binnen. Daar hebben ze powerbooks (en ibooks ?) staan en kun je zelf ff scherm uitproberen zeg maar.
Ik zit ook vaak op internet te klikken en te kijken, maar in het echt zijn ze mooier!
(Nee, ik heb er ook (nog) geen zelf nee..)
Ik zit ook vaak op internet te klikken en te kijken, maar in het echt zijn ze mooier!
(Nee, ik heb er ook (nog) geen zelf nee..)
Verwijderd
Volgens mij gaat onderstaand geheugen gewoon werken in de nieuwe Powerbooks.Ballebek schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:12:
Straks mijn nieuwe PowerBook 15" met 100GB 7200RPM schijf ophalen alleen een probleempje: Er is nog geen extra geheugen voor te krijgen
512MB PC4200 DDR2 SO-DIMM (Kingston, KVR533D2S4/512)
1GB PC4200 DDR2 SO-DIMM (Kingston, KVR533D2S4/1G)
Lijkt mij niet. De "hack" is helemaal geen hack, maar de aanpassing van een bitje of wat in de Open Firmware instellingen. Dit heeft geen invloed op de hardware en kan, mocht je je er toch zorgen over maken, ongedaan worden gemaakt voordat je je laptop retour stuurt.Dit kon dan weer verholpen worden met een spanning ?hack?, maar ik wil natuurlijk wel mijn garantie behouden, want dat was volgens mij na het toepassen van die ?hack? niet meer het geval.
Maar serieus: het lijkt mij niet dat Apple hier problemen over zou maken.
Liege, liege, liegebeest!
Ik heb net sinds gistermiddag een nieuwe 12" iBook, en sindsdien er bijna onafgebroken op gewerktVerwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:22:Ik heb ook een aantal topics gelezen over het 12" scherm van de iBooks, maar dit ging volgens mij nog over de G3. Hoe bevalt het 12" scherm van de iBook G4? Is het niet te klein om op te werken? In de Apple Shop vond ik het wel gaan, maar dan kijk je er ook maar een paar minuten naar. Hoe gaat dat als je er een aantal uur achter werkt?
Ik heb nog geen last gehad van het 'kleine' scherm: mijn oude Windows laptop was ook 1024x768, en daar had ik wel last van dat al mijn schermpjes achter elkaar stonden, maar met slechts een paar uur Mac OS X ervaring, geniet ik al uitermate van Exposé. Dat werkt echt fantastisch, en je mist nauwelijks een groter scherm. En een kleine laptop is natuurlijk superfijn om mee te nemen (ik verbaasde me serieus al over het gewicht van de doos: ik dacht dat ze vergeten waren de iBook in te pakken
Dit is natuurlijk nog maar een korte ervaring, maar ik heb absoluut nog geen spijt dat ik een 12" gekocht heb
Verwijderd
Die 12" weegt ook niets, echt een heerlijk ding.
Ik heb al bijna twee jaar een iBook G4 12" en hij bevalt nog steeds prima. Die gaat voorlopig nog niet vervangen worden.
Is ook mijn eerste Macje dus hij heeft ook wel sentimentele waarde voor me
Ik heb al bijna twee jaar een iBook G4 12" en hij bevalt nog steeds prima. Die gaat voorlopig nog niet vervangen worden.
Is ook mijn eerste Macje dus hij heeft ook wel sentimentele waarde voor me

in de meeste Apple Centra wordt de kwaliteit van de laptop schermen teniet gedaan door slechte verlichting waardoor de helderheid regelrecht bagger lijkt. Zo ook bij de 12" PowerBook. De helderheid is inderdaad veel minder dan die van een Cinema Display (duhh), maar zo slecht als het lijkt in een Apple Centre is het echt niet.
* Whieee geniet nog even van zijn 12" PowerBook, maar is toch druk aan het sparen voor een nieuwe 15". Die hogere resolutie is toch echt fijner voor Photoshoppen op locatie en daar wil ik best een beetje draagbaarheid voor inleveren
* Whieee geniet nog even van zijn 12" PowerBook, maar is toch druk aan het sparen voor een nieuwe 15". Die hogere resolutie is toch echt fijner voor Photoshoppen op locatie en daar wil ik best een beetje draagbaarheid voor inleveren
Verwijderd
Zo te horen veel tevreden mensen. Wat is nou een goede tijd voor het kopen van een iBook?
( er vanuit gaande dat ik die neem )
Ik ben al een keer de mist in gegaan met m'n iPod mini. Een week nadat ik hem had gekocht kwam de Nano uit. Dat moet me natuurlijk niet weer gebeuren
Ik ben al een keer de mist in gegaan met m'n iPod mini. Een week nadat ik hem had gekocht kwam de Nano uit. Dat moet me natuurlijk niet weer gebeuren
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 12:49 ]
Verwijderd
De iBook is 92 dagen geleden voor het laatst geupdate. Gemiddeld wordt deze om de 172 dagen geupdate, kopen dus. Voor een (12") iBook krijg je zowiezo veel waar voor je geldVerwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:48:
Zo te horen veel tevreden mensen. Wat is nou een goede tijd voor het kopen van een iBook?
Inderdaad, ik heb hem nu al de hele tijd op het allerlaagste helderheidsniveau staan, en ik kan nog prima werken. Als je in de zon zit ofzo moet ie wel een stuk hoger, maar nu zo half bewolkt gaat het goedWhieee schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:45:
in de meeste Apple Centra wordt de kwaliteit van de laptop schermen teniet gedaan door slechte verlichting waardoor de helderheid regelrecht bagger lijkt. Zo ook bij de 12" PowerBook. De helderheid is inderdaad veel minder dan die van een Cinema Display (duhh), maar zo slecht als het lijkt in een Apple Centre is het echt niet.
