[Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen deel 2

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:
  • 3.765 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige verschil met het geheugen van Alternate en het geheugen van Apple, is dat bij Apple het geheugen er alvast in wordt gedaan.

En ja, de prijzen van Apple zijn nou eenmaal wat duurder he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja en nog een verschil is dat het notebook geheugen die in de iBook zou kunnen op alternate.nl niet verder gaat dan DDR-266 terwijl het geheugen van Apple DDR-333 is. Vraag me af of je geen gezeur met garantie krijgt moment dat er iets stuk gaat en je er zelf geheugen in hebt gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 17:48:
Ja en nog een verschil is dat het notebook geheugen die in de iBook zou kunnen op alternate.nl niet verder gaat dan DDR-266 terwijl het geheugen van Apple DDR-333 is. Vraag me af of je geen gezeur met garantie krijgt moment dat er iets stuk gaat en je er zelf geheugen in hebt gestoken.
ehm dat is wel een _tikje_ onzin wat je daar zegt... Ik zie onder Geheugen - SO-DIMMs zowel PC100/133 als PC2100/2700/3200 als PC2-4200. Dus zelfs voor de nieuwe PowerBooks kan je er terecht.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een klein vraagje :)
Is er een tooltje voor de powerbook g4 om de fans zelf te reguleren?
Ik wil ze namelijk altijd allemaal laten draaien als de netspanning erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 20:33:
Even een klein vraagje :)
Is er een tooltje voor de powerbook g4 om de fans zelf te reguleren?
Ik wil ze namelijk altijd allemaal laten draaien als de netspanning erop staat.
Waarom zal je dat willen. Dit wordt namelijk automatisch geregeld. Wanneer de temperatuur te hoog wordt gaan de fans aan. Zo heb je nooit onnodig de fans aanstaan wat lawaai produceert.
Maar vertel eens de reden waarom je lawaai wilt hebben wanneer het niet nodig is, want daar komt het eigenlijk op neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeej ik ben er nog steeds niet uit: Windows <> OsX

Maar nu zag ik twee interessante aanbiedingen. Zijn ze inderdaad interessant? En zo ja, welke is het interessantst?
iBook G4/1200 12"

Processor: G4 - 1200 MHz Geheugen: 512 MB Harddisk: 60 GB
Poorten: USB FireWire UTP VGA
Het betreft een ibook G4 1.2 GHz met nog circa 1-2 maanden garantie. Verder is hij voorzien van:
- WiFi (airport extreme)
- bluetooth
- 60 gb HDD
- 512 MB werkgeheugen
- EXTRA batterij (uit inruil actie van apple i.v.m. warmte probleem, maar heb nooit problemen
ondervonden)
Voor 850 Euro.
iBook G4/1333 14"

Processor: G4 - 1333 MHz Geheugen: 768 MB Harddisk: 60 GB
Poorten: USB FireWire UTP VGA
Aangeboden deze iBook met Tiger erop en nog 2 maanden garantie. Gaat weg ivm aankoop iMac.
De iBook is in zeer goede staat. Geen dode pixels, batterijduur nog uitstekend. Geen krassen. Altijd goed onderhouden. Foto's op aanvraag.
Wordt een Griffin iCurve, een skin en een bluetooth apple muis bijgeleverd.
Voor 1000 Euro.

Wie o wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Moeten wij gaan zeggen of ze voor JOU interessant zijn..? :?
Denk dat je dat beter voor jezelf moet bedenken... (wat wil je, wat moet je, wat zijn de nieuwprijzen, etc...)

[ Voor 9% gewijzigd door kaassouffle op 31-10-2005 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou nou een beetje aardiger mag wel hoor.

Ik neem hem op zich elke dag mee, tenminste, dat is de bedoeling. Dus batterij tijd is handig. Maar bij de 14" zit een iCurve, skin en muis..

Vind het een beetje lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Nu online

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Excuseer!
Maar ja jij bent degene die moet beslissen ;)
Zijn afwegingen die je zelf moet maken
Wij weten niet wat voor specs je nodig gaat hebben, wat je budget is etc...

Laat ik zeggen:

De één is sneller, heeft meer geheugen, heeft groter scherm, heeft extra's...
Heb je dit allemaal nodig?

Wat is je budget?
Wat kost een extra batterij los ?
Software meegeleverd?
ZIjn de prijzen redelijk tov de nieuwprijzen?

[ Voor 4% gewijzigd door kaassouffle op 31-10-2005 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Budget = 1000 Euro
Extra batterij weet ik niet
Bij allebei zit Mac OSX Tiger + iLife
Nieuwprijzen zijn rond de 1300 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:59:
Nieuwprijzen zijn rond de 1300 euro?
Dat kan je ook gewoon opzoeken hoor :) Verder plezier met je eigen mening opzoeken :+

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
En wat zijn we weer lief voor elkaar... Horned_Devil wil volgens mij gewoon weten wat anderen de beste koop achtten.

Wat mij betreft: Ga voor die 14". Voor 150 euro extra heb je een iCurve, 256 MB extra geheugen, een sneller CPU, een skin, een appel muis. Als er ook nog Airport in zit dan is het een hele nette en complete laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het vraagteken was niet zo bedoeld...

Meer van 1300 Euro voor de 12" en de 14"

Ik ben niet helemaal krankjorem hoor pardon.. :+

Dank je barticus :) Eindelijk iemand die me begrijpt :D Even kijken of hij ook Airport heeft. (dit werkt toch ook samen met een normale draadloze router he)

Edit 2: Airport confirmed

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2005 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Als ik moest kiezen tussen die 2 ging ik voor de 14" is completer.

Maar een nieuwe 12" kost iets van 1039€ heb je wel minder ram... maar wel een nieuw product... dat zou ik wel even meenemen in de overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe 12" is € 1033,- met 60GB harde schijf, dezelfde dus als hierboven. 512 MB ram.

Dit is dan met studentenkorting.

Denk je eruit te zijn, zie je dit: http://www.appleinsider.com/article.php?id=973

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2005 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

En die worden toch duurder dan wat je buget nu is dus zo erg zal het toch niet zijn ;) Verder komen er wel om de zoveel tijd updates dus om daar op te wachten dan ben je eerder grijs dan dat je een goede computer hebt ;)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:04
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:26:
De nieuwe 12" is € 1033,- met 60GB harde schijf, dezelfde dus als hierboven. 512 MB ram.

Dit is dan met studentenkorting.

