@dawg
Ik zou zeggen, werk eerst eens mee voordat je het koopt.. Zoek een vriend/kennis die een apple heeft, of een winkel die apple spullen verkoopt, speel d'r een uur mee en kijk of je het wat vind.. Ik hoor in mijn vriendenkring dat ze op impulsieve wijze een apple kopen, en een paar hebben daar toch wel spijt van. Omdat smaak een persoonlijk kwestie is, raad ik je juist aan om het dus eventjes te testen ergens. Zelf wou ik dat ik dat ook gedaan had, dan had ik waarschijnlijk nooit een ibook genomen.
Kwa eisen voor geheugen e.d. zal het wel op een lijn liggen met Windows.. Imho vind ik wel dat multi-tasking iets beter gedaan wordt in Windows, maar dat is ook weer persoonlijk.. Mijn iBook had 768MB geheugen en als je 25 tabjes in firefox open had dan kon je er gewoon niet meer mee werken. Viel mij een tikkeltje tegen. Het OS lijkt op het eerste gezicht heel erg simpel, maar dat hoeft het niet te zijn ( doel is niet voor mij om hierover een discussie te starten, maar mijn mening te delen, zie dit dan svp niet als apple-bashing

). Met dat laatste bedoel ik dat je voor bepaalde dingen in de terminal moet gaan werken. Het schermpje van de iBook vind ik ook nogal dof, maar ik hoor dat dit er ook vanaf hangt, dat dit verschilt per revisie (die van mij was de voorlaatste). De iBook is verder wel héél erg mooi, heeft aansluitingen op mooie plekken zitten, slot-loading cd-drive, batterijduur van makkelijk 6 uur.. Voor de simpele dingen bedient het zich ook érg makkelijk, vind het eigenlijk net een grote ipod wat dat betreft, maar net zoals bij de ipod die op een gegeven moment erg beperkt wordt kwa mogelijkheden vind ik dat bij de ibook ook. Een veeleisende gebruiker zoals ik heeft er niet al te veel aan, het geval wordt ook dan echt te traag op een gegeven moment als je een aantal apps hebt openstaan. Voor mij is daarin het belangrijke sleutelwoord efficiency; ik heb het idee dat ik te veel moet doen voordat ik een taak heb voltooid.. Maar nogmaals, laat je niet weerhouden van mijn ervaring, en kijk vooral of je het zelf fijn vindt werken.. Als alles wat je doet met een ibook niet meer dan e-mail/internet/muziek/film/word-processing is, dan is het een prima keuze..
MBT Intel.. Als ik nu nog een apple laptop zou kopen zou dat er zeker eentje met een Intel-chip zijn. Het zijn inderdaad speculaties, maar kennelijk gaat de nieuwe mobiele architectuur op Yonah draaien (laatste generatie Pentium-Ms), en dat zijn gewoon powerhouses, en ik weet ook zeker dat die de huidige PowerPCtjes (G4) er regelrecht uittrekken. Om dan nog maar te zwijgen over de nog betere schaalbaarheid van Speedstep tov de G4 haar schaalbaarheid. Ben altijd benieuwd geweest op wat voor snelheid mijn G4 1.22GHz. draaide maar er bleef altijd maar 1.22 GHz. staan.. Het mag absoluut duidelijk zijn dat het een X86 processor gaat worden die in de toekomstige apples komt te zitten, dit betekend dat na verloop van tijd, je zeker het een en ander zal kunnen hacken en er dus ook Windows op kan draaien. Voor mij ideaal, een mooie laptop met een prima OS d'r op. Wel is het zo dat het écht nog een tijdje duurt voordat we Intel op Apple zien. Dan moet je waarschijnlijk richting eind 2006 gaan denken, en dan zijn de eerste apples die er van voorzien worden de Powerbooks..