Verwijderd
Zelf kijk ik af en toe op de MAC Buyersguide, dat is een pagina waarop precies wordt bijgehouden hoe lang het geleden is dat er een update geweest is. (google maar even op 'mac buyersguide')Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:48:
Pak je even een vochtig brillendoekje en poets je hem weer even op.Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 09:34:
[...]
Ondanks de iBook prachtig is, moet ik zeggen dat bij hard gebruik het witte gedeelte bij het scharnier behoorlijk vies wordt.
Ik moet die van mij ook eens in de week even grondig schoon maken aangezien je op dat witte iedere vette vinger ziet. Ik zal voor de gein maandag eens een foto maken als ie een weekend mee is geweest tijdens het draaien.
Zal ik een before en after foto maken.... je schrikt je helemaal kapot waarschijnlijk ;-)
Hoop niet voor je dat je fanatiek van airport gebruik maakt, nieuwe Powerbooks lijken dezelfde problemen te hebben als de recente iBooks... Waar Apple nog steeds geen fix voor heeft uitgebrachtBallebek schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:12:
Sorry was offtopic.
[ Voor 74% gewijzigd door Dancing_Animal op 28-10-2005 00:41 ]
Even een leuke vergelijking:
Mijn "oude" PowerBook G4 15" 1.33Ghz / 1024MB DDR / 60GB 7200RPM / 64MB Radeon 9700
Mijn GF nieuwe PowerBook G4 1,67Ghz / 512MB DDR2 / 80GB 5400RPM / 128MB Radeon 9700
Wat de meeste mensen misschien opvalt: Mijn PowerBook is anderhalf jaar oud en nagenoeg even snel als een computer die net uit is die zelfs met DDR2 geheugen werkt. Nogal zorgwekkend noem ik het maar
Mijn "oude" PowerBook G4 15" 1.33Ghz / 1024MB DDR / 60GB 7200RPM / 64MB Radeon 9700
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| Results 43.79 System Info Xbench Version 1.2 System Version 10.4.2 (8C46) Physical RAM 1024 MB Model PowerBook5,4 Processor PowerPC G4 @ 1.33 GHz L1 Cache 32K (instruction), 32K (data) L2 Cache 512K @ 1.33 GHz Bus Frequency 167 MHz Video Card ATY,RV360M11 Drive Type HTS726060M9AT00 CPU Test 54.38 GCD Loop 108.37 5.71 Mops/sec Floating Point Basic 37.38 888.24 Mflop/sec vecLib FFT 77.88 2.57 Gflop/sec Floating Point Library 40.43 7.04 Mops/sec Thread Test 59.02 Computation 56.92 1.15 Mops/sec, 4 threads Lock Contention 61.29 2.64 Mlocks/sec, 4 threads Memory Test 27.04 System 30.14 Allocate 128.25 470.99 Kalloc/sec Fill 29.41 1430.14 MB/sec Copy 17.32 357.76 MB/sec Stream 24.51 Copy 24.27 501.21 MB/sec [altivec] Scale 23.71 489.92 MB/sec [altivec] Add 24.53 522.60 MB/sec [altivec] Triad 25.62 548.05 MB/sec [altivec] Quartz Graphics Test 54.90 Line 50.73 3.38 Klines/sec [50% alpha] Rectangle 52.21 15.59 Krects/sec [50% alpha] Circle 52.57 4.29 Kcircles/sec [50% alpha] Bezier 68.04 1.72 Kbeziers/sec [50% alpha] Text 54.10 3.38 Kchars/sec OpenGL Graphics Test 68.71 Spinning Squares 68.71 87.16 frames/sec User Interface Test 32.35 Elements 32.35 148.45 refresh/sec Disk Test 31.51 Sequential 56.05 Uncached Write 53.82 33.05 MB/sec [4K blocks] Uncached Write 49.31 27.90 MB/sec [256K blocks] Uncached Read 74.95 21.94 MB/sec [4K blocks] Uncached Read 52.19 26.23 MB/sec [256K blocks] Random 21.92 Uncached Write 7.23 0.77 MB/sec [4K blocks] Uncached Write 57.02 18.26 MB/sec [256K blocks] Uncached Read 69.09 0.49 MB/sec [4K blocks] Uncached Read 82.18 15.25 MB/sec [256K blocks] |
Mijn GF nieuwe PowerBook G4 1,67Ghz / 512MB DDR2 / 80GB 5400RPM / 128MB Radeon 9700
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| Results 44.35 System Info Xbench Version 1.2 System Version 10.4.2 (8E45) Physical RAM 512 MB Model PowerBook5,8 Processor PowerPC G4 @ 1.67 GHz L1 Cache 32K (instruction), 32K (data) L2 Cache 512K @ 1.67 GHz Bus Frequency 167 MHz Video Card ATY,RV360M11 Drive Type ST9808211A CPU Test 63.36 GCD Loop 118.75 6.26 Mops/sec Floating Point Basic 45.76 1.09 Gflop/sec vecLib FFT 93.50 3.08 Gflop/sec Floating Point Library 45.12 7.86 Mops/sec Thread Test 72.44 Computation 68.66 1.39 Mops/sec, 4 threads Lock Contention 76.65 3.30 Mlocks/sec, 4 threads Memory Test 27.55 System 31.03 Allocate 162.30 596.01 Kalloc/sec Fill 35.58 1730.01 MB/sec Copy 16.02 330.98 MB/sec Stream 24.77 Copy 24.45 504.93 MB/sec [altivec] Scale 24.24 500.78 MB/sec [altivec] Add 24.73 526.88 MB/sec [altivec] Triad 25.72 550.13 MB/sec [altivec] Quartz Graphics Test 52.81 Line 39.61 2.64 Klines/sec [50% alpha] Rectangle 50.40 15.05 Krects/sec [50% alpha] Circle 50.25 4.10 Kcircles/sec [50% alpha] Bezier 76.40 1.93 Kbeziers/sec [50% alpha] Text 60.23 3.77 Kchars/sec OpenGL Graphics Test 84.25 Spinning Squares 84.25 106.87 frames/sec User Interface Test 32.37 Elements 32.37 148.57 refresh/sec Disk Test 33.04 Sequential 70.20 Uncached Write 65.41 40.16 MB/sec [4K blocks] Uncached Write 62.77 35.51 MB/sec [256K blocks] Uncached Read 86.50 25.31 MB/sec [4K blocks] Uncached Read 70.44 35.40 MB/sec [256K blocks] Random 21.60 Uncached Write 7.20 0.76 MB/sec [4K blocks] Uncached Write 48.76 15.61 MB/sec [256K blocks] Uncached Read 66.83 0.47 MB/sec [4K blocks] Uncached Read 92.20 17.11 MB/sec [256K blocks] |
Wat de meeste mensen misschien opvalt: Mijn PowerBook is anderhalf jaar oud en nagenoeg even snel als een computer die net uit is die zelfs met DDR2 geheugen werkt. Nogal zorgwekkend noem ik het maar

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Het is natuurlijk ook geen eerlijke vergelijking, zo heb jij in je oude powerbook een snellere hd & meer geheugen. De punten waarop de test van je vriendin achterblijft zijn precies terug te halen op die onderdelen, bij de cpu echter zie je een duidelijke verbetering van het aantal Mops/sec. En de nieuwe grafische kaart kun je ook duidelijk terug vinden in de test, ook de memory test laat een kleine verbetering zien.