Denk je eruit te zijn, zie je dit: http://www.appleinsider.com/article.php?id=973
kijk is naar de datum van dat artikel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wil niet vervelend zijn :P maar: Wednesday, March 30, 2005

^^ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:D Whaha, nou ja, misschien dat hij dan wel morgen komt ofzo.

Maar disjfa heeft wel gelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
Update je over de levertijden:
Apple zegt volgende week de helft te gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:29
Ik wil even melden dat de 2 Gb geheugen in mijn 17" Powerbook een fijne gebruikerservaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 12:44
willem169 schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:21:
Ik wil even melden dat de 2 Gb geheugen in mijn 17" Powerbook een fijne gebruikerservaring is.
Ik heb net (letterlijk 2 minuten geleden) een extra GB ram in mijn iBook geprikt. Tot nu toe merk ik nog niet zo veel, maar ik zal mijn bevindingen deze week eens posten. :)

Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 15:49
Voor wie het nog niet wist, 10.4.3 is uit, met ongeveer 100 MB aan updates. Binnenhalen via Software update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 22:51
-Mous- schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:50:
[...]

Ik heb net (letterlijk 2 minuten geleden) een extra GB ram in mijn iBook geprikt. Tot nu toe merk ik nog niet zo veel, maar ik zal mijn bevindingen deze week eens posten. :)
Als je problemen gaat ondervinden met het gebruik van Airport (klik) kun je dat dan even melden? Ook als je Airport correct werkt met zwaar netwerkverkeer zou ik het graag even weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg een aanschaf van de PowerBook 12", mede als vervanging voor mijn desktop PC. Ik ga vooral Photoshoppen, gamen ga ik er niet op doen. Nou wil ik wel mijn nieuwe IIyama 19" LCD X486S kunnen blijven gebruiken, dus het is mooi dat er een DVI poortje op die PowerBook zit.

Nou is mijn vraag, kan het scherm van de PowerBook aan blijven staan naast mijn 19" IIyama LCD scherm? Dan heb ik een dual monitor setup en kan ik bijvoorbeeld de kleine Photoshop windowtjes op de PowerBook zetten en mijn "main" werkblad op de IIyama zetten.

Op de Apple site zie ik bij de PowerBook wel dit staan: En aangezien de 12-inch PowerBook zowel een uitgebreid bureaublad als synchrone weergave ondersteunt, kun je je werkgebied vergroten of je werk op een projector, een breedbeeldtelevisie of een extern beeldscherm weergeven. Maar ik wil toch nog even 100% zeker weten of ik dan beide schermen tegelijkertijd kan gebruiken. Dus op de PowerBook 1024x768 pixels en op mijn IIyama 1280x1024 pixels. Zou de nVidia uit de PowerBook dat trekken?

Een aantal replies terug zag ik de setup van iemand met de PowerBook 12" en dat grote Dell scherm. Daar werd het scherm van de laptop er volgens mij niet bijgebruikt. Maar waar ik heel erg bang voor ben, die persoon had z'n powerbook op bekertjes gezet omdat z'n PowerBook zo'n herrie ging maken. Ik hecht heel erg aan een stille desktop(PC) dus als er 3 fans aangaan in de laptop als ik mijn externe IIyama schermpie eraan hang, dan is het voor mij een no-go helaas...

Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 05:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
Als je je powerbook naast een mooie LCD wilt gebruiken kan dat prima, ook op verschillende resoluties. Denk er alleen wel aan dat wanneer je de powerbook gewoon op je bureau zet, dit niet echt lekker werkt. Zeker niet in combinatie met een extra monitor. Maar dat geld voor elke andere laptop natuurlijk ook. Als je je laptop op een iCurve of -achtig geval zet dan heb je het scherm op een mooie hoogte en kan de laptop aan alle kanten genoeg warmte afgeven. Sla je dus een potentiele tweede vlieg in één klap ;) Zo houdt je ook nog ruimte over op je werkvlak voor je toetsenbord en tablet/muis/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 16:47
Och, op kantoor zet ik mijn iBook altijd recht onder m'n externe LCD scherm en dat werkt best lekker :) Na twee dagen had ik het automatisme van "window naar boven slepen" afgeleerd en sleepte ik alles netjes naar links of rechts :D

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, bedankt voor deze info.

En hoe zit het met de fans in de PowerBook 12", gaan die heel hard herrie maken als je een extern scherm aanstuurt? Of is dit alleen zo bij een 20+" scherm? (Ik heb zelf een 19" LCD 1280x1024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

fans gaan aan als de PC hard moet werken. Nu is het aansturen van een groot scherm werkelijk kinderspel, dus maak je daar maar geen zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week maandag heb ik de 15" PB besteld bij de Apple online store. Ik wist dat het een tijdje kon gaan duren voordat de boel verscheept zou worden.

Mijn PB zwerft nu ergens rond in de terminal van het vliegveld van Shanghai... Waarom dit exemplaar uit het verre oosten moet komen, is mij ook een raadsel :P

Iemand die het op soortgelijke wijze besteld heeft en ook z'n order op die manier in de gaten hield? Klopt die tracking een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ecteinascidin schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:43:
fans gaan aan als de PC hard moet werken. Nu is het aansturen van een groot scherm werkelijk kinderspel, dus maak je daar maar geen zorgen over.
Okee, dat klinkt goed. Maar ik heb in dit draadje toch iemand gezien met een extern 20" Dell scherm waarbij zijn PowerBook hele erge herrie ging maken. Ik vraag me af wat hij dan draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
cailin_coilleach schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 06:41:
Och, op kantoor zet ik mijn iBook altijd recht onder m'n externe LCD scherm en dat werkt best lekker :) Na twee dagen had ik het automatisme van "window naar boven slepen" afgeleerd en sleepte ik alles netjes naar links of rechts :D
Je kan toch aangeven waar je 2de monitor zich bevindt. Als je dan aangeeft dat de schermen boven elkaar staan kun je je windows van boven naar beneden slepen en andersom.

System Preferences --> Displays --> Arrangement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 16:47
De iBook heeft een zwakkere kaart dan de Powerbook IIRC en die heeft ook nergens last van :) M'n CPU draait regelmatig tegen de 58 graden en zelfs dan hoor ik niet veel...