Zo. 2x 1 Gb Samsung in m'n Powerbook gezet en ik moet zeggen dat dat best bevalt.
Dan doet mijn PowerBook G4 12" 1,5 GHz met 1280MB DDR, 60 GB 5400RPM en 64MB GeForce Go 5200 het helemaal niet slecht. Die haalt een score van 42,28.Ballebek schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 09:43:
Even een leuke vergelijking:
[...]
[...]
Vooral dit stukje vind ik opmerkelijk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Quartz Graphics Test 58.37 Line 49.51 3.30 Klines/sec [50% alpha] Rectangle 56.06 16.74 Krects/sec [50% alpha] Circle 56.48 4.60 Kcircles/sec [50% alpha] Bezier 70.87 1.79 Kbeziers/sec [50% alpha] Text 63.25 3.96 Kchars/sec OpenGL Graphics Test 71.82 Spinning Squares 71.82 91.11 frames/sec User Interface Test 33.39 Elements 33.39 153.23 refresh/sec |
[ Voor 25% gewijzigd door Canaria op 28-10-2005 12:04 ]
Verwijderd
Hoeveel geheugen had je voorheen?willem169 schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 10:57:
Zo. 2x 1 Gb Samsung in m'n Powerbook gezet en ik moet zeggen dat dat best bevalt.
2x 512 Mb (1x Apple Memory Module, 1x noname, pc2700, cl2.5, 333mhz) welke te koop staan 
</offtopic>
</offtopic>
Verwijderd
Heb op http://buyersguide.macrumors.com/ rondgekeken in de hoop wijzer te worden over een goed moment voor het aanschaffen van een iBook. De gegevens die op de site staat duiden aan op een ‘neutraal’ advies voor het aanschaffen van een iBook omdat we ons midden in de upgrade cyclus bevinden. Geen bijzonder goede of slechte tijd dus voor het kopen van een iBook, uitgaande van de gegeven gemiddelden.
Nou weet ik dat bij deze gegevens bijna geen structuur te vinden is en de kans dat volgende week of pas over 3 maanden het uitkomen van een geüpgrade iBook ongeveer even goed te realiseren is. Daarom wil ik me beperken te het belang dat ik heb bij de tot nu aangebrachte verbeteringen.
De veranderingen die ik per upgrade kan waarnemen zijn:
• sneller draaiende processor
• toename van geheugen
• extra functionaliteiten zoals: nieuwe trackpad, sudden motion detector, bluetooth en airport extreem.
Ik vraag dus af wat de volgende verbeteringen zouden kunnen zijn als Apple zijn iBook upgrade. En natuurlijk of je van de meest voor de hand liggende verbeteringen zoals sneller draaiende processor en meer geheugen als ‘normale’ gebruiker veel van merkt.
Stel nou bijvoorbeeld dat de laptop nieuw vormgegeven word en kleiner of steviger word dan zou ik daar nog wel eventueel wat maanden op willen wachten. Maar voor een snelheidsverbetering van een aantal procent merk je als office gebruiker niet heel erg veel van denk ik.
Wat weten jullie hier verder over?
Nou weet ik dat bij deze gegevens bijna geen structuur te vinden is en de kans dat volgende week of pas over 3 maanden het uitkomen van een geüpgrade iBook ongeveer even goed te realiseren is. Daarom wil ik me beperken te het belang dat ik heb bij de tot nu aangebrachte verbeteringen.
De veranderingen die ik per upgrade kan waarnemen zijn:
• sneller draaiende processor
• toename van geheugen
• extra functionaliteiten zoals: nieuwe trackpad, sudden motion detector, bluetooth en airport extreem.
Ik vraag dus af wat de volgende verbeteringen zouden kunnen zijn als Apple zijn iBook upgrade. En natuurlijk of je van de meest voor de hand liggende verbeteringen zoals sneller draaiende processor en meer geheugen als ‘normale’ gebruiker veel van merkt.
Stel nou bijvoorbeeld dat de laptop nieuw vormgegeven word en kleiner of steviger word dan zou ik daar nog wel eventueel wat maanden op willen wachten. Maar voor een snelheidsverbetering van een aantal procent merk je als office gebruiker niet heel erg veel van denk ik.
Wat weten jullie hier verder over?
'Iedereen' verwacht dat de volgende generatie Macs (de iBooks, maar ook de iMacs en de PowerBooks) Intel-processoren zullen hebben. Dat betekent waarschijnlijk ook dat de Macs een nieuw uiterlijk krijgen: de iBook heeft hetzelfde uiterlijk al 3 jaar ofzo.
Op zich klinkt dat mooi, en de moeite waard om op te wachten. Er zijn echter twee nadelen:
1) Niemand weet wanneer die nieuwe iBooks dan komen: het kan volgende maand zijn, het kan in januari zijn, of in juni. We weten gewoonweg niets zeker.
2) In het verleden zijn er enkele slechte ervaringen met de Revision-A producten van Apple (dus de eerste revisie van een nieuwe generatie Macs). Zo waren er veel klachten over de eerste generatie iMac G5's. Dit hoeft natuurlijk niet te gebeuren met eventuele nieuwe Intel-Macs, maar het is toch iets wat je je moet bedenken.
Ikzelf had geen zin meer om te wachten, en heb gewoon de huidige iBook besteld. Het is een prachtige computer, zeker niet te laag gespecced (ok, geen SuperDrive op de 12" is jammer, maar goed). En je kunt altijd wel blijven wachten, en er zullen altijd nieuwere modellen blijven uitkomen
Ikzelf verwacht geen update van de iBook binnen 3, 4 maanden, maar ach, het kan altijd gebeuren.
En Macs blijven behoorlijk waardevast (zeker als dit de laatste generatie PowerPC's blijkt te zijn), dus met doorverkopen heb je ook niet zoveel problemen.
Succes met je keuze!
Op zich klinkt dat mooi, en de moeite waard om op te wachten. Er zijn echter twee nadelen:
1) Niemand weet wanneer die nieuwe iBooks dan komen: het kan volgende maand zijn, het kan in januari zijn, of in juni. We weten gewoonweg niets zeker.
2) In het verleden zijn er enkele slechte ervaringen met de Revision-A producten van Apple (dus de eerste revisie van een nieuwe generatie Macs). Zo waren er veel klachten over de eerste generatie iMac G5's. Dit hoeft natuurlijk niet te gebeuren met eventuele nieuwe Intel-Macs, maar het is toch iets wat je je moet bedenken.
Ikzelf had geen zin meer om te wachten, en heb gewoon de huidige iBook besteld. Het is een prachtige computer, zeker niet te laag gespecced (ok, geen SuperDrive op de 12" is jammer, maar goed). En je kunt altijd wel blijven wachten, en er zullen altijd nieuwere modellen blijven uitkomen
En Macs blijven behoorlijk waardevast (zeker als dit de laatste generatie PowerPC's blijkt te zijn), dus met doorverkopen heb je ook niet zoveel problemen.
Succes met je keuze!
Voor de iBook zou ik ook niet wachten. Goede balans met een schappelijke prijs.
Wel raar dat je wil wachten of juist niet omdat je je niet kan voorstellen wat voor upgrade nog mogelijk is als bluetooth enz er al inzit..... die fout maakten we ook met frontrow en boom, nieuwe GPU, geheugen, iSight enz.
Dikke kans dat een toekomstige Book ook isight heeft, of een GPU of whatever.
Overigens, indien een 2 jaar oud PB ongeveer even snel is als een moderne maar ook een 12" met z'n Geforce5200 ongeveer even snel zijn denk ik dat Apple niet zoveel heeft aan snelle(re) GPU's.....
Wel raar dat je wil wachten of juist niet omdat je je niet kan voorstellen wat voor upgrade nog mogelijk is als bluetooth enz er al inzit..... die fout maakten we ook met frontrow en boom, nieuwe GPU, geheugen, iSight enz.
Dikke kans dat een toekomstige Book ook isight heeft, of een GPU of whatever.
Overigens, indien een 2 jaar oud PB ongeveer even snel is als een moderne maar ook een 12" met z'n Geforce5200 ongeveer even snel zijn denk ik dat Apple niet zoveel heeft aan snelle(re) GPU's.....
Verwijderd
In tegendeel zelfs. Ik zou me vele verschillende mogelijke verbeteringen en nieuwe toepassing kunnen voorstellen. Al helemaal bij een merk als Apple. Bluetooth is gewoon een voorbeeld in mijn post van aanpassingen die er al zijn geweest. Probleem is dat mijn kennis betreffend de geschiedenis van Apple en de bijbehorende iBook zo beperkt is dat ik me de relevantie en de waarschijnlijkheid van eventuele verbeteringen niet goed kan plaatsen.Ecteinascidin schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 17:15:
Wel raar dat je wil wachten of juist niet omdat je je niet kan voorstellen wat voor upgrade nog mogelijk is als bluetooth enz er al inzit.....
Mensen met meer ervaring over dit product zouden bijvoorbeeld bepaalde kennis en ervaring kunnen toepassen en daarmee de waarschijnlijkheid van eventuele aanpassingen van het product kunnen beredeneren. En zodoende kunnen meedelen of een bepaalde gedachte een argument is om wel of niet het product nu aan te schaffen.
“Ik vraag dus af wat de volgende verbeteringen zouden kunnen zijn als Apple zijn iBook upgrade. En natuurlijk of je van de meest voor de hand liggende verbeteringen zoals sneller draaiende processor en meer geheugen hier als ‘normale’ gebruiker veel van merkt.
Wat weten jullie hier verder over?”