Geluid is niet bepaald een issue :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik heb nu mijn beslissing in ieder geval gemaakt. Ik ga sowieso voor een Apple. Ik heb net alle filmpjes van het besturingssysteem gekeken, en ik ben echt verkocht! ( Keynote: die overgangen van dia naar dia :9~, en nog meer van die über-mooie animaties waarvan je denkt: 'WTF Microsoft waar ben je mee bezig)

Ik ga voor een iBook met de volgende config:
12" (lekker portable)
768Mb (is me aangeraden, 512 of hoger, dus neem ik dit maar, 1Gb is me iets te duur)
60Gb (wilde toch iets meer dan 40, en kan altijd nog een externe kopen)
Mighty Mouse (dit weet ik nog niet zeker, wat raden jullie aan, Bluetooth of Mighty?)
Tucano second skin

Totaal voor een kleine € 1200, nog altijd minder dan de S260/S270 van Msi!

Het wordt dus inderdaad toch een nieuwe :*)

Dus, als ik het geld heb, waarschijnlijk eind deze maand, ben ik de trotse bezitter van een spliksplinternieuwe iBook. Kan nu al niet meer wachten _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:28:
Vorige week maandag heb ik de 15" PB besteld bij de Apple online store. Ik wist dat het een tijdje kon gaan duren voordat de boel verscheept zou worden.

Mijn PB zwerft nu ergens rond in de terminal van het vliegveld van Shanghai... Waarom dit exemplaar uit het verre oosten moet komen, is mij ook een raadsel :P

Iemand die het op soortgelijke wijze besteld heeft en ook z'n order op die manier in de gaten hield? Klopt die tracking een beetje?
Ik heb dezelfde anderhalve week geleden besteld bij de AS, een uurtje of twee nadat ze zijn uitgekomen. Was op vrijdagavond in Best en werd op maandagochtend bij mij afgeleverd. Die tracking klopte bij mij als een bus maar dat was binnen Nederland binnen Benelux binnen Europa :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:10
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:16:
Nou ik heb nu mijn beslissing in ieder geval gemaakt. Ik ga sowieso voor een Apple. Ik heb net alle filmpjes van het besturingssysteem gekeken, en ik ben echt verkocht! ( Keynote: die overgangen van dia naar dia :9~, en nog meer van die über-mooie animaties waarvan je denkt: 'WTF Microsoft waar ben je mee bezig)

12" (lekker portable)
768Mb (is me aangeraden, 512 of hoger, dus neem ik dit maar, 1Gb is me iets te duur)
Mighty Mouse (dit weet ik nog niet zeker, wat raden jullie aan, Bluetooth of Mighty?)
Tucano second skin

Dus, als ik het geld heb, waarschijnlijk eind deze maand, ben ik de trotse bezitter van een spliksplinternieuwe iBook. Kan nu al niet meer wachten _/-\o_
Welke filmpjes bedoel je en waar staan ze? Ben ook wel benieuwd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds ongeveer 2 maanden een PowerBook 15" Superdrive...

Apple PowerBook SuperDrive 15"
Radeon 9700 128MB
1024MB Memory
80GB Hdd
Apple MightyMouse

Prima ding! voorheen werkte ik alleen maar op windows pc's, maar sinds ik de powerbook heb wil ik niet meer anders. Ik ben nu zelfs aan het sparen voor een nieuwe iMac 20" met 1GB werkgeheugen. Als desktop lijkt dat me een stuk beter als die windhoos bak die er nu staat _/-\o_

Dus, iedereen die nog op windows werkt: ga eens een tijdje een mac gebruiken! na een week wil je niet meer anders >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 00:04
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:28:

Ik heb zelf ook een PB15/1.52GB/100GB7200 in bestelling staan en de tracking lijkt te kloppen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Date            Time    Location            Status
01 Nov 2005     17:47   Amsterdam   Consignment In Warehouse 
01 Nov 2005     12:12   Amsterdam   Not Home On Delivery Attempt To Residential Address 
01 Nov 2005     12:03   Amsterdam   Out For Delivery 
01 Nov 2005     06:25   Amsterdam   Import Received 
31 Oct 2005     23:26   Arnhem Hub  Consignment Received At Transit Point 
31 Oct 2005     23:25   Arnhem Hub  Consignment Passed Through Transit Point 
28 Oct 2005     23:56   Shanghai      Shipped From Originating Depot 
28 Oct 2005     10:06   Shanghai      Consignment Received At Transit Point

Nu was ik vandaag helaas niet thuis en wordt hij morgen afgeleverd.

Ben erg benieuwd in welke staat ik de doos mag open maken.
Heb hiervoor eigelijk alleen bij de dealers besteld en dus ook direct de doos/verpakking in ontvangst mogen nemen.

Ik hoop wel dat er nog een mooie dikke kartonnen doos omheen zit zodat de PB doos mooi blijft voor op de kast 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:16:

12" (lekker portable)
Tucano second skin

768 werkt prima; ik zou het niet via Apple bestellen maar gewoon bij de Paradigit halen: het inprikken van zo'n geheugenreep is een fluitje van een cent.

Wat kosten die Tucano's tegenwoordig? Mijne is een beetje obsolete geworden maar op tweedehandsmac.nl kom ik ook niet echt tot een goeie richtprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

25 euro heb je een crumpler zijn veel beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 21:07:
Wat kosten die Tucano's tegenwoordig? Mijne is een beetje obsolete geworden maar op tweedehandsmac.nl kom ik ook niet echt tot een goeie richtprijs.
Ik heb m'n Second Skin voor €25 euro gekocht. Ben er heel tevreden over.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

De Crumplers zijn niet beter, maar anders.

De Tucano is echt een 2e huid dat er strak overheen zit, en de Crumpler is wat ruimte met elastiekjes zodat die wat om de *book blijft hangen als je 'm open doet.

Ik heb net als Canaria een Tucano Secondskin om mijn 12" Powerbook en die is echt waterdicht. Ik heb 'm (zelfs met de rits) onder de kraan gehouden en binnenin bleef het droog. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Oxi op 01-11-2005 21:32 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Topicstarter

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Oxi schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 21:31:
De Crumplers zijn niet beter, maar anders.

De Tucano is echt een 2e huid dat er strak overheen zit, en de Crumpler is wat ruimte met elastiekjes zodat die wat om de *book blijft hangen als je 'm open doet.