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2005 23:03 ]
Verwijderd
Je zegt nu eigenlijk hetzelfde als je vorige post, dus ik ga ook maar eens antwoorden. Het komt erop neer dat niemand weet wanneer en wat voor updates er komen. Ze hebben nu twee mogelijkheden, ze geven de iBook een simpele speedbump en laten het machientje met rust totdat ze er een Intel in gooien in de loop van 2006, of ze passen het design nu al aan op de Intel versie en laten de G4 er nog in (met aanpassingen). Vanuit marketingtechnisch oogpunt gezien is de keuze dus al gemaakt, je gaat niet dubbel investeren, zeker niet voor een iBook die maximaal een half jaar later vervangen gaat worden. Ik verwacht daarom niet meer dan een simpele speedbump.
Daar komt dan ook gelijk het zware zinsgedeelte 'Ik verwacht'. Ongeacht de kennis van iemand over het product: iedereen denkt er anders over, iedereen heeft andere verwachtingen en er staat maar één iets vast; niemand weet het zeker. Ga daarom bij jezelf na of je de vraagprijs voor het product zoals het nu is over hebt, zo ja; kopen, zo nee; wachten.
Kun je die keuze niet maken, ga dan eens langs een apple centre of iemand die in het bezit is van een mac (het liefst natuurlijk die jou voorkeur heeft) en probeer het beestje uit, je weet snel genoeg of het jou investering waard is of niet!
Daar komt dan ook gelijk het zware zinsgedeelte 'Ik verwacht'. Ongeacht de kennis van iemand over het product: iedereen denkt er anders over, iedereen heeft andere verwachtingen en er staat maar één iets vast; niemand weet het zeker. Ga daarom bij jezelf na of je de vraagprijs voor het product zoals het nu is over hebt, zo ja; kopen, zo nee; wachten.
Kun je die keuze niet maken, ga dan eens langs een apple centre of iemand die in het bezit is van een mac (het liefst natuurlijk die jou voorkeur heeft) en probeer het beestje uit, je weet snel genoeg of het jou investering waard is of niet!
Dan ga je er dus vanuit dat de iBook nog een keer geupdate wordt vóór de switch naar Intel. Ikzelf betwijfel dat ten zeerste...Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 00:10:
Je zegt nu eigenlijk hetzelfde als je vorige post, dus ik ga ook maar eens antwoorden. Het komt erop neer dat niemand weet wanneer en wat voor updates er komen. Ze hebben nu twee mogelijkheden, ze geven de iBook een simpele speedbump en laten het machientje met rust totdat ze er een Intel in gooien in de loop van 2006, of ze passen het design nu al aan op de Intel versie en laten de G4 er nog in (met aanpassingen). Vanuit marketingtechnisch oogpunt gezien is de keuze dus al gemaakt, je gaat niet dubbel investeren, zeker niet voor een iBook die maximaal een half jaar later vervangen gaat worden. Ik verwacht daarom niet meer dan een simpele speedbump.
Ik denk dat het best nog wel eens een tijdje kan duren voordat er een x86 iBook op de markt komt. Er zijn nogal wat haken en ogen aan de overstap naar een complexe (brakke) architectuur als de x86. Gewoon bruut porten wil nog wel, maar het echte performance tunen kan nog wel eens langer duren dan je denkt. Tenzij Apple natuurlijk een soort half afgewerkte versie op de markt dumpt en het performance tunen uitsteld tot latere versies.
Zelf gok ik erop dat er nog een iBook met komt met een kleine speedbump en eventueel een ingebouwde webcam. Ik verwacht dat ze de echte veranderingen, zoals een beter scherm e.d. uitstellen tot de x86 variant.
Zelf gok ik erop dat er nog een iBook met komt met een kleine speedbump en eventueel een ingebouwde webcam. Ik verwacht dat ze de echte veranderingen, zoals een beter scherm e.d. uitstellen tot de x86 variant.
[ Voor 23% gewijzigd door cornelisprul op 29-10-2005 10:28 ]
C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)
Verwijderd
Bel net Apple shop op krijg ik te horen dat zowel Woerden als Rotterdam geen voorraad hebben van de iBook. Hierop besloot ik hem dan maar te bestellen op internet, want Apple.nl geeft namelijk aan dat de verzendtijd 24 uur bedraagt (basisconfiguratie). Toen werd mij verteld dat deze aangegeven tijd niet accuraat is en de levertijd waarschijnlijk 1 tot 2 weken bedraagt. Alleen krijg je dat bericht pas als je betaald hebt.
Is dit normaal bij Apple? Toch vreemd.
Verwijderd
dan kun je hem nog annuleren toch?Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 10:31:
Bel net Apple shop op krijg ik te horen dat zowel Woerden als Rotterdam geen voorraad hebben van de iBook. Hierop besloot ik hem dan maar te bestellen op internet, want Apple.nl geeft namelijk aan dat de verzendtijd 24 uur bedraagt (basisconfiguratie). Toen werd mij verteld dat deze aangegeven tijd niet accuraat is en de levertijd waarschijnlijk 1 tot 2 weken bedraagt. Alleen krijg je dat bericht pas als je betaald hebt.
Ik vroeg mij af... ik heb nog nooit een powerbook in m'n handen gehad hoor, maar zit wel ergens te twijfelen over eentje.. kun je zo'n powerbook nou net zo simpel geheugen bij in prikken als bij de gemiddelde pc-laptop (alias accu er uit, schroefje losdraaien, geheugen prikken, dichtdraaien, accu er in en lopen) of moet je hierbij net als bij de mac mini met metselgereedschap aan de gang om 'm open te krijgen?
Dan neem ik tenminste aan dat ik er ook random geheugen in kan prikken (ala dane of kingston) ipv apple geheugen.
Dan neem ik tenminste aan dat ik er ook random geheugen in kan prikken (ala dane of kingston) ipv apple geheugen.