Ik heb net als Canaria een Tucano Secondskin om mijn 12" Powerbook en die is echt waterdicht. Ik heb 'm (zelfs met de rits) onder de kraan gehouden en binnenin bleef het droog. :)
ik mag hopen dat je *book er niet in zat toen je dat testte

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

ik heb ze alle 2 en de Crumpler bied meer bescherming :) is dikker is ook water dicht. maar oke dit wordt offtopic. nog 1 voordeel van de crumpler, je hoeft hem er niet helemaal uit te halen om hem te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qorne schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 22:47:
je hoeft hem er niet helemaal uit te halen om hem te gebruiken.
Zoiets heb ik ook :+

Ontopic dan maar weer? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoEV6 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:42:
[...]

Welke filmpjes bedoel je en waar staan ze? Ben ook wel benieuwd :9
http://www.apple.com/macosx/overview/ en dan die verschillende programma's rechts, dan kun je klikken op 'see video' ofzo, per programma. Zitten echt kewle dingen bij, vergeleken Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Nu online

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Tr1gg3R schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:50:

Nu was ik vandaag helaas niet thuis en wordt hij morgen afgeleverd.
Jeej, ik heb een 15" PB besteld !
Maar ik bedenk me net dat ik weinig thuis ben zelf.. nu ik dit zo lees. Moet je eigenlijk persoonlijk tekenen ofzo? Of kan m'n pa em ook in ontvangst nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
kaassouffle schreef op woensdag 02 november 2005 @ 08:56:
[...]

Jeej, ik heb een 15" PB besteld !
Maar ik bedenk me net dat ik weinig thuis ben zelf.. nu ik dit zo lees. Moet je eigenlijk persoonlijk tekenen ofzo? Of kan m'n pa em ook in ontvangst nemen?
Mja ik verwacht dat iedereen op het adres kan tekenen zolang ze maar niet gelijk zeggen dat ze eigelijk niet meneer of mevrouw "x" zijn.

Als ik hem straks in ontvangst neem zal ik het eens vragen aan meneer TNT :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:10
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 06:17:
[...]

http://www.apple.com/macosx/overview/ en dan die verschillende programma's rechts, dan kun je klikken op 'see video' ofzo, per programma. Zitten echt kewle dingen bij, vergeleken Windows.
Niet normaal meer, als je die filmpjes hebt gezien wil je gelijkt een apple hebben!
Ziet er allemaal super gelikt en handig uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tr1gg3R schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:50:
Ben erg benieuwd in welke staat ik de doos mag open maken.
Heb hiervoor eigelijk alleen bij de dealers besteld en dus ook direct de doos/verpakking in ontvangst mogen nemen.

Ik hoop wel dat er nog een mooie dikke kartonnen doos omheen zit zodat de PB doos mooi blijft voor op de kast 8)
Hmm het is verdorie niet te geloven, maar het is rond dezelde datum op Shanghai maar mijn exemplaar blijft maar gewoon in Shanghai steken :/

ActivityLocationDate / Time (GMT)
Shipment Picked UpSHANGHAI, SH, CN29 Oct 2005 13:40
Depart TerminalSHANGHAI, SH, CN,31 Oct 2005 01:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 10:20:
[...]

Hmm het is verdorie niet te geloven, maar het is rond dezelde datum op Shanghai maar mijn exemplaar blijft maar gewoon in Shanghai steken :/

ActivityLocationDate / Time (GMT)
Shipment Picked UpSHANGHAI, SH, CN29 Oct 2005 13:40
Depart TerminalSHANGHAI, SH, CN,31 Oct 2005 01:20
Track jij je order via de Applestore of via TNT Tracking?

Want de Applestore tracking laat namelijk alleen de meest babis gegevens zien.
Bij mij staat er dan ook:
code:
1
2
3
 Activity    Location    Date / Time (GMT)
 Arrive Terminal     AMSTERDAM, NH, NL   01 Nov 2005 05:25
 Out For Delivery    AMSTERDAM, NH, NL   01 Nov 2005 11:03

En de vorige gegevens worden dus blijkbaar gewist.
Ik kon namelijk eerst nog kijken naar de Shanghai gegevens en nu staan er alleen nog maar gegevens uit Amsterdam.

Je kunt deze link gebruiken om je bestelling te tracen via TNT.com:
http://www.tnt.com/webtra...hType=REF&cons=8027297982
Vervang dan het laatste getal (in dit geval 8027297982) naar je referentienummer en je ram op enter :+
(Je referentienummer is de linker reeks getallen in je Applestore tracing geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tr1gg3R schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:33:
[...]

Track jij je order via de Applestore of via TNT Tracking?

Want de Applestore tracking laat namelijk alleen de meest babis gegevens zien.
Bij mij staat er dan ook:
code:
1
2
3
 Activity    Location    Date / Time (GMT)
 Arrive Terminal     AMSTERDAM, NH, NL   01 Nov 2005 05:25
 Out For Delivery    AMSTERDAM, NH, NL   01 Nov 2005 11:03

En de vorige gegevens worden dus blijkbaar gewist.
Ik kon namelijk eerst nog kijken naar de Shanghai gegevens en nu staan er alleen nog maar gegevens uit Amsterdam.

Je kunt deze link gebruiken om je bestelling te tracen via TNT.com:
http://www.tnt.com/webtra...hType=REF&cons=8027297982
Vervang dan het laatste getal (in dit geval 8027297982) naar je referentienummer en je ram op enter :+
(Je referentienummer is de linker reeks getallen in je Applestore tracing geval)
Kun je tracken met TNT dan, want volgens de Apple Store worden mijn accecoires gebracht door Flextronics en mijn PB wordt geregeld door Kuhne&Nagel:

code:
1
2
Carrier Name   Tracking Number 
KUEHNE & NAGEL   8027346864000040, RTML00341034

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoEV6 schreef op woensdag 02 november 2005 @ 10:05:
[...]

Niet normaal meer, als je die filmpjes hebt gezien wil je gelijkt een apple hebben!
Ziet er allemaal super gelikt en handig uit!
Haha ja dat had ik dus precies hetzelfde.
Ik ga nu even verder kijken naar 'switchers' op google/macosx.nl (iemand nog meer sites?) etc. Wel interessant allemaal.

Trouwens, ik heb nog een vraagje.

Met die configuratie van mij he, 768MB ram. Is het niet beter als ik eerst 512MB doe, en dan later (na een jaar ofzo) nog eens 256MB/512MB erbij? Zou dat niet beter zijn?
Of is 512MB echt te weinig voor OSX

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

hangt helemaal van je gebruik af. Persoonlijk zou ik nooit meer met minder dan een gig willen werken, maar ik heb hier ook nog een Mac Mini staan met 512MB (momenteel met Linux als webserver) maar ik heb er geen klachten over gehad van mijn huisgenoten toen de mini met Tiger als internetmachine stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Nu online

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:48:
[...]

Kun je tracken met TNT dan, want volgens de Apple Store worden mijn accecoires gebracht door Flextronics en mijn PB wordt geregeld door Kuhne&Nagel:

code:
1
2
Carrier Name   Tracking Number 
KUEHNE & NAGEL   8027346864000040, RTML00341034
Kuehne + Nagel heeft ook tracking mogelijkheid volgens mij:
www.kn-portal.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaassouffle schreef op woensdag 02 november 2005 @ 14:11:
[...]

Kuehne + Nagel heeft ook tracking mogelijkheid volgens mij:
www.kn-portal.com
Klopt, maar ik heb geprobeerd daar die code in te voeren op allerlei manieren, maar het systeem keert steeds geen resultaten terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Nu online

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

hmm jammer.
Zodra de mijne verzonden word zal ik het ook eens bij gaan houden.

of moeten we dan een apart topic openen?
Maar zal ik daar niks over zeggen...
:X

[ Voor 16% gewijzigd door kaassouffle op 02-11-2005 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
quote: faq
Ook het melden van je orderstatus, vragen hoe lang het duurt voordat je iets ontvangt, welke dealer de zaken op voorraad heeft etc. is ongewenst. Bel Apple of je dealer als je vragen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit betreft ervaringen van andere aard; het gaat hier om in hoe verre de order status overeenkomt met de daadwerkelijke tijdstippen en of dat dus een beetje klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
Dan zou ik zeggen, open er een topic over :o).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
Ik heb vandaag mijn PowerBook G4 15Inch 1.67/2GB/100GB in ontvangst mogen nemen.

De doos van de PowerBook zat in een dunne kartonnen "buitenhoes" maar is in perfecte staat aangekomen.
Geen kras of deukje te zien. :D

Daarnaast bevalt de PowerBook zeer goed. Alhoewel ik ook niet anders gedacht zou hebben daar ik hiervoor al een PowerBook G4 Titanium (667/Gigabit) had (heb em nog steeds.).

Ik merk dat OSX bij mij steeds zo ongeveer 1GB geheugen in gebruik heeft (met wat programma's open).
Het draaien van MySQL5/Apache/Tomcat e.d. heeft dan ook geen enkele invloed op de prestaties.
_/-\o_ 2GB _/-\o_ vindt ik dan ook zeer de moeite waard.
en
_/-\o_ 100GB/7200RPM _/-\o_ werkt ook zeer lekker.
Ik merk echt het verschil met de "oude" 4200 en 5400 RPM schijven.

Ik ben weer een tevreden klant.

Mocht je het jezelf echt afvragen waat ik vredensnaam je pakketje nu is dan kun je bellen met de Apple Store lijn (0800 nummer) en dan bij de Sales afdeling vragen wanneer je hem in ontvangst kan nemen :)
(Ik weet dat TNT bijvoorbeeld geen toezeggingen doet :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

er is een update voor de airport kaarten, ben benieuwd of dit nou het probleem oplost met de airport en meer als 1GB bij een iBook en/of Powerbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tr1gg3R schreef op woensdag 02 november 2005 @ 22:11:
Ik heb vandaag mijn PowerBook G4 15Inch 1.67/2GB/100GB in ontvangst mogen nemen.

De doos van de PowerBook zat in een dunne kartonnen "buitenhoes" maar is in perfecte staat aangekomen.

Daarnaast bevalt de PowerBook zeer goed. Alhoewel ik ook niet anders gedacht zou hebben daar ik hiervoor al een PowerBook G4 Titanium (667/Gigabit) had (heb em nog steeds.).

Ik merk dat OSX bij mij steeds zo ongeveer 1GB geheugen in gebruik heeft (met wat programma's open).
Het draaien van MySQL5/Apache/Tomcat e.d. heeft dan ook geen enkele invloed op de prestaties.
_/-\o_ 2GB _/-\o_ vindt ik dan ook zeer de moeite waard.
en
_/-\o_ 100GB/7200RPM _/-\o_ werkt ook zeer lekker.
Ik merk echt het verschil met de "oude" 4200 en 5400 RPM schijven.

Ik ben weer een tevreden klant.

Mocht je het jezelf echt afvragen waat ik vredensnaam je pakketje nu is dan kun je bellen met de Apple Store lijn (0800 nummer) en dan bij de Sales afdeling vragen wanneer je hem in ontvangst kan nemen :)
gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Hebbie een pic van je nieuwe Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 23:54:
[...]

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Hebbie een pic van je nieuwe Mac?
Nope geen piccie.
Heb namelijk geen digicam en de cam van mijn Nokia wil ik je niet aandoen :P

Volgens mij staan er eerder in dit topic 2 foto's van een PB15/1.67 etc.
Mijn model is natuurlijk kwa uiterlijk precies hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Tr1gg3R schreef op donderdag 03 november 2005 @ 07:27:
[...]

Nope geen piccie.
Heb namelijk geen digicam en de cam van mijn Nokia wil ik je niet aandoen :P

Volgens mij staan er eerder in dit topic 2 foto's van een PB15/1.67 etc.
Mijn model is natuurlijk kwa uiterlijk precies hetzelfde :)
Das anders :+ op het internet staan 100.000 foto's van Apple producten, allemaal het zelfde :) en het blijft geweldig :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Qorne schreef op donderdag 03 november 2005 @ 08:26:
[...]