Op de Apple support site staan handleidingen voor het bijplaatsen van geheugen,
12"
15"
17"
Welk soort geheugen geschikt is, is in dit topic en voorgaande delen regelmatig voorbij gekomen.
Met de Quicksearch bovenaan (in topics) kun je dat wel terugvinden
12"
15"
17"
Welk soort geheugen geschikt is, is in dit topic en voorgaande delen regelmatig voorbij gekomen.
Met de Quicksearch bovenaan (in topics) kun je dat wel terugvinden
Dat had ik ook met mijn iBook. Ik heb hem toen maar besteld bij het apple centre in Groningen. Daar hadden ze ook geen voorraad en beweerde ze dat de levertijd online net zo lang was als wanneer ik hem daar zou bestellen. Terwijl een kameraad/klasgenoot van me een dag erna online een iBook besteld had. Hij kreeg hem uiteindelijk binnen een week en ik moest nog langer wachten.Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 10:31:
Uiteindelijk beviel de iBook mijn klasgenoot niet en heb ik zijne overgekocht en mijn bestelling geannuleerd. Dit was nog binnen een week na levering van zijn iBook.
Nu heb ik dus zijn iBook al een aantal week en hij bevalt mij uitstekend.
Spin, magic wheel of bullshit! Spin!
Ik heb net de knoop doorgehakt en een 12" iBook besteld. M'n eerste apple dus ik hoop dat ' ie bevalt.
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Verwijderd
Ik wil hem eigenlijk ook maar gaan bestellen. Vraag me alleen af of ik gewoon voor 512MB geheugen ga of 1GB. Merken de gebruikers van iBook hier veel verschil van?
( Zat ook nog even te kijken naar een grotere opslagcapaciteit maar dan stijgen de prijzen wel heel erg, dan maar externe schijven gebruiken en die van mijn desktop. Zal wel goed gaan met firewire geïntegreerd )
( Zat ook nog even te kijken naar een grotere opslagcapaciteit maar dan stijgen de prijzen wel heel erg, dan maar externe schijven gebruiken en die van mijn desktop. Zal wel goed gaan met firewire geïntegreerd )
Ik heb mijn iBook met 1 GB RAM besteld (niet van Apple zelf, maar door MacHouse erin gezet) dus heb geen ervaring met 512. Maar met 1GB gaat alles erg soepeltjes en snel, nauwelijks vertragingen, eigenlijk alleen als Safari iets van java-achtig spul moet laden.
Harde schijf heb ik gewoon de 40GB genomen, want voor de 60 GB betaal je fors meer, en voor €150 heb je een Lacie schijf van 250 GB.
Harde schijf heb ik gewoon de 40GB genomen, want voor de 60 GB betaal je fors meer, en voor €150 heb je een Lacie schijf van 250 GB.
Ik heb nog flink lopen nadenken over de move naar Intel, maar volgens mij zullen die nieuwe Powerbooks wel degelijk verrassend goed presteren zodra ze verschijnen.
Toen Intel z'n Sonoma-platform introduceerde was de focus namelijk nogal gespitst op de mobiliteit, snelheid en energiezuinigheid. Veel demonstratiemodellen om de mogelijkheden van de moderne PentiumM te laten zien. De praktijk was dus echter dat iedere flaptopbouwen 'm in een 15.4" bak stopt en iedere bouwer zo in principe dezelfde doos eromheen bouwt. Dat is dus alles wat Intel niet bedoelde met de Sonoma. Intel zocht dus naar een bedrijf dat wel ultra-luxe en platte laptops kon bouwen.
Apple was op zoek naar CPU's, omdat de G4 niet goed doorschaalde en de G5 niet mobiel genoeg kan zijn. Aangezien deze al een jaar of 2 op ongeveer dezelfde snelheid zitten en de leverancier ook niet alles is, ziet Apple dus wel een beetje aan wat Intel doet.
Enfin, Apple wil voor Intel de rol van design-laptopper invullen en Intel wil Apple wel aan de snelle PentiumM's helpen. Da's dus de win-win situatie voor beide bedrijven en IMHO de beste reden voor de overstap.
In detail, indien men de wereld wil overtuigen van het succes van deze overstap zal de eerste itteratie dus ook gelijk de goede idruk moeten achterlaten. Juist op basis van mobiliteit en effectiviteit is het nogal logisch dat juist de Powerbookserie als eerste aan de gang gaat. En juist daar is nu zeker de grootste winst te boeken (scroll omhoog en zie benches van een 2 jaar oud Powerbook ongeveer gelijk aan die van een nieuw). Er zijn complottheorien dat Apple bewust de PB niet heeft geupgrade om juist het snelheidsverschil straks extra goed te kunnen laten zien. Ik denk inderdaad dat het afzinken van de G4 en overstappen naar een dualcore Yonah of zelfs Meron een enorme onvoorstelbare speedbump zal laten zien. Zelfs als Intel deze niet te groot wil maken (want als je nu 1.5 GHz inbouwt kan je over 6 maanden de 2 GHz inbouwen terwijl als je op 2 GHz begint kan je over 6 maanden nog niets) zal de winst nog steeds navenant zijn.
IMHO is de bump evident, maar de A-revisie, zal 'ie stabiel zijn? Aangezien Intel ook goede mobo's kan bouwen, aangezien Intel complete laptops kan bouwen en anders de partners van Apple wel (denk aan Asus) en aangezien Apple blijkbaar al een jaar bezig is met het ontwerpen daarvan, schat ik zo in dat de eerste generatie Powerbook ook direct goed en stabiel zal zijn op hardware-niveau.
De enige vraag die rest, zal Apple z'n OSX stabiel op Intelhardware krijgen? Daar is Apple al een tijdje mee bezig, proefversies zien er redelijk goed uit. Patches kan je altijd nasturen en alleen tijd is hiervoor van belang. Samen met het gegeven dat de eerste klap ook direct echt overtuigend goed moet zijn, denk ik dat de eerste versie Intel Powerbooks ook direct de beste zal zijn..... en iig de komende 2 jaar z'n nieuwwaarde blijft houden, net zoals een 2 jaar oud Powerbook tot nu toe goed meekan komen.
Toen Intel z'n Sonoma-platform introduceerde was de focus namelijk nogal gespitst op de mobiliteit, snelheid en energiezuinigheid. Veel demonstratiemodellen om de mogelijkheden van de moderne PentiumM te laten zien. De praktijk was dus echter dat iedere flaptopbouwen 'm in een 15.4" bak stopt en iedere bouwer zo in principe dezelfde doos eromheen bouwt. Dat is dus alles wat Intel niet bedoelde met de Sonoma. Intel zocht dus naar een bedrijf dat wel ultra-luxe en platte laptops kon bouwen.
Apple was op zoek naar CPU's, omdat de G4 niet goed doorschaalde en de G5 niet mobiel genoeg kan zijn. Aangezien deze al een jaar of 2 op ongeveer dezelfde snelheid zitten en de leverancier ook niet alles is, ziet Apple dus wel een beetje aan wat Intel doet.
Enfin, Apple wil voor Intel de rol van design-laptopper invullen en Intel wil Apple wel aan de snelle PentiumM's helpen. Da's dus de win-win situatie voor beide bedrijven en IMHO de beste reden voor de overstap.
In detail, indien men de wereld wil overtuigen van het succes van deze overstap zal de eerste itteratie dus ook gelijk de goede idruk moeten achterlaten. Juist op basis van mobiliteit en effectiviteit is het nogal logisch dat juist de Powerbookserie als eerste aan de gang gaat. En juist daar is nu zeker de grootste winst te boeken (scroll omhoog en zie benches van een 2 jaar oud Powerbook ongeveer gelijk aan die van een nieuw). Er zijn complottheorien dat Apple bewust de PB niet heeft geupgrade om juist het snelheidsverschil straks extra goed te kunnen laten zien. Ik denk inderdaad dat het afzinken van de G4 en overstappen naar een dualcore Yonah of zelfs Meron een enorme onvoorstelbare speedbump zal laten zien. Zelfs als Intel deze niet te groot wil maken (want als je nu 1.5 GHz inbouwt kan je over 6 maanden de 2 GHz inbouwen terwijl als je op 2 GHz begint kan je over 6 maanden nog niets) zal de winst nog steeds navenant zijn.
IMHO is de bump evident, maar de A-revisie, zal 'ie stabiel zijn? Aangezien Intel ook goede mobo's kan bouwen, aangezien Intel complete laptops kan bouwen en anders de partners van Apple wel (denk aan Asus) en aangezien Apple blijkbaar al een jaar bezig is met het ontwerpen daarvan, schat ik zo in dat de eerste generatie Powerbook ook direct goed en stabiel zal zijn op hardware-niveau.
De enige vraag die rest, zal Apple z'n OSX stabiel op Intelhardware krijgen? Daar is Apple al een tijdje mee bezig, proefversies zien er redelijk goed uit. Patches kan je altijd nasturen en alleen tijd is hiervoor van belang. Samen met het gegeven dat de eerste klap ook direct echt overtuigend goed moet zijn, denk ik dat de eerste versie Intel Powerbooks ook direct de beste zal zijn..... en iig de komende 2 jaar z'n nieuwwaarde blijft houden, net zoals een 2 jaar oud Powerbook tot nu toe goed meekan komen.
Kan het niet anders dan met je eens zijn.
Daarom wacht ik ook nog wel even met upgraden tot de intels er zijn. Er is namelijk alleen maar winste te boeken gezien het feit dat update's van de iBook en powerbook nu niets anders zijn als een extra'tje om zo tenminste nog iets nieuws te kunnen brengen op dat vlak.
Daarom wacht ik ook nog wel even met upgraden tot de intels er zijn. Er is namelijk alleen maar winste te boeken gezien het feit dat update's van de iBook en powerbook nu niets anders zijn als een extra'tje om zo tenminste nog iets nieuws te kunnen brengen op dat vlak.
Verwijderd
Oké, dus jij verwacht dat de overstap een grote vooruitgang zal zijn. Maar wanneer verwacht jij dit dan plaats te gaan vinden. Ik bedoel, is het globaal gezien voor mensen die overwegen een huidige iBook aan te schaffen het wachten waard ten opzichte van de eventuele verbeteringen.
Ik ben bereid te wachten met het aanschaffen van m'n iBook mits er iets 'groots' op komst is dat echt iets zal gaan veranderen. Maar toch heb ik het gevoel ergens op te wachten waar we maar weinig vanaf weten. Don't get me wrong, ik ben in beide opties geïnteresseerd.
Ik ben bereid te wachten met het aanschaffen van m'n iBook mits er iets 'groots' op komst is dat echt iets zal gaan veranderen. Maar toch heb ik het gevoel ergens op te wachten waar we maar weinig vanaf weten. Don't get me wrong, ik ben in beide opties geïnteresseerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 12:42 ]
Nee, ik denk dat de overstap op z'n vroegst ergens rond mei plaatsvind, dus indien je voor je Powerbook in echt hoge nood zit of indien je een iBook wilt, zou ik die nu halen. De PB zou ik afraden omdat 'ie echt relatief duur is, de iBook zit echt goed in balans zodat je je daar niet echt op hoeft te wachten. Dat grootse is dermate in de toekomst dat het het wachten niet waard is.