Das anders :+ op het internet staan 100.000 foto's van Apple producten, allemaal het zelfde :) en het blijft geweldig :) :P
ja maar de mijne is uniek :Y) :+

zal vanmiddag even foto maken van PowerBook in het wild op de TU/e (tussen alle lelijke Wintels }) )

[ Voor 21% gewijzigd door Whieee op 03-11-2005 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Tr1gg3R schreef op woensdag 02 november 2005 @ 22:11:

Je hebt een PowerBook nieuw besteld die alleen in een dunne kartonnen hoes zat? Bij mij zat in die hoes ook de (ook al erg mooie ;)) product-doos van Apple, met daarin piepschuim en nog een wit schuimplastic zak rond de PowerBook. Dat er geen kras of deukje op zat vond ik dan ook niet vreemd :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Nu online

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Hij bedoelt krasjes en deukjes in de productdoos..
Die wilde 'ie bewaren.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

:+ ben ik niet de enige ;)

Ik wil graag weten of mensen die een probleem hadden met airport en 1+GB ram
Of het nu over is, met de laatste airport update van gisteravond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
Heb 'em net geïnstalleerd, zou dit nu na 3 maanden ploeteren eindelijk de oplossing zijn? Ik ga even gedwongen flink downloaden om de waarheid zo spoedig mogelijk boven water te krijgen :+ Zal ik testen met HDmovie.avi of 1000mb.bin? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:10

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Weet iemand of het mogelijk is om een iBook zover te krijgen dat 'ie niet in standby springt zodra je 'm dichtklapt? Als ik muziek aan het luisteren ben is het namelijk wel handig als die klep niet steeds open hoeft te staan.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Dan moet je de screen panning hack installeren. Die heeft als extra mogelijkheid de optie om de iBook ook dichtgeklapt te gebruiken (clamshell mode). Ik weet niet zo gauw waar de screen panning hack staat, maar dat is wel op dit forum te vinden...

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
[google=screen spanning] :Y)

Maar het is niet aan te raden, ivm dat de iBook zijn warmte o.a. via het keyboard wegvoert. Dus als je 'm dan dichtklapt terwijl die aan blijft staan, heb je de kans dat ie te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Gelukkig heeft een iBook een actief koel systeem met een fan die aanspringt zodra de temperatuur te hoog wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die spanning hack, kan die je systeem eigenlijk beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
In principe niet. Het is gewoon een programmatje wat ergens in Open Firmware een bitje omzet, want in principe wordt spanning wel gewoon ondersteund door de videokaart. En je kan altijd het bitje weer terug omzetten ;)

En Oxi, tuurlijk, maar ik zou het zelf niet snel doen, met een dichtgeklapte iBook werken (hij is nu onder mijn linkerpols behoorlijk warm ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Dat is de harde schijf, na een paar uur werken is die van mijn Powerbook ook zo warm dat ik vaak een afkoel kwartiertje erin prop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 10:04
wat raden jullie van tas aan voor een 17" pb?

It's dark but I don't want to find the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Een plastic tas van de C1000 :)

[ Voor 6% gewijzigd door Oxi op 03-11-2005 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik wil hier even aan toevoegen dat ik dus een iBook heb, en de klep eigenlijk altijd op een kiertje na dicht heb als ik 'm op mijn bureau gebruik, met de processor in energiebeheer op hoogste prestaties, en geen van de onderdelen wordt warmer dan 50? en de fan gaat ook bijna nooit aan, alleen als ik een film exporteer ofzo. Schadelijk is de hack ook niet echt, je kan de aanpassing ook makkelijk weer ongedaan maken. Het geeft je gewoon wat extra mogelijkheden die je normaal alleen met een powerbook hebt.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist de hack eens op m'n iBook gezet en dat werkt inderdaad heel goed. Prachtig eigenlijk moet ik zeggen. Alleen jammer dat ik geen mooie tft-monitor heb om eraan te hangen, zou best goed staan naast m'n iBook 12". Heb hier enkel 2 crt's aan m'n pc's hangen en die zijn niet zo mooi naast m'n oogapple en aangezien m'n budget op een heel laag pitje staat ...

Jammer dat Apple dit niet standaard voorziet in de iBook. Best een leuke feature en de harware is erop voorzien dus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Misschien een rare vraag maar toch. ik wist niet of het verstandig is om nou een topic te openen of niet dus probeer ik het eerst hier.

ik heb sinds 9 augustus dit jaar een prachtige iBook. heerlijk apparaat.de specs zijn als volgt: iBook 14 inch met 1 gb geheugen en combodrive ipv superdrive verder de standaard specs zoals bleutooth en 60 gb hdd. nu heb ik redelijk wat geld. Is het verstandig om nu weer mijn iBook te verkopen en een powerbook te kopen of is dat die moeite en het extra geld niet waard?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het eerste wat bij tebinnen schiet: De hoge scherm-resolutie is niet verkeerd. Verder kun je ook voor een 17" powerbook gaan.

Qua specificaties is het een questie van vergelijken op de website van Apple.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik heb even een vraag...
Ik ga over ongeveer een maandje of 7 op mezelf, dan is mijn appartement gebouwd. :+

Nu wil ik een laptop aanschaffen tegen die tijd, een iBook 14" welteverstaan.
Echter, wat is het slimste? Een iBook met de PowerPC architectuur, of toch wachten op de Intel-variant? Ik heb namelijk geen idee wat het beste is, aangezien ik Apple niet (goed) ken, maar ik hoor alleen maar goede dingen van Apple/OS-X, plus het design trekt me heel erg aan. Ik neem aan dat ik het beste kan wachten op de Intel-varianten? Ik gebruik hem overigens alleen voor internet, e-mail, en office.

En hoe zit het dan met geheugen? Is dit vergelijkbaar met een Windows Intel systeem? Of stelt OS-X toch hogere eisen aan de hardware? Ik zat zelf te denken aan 1GB, daar ik geen gezeik achteraf wil hebben, gewoon kopen en gaan, zeg maar. In verband met garantie Applegeheugen?

En last but not least: ik studeer naast mijn werk op de OU, kom ik dan in aanmerking voor studentenkorting? Ik heb al op de Applesite gekeken, maar ik kon daar eigenlijk geen duidelijkheid over vinden.

Alvast bedankt voor jullie adviezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Ik zou zeggen, zoek dit forum wat door :) Er zijn al een hoop topics over adviezen aan toekomstige switchers, waarin je veel antwoorden kunt vinden :)

Kort over Intel: niemand weet al echt iets over de switch qua wat voor ze hardware ze gaan gebruiken enzo. Alles wat je daarover leest is dus pure speculatie. Soms zeker goed onderbouwd, maar pas dus op dat je berichten daarover niet gelijk als waarheid ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dawg
Ik zou zeggen, werk eerst eens mee voordat je het koopt.. Zoek een vriend/kennis die een apple heeft, of een winkel die apple spullen verkoopt, speel d'r een uur mee en kijk of je het wat vind.. Ik hoor in mijn vriendenkring dat ze op impulsieve wijze een apple kopen, en een paar hebben daar toch wel spijt van. Omdat smaak een persoonlijk kwestie is, raad ik je juist aan om het dus eventjes te testen ergens. Zelf wou ik dat ik dat ook gedaan had, dan had ik waarschijnlijk nooit een ibook genomen.

Kwa eisen voor geheugen e.d. zal het wel op een lijn liggen met Windows.. Imho vind ik wel dat multi-tasking iets beter gedaan wordt in Windows, maar dat is ook weer persoonlijk.. Mijn iBook had 768MB geheugen en als je 25 tabjes in firefox open had dan kon je er gewoon niet meer mee werken. Viel mij een tikkeltje tegen. Het OS lijkt op het eerste gezicht heel erg simpel, maar dat hoeft het niet te zijn ( doel is niet voor mij om hierover een discussie te starten, maar mijn mening te delen, zie dit dan svp niet als apple-bashing :9 ). Met dat laatste bedoel ik dat je voor bepaalde dingen in de terminal moet gaan werken. Het schermpje van de iBook vind ik ook nogal dof, maar ik hoor dat dit er ook vanaf hangt, dat dit verschilt per revisie (die van mij was de voorlaatste). De iBook is verder wel héél erg mooi, heeft aansluitingen op mooie plekken zitten, slot-loading cd-drive, batterijduur van makkelijk 6 uur.. Voor de simpele dingen bedient het zich ook érg makkelijk, vind het eigenlijk net een grote ipod wat dat betreft, maar net zoals bij de ipod die op een gegeven moment erg beperkt wordt kwa mogelijkheden vind ik dat bij de ibook ook. Een veeleisende gebruiker zoals ik heeft er niet al te veel aan, het geval wordt ook dan echt te traag op een gegeven moment als je een aantal apps hebt openstaan. Voor mij is daarin het belangrijke sleutelwoord efficiency; ik heb het idee dat ik te veel moet doen voordat ik een taak heb voltooid.. Maar nogmaals, laat je niet weerhouden van mijn ervaring, en kijk vooral of je het zelf fijn vindt werken.. Als alles wat je doet met een ibook niet meer dan e-mail/internet/muziek/film/word-processing is, dan is het een prima keuze..

MBT Intel.. Als ik nu nog een apple laptop zou kopen zou dat er zeker eentje met een Intel-chip zijn. Het zijn inderdaad speculaties, maar kennelijk gaat de nieuwe mobiele architectuur op Yonah draaien (laatste generatie Pentium-Ms), en dat zijn gewoon powerhouses, en ik weet ook zeker dat die de huidige PowerPCtjes (G4) er regelrecht uittrekken. Om dan nog maar te zwijgen over de nog betere schaalbaarheid van Speedstep tov de G4 haar schaalbaarheid. Ben altijd benieuwd geweest op wat voor snelheid mijn G4 1.22GHz. draaide maar er bleef altijd maar 1.22 GHz. staan.. Het mag absoluut duidelijk zijn dat het een X86 processor gaat worden die in de toekomstige apples komt te zitten, dit betekend dat na verloop van tijd, je zeker het een en ander zal kunnen hacken en er dus ook Windows op kan draaien. Voor mij ideaal, een mooie laptop met een prima OS d'r op. Wel is het zo dat het écht nog een tijdje duurt voordat we Intel op Apple zien. Dan moet je waarschijnlijk richting eind 2006 gaan denken, en dan zijn de eerste apples die er van voorzien worden de Powerbooks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Laatst online: 14-09 22:16

TweakBoy

---

@Swedish_Sausage: Kom nou niet telkens met de vergelijking met Firefox, iedereen weet dat Firefox het onder Mac OS niet goed doet.

Ik kan prima op mijn PowerBook een DVDtje bekijken, daarnaast Eclipse open laten en 5x Safari vensters plus nog een aantal Dev-apps naast elkaar. Bij elkaar iets van 400 MB geheugen aan programma's die in het geheugen wordt geladen.

Apple iBook en PowerBook zijn simpelweg voor de mensen die niet aan x86 en windows kleven. Over jouw efficiency gesproken: het is een kwestie van wennen.. vertel mij nou niet dat je gelijk binnen een week ALLE functies van windows en office e.d. wist. Het is hoe je ermee bent opgegroeit.
Ik heb al zo'n 12 windowsjaren achter de rug, samen met wat linux avonturen. Daar vind ik natuurlijk alles binnen 2 seconden. Dat wilt niet zeggen dat het aan de OS ligt. Maar meer ervaring.

Dat terzijde...

Kun je voortaan wat kortere berichten posten?

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@Swedish Sausage:

De meeste dingen die jij noemt zijn zaken die imho meer aan de gebruiker liggen dan aan het OS. Jij vindt de multitasking in Windows beter; ik stel dat jij eens moet wennen aan OSX. Het heeft voor mij ook even geduurd (na 15 jaar Windows/Linux (met verschillende WM's) een iBook gekocht), maar inmiddels gebruik ik op de desktop alleen nog OSX. Ik kan onder OSX een stuk efficiënter multitasken dan onder Windows. (tip: leer eens met expose omgaan)

Dat Firefox verhaal is wat mij betreft ook pebkac. Als tweaker weet je dat Firefox op de Mac simpelweg een log en traag ding is. Als jij dan beslist dat je daarin 25 sites wilt bekijken, zal het er inderdaad niet sneller op worden, maar probeer Safari eens.

Dat je het scherm dof vindt is een kwestie van smaak, maar een beetje kansloos om dat als feit te stellen en Apple dat te verwijten. Als het scherm voor jou te dof is, had je dat in de winkel al kunnen zien. Bovendien zijn er hier volksstammen aan tevreden gebruikers van de iBook en 12" PowerBook (12" iB en PB hebben zelfde scherm), dus ook dat lijkt me weer een beetje een onzinnige waarschuwing.

Voor wat betreft OSX zijn er maar 2 algemene tips:
1) ga niet constant lopen vergelijken met Windows. Het is anders, dus beschouw het ook als anders
2) neem alleen OSX als je ook anders wil denken. Ben je tevreden met Windows, maar vind je die iBook zo mooi; laat hem dan staan. OSX is fundamenteel anders dan Windows, dus je moet anders gaan denken. Het voordeel is wel, dat als je gewend bent het ook echt beter werkt :)

* Whieee is al ruim anderhalf jaar tevreden switcher en switcht niet terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
offtopic:
Gaan we deze discussie nou wéér krijgen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij bekruipt nu echt het gevoel (als ik de gemiddelde doorgewinterde OSX gebruiker hoor) dat je niet over moet stappen als je de *Book koopt vanwege zijn uiterlijk!