* Delerium zou de iBook zo halen, ware het niet dat er geen 24" scherm ondersteuning opzit, wel met hacks maar da's sloom. De PB kan het wel, maar die 12" is gewoon veeeeel te duur.
* Delerium zou de iBook zo halen, ware het niet dat er geen 24" scherm ondersteuning opzit, wel met hacks maar da's sloom. De PB kan het wel, maar die 12" is gewoon veeeeel te duur.
[ Voor 19% gewijzigd door Delerium op 30-10-2005 13:09 ]
Mijn vriendin wacht al bijna 8 weken op haar iBook. Apple heeft enorme logistieke problemen met de laptops. Vorige week woensdag kwam eindelijke en levering binnen bij de Machouse Rotterdam (1/3 van de totale bestellig). Waaronder slechts 2 ibooks. Alle Powerbooks werden wel geleverd. Maar mijn vriendin is de 16e op de lijst, dus die kan met een beetje pech nog langer wachten terwijl ze m hard nodig heeft voor school en ze liever geen microsoft-alternatief wil. Gek genoeg heeft de 12" iBook geen problemen met de levering, maar die is voor haar geen optie (te kleine harde schijf en beeldscherm).Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 10:31:
Wat ik raar vind is dat je weinig hoort over die leveringsproblemen. Het geldt volgens mij ook voor de 12", ik wacht nl. al 7 weken maar dan wel een versie met een 80GB hd. Zijn er meer die al lang wachten?
Ik ben het met je eens dat de hardware redelijk uitontwikkeld is en dat er derhalve niet echt veel problemen te verwachten zijn. Ook het porten van OS lijkt redelijk te gaan lukken, alleen verwacht ik dat de 1e release nog wel eens niet echt optimaal zal blijken Het huidige OSX is volledig getuned op optimale prestaties uit een PPC architectuur. In principe is een simpele opnieuw compile actie voldoende om dit op de x86 draaiend te krijgen. Wil je alleen het maximale uit de architectuur kunnen halen dan ben je nog wel een tijdje bezig. Er zitten nogal wat fundamentele verschillen tussen de beide architecturen en dit wordt lang niet altijd (optimaal) door de compiler opgevangen. De afgelopen jaren hebben we steeds gezien dat OSX met iedere release sneller werd. Dit lijkt mij toch een redelijk duidelijk signaal dat de eerste versies nog niet helemaal optimaal waren. Mijn verwachting is dat ditzelfde verhaal opnieuw gaat gebeuren na de overstap op de x86 architectuur. Maar goed met dezelfde hardware kun je dan wel een flinke tijd vooruit, iets waar ze in redmond nog wel eens anders mee om gaan. Alleen jammer dat je dan steeds een nieuwe licentie zult moeten aanschaffen.Ecteinascidin schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 12:11:
.......
Op zich vind ik het jammer dat apple de overstap heeft gemaakt aangezien de ppc architectuur technisch gezien veel meer potentieel heeft. Alleen heeft de x86 architectuur nogal wat schaalvoordelen aan zijn kant waardoor er stukken meer in R&D wordt geïnvesteerd. Toch zijn er ook heel wat voordelen die een overstap te bieden heeft, al is het al alleen maar dat je voor die enkele noodgedwongen windows applicatie niet een ander systeem hoeft te gaan gebruiken.
Ik wacht zelf nog even een tijdje af met de aanschaf van een nieuwe laptop, totdat duidelijk wordt welke voor- en nadelen de overstap exact heeft. Hopelijk laat apple ons niet al te lang wachten.
edit:
maar misschien hoort dit zo langzamerhand meer in een ander topic thuis
maar misschien hoort dit zo langzamerhand meer in een ander topic thuis
[ Voor 3% gewijzigd door cornelisprul op 30-10-2005 16:30 ]
C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)
Ik heb twee weken gewacht op mijn 12" iBook.
Maar dit wil niet gelijk zeggen dat er een update aankomt hoor
Maar dit wil niet gelijk zeggen dat er een update aankomt hoor
Verwijderd
Denk toch dat ik maar de iBook ga bestellen over internet. Zit alleen met het dilemma dat ik misschien toch 1gb geheugen wil ipv van 512, maar wil ook niet daarvoor een maand wachten. Anderzijds heb ik ook gelezen dat mensen die 1gb geheugen het helemaal waard vinden.
Zat even op alternate te zoeken naar notebook geheugen en zag daar aanzienlijk grote prijsverschillen ten opzichte van Apple's geheugen. Wat is nou het grote verschil? Kan je net zo goed zelf dat geheugen er niet inzetten?
Zat even op alternate te zoeken naar notebook geheugen en zag daar aanzienlijk grote prijsverschillen ten opzichte van Apple's geheugen. Wat is nou het grote verschil? Kan je net zo goed zelf dat geheugen er niet inzetten?
Zoals je erg vaak op dit -en andere- forum kan lezen, moet je je extra RAM niet via de Applesite bestellen, maar gewoon ergens los. Dus bestel die 12", bestel ergens anders (bijv. Alternate) een extra reepje 512, en zet dit erin als je iBook geleverd wordt. Instructies hoe je extra RAM plaatst kun je wel hier op GoT of makkelijk op Google vinden.
iBooks leveren is een ramp @ the moment, schiet niet op, komt mede omdat een grote school in de USA heel veel heeft bestelt en Freescale niet zo super snel PCU's kan leveren.... komt ook bij dat de algemene LCD markt het druk heeft, LCD tvs zijn nog veeel lastiger te bestellen we hebben er veel in bestelling staan en ze komen langzaam binnen.
IT economie groeit ineens weer heel erg hard, bijna niemand kan het op dit moment aan.
IT economie groeit ineens weer heel erg hard, bijna niemand kan het op dit moment aan.
Dit topic is gesloten.