Maar ik ben nou juist op zoek naar een:
- notebook voor studie
- compacte notebook
- goeie accuduur
- strakke goed uitziende notebook
- en last but not least: niet bang voor een nieuw systeem (heb ook 12 jaar Windows ervaring)

De investering lijkt mijns inziens daarom ook niet verkeerd als ik kies voor een Apple. Ik twijfel uiteraard alleen nog tussen een:
- Powerbook 12" en dan een externe monitor eraan koppelen als ik hem thuis gebruik. Voor onderweg is deze laptop perfect.
- iBook 14". Iets groter voor onderweg, maar ook goed voor thuisgebruik...

Blijft een hele moeilijke keuze vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:09:

De investering lijkt mijns inziens daarom ook niet verkeerd als ik kies voor een Apple. Ik twijfel uiteraard alleen nog tussen een:
- Powerbook 12" en dan een externe monitor eraan koppelen als ik hem thuis gebruik. Voor onderweg is deze laptop perfect.

Waarom geen Powerbook 15"? Smaller en lichter dan Ibook 14" maar iets duurder. Kun je compenseren door je extra scherm voor je eventuele 12" niet te kopen of te verkopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakBoy schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:45:
@Swedish_Sausage: Kom nou niet telkens met de vergelijking met Firefox, iedereen weet dat Firefox het onder Mac OS niet goed doet.
Vanwaar haal je dat? Ik gebruik al een jaar Firefox op mn Powerbook en nog nooit problemen mee gehad i.v.m. firefox op m'n pc. Jij wel dan?
Misschien is dat te wijten aan m'n 1,5 GB geheugen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:09:

De iBook 14" heeft dezelfde resolutie als de PowerBook 12" op het scherm. Dan zou ik dus de 12" kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

iBook en Powerbook 12" hebben zeker niet het zelfde scherm.

PB heeft een 12.1" TFT hij is dus iets groter. het PB scherm is scherper en kleurechter, ik heb ze alle2 ena laatste versies heb ik. en het verschil is te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:14:
[...]

Waarom geen Powerbook 15"? Smaller en lichter dan Ibook 14" maar iets duurder. Kun je compenseren door je extra scherm voor je eventuele 12" niet te kopen of te verkopen.
Ik heb idd al wel een externe monitor, dus dat maakt niet zoveel uit. Ik wist overigens niet dat die PB15" smaller elichter was dan de ibook14". Echter, het prijsverschil is vind ik echt te fors worden. Daarom toch de keuze voor een 14" ibook, of 12"PB.
Qorne schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:28:

PB heeft een 12.1" TFT hij is dus iets groter. het PB scherm is scherper en kleurechter, ik heb ze alle2 ena laatste versies heb ik. en het verschil is te zien.
Maakt het echt veel verschil qua scherpte en kleurdiepte etc. als ik de 12"ibook naast de 12"powerbook zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bedankt voor de reacties.

Ik lees nu trouwens iets waar ik zelf ook al over aan het twijfelen ben (maar goed dat ik pas rond juni2006 hoef te beslissen :+ ).

Een 14" iBook of een 12" Powerbook. Op zich ongeveer even duur. Alleen is 12" niet echt klein? 14" leek me opzich al klein, en een 15" Powerbook is me gewoon te duur voor wat ik ermee doe.

Reden dat ik een overstap wil maken is omdat Apple me al een tijdlang fascineert. Ik werk inmiddels ook alweer een 10 jaar ofzo met Windows, zowel zakelijk als prive. Wil weleens wat anders. Verder zijn ze qua design erg mooi om te zien, wat straks goed past in mijn 'designinterieur'. :P
En last but not least OS-X. Ik heb ten tijde van mijn fotografieopleiding regelmatig met een Powermac Dual G5 gewerkt, maar dat is natuurlijk niet echt te vergelijken met een iBook of Powerbook. OS-X voelde/werkte wel heel fijn, al miste ik wel een muis met scrolwieltje (wat Apple inmiddels begrepen heeft).

Ik ga hem sowieso in het Apple Centre Eindhoven aanschaffen, dan kan ik ze eens zien. Maar een beetje vooronderzoek kan geen kwaad natuurlijk. Al moet ik zeggen dat het moeilijk is om me nu in te houden. Maar wellicht is de Intel-switch van Apple het wachten waard. :)

[ Voor 7% gewijzigd door dawg op 04-11-2005 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawg schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:48:
Bedankt voor de reacties.

Ik lees nu trouwens iets waar ik zelf ook al over aan het twijfelen ben (maar goed dat ik pas rond juni2006 hoef te beslissen :+ ).

Een 14" iBook of een 12" Powerbook. Op zich ongeveer even duur. Alleen is 12" niet echt klein? 14" leek me opzich al klein, en een 15" Powerbook is me gewoon te duur voor wat ik ermee doe.

Reden dat ik een overstap wil maken is omdat Apple me al een tijdlang fascineert. Ik werk inmiddels ook alweer een 10 jaar ofzo met Windows, zowel zakelijk als prive. Wil weleens wat anders. Verder zijn ze qua design erg mooi om te zien, wat straks goed past in mijn 'designinterieur'. :P
En last but not least OS-X. Ik heb ten tijde van mijn fotografieopleiding regelmatig met een Powermac Dual G5 gewerkt, maar dat is natuurlijk niet echt te vergelijken met een iBook of Powerbook. OS-X voelde/werkte wel heel fijn, al miste ik wel een muis met scrolwieltje (wat Apple inmiddels begrepen heeft).

Ik ga hem sowieso in het Apple Centre Eindhoven aanschaffen, dan kan ik ze eens zien. Maar een beetje vooronderzoek kan geen kwaad natuurlijk. Al moet ik zeggen dat het moeilijk is om me nu in te houden. Maar wellicht is de Intel-switch van Apple het wachten waard. :)
Ik kan me volledig vinden in jou reactie, met name in het feit dat wachten zo moeilijk wordt/is...
op 1 puntje na eigenlijk: ik verwacht niet dat de Intelswitch het wachten waard zal zijn... waarom weet ik niet, maar ik heb zo het gevoel dat met zo'n switch een hoop bugs meekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Qorne schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:28:

De nieuwste iBooks hebben ook een 12,1" scherm, niet dat je dat kleine verschil had gemerkt in de praktijk als het nog had bestaan, lijkt me.
Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.